رواية حظ عوالم الفصل الاول بقلم الكاتبه الكبيره حنان حسن حصريه وجديده
رواية حظ عوالم الفصل الاول بقلم الكاتبه الكبيره حنان حسن حصريه وجديده
عمو قلع...&ني هدومي.. وفتحلي بوقي
عشان
ولما حاولت اصرخ حط منديل علي وجهي فا غيبت عن الدنيا
ومعرفش ايه الي حصل بعد كده
دا الكلام الي قالتهولي طفلتي ملك
بعدما اكتشفت انها اتعرضت للاغت
..&صاب
لحظتها كنت هتجنن وفضلت الطم واقول.. ازاي المجرم دا يعمل كدا مع طفلة ؟
وايه الي اغراه فيها
دا ملك مكنتش لسة كملت العشر سنين؟
في اللحظة دي
قررت انت..&قم من الي عمل كدا في بنتي
فسالتها
وقلتلها..عمو دا شوفتية قبل كدا؟
قالتلي...انا معرفش شكلة لانة كان لابس قناع علي وجهة
فا سالتها تاني
وقلتلها...طب قابلك فين ؟
واوصلة ازاي؟
فا صدمتني ملك بالاجابة
وقالتلي..عمو دا بيبات في غرفة نرجس
فا رجعت لورا وانا مزهولة
وبقول لنفسي.. مين دا الي قدر يدخل غرفة نرجس ويبات فيها كمان؟
دا الكل عارف ان
سلفتي نرجس ماتت محروقة وغرفتها مسكونة بالعفاريت ؟
ورجعت فكرت مع نفسي تاني
وقلت..عفاريت ايه ؟
ما عفريت الا بني ادم
اكيد المج..&رم استغل الاشاعة دي عشان يدخل الاوضة وينفذ جري..&متة براحتة
وهو مطمن ان محدش هيقدر يقرب من الغرفة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تركت بنتي واخدت سكي..&نة المطبخ واتوجهت لغرفة نرجس وانا مقررة اخد حق بنتي بايدي
وبالفعل روحت علي الاوضة وبمجرد ما فتحت الباب شوفت ادامي شخص نايم علي الارض ومتغطي بملاية
فكرت ارفع الغطاء من علية
لكن..
ساعتها خوفت لا المجرم يشعر بوجودي ويفترسني انا كمان ..
فا اتسللت بهدوء
لغاية ما قربت منه وفضلت ابصلة وازداد غيظي من منظرة
وهو نايم ولا كأنة عمل حاجة
لحظتها افتكرت الي عملة في بنتي
فا طع..&نتة في بطنة طع..$نات متكررة
معرفش عددها ايه
انا فضلت اطعنة لغاية ما تعبت
وبعدها قعدت في الارض وكانت حواليا بركة من الدم
وبرغم هول الموقف..و لكن انا لحظتها شعرت بارتياح
كنت حاسة اني رجعت شرف بنتي وبرئتها من تاني
وبعد ما هديت وبدات اخد نفسي من تاني
لقيتني برفع الملاية الي كانت حاجبة عني وجه المجرم..
وقلت لنفسي
دلوقتي بقي لازم اعرف مين الي عمل كدا في بنتي
وبمجرد ما رفعت الملاية وشوفت وجه المجرم
اتصدمت صدمة عمري
لان المجرم الي كان تحت الملاية طلع زوجي و(والد ملك)
لحظتها فضلت الطم واقول..يلهوي يعني ابوها هو الي عمل كدا فيها؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
انا فقدت صوابي تماما
والدنيا اسودت في عنيا ومكنتش عارفة هعمل ايه
وكل الي طلع عليا ..اني اهز في جثتة واقولة قوم قولي عملت كدا ليه في بنتك ؟
ولما هديت شوية
فضلت افتكر الي حصل بيني وبين زوجي
فا عرفت هو عمل في بنتة كدا ليه
ودا خلاني مندمش علي قتلة.. وقمت واستجمعت كل قوتي و حفرت حفرة كبيرة في اوضة نرجس ودفنت جثة زوجي
وبعدما سويت عليه التراب نفضت هدومي واخدت الس...&كينة بتاعتي
وخرجت من غرفة نرجس واتجهت لغرفتي
وبعدما نضفت السكينة من الدم وضعتها تحت مخدتي ودخلت استحميت و غيرت هدومي واستلقيت علي السرير وفضلت اعيط لغاية ما نمت
والصبح صحيت علي صوت ملك بنتي بتصحيني وهي مستعجلة وبتقولي...ماما ماما
قومي بسرعة كلمي بابا
فا بصتلها بذعر
وقلتلها..بابا؟
بابا مين الي اكلمة؟
قالتلي ..ايوه
بابا معايا علي الموبيل وعايز يكلمك
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
شكيت ان الي حصل امبارح كان حلم او كابوس
لكن..لما بصيت تحت المخدة لقيت السك...&ينة الي حطتها بايدي امبارح بعدما خلصت عليه لسة موجودة
فا اتأكدت اني مكنتش بحلم
وفي نفس الوقت مكنتش مصدقة ان الي علي الموبيل يبقي فؤاد زوجي
فا اخدت منها الموبيل وانا برتجف
وقلت..الوو
والغريبة ان الي رد عليا هو فؤاد زوجي بنفسة
ولقيتة بيقولي...الووو ازيك يا عوالم
جهزي نفسك انتي والعيال انا جاي النهاردة و هاخدكم افسحكم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رميت الموبيل من ايدي
وطلعت اجري علي غرفة نرجس
يمكن يكون حد حفر في الارض وخرجة لكن..الارض كانت متساوية زي ما هي
ايه دا بقي؟
هو حد فاهم حاجة يا جماعة؟
اقولكم؟
انا هسردلكم حكايتي من الاول يمكن تلاقوا معايا تفسير للي بيحصل
انا اسمي ،،عوالم،،
نشأت ولقيت نفسي بنت يتيمة الاب والام
وحتي خالتي الفقيرة الي اخدتني وربتني لغاية ما بقيت في العشرين من عمري
اصابها المرض وماتت ..وتركتني لوحدي في شقتها الايجار
بدون اي دخل مادي
لان معاش زوجها اتوقف بمجرد ما اتوفت
با اختصار..
بعد وفاة خالتي.. لقيت نفسي في الشارع بدون مأوي
ودا كان سبب اختيار زوجي فؤاد ليا
فؤاد لقاها جوازه بلاش.. لا هيدفع فيها مهر ولا شبكة ولا هيلاقي حد يطالبة بحقوقي
وبالفعل..فؤاد اتجوزني بدون زفة ولا فستان فرح..ودخلنا في غرفة في بيت اهلة..
و مكلفش نفسة يجيب غرفة نوم جديدة.. ولا حتي قديمة واكتفي بالسرير بتاع امة القديم المكسور
وحتي الدبلة الي جابهالي اخدها مني وباعها بعد الجواز
وبرغم ان اخواتة الرجالة كانوا جايبين عفش جديد لزوجاتهم لكن فؤاد كان شايف ان جوازته متستهلش الغرامة لان العروسة كانت يتيمة ومضطرة تقبل باي شيئ
بدل ما تترمي في الشارع
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
انا تزوجت من فؤاد في بيت العيلة بتاع اهلة ..وخلفت منه ثلاث بنات
احنا كنا في البيت عبارة عن ثلاث سلايف متزوجين من ثلاث اشقاء
وكلنا كنا عايشين مع بعض
يعني كانت القعدة و الااكل والشرب طول النهار مع بعض عند حماتي
وباليل كل زوج ياخد زوجتة ويدخل ينام في غرفتة ..
سلايفي اسمهم نورا ونرجس
وبقدر ما كنت بحب سلفتي نورا وبعتبرها صحبتي
الا اني مكنتش بقبل سلفتي التانية (نرجس) ولا كنت بطيقها
ونورا كمان مكنتش بتحبها
اصل نرجس كانت شخصية غي..&ورة وغ...&لاوية وحق..&ودة ..
بسبب انها الوحيدة الي كانت مش بتخلف فينا..ومكتتش راضية بكونها (عاقر)
دا غير ان كان ليها في السحر والاعمال..
ومن كتر ما جاورت السحرة واتعاملت معاهم بقت عاملة زي الي لابسها جن
ووجهها كان مقبض
ويمكن دا لانها كانت بتخوض في الاعراض... وياما حاولت تفهمني
ان نورا كانت ماشية مع جارنا الفران الي اتحرق في الفرن لما الفرن ولع
اصل الفران دا كان كل يوم بيجي عندنا البيت عشان يجيبلنا العيش
ونرجس قصدت تتهمها مع الفران لانة مات ومش هيقدر يكدبها ولا هيقدر يدافع عن نفسة
..وفي يوم طلبت مني اني اشهد معاها بان نورا كانت عاملة علاقة محرمة مع الفران ... عشان تثبت ان ابن نورا الي فرحانة بيه جايباه من الحرام
لكن انا عملت ودن من طين وودن من عجين
وقلتلها...مليش دعوة يختي
الخوض في الاعراض حرام ..وانا عندي بنات ، ثم انا لو طاوعتك جوزي ممكن يطلقني فيها
فا سكتت نرجس وهي بتبصلي بقرف
وتركتني ومشيت
ومن يومها وانا بخاف من دماغها وافكارها المس...&مومة
وبرغم اني كنت بك...&ره..
نرجس
ومش بط...&يقها
لكن طبعا مكنتش اقدر اظهر كرهي لها ولا حتي كان ينفع اتجنبها خوفا منها ومن زوجي واهلة
فا كنت بتضطر اتعامل معاها عادي
أما نورا ...
فا مكنتش قليلة الحيلة ولا بتقدر تسيطر علي أعصابها زي حالاتي
واعلنت نورا كر..&هها لنرجس علي الملاء
وكل يوم كنا نصحي علي خناقة بينهم
وللاسف دائما نورا كانت بتضرب تحت الحزام...و تعاير نرجس بالع...قم
وعدم الخلفة
ودا الي كان بيخليهم يمسكوا في بعض
وكتير كانوا بيتخانقوا..
وانا واقفة وسطهم
ولما حماتي كانت بتطلب شهادتي علي الي بيحصل بينهم
بصراحة أنا ديما كنت بقف في صف نورا
ودا خلي نرجس تكن ليا انا ونورا العد..&اوة
ومن شدة غيظها مننا بدات نرجس توقع بيني وبين نورا
وبالفعل قدرت نرجس تنفذ خطتها
ووقعت بينا
ودا حصل لما استغلت نرجس وجودها في غرفة نورا بحجة مرض نورا المفاجئ
..واخدت نرجس موبيل نورا وبعتت منه رسالة غرامية لفؤاد زوجي
وادعت في الرسالة انها نورا
الي بتحبة بجنون وبتنتظر منه يبادلها الحب والاهتمام
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما اتأكدت نرجس ان الرسالة وصلت لزوجي حذفتها من علي موبيل نورا
والي عملتة نرجس دا
كان بهدف ان زوجي ياخد فكرة سيئة عن نورا ويفضحها في العيلة ادام زوجها فا يطلقها..
وفي نفس الوقت أنا أعرف بالفضيحة واكره نورا
وكانت فاكره انها بخطتها دي هتنجح في التفرقة بيني وبين نورا
..لكن الي حصل كان مخالف تماما لخطة نرجس
لان زوجي لما وصلتة الرسالة مغضبش ولا ثار ولا فضح نورا
زي ما نرجس كانت متوقعة
بالعكس..دا اتشد لنورا و بدء يركز معاها وبقي يتابعها في الرايحة والجاية...
وديما كان بيتلو علي مسامعها احلي الكلام
و يبدوا أن نورا اتأثرت با اهتمامة بيها
وبدأت تتجاوب معاه
فا زاد تعلقة بيها اكتر لغاية ما بقي مولع بيها
والمصيبة ان نورا كمان وقعت في غرامة
وعلاقتهم اتطورت بسرعة
لغاية ما في يوم وانا رايحة اوصل بنتي للمدرسة لقيت نرجس جاية تقولي..سيبك من البت والمدرسة و تعالي شوفي جوزك وسلفتك بيعملوا ايه في غيابك
فا رجعت بسرعة علي البيت
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
ظبطتهم بنفسي علي سريري
لحظتها شوفت نورا وفؤاد كانوا في وضع قذر
ودا كان أثناء غياب زوجها طبعا
والمؤلم ان فؤاد اول لما شافني ادامة ضربني
وقالي ايه الي رجعك علي غفلة
ولما واجهتة بخيانتة اعترفلي انهم بيحبوا بعض..
وصرح بكل بجاحة
وقالي..
نورا عجباني وداخلة مزاجي ومش هسيبها ولو مش عجبك غوري في داهية
(الباب يفوت جمل)
بس بناتك مش هتشوفيهم تاني
و خلي بالك لو نطقتي بكلمة عن علاقتي بنورا هق...$تلك ..
يومها انا اتجننت حرفيا
ولقيتني بقولة ...انتوا اتفضحتوا خلاص
لان نرجس شافتكم وهي الي جت وعرفتني بخيانتكم
وزمانها دلوقتي هتقول لاخوك الي انت بتخونة مع زوجتة
وهتفضحك ادام اهلك كلهم
رواية بقلم..حنان حسن
روايات حنون المصرية
في اللحظة دي
انتفض فؤاد ولبس هدومة وطلب من نورا تلبس بسرعة
وبعدها ...فضل ينادي علي ملك ( بنتي الكبيرة )
ولما البنت وصلت علي صوتة
قالها...روحي بسرعة نادي علي مراة عمك (نرجس)
وقوليلها ان امك مستنياها في غرفتها
وبعدها روحي علي عند جدتك. مترجعيش الا لما اقولك
فا اطاعت ملك الاوامر
وراحت تنادي لنرجس
فا بصيت نورا لفؤاد بدهشة
وسالته
وقالت له...ليه عايز نرجس تيجي غرفة عوالم ؟
فا رد فؤاد
وقالها...عوالم ونرجس عرفوا بسرنا
ولازم اخلص من الاتنين
وقبل ما يكمل كلامة
سمعنا صوت خبط نرجس علي باب الاوضة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
قام فؤاد وقفل النور
وراح وقف خلف الباب وفتحة بالراحة
وبمجرد ما شاف نرجس دخلت
فضل يضربها علي دماغها ضربات متتالية لغاية ما وقعت علي الارض
وبمجرد ما نرجس وقعت علي الارض
اعتقد خطأ انها فارقت الحياة
فا رجع فؤاد النور للغرفة وبعدها ..اخد نورا وخرجها من الاوضة
وتركني لوحدي مع جثة نرجس
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فهمت ان فؤاد نفذ خطتة بالفعل...قتل نرجس وهيلبسني انا قتلها
وبكده هيبقي خلص من الاتنين الي كانوا شاهدين علي خيانتة لشقيقة
لكن فجاءة
فسدت خطتة اول لما نرجس رجعت فتحت عنيها
فا فضلت ابصلها وانا بقولها نرجس؟ انتي لسة عايشة؟
في اللحظة دي
رجع فؤاد تاني للغرفة بعدما سمعني بقول نرجس لسة عايشة
وللاسف بعدما اتفاجئ بنجاتها
رجع يمثل ...ويعمل انه زعلان عليها
وفضل يضربني ويقولي ليه غدرتي بنرجس وليه حاولتي تقتليها؟
روايات حنون المصرية
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
شاورت نرجس لفؤاد
وكأنها عايزة تقولة حاجة مهمة في ودانة
ولما اقترب فؤاد من نرجس
همست في اذنة
وقالتلة...
مراتك كانت بتخونك مع الفران وبناتك الثلاثة من صلب الفران
وبعدها غمضت عنيها وماتت
يعني نرجس فارقت الحياة بعدما لبستني في مصيبة مع الفران الي مات من فترة
ومش هتصدقوا ساعتها فؤاد عمل ايه.....؟
لو عايز باقي احداث الرواية صلي علي رسول الله وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق