رواية كبرياء آدم وانتقام حواء الفصل الاول بقلم شيماء فكري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية كبرياء آدم وانتقام حواء الفصل الاول بقلم شيماء فكري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
في حارة شعبية في احد احياء الحسين والمعز توجد عائلة تمتلك من الشركات الكثير ولكن متمسكين بالمكان الذين نشوا فيه في هذى الحارة الصغيرة يوجد محبة ببن الأقارب والجيران ومساعدة كل منهم للآخر وقت الضيق والفرح ففي الفرح توجد كل منزل يخرج ليساعده جاره وفي الحزن نجد االكثير تقف بجوار بعضهم دون مقابل فهذه هي الحارة المصرية التي تضم لعب الأطفال وتعب الآباء وحنان الأمهات ومراهقة شباب وبنات وأجواء رمضان والعيد فرمضان لايسمى رمضان الا اذا ارتفعت زينة رمضان ووسطها فانوس رمضان الذي يقوم بتعليقه الشباب ولعب الأطفال بالفوانيس وتجمع كل أسرة للسحور ثم يخرج الرجال لقضاء صلاة الفجر في المسجد ويمر اليوم فيه وسط صيام وتعب في العمل لكنه يهون وقت تجمع العائلات على أذان المغرب فهذة التجمعيه تساوي الألف من التعب وانت ترى أولادك واحفادك يتشاجرون ويمرحون وسط مرح ولعب هذة تكفي الدنيا بأكملها وتمر أيام ويأتي وقت شراء ملابس العيد وتجهيزات العيد توجد الأطفال وبكائهم على ملابس العيد لأسباب لايوجد معنى لها والبنات وهم يقضون أيام لشراء قطعة ملابس وحدة بسبب الحيرة يالها من سخرية بالنسبة للشباب الذين يرون أنهم تافهات ولكن انها عادات البنات يا سادة والامهات كل مايشغل همهم هو التنظيف وعمايل الكحك والبسكويت وهذا هي متعة العيد عندما ترى الجيران متجمعين للعمل معن والشباب يذهبوا بها للفرن وسط الشارع والاطفال الذين يلعبو بالعجين والبنات اللاتي ينظفن البيت فوق مع بعضهن مع الكثير والكثير من الكلام ويأتي يوم العيد ليتجمع الأصحاب والأهالي والجيران لصلاة العيد وبعدها يذهبون للبيت لاستقبال الضيوف واخذ العيدية يا لها من فرحة كبيرة ومشاكسات البنات مع اخوتهم الصبيان على العيدية لأنهم كبروا ولكن في النهاية يعطي كل أخ اخته عديتها وتكون فارحة للغاية هذة هي حنية الأخ يا سادة فالاخ سند وحنان وصاحب وليس متحكم وصارم فقط وتذهب كل عائلة لتنزه مع لعب الأطفال في الشوارع بالبوبم ومسداسات المياه ويقضى العيد في هذى الحارات الشعبية البسيطة أحلى من اي أيام و تعيش فيها طفولتك ومراهقتك وشبابك هذة هي الحارات المصرية ولكن يوجد فيها ناس حقودة كارهة الخير لغيرها فليست كل الناس طيبين وليس كل الناس حاقدين ياسادة هذة الحقيقة ولكن الذي اتيقن منه ان كل إنسان طبع على الخير!!!!!!!💕.
******************************
نبدأ في بيت سامح
في أوضة سيف
هند : قوم يا آخرة صبري اختك وهمسة مستنينك بره .
سيف : انا عايز انام ياماما اقفلي الشباك ده .
هند : قوم ياابن **** يا اخرة صبري .
سيف نايم ومش بيرد 😴😴
خرجت هند برا عند همس وهنا
هند : مش راضي يصحى زي كل يوم انتي عارفة انتي هتعملي اية هدخل اجبلك المياه من الحمام .
جابت هند بالمياه وأدت لهمس
همسه دخلت أوضة سيف وقربت على السرير
وعينك ما تشوف الا المياه طيش
سيف : يح يابنت المجنونة في حد يصحي حد كده .
همسه وهي تضحك : هو انت حد دانت كلب بنربيه عندنا وبعدين في راجل يقول يح يا خسارة الرجالة .
سيف : ملكيش دعوة وبعدين ايه عندنا انتي في بيتي ياحاجة .
همسة : بيتك ايه يا ابو بيت دانا كل يوم بجيبك من على السلم لما مراد يطردك الله يرحم السطح اللي بتنام عليه وبعدين عايز تعرف ده بيت مين اوكي تعالى معايا عند جدو وعمو سامح ومراد وانت تعرف دا بيت مين وابقى وريني مين اللي هيجيبك من على السلم وكانت بتنفخ في ضوفرها بغرور😌😌😌.
سيف : مسك ايده باسها هو انا اقدر طبعا البيت بتاعك دانتي قولتليها كلب بنربيه بس بلاش نومة السلم بتوجع الضهر اوي .
همسة بفخر :ناس تخاف ما تختشيش دقيقة والقيك ورايا .
سيف : ربنا على الظالم والمفتري .
همسه : كنت بتقول ايه
سيف بتوتر: كنت بقول ربنا يبعد عنك كل ظالم ومفتري ياهمسة يا بنت ام همسه .💪💪
همسه : بحسب ورايا 😚😚
خرجت همسه لقت مراد خارج من اوضته
همسه : ازيك يا ابيه
مراد : الحمد لله يا همستي اخوكي ومجدي عاملين ايه
همسه بضحك: كويسين والله أسيل بتزعل
مراد : هو احنا بنقول عليها حاجة غلط ما هي اللي شبه دحيحة . انتي كنتي بتعملي ايه جوه
همسه : كنت بصحي قدري
وسيف كان خارج من الأوضة انا جيت
مراد : يا شيخ ارحم البت والمياه شوية بقى يعني اعمل معاك ايه تاني شتيمه وشتمتك وكل يوم بنيمك على السلم لحد ما الجيران اشتكوا نيمتك على السطح كنت هتوقع السقف على الناس ارحمني يا رب.
هنا بضحك : خلاص يا ابيه مش هيحوق فيه حاجة .
سيف : اطلعي منها بس وهي تعمر ياختي .😑😑
همسه : طب يلى عشان نلحق نفطر مع جدو .
الكل مشي
في أوضة جاسر
قاعد على السرير وماسك صورة
جاسر: مش قادر اقوللك حاجة خايف عليكي من الصدمة بس انا كل يوم حبي بيزيد ليكي ومش هقدر اشوفك لحد غيري ربنا يصبرني يارب. يا ترى صورة مين دي؟؟
في بيت أشرف كان الجد يترأس السفره واشرف على يمينه وسامح على شماله ومراد جنب أشرف وهمس وسيف جنب سامح.
وهند ووفاء بيحضروا الاكل مع الخدمة
الجد : اومال فين حضرة الظابط والدكتورة
أسيل وجاسر : احنا جنا اه
وقعدت أسيل جنب مراد وجاسر جنب هنا .
مراد : صباح الخير يا مجدي
أسيل : ملكش دعوة يا بارد بص يا جدو عمال يقولي يا مجدي
جاسر : هو قال حاجة غلط يا مجدي
الجد : بس يالا انت وهو سيبو مجدي يأكل اقصد أسيل
الكل ضحك
أسيل : مقبولة منك يا جدو
جاسر : ازيك يا هنون عاملة ايه في الدراسة
هنا : تمام يا ابيه خلاص كله سنة وابقى مهندسة
جاسر : يلى شدي حيلك
وسيف وهمسه كانو قاعدين بيتضحكو مع بعض .
جاسر : الا قولي ياسيف ناوي تعدي السنة دي
سيف كان بيأكل وأول لما سمع كح جامد
همسه اعطته كباية ميه يشرب
جاسر : الف سلامة عليك ياسيفو
سيف : الله يسلمك اه ان شاء الله هعدي بإذن الله بامتياز كمان
جاسر : ابقى قابلني انت لو معدتش السنة دي مش هتروح السنة الجايه
سيف : ان شاء الله يلى بقى عشان اتاخرنا
همسه وهنا : يلى
جاسر : انا عندي اجازه النهارده هجي
معاك الشركة
مراد : يلى بينا
أسيل : استنو خودني معاكو ودوني المستشفى وكان الأكل في بوقها
مراد : بطل حشر شوية يا مجدي تخنت
أسيل :ملكش دعوة انت 😋😋😋
وميشو كلهم
الجد : العيال كبرت عايز أفرح بيهم قبل ما اموت
الكل :بعد الشر
الجد : هو الموت شر انا اكتر واحد شايل هموه سيف عيل طايش عايز اجوزه اول واحد
أشرف : بكره يعقل متشلش هم ده راجل يعتمد على نفسه
الجد : ما انا عارف اني هو راجل بس عايز حد يعقلوه والجواز هو الحل الوحيد ليه
سامح : مش لما يخلص جامعة الاول وبعدين انت عندك عروسة ولا ايه ياحج
الجد : ايوه عندي بس مش هقول دلوقتي
يلى كل واحد على شغله
سامح واشرف قامو راحو الشركة
************************&****
ونذهب إلى قصر عائلة الشربيني الذي يضم عائلة مفتقدة فرض وهذا كله بسبب تحكم الأب في اختيار ابنه لشريكة حياته فهو يعتقد ان الناس ليس كلهم ساوسية ولكنه رأى أنهم مختلفون على قدر أموالهم فهذا اب مثل ملايين من الآباء أراد ان ابنه يتزوج ابنة عمه من أجل الثروة ولكن رفض الابن فيعتبر ابن عاق ويطرده ابيه من المنزل فهل هذا ابن عاق يا سادة لانه رفض زواج او كذبة من أجل المال فالزواج رحمة ومودة وليس كذب ونفاق يا سادة !! ولكن يوجد بهذا القصر مرح الاحفاد وشجارهم وحبهم لبعض وخوفهم على بعض ولكن تنتقص هذة السعادة فرد غائب بمفرده ياسادة بسبب طمع اب وندم في النهايه وصدقت عبارة الطمع يقل ما جمع!!!!!!!!💕💕
******************************
في أوضة مازن
كان بيلبس الساعة وخارج رايح الشركة
خرجت من الاوضه ادم خبط فيه وهو بيجري
مازن بعصبيه :انت مش هتمشي زي البني ادمين يا حيوان
آدم : معلش ي ميزو سامحني المره دي
مازن : رنا فين يا حيوان
آدم : تلقيها جايه أهي جات
رنا : Good morning وكانت لبسه هوت شورت وبلوزه قصيره بتاعت المدرسة
آدم بتصفير: الله عليكي يا رينو صاروخ أبت وغمز لها😉😉
مازن اول لما سمع آخر كلمه نزل فيه ضرب
مازن: يا حيوان ياسافل بتعكسها قدامي كمان يا كلب ونازل ضرب فيه
رنا :خلاص يا ابيه هيموت في ايدك
مازن : خايفه عليه اوي اطلعي غيري اللي انتي لبسه داخل يا بنت **** انتي خارجة من الحمام على هنا
رنا :يوه حاضر
آدم : حد يلحقني يا بشر هموت في ايده يا ختي هموت
آسيا وأسر : في ايه يامازن هتموته
وأسر راح يحوش ادم من ايده
مازن : سبني يا أسر اربي الكلب ده
اسيا: هو عمل ايه يامازن
مازن : الكلب بيعاكس رنا قدامي
أسر كان ساند آدم ويقومه من على الارض اول لما سمع كده رماه تاني ونزل في ضرب وقال بقى عايز تعاكس اختي يا حيوان ونزل ضرب
آدم : دا انا بهزر وبعدين مااختك اللي مزه.
مازن نزل كمل ضرب تاني
آسيا : احسن استهل حلال فيك الضرب.
ونزلت آسيا تحت عند السفرة
لقت أبوه وأمه وعمه وكده وفهد قاعدين
آسيا : صباح الخير يا جماعة
الكل : صباح النور
امال : هو آدم بيصرخ ليه
آسيا : لا اصل مازن وأسر بيصبحوا عليه بس
امال : اذا كان كده ماشي
آدم وهدومه متقطعه ووشه مش فيه حته سليمه😵😵: والله اصيلة يا حاجة انك اطمنتي عليا
لفت امال لفته كده : مين اللي عمل فيك كده يلا
ادم: اصل شوية مفترين كان عايزين يضربني بس انا قومت بالواجب معهم اه يا جسمي
امال : مهو الواجب باين على وشك يااخويا
مازن :مين اللي مفترين يلا
آدم :لا متخدش في بالك بكلام على ناس تانية
فهد نظر نظرة لآدم اخرسته
مازن:بحسب
فهد :بابا انا عندي مهمة هتاخر فيه شوية
ايمن :ربنا معاك يابني
فهد : مازن أخبار الشركه أية
مازن :تمام بس محتاجين عمال
فهد : ابقى اعمل إعلان في الجريدة...
مازن : اوك
فهد بتوتر: ازيك يا آسيا
اسيا ببرود: الحمد لله
فهد : عايزك في موضوع بعدما تخلصي اكل
اسيا ببرود: موضوع ايه اتفضل قوله ادام ابويا واخويا
فهد ببرود مماثل: هستناكي في الجنينة لحد ما تخلصي انا ماشي .
اسيا: في ستين داهية
اسر: آسيا روحي شوفي عايز ايه وانا جاي معاكي
اسيا بزعيق ليسمع فهد :مش راحة في حتة وفككو مني بقى انا مش عبدة عندك يا فهد يا شربيني ها اسمع ملكش دعوة بيا انت بالنسبة ليا موت من زمان اوي ياابن عمي وانتو محدش لي انو يقولي اتكلمي معه عشان محدش فيكو يعرف هو عملي ايه دا واحد شيطان انا طالعة اوضتي
معتز : انا هموت واعرف ايه اللي حصل بينهم خلهم كده دول كانو صحاب جدا
ايمن: انا فهد برضو مش راضي يقولي
معتز : اسر انت تعرف حاجة
اسر: اللهي يا رب أعدم الواد ادم ان كنت عارف حاجة
ادم: طب وادم ماله بقى سبوه في حاله وشه مبقاش فيه حتة سليمة ارحمو قوما زل
رنا: ههههه
ادم : اضحكي يا اختي اوي لحد ما انا اتشوه وانتي عنسي
مازن: أخرس بقى يا حيوان انت قوم يلى
رنا : يلى يا آدم عشان نمشي
آدم : اسكتي مش آدم اتكسح وعجز ياختي محدش قالك ...خدى توكتوك وروحي..
مازن : انت يا حيوان قوم امشي يلا
آدم بخوف :اسكتي يا رنا مش انا رجعت امشي تاني يلا
رنا :يلا ورايا
آدم :يخربيتك مزه 😉😉
مازن :بتقول ايه يا حيوان .
آدم : بقول عايز موزه.وتلع يجري.
مازن: طب انا هقوم امشي يلا يا أسر
امال : مع السلامة
ايمن : أخبار سامح ايه يا معتز
معتز : كويس وشركتهم بدأت تعلا
ايمن: الحمد لله هو يستاهل كل خير وحشني اوي.
ايمن: انت مش هترجعو تاني يا بابا
الجد : ايمن خلص فطار وحصلني على الشركة.
معتز: كل ما تكلمه في الموضوع مايردش
ايمن: انت عارف ابوك يلى عشان نمشي.
************************
في غرفة آسيا
اسيا قعدة بتعيط وضامة رجليها إلى صدرها الباب يخبط ويدخل اسر
اسر: اهدي يا آسيا بطلي عياط
ياخد اسر آسيا في حضنه
اسر: لو اعرف بس ايه اللي حصل بينكوا انتي من ساعة اسامة من 5 سنين وانتو مش يتكلموا بعض انتي وفهد ايه اللي حصل
اسيا بعياط: انا تعبانة اوي يا اسر فهد دمرني ما بقاش عندي ثقة في حد تاني
اسر: انا عايز اعرف ايه اللي حصل
اسيا: ارجوك يا اسر ما افتحي الموضوع دا ابوس ايدك
اسر : خلاص ياستي مش هكلم بس هتحكيلي وبعدين يا بنتي مني نازلة عياط على الجيكت اتبهدل ابقوا اشتروا منديل يا معافنين
اسيا بضحك : والله انت بارد قوم أخرج يلا برا انا مش عايزاك تقعد معايا
اسر: قائم يا اختي لحسن ألقي مازن جاي شدتني وراه زي الحمار سلاموز يا عانس
وطلع يجري.
اسيا رمت عليها المخدة : بس اما تجبلي يا ابن معتز هعملك عمليه هخليك قرد
ودق الباب
اسيا: رجعت تاني لقضاك يا اسر الكلب
فهد : انا مش اسر
اسيا بغضب: انت ايه اللي دخلك هنا امشي اطلع برا
فهد: ينفع تهدي عشان نعرف نتكلم انا بقالي خمس سنين مش عرف اتكلم معاكي
اسيا: عايز تقول ايه يابن عمي ها جاي ليه انت دمرتلي حياتي وخلتها كلها سواد ودا كلها عشان ترضي كبرياءك في حاجة انا معملتهاش اصلا انا بسببك ما بقاش عندي ثقة في اي حد تاني انا بقيت بشكل في اي حد انت دمرتلي حرفيا وانا عمري ما اسامحك عارف انا ممكن سامحك في حالة واحدة بس
فهد : ايه هي
اسيا: انك ترجعلي اسامة
فهد: عمر الميت ما بيصحى تاني
اسيا: اديك قلتها وانت بالنسبة ليا ميت من ساعتها اتفضل أتطلع برا
وجد فهد ان اسيا على وشك الانهيار خرج بهدوء.
*******&*******************
وفي جامعة القاهرة قسم هندسة
في المدرج عند سيف وهنا
الدكتور بيشرح وسيف نايم
سيف وهو نايم:😪😪ويقول ابعدو عني سبوني في حالى كان بيحلم
هنا اخته بتصحيه وهو نايم
الدكتور : ايه دا يا استاذ انت نايم ... الأستاذ زعق لسيف
سيف اتخض : ايه في ايه ابعدو عني
الدكتور : صباح الخير يا استاذ
سيف: صباح الخير يا هنا اقصد يا دكتور
الدكتور : انت نايم في المحاضرة
سيف : لا يا دكتور مع حضرتك
الدكتور : طب قوم قولي انا كنت بقول ايه
سيف :امباليا
الدكتور :امباليا يا حيوان أتطلع بره
سيف وهو خارج: يعني مخرجني من الجنة يا خويا وخرج وقافل الباب وراه
خرج سيف عند الكافتريا لقى همسهه هناك
سيف : صباح اللي بتغني يا بشر
همسه : انت خلصت المحاضرة
سيف : ايوه ما انا تابع الدكتور اللي بيخلص بدري
حمزه:يابني اعقل بقى شوية ارحمنا
سيف: ملكش دعوة اطلع منها وهي تعمر ياخويا
سيف: همساتي حبيبتي عايزة اي كتب اجبهلها او اي حاجة تانية.
همسه: مش مطمنالك الحنيه دي اكيد وراها مصلحة عايز ايه
سيف : احبك وانتي اقفشني ياقلبي
همسه : عايز ايه أنجز
سيف : همسه عايزك تصلحيني على زينه
همسه :وانا مالي انت عارف اني مش بطيق البت دي مش عارفة انت بتحبها على ايه
سيف :اه يا ستي ملكيش دعوه يعني انا سألتك لما كنتي بتحبي مصطفى في الثانوي حبيتيه على ايه
همسه : افضحني بقى يا زفت انت والمطلوب مني اعمل عشان اصلحك علي زفتة وانا مش بكلمها اصلا
سيف: مش عارف فكري
همسه : هتلها صاروخ يشلها
سيف : هههه ظريفة أبت
عرفت هعمل ايه
همسه: ايه
سيف: اخليها تطلع الرحلة معايا واعملها جو رومانسي
همسه: الهي الشمع يمسك فيها طيب كويس انت عرفت هتصلحها ازي حل عني بقى
سيف : ماشي يا ختي حلت عنك انا عارف صاحبة ايه دي بس يارب اللي بلتني بيها
همسه: احسن من ناس
هنا جات : ازيكوم يا شباب
حمزه: ازيك يا هنون يا قمر
سيف: عيد الي قولتو تاني يا حمزه عشان تبات في الجبس
حمزه : بهزر يا بني
هنا : شوفتي يا هموستي سيف وهو بيطرد
همسه: وايه الجديد طب ما هو كل يوم كده المره دي اطرد ليه
هنا : اصل كان نايم وعمال يصرخ الدكتور سأله انا كنت بقول ايه قاله امباليا
همسه : يخربتك مش كفايه احنا مستحملين قلة أدبك رايح تشتم الدكتور
سيف: سخنتي يا رويتر
هنا: اه😛😛😛
ودخلت روما
استوب
(روما عز الدين الانتيمة بتاعت هنا وهمسة ويعتبر حمزة هو مخزن أسرارها بعد هنا عنده 24 سنة دمها خفيف ولسانها طويل ومبتخفش من حد وهي بنت خالة مازن في السنة الأخيرة هندسة وبتلعب كراتيه وصوتها حلو تابع فرقة الجامعة كانت عايشة مع امها برا بس سباتها ومشيت ابوه ميت كان متجوز وحده تانيه غير امها بس عرفت امها وهددت الست دي وقالتلها تمشي من المحافظة كلها وكانت الست حامل الكلام داخل قبل ما تخلف روما ب8 سنين لان هي خلفت بعد الجواز 10 سنين وامها دخلت في دماغ عز ان الست دي هربت وروما كانت بتحب ابوها اوي وكان حنين عليها وهي ليها ذكريات كتير مع مازن وأسر كانت بتلعب معاهم وهي جميلة جدا ومحجبة وعنيها بتسحر اي حد وعايشة في الحارة معاهم وقايلة لعيلتها انها مسافرة من خمس سنين)
عودة مرة أخرى
روما: اهلا بالمطرود كان شكلك زبالة اوي
سيف: كفاية انتي حلوة يا جميل
روما: هنا انا عايزة اتمرن دلوقتي ايه رايك أجرب في سيفو وضربته في وشه
سيف: اه خلاص يا ستي انا اسف
روما: همستي عاملة ايه
همسة: تمام ياقلبي
حمزة: طب مافيش ازيك يا حمزة عامل ايه يا حمزة تعالي في حضني يا حمزة
روما: ليه وانا امك يا حيلتها
حمزة: خلاص يا وحش اهدى كده
حمزة: هنا عايزك في حاجة
هنا بصت لسيف
سيف: عايزها في ايه يا روح امك
حمزة: حاجة خاصة
سيف: انت اهبل يلا خاصة ايه انا هنفخك
هنا: خلاص يا سيف اهدي بس
حمزة : والله يابنى فاهمني غلط
سيف: بس يالا
حمزة: حاضر
روما : متزعلش يا زوما هو على طول كده دبش
حمزة: كفاية انت صالحتني يا جميل
روما: تصدق يا كلب انا غلطانة
همسة: بس خلاص امال عمر وزهرة فين
حمزة: اصل عمر قرر يخطب زهرة النهاردة
همسة: بجد الحمد لله اخير حد هيتفك نحسه من الشلة المعقدة دي
حمزة: أيوة يا اختي عقبالك
همسة: ليه عندك عريس
حمزة: انا تحت الطلب
سيف: حمزة
حمزة: اسفين يا ريس
روما: امال فين البت الميصة بتاعتك اسمها ايه معفنة ولا وحشة مش فاكرة
سيف: قصدك زينة
روما: هي دي زينة من انهي حته ههههه
هنا: عندك حق
همسة: شوفتي بتتكلم ازاي همسة بتقليد زينة
سيفو حبيبي شوفت البت الوحشة دي بتقول عليك ايه يرضيك كده يا بيبي انا سعلانة اه اه
حمزة بيقلد سيف: لا ميرضنيش زعلاك يا حياتي انا هتصرف معاها همسة
روما بتقليد همسة: قلب همسة من جوه والله ماعملت حاجة دي هي بتتبلى عليا انت تصدق اني اعمل كده دا انا همسة اللي معاك من وانت صغير دا انت اللي مرابيني وانت اللي سمتني همسة صح يا حبيبي 😚😚😚
حمزة بيقلد سيف: صح يا حببتي خلاص يا زينة فككو من الموضوع دا
همسة بتقليد زينة: على طول بتقف معاها ضدي انا زعلانة وتعمل نفسها مشيت
روما بتقليد همسة: اكيد هيوقف معايا انا بنت خاله يا حبيبتي صح يا سيف
حمزة بيقلد سيف: اااا
روما تقلد همسة : انت مش عارف تجاوب انا زعلانة وتمشي هي كمان وهمسة تقلد زينة في وتعمل نفسها ماشية وحمزة يقلد سيف ويقف في النص
حمزة بيقلد سيف: استني يا زينة يا همسة.
هنا: انفجرت على نفسها من الضحك
سيف واقف هيشيط من الغضب
هنا: تمثيلكو روعة والله تألقت يا زوما
حمزة: شكرا شكرا
هنا: كنتي متألقة يا روما انتي وهمسة
سيف: بسسس
روما : انت زعلت يا سيفو احنا بنهزر معاك يا بطة
حمزة: هههههه بس تحسي ياهنا ان همسة وزينة ضراير وبيتخانقو على سيف ههههه
همسة: نعم دي تبقى ضرتي ليه دا انا اللي يجوزني مش هيشوف بعدي تاني
سيف: طبعا مش هيشوف من الصدمة اللي هياخدها ههههه
همسة بغضب: سيف بتقول حاجة
سيف بخوف : لا بقول هو اهبل اللي يشوف بعدك
همسة: بحسب
روما: ايه يا سيف هي الرجولة معذورة عندك
سيف : لا يا اختي كفاية انت موجودة
روما ضربته
روما: طب ابقى خالي بالك منها يا خفيف
سيف بتوجع: ربنا على الظالم
حمزة: بققول احنا لازم نستعد احنا والفرقة عشان انا سمعت ان في رحلة طالعة
روما: اه البت جنة قالتلي
سيف:طب يلى نمشي
******************************
عند آدم ورنا في المدرسه
في الفسحة كانو اقعدين وادم بيغني عشان صوته حلو كان اقعد مع صاحبه ورنا وأصحابها
كان بيغني يتعلموا بتاعت عمرو دياب
بعد ما خلاص
آدم قاعد جنب رنا
رنا: دومي
ادم: نعم يا اختي
رنا: هو احنا لما نروح الجامعة هنعمل ايه
ادم: يا اختي اجيب انا بس مجموع وملكيش دعوة هعمل ايه
رنا: أيوة دا فهد حالفلك هو ومازن
ادم: ونبي مجبيش سيرة هتلر الكبير كفاية عليا مازن انا جسمي ورم وهتلر الكبير دا كل أسبوع لازم ولابد أنه يضربني قبل صلاة الجمعة ماتقوليش بيخلص ذنوبه فيا او مش عايزني اصلي ساعات بحس أنهم مش اخواتي .
رنا: لا بجد هنعمل ايه في الجامعة
ادم: هشترك في فرقة الجامعة تبع الغناء
رنا: يا بنى ما احنا قولنها قبل كده غيره
ادم: مش عارف
رنا بخبث: ارتبط مثلا
ادم: اه ترتبط مثلا
ادم بزعيق: نعم يا اختي
رنا: آدم اهدى الناس
ادم: بلا ادم بلا زفت بقى انا عندي 19 سنة كان زماني 2 كليه بس عيدت سنة عشان ابقى معاكي في المدرسة وقاعد مستحمل سخافة العيال اللي هنا عشان حضرتك ترتبطي ليه يا اختي واقفة مع سوسن.
رنا بضحك: هههههههه شكلك مسخرة اوي انتي صدقتي المقلب يا بيضة انا بضحك معاكي يا جميلة بهزر ما بتهزرش يا رمضان
ادم بغضب : لا بهزر يا اختي تحبي تجربي
وكان هيديها بلافه طلعت تجري
ادم: ماشي جايلك هتروحي مني فين في مدرسة العيال اللي انا قاعد فيها دي يارب اخرج من هنا بقى.
******************************
في مبنى ضخم وسط الصحراء ويلفت حوله
ظباط حراسة هذا هو مبنى المخابرات داخل مكتب اللواء جلال شوكت.
اللواء: المهمة بتاعتك مش سهلة يا فهد دول مافيا
فهد :ان شاء الله ربنا معنا
اللواء: ونعم بالله أحب اعارفك على الفقره اللي هتسعدك
الرائد اسلام المقدم امير مهندس الاسلكي والاتصالات عمر والرائد ندى واخيرا المقدم فيروز.
اولا احب اعرفكم ده فهد ايمن الشربيني.
الكل : اهلا وسهلا
فهد : حضرتك ازي تشغل بنات معنا في المهمة الخطر دي
فيروز: وازاي حضرتك تشغل ظباط جهلا معنا ميعرفوش ان البنت زي الراجل .
******************************
في أمريكا
في منزل نبيل الصاوي
تجلس فتاه بحجاب تقرأ كتاب الله بصوتها العذب
عبير: نور
نور : صدق الله العظيم نعم يا ماما
عبير: تعالي عايزاكي
نور: نعم
عبير: انتي عارفة ان وليد ابن عمك طالب ايدك
نور: وانا قولت لا مليون مرة
عبير: اقدر افهم ليه
نور: ببساطة لان انا مش بطيقه اصلا وبعدين اقدر افهم بيشتغل ايه
عبير: مع عمك
نور بسخرية: وانا لحد دلوقتي معرفش عمي بيشتغل في السلاح ولا المخدرات يا عبير هانم
عبير: بنت انتي بتكلمني معايا كده ليه
نور: انا لحد دلوقتي مش عارفة انتي شايفة عمي دا ازاي انتي فاكرة ان أهلك هما اللي قاتلو ابويا لا يا عبير هانم هو اللي قاتله يوم ما مضه على شحنة مخدرات باسمه
عبير: لا مش هو دا ايمن ومعتز عشان الثروة ويعلوا اكتر ولما عملوا كده لبسوه لعمك
نور: انتي مقتنعة بالكلام اللي بتقوليه اللي ميدخلش عقل عيل صغير
دخل هشام
هشام: وهو ايه اللي ميدخلش دماغك يا بت اخويا
نور: هو انت ازاي تدخلي كده من غير استئذان
هشام: دا بيتي
نور : عمره ما كان بيتك دا بيت نبيل الصاوي بس وبابا كتبه ليا بيع وشراء يعني ملكش حاجة فيه
هشام: ماشي يا بنت نبيل بس اعملي حسابك كتب كتابك على ابن عمك الأسبوع الجاي
نور: عشم ابليس في الجنة يا هشام مستحيل اتجوز ابنك الحيوان دا
هشام ضربها بالقلم
هشام: اخرسي مش عايز اسمع صوتك عقلي بنتك يا عبير والاسبوع الجاي كتب الكتاب
وسابهم ومشي
نور: بكرهك بكرهكم كلكم
عبير: قومي يا نور ادخلي الحمام
نور: ابعدي عني انتي مستحيل تكوني امي يا رب خدني بقى!!!
******************************
وفي مكان تاني
هشام: البت مش عايزة تشوف شكلك
وليد: وايه الجديد
هشام: كتب كتابك انت وهي الاسبوع الجاي
وليد بسخرية: بالسرعة دي
هشام: البوص أمر بكده
وليد بسخرية : ايوه خير البر عاجله
هشام: العمليه الجديدة امتى
وليد: بيقول هننزل بنفسنا المرة دي
هشام: انا هكلم معاه واشوف الأخبار
وكان هناك من يسمعهم
******************************
يا ترى مين اللي بيسمعهم؟
يا ترى ايه اللي هيحصل مع فهد وفيروز؟
وهل نور هتتجوز وليد ولا القدر لي راي تاني؟
ويا ترى مين البوص؟؟؟؟
يا ترى صورة مين اللي جاسر ماسكها؟
*************** ****************
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم


تعليقات
إرسال تعليق