رواية كبرياء آدم وانتقام حواء الفصل الثاني والثالث بقلم الكاتبه شيماء فكري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية كبرياء آدم وانتقام حواء الفصل الثاني والثالث بقلم الكاتبه شيماء فكري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
وقفنا في نهاية الحلقة عند وليد وهشام
فلاش باك
وليد: العمليه دي هننزل احنا مصر
هشام : هبقى اتصل بالبوص اعرف الأخبار
وليد: طب انا ماشي براحتك
هشام: رايح فين
وليد : هههه اول مرة تسألني السؤال دا وأظن مش من حقك .
هشام: ليه انا أبوك
وليد بسخرية: ههههه ابويا دا امتى دا انت عمرك ما كنت ابويا ولو كنت فأنت فقدت الحق دا من ساعة الحصل زمان وانت عارف فبلاش تجيب سيرة الابوة.
هشام: انت بردو مصدق اني انا اللي قتلتها
وليد: ماتجبش سيرتها وبعدين انا متاكد انك انت ورا اللي حصل
وسابه وليد ومشي
وكان هناك من يسمعهم
الشخص طلع الفون
الشخص : ألو يا جوكر عايز اقابلك ضروري
الجوكر: ماشي تعالى في المكان بتاعنا بس اوعى حد يشوفك
الشخص: الامبراطور هيكون موجود
الجوكر: اه طبعا هو والكينج
الشخص: تمام .
واغلقو الخط
******************************
في مبنى المخابرات بالصحراء
فهد : ازاي يا فندم حضرتك تشغل بنات معنا في المهمة دي .
فيروز: انت ازاي يا فندم تشغل معنا ظباط جهلاء ميعرفوش ان البنت زي الراجل .
استوب
فيروز محمود الهراوي عندها 25سنة بتحب المخابرات ودخلت فيها عشان تجيب حق اخوها الضابط اللي اتقتل وهي ملهاش حد ابوها وامها ماتو وعيلتها اتخلو عنها ملهاش غير ندى صحبتها بس وهي واسلام اخوات في الرضاعة عشان كان اسلام لي أخت اد فيروز بس ماتت وهي عندها 13 سنة بس هو مش عارف فيروز عشان مشافهاش من 10 سنين.
نرجع تاني
فهد: مين ده اللي جاهل ياحيوانة لولا انك بنت كنت عرفتك شغلك.
فيروز: ولا تعرف تعمل حاجة يا جاهل .
فهد : يا بنتي انا ماسك نفسي عنك بالعافيه
فيروز: وتمسك نفسك ليه وريني هتعملي ايه .
اللواء : بس هو انا ماليش احترام في وستكم انتو الاتنين ده منظر اتنين هيشتغلو مع بعض
فيروز: نعم اشتغل مع البني آدم ده من رابع المستحيلات.
فهد: لا حوشي انا اللي بجري وراكي يا بت
فيروزوهي ترفع صوابعه في وشه : مسميش بت انا اسمي المقدم فيروز.
فهد بضحك:مافيش شيوبيس اناناس اصلي بحبها اوي.
والكل ضحك
امير: لا انا عايزها رمان.
اللواء : بس سكوت محدش يتكلم غيري
انتو هتبقوا فريق واحد لازم تهدوا ومافيش حد هيتغير من الفريق يلى على المعسكر.
مشيت فيروز هي وندى
وهما رايحين الأوضة
فهد واقفهم: بوصي يا حلوة هتشتغلي معايا يبقى تمشي على نظامي
فيروز : بوص يا استاذ فهد ولا عجل انت أهي كلها حيوانات انا اللي بيتحداني بندموا على اليوم اللي اتحداني فيه سلام يا استاذ كلب.
الكل ضحك
امير: ردتهالك يا معلم ذكية أوي البت دي
فهد : امير امشي من قدامي دلوقتي
امير : طيب سلام
فهد : انا هوريكي تتحديني ازاي يا حلوة.
************&*****************
في شركة الشربيني العماره
مازن : المهندسين بتوع الجامعات هيجو امتى
أسر : انا بعت الفاكس ليهم وهما ردوا عليا وقالولي أسبوعين كده
مازن : أسبوعين ايه يا أسر احنا هنهزرقولهم هما أسبوع بس مفهوم
أسر : حاضر
مازن : عملت ايه في المناقصة بتاعت شركة الاسمنت
أسر : رسيت علينا بس طبعا بعد عذاب
مازن : هي عمتي دي بقى مش هتتهد
أسر : معرفش دي بتحاول تتدمرنا باي طريقة
سيبك انت متنساش عيد ميلاد اسيا النهاردة
مازن : مش ناسي انتو هتعمل الحفلة بكره
أسر : ايوه
مازن : اوك بس يا خسارة فهد مش موجود
أسر : ربنا يعيننو اسيبك انت بقى سلام .
*****************************
في المستشفى
في وقت البريك
آسيا : أسيل خلصي بقى ده كلو في الحمام البريك هيخلص
أسيل : خارجة اه يا ختي مستعجلة على ايه
(على فكرة آسيا متعرفش ان أسيل قريبة ولاد عمها لأنها مشفتهمش قبل كده
لكن أسيل تعرف من اسمها بس هما الاتنين صحاب أوي)
آسيا : النهاردة عيد ميلادي وما فيش حد فاكر حاجة.
أسيل : طب ما كفاية انا فاكره
آسيا : اسكت يا مجدي بدل ما اضربك
أسيل : لاكدا كتير يعني انا اخلص من مراد وجاسر انتي تطلعيلي
آسيا : انا اللي اخترعت الاسم الأول
أسيل : ومالك فخورة اوي كده ليه يا ختي
آسيا : يلا يا ختي البريك خلص
أسيل : يلى
لسه هيقومو فون آسيا رن
آسيا : ازيك يااسورة عامل ايه
أسر : تمام كل سنه وانتي طيبة ياقلب أسر
آسيا : وانت طيب ياحبيبي بجد انت فاكر عيد ميلادي .
أسر : ودي حاجة تتنسي احنا عملنك حفلة بكره انا بقولك عشان تعزمي اصحابك
اسيا: ماشي يا حبيبي ربنا يخليك ليا بأي
اسيل: شوفتي ظلمتيهم ازاي اديهم عملنك حفلة مين ادك
آسيا : طبعا انتي جايه الحفلة بكره
أسيل : انتي عارفة يا آسيا بابا وجاسر
آسيا : عشان خطري تيجي انتي لو مجتيش انا مش هروح
اسيل: بس ياهبلة دي الحفلة عشانك طب بوصي غطي عليا لحد ما اروح الشركه عند جاسر واجي عشان اقنعو
آسيا : ماشي يلى روحي
****&&***********************
في جامعة القاهرة قسم الهندسة
في مكتب العميد
العميد: طبعا انتو عارفين ان الأوائل على الضفعة بيدربوا في كل شركات العمارة الناجحة وانتو تدريبكوا هيبدا من بكرة
روما: في شركة ايه اول تدريب يا دكتور
العميد: اول تدريب في شركة الشربيني للعمارة
هنا : نعم 😲😲
العميد: في حاجة يا هنا
هنا: هو لازم يا دكتور أحضر التدريب دا
العميد: أيوة يا هنا انتي عارفة عشان تاخدي الدرجات النهائية لازم تقضي تدريبك كلو
ولو في اي مشاكل حليها عشان كده هياثر على مستقبلك وانا بعزك زي بنتي وضائف انك هتبقي مهندسة شاطرة
هنا: ربنا يخليك يا دكتور وانا اوعدك اني هاجي بعد اذنك
العميد: اتفضلوا وبكرة تتجمعوا الساعة7 هنا عشان الانترفيو
روما في سره: جايلك يا ابن الشربيني
وخرجوا من مكتب العميد
هنا: تعالي نشوفهم قاعدين فين
روما: هناك في الكافيه اه
روما: ازيكو ياشباب
حمزة: اهلا بالناس الدحيحة اللي طلعين من الأوائل .
