القائمة الرئيسية

الصفحات

ارملتي العذراء الفصل الخامس عشر ج2 الجزء الثاني والسادس عشر والسابع عشر



ارملتي العذراء 

 الفصل الخامس عشر  ج2 الجزء الثاني  

والسادس عشر والسابع عشر

فالمستشفى سالى منهارة على إبنها :يعنى ابنى فالحضانه ومش هخرج بيه

الدكتور :أهدى يا مدام عشان صحتك احنا سايبنه يومين تحت الملاحظة اطمنى

سالى:طب ممكن أشوفه

الدكتور :اتفضلي مع الممرضه تعقمك وادخلى شوفيه

جت كوثر وطلبت هى كمان تشوفه وبعدها خدهم مجدي للبيت

كوثر لفردوس :حضرتى الأكل يا بت زى ما قولتلك

فردوس :ايوة يا حجه كله تمام

كوثر :طب يلا هاتى الأكل عشان سالى تتغدا كويس

فردوس :حاضر هوا يا حجه

فردوس جاتلها رساله على الفون :ايه الاخبار يا دوسه

فردوس :تمام السنيورة شرفت بس الواد لسه

أشرف :عارف المهم متنسيش تجيى اللى اتفاقنا عليه

فردوس :تمام

======= ❤️❤️❤️

ليلى ومروة جم عند أحمد وهى طالعه فالاسانسير اتقابلوا مع  دكتور عصام :إزاى حضرتك يا طنط

ليلى:بخير يا دكتور انت اخبارك ايه

عصام :بخير الحمد لله اخبار استاذ احمد أيه النهارده

ليلى :مش عارفه يا بنى انا لسه جايه اشوفه اصل تعبه وحش أوى

عصام :ما تقلقيش أنا وصيت المدام بالأكل والعلاج اللازم عشان كان واضح عليه انه تعبان أوى وهطلع مع حضرتك دلوقتى اطمن عليه

ليلى:تسلم يا بنى من كل شر

خبطوا واستقبلتهم أميرة

مروة:وحشتيني يا ميرو

اميرة:وانتى يا مرمر اتفضلوا.. عامله  ايه يا طنط

ليلى :بخير يا حبيبتي بس قوليلي يا ماما الطف ولا ايه

اميرة :حاضر يا ماما وهو فى حد معاكم

ليلى:يالهوى علينا ده الدكتور عصام جاى يطمن على أحمد اتفضل يابنى ما اتخذناش

عصام :ولا يهمك يا طنط

أحمد :اتفضل يا دكتور

عصام :ايه الأخبار حاسس بأيه دلوقتي يا بشمهندس

أحمد :جسمى مكسر ومصدع

عصام :ده طبيعي أنت واخد دور شديد أوى اخبار السخونيه ايه

أحمد :اللي تقول أميرة أنا محستش بنفسي غير الصبح

أميرة :السخونيه استمرت طول الليل ونزلت بالتدريج بس جاتله رعشه جامده وطولت شويه.. احممم مرحتش غير لما قربت يعنى وو..

عصام ضحك:اه تمام عشان كان حاسس أنه بردان والاحساس ده راح لما حس بدفا جسم جمبه أهم حاجة يلتزم بالعلاج وطبعا الغذا الف سلامه عليك يا بشمهندس عن اذنكم وهو خارج اتقابلت عينه مع عيون مروة

ليلى:يعنى اميرة باتت هنا  إمبارح

أحمد :أيوة يا ماما كتر خيرها و شكلها اتعدت منى

ليلى:بنت حلال صحيح

أحمد :تفتكرى يا ماما هى عايشه معانا مجبورة عشان وصيه دينا يعنى

ليلى :لأ يا حبيبي البت شكلها واقعه بس انت مش مديها فرصه أنت  بتيجى من برة تاكل وتحبس نفسك فالاوضه جربت تقعد تتكلم معاها جربت تاخدها تخرج او عالاقل تخرج معاها هى والولاد عيش يا بنى دينا عمرها ما هتزعل وهى شيفاك مبسوط أنت وولادك انا عارفه إنك فجأة لقيت واحده من يوم وليله مراتك اقولك اعتبر نفسك لسه خاطب وبتتعرف عليها عيش يا بنى هقوم أنا أشوف الولاد وحشوني

أحمد بتنهيده:اللى فيه الخير يقدمه ربنا

=========❤️❤️❤️

عند نهال قاعده بتتغدا جالها رسالة عالوتس :لو عايزه تعرفي الفلوس اللي اندفعت راحت فين... ابعتلي....

ياترى نهال هتتصرف إزاى وأشرف عايز تبعتله ايه ده اللى هنعرفه الفصل الجاى ❤️دمتم بخير


🙄الجو وحش والتفاعل نايم اقولت انزل بارت واحد عشان نصحصح الجروب ياتري هتكسفوني ولا لا🤔

ارملتي العذراء 

 الفصل السادس عشر ..........

ليلى :تسلم ايديك يا حبيبتي الأكل تحفه

أميرة :تسلمي يا ماما ده من ذوق حضرتك

مروة:لا بجد يا ميرو الأكل تحفه لازم تعلميني وتدينى سر المهنه

اميرة:ولا سر ولا حاجه عينى ليكى قوليلى عايزة تبدأى بأيه

مروة:انتي خريجه إيه

أميرة :بكالوريوس تجارة

مروة:كنت فكراكى سياحة وفنادق

اميرة :عشان الطبخ يعنى

مروة:ايوة

اميرة :لا دي هوايه

ليلى :بتحبى الطبخ والمطبخ بس اللى يشوف أكلتك ما يقولش كده ابدا ولا انتى مكسوفة مننا ده بيتك يا بنتى واحنا ضيوف

اميرة:لا أبداً والله هى اكلتى كده وبعدين بيت إبنك يعنى بيتك واحنا اللى ضيوف حضرتك على راسنا من فوق

ليلى :تعيشي يا بنتى يسلم اللي ربى بنت أصول صحيح وحضنتها.. تليفون أميرة رن

مروة:مين اللي بيرن

أميرة :اللي ربى 😂😂ده وليد اخويا

وليد:عامله ايه يا اميرتي

اميرة :الحمد لله بخير انت اخبارك ايه والولاد عاملين ايه

وليد:الحمد لله كلنا بخير انا بطمن عليكى ونهى بتسلم عليكي

أميرة :الله يسلمها سلملى عليها

نهى;هات أنا هسلم عليها بنفسي ازيك يا اميره عامله ايه

اميرة :الحمد لله بخير انتي اخبارك ايه

نهى :الحمد لله أنا آسفه على قله زوقي معاكي سامحيني

اميرة :مافيش حاجه أنا مش زعلانه ولا حاجه

نهى :حيث كده بقى انا وحشني اكلك ينفع نتغدا سوا بكره

اميرة :اكيد طبعا

نهى :خلاص وليد هيكلم أحمد ويبلغه تمام

أميرة :هو هنا فالبيت ثواني اديله الفون

وليد:اجازة ولا ايه

اميرة :لا تعبان شويه عنده برد

وليد :طب خلاص نيجى وقت تاني

أميرة ;لية اهو بالمرة تطمن عليه واشوف الولاد واحشنى

أميرة خبطت ودخلت عند أحمد واديته التليفون كلم وليد ورحب بيهم

أميرة : انا اسفه انى مرجعتش ليك فالأول بسوالله هما عزموا نفسهم ومقدرتش احرجهم 

أحمد :أميرة ده بيتك ومش محتاجه تستأذني عشان اخوكى يجيلك او اى حد تمام

❤️❤️عدى اليوم وليلى خدت مروة ومشيوا بعد ما اطمنت على أحمد وطلبت منه ياخد اجازة يومين عشان يرتاح وجه تانى يوم اميرة صاحيه من بدرى نزلت الولاد المدرسه وبدأت تجهز الغدا وتظبط الشقه أحمد صحى من النوم ودخلها المطبخ :تحبى اساعدك في حاجه

