رواية المشاغبه والظابط الفصل السادس عشر حتى الفصل الثالث والعشرون بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده
رواية المشاغبه والظابط الفصل السادس عشر حتى الفصل الثالث والعشرون بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده
فاضل
تعالي بقا شوف عربيتك الجديدة… ألف مبروك عليك.
ياسين:
ده كده كتير اوي.
فاضل:
إنشاءالله لما تمر عليا هنكتب عقد العربية وأسلمك الرخصة.
ياسين:
مش عارف أقول إيه لحضرتك.
فاضل:
أنا واخويا مدينين لربنا ثم ليك… انته أنقذت حياة اخويا واسم العيله كله.
ياسين:
أنا عاجز عن الشكر.
فاضل:
أنا في انتظارك… متتأخرش عليا.
ياسين:
إنشاءالله هكون عند حضرتك ف الميعاد.
ليتركه ياسين ويذهب الي منزله.
ياسين:
بت يا ياسمين… فينك؟
ياسمين:
انا هنا اهو… عاوز ايه؟
ياسين:
خشي شوفي ورده صاحيه ولا نايمه… عاوزها.
ياسمين:
متخش انته! هيا مش مراتك؟ شغاله عند أهلك أنا؟
ياسين:
بتوعد لها!… حاضر هخش انا.
ليطرق ياسين باب غرفة ورده.
ورده:
ادخلي يا ياسمين… من امته الأدب ده؟
وهنا يدخل ياسين.
ورده:
معلش والله… بحسبك ياسمين.
ياسين:
هسألك سؤال… وتجاوبي من غير كذب.
ورده (بخوف):
حاضر… مش هكدب والله.
ياسين:
انتي اللي كتبتي المرافعة بتاعت القضيه؟
ورده:
بصراحه… اه.
ياسين:
وليه عملتي كده؟
ورده:
هقولك… انا بعد ما اتخرجت من الجامعه ابويا مرضيش يشغلني، فذاكرت واخدت دبلومه في القانون، وبعدها ماجستير في جرائم القتل… وكنت دايمًا نفسي اشتغل واترافع، لكن ابويا وامي كانو بيرفضوا.
كان همّهم يجوزوني عشان محدش يجولهم "بتكم بايره".
عشان كده وافجت على عواد… وانا بحب واحد تاني.
ياسين (بخبث):
واحد تاني؟ مين؟
ورده:
انا مش هتكسف منك… انا بحبك انته يا ياسين.
ودخلت حقوق عشانك.
ياسين:
طاب اسمعي… مرافعتك تمام وكسبت الجضيه، واخدت مكافأة مليون جنيه.
وبكره تنزلي معايا أفتحلك حساب ف البنك.
والمكافأة التانيه عربيه حديثه جدا… هنكتبها بالنص ما بينا.
وهشغلك معايا ف المكتب.
أما قصة الحب… شيليها من دماغك خالص.
احنا بعد كام شهر هنطلق… وكل واحد يروح لحاله.
بس هتفضلي بنت خالتي اللي زي أختي.
ياسين:
وياريت بعد كده تتعاملي معايا على الأساس ده… عن إذنك.
ليتركها ويذهب إلى غرفة ياسمين.
ياسين:
تعالي يا أستاذه… عاوزك ف موضوع مهم.
ياسمين:
خير؟ عاوز ايه مني؟
ياسين:
شايفه السجاد ده كله؟ هتغسليه.
ياسمين:
يا سلام! وانا مالي؟
ياسين:
الصبح بدري تقومي تغسليه… وتوضبي الشقه كلها.
ياسمين:
شغاله عندك أنا؟ وبعدين ما احنا لسه عاملينهم!
ياسين:
عليا أنا؟! ما كل حاجه اتعرفت!
امشي غوري من وشي… جاتك القرف يا مجنونه.
ياسمين:
مش هعمل حاجه… واللي عندك اعمله!
ياسين:
طيب براحتك.
يذهي ياسيم المبرد ويحضر قرورة مايه ساقعه ويرميه على ياسمين.
ياسمين:
اه! المايه ساجعه جوي! الله يخربيتك! حد بردك يعمل كده؟!
ياسين:
عشان تتربي.
ياسمين:
اما نشوف مين اللي هيربي مين!
لتجد نفسها ترتعش… تدخل غرفة سيف، تغير هدومها، تستلقي وتغطي جسمها، لكن جسمها يسخن وتنام وهي بتهذي بكلام.
أما ياسين فكان يؤنب نفسه:
ياسين (لنفسه):
عملت ليه كده مع بت خالتك؟
حد يلاجي حد يحبه كل الحب ده ويعمل فيه كده؟
لاء… أحسن! عشان تتربي… ومتمشيش ورا المجنونه ديه تاني.
أغير انا واروح ميعاد الأستاذ فاضل.
أما ورده فكانت تبكي في غرفتها:
ورده:
ليه عملتي ف نفسك كده يا ورده؟
الحب مش بالعافيه… وهو محبكيش.
لازم تمشي… ترجعي البلد… مافيش داعي لجعادك هنا.
لتسمع ورده صوت غلق الباب.
ورده:
ياسمين؟
بت يا زفته… الله! هي مبتردش ليه؟
تكون نزلت؟
أجوم اشوفها.
لتبحث عنها… ثم تدخل غرفتها.
ورده:
يا ساتر! وشها محمر. كدا لي
لتضع يدها علي جبين ياسمين لتجد
حرارتها مولعه! وبتهذي!
اعمل ايه بس؟ لازم كمادات.
تعمل كمادات… لكن الحراره ما بتنزلش.
ورده:
خلاص… هكلم ياسين.
تتصل عليه.
ورده:
الحجني! ياسمين سخنه جوي وبتخترف!
ياسين (يضحك):
مجلّب خامس ده ولا ايه؟
ويقفل في وشها… ويقفل تليفونه.
ورده:
اعمل ايه؟ هكلم أم فردوس تجيب دكتور.
لتفتح الباب وتلاقي نبيل.
نبيل:
ازي حضرتك؟
ورده:
الحمدلله… بس أرجوك محتاجه دكتور بسرعه!
بت خالتي تعبانه جوي… وياسين قافل محموله.
نبيل:
طاب ادخلي انتي… وانا هكلم الدكتور.
بعد عشر دقايق ينزل الطبيب.
الطبيب:
خير يا أستاذ نبيل؟
نبيل:
ديه اخت ياسين… تعبانه اوي.
ندخل؟
الطبيب:
طاب ندخل نكشف.
يدخل ويكشف.
الطبيب:
ديه نزله شعبيه حاده… وعاوز الحقنتين دول حالا.
ورده:
هات الروشته… هشيع أجيبهم.
تخرج لتجد نبيل في الصاله.
نبيل:
ايه الأخبار؟
ورده:
نزله شعبيه حاده… والحقن حالا.
نبيل:
هاتي الروشته… أنا هجيبهم.
ورده:
لا خليك… ابعت أم فردوس.
نبيل:
بعد إذنك… هاتي الروشته. انا زي أخوها.
ورده (بكسوف):
اتفضل.
يجيبهم ويرجع.
نبيل:
الحقن اهي… والف سلامه عليها.
تدخل ورده للطبيب.
الطبيب:
انا حقنتها… هنصبر نص ساعه ونشوف السخونيه.
يخرج يقعد مع نبيل… ورده تعمل قهوه.
يدخل ياسين ويلاقيهم في الصاله.
ياسين (بعصبيه):
والله عال جوي!
هيا حصلت؟!
المجالب توصل لدرجة تجيبو رجاله ف البيت؟!
لتخرج ورده على صوته العالي.
ورده:
بتزعج ليه؟!
ليصفعها ياسين بالقلم.
ياسين:
انتو لازم تتربو من اول وجديد!
جايبين رجاله ف الشقه؟!
نبيل: مش كده اهدي وافهم.
عبدالرحمن: استاذ ياسين اخت حضرتك تعبانه اوي وعندها نزله شعبيه وحمي ونبيل كلمني عشان اكشف عليها.
ياسين: نزله ايه وحمه ايه! دول بيعملو مجالب، الاتنين متربوش.
ورده: لغيت هنا ومش هسمحلك، ادخل شوف اختك وانت تتاءكد، الطبيب والروشته كمان اهيه.
ياسين يدخل غرفة ياسمين ليجد حرارتها مرتفعه ووجهها مملوء بالعرق.
ياسين: يا خبر… ديه البت سخنه نار… وايه اللي انا عملته ده بس؟
يخرج ياسين من الغرفه بعد أن دثّر ياسمين، لينظر ف الصاله فلا يجد أحد، ليدخل غرفة ورده ليجدها تبكي بحرقه.
ياسين: انا مش عارف عملت كده ازاي.
ورده: انا هستني هنا لغيت ما ياسمين تخف، وبعد كده لو سمحت تطلجني، واوعدك إني هسافر البلد ومش هتشوفني تاني خالص.
ياسين: ورده انا اسف عشان مديت ايدي عليكي، بالله عليكي سامحيني. طاب كنتي عاوزاني اعمل ايه لما ادخل بيتي والاقي اتنين رجاله وانتو بنات لوحديكم؟
ورده: ما اهو انته لو كنت جيت لما كلمتك وجولتلك ياسمين تعبانه مكانش كل ده هيحصل.
ياسين: طاب حطي نفسك مكاني، وانتو عمالين تعملو مجالب فيا، عشان كده مصدجتكيش وجفلت المحمول. علي، انا اسف وعمرها ما هتتكرر تاني… فين الروشته؟
ورده: اهي، بس استاذ نبيل والدكتور خرجو زعلانين مع انهم عملوا الواجب وزياده.
ياسين: متشغليش بالك بيهم، انا هبقا اتاءسفلهم واعرفهم إن ده سوء تفاهم. انا هنزل اجيب العلاج واجيب شويت فاكهه وعصاير عشانك انتي وياسمين.
ورده: انا هدخل ابص عليها.
تدخل ورده الغرفه عند ياسمين لتجد هاتف ياسمين يهتز.
ورده: يا تري مين… ايه ديه؟ ام سيف… ديه كاتبه حماتي… ارد عليها بس يا ربي ولا اعمل ايه؟ انا ارد وخلاص.
ابتسام: يا بنتي بقاللي كتير بره عليكي، انتي فين؟
ورده: حضرتك انا ورده بت خالتها، وياسمين تعبانه جوي.
ابتسام: مقالب تاني؟
ورده: له والله العظيم، انا هكلمك فيديو عشان تشوفيها.
ابتسام: طاب هيا مالها؟
ورده: عنديها سخانه ونزله شعبيه حاده، والدكتور اداها حجن، وياسين راح يجيب العلاج.
ابتسام: طاب انا عاوزه اجي اطمن عليها.
ورده: تشرفي الدنيا كلها.
ابتسام: اصل في مشكله، سيف وياسين ميعرفوش أننا بنتكلم.
ورده: طاب هجولك علي حاجه… حضرتك البسي نجاب وتعالي وكانك الممرضه اللي هتدي الحجنه لياسمين.
ابتسام: طيب تمام بس خلي بالك منها.
ورده: طبعا، ديه ف عنيا.
تغلق ورده الهاتف مع ابتسام.
ورده: انا هدخل اسلجلها فروجه واعمل شويت شوربه دافيين يجوتوها.
يدخل ياسين.
ياسين: انا جيبت العلاج اهو، خدي ابجي اديهولها.
ورده: لما تاكل بس الاول وبعدين اديها العلاج، عن اذنك.
ياسين: انتي لسه زعلانه مني؟
ورده: لوسمحت ياريت ميبجاش فيه كلام ما بينا تاني لغيت ما ياسمين تخف وبعد كده ارجع البلد.
ياسين: خلاص براحتك، انتي حره مادام مش جابله اسفي… اخش اطمن علي اختي.
يدخل ياسين ليطمئن علي ياسمين.
ياسين: الحمدلله الحراره نزلت شويه… خلاص اروح؟ اشوف الاستاذ نعمان كان عاوز ايه؟
يخرج ياسين ويصفع الباب صفعا شديدا.
تتصل ورده علي ابتسام.
ورده: حضرتك ياسين خرج وتجدري تاجي دلوك.
ابتسام: تمام، انا قريبه منكم اوي.
ورده: طيب اتفضلي.
وبعد عشر دقائق تصل ابتسام الي شقه ياسين لتفتح لها ورده الباب.
ورده: تعالي يا هانم.
لتدخل ابتسام علي ياسمين وكانت ياسمين تهزي بكلام غير مفهوم.
ابتسام: البنت كده تعبانه اوي بس انا عملت حسابي وجيبت معايا علاج البرد، هاتي كوبايه مايه.
ورده: حالا.
تحضر ورده كوب الماء ثم تعطي ابتسام حبوب البرد.
ابتسام: الصبح إنشاءالله هتكون تمام، وبعد اذنك ابقي طمنيني عليها.
ورده: حاضر بس ربنا يشفيها.
ابتسام: انشاءالله.
---
ورده: يارب تخف بسرعه عشان ارجع البلد.
ابتسام: ترجعي البلد ليه؟
لتري ابتسام الدموع في عيون ورده.
ابتسام: مالك احكيلي… أنا زي مامتك.
لتقص عليها ورده كل ما حدث من ياسين.
ابتسام: عاوزه رءيي؟
ورده: اتفضلي.
ابتسام: انتي تفضلي هنا ومتمشيش، بس تعاملي ياسين بفتور يعني ولا كاءنه موجود.
---
ورده: هو اعتذرلي.
ابتسام: ولو… احنا عاوزينه يحبك زي ما بتحبيه.
---
ابتسام: ابقي خدي رقمي وتابعيني وانا هقولك تعملي ايه مع لوح التلج ده… بصي انا همشي دلوقتي قبل ما ياسين يجيي وخلينا علي تواصل مع بعض.
ورده: إنشاءالله.
لتتركها ابتسام وتذهب الي منزلها لتجد زوجها في انتظارها.
شاكر: كنتي فين يا قلبي؟ بقاللي كام يوم مش عارف اقعد معاكي.
ابتسام: تعالي نطلع فوق وهقولك كل حاجه.
شاكر: اوك.
وبالفعل يصعدو الي غرفتهم.
شاكر: فيه ايه؟ قلقتيني.
لتقص عليه ابتسام كل ما حدث.
شاكر: معقول؟ في ف الدنيا ديه واحده اجن منك؟
ابتسام: اه تخيل.
شاكر: يبقا الواد هيقع علي بوذو زي أبوه.
ابتسام: ديه عسوله اوي وانا كمان حساها بنتي… بس اختك وبنتها بقا.
شاكر: مش عارف اعمل لهم ايه عشان يعرفوا أن سيف عمره ما هيفكر ف سوزي أو حتي يبصلها.
ابتسام: انا بقا هعلمهم الادب.
شاكر: هتعملي ايه؟ هنرجع لشقاوه زمان؟
ابتسام: عشان خاطري سيبني اتصرف.
شاكر: انتي عارفه اني عمري مقدر ارقضلك طلب.
ابتسام: روح قلبي شيكو.
شاكر: بس اوعي تاءذيهم.
ابتسام: انا وش ذلك.
شاكر: والله قلقان منك بس هعمل ايه… اعملي اللي يريحك ياستي.
ابتسام: انا عاوزه اعرفك علي ياسمين حبيبه ابنك.
شاكر: ياريت.
ابتسام: اول ما تخف هعرفك عليها علي طول.
ليمر الليل علي الجميع والساعه الان التاسعه صباحا والشمس حارقه جدا
وهنا تدخل ابتسام غرفه سوزي
ابتسام: سوزي اصحي يا سوزي
سوزي: بنوم… فيه ايه يا انطي؟
ابتسام: سيف عطلان بالعربيه ف سوهاج وموبايله قاطع شحن، وشاكر مش هنا وانا عندي اجتماع مهم اوي ومش عارفه اعمل ايه.
سوزي: خلاص هروح انا اجيبه.
ابتسام: الطريق طويل عليكي، خدي باكي معاكي عشان متسوقيش كتير اصل السواق واخد اجازه.
سوزي: مش لازم سواق، هروح انا ومامي.
ابتسام: اكيد سيف هيفرح اوي بيكي، وممكن بعد مترجعو نعلن خطوبتكم.
سوزي (بفرحه): بجد يا انطي؟
ابتسام: اكيد.
سوزي: انا هلبس بسرعه وحضرتك صحي ماما.
ابتسام: من رءيي تصحيها انتي عشان بس الحق الاجتماع، اصلي اتاءخرت اوي.
سوزي: خلاص حضرتك روحي الاجتماع وانا ها اخد مامي ونروح.
ابتسام: طاب انا هبعتلك اللوكيشن عشان توصليله أصل صاحبه بعتلي اللوكيشن قبل التليفونات متقطع شحن.
سوزي: اوك انطي.
وبالفعل تذهب سوزي الي والدتها بتوقظها ليذهبو في طريقهم الي سوهاج.
باكينام: بتعب… المشوار صعب اوي وتكييف العربية مش عامل اي حاجه، باقي كتير علي اللوكيشن؟
سوزي: لسه تلت ساعات.
باكينام: تعالي انتي سوقي، إف إيه الحر ده!
سوزي: خلاص هانت يا مامي.
اما ياسمين فكانت قد استيقظت وقد تحسنت نوعا ما.
ورده: عامله ايه دلوك؟
ياسمين: الحمدلله… هو ايه اللي حصل؟
لتقص عليها ورده كل ما حدث.
ياسمين: يعني هيا جات وجعدت جاري؟
ورده: ديه طلعت بتحبك جوي.
ياسمين: وانتي عملتي ايه مع ياسين؟
ورده: كل واحد ف حاله، حتي هو شكله بايت بره.
ياسمين: حسابه تجل جوي معاي.
ورده: سيبك منه، المهم انتي حاسه باءيه دلوك؟
ياسمين: انا تمام.
وهنا تسمع ورده صوت رساله.
ورده: استني حد بعتلي رساله… (تقرء الرساله) انا مسافر يومين عشان ترتاحي من وشي بس خلي بالك علي نفسك وعلي ياسمين ولو حصل اي حاجه كلميني علي طول واسف كمان مره.
ورده: اخوكي باعت رساله بيجول أنه مسافر لمده يومين.
ياسمين: احسن بردك… فين محمولي عشان اكلم حماتي اطمنها عليا؟
ورده: اهو خدي.
لتتصل ياسمين علي ابتسام ليرد عليها شاكر.
شاكر: اهلا بعروسه ابني.
ياسمين: اهلا بيك… امال بوسي فين؟
شاكر: ف الحمام، المهم طمنيني عليكي.
ياسمين: انا الحمدلله تمام… هيا حكتلك عني؟
شاكر: اه طبعا وحبيتك من كلامها عنك.
ياسمين: ربنا يخليك.
شاكر: اهي بوسي خرجت.
ابتسام: بتكلم مين؟
شاكر: عروسه ابني.
ابتسام (بفرحه): هيا ياسمين خفت؟ هات اكلمها.
ابتسام: عامله ايه ياقلبي؟
ياسمين: الحمدلله تمام.
ابتسام: انا عملت اللي اتفقنا عليه وزمانهم طالع عينيهم ف الصحرا.
ياسمين: جشطه عليكي.
ابتسام: والله انتي اللي جشطه… بقولك ايه؟ شاكر عاوز يشوفك.
ياسمين: خلاص تعالو الكافيه اللي اتجابلنا فيه وهجيب ورده معايا.
ابتسام: تمام… علي ديه عسوله وانا حبيتها اوي.
ياسمين: حبتك العافيه.
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 17
---
ابتسام: لتغلق الهاتف مع ياسمين… مش كنت عاوز تقابل ياسمين؟
شاكر: ياريت.
ابتسام: تعالي معايا هنروح نقابلها.
وبعد أن تصل ابتسام وزوجها الي الكافيه ويجلسو…
ابتسام: ها هيا ياسمين تدخل عليهم ومعها ورده.
ابتسام: ياسمين حبيبتي.
ياسمين: بوسي جلبي انا.
ابتسام: ايه ورده… اخبارك ايه؟
ورده: الحمدلله تمام.
شاكر: اهلا ببنتي الغاليه.
ياسمين: اهلا بحضرتك.
شاكر: بعد كده تقوليلي بابا.
ياسمين: واجمل بابا.
شاكر: طاب ارتاحو يا بنات.
ياسمين: اجعدي يا ورده ياك مدينانا لسه مجبضناش.
ابتسام: بعتلك أصحابك علي سوهاج.
ياسمين: احسن يستاهلو… وخصوصي شوزي ديه والله ما محصله جزمه ولا صندل.
شاكر: يابنت عيب ديه بنت اختي مهما كان.
ياسمين: بجولك ايه بجا… بت اختك ديه لزجه ودمها سم… هيا وامها… وبيزعلو بوسي… وانا اللي يزعل بوسي اكل مصارينه.
شاكر: اوباا يعني اتحدتو مع بعض؟
ياسمين: خلينا ف المهم… انته عرفت بالجضيه اللي اترافع فيها ياسين اخويا؟
شاكر: اكيد… ده فاضل بيه عامل حفله كبيره عشان خروج تاجي اخوه.
ياسمين: طاب عارف مين اللي كتب المرافعه؟
(يضحك شاكر)
شاكر: اوعي تكوني انتي؟
ياسمين: انا طبيبه حضرتك.
شاكر: امال مين؟
ياسمين: البت ورده.
شاكر: معقوله؟
ياسمين: اه والله العظيم.
شاكر: هائل… طاب ايه رءيك تمسكي الشؤون القانونية عندنا ف الشركه؟
ورده: اصل ياسمين موافجه… هيا موافجه.
ورده: انتي دائما كده مسحوبه من لسانك.
ياسمين: بس يا بجره انتي.
لتنظر ياسمين حولها وتجد فردوس تجلس مع شاب مختلف عن اللي شافته قبل كده… فتقف.
ياسمين: والله مهتعدي مني المره ديه يا فردوس الكلب.
تلتقط لهم صوره وتتجه إليهم.
ياسمين: ايه ياست فردوس؟ هو انا كل يوم اجفشك مع واحد؟ يخرب بيتك… هو مافيش غيرك؟
فردوس: نفسي اعرف انتي مين وعاوزه مني ايه؟
ياسمين: انا عملك الاسود.
الشاب: طاب غوري من قدامي بدل ما اقوم اديكي بالجزمه.
ياسمين: تديني انا بالجزمه يا عصايه النجاريه؟ طاب تعالي بجا.
وتأخذ ياسمين تضربه بالشلاليت وتمسكه من شعره لحد ما يطلع الشعر في ايدها.
فردوس: والله لاءربيكي!
(تمسكها ياسمين من ايدها التانيه وتخبطهم في بعض)
شاكر: يا خبر اسود شوفي البنت عملت ايه!
ابتسام: احسن… خليها تربيهم.
الشاب: والله لاروح القسم واخليهم يجرجروكي ف حديد!
ياسمين: ده عند الست والدتك.
شاكر: ياسمين تعالي هنا.
ياسمين: اديني جايه اهو… بس دجيجه.
ياسمين: شوفي ياست فردوس… صورتك مع المحروس… ابجا وريني بجا هتوديني الجسم ازاي؟
فردوس: ياستي انتي مين؟ وشكلك بتراقبيني؟
ياسمين: فاكره الحجه ام ياسين؟
فردوس: اه… انتي تعرفيها منين؟
ياسمين: ما اهو انا بجا… ابجا هيا يا فالحه… ايه مش شايفه ورده اللي عدلتيها جاعده معايا؟
فردوس: اه صح… بس ازاي انتي ست الحجه؟
ياسمين: ده موضوع يطول شرحه.
فردوس: طاب ابوس ايدك اوعي تعرفي حد… وانا توبه مش هكلم شباب تاني.
ياسمين: طاب لو جفشتك لتالت مره؟
فردوس: ساعتها اعملي اللي انتي عايزاه.
ياسمين: طاب… علي بعد المغرب كده تطلعيلي عشان عاوزاكي.
فردوس: تحت امرك… عن اذنكم.
ترجع ياسمين للترابيزه.
شاكر: ده انتي مجنونه… وجنانك خطر اوي.
ياسمين: ده انا كت بهزر معاهم… وكمان عشان البت اللي دائره مع الشباب ديه.
شاكر: طاب بقولك ايه… انا عندي منافس بس مضايقني اوي… وعاوزك تعملي لي فيه مقلب يربيه من اول وجديد.
ياسمين: بس كده؟ هات نمرته وصورته… واستني عشان تسمع الاخبار الحلوه.
شاكر: نفسي انتقم منه بطريقه تخليه يتوب ويتعلم الاءدب.
ياسمين: من عيوني يا حمايا العزيز… بجولك هو متجوز؟
شاكر: اه… ومراته بتغير عليه اوي.
ياسمين: معاك نمرتها؟
شاكر: اه معايا.
ابتسام: وانته واخد نمره مراته ليه؟
شاكر: ما اهي مراته تبقا صاحبتك جايده.
ابتسام: اه قصدك علي صادق العوني… اعوذ بالله منه.
ياسمين: انا هخلصكم منه.
ورده: يبجا استعدو بجا لجنان ياسمين.
---
ابتسام: هو انتي ليه يا ياسمين مساءلتينيش… انا بحبك اوي؟ ليه كده؟ نفسي تتجوزي سيف… النهارده قبل بكره.
ياسمين: مش جولتي… عشان مجنونه زيك؟
ابتسام: بنت… ياسمين طاب جوللي ليه؟
ياسمين: انا ف النهايه هطلع اختك… وشحته… وعزيزه لجيوني زمان جدام الجامع وخدوني وربوني لغيت ما كبرت.
(تمثل ياسمين البكاء)
ياسمين: يعني انا أبجا خاله سيف… وانته ياشيكو أنشته فيلم عربي هابط اوي؟
(يضحك شاكر)
شاكر: ده انتي اللي يقعد معاكي مش محتاج يتفرج علي حاجه تسليه… كفايه انتي.
ياسمين: ياسلام… حد جالك اني انا جرده؟ طيب الا جوللي بجا… نمره صاحبت مرتك بتعمل عندك ايه؟ وياتري بجا معاك كل نمر أصحابها؟
ياسمين: عن اذنكم بجا… ياله ياورده جلبي.
ياسمين: معاك ياشيكو… عشان تبجا تجول تاني اني مسليه.
ابتسام: اه صح رقم صاحبتي بيعمل ايه عندك ممكن اعرف
ياسمين: انتي هادئه كده ليه ده انتي جفشتي نمره صاحبتك عنده والله اعلم بجا بينهم ايه أن الله حليم ستار
شاكر: اهدي بس يا حبيبتي انتي اللي رنيتي عليها من عندي موبايك كان قاطع شحن
ياسمين: معلش تعيش وتاخد غيرها
ابتسام: ايه رءيك ف المقلب
شاكر: انتي شكلك مش سهله خالص يعيني عليك يا ابني وقعت ومحدش سمي عليك
ياسمين: ليه يعني هو انا فيا ايه
شاكر: انتي انتي زي الفل بس مستوي الجنان عندك عالي خالص
ياسمين: وبعدين معاك بجا هتنزعلني منك ليه
ابتسام: لاء يا شيكو كله الا ياسو
شاكر: والله أنا وابني غلابه وهنضيع ف النص ما بينكم
---
ياسمين: يبجا تخليك حلو معايا
شاكر: بنت ياسمين هو انا كل متكلم انته ومرتك بنت بنت
ابتسام: اتكلمي براحتك يا قلبي
وهنا ياءتي اتصال الي ابتسام
ابتسام: الله ديه نرمين سكرتيره الجمعيه ثواني ارد عليها
ابتسام: خير يا نيمو في حاجه
نرمين: مش عارفه كل القطط اللي موجودين ف الحجر الصحي بينونو وصوتهم صعب اوي وكلمت الدكتور قاللي أنه مسافر
ابتسام: انا هجيب دكتوره معايا وانا جايه
لتغلق ابتسام الهاتف مع نرمين
ابتسام: ياسمين عاوزاكي تيجي معايا الجمعيه احسن القطط اللي عندنا ف الحجر الصحي تعبانين اوي
ورده: مبلاش ديه موتت البجره بولدها
ابتسام: لاء انا واثقه فيها
ياسمين: هاجي معاكي بس ربنا يستر
ابتسام: عن اذنك يا ورده
معلش يا شيكو تعالي ودينا عشان انا اعصابي باظت وكمان اديت السواقين كلهم اجازه
شاكر: طاب تعالو معايا اهدي بس يا حبيبتي
ابتسام: انته عارف اني مقدرش اشوف حد بيتاءلم
ياسمين: متجمدي كده يا بوسي ده انا هخليهم لك زي الفل
ابتسام: انا براهن عليكي
ياسمين: خلينا جد شويه متخافيش والله
وهنا يصلو الي الجمعيه
ابتسام: اتفضلي يا دكتور
نرمين: مين ديه
ابتسام: ديه دكتوره بيطريه
نرمين: ديه دكتوره ياسمين مش ماليه عينك ولا ايه وانتي شبه اخر الشهر كده
نرمين: شايفه يا مدام ابتسام والله عاكس القطه تخربشك وانتي نكشتيها الاول
ياسمين: فين الجطط خلينا نكشفو عليهم
ابتسام: ثواني بس هاتي يا نرمين الكمامه والجلافظ والبالطو والسماعه
ياسمين: متجوليلها هاتي ادوات الكشف
نرمين: جيبتيها منين ديه
ياسمين: من المطرح اللي انتي جايه منه اخلصي بجا
وبعد أن تحضر نرمين كل أدوات الكشف لتكشف ياسمين علي القطط
ياسمين: بفرحه يا حلاوه
ابتسام: بقلق طمنيني
ياسمين: الف مبروك عيالك عاوزين يتجوزو
نرمين: يعني ايه
ياسمين: يعني ده موسم التزاوج يا فالحه
ابتسام: معقوله كلهم مره واحده
ياسمين: ما هيا الفتره ديه من السنه بيكون موسم التزاوج بتاعهم
ابتسام: طاب نجيبلهم اي
لتنظر ياسمين الي نوع الطعام
ياسمين: هنغير الدراي فود النوع ده مش كويس بيسبب حساسيه
نرمين: ياسلام إذا الدكتور هو اللي كاتبه انتي بقا هتفهمي اكتر منه
ياسمين: وافهم اكتر من عشره زيه وبعدين في ايه جارشه ملحتي ليه انتي اكونش مرت ابوكي وانا معرفش
نرمين: اوه وكمان صعيديه
ياسمين: ومالها يا اختي الصعيديه دكتوره جد الدنيا وخلي بالك انا بعرف اتكلم سبع لغات لكن بحب اتكلم اللغه العربيه لاءنها لغه القرءان
ابتسام: طاب ايه نديهم اي نوع من الدراي فود
ياسمين: هكتبلكم علي نوع كويس هاتي ورجه وجلم يا اسمك ايه انتي
لتُحضر لها نرمين ورقه وقلم
ياسمين: تكتب نوع الدراي فود بالالماني خدي يا اسمك ايه
نرمين: ايه انا مش عارفه اقرا خطك والانجليزي بتاعك صعب اوي
ياسمين: لتضحك ده الماني حبيت بس اعرفك انك جاهله
ابتسام: خلاص بقا حقك عليا
ياسمين: خلاص هكتبهولك بالفرانكو ولا اجولك هاتي
لتكتب ياسمين نوع الدراي فود
ياسمين: هاه كده عرفتي تجريه
نرمين: بكسوف اه عن اذنكم اروح اجيبه من المخزن
لتنصرف نرمين
ياسمين: بجولك ايه يا بوسي
ابتسام: قوللي يا حبيبتي
ياسمين: انا طول عمري بحلم اني اجمع الأطفال المشردين ف الشوارع والناس اللي ملهمش ماءوي ويبقا فيه بيت كبير اوي ويكون جميل ونقعدهم فيه ويتعاملو معامله كويسه صدقيني كده هينفعو نفسهم وينفعو المجتمع
شاكر: الله عليكي انتي جميله يا ياسو طاب اسمعي انا عندي حتت ارض كبيره اوي حوالي خمس فدادين ايه رءيك نبنيها ونوضبها ونفرشها
ياسمين: ياريت ديه امنيه حياتي
ابتسام: انتي صاحبه الفكره فهنسمي البيت بيت الياسمين
شاكر: الله اسم جميل اوي
ياسمين: انا بجد مش عارفه اشكركم ازاي
شاكر: ياحبيبتي الشكر لله ثم ليكي عشان انتي اللي نبهتينا الفكره الجميله ديه وكمان دليتنا علي ثواب عظيم
ابتسام: اكيد
---
باكينام: كانت تتصل باءخيها وهيا تبكي الحقني ياشاكر انا وبنتي روحنا ننقذ ابنك اللي عطلان ف سوهاج لكن توهنا ووافقين ف الصحرا ودماغي هتنفجر اخدنا الشمس كلها علي دماغنا
شاكر: طاب انتي فين بالظبط او ابعتيلي اللوكيشن وانا هبعتلك حد حالا
باكينام: التليفون هيقطع شحن وتليفون سوزي كمان قطع شحن انا خايفه اوي احنا ف الصحرا
ليغلق الخط
شاكر: باكينام ردي عليا
شاكر: قوليلي بقا ياست ابتسام وديتي اختي وبنتها فين
لتضحك ياسمين
ياسمين: اديله العنوان عشان يتوه هو كمان
ابتسام: خلاص بقا عملنا اللي عاوزينه هبعتلك اللوكيشن بجد والله
شاكر: هتصل بحد يوصلهم وبعدين ليا حساب معاكي يا ابتسام
ياسمين: ياشيخ احمد ربنا ديه خلصتك من ارخم اتنين علي الكوكب ده بدل متشكرها
شاكر: بس ديه اختي
ابتسام: اختك مش شقيقتك انتي ناسي عمايل امها فيك
ياسمين: ايه ده يعني انته اللي ربتك مرت ابوك يا عيني ربتك علي العجد وكانت بتفرج بينك وبين بتها يا حرام وكانت بتوكلك عيش ناشف وطبيخ بايت لا حول ولا قوه الا بالله
شاكر: بحزن هيا فعلا كانت بتعمل فيا كدا والله ما انا ساءل ف بنتها خليها تتفلق اهو اخلص من اللي اتعمل فيا زمان بس لما يرجعو لو ساءلو سيف انته كنت فين وسيف طبعا ميعرفش حاجه وهيلخبط الدنيا
ياسمين: وديه بردك تفوتني بوسي جالت لبت اختك آن واحد صاحب سيف هو اللي كلمها وجالها أن سيف عطلان واداها العنوان تبجا بوسي تقول ده واحد صاحب سيف بيعمل فينا مقلب
شاكر: فعلا ملكيش حل
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 18
---
ياسمين: كله يهون عشان بوسي حبيبتي وسيف جلبي بجولكم ايه انا اتاءخرت ولازم امشي
بوسي: طيب خلاص نوصلك احنا وبعدين نروح
ليخرجو من الجمعية ليستقلو سياره شاكر
ياسمين: لتصل ياسمين الي شقه أخيها
ورده: اتاءخرتي كده ليه يا زفته انتي
ياسمين: ما انا جيت خلاص
ورده: طاب خشي فردوس مستنياكي من بدري
ياسمين: تمام استعنا بالله
لتدخل ياسمين علي فردوس اهلا وسهلا بفردوس قاهره قلوب الشباب
فردوس: اهلا بيكي يا انسه ياسمين الانسه ورده حكتلي انك كنتي بتهزري وانتي عامله ست الحجه اؤمريني عاوزاني ف ايه
ياسمين: عاوزه باروكه وشنب رجالي وايس كاب
فردوس: حاضر سهله ديه
ياسمين: مين بجا اللي كان جاعد معاكي الواد اللي شبه المجرمين ده
فردوس: ده ابن المعلم حنتيره واسمه زكريا
ياسمين: الله يخربيتك ده مش ولده ولا حاجه دول تجار مخدرات يعني كنتي هتروحي ف توكر
فردوس: يا نهار اسود ده اداني شنطه اشيلهاله والشنطه تحت عندنا ف الأوضه
ياسمين: طاب انزلي بسرعه هاتيها
فردوس: حاضر حالا
لتنزل فردوس وتحضر الشنطه لتفتحها ياسمين لتجد الممنوعات
ياسمين: شايفه يا اختي كان هيوديكي ف داهيه انتي وناسك
فردوس: اه ابن ال
ياسمين: انا هداري الشنطه ديه وانتي بعد متجيبلي الحاجه عاوزاكي تعرفيني علي زكريا اني واد ابن ناس جوي واني بحبك ومستعد اعمل اي حاجه عشان خاطرك بس الكلام ده هتجوليه من ورايا فهمتي
فردوس: طاب ازاي هتتكلمي معاه وانتي راجل
ياسمين: هاتي بس انتي الحاجه وملكيش صالح ولازم تساعديني
فردوس: طاب ازاي
ياسمين: ماهو اكيد عارف ظروفك
فردوس: اه
ياسمين: عشان كده هتجوليله انكو هتجلبوني ف جرشين عشان تتجوزيه فهمتي
فردوس: تمام أقوله اخو زبونه عندي كان جاي ياخدها بالعربيه بتاعته
فردوس: وهنجيب العربية منين
ياسمين: سهله انا هتصرف وهنتجابلو ف كافيه وتعرفيني عليه وتقوليلي أنه اخوكي وانا هجيبلك خاتم دهب كاءنه هديه
فردوس: حاضر
ياسمين: حرف واحد بس يطلع برا مش هجولك هعمل ايه فيكي
فردوس: ابدا والله بس انا نفسي اتجوز انا تعبت من الشغل واماره الزبائن
ياسمين: والله هجيبلك عريس محترم
ورده: اسمعي يا فردوس خدي دول
فردوس: لا والله مستوره
ورده: انتي زي اختنا يعني العملية واحد
فردوس: ربنا يخليكم ليا ومتحرمش منكم
ياسمين: طاب روحي ياله هاتي الحاجه واتصلي بالواد ده وسجلي المكالمه عشان افهم كل حاجه
فردوس: حاضر
ياسمين: وجوليله أننا هنتجابلو علي الساعه عشره كده في نفس الكافيه
فردوس: ديه الساعه تمانيه هنلحق
ياسمين: اه هنلحق إنشاءالله بس ياله شهلي انتي
فردوس: حاضر انا نازله اهو
ورده: واخرتها يابت خالتي انا خايفه عليكي
ياسمين: سيبيها علي الله
ورده: ربنا يستر
---
ياسمين: عاوزاكي انتي بس تبجي جاعده ف الكافيه وتصورينا
ورده: اصبري في رسالة جاتني
ياسمين: خير رسائلك كترت ده اكيد ياسين
ورده: لتقرء الرساله
ياسين: ورده انا مسافر مع ناجي بيه اللي كسبت قضيته بفضل ربنا وبفضلك اتصل بيا وعزمني اني لازم اقعد معاه اسبوع ف المزرعه بتاعته ومقدرتش اني ارفض لاءنه الراجل متمسك اوي بالعزومه ديه وكمان يا بنت الناس فرصه اراجع نفسي واشوف قلبي هيتاءثر ببعدي عنك ولا الموضوع هيكون عادي طمنيني عليكي وعلي ياسمين ولو احتاجتو فلوس درج المكتب بتاعي فيه ظرف فيه كل اللي هتحتاجوه وزياده لو اتصلت بيكي ف خلال الأسبوع اعرفي اني حبيتك ياريت تبعتيلي رساله تطمنيني عليكم وخلو بالكم من نفسكم ياسين
ياسمين: الحجي اخويا طلع بيحس اهو
ورده: خلاص هكتبله اننا بخير وكويسين وأنه يخليه علي راحته
---
وبالفعل ترسل له ورده الرساله
ياسين: ليرد عليها إنشاءالله اول ما اوصل عندكم هفتحلك حساب بنص مليون جنيه وكمان اكتبلك نص العربيه زي مجولتلك
ورده: لتكتفي ورده بقراءه الرساله فقط
ياسين: ليتعجب ياسين هيا مردتش عليا ليه
ناجي: في حاجه يا استاذ ياسين
ياسين: هاه لاء
ناجي: انا اصريت اننا نيجي المزرعه بعربيتي عشان لو كنا جينا بعربيتك كنت تقدر ترجع ف اي وقت تحبه وعلي العموم هيا منها فسحه وتريح بالك ومنها نتفق علي شغل جديد
ياسين: إنشاءالله
---
اما سيف فكان يجلس ف القسم
سيف: ايه الزهق ده انا عاوز انكش اي حد اتصل علي ياسين الاول
سيف: ايه يا عم مختفي فين
ياسين: ابدا معزوم عند ناجي باشا ف المزرعه بتاعته عزومه بالاءكراه
سيف: يا بختك يا عم البنات معاك
ياسين: اه معايا هينفع يعني اسيبهم اسبوع لوحدهم
سيف: خلي بالك علي المجنونه بتاعتي
ياسين: طيب يا اخويا هيا المزرعه بعيد
ناجي: فاضل ساعه كده
ناجي: انا هغمض عيني نص ساعه واسيبك تستمتع بالطريق يا اسطا فهيم خلي بالك من الطريق
العربية فيها كل المشروبات اللي ممكن تحتاجها ياسين::ماشاء الله ديه مغاره علي بابا مش عربيه
ناجي: تقدر تقول كرفان بتنقل بيه وكامل من كل شيء
ليغمض ناجي عيناه، ياسين ينظر الي هاتفه معجوله العمر ده كله وورده مش عندي علي الفيس بس هيا عند المجنونه. ياسين يخش حسابها يمكن افهم منه حاجه ليجد لها صوره جديده وجميله
ياسين: ايه ده الصوره عليها خمس تلاف اعجاب سيدي ياسيدي اخش اشوف باجي الحساب ايه
ياسين يتفاجأ باللي مكتوب:
"سيدي القاضي هل ستفصل في امري؟ سيدي القاضي هل ستعيد لي قلبي الذي قتله اعز أحبابه؟ سيدي القاضي لماذا لم يحبني ولقد أحببته وحلمت به ومعه ولكنه كسر وهشم كل احلامي وطموحاتي؟ ارجو منك العدل، سيدي القاضي، ارجو منك أن تحكم عليه أن يحب مثلما احببت وان يتاءلم مثلما تاءلمت، ولكن لحظه سيدي القاضي أرجوك أن تحكم عليه بالسعادة والرضا والهناء حتي إذا كان بعيدا عني، اما أنا فقد حكم عليا قلبي بالشقاء"
ياسين يقرأ كل هذا وهو في حاله ذهول
ياسين: مش عارف ليه قلبي وجعني عليها
ليدمع عينيه، يحس ان البت ورده شغلت تفكيره
ياسين: يمكن عشان الكلام اللي هيا كاتباه ولا يمكن عشان بجيت حلوه جوي. على العموم انا هخرج من الفيس بتاعها واشوف جصه الواتساب. اللهم اختر لي ولا تخيرني يا رب
اما فردوس فحضرت الملابس لياسمين
ياسمين: هاتي كده اما اشوفهم عليا
تاخذ ياسمين الملابس وتدخل غرفه سيف لترتدي الباروكه الرجالي وتضع شنب رجالي
ياسمين تخرج من الغرفه وتتحدث بصوت رجالي
ياسمين: ايه يا جميل وحشتنا يا عم
فردوس في قمه الاستغراب
تضحك ورده: متستغربيش ديه جن مصور، انا صدقت أنها راجل
فردوس: اني هجابلك بعد ساعه ف الكافيه، فخليه يجيلك وتجعدو تستنوني وانا هخش عليكم وزي ما فهمتك انا شاب غني جوي وابن ناس بس مغرم بيكي
ياسمين: حاضر والله فاهمه
فردوس: ياله اشتبكي وانا هتصل اجيب العربية
ياسمين تتصل على ابتسام
ياسمين: بوسي عاوزه عربية فخمه بسواج
ابتسام: من عيوني بس عاوزاها ليه
ياسمين: بعدين ابتسام هتعملي مقلب. ف مين؟ لازم تجعدي علي الخبر
ابتسام: فيها لا خفيها
ياسمين: الله اكبر علمناهم الشحاته سبجونا علي البيبان
ابتسام: قوللي بقا خلاص
ياسمين: تعالي وانا هفهمك كل حاجه بس انجزي بسرعه متتاءخريش
ابتسام: انا جايه اهو، باي
ورده: انتي هتشغلي ام سيف لحسابك؟
ياسمين: يا عبيطه انا هخليها كاءنها اختي الزبونه، اصبري هكلمها تاني.
(ياسمين تتصل علي ابتسام)
ابتسام: اوعي تكوني لغيتي الخطه.
ياسمين: لاء بس اسمعي، عاوزاكي تلبسي كل مجوهراتك ومعلش بجا ابجي اعملي نفسك متصابيه.
ابتسام: شكلنا هنعمل مصيبه.
ياسمين: هجولك تعملي ايه بالظبط.
ابتسام: قوللي يا ريسه.
(ياسمين تقص عليها كل ما ستفعله)
ابتسام: الله ايه الجمال ده، ده احنا هنعمل ديتو هايل.
ياسمين: طاب ياله بسرعه.
ابتسام: انا بعشق المغامرات.
--- تتصل فرودس علي زكريا
فردوس: بقولك ايه، عاوزه اقابلك ضروري في نفس الكافيه.
زكريا: عشان نقابل البت المجنونه ديه تاني؟
فردوس: اسمع بس، هقولك، ديه طلعت مجنونه بجد.
زكريا: طاب انتي عاوزه ايه مني؟
فردوس: اصلي اتعرفت علي زبونه إنما ايه عليوي اوي، لاء، وايه، اخوها لما كان بيوصلها خرجت اعزم عليه بعصير عشان كان مستني ف العربيه، لقيته تنحلي كده وقعد يسبلي، ولما الزبونه مشيت رجعت تاني وقالتلي اخويا معجب بيكي وعاوز يخطبك، قومت انا ايه؟ قولتلها انا هعرف اخويا بس ونتقابل احنا الاربعه ف الكافيه.
فردوس: وخلي بالك، الوليه ارمله وجوزها كان حد تقيل اوي، يا ابني ده انا مره قابلتها صدفه، كت نازله اشتري بواريك للمحل، وكان فيه كمين شرطة ف الشارع، وهيا معديه بالعربيه راحت مطلعه أيدها من العربية بالبطاقه باين ولا كارنيه مش عارفه، قام الظابط فتح الكمين وضربلها تعظيم سلام وعداها.
زكريا: وانتي شفتي كل ده ازاي؟
فردوس: يا ابني ما هيا اول ماشافتني ندهت عليا وركبت معاها، ديه لابسه مجوهرات بملايين.
زكريا: انا جايلك حالا ياروحي.
---
ابتسام (متصلة بياسمين):
ياسمين: انتي وصلتي؟
ابتسام: اه وكمان غيرت ف شكلي عشان ممكن يكون الولد ده اخد باله مني.
ياسمين: والله وبجينا نرسمو ونخططو.
ابتسام: ونلون كمان.
---
ياسمين: طيب انا هنزلك اهو، وطبعا هتتعاملي مع فردوس علي انها الكوافيره بتاعتك.
ابتسام: ايه ده يع يا بنتي، ده انا الكوافير بتاعي مستر لولو.
ياسمين: اللهم مطولك يا روح، وبعدين يعني معاكي احنا دلوك ف شغل مش عاوزين جلع ماسخ.
ابتسام: ايه يعني انا بليه وانتي الاسطا سيكا؟
ياسمين: يا غلبك يا ياسمين، ياستي الله يخليكي نخلصو اللي ورانا وابجي اجعدي نكتي براحتك.
الله يكون ف عونك ياشيكو.
ياسمين : اه وانتي فضتلي تيجي انتي واخوكي لو حدكم الاول عشان تتعرفو علي اخو فردوس، وعاوزاكي ايه؟ تبيني انك معاكي ملايين وهتموتي وترجعي شبابك تاني مع شاب صغير، وانك اعجبتي جوي بزكريا، واياكي تخربطي حاجه.
ابتسام: احلامك أوامر ياسيد الناس.
---
فردوس (تدخل الكافيه) ومعها زكريا وكل أحلامه أن يصبح تاجرا كبيرا للصنف علي حد قوله.
ياسمين (تدخل ومعها ابتسام، ويُعتقد أنها رجل)
ياسمين تتحدث لفردوس وكانها رجل
ياسمين: ست البنات، ملكه جمال قلبي.
فردوس: اتفضل ارتاح يا استاذ ميدو.
وتقول فردوس لابتساام: اتفضلي يا ست الكل.
ابتسام: ميرسي.
فردوس: ده اخويا زكريا ومبخبيش عليه حاجه ابدا.
ياسمين: واحنا داخلين البيت من بابه.
ابتسام: كل الاحبه اتنين، وانته يا قلبي حبيبك فين؟
زكريا: موجود تحت الأمر والطلب.
ابتسام: بتقول حاجه؟
زكريا: لاء، سلامتك.
ياسمين: (تخرج علبه قطيفه وتفتحها) اتفضلي يا انسه فردوس.
زكريا (في سره): الواد ده ماله طري اوي كده ليه؟ بس شغال، واخته شكلها وقعت ف غرامي، نهارنا شكله نهار لوز.
فردوس: تشربي ايه حضرتك؟
ابتسام: قهوه مظبوط، بس من فضلك يا ميدو العلاج بتاعي ف العربيه، ممكن تجيبهوللي؟
ياسمين: حاضر.
فردوس (بصوت واطي) لذكريا: روح معاه عشان تعاين العربية.
زكريا: حاضر
(يخرجوا سوا)
زكريا: يا ولا، الايه كل ديه؟ عربيه خمس ارانب ماشيين علي الارض!
ياسمين: (تفتح باب السياره وتاخذ علبه الدواء) ياله بينا نخشلهم.
زكريا: اسمع بقا يا ميدو، عشان اجوزك اختي يبقا لازم تجوزني اختك، لمؤاخذه.
ياسمين: تمام، بس ديه كبيرة عليك ف السن.
زكريا: حبيتها يا جدع.
---
ياسمين: كده جميل اوي، انته تتجوز اختي وانا اتجوز اختك.
زكريا: تمام يا صاحبي.
(يسمع رنين) هاتف زكريا
زكريا في سره: ده حنتيره، الله يخرب بيته، عاوز ايه؟ اشوفه احسن، الحكايه مش ناقصه.
حنتيره: مين الجدع اللي انته واقف معاه ده ياااع؟
زكريا: ده حوار كده.
حنتيره: حوار ايه؟ فهمني.
زكريا: تعالي ياعم اقعد معانا ف الكافيه، بس كاءنك ابويا، وعارف فردوس بنت البواب.
حنتيره: اه عارفها.
زكريا: انا مفهم الناس اللي قاعدين معايا أنها اختي.
حنتيره: والله ما انا فاهم حاجه بس مادام في مصلحه ميضرش.
ياسمين: ايه يا زكريا امال مين ده؟
زكريا: ابويا ياعريس.
ياسمين: ايوه كده، العب كده يا حنتيره، راس الافعى بقا تحت ايدي.
زكريا: تعالي يا أبا اعرفك علي عريس بنتك ابو نسب.
حنتيره: اهلا بيك يا ابني.
ياسمين: اهلا بيك يا حمايا، تعالو نخش جوه.
(يدخلون الكافيه)
زكريا: ست الكل، اعرفك بابويا.
ابتسام: واو، اهلا بيك.
حنتيره: اهلا بيكي يا ست الكل.
ياسمين: اقعدو يا جماعه، هنفضل واقفين كده؟
حنتيره: طبعا لازم نقعد، يا ميت نجف علي ولاد الناس.
ياسمين: الا قوليلي يا اختي، عملتي ايه ف المشروع الجديد؟
ابتسام: عملتله ميزانيه حوالي سبعه مليون جنيه.
حنتيره (بطمع): سبعه مليون مره واحده؟
ابتسام: والله يا حج الفلوس كتيره، بس الوحدة هيا اللي صعبه.
حنتيره: خد يا زكريا، عاوزك ف موضوع.
زكريا: حاضر يا أبا.
فردوس: عاوزني معاكم؟
حنتيره: لاء يا قلب ابوكي، خليكي هنا.
فردوس: حاضر يا أبا.
(يخرج حنتيره وزكريا)
ابتسام: مش تفهميني ف ايه؟
ياسمين: ما هو ده زعيم العصابة، وسبحان الله جيه برجله. اسمعي يا فردوس، انتي هتخرجيلهم برا وتقوليلهم انك سمعتي الست بوسي بتتفق علي صفقه ممنوعات مع راجل اسمه السبع.
فردوس: وهو هيصدقني؟
ياسمين: أول ميسمع اسم السبع هيصدقك علي طول.
ابتسام: وانتي عرفتي اسم السبع ده منين؟
ياسمين: من مذكرات ولدك، اخلصي يا فردوس.
(تذهب فردوس وتبلغهم)
حنتيره: انتي متاءكده أنها قالت السبع؟
فردوس: اه قالت السبع، بس الكلام كان علي المتغطي انا كده خلاص، هرفض الجوازه ديه، دول طلعو مجرمين.
حنتيره: هو كده، ديه صفقه العمر يا بت الشحاتين.
فردوس: هو انتو كمان كده؟
زكريا: اه يا قلبي، عشان اجيب فلوس واتجوزك واستتك.
فردوس: طاب انته لازم تاخد الحاجه بتاعتك اللي عندي.
حنتيره: هناخدها نحطها عندنا ف الشقه ونبيعها للواد الطري ده هو واخته.
فردوس: يبقا تراضوني.
زكريا: طبعا عنينا ليكي، ياله ندخل.
فردوس: طاب سيبوني انا اللي افتح الموضوع معاهم.
حنتيره: تمام.
(يدخلون الكافيه)
فردوس: اسمع بقا يا ميدو—
ياسمين: قلب ميدو لامؤاخذه يا حج؟
حنتيره: خد راحتك.
فردوس: احنا طلعنا تجار صنف زي بعض.
ياسمين (بتمثيل): صنف ايه؟
زكريا: خلاص بقا يا ابو النسب.
ابتسام (بتمثيل الخوف): لاء لاء، ياله يا ميدو، احنا هنمشي.
فردوس: اصبري بس، احنا عندنا صنف إنما ايه، هيعجبك.
ياسمين: اسم الصنف؟
حنتيره: صباح الصباح.
ياسمين (بدهشة): معقول؟ ده صنف عزيز اوي ومطلوب.
ابتسام: ميدو، ممكن يكونو بيوقعونا.
حنتيره: ابدا وحياتك، ده حتي انا ممكن اسلمك ف شقتي.
ياسمين: موافق يا حمايا، أمته؟
حنتيره: بكره بعد المغرب، نتغدا سوا، بس تيجو جاهزين.
ياسمين: سلمنا نسلمك.
حنتيره: وجب يا عريس بنتي.
---
ياسمين: بس بعد منخلص الشغلانه نكتب الكتاب علي طول.
زكريا: وجب، انته تتجوز اختي وانا اتجوز اختك.
ياسمين: ايه رءيك يا اختي؟
ابتسام (تمثل الكسوف): اللي تشوفه يا ميدو.
حنتيره: لكن انتو يعني شغالين ف الصنف بقالكم كتير؟
ياسمين: اه، اصل المرحوم جوز اختي، الف رحمه ونور عليه، الريس نوفل.
حنتيره: الريس نوفل بحاله؟ الله يرحمه، ده كان داهيه، بس منه لله بقا اللي وقعه.
ياسمين: متخافش، دوره جاي، بس الصبر. بس بعدها اختي اتجوزت مسؤل كبير اوي، بس بردك اتكل علي الله.
فردوس: عشان كده كل متمشي ف اي حته فيها كمين يفتحولها الكمين.
ابتسام: ده شيء عادي جدا.
ياسمين: طاب ده اختي لما بتروح تخلص أي أوراق او اي مصلحه حكومية الوزير بنفسه اللي بيخلصهالها. عشان كده الواد الظابط اللي سيف دلوعه أمه رفده، هيكون علي ايدي.
حنتيره (يضحك): اسكت، مش كان بيراقبني، لولا ست بنت حلال وباينها عبيطه وليه صعيديه كده نبهتني من غير ما تحس، قومت امنت نفسي.
ياسمين: طاب والله ربنا يباركلها، ده عشان بس انته ابن حلال.
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 19
ابتسام: طاب ياله احنا يا ميدو عشان نمشي. اطلبلنا الحساب
حنتيره: والله مايصح ابدا، ايه مافيش رجاله ولا ايه، انا اللي هحاسب.
ابتسام: مستحيل طبعا، ولا انته عاوزني ازعل.
زكريا: خلاص بقا يا أبا، الست أمرت.
حنتيره: خلاص احنا مش اد زعل ست الكل.
ياسمين: الحساب لو سمحت.
النادل: ثواني اجيبه لحضرتك.
ياسمين: اوك خد الحساب اهو، ودول تيبس.
حنتيره: ايه يا ابني حد يدفع ألف جنيه تيبس.
ابتسام: الواحد بيدفع قيمته.
حنتيره: وانتو مقامكم كبير.
ابتسام: ياله يا ميدو. عن اذنكم يا جماعه
حنتيره: اتفضلو اذنكم معاكم ياست الكل
ليخرجو من الكافيه
ياسمين: بجولك ايه تعالي باتي معانا، الواد ياسين اخويا مسافر لمده اسبوع.
ابتسام: هشوف شاكر.
ياسمين: اتصلي بيه وانا هكلمه.
وهنا تتصل ابتسام علي زوجها
شاكر: فنيك يا حبيبتي
ابتسام: اصل انا مع ياسمين ده حتي هيا عاوزه تكلمك
شاكر: هاتيها
ياسمين: شيكو حبيبي اخبارك اي
شاكر: انا الحمدلله انما اختي باكينام وسوزي راجعين تعبانين اوي، كانو تايهين ف الصحرا ف سوهاج ووقفو كتير، بس ربنا بعتلهم حد ابن حلال وصلهم لغيت هنا، وجيبتلهم الدكتور وقال إن عندهم جفاف شديد، ده غير الحما اللي خدوها.
ياسمين: وهيا تضحك، ايه رءيك ف المجلب اللي اتعمل ف أختك وبتها؟
شاكر: بيني وبينك انا فرحان فيهم اوي.
ياسمين: العب يا شيكو، المهم انا عاوزه بوسي تبيت معانا النهارده.
شاكر: لاء طبعا، انا مبعرفش اقعد ف البيت من غيرها.
ياسمين: عشان خاطري يا شيكو، النهارده بس، وكمان اخويا مسافر، يرضيك يعني أبيت انا وورده وحدينا؟
شاكر: خلاص انا جاي ابات معاكم، يا تيجو انتو تباتو عندنا.
ياسمين: فكره، تعالي انته بات معانا.
شاكر: للاءسف مش هينفع عشان باكينام وسوزي، بس خلاص خلي ابتسام بايته معاكم، بس خلي بالك عليها كويس.
ياسمين: هو حد جالك اني هشغلها ف الفاعل؟
شاكر: اقفلي يا ياسمين.
ياسمين: سلام.
ياسمين: خلاص وافج، تعالي نروحو، بس عاوزاكي تركني العربية بعيد شويه.
ابتسام: اكيد.
ياسمين: كده ورده هتسبجنا علي الشجه وفردوس هتطلع وراها.
ابتسام: عشان نكمل بقيه الخطه.
وهنا تنظر ياسمين من شباك السياره لتفاجيء ثم تقول
ياسمين: ايه ده، ايه اللي جابهم هنا دول؟
ابتسام: انتي بتكلمي نفسك؟
ياسمين: له، بس شوجي واد خالي ومعاه بغل السرجه جاعدين علي الجهوه.
ابتسام: ايه بغل السرنجه ديه؟
ياسمين: بجولك ايه، وحياه ابوكي مش ناجصاكي، تعالي ننزلو نجعدو علي الجهوه ديه.
ابتسام: ايه ياااي ديه بلدي خالص.
ياسمين: معلش، لما نجعدو انا ميدو زي ما انا وانتي اختي.
ابتسام: مقلب تاني؟
ياسمين: اه، بس مجلب عاءلي.
ابتسام: اوك.
ياسمين: انا هعمل نفسي متضايج جوي وانتي تجوليلي متزعلش يا اخويا انا هجوزك ست ستها.
ابتسام: طاب وانا اعمل كده ليه؟
ياسمين: بعدين هفهمك، بس صوتك يكون عالي.
ابتسام: ماشي.
صبي القهوه: تشربو ايه؟
ياسمين: سم، عاوز اشرب سم.
ابتسام: اهدي بس يا ميدو.
وهوا الخلق ياسمين الصعيديه اخت ياسين المحامي مخلقش غيرها.
شوقي: سامع يا عواد؟
عواد: اه، شكلهم بيتكلمو علي الزفته بت عمتك.
شوقي: طاب استني.
ياسمين: انا عيله زي ديه تعمل فيا مقلب وبعدين ترفضني؟
ابتسام: اصبر بس وحياتك عندي لاعرفها مقامها ياسممين: انا عاوز انتقم منها دي كسرتلي قلبي
وهنا يقترب منهم شوقي
شوقي: ممكن اجعد معاكم؟
ياسمين: خير، عاوز ايه انته كمان؟
شوقي: لما اجعد هجولكم انا مين.
ياسمين: وكمان صعيدي، انا كرهت الى من الصعيد والصعايده كلهم.
شوقي: هيا ياسمين بت عمتي، بت محدش جادر عليها.
ابتسام: طب خليه يقعد يا ميدو
وهنا يشاور شوقي لي عواد
شوقي: شايفين دا واحد من ضحايا ياسمين
عواد: اه خربتلي بيتي وبوظت جوازتي وجوزت بنت خالتها ورده لاخوها المحامي
ابتسام: فعلا كلامكم صح.
شوقي: احنا جايين ننتجمو منيهم.
ياسمين: ياسلام، حد بينتقم من قرايبه؟
شوقي: اه والله.
ابتسام: الوقت اتاءخر اوي، ايه رءيكم نتقابل بعد بكره؟
شوقي: وهنتجابلو ازاي؟
ياسمين: خد نمره تليفوني.
شوقي: اهم حاجه نحطو يدنا ف يد بعض ونربو اللي اسمها ياسمين الكلب ديه.
ابتسام: ده احنا هنربيها.
ياسمين: عن اذنكم احنا واستنو مننا تليفون باي
ابتسام: ايه يا بنتي انتي عامله مشاكل مع الدنيا كلها
ياسمين: انا ده انا غلبانه
ابتسام: ماهو واضح طاب احكيلي عملتي فيهم ايه يخليهم شايطين منك اوي كده
ياسمين: لما نطلعو فوج هحكيلك كل حاجه ما هي شكلها مفيهاش نوم النهارده
ابتسام: والله انا خايفه ادخل شارع تاني عشان اركن العربية الاقي ناس تانين حضرتك عامله فيهم مقلب
ياسمين: لاء سيبي العربية زي ماهيا واجفه هنا وتعالي ننزلو عشان لما شوجي وسيد جشطه يلاجو العربية واجفه هنا يتاءكدو أننا ساكنين هنا
ابتسام: وانا اللي فاكره نفسي عارفه كل حاجه عن المقالب ده انا لسه في سنه اولي مقالب
ياسمين: هو حد جايبنا ورا غير عيونكم كفايه حسد بجا هتجيبونا الأرض
ابتسام: بنت انا بحسدك
ياسمين: بهزر معاكي يابسبوسه تعالي نطلعو بجا الوجت متاءخر الساعه داخله علي واحده وانا بت ناس مينفعش اجعد الوجت ده كله برا
ابتسام: طيب ياله يا بنت الناس احنا جنب البيت اهو
ياسمين: اصبري اتصل بورده عشان كله يبجا ف الامان
ابتسام: لاء فالحه
ورده: ايه انتي فين ده كله
ياسمين: فردوس عندك
ورده: اه جاعده معايا
ياسمين: طاب اساءليها علي زكريا وحنتيره
ورده: طلعو شجتهم من بدري
ياسمين: متاءكده
ورده: اه وصلو فردوس العماره وطلعو ف الاسانسير حتي انا بعت فردوس عشان تتاءكد وجولتلها تعمل نفسها بتاءكد عليهم النسبه بتاعتها وكله تمام
ياسمين: طيب تمام انا طالعه ومعايا بوسي هتبيت معانا النهارده
ورده: الله ديه تنور الدنيا كلها
ياسمين: طاب حضري عشا عشان هموت من الجوع
ورده: احلي عشا لجل عيون بوسي
ياسمين: طاب خلي بوسي تنفعك ف النصيبه اللي طبلت علي نافوخك
ورده: نصيبه ايه كفاالله الشر
ياسمين: بغل السرجه هنا ومعاه شوجي واد خالك
ورده: طاب بطلي كدب وتاءليف
ياسمين: وغلاوه ابوي عندي وجابلناهم وجعدنا معاهم كمان اجفلي عشان هندخلو الاسانسير
---
ورده: لتجلس وهيا تتحدث بخوف ايه معجول طاب اللي جابهم هنا دول
فردوس: مالك في حاجه زعلتك
ورده: افتحي الباب عشان الجماعه طالعين
فردوس: حاضر
فردوس: لتفتح باب الشقه لتجد ياسمين وابتسام أمامها
ياسمين: بت يا ورده فين الوكل اللي جولتلك عليه
ورده: فردوس جهزته
ياسمين: وانتي مالك مضروبه علي جلبك كده
ورده: يعني اللي جولتيه ده سهل
ابتسام: ورده حبيبتي اوعي تخافي أو تقلقي تعالو اقعدو معانا وعندنا يستحيل حد يقدر يقرب مننا ده احنا عندنا حراسه شديده جدا
ورده: والله انا خايفه
ياسمين: متبطلي جبن بجا دول اغبيا ومبيفهموش ماهم جعدو معايا ولا عرفوني سيبك منهم تعالي يا بوسي ناكلو لجمه
ابتسام: ريحه الاكل تجنن
فردوس: عمايل ايديا
ابتسام: لتتذوق الطعام الله أكلك طعم اوي
فردوس: اصل انا هوايتي المفضله الطبخ
ابتسام: بس هايله ايه رءيك تيجي عندنا وتبقي الطباخه الخصوصيه
فردوس: ياريت ياهانم
ابتسام: اولا انا مبحبش كلمه هانم ديه ثانيا انتي زي بنتي وصدقيني هترتاحي معانا اوي
ياسمين: خلينا ف المهم
ابتسام: ايوه صح هاتولي بس فنجان قهوه مظبوط عشان صدعت اوي من كتر الحوارات
ياسمين: جهوه مظبوطه يعني
ورده: واعمليلي معاكي كوبايه شاي زرد
ابتسام: ايه شاي ايه
ياسمين: يعني شاي وسكر نحطوهم ف البراد ونغلوهم مع بعض لغيت الشاي ميزرد وبعدين نصبوه ونشربوه
ورده: ماشي بس متتكلموش ف حاجه الا لما اجي
ياسمين: طاب ياله شهلي خلينا نخلصو ونتربو هنعملو ايه
ورده: حمامه
ورده: لتذهب لتعد المشروبات
ياسمين: تعالي يا بوسي غيري انتي جسمك زي جسم ورده
ياسمين: وانتي يا فردوس تعالي خديلك غيار عشان هتبيتي معانا
فردوس: بفرحه حاضر
ابتسام: طاب يابنتي يعني باباكي ومامتك مش هيقلقو عليكي
فردوس: بحزن له هما كل اللي يهمهم اني اجيب فلوس بس لكن انا مش مهمه عندهم عشان كده ماصدقت أن زكريا قاللي أنه بيحبني وعاوز يتجوزني فرحت وقولت اخيرا هترحم من اللي انا فيه
ابتسام: معلش إنشاءالله ربنا يوعدك بابن الحلال
ورده: لتخرج عليهم بالشاي والقهوه اتفضلي الجهوه وانتي خدي الشاي بتاعك
ابتسام: انا عاوزه ادوق الشاي
ياسمين: لتضحك خدي دوجي
ابتسام: لترتشف الشاي ايه ده طعمه وحش اوي وشبه الحبر بتشربوه ازاي ده
ياسمين: ده سلو الصعايده متجدروش عليه انتو يا مصريين خلينا ف المهم عاوزين نبلغ سيف بميعاد التسليم
ابتسام: انتي عاوزه ابني يقبض عليا
ياسمين: احنا هنكلمهم ف التليفون بس مش هنروح هنجولهم جايين ونبعت سيف يجبض عليهم واحنا ف الامان
ورده: ربنا يسترها
ياسمين: انا عاوزه خط جديد عشان اكلم سيف عليه
ابتسام: ثواني كده اعتقد اني معايا خط
ياسمين: مسجلاه باءسمك
ابتسام: اه
ياسمين: مش هينفع
ياسمين: فردوس انتي هتروحي لسيف وتبلغيه انك سمعتيهم بيتكلمو وتنبهي عليه ميجيبش سيرتك
فردوس: لاء الله يخليكي انا اخاف
ياسمين: خلاص هروح انا وهو كده كده مش هيعرفني بالملابس الرجالي ديه
ابتسام: طاب احكيلي بقا ايه قصه ابن خالكم ده
ورده: لتبدء في سرد ما حدث
ابتسام: لتقع من كثره الضحك اه كفايه مش قادره معدتي وجعتني
فردوس: انتي يا ياسمين يطلع منك كل ده
ورده: يا بتي كارثه من الكوارث
ابتسام: انا دوخت وعاوزه انام مش قادره فصلت شحن
ياسمين: تعالي ندخلو ننامو ف اوضه المحروس ولدك
ابتسام: سيفو ابني حبيبي
ورده: وانتي يا فردوس لو عاوزه تنامي ف اوضه وحدك نامي عاوزه تنامي جاري بردك براحتك
فردوس: انا هنام علي الكنبه هنا ف الصاله
ورده: ليه يعني من جله الاوض
فردوس: انتو طيبين ومتواضعين اوي غير باقي سكان العماره ولا حتي الزبائن اللي بيجو الكوافير تعرفي يا ورده انا بتصعب عليا نفسي اوي وانا يبقا قاعده تحت رجل الزبونه وانا بعملها باديكير وبعد ما عيني تطلع وانا بنضف الاشف اللي ف رجليها تقوم تزعقلي وتفضل تقوللي براحه وجعتيني انا رجلي نضيفه انتي ايه ايدك تقيله كده ليه
فردوس: طبعا صاحبه الكوافير كل اللي يهمها الفلوس وتفضل بقا احنا اسفين لحضرتك خلاص يا فردوس قومي انتي وتقول لاءي واحده من البنات تعالي انتي كملي مع الهانم
فردوس: وطبعا الهانم بتحاسب بزياده اوي ده غير البقشيش
ورده: طاب هيا يعني بتعمل معاكي انته كده ليه
فردوس: عشان اول ما بدءت ف رجلها قولتلها حضرتك الكعب فيه انا اسفه يعني اشف جامد فتخليني انضفه وبعد ما انضفه تقول اني عورتها عشان تحرق دمي
ورده: طاب جوللي يارب ربك عظيم
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 20
---
ورده: عارفه يا فردوس انا امي خلفت خمس عيال بس كلهم ماتوا وانا بس اللي عيشت جامت عمتي جات يوم سبوعي ونكدت علي امي وجالتلها يعني الولد يموتو وتجعد البت احنا معايزينش بنات بلا هم احنا عاوزين واد
وطبعا امي زعلت وأبوي كمان زعل وبعدها امي عملت عمليه وشالت الرحم وأبوي جعد طول عمره كان نفسه ف واد ومهما الدنيا اتجدمت لسه بردك في ناس بتفرج بين الواد والبت
فردوس: كل واحد عنده هم الحمد لله على كل حال
ليمُر الليل وها هو الصباح قد اتي وتستيقظ وابتسام
ابتسام: الله راحت فين المجنونه ديه هيا الساعه كام ايه ده معقوله الساعه اتناشر ده انا نمت كتير اوي
ثم تدخل ياسيمن
ابتسام: ايه ده انتي لا بسه كده ليه ورائحه فين
ياسمين: لتضحك جوللي جايه منين
ابتسام: طب جايه منين
ياسمين: كت عند ولدك وبلغت عن حنتيره
ابتسام: ياخبر يعني انتي قابلتي سيف
ياسمين: اه ومعرفنيش ابن العبيطه
ابتسام: بنت
ياسمين: أصله اهبل جوي ودخلت عليه
ابتسام: وقولتي ايه لابن العبيطه
ياسمين: جولتله اني واد البواب وكنت بوديلهم طلبات وسمعتهم وهما بيتفجو علي تسليم المخدرات بعد المغرب جعد يشكرني وطلع ميتين جنيه وجاللي خد هاتلك حاجه حلوه
ابتسام: طاب انا لازم امشي عشان شاكر ميزعلش ولو اني كان نفسي احضر لحظه القبض علي المجرمين
ياسمين: مش هينفع روحي وانا هبجا احكيلك وكمان عشان اخت جوزك العيانه هيا وبتها
ابتسام: قلبك حنين اوي
ياسمين: انتي عندك شك ف كده
ابتسام: اغير انا عشان شيكو وحشني اوي
اما ياسين فكان يجلس ف المزرعه يتحدث مع نفسه
ياسين: ايه هيا البت ورده وحشتني اوي كده ليه معقول اكون حبيتها
اما اشوف الحالة بتاعتها ايه ده هيا كاتبه (ساعات الجفا والقسوه بيقتلو الحب)
ياسين: معقول تكون خلاص مش بتحبني
انا هستاءذن ناجي اني اسافر بكره
اما سيف فكان يجلس ف القسم يرتب الحمله
سيف: اسمعو يا رجاله عندنا كبسه ف اذان المغرب وربنا يوفقنا
ليتحدث مع نفسه
كان نفسي ياسمين تكون موجوده مش عارف ياسين خدها معاه ليه
خلاص انا بعد ما اقبض علي المجرمين اتقدم واخطبها واعيش انا والمجنونه
اما في منزل شاكر
باكينام: انا عاوزه امشي عاوزه اروح بيتي
شاكر: ليه يا اختي هو حد ضايقك
باكينام: معلش خليني علي راحتي بس ياريت يعني تبقا تيجي تزورنا
شاكر: من عيوني حاضر
سوزي: متخلينا قاعدين هنا يا مامي
باكينام: قولت هنمشي يعني هنمشي
شاكر: طاب ارتاحو انتو شويه وانا عندي شغل ولما ارجع اخر النهار نبقا نشوف موضوع مشاينكم ده
ليخرج شاكر ويتركهم
سوزي: هو انتي عاوزه تمشي ليه
باكينام: اللي جرالنا ده مقلب من مقالب ابتسام عشان كده لازم نروح عشان افكرلها براحتي واردلها اللي عملته فينا بنت الشحاتين ديه
سوزي: وانتي عرفتي منين
باكينام: لاءن خالك وقع بالكلام وقال إن سيف بايت ف القسم وعنده نوبتشيه
سوزي: اه فهمت خلاص نروح بيتنا ونلاعبها
اما ورده كانت تتتحدث مع فردوس
ورده: انا عاوزه اسافر انا زهجت من الجعده هنا
فردوس: طاب وأستاذ ياسين هيوافق بكده
ورده: مبجاش فارج معاي
لتدخل عليهم ياسمين
ياسمين: بتعملو ايه
ورده: بنحكو
ياسمين: طاب اسمعي كده الفويس ده
ليُسمع صوت ياسين
ياسين (فويس): صباح الخير يا ياسمين عامله ايه معلش حقك عليا متزعليش انا اخوكي حبيبك
ورده عامله ايه طمنيني عليها
مش عارف ليه حاسس انها وحشاني بجد والله وحشتني اوي انا كت فاهمها غلط لكن صدقيني اول ما دخلت صفحه الفيس عندها وجريت كلامها حسيتها رجيجه جوي
علي فكره انا راجع بكره القاهره بس عشان خاطري خليها مفاجأة وبلاش تعرفيها
ورده: وحشته طيب.
ياسمين: بت يا بومه، انتي افردي خلجتك.
فردوس: اديله فرصه يا ورده.
ياسمين: عاوزه اشرب جهوه مظبوط.
فردوس: انا هقوم اعملك احلي فنجان قهوه.
ياسمين: بجولك يا ورده، عاوزه اعمل حاجه.
ورده: حاجه ايه تاني؟
ياسمين: هخلصك من سيد جشطه.
ورده: بجد ياريت.
ياسمين: انتي ناسيه اننا جبل مناجو مصر، اشتريت خط من خالك مرسي المهبل؟
ورده: اشتريته، اه ما انا عارفه.
ياسمين: تجدري تسميه استعاره؟
ورده: وهتعملي بيه ايه؟
ياسمين: ما انتي نايمه ف مايه البطيخ.
ما هو انا اديت النمره ديه لشوجي على اساس نتكلمو ونتفجو.
ورده: وهتعملي ايه؟
ياسمين: ما انا بفكر اهو.
(وتأتي فردوس بالقهوه)
ياسمين: انا هخش اوضتي عشان افكر براحتي.
ورده: ياكش ميكونش فيه نصيبه جديده.
(تتركهم ياسمين وتدخل غرفة سيف لتتصل علي شوقي)
شوقي: اهلا ميدو بيه.
ياسمين: اهلا بيك عواد جنبك.
شوقي: اه جاعد جاري اهو.
ياسمين: طاب اسمعني كويس، البت المذغوده.
---ونذهب لبيت شاكر ونشوف ما حدث
ابتسام: ايه ده انتو رايحين فين باكينام؟
باكينام: هنروح بيتنا، اصلنا تقلنا عليكم اوي.
ابتسام: ايه الكلام ده احنا اللي ضيوف عندكم.
سوزي: معلش يا انطي احنا كده هنرتاح اكتر.
ابتسام: علي راحتكم.
(وبعد أن انصرفوا، تتصل ابتسام على سيف)
ابتسام: سيفو عندي خبر حلو اوي، لقد تم الجلاء عن منزلنا.
سيف: مش فاهم.
ابتسام: قصدي باكينام وسوزي سابو البيت ومشيو، رجعو بيتهم.
سيف: بفرحه بجد، ولا بتقوللي كده عشان عاوزاني ارجع البيت؟
ابتسام: لاء والله مشيو بجد.
سيف: احسن المركب اللي تودي.
ابتسام: كده بقا ترجع البيت عشان وحشتني.
سيف: معلش خليها بكره عشان عندي شغل مهم.
ابتسام: ربنا يوفقك يا حبيبي، خلاص خلص شغلك وتعالي.
سيف: إنشاء الله.
ابتسام: اه صحيح، هو احنا مش هنقابل ياسمين؟
سيف: للاءسف ياسين سافر اسبوع وخد البنات معاه.
ابتسام: بدهشه طيب تمام.
(تغلق ابتسام الهاتف مع ولدها، وتتصل على ياسمين)
ياسمين: بوسي جلبي.
ابتسام: حصلت حاجه غريبه؟
ياسمين: خير، حاجه ايه؟
لتقص عليها ابتسام ما قاله لها سيف.
ياسمين: واخويا يعمل كده ليه؟
ابتسام: ممكن يكون خاف سيف يعرف انك موجوده فيحاول يتقرب منك، فاانتي تعملي فيه مقالب. سامحيني.
اصل سمعتك ف موضوع المقالب مش اد كده.
ياسمين: كده طاب، خلاص مش هحكيلك باقي الخطه.
ابتسام: خلاص، بليز احكي.
ياسمين: هصطاد كذا عصفور بحجر واحد.
ابتسام: ازاي؟
ياسمين: هبعت شوجي وسيد جشطه عند حنتيره واخليهم يجولوله احنا من طرف ميدو بيه وجايين عشان نتفجو معاكم وهما جايين ورانا، وف نفس اللحظه يدخل عليهم سيف ويلمهم كلهم.
ابتسام: ياسمين، ممكن اطلب منك طلب؟
ياسمين: خير.
ابتسام: ارجوكي، انا عاوزه اقطع علاقتي بيكي وكمان طلعي ابني من حساباتك.
ياسمين: مستحيل، خلاص انتو بجيتو تبعي.
ابتسام: انا خايفه علي ابني منك، انتي شريره اوي.
ياسمين: يا اختي يا حنينه، وانتي بجا اللي مرهم يتحط علي الجرح يبرد.
ابتسام: انا اه بعمل مقالب بس مش زيك كده.
ياسمين: خلاص براحتك، يبجا متتصليش بيا تاني. ياله سلام.
(تغلق ياسمين الهاتف مع ابتسام لتسمع صوت طرق على باب غرفتها)
اما ابتسام تسمع صوت طرق علي باب غرفتها
ابتسام: ادخل.
(تدخل الخادمه نشوي)
ابتسام: خير يا نشوي، في حاجه؟
نشوي: اه يا هانم، اصل انا سمعت الست باكينام وبنتها بيتفقو علي حضرتك، وأنهم متاءكدين أن حضرتك اللي عملتي فيهم المقلب ده عشان ساءلو شاكر بيه عن سيف بيه، قالهم ده نايم او ف القسم وبعد كده قالهم مش عارف، وسمعتهم بيقولوا انهم يعني هيعرفو حضرتك مقامك وهيخططولك علي رواقه.
ابتسام: هما قالو كده؟
نشوي: اه والله.
ابتسام: طاب، روحي انتي.
(وهنا تتصل ابتسام على ياسمين)
ياسمين:، خير، عاوزه ايه مني؟
ابتسام: الحقيني.
ياسمين: في ايه؟
لتقص عليها ابتسام كل ما حدث.
ياسمين: وانا مالي انتو جرايب ف بعض.
ابتسام: كده برده مش انا، بوسي حبيبتك.
ياسمين: ولو انا تجوليلي كل اللي بينا انتهي، وابعدي عني وعن ابني خلاص ياست.
هانم انا هبعد عنكم خلاص وربنا يتولاني.
ابتسام: وحياه شاكر عندي كنت بهزر معاكي.
ياسمين: خلاص فات الاوان.
(تغلق ياسمين الهاتف وهيا تضحك)
ابتسام: ايه اللي انا عملته ده؟ بس ديه زعلت بجد.
(تتصل على زوجها شاكر)
شاكر: بوسي حبيبتي،
ابتسام: الحقني يا شاكر.
ياسمين: زعلت مني عشان كنت بهزر معاها وهيا خدت الكلام جد، ارجوك كلمها وصالحني عليها.
شاكر: طاب، خلاص براحه، اقفلي هكلمها وارجعلك.
(وهنا يتصل شاكر على ياسمين)
ياسمين: ايه يا بيه، حابب تكمل اللي مرتك عملته في
شاكر: يا بنتي، كانت بتهزر معاكي، ديه كانت بتكلمني وهيا زعلانه جدا، استني هجيبها معانا علي المكالمه.
(ليتصل شاكر على زوجته ابتسام)
ابتسام: بفرحه، هاه كلمتها، بس اكيد مردتش عليك.
(لتضحك عليها ياسمين)
ياسمين: ايه رءيك ف المجلب، اتمني يكون عجبك.
(لتضحك ياسمين ضحكه شريره)
ابتسام: اه بس لما اشوفك احنا هنعمل مقالب ف بعض.
ياسمين: طاب، اجفلو، اشوف شغلي وارجعلكم.
ابتسام: يعني انتي مش زعلانه مني؟
ياسمين: مجولنا خلاص.
وها هو اذان المغرب قد قارب.
ياسمين: لتتصل علي زكريا، رزقك ف رجليك، في اتنين رجاله صعايده من الأعيان ومن كبار تجار الصنف ف الصعيد، هييجو قبلنا، ضايفوهم واعملو معاهم الواجب لغيت ما احنا نيجي.
زكريا: وجب.
اما سيف: فكان يحوم هو ورجاله حول العماره.
(وهنا يصعد عواد ومعه شوقي الي شقه حنتيره)
(وهنا يؤذن للمغرب)
(ليصعد سيف ورجاله)
(ليجدو الجميع ف الشقه)
(وبتفتيش الشقه يجدو شحنه مخدرات كبيره جدا)
(ليقبضو علي كل من ف الشقه)
عواد: ليصرخ، انا ماليش دعوه، انا معرفهمش، شوفي انا بريء، كله من اللي اسمه ميدو ده.
زكريا: كده برده يا ميدو تعملها فينا.
حنتيره: هاتولي ميدو، انا عاوز ميدو.
سيف: بصوت عالي، بس مش عاوز اسمع صوت حد فيكم.
شوقي: والله ما عملنا حاجه ياباشا، اكيد ده ذنب ياسمين
سيف: قولت اخرسو.
(لينزلو جميعا)
سيف: ارموهم ف البوكس.
(ثم يتحدث الي حنتيره)
سيف: اخيرا وقعت يا حلو.
حنتيره: انا مش لوحدي، انا ورايا ناس تقال اوي.
سيف: خليهم ينفعوك.
شوقي: انا كت جاي زياره لياسين المحامي واد عمتي.
سيف: انته بتقول ايه؟
شوقي: اه والله ياباشا.
(ليتصل سيف علي ياسين)
ياسين: خير يا صاحبي؟
سيف: ياسين، هو انته عندك ابن خال اسمه شوقي المرسي؟
ياسين: اه.
سيف: اصلنا قبضنا عليه ف شقه المجرم حنتيره، وبيقول أنه كان جاي زياره ليك.
ياسين: مش عارف، هتصل علي ياسمين.
سيف: مش قولت أنها سافرت معاك؟
ياسين: لاء، هما موجودين مسافروش معايا، بس بصراحه خوفت عليك من مجالب اختي.
سيف: طيب هتعمل ايه مع قرايبك؟
ياسين: معلش اطلع عند ياسمين واساءلها أن كانت تعرف ان شوجي جاي زياره ولا له.
سيف: اوك سلام.
سيف: خليكم هنا ثواني.
(ليصعد سيف الي شقه ياسين)
(لتفتح له ياسمين الباب)
ياسمين: خير يا ام فردوس؟
(لتجد سيف أمامها، فها هيا المره الأولي التي يري فيها ياسمين علي الحقيقه)
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 21
---
سيف: انا اسف اني جيت كده بس ياسين كلمني وقاللي اساءلكم عن حاجه
ياسمين: ايوه انته مين حضرتك
سيف (في نفسه): عامله نفسها مش عرفاني ماشي ياست ياسمين
ياسمين: بجولك مين انته
سيف: انا الظابط سيف
ياسمين: طيب وبعدين
سيف: اصلنا قبضنا علي شوقي ابن خالك ومعاه واحد صاحبه وهما ف البوكس ولما ساءلتهم قالو انهم جايين زياره ليكم
ياسمين: له محدش جاه اي أوامر تانيه
سيف: هو حضرتك مين
ياسمين: وحضرتك بتساءل ليه
سيف: ابدا حب استطلاع
ياسمين: انا اخت ياسين المحامي
سيف: بجد امال والدتك فين ديه ست طيبه اوي
ياسمين: سافرت
سيف: يا خساره
ياسمين: انته يا عم سيف هاه خير
ياسمين: مش بتجول الناس تحت ف البوكس انزل شوفتهم احسن يهربو
---
سيف: اه صح طيب لكن انتي متاءكده أنهم مكانوش عندكم
ياسمين: مجولنا له
سيف: خلاص عن اذنك
ياسمين: مع السلامه
---
ورده: انتي يا كارثة متحركه كتي بتكلمي مين
ياسمين: ده سيف
ورده: سيف ليه في ايه
ياسمين (وهي تضحك): المفروض تبوسي يدي
ورده: علي ايه إنشاءالله
ياسمين: عشان خلصتك من بغل السرجه هو وشوقي وراحو سكه اللي يروح ميرجعش
ورده: عملتي ايه
---
ياسمين: لتقص عليها ما فعلته
ورده: طاب وسيف كان جاي ليه
ياسمين: اصل شوجي جاله أنه جريبنا وهو اتصل بياسين عشان يتاءكد منه اصل شوجي بيجول أنه كان ف زياره لينا ولما سيف ساءلني جولتله له
ورده: الله يخربيتك كده الدنيا كلها هتوجع ف بعضيها
ياسمين: ليه يعني
ورده: عشان اكيد خالك هيعرف أن ولده اتحبس وطبعا ف الوجت ده امك وامي مش هيهملوه هيوجفو جاره مهما كان اخوهم والكل هياجو هنا عندينا ما كل اللي جاي مصر ينزل علي شجه الاستاذ ياسين
ياسمين: طاب وايه يعني عادي
ورده: يابت حرام عليكي عواد وشوجي يتحبسو وهما مظلومين
ياسمين: حنيتي يا بت خالتي
ورده: له والله بس حرام بردك
---
ياسمين (وهي تضحك): متخافيش هروح انا وإخرجهم واجول شكلهم تاهو ف الشجه
ورده: ازاي بس وانتي لسه جايله له محدش جيه
ياسمين: سهله هخلي فردوس تروح معايا وتجول أنها كانت جاعده في مدخل العماره وساءلو علي شجه الاستاذ ياسين المحامي وانا طلعتهم ف الاسانسير
ورده: اه حرام
ياسمين: انا كت بربيهم بس
---
ياسمين: وبكده هنلبسوهم جلابيه العيب ويحرمو ياجو هنا تاني أو حتي يفكرو فينا
ورده: هو انتي زينا
ياسمين: زيكم ازاي يعني
ورده: بني ادمه يعني ولا في بينك وبين الشيطان جرابه
ياسمين: اه أمه تبجا خالتي
ورده: اتكلمي جد انتي بتجيبي التفانين ديه كلها منين
ياسمين: هرضي فضولك واجولك اصل انا كان نفسي ابجا مؤلفه واكتب روايات اكشن بس اعمل ايه ف عزيزه عاوزه بتها تطلع دكتوره جومت بجيت دكتوره بهايم
ياسمين: لو عندك صداع ولا حاجه انا ممكن اعالجك
ورده: جصدك ايه يا بت انتي
---
ياسمين: وسعي بجا خليني اروح اشوف الحزانه دول
ياسمين: هيا فردوس فين
ورده: فردوس بتجيب طلبات وجايه
ياسمين: خلاص هتصل علي ابتسام واجولها علي الاخبار
---
ياسمين (في التليفون): ياسو اخبارك ايه
ابتسام: فل الفل
ياسمين: ولدك لسه نازل من عندينا
ابتسام: ازاي
ياسمين: لتقص عليها ما حدث بينها وبين سيف
ابتسام: انتي عاوزه تجنني ابني ولا ايه
ياسمين (وهي تضحك): هو لسه شاف حاجه
ابتسام: طاب انا عاوزاكي ضروري
ياسمين: اصبري بس اخلص المهمه ديه واتصل بيكي
ابتسام: طيب سلام
لتغلق الهاتف مع ابتسام وتنظر حولها لتجد فردوس تضحك عليها
---
ياسمين: بت حلال تعالي عاوزاكي
فردوس: خير
ياسمين: هجولك واحنا رايحين المركز
فردوس: مركز ايه
ياسمين: القسم كده فهمتي
فردوس: اه فهمت بس ليه
ياسمين: الله يخربيتك انتي هتدخلي معايا عند الظابط وتجوليله أن الاتنين الصعايده دول ساءلو علي الاستاذ ياسين فانتي طلعتيهم ف الاسانسير وبعدين الاسانسير اتعلق شكلهم كانو بيلعبو ف الزراير
---
فردوس: حاضر هروح معاكي
ياسمين: والله انتي بت جدعه جوي
فردوس: الله يكرمك
ياسمين: طاب ايه رءيك يعني بدل الشغل عند الناس نفتحو كوافير
فردوس: ياريت بس منين
ورده: اسمعي يا فردوس انتي بالمجهود واحنا بالفلوس
فردوس: لو كان كده بقا في بيوتي سنتر كبير اوي بتاع فنانه مشهوره وزباينها ايه عليوي اوي اوي كانت عارضاه للاءيجار مفروش وجاهز من كله بس الايجار غالي حبتين
ورده: كام يعني
فردوس: بميه وخمسين ألف جنيه ف الشهر
وعاوزه شهر مقدم يعني تلت ميت الف جنيه
ياسمين: سهله هندخل معانا ابتسام كمان شريكه يبقا احنا كده اربع شركا
فردوس: مش قولتو انتو الاتنين ومدام ابتسام
ياسمين: وانتي الشريكه الرابعه
فردوس: بس كده كتير عليا
ياسمين: لاء يا حبيبتي مافيش حاجه تكتر عليكي انتي خلاص بقيتي اختنا
فردوس: بدموع الفرح ربنا يخليكم ليا
ياسمين: استنو اكلم ابتسام
لتتصل ياسمين علي ابتسام
ياسمين: بجولك ايه عندك استعداد تخشي معانا شريكه ف بيوتي سنتر كبير
هناءجره جولتيلي فين يا فردوس
فردوس: ف المعادي الجديده
ياسمين: هاه يا بوسي جولتي ايه
ابتسام: لتضحك
ياسمين: ايه اللي بيضحكك انتي
ابتسام: اصل ده الكوافير المخصوص لعمت سيف وبنتها
ياسمين: صحيح
ابتسام: الجلع غالي
ابتسام: يا بنتي دي سوزي ممكن تدفع مبالغ خيالية عشان بس تطلع حلوه
---
ياسمين: لتضحك ايش تعمل الماشطه ف الوش العكر
ابتسام: لتضحك فعلا عندك حق
ياسمين: طاب خلاص هروح مشوار كده وهنرجع نتكلم تاني
اما ف الصعيد فكانت عزيزه تجلس مع زوجها شحته
شحته: والله ياسمين بتي جطعت بيا وحشتني جوي كانت نواره البلد كلها
عزيزه: والله كلامك صح حتي الوكل ماسخ
وهنا يسمعون صوت طرق عنيف علي الباب
شحته: جاي اهو
ليفتح شحته الباب ليجد المرسي اخو زوجته أمامه
شحته: تعالي يا مرسي
مرسي: عزيزه
عزيزه: خير بتزعج كده ليه
مرسي: احب علي يدك اعملي معروف
عزيزه: فيه ايه طيب
مرسي: اصل شوجي ولدي وعواد مجبوض عليهم ف مصر
عزيزه: وايه اللي لم الشامي علي المغربي
مرسي: مش وجته المهم اعملو معروف خرجولي ولدي
شحته: واحنا دخلنا ايه ف الموضوع ده
---
مرسي: اصلهم نزلوا مصر يشترو حاجات وانا جولت لشوجي ولدي ابجا فوت علي واد عمتك الاستاذ ياسين
عزيزه: مع اني مش مصدجاك لكن كمل وبعدين شوقي
مرسي: وبعدين شكلهم طلعو شجه غلط والشجه ديه بتاعت تجار مخدرات واتجبض عليهم هناك
شحته: وهو يعني ولدك مراحش شجه ياسين ولدي كذا مره
مرسي: اعملو معروف خلي ياسين يتصرف ده مهما كان واد اخوكي
عزيزه: اتصل علي ياسين يا شحته
شحته: ايوه يا ياسين
ياسين: ابوي اخباركم ايه
شحته: احنا الحمدلله بخير بس واد خالك مجبوض عليه عندك ف مصر
ياسين: ما انا عرفت وانا ف الطريق رايح اشوفه
شحته: كتر خيرك بس ابجا طمنا
ياسين: حاضر من عيني
ياسمين: لو سمحت عاوزه اجابل الظابط سيف
العسكري: نقوله مين
ياسمين: اخت ياسين المحامي
سيف: خليها تدخل
ياسمين: معلش يا باشا احنا اسفين بس فعلا واد خالي وصاحبه كانو جايين زياره وتاهو ف الشجه
سيف: بس انتي قولتي أن محدش جاه عندكم
ياسمين: متتكلمي يا فردوس
فردوس: حاضر انا بنت البواب
سيف: ما انا عارفك
فردوس: انا كت قاعده علي البوابه بتاعت العماره والاتنين الصعايده دول ساءلو علي الاستاذ ياسين فسجلتلهم ف الاسانسير وبعد كده الاسانسير اتعلق شكلهم لعبو ف الزراير وطلعو شقه غلط
سيف: فعلا وانا بحقق مع حنتيره ورجالته قالو انهم ميعرفوهمش
سيف: ارتاحو انتو هبعت اجيبهم
العسكري: تمام يا افندم
ياسمين: ايه يا شوجي انته عبيط تتوه ف شجه واد عمتك
فردوس: مش سجلتلك ف الاسانسير ايه اللي خلاكم تلعبو ف الزراير
شوقي: والله هو سيد جشطه ده مافيش غيره
ياسمين: وفين الحاجه اللي بعتتها امي معاكم
شوقي: والله يابت عمتي الحاجه ضاعت منينا ف الجطر
سيف: خلاص حصل خير هنقفل المحضر وتقدرو تمشو
شوجي: كتر خيرك يا بيه
ياسين: خير ف ايه
ياسمين: شوجي كان جاي زياره هو وعواد وحصلت مشكله بس خلصناها
شحته: ايوه يا ولدي
ياسين: شوجي وعواد معايا
شحته: ياسمين وايه دخلها
ياسين: المهم انهم طلعو
شحته: طاب هات شوجي عاوز اطمن عليه
خد ولدك طلع من المركز خد كلمه
يعطي شحته الهاتف الي مرسي
مرسي: ولدي حبيبي الف حمدالله علي سلامتك هات بعضك وتعالي علي طول
شوجي: حاضر يا أبا
وبعد أن أغلق شوقي الهاتف مع والده
شوجي: انا اسف يا ولاد عمتي جميلكم ف رجبتي طول العمر
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 22
---
ياسين: طاب ياله تعالو معايا عشان ترتاحو
عواد بخوف: له انا هسافر البلد وخلاص لا اعرفكم ولا تعرفوني
ياسين: ياراجل عيب تعالي علي الاقل كلك لقمه معانا
عواد: انا لازم اسافر وتوبه مصر ديه اجيها تاني
لتقترب منه ياسمين لتهمس في أذنه: ايوه كده خليك جدع المره الجايه محدش هينجدك
عواد: هتاجي معاي ياشوجي
شوقي: اه راجع معاك
ياسمين: ابجا سلم علي خالي ياشوجي واكيد الدرس اللي خدته هيحرمك تعمل كده تاني
شوقي: حرمت والله
ياسين: انا مش فاهم حاجه
ياسمين: جصدي يعني بعد كده يبجو ياخدو بالهم بعد كده من نمره الشجه وميلعبوش ف الاسانسير اه صح ياشوجي ابجا سلملي علي ميدو
شوقي: ميدو
ياسمين: جصدي خالي مرسي اصلي بحب اجلعه
شوقي بعد أن فهم ما تريده ياسمين: حاضر عن اذنكم
ليتركوهم ويذهبو
ياسين: اركبي يا فردوس جنب ياسمين
فردوس: حاضر يا استاذ
ليستقلو السياره ويذهبو الي العماره
ليصعد ياسين الي شقته ومعه ياسمين
ليدخلو الشقه ليجدو ورده جالسه ف الصاله
ورده: حمدالله على سلامتك عن اذنكم انا داخله جوه
ياسين: ادخلي جوه يا ياسمين استني يا ورده انا عاوزك
ياسمين: انا داخله
لتتركهم ياسمين وتدخل غرفتها
اما ورده: خير في حاجه
ياسين: اه فيه كتير
ورده: مش فاهمه
ياسين: وحشتيني
ورده: متشوفش وحش ابدا
ياسين: انا بتكلم جد انا فعلا ابتديت احبك انتي شغلتي كل تفكيري
ورده: وبعدين
ياسين: اديني فرصه اعبرلك عن مشاعري اقولك البسي وتعالي نخرج
ورده بفرحه: هنخرج
ياسين: اه هفسحك ياستي
ورده: طاب
ياسين: انا وانتي وبس وخلي ياسمين بعدين
ورده: طاب هيا ممكن تزعل
ياسين: ادخلي البسي وغطي شعرك ده ولا عشان جيتي مصر خلاص مبقاش في حجاب
ورده: لاء والله هيا مره واحده بس بعد ماصبغت شعري وفرحت بيه
ياسين: طاب بعد كده شعرك ده محدش يشوفه غيري
ورده: اشمعنه انته
ياسين: عشان انا جوزك ويحقلي اني اشوفه اما الباقي اجانب بالنسبه لك وبعدين حرام وغير كده انا بغير عليكي انا هروح اشوف ياسمين
وهنا يدخل ياسين الغرفه علي ياسمين
ياسين: بجولك ايه انا ها اخد ورده ونخرج معلش خليكي انتي المره ديه
ياسمين: وماله بس امانه عليك اوعا تزعلها ولا تضايجها ورده غلبانه جوي وبتحبك
ياسين: وانا كمان بدءت احبها
ياسمين: طاب بما انك هادي وعاجل كده احنا هنعملو مشروع
ياسين: انتو مين
ياسمين: انا وورده وفردوس مشروع كوافير ف المعادي أصحابه عارضينه للايجار واحنا هناءجروه ونشتغلو فيه
ياسين: ماشي مافيش مشكله بس ورده هتشتغل معايا ف المكتب اجولك هما أصحابه عاوزين كام
ياسمين: تلت ميت الف جنيه شهر وشهر
ياسين: طيب انا هدفعلك نصيبك وورده ليها عندي مبلغ هدفعلها نصيبها منه وكمان ياستي هديكي عربيتي بس تتعلمي السواجه الاول والعربيه الجديده ديه شرك بيني انا وورده
وهنا تقفز ياسمين لتقبل أخيها
ياسمين: اخويا حبيبي ربنا يخليك لينا ومنتحرموش منك ابدا
ياسين: بس عاوزك عاجله وبلاش مجالب ف خلج الله
ياسمين: له خلاص ياسين مع اني مش مصدجك بس هانشوف
ياسمين: انا هتصل علي فردوس عشان تطلع تجعد معايا أصلها غلبانه جوي
ياسين: مافيش مشكله ولو عاوزاها تجعد معاكم هنا وتخدمكم وتبيت كمان مافيش مشكله
ياسمين: هو انته طبيعي يا اخوي ولا فيك حاجه
ليضحك ياسين
ياسين: له طبيعي يا اختي خلي بالك احنا هنتاءخرو يعني لو عاوزه تنامي نامي
ياسمين: ابجا هاتلي حاجه حلوه وانته جاي
ياسين: حاضر
وهنا تدخل عليهم ورده
ياسمين: ايه الحلاوه ديه فينك ياسنيه تيجي تشوفي بتك
ورده بكسوف: خلاص بجا
ياسين: ياله بينا
ليخرجو ويتركو ياسمين بمفردها
لتتصل ياسمين علي والدتها عزيزه
ياسمين: بتي وحشتيني
ياسمين: اصبري اجيب خالتي معانا علي المكالمه
عزيزه: خير
ياسمين: اصبري بس
لتتصل علي سنيه
سنيه: خير يا بت اختي في حاجه طمنيني
ياسمين: خير جوي سامعاني كده يا اما
عزيزه: يابت فيه ايه
ياسمين: اختك معانا علي المكالمه اسمعو بجا الاخبار الحلوه
ياسين خد ورده وخرجوا عشان يتفسحو
سنيه: بجد يا ياسمين
ياسمين: اه والله بجد وكمان هيشغلها معاه ف المكتب ويروحو وياجو مع بعض
عزيزه: الله ايه الاخبار الجميله ديه
لتزغرت عزيزه
عزيزه: شحته مالك فيه ايه
عزيزه: خد كلم بتك
شحته: ياسمين جلب ابوكي وحشتيني جوي جوي
ياسمين: انته اكتر يا أبا
شحته: ايه الاخبار الحلوه اللي خلت امك تزغرت
سنيه: اصل ياسين وورده خرجو يتفسحو
شحته: انتي معانا علي المكالمه يا ام ورده
سنيه: اه يا جوز اختي
ياسمين: انتو جايين تتعرفو علي بعض دلوك
شحته: وايه موضوع واد خالك ده
ياسمين: هجولكم كل حاجه
لتقص عليهم ياسمين كل ما حدث حتي موضوع حنتيره
شحته بفرحه: الله اكبر عليكي بت ابوكي
سنيه: أخص عليهم الناجصين كانو عاوزين ياءذو العيال والله براوه عليكي جدعه يا بت اختي
ياسمين: كده خلاص هما تابو مش هيعملو حاجه تاني
ياسمين: بس اسمع يا ابوي انا هشتغل
شحته: تشتغلي ايه
لتقص عليهم ياسمين موضوع الكوافير
شحته: وماله يا بتي ربنا يكرمكم
ياسمين: حبيبي انته انا هجفل بجا معاكم عشان اتصل علي فردوس تاجي تجعد معايا
شحته: اسمعي لو محتاجه اي فلوس ولا حاجه جوللي
علي طول خير ربنا كتير والحمد لله
لتضحك ياسمين
ياسمين: هما بجرتين وجاموسه كل اللي حيلتك
ليضحك شحته
شحته: وانتي موتي بجره منيهم
ياسمين: كده بردك
شحته: جيبتيه لنفسك
ياسمين: خلاص خلاص بهزر معاك
لتغلق ياسمين الهاتف مع والدها وخالتها
لتتصل علي فردوس
ياسمين: فينك
فردوس: ف المحل
ياسمين: طاب جفلي حسابك معاهم وتعالي عشان عاوزاكي
فردوس: خير
ياسمين: لما تيجي هتعرفي
ياسمين: اجفلي بجا حماتي بتتصل اهي
ياسمين: بوسي حبيبتي
ابتسام: ياسلام لو كنت حبيبتك كنتي اتصلتي عليا مش كل مره انا اللي اتصل بيكي
ياسمين: اصلي عندي اخبار حلوه جوي
ابتسام: خير
ياسمين: اصلي كت عند سيف ف الجسم يخربيت جمال وحلاوه أمه
ابتسام: بنت
ياسمين: اجول ايه بس تجوللي بطل من ابطال السيما الواد لوز اللوز وياسلام عليه وهو بيتكلم بكل وقار كده تجوليش اسد الداخليه
ابتسام: ابني حبيبي
ياسمين: المهم هحكيلك اللي حصل
ابتسام: بالتفصيل الممل
ياسمين: هو انتي موراكيش حاجه موراكيش جوز تحضريله العشا ولا حتي فومين غسيل طاب حتي صبني المعاوين اعملي اي حاجه
ابتسام: بنت انا عندي شغالين للكلام ده
ياسمين: ايوه يا اختي تجيبو شغالين وتجعد و موراكمش غير الرغي ف التلافونات والجعده تحطو الاحمر والأخضر والواحده فيكم متعرفش تنضف سجط البهائم
ابتسام: ايه ده
ياسمين: يعني الكرشه والفشه والممبار ايه مبتاكليهمش
ابتسام: بحبهم اوي بس معرفش بيتعملو ازاي وكمان سيف بيعشقهم انتي بتعرفي تعملي الحاجات ديه
ياسمين: اكيد طبعا
ابتسام: احكي بقا
لنتركهم ونذهب الي ورده وياسين
ياسين: عجبك المكان
ورده: المكان مش مهم المهم احنا قاعدين مع مين ف المكان لاءن الصحبه هيا اللي بتفرج
ياسين: اسمعي انا مش جد الشعر بتاعك
ورده: مش شعر ولا حاجه ديه احاسيس
ياسين: طاب تحبي تشربي ايه لغيت ما العشا يجهز
ورده: مانجه
ياسين: ايه ده بتحبي المانجه زييي
ورده: انته كمان بتحبها
ياسين: جدا
ليشاور ياسين للنادل
ياسين: اتنين عصير مانجه لو سمحت
ياسين: جوليلي انتي جيبتي الحلاوه ديه كلها منين
ورده: يمكن عشان اول مره تشوفني بجلبك
ياسين: فعلا تعرفي اني قلبي اول مره يدق الله عيونك جميله اوي
ورده: شكرا
ياسين: بحبك
ورده: ايه
ياسين: والله بحبك مش مجرد كلام
ورده: سبحان مغير الأحوال، شوف من كام يوم مكنتش طايج تبص في وشي.
ياسين: ودلوك بتجوللي؟
ورده: بحبك يا ياسين.
ياسين: عشان كنت مضايج من اللي عملتوه انتي والمجنونة اختي فجولت أربيكم شويه.
ورده: ولما هديت وجعدت أفكر حسيت حالي معجب بيكي، لكن لما ساعدتني وكسبت القضية فرحت جوي. حسيتك خايفة عليا وبتحبيني وكمان دخلت صفحة الفيس بتاعتك وجريت كلامك وحسيته لأني كتباه عشاني.
ولما سافرت مع ناجي لجيتك وحشتيني جوي.
ورده: بكسوف، أنا مش جد.
ياسين: الكلام الحلو ده، انتي تستاهلي أحلى حاجة في الدنيا. بكره إن شاء الله هننزل نحطلك فلوسك في البنك ونشتريلك كام طقم حلوين عشان هتنزلي معايا المكتب.
ورده: بصراحة أنا عاوزه بس مبلغ عشان، ياسين، عارف، ياسمين جالتلي وخلاص انتي هتيجي معايا وياسمين وفردوس يشغلو الكوافير.
ورده: أنا عاوزه أجولك على حاجة.
ياسين: خير.
وره: بس توعدني أنه يبقى سر ما بينا عشان مينفعش نبدأ حياتنا غير على نور.
ياسين: جوللي، أنا سامعك.
---
ورده: لتقص عليه كل ما حدث أثناء سفره ليضحك.
ياسين: يخرب عجلك يا ياسمين، بنت مش معجوله بس جدعة أنها اتصرفت كده. ولا أم سيف كمان ولا أبوه دول طلعوا أجن منها.
ورده: يعني انته مش زعلان؟
ياسين: بالعكس، أنا فرحان وفخور بأختي وبيكي طبعا.
ورده: بس أوعى تجول لياسمين حاجة ديه، ممكن تخلص على حياة أمك وأبوك.
ياسين: ابدا، وحياتك انتي عندي. شوفي، أنا عندي شوية حاجات هخلصها بكره بعد ما نرجع من البنك، وخلي الملابس يوم تاني.
ورده: ما أنا عندي كتير. مش مشكلة.
ياسين: طيب عن إذنك، أنا داخل الحمام.
---
ياسين يتركها ويذهب لدورة المياه ليتصل على والده.
ياسين: أبا، عامل ايه وأخبارك ايه؟
شحته: بخير يا ولدي.
ياسين: طاب، أنا عاوزك تجيب أمي وخالتي وجوزها وتاجو مصر عشان عاوزكم ضروري.
شحته: خير يا ولدي.
ياسين: خير جوي، بس أوعى تعرف ياسمين ولا وردة إنكم جايين، عاوزها تبقى مفاجأة للكل.
شحته: حاضر يا ولدي، هات العواجب سليمة يارب.
ياسين: ياله بجا عشان تلحجو تتحركو
شحته: طيب يا ولدي اجفل انته وانا هتصل علي عمك اسماعيل
ليغلق شحته الهاتف مع ياسين ليتصل علي اسماعيل
اسماعيل: خير ابو ياسين في حاجه
شحته: مش عارف ياسين ولدي اتصل علي وجاللي اننا لازم نسافرو مصر حالا ولما سألته ليه جاللي خير إنشاءالله
اسماعيل: تكون ورده فيها حاجه
شحته: له كلهم بخير
أسماعيل: طاب احنا هنجهزو وانتو عدو علينا هاتها جمايل يارب
اما ياسمين فكانت تجلس مع فردوس بفرحه
ياسمين: انا جولت لياسين علي مشروعنا ووافج وكمان خد ورده وخرجوا
فردوس: بفرحه الله اخبار جميله اوي
وهنا تتصل ابتسام علي ياسمين
ابتسام: ياسمين طاب بدل المكالمات ديه كلها تعالي عيشي معانا
ياسمين: كنت جايبه لك خبر حلو خلاص براحتك
ابتسام: بهزر معاكي يا بوسي
ابتسام: هقولك بس خليه سر ولما يحصل كاءنك متفاجاءه
ياسمين: ماشي بس جوللي
ابتسام: سيف لسه قافل معايا وهنيجي بكره نخطبك من باباكي
ياسمين: تاجو فين ابويا ف الصعيد
ابتسام: لاء ياسين اتصل عليهم وهما زمانهم ف الطريق كلهم عشان ياسين هيطلب ورده من باباها
ياسمين: يطلب مرته
ابتسام: انتي بقيتي غبيه كده ليه هيطلبها عشان حبها فهمتي
ياسمين: اه خلاص فهمت
ابتسام: اخوكي بقي كلم سيف وقاله هات والدك ووالدتك وتعالو بعد المغرب عشان نقرا الفاتحه
ياسمين: بفرحه الله انا بجيت عروسه
ابتسام: هيا فردوس فين
ياسمين: جاعده جاري اهي
ابتسام: طاب خليها تبقا موجوده بكره معاكم ضروري
ياسمين: ما هيا هتجعد معانا وبعدين انا كلمت ياسين علي الكوافير ووافج بس طبعا مجولتوش انك هتبجي معانا
ابتسام: خلاص بكره افتحي الموضوع وانا هقول اني هشارككم
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 23
ياسمين: شاطره يا بوسي
ابتسام: ياسو حبيبتي عاوزاكي عاقله وتقعدي مكسوفه ولما نطلب ايدك تقوللي لباباكي اللي حضرتك تشوفه انا موافقه عليه
ياسمين: انا جولتلك جبل كده ربنا يخليكي ليا
ابتسام: ويخليكي يا قلبي
ياسمين: شكل ياسين وورده جم
ابتسام: طبعا انتي فاهمه
ياسمين: فاهمه هعمل عبيطه
لتغلق ياسمين الهاتف مع ابتسام
فردوس: ربنا يتمملك بخير يارب
ياسمين: عجبالك وربنا يوعدك باللي يريح جلبك وبالك يارب
فردوس: اللهم امين يارب العالمين
وهنا تدخل عليهم ورده
ياسمين: حمدالله على السلامه اتبسطتي
ورده: جدا وطايره من الفرحه كمان
ياسمين: امال فين ياسين
ورده: دخل اوضته يغير
ياسمين: طاب اسمعي ابوكي وامك وابويا وامي جايين
ورده: بجد مين جالك
ياسمين: خليكي واجفه عند الباب يا فردوس ولو ياسين جاي ابجي كحي
فردوس: حاضر
ورده: جوللي بجا
لتقص عليها ياسمين كل ماحدث
ورده: عشان كده جاللي رايح الحمام واتاءخر
ياسمين: اعملي عبيطه كاءنك متعرفيش
ورده: اجدع عبيطه
وهنا تكح فردوس
ياسين: ازيك يا فردوس
فردوس: الحمدلله يا استاذ
ياسين: واجفه كده ليه
فردوس: اصلي كنت نازله لما حضرتك وصلت
ياسين: له انتي هتجعدي هنا معانا ومتخافيش انا زي اخوكي
فردوس: ربنا يخليكم ليا
ليدخل ياسين
ياسين: ايه يا ورده ماصدجتي وصلنا وجريتي علي صاحبتك
ورده: لا عادي
ياسين: طاب انا نازل اجيب شويت حاجات وجاي علي طول عاوزين حاجه
ياسمين: هاتلي لب وفول سوداني
ياسين: حاضر يا جرده
ياسين: وانتي يا وردتي عاوزه حاجه
ورده: عاوزاك سالم
ياسين: طاب وانتي يا فردوس
فردوس: كتر خيرك
ياسين: طاب سلام
ليتركهم ياسين
ياسمين: هاه جوللي بجا عملتو ايه
اما في الصعيد
ها هو شوقي قد وصل الي منزله ليجد أباه ف انتظاره
المرسي: حمدالله على سلامتك يا ولدي كت خايف عليك جوي
شوقي: جات سليمه يا أبا الحمدلله
رجاء: عملو فيك ايه ولاد المراكيب دول
شوقي: والله يا اما لولاهم كان زماني مشرف ف السجن
نجلاء: يا خيبتك حتت بت مجدرتش عليها
شوقي: اصلك متعرفيش ولاد عمتك واصلين لغيت فين ده الظابط الكبير نفسه طلع صاحب ياسين واد عمتي ولا ياسمين كمان
نجلاء: معلش المره ديه فشلت المره الجايه تنجح
شوقي: جسما عظما لو حد فيكم حاول يعمل حاجه فيهم انا اللي هوجفله
رجاء: بتجول ايه يا واد انته
شوقي: زي ما سمعتي يا اما
نجلاء: طاب يا اخوي فينه عواد
شوقي: هياجي بكره يتغدا معانا هو كان يفض الجوازه بس انا اتحايلت عليه وجولتله لو حصل اي حاجه رجبتي هتبجا تحت رجلك
نجلاء: ياسلام وتتحايل عليه ليه ميغور
شوقي: انتي ناسيه أنه لو فاتك محدش من البلد هيرضي يتجوزك
رجاء: ياسلام بتي ست البنات كلهم
المرسي: له ما خلاص بعد اللي عملتوه وخلتوني اوجع ف اخواتي مبجاش حد ف البلد عاد حتي بيرمي عليا السلام احمدو ربنا انها جات لغايت كده احسن اخد ولدي واهج من البلد كلها
رجاء: خلاص اللي تشوفوه
رجاء: بس ياما كان نفسي امسك البت ياسمين ديه وادعكها تحت رجلي
شوفي: مجولنا خلاص
رجاء: انا بجول كان نفسي
المرسي: ابجا اعملي وكل زين بكره علي الغدا وكتري علي جد متجدري
رجاء: هدبح ديكين
ليضحك شوقي
شوقي: ديكين مين يا اما ده واحنا ف مصر دخلنا مطعم نتغدو عواد واكل بتاع تلاته كيلو لحم غير الطبيخ وكمان تلت فراريج غير الكفته والسلطه
رجاء: نهار ايوه اسود طاب وده ايه يكفيه
المرسي: معلش كله يهون عشان بتك بدل ما تقعد كده عاذبه
نجلاء: خلاص يا اما انا هساعدك
رجاء: ياك الحزين ده فيه حنش ف بطنه
شوقي: هو بس اللي جدامنا
رجاء: منك لله يا ياسمين يا بت عزيزه الهي متشوفي يوم راحه ف حياتك
شوقي: مخلاص بجا جولنا احنا ف حالنا وهما ف حالهم
رجاء: خلاص سكت
شوقي: كله منك انتي وبتك لولاش روحت للدجال مكنش حصل الى حصل
اما في منزل باكينام وسوزي
باكينام: كانت جالسه تفكر يا تري اخد بتاري منك ازاي يا ابتسام
سوزي: اه يا ماما انا متغاظه وهطق منها
باكينام: كله من خالك اللي اتجوزها وعملها واحده
وهنا تسمع سوزي رنين هاتفها
سوزي: الو ايوه يا معتز
معتز: الو سوزي عامله ايه مبتجيش النادي ليه
سوزي: ابدا ماليش نفس
معتز: مش هتحني عليا بقا وتخليني اقابل خالك ومامتك واخطبك منهم صدقيني عمرك مهتلاقي حد يحبك ادي
سوزي: يوه بقا هو انت مش حافظ غير الكلمتين دول
معتز: فكري وانا هعيشك برنسيس انتي عارفه اني وحيد اهلي غير اني ماسك شغل والدي كله
سوزي: طاب نتكلم بعدين سلام عندي صداع
معتز: الف سلامه عليكي اجيبلك دكتور
سوزي: لاء ها اخد مسكن وانام
لتغلق سوزي الهاتف في وجه معتز
باكينام: مين ده
سوزي: معتز
باكينام: عاوز ايه
سوزي: عاوز يتجوزني
باكينام: طاب وايه المانع
سوزي: المانع اني بحب سيف
باكينام: وسيف مش بيحبك يبقي وافقي علي معتز العقل بيقول كده وبعدين معتز مركزه كويس اوي غني ومبسوط وبيحبك
سوزي: مش انتي اللي طول عمرك تقوليلي هجوزك سيف لغيت مخليتني اتعلقت بيه
باكينام: طاب اعمل ايه انتي مش ف دماغه خالص اجوزك ليه غصب عنه
باكينام: ايه تليفوني بيرن اصبري
باكينام: ده خالك
سوزي: اكيد زعل عشان مشينا
باكينام: هشوف
باكينام: شاكر ايه يا باكي عامله ايه
شاكر: تمام
شاكر: طاب احنا بكره بعد المغرب هنروح نخطب لسيف اخت واحد صاحبه محامي فلازم تيجو معانا انتي وبوسي
باكينام: كده الف مبروك
باكينام: وانا كنت لسه هتصل بيك عشان معتز الشوربجي عاوز يخطب سوزي
شاكر: بفرحه الف مبروك
باكينام: الله يبارك فيك خلاص هنيجي بكره نروح معاكم ونبقا نكلم معتز نديله ميعاد
شاكر: إنشاءالله اوعو تتاءخرو
باكينام: نتاءخر ازاي ده سيف ده ابني
لتغلق باكينام الهاتف مع أخيها
سوزي: انتي قولتيله ليه علي معتز
باكينام: البيه بيعزمني علي خطوبه ابنه بكره
سوزي: ايه أمته وازاي
باكينام: معرفش بيقول اخت صاحبه علي العموم بكره هنعرف عشان كده قولتله ان معتز عاوز يتجوزك
سوزي: طيب اما نشوف مين هيضحك ف الآخر
الراوي: اما شاكر كان يتحدث مع زوجته ويقص عليها ما حدث مع أخته
ابتسام: طيب تمام الف مبروك ربنا يتمم لها علي خير
شاكر: اهي خلاص هتروح لحد تاني
ابتسام: صدقني انا مش بكره سوزي انا بكره تصرفاتها وتعاليها علي الناس والغرور اللي هيا فيه وناسيه أن كلنا ولاد تسعه
شاكر: ربنا يهديها
ابتسام: عاوزين بكره انشاء الله اي حاجه يطلبها والد ياسمين نوافق عليها
شاكر: حاضر ياستي
ابتسام: وانا ها اخدلها طقم دهب معايا هديه مني
شاكر: تمام
ابتسام: وانا هديتي ايه بقا
ابتسام: هاتلها انته سلسله تكون قيمه كده
شاكر: حاضر
ابتسام: وهناخد شيكولاه ف فاز كريستال وورد اغلي واجود انواع الشيكولاته طبعا لحبيبتك
شاكر: وبعد كده تعملو انتي وهيا حزب عليا أنا وابني
ابتسام: مستحيل طبعا انته شيكو حبيبي
ابتسام: بس انا قلقانه احسن والدها يعني يقول انها تسكن في بيت لوحدها
شاكر: وماله
ابتسام: ازاي بقا
شاكر: طاب سيبيها لوقتها وتفاءلي خير
الراوي: اما ياسين فها هو قد عاد من الخارج محملا باءشياء كثيره جدا ليدخل شقته ليجد البنات جالسين ف الصاله
ياسين: انتو لسه صاحيين
ياسمين: ايه الحاجات ديه كلها
ياسين: ابدا اصلي عازم ناجي بيه بكره علي الغدا وجيبت الطلبات وكنت بفكر اكلم طباخ عشان يجهز سفره محترمه
ياسمين: لتضحك يعني جدامك تلت بنات زي الفل وتجيب طباخ
ياسين: مجولناش حاجه بس اصل يعني الوكل كتير غير الصواني وبيني وبينكم عاوزها عزومه تشرف
ياسمين: اه يا ابن اللءيمه عامل نفسك ناصح
ورده: متجلجش احنا هنعملو عزومه تشرف باءذن الله
ياسين: طيب تمام بكره ابقا اتصل بالحلواني عشان يبعتلنا تشكيله حلوه
ياسمين: هات الطلبات بتاعت الحلويات واحنا هنعملوها
ياسين: بس كده هتتعبو
ورده: له مافيش تعب ولا حاجه تعالو يا بنات نوضبو الحاجه ونخلو الوكل علي التسويه بس
ياسين: خلاص اكتبوا عاوزين ايه وانا اجيبهولكم
ياسمين: هبعتلك علي الواتس عشان متنساش حاجه
ياسين: طيب
الراوي: اما سيف فها هو يصل الي فيلا والده ليدخل
سيف: ايه ده فين الناس يبقا كلام بوسي صح الغزو رحل عنا
سيف: اطلع ارتاح ده انا عاوز انا نوم السنين عشان ابقا فائق للست ياسمين
اما ياسمين كانت تتحدث الى ورده،
ياسمين: هو ابن المجانين جايب الوكل ده كله لمين؟
فردوس: ماشاءالله، يطلعو كام كيلو لحمه دول!
ياسمين: العزومه ديه كانت عاوزه بغل السرجه عريسك السابج.
ورده: وحياتك، ولا كانو هيكفوه؟
ياسمين: انا بفكر نعملو طواجن وصواني.
ورده: ايوه كده، كله علي بعضه واجلب ف الفرن.
ياسمين: طاب، ياله كل واحدة تعمل حاجه عشان نخلصو.
(يمر الليل على الجميع ويأتي الصباح)
ياسين: يجلس في الصالة في انتظار والده
(يُسمع صوت طرق على الباب)
ياسين: حمدالله على السلامه، اتاءخرتو كده ليه؟
شُحته: العربيه عملتها معانا ف الطريج وجعدنا تلت ساعات لغيت ما اتصلحت.
شُحته: وسع يا ولدي، خلينا ندخلو، المره ديه اتعذبنا جوي.
ياسين: لامؤاخذه، خشو يا جماعه ارتاحو.
عزيزه: في ايه يا ولدي، جايبنا على ملي وشنا؟ ليه اختك عملت حاجه؟
ياسين: له،
اسماعيل: بتي فيها حاجه طيب.
سنيه: متتكلم وطمنا، بطننا وجعتنا مش كفايه رجرجه العربية.
ياسين: مافيش حاجه، في كل خير.
ياسين: عمي اسماعيل انا طالب منك يد ورده
سنيه: جرالك حاجه ف مخك يا واد اختي ورده مرتك
شحته: انا فاهم جصد ولدي ياسين جصده أنه عاوز يتجوز ورده بس من غير جمايل يعني عاوزها بكيفه فهمتو
سنيه: والله الف بركه
ياسين: وكمان بعد المغرب صاحبي الظابط سيف هيجيب ناسه وياجي يخطب ياسمين
عزيزه: بجد
شحته: وحياه عيونك بتتكلم جد
ياسين: اه والله يا اما
عزيزه: اللهم لك الحمد والشكر انك عدلتها لعيالي يارب
احنا لازم ندبحو حاجه
ياسين: اصبري يا اما انا كت عاوز اجيك البلد يا عمي ونطلبو ورده من بيتها لكن لما سيف كلمتي جولت نتجابلو هنا لكن الجواز والفرح هيكون ف البلد
اسماعيل: هنا بيتنا وهناك بيتنا المهم ربنا يكتب لكم الخير
سنيه: طاب تعالي يا اختي نريحولنا ساعتين
عزيزه: امال اختك المجنونه فين
ياسين: لسه داخلين يتامو من ساعه اصلهم كانو بيجهزو وكل العزومه ما هو انا جولتلهم اني عازم واحد صاحبي دول حتي ميعرفوش انكم جايين
عزيزه: لتضحك هو انته كمان بجيت بتاع مجالب ياغلبك
ياسين: لا والله يا اما مش مجلب ولا حاجه بس انا حبيت كلنا نفرحو مع بعض
سنيه: شاءالله يخليك يا واد اختي
اسماعيل: من دلوك وجاي بجي اسمه نسيبك وانتي حماته
سنيه: يعلم ربنا من غير حتي ميتجوز بتي هو وياسمين ف غلاوه ورده
شحته: ربنا يسعدهم ويكتبلهم الخير بجولك ايه يا ياسين تعالي عاوزك ف مشوار هنروحوه
عزيزه: يا ابوي خد نفسك طيب
شحته: لما ناجو
ياسين: حاضر يا أبا
الراوي: اما في منزل مرسي كان عواد يتناول الطعام بطريقه مقذذه
نجلاء: براحه بتاكل بيدك ورجلك
عواد: ليتحدث وفمه مملوء بالطعام الوكل حلو جوي
رجاء: طاب براحه احسن تزور
شوقي: ليضحك متخافوش ذوره واسع ومعدته أوسع وأوسع
نجلاء: ده باينها هتبجا جوازه مجندله
مرسي: تستاهلي عشان تبجي تروحي للدجالين تاني
عواد: امال فين الفروج ياحماتي
رجاء: بسم الله الرحمن الرحيم ما انته كلت اتنين فاضل واحده يا دوبك علي جدنا انا وجوزي وعيالي
عواد: انتي بخيله كده ليه
رجاء: واكلك تلاته كيلو لحم وفروجتين غير الطواجن وتجول بخيله ايه امال فيك سيدجشطه جاعد ف بطنك
مرسي: والله ورده بت اختي بت حلال أن عدت منك ربنا رحمها
عواد: انتو بتجولو ايه اصلي لما باكل مبسمعش حد
نجلاء: طاب حش يا اخويا حش ياكش تفطس وانته جاعد
الراوي: اما ياسمين فكانت قد استيقظت لتخرج الي الصاله وكاءنها تفاجأت حين رأت خالتها تجلس ف الصاله
ياسمين: هو انا بحلم خالتي حبيبتي جيتي أمته
سنيه: جينا كلنا يا عيون خالتك هجولك بسرعه في عريس جاي يخطبك بعد المغرب بس ياسين جالنا منجولكمش
ياسمين: لتضحك ياسين اخوي ده عامل نفسه بيفهم وهو اغبي واحد ف الدنيا
سنيه: جصدك ايه!!!!!
ياسمين: مجصديش حاجه اروح اصحيلك ورده
وهنا تدخل ياسمين الغرفه علي ورده
ياسمين: بت يا مرت اخوي جومي الجماعه جم متجومي ولا تكوني موتي
ورده: بس صحيت اهو الله يخربيتك كت بحلم اني انا وياسين راكبين علي فرس ابيض جميل وانا لابسه عروسه وهو لابس عريس جيتي زي البومه صحتيني
ياسمين: طاب جومي احسنلك
ورده: خلاص جومنا
ياسمين: يابت يا بارده امك برا يافاشله
ورده: عرفت والله عرفت غوري صحي فردوس جاتك الجرف وجع الجلب كله جاي من وراكي
ياسمين: ماشي يا عروسه الحلوف سابقا يابت ده انتي المفروض تحبي علي يدي كل صبح وليل اني نجدتك منه
ورده: احب علي يد مين ياله يا ماما من هنا خليني اغير
ياسمين: بتوعد حاضر من عيوني
الراوي: لتخرج ياسمين وتغلق الباب علي ورده بالمفتاح
ورده: اه يا ياسمين الكلب افتحي الباب
ورده: يا اما يا خالتي حد يفتحلي
الراوي: لتجلس ياسمين بجوار خالتها
ياسمين: شوفتي بتك يا خاله بجولها امك وابوكي جم من البلد تجوللي ايه اللي جابهم دول انا مصدجت اتجوزت ومشيت من عندهم هما كل شويه ناطين حاجه تجرف ميترزعو ف البلد
الراوي: لتضرب سنيه علي صدرها
سنيه: يا مري كده بردك يا بتي اخس عليكي
الراوي: ثم تقول بحزن
سنيه: سماعين يا سماعين ياله بينا نرجعو البلد
اسماعيل: انتي اجنيتي يا وليه ده احنا لسه مرتحناش من تعب المشوار
سنيه: خلاص هسافر وحدي هروح المحطه واركب الجطر
الراوي: لتنظر ياسمين حولها لتجد ورده
ياسمين: يخربيتك مين فتحلك
ورده: فردوس الله يكرمها
ورده: حمدالله على السلامه يا اما
ورده: حمدالله على السلامه يا أبا
سنيه: سلامه ايه يا بت بطني بجا تجوللي لبت خالتك هما كل شويه جايين وانك مصدجتي اتجوزتي ليه بابتي كنا بنوكلوكي بالدين
ورده: انا انا جولت كده والله العظيم ماحصل
ياسمين: لتضحك واحد صفر لياسو
ياسمين: بالهنا والشفا ياورده
الراوي: اسماعيل يتحدث الي زوجته
اسماعيل: انتي عبيطه يا وليه حد بردك يصدج ياسمين
الراوي: سنيه تحتضن ابنتها
سنيه: حجك عليا يا بتي كت فاكراها عجلت
الراوي: وهنا يدخل ياسين ووالده
الراوي: ليخرج شحته علبه قطيفه كبيره
شحته: شبكتك يا عروسه ولدي
ورده: بفرحه كتر خيرك يا عمي
ياسمين: يا جاموسه في واحده تاجيها شبكتها تجول كتر خيرك هو جايبلك طبج طبيخ
الراوي: خشم الباب
ياسين: وبعدين يا ياسمين
سنيه: اسكت ياولدي اختك لسه عامله فيا مجلب خلتني كت هسافر البلد وحدي وهنسي اني خلفت من أصله
شحته: ربنا يهديكي يا بتي مش عارف انا ديه ازاي هتتجوز وتفتح بيت
ياسمين: هفتحه بالمفتاح طبعا
الراوي: لتخرج عليهم عزيزه
عزيزه: يا عيني علي واد الناس هيوجع ولا حدش هيسمي عليه
عزيزه: بجولك ايه يا شحته ابجو اكتبوا ف عجد الجواز ممنوع الترجيع وكمان مؤخر كبير جوي عشان ميعرفش يطلجها
ياسمين: طاب ده انا اللي هيتجوزني أمه داعياله
ياسين: اه ما انا عارف جالتله روح ربنا يبنليك بنصيبه كحله
ياسمين: بارد جوي وبعدين مش لما ياجي واد الحلال طاب ده اول ميشوفني هيتجنن علي ويجوللي شبيك لبيك صح يا أبا
شحته: صح يا بتي انا اللي يتجوز بتي يتاجلها باءلادب والاخلاج ويحافظ عليها
ياسمين: طاب وبالنسبة للمهر والشبكه ايه هياخدني بلاش
عزيزه: طاب يمين بالله انا مستعده ادفع للعريس فلوس بس ياخدك
الراوي: لتضع ياسمين يدها في وسطها
ياسمين: نعم يا اختي ليه ناجصه ايد ولا رجل ولا كاتعه ده انا زي الجمر
عزيزه: زي الجمر اه ومنجصاش لا يد ولا رجل بس ناجصه عجل يا بت بطني
الراوي: لتضحك ياسمين
ياسمين: بيجولو أجلب الجدره علي فومها البت تطلع لامها وانا طلعتلك يا وزه
شحته: خلاص يابتي فضناها
ياسين: خشي ياله وضبي الوكل الناس جربو ياجو عاوزكم تشرفوني جدامهم
ياسمين: اصبر بس نسيت اجولهم حمدالله على السلامه
ياسين: امشي غوري من جدامي
ياسمين: شايف ولدك بيزعجلي وانته لسه عايش يا أبا امال لما تموت هيعمل فيا ايه هيخليني اسرح بمناديل ف الإشارات
اه عيني عليكي يا ياسمين كلهم جايين عليكي
عزيزه: بتفوللي علي ابوكي جطع لسانك
ياسمين: حتي انتي يا ست عزيزه انا حاسه انك مش امي وجايباني من الملجاء كتر خيركم ربتوني
شحته: وبعدين معاكي يا ياسمين اجفلي المسرحية ديه
وخشي يا بتي الله يهديكي
ياسمين: عشانك انته بس يا شحتوت
عزيزه: أهديها يارب وخلي المجابله تتم علي خير خليها تغور من وشي
دستين شمع لاءهل البيت نظره ومدد
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🌹❤️🌺💙


تعليقات
إرسال تعليق