روما: أعوذ بالله قل اعوذ برب الفلق ابعد يا شيطان
سيف: أيوة عيال دحيحة مش بيفصلو
هنا: روما اه حاسة اني جالي شلل خماسي في دراعي وقلبي بيوجعني كل خمس ثواني ورجلي مش شايلني وبتلف بيا خمس مرات (وعاملة تخمس في وش سيف وحمزة )
سيف: ايه يا بت كمية الخمسات دي انتي بتخمسي في وشي
روما: اسكت يا حمزة مش انا كشفت عند دكتور يوم الخميس الساعة خامسة والعيادة في الدور الخامس وقالي هتعملي خمس عمليات وهيتكلفوا خمس الاف جنيه. ( وكانت بتخمس في وشة )
حمزة: والله دا كان امتى وبعدين ما انتي قاعدة قدامي زي القرد اه
روما: الله وأكبر خمسة وخمسة عليا عينيك مدورة
همسة: سيبك من العيال الفشلة دي قوليلي هتتدربي فين ياهنا
هنا برتباك : في في في
همسة : انتي علقتي
هنا: في شركة الشربيني للعمارة
سيف بزعيق: نعم
همسة: يا نهار اسود البت مستقبلها ضاع
سيف: شركة ايه
هنا: والله ما ليا ذنب المعيد هو اللي قالي وانا وفقت
سيف بزعيق: وانتي بتوافقي من دماغك و انا مش موافق
هنا: وهو انت ولي امري انا هقول لمراد وبابا انت ملكش دعوة
سيف: مين اللي ملوش دعوة اتكلمي عدل يا بت بدل ما أمد ايدي عليكي
هنا: وريني اعملها كدة لو راجل
سيف ضربها بالقلم
سيف: القلم دا بس عشان تتعلمي تتكلمي معايا ازاي
ومسكا من الطرحة
سيف: وانا راجل يا روح امك عشان انا لو مش راجل كنت علقتك دلوقتي ادمهم كلهم
حمزة: خلاص يا سيف اهدى الناس اتلمت
روما: خلاص يا سيف كفاية
هنا بتوجع: ابعد عني الطرحة يا حيوان
روما: بس يا هنا كفاية وانت سبها
سيف ساب هنا ومشي
وهمسة راحت وراه
روما اخدت هنا في حضنها وهنا بتعيط
روما: ايه اللي انتي قولتيه دا يا هنا
حمزة بغضب: حلو يا هانم اللي حضرتك عملتيه دا بتشتميه ادمنا كنتي قومي اديلو قلمين.
روما: حمزة اهدى شوية
حمزة: أهدى عشان الهانم بتزعق لخوها عشان خايف عليها
هنا بعياط: والله ما كنت اقصد هو استفزني
حمزة: استفزك عشان خايف عليكي قومي يلى اعتزريله.
روما: براحة يا حمزة هي ما قتلتش قتيل يعني
حمزة بزعيق: وانتي اخرسي خالص عشان انتي اللي مشجاعها على قلة الأدب دي لو كنت انا بسكتلك او سيف لما تمدي اديك علينا مش معنى كده إننا خائفين منك بس عشان احنا بنعملك كااخت لينا فبلاش تشجيعها على الغلط.
روما : يا دا انت شايفني وحشة اوي معلش انا بشجعها على الغلط اصل انا بنت مش متربية معلش اصل ملقتش حد يربيني تقول ايه بقى وحدة سايبة اهلها وعايشة معاكو مش متربية بقى وعموما انا مش هاجي جنبك تاني ولا جنب اي حد فيكو عشان اخلقكو متبوظش
سلام يا هنا.
ومشيت روما وهي بتعيط
هنا: ايه اللي انت قولته دا انت متخلف انت اكتر واحد فينا عارف روما وعارف ظروفها
حمزة بزهق: هي مش ناقصكي انتي كمان
هنا: مش ناقصني ماشي بس بعد كده انت ملكش دعوة بيا نهائي انت فاهم انت مجرد زميل في الجامعة بس مش اكتر من كده سلام.
******************************
عند همسة وسيف
همسة: استنى يا سيف انت رايح فين يا سيف مش هجري وراك أقف الناس بتتفرج
سيف بخنقة: نعم جايه ليه
همسة: جاي ليه جاية ليك انت مالك اهدى
سيف: لا معلش اصل اختي بتقول عليا مش راجل
همسة: أهدى يا سيف انت عارف هنا متقصدش وان هنا طيبة وبتقول اي كلام وقت غضبها وانت بردوا مكنش ينفع تمد ايدك عليها ادامنا
سيف : همسة سبيني لوحدي
همسة: بس
سيف بزعيق: انا قولتلك سبيني لوحدي
همسة : حاضر
ومشيت همسة
بعد قليل دخلت هنا
وكان سيف قاعد سرحان
هنا بعياط: سيف انا اسفة
لا رد
هنا: ونبي يا سيف ما تزعل خلاص والله ما هعمل كده تاني
سيف: لا رد
هنا: والله لو ما ردت عليا هرمي نفسي تحت العربية
سيف: لا رد
مشيت هنا عند العربية وكانت العربية ماشية
العربية فرمان على اخر لحظة
سائق السيارة: انتي عامية يا انسة انتي ولا مجنونة
سيف: متحترم نفسك يا راجل انت انت اللي هتخبطها وبتتكلم
سائق السيارة: هي اللي واقفة زي المجانين
سيف: مين اللي مجنون متخلنيش أمد ايدي عليك وانت اد ابويا
هنا: خلاص يا سيف احنا اسفين يا عمو
سائق السيارة: بلا اسفين بلا زفت عالم مجانين
وركب عربيه ومشي
وسيف وها وقفوا يبوصوا لبعض وفجأة ضحكوا جامد
سيف: شوفتي جبتلنا الكلام من عم كرنبوه
هنا: ما انت مش راضي ترد عليا وانت عارف اني بكره الحركة دي
سيف: وانتي كنتي عايزاني ارد عليكي بعد ما شتمتيني
هنا: خلاص يا عم المسامح كريم وبعدين ما انت اداتني قلم محترم .
سيف: احسن تستهلي
هنا: خلاص بقى يا عم فوكها
سيف:لا رد
هنا: والله لازم تضحك ( وزغزغطه
سيف: ههههههه مش قادر هههههه
هنا: انتي بتركبي الهواء يا بيضة
سيف: طب تعالي بقى وقعدوا يلعبوا
دخلت همسة
همسة : أيوة يا حلوين اتضحكوا وانا اجي اكلمك تزعقلي
سيف: خلاص يا اختي اسفين انتي عارفني لما بضايق
همسة : خلاص عفونا عنك
سيف : امال حمزة فين
هنا بضيق: متجبليش سيرته
سيف : ليه
هنا وسردت له كل اللي حمزة عمله
سيف: حمزة الدبش
همسة : طبعا مش صاحبك
سيف: بتقولي حاجة يا همسة
همسة: لا طبعا حبيب قلبي
سيف: ماشي يااختي قوموا نمشي يلى
هنا: تعالى نروح عند مراد الشركة
سيف: اه تعالو نغلس عليه شوية وجاسر معه
******************************
عند مراد وجاسر في الشركة
مراد: خلصت كل حاجة عشان المنتدى
جاسر : ايوه انا عايز اعرف انت عايز تعمل المنتدى هنا ليه
مراد: عشان شركتنا تعلا اكتر وعشان اختك أسيل تتباهى في المنتدى اللي دي شركتها
جاسر: مجدي يتباهى دي اصلا مش هتقول اني أخوها
وهنا دخلت همسة وهنا وسيف
هنا : ابيه مراد مش انا هنون حبيبتك عايزة منك خدمة صغيرة
مراد : مش مطمنلك
سيف: انا قولت لا يعني لا يازفتة انتي
مراد : عايزة ايه يا هنا
هنا : عندي تدريب تبع الجامعة في شركه
مقاولات
مراد : طب وفيها إي طب اي مهندس محترف بيمر على كل شركات المقاولات المشهورة طب طب مانتي الجاولاة اللي الجاية هتبقي عندي في الشركة.
هنا : يعني انت موافق على التدريب بتاعي
مراد :ايوه
سيف : استنى بس يا بش مهندس قوليلو التدريب في شركة ايه
مراد : في شركة ايه ياجماعة اخلصو
هنا بارتباك: شركة الشربيني للعمارة
مراد : نعم يا ختي
هنا : أهدى يا ابيه مش انت لسه قايل لازم اي مهندس شاطر يمر بكل الشركات.
مراد: ايوه يا هنا بس انتي عارفة اللي فيها وإذ انا وفقت بابا مش هيوافق
جاسر : ملكش دعوة يعني عمو سامح جدو هيظبطو
هنا : حبيبي يا جسورة
جاسر : إي خدعة عدي الجمايل
مراد : استنى يا عم هو انا وافقت
والتدريب دع لمدة اد ايه
هنا : شهر
مراد : وانا مش موافق
هنا : عشان خطري انا مش هضيع مستقبلي عشان ناس زي دول انا لازم اعدي على كل الشركات عشان أحقق حلمي مش عشان الناس دي حلمي يدمر وعيطت
مراد : خلاص يا حبيبة قلب مراد بطلي عياط اه رايك انا موافق
هنا : بجد انت احلى أخ في الدنيا
همسه لسيف وجاسر اتعلمو
جاسر : يا ختي اتلهي.
