رواية أوردر دليفري الحلقه الثالثه بقلم الكاتب عادل عبد الله حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
أخرج معاذ هاتفهه المحمول و بدأ في تشغيل بعض أغاني عيد الميلاد والأغاني الرومانسية الهادئة ، ثم أمسك يديها ليدعوها للر،قص معه .
ظلا ير،قصان معاً و كل حين والأخر يحاول أن يقربها إليه ليضمها ولكنها كانت تتمنع ، تبتسم وتبتعد قليلاً !!
حتي وضعت رأسها علي كتفه وأستكملا ر،قصهما الهادئ .
معاذ ” هامساً ” : تعرفي إني أسعد إنسان في الدنيا دلوقتي .
نرمين : عارفة .
معاذ يضحك : عرفتي أزاي ؟
نرمين : علشان أنا كمان أسعد إنسانة في الدنيا دلوقتي .
فجأة تسمع صوت إشعار برسالة من هاتفهها !!!
نرمين : ثواني يا معاذ .
معاذ : فيه ايه ؟
نرمين : هشوف حاجة .
تمسك نرمين بهاتفهها وتنظر فيه وتقول ” بملل ” : يييييه !!! أنت تاني !!!
معاذ : فيه ايه ؟؟
نرمين ” بضيق ” : مفيش .
![]() |
معاذ : لازم تقوليلي فيه ايه ؟؟
نرمين : ده واحد بيضا،يقني .
معاذ ” منزعجاً ” : بيضا.يقك أزاي ؟؟
نرمين : كل شوية أتصال ورسايل ، لحد ما زهقت .
معاذ : هاتي رقم تليفونه وأنا أتصرف معاه .
نرمين : بجد يا معاذ ؟؟
معاذ : أيوه بجد طبعاً ، مينفعش أشوف حد بيضا،يقك وأسكت .
نرمين : بلاش يا معاذ ، ده إنسان مش كويس وأخاف عليك منه .
معاذ : أنتي تعرفيه ؟
نرمين : أيوه .
معاذ : مين ؟
نرمين : أيوه أعرفه ، ده يبقي أخو جوزي .
معاذ : وبيضايقك ليه ؟
نرمين : زعلان علشان طلبني للجواز وأنا رفضت .
معاذ : هاتي رقمه وشوفي أنا هعمل ايه .
نرمين : ياريت يا معاذ ، علشان ده بيضا،يقني أوي .
معاذ : معقول !! ده أخوه لسه متوفي من ٣ شهور !! ازاي يفكر يتجوزك بالسرعة دي ؟!
نرمين : علشان طمعان في ورث أخوه .
معاذ : ياااه !! للدرجادي فيه ناس وحشة ؟!!
نرمين : أيوه ، ده إنسان مش كويس وبلط.جي ، بصراحة أنا أخاف علي نفسي وعليك منه .
معاذ : ميهمكيش منه ، أنا هعرف أتصرف معاه .
نرمين : هتعمل ايه ؟
معاذ : هكلمه بالذوق الأول وأفهمه إنه لازم يبعد عنك ، ولو مش هيبعد بالذوق هيكون ليا تصرف تاني معاه .
نرمين : لأ يا معاذ ، اللي هتعمله ده غلط و مش هيجيب معاه نتيجة .
معاذ : ليه ؟
نرمين : الإنسان ده مفيش حاجة ممكن تنفع معاه إلا حاجة واحدة .
معاذ : ايه هيه ؟
نرمين : إني أخلص،، منه .
معاذ ” بدهشة ” : يعني أيه ؟
نرمين : يعني مينفعش معاه إلا القت،،ل .
معاذ : اييييييه !!!
نرمين : زي ما سمعت يا معاذ ، ده الحل الوحيد ، وأنا عارفة إنك مش هتقدر تعمل كده .
معاذ : قت،،،ل ؟!!!
نرمين : مش بقولك إنك مش هتقدر !!
معاذ : أصل القت،.،ل ده مش حاجة سهلة !! هو عمل معاكي ايه علشان تفكري تعملي فيه كده ؟؟!
نرمين : مبهد،،لني يا معاذ وهو نفسه كان عايز يعمل فيا كده .
معاذ : كان عايز يقت،،لك ؟؟
نرمين : أيوه .
معاذ : للدرجادي وصلت المشاكل بينكم !!!
نرمين : أيوه ، أسمع يا معاذ لو قدرت تخ،لصني منه أنا هدفعلك كل الفلوس اللي ممكن تبدأ بها حياتك ، وكمان هحس إنك سندي في الدنيا وممكن أفكر …
معاذ : تفكري في ايه ؟؟
نرمين : مش مهم دلوقتي ، هبقي أقولك وقتها .
معاذ : لأ ، لازم تقولي .
نرمين : ممكن أفكر نتجوز .
معاذ : أنا وأنتي نتجوز ؟!!
نرمين : أيوه ، أنت ممكن تتجوزني رغم ظروفي وإن معايا طفل صغير ؟
معاذ : أكيد ، ده حلم عمري .
نرمين : وأنا هكون أسعد إنسانة في الدنيا لو نفذت اللي طلبته منك و بقيت مراتك .
معاذ : طيب هاتي عنوانه ورقم تليفونه وسبيني أفكر وأرد عليكي .
نرمين : فكر و رد عليا ، بس متتأخرش عليا يا معاذ .
معاذ : حاضر ، يلا نكمل أحتفالنا .
نرمين : أنا خلاص مادمت شوفتك يا معاذ كده خلاص أنا أحتفلت بأجمل عيد ميلاد ليا في عمري كله .
في صباح اليوم التالي
في منزل معاذ …
تناول طعام إفطاره بينما كان شارد الذهن يفكر !!!
كانت ليلة رائعة رغم أنها بريئة شعر معاذ بكم من الرومانسية ملأ أركان فؤاده .
قط/ع تفكيره صوت والدته : مالك يا ميزو بتفكر في ايه ؟؟
معاذ ” يبتسم ” : لأ أبدا يا أمي .
الأم : شايفاك سرحان وبتفكر ومش بتتكلم زي عوايدك !!!
معاذ : نفسي أعمل مشروع وأتجوز .
الأم : الأتنين مع بعض !! طيب واحدة واحدة يا ابني !!
معاذ : أنا بقول نفسي يا أمي ، يعني بحلم مش أكتر .
الأم : ياريت يا ابني كنت أقدر أساعدك ، لكن ما باليد حيلة !! معلش مسرها تتعدل .
معاذ : تصدقي يا أمي أن فيه واحد عرض عليا يساعدني أعمل مشروع وابني مستقبلي .
الأم : يساعدك !! يساعدك أزاي ؟؟
معاذ : يدفعلي فلوس أبدأ بيها .
الأم : مين ده ؟؟
معاذ : واحد كنت بوصله أوردر دليفري .
الأم : هوه فيه حد بيساعد حد بالشكل ده يا ابني ؟!!!!
معاذ : أهو الراجل عرض عليا كده .
الام : في مقابل أيه ؟؟؟
معاذ : مقابل خدمة أقدمهاله .
الأم : خدمة ايه اللي يدفع فيها فلوس كتير بالشكل ده .
معاذ : خدمة طلبها مني .
الأم : خلي بالك يا ميزو من الراجل ده ، أكيد وراه حاجة مش كويسة .
معاذ ” يبتسم ” : متخا،فيش يا أمي أنا مش صغير علشان حد يضحك عليا .
الأم : لازم أخا،ف عليكوا أنت وأخواتك ، ده أنا تعبت،، في تربيتكم أوي بعد المرحوم أبوكم الله يرحمه .
نزل معاذ من منزله وذهب إلي عنوان ذلك الرجل وبدأ يبحث عنه .
سأل الكثيرين من جيرانه وجمع أكبر قدر من المعلوم\ات عنه .
علم أن اسمه طارق عمره ٢٩ عاماً غير متزوج ، يعمل موظفاً في شركة ، مستواه المادي متواضع يعيش في منزل عائلته وحيداً بعد وفاة والداه وأخاه ورحيل زوجة أخيه وابنها عن منزل العائلة .
كل المعلوم\ات تشير إلي أنه إنسان بسيط حسن السلوك قليل العلاقات ، وتعجب حين نفت كل المعلوم\ات التي جمعها عنه أن يكون بلط،جي أو مجر،م كما ألمحت نرمين له !!!
أصا،بته الدهشة !! لماذا إذن كذ،بت عليه نرمين وأخبرته بأنه إنسان سئ الخلق وبلط،،جيا ً !!
شعر بحيرة شديدة !! إذن لابد من مواجهتها .
أتصل علي الفور بها وسألها …
معاذ : أنتي ليه قولتيلي إن أخو جوزك بلط،جي ومجر،م رغم إني لما سألت عنه عرفت غير كده خالص ؟!!
نرمين : مالك يا معاذ !!! أنت بتشك فيا وفي كلامي ؟؟
معاذ : لأ يا نرمين ، أنا بس عايز أعرف الحقيقة .
نرمين : ده إنسان غشا،ش ومفيش حد عارف حقيقته إلا اللي يقرب منه ، ساعتها بس هيعرف حقيقته ، وعموما يا معاذ أنا متشكرة أوي خلاص مش عايزاك تساعدني ، أنا هحاول أشوف حد تاني يبعده عني .
معاذ : لأ ، أوعي تقولي كده تاني ، متطلبيش من حد غيري يقف معاكي ، أنتي تخصيني أنا ، وأنا بس اللي لازم أقف جنبك في أي موقف زي ده .
نرمين : بجد يا معاذ ؟
معاذ : طبعاً بجد .
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق