القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

الحلقة السابعة و الثامنة ★☆روح☆★

 


الحلقة السابعة و الثامنة

★☆روح☆★

___________


دنيا:-و الله عال و كمان بتشخطي فيه؟

ادهم:-دنيا؟خالد؟ازيكم عاملين

خالد:-تمام الحمد لله

دنيا:-ايه يا ادهم ده؟؟دي طريقه استقبال؟

ادهم:-ايه؟خير؟

دنيا:-خدامه زباله و مش متربيه بتعمل ايه هنا

ادهم بهدوء:-اولا روح مش خدامه هيه مربيه لاطفالي ثانيا دي مديره منزل و وصيفه خاصه

دنيا:-فعلا؟المهم انها قليله الادب

خالد:-يا حياتي البنت معملتش حاجه دي وجهه نظر...و بعدين الاوضه حلوه

دنيا:-ماشي!

نظرت لروح بكراهيه و دلفت الي غرفتها

تجمدت الدموع في عينها فقد كانت روح شديده الرقه و الحساسيه

ادهم:-روح؟ده معادك مع الاطفال صح؟

روح بانكسار:-لا بعد نص ساعه هشرف ع الخدم و اروح...عن اذنك

لم يهتم ادهم كثيرا و ذهب الي عمله لكن رأسه كانت تتمني ان تكون روح بخير و الا تنجرح....!

__________________________________

وقفت روح في منتصف الصالون بالدور الارضي و الخدم حولها ينظفون و قد شردت متذكره ادهم كم بدا وسيما بالتي-شيرت؟؟

روح:-احم.....انتوا ليه مش بتفتحوا الستاير او الشبابيك؟

-اصل...

روح:-افتحوه الشباك و الستاير

-لكن...

روح:-يلا

و فتحوا الستائر و النوافذ و غمر الضوء المكان و تقدمت روح من جهاز الموسيقي و اشعلت موسيقي هادئه و بعدما انتهوا صعدت روح الي غرفه الطفلان و بعد قليل نزلت وداد فشعرت بالسعاده من صوت الموسيقي و الاضواء التي غمرت المكان

و بعدها نزلت دولت

دولت:-اده؟ايه التهريج ده؟؟مين الي كسر الاوامر؟

الجميع بخوف:-روح!

زمجرت دولت بغضب و صعدت بنفسها الي غرفه الطفلان و قبل ان تفتح الباب اطلت برأسها فهي شعرت بهدوء غريب

رأت ساندي و فادي يجلسان في هدوء و البسمه علي وجوههم و قد اختبئت روح هي تمثل لهم بالعرائس من خلف حائل كبير

روح:-النهااااااااااايه

و برزت من خلف الحائل فجري الطلفلان اتجاه روح

فادي:-بحبك اوي يا رورو!

ساندي:-لا انا بحبها اكتر

فادي:-لا انا

روح:-ههههه خلاص خلاص انا بحبكوا انتوا الي اتنين!

ساندي:-هنلعب ايه؟

روح:-همممممممممم

فادي:-رورو عيزين نلعب جنون ينفع؟

روح:-هههههه تاني؟

ساندي:-اه اه

ضمتهم روح فجأه و وقفت بهم و اخذت تدور و صوت ضحكهم يتعالي و يتعالي بمرح و سعاده

و ادمعت عينا دولت فهي لم تراهم اكثر من ذلك سعاده

ثم وقعت روح ع الارض ضاحكه الي جانبهم

دولت:-احم...احم

قامت روح سريعا بينما انكمش الاطفال فيها فهم يكرهون دلوت مما يسبب لدولت الكثير من الالم!

انخفضت روح علي قدميها لهم

روح:-الي هيجري يحضن تيته الاول هيكون ليه هديه من رورو

جري الطفلان و ضموا دولت مما اشعرها بالسعاده و هي تضمهم

روح:-من بيحب رورو؟

فادي و ساندي:-اناااااااااا

روح:-مين يحب نانا دولت

فادي و ساندي:-اناااااااااا

ساندي:-نينه العبي معانا

دولت في غايه السعاده:-لا يا حبيبي مش هينفع

روح بمرح:-ههههه لا هينفع

و بجرأه الدنيا امسكت روح بيد دولت و امسكت ايضا بيد فادي و فادي امسك بيد ساندي و ساندي امسكت بيد دولت و اصبحوا دائره متماثله و اخذوا يدوروا و يضحكوا معا

و بعدما انتهوا:-

__________

دولت:-هه...هه...حرام عليكوا يا ولاد مش قدره اخد نفسي

فادي و ساندي:-هههههههههه

روح:-يلا عشان تكلوا

فادي:-كلي معانا يا رورو

ساندي:-اه

روح:-لا مش قدره

ساندي:-يووه مس هاكل

فادي:-و لا انا

دولت:-كلي معاهم يا ملك...قصدي...قصدي روح انا انا...ماشيه!

ساندي:-مش هتكلي يا نانا؟

دولت:-لا يا حببتي انا ماشيه بقه

شعرت بارتباك عندما اخطأت في اسم روح كانت تظن ان روح لا تعرف من تكون ملك الا ان روح تعرف جيدا حتي ان دولت تناست عقاب روح و عندما نزلت وجدت وداد

وداد:-معلش بقي يا ماما سماح المره دي..روح طيبه اوي

دولت بشرود:-سبحان الله...سبحان الله...مفيش كده نفس كل حاجه!

وداد بغباء:-هو ايه؟

دولت:-روح و ملك...ايوه دي روح ملك!

وداد:-ههههههههههه ايه يا ماما؟

دولت:-طيبه و مجنونه و مليه الدنيا حياه نفس حس المرحومه بينا و الاطفال بيحبوها تحسي انها نسخه من ملك الله يرحمها

وداد:-الله يرحمها يا ماما بس فعلا روح مختلفه عن اي حد انا شخصيا بعد احكي معاها بالسعات 

دولت:-معرفتش حتي اطردها مجرد الطرد!انا ريحه الشغل لان اعصابي تعبت و حسه اني بشوف وش ملك علي جسم روح

وداد:-هههههههههههه ايه يا ماما في ايه اعصابك مش كده برده

دولت:-انا بتكلم جد النهارده حسيت بسعاده بقالي 3 سنين محستهاش

وداد:-طيب انا خرجه بقه يا مااما

دولت:-متتأخريش...ريحه فين؟

وداد:-هه؟؟.....هقابل صحابي

دولت:-طيب متتأخريش

_____________________________________

ادهم في عمله و منهمك في العمل عندما دخلت فتاه في غايه الجمال و جلست امامه و ما ان نظر لها حتي عقد حاجبيه بضيق

فاتن:-ايه؟مفيش صباح الخير مثلا؟

ادهم:-و الله انتي الي داخله

فاتن:-طب براحه يا عم ده انا حتي خطيبتك

ادهم بعصبيه:-متقليش خطبيتي انتي بنت عمي و بس و بس سمعه؟

فاتن:-ادهم حبيبي متتهربش من الواقع والدك اعد مع والدي و قرأنا الفاتحه

ادهم:-انا مكنتش موجود و مكنتش عارف و مش موافق و انا مش عيل عشان ابويا يخطبلي و اخرجي بره بقه

فاتن:-خلاص خلاص بنت عملك و بس مؤقتا يا سيدي

ادهم:-هففففف

قام من خلف مكتبه و اولاها ظهره و هو ينظر من النافذه فقامت و هي تعتمد بمرفقيها علي كتفه

فاتن:-بذمتك هتلاقي بنت احلي مني فين؟هه؟

مررت اصابعها في شعره و....و التفت لها و هو يبعدها بضيق

ادهم:-انا لو فكرت في وحده بعد المرحومه لازم تكون وحده جدعه و مسكه نفسها كده و متكنش مسهوكه و تتحمل مسؤليه بيت و عيال و اهم حاجه تكون فهمه ان مفيش حب عشان العيال و الاسم نعمل بيت و خلصنا

فاتن بدموع:-طول عمرك كده اناني و مبتحسش الا بنفسك قبل حتي ميكون في ملك كنت انا بحبك و بحبك اوي كمان...مع ذلك لعبت بيه فتره و سبتني و بعدها جت ملك و اتجوزتوا و انت مكنتش حاسس بالي جويا ابدا بالنار و العذاب الي انا كنت فيه و بعد ما ماتت بتكرهني و بتقول عايز وحده للمسؤليه...عارف؟؟انا مش هوافق علي الجوازه دي عشان متزعلش اوي و عشان حاجه تانيه عارف ايه؟

ادهم:-فاتن لو سمحتي....

فاتن:-انا بكرهك بكرهك بكرهك مرتاح كده؟؟اروح موفقش ع الجوازه

و خرجت منهاره من مكتبه

جلس ادهم علي مكتبه و هو يمسك بصوره بها ملك و هو يوم زفافهم

ادهم:-قوليلي...قوليلي اعمل ايه؟؟عملتي ايه فيه و روحتي و سبتيني يا ملك؟

____________________________________

جلست وداد تنظر احمد كثيرا لكنه لم يأت بعد

احمد:-بخخخخ

وداد:-قلبي

جلس احمد امامها:-وحشاني اوي يا وحشه

وداد:-و انت يا وحش

احمد:-هههههههههه بقلك انا خت قرار و مش راجع فيه يا بنت خالتي

وداد:-قووول يا حماده

احمد:-انا هتقدملك يا بت

وداد:-ايه؟؟احلف 

احمد:-ايوه يا نور عنيا...رغم ان في فارق شويه بين علتي و علتك بس ما علينا

وداد:-عيب عليك ده احنا قرايب

احمد:-بس بردوا في فرق انا في شقه و انتي في سرايا

وداد:-مش مهم ماما بتحب اختها و عمرها ما هترفض طلب

احمد:-أحببتي يا دودو

واداد:-حبيبي يا حماده!

عادت وداد في غايه السعاده الي المنزل

وداد:-مامتي يا مامتي

دولت:-وطي صوتك!!

وداد:-احم...عوزه اقلك ع...

دولت:-مش وقته روحي اجهزي النهارده قراءه فتحتك

وداد:-((لحق يقولها؟؟ابن اللذينه ده؟؟))هههه موشي بس مين؟

دولت:-ابن عمتك

وداد:-نععععم؟

دولت:-بسرعه

وداد:-بس انا مش موفقه يا ماما

دولت:-جتك مو!خشي يلا

صعدت وداد الي غرفتها باكيه لا تعرف ماذا تفعل و اثناء ذلك اصدمت بروح في طريقها

روح:-وداد هانم؟؟وداد هانم؟؟مالك جري ايه؟

دلفت ورائها الي الغرفه

روح:-خير؟؟

وداد:-هيجوزوني لغير احمد!

______________________________

ارتدت وداد بعدما هدئتها روح كثيرا و وضعت ميكياج خفيف

وداد:-روح قوليلي اعمل ايه

روح:-انا رأي تخليه يجي يتقدم و ربنا يقدم الي فيه الخير

وداد:-مش عرفه...خيفه...بقلك يا رورو

روح:-اتفضلي

قامت وداد و اظهرت فستان ابيض اللون علي الركبه

وداد:-خديه ادهم حبيبي كان جيبهولي بس انا طخنت شويه عليه و هيجي فيكي خديه و البسي فوقيه المريله عشان الضيوف

روح:-سبحان الله هو مش حضرتك كنتي وعلانه

وداد:-يووووووه بقه مش تفكريني المهم ان لازم الطقم كله يلبس شيك خديه

روح:-بس ده من ادهم باشا

وداد:-دودو باشا مش هياخد في باله ده بيعملني ديما علي اني طفله مع كل الناس مكشر بس معايا فاكك بيعد يحضني ويلعب في شعري و يحسسني اني طفله و بالمناسبه دي ايه رأيك اقله يفسخ الجوازه المنيله دي

روح:-ممكن

____________________________________

اخذت روح الفستان و اردته و طلت منه جميله للغايه و ارتدت فوقه المريله و لم يأت ادهم في هذه المناسبه و ظلت وداد صامته و بعدما انتهي اليوم قررت روح خلع المريله و ان تتجه ال الحديقه و بالفعل خرجت و رأت القمر بازغا مكتملا جميلا و وقفت الي جوار احدي الاشجار تتأمله بصمت الليل...

*عاد ادهم من عمله متعبا للغايه و مشي في الحديقه بخطوات سريعه يتوق الي النوم و رأي وداد واقفه الي جوار احدي الشجرات و تتأمل القمر بصمت و قد ارتدت الفستان الابيض الذي اعطاه لها فتقدم مبتما منها و احاط عنقها من الخلف

ادهم:-احلي اخت في الدنيااااااااااااا

يتبع 

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close