جاسر :كفاية أحضان بقى عشان انا بغير
مراد :وانت مالك يا اخي عندك اختك قوم احضناها وبعدين بتغير من ايه يا حيوان
جاسر :فهمتني غلط يا بوص دي هنا اختي صح يا هنون
هنا : وانت تقدر تقول غير كده.
أسيل : ازيكم عاملين ايه يا شباب
مراد:مجدي جه كمان كده كملت
جاسر : انت صح مجدي جاي عايز ايه
اسيل: اه بلاش اجي اسلم على جسورة وريدو
حبايب قلبي
مراد : جسورة وريدو شامم ريحة مش حلوة في الموضوع
جاسر : نفس اللي انا شمامها عايز ايه يا مجدي اخلص
اسيل: على طول اقفشني كده على طول عايزة اروح عيد ميلاد صحبيتي
جاسر: وانتي عاملة ده كلو عشان عيد ميلاد صحبتك طب ماتروحي
أسيل : مش لما تعرف هو فين
جاسر : فين يعني
أسيل بارتباك : عند آسيا الشربيني
سيف وهمسه بضحك: يا سبحانك يا رب هنموت مش قادرين
همسه: يلى يسطا نمشي احنا بدل ما تطير فيها رقاب
سيف: يلى ازميلي سلام يا جماعة يلا يا هنا ومشيو مسخسين على نفسهم من الضحك
اسيل: اه يا جزم سبتوني ومشيتو
جاسر بعصبية: قولتي فين ياروح امك في فيلا الشربيني امشي من قدامي بدل ما أوديكي المستشفى اللي انتي جايه منها على ناقلة
مراد: أهدى يا جاسر وانتي هتروحي هناك تعملي ايه
أسيل : انت عارف يا مراد ان انا وآسيا صحاب جدا وهي عيد ميلاده بكره وعمله حفلة وهي مصره اني احضرها
مراد : خلاص يا أسيل روحي الحفلة وملكيش دعوة بجاسر وابوكي انا هخلي جدي يكلمه
اسيل: شكرا يا ابيه انا ماشية باي
جاسر : انت ازاي تعمل كده يا مراد انت بتردهالي.
مراد : احنا مش هنوقف حياتنا عشانهم احنا هنعمل اللي احنا عايزينو لازم نمشي ومنقفش عندهم مش نديهم فرصة يكسرو فرحة اي حد فينا
جاسر :خلاص يا مراد أهدى سيبك انت أخبار المزه اللي كانت هنا ايه 😉😉
مراد : يا اخي كتك نيله انت في ايه ولا ايه
جاسر : انا في اللي محيارة قلبي
مراد : انت بردو مش هتقولها الحقيقة
جاسر: خايف اوي يا مراد عليها
مراد: طب انت هتقدر تشوفها ادمك
جاسر: مش قادر يا مراد بتقطع كل يوم حبي بيزيد ليها مش عارف اعمل ايه
مراد: سبها على الله
جاسر: ونعمة بالله انا ماشي سلام
مراد : سلام
******************************
بليل على السطوح
همسة : الرحلة طالعة امتى يا بني
سيف : أهدي أبت كده لسه هروح اشوف بكره
همسة : هي هنا طالعة
سيف: زفتة مش طالعة هتبدا تمرين الأسبوع ده
همسة: صلحت زينة
سيف: ايوه صلحتها
همسة: ربنا يهني سعيد بسعيده
سيف: ماشي يا ختي شكرا
همسه:سيف هقولك على حاجة بس متتعصبش عليا
سيف: قولي
همسه: مصطفى جاليا النهارده وقالي انو بيحبيني
سيف: نعم يا روح امك بيحبك وانتي قولتيلو ايه
همسة: أهدى بس انا قولتو انك زي اخويا وهو تقبل الموضوع وقالي ماشي وانا مش هضغط عليكي
سيف: ابن***** ماشي انا هوري
همسة: سيف أهدى كده بس
سيف: انتي بتحبيه
همسة : لا طبعا
سيف: مصطفى ده عيل صايع ولو قالك حاجة تاني تعالي قوليلي ماشي يا همسه يا حبيبتي انتي عارفة اني بحبك زي هنا واكتر
همسة : ماشي ياسيفو يلى بقى عشان انزل أقول لمراد يدخلك عشان انا عايزه انام
سيف: يلى يا ختي
ونزلو
الجد كان قاعد مع سامح واشرف بيحول ينفعهم ومراد وجاسر معاهم
الجد: خلاص بقى ياسامح خلي البت تروح عشان تحقق حلمها وبعدين هو انت هتخبي عيللك مسيرهم في يوم هيعرفو وانت يا أشرف خلي البت تروح العيد ميلاد عشان خطري خليها اتبسط وانا ده كلامي ولو ما تنفذه لا انتو ولادي ولا انا اعرفكم
أشرف وسامح: خلاص يا بابا احنا موافقين بس اهم حاجة رضاك علينا
الجد : ايوه هما دول ولادي اللي انا اعرفهم
وكانت اسيل وهنا واقفين برا على نار
خرج جاسر ومراد وهما بيبصوا لبعض وغمزوا لبعض
هنا واسيل: وافقو
جاسر : لاسف لا يا هنون
مراد : معلش يا مجدي خيرها في غيرها
هنا واسيل : كنا عارفين اصلا
مراد وجاسر : وهما ييضحكو : على فكرة هما وافقو
هنا واسيل : صوتوا من الفرحة وحضنو بعض وراحوا شغلة اغنية ولا وهملوها الرجالة وفاعدو يرقصو
سيف وهمسة نزلة
سيف: في ايه يا جماعة هي الثورة قامت تاني ولا ايه ودول بيرقصو ليه
جاسر: لا يا خويا اصل ابوك وعمك وافقو
همسه : بجد مبروك يا بنات ونزلت ترقص معاهم
مراد: دول اتهبلو
وخرج الجد وسامح واشرف وواقفو فرحتين
همسة : حيث كده انا كمان هطلع الرحلة انا والواد سيفو
الجد: ماشي يا حبيبت جدك خلي بالك منها يا سيف
سيف: ولا أعرفها
همسة : ما هو ده العشم برضو يا سيفو وبعدين يا جدو انا اللي بدافع عنوا اصلا
و جاية عشان اقول لمراد عشان يدخلو البيت
مراد : وانا قولت لا
همسة : مش عشانو والله بس هيقرفني انا طول الليل ومش هعرف انام من الخبط
مراد : ماشي عشان خطرك بس
سيف: ربنا يخليك يا رب يا مراد واشفك في بيت العدل يارب
مراد : ماشي يا خفيف
الجد يلى ادخلوا نامو يلى
دخلت اسيل واتصلت على آسيا وقالتلها ان ابوه وافق
******************************
في أوضة سيف
سيف : وانت أضيقت ليه لما قالتلك انو بيحبها
القلب: يمكن غيران
العقل : أغير ايه انت اهبل دي همسة يعني اكتر من اختي
القلب: طب مايمكن فعلا أكتر من اختك وبعدين مسيرها في يوم هتحب وتتجوز
العقل: وانت زعلان ليه هي اختك وبس
القلب : انا مش زعلان انا بس مش قادر أتخيل ان حد تأني يخدها
العقل: ما يمكن حبتها
القلب: لا طبعا همسة اختي وهتنها كده وبعدين انا بحب زينة
العقل: زينة ايه احنا هنصيع على بعض انا عارف انك شوية وهتفركشها انت حبيتها
القلب : لا
العقل: حبيتها
القلب: لا
سيف: بس
وقفل النور ونام
**&***************************
في القصر
وكانت آسيا لسه واصله البيت وأول لما فتحت الباب النور اشتغل وكلهم مفاجأة كانو عملنلها عيد ميلاد
اسيا: مش معقول كل ده عشاني بس احنا عاملين الحفلة بكره
مازن : سيبك من بكره النهارده دي حفلتك انتي يلى عشان تطفي الشمع
غنولها وطفت الشمع
ومازن راح وده هديتها قالها كل سنة وانتي طيبة وأسر برضو ورنا ومازن ادها الهدية اللي فهد كان جايبهالها
ادم: يلى يا جماعة دلوقتي جه وقت هديتي
مازن: يا ما جاب الغراب لأمها
آدم : انا غراب مقبولة منك يا ميزو
وراح جاي مغني النهارده عيد ميلاد بتاعت حماده هلال ولبسها السلسة وهي بيغنلها
اسيا: شكرا يا دومي حلوة اوي
ادم:وانا عندي كام آسيا
مازن: طب يلى يا حنين عشان اسيا تنام عشان بكره يوم طويل
ادم:حاضر يا ميزو يلى يا روني عشان ننام
أسر :مسكه من هدومه روني هتطلع تنام معايا انا يا روح امك مفهوم وبعدين اسمها الآنسة رنا ولا عايز امسي عليك زي ما صبحت عليك الصبح
آدم طلع يجري على اوضته
أسر : اه يا مازن بكره المهندسين بتوع التدريب جاين الجامعة جابتهملك بدري
مازن: ماشي بس احنا هنيجي بدري بكره عشان الحفلة
أسر :اوك
في اوضتة اسيا كانت بتكلم اسيل
آسيا : هنتقابل بكره عشان نروح نجيب الفساتين
اسيل: ماشي هنتقابل الساعة 9 عند المطعم****
آسيا : ماشي سلام
اسيل: تصبحي على خير
اسيا: وانتي من اهل الخير.
دخلت آسيا الأوضة تشوف الهدايا
فتحت هدية اسر كان لقت بوكس فيه شوكلاته وفي المنتصف سماعة دكتور ومعها سلسلة بها صورتها ويوجد ظرف فتحت آسيا الظرف
( امي الغالية آسيا انا بقولك اني لأني بحسك امي بحد مهم اني انا أكبر منك بس انتي الوحيدة اللي بحس معها براحة وبحس اني ابنك لما تكلميني نفسي اشوفك فرحانة طول العمر ولا اشوف دموعك ابدا انا جابلك سماعة دكتور هدية لأني عارف انك بتحبي مهنتك وكتبتلك عليها ( هدية من ابنك لأمي الغالية)
اختي وحببتي آسيا كل سنة وانتي امي الغالية ابنك اسر!!!!!!!!!)
مسكت آسيا الظرف وحضنته
اسيا: ربنا يخليك ليا يا احلى اخ
وبعد ده فتحت هدية رنا
رنا جايلة ليها بوكس ميك اب
وظرف فتحت آسيا الظرف
( اختي آسيا صحبتي الوحيدة كل سنة وانتي طيبة وانا بحبك انا مش عارفة اقولك ايه غير إم حياتي ملهاش طعم من غيرك انا كل يوم بخاف انك تتجوزي وتسبيني انا جايبة ليكي علبة ميك اب لأنك وحشة لا بس لأنك دي حاجة هتكون مميزة عندك ومش هتبوظ ولا تترمي ولا تتخلص لأنك مش بتستعماليها فهتكون ذكرى معاكي بحبك اوي ياثحبتي )!!!
اسيا:وانا كمان بحبك يا قلب صحبتك
وفتحت هدية مازن عبارة عن مصحف بالون الوردي ومتطرز وظرف فتحت الظرف
(بنت عمي وصحبتي وحب مراهقتي الاول هههههه متضحكيش انتي عارفة انك حبي الأول بس هعمل ايه بقى أول لما كبرت شوية ملقتش غيرك كل لما افتكر الحركات الهبلة اللي كنت بعملها عشان ألفت انتبهك بتضحك ويوم ما جيت اقولك اني بحبك انتي ادتيني محاضرة وأني معجب بيكي عشان انا في سن مراهق وكده استغربت ازاي انتي بالعقل دا كله وانتي كان عندك 12 سنة بس الصراحة علمتيني الأدب ودلوقتي انا بقولك بحبك بس بحبك يا احلى أخت وجبتالك مصحف عشان تكون هدية غالية زي المصحف غالي كل سنة وانتي طيبة يا احلى واغلى حب مراهقة!!!!!!! )
اسيا بضحك: وانت طيب يا ميزو
اسيا: نشوف هدية آدم اكتر حاجة خايفة منها يا رب استر
وفتحت العلبة وجدت ليفة وصابونة وكمامة وجاوينتي وظرف
( جبتلك ليفة عشان تستحمي وصابونة ديتول ب2.5 ج دافع فيها دم قلبي على فكرة
ومتخليش البت روني تستخدمها عشان مرضيتش تتدفع معاي وجايبلك كمامة سليمة ب1.5ج من الصيدلية قولت عشان الكرونة منتشر بقى وكده وجاوينتي عشان العمليات ابقي خالي بالك عليها ومتلبسهوش عشان اتقطع وانا باخده من العلبة بتاعتك اللي في المكتب اصل الصراحة لقيته2ج استغليت وقولت ليه ما احنا عندنا علبة وبعدين انا صارف ومكلف اه يا حسرة قلبي على الستة جنية أمانة عليكي شوفيلى شغلانة عندك في المستشفى عشان 6ج دول استلفتهم من مازن والمعفن كتبتي بيهم وصل أمانة يلى بقى كلو يهون قدامي يا مزتي انا مش عارف انتي مش راضية تتجوزيني ليه يا ستي لو على فرق السن عادي بس الفقي مالكيش دعوة انا كل ما بكلمك في الموضوع بتفتكري بهزر انا عايزة اجوزك بجد بحبك يا بنت عمي )!!!!!
اسيا بضحك : الواد اتهبل الستة جنيه قصروا على عقله قال بيحبيني قال دا اد ابني
اسيا: كده خلصنا نقوم ننام لسة قايمة رجليها خبطت في حاجة لاقت بوكس
اسيا: ايه دل هو فاضل حد تاني اه دي بتاعت فهد طب افتحها ولا لا انا تفتحها وخلاص
فتحت البوكس لاقت مسدس متزين وظرف
اسيا: مسدس اما نشوف كاتب ايه
( عزيزتي صديقتي المخلصة بنت عمي الحبيبة كل سنة وانتي طيبة والاجمل ويا رب تيجي السنة الجاية وانتي مسامحني انا عارف اني عملت حاجة متتغفرش بس عرفو برضو ان صاحبة عمري اجدع مني وهتسامح كان نفسي اشوفك السنة اللي فاتت وانتي بتتخرجي لكن ربنا ما اردش كده فاضل الحلم التاني ليا وليكي وهو اني اسلمك انا لعريسك واكون وكيلك ودي الحاجة اللي مش هتنازل عنها ابدا يادوك جبتلك مسدس عشان عارف ان دا سلاحك يا ***** وأنك تربيتي يا صاحبتي سامحني يا صاحبي )!!!!!
أغلقت اسيا الظرف وظلت تبكي يا ريته كان ينفع يا صاحبي بس انت دمرتيني ونامت على السرير.
******************************
في أمريكا
في غرفة نور
نور ماسكة صورة بابها وبتعيط
نور: الله يرحمك روحت وسبتيني لمين يابابا
لأم معندهاش قلب ولا لعمى تاجر مخدرات وكل حاجة شمال وعايزه يجوزني ابنه اللي زيه عشان ياخد ورثي مش مكفيه كل اللي معه انا تعبت يابابا امتى هجيلك بقى!!!
الباب خبط
نور: مين
عبير: انا يانور
نور : اتفضلي
عبير: عمك وابنه تحت يلى عشان تنزلي
نور : قولتلك مش نازلة
عبير: يانور يا بنتي انا مش قد عمك هيطلع ياخدك بالعافية
نور: انا عايزة افهم انا مش بنتك
عبير: مسيرك هتعرفي الحقيقة قومي ألبسي
ونزلت عبير
نور : وانا لازم افهم الحقيقة ياى يانور متبقيش ضعيفة
ولبست فستان موف وخمار ابيض وجزمة سودة ونزلت.
دخلت الصالون كانا ممامتها قاعدة عمها بيتكلم معها ووليد فاتح الفون.
هشام بخبث : اهلا بعروستنا
رفع وليد عينيه وجد بنت تتالقى بفستانها الموف والخمار الذي يزيد بشرتها جمال فقال في نفسه: صاحبة الرداء الموف
فاق وليد من شروده على صوت نور
نور: اهلا يا عمي
هشام: مش تسلمي على عريسك
نور: ومين قال لحضرتك اني موافقة
هشام بغضب: انا هسبلك فرصة تفكري بس الرد يبقى موافقة.
نور بسخرية: وليه تاعب نفسك وهتتديني فرصة ما زيها زي قلتها
هشام: بت اتكلمي معايا بحترام
نور: وهتكلم بحترام مع ناس مش محترمة ليه
وليد : ماهو انتي هتبقي من الناس دي ...
******************************
يا ترى ايه اللي هيحصل مع نور هل هتجوز وليد ولا القدر لي راي تاني ؟؟؟؟؟
وايه اللي بيخلي وليد يكره أبوه والقدر هيلعب لعبته مع وليد ولا لا؟؟؟؟؟؟؟
وايه اللي حصل بين فهد وآسيا من حك سنين خلالها كرهته هل كان حب ولا سبب تاني؟؟؟؟
وايه اللي هيحصل بين اسر وروما ؟؟؟؟
هنا هتسامح وتكمل مع علتها ولا لا؟؟،،،
حمزة هيعمل ايه لروما عشان تسامحه؟؟؟
وسيف القدر لعب معه لعبة صداقة طفولة اتحولت لحب؟؟؟؟؟؟؟؟
ومين هو الجوكر ومين الإمبراطور والمسنجر ومين اللي بينقلهم الأخبار ؟؟؟؟؟
وايه اللي هيحصل مع الفهد في المعسكر وهو معه فيروز؟؟؟؟؟؟
***************************
الفصل التالت
************************************
وقفنافنا الحلقة اللي فات عند وليد ونور
وليد : وانتي هتكوني من الناس دي
نور: دا عريس الغفلة اتكلم اهو ومن دي يا حلاها اللي هتكون منكو ليه حد القوا عليا بتجار في السلاح والمخدرات زي ناس وبرجع بليل مسطول ومش قادر
وليد ببرود: حلو اوي ان انتي عارفة عادتي مش محتاج بقى اشرح واتبع نفسي يا بنت عمي
نور بزعيق: نيلة عليك وعلى عمك يا روح امك قوم اطلعوا برا بيتي يا ناس يا نجسة
وليد سمكها من الخمار: لا يا حلوة هتجيبي سيرة امي هنشوفو الوش التاني
نور : ابعد عني يا كلب انت فاكرني هخاف منك أعلى ما في خيلك اركبوا يا حيوان وجواز مش هتجوز واحد حيوان لو على جثتي
وليد بسخرية: وانا مش باخد رايك يا قطة فرحنا الخميس الجاي وعمك هو الواصي عليكي ووكيلك فمش محتاج رأيك
نور: وانا بقولك مش هتجوز واحد زيك يبقى انا موتي الخميس الجاي قبل ما اتجوزك
وليد :باي يا العروسة
نور :عرسة تنططك غور
وليد: يلى ياهشام باشا
ومشيوا
نور: انت فين يابابا تعالى خدني من هنا
عبيبر: اهدي
نور: الهدي عني انتي مش امي يارب خدني بقى وطلعت اوضتها
******************************
في شقة روما في الحارة
الباب بيخبط
روما: طيب يلي على الباب هي الدنيا هتطير
فتحت الباب لقت حمزة
روما: حمزة نعم
حمزة: ايه نعم دي مش هتقوليلي اتفضل
روما : ليه يا روح امك هوانا دخلتك قبل كده شقتي لوحدك
حمزة باحراج: لا
روما: امال هتصعب عليا المرة دي يعني ولا معلش اصل انا سايبة اهلي وملقتش حد يربيني
حمزة: روما انتي عارفة ان انا كنت متعصب
روما : متفرقش معايا
حمزة : عشان خطري انا اسف
روما: امشي من هنا ياحمزة مش هينفع واقفتك دي
حمزة: تعالي نروح كافي بتعنا
روما: انا ولا راحة ولا جاية امشي من هنا
حمزة:طب والله لو منزلتيش خزعق واقول لناس اني بايت عندم من امبارح
روما: أعلى ما في خيلك اركبوا مابخفش
حمزة: انتي اللي جبتي لنفسك ياناااااس
روما: خلاص انت مابتصدق اتسد وأنزل تحت على ماالبس
حمزة: مستنيكي ياقمر
ودخلت روما لبست ونزلت عند حمزة
روما: قولي عايز ايه
حمزة' تعالي بس نروح الكافيه
ووصلوا الكافيه
روما: نعم يا استاذ
حمزة: روما انا اسف
روما: لا يا راجل هوا انت خبطني فب كنفي دا انت هنتني ادم الجامعة
حمزة: ياستي لو عايزة اعتزرلك ادم الجامعة انا موافق
روما: مش هيفيد بحاجة ياحمزة
حمزة: عشان خطري ياروما مش هكررها تاني انتي عارفة انتي غالية عندي اد ايه
روما: حمزة انت الوحيد اللي وثقت في وحكتلك على الحكاية كلها متخلنيش أندم على دا وكل شوية تزلني
حمزة: ياروما والله ماعملها تاني انا اسف
روما: بصتله
حمزة: ايه ياجعفر هتتحول
روما: جعفر في عينك يا حيوان
حمزة: ايوه كده دي روما اللي انا اعرفها خش في حضن اخوك يافواز
روما: نعم يا روح امك
حمزة: بهزر يا وحش ايه معندكيش اخوات صبيان
روما: لا ياخفيف
حمزة: وانا موجودة ازاي
روما: ومين قالك انك اخويا
حمزة: ياكسفتك السودا يا حمزة
روما: ايه مش هشرب حاجة يا منتن
حمزة: عونيا يا عسل
روما: اشوفك عندك الكرونا
حمزة: واهون عليكي
روما :اه
حمزة: كفية انا جبهتي طارت
روما: ههههههههههه انت اللي بتجيبوا لنفسك
حمزة بسرحان: ضحكتك حلوة اوي
روما: يا نوحي يا نوحي مابيكلش معايا الكلام دا يا بابا وبطل سهوكة
حمزة: طب ايه اللي بياكل معاك يا وحش
روما: وحدة بيتزا بجمبري وبيبسي
حمزة: حاضر ياماما
روما: يحضرلك الخير يا ضنايا
*********************************
يوم جديد
في المعسكر
عند أوضة فهد
دخل امير وإسلام ومعهم كوبية مياه
وكان فهد نايم لسة هيدلوها عليه
فهد: العب غيره يا حلو انت وهو
اسلام: دا احنا جايبين ميه عشان تشرب
امير: شوفت ظلمتنا ازاي احنا زعلنين صلحنا بقى😤😤
فهد : امشو من قدامي بدل ما اوريكو الظلم على اصوله
جري امير وإسلام على بره
وندى كانت خارجة خبط فيها اسلام وهو بيجري
ندى: ايه قلة الذوق دي
اسلام بهيم: ايه الملاك ده
ندى : انت قليل الأدب
اسلام وهو متنح: وسافل كمان ممكن بقى تليفون والدك
ندى : افندم عايزه ليه
اسلام: في وحده تزعق لجوزها المستقبلي كده
ندى: والله انت شكلك اهبل صح
اسلام: قولتي 0 كام
ندى: لا ومتخالف كمان ايه يا ربي الأشكال اللي على الصبح دي ومشيت
اسلام وهو لسه متنح وامير عمال ينادي عليه
امير: انت يا بني روحت فين
اسلام: ملاك
أمير : طب يلى يا عم الحبيب
ندى دخلت الأوضة
فيروز: يلى يا بنتي عشان منتاخرش عشان استاذ عجل ميزعقش
ندى بضحك: حرام عليكي دا أمور خالص
فيروز: طب يلى يا مهزقة هانم
ندى :يلى
في ساحة التدريب
فهد: النهاردة هنبدا في الفنون القتلية والمهارات الذهنيه
اسلام: يعني هنتدرب ملاكمة الاول
فهد: ايوه والتوزيع انا وانت وعمر وامير وندى وشويبس اصدي فيروز
الكل ضحك
فيروز : شكرا لذوقك يا استاذ عجل
الكل نزل ضحك
فهد: اسمي فهد ويلى على التمرين
كل واحد هيتتافس مع شريكة وفي الاخر هنصفي على2 ونشوف مين اللي هيغلب
فيروز: تعليق بسيط بس هنستفيد ايه من كل ده ايه هناخد الكأس في الاخر يا كابتن
فهد: ما سميش كابتن احنا مش في نادي وإنا بعمل كده عشان اشوف نقط الضعف والتركيز اللي عندكو اي أسئلة تاني
فيروز: لا شكر
فهد: يلى يا اسلام
اسلام : إمانة عليك يا امير ابقى خلي بالك من امي وقولها اني بحبها اوي وبص لندى كان نفسي اجوز والله بس يلى نتقابل في الاخره
وعدى من اودام ندى وقالها ادعيلي
ندى بضحك: ماله ده
اسلام: أشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
فهد: انت بتاذن ولا بتعلن اسلامك يا زفت يلى
الكل ضحك
بدأت الملاكمة
اسلام وهو مش قادر يقف: الرفق بالحيوان شوية
فهد: انشف يض
وثانية لقى اسلام مرمي على الارض
اسلام:الحقني يا امير بموت
فهد: خده يا امير ده عيل عره
وبدأت ملكمة ندى وفيروز وفيروز كسبت وامير وعمر وامير كسب
واتنافسو التلاتة لحد لما امير طلع وفضل فيروز وفهد
اسلام: دي هتولع
امير: يا شيخ اتلهي بالي انت فيه
اسلام: اه ده مفترين يا شيخ يا عيني على البهدله يا صغيرة على الهم يا لوزة
ندى عماله تضحك
امير: اسكت الله يكسيفك البت خدت عنك فكرة غلط
اسلام: ده بيضرب ضرب والضرب تحت الحزام ده كان هيضيع مستقبلي انا والبت الغالبنة دي
ندى بضحك: مش قادرة هفطس من كتر الضحك يا بني
اسلام: اخرتها ابنك اه يا ني ابنها ماشي يا ماما
أمير :بطل تندب اموت واعرف انت ظابط ازاي
دخلت الكلية ازاي
اسلام: بدوعا الوالدين يا خويا
امير :طب بس بقى عشان هتولع
فيروز لنفسها: انا هوريك يا استاذ عجل
فهد: استلقي وعدك يا حلوة جاهزة
فيروز : ايوه جاهزة
وبدأت الملاكمة
وفهد ليس دم الضربات وهي بتصد بكل مهارة
وما فيش حد عارف يتفوق الثاني وعد نصف ساعة
اسلام: انا زهقت
وفجأة
فهد وقع على الارض وفيروز مسابته برجلها
اسلام وامير: يا نهار اسود
فهد بثقة: كنت فكرك اذكى من كده ولف رجله على رجلها وانعكست الآية
فهد: مش فهد اللي ينهزم
فيروز: اه رجلي مش قادرة
فهدبعد عنها بسرعة: في ايه
فيروز راحت مسبتاه: كنت فاكراك انت اذكى من كده بس الحرب خدعة ومتنساش ان كيدكن عظيم .
فهد بضيق: لعبتيها صح وبعد كده ابتسم بس انا مش مضايق و انتي بالذكاء يبقى هتسعديني كتير وراح قام وقف وقال: انا بعلن ان فيروز هي اللي فازت
فهد: يلى على الاستراحة
*************************&*&&
في شركة الشربيني
مازن : المهندسين وصو يا أسر
اسر: ايوه وصلو
مازن : هما كام
اسر: 8
مازن : اوكي
في الخارج كانو الطلبة قاعدين عند السكرترية
وهنا كانت قاعدة خايفة جدا ومتوترة وما سكه في روما
روما: يا بنتي ارحميني بقى ايدي وجعتني
هنا: انا خايفة اوي يا روما
روما: هو انا جايبة بنت اختي يفرجها على فيلم رعب ما احنا قاعدين ولا حد معبرنا انا قايمة راحه الحمام
وأسر كان ماشي خبط في روما
اسر: اوبا هو في كده
روما: انت اعمى
اسر: كنت اعمى وفتحت على القمر ده
روما: لا وكمان قليل الأدب
اسر: وسافل كمان هاتي رقمك بقى
وفجأة لقى قلم على وشه
اسر: انتي ازاي تجراي وتعملي كده يا بت انتي
روما: زي ما انت اجرات وقليت ادبك عليا
عند هنا
السكرتيره: يلى يا انسه عشان تقابلي مازن بيه
هنا في نفسها: منك لله يا روما بقولك مرعوبة تقومي تسبيني وتمشي
السكرتيرة: يا انسة
هنا : اه معاكي يلى
دخلت هنا عند مازن وكان بيتكلم في التليفون ومديها ظهوره
السكرتيرة: الآنسة جات يا فندم
مازن: ماشي يا صفاء تخرجي انتي
اسم حضرتك ايه
هنا: اسمي هنا
مازن: ماشي يا انسة هنا ينفع c.v بتاعك
هنا : اتفضل
مازن: الاسم: هنا سامح مهران الشربيني نعم
هنا : في حاجة حضرتك
ولكن سمعة صوت دوشة بره
خرج مازن لقى اسر بيتخانق مع روما
مازن: اسر في ايه
اسر: مافيش بس الآنسة قليلة الأدب لازم وتربى
روما : مين اللي تتربى يا حيوان
مازن بص على البنت لقى روما
مازن: مش معقول روما
روما: مازن
اسر: انت تعرف الأشكال دي
روما :مين دي اللي أشكال
مازن: خلاص يا جماعة تعالى بس على المكتب في مصيبة جوه يلى يا روما
روما: انا مش همشي غير لما يعتزر
مازن: اعتزر يا أسر
اسر: اعتزر ايه يا مازن مين دي اصلا
مازن: دي روما بنت خالتي
تعالو بس جو
وأسر واقف مصدوم 😮😮😩
دخولوا المكتب
هنا : روما في ايه
روما: متخفيش
مازن : انتو تعرفو بعض
روما: ايوه هنا تبقى صحبتي
مازن : شوفو بقى المفاجأة دي الآنسة وهو يشير على هنا اسمها هنا سامح مهران الشربيني
روما واسر: نعم
هنا: هو انا اسمي مضيكو في حاجة
مازن: خالص بس انا اسمي مازن ايمن مهران الشربيني
اسر : وانا اسر معتز مهران الشربيني
هنا ببرود: تشرفنا يا ولاد عمي
مازن: انتي يا بت انتي روحي انصبي في حتة تانيه انتي عايزه تفهميني انك بنت عمي سامح
هنا: انا مش نصابه يا محترم انا بنت سامح واتشرف بكده بس بنت سامح بس من غير الشربيني عشان انا بستعر من باقي الاسم
اسر: لمي نفسك يا بت انتي ولا انتي مش لقيه حد يوقفك عند حدك
هنا: بت مين يا حيوان انا عندي أخوات لو جهم الشركة هيهدوها فوقك انت وابن عمك
اوعى تكون فكرني جاية اشوفكم ولا حاجة انا جيت بس عشان مخليش علتكم تقف في وش حلمي اللي بحلم بيه
مازن: واحنا المفروض نصدقك
هنا: ومين قالك اني عايزاك تصدقني يا ريت تعملني زي اي مهندس لحد لما اخلص الشهر ومش هاجي هنا تاني هروح اشتغل مع اخوي وأبويا في شركتي اللي احنا عملناه يا بش مهندس سبتهم ومشيت
روما :استني يا هنا
وخرجت وراها
اسر : انا مش فاهم حاجة خالص
مازن: بقى معقول دي بنت عمي سامح
اسر: انا عايز افهم
سرد مازن كل الحكاية لأسر
اسر: طب وهنعمل ايه
مازن: هاعينها طبعا
اسر: انت اتجنتت عايز تعينها في شركتها
مازن: مش هي عايزة تتعين أعينها واحنا في الشهر ده نحول نا خدها في صفنا ونرجع شمل العيلة روح وراها يلى راجعها وقولها على اللي اقولتهولك.
عند روما وهنا
هنا: انتي مقولتليش ليه انه يبقى ابن خالتك
روما: مجاتليش الفرصة
اسر: هنا استني احنا موافقين على الي انتي قولتيه وهنعملك كمتدربة موفقة
هنا: ماشي هبدا التدريب امتى
اسر: اتفضلي في المكتب جوه عشان تعرفي
ومشيت هنا عند مازن
اسر: مش انا قولت هنا بس ايه اللي جابك
روما: انت مالك هو انا جايه بيتك انا دخلة عند ابن خالتي
اسر في نفسه: دخل عليكي عزرايل
روما: بتقول حاجة
اسر: لا بكح
في مكتب مازن
مازن: اتفضلي يا هنا
هنا: شكرا يا فندم
روما: ومافيش اتفضلي ليا يا ميزو
مازن: روما احنا هنا في الشركة مش في البيت افضلي اقعدي
اسر: قعدتي على كرسي بعجل
مازن: بصو احنا بنقسم المتدربين على فريقين وحد معايا ووحد مع اسر وينقسم على حسب ترتيب الجامعة انا اول تلاته وأسر التلاتة التانين
مازن: انا معايا المهندسة هنا والمهندس أدهم والمهندس عمر
اسر: انا معايا المهندس يحيى والمهندسة روما والمهندسة زهرة
روما: لا ازاي انا اشتغل مع البني آدم ده ازاي مازن ارجوك انا مبعرفش ارتاح من غير هنا
اسر: لمي نفسك يا انسة انتي انا لازم حدودي معاكي من الصبح
روما: أيوة ما انا شوفت الحدود دي بره يا بش مهندس يا محترم
اسر: احترمي نفسك
روما: انا محترمه غصبن عنك الدور والباقي على ناس
اسر: لا دا انتي زوتيها خالص
مازن: بسسسسس ايه انا واقف مع عيال صغيرة انا قولت التقسيم وانا مش هينفع اخالف القوانين يلى كلو على شغلو اسر خد فريقك وقولو على المواعيد عشان الشغل هيبدى من بكره
اسر: حاضر اتفضلو
مازن: بصو حضرتكم احنا شغلنا هيبدا الساعة 7 لحد5 وده من بكره وطبعا كل واحد هيكون في تخصصو أحب اعرف تخصص كل واحد
ادهم: انا الكنرونات وسيستيم
هنا: انا عمارة وتخطيط
عمر: وانا ديكور
مازن: ماشي احنا مشروعنا هو قرية سياحية وانا عايز كل واحد يعمل شغلو اوك
الكل: اوك
مازن: تقدروا تمشو
في مكتب اسر
اسر: المواعيد من الساعة 7لحد 5
روما : طب انا عندي تمرين كراتيه الساعة 4
اسر: انسة روما احنا هنا في شغل مش لازم حضرتك تروحي
روما: لا مش حضرتك اللي تقول اروح ولا مروحش
اسر : خلاص احنا كده كلنا نغير مواعيد الشركة عشان حضرتك
روما: انت بتتريق عليا
اسر: لا بس حضرتك بتقولي حجات مستفزة
روما : انا مش مستفزة
اسر ماشي انا اللي مستفز ينفع نخلص
روما: اوك
اسر : كده انتو عرفتوا موعدتكم اتفضلو
وخرجت روما وهنا وتقبلوا
ومشيو مع بعض
عند مازن
مازن: خلصت المواعيد معهم
اسر: ايوه بس كلو كوم وروما دي كوم عايزني الغي المعاد عشان عندها تمرين
مازن: ههههههه
اسر:اضحك يا خويا ما انت اخدت المزة وسبتلي انا السلعوه دي
مازن: اسر احترم نفسك هنا بنت عمك بتاعكسه ادامي انا هلاقيه منك ولا من ادم
اسر: يا عم خلاص بس الا روما دي دي بنت خالتك اللي كنت بلعب بيها وأشدها من شعرها
مازن: يا عم روما انت مش فاكرها دي كانت عايشة معنا هي عشان سفرت بقالها خمس سنين يا بني دي كانت بتديك كل علقة وأختها
اسر: أيوة يا خويا خلاص افتكرت
مازن: الا انت عملتلها اي بره
اسر: ولا حاجة يا عم
مازن: انت هتصيع عليا البت روما دي انا عارفها عملتلها ايه
روما دخلت فجاة: انا اقولك عملي ايه يا مازن
اسر : سلام قولنا من رب الرحيم بيتلعو امتى دول
روما: لمى بتجيب في سيرتهم يا خفيف
من دي بقى الاي سلعوه
مازن: انتي مش كنتي مشيتي
روما: ايوه بس هنا نسيت تليفونها هنا طلعت اجيبو ولحسن حظي سمعت الاستاذ الا مين السلعوه دي اسرية
اسر : انتي ازاي تكلميني كده
روما: ايه يا اسرية نسيت اسمك ولا ايه
مازن: ههههه انتي لسه فاكره
روما: ودي حاجة تتنسي بردو يا ميزو ولا ايه يا اسرية
اسر: روما احترمي نفسك انا مش راضي أقل أدبي عليكي
روما: طول عمرك زوق يا اسرية وبعدين يا اسورة لمى تيجي تعاكس ابقى جدد شوية عشان انت قديم اوي
مازن: يعاكس انا مش فاهم حاجة
روما: تفهمك انا يا ميزو اصل اسرية كبر وبقى بيعاكس ويوم ما يعاكس من حظه المهبب يقع معايا انا وانت عرفني معنديش وسطه كلو هيا خد حقه بما يرضي الله مين بقى السلعوه
وهي بتشمر كمامها
مازن: هههههه رايح تعاكس روما اخس عليك عرتنا يا راجل
اسر: يا عم اعاكس ايه دي تتفجر مش تتعاكس
روما: مين دي اللي تتفجر يا بابا
مازن: بس هو انتو مش هتبطلو شغل العيال ده اننتو كبرتو
مازن: كويس يا روما انك طلعتي تاني بصي انا عيزك تخلي هنا تيجي معاكي حفلة آسيا بليل
روما: مش هينفع يا بوص دي عملت المستحيل عشان اهله يفقو انها تيجي هنا بس هحاول طب انت عايزها ليه
مازن: عايز ارجع اللي ضاع زمان وانتو تساعدوني
روما: وانا معاك يا كبير
اسر : اعتبره حصل يا جاك
مازن: يبقى يلى عشان نلحق نروح
عند أسيل وآسيا
اسيل: حرام عليكي يا بنتي انا تعبت انتي لفتي المول كله 3 مرات
اسيا: ما انا مش لقيه حاجة عجباني خلاص تعالي ده اخر محل
ودخلوا المحل وأشترت اسيا الفستان وراحو الكافي يرتحاو
اسيل: رجلي مش قادرة ربنا ينتقم منك
اسيا: أخير جبت يلى عشان نلحق نجهز
اسيل بصراخ: حرام عليكي انتي مشترياتي استني اريح رجلي
ورن تيلفون اسيل
مراد: ازيك يا مجدي خلصت
اسيل: ايوه خلصت
مراد: طب انا قريب من المول هاجي أخدك
اسيل: ماشي باي
اسيا: ايوه يا ستي ماشية معاكي الكراش بقى وكده
اسيل: يا اختي اتوكسي ده مراد ابن عمتي
اسيا: طب ما ممكن يبقى الكراش برضو
اسيل: لا يا اختي ده زي اخويا جاسر واكتر كمان سعات بحسه زي أبوي كمان ههههه😂😂😂
اسيا: ماشي يااختي
اسيل: اطلعي منها وهي تعمر بقولك مراد جاي يخودني دلوقتي
اسيا: طب انا هروح الحمام
اسيل: اوك
وذهبت اسيا إلى الحمام خبطت في واحد وموبيلها وقع
مراد: اسف
اسيا: لا عادي ولا يهمك
ونزلو هما الاتنين يجيبوا التليفون خبطو في بعض
مراد: معلش وجعتك
اسيا: لا عادي شكرا بعد اذنك
ومشيت اسيا
مراد: هو في كده قمر
عند اسيل
مراد: يلى يا مجدي
اسيل: استنى صحبتي على ما تيجي من الحمام
ورم تيلفون اسيل
اسيل: ألو يا اسيا انتي فين
اسيا: امشي انتي يا اسيل السواق جه خدني
اسيل: ماشي اشوفك بليل
اسيا: متتاخريش
اسيل: اوك
مراد: جت
اسيل: لا مشيت هي يلى
ومشيو هما الاتنين
********************************
عند سيف وهمسه في الجامعة
سيف: صباحو
همسة: عملت ايه
سيف: احلى تذكرة ليك اجميل
همسة: كده بقى هنروح نظبط الشنط
سيف: ايوه بقى اخير هسافر واغير جو
همسة: ايوه الواحد يفوك شوية
سيف: انا هروح اشوف زينة
همسة: شافها عزرائيل البعيدة
سيف: انا مش عارف انتي مش طايقها ليه
همسة: يا بني هو في حد طايقها في الجامعة غيرك يابني روح ارتبط باي حد تاني
سيف: عجباني يا ختي اتوكسي انتي واقعدي في حتة ناشفة عشان هي جايه علينا
زينة : هاي يا سيفو
سيف: هاي يا قلبي
زينة: هاي يا همسة
همسة في نفسه: هاي الله يرحم المرحوم كان بيشرب الملوخية بالخرطوم وبيقول عليه شاليمو
