الحلقة السادسة
★☆روح☆★
_____________
فتحت روح عينيها في الصباح علي هتاف في الخارج و زعيق قامت تنظر في الساعه
روح و هي تنتفض:-يا نهار اسود!!8!!
قامت سريعا من فراشها و خرجت لتجد في وجهها دولت هانم
تخيلو معي المشهد((روح واقفه بفرده شبشب وحده و بجامه النوم الغريبه المكرمشه و شعرها مش متسرح و عنيها مغيمه و الساعه 8))
دولت:-يا اهلا بالهانم احنا الي نصحيكي من النوم مش كده؟
روح:-انا اسفه اوي و الله المنبه مرنش و معرفش ايه الي حصل و انا اصلا نيمه بدري و الغريب اني مصحاش انا اصلا....
دولت:-مفيش اعذار!انا فهمتك نظمنا و انتي مش ملتزمه و لعبيه..مش عوزه اشوف وشك تاني
قالت روح متوسله:-
-و الني يا دولت هانم انا اسفه و الله ما هتحصل تاني ابدا
دولت:-كلمه وحده مشفش وشك في السريا!
ادهم:-ماما!
استدارت دولت لادهم وفي وسط هذا كله تمنت روح لو ان ادهم لم يراها بهذا المشهد
دولت:-نعم
ادهم:-روح الاولاد بيحبوها سماح المره دي الكل لي اخطاء و بعدين امبارح وقع علي راسها كتاب تقيل بسببي! و هي معذوره
غادرت دولت بصمت فنظرت روح الي ادهم بامتنان
روح:-شكرا اوي وي يا ادهم باشا
اادهم:-انا قلت الحق مبدفعش عن حد سمعه؟
و غادر
روح مغمغمه:-يا حول الله العيله دي معقده اوي
دلفت روح الي غرفتها و ارتدت تنوره قصيره كحليه اللون و جديده اشترتها لها مي كهديه و ارتدت قميص نصف ذراع ابيض اللون و وضعت مريله كحليه و تركت شعرها محررا و الحذاء ذو الكعب العالي و صعدت الي غرفه وداد
روح:-صباح الخير يا وداد هانم
وداد:-هههه رورو عامله ايه تعالي بقه طلعيلي اشيك لبس في الدولاب
روح:-حاضر
وداد:-انتي سخيفه اوي يا بت
روح:-خير يا وداده هانم
وداد:-مش تسألي ليه؟
روح:-ههه ليه؟
وداد:-هقابل احمد...و ده قصه طويله اعدي بقه كده
جلست روح علي الارض
وداد:-هفففف ايه جو فاتن حمامه ده قومي اعدي جمبي علي السرير
روح:-لكن..
وداد:-و بلاش هانم بيني و بينك خليها دودو...روح و الله عيزاكي تكوني صحبتي قبل اي شيئ
استغربت روح كثيرا فقد كانت وداد مختلفه عن الجميع
جلست وداد الي جانبها علي الفراش
روح:-قولي يا...هههههههههههه دودو
وداد:-احبك كده
روح:-هههههه شكرا
وداد:-بصي احمد ده ابن خالتي و كنت بحبه اوي من و اا صغيره و بعد وفاه ملك...
روح:-ملك؟
وداد:-مرات كرومبو الي جمبي
روح:-ههههه احم ادهم باشا؟
وداد:-ايوه يا ستي الاخ...المهم منعوني اني اشوفو معرفش ليه هيه عيله هبله اصلا المهم هم اصلا قفلو عليه و كانو بيدوني دروس في البيت و بروح الامتحنات بس و بقيت في سجن و كرها عشتي معرفش ايه احنا فيه ده انا و الله ما فهماهم الكلام ده من سنين المهم انتي عرفاني مبتبطش فوصلتله من ع الفيس و هقابله النهارده
روح:-اول مره من...
وداد:-لا مش اول مره بس كل ما بقبله بحس اني هطير من الفرح و السعاده انا بحبه بحبه بحبه يا رووووووووووووووووح!
روح:-ههههه حيلك يا هانم لحسن ادهم باشا يسمعك
قرصتها وداد في اذنها بطريقه طفوليه
وداد:-انا بآمرك متقوليش هانم بيني و بينك فهمه؟
روح:-فهمه هههههه
وداد:-يلا وريني زوقك بقه يا مزه و اللبس كده...و...آاااااااااااااااه نسيت اقلك..النهادره اختي الكبيره جيه مع جزها اصلها حامل في السادس و هتعد لغايه ما هتولد و معها جزها عشان مش يسيها طبعا ابقي حضري اوضه و اشرفي علي الخدم و هما بيفرشوها
روح:-حاضر تمام معلش انا هطلع لبس بسرعه عشان متأخرش علي ادهم باشا
وداد:-ماشي يا عم
و بعدها ذهبت الي غرفه ادهم
روح:-صباح الخير
ادهم يتحدث في الهاتف و مستدير لم يلاحظ دخولها
ادهم:-حبي!
روح:-ايه؟
ادهم:-اده انتي هنا من امتي؟
روح:-أ..أ دلوقتي حالا
ادهم:-طب ثواني و افضالك...الو بقلك ياض هقبلك بقه في الشركه...ايه؟...اه اختي جيه
انهي المحادثه و تلاشت ابتسامته و هو يقول
ادهم:-اي حاجه البسها و خلاص
روح:-((ياض؟؟ واضح ان الكلام عادي حتي عند ولاد الزواد)) اها لحظه يا باشا
فتحت روح خزانته و وجدت قمصان و بذل و نظامه و في الاعلي وجدت بعض التي شيرتات و يبدو انه لا يلبسها فأخرجت بنطلون جينز ازرق و تيشرت اسود جميل و انيق
روح:-اتفضل!
نظر ادهم الي التي شيرت و ابتسم قائلا:-
-شكرا!
روح:-العفو...انا ريحه لساندي و فادي حضرتك عاوز حاجه؟
ادهم ينظر الي التي شيرت في هيام:-
-لا....روحي انتي يا روح!
روح:-((ماله ده؟؟هو كان بيحب التي شيرت ع مراته؟؟)) احم..حاضر
و اغلقت الباب و غادرت و في المساء جاءت اخت ادهم ((دنيا)) و زوجها و استقبلتهم روح الي غرفتهم و لكن دنيا تلك كانت مثال جيد للتغطرس و الترفع عليها
دنيا:-ايه الهباب ده؟؟الاوضه صغيره اوي
روح:-دي الي جهزت! و انا شيفه انها حلوه لاتنين و فيها حمام و تلفزيون و انتريه يعني جناح بحاله
دنيا:-و الله عال حته خادنه تناقشني!
ابتلعت روح الكلمه
روح:-انا مدير منزل...و ان شاء الله يومين و لو معجيتكيش الاوضه هغيرها
دنيا:-و لا يومين و لا واحد انا رجلي مش هتخطي الاوضه دي فهمه؟؟
خالد-زوجها-:-خالص يا حببتي انا شايف انها كويسه
دنيا:-لا...انتي خدامه و الي اقوله يتنفذ من غير و لا كلمه
روح بعصبيه:-انا مش خدامه مش خدامه مش خداااااااااااااامه
يتبع .........
الحلقه السابعه والتامنه هنا 👇👇👇
بدايةالروايه من أولها هنا 👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق