القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نقاء قلبي الفصل الخامس عشر بقلم الكاتبه آيه عيد حصريه وجديده


رواية نقاء قلبي الفصل الخامس عشر بقلم الكاتبه آيه عيد حصريه وجديده 


في القصر 

دخلت جميلة والفرحة علي وشها.

سلمي شافتها وقربت منها بابتسامة:ايه الصباح الحلو دا.

جميلة بابتسامة: ازيك يا ماما.

سلمي: ماما!!!

جميلة :مش انتي كنتي عايزة كدا؟!

سلمي بابتسامة:طبعا يا حبيبتي....انتي تقولي ال انتي عايزاه.

جميلة ابتسمت ليها ،لكن فجأة دخلت الدكتورة.

سلمي باستغراب:في ايه يا دكتورة؟!

الدكتورة بصت لجميلة ،وبعدين بصت لسلمي :عز بيه ،هو ال طلبني لأن مراته تعبا*نة.

سلمي بسخرية:بجد!!! طيب اهي عندك فوق ،اتفضلي.

جميلة بسرعة :طب هوصلها انا لفوق ،وبالمرة اتطمن علي مرات عز.

سلمي اومأت ليها ،وجميلة اخدت الدكتورة وطلعوا علي فوق ....لكن قبل ما تدخل الجناح اخدت الدكتورة علي جنب.

جميلة أخرجت حق*نة من جيبها وعطتها للدكتوره.

الدكتورة اخدتها منها بخوف:بس انا خايفة،لو عز بيه عرف ....هيخلص عليا.

جميلة :متقلقيش ،انا معاكي....بس اهم حاجة تديها البتاعة دي فاهمة....انا حولت المبلغ ال انت طلبتيه علي حسابك.

الدكتورة بتوتر



حاضر يا هانم.

واخدتها واتجهوا للجناح ،وخبطت الباب.

عز فتح بسرعة ودخل الدكتورة.

جميلة:ازيك يا عز.

عز يصلها بضيق ،ومردش عليها ودخل....وهي دخلت وراه.

الدكتورة اتجهت وقعدت جمب ليل علي حرف السرير وبدأت تفحصها.

عز كان واقف وعاقد ذراعيه وعينه علي ليل.

وجميلة قربت ووقفت جمبه.

الدكتورة خلصت ،وطلعت الحقنة من شنطتها.

عز باستغراب: ايه دا؟!

الدكتورة بصت لجميلة بتوتر ،وبعدين بصت لعز:اصل جالها انهيا*ر عصبي ،وهديها الحق*نة دي عشان تهدي.

عز سكت بهدوء، والدكتورة قربت من ليل وعطتها الحق*نة....وجميلة ابتسمت بخبث.

الدكتورة خلصت وقامت :لو فاقت وجالها انهيا*ر تاني ،ابقوا كلموني.

عز بهدوء:تمام اتفضلي.

الدكتورة خرجت  بعد أن نظرت لجميلة،وجميلة بصت لعز.

جميلة:متقلقش،هتبقي كويسة.

عز نظر لها بحده:انتي ايه ال جابك هنا،اتفضلي يلا .

جميلة اتضايقت ،وخرجت من الجناح.

انا عز اقترب من ليل وقعد جنبها 

نقاء-قلبي

في القصر 

دخلت جميلة والفرحة علي وشها.

سلمي شافتها وقربت منها بابتسامة:ايه الصباح الحلو دا.

جميلة بابتسامة: ازيك يا ماما.

سلمي: ماما!!!

جميلة :مش انتي كنتي عايزة كدا؟!

سلمي بابتسامة:طبعا يا حبيبتي....انتي تقولي ال انتي عايزاه.

جميلة ابتسمت ليها ،لكن فجأة دخلت الدكتورة.

سلمي باستغراب:في ايه يا دكتورة؟!

الدكتورة بصت لجميلة ،وبعدين بصت لسلمي :عز بيه ،هو ال طلبني لأن مراته تعبا*نة.

سلمي بسخرية:بجد!!! طيب اهي عندك فوق ،اتفضلي.

جميلة بسرعة :طب هوصلها انا لفوق ،وبالمرة اتطمن علي مرات عز.

سلمي اومأت ليها ،وجميلة اخدت الدكتورة وطلعوا علي فوق ....لكن قبل ما تدخل الجناح اخدت الدكتورة علي جنب.

جميلة أخرجت حق*نة من جيبها وعطتها للدكتوره.

الدكتورة اخدتها منها بخوف:بس انا خايفة،لو عز بيه عرف ....هيخلص عليا.

جميلة :متقلقيش ،انا معاكي....بس اهم حاجة تديرها البتاعة دي فاهمة....انا حولت المبلغ ال انت طلبتيه علي حسابك.

الدكتورة بتوتر:حاضر يا هانم.

واخدتها واتجهوا للجناح ،وخبطت الباب.

عز فتح بسرعة ودخل الدكتورة.

جميلة:ازيك يا عز.

عز يصلها بضيق ،ومردش عليها ودخل....وهي دخلت وراه.

الدكتورة اتجهت وقعدت جمب ليل علي حرف السرير وبدأت تفحصها.

عز كان واقف وعاقد ذراعيه وعينه علي ليل.

وجميلة قربت ووقفت جمبه.

الدكتورة خلصت ،وطلعت الحقنة من شنطتها.

عز باستغراب: ايه دا؟!

الدكتورة بصت لجميلة بتوتر ،وبعدين بصت لعز:اصل جالها انهيا*ر عصبي ،وهديها الحق*نة دي عشان تهدي.

عز سكت بهدوء، والدكتورة قربت من ليل وعطتها الحق*نة....وجميلة ابتسمت بخبث.

الدكتورة خلصت وقامت :لو فاقت وجالها انهيا*ر تاني ،ابقوا كلموني.

عز بهدوء:تمام اتفضلي.

الدكتورة خرجت  بعد أن نظرت لجميلة،وجميلة بصت لعز.

جميلة:متقلقش،هتبقي كويسة.

عز نظر لها بحده:انتي ايه ال جابك هنا،اتفضلي يلا .

جميلة اتضايقت ،وخرجت من الجناح.

انا عز اقترب من ليل وقعد جنبها بحزن ،ومسك أيدها وبا*سها.

عز:سامحيني ،بس انا كنت مجبو*ر ....انا السبب في ال حصلت دا ،سامحيني....بس صدقيني هصلح كل حاجة.

وقام واتجه للدولاب وغير هدومه ،ولبس قميـ.ص ابيض وفوقه جاكت بدلته ذات اللون الاسود.

نظر لها شوية وبعدين خرج.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في غرفة ريتاج 

كانت قاعدة علي السرير بقلق ،وفي أيدها التلفون.

اتصلت علي عمار ومردش ،وكان تلفونه مغلق.

مسكت تلفونها بضيق: معقول يكون ضحك عليا ومش هيجي،ل لا لا اكيد مش هيعمل كدا ....هو قال إنه بيحبني مش هيضحك عليا ،مستحيل ....دا انا مراته.

فجأة الباب اتفتح ودخلت ريهام:ريتاج ،رنيم متصلتش بيكي.

ريتاج بضيق:لا ،انا اصلا بقالي كتير مكلمتهاش.

ريهام :قالت هتروح رحلة بس مش معني كدا أنها تقفل تلفونها.

ريتاج :متقلقيش ،اكيد مشغولة مع صحابها.

ريهام اتنهدت وخرجت،وريتاج قعدت علي السرير وهي بتحاول تتصل تاني بعمار.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

تحت في الصالة

سلمي وجميلة كانوا قاعدين مع بعض وبيضحكوا وبيهزروا.

جميلة:بقولك ايه ،ما تيجي نتطمن علي ليل.

سلمي بضيق: واحنا مالنا!!!

جميلة:دا واجبنا ،عز مش موجود دلوقتي فا المفروض نتطمن علي مراته.

سلمي:انا مش عارفة انتي جايبة طيبة القلب دي منين؟!

جميلة بكسوف:مش للدرجة يعني.

سلمي بابتسامة: كان نفسي انتي تكوني مرات ابني،مش ال فوق دي.

جميلة:دا نصيب،ومحدش عارف نصيبه فين!!!

سلمي اتنهدت: عندك حق ،طب يلا خلينا نطلع ونخلص من الموضوع دا.

وقاموا هما الاتنين وطلعوا علي فوق.

دخلوا جناح عز ،وبعدين علي الاوضة.

سلمي بسخرية:ما هي كويسة اهي.

فجأة ليل بدأت تتحرك ببطئ ،وعينها بدأت تفتح.

جميلة بصوت خفيف وخبث:المفعول بدأ.

ليل بدأت تفوق ،وهي شايفة حد قدامها ،لكن مش شايفة اوي.

سندات نفسها وقامت قعدت وهي ماسكة رأسها،بصت قدامها واول ما شافت سلمي وجميلة ،صر*خت بقوة وخوف...وبقت تحاول ترجع للخلف بخوف وهي تبص حواليها.

سلمي باستغراب:مالها دي؟!

ليل قامت وقفت علي السرير وهي بتعيط وبتصر*خ ،ومسكت المخدات ،وبقت ترميها عليهم.

جميلة:اه ،دي اتجننت خالص.

فجأة ليل مسكت الأزهرية ،ورمتها علي سلمي.

بس جميلة لحقتها واخدتها علي جمب.

سلمي بعصبية:انتي اتجنننتييي.

جميلة:يلا خلينا نطلع من هنا ،ولما عز ييجي يبقي يتصرف معاها. 

واخدها وخرجوا من الجناح وقفلوا الباب وراهم ...وكانوا سامعين صوت تكـ.سير ،وصر*اخ ليل.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند عز في العربية

خلص مشواره ،وكان راجع القصر

وكان بيكلم كريم في التلفون.

عز:انت والرجالة ،تدخلو بيته بليل وتجيبوا الصور ال هناك.

كريم: انا مش مصدق أنها تعمل كدا.

عز بغضب:انا هربيها ،علي عملتها دي ....بس لما ارجع ....المهم دلوقتي تعمل ال بقولك عليه.

كريم :شريف دا زودها اوي.

عز بغضب: ورحمة ابويا لاند*مه علي ال عمله من عشر سنين ،وعلي ال  بيعمله دلوقتي.

كريم : طب افرض مكنش محبي الصور في البيت.

عز بحده:بيته ،شركته ،اي مكان بيروح فيه ،تروحوا وراه وتجيبوا اي حاجة تخص الموضوع دا.

كريم:أوامرك يا باشا.

عز قفل معاه بضيق وهو بيسوق....فجأة تلفونه رن وكانت سلمي.

عز :اممم؟!

سلمي :تعالي يابني ،مراتك اتجننت.

عز بسرعة:ليل!!!مالها ليل؟!

سلمي:عمالة تصوت يا بني ،ومش مبطلة عياط....ولو حد دخل تخاف منه وتضر*به.

عز قفل معاها بسرعة وانطلق للقصر بسرعة جنو*نية ،وكل تفكيره في ليل.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في القصر

عز وقف بتربيته بقوة قدام القصر ،لدرجة أن الحراس اتخضوا منه ....نزل بسرعة وحتي ساب باب العربية مفتوح.

دخل بسرعة وطلع جري علي فوق ،واتجه لنجاحه ،لقي العيلة واقفة قدام الباب ،ومعاهم كمان الدكتورة.

عز بسرعة:فين ليل؟!

سلمي :جوا يابني ،ادخل شوفها دي شكلها اتجننت.

عز دخل بدون تردد ،ولما دخل اتصدم ،كل حاجة متكـ.سرة في الاوضة،بص حواليه وهو بيدور عليها ....لقاها عند زاوية الغرفة وعلي الأرض وضامة رجلها ومخبية وشها.

قرب منها بسرعة ونزل بمستواها بقلق:ليل،انتي كويسة؟!

ليل اول ما سمعت صوته رفعت رأسها وبصتله ،عينها كانت حمرا  وبتعيط وبتترعش.

احترمت في حضنه بدموع ورأسها علي صد*ره وماسكة في هدومه.

ليل بدموع:ع عز ،الحقني ،ف في ع عفا*ريت هنا ....انا خايفة ،دول  ناس شكلهم يخوف اوي.

عز بقي بيمسح علي شعرها بهدوء:اهدي ،انا هنا ....متخافيش.

ليل دفـ.نت وشدها داخل صد*ره ،وهي بدأت تهدي 

دخلت العيلة ومعناها الدكتورة ،ال قربت من ليل ونزلت لمستواها، ومسكت أيدها وشافت نبضها.

الدكتورة بعدت ووقف ،وعز قام وقف ومعاه ليل ،ال لسة وشها في حضنه.

الدكتورة:دي اتعرضت لحالة هستر*ية بصرية....ودخلت في حالة صدمة.

جميلة:يعني اتجننت؟!

عز يصلها  بحده خلاها ترتبك.

الدكتورة : حاجة شبه كدا.... و كمان دي لازم تروح مصحة.

عز بصلها بغضب: اخر*سيييي،انا مراتي مش مجنو*نة....اطلعي براااا.

 الدكتورة بصت لجميلة ال بصت لع :يا عز مينفعش كدا ،انت لازم تعالجها.

عز بحده:حد طلب رأيك ،برا انتي كمان.

سلمي :يا بني كدا عي*ب مينفعش ....انت لازم تعالجها فعلا ،دي كانت هتفتح دماغي النهاردة.

عز بغضب :قولت برااااا،مش هيعد كلامي تاني.

الكل خاف منه ،وخرج.

وهو اخد ليل ال بتعيط ،وقعدها علي السرير.

ليل بدموع: عز هو انا بجد اتجننت.

عز أحدها في حضنه ومسح علي شعرها:ششش،متقوليش كدا ،انتي عاقلة ....اوعي تردي علي حد.

ليل سكتت واتطمنت في حضنه،فجاة بعدت عنه بسرعة.

ليل بضيق:انت مش طلقتني خلاص ،يبقي انا لازم تمشي .

عز مسك أيدها بهدوء:رديتك يا ليل ،رديتك.

ليل بعدت أيدها عنه بعصبية: بجد!!! يعني تطلق وقت ما انت عايز ،وترجع وقت ما تحب.

عز اتنهد بحده:ليل.

ليل بدموع وعصبية: ايه تاني ،في حاجة تانية بعد ال عملتيه ،رغم اني مش عارفة انا عملت ايه اصلا....ممكن تقولي جرعتني ليه!!!

عز: عشان مقدرتش ،مقدرتش اشوفك قدامي وانا متكتف ،مش قادر حتي ابص ليكي أو المسك...وانتي ملكي وبتاعتي ،وهتفضلي ليا ،بس ديني بعدني عنك لدقايق....انتي الوحيدة ال ضعفي ليظهر قدامها.

ليل بصتله ودموعها في عينها: عملت كدا ليه؟!

عز بعد وشه عنها :مش هقدر....مش هقدر اقولك.

ليل بضيق:انا عايزة امشي من هنا.

عز يصلها بحده:دا في احلامك،هتفضلي هنا جنبي وتحت عيني.

وقام وقف ووضع يده في جيبه بهيبة:وال أجبرني اني اعمل فيكي كدا ،هد*فعه التمن قريب.

ليل بعِند ودموع:وانا عايزة امشي ،يا انا تقولي عملت كدا ليه.

عز بصلها وقعد جنبها :ليل ،قولتلك مش هقدر.

ليل بعصبية:لييييه؟!

عز اتنهد بحدة وسكت.

ليل بصتله بحزن ،وقامت عشان تمشي لكن هو مسك أيدها وقعدها جمله واخدها في حضنه.

ليل وهي بتحاول تبعد عنه بدموع :ابعدددد ،اوعي كداااا.

عز شد أكثر علي حضنه ،وضمها اكتر ،وهو حاسس بو*جعها وساكت.

ليل بكت بقوة وهي بتحاول تبعد عنه،بس تعبت ومقدرتش ،ووقفت عن الحركة ،وفضلت تبكي ،وهو بيمسح علي شعرها بهدوء.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في المساء 

تحت في الصالة ،نزل عز وشافت الخا*دمة: جهوي الاكل ل ليل وطلعيه فوق.

اومأت له باحترام:حاضر يا بيه.

واتجهت للمطبخ ،وعز اتجه لمكتبه ولية هيفتح الباب.

لقي جميلة بتنادي عليه من وراه.

قربت منه ،وهو لف ونظر لها بضيق وجمود.

جميلة بابتسامة:بابا حكالي علي كل حاجة،وبيقولك هتنفذ امتا.

عز بحده:انتي لسة بتعملي ايه هنا؟!

جميلة: قولت اشوفك قبل ما امشي،واتكلم معاك شوية.

عز بحده : وانا مش فاضي ،واذا كان علي أبوكي ....انا هبقي اتكلم معاه.

جميلة: أقدر اقوله يديك وقت علي فكرة ،لو انت عايز....ما ال عملته اختك محتاج تفكير اكتر.

عز يصلها بغضب : لو لمحتك هنا تاني متلوميش غير نفسك ،انا مش ضامن انا ممكن اعمل فيكي ايه.

ومشي من قدامها ،وطلع علي فوق.

وجميلة بصت ناحية المطبخ وابتسمت.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

فوق عند ليل.

خرجت من الحمام ،وهي لابسة بيجامة واسعة.

الباب خبط ودخلت الخا*دمة ومعناها صينية الاكل.

حطتها علي التربيزة وبصت ل ليل:تُأمريني بحاجة تاني ياهانم؟!

ليل :لا شكرا اتفضلي.

ليل قربت من التربيزة وقعدت ،وبدات تاكل لانها فعلا كانت جعانة ومأكلتش حاجة من الصبح.

خلصت وبصت علي العصير ،مسكت الكوباية وشربتها.

خلصتها وقامت دخلت الحمام.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في غرفة ريتاج

كانت قاعدة علي السرير وماسكة التلفون ،ومضايقة.

فجأة الباب اتفتح ،ودخل عز وقفل الباب وراه وبص لأخته بشـ.ر.

ريتاج قامت وقفت بخوف:في ايه يا عز؟!

عز اقترب منها ،وهي بقت ترجع للخلف بخوف،وقف قدامها ونظر ليها.

فجأة نزل كف قوي علي وشها صر*خت ،ووقعت علي السرير.

قرب منها ومسكها من شعرها بقوة وغضب:بقي واحدة زيك تستغفلني ،وتعمل عملة زي دي....عملتلك اييييه عشان تفضحينا  كدا.

ريتاج بدموع : سيب شعري يا عز،ا انا عملت ايه لكل دا!!!

ضر*بها تاني ووقعت علي الارض،اخرج الصور من أيده ورماها في وشدها بغضب: بقي ماشية علي حل شعرك!!!بقيتي بالوسا*خة دي امتيييي.

ريتاج مسكت الصور وبصت فيهم واتصدمت.

لقت نفسها هي وعمار علي السرير في شقتهم،بس وش عمار مكانش باين اوي.

انصدمت وبصت لاخوها ال بيبصلها بشـ.ر وغضب جحي*مي.

عز بغضب:مين الوااااد دا؟!

ريتاج عيطت بخوف ولية هنتكلم ،سمعوا صوت صر*اخ قوي.

دخلت الخا*دمة بسرعة وخوف : عز بيه ،الحق الست ليل جاتلها الحالة تاني ،وعايزة تضر*ب والدتك.

عز اتصدم ،وخرج من الاوضة جري علي ليل.

دخل الاوضة واتصدم لما شاف العيلة مجتمعة ما عدا نبيل ....و ليل واقفة بتعيط ،وبتصر*خ بخوف وماسكة في أيدها مزهرية ووووووووو

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

استوووووووب

شكرا لتعليقاتكم بجد ،انا بشوفها اصلا من تلفون اخويا....وقولو كل ال انتوا عايزينه انا يشوفه  ....وان شاء الله ابقي ارجع قريب في حسابي ال في الجروب....وحابة اشكر صديقتي ال بتنشر الرواية  عندها مكاني ،بحبك يابت يا زوزو.

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول حتى الفصل السابع من هنا



الفصل الثامن والتاسع والعاشر والحادى عشر من هنا



الفصل الثاني عشر من هنا



الفصل الثالث عشر والرابع عشر من هنا



الفصل الخامس عشر من هنا




أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 


صفحة روايات ومعلومات ووصفات


❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹




تعليقات

التنقل السريع