رواية غرام المعلم الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس والسابع بقلم الكاتبه مايا النجار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية غرام المعلم الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس والسابع بقلم الكاتبه مايا النجار حصريه وجديده
في مصر الحبيبه وبالأخص (الإسكندرية )كانت تمشي في الشارع وهي في ايدها الفطر توقف امام عماره كتيره وهي تسمع صوت العالي اوي تعرف علي الفور صاحب الصوت تسير ترى عمتها وهي تربط (طرحه علي رأسها وتضع يدها علي خصرها وتقول بصوت عالي.انتي يا وليه يا وطيه ابنك ابن الكلب بيحط الزباله قدام بيتي حد قالك انتي وهو ان دي المزبله اللي جابوكم
المراه.معلش يا صفاء ياختي الود غلط امسحيها فيا يا اختي
صفاء بصوت عالي وهي تهز خصرها.تبقي تربي ابنك علشان المره الجايه هاخد الزباله وهحطها في قلب بيتك زي الراجل اللي يبقى يوقفني
تنظر إليها المراه وتسير الي منزلها غرام بهدوء.في ايه يا عمتو علي الصبح كده خناقه
صفاء بصوت عالي.وانا مالي يا حبيبه عمتك مش هما اللي اشكال وسخه وبعدين اطلعي شوفي العواطلي بتاعك بدل ما يرفعلك الشبشب
غرام.عمتو انتي مش هتبطلي تقولي علي جاسم كده حرام عليكي
صفاء بغضب.لا مش هبطل وبعدين مش هي دي الحقيقه وانا اقول الحقيقة علي رقبتي امسكي لساني بقى يا بت فوزيه
غرام بحزن.تمام يا عمتو براحتك بس انا هقولك هفضل اقولك جاسم مش لاقي شغل ولو قدامه هينزل
صفاء بسخرية.دافعي عنه يا بت دافعي وانتي ولا فارقه معاه اصلا وكل يوم ضاربك علقة لحد ما تعودتي علي الضرب كل اللي بيحصل فيكي د
يقطع حديثها غرام.عمتي انا بحب جاسم وهفضل احبه حتي لو عمل ايه وياريت متقوليش عليه كده تاني علشان انا بزعل عليه اوي
تضربها صفاء بقوه علي كتفها.غوري من وشي يا بت غوري يكشي يموتك
تنظر لها غرام وتسير الي شقتها طلع عماره اربع طوابق الارض تعيش فيه صفاء وبنتها التي بعده يونس و زوجته التي امامها بسمه والده موسي و مروان التي في الاعلي شقه اهل غرام التي توفوا وتركها لها امامها شقه جلال و زوجته والشقه التي بعدهم شقه جاسم و غرام وتوجد شقه في الوجه كانت الي موسي تفتح غرام الباب تسمع التي يقول بصوت عالي.كل ده يا ست هانم
غرام ببرود.معلش يا جاسم
جاسم بغضب شديد.انتي بتردي عليا يا بت الكلب
غرام بغضب وصوت عالي.جاسم اوعى تغلط في ابويا احترام نفسك بقى
يرفع جاسم ايده و ينزل علي وجه غرام بصعقة قوية بشده تغلق غرام عينيها و هي لا تستغرب هذه الافعال من جاسم الحقير تنظر اليه وتذهب الي غرفتها ينظر خلفها جاسم ويشير بيده بعدم اهتمام
في غرفتها كانت تمسح دموعها بهدوء تمسك ملابسها وترتديهم وتخرج الي الخارج تنظر لهو وهو يجلس و يأكل وهو ينظر الي التلفزيون ويضحك بقوه تحس باشمئزاز منه يرفع جاسم عينيه اليها ويقول بصوت عالي.مالك يا بت بتبصي عليا كده ليه
غرام بهدوء.مفيش يا جاسم انا هنزل الشغل عاوز حاجه
جاسم.ايوه اعملي شاي قبل ما تنزلي وكمان شوفيلي معاكي اي فلوس
غرام بغضب.فلوس ايه يا جاسم انا لسه عطياك من يومين لحقت تخلصهم وبعدين انا اللي معايا يدوب هدفع بيهم مياه وكهرباء وغاز
جاسم بصوت عالي.ما يخصنيش اتصرفي انا عارفك مدكنه علي قلبك
غرام بصوت عالي. مدكنه ايه يا جاسم والله ما معايا اجيب من فين يا جاسم حرام عليك ياخي ما تشوفلك شغلانه بدل ما انت سايب مراتك تشتغل وتصرف علي البيت
ينهض جاسم من مكانه ويقول بغضب وهو يريد ان يمسكها.انتي هتشوفي نفسك عليا يا&&&&&& نسيتي نفسك ولا ايه انا اللي عملتك يا زباله مش كفايه مستحمل قرفك وساكت لا وكمان هتقلي ادبك عليا ولا
تركض غرام قبل ان يمسكها تفتح باب الشقه وتركض الي الدرج بسرعه قبل ان يمسك بيها جاسم ويضربها توقف مكانها وهي ترى ليلي امام شقتها تنظر اليها ليلي وتقول غرام.صباح الخير يا ليلي
ليلي بابتسامه. صباح الورد شكلك مفطرتيش تعالي افطري معايا
غرام.تسلميلي يا حبيبتي انا سبقتك بالهنا والشفا
ليلي.هتروحي الشغل
غرام وهي تنزل الي الدرج.ايوه ده انا اتأخرت اوي باي
تذهب غرام وتدخل ليلي شقتها تنظر الي الذي يخرج من الحمام وهو يلف الفوطه علي خصره تأخذ نفس عميق ليقول جلال بصوت حاد.كنتي بتكلمي مين
ليلي.دي غرام كانت بتصبح عليا
جلال ببرود.الفطار فين
ليلي.ثواني وهيكون جاهز يا حبيبي
جلال.البنات فطروا قبل ما ينزلوا
ليلي.ايوه وشوبوا اللبن كمان
جلال ببرود.قبل المعاد اللي بيخرجوا منه تروحي علشان لو طلعوا بدري تبقي تبعتيهم يقعدوا معايا في المكتب
ليلي.حاضر
ينظر اليها جلال يسحبها من خصرها بقوه ويقول ببرود.مالك قالبه وشك ليه
ليلي بحزن.غرام صعبت عليا اوي يا جلال ذنبها ايه تعيش مع واحد زي ده حرام والله
جلال ببرود.محدش ضربها علي ايدها يا ليلي جاسم دخل عليها بدور الحنيه وهي زي الهبله صدقته سابت واحد زي ي
ياخد جلال نفس ويكمل.علشان واحد زي ده روحي كملي الفطار خليني اشوف مشاغلي في يومك ده
ليلي.حاضر يا بابا
تسير ليلي الي المطبخ يتنهد جلال بقوه وهو لا يرضى بالتي يحدث في غرام ولكن هي التي اختارت ولا تقول الي حد بالتي يحدث معها وهذا التي يجعل جلال لا يريد ان يتدخل بينهم يحس بيها وهي تضمه من ضهره يغلق عيونه تلمس ليلي صدره العاري يلف اليها جلال ويمسك شفتها بين اسنانه ياكلهم يدخل لسانه دخل فمه حتي يصل إلى اعمق نقطه دخل فمها تمسك ليلي الفوطه وترميها علي الارض وترفع ايدها الي وجهه وتبادله الشوق بشوق اكبر يحملها جلال ويدخل بيها الي اوضتهم
نترك مصر ونذهب الي ايطاليا وبالأخص روما يحس بيدها الناعمه مثل نعومه الحرير يفتح عيونه وينظر إليها وهي تبتسم اليه يرفع ايده و يحاوط علي وجهها وكانه يريد يتاكد بأن هذا حقيقة ولا يكن حلم مثل كل مره يتنفض وهو لا يعرف كيف هي امامه الان يمسك يدها ويقبل بطن يدها وهو يشم ريحتها التي لا ينساها ابدا الي اللحظه هذه يفتكر كل شيء يخصها لا تفرق باله نهاية تضحك هي بقوه وتقول بصوتها الناعم مثلها.انت ما نسيتش الحاجات دي يا معلم ولا عمري اقدر انسى اي حاجه تخصك يا قلب المعلم
تبتسم هي اكثر ينظر هو اليها وينظر الي شفايفها عينيه لا تتحرك بعد كده تفضل علي شفتها الدولة بنسباله يقرب منها وهو مسك راسها وكان يبهط علي شفتها ولكن يفتح عيونه بفزع شديد نعم كان حلم مثل كل مره ينظر حوله وهو يريد ان يتأكد بأنه هو الان في ايطاليا ولا يكن في مصر يمسك القزازه اللي جنبه يرميها بكل قوته في الحائط بصراخ بكل صوته.مشششش خلاااااااص يا رررررررررب مش هتشيل من قلبي سيبت البلاد كلها اسيبلها الدنيا كلها ا
علشان ارتاح
ينهض من علي السرير وهو يشد شعره من الغضب يضرب قلبه بقوه وهو يقول بغضب ووجع شديد.انت مش هتنساها بقى سابتك وكملت حياتها وانت لسه معلق نفسك في وهم مش هتكون ليك باعتك برخيص افهم بقى
يجلس على الأرض و يرجع ضهره علي السرير وهو يرفع رأسه الي الاعلي ويظل هكذا فتره قصيره وينهض من مكانه يدخل الحمام وينزع ملابسه وينزل تحت الدوش ويغلق عيونه وهو لا يعرف ماذا يفعل لكي تخرج هذه لعنه عنه الله ابتلاه بحبها ولا يرفع عنه هذا الابتلاء هذا الحب جعله يكره النفس التي يخرج من انفه لا يريد سوا الموت اوقات كثيره يوهم نفسه بأنه نساها ولكن يرى اصغر ذكرى بينهم يجعله يرجع الي نقطه الصفر يغلق الدوش و يخرج الي الخارج والمياه تنقط منه يسحب المنشقه وينشف جسده و يرتدي ملابسه ويخرج الي الخارج الغرفه يدخل المطبخ و يفعل له قهوه بدون سكر وهذا هو ذوقه ينهي روتينه اليوم التي لا يتغير به شئ ويمسك مفتاح سيارته ويخرج الي الخارج ينظر حوله وباستمتاع شديد الان هذه المنطقه تأخذ عقله ويسير بكل هدوء الي مكان السيارة التي يكن بعيد عن مكان منزله يركب سيارته ويقوده بتهور شديد ويشغل الراديو وتاتي اغنيه
(In assenza di te) https://www.youtube.com/watch?v=T1UC2sq4kdc
تحمر عيونه من شديد المشاعر التي تهجم عليه يغلق الراديو قبل ان تكمل هذه الاغنيه التي تفتح لهو جروح مازلت لا تشفى يصل امام معرض سيارات الخاص به التي مكان كبير بشده ويوجد به سيارت كثيرة و من افخم واغلى الأنواع في العالم يلبس النظاره ويذهب إلى الدخل المعروض يدخل مكتبه ويجلس على الكرسي ويبدأ يدير اعماله
نرجع الي مصر الحبيبه بعد ما خرجت من منزلها تذهب الي (بيوتي سنتر) الخاص بها تمسك الباب وتفتحه تترك الباب مفتوح وتذهب تمسك (مكنسه) وتنظف المكان وترش معطر جو وبعد ما تنتهي تذهب الي الاريكه وتجلس وهي تنتظر الفتيات التي يساعدوها يأتون ترفع عيونها الي التي يدخل ويراها وهي تجلس على الأريكه وتفرد ضهرها
ليقول بصوت عالي. الحلو اللي تقلان علينا ما يردش فنجيله برجلينا ايه الروقان ده كله
غرام ابتسامه.ربنا ما يديك روقاني يا مروان يا خويا
كاد مروان ان يتحدث ولكن يرى خدها احمر يمسك ذقنها ويلف وجهها اليه ويقول بغضب.ابن ال&&&&
وكاد ان يذهب إلى الخارج ولكن تمسكه غرام بسرعه وتقول برجاء.والنبي يا مروان انا ما عاوزه مشاكل
مروان بغضب.انتي ازاي ساكته علي كل ده يا بنتي حرام عليكي نفسك ده ما يستاهلش انك تعملي كل ده علشانه افهم بقى
تنظر غرام بعيد عنه وهي لا ترى اي مبرر ان تقول اليه ينظر اليها مروان وهو يصعب عليه حالتها بشده ليمسك يدها ويقول بمرح.ما تقومي يا بت تعملي سكين كير لوشي معايا مقابله مهمة
غرام بهدوء.تعالى يا خويا ما انا عارفه مقابلاتك المهمة
مروان بصوت عالي. بطتي اللي فاهمني بقولك ايه ما تسيبك من الجلسرين بتاعك وتجوزيني انا وتربيني علي ايدك وتكسبي فيا ثواب
تضحك غرام بقوه وتقول.انت مسخره يا مروان يا ابني
مروان بسخرية.ابنك ايه يا مرا ما تتظبطي علي الصح
تمسك غرام الفوطه التي كانت تضعها في المياه الساخنة وتضع علي وجهه بقوه وهي تقول.بطل الفاظك البيئه يا مروان
مروان ببرود.لما تبطلي انتي اللي بتعمليه هبقى انا ابطل يا بطه
غرام بهدوء.ربنا يهديك يا ابني
ينزع مروان الفوطه من وجهة ويقول بصوت عالي.برضو هتقول ابني ما كانوش كام سنه الفرق بينا هتقولي فيهم يا ابني
كانت غرام ان تتحدث ولكن يدق الهاتف مروان يخرجه من جيبه وينظر اليها ويقول وهو ينهض.ثواني يا بطتي وجايلك
اومأت لهه غرام ويذهب مروان الي الخارج يفتح الخط ويقول بصوت عالي.الشق اللي واحشني
موسي ببرود.صح ما كمانك رنيت عليا وهو يا & &&&الازم انا اسال علي امك
مروان بصدمه.انت عاوزني ارن عليك وانت في دول اوروبيه انت عارف الدقيقة في مصر عامله كام دلوقتي ولا هتعرف ازاي ما انت عايش في مايه اللفت
موسي ببرود.انت مفيش فيك امل يا مروان اللي عندك عاملين ايه
مروان.كلهم بيسلموا عليك بقولك يا شق انت مش ناوي تنزل مصر بقى ايه اهلك موحشكش
موسي بجمود.مفيش حد واحشني يا دودو وانا مستقر هنا ومليش نازله مصر نهاية انت لو عاوز تجي تقعد معايا كام يوم تعالى حتى الواحد يفك عن نفسه بدل القعده دي
مروان.. لا يا عم اسيب مصر وبنات مصر دول كانوا موتوا نفسهم عليا وانا مقدرش علي ذنب البنات دول كلهم
موسي بضحك.بنات مصر هيموتوا عليك انت ليه بيرمرموا
مروان.مقبوله منك يا شق
موسي ببرود.انت تقبلها غصب عنك مش برضاك يلا امك عامله ايه
مروان.امي يعني مش امك اوك يا شق هي كويسه بس بتسأل عليك وعايزه تسمع صوتك تبقى تكلمها عشر دقائق يا نجم
موسي بسخرية.تمام هبقى اسأل عليها خلي بالك انت من امك واعقل يا مروان اعقل
مروان.ان شاء الله انت بعد الشر عني
يغلق موسى الهاتف وهو يعلم بأن اخيه لا يتغير ابدا ينظر مروان الي الهاتف ويحك في راسه بأحراج ينظر الى صفاء التي كانت تربع يدها امام صدرها وهي تنتظره ينتهي ليرفع الهاتف الي أذنه مره اخرى ويقول بصوت عالي.حاضر يا نجم حاضر متخافش بقى انت اخوك مروان اي حد ينكشك عندك رن عليا ايطاليا كلها تبعي تمام سلام يا حبيب اخوك سلام
صفاء بغضب.انت هتستعبط عليا يلا
مروان بغيظ.في ايه يا صفصف
صفاء بصوت عالي.بقى يا ابن الكلب اقولك تستنى تاخد في ايدك الانبوبه تسيبني وتمشي يا ربايه ناقصه
مروان وهو ينظر حوله.بس يا صفصف ياختي الناس بتتفرج علينا كاريزمتي بقت في الأرض
صفاء بصوت عالي. والله كبرت يا مروان وعرفت الكلام القبيح ولا وكمان بتقوله قدام عمتك يا ربايه وسخه
مروان.عمتي انتي عايزه ايه دلوقتي
صفاء.امشي من وشي وانا هدخل للبنت
يحدف اليها مروان قبله علي الهواء وهو يذهب تدخل صفاء الي غرام تنظر اليها وهي تستشور شعر زبونه لتقول غرام الي احد الفتيات.تعالي يا فاطمه كملي انتي
تقول كلامها وتذهب تجلس بجانب صفاء وتقول بهدوء.مينفعش علي فكرة
صفاء باستغرب.ايه اللي مينفعش يا روح امك
غرام.انك تسيبي بيتك و دنيتك علشان تيجي تقعدي معايا روحي علي البيت وانا كبيره مش عيله صغيره
صفاء ببرود. عاوزاني اسيبك وامشي اسيبك وبعد كده معرفش عنك حاجة مش كفايه سيباكي بتشتغلي و راميه نفسك لكلاب السكك مش كفايه اللي متجوزاه ولا محصل راجل ولا ست سايباه في البيت وجايه هنا تشتغلي اللي يسوى واللي ما يسواش لو ابن سعاد ساب لحمه لكلاب السكك انا مرميش قومي شوفي شغلك وعلشان نقصر علي بعض مسافات طالما انتي بتنزلي من شقتك علشان تشتغلي انا مش هسيبك نقفل علي الموضوع ده وقومي شوفي واحده تنضفيها
تضحك غرام بخفه وتذهب تنظر خلفها صفاء وهي تستخسرها في جاسم ولكن في النهاية هذا هو النصيب
في المساء تذهب الي المنزل بعد ما غلفت
(بيوتي سنتر) وتذهب عمتها الي شقتها تصعد إلى الدرج وهي متعبه بشده من يومها الطويل ولا تريد سوى ان تغلق عيونها وتنام تسمع صوت التي تقول بصوت عالي.رايحه فين يا هانم
تنظر غرام اليها وتقول.طالعه شقتي يا خالتي سعاد
سعاد بغل.ادخلي جوا ياختي في مواعين في الحوض خلصيهم وبعد كده اطلعي
غرام بتعب شديد.معلش يا خالتي سعاد انا دلوقتي جايه من الشغل تعبانه بكره الصبح اكون عندك بس معلش دلوقتي انا تعبانه اوي ومش قادرة اتحرك
سعاد بغضب.تعبانه ليه يا حبيبتي كنتي بتزقي في الغيط ادخلي يا بت شوفي المطبخ وبعد كده غوري مش عاوزه اشوف وشك بعد كده
تدخل غرام الشقه وترفع كمها وتذهب الي المطبخ تنظر إلى (المواعين)التي يوجد في المطبخ وتضغط علي شفتها لكي لا تبكي من القهر وتأخذ (سلك المواعين) وتبدأ ان تغسلهم وهي متعبه بشده من الصبح وهي تقف علي قدمها في العمل والان الساعه تخطط العشره تريد ان ترتاح قليلا لكي تفيق في الصباح الباكر ولكن هي مع هذه العائله لا ترى الراحة ابدا تدخل عليها سعاد وتقول بغل وهي تضع امامها مواعين اخرى.اخلصي يا هانم مش هتفضلي في شويه المواعين دول باقي عمرك
اومأت لها غرام وهي لا تريد ان تتحدث لأنها تعلم بأن
اذا تحدثت سوف تذهب سعاد وتقول الي جاسم و تضيف علي الحديث القليل من البهارات لتقول سعاد.بنت نجاح اللي متجوزه من تلت شهور حامل يا ارض بور اللي زيك معاها عيال طولها منك لله مش عارفه افرح بعيال ابني ياريتني جوزته واحده عليها القيمه واحده زيك تدفن نفسها بالحيا ولا عارفه تخلي جوزك مبسوط ولا عارفه تجيبيله حته عيل ربنا ابتلاكي البتلاء ده ليه اكيد من عمايلك السوده هتكوني ام ازاي حرمك من الامومه علشان انتي ما تستاهليش ابني مورط نفسه مع واحده زيك ربنا ياخدك و ابني يرتاح من همك خساره فيكي الاكل اللي بتاكليها هتضيعي عمر ابني ي
كانت غرام تسمع الكلام التي مثل السكاكين علي قلبها تغلق المياه وتمسح يدها في ملابسها وتقول بهدوء مصتنع.انا خلصت عن اذنك
تذهب غرام بسرعه الي الخارج قبل ان تقول اليها سعاد شئ تنزل منها دمعه تمسحها بسرعه وتقول في داخلها.مش انتي اللي اخترتي كملي بقى لو سيبتي الناس هتشمت فيكي ده حظك واختيارك كملي
تصعد غرام الي الاعلي تفتح الشقه وتدخل تنظر إلى داخل الشقه بصدمه شديد وهي ترى الفوضى التي فعلها زوجه في الشقه لتقول بصوت شبه بكاء.ايه ده يا جاسم
جاسم ببرود وهو يأكل (لب) ويرمي علي الارض بأهمال.ايه مش شايفه يلا نضفي الزباله دي
غرام بغضب.حرام عليك يا شيخ انا مهدود حيلي في الشغل طول النهار واقفه علي راجلي حرام والله العظيم حرام