سيف سمعها ونزل سخسخة من كتر الضحك
زينة: حجزت التذكرة يا سيفو
سيف: ايوه حجزت ليا ولهمسة
زينة : ادا هي همسة جاية معنا
همسة: ايوه يا حببتي جاية قاعدة على قلبك
زينة: بس على مااعتقد الرحلة اللي طالعة كلها مرتبطين انتي هتقعد مع مين يا عيني
همسة: وانا لازم ابقى مرتبطة انتي محسساني انك بتقوليلي لازم تكوني متوضاية
الا بمناسبة الوضوء بتعرفي تتوضي ولا أعلمك
همسه: وبعدين انا مش هقعد لوحدي انا هقعد مع سيفو حبيبي😛😛
زينة: مين دا اللي حببيبك يا همسة انا كنت حاسة ان في بنكم حاجة أنطق يا سيف ايه اللي بينكم
سيف: بينا ايه يا حاجة همسة اختي ولا ايه يا همسة
همسة: ايه يا سيفو ليه مش عايز تقولها أننا بنحب بعض دي حاجة مش بتستخبى احنا بنحب بعض بقلنا خمس سنين😚😚
سيف: نعم 😲😲 دول امتى الخمس سنين والحب ده طبعا انا اللي جبتو لنفسي انا بشهد همسة على ايه
زينة : بقى انتو با بتحبو بعض بالكم خمس سنين يا استاذ سيف وكل ماجي اكلمك في الموضوع ده تقولي دي همسة زي اختي هنا
ودخلت هنا بينهم
هنا: سمعة حد بيجيب في سيرتي
سيف: أهي هنا جات أهي اشهدي انتي يا هنا انا وهمسة بنحب بعض بقلنا خمس سنين وهنجوز
همسة غمزة لهنا هنا فهمت
هنا: لا طبعا
سيف: الله يعمر بيتك يا شيخة
هنا: بقالكو 7 سنين مش خمسة
سيف: الله يخرب بيتك يا شيخة
هنا: في ايه يا سيف انت مش عايز تعرفهم ليه يا بني ما هما كده كده هيعرفو ايه لزمتو الكدب
همسة مصطنعة العياط: شوفتي يا هنا اخوكي يفضل معشمني بالحب سبع سنين وانا خلاص صدقت وضحك عليا ماشي يا سيف دي اخرة حبي ليك
سيف: ضحكت على مين انتي هتلبسيني مصيبة
هنا ومصطنعة الزهول: لا يا سيف بقى انت تعمل كده لا ومع مين مع همسة بنت خالك وحب طفولتك
همسة مصطنعة العياط: متشكرة اوي يا بن عمتي على كل حاجة بس انا حبيتك بجد يا خسارة كل حاجة حلوة كانت بينا انا ماشية ومش هنشوفو وشي تاني لا انا ولا ابنك
زينة: ابنه
هنا: عمري ما كنت اتوقع منك كده يا سيف خالص طب زنبو ايه الطفل اللي هيجيبك على الدنيا ده
سيف في صدمة: طفل ايه وابني مين انتي هتلبسيني تهمه
همسة: انا تهمه شكرا اوي يا بش مهندس يلى يا هنا
هنا : يلى يا همسة
سيف في صدمة: يلى ايه وابني مين اه يا ربي هموت
ومشيو هنا وهمسة بسرعة وسابو سيف مع زينة تولع فيه
سيف: انتي اكيد مش مصدقة حاجة من الهبل ده
زينة: اه يا كلب يا واطي
ورجعت همسة بسرعة
همسة: اه ونسيت اقولك على الورقة العرفي سلام يا سيفو
سيف: اه يا بنت الكلب
زينة: عرفي وكمان مجوازها عرفي وحامل منك اه يا حقير انا مش عايزة اشوف وشك تاني ومشيت وسبتو
سيف: ماشي استنو عليا يا ولاد الكلب انتو
*************************
في قصر الشربيني
كل التجهيزات عشان الحفل
في أوضة آسيا
آسيا: يا رنا يا زفتة
رنا : عايزة ايه ياختي
اسيا: أسر فين
رنا: تحت هو زمازن بيظبطو الدنيا
اسيا: وادم فين
ودخل آدم الأوضة
ادم: انا جيت اهو
اسيا : كنت فين يا زفت
ادم: كنت واقف مع صحابي
اسيا: اشوفك والع انت وصحابك
ادم: طب ليه الغلط طيب وبص على رنا
ادم: ايه القمر ده يا ربي
رنا: شكلي حلو
ادم: دانت الحلو يغير منك اجميل
رنا: ميرسي
ادم: بقولك ايه ماتيجي نروح نجيب المأذون ونكتب كتبنا
رنا: هههههه
ادم: عسل يا ناس
اسيا: ونبي يا خويا بطل نحنه شوية بدل ما مازن يطلع يعملها معاك دانت وشك خف بالعافية وبعدين مأذون ايه يا عيل دانت في ثانوية عامة يا نونو روح غير البمبيرز وتعال يا صعنن
رنا: ههههه
ادم: عجبتك اوي يا اختي مين اللي عيل دا انا عند19 سنة
اسيا: وشيلهم لوحدك يا راجل حسب لا توقع بيهم يلى يلا امشي من هنا
آدم : ماشي يا اختي يلا يا روني
ومشيو هما الاتنين
اتصلت اسيا باسيل
اسيا: ألو يا زفتة انتي فين
اسيل: انا جاية اهو عند البوابه
اسيا: انا نازلالك
*******&***********************
عند بيت زهران
عند عربية جاسر
جاسر: هي صحبتك دي هتتاخر يا هنا
هنا: لا انا لسة مكلماها قلتلي قربت تيجي
هنا : أهي جات
هنا: ايه يا حاجة ده كلو على ما تيجي
روما: بت انتي متزعقيش انا بشتغل عندك ولا اية ما قولتلك اجي بعربيتي قولتيلي لا جاسر هيوصلنا الا فين زفت الطين جاسر ده كمان لسه مجاش .
جاسر واقف بصصلها و عمال يضحك عليهل
اسيل: ههههه البسي يا روما
روما: بتضحكي على ايه
اسيل: أحب اعرفك زفت الطين اصدي حضرة الظابط جاسر اخويا
روما: يا نهار احمر اهلا يا باشا مصر طبعا بعد الللي قولتو ممكن تعلقني في امن الدولة
جاسر: لا عادي هكتفي بتابيدة
روما: ما هو دى العشم برضو بس اول مرة اعرف اني عندك اخوات مزز كده يا سيلا على فكرة انا سنجل. واسمي روما في اخر سنة هندسة وممكن مكملهاش.
اسيل: واديكي عرفتي يا اختي
جاسر: اعتبر دي معاكسة
روما: العسل سنجل ولا مرتبط
جاسر: سنجل
روما: وانا موجودة برضو لو كنت قولت مرتبط كنت هفسيلك كوتشات العربية.
هنا: هبلة وتعملها
روما: شكرا يا اختي اعتبر نفسك مرتبط من النهاردة.
اسيل: طب يلى عشان اتاخرنا
ركبو العربية
هنا: شكرا يا جسورة
اسيل: آسيا بترن انا داخلة بقى سلام
جاسر : خلي بالك من نفسك
اسيل: ماشي
هنا: يلى يا روما
روما: اد هو حضرة الظابط مش داخل معنا
جاسر: لا مرة تانية يا انسة. روما اتشرفت بمعرفتك
روما: انا اكتر يا قمر
هنا: طب بقولك ايه تعالي نروح نكمل معاكسة في البيت
روما: يا ريت اصدي يلى ندخل
عند اسيل كانت ماشية بدور على اسيا
خبطت في شخص
اسيل: انا اسفة
اسر: مش محتاج تتاسف اجميل
اسيل: ماتحترم نفسك يا بني آدم انت
اسر: احترم عشان خطرك اجميل اسم الأمورة أية
اسيل سبتو ومشيت
اسيل: إنسان مش محترم
ولقت تيلفونها بيرن
اسيا: الو انتي فين
اسيل: انتي الي فين يا زفتة انا عند حمام السباحة
آسيا طب انا جايلك.
******************************&**
في بيت سامح
هند : همسة انا نازلة اجيب حاجات من تحت يا حببتي
همسة : ماشي يا عمتو
همسة : كل واحد خلع وسابني اسيل وهنا في الحفلة وجاسر معاهم ومراد في الشركة وسيف الكلب صايع برا وانا قاعد لوحدي وقعدت تاكل في ضوافرها
وفجأة سمعت صوت الباب
همسة: عمتو انتي جيتي
سيف: لا انا ابن عمتو وجوزك وأبو ابنك يا حبيبتي
همسة وهو بتبلع ريقها بتوتر: سيف عامل ايه يا عم وحشتني والله
سيف وهو بيقرب منها : وانتي اكتر يا حياتي والله 😆😆😆😊
همسة : في ايه يا سيف مالك و كانت هتقع
سيف: لا يا حببتي براحة لحسن ابننا يحصلو حاجة
همسة: ابننا ايه الهبل اللي انت بتقولو دا
سيف: ليه يا حببتي مش احنا بنحب بقالنا خمس سنين ومجوزين عرفي وانتي حامل ولا ايه وكان بيفك الحزام وبيلفو على ايدو.
******************************
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم


تعليقات
إرسال تعليق