أخر الاخبار

رواية قلبي ومفتاحه بقلمي روز آمين من البارت الثالث عشر حتي البارت السادس عشر كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات



 🌸بسم الله الرحمن الرحيم 🌸

🌸لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸


رواية قلبي ومفتاحه

بقلمي روز آمين 

 من البارت الثالث عشر حتي البارت السادس عشر


♡بعد ليلة مليئة بالفرح والدموع والوعود♡

ليلة حتمآ ستحفر في ذاكرتهما ♡


إستقل أدهم سيارته بصحبة مليكةٌ قلبهْ،،كان في طريقه ليوصلها لأريج التي تنتظرها لتوصلها لمسكنها !!!

حتي لا تلفت الأنظار لها وبالأخص أيه الغاضبه منها لتركها في الجامعة وخروجها مع أريج ٠٠


وأكتفت مها بمحادثتها هاتفيا وأبلغتها بأنها وأريج سيتجولان معآ في الأسواق لشراء بعض المستلزمات لهما !!


فقد قالت لها مها متحججه،،لم نرد إزعاجك وأنت بصحبة صديقتك !!

فغضبت أيه من صديقتها،، فهي في الآونة الأخيرة تري مها تنفرد كثيرآ هي وأريج ولكنها لم تظهر غضبها !!!


وقالت ل مها خيرآ ما فعلتي فأنا تعبه وأحتاج لأخذ بعض الراحه !!

🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸


كانت تجلس بجوار أدهم داخل سيارتة 

وهي تشعر وكأنها إمتلكت العالم بأسره،،بإمتلاك قلبه،، 


نعم♡ولما لا،، فقد منحها الله أكثر مما تمنت،،منحها الحب التي عاشت عمرها تحلمْ به وتبحث عنه،،،

كان أدهم مازال مٌمْسكً بيدها،، كأب يتمسك بيد إبنتهٍ الصغريْ الغاليةٌ علي قلبه،، خوفآ من فٌقدانها وسط زحام شديد ♡


كان مٌمْسكآ بيدها حتي وهو يقود السيارة،، لم يتركها لحظه،، وكان يغمر يدها بقبلاته الحارة من الحين للآخر ٠!!


تحدث أدهم ناظرآ لها بهيام٠٠٠٠اليوم ده عمري ما هنساه أبدآ ،هيفضل محفور في ذاكرتي لآخر عمري،،

هاحكية لأولادنا وأحفادنا إن شاء الله ،،


هقولهم إن البيت اللي قاعدين فيه ده،، كان أول لقاء بيني وبين أمكم ♡


كان أول مكان يشهد على حبنا وعشقنا لبعض،، هنا وعدنا بعض،،

دخلنا من البوابة شخصين،، وخرجنا شخص واحد،، خرجنا روح وقلب واحد لجسدين ♡


كانت تستمع له في حين قلبها يتراقص علي أنغام كلماته وسحرها عليها،،ناظره له بعيناها الهائمتان به وبعشقهْ ♡


♡يالله،، هل توجد هكذا فرحة ؟♡


تحدثت مها بحب وسحر٠٠٠٠حاسة قلبي هيقف من الفرحه،،خايفه أوي يا أدهم الدنيا تستكتر علينا الفرحة دي !!


شدد أدهم علي يدها بدعم وتحدث٠٠٠٠أوعي تخافي وأنا جنبك،،

طول ما إحنا مع بعض يا مها هنبقي أقوي من أي ظروف تقابلنا،، أوعدك !!


ثم وضع قبله علي يدها وتحدث بمرح٠٠٠أهلآ بيكي في حياة أدهم سليم رضوان،، 

وأكمل بهيام٠٠٠نورتي حياتي يا كل حياتي،،نورتي دنيتي يا فرحة عمري ♡


إبتسمت له بعشق وسحر عيناها الهائمتان السابحتان في بحر غرامهْ ،،وللأسف فاقت علي وقوف السيارة،، فقد وصلا لمكان تواجد أريج !!!

نظرت للأمام وجدت أريج تقف بجانب سيارتها بإنتظارها !!


فهكذا ،،أوقاتنا السعيدة تمضي سريعآ ♡


نظرت له بحزن وعيون عابثه وقالت٠٠٠٠ليه الأوقات الحلوة بتخلص بسرعه؟؟


وأكملت بتمني٠٠٠٠ كان نفسي أفضل معاك أكتر من كده !


نظر لها بحب وقبل يدها قائلآ ٠٠٠٠٠أوقاتنا الحلوة لسه جايه كتير،،،متزعليش يا حبيبتي،، إللي جاي كله هيكون أحلا وأجمل وإحنا مع بعض !!


ونظر داخل عيناها بحب وأكمل ٠٠٠٠إحنا إللي بنخلق الأوقات الحلوه يا مها ♡ وإن شاء الله حياتنا إللي جايه كلها فرح وسعادة وبس !

وأكمل بغرام٠٠٠هتوحشيني ♡


إبتسمت له بخجل وحب وقالت ٠٠٠٠٠وأنت كمان ♡ وأكملت ٠٠٠٠لازم أنزل علشان أريج !!


أدهم بحنان ٠٠٠طمنيني عليكي أول ما توصلي،،

وعاوز أسهر معاكي إنهارده !!

وأبتسم مكملآ٠٠٠٠٠ عندنا كلام كتير أوي لسه ما قولناهوش ♡


مها بحب وطاعه٠٠٠٠٠حاضر يا أدهم !!

وكادت أن تفتح الباب أمسك يدها برقه ♡


نظرت له وضع يده علي خدها ومرر إصبعه بحنان وقال بحب٠٠هتوحشيني يا دنيتي♡


نزل من سيارته سريعآ ،،فتح لها الباب بإحترام،، وأمسك يدها وأعطاها باقة الزهور !


وأمسك علبة الشيكولا بيده وتحركا معآ،،وصلا عند وقوف أريج،، ألقي عليها السلام وقال٠٠٠٠متشكر جدآ يا أريج ،،ونظر لها بعرفان !!


أريج مبتسمه٠٠٠٠علي أيه يا دكتور ،،مها دي أختي،، وبعدين أنا في الخدمة دايمآ ،، وضحكت ٠٠


نظر لعيون مها بحنان وتحدث٠٠ ٠٠خلي بالك منها يا أريج ومن فضلك وصليها لحد الباب ♡


أريج وهي تحمحم مطصنعه ٠٠٠مها في عيوني يا دكتور !!

وأكملت٠٠٠ يلا بينا يا ماهي كده هنتأخر ؟؟


كانت مها سارحة في بحر عيونة وكأنها مسحورة لا تري سوي عيونه وفقط،،ناظره له بعشق خليله وجدت أخيرآ خليلها المفقود لأعوام !!!

أفاقت علي صوت أريج ٠٠٠هاااا،، حاضر يا ريجا يلا !!


صعدتا إلي السيارة وأنطلقت أريج


وقف ينظر علي أثرهما،، فتلك الساحرة أخذت قلبه معها ،إستجمع نفسه وفاقَ مما هو عليه ،،وأنطلق بسيارته وذهب إلي منزله ليستريح بعد يوم مرهق لقلبه وعقله ♡


كانت تجلس بجوار أريج بجسدها فقط 

فقد ضل معه كيانها ،،


عاشقتآ هي حتي النٌخاعْ


أريج مخرجتآ إياها من شرودها ٠٠٠أيه يا قمر روحتي فين ؟؟


مها بحب ٠٠٠٠٠في الحلم إللي كنت فيه،،

في الجنة إللي عيشت فيها مع أدهم ♡


ونظرت لأريج بتساؤل٠٠٠معقول يا ريجا فيه حب وإحساس بالشكل ده ؟؟


أريج بسعاده٠٠٠٠ربنا يسعدك يا ماهي،، أنا فرحانه علشانك أوي،،

وتحدثت بشغف٠٠٠٠ يلا بقا أحكيلي على كل اللي حصل بالتفصيل قبل ما نوصل،، علشان مش هقدر أصبر !!


مها بترجي وهيام٠٠٠٠٠سبيني يا ريجا علشان خاطري،، صدقيني بكره هحكيلك كل اللي إنتي عايزاة !!!


أريج بحنان ٠٠٠طب يلا فوقي كده قبل ما نوصل 

علشان بصراحه شكلك فضيحة خالص،،

وضحكت وأكملت٠٠٠ أي حد هيشوفك هيعرف إنك عاشقه من نظرت عيونك دي !!


مها بترجي ٠٠٠٠٠ريجا علشان خاطري باتي معايا إنهاردة !!


أدهم عايزني أكلمه بالليل،،وأنا عايزاكي تاخدي أيه وتنزلو عند نور،،

أخاف أكلمة من الجنينه نور تسمعني أو حد من البنات ٠٠

أريج بإستسلام ٠٠حاضر يا ستي،، هكلم ماما وأستاذنها !!

مها بفرحة٠٠٠علي فكره بحبك ♡


أريج ٠٠وأنا بموووت فيكي ♡

وأكملت أريج بجديه٠٠٠٠٠بصي أنا أشتريت شوية حاجات لينا علشان أيه متاخدش بالها ٠

تعالي كمان نشتري شوية مكسرات علي حلويات علي تسالي،، لزوم السهرة يعني !

وكمان علشان نلهي بيها نور عنك وإنتي فوق !!!


مها بحب وعرفان٠٠٠ربنا يخليكي ليا يا ريجا،، مش عارفه من غيرك كٌنت عملت أيه !!!


وصلو للمنزل بعد تسوقهما وشراء الازم،، صفت أريج سيارتها وأخرجت منها بعض الأكياس !!!


مها أمسكت بيدها باقة الزهور وعلبة الشيكولا !


كانت نور تتحدث في هاتفها ،،وأغلقلتهٌ حين رأتهم !!

ذهبت مرحبه بأريج بعد ما رأت بيدها بعض الأكياس !!!


نور بإبتسامه ووجه بشوش٠٠٠٠ يا أهلا يا أهلا ب ريجا الجميلة،، عاوزه مساعده يا روحي؟؟


أريج بإبتسامه ٠٠٠٠ياريت يا مدام نور تندهي لعفاف تساعدني وتاخد العلب والشنط إللي في العربيه !!!


نظرت نور لداخل السيارة بفضول وقالت٠٠٠٠أيه ده كله أنتو جايبين بيتزا ؟؟


ردت أريج بإبتسامه علي فعلتها تلك٠٠ ٠٠أه،، مها جايبلنا كلنا بيتزا،، وعلي فكره عامله حساب حضرتك معانا !!

وأنا كمان جبتلك المكسرات المحمصه إللي بتحبيها !!


نور بفرحه عارمه وأبتسامه٠٠٠٠تسلمولي حبايب قلبي،، ميرسي بجد علي ذوقكم،، أنتو بنات مفيش في ذوقكم بصراحه !!

دلفت أريج وعفاف للداخل محملين بالأكياس !!


نظرت نور ل مها وتحدثت ٠٠٠٠٠أيه 

الورد الجميل ده يا ماهي ؟

شيك أوي ومتنقي بعناية،،

كمان الورده دي تمنها غالي جدآ ونادره،،


ثم أكملت بلؤم٠٠اللي منقية بجد جنتل مان 🌸

مها بإستياء٠٠٠٠٠جنتل مان؟؟

وأكملت٠٠٠ وليه حضرتك ربطي إن إللي جابهولي راجل؟؟ 

وليه مثلآ ما أكونش أنا اللي عايزه أدلع نفسي وأطبطب عليها ؟؟


وأكملت ب لامبالاه٠٠٠٠كل الحكاية إن البوكية عجبني فأشتريتة !!


ضحكت نور ونظرت لها بلؤم٠٠٠٠طبعآ ما فيش مانع إن الواحده مننا تدلع نفسها وتطبطب عليها،،

بس ده للناس إللي ما عندهاش حد يهتم بيها يا ماهي !!


لكن إنتي ما شاء الله ،،عندك راجل جنتل مان وعيلته من أغني عائلات البلد،،

وبيتمنالك الرضا ترضي ،، وبإشارة واحده بس من صباعك

يجبلك الدنيا كلها تحت رجليكي 

بس إنتي إللي معرفش مالك؟؟


مها وقد فهمت مقصد نور بكلماتها تلك ٠٠٠٠٠اااه ،قصدك الباشمهندس عماد ،،لاء حضرتك ده يروح يهتم بخطيبته أحسن !!

وأكملت ب تذكير٠٠٠٠٠آه وبالمناسبه يا مدام نور،، يا ريت تبلغيه يبطل يقف قصاد بلكونتي بعربيته !!


أديكي شوفتي بنفسك كلام إللي إسمها عبير وتلميحتها الخبيثه اللي شبهها !!!


نور بلؤم٠٠٠٠أيه ده هو عماد لسه بيقف بعربيته بره؟؟

ماكنتش أعرف صدقيني !!


وبعدين يا ماهي هو أنا هحجر على الناس ما تقفش قدام فيلتي ،،

ده حتي قانونآ ما ينفعش

ثم أكملت بضحك٠٠٠٠٠الشارع ملك للجميع يا روحي !!


مها بقلة حيله لأنها تعرف خبث ولؤم هذه السيده المتسلقه عاشقة المال،، وأن الحوار لن يجدي معها بثمار !!!

طب يا مدام نور،، ليا عند حضرتك طلب أخير ،،

بعد إذنك ياريت ماتطلعيلناش فطار في الأوضه بعد كده،،

أنا هنزل أنا وأيه نفطر تحت مع البنات !!


نور بإستسلام ٠٠٠٠٠خلاص يا ماهي،، ما دام بتزعلي من إهتمامي بيكي،، اللي يريحك أنا هعملهولك يا روحي،،


بس صدقيني كل الشكوك إللي في دماغك دي ملهاش أي أساس من الصحه !!!


وبعد حوار وتعب من مجابهة هذه السيده اللئيمة إعتذرت مها وصعدت لغرفتها !!!


أما نور فسارعت للإتصال ب عماد لتبلغه تحركات مها اليوميه كعادتها ،،بناءآ علي طلب عماد للإطمئنان على راحة حبيبته وأمنها ومعرفة سير تحركاتها !!


🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸


دلفت مها لغرفتها وجدت أريج وأيه يجلسون علي السرير !!

مها مداعبة ل أيه ٠٠٠يويو حبيبتي ،،طب تصدقي وحشتيني !!!

أيه بإبتسامه٠٠٠٠٠لا والله ،،لحقت أوحشك يا بكاشه وضحكت !!!


أريج ب قلة صبر وصياح٠٠٠٠٠هو أنتو لسه هتحبو في بعض ،،يلا يا أستاذه أدخلي بدلي هدومك علشان البيتزا هتبرد،، هموت من الجوع حرام عليكم كده !!!!


🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠🌸


آتي الليل علي أبطالنا 

أفاق أدهم من جلستهٍ علي صوت جرس الباب،، ذهب إلي الباب وفتحه،، وجد أمامه أيمن صديقه، كان يجلب معه بعض الأطعمة والمشروبات !!!


أدهم بوجههٍ بشوش٠٠٠أيمن،، أيه المفاجأة الحلوه دي،،

وأشار بيده للداخل٠٠٠٠٠ أتفضل !!


أيمن مازحآ ٠٠٠٠٠ أعمل أيه في قلبي الحنين ،،قولت أجيب عشا وأجي أتعشي معاك بدل ما أنت قاعد لوحدك زي المقطوع كده !!!


أدهم ضاحكآ٠٠٠٠ طب يا سيدي كتر خيرك ،، مش عارف من غيرك كنت هعمل أيه ؟؟

رد أيمن بضحك٠٠٠٠كنت هتطلب دليفري،، سهله يعني !! ضحكاَ وتناولا طعامهماَ سويآ وجلساَ يتحدثون عن العمل الخاص بهما !!!!


🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸


أما في فيلا نور،،كانت تجلس نور مع جميع بنات السكن بصحبة مها وأريج وأيه،، 

في جو يكسو عليه المرح والمزاح والضحكات بين البنات جميعآ !!!


ماعدا عبير الجالسه تنظر بحقد علي مها الجالسه وهي تحتوي أريج داخل أحضانها بحب وود،، وتملس علي شعرها كطفلة صغيره تهدهدها أمها !!! 


فحقآ علاقة مها وأريج كانت علاقة مميزه،، فمن يراهم يعتقد أنهما أختان لشدة التفاهم والتعلق والحب بينهما !!


كانوا يتبادلون الأحاديث وهم يتناولون الأكلات والتسالي التي جلبتها مها وأريج لزوم سهرتم المفتعلة !!


أريج بمرح٠٠٠٠يسلام لو مامي توافق أقعد معاكم هنا علي طول،،، ياااا ،،أنا بجد بحب أجي هنا أوي !!!

نور بتمني ومجامله٠٠٠٠٠ياريت يا ريجا ،،دي الفيلا يزيدها شرف إن بنت سعادة السفير شريف مهران تسكن معانا !!!


وقفت مها بقلق ظاهر علي ملامحها٠٠٠٠٠طب يا بنات سهره سعيده وبجد كان نفسي أقعد معاكم أكتر من كده لكن للأسف عندي بحث لازم يخلص إنهارده !!!


أيه بإستغراب٠٠٠بحث أيه يا مها ،،مش خلصتيه إمبارح معايا ؟؟


مها بإرتباك٠٠٠٠ ما أنا أكتشفت فيه غلطات كتير يا أيه ،، فقررت أعيده تاني ،،كده أسلم !!


أريج مبتسمه بلؤم٠٠٠٠روحي يا قلبي عيديه وركزي كويس جدآاا ،، 

ونظرت لها بنظره ذات معني ٠٠٠٠إنتي عارفه دكتور أدهم ما بيرحمش !!!


أيه تأكيدآ علي كلام أريج ٠٠٠٠٠أيوه وخصوصآ معاكي إنتي بالذات يا مها !!!

ونهضت من جلستها وأكملت٠٠٠ خلاص أنا طالعة معاكي أراجع أنا كمان !!!


هنا تحركت أريج ممسكة بيد أيه وأجلستها علي الأريكة سريعآ وقالت٠٠٠٠تصدقي إنك رخمه،، دي السهرة لسه هتحلي والفيلم هيبدأ،،

وإنتي تسيبيني لوحدي وتطلعي ،،

طب مها غصب عنها عندها بحث هيتسلم بكره،، إنتي بقا أيه عذرك ؟؟


أيه بإستسلام وإقتناع٠٠٠٠٠خلاص يا بنتي إنتي هتعيطي ولا أيه !!!


مها كانت تنظر لهما وأحست أن الهواء أنسحب من المكان فجأه،،

ودمائها هربت من جسدها ،،ظلت واقفه متصلبة الجسد حتي سمعت موافقة أيه،، وأخيرآ تنفست الصعداء وصعدت علي غرفتها سريعآ !!!


جلست علي سريرها وأمسكت هاتفها وضغطت علي الإتصال بحبيبها العاشق !!!


في هذا التوقيت كان يجلس هو وأيمن يتحدثان ويضحكان ،،رن هاتفه معلنآ عن وصول مكالمه، نظر بشاشتهٍ وأبتسم !!


ثم وقف معتذرآ وقال ل أيمن ٠٠٠٠يلا بقا يا حبيبي ماعطلكش،، عندي تليفون مهم،،

وبعدين أنت إتأخرت أوي !

وأكمل مازحآ٠٠٠ وأنا بصراحة أخاف تسوق بالليل ليخطفوك يا غالي !!!


أيمن ٠٠٠اممممم بتطردني بالذوق يعني؟؟


وغمز بعينه وقال٠٠٠ شكلها كده مكالمة من إللي شقلبت حالك اليومين اللي فاتو !!


ثم أكمل بفضول٠٠٠٠ بردو مش هتقولي هي مين وتعرفني عليها؟؟


رد أدهم بإبتسامه٠٠٠٠٠في الفرح إن شاء الله هعرفك عليها !!


أيمن بمزاح٠٠٠٠أه يا خوفي لتطلع في الآخر إسراء السكرتيرة ومقرطسيني في النص أنت وهي ،،

وتكون تعبت وجبت أخرك من المحزق والملزق بتاعها وأعلنت لها الرايه البيضا وإستسلامك !!


ثم نظر له بزهول وبرق عيناه واضعآ يده علي فمه في دعابه منه٠٠٠٠ ولا يا أدهم،، أوعي تكون البت شربتك حاجه أصفرا يلاا ؟؟


أدهم بنفاذ صبر وجديه٠٠٠٠٠أيمممممن وبعدين ،،


أيمن بضحك ٠٠٠خلاص يا عم همشي قبل ما تطلع العرق الصعيدي بتاعك عليا،، يلا سلآم !!!


غادر أيمن وأمسك هاتفه سريعآ وهاتفها أتاه ردها على الفور

تحدث بإعتذار وأسف٠٠٠٠٠أنا آسف بجد يا حبيبتي ، كان عندي ضيف والله ولسه خارج حالآ !!!


مها بضحكه خطفت قلبه٠٠٠ولا يهمك يا أدهم ،،وبعدين أنا مش بتقمص زي ناس علي فكره !!!!


أدهم وقد فهم مقصدها من تلك الكلمات٠٠٠٠٠أمممم،، الكلام ده ليا صح،،

ثم ضحك وأكمل ٠٠٠٠والله موضوع مش بتتقمصي دي هيبان مع الأيام٠

وبعدين أنا ما أصدقش أبدا أن فيه بنت مش بتتقمص !!


وأكمل بثقه٠٠٠٠يا بنتي القمص والبوز والنكد دول صفات أصيله متأصلة في الستات عمومآ،، ومتأصل ذياده حبتين في جينات الست المصريه !!!

صفات ما شاء الله بتتوارثوها عبر الأجيال،، جيل بيسلم جيل !!!


ضحكت من كل قلبها علي أثر كلماته وتحدثت بمرح٠٠٠٠ويا سلام علي فرفشة وهنا سعادتكم كرجاله !!!


قاطعها بتحذير مفتعل قائلآ٠٠ ٠٠لاء بقولك أيه ما أسمحلكيش،، إحنا كرجاله مصريين معروفين وسط العالم كله ،، بنمشي نوزع حب وفرحه وإبتسامات علي الجميع في كل مكان ،،حتي في الشوارع !!!


ضحكاَ سويآ من أعماق قلبهما 

ثم تحدثت هي قائله ٠٠٠أدهم،، ممكن توصفلي شقتك نفسي أحس إني شيفاك في المكان وأنا بكلمك ؟؟


أدهم ب عمليه ٠٠٠٠٠وأوصفها ليه يا حبيبي،، بعد ما أقفل معاكي هصورهالك فيديو وأبعتهولك،،

وأهو بالمرة تشوفيها وتقوليلي لو كان ناقصها أي حاجه أو عايزه تعديل؟؟

وأكمل بحب٠٠٠ علشان دي هتبقي عش الزوجية اللي هتشهد علي أحلا ليالي في عمرنا يا مها ♡


إبتسمت بإحراج وقالت٠٠٠٠والله يا أدهم أنا موافقه بأي حاجه،، المهم إني أكون معاك ♡


أدهم بحب ٠٠٠٠حبيبتي يا مها،، إن شاء الله هعيشك ملكة،،

هنسافر ونلف الدنيا،، هعيشك وهعيش معاكي أحلا حكاية حب في الكون كله !!


وأكمل بجديه٠٠٠٠٠علي فكره الشقه حلوة أوي وهتعجبك إن شاء الله ،،

وبعدين دي مرحلة،، لحد ما أقدر أبنيلك فيلتك اللي تستاهليها !!


وأكمل ب عمليه٠٠٠٠٠الحقيقه أنا لو طلبت من الحاج سليم مش هيتأخر،،

بالعكس ده يتمني ،،لكن أنا حابب أبني بيتنا بفلوسي الخاصة علشان ربنا يباركلنا في حياتنا فيه !!!


مها بإعجاب بكلماته وطريقة تفكيره تحدثت بدعم٠٠٠إن شاء الله هنحقق كل اللي نفسنا فيه وإحنا مع بعض !!


أدهم ٠٠٠ده أكيد يا قلبي،،

وتحدث بجديه٠٠٠٠تعرفي أنا نفسي أشوف مامتك أوي،، حاسس إننا هنبقا متفاهمين أنا وهي وهنبقا أصحاب كمان !!!


تحدثت مها بحماس علي ذكر إسم والدتها٠٠٠٠ماما ست قويه وشخصيتها حلوه أوي،، إن شاء الله هتحبها،،


وأكملت٠٠٠٠ علي فكره أنا صورة مصغره من ماما في كل حاجه،،كل الناس بتقولي كده ،،شخصيتها ،،شكلها،، روحها،،

كادت تكمل قاطعها بنفي قائلآ ٠٠٠٠أنا حبيبي ملهوش مثيل،،نسخة فريدة نادرة الوجود،،ربنا رزقني وميزني بيها عن بقيت الناس علشان يكافئني♡


تحدثت بصوت أنثوي رقيق عاشق٠٠٠أدهم ♡


أدهم بصوت حنون٠٠٠٠حرام عليكي والله اللي بتعمليه في أدهم ده،،إرحميني يا مها دوبتي قلبي ♡


مها بعشق٠٠٠٠أنابحبك أوي يا أدهم ،،ومعاك بس عرفت معني لحياتي،، خلاص ما بقتش عاوزه غيرك من الدنيا كلها ♡


وتلاقت أرواحهم في عالم عشقهما الخاص لوقت غير معلوم لهما ♡


،، فمتي كان للوقت أهمية بالنسبةٍ للعاشقين،،


فاقت من حلمها السعيد علي رسالة من أريج تعلن فيها عن

♡ موعد إنتهاء هذا اللقاء الحالم ♡


تخبرها فيه عن صعودها هي وأيه لغرفتها،،


أغلقت هاتفها بعد سماعها كلماته التي أصبحت دومآ ختام كلامه لها وأصبحت هي تٌدمنها !!