اميرة :متشكرة أنا خلصت ثواني احضرلك الفطار

أحمد :أنا هحضر على ما تخلصي اللي في ايدك.. سكرك إيه فالنسكافيه

اميرة:من غير سكر

أحمد :ليه كده كل حاجه بتشربيها من غير سكر

أميرة :السكر مش حاجة كويسة وأنا اتعودت على كده خلاص

أحمد :والتعود ده اختياري ولا اجباري

أميرة :مش ديمآ.. المهم اخبارك ايه على العلاج

أحمد :الحمد لله احسن بكتير.. إنتى دخلتى الاوضه بالليل

أميرة :ايوة دخلت أطمن عليك ليكون فى سخونه لقدر الله

أحمد ابتسملها:انا متشكر جدا لاهتمامك

أميرة بفكاهه أرادت تغير مجرى الحديث :سيد عيب أحنا أهل أنت جوعتنى على فكرة مكنش سندويتش ونسكافيه

أحمد فهم إنها بتغير مجرى الحديث مرديش يكسفها :اتفضلي يا ستى احلى نسكافيه ممكن تشربيه فى حياتك

أميرة :اممممم هندوق ونشوف

وفضلوا يتكلموا كتير عن الولاد وأحمد كان نفسه يسأل عن حياتها ويعرف عنها أكتر بس اعتبر ده تطفل منه بس كان حابب الكلام معاها أوى 

عدى الوقت بسرعه واميرة كانت جهزت كل شئ ووضبت البيت لاستقبال وليد ونهى والولاد وصلوا من المدرسه

فريده :هو انكل وليد هيجى إمتى انى متشوقه لرؤية أيسل

اميرة :ههههههه حالآ سيدتى إنهم فالطريق إلينا لا تقلقي

فارس :هى عدتك يا ميرو يا حرام تعالى يا بابا إلحق ميرو

أحمد جه يجرى (ما صدق بقى) ;ايه فى ايه يااميرة انتي كويسه

اميرة من لهفته قلبها دق بسرعه :ابدا بنهزر ما فيش حاجه

فريد:ماتقلقش يا بوب ميرو فى أعيننا نحميها من أى مكروه

ضحكوا جميعاً.. جرس الباب رن يعلن عن وصول وليد ونهى واميرة راحت تستقبلهم

وليد خدها فى حضنه وشالها من عالارض لأنه أطول منها وهى بالنسبة له عصفورة :اميرتى الحلوة أخبارها أيه

أميرة :الحمد لله بخير.. واتجهت نحو نهى وسلمت عليها :نورتى يا حبيبتي اتفضلي

ونزلت لمستوى أيسل أسر وخدتهم فى حضنها :حبا عمتوا وحشتونى أوى

أيسل :أنا زحلانه منك عشان مش جيتى عندنا(أنا زعلانه منك عشان مش بتيجي عندنا)

اميرة:أنا عارفه عشان كده عملتلك الأكل اللي بتحبيه عشان اصالح قلبى

أيسل :بشهق بجد...أنا بحبك اوي

فريده بغيرة :أنا بحبها أكتر دى مامتى

اميرة حضنت الاتنين :انتوا الاتنين حبايبي وهتبقوا صحاب واخوات صح يا ديدا

الاتنين :صح يا ميرو

فريده :تعالى اوضتى نلعب سوا

أحمد واقف متابع ذلك الأميرة كم هى حنونه وعطوفه وتبث الحب لمن يقابلها دون مقابل.. انها الحياة يا ساده لا تعطى كل شي 😟😟

أحمد رحب جداً بوليد لا يختلف كثير عن اميره نهى طلبتتحضير السفرة عشان تتكلم معاها :أميرة لو مش مرتاحه هنا تعالى ارجعى بيتك وانا والله مش هكون مضايقه

اميرة:شكرا يا نهى على احساسك ده بس أنا فعلاً مرتاحه هنا ومقدرش اسيب ولادى دول عوضى من ربنا وأنا مش محتاجه أكتر من كده

نهى :صدقيني البيت بيتك ودى مش عزومه كفايه اللي عانتيه زمان بسببي 

أميرة :ماتشليش ذنبي كل اللي حصل مكتوب أنه يحصلى وانتي مالكيش ذنب يا حبيبتي 

نهى:انتي طيبه أوى وجميله من جوه وبره من النهارده إحنا اخوات وحضنتها 

وليد :الله الله هو ده الأكل اللي بيتحضر يا هوانم 

وليد عاد نفس الكلام لاميرة وأميرة قالتله أنها مبسوطه بعلاقتها مع الولاد 

وليد:طب وأحمد 

أميرة : إحنا كويسين جدا 

وليد:إنتى طول الوقت لابسه الحجاب كده فالبيت واضح انكم بتتعاملوا على أنكم اغراب 

أميرة:أحمد بيحب مراته ومخلص لذكرى حبها وكان جوازنا من الأول عشان الولاد وبس 

وليد:ودى عيشه بقى داده بعقد جواز إنتى صغيره يا أميرة من حقك تحبى وتتحبى وتعيشي 

أميرة :صغيره اه بس عاقر وربنا أنعم عليا بدل الطفل تلاته ادوس النعمه دى عشان أيه أنا الحمد لله راضية ومبسوطه بحالي كده ويلا بقى الأكل هيبرد يا أستاذ 

أحمد سمع كلامها قلبه وجعه اد ايه هى عانت فى حياتها وبتعانى لسه 

عدى اليوم بسلام والاولاد حبوا بعد جدا والزيارة الجايه عند وليد 

عدى اسبوع على أبطالنا من غير أحداث جديدة غير أشرف بيلاعب سالى بمساعدة فردوس اللى هتتجنن ومش عارفه إذا كان عايش ولاميت الاولاد خدوا أجازة نصف السنه واتفقوا يروحوا عند ليلى يقضوا اسبوع معاها بس أحمد جاله شغل وهيسافر حضر شنتطه بمساعده أميرة وودع ولاده ومامته واخوته وكان نفسه يحضن اميرة كمان باس راسها وقالها لو احتاجت حاجه تكلمه ومشى

يوسف: يا عم دور كويس هتلاقيه ده ملف مش إبرة 

أحمد :أخرس خالص انا مش طايقك أصلا مستعجلنى عالفاضي 

أميرة سابت الولاد عند ليلى وقالت إنها هتقفل الشقه كويس وتيجى خلصت الشقه ودخلت تاخد دش وخارجه من الحمام بالبرنس الوردي وفايدها فوطة بتنشف شعرها اتسمرت مكانها من اللي شافته😱😱 

يا ترى اميرة شافت ايه خلاها اتسمرت مكانها 

ده اللي هنعرفه الفصل الجاي ❤️

يتبع

ارملتي العذراء 

الفصل السابع عشر 

التليفون بيرن برقم المستشفى

سالى :ايوة أنا جايه حالآ

فردوس :خير يا مدام مال وشك اتغير كده ليه

سالى :مش عارفه يا فردوس المستشفى بيبلغونى أن التحاليل بتاعت أدم طلعت ولازم أروح

فردوس :خير ان شاءالله ٣شهور لدلوقتى يا حبه عيني تحاليل وعلاج ومش عارفين يحددوا عنده إيه

سالى :أنا خايفه أوى ليروح منى.. خدى غيريله على ماالبس وانزل اروح

الباب خبط وكانت كوثر

كوثر :حبيب تيتا اخبارك ايه تعالى يا ريحه الغالي

فردوس :ده كنت لسه هغيرله عشان رايح المستشفى

كوثر :هى سالى فين

فردوس :بتغير عشان تنزل بيه

كوثر :طيب هغير أنا كمان وهكلم مجدي يجى يوصلنا

عند نهال:هى أمك كل يوم والتاني تاخدك وتروح بالسنيورة المستشفى ما تاخد تاكس ولا محمد يوصلهم

مجدي :يا فتاح يا عليم عالصبح أعمل إيه اقولها لأ وبعدين ده أبن اخويا ومراته مش حد غريب أوعى بقى خلينى اخلص لبس وأنزل

نهال:ماشى يا ابن كوثر أنا وراك والزمن طويل أنا لازم ادفع فلوس للراجل اللي هيجبلى قرارك انت واللى بتخونى معاها

فلاش باك( ابعتيلى ٥٠الف واقولك الفلوس اللي خرجت من المحل دخلت فين) (جوزك ناوي يتجوز ادفعى واعرفى مين) (جوزك عايش فالعسل وقريب أوى هيتجوز.. براحتك يا جميل) (أنا مش هتحايل عليكى خليكي على راحتك ومتزعليش إنك كان بأيدك تمنعى الجوازة دى ومدفعتيش.. أنا مش هبعت تانى انتى اللى هدورى عليا باى)

عودة من الفلاش باك

نهال :شكلى فعلآ أنا اللي هدور عليك وبعتت رساله للرقم (أنت لسه عايز الفلوس وتساعدنى)

أشرف شاف الرسالة ومردش عليها زى مكانت بتعمل بعت رساله لمنال (لو عايزة معلومات عن مجدي وجوازته الجديده ابعتيلى  مبلغ ٥٠الف جنية واديكى معلومات بالصوت و بالصوره) وبعتلها صورة لمجدي وهى حاضن واحده بعد ما غير ملامح المكان والست اللى فحضنه======❤️❤️❤️

اميرة خرجت من الحمام ولقت صرف غساله الأطباق اتسد وغرق وقفت مكانها مصدومة من كميه الميه

دخلت غيرت ولبست بيجامة هوت شورت ورفعت شعرها كعكه بشكل عشوائي وبدأت تلم الميه😂😂فالوقت ده جه أحمد يدور عالملف اللي نسيه

أحمد :خلاص يا عم يوسف وصلت البيت هدور عليه وانزلك على طول.. وهو داخل لاوضته لقه الميه مغرقه المطبخ

بقولك ايه يا يوسف سافر أنت وأنا هحصلك شكل الولاد نسيوا ميه مفتوحه والمطبخ غرقان الحمدلله انه واطى عن باقي الشقه كان زمانها هى كمان غرقانه

يوسف:يا عم هات الملف وأنزل واتصل بيهم يجوا يعملوها

أحمد  بعصبيه:غور يا يوسف سافر وانا هحصلك تمام

يوسف:تمام يا كبير أنا قولت حاجة سلام (منك لله لو طولت شويه كان ممكن ينزل يضربنى)

أحمد دخل المطبخ واتفاجأ باميره بتحاول تصلح الصرف

أحمد تنح 😳😳;هو إيه اللي حصل

أميرة بارتباك:انت مسافرتش ليه هو بس كنت حاطه شويه اطباق وكده والصرف بهدل الدنيا

أحمد :ده أنا اللي هبهدل الدنيا وقرب عليها (حط ايده على خدها وفك شعرها 🙈🙈) هو انا قولتلك قبل كده إنك حلوة اوي

اميرة اتوترت من قربه ووشها بقى بلون الفراوله 🍓وتاهت فى عينيه ومش قادره ترد 😱😱أحمد شالها وخرج بيها بره المطبخ وهى شهقت من الخضه :أحمد أنت بتعمل إيه

أحمد بتوهان  :أنا أسمى حلو اوى كده انتي بتعملى فيا ايه أنا قبل ما انزل كنت هموت واحضنك ودلوقتى انتي بين ايديا حوريه من الجنه حاسس انى بحلم زى مايكون نسيت الملف عشان أرجع والاقى الحوريه دى فى انتظارى

أميرة مكسوفه ومش قادره تتكلم وضربات قلبها بقت سريعه بتحاول تقوم بس أحمد قاعد وواخدهافى حضنه وعمال يتغزل فيها واخيرآ نطقت :أحمد أنا لازم اقوم ألم الميه وانزل للولاد و....

مكملتش كلامها كان أحمد خاطف شفايفها فى قبله طويله عجزت بعدها عن المقاومه وغرقوا مع بعض فى بحر العشق🙈🙈(ملناش دعوة يا مهى)

بس فجاءه أحمد فاق لنفسه وقالها :إزاى انتي لسه بنت

أميرة بصدمه أكبر :بنت إزاى 😱😱

❤️❤️❤️فالمستشفى الدكتور لسالى :ضمور الأعصاب ده وراثى وبالاخص من ناحية الأب لانى شايف حضرتك ما شاء الله كويسه 

كوثر :ابنى الله يرحمه مكانش عنده اى أمراض

مجدي :يمكن كان عنده وإحنا ما نعرفش يا ماما

الدكتور :لأ حضرتك المرض ده بيظهر فى من الصغر على العموم هنعيد التحاليل تانى برة يمكن في غلط فالتشخيص 

كوثر :ايوة أكيد في غلط ابنى مكانش عنده شكوى من اى حاجة ولا ظهرت أعراض

سالى بأرتباك :ايوة يعنى أيه العمل يا دكتور لو المرض موجود

الدكتور :بناخد عينه من النخاع الشوكى من اقرب حد ونعمل زرع وان شاء الله خير عن إذنكم

كوثر :اديله أنت العينه وانا هجوزهالك وتربى أبن أخوك فى حضنك

مجدي بفرحه :بجد يا ماما انتى موافقه اتجوز سالى

كوثر :ايوة بس استنى نعمل العمليه ونطمن على الواد

مجدي باس ايدها:ربنا يخليكي ليا يارب

كانت فردوس واقفه متابعه الحوار وبلغت أشرف 

====== ❤️❤️❤️

اميره قاعده مصدومه من اللى حصل وأحمد جهز لها الحمام وقرب عليها شالها قعدها فى ميه دافيه

أحمد :انتى زعلانه منى بسبب اللي حصل بنا دلوقتي

اميرة :.......

أحمد :حقك عليا أنا هروح ألم الميه من المطبخ وانتى خليكي شويه هترتاحى.. خرج أحمد 

أميره دموعها نزلت :(عقلهافوقى لنفسك انتى مجرد نزوة وهيندم انو قربلك هو بيحب دينا وبس) (قلبها لا ده بيحبك وانتى كمان كنتى مبسوطه من قربه ده) (عقلها لأ ده عشان أول مرة تحسي الاحساس ده وميغماش عليكي زى كل مرة) وافتكرت فلاش باك

مصطفى :أنا زهقت منك أنا كل مرة أقرب منك يغمى عليكى كده ايه متجوز عروسه لعبه انت برده مش بتحسى

أميرة :أنا قولتلك اروح للدكتورة اسألها وأنت اللي رافض أعمل إيه

مصطفى :هتعملى إيه ولا حاجه مش كفايه انك مش بتخلفى كمان مش عارفه تقومى بحقوقى كزوج أنا نازل عيشه تقرف

عودة من الفلاش باك

اميرة دموعها لسه نازله دخل أحمد لقاها لسه مكانها وبتعيط ساعدها تاخد شاور وخرجت قعدها على السرير واتكلم :اجهزى عشان أوصلك واسافر

أميرة :هاخد تاكس ما تشغلش بالك بيا

أحمد :ندمانه إنى تممت جوازنا.. بس ازاى انتي لسه بنت

اميرة بدموع:مش عارفه إزاى واترمت فى حضنه وفضلت تعيط لحد ماهديت

أحمد :أهدى يا حبيبتي قوليلي مالك

اميرة:أنت لازم تسافر دلوقتى لشغلك ولما تيجي بالسلامة هنتكلم

أحمد وصلها وسافر هو على شغله لكن باله مشغول عليها وحاسس أنه فى لغز ولازم يحله

بقلمى /ديجا ❤❤❤الكل راح عالمستشفى عشان ياخدوا العينه اللي هتتطابق مع آدم حتى كوثر عملتها والكل منتظر النتيجه

منال ونهال قرروا يدفعوا الفلوس لاشرف عشان يعرفوا مجدي هيتجوز مين

خرج الدكتور بالنتيجه؟؟

ياترى ايه هى النتيجه وأشرف هيعمل ايه ده اللى هنعرفه الفصل الجاي دمتم بخير

يتبع

تعليقات

التنقل السريع
    close