ينهض جاسم ويمسك شعرها بقوه ويقول بغضب شديد.انتي بتعلي صوتك عليا يا$$$$$ شايفه نفسك عليا يا روح امك انا اوسخ وانتي زي الخدامه تنضفي ومش برضاكي غصب عنك يا زباله اخلصي يا وليه
ينهي كلامه ويدفشها بقوه تمسك غرام نفسها قبل ان تقع علي الارض وتنظر اليه بقهر شديد وتبدأ ان تنضف المكان وهي مازالت بملابسها وبعد ما تنتهي تجلس علي الاريكه وهي تغلق عيونها بتعب شديد ليقول جاسم.انتي هتقعدي قومي اعملي اكل انا ما طفحتش من الصبح ومستني الهانم تشرف قومي يلا
تنهض بدون اعترض لقد اعتادت علي هذه المعامله وتدخل المطبخ وتفعل الطعام وتذهب لكي تعطيه له كانت تنتظر ان يقول اليها بأنها تاكل معه او يحسسها بأي اهتمام ولكن لا ينظر اليها حتي و يأكل وهو ينظر الي التلفزيون تدخل غرام غرفتها بقهر شديد تدخل الحمام لكي تأخذ دوش دافئ حتي يرتاح جسدها من الألم وتخرج بعد قليل وهي ترتدي روب حمام تنظر إلى نفسها امام المرآه تحس بانها جميله بشده لماذا لا يهتم زوجها بها تحس بالنقص بشده تنزع هذا الروب وترتدي روب اسود ستان وتغلقه وتضع القليلا من مستحضرات التجميل وتذهب تفعل اليها مشروب وتشرب منه وهي تنظر إلى جاسم التي يضحك وهو يشاهد التلفزيون ولا علي باله شئ كيف عليه يكن معها بهذا الجفاف كيف تضع المج في المطبخ وهي تفقد الامل بيه وتدخل الي غرفتها ترتدي بيجامه رقيقه جدا وتتسطح علي السرير وتمسك الهاتف تتفحص السوشيال ميديا تنفزع بقوه وهي تسمع صوت صراخ عالي بشده يسمع كل اللي في المنزل تنهض بسرعه وووووو و
الفصل الثاني
غرام المعلم
مايا النجار
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في ايطاليا بعد ما انتهي من عمله يقود سيارته وهو لا يعرف اين يذهب لا يريد يذهب إلى منزله لانه يحس بالوحده يلف فتره بسيارة و يوقف امام
ملهى ليلي ينزل من السيارة وينظر الي المكان الرائع بشده وهذا المكان الذي يحب ان يأتي اليه موسي في الأوقات التي لا يريد ان يظل لحاله و هذا المكان الذي يريح اعصابه وفي هذا الهدوء والليل والهواء مكان حقا رائع
يسير الي احد الكرسي ويجلس ينزع الجاكت ويفك زرارين من زر القميص يرفع رأسه الي الاعلي وهو يعيد شريط حياته يتذكر أشياء حدثت معه من سنوات عديدة وكأنها حديث معه الأمس كيف تحولت حياته بهذا الشكل يحس بأنه في اكتئاب حاد الصدمه التي اخذته في جحيم الماضي لا يقدر ان يتجاوزها الي الان هرب من مصر لكي ينساه ولكن تأتي لهو في احلامه لهذه الدرجه يصل به العشق التي يسمى بالنسبه لهو بالعشق المحرم ينساها كيف وهي حتي احلامه توجد بهم ينساها كيف وهي مصاحبه روحه وقلبه وعقله وكل حوائزه هما كانوا روحين في جسد واحد يحس بيد
احد تلمس صدره ينظر إلى الشخص وينفخ ويرجع ينظر إلى الاعلي مره ثانيه ليقول الشخص.كده يا موسى معقول مش عاوز تبص في عيون سوسو حبيبتك
موسي ببرود.امشي من قدامي يا سوسو علشان انا و رحمه ابويا ما طايق نفسي فغوري من هنا بدل ما اهينك
الفتاه التي تدعو سوسو.ايه اللي مزعلك يا حبيبي قولي فضفض يا موسي انا سمعاك
ينظر اليها موسى ويقول بغضب.بت شغل ال$$$$ مش عندي انطري من وشي بلا افضفض بلا بطيخ
سوسو بحزن مصتنع.يعني حتي بعد ما طلقت يا موسي انا قولت ان هترجع ليا تاني بعد ما جربت بنات ايطاليا وما عجبكش هترجع لبنت بلدك
ينظر موسى حوله و يمسكها من شعرها بقوه ويقول بغضب.تعرفي تغوري من هنا يا $$$$$$ انسي انك كنتي تعرفي حد اسمه موسي يا بت انا خلاص بقيت بستنضف ومش هحط ايدي في الزباله اطلع بنات بنت وسخه انام معاها يلا يا زباله من هنا
يتركها موسى وتنهض سوسو وتقول بغضب.تمام يا موسى براحتك بكره تندم
تذهب سوسو ليقول موسى ببرود وهو يرفع رأسه الي الاعلي بسخرية شديد. بكره تيجي وتحن وهعتبرك رقم غريب وبيرن نسوان بت مرا وسخه داهيه تاخد اشكالكم
ينهي كلامه و يرجع الي ذكرياته وهو يلوم نفسه علي كل الذي فعله في الماضي والذي يجعل حياته مثل الجحيم لا يعرف ان يتخطى ولا يكمل حياته وهو يغرق في جحيم الماضي
(بنات توقعاتكم ايه اللي حصل يخلي موسي يسيب بلده ويسافر واللي هتتوقع صح هتاخد بونبونايه 🍬
يلا عاوزه اشوف شطارتكم 🧐
) )تركض الي الاسفل بسرعه وهي ترى جلال و ليلي يركضون الي الاسفل وهما لا يعرفون ماذا حدث يدخلون الشقه اهل موسى تشهق غرام بقوه وهي ترى والده موسى في الأرض و صفاء تصرخ بجانبها وتقول بأنها ماتت ليقول جلال بصوت عالي.بس يا وليه شيل معايا يا مروان
يحملون بسمه التي كانت فاقده الوعي ويذهبون إلى الخارج كانت غرام ان تذهب معهم بخوف شديد ولكن
تمسكها مسك وتقول بخوف.انتي هتروحي فين بهدومك دي
تنظر غرام الي ملابسها وتنظر اليهم وهما يضعون بسمه في السيارة وتركض بسرعه الي الاعلي تنظر الي جاسم الذي كان يشاهد الذي يحدث بملل شديد وينظر إليها ويذهب إلى الاعلي تركض خلفه لكي ترتدي ملابسها حتي تذهب الي مروان التي تعلم بأنه يحتاجها الان بشده تدخل الشقه وترتدي ملابسها بسرعه وهي لا تعرف ماذا ترتدي ولكن كل اللي يهمها بأنها تلبس اي شئ يداري جسدها بسرعه تنظر إلى جاسم التي ينظر إلى الهاتف وتقول بخوف.يلا يا جاسم خلينا نلحقهم
جاسم.نلحق مين اقعدي يا بت مش ناقص قرف مش هتموت شويه وتلاقهم مرجعينها تاني
غرام بغضب.مينفعيش يا جاسم لازم نقفوا معاهم وبعدين دي مرات عمك
جاسم.انا مش رايح في حته عاوزه تروحي انتي غوري بس انا مش هتحرك
غرام بصوت عالي.هتسيبني اخرج في الوقت ده لوحدي يا جاسم
جاسم.محدش هيبص في وشك كده كده
تغلق غرام عيونها بقهر منه وتفتح الباب وتمسك شيل وتضع علي كتفها وتأخذ هاتفها وتنظر اليه وتقول ببرود. ما كنتش مستنظره منك حاجه
وتذهب الي الخارج تنزل الي الأسفل ترى ليلي و مسك يجلسون لتقول ليلي.رايحه فين يا غرام
غرام بهدوء.هروح اطمن علي مرات عمي
وكادت ان تذهب ولكن تمسكها مسك بسرعه وتقول بخوف.الساعه 12 دلوقتي هتروحي فين في الوقت ده اقعدي و ماما كمان شويه هتكلمنا
غرام.مينفعيش اسيبهم كده انا هروح ومش هيحصل حاجه
ليلى.يا بت الناس مينفعش الدنيا ليل ومش أمان اقعد وان شاء الله مفيش حاجه
تنفخ غرام بقوه وهي تعلم بأنهم محققون ولكن هي تريد ان تكن مع مروان التي تعتبره اخوها الصغير تجلس علي الدرج وهي تضع يدها علي خدها تنظر إليها ليلي وهي تعلم ما بداخل غرام تفيق من شرودها علي بنتها وهي تقول اليها وهي تفرك في عيونها.مامي انتي فين
ليلي بحنان وهي تسحبها الي احضانها.هنا يا قلب مامي ايه اللي مصحيكي يا ملك
ملك ببراءة وهي تدخل في احضان والدتها.بنتك العجله عماله تزقني برجلها معرفتش انام هو بابي فين
ليلي وهي تمسح علي شعرها.في مشوار يا حبيبتي نامي انتي
تنظر غرام الي ملك وتبتسم بحب شديد وهي تتمنى بأن يكون لديها طفل تهتم بيه ويكن هو اليها العوض ولكن هي انحرمت من هذا الحق هي لا تنظر الي عيشه احد او تحقد عليهم بعكس هي تتمنى الي الجميع الخير ولكن تتمنى من الله ان يعطيها ذريتها لا تتمنى شئ اخر تريد ان تعوض لكل النقص التي بداخلها وهي تحمل طفله تغلق عيونها وهي تحس بأنها مشقومه مثل ما تقول عليها حماتها من يقترب منها يا يموت او يتركها بعد ما تأتي الي الدنيا توفى والدها وبعد ما تزوجت توفت والدتها لا يكن معها اخ او اخت ليكونوا بجانبها ورغم بأن مسك و مروان يجعلوها تحس بأنهم اخوتها و حتي ليلي ولكن هي تحس بأنها مكروهه من كل الاتجاهات زوج عديم الاحساس جعل منها فتاه لا تثق بنفسها حطمها بشده تجاهله لها يجعلها تحس بأنها فيها شيء يجعله يفعل بيها هكذا وتحاول ان لا تبين هذا الضعف وهذا الجانب منها وأحيانا كثيره تنجح في هذا الشئ ولكن ماذا تستفد بأنها تخفف حزنها وآلام عن الناس ولكن في النهاية نقول بأنها اذا تحدثت لا يفيدها بشئ لأنهم يقولوا بأن هذا هو اختيارها ومن كثر الكلام التي كانت تقولهم عليه وهما يقولون اليها نفس الحديث اصبحت لا تتحدث و تنضرب شبه يوم وتفيق في الصباح الثاني تمسح دموعها وترسم ابتسامتها المزيفه وتكمل حياتها و لماذا كل ذلك لأن هذا (اختيارها) )
في المستشفى كانوا يقفون وهما ينتظرون اي خبر عن حاله بسمه بعد ما دخلوها غرفه الكشف ينظر جلال الي مروان الذي يجلس وهو يهز قدمه بقلق علي والدته وغضب من الذي كان السبب في الذي يحدث بها وما غيره الذي تبكي عليه والدته كل ليله مروان يحس بأن اخيه لو كان امامه لكان قتله من شده الغضب علي حالة والدته يضع جلال يده علي كتفه ويقول ببرود.امك كويسه يا مروان ملهاش لازمه الخوف ده كله
مروان بغضب.امي مش كويسه يا عم جلال ولا هتكون كويسه طالما ابنها تعب قلبها عليه انا مش لاقي سبب يخلي موسي يعمل في امي كده عملت ايه هي علشان ابنها لا مؤاخذه يرميها زي الكلبه ويسافر عملت ايه لده كله ما كله عاش حياته ما يعيش هو كمان
جلال بصوت عالي.صوتك يلا وموضوع امك و موسي ملكيش دعوه بيه ولا توقف مع امك ولا مع موسى خليك في نفسك يا مروان
كاد مروان ان يتحدث ولكن يدق هاتفه يمسك يرى موسى يتفتح عليه ويقول بغضب.الو يا موسى
يستغرب موسى نبرة صوته ويقول.مالك يلا
مروان بغضب شديد.مالي لا ماليش يا معلم متشغلش بالك انت بأي حاجه خليك عندك عيشتك زي الفل وسيب امك بتموت هنا بسببك سبيها كل يوم تعيط علي ابنها اللي نفسها بس تلمح ظله عجباك العيشه عندك ومش عاوز تنزل حتي زياره للوليه اللي هتموت عليك
موسي بغضب وصوت عالي.مالك يلا صوتك عالي وماشي الدنيا بضهرك انت عيل هتحاسبني علي اللي عملته شم نفسك الاول و ريح ها ريح علشان انا جايب آخر من الدنيا بحالها ومش هعمل حساب اخسر حد فبلاش اقولك ربعين يعيطوك انت وامك شوفلي حد كبير اكلمه
كاد مروان ان يتحدث ولكن يمسك منه جلال الهاتف الذي يعرف بأن بهذا الشكل سوف تخرب الدنيا بينهم ويقول بهدوء وهو يذهب بعيد عن مروان.الو يا موسى
موسي ببرود.الو يا ابو مكه في ايه عندك
جلال بهدوء.امك وقعت من طولها دلوقتي في المستشفى بتركب محاليل الضغط عالي عليها شوية
موسي بنفس البرود.لا الف سلامه عليها تبقى تطمني عليها
ينفخ جلال بغضب ويقول.مش كفايه يا موسى انا ساكت علي الحوار ده و سايبك علي راحتك
موسي بجمود.وانا راحتي هنا يا ابو مكه وانت عارف كده
جلال بصوت عالي.لا مش عندك يا موسى راحتك وسط اهلك وامك اللي بتموت من غيابك العمر مش مضمون تعالى بدل ما تيجي علشان تدفن امك تعالى اشبع منها يا ابن عمي امك ست كبيره ولو عاشت النهارده الله واعلم بيها بكره بسمه مش وحشه علشان تعمل فيها كده يا موسى انت قلبك بقى جاحد علي كل اللي حواليك كده ليه
موسي بغضب.ما انا كنت اهبل يا جلال وكنت بفتح
قلبي للكل وفي النهاية خدت علي قفايا مفيش حد سندني يا ابن عمي امي اللي بتقولي عليها كانت اول رجل تشوطني انا محدش حاسس بالنار اللي قايده فيا محدش عارف انا في الغربه بتعذب قد ايه الكل مفكر اني عايش حياتي محدش عارف اني بتمنى عزرائيل ياخد روحي وابقى ارتاح و ريحت انا اللي سيبت الكل يديني علي قفايا انا مش بلوم حد فيكم انا اللي امنت انا اللي وزنت الصفيح علي اساس انه دهب محدش فيكم غلطان انا ابن ستين كلب
جلال بهدوء.انا عاذرك يا موسى وبعد ما تفوق وتفكر في كلامك هتعرف ان انا ليا حق عندك امك محتاجاك تعالى شوفها وبعد كده اعمل كل اللي انت عايزه محدش هيقولك بتعمل ايه تعالى شوف امك يا ابن عمي مش هقولك حاجه تانيه
يغلق جلال الهاتف وينظر إلى مروان الذي دخل الي والدته الغرفه بعد ما سمح له الطبيب بالدخول يدخل جلال الغرفه ويقول ببرود.الف سلامه عليكي يا ام موسي
بسمه بتعب.الله يسلمك يا ابني كلمت موسي يا جلال رن عليه يا ابني قوله امك عاوزاك جنبها ده كان ضهري وسندي بعد ابوه ازاي هونت عليه كده حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كانت بسبب في قطع قلبي علي ضنايا يتردلها في اغلي ما اليها يارب يحرق قلبها زي ما حرق قلب
يقطع حديثها مروان التي قال.ما كفايه ياما حرام عليكي الدعاوي دول كلهم هي كانت مسكت ايد ابنك وقالتله يمشي ما هو اللي سابنا وخلع وبعدين بلاش تتضغطي علي نفسك بدل ما ضغطك يترفع تاني وانا مش هفضل ادفع في فلوس محاليل ملح حرام عليكي انا معيش فلوس
تضحك بسمه بخفه وتقول.معفن من يومك يا مروان ابوك وامك الجنيه
مروان بمرح.وخالي وعمي وحياتك
صفاء بغيظ.خلصت يلا انت وامك وصلة النتانه يلا بينا نمشي انا سايبه بنتي لوحدها
مروان.اوعي تكوني نسيتي تعملي ليها الرضعه يا صفصف
صفاء.انا هسيب ردي عليك بكره علشان انا مفيش دماغ ارد علي اشكالك اللوكل
مروان بصوت عالي.ايوووووه صفصف عرفت كلام الكبر وبقت تقصف جبهه ايوه يا صفصف يا جامده
صفاء.دي امك الجامده يا روح صفصف
كان مروان ان يتحدث ولكن يقول جلال ببرود.كفايه لعب العيال ويلا من المستشفى
ينهضون الجميع ويذهبون الي خارج المستشفى ويصلون المنزل بعد فتره تدخل بسمه الي شقتها لتنزل غرام تنظر إلى مروان وتقول.هي عامله ايه
مروان. ما تخافيش يا بطتي زي الفل اطلعي انتي نامي علشان تعرفي تصحي الصبح
غرام بحنان.مروان انت فيك حاجه يا حبيبي مالك وشك مش مطمني
مروان.لا يا بت انا زي القمر اهو اطلعي انتي بدل الواقفه دي يلا تصبح على خير
غرام بابتسامه.وانت من اهل الخير يا حبيبي هطلع انا خلي بالك علي مامتك
اومأ لها مروان وتذهب غرام الي الاعلي تدخل شقتها ترى التلفزيون يشتغل و جاسم لا يوجد امامه لتغلقه وتذهب الي الغرفه ترى جاسم يتسطح علي السرير وتنصدم من داخلها وهي لا تتوقع ان يتركها وينام وهو لا يعلم عنها ايه شيء واذا ذهبت الي المستشفى أو لا وكانت تجلس مع ليلي كيف عليه ينام و زوجته في الخارج كيف تأتي لهو نوم تنظر لهو بشده وهي تريد تعلم اذا ينام وبفعل ام يضحك عليها ولكن هو ينام فعلا لا يضحك عليها ويفعل بأنه ينام لكي يجعل تحس بأنها لا شيء بنسبه لهو تغلق غرام عيونها وهي كل يوم يمر عليها تكتشف جانب حقير من زوجها كيف علي راجل ان ينام وزوجته في الخارج لا يعرف عنها شيء تذهب غرام الي الحمام وتأخذ حمام دافئ وتخرج ترتدي بجامه وتذهب تتسطح بجانبه تنظر اليه وهو يرفع راسه الي الاعلي ويفتح فمه وتحس بقرف منه هذا الشخص ليس لديه اي ميزه تجعل غرام ان تبقى عليه كل الذي بيه سوداء علي السوداء ولكن هذه الفتاه تريده وهذا الشئ الذي لا تحب ان تقوله الي حد عليه لانها تعلم بأنهم سوف يفتحون عليها ابواب هي بغنى عنها وتغلق عيونها وهي تريد ان تنام لكي ترتاح وتنسى احداث هذا اليوم
في ايطاليا ينظر إلى الهاتف وهو لا يعلم ماذا يفعل هل يذهب اليهم مره ثانيه هل يذهب لكي يموت قلبه وهو يراها امامه ماذا سوف يفعل هو الان بين نارين يذهب الي مصر ويرجع الي ماضيه او يترك والدته في هذه الازمه الصحيه وهو يعلم بأن اذا والدته حدث بيها شئ بسببه سوف ينهار بشده يظل يفكر ويأتي الموضوع من جميع الاتجاهات وكل إتجاه يوقف علي مصر وأنه يجب عليه يذهب إلى مصر يريد ان يرى والدته ويشبع منها مثل ما قال جلال لأنه ترك والده ولا يشبع منه هل يفعل نفس الخطأ مع والدته لا اكيد لا يفعل ذلك موسى حتي لو ذهب وتكون علاقته بجميع شبه معدومه مثل ما يريد و لا يترك والدته يمسك الهاتف ويدق علي أحد يرد الشخص ليقول موسى ببرود شديد.احجز اول طائره علي مصر
نعم سوف يذهب إلى مصر الحبيبه ولكن هما يومين فقط لا غير سوف يرجع الي ايطاليا مره ثانيه ولا يظل في هذا المكان المقرف بنسبه لهو
يأتي بينا الصباح كان يجلس في الطياره التي تصل بيه الي مصر ينظر إلى الغيوم و السحب وهو الآن فوق أرض مصر ينظر إلى الاسفل يرى بأنه في مصر ليقول بجمود شديد. ciao بحجم الماضي
(أهلا) )
البارت الثالث
غرام المعلم
مايا النجار
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد فتره طويله خرج من مطار القاهرة ياخد نفس عميق وهو حاسس ان نفسه مكتوم برغم ان هذا هو مكانه و هو كان عايش في غريبه ولكن في هذا المكان يحس باختناق ولا يرتاح سوا في ايطاليا يسير الي الخارج يرى سياره توجد امام المطار وينزل منها جلال يستغرب بشده لانه لا يقول الي احد بانه سوف ينزل مصر كيف علم جلال يسمعه وهو يقول بصوت عالي.اصلا اللي مربي قرد عارف تنطيطه