♡بحبك،، بحبك ،،بحبك ♡


وباتت تحلم بعشقه،،وعشها التي ستبنيهٍ معه،، باتت تحلم بحبه،، بدفئ حضنه،، بحنانه،،


نعم هذا هو رجلها التي عاشت تحلم به،

منذ أن كبرت وسرحت بروحها الحالمة تبحث عن فارس أحلامها بين البشر،، وها هي تقترب من حلمها رويدآ رويداْ ،،


تري ستعطيكي الحياة ما تمنيته بسهولة يا فتاه؟؟

أم أن عليكي أولآ الصراع معها،،

والحفر بأظافرك في الصخر لتحصلي علي نصيبك من الحب والحياه ؟؟


هذا ما سنتعرف عليه في البارت القادم 


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

🌸بسم الله الرحمن الرحيم 🌸

🌸لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 


رواية قلبي ومفتاحه 


بقلمي روز آمين 


              🔹️ البارت الرابع عشر🔹️


آتي صباح يوم جديد، لم تذهب فيه مها إلي جامعتها٠٠

فكان لديها محاضرة واحده فقط٠ فقررت أن تستريح هي والفتاتان وذهبوا إلي منزل أريج ٠


فكان اليوم حقآ رائع، مشمس ودافيء !!


غير ذلك فقد علمت من أدهم أنه لن يذهب إلى الجامعه لانشغاله ببعض الأعمال المطلوب منه إستخلاصها سريعآ٠

فلا داعي إذا للذهاب !!!


كانت تسبح هي والبنات بإستمتاع 

فحقآ كان الطقس رائعآ ،كانت الشمس ساطعه علي مياه المسبح مما جعلها دافئه جدآ برغم أننا بفصل الشتاء !!!


بعد مده خرجت مها ومعها أريج ،فقد أٌَنهكو من السباحه ٠

ففضلتا الخروج والجلوس للإستمتاع بالشمس،،

أما أيه التي تعشق المياه بجنون لم ترغب بتركها وضلت بالمسبح !!


إنضمت إلي جلستهم والدة أريج السيده مني !!


مني بمرح وحب٠٠٠٠٠هو الحب بيحلي وينور الوش كده يا ماهي،، أيه الجمال ده كله !!!


إبتسمت مها بخجل ،،فوالدة أريج تعرف كل شيئ عن أدهم ،،فهي صديقة لهما والفتاتان يخبروها بكل ما يخصهما للأخذ بنصائحها !!!


مها بوجه بشوش٠٠٠٠حبيبتي يا طنط،، عيونك الحلوين يا قلبي ♡


مني بجديه ٠٠٠٠تعرفي يا مها علي أد ما أنا مبسوطه علشان لاقيتي حب حياتك ،،علي أد ما أنا حزينة جدآ علشان عماد !!


وأكملت بحزن٠٠٠٠٠أنا بحبكم أوي أنتو الإتنين،،

وكان نفسي بجد تكملو مع بعض،،

بس للأسف،، مش دايمآ كل إللي بنتمناه بيحصل !!!


مها بدعابه٠٠٠٠خلاص بقا يا موني،، الموضوع ده ما بقاش ينفع حتي الكلام فيه !!


وأكملت بحماس وفرحة ٠٠٠٠تعرفي حضرتك إني إكتشفت إني ما كنتش بحب عماد أصلآ !!


وأكملت بشرود٠٠٠بيتهيألي أنه كان إعجاب وإنبهار بعماد نفسه،، شدتني حياته اللي كانت جديده عليا،،

بكل البنات إللي كانو حواليه وسابهم كلهم وفضلني عليهم !!


ونظرت بعيون عاشقه وأكملت ٠٠٠٠لكن حب أدهم غير،،بحس بكل حاجة فيا مندمجه معاه،، قلبي،، عقلي،، إحساسي،، كياني كله،،بعشقه يا طنط ،،بحبه أوي !!


ثم أكملت بقلق٠٠٠٠٠بس أنا عايزه أحكيله عن موضوع عماد،،خايفه يعرف من حد غيري ويزعل مني إني ماحكتلوش؟


أريج بتأكيد علي كلام مها٠٠٠٠صح يا مها ،،أنا كمان شايفه إنك تحكيله،،

الصراحه والوضوح في المواضيع دي بتكون مريحه وبتمنع مشاكل كتير !!


وأكملت ٠٠٠وبصراحه بقا أنا خايفه إن عماد يعرف وهو بنفسه اللي يروح يحكي لأدهم !!


مني بتفكير وتعقل٠٠٠٠بصي يا مها أنا أكبر منكم سنآ وعندي خبره في الحياة والناس،،


وأدهم من كلامكم عنه + إنه راجل صعيدي ممكن مايتقبلش فكرة إنك حبيتي حد قبله أصلآ !!


فابصراحه أنا شايفه إن ما فيش داعي إنك تحكيله حاجه خالص !!!


أريج بحيره وتساؤل ٠٠٠طب وبالنسبه لعماد يا مامي؟؟


مني بثقه٠٠٠٠من ناحية عماد متقلقوش خالص ،،

عماد حد محترم وأبن ناس،، وليه مركزه في الجامعه برده ،،مش هيضحي بشكله وكبريائه ويروح يصغر نفسه قدام أدهم أو غيره،،

وبعدين هما أصلا ما يعرفوش بعض كفاية؟؟


من كلامكم أنهم مجرد زملاء عمل من بعيد،،

فأكيد عماد مش هايظهر ضعفه قدام واحد غريب ويترجاه يسيبله حبيبته واللي هي سابته أصلا ،،

أظن مش منطقي الكلام ده !!!


مها بقلة حيله وحيره٠٠٠حضرتك شايفه كده يعني ؟؟

مني بتأكيد ٠٠٠٠مفيش غير كده يا مها !!

وأكملت ٠٠٠٠٠يا بنتي ده أصله صعيدي،، يعني مش أي حاجه هيتقبلها زينا عادي كده !!!


وفي تلك اللحظه خرجت أيه من المياه وكانت تتجه تجاههم !!!


أريج ب تنبيه٠٠٠٠٠خلاص يا جماعه أيه جايه غيرو الموضوع !!!

أيه بوجه بشوش ٠٠٠أيه يا طنط،، أنتو مش هتأكولنا إنهارده ولا أيه؟؟


مها تأكيدآ علي كلام أيه ٠٠٠٠أه صحيح يا طنط أنتو جايبينا عندكم تجوعونا ولا ايه؟؟


مني ب ضحك٠٠٠٠٠وأنا أقدر أجوعكم بردو،، دأنا والطباخ من إمبارح بنتبلكم المشاوي إللي بتحبوها !!

دقايق علي ما تغيرو هدومكم الأكل هايكون جاهز !!!


مني وهي تنظر إلي مساعدتها بالمنزل٠٠٠عزيزه من فضلك جهزو الأكل وهاتوه هنا،، هناكل في الجنينه الجو حلو أوي إنهارده !!!


رجعت مها وأريج إلي مسكنهم بعد إنقضاء اليوم٠

فحقآ كان يومآ ممتعآ بالنسبةِ لهما ،،

فالسيدة مني إمرأه راقيه وجميله للغايه،، والجلوس معها متعه !!!


أخذت مها حمامآ دافئآ ،،كانت تمشط شعرها أمام المرأه،،

وأيه جالسه علي مكتبها تنظر لها !!!


أيه بتساؤل٠٠٠٠مها ،،إنتي قولتي لمدام نور أنها ماتطلعش الفطار هنا ولا العصاير ولا الحاجات اللي بتطلعها دي؟؟


مها بإيجاب٠٠٠٠ آه يا أيه أنا إللي قولتلها

ثم نظرت لأيه باستغراب ٠٠٠٠لكن إنتي عرفتي منين؟؟


أيه ٠٠٠نور بنفسها اللي قالتلي،،

كانت بتشتكيلي منك ،، بتقولي إنك بترفضي هداياها وإهتمامها بيكي،،

قالتلي كمان إنها بتعمل كده علشان بترد لمامتك هداياها والزيارات اللي بتبعتهالها !!!


مها ب تشكيك٠٠٠٠٠وإنتي بقا مصدقه إن هي اللي بتجيب الحاجات دي؟؟

وأكملت بتفسير٠٠٠يا بنتي دي ما بيهونش عليها الجنيه !!


أيه٠٠ قصدك عماد هو اللي بيبعتها صح،،

وأكملت بجديه٠٠٠٠ وحتي لو عماد هو اللي بيعمل كده،

المفروض إن دي حاجه تفرحك أنه مهتم بيكي وبيحبك للدرجادي،،

وأكملت بإقناع٠٠٠٠ وهي الواحده مننا عايزه أيه غير راجل بيتمنالها الرضي وبيسهر علي راحتها؟؟


مها بسخريه٠٠٠طبعآ يا أيه وإنتي خسرانه أيه ؟؟


أنا إللي بتتجاب سيرتي من الحقيرة اللي إسمها عبير،، 

فاكراني مش عارفه هي بتقول أيه عليا،،

كلامها المسموم كله بيوصلني ،،بس بكبر دماغي،، بقول لنفسي كلهم كام شهر فاضلين

أتحملهم وبعدين هخلص من وشها للأبد ٠٠


أيه بلؤم ٠٠٠٠أنا مش فاهمه بس أيه مزعلك من كلام عبير أو غيرها؟؟

أيه يعني لما يقولو إن عماد بيحبها وبيوفرلها كل سبل المتعه والراحة،،

وأكملت بجديه٠٠٠ وهو حد يطول !!!


مها بتعصب٠٠٠٠ياريت يا أيه تبطلي كلامك المستفز ده،،

وبعدين عماد ده لو آخر راجل ف الدنيا كلها مايلزمنيش !!


أيه بإيقناع٠٠٠٠ليه يا مها، عماد بيحبك !!

وصدقيني مش هتلاقي راجل في الدنيا كلها يحبك ويخاف عليكي زيه !!!


وضحكت بسخرية وأكملت ٠٠٠٠ده كفايه إنه في عز الشتا دي واقف بعربيته بره،،

ومش بتيحرك غير لما سيادتك تحني عليه ،وتخرجيله في البلكونه،،ساعتها يشوفك ويهدي قلبه ويروح !!


مها بحزن من فهم صديقتها الخاطيئ لها٠٠٠لتكوني إنتي كمان فاكراني لما بطلع ببقي عارفه أنه برا؟؟


وحياة بابا ما بيحصل،، إنتي عارفه إني كل يوم بحب أخرج في الجو ده أتنفس وأجدد هوا لروحي !!!


وإنتي عارفه كده كويس أوي،،هو بقا بييجي أمتي الله أعلم ؟؟


ونظرت بحزن قائله ٠٠يا خسارة يا أيه إنك صاحبتي وعشرة أربع سنين وتفكري فيا زيهم بجد خساره !!!


أيه ٠٠٠٠يا مها أنا عمري ما أفكر كده فيكي،، أنا بس بفوقك ،لازم تعرفي إن عماد مش هيسيبك ،حاولي تدي نفسك فرصه تانية،،

إللي زي عماد يا مها لا يمكن يسيب حاجه كانت ملكة ،،

وخصوصآ لما تكون رفضاه زيك كده ،،

يعني زوق عافيه هيوصلك !!!!


مها بغضب٠٠٠٠ أنا ما أسمحلكيش تتكلمي معايا بالطريقه دي ،،

أولآ أنا مش حاجه،، ومش ملك لحد يا أستاذه،، وياريت تحافظي علي ألفاظك وإنتي بتتكلمي معايا !!


أيه معتزره ٠٠٠٠أنا أسفه يا مها زلة لسان،، أكيد ماقصدش طبعآ المعني إللي وصلك!!


مها بغضب ناهية للحوار ٠٠٠٠خلاص يا أيه لو سمحتي،، وياريت من فضلك تقفلي النور،، أنا تعبانه وعاوزه أنام !!


أيه بإستحياء٠٠٠٠٠حاضر يا مها ،،وبجد أسفه !!!


لم ترد عليها مها وذهبت للنوم وهي غاضبة من صديقتها ،،التي أصبحت تتعمد دائمآ أن تهينها وتعكر صفوها !!!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


آتي الصباح،، نزلت مها تناولت وجبة الإفطار بين زميلاتها من البنات،، بين همزات ولمزات بينهن !!!


لم تعطهم أهمية وذهبت مع أيه الي الجامعة،، ومازالت غاضبه منها وتعاملها بلا مبالاه !!!


وصلت الجامعة،، تركت أيه وذهبت تبحث عن أريج !!!


تركتها أيه لأنها تعرف مها جيدآ ،،حين تغضب تريد إعطائها بعض الوقت لتزيل ما بداخلها وتعود لطبيعتها من جديد !!!


رن هاتفها معلنآ عن وصول مكالمه نظرت بشاشته وجدته حبيبها العاشق ردت علي الفور !!


مها بدلال وحب٠٠٠٠٠ألو

أدهم بشوق عاشق ٠٠٠٠وحشتيني أوي أوي أوي،،إنتي فين يا مها؟؟


مها بصوتٍ أٌنثوي٠٠٠٠في الكلية،، لسه واصلة حالآ !!!

أدهم برجاء ٠٠٠٠مها ممكن تطلعي المكتب عندي شوية؟؟


مها بطاعة٠٠٠٠٠حاضر يا أدهم،، هكون عندك حالآ !!

أغلقت معه الخط وبالفعل ذهبت إليه ،،طرقت الباب أتاها رده فدلفت للداخل !!!


وقف سريعآ ،،ذهب إليها بشوق سنين ،،

أمسك بيداها ووضع بهم قبله حارة في باطن يدها،، بث بها عن مدي عشقة وإشتياقه لها♡


كعادتها أحست برعشة بكامل جسدها بلمسة يده ليدها،، وقبلته المذيبه لقلبها ونظرت له بهيام عاشقه ♡


تحدث أدهم بعشق٠٠٠٠٠وحشتيني يا مها،، وحشتيني جدآ ،،كل ده من مجرد يوم ماشفتكيش فيه ؟؟

وأكمل برقة٠٠٠٠ والله حرام إللي بيحصلك ده يا أدهم !!


مها وحمرة الخجل كست وجهها ٠٠٠٠إنت كمان وحشتني أوي يا أدهم !!


أدهم ومازال مٌمْسك بيداها ،، أخذها وتحرك بها بإتجاه الأريكة وأجلسها برقه وجلس بجوارها 


وتحدث بلهفه٠٠٠٠٠بوصيلي يا مها، عاوز أشبع من عيونك،، وحشوني ووحشتني نظرتهم ليا أوي !!!!


ورفع يدها علي فمة ووضع بها قبلة وأشتم يدها بهيام،، كا أٌم تشتم رائحة طِفلَها حديث الولادة لتشبع قلبها وتترك رائحتة،،تتغلغل داخل رئتيها ♡


كانت تنظر له بهيام وحب وعدم تصديق لكل ما يجري،، فحقآ هذا العشق أكثر مما تمنت،، هي الآن لا تريد سواه،، هو وفقط !!


نظر لها بعيون ذائبة عشقآ وتحدث٠٠٠٠٠كل حاجه فيكي وحشتني يا مها ،،

ونظر لها متسائلآ ٠٠٠٠معقول يوم واحد يبهدلني كده ؟؟


وأكمل بهيام٠٠٠٠خلاص يا مها مش قادر أستحمل،، عاوز الدنيا كلها تعرف إني بحبك ،،

نفسي أصرخ قدام الناس كلها وأقولهم دي حبيبتي ،،

نفسي أمسك إيدك وأمشي قدام الناس كلها ،،

وأقولهم دي خطيبتي،، حبيبتي،، ملكي لوحدي ♡


مها بعيون عاشقة٠٠٠٠٠أيه ده كله،،كل ده من يوم واحد ماشفناش بعض فيه ؟؟


ونظرت له بتسائل عاشقه ٠٠٠٠٠للدرجادي بتحبني يا أدهم؟؟

للدرجادي وجودي معاك فرق في حياتك؟؟


أدهم٠٠وأكتر من كده بكتير يا عيون أدهم ♡

نظر لها بعشق٠٠٠دوبتيني يا مها ♡

إمبارح ماعرفتش أنام من وقت ما قفلت معاكي،، بعدها بدقايق لاقيت نفسي عاوز أكلمك ،،

كنت هاتجنن وأتكلم معاكي تاني،، بس الجو كان متأخر خوفت عليكي علشان أيه !!!


نظر لها وضحك وتحدث٠٠٠٠٠أنا حاسس إني رجعت مراهق تاني،، معقول أنا دكتورأدهم سليم ؟؟


إبتسمت وقالت له ٠٠٠إنت دكتور أدهم سليم بتاع مها ،، معايا أنا وبس بتكون كده ،،إنت حبيب مها وهنا أيامها،


أدهم بتأكيد ٠٠٠ وأنا موافق إني أكون ملك ل مها وبس ♡

أكمل أدهم٠٠٠أنا لازم آخد أجازه بسرعه ،،

لازم أكلم أبويا في أسرع وقت ممكن،،مش قادر أبعد عنك أكتر من كده !!!

♡ إنتي سحرتيني يا مها ♡


مها بعيون ذائبه عشقآ ٠٠٠إنت مش عارف إنت عملت فيا أيه،، أنا بعيش أسعد وأجمل أيام حياتي،،

مهما إتخيلت حكاية حبي معاك ♡

بس الحقيقة طلعت أجمل مما تخيلت بكتير يا أدهم ♡


أدهم بتحذير مصطنع٠٠٠طب إتفضلي يا أستاذه على محاضراتك حالا،،

علشان لو فضلتي هنا خمس دقايق كمان أنا مش مسؤول عن اللي هيحصل؟؟

وتحدث بحنان ومداعبه ٠٠٠٠غصب عني هاعمل حاجات يعاقب عليها الشرع والقانون !!


ضحت له بحب وقالت٠٠ وعلي أيه الطيب أحسن !!

وقفت ووقف معها وقال لها ٠٠٠٠هشوفك في المحاضره،،

وقبل يدها وودعها بشوق مثلما إستقبلها ♡

بعد خروجها من مكتب أدهم

ذهبت الي محاضراتها وبعد إنقضاء المحاضرات ،،


ذهبت لغرفة الموسيقي ،،وجدت دكتوره غادة المسؤله عن الحفل،،


أخبرتها أنها ودكتور عماد قد أمرا بنقل آلألات الموسيقية إلي قاعة المؤتمرات للتدريب علي يوم الحفل٠٠


وطلبت منها الذهاب معها،، ذهبت وكان يوجد حضور كبير من الأساتذة والطلبه،،


بعثت برسالة لأدهم من هاتفها أن يأتي الي حيث تتواجد هي٠٠


وأمسكت الميكرفون،،


دخل أدهم من القاعة نظر لها بإبتسامة وبدئت الفرقه بالموسيقي وبدئت مها بالغناء بصوتها العذب !!


جلس وألتقت عيناها بعيناه ♡


فأبتسمت بحب وغنت له،، كانت تغني كلماتها له فقط،، كأنها لا تري سواه هو وفقط !!


٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


أنا حبيتك٠٠🌸

حب فوق الحب وأديتك سنين عمري وسميتك حبيب قلبى 🌸


وصدقني ما صدقت إن أنا لاقيتك🌸


وأقول من تااااني🌸

نفسي تبقي الدنيا سمعاني غرامك ليا وداني لدنيا بعيد🌸


ونفسي أعيد معاك كل إللي فات تاااني🌸


حبيب قلبي،، هنا روحي،، لاقيت فرحة سنيني معاااك🌸


ومأمنااااك وهرسم حياتي معاااااك 🌸

بحبك وأنا وياااك أحلاااامي هعيشها معاك🌸


أناااا بدعيلك🌸

في النهار والليل وهحكيلك عشان تعرف وأوريلك وصلت لفين🌸


ولو ينفع هاخد من عمري وأديلك 🌸


حبيبي يا غااالي 🌸

بيك لاقيت أحلامي رجعاالي يا أكتر حد أبقاالي أنا اتمنيت♡


وشكلي دعيت في ساعة بيبانها فتحالي♡

حبيب قلبي،، هنا روحي،،لاقيت فرحة سنيني معاااك 🌸


ومأمنااااك،🌸،وهرسم حياتي معااااك🌸


بحبك وأنا وياااك أحلامي هعيشها معاك


🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸


كان عماد يجلس ويستمع لها بعشق،، حتي رأها تلقي نظرات دلال وحب،، نظرات ذات معني هو يعرفها جيدآ ٠٠


فحدث حاله٠٠٠تري لمن ترسل هذه النظرات من الحين للآخر؟؟ 

إتجه حيت نظراتها،، وجده أدهم !!

ماذا يعني هذا مها؟؟


هل جننتي يا فتاه؟؟ أدهم؟؟؟ أيعقل عماد؟؟

أيعقل أن تخونك حب حياتك ؟؟

لا،، لا ،،لا يمكن أن تفعل مها بي هكذا ،،

هي تعرف جيدآ أن في هذا هلاكي !!


نعم حبيبتي ،،تعرفين جيدآ أن في وجودك مع غيري فنائي وهلاكي !!


وفجأة،،،نفض كل تلك الأفكار من رأسه


وتحدث غرورة٠٠٠٠٠لما تقلق يا فتي 

مها هي إمرأتك لا غير !!


أنت رجلها الأول والأخير،، لا تهذي !!


فمن يكون أدهم هذا أو غيره لكي تنظر له مها ؟؟ 


أنت عماد علي،، لا مثيل لك وسط الرجال ،،معشوق الفتيات ،،

ومعشوق حبيبتك وفاتنتك الجميله مها ♡


ولحسن حظها أن غروره رفض قبول تلك الفكرة ،،

وإلا كان للحديث عواقب لا يعلمها إلا الله سبحانة وتعالي !!

ولكن٠٠هل سيغفل عماد عن تلك القلوب العاشقة كثيرآ ؟؟


أم أن هناك قرون شياطين من الإنس ستتدخل وتهدم المعبد علي رؤس الأحباء !!


🌸🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸


علي الطرف الآخر !!

كان يستمع لها وعيناه في عيناها ،،هائم هو في عشقها♡

سارح معها بكلماتها التي تختصه بها ♡


كان يشعر بأنه ملك يجلس علي عرشه وتدندن له أميرته بحب ودلال ♡


♡نعم هو ملك لتلك الحورية الساحرة ♡


ومن غيرها تستحق أن تكون أميرته المدللة،،

مها عشقي أنا ،، حبيبتي وجميلتي،،


♡ نعم أنتي إمرأتي خاصتي مها ♡


أجل مدللتي،، تستحقين السعادة داخل أحضاني الدافئة ♡

سأذيقك من خمر الغرام كأسآ يلو الآخر♡ حتي تثملي من خمر عشقي المحرم علي غيرك فاتنتي♡


سأشبع قلبك من حنيني ♡


سأشرب من شهد عسلك ♡وسأسقيكي من شهد الغرام ♡

♡فصبرآ جميلآ معشوقتي ♡


فالمسأله،، مسألةوقت لا أكثر أميرتي ♡


إنتهي البارت

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين


🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸


روايةقلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين


               🔹️البارت الخامس عشر 🔹️


بعد مرور يومين ،،كانت مها تجلس علي مكتبها تدرس٠٠


أتت أيه وجلست في مواجهتها وتحدثت


أيه بوجه عابث وخجول٠٠٠٠٠مها أنا أسفه،، بجد صدقيني ماكنتش أقصد أزعلك،، وماكنتش أعرف إنك هتاخدي الموضوع بحساسيه بالشكل ده ؟؟


نظرت لها مها وتحدثت٠٠٠٠٠الزعل بيكون على أد الغلاوه يا أيه،، وأنا لو ما بحبكيش ماكنش فرق معايا كلامك نهائي،،

وأكملت ٠٠ إحنا مشتركين في أوضه واحده يا أيه،،


أنا بقعد معاكي أكتر ما بقعد مع أهلي،، ودا إللي خلاني زعلت منك بالشكل ده،،

المفروض تكوني عارفاني أكتر من كده !!


تحدثت أيه بأسي٠٠٠خلاص يا مها حقك عليا،، صدقيني زعلانه جدآ من نفسي إني إتسببت في زعلك !!


أجابتها مها بقلبِ صادق ٠٠٠٠خلاص يا أيه صدقيني مش زعلانه !!


في هذه اللحظات شعرت مها بالذنب لأنها خبأت عن صديقتها أمر أدهم،، فقررت البوح لها بهذا السر !!


تحدثت مها بإحراج ٠٠٠٠أيه، فيه موضوع كده كنت عايزه أكلمك فيه،، بس ما كنش عندي الشجاعه إني أفاتحك !!!!

وبصراحه متضايقه جدآ من نفسي علشان مخبياه عنك !!


أجابتها أيه بتأكيد٠٠٠أنا كمان حاسه إنك مخبيه عني حاجه ،،أنا مش غبيه للدرجادي يا مها،،

نزولك الجنينه ومكالماتك إللي في نص الليل وكل ما أدخل عليكي وإنت بتتكلمي تتخضي،،

وأكملت بمداعبه٠٠٠٠ يلا إعترفي،، فيه أيه؟؟


نظرت لها مها بنظرات مليئه بالحب وتحدثت٠٠٠٠بصراحة أنا و أدهم بنحب بعض !!

أيه بصدمة٠٠٠٠٠أدهم مين؟؟ قصدك دكتور أدهم سليم بتاعنا؟؟

مها وهي تبتسم وتهز رأسها بتأكيد ٠٠٠٠أيوه هو يا أيه،، دكتور أدهم !!


أيه وحسره إمتلكت قلبها،، فهو حبيبها هي،،كيف وأين ومتي خلق هذا العشق ؟؟


فهي دائمآ تحاول الوصول إلي قلبه،، وبدأت تهتم بمادته وتتجاوب معه مثل مها،،

وهو أيضا بدء يعاملها بلطف وإهتمام!!

فما تفسير ضحكاته ومداعبته لها !!


أكان هذا وهمآ؟؟ أم لمجرد أنها صديقة مدللته مها ؟؟


تحدثت أيه وهي تحاول تخبأة ما في داخلها من حسرة ٠٠٠٠بتحبوا بعض إزاي يعني ؟؟مش يمكن بيتهيأليك ؟؟


مها بفرحه وأبتسامه ساحره علي صغريها٠٠٠٠٠بيتهيألي أيه بس،، هو بنفسه إعترفلي بحبه،، ولينا فتره بنتكلم فون !!


أيه بتساؤل ٠٠٠٠حصل أمتي؟؟ وأنا فين من كل ده،، وعرف رقمك منين أصلآ ؟؟


مها٠٠٠٠٠أنا هحكيلك كل حاجة من الأول،،


وبدأت تقص عليها ولكن إحتفظت ببعض التفاصيل الخاصه بها وحبيبها لنفسها ،،

فا مها من النوع التي لا تبوح بكل ما بداخلها لأي شخص كان،،

يوجد بعض اللحظات تحتفظ بها لنفسها فقط!!


وبعد مرور بعض الوقت تحدثت أيه بصدمه ٠٠٠يعني أريج كمان تعرف كل حاجه ؟؟

أخص عليكى يا مها ،،للدرجادي معتبراني غريبه عنك ؟؟


مها بنفي وتبرير٠٠٠ ٠٠لا والله يا أيه،، كل الحكايه إن أريج بالصدفه شافت أدهم وهو بيعترفلي بحبه أول مرة !!

وأنا اللي طلبت منها إنها ماتقولكيش حاجه غير لما أنا أقولك بنفسي،،،

وأنا والله كنت هحكيلك ،،بس لو تفتكري إنك حظرتيني من أدهم ونظراته ليا وخوفتيني منه ،،فكنت محرجه أفاتحك في الموضوع إزاي ؟؟


وأكملت بندم وأسي٠٠٠٠أرجوكي يا أيه متزعليش وبجد أنا أسفه !!!


أيه بلؤم٠٠٠٠ أنا مش زعلانه يا مها،، أنا بس كنت حابه أكون أول حد يعرف وأفرحلك،،

إنتي عارفه إحنا يعتبر إخوات،، وأنا أقربلك من أريج،، إحنا عشرة أربع سنين،،

يومنا كله بنقضيه مع بعض،، طول عمرنا مع بعض،، فرحنا وحزننا،، جرحك وحزنك في موضوع عماد !!


كنت أنا معاكي وإتخطيناه سوا ،،وأنا لما سبت محمد خطيبي، إنتي أكتر حد وقف جنبي ودعمني نفسيآ لحد ما إتخطيت الموضوع،،


وأكملت٠٠٠٠٠إحنا أكتر من الأخوات يا مها،، وياريت ماتخبيش عني حاجه تانيه !!!


إحتضنتها مها بحب وقالت٠٠٠٠٠خالص يا أيه، صدقيني دي هتكون آخر مرة أخبي عليكي فيها حاجه !!!


وتحدثت بحب وبرائه٠٠٠٠٠أنا بحبك أوي يا أيه،، وبجد هاأفتقدك جدآ ،لما نخلص ونروح بيوتنا !!!


أيه ٠٠٠٠وأنا كمان بحبك جدآ يا مها ،،وأكيد هانتقابل دايمآ بعد ما نخلص !!!


🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸


صباح اليوم التالي ٠٠ذهبت مها وأيه إلي جامعتهم ،،كانت تجلس وسط أيه وأريج كعادتها وكانت محاضرة دكتور أدهم،،


ولكنها لاحظت غضبه من لحظة دخوله والنظر إليها ،،

لا تعلم لما هو غاضب منها هكذا ،،ولما يتجاهلها ،، أحزنها هذا كثيرآ وهو لاحظ ذلك،،

فاستدعاها للحضور إليه،، ذهبت علي مرأي جميع الطلاب !!!


أدهم بغضب ووجهٍ عابثْ٠٠٠أيه يا هانم الزفت اللي إنتي لابساه ده؟؟

مها بإستغراب ٠٠٠ماله لبسي؟؟


نظر لها بغضب ٠٠٠٠٠الشميز إللي هايتفرتك من علي صدرك يا هانم،، أيه مش واخده بالك أنه مجسم صدرك كله؟؟


نزلت عليها كلماته كاصفعه علي وجهها،، أحرجتها كلماته الجريئة،، وجعلت الدماء تهرب من وجهها !!!


أحس هو بخجلها من نطق كلماته الجريئه،، فقرر أن يخرجها من تلك الحاله !!!


أدهم بحزم ٠٠٠٠٠مها،، اللبس ده آخر مرة يتلبس !!


نظرت له وتحدثت بكل طاعه لإرضائه ٠٠٠٠حاضر يا دكتور،، إللي إنت تؤمر بيه أنا هانفذه !!!


نظر لها بكل حب وقال ٠٠٠٠أعذريني يا قلبي،، أنا بغير عليكي أوي،، مها لو حد بصلك كده ولا كده أنا ممكن أرتكب فيه جناية !!


مها بتفهم لوجهة نظرهِ وغضبهِ٠٠٠٠خلاص يا أدهم حقك عليا،، وصدقني هراعي الموضوع ده بعد كده !!


أدهم ٠٠٠٠خلاص يا حبيبي أدخلي علشان الطلبه عينهم علينا !!


ذهبت بطاعه عمياء،، فقد باتت تعشق كل ما فيه حتي تحكمه بها وبملابسها٠


♡ عاشقتآ هي حتي النخاع ♡

لا تري من كل العالم سوي عشقه وغرامة وفقط♡


جلست في مكانها وأستأنف أدهم شرحه،، ولكن بوجه بشوش فرح !!!


مما أستغربه الطلبه،، ولكن لما الإستغراب،، وهم باتوا جميعآ يدركون أن ذلك الفتي عاشق من رأسه لقدمه !!


قالت أحدي الفتيات لصديقتها٠٠٠٠يا حرام ،،يظهر الباشمهندس عماد راحت عليه خلاص !!


ردت الفتاه الأخري عليها٠٠٠٠٠يا نهار أبيض لو يعرف هايخرب الدنيا،، ده بقاله تلات سنين مابيسمحش لحد يقرب منها ،،

ودكتور أدهم جه خطفها منه بكل سهوله !!


أجابت الفتاه الأولي ٠٠٠٠بصراحه دكتور أدهم يستاهل الواحده تسيب الدنيا كلها علشانه،،

دي كفايه عيونه ولا دقنه يااااي !!!


الفتاه الثانيه بهيام ٠٠٠٠ولا شخصيته تجنن ،،عنده كاريزما وااو، زي أبطال السينما ،،بصراحه مها دي محظوظه أوي !!


الفتاه الأولي بسخريه٠٠ ٠٠محظوظه؟؟؟

إنتي غلبانه أوي،، ده لعب علي مستوي عالي يا ماما،،

الأول تشاكسه وتعانده وتشغله ب كده، وهو يحاول يضايقها،، وبعدين ترمي شباكها عليه وتجيبه تحت رجلها،، تخطيط عالي علي مستوي،، تخطيط أٌستاذه ورئيسة قسم !!!


الفتاه الثانيه بنفي وإستنكار٠٠٠٠لا ،،ماأظنش مها من النوع ده ،،مها بنت محترمه مش كده خالص !!!


ثم أكملوا نميمتهم عليها !!

أدهم ناظرآ إليها بجديه٠٠٠٠مها من فضلك إجمعيلي باقي الأبحاث من الطلبه وهاتيهم علي مكتبي !!!


مها بطاعه وإحترام ٠٠٠٠٠تحت أمر حضرتك يا دكتور !!!


🌸٠٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠🌸


بعد مدة قصيره طرقت باب مكتبه ،،أتاها رده بالسماح لها بالدخول ،،دخلت ووقف لها بلهفتهٍ المعهوده ،،وقبل يدها بشغف وأجلسها !!!


نظر لعيونها بفرحة قائلآ٠٠٠٠٠ليلي عايزه تشوفك !! 

قالت بإبتسامه ساحره وهي تشير بيدها علي حالها ٠٠٠٠ كلمتها عني،، قلتلها أيه ،أحكيلي ؟؟


أدهم بحب وفرحه تملئ عيونه٠٠٠٠٠هي عرفت لوحدها،، إمبارح كلمتها فيديو كول،، أول ما شافتني قالتلي حبيت يا أدهم؟؟

قلتلها حصل يا لوله،،مش عاوزه تشوفي مرات أبنك؟؟


نزلت عليها كلماته كانسمة هواء بارده في ليل صيف ساخن ♡


كادت تسقط مغشيآ عليها من أثر الكلمه !!!


🌸يا الله 🌸 أكانت الدنيا تكنز لي نصيبي من الفرح والسعادة ،لتعطيني إياه دفعتآ واحدتآ،،

وها هي الآن تقول لي هيا مها ،،هذا مخزن الحب والسعادة 🌸


هيا مدي يداكي وخذي منه ما تريدين،،

خذي حتي تكتفي مها ،،فالدنيا تفتح لكي ذراعيها علي مصرعيها ،،

        🌸والحظ يحوم حولك جميلتي 🌸


أكمل أدهم بحماس٠٠٠٠٠بصي هي مش قادرة تصبر لحد ما أكلم بابا ونجيلكم البيت،، هي عايزه تشوفك حالآ !!!


قالت بعدم فهم٠٠٠٠تشوفني؟؟هي ماما هنا في القاهره؟؟


أدهم بإبتسامه ٠٠٠ ٠٠لاء يا روحي هي في سوهاج،، لكن حاليآ فيه حلين قدامنا،، أول حل نكلمها دالوقتي فيديو كول،، أو أبعتلها صورك !!!


كان يتحدث بحماس ووجه ضاحك !!


فجأه تلاشي الفرح من وجهها !!


فا مها رغم حبها الشديد ل أدهم إلا أنها فتاة ذكية وعاقلة إلي أبعد الحدود،، هي ليست بالفتاه الغبيه التي ترتكب مثل هذا خطأ !!


خطأ كبير يحسب عليها !!

فقد علمتها الحياه أن لا تؤامن لأحد أيآ كان علي وجه الأرض،، وخصوصآ أنها لا تربطها به علاقة رسمية !!


فمن يعلم ما يخبأه القدر لنا؟؟

فاأحباء اليوم من الممكن أن يصبحو أعداء الغد !!!


تحدثت بعد تفكير بوجه عابث٠٠٠٠أدهم أنا أسفه بس أصلي مش معايا صور علي فوني حاليآ !!!


قال بحذر وقد إنتابه شعور بالقلق٠٠٠٠عادي أنا ممكن أصورك دالوقتي حالآ ؟؟

مها بحرج وأسف٠٠٠٠أنا أسفه يا أدهم،، بس بجد مش هينفع !!


وبلحظه تلاشت سعادته هو الآخر وقال بوجه مبهم٠٠٠هو أيه إللي مش هاينفع ؟؟


تحدثت مها بحرج ووجه ناظر للأسفل ٠٠٠٠٠أدهم حاول تفهمني،، أنا ليا ثوابت في حياتي ومبادئ مابحبش أتعداها !!


صرخ بها فأسكتها ٠٠٠٠ثوابت، ثوابت أيه؟؟

إنتي ليه كل مرة بتتعمدي توصليلي إحساسك بعدم ثقتك فيا؟؟


وأكمل بوجه عابث٠٠٠٠للدرجادي شيفاني حد حقير ومايأتمنش؟؟


مها وهي تحاول أن تفهمه٠٠٠٠أدهم الحكاية مش كده خالص !!


صرخ بوجهها ٠٠٠٠أومال إزاي؟؟

فهميني إزاي،، يا حبيبتي،، يا روحي،، يا فرحة عمري ،،قالها بإنكسار عاشق ثم أشاح بوجهه عنها !!


مها بدموع وترجي٠٠٠٠أدهم أرجوك حاول تفهمني !!!


وقف بكل شموخ أمام النافذة وَوَالاَها ظهره ووضع يداهٌ بجيب بنطاله،،

ثم تحدث بكل غرور ٠٠٠٠المقابله إنتهت يا أنسه،،

أتفضلي بره لو سمحتي !!


نظرت له مها بصدمه وعيون متسعه٠٠٠٠أدهم إنتَ بتطردني؟؟


إعتدل ونظر لها بكل غرور وكبرياء ،،ثم إتجهَ لمكتبهِ وجلس علي كرسييهِ وأمسك بدفتر وقلم وبدء بكتابة بعض الأشياء متجاهلآ إياها !!!


كانت مها في موقف لا تحسد عليه،فقد وصلت لقمة إحراجها !!


قالت بصوت مبحوح من خجلها٠٠٠٠أدهم آحنا لازم نتكلم !!

رد عليها بصوتٍ بارد ٠٠٠٠بره يا أنسه من فضلك،، عندي شغل، مش فاضي للتفهات دي !!


أحست بطعنه في كبريائها،، نظرت له بغضب وخرجت دون كلام ،،صفقت الباب خلفها بقوه أغضبته !!!


◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇


خرجت من مكتبه كالبركان الغاضب الثائر وهي تحدث حالها ٠٠٠٠ أدهم سليم،، أنت ينقصك الأدب،، وأقسم بربي لأكمله لك !!

يالك من متكبرٍ مغرور ومتقلب المزاج ،،

نعم أدهم، أنا مها رأفت،، أقسم بربي سأٌلقنكَ درسآ لن تنساهٌ مديَ حياتك !!


ذهبت لمحاضرتها وبعد الإنتهاء منها ذهبت مع أريج وأيه وبعض الأصدقاء وجلسوا سويآ في الكافيتريا ٠٠


جلسوا يتسامرون ويأكلون بعض الأطعمة والمشروبات !!


دلف هو وجلس ولم يعيرها أي إهتمام طلب بعضآ من الطعام والقهوة خاصته !!


كانت تتبادل النكات والحكايات هي وصديقاتها وتضحك بصوت أنثوي ملفت للنظر،، مماجعل كل من في المكان ينظر إليها بإعجاب،،

فكانت حقآ ساحرة بضحكتها الأنثويه الرقيقه !!!


نظر لها بغضب وأقسم بربي لو كانت النظرات تحرق،، لأحترقت الفتاه وأصبحت رمادآ وأنتهي أمرٌها !!


كان ينظر لها علها تنظر إليه ويبعث لها إشاراته التي تخرسها وتجعلها تصمت للأبد !!

لكنها كانت مستفزه لأبعد الحدود كانت تقصد كل فعل تفعله بإستمتاع !!


كاد يجن وبات يحدث حَالهْ ٠٠٠٠أيتها اللعينه الماكرة،،٠كيف لكي أن تفعلي هذا بي؟؟


وربي مها لأٌكسر عظامك وأسحقها حين تتح لي الفرصة !!

أنا، أنا تفعلي بي كل هذا ،،فليكن ما تريدين !!


خرج من المكان كالمجنون وصل مكتبه وأخرج هاتفه وأتصل بها مرة لم ترد ،،كرر الإتصال مرة أخرى لم ترد !!


الويل لكي أيتها اللعينه سأقضي عليكي !!


كرر الإتصال للمرة الثالثة٠٠٠٠نظرت بهاتفها

وضحكت وأخذته وخرجت من الكافيتريا وردت عليه !!


مها ببرود٠٠٠٠ أفندم،، عاوز أيه ؟؟


أدهم بصوت أرعبها٠٠٠٠٠ إنتي واعيه للي بتعمليه ده،، للدرجادي مش همك عمرك؟؟

وأكمل بغضب وصياح٠٠٠٠هاقتلك يا مها والله لأقتلك،،

وأكمل بأمر ٠٠٠٠٠تبطلي الهبل اللي بتعمليه ده وتخرجي من عندك حالآ !!!


تحدثت مها بكل غرور وكبرياء٠٠٠٠ وبصفتك أيه إن شاء الله بتؤمرني وتقولي أعمل إيه وماأعملش أيه ؟؟

أدهم بصراخ٠٠٠٠٠مهاااااا ،،ماتخلنيش أتجنن عليكي ،،إللي بقوله يتنفذ بدون كلام !!


مها بعناد٠٠٠٠٠مش خارجه،، واللي عندك أعمله،، وبعدين إنت مين أصلآ علشان تكلمني بالطريقه دي ؟؟


أدهم بغرور ٠٠٠٠جوزك يا هانم ،،جوزك يا غبيه،، ولو ما خرجتيش من عندك حالآ هاجيلك،، ومش هاقولك علي اللي هيحصلك لو جتلك ،،،قسما بالله هابهدلك !!!


ضحكت بسخريه وقالت ٠٠٠٠جوزي،، لا حلوة النكته دي،، إنت سامع إللي أنت بتقوله يا دكتور !!!


أدهم بتأكيد وتملك وغرور ٠٠٠٠أيوه يا غبيه مراتي وملكي،، من يوم ما شفتك وإنتي مراتي ،،مجرد وقت وهاتكوني مرات أدهم سليم !!


مها بعناد٠٠٠٠ سيبك من الكلام الفاضي ده،، ومين قالك أصلآ إني أوفق أتجوز واحد مغرور متكبر زيك،،

وتحدثت بإستنكار٠٠٠٠٠ أهو ده اللي كان ناقصني،، أرتبط بواحد نرجسي ينكد عليا حياتي ،،


أنا حره يا أستاذ مش عبده عندك؟؟

وأيه اللي يجبرني أشتري لنفسي الهم والنكد أصلآ !!!


أدهم وقد تغيرت نبرة صوتهِ من غضب إلي حزن ٠٠٠٠أنا هم ونكد يا مها ؟؟


هم ونكد علشان بحبك وبغير عليكي ؟؟


وأكمل بحنان وصوتٍ هادئ٠٠٠٠يا مها أنا بحبك أوي، أرجوكي ما تعمليش فيا كده، أنا أدهم حبيبك، نور عيونك !!!

لانَ قلبٌها لهٌ ورقْ،، لكن تماسكت وردت بتماسك وغضب وثبات٠٠٠٠أدهم أنت عاوز أيه دالوقت؟؟


أدهم بحنان ٠٠٠٠عاوزك تنسي كل إللي حصل ده وكأنه ماحصلش،، تعالي يا مها ،،تعالي علي مكتبي نتفاهم وأنا هاصالحك وأراضيكي !!


ردت مها بكبرياء وقوه٠٠٠أسفه يا دكتور،، بس أنا مش هادخل مكان سبق وأتطردت منه !!


أدهم بنفي وتراجع٠٠٠٠٠لاء يا قلبي أوعي تقولي كده،، أنا ماأقدرش أطردك،، يا مها أنا بس كنت غضبان وخفت عليكي من غضبي،،


فافضلت إنك تمشي ونتكلم في وقت تاني نكون فيه أهدي !!

وأكمل بحنان محاولآ إرضائها ٠٠٠٠إنتي فهمتيني غلط يا مها صدقيني !!!


مها بتحدي وقوه٠٠٠٠ مش هاجي يا أدهم،،

ومن فضلك ما تضغطش عليا أكتر من كده،، أنا تعبانه وهروح علشان أنام !!


تحدث بأدب ٠٠٠٠خلاص يا حبيبي روحي نامي وإرتاحي٠

وأول ما تقومي من النوم كلميني علشان أطمن عليكي !!


ثم أكمل بحب ٠٠٠٠أنا بحبك يا مها،، بعشقك،، أرجوكي إفهميني ،،وما تحاسبنيش علي غيرتي وحبي ليكي !! 


أرجوكي ماتعمليش فيا كده تاني؟؟


وأكمل ٠٠٠ إنتي مش متخيله أنا كنت حاسس بأيه وأنا شايفك بتضحكي وبتدلعي،، وعيون الدكاتره والطلبه عليكي !!


ثم أخذ نفسآ عميقآ وأخرجه يحاول أن يمتص به غضبه الثائر حتي لا يصبه عليها من جديد ويخسرها !!


تماسك وقال٠٠٠٠٠أرجوكي يا نور عيوني ماتعمليش فيا كده تاني !!!


مها بتجاهل مقصود لما قال٠٠٠أدهم ،،أنا هقفل ونبقا نتكلم بعدين في الموضوع ده ،،. أنا بجد تعبانه ومش حابه أتكلم،، مع السلامه !!!


وأغلقت الخط معه وضحكت بإنتصار إمرأه ،،علي هزيمة رجل أهان كرامتها !!


لقد هزمت غروره ونجحت ختطها في كبح كبريائه وعناده !!

أغلق الخط معها محدثآ نفسه٠٠٠٠٠ماذا أنت فاعل مع هذه العنيدة أدهم؟؟


ولما يرق قلبك لها بهذه الطريقه المهينة !!


أنتبه لأفعالك يا فتي،، يجب أن تصمد أمامها أكثر من ذلك،،


أنتي كامهرةٍ جامحه،، وأنا سأٌرودكي مها !! 


آه يا فتي،، كم سيذلك الحب بعد،، أيتها الساحره اللعينه ماذا فعلتي بي ؟؟


لقد جعلتي مني عبدآ طائع لكي !!

ولكن الغريب إني متقبل وراضي بل وسعيد بهذا الإحساس٠٠


غريب حقآ أيها العشق،، تجعلنا نتخلي عن ثوابت كنا نظنها لن تزول إلا بزوالٌنا شخصيآ ♡♡


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين


🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸

🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 🌸ر


رواية قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين


               🔹️ البارت السادس عشر 🔹️


رجعت إلي مسكنها تعبه،، أبدلت ملابسها وتوضأت وصلت فرضها،، ثم غفت في نوم عميق !!


أفاقت تلك الغافيه علي صوت أيه ٠٠مها إصحي يا بنتي أيه النوم ده كله؟؟


مها بتملل ودلع على سريرها، يظهر كم الراحة التي لاقتها في نومها٠٠٠٠هو أنا نمت كتير؟؟


أيه ٠٠كتير أيه،، إنتي بقالك ساعتين ونص نايمه،، دي أول مرة تعمليها وتنامي الوقت ده كله !!


إصحي علشان تتغدي،، مدام نور بعتتلك عفاف كام مرة علشان تنزلي تتغدي !!


تحدثت مها بوجه بشوش٠٠٠٠مش حاسه إني عايزه أكل هنا إنهارده !! 

وبتفكير ٠٠٠٠أممم أنا هطلب أوردار أطلبلك معايا؟؟ 

أيه بتساؤل وفضول٠٠٠٠هتطلبي أيه؟؟


ردت مها ٠٠٠٠جاي على بالي أكل سمك وجمبري أيه رأيك؟؟

أيه بموافقه٠٠٠٠تمام أطلبيلي معاكي !!


مها بإيماء ٠٠٠٠حاضر،، هاطلب الأول وأقوم أتوضا وأصلي وأكلم ماما،، علي ما الدليفري يوصل !!


بعد مده آتي موظف توصيل الطلبات،، جلست مها وأيه يتناولون طعامهم في الحديقه ويتبادلون الأحاديث !!


أيه ٠٠٠٠علي فكرة دكتور أدهم رن عليكي وإنتي نايمه !!


مها بلامبالاه٠٠ ٠٠أه ما أنا شفت الفون ،،هكلمه بعد الأكل !!

أيه ب فضول ٠٠٠٠٠ممكن بقا تفهميني أيه اللي حصل في الكافيتريا إنهارده ده ؟؟


مها بضحكه ووجه سعيد٠٠٠٠٠ولا حاجة،، سعادته عمل معايا موقف ماعجبنيش،، فقولت أديله قرصة ودن صغننه كده علشان يحرم !!


وضحكت بإنوثه قائله ٠٠٠٠مش بيقولو جوزك علي ما تعوديه !!


أيه بإستهجان ٠٠٠جوزززك ،،هو خلاص بقا جوزك؟؟


مها مشيرتآ بإصبعها بمرح٠٠٠٠علي إعتبار ما سوف سيكون إن شاء الله !!


أيه بإستغراب ٠٠بس المفروض إنك بتحبيه؟؟


تحدثت مها بتعقل ٠٠٠بصي يا يويو،، مش علشان بحبه أديله الحق يعاملني زي ما هو عايز،، لازم أحطله قوانيني من الأول !!

أنا بحب أتعامل إزاي،، وأيه ينفع يعمله معايا،، وأيه ما ينفعش !!


وأكملت ب حكمه ٠٠٠٠ما هو أنا لو أتنازلت من أولها بإسم الحب،،

وسمحتله يهني ،،هافضل أتنازل علي طول،

وساعتها مش هيشوفه هو تنازل وتضحيه لاء،، هيبقي حق مكتسب بالنسباله !!


وتحدثت ب تعقل ٠٠٠حياتنا إحنا إللي بنختارها يا أيه،، إحنا إللي بنحط قوانينها إللي هنستمر بيها ،،فهمتيني؟؟


أيه بإستغراب٠٠٠٠فهمتك يا مها،، بس بصراحة كنت فاكره حبك لدكتور أدهم أكبر من كل إللي قولتيه ده !!


مها بحب٠٠٠٠والله بحبه وبعشقه كمان ،،لدرجة إني ممكن أموت من غيره !!


بس علشان بحبه لازم أحافظ عليه،، وأحط مبادئ وقوانين لعلاقتنا علشان تستمر !!

وأكملت بدلع وهي تتناول طعامها بشهيه عاليه٠٠٠٠٠علي فكرة السمك حلو أوي ٠٠


أيه ضاحكة٠٠٠٠والله إنتي دماغ يا مها،، ساعات بحسك رومانسيه لأبعد الحدود،،

وإن قلبك هو الوحيد إللي بيحركك ،،

وساعات تانيه أحس إنك عقل مدبر ماشي علي الأرض !! 


مها مشيرتآ بأصبعيها٠٠ ٠٠أنا الإتنين يا أيه،، وعلشان ما أتعبش في حياتي! لازم أفكر وأقرر بقلبي وعقلي مع بعض،،

وإلا كان زماني قاعدة بعيط وأندب حظي علي عماد !!


أيه بضحك٠٠٠٠لا بقا أنا شايفه إنك تغيري المجال وتدي دروس تنميه بشريه أحسن !!


ضحكتا الفتاتان وأنتهيا من طعامهما وصعدت أيه للغرفه ومها أمسكت هاتفها وقررت الإتصال ب أدهم ٠٠


ضغطت علي زر الإتصال أتاها الرد علي الفور،، يبدو أنه كان ينتظر مكالمتها٠٠


أدهم بعتاب٠٠٠٠علي فكرة يا مها أنا زعلان منك أوي !!!


مها بتهكم٠٠٠٠لا والله،، وياتري زعلان ليه بقا إن شاء الله ؟؟

وأكملت بسخريه٠٠٠ أاااه،، يمكن علشان طردتك من مكتبي مثلآ ؟؟


ولا علشان كلمتك بطريقه أقل ما يقال عنها أنها مهينه لكرامتك !!

أنت بجد غريب أوي !!


وأكملت بغضب٠٠علي فكرة،،مش أنا إللي أتعامل كده خالص يا أدهم !!


أنا طول عمر كرامتي أهم حاجه عندي،، واللي بيحاول يقرب منها بيشوف مها تانيه خالص غير إللي يعرفها !!


وأكملت بإستغراب ٠٠٠انا أصلآ ماأعرفش إزاي بتكلم معاك عادي كده وعديت الموضوع،، وهو لسه ما عداش عليه يوم ؟؟


أدهم بغرور٠٠٠٠علشان بتحبيني،، وماتقدريش تعملي حاجه غير إنك تحبيني وتغفريلي ،،

وأكمل ب لوم٠٠٠٠ بس أنا بجد زعلان منك يا مها


وتحدث موضحآ ٠٠٠٠٠أولآ ٠٠علي عدم ثقتك فيا ودي مش أول مرة تحصل !!


ثم تحدث بتحذير٠٠٠٠٠ثانيآ بقي وده الأهم،، أول وآخر مرة تختبري صبري عليكي،،

أو تحاولي تستفزي رجولتي !!

قسمآ بالله شوية وكنت هاقوم أجرك قدام الكل ،وأضربك قلمين علي وشك يفؤكي من إللي كنتي بتعمليه !!


مها بإستنكار٠٠٠٠٠لا والله ،،وبصفتك أيه بقا إن شاء الله؟؟


أدهم ب مداعبه٠٠٠٠تااااني،، ما قولنا جوزك وحبيبك،، وإلا هو الموضوع عجبك وحابة تسمعيه كل شوية !!


وضعت مها يدها علي صدرها من فرت السعاده وهي تبتسم وقالت٠٠بصراحه آه !!

ثم تحدثت بحزن٠٠٠٠ بس أنا لسه زعلانه منك أوي يا أدهم !!


أدهم مذكرآ إياها٠٠٠ مش إحنا يا حبيبي إتفقنا إننا ننسي كل اللي حصل،، وكأنه ما حصلش من الأساس !!


مها ب تعقل٠٠٠٠تمام،،وأنا هحاول أنسي،، بس وحياتي عندك ،،لو فعلا باقي عليا وعلي حبنا،، بلاش الموضوع ده يتكرر تاني !!


أدهم بحزم ناهيآ النقاش٠٠٠٠٠خلاص يا مها،، أنا غلطت وبجد أسف ليكي،، وإنتي كمان غلطتي فبلاش نتعاتب ،،خلينا نحاول نتخطي الموضوع وننساه !!!


مها ب طاعه ورضي٠٠٠٠٠حاضر يا أدهم ،،ثم أكملت ٠٠قولت لماما حاجه؟؟


أدهم ٠٠٠٠أه طبعآ،، كلمتني إنهارده تشوف ما بعتش الصور ليه،،حكيتلها علي اللي حصل !!


مها ب معاتبه٠٠٠ليه كده يا أدهم،، أكيد زعلت مني !!


أدهم بضحك وطمئنه٠٠٠٠٠لا يا ستي ماتقلقيش،، بالعكس،، دي قالتلي ٠٠٠سلمها يا واااد ماجابها إلا أبوها ،تِسلمْ البطنْ إللي شاَلَتهَا !!


كان أدهم يقلد والدته ويتحدث صعيدي،، مما جعل مها تضحك من قلبها، لتقليده لوالدته،، 

وهي تستمع لأول مره أدهم يتحدث هكذا !!

وسعدت أيضا أن والدته تفهمت تصرفها بل وأعجبت به !!


مها ب ضحك وإعجاب٠٠٠٠أدهم ،،كلامك حلو أوي وأنت بتتكلم صعيدي،،

وأكملت مترجيه إياه٠٠٠٠ علشان خاطري أتكلم تاني !!


أدهم ٠٠٠٠لا والله عجبتك،، علي العموم ماتقلقيش ،،لما نروح زيارات الصعيد بعد الجواز هاتسمعيني كتير !!


أنا أصلآ مبتكلمش غير صعيدي هناك ،، لو إتكلمت كده عمك الحاج سليم يتبري مني

ومش بعيد كمان يضربني بالنار !!


ضحكا كثيرآ وكأن شيء لم يكن !!

وعاشا بعالم عشقهما سارحين بسماء الهوي !!


فحتي إن غضبوا وتمادوا بالغلط،، فالعشق سيشفع لهم ♡


🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸


في مكان آخر في منزل عماد ،،


كانت العائلتان تتجمعان كعادتهم ،،وكانت أخوات عماد مروة،،وريهام يحضرون بأزواجهم وأبنائهم ،،

كان عماد ومروة يجلسان بعيدآ عن التجمع العائلي،،

يتحدثون سويآ،، فا مروة الأخت الكبري لعماد ،،وهي ذات عقل كبير وتعشق أخيها الوحيد وترأف علي قلبه العاشق !!


مروة بحنان وهي تنظر لأخيها بأسي ٠٠٠٠يا حبيبي أنا زعلانه علشانك أنت،،مش علشان أي حد تاني،،

يا عماد إنت إتغيرت أوي !!


أنا نفسي أشوف عماد بتاع زمان،، اللي ضحكته كانت ماليه البيت كله !!!


عماد بحزن ولوم٠٠٠وأجيبه منين عماد ده،،

بعد إللي عمله عمك معايا يا مروة وكلكم وافقتوه للأسف !!!


مروة بتبرير ٠٠٠٠٠أنا مليش ذنب يا عماد، أرجوك ماتظلمنيش،، أنا وقتها كلمت عمو حسين وإترجيته يخطبلك مها،،


بس أنا كلامي هيغير أيه ؟؟

إنت أكتر واحد عارفه وعارف أنه ما بيسمعش غير لدماغه وبس !!


وأكملت ب تعقل ٠٠٠٠علي العموم الكلام ده فات أوانه خلاص ،،

أنا بكلمك علشان خطيبتك إتصلت إمبارح ب ماما بتشكيلها منك ومن معاملتك ليها !!


نظر لها عماد وتحدث بإستهجان٠٠٠٠٠مني أنا،، وبتقولها أيه بقا إن شاء الله ؟؟


أجابته مروة٠٠٠٠بتقول إنك مابتخرجهاش غير بعد إلحاح منها،، وحتي لما بتخرجها بتفضل ماسك فونك وتقلب فيه 

وبتتجاهلها،، بتقول لماما إنها حاسه إنك خطبتها غصب عنك !!


عماد بعصبيه ولا مبالاه٠٠٠٠طب كويس إنها حاسه،، ولو مش عاجبها الوضع تتفضل تخلع من بكره !! 

وتبقي عملت فيا خدمة عمري !!


وأكمل بإستغراب ٠٠٠٠ أنا أساسآ مش فاهم هي إزاي قابله علي كرامتها وضع زي ده ؟؟


مروة ممسكه يده بحب٠٠٠٠بتحبك،، البنت بتحبك يا عماد،، والحب مايعرفش حاجه إسمها كرامة !!

وأكملت ٠٠٠٠ما تنساش إنك كنت حلمها ومازلت٠٠


عماد بأسي٠٠٠٠وده إللي تاعبني جدآ يا مروة،، البنت كل شويه تحكيلي عن حياتنا بعد الجواز هنعمل أيه وهنسافر فين

وبترسم أحلامها،، وأنا عارف ومتأكد إني عمري ما هكون معاها أو مع غيرها !!


وأكمل بحب وعيون عاشقه٠٠٠٠٠ أنا قلبي ملك ل مها ♡

وعمري ما تخيلت نفسي مع واحده غيرها♡


وأكمل بحزن٠٠٠ أنا عمري ما كنت قليل الذوق يا مروة،، أنا بس بعاملها كده علشان أفوقها،، صعبانه عليا وآلله !!


مروة بتعقل٠٠٠٠٠إللي أنا شيفاه،، إنك لازم تنسي موضوع مها وتعيش حياتك مع خطيبتك !!

يا عماد خليك واقعي ،،عمك عمره ما هيتنازل عن أبو فريدة وملياراته !!

ولا أنت نسيت اللي عمله في عاصم !!


عماد بثقه ٠٠٠ بس أنا مش عاصم يا مروة،، عاصم رضي بالأمر الواقع علشان ده بباه،،


لكن أنا بس محترمه لحد دالوقتي علشان هو اللي رباني بعد بابا الله يرحمه وأهتم بينا ،،

وعلشان كده وافقت علي الخطوبه !!


بس كلها شهرين والصفقه هتم،، وفي نفس اليوم هفركش الخطوبه،، وأطلب مها من بباها !


وأكمل بجديه٠٠٠كل واحد مننا عنده خططه،، هو يخطط براحته٠

بس أنا هعمل اللي أنا عايزه في الآخر،،


وأكمل بثقه٠٠٠٠ أنا عماد علي يا مروة،، مش أنا اللي أي حد يمشيني علي مزاجه !!


أتت إليهم عزه والدة عماد وتحدثت ٠٠٠أيه واخدين ركن بعيد عن الكل وبتتكلموا في أيه؟؟


عماد بوجه مبهم٠٠٠ولا حاجه بعد إذنكم ،،أنا طالع آخد شاور !!!

وقف وصعد إلي جناحه المخصص له !!!


أما عزة نظرت له بإستغراب ثم جلست بجانب مروة متحدثة ٠٠٠ماله عماد يا مروة ،،أيه البواخه إللي هو فيها إنهاردة دي؟؟


وأكملت بتهكم٠٠٠٠لتكون الهانم ما ضحكتلوش إنهارده ولا حاجه؟؟


مروة بحزن٠٠٠٠والله حرام إللي بيحصل لعماد ده يا ماما ،،عماد بيحبها بجد،،

دي عيونه بتضحك وهو بيتكلم عنها ،، وبشوف لمعه فيهم مابشوفهاش غير لما تيجي سيرتها !!!

وأكملت ٠٠ علشان خاطري يا ماما كلمي عمو وخليه يوافق إنه يتجوزها !!!


عزه بكبرياء٠٠٠٠بطلي غباء يا مروة،،دي مجرد نزوة في حياته،،

ثم مين مها دي إللي تشغل عماد علي إللي مشي مع نص بنات البلد،،

ده بس علشان ما طالش منها حاجه،،وده ذكاء منها ولعب علي كبير ،،علقته بنظام شوق ولا تدوق !!


تبصله وتضحكله،، تجننه وتكلمه في الفون،، بس ممنوع تخرج معاه أو يبوسها أو يحضنها ،،شغل عالي إنتي ماتعرفهوش،،

الصنف ده أنا عارفاه كويس يا مروة !!!


مروة بنفي٠٠٠٠لاء يا ماما حضرتك غلطانة،،أنا شفت البنت قبل كده ،،

شكلها محترمة وبنت ناس ،،وكمان جميلة جدآ ،،والأهم من ده كله إن عماد فعلا بيحبها

وأكملت ٠٠٠٠ أنا خايفه البنت تتخطب وساعتها ممكن نخسر عماد للأبد !!


عزة بلا مبالاة وثقه٠٠٠٠ولا هنخسرة ولا حاجه،، ليه مش فاكرة عاصم والبنت إللي كان بيحبها ،،وأهو أول ما أتجوز إللي عمك إختارهاله وخلف،، نسي كل حاجه وعايش مبسوط !!


مروة بإستهجان٠٠٠غلطانه يا ماما وبتكابري نفسك،، بزمتك ده عاصم حسين إللي كانت ضحكته منوره وشه،، ده حتي مابقاش بيبتسم ٠٠


ثم أكملت بتذمر٠٠٠٠وبعدين بصراحه إللي إسمها فريده دي مدلعه أوي ولبسها أوفر،،، وأنا بصراحه مابرتحلهاش !!


هي دي يا ماما اللي هتبقي مرات عماد وتربي له ولاده؟؟


عزة بضحك وأستنكار٠٠٠هي مين دي إللي تربي ولاد عماد؟؟


وإنتي فاكره إنه لو حتي إتجوز البنت بتاعته دي،، كنت هسمحلها تربي ولاد عماد !!


لو علي موضوع الولاد ماتقلقيش يا مروة٠

هما بس يتجوزوا ويخلفوا وأنا مش هخرجهم من حضني أبدآ،، دول هيبقوا ولاد عماد الغالي ♡


مروة بحزم٠٠٠٠خلاص،، صارحي عماد وقوليله إنك مش موافقه علي مها،، إنتي كده بتديله أمل كداب !!


عزة٠٠٠وأخسره ؟؟

أديني بسايرة وبقوله هكلم عمك وهقنعه،، لحد ما البنت دي تخلص وترجع علي بلدها،، ولا تتجوز و نخلص منها٠٠


وساعتها مش هيلاقي قدامه غير فريده ومليارات أبوها !!


مروة ٠٠٠وهو إحنا ناقصنا فلوس يا ماما،، إحنا الحمد لله كويسين جدآ ٠٠


عزة٠٠٠يا بنتي الفلوس والسلطه لازم يندمجوا مع بعض علشان يبقوا أقوي وأقوي


وأنا معنديش غير عماد وعايزه أشوفه أحسن واحد في الدنيا كلها !!


وأكملت بحب٠٠٠أنا مش ضد مها يا مروة ،،كل الحكايه إني بحب إبني لدرجة ما حدش يتصورها !!


صدقيني يا مروة ،،بكره ينساها ويعيش حياته ،،وبعدين فريده بتحبه فأكيد هتعمل المستحيل علشان تسعده٠٠


وفي الآخر يا بنتي كل الستات شبه بعض !!


🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠🌸


كانت مها مازالت تتحدث في هاتفها مع أدهم !!


أدهم ٠٠٠٠عارفه يا مها ،،مع إننا بقالنا فترة مش كبيرة مع بعض بس (سبحان الله )حاسس إني معاكي من سنين،،

حاسس إني أعرفك من يوم ما خرجت للدنيا !!!


مها بتعقل وتأكيدآ علي كلماته٠٠٠ده حقيقي يا أدهم،، لأن ده كمان نفس شعوري،،

عمر العلاقات مش مقياس لتحديد متانتها وقوتها،، فيه ناس بنعرفهم وفي وقت قصير جدآ بنحس إنهم بقوا أقرب لينا من روحنا !!


ونستغرب ونسأل نفسنا !! إحنا إزاي عشنا عمرنا من غيرهم ؟؟


والعكس صحيح،، فيه ناس بيبقوا معانا من سنين،، لكن أرواحنا وقلوبنا أبعد مما يكون !!

الوقت عمره ما كان مقياس لدرجة قربنا أو حبنا لبعض !!


أدهم بحب ٠٠٠٠٠ده حقيقي جدآ علي فكره !!

بدليل إن علاقتنا انا وإنتي مش من كتير ،،بس اليوم بيعدي فيها بسنه،، بقيتي أقرب حد لروحي يا مها !!


إنتي بقيتي روحي نفسها،، بحبك يا أحلا حاجه حصلتلي ♡


وأكمل ٠٠٠علي فكرة،، أنا أخدت أجازه الأسبوع الجاي (إن شاء الله )،،هسافر علشان أكلم أبويا في موضوعنا !!


خلاص يا مها،،ما بقتش قادر أستغني عنك،، بقيتي إدماني ♡


وأكمل بعشق٠٠٠٠ مش قادر أستحمل أكتر من كده،، عاوزك في حضني في أسرع وقت ممكن ،،نفسي أخدك في حضني وأنسي معاكي الزمن والناس !!


مها بخجل٠٠٠أدهم ♡


أدهم بهيام ٠٠٠ياعيون أدهم ونبض قلبه ♡يا حياة أدهم يا مها ♡ يا عمري الضايع إللي لاقيته بعد غياب سنين ♡ يا فرحة عمري إللي هاتنسيني قسوة الزمن ♡بحبك يا مها،، بحبك ♡


وأكمل بإشتياق وترجي٠٠٠٠حبيبتي عاوز أسمع منك بحبك يا أدهم،، قوليها يا مها،، محتاج أوي أسمعها منك !!


مها بعشق وصوتٍ أٌنثوي٠٠٠٠بحبك يا أدهم ♡بحبك لدرجه عمري ما كنت أتخيل إني أوصل لها ♡بحبك لدرجة إني ممكن أموت من غيرك♡خليك معايا دايمآ يا أدهم أوعي تسيبني،، أوعي يا حبيبي♡ 


أدهم بعشق٠٠٠٠أسيبك ،،طب أتنفس إزاي؟؟

يا مها إنتي بقيتي بالنسبالي النفس إللي لازم أتنفسه علشان أقدر أعيش !!


أنا إللي من غيرك أموت يا مها ♡


أدهم ب تعقل٠٠٠خلاص بقا يا حبيبي يلا إطلعي أوضتك ،،كده هتبردي وبكرة نكمل كلامنا في الجامعه !!!!


مها بدلع٠٠٠مش عارفه،، حاسه إني مش عاوزه أسيبك خالص إنهارده ،،

عايزه أفضل أتكلم معاك،، مش عاوزه أقفل يا أدهم !!!


أدهم بحب وتأكيد٠٠٠ولا أنا يا حبيبي عايز أقفل وأسيبك،، بس أنا خايف عليكي،، الجو برد أوي إنهارده !!


وكمان عندك مذاكره مش لازم تهمليها،، كده هاحس بالذنب يا مها !!!!


أغلقلت الهاتف معه بعد سماع كلماتها المعتاده منه التي أصبحت تعشقها


🌸 بحبك،، بحبك،، بحبك 🌸


بعد غلقها الهاتف مباشرتآ،، سمعت صوت حركة خلفها ٠٠

إلتفتت سريعآ وجدت مدام نور !!

أنتفضت برعب !!!


نور ضاحكه ٠٠٠أيه يا ماهي،، إتخضيتي كده ليه ؟؟


مها بخضه٠٠٠مفيش بس ماحسيتش بيكي خالص !!!


نور بتبرير ٠٠٠أنا كنت داخله أعمل قهوة لنفسي،، شفتك من شباك المطبخ وإنتي بتتمشي في الجنينه، 


قولت أجي اسألك أعملك فنجان معايا،،

وندردش شويه ،،من زمان ما قعدناش مع بعض !!!


مها هزت رأسها بنفي وقالت٠٠٠متشكرة جدآ مدام نور،،


بس بجد عندي مذاكره كتير لازم تخلص،، ولو يعني مصره علي القهوة،، فا بعد إذن حضرتك ممكن تبعتيهالي فوق مع عفاف،، وهكون شاكره جدآ لحضرتك !!


نور بإبتسامه ٠٠٠بس كده،، إنتي تؤمري يا ماهي،، القهوة والمطبخ كله تحت أمرك ،،إنتي بس تأشري !!!


شكرتها مها وصعدت إلي غرفتها وقفت عند الشرفه لتغلقها،،


وجدت نور تتحدث في هاتفها وتتلفت حولها وكأنها تعمل في المخابرات الحربية !!!


مها لنفسها٠٠٠٠يا لهذه السيدة الخبيثة٠٠ دائمآ ما يراودني شعور أنها تحيك المؤامرات٠٠

حقآ إمرأه غريبه !!!

وأكملت ٠٠أعرف أن كل نفس أتنفسه يحسب علي،، أشعر بأنني تحت المنظار طوال الوقت !!

ولكن ما بيدي لأفعله ،،هانت مها ،،هانت !!!


نفضت رأسها من الأفكار وقالت٠٠٠


لا تشغلي بالك مها ،،إلتفتي لدراستك يا فتاه وأنسي أمرها !!


🌸🌸٠٠٠🌸🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠🌸🌸٠٠٠🌸🌸٠٠٠🌸


كانت عزه ومروة مازالتا جالستان ،،أتت إليهم ريهام متحدثه٠٠٠أيه يا ست ماما إنتي عزمانا إنهارده علشان تقعدي إنتي ومروة لوحدكم !!


ونظرت بضحك وأكملت بدعابه ٠٠٠هاااا بتنموا علي مين،، يالااا اعترفوا ؟؟


عزة بحزم٠٠٠بنم ده أيه يا بنت!!!

وأكملت بأمر٠٠٠تعالوا نقعد مع عمكم وإجوازكم ،، ما يصحش نسيبهم وحدهم !!


ثم نظرت وجدت عماد ينزل سريعآ من أعلي الدرج كان يرتدي ملابس يبدو عليه أنه خارج مستعجلآ !!!

عزه بإستغراب وهي تتجه ناحيته٠٠٠٠ رايح فين يا حبيبي في الوقت ده ؟؟


عماد بإستعجال ويظهر علي وجههِ الإنزعاج٠٠٠٠رايح أقابل واحد صاحبي يا ماما وراجع علي طول !!


عزه بتذمر٠٠٠يا إبني هاتسيب ضيوفك وتخرج،، عيب كده يا عماد !!


عماد بنفاذ صبر ٠٠٠٠ماما الله يخليكي أنا مستعجل !!

وبعدين ضيوف مين،، هما بناتك وأجوازهم بقوا ضيوف خلاص !!!!


وخرج مسرعآ دون إنتظار ردها

مما إستدعي إستغراب عزه وقلقها


🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠🌸🌸٠٠٠🌸٠🌸٠٠٠٠🌸٠٠٠٠٠٠🌸


جلست مها تدرس علي مكتبها وهي شاردة،، لاحظت أيه شرودها وقررت إخراجها منه !!


أيه بتساؤل٠٠٠٠٠مالك يا مها،، سرحانه وشكلك قلقانه كده ليه،، دكتور أدهم قالك حاجه ضايقتك؟؟


مها بحزن٠٠٠٠خاااالص يا أيه،، بالعكس ،،كان رومانسي ولطيف لأبعد الحدود !!


ومع ذلك ماأعرفش مالي ،،حاسه قلبي مقبوض أوي،، أيه السبب مش فاهمة ؟؟

ربنا يستر ،،قلبي مش متطمن !!


وبعد تفكير تحدثت بتردد٠٠٠٠٠طب أكلم ماما أطمن علي أهلي !!


أيه بنفي٠٠٠٠٠الوقت متأخر يا مها،، كده هتقلقيها عليكي،،إستعيذي بالله من الشيطان،، كده وقومي نحاول ننام الوقت إتأخر !!


مها بشرود وحزن٠٠٠٠٠حاضر يا أيه ،،

خلدت إلي النوم وتمنت من( الله عز وجل) أن يأتي بالخير ويذهب عنها كل شر !!!


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


كان أدهم جالسآ علي الأريكة،، ممسكآ بجهاز اللاب توب،،يعمل عليه٠


فجأة سمع صوت جرس الباب ،،إستغرب،،،من سيأتي له في هذا الوقت المتأخر،، ودون إستأذان ؟؟


إتجه إلي الباب وفتحه ،،وجد أمامه آخر شخص تخيل أن يأتي لزيارته،، وفي هذا الوقت المتأخر !!


تري من يكون هذا الزائر الغير متوقع ؟؟


إنتهي البارت 

قلبي ومفتاحه 

بقلمي روز آمين

من البارت السابع عشر حتي البارت العشرون من هنا 👇👇


من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close