القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرام المعلم البارت الثامن بقلم الكاتبه مايا النجار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


رواية غرام المعلم البارت الثامن بقلم الكاتبه مايا النجار  حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية غرام المعلم البارت الثامن بقلم الكاتبه مايا النجار  حصريه وجديده 


ينظر المعلم الي غرام التي كانت تصرخ بين يد هذا الوحش ليذهب بسرعه كبيره الي جاسم ويسحبه من ملابسه وينزل علي وجهه بلكمه قوه بشده جعلت اسنانه تطير من فمه وقبل ما يستوعب جاسم شئ يرفع المعلم قدمه و في بطن جاسم يضربه بقوه يصرخ جاسم بوجع شديد وهو علي الارض يمسكه المعلم من قميصه ويرفعه من الأرض ويلكمه بقوه وهو يمسكه من لياقه قميصه لكي لا يقع علي الارض ضربه في الثانيه في الثالثه لا احد يعلم عدده الضربات التي حصل عليها جاسم، جاسم كان يصرخ باعلى صوت لديه وكان المعلم يسبه بأقذر الألفاظ ويقول المعلم بصوت عالي بشده.ايييييه يا $$$$$ مالك مش عارف تضربني ليه ولا انت مش بتعرف تسترجل غير علي الحريم يا ابن ال$$$$ انت ابن حرام يا جاسم بتضرب المرا الوحيده اللي قبل تتجوز$$$$ زيك ايييييه مش شايفلك حركه يا $ $$$ما كنت عشر رجال معاها دلوقتي مش عارف تتحرك يا $$$$ يا ابن ال$$$$انت $$$$ يا جاسم قولتك قبل كده احذر من قلبتي بس انت$$$$$ و سوقت فيها يا $$$$$ رجعتلك يا $$$$$ و هطلع عليك اللي فات كله 

  

كان المعلم يتحدث وهو ينزل علي وجه جاسم بلكمه قويه بشده لا يوجد معالم الي وجه جاسم لقد امتلئ بالدم تصرخ سعاد التي تأتي علي الصراخ هي وجميع من في المنزل وتقول الي جلال بخوف شديد.جلال الحق اخوك هيموته ابن عمك يا جلال

  

ينظر اليه جلال وهو لا يعرف ماذا يفعل لا يريد ان ينقذ جاسم لكي ترتبه ولكن بهذا الشكل سوف يموت في ايد المعلم يذهب جلال الي موسي الذي كان يضرب جاسم بغل حقد كره يضربه بقوه وعنف شديد وصوت جاسم يعلو من الألم يحاول جلال ان يمسك موسى لكي يبعده عن أخيه ولكن كان موسى لا يترك انش واحد ينظر جلال الي مروان لكي يأتي يساعده ويذهب مروان اليه وهذا لا يكن الي جاسم بل الي غرام التي كانت تبكي بقوه وخوف علي الذي ممكن يحدث يمسك مروان موسى هو وجلال ولكن لا حياه لمن تنادي كان المعلم مثل الاسد الهايج ياكل كل من يأتي امامه لا احد يقدر عليه او يعرف ان يمسكه لا يعرف موسى ان يتحكم في نفسه هو لا يرى امام سوا حبيبته التي اخذها منها هذا الحقير هو الذي سرق منه سعادته هو الذي اخذها وبعد كل ذلك يمد يده عليها لا يقدر الجوهر التي بين يده يستقوى عليها لانها اضعف منه إذا لذلك لا يترك المعلم جاسم لا بعد ما يعلمه كيف يقدر النعمه التي في يده يعلمه يكن راجل يعمله الرجوله عن حقا يضرب المعلم جاسم وهو يحس بانه كل ما يضربه أكثر يرتاح قلبه ليزداد من قوه الضرب يبعدون عنه جلال ومروان بعد ما لا يعرفون ان يبعده عنه لهذا يتركون يفعل الذي يريد ويذهب مروان الي غرام التي كانت تصرخ حتي يترك موسى جاسم وكادت ان تذهب نحوه ولكن يمسكها مروان ويضمها لكي لا تذهب وممكن ضربه تأتي عليها تبكي غرام بحرقه شديده وهي تخاف ان يحدث في جاسم شئ و ينسجن المعلم بسببها ينظر المعلم حوله وهو يدرو علي شئ يضربه بيه جاسم ليرى كرسي يذهب يمسكه و فوق رأس جاسم وينزل يقع جاسم علي الارض بدون اي نفس هل يتركه المعلم بعد ما جعله متسطح علي الارض جثه هامدة بالتأكيد لا يضربه بقدمه بقوه كبيره وكاد ان يضربه مره ثانيه ولكن تركض غرام اليه بعد ما سحبت نفسها من احضان مروان وتقول بدموع شديد وهي تمسك يد موسي.وحيات ربنا كفايه هتودي نفسك في داهيه وحياتي عندك كفايه يا موسى كفايه والنبي

  

ينظر اليها موسى بغضب شديد وينظر إلى جاسم الذي بدا ان يفتح عيونه ويسحب غرام ويدفشها بخفه علي مروان ويذهب إلى جاسم مره ثانيه ويبدا ان يكمل مهمته بانه يعلم هذا الحقير الذي لا يعلم اليه والده تصرخ غرام بقوه وهي تخاف علي موسى بشده هي الان كل خوفها بأن يموت جاسم علي يد موسي وينحبس موسى لا تريد ذلك و لا يهم إذا مات جاسم ام لا هي في هذا الوقت لا تفكر سوا بموسي الذي لا ترى منه سوا الحب والحنان تغلق غرام عيونها بتعب شديد ويغمي عليها من شديد الخوف يمسكها مروان بقوه وهو يقول بخوف شديد.غرام غرام فوقي هاتوا مايه بسرعه

  

يرفع موسى راسه وينظر الي غرام التي بين ايدي مروان وهي فاقده للوعي يبعد عن جاسم الذي رجع اغم عليه مره ثانيه ويسير خطوات نحو غرام وقلبه بيوجعه عليها يريد ان يذهب ياخذها في احضانه ولكن يتذكر بأن لا ينفع لا ينفع ان يفعل الذي يريده هو الذي يذهب اليها ويحملها ويضمها الي صدره ليذهب موسي الي الخارج ويحمل مروان غرام ويذهب إلى الخارج هذه الشقه تنظر سعاد الي جاسم وتقول بصراخ وهي تذهب له.الحق اخوك يا جلال اتصل بالاسعاف بسرعه يا جلال

  

يخرج جلال الهاتف ببرود ويدق علي الإسعاف لكي يأخذ هذا الحقير ينظر إلى جاسم نظره اخرى وينظر الي ليلي ويمسك يدها ويذهب بها الي الخارج ويقول ببرود وهو يدخل بيها الشقه.حضري البنات للحضانه 

 

اومأت له ليلي وكادت ان تسير ولكن ترى الطفلتين يأتون علي جلال وهما خايفين يضمهم جلال الي احضانه وهو يقول بحنان.بس يا حبايبي في ايه 

  

مكه بدموع وخوف.صراخ يا بابي عمو جاسم بيصرخ جامد 

جلال بحنان شديد.مفيش حاجه يا روحي ده عمكم موسى كان بيعلم عمكم جاسم لعبه 

ملك ببراءة.طب كان بثرخ ( بيصرخ )ليه 

جلال بحب وهو ينظر الي ليلي التي كانت تمسح علي شعر البنات بحنان.من فرحته باللعبه كان بيصرخ يلا مع مامي علشان تلبسكم علشان تروحوا الحضانه يلا بسرعه 

  

يذهبون الفتيات وخلفهم ليلي يذهب جلال يجلس علي الأريكة ويرفع رأسه الي الاعلي وهو يفكر ماذا يفعل وماذا سوف يفعل جاسم بعد ما يفوق وهل تنفصل غرام منه بعد الذي حدث ام ماذا وإذا انفصلت سوف يرجع اليها المعلم أو لا يفكر في اشياء كثيره الامور تدهورت بشده لا يعرف ماذا سوف يحدث في الأيام القادمة يفيق من شروده علي بناته وهما ينظرون اليه ببراءة يبتسم اليهم بحب شديد ويركضون الفتيات الي احضان والدهم لتقول ملك الصغيرة.بابي قول ان بتاعي احلا  

جلال بهدوء.ما هما الاتنين شبه بعض 

ملك ببراءة وغضب طفولي.ماليث دعوه قول اتاعي احلا 

تضرب مكه ملك علي كتفها لتصرخ ملك بقوه ويقول جلال وهو ينهض.خوديهم للداده يلا بسرعه قبل ما يمسكوا في خناق بعض

 

تبتسم ليلي وتمسك يد بناتها وتذهب الي الباب ترى الداده وتنتظرهم لتعطيها البنات وشنطتهم ويذهبون الفتيات الي الحضانه تغلق ليلي الباب وتذهب إلى الغرفه تراه وهو ينزع ملابسه لتقول بتوتر.هتروح تشوف جاسم  

جلال ببرود.معرفش ورايا شغل كتير لو خلصته بدري هبقى اروح اشوفه

ليلي بهدوء.عاوز تاكل ايه 

جلال ببرود.اي حاجه 

ليلي بغيظ.اي حاجه اللي هو ايه 

جلال بصوت عالي.اي حاجه يا ليلي يعني مش هنعمل حوار علي الطفح كمان 

ليلي بغيظ شديد.لا هنعمل طول ما انت بتقول اي حاجه ولما اعمل حاجه بتسمم علينا اللقمه يبقى مش اي حاجه وبتقولي اعمل ايه يا هات وانت جاي انا مش هطبخ بس كده 

 

جلال ببرود.انا همشي بدل ما اعمل حاجه وحشه  

ليلي.مع السلامه يا حبيبي وما تنساش تشوف هتاكل ايه انت وبناتك 

جلال ببرود شديد.بت ابوكي متعمليش اكل يا ليلي 

يقول كلامه ويرتدي ملابسه تحت انظار ليلي التي تنغاظ منه بشده يذهب جلال الي الخارج لكي يذهب الي عمله وهو يفكر ماذا سوف يرى في الأيام المقبلة

  

ام عند الفتاه التي لا يريد القدر ان يتركها في راحه كانت مازالت مغمي عليها وهي تهرب من هذا الواقع الألم بشده ما فعلت لكي يصيبها كل ذلك كانت تحلم بحلم بشع بشده تنفد برأسها وهي ترفض الذي يحدث بهذا الحلم تسمي عليها صفاء وهي تمسح علي شعرها بخوف ان يصيب بنت اخيها شيء تفتح غرام عيونها وتنظر حولها وتنهض بسرعه وتقول بخوف ورعب شديد.عمتي ايه اللي حصل موسى موسي موت جاسم هيودي نفسه في داهيه كل ده بسببي انا السبب

 

كانت تتحدث وهي لا تعطي الي عمتها فرصة لكي تتحدث لتقول مسك بهدوء.اهدي يا غرام مفيش حاجه حصلت و موسى كويس متخافيش يا حبيبتي 

تبكي غرام بحرقه شديده لتضمها عمتها بقوه وتقول.بس يا حبيبتي بس خلاص متعبتيش من العياط من يوم ما اتجوزتي اللي ما يتسمى و عينك ما نشفتش حرام عليكي نفسك يا ضنايا  

غرام بدموع وجع شديد.بموت يا عمتو بموت ليه انا اللي يحصل معايا كده ليه جاسم مش هيتغير يا عمتو مش هيتغير انا ضيعت معاه عمري كل تعبي راح علي الفاضي كل اللي عملته علشان جاسم يتغير طلع علي مفيش انا خسرت خسرت نفسي قبل ما اخسر جاسم خسرت عمري اللي ضاع علي الفاضي خسرت روحي خسرت كل حاجه فيا يا عمتو ااااه قلبي وجعني روحي بتنسحب مني جاسم مش عاوزني حب ده عايز يذلني عملت ايه علشان يكرهني كده عملتله ايه 

صفاء بغضب.لا بقولك ايه مش هتفضلي تندبي حظك الباقي من عمرك قومي كده شوفي نفسك يغور ابن سعاد مش اخر راجل في الدنيا وحرام اصلا يتقال عليه راجل ده راجل علي ما تفرج قومي يا بت قومي لسه قدامك العمر طويل يمشي جاسم يجي الف احسن منه فوقي لنفسك يا غرام

 

غرام بضعف شديد.مش قادره يا عمتي مش قادره الدنيا سوده قدام عيني مش عارفه اعمل ايه ولو اطلقت هيعيش ازاي 

صفاء بصوت عالي.هتعيشي زي ما كنتي عايشه شغل وبتشتغلي ومش معاكي العيل اللي تخافي عليه ان يعيش بين اب و ام مطلقين بطلي التفكير ده فكري في نفسك جاسم مش هيسيبك في حالك ومش هيسكت 

غرام بوجع شديد.يعني لو اطلقت منه هيسكت يا عمتي 

تنفخ صفاء بقوه وتقول وهي تنهض من جنبها.انا تعبت منك يا غرام انا وانتي و الدنيا كلها عارفه ان جاسم وسخ بس برضو متمسك بيه علي ايه والله ما اعرف انا عمته اخت ابوه والله العظيم ما بطيق اشوف خلقته ارحمي 

نفسك يا غرام ارحميها يا بنتي جاسم مش اخر راجل في الدنيا و في احسن منه راجل يعتمد عليه وبعدين مش يمكن بعد ما تطلقي منه نلم الشمل اللي اتبعتر زمان 

ترفع غرام رأسها وتنظر اليها بنظره مستغربه بشده ماذا تقصد بحديثها هل كما فهمت من كلامها بانها تتحدث عن المعلم هل تريد ان تدخل غرام حيات المعلم مره ثانيه بتاكيد غرام لا تفعل ذلك تدخل حياته لكي تخربها مثل ما فعلت في الماضي كانت هي سبب في بعد المعلم عن والدته و انعزاله عن عائلته كيف عليها ان ترجع ان تدخل حياته اي نعم هي لا تفعل شئ وبانها سبب فقط ولكن لا تقدر ان ترجع تكن سبب في فعل ذلك مره ثانيه لا تكن مع المعلم تبقى مع جاسم ام تظل في نفسها لا تدخل احد حياتها مره ثانيه وهذا لا يكن من مدى حبها الي ذلك الحقير بالتاكيد لا ولكن من سوف يتزوجها وهي مطلقه و فوق ذلك من ابن عمها الجميع سوف يقول بان ابن عمها ولا يتحملها سوف يتحملها الغريب هذا الحديث الذي سوف تسمعه غرام من القريب قبل الغريب لا احد سوف يتركها تكمل حياتها كل من حولها سوف يدعس عليها بقدمه حتي الذي يكن مبتلئ باشياء اقذر من ذلك سوف يأتي امام غرام الفتاه البريئه وسوف يفعل نفسه شيء وهي لا تريد ذلك لا تريد ان تكن حديث في فم كل الذي حولها جاسم اختيارها وهذا الذي يألمها هي التي قالت سوف تتزوج من جاسم هي التي وافقت والدتها علي هذا الزواج هي التي تذوقت المر بكل انواعه هي التي توقف في منتصف الطريق لا تعرف ان ترجع او ان تسير الي الامام فماذا تفعل هل تهدم بيتها وتترك زوجها او تطلق وتبقي عبئ على نفسها تفيق غرام علي الباب الذي ينغلق ببعض القوة تنظر بجانبها لا ترى احد لتعلم بان عمتها تركتها لكي تفكر ماذا تفعل تسند غرام ظهرها على السرير وترجع بذكرياتها من سنوات عديدة قبل ما تدخل غرام في أعماق حيات جاسم

  

(فلاش باك) ) 

كانت غرام الطفله على هيئة فتاه كبيره تجلس وهي تضم العروس الخاصة بها كان عمرها لا يتجاوز الواحد وعشرين ولكن تصرفاتها لا تدل علي هذه السنه ابدا تعيش حياتها بالطول والعرض لا تحمل هم ولا يوجد شيء من أساس لكي تحمل همه هذه الفتاه المدلله التي ينفعل لها التي تريده قبل ما يدور في عقلها تدخل عليها والدتها التي قالت بغضب.هو انتي يا بت هتفضل ماسكه بتاعة العيال دي كتير انا فطماكي من الهبل ده من زمان 

غرام بغضب طفولي.مالك يا وليه داخله عليا كده ليه 

والدة غرام بغضب شديد.وليه دي كلمه تقوليها لامك يا جزمه 

غرام بغيظ.عاوزه ايه يا مامي حلو كده 

والدة غرام وهي تجلس بجانبها.عاوزاكي في موضوع بس تعقلي شويه تمام عاوزه احس لو مره في حياتي ان مخلفه بنت داخله علي اتنين وعشرين سنه 

تهز غرام برأسها لكي تكمل والدتها حديثها لتقول والده غرام.طبعا انتي ملكيش اي علاقه بموسي بعد اللي حصل 

غرام بغضب.لا انا و المعلم بنتكلم عادي احنا ملناش دعوه بيكم انتوا  

ام غرام بغضب.ازاي ملكيش دعوه هو مش انا امك اللي ام المعلم غلطت في شرفها ولا انتي عندك عادي اخر مره تكلميها تاني يا غرام والا والله العظيم اخدك واسافر عند خلانك فاهمه 

  

غرام بحزن شديد.يا مامي انتي اي خناقه بينا تقولي اخدك عند خلانك حرام عليكي انتي ليه بقيتي كده 

ام غرام بصوت عالي.غرام مش عاوزه كلام كتير في ايه حاجه تخص موسى أو امه دول ناس زباله ملهاش امان خالتك سعاد كان عندها حق دول بوشين 

غرام بغضب.لالالا موسى مش كده هو معلش انتي زعلانه من امه يبقى تشمتي فيه هو حرام كده هو ماعملكيش حاجه

  

ام غرام بصوت عالي بشده.انتي بتدافعي عنه معقول موسى اعز ليكي من امك تهون عليكي امك علشان موسى يا غرام 

غرام بزعل.لا يا ماما بس انتي عارفه انا بحب موسى قد ايه هو زي بابا عندي انا مش بحس بأمان غير وهو معايا 

ام غرام بغضب شديد.غرام انتي بتفكري في موسي ازاي اوعي دماغك توديكي انك هتكوني مع موسى ده علي رقبتي يا غرام انا مش هرميكي بين ايد واحد زي ده فاهمه 

غرام.يوووه يا ماما انتي مش فاهمه حاجه كده ليه اللي بيني انا والمعلم مش زي ما انتي فاكره خالص 

أم غرام ببرود.طيب يا غرام سيبك من المعلم خلاص خليكي في الموضوع اللي انا عاوزاه منك 

غرام.معاكي 

ام غرام بهدوء شديد.جاسم طلب ايدك مني وانا وافقت ايه رايك 

تنهض غرام بغضب شديد وتقول بصوت عالي.انتي انتي بتقولي ايه انا مستحيل اتجوز دلوقتي 

ام غرام بصوت عالي.ليه يا حبيبتي 

غرام بغضب.انا لسه صغيره و عاوزه اكمل تعليمي 

ام غرام.كنت اصغر منك و انتي علي دراعي يا غرام وانا قولت لجاسم انك تكملي تعليمك لحد ما انتي تقولي مش عاوزه ايه كمان 

غرام بغضب شديد.مش عاوزه يا ماما موسى بيقول عليه حاجات وحشه وانا مش بحبه 

ام غرام بصوت عالي.قولتك مليكش دعوه بموسي هو بيقولك كده علشان تفضلي مستنياه اسمعي من امك موسى بيوحش صورة جاسم في عينك علشان ميبقاش قدامك غيره وتفضلي مستنيه وهو ولا سنه ولا اتنين يكفوه علشان يخلص دنيته وغير كده انا لو قطعتيني مش هقبل اجوزك المعلم حتي لو هموت يا غرام مش هرميكي ليه يبهدل فيكي

 

غرام بغضب.ماما انتي مش فاهمه حاجه اللي بوشين بجد هو جاسم و سعاد مش موسى 

ام غرام بصوت عالي.والله بتقولي الكلام ده ولا كأنك شوفتي بسمه قالت عليا ايه شوفتيها قالت ايه علي امك شوفتيها عملت ايه فيا بصي يا غرام لو انتي هتتنازلي علي كرامة امك فأمك مش هتسيب حقها هقولك الكلمتين دول وهما اللي هيحددوا اذا كنتي بنت امك ولا بنت موسى انا قولت كلمه لجاسم انك هتجوزها وانا شايفه مناسب ليكي شقته جاهزه و شغال شغل حلو مش زي اللي ماسك وارشه ولسه بيبدا في حياته وعاوز ياخدك علشان تتمرمطي معاه رايك ايه

  

غرام بغضب.انا مش موافقه يا ماما الشقه اللي بتقولي عليها عمي يونس هو اللي عملها يعني ما عملهاش بفلوسه وغير كده انتي مش شايفه مرات عمي سعاد بتعامل عمي ازاي اومال هتعمل فيا انا ايه مش عاوزه يا ماما مش عايزه 

ام غرام ببرود مصتنع.انتي مش عايزه علشان المعلم يا غرام مش علشان الكلام الفاضي ده وانا بعد ما تقال عليكي تربية مرا مش هتنفعي في بيت راجل وهي بنفسها قالت ابعدي بنتك عن ابني انك و انتي اللي بتتلزقي في موسي وهي مش عاوزاكي تعمل ايه علشان تحسي ان امه ومش طايقه عاوزه ايه تاني امك ولا المعلم يا غرام لو اختارتي المعلم انسي ان ليكي ام وهاخد بعضي و اروح عند اهلي

 

غرام بدموع.ماما  

تقاطعها والدتها التي قالت بحزم شديد.اخر الكلام انا ولا المعلم

 

غرام دموع شديد.انتي 

ام غرام ابتسامه.يبقى تسمعي كلامي انا فاهمه بعمل ايه وعمري ما هضرك هكلم جاسم واقوله انك موافقه صح موافقه مش كده

اومأت لها غرام بوجع شديد وتذهب والدتها الي الخارج ومن هذا اليوم ومن ذلك الدقيقه تحولت حياة غرام و غرام نفسها لا تعد نفس الطفله التي ارهقها القدر ولعب بيها لعبه جعلها تكره نفسها وكل من حولها جعل منها فتاه تتحرك بدون روح 

(بك)نرجع من الفلاش باك وترجع غرام الحاليه التي تحولت من غرام الفتاه المرحه الي غرام التي تحمل حمل جبال لا احد يتحمله من يعلم الذي حدث بين غرام ووالدتها يقول بأن هذا الشئ طبيعي ولا يكن سبب لكي تتزوج غرام من شخص غير مرغوب فيه ولكن لا حد يعلم بان غرام والدتها بالنسبه اليها روح حياتها التي ضحت من بعد وفاة والدها ولا تتزوج لكي لا تدخل عليها زوج ام يأثر علي نفسيتها لهذا كانت غرام تسمع حديث والدتها وتفعل بيها وهذا سبب من الأسباب الرئيسية التي جعلت غرام تتزوج من جاسم 

  

كان يعمل في (الوارشه )او نقول بانه يفرغ غضب في السيارات التي امامه وهذا هو الحل المناسب لكي لا يذهب ويقتل جاسم لكي يهدى قلبه من العاصفه التي تشعل بيه من شديد الغضب كيف كان ذلك الحقير امامك ولا تقتله يا معلم كيف لا تفعل ذلك هو الذي أخذ منك غرام الفتاه التي ربتها علي يدك لكي تكن بنتك قبل زوجتك و اذا نسيت ذلك لا تنساه اهانة غرامك التي تعلم بانها تعذبت كثيرا في ذلك الزواج هي بريئه كيف تحملت ذلك من رايتها وأنت تعلم بانها تعبت كثير لا تكن مثل ما تركتها كبرت عن الماضي وكبر معها همها اصبح الحزن يظهر في عيونها قبل وجهها أصبحت هزيله بشده لا تكن غرام التي كان يعرفها المعلم يفيق المعلم من شروده علي صديقه عدنان التي قال.صباحك عسل يا معلم 

  

ينظر اليه موسى ويكمل عدنان حديثه هو يقول.ايه النوش اللي حصل بينك انت وجاسم 


موسي ببرود.وانت ايه اللي عرفك 

عدنان بغمزه.مفيش نمله بتتحرك في الحاره غير وعدنان يعلم بيها يا معلم المهم سيبك من جاسم علشان بيجي علي الجرح 

موسي ببرود.هغلط 

عدنان بضحك.ربنا ما يجيب غلط يعني يا ابن الست المحترمه يكون معاك اخت ومتقوليش 

يستغرب موسى بشده ويقول.اخت ايه انا مليش غير مروان بس 

عدنان.لما جتلك امبارح كانت في بنت قدام بيتك هي مش اختك و دخلت الشقه الأرضي 

موسي ببرود شديد.لا يا ابن المرا دي اكيد بنت عمتي مالك ومالها بقى 

عدنان.مالي ومالها يا عم انا استغربت ان في بنت موجوده قولت يمكن اختك ولا حاجه  

موسي ببرود.بتستعبط يا عدنان وانا عارفك يا صاحبي بس علي العموم لو فكرت تلعب بديلك هقطعولك يا صاحبي ها مش انا اللي يتلعب معايا يا قلب امك 

عدنان بتوتر.فاهمني غلط من يومك وبعدين انا عملت حاجه ومتخافيش يا صاحبي مش انا اللي اخون والدليل ان جاي البيت من بابه انا بطلب ايد بنت عمتك شوف الدنيا عندك وانا مستعد لايه حاجه هي عاوزاها

موسي بجمود.هكلم الجماعه و هشوف 

اومأ له عدنان وهو يبتسم علي الذي فعله هو من الأساس يعلم بان المعلم لا يكن لديه اخوات بنات ولكن يتلاعب معه لكي يعرف عن تلك الفتاه التي خطفته من اول نظره وهو لا يريد سواها يريد ان يجمعهم سقف بيت واحد تكن هي ام اولاده لا يعرف ماذا حدث له من يوم و ليلة كان لا يريد الزواج ويتهرب من سيرته الان يريد ان يتزوج في يوم ماذا صابك ايتها الشاب هل هذه لعنه الحب التي اصابت قلبك احبها وتعلق بيها في يوم ولكن هذا القلب لا يعلم بان هذا الحب من الصعب جدا أن يصل اليه ذلك الفتاه مازالت تتعلق بزوجها المتوفي ولا تريد سوا ان تعيش حياتها بدون ايه شخص يدخل بيها غير زوجها يفوفق عدنان علي حديث موسى الذي قال بجمود.اه علشان تكون عارف مسك كانت مكتوب كتابها علي واحد من الناصريه ومات قبل الفرح بفتره

  

عدنان وهو يغلق عيونه وهو يسمع صوت اسمها مسك ذلك الملاك يسمى بمسك يفتح عيونه ويقول وهو ينظر الي موسي.وانا شريها  يا معلم شوف الناس اللي عندك وانا قابل بيها لو ميته مش ارمله 

يبتسم موسي ويقول عدنان.عملت ايه في المعرض اللي هتبنيه 

موسي ببرود.خلاص علي وشك ان يخلص وهنزل فيه علي طول مش هفضل طول عمري في الوارشه دي وممكن اخد شقه جنبه واستقر هناك 

عدنان بهدوء.ربنا يوفقك يا صاحبي ويجعله فتحة خير عليك ايوه صح جاسم ادشمل علي الاخر تسلم ايدك يا معلم وهو جايلك في الطريق اوعى تعمل فيه حاجه يموت كفايه كده وربنا معاك  

يبتسم له موسى ويذهب عدنان الي عمله هو الاخر ويترك المعلم يكمل الذي كان يفعله وهو يفكر فيها ماذا سوف تفعل وأقسم في داخله بانه سوف يوقف معها الي اخر نفس لديه واللي هي تريده سوف يفعل لها لانها في النهاية بنت عمه وهو لا يترك لحمه  علي الارض يدعس عليه الجميع

  

في المساء و كانت تتسطح بعد ما اخذت دوش دفئ لكي يرتاح جسدها لا تعرف ماذا تفعل دماغها لا تتوقف عن التفكير تنهض بسرعه وهي لا تقدر ان تفعل في نفسها ذلك لا تمشي في ذلك الطريق تذهب الي الخارج والمنزل يعم عليه الهدوء تصعد الي الاعلي وهي ترتجف من الخوف ومن التي تريد ان تفعلها تنظر إلى شقتها وووووو و

   


البارت كده خلص توقعاتكككككككم في الكومنتات و رايكم طبعاً باي بااااااااي 

 ♥️



بداية الرواية من هنا




لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🌹❤️🌺💙



تعليقات

التنقل السريع
    close