يبتسم موسي ببرود ويذهب اليه يضمه جلال بقوه وهو يخبط علي ضهره ويقول.نورت بلادك و مكانك يا معلم
يغلق موسى عيونه ويقول ببرود.عمر ما المكان ده كان مكاني يا جلال
يبعد عنه جلال ويقول.لا مكانك يا معلم ده هو اللي مكانك مش بين الخواجات يلا بينا الحاره كلها هتوقف علي رجل واحده الليله دي كبيرها راجع
موسي بهدوء.مفيش كبير غيرك يا ابن عمي
يبتسم جلال ويقول موسي وهو ينظر الي نوع السياره.هيونداي ياه ده احنا علينا اوي يا ابو مكه
جلال بغرور.هو لو مش جلال الدسوقي ركب هيونداي مين اللي هيركب يا $
$$$$ $
موسي.بلاش فشخره كدابه يا جلال ده انا مش بدخل النوع المعفن ده المعرض بتاعي
جلال ببرود.ده انت داخل على غرور وشوفت نفسك بقي
موسي ببرود.انت اكتر واحد عارف ان المعلم ملهوش في الغرور و الدليل ان بتكلم معاك كأنك من مسؤولي مفيش تواضع كده
جلال بصوت عالي.اااه يا ابن الكلب يلا يالا
موسي ببرود.لا اخلع انت وانا ورايا مصلحه كده هنجزها وهاجي وراك طوالي
جلال بجمود.انت بتصيع عليا يالا يلا انطر قدامي يا معلم
موسي.يا عم الحج سيبني وانا علي المغرب كده هعدي عليكم يلا اتكل انت
جلال ببرود.يلا يا موسى عشان انا مش هتحرك من هنا غير وانت راكب معايا العربيه
ينفخ موسى بغضب ويفتح السياره ويركب فيها يركب بجانبه جلال ليقول موسي بغضب.وحط في بالك انا مش هقعد في المكان ده ساعتين علي بعض هسلم علي الجماعه و اخلع
جلال ببرود وهو يقود سيارته. نتغدوا مع بعض ونشوف موضوعك ده
يرفع موسى راسه وهو لا يطيق ايه شئ امامه ليقول جلال بهدوء.عاوزك تفتح صفحه جديده و
يقطع حديثه موسي الذي قال بصوت عالي بشده.مفيش صفحه جديده انا حرقت متين ابوه كشولك من يوم ما خدت علي قفايا من يوم ما خرجت من بيتكم وانا مضروب علي عيني وانا قاطع ابوها صفحه انا جاي هنا مش علشان افتح صفحه مع حد اللي غار غار انا جاي اشوف امي وهمشي وايه كلب هينكش معايا هيطلع ميتين اللي جابوه يا جلال انا جايب اخر وعلي تكه فيكون احسن ان كل واحد يبعد عني انا مش هقف علي حد يا جلال
جلال ببرود.وانا مش عايزك توقف لحد يا معلم اللي يرفع عينه عليك اكسرها ليه مش هيتهز فيا شعره ولا هقولك عملت كده ليه انت لو شارب من الكل قيراط فانا ميه وعشرين قيراط
موسي بجمود.ايه الكلام ده
جلال ببرود.الدنيا تغيرت اوي يا موسى وانت اول ما تدخل هتعرف
اومأ لهه موسى وهو يفكر ماذا حدث يخرج جلال من جيبه سجائر لينظر اليه موسى ويقول.L.m الحمراء انت لسه بتشرب الحاجات دي يا جلال ايه يا راجل هو المحاماة مش جايبه ولا ايه
جلال ببرود.هنبدأ نشوف نفسنا وام العنطظه الكدابه تشتغل انت ناسي يالا السجاير فرط اللي كنت بتجيبهم ده انت كنت بتشتري شوكك ابو سامي يشهد عليك فاكر يا موسى لما كان ليه فلوس كتير وفضحك في الحاره
موسي ببرود.فاكر يا خويا ابو شكله راجل مايهفش علي صابع مجروح معفن
يضحك جلال بقوه ويقول.و هو ماله انت اللي من يوم
يومك مزاجك عالي و يبقى يوم اسود لما اشوف وشك وانت مش مصطبح بتكرهني في عيشه اللي جابوني فاكر اول ما بدأت تشرب شيشه و سجاير لما كنت عيل مكملتس ١٥ حمده قهوجي جابك لينا وانت مش في الدنيا خلاص
موسي.يا عم خلاص شرط اللي جابوني لم الفصيح ده
جلال.حاضر يا معلم
ينظر موسي الي الطريق الذي يقترب من طريق منزلهم ويغلق عيونه وهو يتذكر كل ذكرى في كل مكان في هذا الطريق التي يحفظه موسي بشده
قبل هذا الوقت بقليلا تفتح عيونها عليه وهو يقول لها.قومي يا هانم هتفضلي نايمه كتير
تنظر اليه غرام وتقول بنعاس.قومت يا جاسم قومت
وتكمل بهمس.ربنا ياخدني يا شيخ
تنهض غرام وتذهب الي الحمام وتخرج منه تنظر إلى جاسم الذي يجلس وهو يشرب من (الشيشه) لتقول بصوت عالي.جاسم انا قولت الف مره بلاش البتاع دي هنا انت بتولع في السجاده حرام عليك
جاسم ببرود.والله بيتي و اعمل فيه اللي انا عاوزه
غرام.طيب كويس انك عارف ان ده بيتك
جاسم بغضب.بترمي علي ايه يا بت
غرام ببرود.ولا برمي ولا زفت الفحم لو وقع علي السجاده انا مش هجيب واحده غيرها و صح عملت ايه في الشغل اللي كنت هتشتغله
جاسم بتوتر.محدش قبل بيا وبعدين ما انتي شغلك بيجيب كويس مش لازم اروح اشتغل مع اللي يسوا واللي ميسواش
غرام بغضب.لا ما خلاص انا اخري معاك لاخر الشهر ده خلاص تعبت ما بقتش قادره علي الهم ده لوحدي يا تشتغل وتسند معايا يا نقعد احنا الاتنين و نشوف حد تالت يصرف علينا بس اني اشتغل واستحمل الاهانه من خلف الله فحرام انت قاعد هنا وانا طالع عين اهلي وكل واحده تبيع وتشتري فيا
جاسم بغضب شديد.انتي هتشوفي نفسك عليا يا غرام ايه نسيتي ان انا اللي مستحملك ومستحمل انك عقم و مش راضي اقول انك علي رأي امي ارض بور ومش عارفه تجبيلي حته عيل قصر الموضوع ده انتي مش بتعملي حاجه زيادة عن اللي المفروض تعمله في ستات بتشتغل وبتربي عيالها و مخليه جوزها مبسوط مش زيك انتي
تنظر اليه غرام وتذهب إلى المطبخ تمسك الكوب وترميه
بقوه علي الارض بقهر شديد تريد ان تقول له بأنه يطلقها ولكن يوجد شيء بداخلها يمنعها من فعل ذلك لتقول بدموع شديد.انا وعدتك ان هستحمل بس بجد انا تعبت مبقتش قادره علي كل ده
تقول كلامها وتبكي بحرقه شديده تبكي علي قله حيلتها تبكي علي عمرها الذي يضيع مع شخص مثل هذا تبكي على حياتها التي لا تعيشها تبكي علي اشياء كثيره لا تريد ان تتذكرها تهدئ بعد فتره وتمسح دموعها وتلم الازاز التي كسرته وتعمل الفطار وتخرج تنظر الي جاسم الذي كان يجلس على الهاتف واول مشافها قفل التلفون بسرعه تبتسم غرام بسخرية وتجلس بجانبه وتاكل هي وهو لتقول غرام بهدوء.اعمل حاسبك نروح نكشف عند الدكتورة يمكن يكون في حل
جاسم بغضب.تروحي تكشفي انا راجل ومفيش اي عيب انتي اللي معيوبه اظبطي كلامك ولا انتي عايزاه تحطي العيب فيا علشان تخرجي منها سليمه العيب من عندك انتي يا روح امك واحنا كشفنا قبل كده وقالوا ان المشكله فيكي انتي تغوري بقى تحليها او لا فحاجه ترجعلك انتي انا مليش دعوه
غرام تستغرب.ايه لازمه الكلام ده انت المفروض تكون معايا في المستشفى وانا مقولتش ان انت فيك عيب
يتوتر جاسم بشده ويقول بغضب.انتي كلامك اللي بيحدف شمال
غرام بهدوء.هتيجي معايا
جاسم.لا طبعا انا مش فاضي للهبل ده هخلي امي تروح معاكي
غرام بسخرية.لا طالما جينا لحد امك يبقى بلاش احسن
جاسم بغضب.ومالها امي يا كسر الحريم مش كفايه مستحملك لحد دلوقتي وبتعاملك زي بنتها انتي واطيه وقليله الاصل
تنظر اليه غرام وتصمت لينهض جاسم ويذهب الي الغرفه تنظر خلفه غرام وتنهض بسرعه وتركض الي غرفتها تراه وهو يمسك شنطتها و ياخذ منها المال تصرخ وتقول.جاسم سيب الشنطه
يرفع جاسم المال ويقول بغضب وهو ينزل علي وجهها بصعقه.بتخبي الفلوس عني يا بت ال$$$$$$ بتقولي مش معاكي يا زفره يا بت الكلب يوم اهلك مش معدي معايا
يقول كلامه ويرميها علي السرير تصرخ غرام بقوه وتقول بدموع.ابعد عني يا جاسم حرام عليك سيبني
يمزق جاسم ملابسها وهو يصرخ بيها ويقول.من امتي وانتي بتضحكي عليا يا بت الكلب من أمتي انا هربيكي من اول وجديد يا غرام هرجعك غرام بتاعة زمان اللي كانت قبل ما تمسكي فلوس تشوفي بيها نفسك عليا فاكره غرام اللي كانت بتسمع الكلام قبل ما يتقال الفلوس خلتك تشوفي نفسك عليا
غرام بدموع وجع شديد.انت اللي اتغيرت عليا بقيت بتسمع الكلام امك اللي كلها ظلم وكدب عليا عمرك ما نصفتني كنت دايما بتيجي عليا علي حساب امك سيبني يا جاسم سيبني في حالي الله يخليك
جاسم بهوس وهو يقبل رقبتها بوحشية مفرطة.مش هسيبك يا غرام انتي بتاعتي انا و مينفعش تكوني لغيري
غرام بصراخ وهي تحاول ان تبعده.ابعد عننني يا جاسم انا مش عاوزه قربك مني دلوقتي ابعد متكرهنيش فيك اكتر من كده
يبعد عنه جاسم ويضرب وجهها بقوه كبيره ويقول بغضب وجنون شديد.هتمنعيني اقرب منك يا بت الزباله مسمعش صوتك لحد ما اخلص انتي فاهمه
تبكي غرام بحرقه شديده يكمل جاسم الذي يفعله ولا يفكر فيها وهي تتألم من هجومه وهذا الذي يريده جاسم يريد ان يجعلها تتألم بشده ولا يهمه ايه شئ كان يضربها بقوه ولا كانه يفعل معها علاقه بين زوج وزوجته ليجعل غرام ان تكره هذه العلاقه معه لانها لا تحس بأي استماع بل وجع فقط لانه يضربها ولا اكثر
توقفت السيارة امام المنزل ينظر موسى الي الحاره ويبتسم وهو يتذكر الاشياء التي كان يفعلها في هذا الحاره ينزل موسي من السياره ويرفع رأسه الي الاعلي وهو يمشي بشموخ لا يليق سوا بيه فقط يدخل العماره يرى الجميع يجلس في المدخل تنهض بسمه بسرعه وتضمه بقوه وهي تقول بدموع.موسي اخير يابني اااه يا نن عيوني ليه يا بني حرمتني منك ليه يا موسى هانت عليك بسمه تعمل فيها كده اااه يا ابني ااه علي وجع قلبي من بعدك يا ابن عمري
يضمها موسى ببرود وهو لا يقدر ينسى بأنها كانت سبب من الأسباب التي جعلته يخسر روحه وجعلت منه جسد يتحرك بدون روح تبعد عنه بسمه وتقول وهي تبكي بقوه
وتمسح علي وجهه.اتغيرت اوي يا موسى الحزن تمكن منك يا نور عيني
تمسكها صفاء وتقول وهي تبعدها عن موسي.فين الحزن يا وليه يا خرفانه ما المعلم اهو زي الاسد الله اللهم لا حسد
وتضمه بقوه وتقول بفرح وهي تضمه بقوه كبيره .وحشتني يا ابن الكلب يا حيوان يا واطي
موسي بصوت عالي.ما في ايه يا وليه انتي بتحبي فيا ولا بتشتمي ولا ايه في يومك الطين ده
تبعد عنه صفاء وتقول وهي تضربه بخفه علي وجهه.انت يا زفر بتعلي صوتك عليا المخروبه اللي كنت عايش فيها خلتك قليله الادب
يبتسم جلال بسخريه ويقول.وعلي اساس انه كان شيخ في الجامع يا صفاء
صفاء وهي تنظر إلى موسى.خلي الواد ده يسكت علشان انا مش بحبه
ليقول موسي بهمس.مش بتحبيه ولا بتخافي منه يا صفصف
صفاء بصوت عالي.فشر صفصف متخافش من حد غير اللي خلقها يا معلم
يبتسم موسي ويدخل في هذا الوقت مروان اللي كان في الخارج ينظر إلى موسى ويبتسم بفرح وكاد ان يذهب يضمه ولكن يتذكر الحديث اللي قاله ينظر اليه ببرود مصتنع لينظر اليه موسى ويقول بصوت عالي.ايه يالا هو انا كنت نايم في حضنك تعال يا $$$$ سلم عليا
مروان.لا يا عم انا متوضي
موسي ببرود وقح.هو انا قولت تعالى عشان اني
يقطع حديثه مروان اللي قال بسرعه وهو يضمه.تن ايه يا راجل عيب في بنات هنا
موسي ببرود وهو يخبط علي ضهره.مش انت اللي بتخلي الواحد يقول بوقين مش تمام
كاد مروان ان يتحدث ولكن يسمع التي تقول بسخرية.اهلا و سهلاً يا ابن سلفي نورت يا معلم
ينظر اليها موسى ويقول ببرود شديد.اهلا يا مرات عمي
تبتسم سعاد بخبث وتقول.الا بالحق فين عروستك اللي من ايطاليا اه صح ده انت طلقتها مش حرام خراب البيوت يا ابن سلفي
موسي ببرود شديد.انتي لسه بترمي زي الحرايم ال$$$$ يا مرات عمي ايه يا مرا مش تتهدي بقى انتي اللي زيك بيقول حسن الخاتمه يا مرا
تغضب سعاد بشده وكادت ان تتحدث ولكن تنظر إلى غرام التي كانت تنزل من الدرج وتقول غرام وهي لا تنتبه الي موسي.صباح الخير
لحظه صمت تدخل جسد موسى وهو يسمع صوتها بعد كل ذلك السنوات هو لا ينظر اليها كان ينظر امامه وهو لا يريد ان يرى وجهها تنظر اليه غرام وترجع خطواط الي الخلف وهي لا تتوقع بانها ترى تنظر اليها سعاد وتقول بغضب.صباح الخير يا حبيبتي هتفضلي واقفه كده يلا شوفي رايحه فين
اومأت لها غرام وتسير وهي تحس بأن اقدامها لا تحملها تخرج غرام الي الخارج ليقول جلال بهدوء.اطلع ارتاح في شقتك يا موسى
اومأ له موسى ويذهب إلى الأعلى وهو يريد ان يختفي من امام الجميع قبل ما يبان ضعفه وشوقه يدخل الشقه اللي كانت نظيفه لان جلال قال اليهم بانهم يفعل ذلك يغلق الباب ويدخل الي الغرفه يرمي نفسه علي السرير وهو يريد ان ينام ولا يفكر في شئ يغلق عيونه ويأتي صوتها في عقله صوتها الناعم برغم بأنه لا ينظر اليها ولكن يحس بأنها تغيرت كتير عن الماضي يحس بحزنها بصوتها الذي لا يطمنه عليها ابدا ينهض وينزع ملابسه بغضب وهو يريد ان يخرج صوتها من عقله وقلبه يريد ان ينساها
هي الان لا تنفع له هذا الذي يفعل خطأ كبير ذنب لا يغفر له ينام علي بطنه ويضع الوساده فوق رأسه لكي ينام ويتخلص من هذا التفكير ولكن كيف ان يأتي له وهو لا يوقف تفكير
في المساء كان ينزل الي الأسفل بعد ما تحدث معه جلال وقال له بانه يأتي له في (القهوه) لكي يسهرون مع بعض كان يفتح الباب ولكن يراها تدخل بعد ما انتهى من عملها يرجع خطوه الي الخلف وهي تسير الي الامام ينظر موسى الي عيونها ووووو و
البارت الرابع
البارت ده بجد بجد كرهني في الروايه كله و كنت علي تكه و همسح الرواية من الغيظ بارت يا ساتر منه قدروني بقي والنجمه وكومنتات بين الفقرات علشان تشجعوني انزلكم بارت كتيره ♥
️ &&&&&&&&&&&&&&&&
تاخذ غرام نفس عميق وتقول بصوت هادئ بشده.حمدالله علي السلامه يا معلم
موسي بجمود شديد.الله يسلمك يا بنت عمي
تنظر اليه غرام وهي لا تعرف ماذا تقول لينظر اليها موسى وهي تفرق في يدها بقوه ليذهب يسير من جانبها ويستنشق راحتها التي لا ينساها ابدا يقبض على يده من تأثير المشاعر التي تهجم عليه يذهب إلى الخارج وكأنه كان لا يعرفها ذلك اللحظه التي مرت علي المعلم وهي امامه يجعل نار من الشوق والذكريات المؤلمه تاني عليه كيف يمر عليه كل ذلك السنوات وهو مازال يتذكرها كيف مازال يكن لها مشاعر لا تأخذ احد سواها كيف لا يقدر ان يتخطى هو المعلم الذي يترمون تحت اقدامه فتيات من جميع الدول والجنسيات يكن ضعيف امام فتاه مثل ذلك كيف لا يقدر ان يمنع نفسه عنها هو لا يكن يحب بل يعشقها يدمنها يكن ليها مشاعره لا تكن غير لها بعد ما هي تزوجت وهو يذهب بعيد عنها وتزوج مازالت هي تجري في عروقه وهذا لا يكن كلام فقط بل هذه هي الحقيقه التي يحاول المعلم بان يتجاهل هذا الحب الذي يؤلمه و يوجع يجعل منه شخص غريب عنه وهو لا يعرف نفسه ماذا حدث له هي تركته ماذا تفعل لكي يفوق هو من هذا الوهم هذا لا يكن حب هذا شيء يجعله بدون كرامه كيف يفعل بيه الحب كل ذلك وهو مازال متمسك كيف هذه الاسئله هو لا يعرف اجاباتها يذهب إلى (القهوه)و يرى جلال وعدنان الذي نهض وذهب يضمه وهو يقول.نورت الدنيا كلها يا صاحبي
يضمه موسى وهو يخبط علي كتفه ويجلس ويقول ببرود.فين مروان
جلال بهدوء.هيقفل السيبر بتاعه وجاي
موسي ببرود.انت ازاي توافق علي موضوع السيبر ده يا جلال انت عارف الشغل ده اغلب اللي فيه شمامين و مروان بلوه لوحده
جلال ببرود.متخافش عليه يا معلم انا حاطط عيني عليه كويس
عدنان بسخرية.انت حاطط عليه عنيك وكل يوم خناقه اومال لو مش حاطط ايه اللي هيحصل يا كبير
جلال ببرود شديد.اركن يا عدنان اراكن هاا
عدنان بغيظ.الواحد ميعرفش يهزر معاك يا راجل
جلال بصوت عالي.الشيشه للمعلم يا سمكه
وينظر الي موسي ويقول ببرود.ولا المعلم كبر ومبقاش حمل الشيشه
موسي بجمود.انت عارف يا كبير المعلم قد اي حاجه في الدنيا مش شيشه
جلال بسخرية.بلاش تتك علي قد اي حاجه انت لحد دلوقتي لسه مجروح
يفرد موسى ضهره ويقول بجمود شديد.ده كان زمان انا من يوم ما خرجت من الحاره وانا ناسي كل حاجه
يبتسم جلال ببرود ويقول عدنان بصوت عالي.كدااااب باين في عيونك انك لسه شاريهاا
موسي بغضب.احنا ه$$$$$ يالا
عدنان بغيظ.لا انا مش جاي هنا اتهزق سيبوني أمشي
جلال ببرود شديد.لو راجل اتحرك من مكانك
كان عدنان ان يتحدث ولكن يسمع مروان وهو يقول بصوت عالي.ده لو بقى
عدنان.ريح يا دودو ريح علشان الجو مريح
يجلس بجانبهم مروان ويقول.في ايه يا عم انت هتتحلى فيا شوف جلال اللي شمرخك
موسي ببرود.كنت فين يالا
مروان.كنت في الشغل
موسي ببرود.هو الشغل ده جايب معاك هم
مروان بحسره.لا والله انا من يوم ما قولت محدش هيصرف عليا وهنزل اشتغل وانا من يومها بشحت
يضحك جلال بخفه ويقول.خليك راجل للنهايه يا روح امك
مروان.حاضر يا كبير
ينظر موسى الي مروان ويقول.انت يالا عامل حاجه
مروان وهو يرفع يده الاثنين الي الاعلي.وحيات امي ما عملت حاجه انا قاعد بحترامي اهو
ياخذ موسى نفس كبير من (الشيشه) ويقول ببرود.مش مطمنلك
مروان وهو ينظر الي جلال وينقل عيونه الي موسي.هو يعني مفيش مشكله كبيره
جلال بصوت عالي.ايووه قول واشجيني مع مين
مروان.عيل من عيال سند
جلال بغضب.يووه يا مروان هو انت مش هتنهد غير لما تجيبها سيئه قايده
مروان بصوت عالي.وانا مالي يا جدع هو اللي عيل ابن وسخه
موسي ببرود وهو ينفخ الدخان.الحوار كان داير علي ايه
مروان بغضب.ابن المرا الفاجره سايب الحاره كلها وجاي يبيع حشيش قدام اكل عيشي ليه شافيني عيل $ $$$$انا الكلام ده ميكولش معايا اخر مره عديت علشان جلال بس يبدا يزيط فيها انا مش هعتمد حد
يضربه موسى بقوه علي صدره ويقول.لا كبرت يالا كبرت وهتعلي صوتك قدام الكبير
مروان.يا معلم مش قصدي بس دول ولاد كلب ولازم يتعلم عليهم علشان يكنوا علي جنب
موسي ببرود شديد.سيبهم وهما لو طلبت معاهم بلبش يبقى هما اللي جابوا لنفسهم واحنا اهو قاعدين ومستنينهم
يبتسم مروان بحماس ليقول جلال. جايلك على الطبطاب انت
مروان بغيظ.في ايه يا عم جلال خلي الواحد يتسلى بدل الملل اللي احنا فيه
يهز جلال رأسه وهو يفقد الامل في هذا الشاب ينظر إلى موسى الذي يرتشف من الشيشه بعمق شديد ينظر موسى الي التي كانت تسير بمياصه وهي ترتدي بنطلون جينز ضيق لدراجه ان يظهر معالم جسدها بشده وترتدي عليه بلوزه تصل إلى اخر بطنها بصعوبه والطرحه التي تضعها علي رأسها لكي يكمل (الاوت فيت)ولا يكن ان تغطي شعرها ليقول بوقاحه وهو ينظر اليها بوقاحه أكثر.مين بابور الجاز دي
ينظر مروان مكان ما ينظر موسى ويقول بقرف.دي البغبغان نسرين
ينظر اليه موسى ويقول بوقاحه وغضب.دي بغبغاء اومال بوز امك ده ايه هي دي نسرين بنت علي النجار
مروان.ايوه هي بنت زفت
موسي بوقاحه شديد.ايه يا راجل ده بنت كنت سايبها كتكوته امتي بقت فرخه بيضه كده
جلال بسخرية.كتكوته و فرخه دي عجله يا معلم
موسي.تؤ عيب يا ابو مكه دي بنت حتتنا برضو
جلال ببرود.حتتنا ايه الله يحرقها ده كل يوم مصيبه شكل
موسي بجمود.ليه يا عم ماهي زي الفرس ماشيه من غير صوت حتي عملت ايه الصاروخ دي
جلال ببرود شديد.السبوع اللي فات بتقول ان خالد بتاع الهدوم عاكسها سيبك من خالد علشان هو ابن كلب ويعملها مصطفى ابن الشيخ محمد بتقول ان بيعاكسها ده الواد بيرمي السلام بالعافيه داهيه تاخدها
موسي ببرود شديد.يعني البطل ده يطلع منه كل ده مفيش حاجه كامله يا جدعان
جلال ببرود.بس يا معلم بدل ما تيجي وتقول موسى الدسوقي حاطط عينيه عليها وهي متسبله اصلا
يبتسم موسي بسخرية ويظلوا يتحدثوا في اشياء كثيره وبعد فترة طويلة يذهب جلال إلى شقته بارهاق شديد وينظر إلى زوجته التي تجلس علي الأريكة وهي تضع يدها اسفل وجهها وتغلق عيونها ليبتسم بهدوء ويذهب اليها يضع يده علي خصرها ويقربها منه لكي يحملها تفتح ليلي عيونها وتقول بنعاس.حبيبي انت اتاخرت كده ليه
جلال ببرود وهو يحملها ويذهب بها إلى غرفتهم. سهران مع الشباب انتي عارفه اني هتاخر مدخلتيش نمتي في الاوضه ليه
ليلي بدلع وهي تضع يدها علي ذقنه.مش بقدر انام وانت مش في حضني
يبتسم جلال ويقول بوقاحه.بحبك وانتي فاجره كده تعالي بقى يا روح امك نشوف موضوع حضنك ده
تضحك ليلي بدلع شديد ليقول جلال وهو ينزع ملابسه.البنات ناموا
ليلي.ايوه اتعشوا وناموا من بدري اوي
جلال.حلو حتي الواحد يشتغل علي مزاج
ويهبط فوقها بخفه وينزل علي شفتها يأكلها بين اسنانه ترفع ليلي يدها وتقربه منها أكثر وهي تبادل القبله بحراره شديده تبعد عنه وتقول بدلع.حبيبي الباب مفتوح
يبعد عنها جلال ويذهب يغلق الباب جيدا ويذهب اليها مره اخرى ينزع ملابسها عنها برغبه شديده ويقول وهو بضرب فخدها بقوه.جسمك احلو اكتر بعد الحمل و الرضاعه
ليلي بصوت هادئ.لا يا عمري انا حلوه من قبلها
جلال وهو يلفها لكي تنام علي بطنها وهو فوقها.بس احلويتي اكتر من الاول مش ناويه تخاوي البنات
ليلي بدلع وهي تحس بحركته علي جسدها.تؤ تؤ كفايه كده ربنا كرمنا ببنتين والحمد لله علي كده
جلال برغبة وهو يبعد شعرها عن رقبتها.الحمد الله وربنا يخليهم لينا بس انا عاوز ولد
ليلي.انت زعلان من خلفة البنات
جلال وهو يقبل رقبتها.بناتي دول احسن حاجه حصلت معايا في الدنيا
وتبعد عنه ليلي وتقول بغيظ.طالما هما احسن حاجه حصلت معاك يبقى تبعد عني وتروح تنام معاهم وسيبني انا
يسحبها جلال بقوه ويقول ببعض الغضب.بلاش تعكري مزاجي انا هادي اهو
ليلي بزعل.ابعد يا جلال انا تعبانه و مهدود حيلي مع بنات من الصيح سيبني انام
جلال بغضب.ليلي انتي هبت منك النهارده
كانت ليلي ان تتحدث ولكن تسمع التي تقول ببكاء وهي تدق الباب.مامي افتحي الباب يا مامي
ينفخ جلال بغضب شديد ويضرب ليلي بخفه علي كتفها العاري. الليله ضربت يا بت قومي البسي حاجه علشان تفتحي لي البنت
تلبس ليلي بسرعه وهي تقول.حاضر يا حبيبتي انا جيالك اهو
يلبس جلال هو الآخر ملابسه وتذهب ليلي تفتح الباب الي ملك بنتها الاصغر من مكه ببعض الدقيقة وتصرخ ملك وتقول ببراءة وهي تركض الي حضان والدها.بابي
يحملها جلال ويقول.عيون وقلب بابا انتي ايه اللي مصحيكي يا قلب بابا
ملك ببراءة وهي تدفن نفسها في حضنه.في بعبع في الاوضه وانا جيت وثبته (سبته) ياكل مكه علثان هي تثتاهل (تستاهل) علثان(علشان )بعد تده(كده) مث(مش)تاخد مني الثكولاته (شوكولاته) )
ينظر اليها جلال ويقول وهو ينظر الي ليلي.لازم نشوف حل في الحروف اللي طايره من البنت اختها زي الفل هي ليه الكلام متاكل منها
ليلي وهي تحمل ملك بحنان.لا انا بنتي زي السكر ولما تكبر شويه كمان تتكلم عادي ما تقلقنيش بقى
ملك ببراءة شديد.مامي ثبيني انام
ليلي بحنان شديد.نامي يا قلب مامي نامي يا روحي
تتسطح ليلي علي السرير وهي تضم ملك الي احضانها وتقول الي جلال.حبيبي هات مكه عشان لو صحيت و ما لقيتش اختها جانبها هتتفزع
يضع جلال يده علي فمها لكي تصمد وبالفعل تصمد ليلي وتنظر إلى ملك التي تنام في احضانها ويقول جلال وهو يحمل ملك بهدوء شديد.زي ما انتي لحد ما انيم البنت جمب اختها
ليلي باعتراض.جلال ليه ك ك
جلال ببرود.هششش مسمعش صوتك لحد ما ارجع
يذهب جلال الي غرفه الاطفال ويضع ملك علي سريرها ويذهب إلى الخارج يدخل غرفتهم مره ثانيه
ويغلق باب لتقول ليلي.ليه كده يا جلال ما كنت تسيبهم يناموا معانا
يقول جلال بوقاحه شديده وهو ينزع ملابسه.مش انا يا $$$$$ اللي تنضرب ليه ليله افرديلي جسمك زي ما كان يا روح امك
ليلي.انا هنام علشان البنات عليهم حضانه الصبح بدري
وكادت ان تغطي جسدها بالبطانيه ولكن يمسكها جلال ويقول وهو ينزع ملابسها عنها.انتي بقالك كتير متضربتيش علشان كده شايفه نفسك صح
تبعد ليلي وجهها عنه ليقول جلال ببرود شديد.والله العظيم يا ليلي لو ما متعدلتيش هكون باعتك بيت اهلك غضبانه شهر فأتعدلي احسنك
ليلي بدلع.قولي اني انا احسن حاجه حصلتك في حياتك مش بناتك وكمان انك متقدرش تعيش من غيري و بتدمني
يبتسم جلال بوقاحه ويقول وهو يهبط يقبل جسدها.الحاجات دي مش بتتقال مش بتبقى حلوه ده تتفعل وانا بحب الفعل اكتر من الكلام الفاضي ده
ترفع ليلي ضهرها الي الاعلي قليلا وهي ترجع رأسها الي الخلف وتغلق عيونها وهي تحس بشفته و اسنانه التي يقطعون جسدها بطريقة تجعلها تشتعل من نار الرغبه يرفع جلال عيونه اليها وهو لا يرحم جسدها يمسك يدها بين يده وهو يضغط عليهم بقوه ويصعد الي شفتها وهو يمرر لسانه علي جسدها يمسك شفتيها السفله وياكلها بعنف شديد تضع ليلي يدها على شعره وهي تقربه منها وكأنها تطلب منه المزيد لا و لا يبخل جلال عليها ويهبط عليها بقوه تعلمها ليلي و تعشقها منه
كان يصعد علي الدرج يسمع صوتها العالي وهي تتحدث مع زوجها يغلق عيونه بوجع شديد وهو لا يصدق الي الان بانها اصبحت علي ذمة راجل غيره وهذا الراجل يلمسها ويتحدث معها و ينظر اليها يلمس جسدها يكن له حق ان يفعل معها كل ذلك الاشياء وهو لا لماذا وهو كان لا يتخيل بانها سوف تكن لي غيره هو كان يحلم باليوم التي تكون له وملكه كيف هو ويحلم وغيره يحقق لماذا عاقبه القدر بهذا الألم لماذا هي متجوزه من راجل غيره يتحكم بيها راجل غيره تنام في احضان راجل غيره كل ذلك الاشياء من المفترض ان تجعله يكره ان ينظر إلى وجهها ويقرف كيف مازال يريدها كيف هذا يدخل شقته وهو لا يريد ان يسمع صوت احد يغلق الباب يجلس علي الأريكة و يرفع قدمه امام الطاوله التي امامه يخرج سجاره و يضعها في فمه ويمسك (الولاعة) ويرفع لكي يشعل السجائر ليسمع صوت يأتي من البلكونه التي امامه يراها وهي تخرج من البلكون ويبان علي وجهها القهر والغيظ يشعل السجائر ينظر إلى ملابسها التي تظهر مفاتن جسدها بوضوح و يدورفي عقله شئ واحد فقط وهو ( هو ال$$$$$ سايبها تخرج كده ) )
يحس بغيره عليها أكثر من زوجها ينظر اليها عيونه لا تنزل من عليها وهو يراقب كل حركه تفعلها لأجل ان يشبع عيون منها يبتسم بدون وعي وهو يراها تضع يدها في فمها وتغيط عليها بسنانها بغيظ و طفولي بشده وهي لا تعلم بانه يراها يدرك ماذا يفعل وبأنه ينظر الي امرأة متزوجة ومن ابن عمه ينهض بسرعه وكان لدغته حيه تقع السجائر من يده على السجادة ينزل يمسكها ويضعها في الطبق يرفع رأسه الي البلكونه يراها اغلقتها ودخلت يبتسم بوجع ويذهب يغلق البلكونه يدق الباب يذهب يفتحه يرى والدته يبعد عن الباب لتدخل بسمه يذهب موسى ويجلس لتقول بسمه ببكي.موسي الكلام اللي سمعته صح
موسي ببرود.اللي هو ايه
بسمه وهي تجلس بجانبه.انت هتسيبني من تاني هترجع ترمي امك هنا وتسافر في بلد غريبة هترمي نفسك في الغربه تاني يا نور عيوني
موسي ببرود شديد.ياما انا المكان ده بيخنوقني ولما جيت فعلشان اطمن عليكي وانتي اهو زي الفل يوم ولا حاجه وهحجز وراجع علشان اشوف اللي ورايا
بسمه بدموع شديد.ورحمه ابوك يا موسى ما تمشي انا بموت وانت بعيد عن حضني الف مره في الدقيقه متعملش في امك كده خليك هنا لحد ما اروح انا لابوك وبعد كده اعمل اللي انت عايزه بس متسبنيش وتمشي متحرمنيش منك يا ضنايا
موسي بهدوء.ياما اهدي انا هبقى اجيلك كل فتره وهطمن عليكي في التلفون
تمسك بسمه يده وتقول بدموع.لا انا مش عاوزه كده انا عاوزك جنبي و حواليا انا ام يا موسى ازاي اقدر اعيش من غير ابني هتسيبني هنا وتمشي ومتجيش غير علي دفنتي هتيجي تدفني وتمشي زيك زي الغريب هو انا يا ابني مش صعبانه عليك كله من ورا بنت الكلب هي اللي كانت السبب في قلبان حالك وكسرت قلبك عليا
موسي بغضب شديد.انتي مش هترتاحي غير لما اسيبلك البيت وامشششششي مفيش حد قسى قلبي عليكي غير افعالك انتي اللي عملتي كده جايه تلطمي دلوقتي ايه مش كنتي عاوزه تكيدي الحريم يبقى خلاص انتي كده عملتي اللي عايزاه يغور ابنك بقى مش عملتي اللي انتي عايزاه مش وقفتي قدام الحاجة الوحيدة اللي ابنك كان بيتمناها انزلي يا بسمه انزلي علشان الكلام هيخيب اكتر من كده
تنهض بسمه وهي تبكي بقوه وتذهب إلى الخارج ينظر خلفها موسى وينزل زر القميص وينظر امامه وهو يتنفس بغضب شديد ياخد سجائره يشرب منها بغضب شديد وهو يتذكر ماذا فعلت والدته التي الان تريده أن يسمع حديثها ويجلس معها وهي كانت اكبر سبب في الذي حدث اليه
(هي معروف ان احنا اول ما ندخل في حاجه بنعمرها نتوقع بقى الوليه دي عملت ايه😂
🤔 )قبل هذا الوقت بكثير بعد ما دخلت شقتها تضع الشنطه علي الطاوله وتذهب إلى الحمام وتنزع ملابسها وتنزل في البانيو التي كانت تشغل فيه المياه الدافئة تغلق عينيها وهي تحس بوجع الشديد من معامله المعلم اليها تكره اسلوبه وهو كان لا يعاملها بهذا الشكل هذا المعلم كان مثل والدها نعم وجوده في الماضي كان يجعلها لا تحس بانها فاقده والديها هتندم علي خسارتها له هو كان الامان بنسبه لها كانت طفلة بعد ما توفا والدها و فرق ألسن بينهم كان كبير فهي كانت تحس بانه هو والدها الذي يحميها تضع يدها اسفل ذقنها وهي تنام علي جانبها في البانيو وتظل على هذا الحال فتره طويله وتنهض بعد ما حست ببرود المياه تمسك الفوطه وتلفها علي جسدها وتذهب الي الخارج وبعد فتره كانت تجلس علي الأريكة بعد ما ارتدت ملابسها
تسمع صوت باب الشقه ينفتح تنظر اليه ترى الذي يدخل تلف وجهها وهي تحس باشمئزاز منه
من الذي فعله في الصباح تنهض وكادت ان تذهب الي غرفتها ولكن يضمها هو من ضهرها بقوه تغلق غرام عيونها وهي تشم رائحته المقرفه بشده تحاول ان تبعده عنها ولكن كان يمسك بقوه لتقول بغضب.جاسم ابعد كده
جاسم.انتي زعلانه
غرام بغضب.جاي تسأل بعد اللي عملته
جاسم.عملت ايه انتي مراتي و ده حقي اللي اخده منك
في الوقت اللي يجي علي مزاجي
تبعد عنه غرام بقوه وتقول بصراخ.انت مش بتعرف في الحق غير لما يكون ليك وبعدين في حقك ده انت ملكيش حق انك تمد ايدك عليا انت مش بيهمك انا عاوزه ولا لا بتعمل اللي تعمله حتي لو غصب و مش يكون في رحمه لا دي مش علاقة بين زوجين يا جاسم ده قرف دول الحيوانات بيتعاملوا مع بعض بطريقة احسن من كده
جاسم.خلاص يا غرام حقك عليا وبعدين مش انتي اللي طولتي لسانك و كمان انا مرضتش اعاقبك علي موضوع الفلوس اللي بتخبيها عني وساكت بمزاجي
غرام بقهر شديد.انا كل يوم بندم علي اختياري ليك يا جاسم
يمسكها جاسم بقوه من شعرها ويقول بغضب وهو يسحب شعرها اكثر مع كل كلمه.دلوقتي بتندمي نفسك عليا بعد ما المعلم شرف ايه هتحني يا فاجره
تدفشه غرام بجميع قوتها وتقول بغضب.فكر في كلامك قبل ما تقوله يا جوز الفاجره
وتقول كلامها وتذهب الي البلكونه وهي تحس بقهر شديد هي لا تريد سوا حياة مستقره لا تريد أكثر من ذلك حتي لو سوف تعيش مع جاسم ولكن يكن بينهم موده ورحمه مثل اول زواجهم قبل ما يتملك منها و بعد ما توفت والدتها وعلم بانها لا يكن لها غيره تدخل من البلكونه بعد فتره وتغلقها وتذهب الي غرفتها تراه وهو يتسطح علي السرير وهو ينام بشكل يجعلها تحس باشمئزاز منه تنظر إلى اسفل السرير ترى حذائه الذي يرميه في الاسفل وبجانبه (الشراب) الذي يجعل رائحه الغرفه تقرف تمسك غرام (الشراب) بطراطيف صوابعها وتذهب تضعه في الغسيل وتذهب تأخذ الوساده التي لا تعرف تنام بدونها وتخرج خارج الغرفه تضع الوساده علي الأريكة وتتسطح عليها وتغلق عيونها لكي تنام لكي ترتاح من هذا اليوم المتعب بشده
في صباح يوم جديد يفتح عيونه علي صراخ عالي بشده ينظر حوله وينهض بسرعه وهو يسمع صوت يعلى أكثر ووووو
(توقعاتكككككككطكم حصل ايه)
النجمه قبل ما تمشي ورايكم في البارت
البارت الخامس
غرام المعلم
مايا النجار
حبايب قلبي بعد اذنكم ممكن بلاش كلمة تم او استيكرز في الكومنت علشان البيدج بيجي عليها إبلاغ وتقييمها بيقل بسببهم انا اسفة بس بعد كدا اللي هيحط تم هنمسح الكومنت بتاعه دمتم بخير وقراءة ممتعة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
يخرج الي البلكونه التي تطل علي (الشارع) يرى أشخاص عديدة يقفون اسفل العماره ويمسكون (مطوه)و البعض يمسك سكاكين كبيره يعرف علي الفور ماذا حدث ليذهب الي الداخل ويفتح درج يوجد بجانب الباب وياخذ منه (مطوه) ويضع في جيبه البنطال من الخلف ويفتح الباب ويذهب بسرعه الي الاسفل يرى جلال وهو يخرج من شقته ويقول جلال ببرود.خود منهم الاول و متوقعش نفسك في الغلط اسحبهم الاول وبعد كده اتعامل
يهز موسي راسه بجمود وينزل الي الاسفل وخلفه جلال ينظر موسي الي مروان الذي كان يمسك في يده والايد الاخرى يمسك سكينه كبيره وكاد ان يذهب لكن يمسكه موسي من قميصه من الخلف ويقول بغضب.مش عاوز تهور يالا يا تنزل تحت و مسمعش صوتك يا تخليك جنب امك يا نن عينها
مروان بغيظ وهو يحاول ان يركض الي الأمام.عيب عليك يا معلم ده انا تربيتك
موسي ببرود وهو ينزل بسرعه الي الاسفل.تربيه$$$$$ $
يركض خلفه مروان وخلفهم جلال الذي كان يسير ببطئ شديد يخرج موسي من باب العماره يرى الذي يوقف امامه وخلفه الرجال يمسكون (مطاوي) ليقول الشاب الذي امامه وهو يحرك (المطوه).نبدا الكلام بحمد الله علي السلامه ليك يا معلم الحاره نورت برجوع معلمهم دي اول هام تاني هام بقى انا و اخويا و عيله سند كلهم ليهم حق عندكم يا عيله الدسوقي وانا عاوز وقتي و بالاداب والاحترام
موسي ببرود وهو ينظر الي الرجال.واللي ليه حق وعاوز ياخده بالاداب والاحترام يلم شويه عيال بشنب اخضر ايه عيل $$$$ رفع مطوه ينزلها بدل ما اخليه يبات في تربته
ينزلون الجميع السلاح لينظر موسى الي الشاب الذي امامه ويقول بصوت هز أركان الحاره.انت لو دماغك وزتك ان بالحبتين دول هتعمل نمر قدام بيت المعلم ويتسكتلك يبقى انت و دماغك ب$$$$ شغل $$$$ ده تروح تعمله مع عيل $$$$ انما هنا اهينك يلا يا عسل من هنا بلا حق بلا بطيخ
الشاب بصوت عالي.ده كلام يتقال من المعلم برضو ده انا جاي اقولك ليا حق بتقولي الكلام ده ينفع برضك
يقول موسي وهو يحك ذقنه ببرود.ااه لا حلو عجبني المطلع اللي طلعتوه قول يا زلطه حق ايه اللي يخليك تيجي قدام بيتي وتعمل الحبتين دول
الشاب الذي يدعى زلطه بصوت عالي وهو ينظر الي مروان.مروان اخوك الصغير ضرب اخويا اثناء تأدية عمله يرضيك يا معلم
موسي ببرود شديد.تأديه عمله هو بيبيع الحشيش يا زلطه طب كلمتين ابرك من عشره اخوك لو فاكر بس يعدي من الشارع اللي مروان معدي منه هيقطع رجله وبعد كده تنسى ان تبيع الحشيش في الحاره الكلام ده كان زمان و ايه $$$$ تابعك هلاقيه بيبع الحشيش هلعب في وشه البخت
زلطه بصوت عالي بشده.عيب الكلام ده يا معلم انت نازل علي خربان البيوت
يقطع حديثه موسي الذي قال بصوت هز المكان.صوتك يا ابن المرا توطي صوتك وانت بتكلم قدامي علشان لو علي الصوت العالي فمفيش اعلى من صوتي وقصر الحوار الحمضان ده اخوك ال$$$ جاي يبيع الزفت قدام سيبر مروان هنسفه انا عارف ان انتوا بتنكوشوا علي ايه يا زلطه واقولك كلمتين خدت بيهم خير وبركه ما اخدتش بيهم يبقى انت اللي جنيت علي نفسك انت وشويه ال$$$ اللي وراك بلاش تيجي علي سكتي يا ابن سند
شاب بغضب شديد.كلامك كله ميدخلش في ذمتي بريزه يا معلم
ينزل موسي علي وجهه بلكمه قوه بشده ويقول بغضب شديد.انت واقف قدام المعلم يا ابن ال$$$$$ مش عيل هتقول ببريزه ولا جنيه اتكل علي الله يا ابن سند علشان تلاته بالله العظيم البس الست امك عليك اسود يلا وانا جدعنه مني هعتبر الكلام طلع من عبيط ومش هحاسبه يلا عند امك
ينهض الشاب من الأرض بعد ما وقع من قوة اللكمه ويقول بغضب وغل وهو يرفع يده لكي يلكمه المعلم.انت و و
يقطع حديثه موسي الذي يمسك يده بقوه وقال وهو يلويه لهو.مش قولتك عبط يا ابن الكلب بترفع ايدك علي موسي الدسوقي يا ابن $$$$ ده انا هنسيك لبن امك يا ابن ميتين الكلب
كان موسي يتحدث وهو ينزل علي وجه الشاب بلكمه قويه ومع كل كلمه يقولها ينزل علي وجهه بضربه اقوى كاد شاب من الشباب الذين يوقفون ان يقترب من المعلم ولكن وهو يلكمه الشاب الذي امامه يرفع قدامه ويضرب الشاب الذي كان يقترب منه في بطنه بقوه ليقع علي الارض يدخلون في هذه المعركه جلال و مروان و عدنان الذي علم بان سوف يحدث مشاجره وتأتي لكي يكن معهم يخرج موسي من جيبه المطوه و يضرب اي شخص يقترب منه على كتفه او وجه وايه مكان في جسده ولكن لا يضربه ضرب تقتله ينظر موسى الي مروان الذي كان يضرب بغل شديد و جلال الذي كان خلف ضهره لكي يحمي مروان من اي اصابه ينظر خلفه يرى عدنان الذي يمسك سكين كبيره ويضرب اي شخص امامه
في الاعلي و قبل هذا الوقت بقليلا تفيق علي الصراخ
تنهض بسرعه وتفتح البلكونه ترى الشباب الذين يقفون وهما يمسكون السلاح و توجد نساء تصرخ لكي لا يفعلون مشاجره يخرج في هذا الوقت موسي و خلفه الشاب تشهق بقوه وخوف وهي تعلم بان هذا اليوم سوف يحدث مشاجره قوه بشده تدخل بسرعه وتركض الي غرفتها وتقول بخوف شديد وهي تهز جاسم.جاسم يا جاسم قوم بسرعه
يفتح جاسم عيونه بنعاس شديد ويقول بغضب. بتصحيني ليه يا بومه البيت ولع
غرام بغضب وخوف.قومي بسرعه شكل هتقوم خناقه تحت
جاسم بغضب شديد.وانا مال اللي جابوني سبيني اتخمد في يومك الاسود
غرام بصوت عالي.اخوك وعيال عمك تحت والله واعلم ايه اللي هيحصل وانت ولا همك قوم اخلاص
جاسم بغضب.ينعل ابوهم كلهم بلا اخويا وبلا زفت كل واحد يدور علي مصيبته سيبيني انا اتخمد بدل ما اقسم بالله العظيم يا غرام اقوم واخلي الحزام يعلم علي جسم امك
تنهض غرام من جانبه وتقول بغضب شديد.انت دايما كده محدش يقدر يعتمد عليك يعني حتي دي المفروض تنزل انت ولا مستني مني انزل وسط الرجال قوم يا جاسم والنبي قوم و حاول تهدي الدنيا تحت بدل ما يحصل لحد فيهم حاجه
جاسم بغضب وصوت عالي.ان شاء الله ما يحرمهم غير ان هما التلاته يطلعوا متقطعين غوري انتي لو عاوزه تنزلي غوري عكرتي عليا النوم الله يعكر عليكي حياتك غوري يا كسر الحريم غوري
تمسك غرام شال كبير وتلفه علي جسدها وتذهب بسرعه الي الخلف وهي تتيقن الان بان هذا الذي تزوجته لا ينفع راجل ولا يكن لها سند ولا ممكن في يوم يخاف عليها واذا قررت ان تكمل حياتها معه فسوف تكن هي الراجل و الست وبعد التي فعلته والتي سوف تفعل اذا بقت لا تكن في نظره شئ وسوف يتمادا معها أكثر تنزل الي الأسفل وفي شقه صفاء تراهم وهما يجلسون وخوف توتر شديد لتقول بخوف.ايه اللي حصل
مسك بخوف.محدش يعرف حاجه ربنا يستر ربنا يستر
صفاء بغضب.منكم لله يا عيال سند اشوف فيكم ساعه يا ولاد ال$$$$$ ربنا يسترها معاكم يا عيالي ربنا يبعد عنكم ايه اذى
يسمعون صوت صراخ يعلى يركضون الي البلكونه ينظر اليهم وهما يتشاجرون بشده تضع غرام يدها علي فمها بخوف وقلق عليهم يرفع موسى عيونه وينظر اليهم ويقول بصوت عالي وغضب. خششششششي يا بت منك ليها
يدخلون الجميع ما عدا غرام التي توقفت اقدامها عن الحركه و عيونها لا تتحرك عن موسى وهي تخاف عليه بشده ليرفع موسي عيونه اليها مره ثانيه وينظر إليها بنظره جعلتها تدخل الي الداخل بسرعه وهي تتنفس بصعوبه شديده وهي تتذكر نظرته التي ترجع بيها الي سنوات عديدة هذه النظره جعلت أشياء كثيرة تفيق في داخل غرام تنظر لها مسك وتقول بخوف. عاجبكم كده موسى لو زعق هقولك انا مليش دعوه بقول من الاول
كادت ليلي ان تتحدث ولكن تقول صفاء وهي تسمع الذي يحدث في الخارج.بس يا بت الصوت بره هادئ
تقول كلامها وتذهب ببطئ الي البلكونه تنظر الي الخارج ترى موسى الذي يقول بصوت عالي بشده.حلوه رقدتك انت و شويه الحريم اللي جايبهم وراك يا ابن سند تاني مره لما تيجي تنكش انكش حد علي قدك مش تلعب في عداد عمرك يا ابن الفاجره قدام بيت الدسوقي ما تعاتبهوش تاني علشان المره الجايه هيطلع ميتين اللي جابوك فاهم يا ابن المرا
يهز الشاب رأسه بوجع شديد وهو يريد ان يذهب من هذا المكان وبالفعل يأتي والده وعمهم لكي ياخذوهم ليقول جلال بصوت قوي بشده. لم عيالك يا سند لمهم علشان النوبه الجايه هتزعل عليهم اوي
اومأ له الراجل الذي يدعى سند ويذهبون الي منزلهم ينظر خلفهم موسى وينظر الي الأشخاص الذي يفقون لكي يشاهدون الذي يحدث ليقول بغضب شديد.كل واحد يشوف مشاغله يلا فضيناها ليله
ينفزعون الجميع من صوته ويذهبون الي اعمالهم مثل ما قال ليمسك جلال كتف موسى ويقول.تعالى روق اعصابك
موسي بغضب.هما خلوا فيا اعصاب ولاد المرا
يدخل موسي وجلال للداخل ويتركون عدنان و مروان في الخارج ينظر موسي الي غرام ببرود وينظر الي صفاء التي قالت بغيظ.انتوا يا شويه عرر مش هتنهدوا
تنظر لها غرام وتذهب إلى الأعلى وهي لا تقدر ان تظل في مكان يوجد به المعلم منعا الي المشاكل التي سوف تأتي عليها اذا ظلت في هذا المكان تدخل الشقه وتدخل الغرفه و مثل ما ظنت مازال يتسطح علي السرير وينام بعمق شديد وهو لا يدري الي المصيبه والحرب التي حوله ترفع كتفها بقله حيله فماذا تفعل هذا طبع زوجها ولا تقدر ان تغيره تنزع الشال عنها وتذهب الي الخارج وهي تغلق الباب خلفها بقوه وعنف شديد لكي يفرق هذا الذي مثل الموتى وتذهب الي الحمام لكي يأخذ حمام وتخرج منه بعد فتره تدخل الغرفه تراه وهو يمسك الهاتف ويبتسم لتقول بقهر مكتوم.صباح الخير يا جاسم
جاسم ببرود.صباح النور ياختي حضرتي الأكل
غرام وهي تعض علي شفتها بقهر.لسه يا جاسم هلبس وهحضره وبعدين حتي اسال ايه اللي حصل
جاسم بغضب.ايه اللي حصل حد فيهم غار في داهيه ومات لا يبقى اسال ليه وانا عارف انهم هيفضلوا في وشي
تتنفس غرام نفس عميق وهي تحاول ان تتجاهل كل هذه العيوب في هذا الراجل الذي لا تراه به شئ واحد يجعلها تتعلق بيه ترتدي ملابسها وتذهب تحضير له الطعام لكي تذهب الي عملها يدخل عليها المطبخ ويقول بعجرفه.اه صح لو مش واخده بالك ان امي عايشه لوحدها واكيد مش تطبخ ولا تغسل صحن وهي معاها مرات ابنها تبقى تدي من وقت ساعتين وتشوفي طلبتها ومش كل شويه هقولك اتعدل مع امي
لاتتحدث غرام ليقول جاسم بغضب.وبطلي شغل المياصه مش علشان المحروس رجع هتفكري نفسك حاجه
غرام بغضب.هو اي كلام و خلاص يا جاسم مال موسي ومال كلامنا وبعدين لو هتفضل تشك فيا كده يبقى كل واحد فينا يروح لحاله انا مقدرش اعيش معاك بطريقة دي انت واخدني خدامه ليك و لامك ده كلامك ليا قبل الجواز فين ام الوعود اللي فضلت توعدني بيهم فين كلامك انك هتكون ليا السند فين ده كله سايبني اشتغل وقولت تمام هو برضو عنده مشكله و ظروف بتاخد تعبي وتروح ترميه تحت رجل الرقصات و انا عامله نفسي هبله وبعدي بتستغل قله حيلتي و اني ماليش اي ملجئ غيرك و ساكته سايب امك تبيع وتشتري فيا وكأني عابده ايييييييه حرررررام ده كله انا بشر والله العظيم دي ما عيشه
يقطع حديثها جاسم الذي نزل علي وجهها بصفعه قوية بشده وهو يقول بغضب شديد.مش قولتك لسانك ونفسك عالي عليا قبل ما تقولي شغل والفلوس افتكري ان انا اللي خليتك تكملي تعليمك وفي الاخر عملتي ايه ولا اي نيله اشتغلتي تنضفي في الحريم سيبتك تكملي تعليمك وصرفت عليكي الوف مؤلفه جايه دلوقتي تتعوجي عليا بعد اللي عملته معاكي بتعوجي علي اللي لمك يا واطيه يا قليل الاصل $$$$ فعلا
تغلق غرام عيونها وهي متعبه من هذا الحديث لا تعرف ماذا تقول كلامه يجعلها تخرس لا تقدر ان تتحدث هي التي فعلت في نفسها ذلك هي التي صمدت له من البدايه وفي هذا الوقت تريد ان تغيره بتاكيد لا يتغير تلم غرام الباقي من كرامتها وتذهب الي غرفتها تأخذ هاتفها و الشطنه وتذهب الي الباب تمسك حذائها وترتدي وتذهب الي الخارج وهي تنظر نظره اخرى الي جاسم الذي مسك الطعام و جلس علي الاريكه وياكل بلا مبالاة تغلق غرام الباب وتذهب الي عملها وهي تفقد الامل في حياتها وفي زوجها ولا تريد سوا ان تتقبل هذه العيشه وتتعايش علي هذا الجحيم بدل من ان تظل بأمل ان حياتها سوف تتغير و بعد ما انتهي المعلم من الحديث مع العائله في الأسفل صعد إلى شقته ينزع ملابسه ويذهب لكي يأخذ حمام ويخرج بعد فتره وهو يلف الفوطه علي خصره يسمع صوتها العالي بشده ليعلم بان يوجد بينها وبين زوجها مشاكله يبتسم ببعض السخريه وهو يعلم بان حياتهم غير مستقره وهذا يعرفه من قبل زواجهم جاسم لا يكن هو الشخص الذي ممكن ان يسعد غرام ليقول موسي بجمود شديد.ياريتك كنتي اختارتي صح حتى لو مكنتيش انا رميتي نفسك بايدك يا غبيه
ينهي كلامه و قلبه يوجعه عليها ولكن حاول ان يمنع هذا الشعور لانه اذا ترك نفسه الي قلبه مره ثانيه سوف يخسر الي المره التي لا يعلم عددها يذهب إلى الغرفه ويرتدي ملابسه ويذهب إلى الخارج لكي يذهب الي (الورشه) التي لا يذهب اليها الي الان يخرج من العماره ويذهب إلى الورشه ينظر اليها وهي تسير الي (بيوتي سنتر) الخاص بها يستغرب بانها تخرج في هذا الوقت وهو الي الان لا يعلم بأنها تعمل يفتح الورشه ويبتسم بحزن شديد وهو يراها مثل ما تركها لا يتغير بها شئ ولكن المكان غير نظيف ينظر خلفه يراها وهي توقف بجانب مروان الذي يفتح اليها باب (البيوتي سنتر) وبعد ما انتهي مروان تدخل غرام الي عملها ويذهب مروان الي موسي الذي كان يمسك في يده البعض من ادوات التصليح ليقول موسي ببرود.كنت بتعمل ايه
مروان. ما كنتش بعمل حاجه انت هترجع تشتغل في الورشه تاني
اومأ له موسى بهدوء وهو بالفعل ينوي بانه يظل فتره طويله في مصر وبعد ذلك سوف يذهب الي إيطاليا ليقول موسى وهو يريد يعلم ماذا تفعل غرام في هذا المكان.هو مش المحل اللي قدام كان بتاع خالد
مروان.ايوه بس خالد سابه من زمان
ينفخ موسي بغضب شديد وهو لا يعرف ماذا يقول لكي يحكي له مروان عن ماذا تفعل غرام في هذا المحل ليقول باستغرب مصتنع.ليه كده ومين اللي خده
مروان.غرام الي خدته منه من فتره وشغاله فيه
موسي بصوت عالي.نعم يا روح امك بتشتغل في ايه
مروان باستغراب من غضبه.ايوه فتحت كوافير حريمي وشغلها من فتره طويل
موسي بغضب شديد.طالما هي بتشتغل الراجل جوزها لازمته ايه
مروان بقرف.طب متقولش راجل علشان مزعلش منك راجل ايه يا معلم ده من اكتر من تلت سنين سايب البنت تشتغل وهو قاعد في البيت زي النسوان
موسي بغضب وصوت عالي.وانتوا ساكتين علي ال$$$ دي سايبين بنت عمكم تسرح وانتوا قاعدين ومدلدلين رجلكم جوزها لو $$$$$ فانتوا $$$ اكتر منه
مروان بغيظ.واحنا في ايدنا ايه يا معلم غرام مش بتكلم ومش عايزه حد يدخل بينهم ندخل غصب عنها يعني
موسي بغضب.اخرس يا مروان اخرس وانتوا كلكم زي قلتكم
كاد مروان ان يتحدث ولكن يقول جلال الذي كان يوقف ويسمع حديثه.الي ملناش فيه مليش دعوه بيه يا معلم دي مراته ومحدش ليه الحق يدخل بينهم حتي لو مين وبلاش انت تجيب السيره دي علشان اي حد هيدخل في الموضوع ده هيطلع متهان
موسي بغضب شديد.انت دماغك حدفت شمال يا جلال كلامي مش بقوله علشان اللي في دماغك ده مهما كانت بنت عمكم لحمكم تسبوها تشتغل اللي يسوا واللي ميسواش ده ينفع يا كبير اللي بيحصل غلط وانت عارف كده بس ساكت
جلال ببرود.نتكلم ليه وصاحبه الشأن راضيه
ينظر اليه موسى بغضب عارم وكان سوف يقول كلمه ولكن يكتم في داخله وهو بداخله بركان نار من الذي علم بيه كيف يتركها زوجها تنزل وهي بكامل زينتها ويراها الجميع كيف رجولته سمحت له بهذا كيف عليه هو كاراجل ان يترك امرأة مثل غرام تنزل من باب شقتها ويتعامل معها الجميع يفوق من تفكير وهو لا يعرف ماذا صابه راجل و زوجته هو من حتي يدخل بينهم ينظر إلى السياره التي امامه ويذهب لكي يصلحها وهو يريد ايه شيء يطلع عليه غضبه
في المساء وبعد ما اتأكد هو بأنها ذهبت الي منزلها ويظل هو في الورشه لكي يطمن بأن في شقتها وظل فتره طويله بعد ما ذهبت لكي لا يشك بيه احد حاول أن يمنع نفسه ويقول بأنها لا تعني له و اذا زوجها تركها ولا يغار عليها سوف تغار عليها انت يا ايتها المعلم ولكن وفي النهاية لا حياه لمن تنادي ظل المعلم لي وقت ما تاكد بان تأتي مروان وغلق (البيوتي سنتر) الي غرام و ذهبت هي و صفاء التي كانت معها الي المنزل ويغلق المعلم الورشه ويذهب الي منزله و دماغه تلف وتدور نعم كان يحبها او معنى اصح كان يعشقها ولكن لا يكن بهذا الجنون يا ايتها القارئ هل هذا يصح هل هذا ممكن ان يفعله انساه هذه المراه متزوج وهذا المعلم لا يخرجها من عقله وهذا الذي يحدث ولا يقبله رب او بني ادم وحتي المعلم لا يقبل الذي يفعله لانه يعلم بانه خطأ و معصيه ولكن من سوف يفهم هذا القلب هذا الحدث من إذا اتيت احد لكي يفهم هذا القلب عقوبات التي يفعله و اقتنع هذا القلب سوف يرتاح المعلم الذي يعيش حياة صعبه للغاية لانه يعشقها وهو يعلم ويتأكد بانها لا تكن معه سوا بالحلم يا الله ماذا فعلت ايتها المعلم لكي ابتلى بهذا البلاء ماذا هذا لا يكن يحب بل هذا ذنب دعاء عليك دعي واستجابة الدعي واتصبت انت بهذا الحب الذي اذا لا تأخذ هذه الفتاه وهذا هو المستحيل بحد ذاته او أنك تموت بهذا الحب هذا الحب الذي لا يكن غير (الحب المستحيل) )
وبينما كان موسى يعاتب نفسه علي الذي فعل كان يصل الي المنزل وكان من المفترض ان يذهب لكي يطمئن على والدته ولكن هو لا يكن بحال جيداً لكي يطمن علي احد يصعد علي الدرج ينظر اليها وهي كانت ترتدي روب وتمسك في يدها كيس المهملات وبينهم خطوات فقط خطوات لا اكثر ترفع عيونها وتشهق وتلف بسرعه لكي تذهب إلى الخارج ولكن كان يوجد ماء علي الارض وتتزحلق غرام تقع الي الخلف ليمسكها المعلم بسرعه ولهفه شديده وبس ياليت الزمان يوقف علي هذا اللحظه هي وبين يده ماذا يريد بعد ذلك لا شيء ولكن القدر لا يعطي احد كل شيء حتى هذه اللحظه استخسرها عليه وسط النظره التي كانت بينهم وهما لا يدرون بالدنيا يرفع المعلم رأسه ويرى التي يوقف امامهم ووووووو و
(احسن قفله أقفلت لحد دلوقتي 😂
البارت السادس
غرام المعلم
مايا النجار
️ &&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تبعد عنه غرام بسرعه ويجعلها تقف علي قدمها بعد ما كان شبه يحملها تعدل غرام نفسها وتركض الي الداخل وهي لا تعرف كيف تضع عيونها في عيون المعلم التي كانت بين احضانه او مروان الذي رأهم وهما بهذا الشكل تغلق غرام الباب بقوه لينظر المعلم الي مروان ويقول وهو يحاول ان يمثل اللامبالاه.طالع علي فين
مروان وهو ينظر اليه برفعة حاجب.جايب غله للحمام
اومأ له موسى ويقول ببرود.روح انت وانا هدخل انام
مروان.واومل يا شق تصبح على خير
موسى بجمود.وانت من اهله
يلف موسى بجسده وينظر الي باب شقه غرام ويذهب إلى شقته يغلق الباب بعنف شديد وينزع ملابسه وهو يشعر بحراره في جسده بشكل غريب وهو يتذكرها وهي علي يده وبجانب قلبه و شفتها امام عيونه يحس بانها مازالت بين يده يحس برائحتها تحاوطه روحه مع قلبه مع كل أنحاء جسده لماذا القدر يضعه بين انها بجانبها وبين انه لا يقدر ان ياخذها بين ضلوعه يمتلك اشتياق لها الي اذا اعطاه القدر فرصه بانها تكن اليه الي بعض الدقيقة سوف ياخذها في احضانه الي درجه بانه سوف يدخلها في جسده سوف يمنع اي شخص يراها نعم يغارعليها الي هذه الدرجه و اكثر يغار عليها بشكل لا يقدر ان يوصفه كلام او يكتبه قلم لا احد يعلم عنك شيء يا معلم لا احد يعلم بانك تموت في الثانيه الف مره وانت تعلم بأنها بين احضان راجل سواك والذي يقهرك اكثر بانك تعلم بانها تحبه هذا الراجل الذي تتزوج منه تعلم بأنها تزوجت منه بكل وعي وبدون ان يضغط عليها احد كنت تتوقع بانها سوف تكن اليك كنت متاكد من ذلك دخلت في حرب وانت تضمن بانك سوف تفوز بيها و القدر وضعك في الأعلى وانزل بيك الي اسفل الارض وانت تراها بجانب ابن عمك يجلس المعلم علي الأريكة وهو يقلب عيونه وهو يتنفس بنار في داخله كل ما يقتنع به بأنها مستحيل تكن معه يراه القدر يضعها امامه وكانه يقول له تعذب أكثر وانت تراها امامك ولا تعرف تكن معها يهز المعلم قدمه وهو يريد ان يحرق هذا المنزل بالذي فيه مهما كان السبب في بعدها عنه ومن كان لا يذهب إلى المطبخ ويفعل قهوه بدون سكر ويذهب إلى البلكونه وهو يمسك وساده يدخل البلكونه ويضع الوساده علي الارض ويجلس عليها وهو ينظر الي السما ليغلق عيونه بقوه فماذا سوف يحدث معك يا معلم هل تفوز بهذه الفتاه ام هذا حلم بالنسبه لك
يدخل من باب الشقه يراها وهي توقف وتضع يدها علي خصرها وهي تنظر اليه بغيظ ليقول ببرود.مالك يا بت
ليلي بغيظ.ماليش يا حبيبي
جلال ببرود. طيب فين البنات
ليلي. نايمين من بدري
جلال وهو يسحبها من خصرها.وام البنات
ليلي بدلع. صاحيه مستنياك يا حبيبي
يبتسم جلال ويقول وهو يهبط علي شفتها.طب حلو و
يقبل شفتها بقوه وهو يسحبها من شعرها لكي يتحكم بيها اكثر تغلق ليلي عيونها وهي تستمتع بشفته التي لا تترك شفتها ويقبلها جلال بقوه تعشقها ليلي منه و هو مازال يقبلها ينزل قليلا ويحملها ويذهب بها إلى الغرفه تبعد عنه ليلي وتقول.جلال النهارده لا ابعد
جلال برفعت حاجب.والنهارده لا ليه يا روح امك
ليلي.هو كل يوم يا جلال انت واخد حقك المبارح يبقى تبعد دلوقتي وبعدين انت متعاقب علشان تبقى تتخانق مع شوية كلاب ومش خايف عليا ولا علي بناتك من بعدك
جلال ببرود وهو يضعها علي السرير.عندك مشكله بت وسخه يا ليلي لسانك بيطلع كلام ولا يتحط في العقل ولا يتقال اصلا صوتك لو طلع بأبعد عني ولا لا هطلع شعرك في ايدي
ليقول آخر كلامه ولا ينتظر منها الرد ويهبط علي شفتيها يمسكهم بين اسنانه ويمصهم بتلذذ شديد وهو يمشي يده علي جسدها بقوه وينزع ملابسها بالكامل وينزع ملابسه وينزل يعزف لحن علي جسدها وهو يقبل كل انش من جسدها بتلذذ والكثير من الوقاحه التي تجعل هذه الفتاه ترفع راسها الي الاعلي وعيونها تتقلب من فرط المشاعر و تأوهات تخرج من فمها بصوت عالي يرفع جلال عيونه اليها ويصعد اليها وهو يقبل كل جزء يقابله وهو يصعد اليها ينظر إلى عيونها يرى النظره التي يعشقها منها وهو يحس بانها تريد و بشده وهذا الذي يعشقه جلال الذي لا يقدر ان يصبر عليها اكثر من ذلك وهبط عليها بقوه كبيره وبعد فتره طويله كانت تنام في احضانه بعد ما أخذ حمام ارتدوا ملابسهم وهي تلعب بأصابعها علي صدره ترفع راسها اليه وتقول.اتاخرت يعني
جلال ببرود.شغل
ليلي.امممممم والشغل يفضل لحد الساعه اتنين بليل شغل ايه ده
جلال وهو يعلم ماذا يدور في عقل زوجته.الشغل ملهوش ساعه محدده يا ام مكه ونهدي بدل ما اهد الشقه فوق دماغك
ليلي.مالك انا بس بسأل الله
جلال وهو ينزع البطانه عنه. ما تساليش يا حبيبتي علشان لو زودتي معايا هيطلع عينك
ليلي بصوت عالي.ما في ايه يا جلال انا بسأل بس
جلال بغضب.انتي هتعلي صوتك عليا يا بت الكلب
ليلي بصدمه.انت بتشتمني يا جلال
جلال بصوت عالي.لما تتمادي معايا اكسر دماغك مش اشتمك بس عدي ليلتك معايا يا ليلي
ليلي بصوت عالي.طب والله ما انا قاعده فيها يا جلال وشوفلك واحده تدور امورك وانا همشي عند اهلي
جلال بصوت عالي بشده.ليلللللللي جرا ايه علي المسا مين اللي مقوي قلبك عليا النهارده نامي بدل ما البنات تسمع صوتنا
ليلي بزعل.انا ولا هنام ولا هتزفت انا هاخد بناتي وماشيه
جلال بغضب شديد.عليا الطلاق منك يا ليلي لو خرجتي من هنا دلوقتي ما انتي داخله فيه تاني وبنات مش هيخرجوا من بيت ابوهم و لو مشيتي بكره الصبح هتجوز واحده تخلي بالها مني ومن بناتي وانتي قله ادبك و طوله لسانك خليهم ينفعوكي
ليلي.انت بتحلف عليا بطلق يا جلال وكمان عاوز تتجوز عليا هتذلني يعني
جلال ببرود.بلا بذلك بلا زفت نامي
ليلي بغضب خفيف.مش هطين يا جلال وحلفانك عليا ده انا هدفعك تمنه غالي
جلال ببرود شديد.تمام سبيني انا اطين و انام علشان اصحى بدري لشغلي علشان اعرف ادفعلك تمن حلفاني
ليلي بصوت عالي وغيظ.اااااااه مستفز
يفتح جلال عيونه بعد ما كان يغلقهم ويقول ببرود وتهديد.مش هتنهدي ولا هتعدي ليتك صح
ليلي وهي تحس بخوف من نظراته.لا والله هنام
يسحبها جلال الي احضانه مره ثانيه لتقول ليلي بهدوء.حبيبي
جلال بهدوء.اممممم
ليلي وهي تنظر اليه.هو انت ليه مش بترضى تخليني انزل عند حماتي
جلال ببرود.امي مش محتاجه اللي يساعدها
ليلي بمرح.فعلا امك عندها صحه تهد جبال
ينظر اليها جلال بطرف عيونه جعلها تحمحم وتصمد وكادت ان تتحدث ولكن يقول جلال بصوت عالي.نامي يا ليلي نامي انتي فايقه انا مش فايق عاوزه تاخدي وتدي اطلع بره الاوضه ومع نفسك
ليلي بغيظ.ايه ده ايه الدخله دي يا جلال ما تسيبني اتكلم يا عم هو انا بشوفك غير الشويه دول سيبني اتكلم براحتي حرام
جلال بصوت عالي بشده.ليلي نامي والا والله هرميكي بره و اقفل الباب وانام
ليلي بصوت واطي.ربنا علي الظلم يا شيخ
وتغلق عيونها وهي تريد ان تنام قبل ما يقتلها زوجه الذي غلق عيونه وهو يريد النوم وبشدة لانه متعب من اليوم الطويل بشده وبعد فترة كانوا يغرقون بين الاحلام
يأتي صباح يوم جديد تفتح عيونها وتنظر حولها وهي تنام علي الأريكة لانها لا تطيق ان تنام بجانب ذلك الشخص والتي تحس بيه هذه الفتره بأنها لا تريد ان تكن قريبه من زوجها تحس بانه استهلك كل الصبر والطاقه التي كانوا بداخلها له صبرها نفذ وإذا بيدها كانت ذهبت بعيد عنه لكي تهدها ولكن هذا
لم يكن بيدها تنهض وهي تمسك الهاتف تنظر إلى الساعه وتترك الهاتف وتذهب الي الحمام وبعد قليل تخرج من الحمام وتذهب لكي ترتدي ملابسها تنظر اليه وهو ينام وترفع عيونها الي الاعلي وهي لا تريد ان تنظر اليه لانها في كل مره تنظر له تكره اكثر و تصعب عليها حياتها معه وبعد ما تنتهي تخرج الي المطبخ تفعل لها (توست) وتاكله وهي تفعل الي زوجه الطعام بسرعة لكي تذهب قبل ما ﻳﻔﻴﻖ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﻮﻡ ﻭﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﻓﻌﻠﺖ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ ﺗﺨﺮﺝ ﺑﺴﺮﻋﻪ ﻣﻦ ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺸﻘﻪ ﻭﺗﺬﻫﺐ ﺍﻟﻲ الاﺳﻔﻞ ﻭ ﺍﻭﻝ ﻣﺎ ﺗﻨﺰﻝ ﺍﻟﻲ ﺷﻘﻪ ﺍﻡ ﺯﻭﺟها ﺗﺴﻴﺮ ﺑﻄﺊ ﺷﺪﻳﺪ ﻟﻜﻲ ﻻ ﺗﺤﺲ ﺑﻴﻬﺎ ﺍﻡ ﺯﻭﺟها ﻭﺗﻘﻮﻝ ﺍﻟﻴﻬﺎ ﺍﻥ ﺗﻔﻌﻞ ﺷﺊ ﺗﺨﺮﺝ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻤﺎﺭﻩ ﺑالكاﻣﻞ ﺗﻨﻈﺮ ﺣﻮﻟﻬﺎ ﺗﺮى ﺑأﻥ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﻣﺒﻜﺮﺍ ﺑﺸﺪﻩ ﻟﺘﺴﻴﺮ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ ﺍﻟﺬﻱ ﺗﺮﻳﺪ ﺍﻥ ﺗﺬﻫﺐ ﺍﻟﻴﻪ ﻭﺑﻌﺪ ﻣﺪﺓ ﻗﺼﻴﺮﺓ ﺗﻮﻗﻒ ﺍﻣﺎﻡ(ﺍﻟﻤﻘاﺒﺮ) ﺗﻐﻠﻖ ﻋﻴﻮﻧﻬﺎ ﻭﻫﻲ ﺗﺴﻤﻲ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻭﺗﺪﺧﻞ ﻭﻫﻲ ﺗﺬﻛﺮ ﺁﻴﺎﺕ ﻣﻦ ﺍﻟﻘﺮآﻦ ﺗﺬﻫﺐ ﺍﻟﻲ ﻗﺒﺮ ﻭﺍﻟﺪﺗﻬﺎ ﻭﻛﺄﻧﻬﺎ ﻛﺎﻧﺖ ﺗﻨﺘﻈﺮ ﺍﻥ ﺗﻮﻗﻒ ﻓﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ ﻭﺗﻨﻔﺠر ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻔﺘﺎﻩ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﺑﻌﺪ ﺗﻌﺒﺖ ﻛﺜﻴﺮ ﺑﺄﻧﻬﺎ ﺗﻈﻞ ﻗﻮﻳه ﻭﻳﻨﻔﻌﻞ ﺑﻴﻬﺎ ﻛﻞ ﺷﻲﺀ ﻭﺗﺼﻤﺪ ﻭلكن ﺑﻤﺠﺮﺩ ﺍﻥ ﺗﻮﻗفت ﺍﻣﺎﻡ ﻗﺒﺮ ﻭﺍﻟﺪﺗﻬﺎ ﺗﺴﻤﺢ ﺍﻟﻲ ﻧﻔﺴﻬﺎ ﺍﻥ ﺗﺨﺮﺝ ﻛﻞ ﺍﻟلي ﻓﻲ ﻗﻠﺒﻬﺎ ﺗﺠﻠﺲ ﺍﻣﺎﻣﻬﺎ ﻭﻫﻲ ﺗﺸﻬﻖ ﻣﻦ ﻗﻮﻩ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﻭﺗﻘﻮﻝ ﻭﻧﻔﺴﻬﺎ ﺘﻘﻄﻊ ﻣﻦ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ.ﻛﻞ ﻣﺮﻩ ﺑﺠﻴﻠﻚ ﻫﻨﺎ ﺑﻴﻜﻮﻥ ﻓﺎﺽ ﺑﻴﺎ ﻣﺎ ﺑﻘﺘﺶ ﻗﺎﺩﺭﻩ ﺍﺳﺘﺤﻤﻞ ﻓﺒﺠﻴﻠﻚ ﺍﺷﺘﻜﻴﻠﻚ ﻣﻦ ﻛﻞ ﺣﺎﺟﻪ ﻓﻴﺎ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﺍﻧﺎ ﻣﻠﻴﺶ ﻏﻴﺮﻙ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﺳﺒﺘﻴﻨﻲ ﺑﺪﺭﻱ ﺍﻭﻱ ﻛﻨﺘ ﻟﺴﻪ ﻣﺤﺘﺎﺟالك ﺟﻧﺒﻲ ﺍﻧﺎ ﻟﺴﻪ ﻣﺸﺒﻌﺘﺶ ﻣﻨﻚ ﻟﻴﻪ ﺗﺴﺒﻴﻨﻲ ﻭﺍﻧﺘﻲ ﻋﺎﺭﻓﻪ ﺍﻥ ﻣﻔﻴﺶ ﺣﺪ ﻫﻴﺮﺣﻤﻨﻲ ﻣﻦ بعدﻙ ﻟﻴﻪ ﻣﺤﺪﺵ ﺭﺣﻤﻨﻲ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﺣﺘﻲ ﺍﻟﻠﻲ ﺍنتي ﻗﻮﻟتي ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻫﻴﻜﻮﻧﻮﺍ ﺍﻟﺴﻨﺪ ﻟﻴﺎ ﻣﻦ ﺑعدﻙ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﺍﻭﻝ ﺣﺪ ﺩﺍﺱ ﻋﻠﻴﺎ ﺍﻧﺎ ﺍﻨﻬﺎﺭﺩﻩ ﺟﺎﻳﻪ ﺍﻗﻮﻟﻚ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺤﺎﺟﺔ ﺍﻟﻠﻲ ﺧﺎﻳﻔﻪ ﺍﻗﻮﻟﻚ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻣﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻭﻱ ﺍﻧﺘﻲ ﺧﺎﺏ ﻇﻨﻚ ﻓﻲ ﺟﺎﺳﻢ ﺍﻳﻮﻩ ﻗﻮﻟﺘﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺭﺍﺟﻞ ﻭ ﻫﻴﺒقى ﺍﻟﺴﻨﺪ ﻭ ﺍﻟﻀﻬﺮ ﺩﻩ ﻣﺤﺼﻠﺶ ﺟﻴﺖ ﺍﻗﻮﻟﻚ ﺍﻟﻜﻼﻡ ﺩﻩ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﺗﻌﺒﺖ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺤﺎولاﺕ ﺍﻧﻪ ﻳﺘﻐﻴﺮ ﺟﻴﺖ ﻫﻨﺎ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﻣﺒﻘتش ﻓﻲ ﺃﻣﻞ ﺍﻧﺎ ﻋﺎﺭﻓﻪ ﻟﻮ ﺍﻧﺘﻲ ﻛﻨتي ﻟﺴﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﻩ ﻗﻮﻟﺘﻚ ﺍﻟﻜﻼﻡ ﺩﻩ ﻛﻨﺘﻲ ﻫﺘﻘﻮﻟﻲ ﺍﻥ ﻟﺴﻪ ﺻﻐﻴﺮﻩ ﻭﻣﺶ ﻓﺎﻫﻤﻪ ﺣﺎﺟﻪ ﻓﻲ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻭﻋﻴﻠﻪ ﻫﺒﻠﻪ ﻭﻣﺶ ﻋﺎﺭﻓﻪ اﺗﺼﺮﻑ ﻓﻲ ﺣﻴﺎﺗﻬﺎ ﺑﺲ ﺍﻧﺎ ﺑﺠﺪ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﺣﺎﻭﻟﺖ ﻋﻤﻠﺖ ﻛﻞ ﺣﺎﺟﻪ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻣﺒﺴﻮﻁ ﻣﻌﺎﻳﺎ ﺑﺲ ﻣﻜﻨﺶ ﻓﻴﻪ ﺣﺎﺟﻪ ﺑﺘﻄﻤﺮ ﻓﻴﻪ ﻋﻤﻠﺖ ﺯﻱ ﻣﻌﻠﺘﻴﺶ ﻟﻤﺎ ﺗﻌﻤﻠﻲ ﻳﻘﻮﻝ ﺍﻥ ﺩﻩ ﻓﺮﺽ ﻋﻠﻴﻜﻲ ﺍﻧﺎ ﺗﻌﺒﺖ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﺍﻧﺎ ﺑﻤﻮﺕ ﺑﻜﻮﻥ ﻧﺎﻳﻤﻪ ﺟﻧﺒﻪ ﻭﺍﻧﺎ متأﻛﺪﻩ ﺍﻧﻪ ﺑﻴﺨﻮﻧﻲ ﻣﻦ ﻳﻮﻡ ﺟﻮاﺯﻧﺎ ﻭﺍﻧﺎ ﻣﺶ ﺑﺤﺲ ﺑﺄﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻲ ﻗﻮﻟﺘﻲ ﺍﻨﻲ ﻫﻜﻮﻥ ﻣﺒﺴﻮﻃﻪ ﻣﻌﺎﻩ ﻓﻴﻦ ﺍﻟﻜﻼﻡ ﺩﻩ ﺍﻧﺎ ﻟﺤﺪ ﺩﻟﻮﻗﺘﻲ ﻣﺸوﻔﺘﺶ ﻣﻌﺎﻩ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﺘﻌﺐ ﻭﺍﻟﻘﺮﻑ ﺍﻧﺎ ﺑﻘﻴﺖ ﺑﺒﺺ ﻋﻠﻲ ﻧﻔﺴﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺮايا ﻣﺶ ﻋﺮﻓت نفسي ﺑﻘيت ﺑﻘﻮﻝ ﻣﻌﻘﻮﻝ ﺍﻥ ﺩﻱ ﻧﻔﺴﻬﺎ ﻏﺮﺍﻡ ﺍﻟﻠﻲ ﺍﻟﻀﺤﻜﻪ ﻣﺶ ﺑﺘﻔﺮﻕ ﻭﺷﻬﺎ ﺍﻧﺎ ﺍﺯﺍﻱ ﺑﻴﻘﺖ ﺑﺎﻟﻬﻢ ﺩﻩ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﺍﺯﺍﻱ ﺍﻧﺎ ﺳﻤﻌﺖ ﻛﻼﻣﻚ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﺩﺍيما ﺑﻴﻜﻮﻥ ﺻﺢ ﺍﺯﺍﻱ ﺍﻟﻤﺮﻩ ﺩﻱ ﻣﻴﻄﻠﻌﺶ ﺻﺢ ﺍﻧﺎ ﺧﺴﺮﺕ ﻛﻞ ﺣﺎﺟﻪ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﻛﻞ ﺣﺎﺟﻪ ﻣﻔﻴﺶ ﺣﺪ ﻣﻌﺎﻳﺎ ﻭﺣﺘﻰ ﺍللي ﻣﻌﺎﻳﺎ ﻣﺶ ﺑﻴﻬﻮﻥ ﻋﻠﻴﺎ ﺍﺯﻭﺩ ﺣﻤﻠﻬﻢ ﻛﻞ ﻭﺍﺣﺪ ﻣﻠﻬﻲ ﻓﻲ ﻣﺸﺎﻛﻞ ﺍﻧﺎ ﺑﻘﻴﺖ ﻭﺣﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﻣﺎﻣﺎ ﻣﺤﺪﺵ ﺟﻧﺒﻲ ﺍﻧﺘﻲ ﻟﻴﻪ ﺳﺒﺘيني ﻟﻴﻪ ﺍﻧﺎ ﻣﻜﻨتش ﻟﻴﺎ ﻏﻴﺮﻙ ﻟﻴﻪ ﻛﻞ ﺣﺎﺟﻪ بتتسرق مني بطريقه دي ليه مليش نصيب في اي حاجه حلوه ليه انا عملت ايه في حياتي علشان يحصل فيا كده نفسي ابعد عن كل حاجه ابعد عن الدنيا بحالها بس مش قادره انا خلاص فاقت الأمل ان حياتي تتغير ومش عايزه غير اني اتقبل العيشه دي هو ده اللي عايزاه اتقبل بدل النار اللي فيا دي ياريتك كنتي لسه عايشه يا ماما ياريتك كنتي جنبي كنتي اترميت في حضنك كنت ممكن ارتاح شويه مش عاوزه غيرك دلوقتي خايفه اروح لحد واقوله اللي بيحصل فيا يشمت ويقول ان ده ذنب حد واني استاهل اللي بيحصلي تعبت والله تعبت يا ماما و ده غصب عني مش قادره استحمل كل الحاجات اللي عليا جاسم وحش وحش اوي بيستغل اني مليش حد في الدنيا بيتسغل اني يتيمه يا ماما انا ولا معايا اب ولا ام ولا اخ ولا اخت ولا حد انا بطولي في الدنيا القاسيه دي يا ماما تعالي خديني خلاص تعبت يارب خدني يكون احسن ليا بدل العيشه دي يارب ريح قلبي اللي هيوقف من الوجع ده
تظل غرام امام قبر والدتها وهي تتحدث معاها في كل الذي يحدث معاها وهي تريد ان تفضفض لكي ترتاح قليلا وتهديها من الذي به هذه الصغيره وتنهي كلامها وهي تقول بتوتر كأن والدتها امامها الان.انا ندمت اني خسرت المعلم يا ماما كان نفسي يكون معايا حتي لو مش جوزي هو كان سندي بجد يا ماما محدش غيره قدر يحل مكان بابا غيره هو اللي محسسنيش اني يتيمه بعدك و بعده انا انتهت انا انتهت يا ام غرام غرام بنتك اللي كانت قبل ما جاسم ياخد منها كل حاجه حلوه ماتت واللي قدامك دلوقتي واحده تانيه خالص واحده دبلانه محطمه مش باقي منها غير اسم انا عارفه انك مش راضيه عن اللي بقوله دلوقتي بس دي الحقيقه انتي كنتي بتدوري علي اللي يسعدني بس وقعتني في اوسخ حد ممكن اقابله في حياتي كنتي خايفه عليا اني اعيش مع اي حد في جحيم بس جاسم طلع الجحيم ذات نفسه انا عايشه في جحيم جاسم يا ماما هو ده الشبح اللي هيفضل مرافق بنتك لحد ما تجي تنام جنبك هنا سلام يا اغلى من روحي
تقول كلامها غرام وتنهض وهي تنفض نفسها من الترب وتذهب إلى الخارج وتذهب إلى عملها تنظر إلى الذي يجلس ويرفع عيونه اليها
تتوتر بشده من نظرته وهي تتذكر ليله الأمس وقت ما كانت بين يده و ظلت طول الليل تفكر بذلك الشئ وهذا غصب عنها كانت تحاول ان لا تفكر في شخص غير زوجها ولكن لا تقدر لامت نفسها كثير بسبب ذلك الذي كانت تفكر فيه و اذا كان زوجها بشع ولا احد يتحمل ان يعيش معه ثواني ولكن في النهاية زوجها وهذا الذي تفعله حرام ولا احد يتقبله توقفت امام الباب (البيوتي سنتر) وتنزل الي الأسفل لكي تفتح الباب وبعد ما فتحته تحاول ان ترفعه الي الاعلي ولكن كان ثقيل عليها بشده تحاول مره ثانيه ولكن لا تعرف تنظر حولها وهي تدور علي مروان الذي كان دائما هو الذي يفتح لها و إذا تأخرت هي في النزول يفتح هو ويتركها اليها ولكن هذا المره تنزل هي قبل مروان تنظر الي الباب بغضب وهي لا تعرف ماذا تفعل تنظر إلى المعلم الذي ينظر إلى الهاتف وتنفخ بضيق لانها تعلم بأنه لا يأخذ باله منها من اساس ولكن لا تعرف بانه لا ينزل عيونه من عليها وهو يريد ان يذهب لكي يساعدها ولكن لا يريد ان يفتح الي قلبه باب الأمل او يجعله قريب منها حتي لا يتأثر يرفع عيونه اليها مره اخرى يراها تنفخ شفتيها بغيظ شديد ترتسم ابتسامه غصب عنه وهو يراها بهذا الشكل الطفولي ينظر حوله يرى بأن يوجد البعض من الشباب ينظرون اليها وهي مازالت تحاول ان تفتح الباب ليذهب اليها بسرعه وغيرها وهو لا يراها ان تنزل بجسدها بهذا الشكل امام احد يذهب اليها ويرفع الباب بقوه كبيره الي الاعلي وقبل ان تستوعب غرام شيء كان المعلم امام الورشه تضع غرام يدها علي قلبها وهي تحس بنار تشعل بداخلها في كل مره ترى المعلم عن قرب منها تفتح غرام الباب الثاني وتدخل الي (البيوتي سنتر )وتبدا ان تدري عملها تنظر إلى الخارج ترى الذي تسير بدلع شديد من امام المحل لتنظر لها باشمئزاز بعد ما رائتها وهي تنظر لدخل الورشه تمسك غرام الفوطه التي كانت في يدها وتضربها بقوه علي الطاوله وهي تنظر اليهم وهما يتحدثون وهي تشعل من الغضب تلف وتعطيهم ظهرها وهي تفيق الي نفسها ماذا تفعل هي الان تضع يدها علي قلبها وهي تحس جرس الانذار يضرب
ام عند ذلك المعلم الذي من بعد ما دخل الي الورشه بعد ما فتح لها الباب كان يحاول أن يقنع نفسه بأن الذي فعله عادي وبأن لو كان غيرها سوف يفعل معها نفس الذي فعله حديث فاضي يحاول ان يقنع نفسه بيه ولكن يا معلم اذا حاولت عدد المرات في كل مره سوف توقف عند نقطة بأنك مازالت تعشق غرامك ولا تريد سواها وإذا ظلت عمر فوق عمرك لن تنساها وهذا لا يكن حديث بل الحقيقة الوحيدة التي تريد ان تخبيها وتدفنها في داخلك يرفع المعلم رأسه وينظر الي التي تدخل الورشه وهي تتمايل بخصرها بدلع شديد ليبتسم ببعض السخريه لتقول هي بصوت هادئ و دلع.الف حمدالله على سلامتك يا معلم اول معرفت قولت لازم اجيلك مخصوص
المعلم ببرود وهو ينظر اليها بوقاحه.الله يسلمك يا غاليه
نسرين بدلع وهي تقرب من المعلم.يعني كده يا معلم تهون عليك الحاره واهل الحارة تسيبهم وتمشي كل ده
المعلم بجمود.ما انا مهنش عليا اطول عليهم اكتر من كده وجيت
نسرين بمياصه.نورت الدنيا كلها مش بس الحاره ربنا يديم حسك في الدنيا يا موسى
موسي ابتسم بوقاحه.تسلمي يا قلب موسى
تضحك نسرين بصوت عالي بشده ضحكه حرقت قلب الفتاه التي كانت تمسك في يدها بغيظ شديد تقول نسرين بدلع وهي تضرب موسى بخفه علي صدره.حتي بعد ما سافرت لسه زي ما انت يا معلم
يبتسم موسي وتقول نسرين.يلا اسيبك لشغلك عطلتك بجيتي
موسي بجمود.ولا عطله ولا حاجه انتي تيجي في الوقت اللي تحبيه يا نسرين
نسرين بدلع شديد.منحرمش منك يا غالي
وتذهب نسرين الي الخارج وتدخل البيوتي سنتر الخاصة بغرام لتنظر لها غرام وتقول بغضب تحاول ان تكتمه.نعم يا نسرين
نسرين. نعم الله عليكي يا حبيبتي كنتي عاوزه اعمل هارد جيل
غرام بغيظ.معنديش يا حبيبتي البنت اللي بتعمل امها ماتت بعيد عنك
نسرين بدلع.الله يرحمها يا روحي طيب نعمل صبغه مش اشكال
غرام بصوت عالي. برضو معنديش يا نسرين اتوكلي علي الله انهارده أجازه
نسرين وهي تلوي شفتها.ليه يا حبي
غرام بغيظ.كده يا نسرين صحيت النهارده لقيت نفسي مش عاوزه اشتغل
نسرين وهي تذهب الي الخارج.طيب بشوقك يا قلبي
تذهب نسرين وتنظر غرام خلفها بغيظ شديد هي تكره نسرين من زمان لانها من طفولتهم وهي تريد ان تكن مع المعلم وهذا لا يعجب غرام من قبل ما تتزوج من جاسم تفيق من شرودها علي الذي قال بصوت عالي بشده.حبيبي ماشي حافي والارض بتلسعه يارتني كنت شبشب كنت اقدر انفعه
تنظر اليه وهو ينظر اليها ابتسامه عريضه تضحك عليه بشده وتقول.اهلا بالباشا اتاخرت يعني
مروان وهو يضربها بخفه علي رأسها.راحت عليا نوم يا اختي
غرام.نوم الهنا يا خويا بس حاسب ايدك تقيله
مروان بغمزه.من عيوني يا عيوني انتي ها مين اللي فتحلك المحل يا مسكره
غرام بتوتر.احمم موسى هو اللي فتحه
مروان بصوت عالي.ااااااه موسى طيب كويس
تتوتر غرام أكثر وهي تتذكر الشكل الذي رائها بيه مروان مع المعلم في ليله الأمس لتقول.انت رايح فين
مروان.السيبر
غرام بهدوء.ربنا معاك خلي بالك علي نفسك
مروان وهو يذهب.ماشي يا بطتي هعدي عليكي بليل علشان اقفل المحل
غرام.ماشي
يذهب مروان وتبدا غرام ان تدير عملها وهي تخطف الانظار الي المعلم في بعض الأحيان
في المساء تنتهي من عملها وتذهب الي المنزل تصعد على الدرج يوقفها صوت حماتها التي قالت بغضب.خودي يا بت هنا
تنظر اليها غرام وتقول ببرود وهي تنوي بأنها لا تصمد الي احد بعد الان.خير يا مرات عمي
سعاد بغل. ادخلي ياختي في شويه زفت نضفيهم
غرام ببرود.لا معلش انا لسه جايه من بره وتعبانه ممكن تسبيهم لحد بكره او حضرتك ممكن تعمليهم
سعاد بغضب.نعم نعم مين دي اللي تنفضهم يا حبيبتي بت انتي انا سكت عليكي كتير بس لحد هنا توقفي قدامك حلين معايا يا غرام يا تدخلي تعملي اللي انا امرك بيه يا بعد ما ابني يجي ليه صرفه معاكي
تنظر اليها غرام وتقول وهي تصعد.بعد اذنك يا مرات عمي
وتذهب غرام الي الاعلي وهي لا تعرف ماذا حدث اليها فهي قبل ما يأتي المعلم ويدخل حياتها مره ثانيه اذا قالت اليها سعاد هذا الكلام كانت سوف تخاف من اللي ممكن يفعله بها جاسم ولكن هي الان لا يفرق معها شئ اذا جاسم يريد ان ضربها يفعل ذلك وإذا يريد ان يطلقها يفعل ذلك هي لا يفرق معها وجع او فرق او ايه شئ يمكن تكن وصلت الي اكبر مرحلة من البرود ولا عد يفرق معها اذا انفعل بها اكثر من ذلك توقف غرام امام الشقه وهي تنظر إلى شقة المعلم لا تعرف ولكن تحس بأن يوجد لها أمان بعد ما رجع المعلم و ليه لا هو كان لها الامان من طفولتها كان امانها في وقت كانت هي لا تحتاجه هل بعد ما كبرت واصبحت بكثره الحاجه اليه سوف يبعد عنها سؤال يعلم اجابته الجميع تدخل غرام شقتها وهي متشتته بشده تغلق الباب ويأتي اليها لحظه وعي ماذا تفكر ماذا فعلت جاسم الذي من مده قصيره كانت تحاول معه لكي يرضى عليها و يعاملها بحنان وحب هي الان لا يفرق معها وجوده او عدمه عن الرغم بأن جاسم يتملك صفات سيئه جدا ولكن هو ساعدها كثيرت في حياتها كان يتركها تكمل تعليمها وعن رغم بأن والدته كانت تزن عليه بأنه لا يفعل معها كذلك ولكن لا يسمعها جاسم وترك غرام تكمل تعليمها الي الآخر ولكن بعد التخرج لا يأتي اليه فرصه ان تعمل بشهادتها لهذا اتجهت إلى البيوتي سنتر تقول غرام بحزن شديد.جاسم لو في ايه ميستهلش منك كده يا غرام
تذهب غرام الي غرفتها وهي تقنع نفسها بذلك الكلام وبعد فترة كانت غرام تدخل المطبخ لكي تفعل الطعام بعد ما انتهت من تنظيف المنزل تمسك الهاتف وتشغل اغنيه
https://www.youtube.com/watch?v=X5Xwy4ob0mM
(اغنيتي المفضلة 💔
💔)تغلق عيونها وهي ركز في كلمات الاغنيه التي توصف القليل من مشاعرها و بكل اختصار الاغنيه كانت توصف غرام بكل تفاصيلها بكل حزنها وجعها ترفع غرام رأسها الي الاعلي و دموعها تنزل علي خدها وتردد مع الاغنيه.بنام بس الوجع صاحي ومين بيحس بجراحي الي امتي يا قلبي هتخبي والي امتي يا روحي هترتاحي
توقف غرام عند ذلك الكلام الاخير وكأنها تسال نفسها هذا السؤال (الي أمتي يا روحي هترتاحي) متي سوف ترتاح يا غرام هل سوف ترى الراحه في هذه الدنيا ام سوف تراها بعد ان تذهبي الي ربك
تنتهي الاغنيه اخير بعد ما فتحت جرح غرام الذي لا يشفى أو يطيب ابدا تمسح غرام دموعها وترجع الي التي تفعل تسمع الباب ينغلق بقوه كبيره تنفزع ترى الذي يدخل عليها بغضب عارم و بدون مقدمات كان يمسكها من شعرها بقوه كبيره وهو يقول بغضب شديد.انتتتتي يا بت ال$$$$$$ بتقلي ادبك علي امي يا بت ال$$$$$$ هتشوفي نفسك على امي يا بت الكلب هتعملي عليها واحده يا $$$$$$ لي تكوني مفكره نفسك كاسره عيني بالفلوس اللي بتديهاني وهسيبك تعملي في امي اللي انتي عايزاه يا بنت ال$$$$$ يا $$$$$ يا بت انتي اللي زيك ال$$$$$ انضف منهم شايفه نفسك علي ايه يا كسر الحريم يا ناقصه يا وسخه
غرام بوجع وصوت عالي.جاسم ابعد عني وخليني افهمك هي اكيد زودت من عندها حاجات اسمعني الاول علشان خاطري
جاسم بغضب شديد وهو يضرب فيها.كمان هتكدبي امي
قدامي يا بنت الكلب طيب تعالى بقى شوفيلك مكان يلمك يا زباله
يقول كلامه ويمسكها بقوه وهو يدفشها الي الخارج لتقول غرام بخوف شديد.جاسم لا والنبي هروح فين في الليل ده طيب سيبني البس حاجه اي حاجه استر نفسي بيها
جاسم بغضب وغل شديد.لا يا زفره علشان بعد كده تتعلمي الأدب
يقول كلامه ويرميها بره باب الشقه وهو يسمعها تقول بدموع شديد.طيب سيبني اخد مفتاح شقه اهلي علشان اقعد فيها يا جاسم لا يا جاسم
يغلق جاسم الباب بغل و حقد شديد ولا كأن التي رماها في الخارج هي زوجته عرضه تجلس غرام علي الارض وهي تخبي جسدها بيدها وهي كانت ترتدي قميص قطني الي بعد الركبه تنظر حولها وهي لا تعرف ماذا تفعل ترفع عيونها وتنظر إلى الذي يوقف امام الباب و عروقه تبرز من شدة الغضب ووووووو و
البارت السابع
مايا النجار
غرام المعلم
بنات لو سمحتوا انا نبهت قبل كدا علي التفاعل وعلي كلمة تم وعلي الاستيكرز يا جماعة بيجلنا ابلاغات علي البيدج وتقييمها بيقل دا اخر تحذير انا هقوله ولو بجد لقيت كلمة تم او استيكرز انا همسحها وما حدش يدايق من فضلكم علشان مش هيحصل حاجة لو قلتي بدال تم دي رأيك في البارت
مشاهدة سعيدة يا قمرات
️♥️💋 💋 $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
تزيد في البكاء وهي لا تعرف ماذا تفعل وهي بهذا الشكل الوقت متاخر بشده وهي لا تريد ان تذهب الي عمتها لانها تعلم بأنها تنام في هذا الوقت ولا تذهب الي احد سواها تنظر اليه وهو يوقف وجه احمر من شده الغضب ولكن يحاول أن يتجاهل هذا و يذهب اليها وهو يمسك جاكته الذي سحبه من داخل شقته ويضعه عليها وهو يقول ببرود مصتنع.روحي شقة اهلك او عند عمتك يلا
غرام بكاء يقطع القلب. المفتاح جوه و مينفعش انزل عند عمتي اكيد نايمين
يغلق المعلم عيونه بقوه ووجع عليها قلبه يتألم عليها بشده ينظر اليها وهي مازالت علي الارض وتبكي بحرقه وقوة شديده يمسكها بقوه ولهفه فهي طفلته المدلله نعم كان هو مثل ابيها كان هو المسؤول عنها في كل شيء يرفعها لكي توقف علي قدامها وهو يحاوط ذراعها تنظر اليه غرام وعيونها حمراء دم من البكاء ولا حد يعرف كيف و متى كانت غرام في احضان المعلم الذي يضمها بجميع قوته وهو يرفعها الي الاعلي وهو يشدد علي احضانها أكثر وأكثر يسمع صوتها وهي تتألم من الوجع لانه يضمها بقوه كبيره يدخل بيها المعلم شقته ويغلق الباب تحس غرام علي نفسها وتبعد عنها بسرعه وتقول.انت هتعمل ايه
يضغط موسى علي يده بقوه كبيره ماذا هي تشك بيه بأنه سوف يفعل بها شئ ينظر اليها ويقول بجمود يخفي خلفه نار.هتسوقي العبط معايا هطلع عينك من مكانهم
غرام بدموع.اسفه والله ما كان قصدي سوري
يغضب موسى من دموعها ويقول وهو يسير نحوهت بعض الخطوات.هشش مش طالبه زن
هزت غرام براسها وهي تنظر إلى الأرض ويقول موسي.ايه اللي حصل
غرام ببكاء شديد.معرفش
موسي ببرود.ادخلي نامي جوه وانا هنزل تحت
غرام وهي تلف الجاكت علي جسدها أكثر.لا خليك في شقتك وانا همشي
وكادت ان تذهب الي الباب ولكن يمسكها موسي من يدها ويقول بغضب وهو يسحبها بقوه. غباء مش عاوز هتروحي فين هترجع لجوزك ولا هتنزلي عند عمتك
غرام بدموع.هخبط علي جاسم وهخليه يديني مفتاح شقه اهلي
يبتسم موسي بسخرية ويقول.لا و هو هيديكي المفتاح وعليه بوسه صح ادخلي نامي يا بت
غرام بغضب وهي تضربه علي صدره بقوه.سيبني ابعدوا عني بقى حرام عليكم سيبوني وانا همشي من المكان ده خلاص سيبوني في حالي بقى حرام انا بموت والله بموت سيبوني بقيييييي
تبكي غرام بحرقه وقوة شديده تضع راسها علي صدره يغلق المعلم عيونه وهو لا يعرف ماذا حدث لهو ماذا هل سوف يضعف امامها مره ثانيه ولكن هذا لمره لا ينفع هي علي ذمة راجل و اذا بينهم مشاكل ولكن في النهاية تبقى غرام زوجه جاسم ولكن من سوف يقول هذا الحديث الي قلبه الذي ما ان دخلت غرام الي هذه الشقه وهو لغى العقل يترك المعلم يد غرام التي كان يمسكها ويضع يده علي خصرها ويقربها منه أكثر وهو يضمها بقوه ويستنشق رائحتها بقوه وعنف شديد هذه الرئحه التي دخلت قلبه جعلته يدق بقوه جعلت تدب فيه الروح مره اخرى يا ليتك يا زمان تتوقف عليكي يا غرامي وانتي بين احضاني يا ليتك يا قدر لا تلعب مع المعلم هذا العب التي جعلت غرامه تبتعد عنه كان امامك اي شئ من الممكن ان تفعل بالمعلم ولكن لا تاخذ غرامه لا تأخذ النفس الذي يخرج منه الروح التي تسكن جسده ما هذا العقاب ماذا هذا كيف ابتعد عنها كيف لا يظلوا دقيقه وكانت غرام تبعد عنه وهي لا تعلم ماذا حدث بيه هل هذا من حزنها من التي فعل زوجها بيه ام هذا اشتياق الي المعلم نعم كانت تشتاق له و كيف لا تشتاق له هذا المعلم التي اتربت علي يده التي كانت تتحامى خلف ظهره فعل معها اشياء كثيره تنظر الي عيونه السوداء بشده ليقول المعلم وهو يهرب الي الخارج.خليكي هنا وانا هطلع علي السطح
يقول كلامه ويمسك بطانيه كبيره و وساده ويذهب إلى الخارج بسرعه وكأن هذا المكان يوجد بيه حريق يخاف المعلم ان يحترق فيه ليذهب إلى الخارج ينظر إلى الشقه التي بيها جاسم ويأتي في عقله بأن يدخل لكي يربي هذا الحقير ويعلم كيف يستقوى علي انثى ولكن هو يعلم بأن اذا فعل هذا سوف يطلع خسر الان غرام لا تقبل بأن احد يضرب زوجها واقل كلمه سوف يسمعها المعلم هي(انت ملكش دعوه) واكيد المعلم لا يضع نفسه في هذا الموقف يصعد الي الاعلي والي اخر طابق يرمي البطانيه علي الارض بغضب شديد وهو لا يعرف كيف ضعف بهذا الشكل ماذا حدث له كيف يصل بيه شوقه بأنه هو الذي يقترب منها وهي التي تبعده يحزن بأنها كانت تبعده عنها يحزن وبشدة كيف تتحول من انها كانت تركض الي احضانه ولا كانت تريد ان يبتعد عنها الي هي التي تبعده وهذا لانها تحب زوجها ولا تريد ان تخونه او تلمس شخص غيره لا احد يعلم كيف تأتي اليك يا معلم الجرأة انك تحزن بأن تلك الفتاه لا تريد ان تخون زوجها هل هذا يعقل يمسك المعلم البطانيه و يفرشها علي الارض ويقول وهو يتسطح بغضب شديد.نام اتخمد التفكير في الموضوع ده مش هتاخد منه غير وجع الدماغ البنت متجوزه وحتى لو في مشاكل بينها وبين زوجها هترجع ليه وانت هتطلع ابن ستين كلب بطل تفكر فيها الله يباركلك انا مش ناقص
كان يقول هذا الكلام الي قلبه لكي يصمد ولا يدق بهذا العنف و لكي لا يعطي الي نفسه اي ذات أمل بأنها سوف ترجع له ولكن القلب مازال متمسك بحبه ولا يتركه أبدا و يا يفوز بيه يا يموت بعشقه ليقول موسى بوجع واضح في صوته.كفايه والله العظيم ما ليك سابتك زمان علشان جاسم و انهارده رفضت قربك علشانه بلاش نرجع للوجع ده تاني هي مع جوزها و مستحمله منه كل ده و وراضيه وساكته اسكت انت وسيبني كله بسببك يا ابن الكلب كفايه بدل ما والله اتجوز واخليك تنحرق مع غيرها
يغلق موسى عيونه وهو يتحدث مع قلبه الذي يوجع بشده من هذا الفراق الذي قضى علي هذا القلب يتألم بشده ولا احد يحس بيه حتي الشخص الذي يكن بداخله لا يحس بيه يريده ان ينساها وهو مع كل ثواني عشقه إليها يكبر ينزرع بيه أمل بأنها تكن له لا يفقد الامل مازال يوجد في داخله امل كبيرة بأن لا ينخزل بهذا الشكل لا يظل معلق سوف ينتظرها يوم يومين عام او عامين سوف ينتظرها العمر بأكمله و هي تستحق منه ذلك هي طفلته وإذا تزوجت وإذا لمسها غيره يوجد بداخل هذا القلب حب وعشق يغفر لها اكثر من ذلك يعشقها يتحمل و يتألم ولكن تكن له يستحمل كل شيء ولكن القدر يجعلها في احضانه هذا الذي يتمناه لا يريد بعد ذلك يغضب موسى من هذا الذي يدور في داخل هذا القلب ليقول بغضب شديد.حتي لو اطلقتك مش انا اللي اكل من طبق غيري طفح فيه البنت دي مش ليا حتي لو ايه اللي باعني برخيص مش هشتري داهيه اللي تاخد ما ترجع في غيرها و لو هفضل في النار دي اشوف واحده تنسيني الف زيها
ماذا بيك يا معلم هل تريد ان تعاقب هذا القلب لانه حب كان من المفترض ان تعاقب نفسك بأنك السبب في هذا الحب ما فعل هذا القلب الذي لا يريد سوا حبيبه لا يريد اقل او أكثر انت السبب في هذا العذاب انت الذي وقعت في عشق لا ينكتب عليه سوا الفرق... .
اما عند تلك الفتاه التي لا يفعل بيها القدر سوا ان يعذبها ويرميها في شئ اكبر منها ومن سنها عذبها قدرها بشده هي لا تفعل شئ الي كل ذلك لا تريد سوا حياه مستقره لماذا يعاملها القدر بهذه الجديه وهي فتاة بريئه ظلمها قدرها و عائلتها وكل من حولها كانت تبكي بقوه وهذا لم يكن جديد عليها هي من يوم ما تزوجته و دموعها لا تجف من عيونها ذلك العيون الزرقاء ارهقهم البكاء يريدون ان يأخذ القليلا من الراحه ومن سوف يقول هذا الكلام الي منا كان السبب في دموعهم هذه الفتاه غرام اخذت جزء كبير من معنى اسمها والتي هو عذاب و هلاك كانت تضم نفسها لان لا يوجد من يضمها لا يوجد من يأخذها في احضانه يطمنها بأن كل شيء سوف يرجع مثالي ترفع راسها الي الاعلي وتقول بصوت يوجع من يسمعه.ياريت اهلي كانوا لسه معايا كان جاسم لقى اللي يخاف منه بس ربنا اختارني انا اني اتعذب العذاب ده
تبكي غرام بحرقه وقوة شديده وتقول وهي تنتبه علي حديث.استغفر الله العظيم والله يا رب لا اعترض على ارادتك بس انا تعبت تعبت من اللي بيحصل فيا ده ليه هل اللي انا بطلبه صعب اوي كده علشان الدينا تستخسره فيا بيت دافئ وفيه شويه حب مش عاوزه اكتر من كده والله العظيم انا راضيه بكل حاجه بس قلبي بيوجعني لما اشوف كل اللي في سني حياتهم طبيعي وانا غرقانه في كل المشاكل دي بحاول راضيه بس انا انسان ياربي ريحني انت بيدك تغير حالي للاحسن يارب ريح قلبي انت اللي عالم بيا انا مليش غيرك يا ربي دلني علي الطريق الصح
تبكي غرام بقوه وهي لا تعلم ماذا تفعل هي بعد الذي فعله جاسم بها الديها أمل ان يرجع الي الاحسن نعم هذا هو تفكيره ولا احد يلومها غرام تريد الاستقرار لا غيره تريد ان لا تبقى عبئ علي أحد اذا انفصلت من سوف يكن بجانبها من يشجعها علي الطلاق وإذا فعلت ذلك سوف يكن معها يوم اثنين وبعد ذلك سوف يذهب لكي يرى حياته وهي التي تبقى وحيده هي التي تتذوق من كاس مرا تستحمل كل ذلك منعا ان تشرب من الكاس ذلك وهي تعلم جيدا بانها اذا طلقت لا احد يرحمها من غل عائلتها ومن المجتمع التي يصنف المرأة المطلقة بأنها
(الأسف الشديد بان فعلا الكلام ده صح مجرد ما الست بتطلق بيتقال عليها اوسخ كلام وبتقى هي دايما المذنبه ربنا يرحمنا برحمته) )
(انتوا قوليلي ايه رايكم في الموضوع ده)
قبل هذا الوقت بكثير جدا كان الوقت لا يكن متاخر كان يسير في الحاره وهو يريد ان يذهب يجلس مع المعلم الذي دق عليه وقال له بأنه سوف يذهب إلى شقته بعد ما انتهي من عمله في (الورشه) ينظر امامه يرى التي توقف امام منزل المعلم وهي تربع يدها امام صدرها توقفت اقدامه عن الحركه وهو يحس بضربه قويه دخل قلبه وهو يرى وجهها الذي لا يليق عليه تشبيه سوا بأنه ملاك علي هيئة فتاه ينظر اليها بدقه عاليه وكانه يتاكد بانها حقيقه ولم تكن خيال مكرمش وجهه بستغرب وهو يرى الحزن الذي يملى وجهها البريئ ترفع هي رأسها الي الاعلي وتلف الشال علي جسدها اكثر وتدخل الي الداخل يذهب هو خلفه وهو ينظر الي الارض و يفكر من هذه الفتاه وماذا تفعل في منزل صديقه ولا ينتبه الي التي تخرج بسرعه الي الخارج وهي أيضا لا تنتبه له وتخبط به بقوه ترجع الي الخلف بقوه من آثار الخبط لتمسكه من قميصه لكي لا تقع ليمسكها هو بسرعه ويسحبها بقوه له و تبقى في احضانه للحظه من الصمت لا نسمع سوا صوت الأنفس هدوء تام ترفع هي عيونها له وهو ينظر الي شعرها الأسود ينظر إلى عيونها بعد ما رفعت راسها له وتضم حاجيبها في بعض وهي تحس بفرق الطول الذي بينهم تأتي لها لحظه استوعاب ماذا هذا الوضع التي هي بيه مع راجل غريب تبعد عنه بسرعه وعنف شديد وكأن هذا الشخص شبح تنظر له وكانها ترفض الذي حدث وتدخل بسرعه الي الخارج وتترك هذا المسكين متعلق بيها وبه عيونها التي جعلته يفقد عقله و اما القلب الذي اخذته هي وهي تذهب تغلق الباب بعنف شديد وهي تتنفس بصعوبه وصدرها الذي يطلع وينزل تدخل غرفتها قبل ما تراها والدتها وتغلق الباب خلفها تذهب الي احد الادراج وتأخذ صوره شاب في أواخر العشرينات من عمره وسيم بشده ومن ينظر له يحس بطمئنين تضم الصورة وهي تقول بدموع شديد.اسفه يا قلب مسك اسفه انت اكيد زعلان مني دلوقتي علشان راجل غيرك لمسني اسفه يا عمري اسفه والله ما كان قصدي يا نور عيني سامحني يا حبيبي سامحني
تبكي مسك بقوه وهي تحس بأن هذه خيانه الي زوجها وحبيبها الذي توفى من فتره طويله وهي مازالت تعيش علي ذكراه كان هو عشقها وبعد وفاته دخلت في حالة اكتئاب الي الان لا تعرف ان تخرج منها تغلق عيونها بألم شديد من هذا الحال التي تعيش بيه لتتذكر شئ تمسك الوساده وتضع عليها الصوره وتنام علي جانبها وهي تنظر إلى الصورة وتقول وكأنها تتحدث مع احد امامها.تعرف ايه اللي حصل النهارده جارتنا ام عادل قالتلي كلام زعني اوي علشان كده انا مش بحب اخرج من الشقه كلهم بيلوموني علي موتك واني كنت نحس عليك واللي مش بيتكلم بلسانه عيون بتكون قايله كل حاجه العيشه وحشه من غيرك يا حبيبي مكنتش متخيله انك ممكن تبعد عني في يوم وليله كده ياريت كنت شبعت منك اكتر يارتني مُت معاك بدل ما سيبتني في قسوة الدنيا لوحدي الدنيا طلعت بشعه بشكل من غيرك كان لسه بدري اوي علي فراقك يا نور عيني كان لسه مش قولتلي انك مش هتسيبني فين الوعود دي يا هلال فين تنهي كلامها وهي تلمس علي الصورة بحزن و دموع تغرق عيونها وقلبها التي لا يشفى من الحزن علي من يعشق لتقول مسك ابتسامه.تعرف ان كتب كتابنا عدى عليه سنه ونص يعني كنا زمانا بنحضر الي فرحنا دلوقتي ربنا يرحمك يا قلبي كنت ونعم السند ليا انا لو عيشت عمري قد عمري مش هلاقي حد زيك ولا في حنية قلبك عليا صوتك وحشني اوي يا هلال ضحكتك غيرتك ايامنا مع بعض وحشنتني مكنتش متخيله الفراق ده عمري ما هقدر انساك يا اغلي ما ليا مش هنساك طول ما فيا نفس وافضل علي الوعد مش هدخل راجل غيرك في حياتي هستنى اليوم اللي نتقابل في الجنه وتكون ليا يا حبيب عمري
تتنهد مسك قويا وهي تفرد جسدها علي السرير وتنظر إلى سطح الغرفه وهي تشرد بذاكرتها مع حب عمرها الذي لا تقدر ان تنساه وتكمل حياتها تعيش علي امل بأنهم سوف يتقابلون في الجنه عدت ايام وشهور وسنوات ومازالت هذه الفتاه تعشق هذا الشاب الذي يدعى هلال فماذا سوف يحدث معها هل يدخل ما سوف يغير حياتها و يجعلها تنسى حبيبها ام تظل هذه الفتاه علي ذكرى ما تحب
(الواحد جاله جفاف من العلاقات الغريبه دي 😂
) )في صباح يوم جديد ملئ بالاحداث تفتح عيونها وهي تحس بصداع شديد تمسك رأسها بألم شديد و الرؤيه لا تبان امامها بشكل واضح تذهب الي الحمام وتغسل وجهها جيدا وتأخذ شيال يوجد علي الطويله وتذهب الي الخارج تنظر إلى الشقه التي من المفترض ان تكن شقتها التي انطردت منها في ليلة الأمس تنزل منها دموعها كادت ان تذهب الي الدرج ولكن ترى الذي يصعد الي الاعلي وينظر إليها باستغراب وهو يراها تخرج من شقه المعلم وفي نفس الوقت ينزل المعلم من الاعلي ينظر لها وتستغل هي الفرصة وتذهب بسرعه الي الاسفل ينظر موسى له ويقول ببرود.خيرا يا ابو مكه
جلال بصوت عالي.غرام كانت بتعمل ايه في شقتك يا موسى
موسي ببرود وهو يذهب إلى الشقه.صوتك يا جلال
يدخل خلفه جلال ويقول بغضب.اخلص يالا البنت كانت بتهبب ايه هنا
موسي بغضب وصوت عالي.والله روح اسأل اخوك ال$$$$ قوله مراتك كانت بتعمل ايه في شقه ابن عمك اه وتبقى تقوله ازاي رجولته زقتك ترمي مراتك بره شقتها في نص الليل وهي بلبس زي الزفت
ينفخ جلال بقوه ويقول بهدوء مصطنع.انت ليه مش فاهم انك انت مينفعش تدخل في اي حاجه تخص غرام مينفعش انت بتزود الطينه بله بالشكل ده
موسي بغضب وصوت عالي بشده.طيب يا عم جلال انا مش هتكلم ولا هدخل في اي حاجه اتصرف انت شوف حل في اخوك ال$$$$ ده شوف هتعمل ايه بس انكم تركبوا قرون وتسيبها البنت كده فده ولا يرضى رب ولا عبد
جلال بصوت عالي.راجل و مراته انهارده اتخانقوا بكره زي السمن علي العسل وانا لو دخلت بينهم هبقى ابن الكلب اعمل ايه في الحال ده
يا معلم
موسي بغضب شديد.سيب بنت عمك ال$$$$$ يبيع ويشتري فيها يا جلال سكاتكم علي القرف ده خلى جاسم يتمادى مع البنت لما لقى مفيش حد هيوقف في وشه ركب ودلدل رجليه دي بنت عمك يتيمه ولا ليها اب ولا ام يوقفوا في وش اخوك ربنا هيحاسبني عليها يا عم
جلال بهدوء.اهدى يا موسى اهدى علشان الكلام ميروحش في حته بعيده
موسي بصوت عالي.انت اللي دماغك بايظه يا جلال اللي بيحصل ده لو وكان بيحصل مع مسك بنت عمتي كنت عملت كده واكتر واخوك لو فكر يعمل حاجه في البنت دي تاني وعرش ربنا ما حد هيقفله غيري وهطلع ميتين امه و ده مش علشان البنت لا علشان عصام عمي الله يرحمه يستاهل اني ادافع عن بنته اليتيمه اللي ولا ليها حول ولا قوه وانتوا اتهونتوا فيها يا جلال آخر الموضوع ده طالما انت مش عايز تدخل في الموضوع ده فانا مش هرضي بالظلم
يهز جلال براسه وهو يعلم بأن اذا قال المعلم شئ سوف يفعله ومن الاحسن بأنه لا يناقشه الان سوف يطلع خسر لهذا يتركه يفعل ما يريده والذي يجعله يصمد اكثر بأنه يرى بأن جاسم تمادى اكثر مع غرام وبأن جلال يحس بذنب اتجاها لانه كان يرى الذي يحدث بها ويصمد لهذا يترك المعلم يربي اخيه الذي لا يتذوق طعم الآدب تدق الباب وينفتح لتنفجر في البكاء وتدخل بين احضان عمتها التي ضمتها بقوه وهي تعلم بأن تشاجرت هي و زوجها وهذا الامر لا يكن جديد تغلق صفاء الباب وهي تقول بحنان.بس يا قلب عمتك بس
غرام بدموع وجع شديد.انا تعبانه اوي يا عمتي تعبانه اوي
صفاء. سلامتك يا عيون عمتك ان شاء يحط عليك يا ابن سعاد
تبكي غرام اكثر لتقول صفاء وهي تجلس بيها علي الأريكة.حرام عليكي نفسك يا غرام حرام انتي لسه صغيره والف من يتمناكي سيبه يا حبيبتي سيبه والله ما هيتغير ده وسخ اللي يخلي مراته تنزل تصرف عليه مفيش منه امل اسمعي كلام عمتك
غرام بدموع شديد.خايفه يا عمتي خايفه مش عاوزه اكون لوحدي في الدنيا دي بقول نار جاسم ولا جنه الوحده
صفاء بغيظ. وحده ايه يا بت انتي اول ما عدتك تخلص اكون مجوزاكي سيد سيده انتي بدر منور يا غرام قمر ولسه صغيره و معكيش عيال يعني لسه مرغوب فيكي يا قلبي
غرام وهي تمسح دموعها.غلط يا عمتي انا لو اطلقت من جاسم يا هاخد واحد مطلق ومعاه عيال و هيتجوزني علشان عياله يا ارمل ومعاه برضو عيال وهيتجوزني علشان نفس السبب
صفاء بغضب.والنبي انتي عاجبك اللي بيحصل فيكي يا غرام جاي علي هواكي انا عمتك اهو طفشت من وجع الدماغ وانا علي دراعي بنت وانتي بطولك ومسك في الخرا
تضع غرام رأسها علي قدم عمتها وتقول بوجع شديد.محدش هيسيبني في حالي يا عمتي محدش هيرحمني انتي عارفه الناس بتقول علي المطلقه ايه
صفاء بغضب شديد. سييك من كلام الناس و الناس وبعدين والناس دول فين وانتي بتدوقي المر في كاس محدش شايف وجعك يا ضنايا سيبك من كلام الناس ولا هيقدم ولا هيأخر شوفي حياتك يا غرام شوفي اللي في مصلحتك سيبك من الناس و من وعدك لامك سيبك من كل حاجه وخليكي في نفسك يا حبيبتي و انا معاكي في اي قرار تاخديه ومش هسيبك أبدا والله علي عيني اقولك تخربي بيتك بس البيت الي يتبني علي وجعك تهديه احسن يا غرام فكري يا روحي ادي نفسك فرصة مع حد غير ابن الوسخ ده
تضحك غرام بخفه لتقول صفاء.ها قولي سبب الخناقه ايه المره دي
غرام بقهر.امه
تبتسم صفاء وتقول.ما الطبيعي مش ابن امه
تغلق غرام عيونها وهي متعبه شديد تمسح صفاء علي شعرها بحنان وهي تحس بوجعها لانها مرت بهذه التجربه قبلها ولا احد يحس بيها اكثر من صفاء التي عاشتها غرام مع اسوا وهذه قصه سوف نعلم مع الأحداث
في المساء تذهب غرام الي شقتها لكي تأخذ بعض الاشياء الخاصه بيها قالت الي عمتها بانها سوف تذهب لكي تأخذ اشيائها وقالت اليها بأنها تأتي بسرعه قبل ان ياتي جاسم من الخارج لكي لا تحدث بينهم ايه شئ تدخل غرام الشقه التي يتركون مفتوح في الخارج وهذا تعليمات حماتها تذهب غرام الي غرفتها تمسك مفتاح شقه اهلها وتمسك شنطه لكي تلم فيها ملابسها وبعد ما انتهت كانت سوف تخرج ولكن ترى الذي يدخل وينظر إليها ويبتسم ويقول.كنت عارف انك متقدرش تعيشي من غيري يلا ادخلي حضري الاكل علشان هموت من الجوع
غرام ببرود مصطنع.ابعد من قدامي يا جاسم وخليني امشي
يقترب منها جاسم بشده ويقول وهو يقترب من وجهها.لو مفكره انك بالحبتين دول هتخليني اجري وراكي علشان ارجعك تبقي هبله لو خرجتي من هنا مش عاوز اشوف وشك تاني يبقى احسلك تترزعي بالادب والذوق و متنسيش نفسك يا غرام
غرام بغضب.انا نسيت نفسي فعلا نسيت انا مين وايه لما استحملت كل القرف ده منك بس خلاص يا جاسم انا دلوقتي رجعت وعرفت قيمه نفسي كويس وانا اللي مش عاوزه ارجعلك تاني
جاسم بغضب شديد.اااه صح ما حبيب قلبي رجع لازم تسوقي العوج عليا ما بقى في بديل بس علي موتي يا غرام مش هسيبك تتهني وانا علي وش الدنيا هتفضلي علي ذمتي و اطلع عليكي كل اللي حصلي و مش هخليكي تكوني مبسوطه هخليكي معايا ولا طايله سما ولا ارض وهتفضلي تتمني مني كلمه حلوه ومش هتلاقي غير الذل اللي يليق بيكي يا كلبه
غرام بغضب.تبقي بتحلم لو فكرت اني هخليك تعمل فيا كده يا جاسم انا هنقذ نفسي من واحد مريض زيك
تقول غرام كلامها وكادت ان تذهب ولكن يمسكها جاسم بقوه كبيره ويصفعها علي وجهها بعنف لتصراخ غرام بوجع شديد ليقول جاسم.قولتك لا يا غرام ملكيش خروج من هنا انتي هتفضلي عابده عندي طول عمرك محدش هيتملكك غيري يا $ $$$ $
كان يقول كلامه وهو ينزل علي وجهها بقوه كبيره وهي تصرخ بأعلى صوت لديها لكي يأتي احد ينقذها
عند موسى الذي كان في شقته وعندما سمع صرخات غرام نهض بسرعه وهو يقول بغضب عارم. نهايتك علي ايدي يا جاسم الكلب
ويخرج الي الخارج و يوقف امام شقه جاسم ويرجع تلت خطوات و يضرب الباب بقوه بقدمه ينكسر الباب بقوه كبيره ووووووو
(المعلم البارت الجاي هيبرد قلبكم علي حبيبكم جاسم 👍😂)
توقعاتكككككككم في الكومنتات باي بااااااااي
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق