رواية نقاء قلبي الفصل الثامن والتاسع والعاشر والحادى عشر بقلم الكاتبه آيه عيد حصريه وجديده
فجاة جت طل*قة في عز في كتفه من الامام .... وقع علي الارض با*لم.
ليل اتصدمت وقربت منه بسرعة وخوف:عز، عز انت كويس؟!
عز وهو بيحاول يقاوم الا*لم : ك كويس، متقلقيش.
دخل رجالة عز ال كان عددهم كبير وبداوا يشت*بكوا معاهم....
وكل الرجال ال لابسين اسود هربوا بسرعة لما رجالة عز دخلت، دا غير انهم افتكروا عز ما*ت خلاص.
انس كان هيجري وراهم بس رنيم مسكت فيه بخوف:ل لا ارجوك متسبنيش، انا خايفة.
انس بص في عيونها وشاف خوفها، ومقدرش يتحرك.
انس اخدها من ايدها وراح لعز وبعدين بص لفريقه:الحقوووهم.
فريقه اتحرك وجريوا ورا الرجالة.... وكان في بعض المعازيم المصا*بة جرو*ح بسيطة.
انس جري علي عز ونزل لمستواه وبقلق: انت كويس؟!
عز اخد نفس بصعو*بة وهو بيقاوم ا*لمه بضيق : كويس.
ليل بدموع :لا مش كويس، ا احنا لازم نروح المستشفي.
عز بصلها وحط ايده علي خدها بهدوء :اهدي.
وليل نظرت له بدموع.
.... ورنيم استغربت نظراته لليل.
عز قام واتسند علي انس ووقف، وانس اتصل بالاسعاف عشان المعازيم.
ليل قربت منه وحطت ايدها علي الجر*ح عشان مينز*فش د*م كتير.
وعز بصلها وشاف في عيونها خوفها عليه.
انس سند عز واخده للخارج وركبه في العربية من الخلف، وليل ركبت جمبه.
وانس ركب قدام عشان يسوق ورنيم جمبه.
![]() |
@@@@@@@@@@@@@@@@@
جميلة واقفة في اوضتها هتتجن وعايزة تنزل تطمن علي عز.
فجاة تلفونها رن وكان ابوها.
جميلة بعصبية:انت ليه خليتني اطلع؟!
شريف :امال اسيبك تتق*تلي تحت يعني.
جميلة: مكنش لازم اسيب عز يابابا.
شريف : متخافيش اكيد كويس.
جميلة :انا هخرج اتطمن عليه.
شريف بسرعة :لا، متطلعيش دلوقتي، هبعتلك رجالتي تاخدك من المكان وترجعي البيت.
جميلة بعصبية: وعزززز.
شريف :اهدي ياجميلة، ما اكيد عز مش هيفضل في الفندق برضوا.... فا ارجعي وهنبقي نزوره في القصر.
جميلة سكتت بضيق : ماشي، اخلص وابعت الحراس.
شريف : ماشي.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
في جناح خاص
عز دخل غرفة العمليات والدكاترة معاه جوا.
وليل واقفة برا بتعيط وعينها علي الاوضة.
رنيم قربت منها باستغراب:انتي كويسة؟!
ليل استوعبت وبدات تمسح دموعها برجفة وتوتر ومنزلة رأسها للاسفل :ا اه، ك كويسة.
انس كان واقف بعيد شوية وبيكلم احمد في الفون.
انس :ها، جبتوهم؟!
احمد :لا ملحقناش، دول طلعوا ناس كتيرة اوي.... وفي عربيات جت اخدتهم.
انس بحده :مقدرتوش توصلوا لحاجة؟!
احمد:حسام قدر يلقط تلفون واحد منهم، واحنا دلوقتي بنحاول نفتحه.
انس :تمام،حاولو لحد ما نقدر نوصلهم.
وقفل معاه،وجه يلف شاف رنيم واقفة قدامه.
رنيم بتوتر:ا احم، شكرا.
انس ببرود:العفو.
رنيم بفضول:هو انت ظابط؟!
انس مردش عليها وبعد عنها ومسك تلفونه.... رنيم جت وقفت قدامه تاني بغي*ظ طفولي :ممكن ترد عليا لما اكلمك!
انس بحده:انتي عايزة ايه بالظبط، من يوم ما شوفتيني وانتي ماشية ورايا..... حتي القسم جريتي ورايا وعملتيها حجة ان عربيتك اتسر*قت عشان تشوفيني، وكمان مش فاضي لهبلك دا!!!
رنيم الدموع بدات تتجمع في عينها وهي بصاله بأحراج ودهشة.
انس لاحظ انها هتعيط، اتنهد ولسة هيتكلم بهدوء.... بس هي جريت من قدامه وخرجت من الجناح كله.
وانس انظاره عليها وحس بالند*م انه احر*جها.
ليل كانت قاعدة علي الكرسي وكانت بتعيط علي عز.
فجاة اهل عز دخلو الجناح وجريوا علي انس.
ليل اتوترت واستغلت انشغالهم وقامت بسرعة ، واتحركت من الجناح بس بصت نظرة علي غرفة العمليات بحزن وانفاس متق*طعة.... وبعدين مشيت من المكان.
سلمي بخوف :ع عز ماله يا انس؟!
انس بصلها: اولا ازيك يا طنط سلمي، ثانيا متقلقيش عز كويس....والدكاترة بيهتموا بيه جوا.
سلمي قعدت علي الكرسي براحة بس بتعيط علي عز خوفا عليه.
نبيل :طب ازاي حصل كل دا؟!
انس : لسة منعرفش دا كله حصل ازي وليه.... بس هنعرف.
ريهام بخوف :ط طب رنيم كويسة؟!
انس :ايوا متقلقيش، هي اصلا موجودة هنا.... تلاقيها راحت الحمام.
ريتاج :وجميلة؟!
انس باستغراب:مين جميلة؟!
سلمي بعفوية :دي خطيبة عز.
انس بذهول : عز اتخطب؟!
ريتاج وهي بتفهمه:ا لا هو لسة يعني مبقوش مخطوبين، بس هيحصل.
انس :اممم، لا بصراحة مشوفتهاش.
............ بعد ساعة
خرج الدكتور بهدوء، والكل راح عنده.
نبيل :طمني يادكتور، عز ماله؟!
الدكتور:متقلقوش، هو كويس.... بس محتاج راحة.
سلمي :تمام، بس احنا هناخده القصر.... وهنهتم بيه كويس!!!
الدكتور: تمام،هبعتله كل اسبوع ممر*ض يغيرله علي الجر*ح.
انس :شكرا يادكتور.
الدكتور :العفو.
ومشي الدكتور
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ليل
رجعت الفيلا، بعد ما كريم مساعد عز وصلها... لانه اصلا عارف الحكاية.
طلعت علي الاوضة وبصت فيها، شمت ريحته ودموعها بدأت تنزل بهدوء.... اتحركت وقعدت علي السرير وهي بتشهق بخفة زي الاطفال:ا انا ايه ال جرالي، ا المفروض اني مش عايزاك اصلا... وكنت بتمني كدا من زمان.... ب بس دلوقتي انا مش عارفة انا عايزة ايه!....
مسكت تلفونها واتصلت بكريم وبتردد :ه هو عز بقي كويس؟!
كريم :ايوا يا هانم بقي كويس.... واحنا دلوقتي بننقله للقصر.
ليل بتوتر:ط طب هو فايق؟!
كريم :للاسف لا، بسبب البنج.
ليل بلعثمة وتوتر :ا اه ماشي،خ خلاص هبقي اكلمه وقت تاني.
وقفلت معاه.
مسكت تلفونها وحضنته بحزن.... علي الاقل اتطمنت عليه، قامت واتجهت لغرفة الملابس واخدت بيجامتها وراحت الحمام.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان مجهول
قام الشخص بغضب :انت بتقول ايه؟! يعني مما*تش.... امال ايه فايدتكم!!!
احد رجاله :ولله افتكرناه ما*ت، متوقعتش انه يبقي لسة عايش.
الشخص بغضب :ما هو كل دا بسبب غبا*ءكم.
احد الرجال : متقلقش يا باشا، هنقدر عليه.
الشخص بغضب:تجبلي كل المعلومات ال تخصه.
الرجل : طب بمناسبة المعلومات، احنا عرفنا حاجة.
الشخص :ايه هو؟!
الرجل :لقيناه عايش في فيلا لوحده، والغر*يب انه مش عايش لوحده.
الشخص باستغراب :امال عايش مع مين؟! انطق.
الرجل :عايش مع واحدة وشكلها كدا مراته بس بالسر.
الشخص بذهول وابتسامة :مراته!!! دا مطلعش سهل زي ما كنا فاكرين بقي.
الرجل : اهله كمان ميعرفوش عنها حاجة.
الشخص :المعلومة دي هتفيدني اوي، هات التلفون واتصل ب.......
الرجل بذهول :يعني هتقوله!
الشخص بضحك :ما لازم يعرف، ما عز دا في النهاية هيفيده.
الرجل مد ليه التلفون، وهو اتصل بحد.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
في قصر الرفاعي.
عز فتح عيونه ببطء وتعب، وكان عا*ري الصد*ر بس متغطي.... وكان ملفوف عليه شاش ابيض مكان الجر*ح .
فتح عينه ولقي العيلة حواليه....قام قعد وسند رأسه للخلف علي السرير.
سلمي قعدت جمبه ومسكت ايده :عز، حبيبي.... انت كويس؟!
عز بهدوء : كويس.
ريتاج :دا احنا خوفنا عليك اوي.
نبيل :حمدلله علي السلامة يابطل.
ريهام :الف سلامه عليك يا عز.
عز اومأ ليهم وسكت.
فجاة الباب اتفتح ودخلت جميلة بسرعة وخوف :عز، انت كويس.
سلمي : اهدي ياحبيتي هو كويس دلوقتي، متقلقيش.
جميلة قربت وقعدت جمبه :انا اسفة اني سيبتك امبارح.... مش هسيبك تاني ابدا.
سلمي بابتسامة :كويس انك طلعتي او كنتي اتأ*ذيتي.
عز بتنهيدة : اطلعوا برا، عايز ارتاح.
نبيل :اكيد طبعا، يلا ياجماعة خلوه يرتاح شوية.
جميلة :بس انا عايزة اقعد معاك شوية.
عز بضيق وهو باصص قدامه وبنبرة حده :قولت عايز ارتاح.
جميلة اتضايقت، وقامت وخرجت والعيلة خرجت وراها.
اما عز قعد يدور علي تلفونه بس ملقاهوش، وافتكر انه وقع منه في الحفله.
اتنهد بحده وضيق.
فجاة الباب خبط ودخل انس.
وقعد علي الكرسي ال قدامه.
انس :عامل ايه دلوقتي؟!
عز بهدوء :كويس.
انس : اسفين بقي علي ال حصل امبارح، احنا مركزناش اوي في شغلنا.
عز:ولا يهمك في النهاية كان هيحصل برضوا.
انس بتنهيدة :عندك حق.... بس يستحسن تخلي بالك اليومين دول، الناس دي طلعت ما*فيا مش ساهلين يعني، بس ال محيرني هما عايزين منك ايه؟!
عز نظر للسطح بنظرة غر*يبه :كله هيبان مع الوقت.
قام انس :طب انا همشي بقي، ولواحتاجتني اتصل بيا.... وهبقي اعدي عليك تاني.
عز :تمام، بس وانت نازل ناديني كريم.
انس :حاضر.
وخرج..... وعز قعد يفكر في حاجة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ليل في الشركة
دخلت وشافت جميع الموظفين بيتهامسوا..... قربت من روان
ليل:هو فيه ايه؟!
روان اندهشت من وجودها :ليل، انتي كويسة؟! اختفيتي فين امبارح.
ليل بتوتر :ا اصل انا هربت بسرعة يعني.
روان :طب الحمد لله انك بخير.
ليل :طب قوليلي بقي، في ايه؟!
روان : الموظفين بيتكلموا علي عز بيه، وال حصل امبارح.
ليل :طب وسلوى متعصبة ليه كدا؟!
روان :الموظفين عايزين يزوروه، لكن هي ز*عقت فيهم.... وبيقوله انه مش بيحب الزيارات اصلا.
ليل سكتت وفكرت شوية، وبعدين جت تلف عشان تخرج من الشركة وقفتها سلوى بجبر*وت:رايحة فين يا ست هانم؟!
ليل لفت لها :ا اصل نسيت حاجة في البيت، ومحتاجة اروح اجيبها.
سلوى :مفيش خروج، ويلا علي شغلك.
ليل :مش هتأخر ولله.
سلوى بعصبية: قولت مفيش خروج.
ليل اتضايقت منها وبصتلها بضيق :انا اسفة، بس انا هخرج.
سلوى بغ*ل :بقي كدا.... تمام ،طب ايه رايك بقي انك لو طلعتي من هنا هتبقي مطر*ودة.
روان اتصدمت وبصت علي ليل ال متوترة.
ليل بدهشة :كل دا عشان قولتلك هطلع شوية.
نظرت لها سلوى بتحدي :انا قولت ال عندي.
ليل اتضايقت منها ومن اسلوبها وقربت ووقفت قصادها : تمام، انا ماشية..... بس اعملي حسابك اني هرجع تاني، وانتي مش هتقدري تمنعيني.
وخرجت ليل تحت انظار جميع الموظفين باندهاش علي كلامها وثقتها، وسلوى اتصدمت من جر*أتها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند عز
دخل كريم وقرب من عز.
عز :تلفوني؟!
كريم :دا كان معايا من امبارح... اتفضل.
ومد ايده وعطاه التلفون.
عز فتحه واستغرب كمية المكالمات ال من حارس المستشفي، واتصل عليه
عز : في ايه؟!
الحارس :فاقت يابيه.
عز سكت واخذ نفس واتكلم :تمام، خليكم معاها لحد ما اجي.
الحارس :اوامرك يابيه، بس في حاجة كدا.
عز :ايه هي؟!
الحارس :في واحد جه امبارح وقال انه ابنها.
عز باستغراب :ابنها؟!
الحارس :ايوا، بس مرضيناش ندخله غير لما نسأل حضرتك.... فا مشي لما شافها من بعيد.
عز :اممم، تمام اما اجي هشوف الحكاية دي.
وقفل معاه.
عز بص لكريم:فين ليل؟!
كريم :رجعتها الفيلا امبارح ياباشا.
عز اتنهد ورجع رأسه للخلف.
فجاة الباب خبط، وكريم راح فتح ولقي الخدا*مة بس لابسة كما*مة.
الخا*دمة دخلت وهي شايلة صنية العصير وحطتها علي الكومود ال جمب السرير، ووقفت قدام عز.
عز لاحظ انها بتبص عليه ونظر لها في عيونها واستغرب من عيونها لانه عارفها كويس وفضل ينظر لها بتركيز.
كريم بابتسامة :طب انا هطلع انا بقي.
عز :خليك واقف قدام الباب، مدخلش حد من غير اذني.
كريم:اوامرك ياباشا.
خرج كريم..... وليل مسكت كوباية العصير ومدتها ليه، عز مسك كوباية العصير وحطها تاني علي الكومود ومسك ايدها وقعدها جمبه..... ونزل الكما*مة وشافها وابتسم بخفة وهدوء، اما هي كانت منزلة رأسها لتحت بتوتر وخجل....
عز رفع وشها باصبعه ونظر في عيونها.
عز :وحشتيني.
ليل بتلقاءية قربت وحضنته..... رغم ان عز اتأ*لم شوية بس ابتسم ومتكلمش لما شاف خوفها عليه وسابها تعمل ال عايزاه..... وحرك ذراعه ومسح علي ضهرها بحنيه.
ليل بعدت عنه والدموع بتتجمع في عينها:ا انت كويس؟!
عز بهدوء:كويس.
ليل بصتله وسكتت بتوتر وحزن.
عز :قدرتي تجي ازاي؟!
ليل : كريم ساعدني اني ادخل من باب الخد*م.
عز عقد حواجبه بضيق: وانتي تدخلي ليه من باب الخد*م...... تقدري تيجي من الباب الرئيسي، وانا هخليهم يدخلوكي.
ليل بضيق :م مش عايزة اعمل مشا*كل مع ال اسمها جميلة دي.
عز امسك ايدها وبص في عيونها : جميلة دي ال تطلع وانتي ال تبقي.
ليل بتبصله شوية وهي ساكتة ومتوترة.
عز حب يك*سر الصمت وقال بهدوء: ناوليني الدوا دا.
ليل جابت الدوا وكوباية المياه، ومدتها لعز..... اخد الدوا وخلص وبصلها.
ليل مدت ايدها وحطتها بخفة ورعشة علي جر*حه ونزلت دمعة منها بالغلط.
عز قرب ايده وحطها علي ايدها وعينه عليها.
ليل اتوترت وبعدت انظارها عنه....وبعدين بعدت ايدها.
ليل بتوتر :ط طب انا همشي ب بقي.... م ممكن حد يدخل دلوقتي.
وقامت وقفت ولسة هتلف.
عز بهدوء: خالتك فاقت.
ليل اتصدمت وبصتله.
عز :ايوا، سمعتي صح..... فاقت
ليل اتنفست بسرعة ودموعها بدات تنزل :ا انت ب بتتكلم جد.
عز:اممم.
ليل قعدت جمبه تاني :ط طب ممكن اروح اشوفها دلوقتي؟!
عز :ماشي.
ليل قامت بسرعة ولبست الكما*مة.....وخرجت وانظار عز عليها،و كان نفسه تفضل معاه شوية، بس متكلمش.
وخرجت وبصت شمال ويمين وكريم اخدها وخرجها من الباب الخلفي..... بس مشافوش ال كان بيراقبهم من بعيد وبش*ر
وهي نازلة وداخلة علي المطبخ سمعت سلمي وهي بتكلم جميلة وقاعدين في الصالة.
سلمي مدت سلسلة الماس فخمة : دي ياحبيبتي كانت بتاعتي، والد عز هو ال جبهالي...... بس انا قررت اني اشيلها لمرات ابني المستقبلي.
جميلة بكسوف:بس لسة محصلش حاجة بينا عشان تديهاني.
سلمي :لا هيحصل، انا متأكدة ان عز هيتجوزك انتي.
جميلة بصتلها بتمثيل الحزن:ما ممكن ميوافقش.
سلمي بثقة :لا طبعا هيوافق دا ابني، وهيسمع كلامي اكيد.
جميلة بابتسامة :بجد يا طنط!
سلمي بضحك :ماما بقي.
جميلة بخجل :حاضر ياماما.
سلمي لبستلها السلسلة وبصتلها بأنعجاب : انتي ال يليق عليكي انك تكوني مرات ابني المستقبلية.
جميلة مثلت الخجل ونزلت وشها.
سلمي :خلاص :كلها اسبوع كدا ونعمل الخطوبة بقي.
كل دا وليل واقفة سامعة ومندهشة، وفاكرة ان عز هيتجوز جميلة عليها...... صحيت من تفكيرها علي صوت كريم وهو بينادي عليها، استوعبت ومشيت وراه وخرجت من الباب بسرعة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
دخلت بسرعة واتجهت علي اوضة خالتها ولسة هتدخل بس استغربت لما ملاقتش الحراس بس اتصدمت لما لقت مروان قدامها.
ليل بصدمة :مروان، انت بتعمل ايه هنا؟!
مروان :انا عرفت كل حاجة.
ليل بصدمة وتوتر:ع عرفت ايه؟!
مروان :عرفت ان خالتك هنا وهي فاقت من الغيبو*بة دلوقتي.
ليل :ا اه ،ايوا ك كانت في غيبو*بة.
مروان :دي تبقي طنط صباح ال كانت بتشتغل عندنا صح؟!
ليل بضيق :اه.... !!!
مروان قرب منها : الحراس ال كانوا هنا بتوع مين؟!
ليل اتوترت اكتر وسكتت.
مروان :ممكن تقوليلي ولو في مش*كلة انا هساعدك..... انا هقف جمبك ومش هسيبك بس انتي اتكلمي وثقي فيا.
ليل بصتله بتردد وفكرت انها تهرب مع خالتها وتسيب البلد ، هي مش عايزة تفتكر عز رغم انه حنين معاها وكويس بس مش قادرة تنسي معاملته معاها في الاول...... وهي مش هتقدر تعيش معاه، وهي لسة مش متقبلة حياتها جمبه..... وافتكرت كلام سلمي مع جميلة، وخافت لعز يتجوز عليها جميلة وهي مستحيل تقبل انها تبقي ضر*ة، او انه يتجوز عليها، ولو طلبت الطلاق مش هيطلق وهتفضل معاه..... فا قررت انها تبعد وتعيش حياتها وهو يعيش حياته.
ليل بتوتر: ا اه ،ف في حد ب بيهد*دني بحياة خالتي..... و وانا ك كنت عايزة اهرب انا وهي منه.
مروان بذهول وعصبية:مين الشخص دا؟! قوليلي.
ليل :مروان، انا مش عايزة اقول تفاصيل عنه، بس لو هتقدر تساعدني اني اهر*ب من هنا يبقي كتر خيرك اوي.
مروان ابتسم : بصي انا مسافر امريكا بعد اسبوع، تعالي معايا محدش هيقدر يوصلك هناك.
ليل بتردد وضيق في صد*رها :م موافقة، وكمان خالتي تكون حالتها اتحسنت اكتر.
مروان بفرحة:تمام، اما بقي الحراس ال بيقفوا هنا، متشغليش بالك بيهم انا ههتم بالموضوع دا.
ليل بضيق:شكرا
كل دا ومروان حاسس بالفرحة، ومبسوط انها هتبقي معاه.
كل هذا ومش ملاحظين ال بيراقبهم من بعيد وسامع كلامهم..... وبيبتسم بخبث.
و دخلت عند خالتها بسرعة..... قعدت جمبها وحضنتها.
ليل بدموع :وحشتيني اوي، اتأخرتي ليه!!!
صباح بابتسامة خافتة : انا كويسة ياحبيبتي، متقلقيش..... بس انا بقالي قد ايه هنا؟!
ليل : بقالك سنة.
صباح بذهول :يا نهار ابيض، وانتي كنتي عايشة لوحدك كل دا؟! طب وكنتي بتاكلي ولا بتشربي منين؟!
ليل بتوتر:ا اصل ك كنت بشتغل.
صباح :بتشتغلي فين؟! وانتي اصلا لسة في الجامعة!!!
ليل بتوتر:ط طب مش مهم الكلام دا دلوقتي ، انتي لازم ترتاحي دلوقتي عشان تطلعي من هنا بسرعة.
صباح :هنروح فين؟!
ليل :هبقي اقولك بس مش دلوقتي.
وجلست مع خالتها واحضرت لها الطعام لتتغذي.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد مرور اسبوع، كل حاجة ماشية بهدوء..... عز بيكلم ليل كل يوم في التلفون....انس بيجي يزور عز ورنيم مش بتديله وش..... جميلة كل يوم عايزة تلزق عند عز عشان تقرب منه اكتر واكتر.....مروان بيجهز خطته مع ليل.
عند عز
كان واقف قدام المراية بيلبس قمي*صه وبيستعد عشان يروح الشركة.
الباب خبط ودخلت سلمي.
سلمي :مش ناوي ترتاح شوية بقي؟!
عز وهو يرتدي ساعته بجمود : كفاية قعدة لحد كدا، ورايا شغل كتير.
سلمي بصتله وابتسمت :طب ايه بقي! مش ناوي تستقر في حياتك؟!
عز برفعة حاجب وضيق :انتي عايزة ايه بالظبط!
سلمي :عايزة اشوفك متجوز بقي يا عز.
عز اتنهد بحده :حاضر، بس مش دلوقتي.
سلمي :امال لحد امتا؟!
عز وهو بيأخذ جاكيته :بعدين.
سلمي :طب وليه بعدين، وافق انت بس وجميلة موجودة.
عز بصلها بحده :وانا مش عايز جميلة.
سلمي :ليه يابني؟! دي حتي مستواها الاجتماعي كويس، وناس شبهنا كدا.
عز وهو خارج من الاوضة :قولت نتكلم بعدين.
وخرج.... وسلمي وقفت بضيق.
سلمي بضيق وعِند :ما انت هتتجوزها يعني هتتجوزها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
ليل كانت بتساعد خالتها تلبس، فجاة تلفونها رن وكان مروان.
مروان:جاهزة؟!
ليل بحزن وضيق :جاهزة.
مروان :في عربية مستنياكي تحت، انزلي بسرعة.
ليل :ماشي.
وقفلت معاه.
صباح :هو احنا هنروح فين؟!
ليل :هنسافر.
صباح بصدمة :نسافر، ليه بس؟!
ليل :جالي فرصة شغل كويسة برا، ولازم نسافر.... بس هبقي اجيبك زيارات متقلقيش.
صباح بدهشة :طب وجامعتك؟!
ليل بتوتر: ه هكملها هناك، ا انا لازم اروح عشان شغلي كويس وهفيد الشركة هناك.
صباح بحزن : ال تشوفيه يابنتي.
ليل جهزت خالتها وخرجوا، قبل ما الحراس يوصلوا بعد ما مشتهم من قدام الاوضة بصعو*بة
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪ بعد مرور ساعة
وصل عز هو وكريم ووراه بعض الحراس.
عز استغرب لما ملاقاش الحراس، وحس بحاجة غر*يبة ودخل الاوضة ملقاش صباح ولا ليل.
عز بحده :فين الحراس ال كانو برا؟!
كريم :اهدا ياباشا، هتصل بيهم.
كريم اتصل بيهم وامرهم ييجوا حالا، وبعد مدة وصلو وهما مرعو*بين.
عز بغضب :كنتو فييييين؟! وفين ال كانت هنا؟!
الحارس بخوف :و ولله الهانم بعتتنا نجيب حاجة لخالتها.
عز بغضب :تقوموا تروحو انتواااااا الاتنين!
الحارس :ا اسفين ياباشا ولله.
عز بص لكريم :اطر*ج الاتنين دول، وتجبلي غيرهم.... وشوف كاميرات المرا*قبة بسرعة.
كريم :اوامرك ياباشا.
وجري بسرعة لغرفة المراقبة في المستشفي.
كريم ارسل كاميرات المرا*قبة لتلفون عز....
عز عيونه اتحولت للون الاحمر مع بروز عرو*ق يديه، لما شاف ليل وهي واخده خالتها وبتتلفت يمين وشمال عشان محدش يشوفها..... وكمان شافها وهي بتركب العربية.
عز بص لكريم بغضب : تجبلي طريق العربية دي حالااااااا..... يلا اخلص.
كريم جري ووراه الرجالة، وعز بص قدامه بغضب جحي*مي وبنبرة حده :مفيش فايدة فيكي، شكلك عايزة تشوفي عز القديم عشان تتعلمي الاد*ب.
خل*ع جاكت بدلته ورماه للحارس..... وقد ظهرت عرض وفخامة عضلا*ته ، وقام بتني اكما*م قمي*صه بحده ...... واتحرك للخارج، ووراه رجالته.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ليل كانت في العربية وراكبة في الخلف هي وخالتها، والسواق ال بيسوق قدام.... ومروان كان مستنيها في المطار.
صباح :طب قوليل في ايه؟! انا حاسة ان في حاجة غلط!!!
ليل والدموع بتتجمع في عينها لكن ابتسمت ابتسامة مز*يفة :م مفيش حاجة، ب بس انا عايزة نخرج ونفك عن نفسنا شوية، انا كنت وحيدة وانتي مش معايا!
صباح طبطبت علي ضهرها : خلاص، من هنا ورايح انا معاكي..... ومش هسيبك.
ليل ابتسمت بخفة ولفت وشها للشباك وحطت ايدها علي خد*ها واليد الاخري علي بطنها، وهي بتفكر في عز ودموعها علي خد*ها.
ليل في سرها بدموع :ا انا مش عارفة اعمل ايه؟! ارجع ولا لا. ا انا مش عارفة هحر*مه ازاي من ابنه..... ب بس هو ال عمل كدا.... هو ال بهد*ل حياتي وحياته واخدني غص*ب ، وكمان دا هيتجوز جميلة.... وهي لايقة عليه احسن مني وهي عايزاه، لكن انا مش عا.......
مقدرتش تكمل كلامها وحست بغصة في قلبها لما افتكرت اول مرة خط*فها وعمل ال عايزه بس.... بس افتكرت حنيته عليها، واستوعبت ان اي حاجة بتطلبها منه بيوافق عليها وبيعمل ال هي عايزاه عشان يرضيها وتتقبل حياتها معاه.
ليل انتفضت بقوة لما استوعبت انها هتبعد عنه، عرفت انها مش هتقدر تبعد وقلبها منعها، وبصت للسواق بسرعة :اقف عند......
مقدرتش تكمل كلامها لما جت شا*حنة كبيرة ضر*بت العربية ال فيها...... والعربية اتقلبت وقربت منها عربيتين سودا وحاوطو عربيتها.
ليل فتحت عينها بخضة وهي في العربية والد*م مالي وشها وهدومها، وبصت لخالتها ال مش بتنطق ومغمضة عينها..... عيطت با*لم وخوف.
وحاولت تستجمع قوتها وبدات تز*حف من العربية وهي حاسة بحاجة عند رجلها وكمية د*م كتير بتنزل منها....... عيطت اكتر با*لم وخوف علي ال في بطنها.
بقت بت*زحف بالعافية و ببطء وا*لم ودموع وفجاة لقت مجموعة اشخاص وقفوا قدامها ملث*مين.
خافت وبدات ترجع للخلف بأ*لم وخوف، ومكانتش عارفة تتكلم، صوتها مش طالع ومش قادرة تتحرك اصلا من الا*لم الفظ*يع ال حاسة بيه.
فجاة واحد منهم رفع مسد*شه ووجهه ناحية بطنها، وهي خافت وحطت ايدها علي بطنها بخوف وغمضت عينها.
وتم اطلا*ق طل*قة مد*وية استقرت في..............
@@@@@@@@@@@@@@@@@
التاسع
#نقاء_قلبي
وجهه سلا*حه عليها، وكان لسة هيطلق بس.... فجاة استقرت رصا*صة في رأسه من الخلف اوقعته ارضاً، الجميع انصدم ونظروا للخلف شافوا عز نازل من عربيته الفخمة وفي يده مسد*دس، وثانية اتي رجالته في سياراتهم ونزلوا بأسل*حتهم،وجريوا علي الرجالة ال قدام ليل.
الرجالة اتخضو وجريوا علي عربياتهم بسرعة، لاكن رجالة عز كانت اسرع واطلقوا عليهم النير*ان.
اما عز جري علي ليل بخوف :ليل!!!
ليل بأنفاس متق*طعة :ع عز، ا اب.... ا ابننا يا عز.
عز عقد حواجبه باستغراب وصدمة:ايه؟! انتي حامل؟!
ليل حركت ايدها ببطء وصعو*به ومسكت ايده وحطتها علي بطنها بأ*لم وهي بتبكي ونفسها بيطلع بالعا"فية.
وفجاة غمضت عينها مغ*شى عليها.
عز اتصدم وانفاسه بدات تعلي وتزيد وهو مش مستوعب كلامها.... بس مفكرش كتير وشالها ورأسها علي صد*ره، ونظر لرجالته بغضب : هاتوا خالتها من العربية وعلي المستشفي يلااااا.
رجالته سمعوا كلامه وجريوا علي صباح والسواق... وعز اخد ليل واتجه لعربيته وانطلق بأقصي سرعة للمستشفي....ورجالته وراه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان مجهول
يجلس ذالك الرجل علي كرسيه.
دخل مساعده بخوف :ل لحقها ياباشا.
الرجل بعصبية:يعني ايه؟!
مساعده بتوتر: قدر يلحقها، وكمان خلص علي رجالتنا ورجالة صاحبك.
الرجل ضر*ب علي مكتبه بقوة وغضب: انتوااا مش بتعرفوا تعملوا حاجة كدااا ابدااا.
الرجل :هنعمل ايه بس، هما خلاص كانوا هيخلصوا عليها.... بس هو ظهر.
الرجل بغضب :دا انتوا بها*يمممم.
مساعده: طب ما يمكن تمو*ت في المستشفي، انت مشفتش حالتها كانت عاملة ازاي.
الرجل امسكه من ياقة قمي*صه بغضب:مش هيسمح بكدا.... انت متعرفووووش، دا مش زي مانتوا عارفيييين.
مساعده بأستغراب :هو ايه ال منعرفوش، كل الناس عارفة انه عز الرفاعي.
ابتعد عنه الرجل وسند علي مكتبه بنظرة غر*ببة :لا عز الرفاعي لابس قناع وال تحت القناع محدش يعرفه ولا يتمني انه يشوفه.... انت متعرفش حاجة عنه دا مش مجرد رجل اعمال بس.
مساعده باستغراب :قصدك ايه؟!
الرجل :مش دلوقتي، هقولك بعدين.
وامسك هاتفه واتصل بالشخص ال قاله ان عز متجوز وهو السبب في حا*دثة ليل.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
عز دخل بسرعة وهو بيصر*خ في الدكاترة بغضب عشان ينقذوا ليل.
جه الدكتور فورا: متقلقش يا عز بيه، هنعمل ال نقدر عليه.
عز بحده :عايز دكتورة.
الدكتور :ما انا موجود!!!
عز بغضب :قولتلك عايز دكتورة انت مبتفهمش.
الدكتور بتوتر: حاضر حضرتك اهدي بس.
عز وضع ليل علي الترولي واخدوها علي غرفة العمليات وجت الدكتورة.
عز بعون حمراء وحده :يستحسن انها تبقي كويسة و تعالجيها كويس.
الدكتورة بخوف من نبرة صوته وعرو*قه ال ظاهرة :ح حاضر، ه هعمل ال اقدر عليه.
عز بغضب :تعملي اكتر من ال تقدري عليه.
الدكتورة :حاضر يا فندم.
ودخلت غرفة العمليات في الجناح الخاص به.... اما هو جلس علي الكرسي وانزل رأسه ووضع يديه عليها وهو بيتنفس بقوة، وبيدبدب برجله علي الارض بتوتر وغضب.
قرب منه كريم.... عز وقف قدامه بغضب :ال عمل كدا يكون تحت رجلي قريب، فاهم.
كريم :اوامرك ياباشا.
وجري كريم علي الخارج واتصل بالرجالة.
عز نطر لقمي*صه المليء بد*ماءها، نظر لغرفة العمليات بخوف وقلق عليها واتأكد انه بيحبها وميقدرش يعيش من غيرها.
......... بعد مدة
جه الدكتور بعلامات الاسف.
عز باستغراب: فيه ايه؟!
الدكتور :الست الكبيرة ال جت معاكم.
عز :مالها؟!
الدكتور :للاسف، مقدرناش ننقذها.
عز اتصدم وفكر في ليل هيحرالها ايه لما تعرف ان خالتها ما*تت.
الدكتور:البقاء لله.
ومشي من قدامه.
وعز سند ضهروا علي الحيطة واتنهد بحزن وضيق.
...... بعد مرور ساعتان.
خرجت الدكتورة. وعز اتقدم ليها بسرعة.
عز بقلق :ها، طمنيني، هي عاملة ايه دلوقتي؟!
الدكتورة : الحمد لله قدرنا ننقذها وكان في اصا*بات داخلية، لكن قدرنا نوقف النز*يف، بس.....
عز باستغراب :بس ايه؟! اتكلمي.
الدكتورة :مقدرناش ننقذ الجنين.
عز :جنين؟!
الدكتورة :ايوا المدام حامل بقالها شهر ونص، بس للاسف مقدرناش ننقذ البيبي.
عز اتصدم من كلامها، يعتي ليل كانت حامل في ابنه ومقالتش ليه وكمان كانت هتهرب منه ومش هيشوفها تاني.
الدكتورة مشيت من قدامه.... وهو بقي واقف هيتجنن مش قادر يستوعب، افتكر لما كانت بتبعد عنه ومش بتخليه يقربلها.... افتكر لما كانت بتستفر*غ كتير، وبتقوله انه بسبب الاكل الكتير.
قبض يديه بقوة وعرو*قه ظهرت بشكل مخيف، عنيه اتحولت للون الاحمر.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المطار
مروان كان واقف بضيق، بعد ما الرحلة فاتته
مسك تلفونه واتصل ب ليل لكن الرقم طلعله مغلق.
اتضايق وافتكر انها رجعت في كلامها.
مروان بضيق :طب كنتي تكلميني طيب، لازم تسيبني واقف كدا.
اقترب منه شخص:استاذ مروان، الرحلة الجاية بعد سبع ساعات.
مروان بضيق :لا خلاص، مش هسافر.... الغي كل حاجة.
اومأله الشخص ومشي من قدامه.
اما مروان مسك شنطته وخرج من المطار وركب عربيته بضيق وعصبية....وقرر يروح المستشفي يمكن يلاقيها مع خالتها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي بعد مرور ساعة اخري
في اوضة ليل، بدات تفتح عينها ببطء وهي حاسة بأ*لم في جميع جس*دها.
عز شافها وقرب منها بجمود وايده في جيبه.
ليل نظرت له بتعب وصوت مبحوح :ع عز....
دموعها نزلت وحاولت تقوم وعز اقترب منها وساعدها تقعد ووضع خلفها مخده....وهي ماسكه في ذراعه، واليد الاخري علي بطنها بأ*لم.
ليل بتعب : ع عز.... ف فين خالتي؟!
عز مبصش في عيونها بجمود : الدكاترة مقدروش ينقذوها.
ليل بصتله بصدمة وا*لم :ا ايه؟! خ خالتي مالها.... ا انت بتهزر ص صح!!!
عز بجمود : انا مبهزرش.... خالتك ما*تت.
ليل نظرت له بعد تصديق واستيعاب فجاة دموعها بقت بتتساقط بغزا*رة ومش قادرة تصدق ان خلاص مبقاش ليها حد.
مسكت في عز وبصتله بدموع وحضنته ورأسها علي صد*ره، وانهارت من البكاء.
ليل بدموع وشهقات : ي يعني خلاص م مبقاش ليا حد، ب بقيت لوحدي....م متسبنيش يا عز، و والنبي ما تسيبني.
وشددت في حضنه اكثر.... وهو لم يكن يبادلها الحضن كان واقف بجمود ملامحه كلها برود وواضع في عنيه الغضب.
فجاة ليل استوعبت ابنها، بعدت عن عز وحطت ايدها علي بطنها بخوف، ورفعت رأسها ونظرت ليه :ع عز ا ابني كويس؟!
عز نظر لها بحده وميل ووضع يديه علي السرير محا*صرها، نظر في عيونها وبحده:قصدك ابننا... ابني ال كنتي عايزة تهربي بيه وتحر*ميني منه.
ليل خافت وبدات تترعش.
عز بنبرة مخيفة : حر*متيني منه وما*ت بسببك، وبسبب تهو*رك واحاسيسك.
ليل اتصدمت وحطت ايدها علي بطنها بدموع :ق قصدك ايه؟! ا ابني ماله؟!
عز بغضب :ماااات، وانتي السبببب.... انتي ال وصلتيناااا لكدااااا.
ليل بدموع : و ولله ما كنتش اعرف ا ان د دا هيحصل، ا انا ك كنت عايزة.....
قاطعها عز بغضب :كنتي عايزة تنفذي ال في دمااااغك وبس، حتي لو غلط..... علي طول بحاول اراضيكي عشان تتقبلي عيشتك معايا، وعمري ما خليتك محتاجة حاجة.... علي طول بحاول مز*علكيش ولا اق*سي عليكي، بس انتي مبتفهمييييش..... لازم تنفذي ال في دماغك.
ليل بدموع الانهيا*ر وق*هر :بس بقييي، ك كنت هتعمل ايه يعنيييي؟!
عز امسك ذراعها بقوة وحده:كنت هحميكي انتي وابني وخالتك، وانتي عارفة كدا كويس.... بس ازاي خبيتي عني انك حامل وعملتي ال في دماغك، وابني وخالتك ما*توا بسبببك.
ليل بدموع: م مكنتش اعرف، ا انا كنت خايفة اقولك اني حامل عشان كان ممكن اكر*ه حياتي اكتر ومقدرش اعيش ولا اقدر احب ابني زي اي أُم.... ا انا كنت هرجع وولله ب بس معرفش العربية دي طلعت قدامي ازاي.
امسكت يده بدموع :ع عز، ا انا ماليش غيرك..... ا انا عارفة اني السبب ب بس وولله لو اعرف كدا مكنتش هر*بت، س سامحني والنبي.
عز ابعد يده عنها بحده : اسامحك علي ايه ولا ايه؟!
قرب وجهه منها و بحده : اسامحك علي خدا*عك ليا، ولا علي انك السبب في مو*ت ابننا.
فجاة اتفتح الباب ودخل مروان وعلي وجهه ملامح الصدمة بعد ما سمع كل حاجة.
عز وهو علي نفس وضعه حرك رأسه ونظر له بجمود.
مروان بص ل ليل بصدمة :ه هو د دا الراجل ال بيهد*دك.... عز.... عز يبقي جوزك.
ليل بصتله بصدمة ودموعها ما زالت علي خدها.
عز لف وجهه وبص ل ليل بحده : بقي هو دا ال كنتي هتهر*بي معاه.
ليل بصتله بخوف.
مروان بصله بعصبية:انت ال عملت فيها كدا؟! ايه الجر*ح ال في رأسها دا؟!
عز عدل وقفته وحط ايده في جيبه ولف ونظر ل مروان بكل برود :وانت مالك؟!
مروان بعصبية:متجوزها من امتا يا عز، اتكلم.
عز :دي حاجة تخصني انا، مش انت.... يستحسن تمشي عشان معملش معاك مشا*كل.
مروان :انا مش هطلع من هنا غير وليل في ايدي.
عز مسكه من ياقة قمي*صه بغضب :حسك عينك اسمعك بتنطق اسمها تاني علي لسانك.
مروان بعصبية :اوعي كدا، انا مش هسيبها عايزة معاك... انت بتعذ*بها.
عز بغضب:وعزة وجلالة الله، ان ما طلعتش من عنا حالا لاكون مند*مك علي اليوم ال اتولدت فيه...... اتقي ش*ري. يابن الناس احسنلك.
مروان بلع ريقه بتوتر بس مبينش، بعد عن عز ونظر له بضيق.... وبعدين بص ل ليل وخرج.
عز بص ل ليل ال اتر*عبت، اقترب منها وامسك فكها بحده :قسما عظما لاند*مك انك اتفقتي مع واحد زي دا، او علي انك السبب في خس*ارة ابني..... كفاية دلع لحد كدا، من هنا ورايح هتشوفي عز تاني خالص.
ليل دموعها نزلت ومسكت ايده، لكن هو بعد ايده عنها بحده ولف وعطاها ضهره بجمود.
عز بحده :اجهزي عشان هنمشي.
وخرج من الاوضة..... وليل قعدت تعيط بانه*يار علي خالتها، وابنها، ومعاملة عز ليها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
العيلة كلها متجمعة حتي جميلة وامها رقية.
سلمي بفرحة :ولله نورتونا يا جماعة.
رقية بابتسامة :دا بنورك يا سلمي.
جميلة باستغراب :امال فين عز؟!
سلمي :صمم يروح الشركة النهاردة.
رقية :كنتي تخليه يرتاح شوية.
سلمي :ما انتي عارفة عز بقي مش بيحب الراحة.
ريتاج : اقدر اتصل عليه واقوله ييجي.
جميلة :اه يا ريتاج بليز، اصل انا عايزة اتطمن عليه.
ريتاج بغم*زة : حاضر يا حضرة العاشقة.
الكل ضحك، وجميلة نزلت وشها لتحت بخجل.
نبيل : امتا بس وتبقي من العيلة دي!!!
سلمي : انا خلاص قررت، الخطوبة هتبقي بعد يومين.
رقسة :طب وعز عارف؟!
سلمي :متشغليش بالك، هيوافق اكيد..... هو بس مش عايز ارتباط دلوقتي عشان شغله، بس لا انا مسكتش هخليه يتجوز يعني يتجوز.
رقية ضحكت علي كلامها، وبعديم قعدوا يتكلموا.
فجاة دخل مروان بعصبية..... ريهام قلقت عليه وقربت منه.
ريهام :في ايه يا مروان؟!
نبيل :في ايه يابني مالك داخل متعصب ليه كدا!!!
مروان بعصبية:عز.
سلمي بقلق:ماله عز؟!
مروان :عز طلع متجوز يا خالتيييي.
صدمة حلت علي الجميع، جميلة قامت وقفت ببطء وصدمة وهي مش مستوعبة كلامه.
جميلة بعصبية:انت اكيد اتجننت، مين دا ال متجوز عز مين!!!
مروانبعصبية و بسخرية :ايوا عز، طلع متجوز..... ومتجوز مين..... ليل الموظفة ال في الشركة.
جميلة رجعت خطوة للخلف وهي بتتنفس بسرعة غير مستوعبه ما قاله، افتكرت اليوم بتاع القهوة والفندق والمسبح، كل حاجة كانت بدل انه بيهتم ليها لكن هي مكاناش تتوقع انها مراته.
رقية بعصبية:يعني ايه الكلام دا؟! طلع متجوز، وكنوا عايزنوا يتجوز بنتي وتبقي زوجة تانية!!!
سلمي قربت منها بتوتر :لا يا رقية، اكيد مروان بيهزر.... عز ميعملش كدا، ما لو عمل كدا كان هيقولي.
مروان :لا مبهزرش، طب اقولكم علي الكبيرة بقي..... دي كانت حامل منه بس عملت حا*دثة وخس*رت الجنين النهاردة.
نبيل بصدمة :انت متأكد من الكلام ال بتقوله؟!
مروان بعصبية :ايوا، دا دي البنت ال كنت هخطبها، بس طلع واخدها مني وكمان مراته..... عز واخد كل حاجة مني، انا بكر*هه.
وطلع علي اوضته بعصبية وريهام طلعت وراه.
رقية بعصبية :شريف مش هيسكت علي ال حصل دا، ويبقي هو يتكلم مع عز بنفسه.
ومسكت واخدت جنيلة من ايدها وكانت هتخرج
بس جميلة سابت ايدها ورجعت وبصت لسلمي بعصبية : عرفي عز ان انا مش هسكت علي ال عمله.
وبعدين مشيت مع والدتها بعصبية وبكل غرو*ر.
سلمي قعدت علي الكنبة وهي مصدومة ومش قادرة تستوعب ال حصل.
قربت منها ريتاج بقلق : ماما اناي كويسة؟!
سلمي :ا اتصلي ب عز فورا.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
كان واقف برا والممرضة جوا بتساعد ليل في اللبس.
تلفونه رن وكان رقم والدته.
عز :الو.
سلمي بعصبية:الكلام ال سمعته صح يا عز، انت متجوز.
عز عرف ان مروان قالهم ورد ببرود :ايوا.
سلمي :انتي ازاي تعمل كدا؟! انت مش عارف منطري كان عامل ازاي قدام جميلة وامها..... ا انا مكنتش متخيلة انك تكسفني كدا، انت المفروض كنت تتجوز جميلة مش البنت ال متجوزها دي.
عز :وانا مش عيل صغير عشان اتجوز ال انتي عايزاها.
شلمي بعصبية : عز، حالا تطلق البنت ال عندك دي، وتيجي تتأسف لجميلة وعيلتها..... ونحدج ميعاد فرحكم.
عز بحده :طب بصي بقي، اولا انا مش هطلق دا يبقي بمزاجي انا، ثانيا وانتي عارفاه كويس انا مش بتأسف لحد..... وبما ان الحكاية اتكشفت يبقي خلاص كل حاجة تظهر للناس...... وقولي للخدم بقي ينضفوا جناحي كويس عشان جاي انا ومراتي.
سلمي بعصبية:انت بتقوووول ايه؟! انا مش هخليك تدخل بالبنت دي هنا.
عز بجمود :براحتك، انا هاجي وعايز اسمع اعتر*اض من حد فيكم بقي.
سلمي بحده :انا ال هقف في وشك يا عز.
عز ببرود :وانا مش همنعك، بس مراتي ملكيش دعوة بيها.
سلمي بتنهيدة وحده :ماشي يا عز، براحتك.... اعمل ال انت عايزه.
عز :تمام.
وقفل معاها
خرجت الممرضة وبصتله :المدام جاهزة يا عز بيه.
عز دخل وشافها كانت لابسة دريس واسع وخفيف وواقفة وسادة علي السرير وايدها التانية علي بطنها بأ*لم ودموعها لسة علي خد*ها.
عز ببرود :يلا
ليل بصتله وبعدين بعدت عيونها عنه، حولت تمشي معرفتش بسبب ا*لم بطنها واصدرت انين.
عز بصلها شوية ببرود، اقترب منها وهوب شالها عل طول، وهي بصتله والدموع في عنيها بحزن لفت ايدها حوالين رقب*تها وحطت رأسها علي صد*ره بتعب.
اما هو مبصش ليها حتي واخدها وطلع من المستشفي واتجه للعربية. ركبها جمبه في الخلف، والسواق ال كان بيسوق.
ليل نظرت له بحزن ،وهو ناظر ناحية الشباك وساند ذراعه واصبعه علي ذقنه بجمود ولكن بغضب ايضا، ميلت ووضعت رأسها علي كتفه وغمضت عينها....وهو مبعدهاش عنه نظرا لحالتها الصحية....حرك لسا*نه علي خده من الداخل بحده كلما يتذكر فعلتها وانها خبت عليه انها حامل.... وان كل دا حصل بسبب تفكيرها.
وانطلقت السيارة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في فيلا شريف
كان واقف وبيتكلم في التلفون بغضب.
فجاة دخلت جميلة بعصبية ورقية بجري وراها وبتحاول تهديها.
شريف قفل تلفونه بسرعة وهدي نفسه وجري علي جميلة.
شريف :في ايه يا جميلة؟!
جميلة قعدت علي الكنبة وبدات تبكي.
شريف بص لرقيه.
رقية بضيق : عز..... اكتشفنا انه متجوز.
شريف :ايه؟!
قرب من بنته وحضنها :بس ياحبيبتي، انا هاخدلك حقك متز*عليش
جميلة بصت لابوها بغيون حمراء : انا عايزاه ييجيلي يابابا، انا عايزة عز.... مش هسمح يكوووون لغيريييي.
رقية بعصبية:انتي اتجننتي؟! ايه دا ال عايزاه يجيلك، دا متجوز خلاص..... يعني تنسيه.
جميلة مسكت المزهرية ورمتها علي الارض بعصبية:لااااا، دا ليا انا مش هيبقي لغيري او للموظفة ديييي...... عز هيكون ليااااا انا.
قربت من مامتها وبحده : ال بيعجبني باخده، باي تمن واي طريقة باخده.
رقية :يابنتس مينفعش، احنا من الاول عارفن انه مش هيوافق علي جوازكم، واهو طلع متجوز اصلا.
جميلة بعصبية:قولتلك عايزاااااه.
شريف قرب منها : هيبقي ليكي، ودا وعد مني.
جميلة بصتله وحضنته بدموع :رجعهولي يابابا، لازم يتجوزني انا.
شريف بنظرة غر*يبه : هرجعهولك ب أي طريقة هرجعه.
رقية بعصبية:دلعك ليها ال بو*ظها كدا.
وطلعت علي فوق.
وشريف بيمسح علي شعر بنته وعينه قدامه بنظرات ش*ر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
قدام قصر الرفاعي
وقفت العربية، ليل فتحت عينها وبصت حواليها بأستغراب، وبعدين بصت لعز : احنا فين؟!
عز مردش عليها ونزل من العربية ولف ناحيتها وفتح الباب ببرود:انزلي.
ليل سكتت ونزلت، وهو سندها ووضع يده علي خص*رها، واتجهوا لداخل القصر.
في الداخل
كل العيلة واقفة وعلي ملامح وجوههم الضيق.
دخل عز ومعاه ليل ال اتصدمت انه جابها قصر عيلته.
وقف امام عيله بجمود، وكل العيلة انظارهم عليهم.
عز بص لكبيرة الخدم :خوديها الجناح بتاعي.
اومأت له كبيرة الخدم :اوامرك يا بيه.
قربت من ليل ال منزلة رأسها في الارض بتوتر وخوف، سندتها واخدتها علي فوق تحت انظار العيلة ليها.
عز حط ايده في جيبه بجمود:نعم؟!
سلمي بعصبية:ايه ال انت عملته دا، المفروض كنت تقولنا الاول.
عز اتجه للكرسي وجلس عليه : حياتي وانا حر فيها.
نبيل بعصبية: ولو، كان لازم تقولنا برضوا..... احنا كنا مخططين انك هتتجوز جميلة.
عز :كنتوا؟! يعني مش انا ال الفتوا كل دا من دماغكم.
ريتاج :وانت اتجوزت البنت دي ليه؟!
عز :اطلعي فوق.
ريتاج بصتله بضيق وبصت لمامتها وبعدين طلعت.
سلمي بعصبية:انا عايزة افهم، عجبتك في ايه؟! دي جميلة اشيك منها بكتير.
عز بحده :قولتلك علي التلفون ملكيش دعوة بمراتي.
سلمي بعصبية:ماشي ياعز، طالما انا مبقاش ليا اهمية في حياتك.... يبقي كلامي مش هينفع.
وطلعت علي فوق.
وعز كان قاعد مضايق انها ز*علت منه بس مبينش غير بروده.
نبيل :لازم تتكلم مع شريف قي اسرع وقت.
عز قام وقف بهيبة :واكلمه في ايه دا هو كمان.... انا مليش علا*قة بيه ولا ببنته.
واتجه للسلم وطلع علي جناحه.
نبيل بعصبية:هيبو*ظ كل حاجة بدماغه دي.
ريهام :هو مش عيل صغير، هو فاهم كل حاجة وعارف بيعمل ايه.
نبيل بصلها بغضب وبعدين طلع برا القصر.
وريهام اتنهدت وطلعت فوق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق عند جناح عز
دخل ولقي ليل قاعدة علي السرير، نظرت له بحزن.... بعد انظاره عنها واقترب من الكومود ال جمبها ووضع مفاتيح العربية عليها.
جه يمشي ليل مسكت ايده وقامت وقفت قدامه.
ليل بحزن:عز.
عز بجمود وهو ينظر بعيدا عن عينيها: اممم.
ليل قربت وحضنته بدموع:سامحني، ا انا عارفة اني غلطت.... ا انا مليش غيرك دلوقتي، خليك معايا، ا ارجوك م متعاملنيش كدا ا انا محتاجاك جمبي.
عز امسكها من ذراعها وابعدها عنه ونظر في عنيها بحده : ولما انا كنت محتاجك مكنتيش جمبي ليه!!!
ليل :ا انا....
عز بحده وغضب واضح في عيونه:اتفقتي مع مروان عشان تهربي وتفضلي معاه هوا..... وتربي ابني بعيد عني، عملتلك انا ايه لكل دا...... عشان اخدك بالغص*ب، انتي ال مكنتيش بترضي بعيشتك ولا كنتي قابلة اي حاجة..... رغم ان واحدة غيرك تتمني بس ابصلها.
ليل دموعها نزلت بق*هر وساكتة.
عز بغضب :انا هد*فعك تمن كل دا، وهخليكي ترضي غص*ب عنك بالعيشة معايا.
ليل بدموع :انت ليه بقيت كدا..... ليه اتغيرت عليا.
عز بغضب :بسبببببك، انتي قت*لتي ابنييييي، كله بسبب غبااااا*ءك.
ليل بانهيا*ر :طب ما هو ابنيييي انا كماااااان.
عز شد علي ذراعها اكثر : كان لازم تقوليلي يوم ما عرفتي.
ليل بدموع :م مكنتش عارفة اعمل ايه او اقول ايه؟!
عز بغضب :طوووول حياتك كداااا، مش عارفة حااااجة، طووول عمرك غبيييييية.
ليل سكتت بدموع، عز بعدها عنه بقوة وجه يلف عشان يتجه للبلكونة، ليل مسكت ايده بدموع وهي ماسكة بطنها :عز.
عز ز*قها بقوة لدرجة انها وقعت علي الارض وبغضب :بلااا عز بلا ز*فتتتت.
واتجه للبلكونة بدون النظر عليها حتي.
ليل عيطت بأ*لم وحطت ايدها علي بطنها ال بدات تنز*ف وواضح ان الجر*ح اتفتح.
في البلكونة
عز دخل بغضب وهو بيتنفس بقوة وعصبية، فجاة تلفونه رن وكانت جميلة.
جميلة:مش مصدقة انك عملت كدا بجد يا عز.
عز بهدوء :محتاج اقابلك.
جميلة بلهفة :بجد، ا اه تمام...... ا انا جاهزة.
عز :مش دلوقتي، بكرا.
جميلة :حاضر، نتقابل بكرا في الكافيه.
عز :في القصر.
جميلة : ماشي هاجي، مش هتأخر.
عز قفل واتنهد وهو بيفكر في حاجة.
دخل جوا ولاقاها واقعة علي الارض بتعيط وبتنز*ف وفي د*م علي فستانها من ناحية بطنها.
حاول يخفي صدمته وقلقه عليها.
واقترب منها وشالها وحطها علي السرير وجاب علبة الاسعافات وحطها جمبها بجمود :ساعدي نفسك بنفسك، بما انك فاكرة فقيهة.
ومشي من قدامها واتجه للحمام.
ولي عيطت علي معاملته ليها، انه مكلفش نفسه حتي يساعدها. مسكت العلبة وبدأت تحاول تساعد نفسها وتعقم الجر*ح.....مكانتش عارفة وبتتأ*لم اكتر واكتر.
رمت القطن من ايدها با*لم وعصبية وبدات تبكي بقوة وانهيا*ر.
@@@@@@@@@@@@@@@@@
العاشر
#نقاء_قلبي
مر اسبوع علي ال حصل، وليل د*فنت خالتها.... وعلا*قتها هي وعز جا*فة خالص، ومفيش بينهم كلام.... وطول الاسبوع دا مش بتخرج من الجناح.... اكلها وشربها كله فوق ولوحدها كمان، لان عز بياكل مع عيلته تحت.
وجميلة والدتها منعتها انها تقابل عز
مروان سافر اميركا لانه مش عابز يشوف ليل بس بيخطط لحاجة.
اما رنيم قالت لريهام انها هتسافر رحلة يعني وكدا، وهتقعد فترة بس ال في دماغها غير.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الشركة
عز دخل بكل هيبته لابس نظارته الشمسية ووراه كريم.... وكل الموظفين بصوله بأحترام.
عز : عملت ايه؟!
كريم :لسة ملقناش حاجة تخصهم يا باشا.
عز بحده :تمام، انا هتصرف.... متخليش الرجالة تدور.
كريم :اوامرك ياباشا.
اتجه لمكتبه، بس السكرتيرة وقفت قدامه.
السكرتيرة :عز بيه، الاستاذ شريف مستني حضرتك في المكتب.
عز نزع نظارته وهو متجه لمكتبه بجمود.
وكريم استني برا.
دخل عز ولقي شريف قاعد علي الكنبة.
عز بابتسامة جانبية: اهلا بشريف بيه.... نورت المكتب.
شريف قام وقف بضيق : تسلم؟!
عز اتجه للكنبة وقعد عليها وهو حاطط رجل علي رجل وفارد دراعاته وبيشاور بعنيه علي الكنبة ال قصاده :اتفضل.
شريف قفل زر*ار بدلته وقعد بضيق.
عز : اتفضل،انا سامعك.
شريف بحده :ال حصل دا غلط يا عز.
عز عدل قعدته وسند دراعاته علي رجله وببرود وسخرية:مش فاهم قصدك ايه؟!
شريف بضيق : انت فاهم كويس انا بتكلم في ايه.... عيلتك وعيلتي كانوا موافقين ان انت وجميلة تتجوزو، بس انت عملت ايه روحت واتجوزت غيرها.
عز رجع ضهره للخلف : لو علي ليل، فا انا متحوزها من زمان اصلا، من قبل ما شوف جميلة.
شريف :انت ك*سرت قلب بنتي ياعز، وهي حا*بسة نفسها في اوضتها مش بتطلع.
عز :وانا مقدر*ش از*عل حضرتك، دا انت صاحب ابويا برضوا.
شريف :لو كنت عامل ليا تقدير، مكنتش ضحكت علينا.... كان لازم تقولنا الحقيقة من الاول.
عز :انا عارف انه تقصير مني، بس انا حابب صداقتنا ترجع تاني.... ونتعامل مع بعض عادي.
شريف بتنهيدة :تمام يا عز، انا هسامحك عشان ابوك كان اخويا مش صاحبي.
عز بابتسامة جانبية خفيفة :طبعا، ما انا عارف كدا كويس.
شريف قام :طب انا استأذن بقي.
عز قام وسلم عليه :اتمني تشرفني انت الاسرة علي العشا النهاردة.
شريف :تمام يا عز، هنيجي.
ومشي شريف..... وعز حط ايده في جيبه وهو بيبصله بغرا*بة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في كافيه
تجلس رنيم ونور.
رنيم: ها عملتي ايه؟!
نور بخوف :ولله انا ممكن يجرالي حاجة بسببك.
رنيم :يابنتي اسكتي بقي، وقوليلي نفذتي.
نور :ايوا ياستي الورق اهو، بس الراجل طلب فلوس كتير.
رنيم بفرحة :مش مهم، هدفع ال عايزه.
نور :انا مش عارفة بس اناي عايزة تروحي هناك لي، لا وكمان تعملي نفسك راجل.
رنيم : ولله بسأل نفسي كدا برضوا، بس انا حاسة اني لازم اروح هناك.
نور بعو*ج :حاسة؟! هيهي يا حلاوة.
رنيم :المهم دلوقتي، الناس ال في الصا*عقة او المعسكر دا بيلبسوا ايه.
نور :اسكتي يا اخرة صبري، وهبقي اجبلك لبس اخويا لما كان في الجيش.
رنيم قامت وحضنتها :طب ولله انتي عسل اوي.
نور :بس اوعي تفض*حينا وتعملي زي البت لوان في الكرتون الصيني دا.
رنيم بضحك:لا متقلقيش، هخلي بالي كويس.
نور بخوف:استر يارب.
رنيم :المهم دلوقتي يلا بينا عشان نشتري الباروكة.
نور :يلا ياختي.
وقاموا وخرجوا من الكافيه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر.
في جناح عز.
ليل كانت مستلقية علي السرير وضامة نفسها ولابسة بيجامة بلو سماوي.... وعينها علي البلكونه بحزن، وايدها علي بطنها وهي بتفتكر خالتها وابنها.
نزلت منها دمعة :ا انا السبب، ل لو كنت رضيت بعيشتي، مكنش حصل كل دا.... ا انا اسفة ياخالتي، كان المفروض اهتم بيكي، ب بس انا ال بعدتك عني، ا انا السبب.
قعدت تلو*م نفسها علي ال حصل وتعيط.
فجاة الباب خبط، اتخضت وقامت بسرعة ومسحت دموعها، واتجهت للباب وفتحته ولقت الخا*دمة قدامها وشايلة صينية الفطار.
الخا*دمة:صباح الخير ياهانم.
ليل اومأت لها بأبتسامة خفيفة وفتحت لها الباب، ودخلت الخا*دمة ووضعت الصينية علي التربيزة.
ليل بتوتر:ا احم، ه هو عز فين؟!
الخا*دمة :البيه راح شركته ياهانم.
ليل :ا اه، تمام.... شكرا.
الخا*دمة ابتسمت ليها وخرجت.
ليل قعدت علي الكرسي ومقدرتش تاكل، ضمت رجلها وسندت رأسها علي رجلها، مسكت تلفونها واترددت تتصل بيه، لكن اتصلت.
عز ببرود :اممم.
ليل بتوتر :ه هو انت فاضي؟!
عز :لا، مشغول.
لبل باحراج: م ماشي، خ خلاص انا اسفة اني از*عجتك.... سلام.
عز سكت شوية ومردش وبعدين قفل.... وهي بصت علي التلفون بحزن.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت شريف.
في اوضة جميلة، كانت رايحة جاية وكل الخد*م معاها.
جميلة : طلعيلي اشيك فستان في الدولاب.... واتتي يلا اعملي ضوافري بسرعة.... وانتي يالي تحت، انا عايزة رجلي بتلمع.
دخلت رقية وهي مضايقة وسندت علي الحيطة.
رقية بضيق :يعني شريف قالك وانتي وافقتي!!!
جميلة :اكيد طبعا، دا عز هو ال عازمنا بنفسه.
رقية :انتي عايزة تروحي بعد ال اهله عملوه معانا.
جميلة :اهو قولتي اهله مش هو.
رقية بعصبية :يا بنتي دا متجوز.
جميلة بصتلها بعصبية:بس بقي ياماما، متفكرنيش.
رقية :هو ايه ال مفكركيش، ما انتي هتروحي هناك وهتشوفيها.
جميلة بعصبية:ما خلاص بقي، انا لسة عندي امل ان عز هيطلقها وهيتجوزني انا.
رقية اتنهدت بضيق : انا بجد مش عارفة اقولك ايه؟!
جميلة ببرود :متقوليش حاجة احسن، روحي وجهزي نفسك عشان نروح.... يلا.
رقية خرجت بضيق وقلة حيلة، اما جميلة كملت ال بتعمله.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بليل في القصر
في غرفة عز
دخل بجمود، وليل كانت في البلكونة، شافها وبعدين اتجه للحمام.
هي سمعت حركته ودخلت بس لقته دخل الحمام، فجاة سمعت اشعار رسالة علي تلفونه ال علي الكومود.
قربت من التلفون واشافت رسالة من جميلة مكتوب فيها.
~مش هتأخر عليك~
استغربت وحست بالغير*ة سابت التلفون مكانه وقعدت علي السرير مستنياه يطلع.
بعد مدة خرج عز لكن في غرفة الملابس، ليل دخلت ليه وشافته واقف ولابس بنطلون بس لونه اسو*د.
وكان بيختار حاجة يلبسها.
ليل بتوتر:ه هو انت نازل تاني؟!
عز من غير ما يبصلها :عندنا ضيوف اجهزي.
ليل:هو انا هنزل؟!
عز نظر لها بطرف عيونه :انا مش هوضح اكتر من كدا.
ليل :ب بس انا....
عز اختار قمي*ض رما*دي ولبسه :اخلصي.
ليل اتنهدت بضيق واتجهت للدولاب، واخرجت دريس واسع لونه موف وشيك بطرحة بيضاء.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
تحت في القصر
سلمي بفرحة:يا اهلا وسهلا، نورتونا بجد.
رقية بضيق :شكرا.
جميلة بغرو*ر :امال فين عز، دا هو ال دعانا.
سلمي بابتسامة: اكيد نازل اهو، مش هيخليكي تستني كتير.
ريتاج :وحشتيني اوي يا جوجو.
واتقدمت وحضنتها.
جميلة بضيق :خلاص يا حبيبتي، الميكب هيبو*ظ.
ريتاج با*حراج :اسفة.
سلمي : طب اقعدوا طيب.
قعدوا كلهم علي الانتريه.
نبيل :نورنتنا يا شريف.
شريف :بنورك.
ريهام : متزعليش يا رقية ال حصل كان سو*ء تفاهم.
رقية بضيق : مش مهتمة اساسا.
فجاة نزل عز وقعد معاهم.
نبيل :انت اتصلاحت انت وعز ازاي؟!
نبيل :عز وكلامه المعسو*ل بقي.
عز ابتسم بخفة.... كل دا وجميلة مشالتش عينها من عليه.
نبيل بضحك :عز بيحبك ولله زي ابوه.
شريف :ما انا عارف.
نزلت ليل في الوقت دا بأ*حراج وتوتر، وبلعت ريقها بخوف لما لقت انظار العيلة كلها عليها بضيق.
نزلت ووقفت بتوتر:م مساء الخير.
محدش رد عليها، ورقية اصلا مبصتش ليها وعينها في الارض بضيق.
عز بهدوء :طب يلا يا جماعة عشان العشا.
الكل قام واتجه للسفرة.
وعز قعد علي الكرسي الرئيسي وجميلة قعدت جمبه علي اليمين ووالدها علي الشمال.
ليل قربت بس عز وقفها بكلامه :روحي ساعدي الخد*م في الاكل.
ليل بصتله بصدمة بس اتحر*جت لما لقتهم بيبصولها سكتت واتجهت للمطبخ وابتدت تساعد الخد*م ال استغربوا وجودها.
بعد وقت حطوا الاطباق علي السفرة وليل جت تقعد في اخر كرسي جمب ريتاج..... بس ريتاج قامت ولفت وقعدت جمب سلمي.
ليل اتحر*جت وز*علت وبقي بينها وبين ريهام كرسي، بصت علي عز لقته بيتكلم هو وجميلة.... والعيلة كلها بدأت تحكي مع بعضها.
ما عدا هي ال قاعدة و*حيدة وبتاكل ببطيء.... حست انها مش مر*غوب فيها فا قامت وبصت لعز بحزن وعتا*ب وبعدين طلعت علي فوق.
عز اتنهد بجمود، وبعدين قام وطلع وراها، وجميلة اتضايقت وافتكرت انه رايح عشان يصالحها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في جناح عز.
ليل دخلت بعصبية وقل*عت الطرحة بضيق.
دخل ورها عز بجمود وايده في جيبه: ايه ال طلعك.
ليل بصتله بعصبية: يعني انت مش عارف انا طلعت ليه؟!
عز اقترب منها وبحده:وطي صوتك، اول واخر مرة تعملي كدا، عيب يبقي في ضيوف وانتي تطلعي بالطريقة دي.
ليل بضيق : اه ضيوف، وانا المفروض اني اخد*م الضيوف دول.
عز بحده:وانتي امتا خد*متيهم؟!
ليل :مش انت ال خليتني اساعد الخد*م في الاكل.
عز بجمود :وفيها ايه دي، مانتي في الفيلا كنتي بتساعد كريمة.
ليل بضيق وهي مش عارفة تقوله ايه:عز، ا انا... ا انت.
عز بحده:بلا انتي بلا انا، تلبسي طرحتك وتنزلي حالا.
ليل والدموع بتتجمع في عينها :م محدش عايزني، ا انا مش مر*غوب فيا اصلا.
عز ببرود:مش مهم.
ليل بصتله ودموعها بدات تنزل :انت بقيت ليه كدا، ب بقيت قا*سي معايا ومش مهتم بيا.
عز بحده :ما انتي مكانش عاجبك الاولاني.
ليل قربت وحضنته ورأسها علي صد*ره وهو مازال ايده في جيبه بجمود.
ليل بدموع : بس انا عايزة عز الهادي ييجي تاني، ارجع عاملني زي الاول... انا مبقتش قادرة استحمل اللو*م عليا، م مبقتش بعرف اتنفس كويس..... متخلنيش اند*م اكتر من كدا.
عز امسك دراعها وبعدها ببطيء وبرود وميل رأسه ونطر في عيونها بحده :للاسف، مبقاش ينفع.... بعد ال عملتيه، مبقاش ينفع.
ليل سكتت بدموع....وهو بعد عنها وخرج بضيق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
نزل وقعد معاهم وخلصوا اكل وبعدين قعدوا يتكلمو في الصالة علي الانتريه.
نبيل : بما اننا اتصالحنا، يبقي جميلة تيجي الشركة من بكرا بقي.
عز وهو بيشرب قهوته :تمام.
جميلة قربت وقعدت جمب عز بابتسامة :انا وعز لسة صحاب، واكيد مش هز*عل منه..... ولا هير*فضلي طلب.
عز وهو ينظر للارض بهدوؤ وبابتسامة خفيفة وهو يومأ لها : اكيد.
سلمي بابتسامة:يارب اشوفكم متفاهمين كدا علي طول.
رقية بصت لشريف بضيق:مش يلا.
شريف قام وقف :طب يلا عن اذنكم بقي.
سلمي :طب اقعدوا شوية.
رقية بضيق :شكرا، بس عايزني نرتاح شوية.
جميلة قامت بحزن: كان نفسي اقعد مع عز شوية.
رقية برقت ليها :يلا ياجميلة.
عز قام وقف وايده في جيبه وبهدوء :مع السلامة.
شريف قرب وسلم عليه بابتسامة:مع السلامة ياعز.
وخرجوا كلهم.
سلمي بصت لعز:انا مبسوطة منك، انك رجعت صداقتنا تاني..... يارب تبسطني اكتر لما تطلقال فوق دي.
عز بصلها بحده :قولت مش عايز كلام في الموضوع دا.
سلمي سكتت بضيق وبصت بعيد.
نبيل : المهم، تعالا نتكلم في الصفقة الجديدة.
عز بهدوء:يلا.
واتجه لمكتبه هو ونبيل.
سلمي بش*ر : ما انا مش هخلي البنت دي تفضل علي ذمتك كتير.
ريتاج بصتلها : وانا كمان يا ماما، تخيلي دي طلعة قريبة طنط صباح الشغالة ال كانت بتشتغل عندنا
سلمي :كمان!!! اتجوز قريبة الخد*امة.
ريهام بضيق :سبوها في حالها بقي، مش عز ال اختارها وعايزها.
سلمي بصتلها بعصبية:حد كلمك؟!
ريهام بصت لها بضيق وبعدين طلعت علي فوق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ليل
الوقت اتأخر وعز لسة مجاش، قلقت عليه..... قررت تنزل تشوفه لبست طرحتها ونزلت.
لقت القصر كله مظلم يا دوب ضوء خفيف بس مشغلينه.
لقت نور جاي من المكتب، اتجهت لهاك ودخلت.
لقت عز قاعد علي مكتبه ومرجع رأسه للخلف وفي ايده سيجا*ره.... ومفيش غير نور الاباجورة ال شغال.
قربت ووقفت جمبه بتوتر:عز.
عز حرك عيونه لها بهدوء وبصلها.
ليل اتوترت ومسكت في طرف طرحتها بتوتر وعينها بعيد عنه :ه هو انت مش هتنام.
عز بهدوء :اعمليلي قهوة.
ليل بصتله :بس كدا هتفضل سهران.
عز رجع نظره للسطح وسكت.
لي قربت منه وحطت ايدها علي كتفه، قربت اكتر وقعدت علي رجله بخفة وايدها الاتنين علي اكتا*فه.
ليل : مضايق ليه؟!
عز بصلها وساكت عينه في عينها بهدوء ومش بيتكلم.
ليل قربت ايدها، وحطتها علي خد*ه، شعر بيدها الرقيقة تتحرك علي ذ*قنه بخفة..... اما هي ميلت رأسها ووضعتها علي صد*ره واغمضت عينها.
اما هو رفع يديه ونز*ع طرحتها وشعرها انفرد، بدء يمسح ويلعب فيه بهدوء وبيطء،مقدرش يم*نع نفسه....وهو بيفكر في حاجات كتير.(هنعرفها قريب)
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح الباكر.
امام المعسكر.
تقف رنيم وهي لابسة لبس الجيش وباروكة رجالي وقبعة عليها.... وحاطة شنب صناعي خفيف، وبتحاول تمشي زي الرجالة.
رنيم بلعت ريقها بخوف وفي سرها: استر يارب، يارب والنبي متسبنيش دول ممكن ياكلوني.... اعمل ايه بس في ابن الايه وقع قلبي.
دخلت وفي ايدها الورق، وراحت ناحية الشباك وقدمت الورق.
العسكري فضل يبصلها كتير باستغراب:انت متأكد ان دي صورتك.
رنيم وهي بتحاول تتخن صوتها:ايوا يا طابط، ا قصدي يا باسا قصدي يابيه.
كانت هتعيط من لبكة لسا*نها.
العسكري: خلاص اسكت، يلا ادخل.
وفتحوا البوابة وهي دخلت.
(انا معرفش حاجة في الجيش ولله، فا لو لقتوني بعب*ط وخلاص.... قولو عادي 🙂)
دخلت ورجليها بتخبط في بعض وشافت رجالة كتير ومجموعات كتيرة.
قرب منها الظابط :يلا يا عسكري، انضم لمجموعتك.
رنيم بتوتر:ا اه م ماشي.
كل دا وهي بتحاول تخلي صوتها خشن.
قربت من المجموعة ووقفت معاها.
همس ليها شاب من جمبها: ازيك، انا اسمي محمود، اسمك ايه بقي؟!
رنيم بتوتر:ا اه انا، ا ايوا ليا اسم. وهو اسمي، هو......
محمود باستغراب:هو انت مكسوف تقول اسمك.
رنيم سكت بتوتر وخوف ونزلت رأسها لتحت وهي بتفكر في اسم.
فجاة جه قائد المجموعة، وكان انس ال لابس لبس الجيش بس برتبة القائد.
مشي بخطوات ثابتة وجمود وبصوته الرجولي :الكل يقف عدل.
كلهم اتعدلوا ورنيم اتصدمت ان هو قائد مجموعتها وابتسمت.
انس بصوت عالي وبحده:انا مش بحب الدلع، ولا الاستعبا*ط..... انا عايز اشوف رجالة،فاهمييييين؟!
كلهم في نفس واحد :فاهمييييين.
اقترب وهو بيتحرك قدامهم :اسمأكم؟!
بقي بيمشي من اولي واحد للاخر عشان يعرف اسمه.
انس وقف قدام محمود، ومحمود رد بأسمه.
بعدين اتحرك ووقف قدام رنيم ال متكلمتش.
انس بحده:ما تتكلم يا عسكري، وارفع وشك دا.
رنيم رفعت وشها وبصتله، وهو استغرب حاسس انه شاف العيون دي قبل كدا.
رنيم بتوتر:ا انا اسمي....
محمود ضحك وضر*ب علي كتفها بهزار، لكن هي وقعت في حضن انس...... الكل اتصدم ومحمود خاف.
رنيم رفعت رأسها لانس بخوف وصدمة وبعدين بعدت بسرعة وخدو*دها حمرا.
انس بصوت عالي وغضب:اخلص اسمك ايه؟!
رنيم في سرها :ايه العب*ط دا نسيت الاسم ال مكتوب في الورق.
انس بغضب:ماتتكلم يا عسكري.
رنيم بسرعة: ريان.... ا اسمي ريان.
انس بصلها بغضب وبعدين اتحرك عشان يشوف اسماء الباقي.
بعد ما خلص وقف قدامهم وبصوت عالي : تروحوا العنبر بتاعكم وترتاحوا شوية، ودا اكراما مني بس........ بعد نص ساعة تكونوا هنا.
رنيم في سرها :نص ساعة؟! ومالك جاي علي نفسك كدا!!!
مشيت مع المجموعة وراحوا العنبر (المكان ال بيتلقحوا فيه، قصدي ال بيرتاحوا فيه).
مشيت ودخلت واتصدمت لما لقتهم بيقل*عوا هدومهم قدام بعض عادي(بيكسلوا يدخلوا الحمام).
جريت علي برا بسرعة وخبطت في انس، وقفت مصدومة ومتوترة.
انس بصلها في عينها بشك :اقل*ع.
اتصدمت وفتعت عينها علي الاخر وهي مر*عوبة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ليل صحيت من النوم ولقت نفسها علي السرير، ابتسمت بخفة لما اتأكدت انه هو ال جابها..... وافتكرت انه كدا خلاص هو سامحها.
قامت ودخلت غرفة الملابس لقته بيلبس الساعة عشان يروح الشركة.
ليل بتوتر:هو انت رايح الشركة؟! طب ممكن اجي معاك؟
عز بجمود :لا، هتفضلي هنا.... وهتنزلي تحت تتعرفي علي العيلة.
ليل :بس انا مش عايزة انزل.
عز لف وبصلها بحده:وانا قولت هتنزلي.
ليل بضيق:علي فكرة انا ليا رأي برضوا!!!
عز قرب منها وبحده:وانا هنا كلامي ال هيمشي.
ليل استغربت منه دا امبارح كان هادي وكويس معاها.
ليل بحزن :ماشي ياعز، هعمل ال انت عايزه.
وقربت منه ببطء ووقفت علي اطراف اصابع رجلها وطبعت قب*لة علي خد*ه، افقد*دته موازينه وفضل ثابت مكانه متحركش..... وعينه عليها.
وهي بصتله وعرفت انها لسة بتأثر عليه، ابتسمت بخفة واراحت للحمام.
هو استوعب نفسه، وبعدين مسك تلفونه وخرج من الجناح، واتجه لشركته.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
نزلت ليل بتوتر، واول ما شافت سلمي.
ليل بتوتر:صباح الخير؟!
سلمي بصتلها من فوق لتحت وبعدين اتكلمت بغرو*ر :بما انك نزلتي يبقي يلا بقي احنا عندنا ضيوف صحابي مهمين الليلة...... ولازم انتي ال تجهزي العزومة.
ليل باستغراب:طب ما فيه خد*م في القصر.
سلمي : عادي، طب مانتي تفهمي في الشغل دا كمان، مش خالتك كانت خدا*مة عندنا يبقي انتي تاخدي مكانها بقي...... ومش بعيد كمان والدتك كانت خدا......
قاطعتها ليل بعصبية : انتي ازاي تكلميني كدا؟!
سلمي بعصبية:انتي ال ازاي تعلي صوتك عليا كدا.
ليل:يعني هسيبك تكلميني كدا واسكت!!!
سلمي :اه تسكتي، انا هنا اقول ال انا عايزاه.
ليل بصتلها بعصبية وضيق، وجت تلف عشان تطلع وقفتها سلمي :مش هتطلعي فوق، علي المطبخ يلا...... يا اما هقول ل عز
ليل لفت وبصتلها بضيق :تمام.
وراحت ناحية المطبخ، وسلمي وريتاج بيبصولها بقر*ف وحق*د.
@@@@@@@@@@@@@@@@@
الحادي عشر
#نقاء_قلبي
في الشركة
عز كان واقف مع بعض الموظفين وجمبه كريم وبيوقع علي شوية اوراق .... وكان بدون جاكت البدلة ولابس قمي*صه الابيض ال مبين عضلا*ته وهيبته وفاتح اول ثلاث ازرار، ومرجع اكما*مه للخلف.... وكل الموظفين الستات عينها عليه بأعجاب.
خرجت جميلة من المصعد واتجهت ناحيته بابتسامة.
جميلة :واضح انك مشغول اوي.
عز نظر لها بطرف عينه، وشاور للموظفين يمشوا.... وبالفعل مشيوا من جمبه.
بس لجميلة وهو بيبتسم بجانبية خفيفة وايده في جيبه : افضي عشانك.
جميلة استغربت من طريقة كلامه معاها بس فرحت وبابتسامة : طب بما انك فضيت عشاني، ايه رايك نتغدا مع بعض النهاردة؟!
عز :تمام.
جميلة قربت منه ونظرت في عينه : اوكي، اشوفك.
واتحركت من جمبه لكن بعد ان حركت اصبعها السبابة علي صد*ره بخفة وهي تنظر له لتغر*يه.... وهو نظر بطرف عينه ليها وهو واقف بجمود.
اقترب منه كريم.
كريم : كنت عايز اتكلم معاك في حاجة ياباشا.
عز بصله بهدوء :اتكلم.
كريم :بصراحة شا*كين في حد، في موضوع الحا*دثة.
عز بهدوء:مين؟!
كريم بصوت خفيف بعد ان نظر حوله : جابر السمنهوري.
عز وهو ينظر امامه ابتسم ابتسامة جانبية لكن مخيفة :شكلنا كدا هنرجع للذكريات القديمة.
كريم :هتقابله ياباشا؟!
عز وهو يتجه للمصعد : ومنقابلوش ليه! يلا.
واتجه للمصعد ودخل المصعد الخاص بيه ونزل لتحت ، وكريم راح عشان يجيبله جاكته.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر، وتحديدا في المطبخ
ليل كانت بتجهز الاكل لوحدها بعد ما سلمي امرت كل الخدم يقعدوا في اوضهم.
ما عدا كبيرة الخدم كانت واقفة بترا*قبها عشان متطلبش اكل من برا.
ليل عملت اصناف كتيرة دا غير الحلو، وتعبت بس متكلمتش وسكتت....دا غير ان هي ال نضفت المطبخ كمان.
خرجت وشافت سلمي وبضيق:انا جهزت كل حاجة، مفيش غير حاجات بسيطة هتتجهز لما صحابك ييجوا.
سلمي بغرو*ور:اوكي، ورايحة فين دلوقتي؟!
ليل:هطلع اغير هدومي.
سلمي قامت ووقف قدامها : لا، هتفضلي كدا لحد ما تحطي الاكل... واصلا دول خلاص علي وصول.
ليل بضيق : ب بس انا الدريس بتاعي اتبهد*ل، ومينفعش اظهر قدامهم كدا.
سلمي بغرو*ر : مش بيهتموا هما بالاشكال دي.
ليل اتضايقت اكتر ومسمعتش كلامها وطلعت فوق.
سلمي بصتلها بعصبية وريتاج قربت منها.
ريتاج :دي ولا ردت عليكي حتي.
سلمي بش*ر :انا هوريها.
واتحركت ناحية المطبخ وعملت حاجة جوا.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الجيش
عند رنيم، كانت واقفة مصدومة من كلام انس ال بصلها بشك.
فجاة جه عسكري من وراه : اللواء عايزك يا فندم.
انس بصله وبعدين بس علي رنيم ال وشها كان احمر.
ومشي مع العسكري.
رنيم اتنهدت براحة وخرجت جري وراحت الحمام.
..................... بعد نصف ساعة.
خرجت رنيم وكانت واقفة في الخارج مع مجموعتها.
انس وقف قدامهم بجمود وايده في جيبه.
انس شاور علي مكان فيه بعض الاشو*لة.
انس بصوت عالي : تنقلوهم من مكانهم لحد المبني ال هناك دا وجري....يلاااا.
الجميع اتحرك لهناك وكل واحد بقي بيشيل واحد ويجري للمبني ال بعيد عنهم بكتير.
رنيم جت تحاول تشيل واحد مش عارفة ولا قادرة..... الكل اخد اشو*لتهم ومشي وهي فضلت لوحدها لسة بتحاول.
رنيم بتوتر : انا مش عارفة اعمل ايه؟! هو في حد بيعمل تمارين كدا.
قرب منها انس وبحده:شيل ياعسكري.
رنيم اتخضت منه، وبقت تحاول اكتر لكن مش عارفة.
انس مسك ايدها بحده وملس عليهم وبحده : ايدك ناعمة، واضح ان عمرك ما شلت كوباية.
رنيم وهي بتحاول تتخن صوتها :ها، ق قصدي لا ياباشا انا كنت بشتغل شغلانة صعبة اوي.
انس بحده :وايه هي بقي.
رنيم بتوتر:ا ك كنت بشتغل في....
انس بحده وشك :طولك ونبرة صوتك وايدك وبشرتك، متدلش انك راجل ابدا.
رنيم بتوتر:ا انت بتهي*ن في كرامتي كدا يا باشا.
انس بغضب :اخر*س، مش عايز اسمع صوتك.
رنيم سكتت بخوف ودموعها بتتجمع في عنيها.
انس بص في عيونه وافتكر عين رنيم، لما كانت هتعيط بالطريقة دي، شكه زاد وخاف لتكون هيا....في المكان دا مش هير*حموها لو طلع بنت.
فجاة باقي المجموعة جت، انس بعد عنها وعينه لسة عليها.... وهي نزلت وشها في الارض.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في شركة السمنهوري.
يجلس ذالك الرجل الذي في الخمسينا*ت علي مكتبه.
الباب خبط ودخل مساعده بخوف:الحق ياباشا.
الرجل :في ايه؟!
مساعده:ع عز الرفاعي.
الرجل باستغراب:ماله؟!
مساعده بخوف :ب برا.
الرجل بصدمة:هنا في الشركة؟!
مساعده :ايوا وعايز يقابل حضرتك.
الرجل قام وقف بتوتر واضح عليه :ط طب دخله، بس خليكم مستعدين لاي حاجة.
مساعده : حتي لو مستعدين، دا هو لوحده جيش.
الرجل بعصبية:طب يلا اخلص، دخله.
خرج مساعده بخوف.... اما هو وقف قدام الباب وبيحاول يخبي توتره.
دخل عز بكل هيبته وايده في جيبه.
وقف قدام الراجل، وبصله من فوق لتحت بكل هدوء، وبعدين ابتسم ابتسامة جانبية مخيفة.... اتجه للكنبة وجلس بكل هيبة وقوة.
عز وهو يخرج علبة سيجا*رته من جيبه ببرود :وحشتني يا جابر.
جابر اقترب وجلس امامه بتوتر: و وانت كمان يا عز.
عز وضع السيجا*ره في فمه وهو ينفث الدخان.
عز ببرود: سمعت حاجة كدا عنك معجبتنيش.
جابر بتوتر: ا ايه هي؟!
عز رجع ضهره للخلف وابتسم بخفة وهيبةى ماانت اكيد عارف.
جابر :ايوا عرفت، بس انا مليش دعوة بال حصل.
عز : ولو طلع ليك يد في الموضوع يا جابر!!! ياترا انا هعمل ايه؟!
جابر قام وقف بعصبية وتوتر:قولتلك مليش فيه، وانت متقدرش تعمل ليه حاجة يا عز..... يستحسن متعملش عشان مكشفش حقيقتك ال انت مخبيها من سنتين.
عز سند دراعاته علي رجله ومنزل رأسه لتحت وساكت.
وجابر واقف خايف ومتوتر.
فجاة خرج منه صوت، ولكن ليس صوته المعتاد، صوت اكثر خشو*نة ورجوله، صوت مخيف مثل صوت اصحاب الما*فيا، ومازال وجهه في الارض : متفكرنيش بيه، وخاف علي نفسك منه.
جابر الر*عب دب في عرو*قه واتجمد مكانه.
عز رفع رأسه ونظر له بجمود وعيون حا*ده مخيفة وعرو*ق يده ظهرت.
قام وقف واقترب من جابر ال رجع خطوة للخلف.
عز وقف قدامه ونظر في عيونه بحده مخيفة: افتكر انا عملت في ال قبلك ايه، انا معنديش ما*نع اوريك الوش القديم.... بس ياترا انت هتستحمل؟!
جابر رجع خطوة تاتي للخلف بخوف.
عز ابتسم ابتسامة جانبية، ورجعت ملامح وجهه للهدوء مجددا.... بعد عن جابر خطوتين للخلف ونظر له.
عز : ادعي ميكونش انت ال بدور عليه، عشان انا مجهز ليه حاجات كتيرة هتعجبه.
رمي السيجا*رة ووضع يده في جيبه وخرج تاتي بكل هيبة.
وجابر قعد علي الكرسي بصدمة وخوف، فأنه بالكاد رأي الوش القديم لعز الرفاعي فا بالك اذا رأه علي حقيقته الكاملة.
مسك تلفونه بسرعة واتصل بشريكه وووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
صحاب سلمي وصلوا وكانوا عبارة عن اربع ستات في نفس السن.
نزلت ليل وراحت المطبخ وبدات تحط الاكل علي السفرة، وسلمي وصحابها قاعدين عليها.
سوسن صديقة سلمي :مين القمورة دي يا سلمي؟!
حنان: اه ولله دي جميلة اوي.
ليل ابتسمت ليهم بخجل، ودخلت تجيب باقي الاطباق.
سلمي بضيق :دي الخد*امة.
سهر بصدمة:بجد، بس دي حلوة اوي افتكرتها مرات عز الجديد ال بتقولو عليها.
سلمي :لا يا حبيبتس مرات عز تبقي جميلة شريف الجندي.
هيام بصدمة:بجد، عز هيتجوز جميلة.
سوسن بضحك :ولله وعرفتي تجبيها، وكمان هتبقي مرات ابنك.
سلمي بفخر :طبعا وهو انا هختار اي حد.
خرجت ليل وحطت اخر طبق.
سهر وهي باصة ل ليل :بصراحة انتي حلوة وعجباني اوي، لو توافقي بس تبقي مرات ابني.
ليل بصتلها باستغراب وبعدين بصت لسلمي.
سلمي بتوتر:ههه ب بتهزر، بتهزر عادي يعني.... واكيد مش هتاخدي لابنك بنت زي دي!!!
ليل بصتلها بضيق وسكتت، بس سكتت احتراما لسنها.
الكل بدا ياكل، لكن فجاة وقعوا الاكل من فمهم بقر*ف.
سلمي :في ايه ياجماعة.
حنان بقر*ف : الاكل في توم كتير اوي يا سلمي.
سلمي بصت ل ليل يعصبية:انتي حطيتي تو*م في الاكل.
ليل بتوتر:لا ولله، انا عاملة الاكل جا كله من غير توم.
سلمي بعصبية:امال ايه دا يعنيييي.
سوسن : لازم تختاري الخد*م كويس المرة الجاية ياسلمي.
ليل بصتلها باستغراب وعصبية :خدا*مة؟! انا مش خدا*مة، انتي ازاي تكلميني كدا.... انتي مين اصلا عشان تكلميني كدا، روحي شوفي نف.....
كانت هتتكلم بس سلمي نزلت بكف علي وشها.
الكل اتصدم وليل حطت ايدها علي خد*ها بصدمة ودموع
سلمي بعصبية:انتي ازاي تكلميها كدا يا غب*ية انتي.
ليل بصتلها بدموع وعصبية وجريت علي فوق.
سوسن :مش المفروض دي تدخل المطبخ، ايه ال طلعها فوق.
سلمي بتوتر: ي يمكن هتنضف حاجة فوق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
دخل عز القصر والعيلة كانت متجمعة متكلمش واتجه لفوق علي طول.
دخل بس استغرب لما لقي ليل قاعدة علي السرير وبتعيط ودا*فة وشها في ايدها..... دخل وقل*ع جاكت بدلته، وقرب منها ووقف قدامها وايده في جيبه وبجمود :في ايه؟!
ليل رفعت رأسها وبصتله، اتصدم اكتر من احمرار وجهها وعيونها.
ليل قامت وحضنته بدموع :مش عايزة اقعد هنا، خلينا نمشي ونرجع بيتنا.
عز بعدها عنه بهدوء وميل رأسه لها :في ايه؟!
ليل بدموع :الست والدتك، مدت ايدها عليا النهاردة.
عز اتضايق بس مبيتش واتكلم بهدوء:ايه ال حصل؟!
ليل وهي بتمسح دموعها بكف ايدها وبرضوا بتعيط :خلتني من الصبح اعمل اكل لصحباتها لوحدي، ومعرفش ازاي الاكل كات فيه توم.... ولما جيت اتكلم والدتك ضر*بتني.
عز :طب اهدي.
ليل بصتله بدموع وعصبية وبعدت عنه : انت بقيت بارد ليه كدا، بقولك مدت ايدها عليا! ا انا كنت اقدر ارد عليها بدل القلم قلمين بس.....
عز بغضب : ليييل التزمي حدو*دك، متنسيش ان ال بتتكلمي عليها تبقي امي.
ليل بعصبية:طب وانااااا، انا ايه؟! ليه تمد ايدها عليا قدام صحابها، د دي حتي مقالتش ليهم اني مراتك..... وقالت اني ابقي خدا*مة.
عز مسح علي شعره بغضب :انا هكلمها، بس اهدي انتي.
ليل بدموع وعصبية:لا مش ههدا، انا مبقتش طا*يقة نفسي ولا بقيت قادرة اصبر في كل العيشة دي.
عز بصلها بحده وبعدين لف عشان يخرج، بس مسكت دراعها بأيدها الاتنين ولفته ليها :استني هنا، انا لسة مخلصتش كلامي.
عز بغصب :يعني عايزة اييييه تاني؟!
ليل اتخضت من صوته وبصتله ودموعها بتنزل اكتر، قربت منه وهي بتبكي وبقت تضر*به علي صد*ره بغي*ظ.... وهو ولا كان حاسس بضر*باتها اصلا، وكان واقف ثابت مبيتحركش بجمود.
ليل بدموع :بقيت انا*ني اوي وبارد، ومبتهتمش بيا..... ا انا مش بحبك.
ليل فضلت تخبط فيه، واخر ما تع*بت اترمت في حضنه وانها*رت من العياط وايدها ورأسها علي صد*ره.
كان واقف بجمود، سايبها تهدي لوحدها..... لما حس بأنها خلاص مش قادرة تقف مسكها ونيمها علي السرير وهي لفت وشها الناحي التانية بحزن وتع*ب.
بصلها شوية بهدوء وبعدين خرج من الغرفة ونزل تحت.
وليل ضمت نفسها وعيطت علي حياتها ال بقت اسو*ء، ومعاملة عز، حست انها مبقتش قادرة تكمل اكتر من كدا.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
نزل عز وواضح علي ملامحه الغضب.
سلمي اتوترت ووقفت....وعز قرب منها وبصلها بغضب.
نبيل بأستغراب:في ايه يا عز.
عز لسلمي بحده:ال سمعته صح؟!
سلمي بتوتر:ا ايه ال سمعته؟!
عز بغضب :انتي عارفة كويس انا اقصد ايه! انتي ال خليتي ليل تشتغل النهاردة وتعمل الاكل لصحابك..... دا غير انك مديتي ايدك عليهااااا.
سلمي اتخضت وبتوتر:ي يا عز د دي كدا*بة، ا انا بس قولتلها تعمل الاكل لصحابي وهي حطت في توم كتير.
عز اقترب منها وبص في عيونها بحده: مديتي ايدك عليها ولا لا؟! ومتكد*بيش عشان انتي عارفة كويس اني بكر*ه الكذ*ب.
ريهام بسرعة: ايوا يا عز، انا شوفتها النهاردة وهي بتمد ايدها علي مراتك.
سلمي بصت لريهام بغ*ل، وبعدين بصت لعز بخوف ال بصلها بغضب.
عز بغضب : بصي بقي، انا مراتي مش خدا*مة عند حد، لا عندك ولا عند صحابك.... تاتي حاجة اول واخر مرة تمدي ايدك عليهاااا، انتي ملكيش حق انك تعملي كدا.... دا تربية واحترام منها انها نزلت وعملت ال انتي عايزاه اصلا وكتر خيرها لحد كدا.... بس لو اتكرر تاني ومديتي ايدك عليها، متز*عليش وقتها من ال هعمله.
سلمي بصتله بضيق :انت بتكلمني كدا عشا....
قاطعها عز بغضب : انا مش هعيد كلااااامي، انا كل دا ولسة مراعي انك امي.
سلمي سكتت ونزلت عينها في الارض بضيق.
عز مسك تلفونه بغضب واتصل بكريم وهو باصص لسلمي بغضب.
عز بحده:بكرا تجيب الصحافة القصر، تحت خبر زواج رجل الاعمال عز الرفاعي.
كريم :اوامرك ياباشا.
وقفل معاه، وبعدين لف وطلع علي فوق.
نبيل وريهام بصوا لبعض وبعدين طلعوا لاوضتهم...... وسلمي وقفت بضيق وهي بتفكر في حاجة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الجيش عند رنيم
استنت لما الكل نام ومرضيتش تغير ملابسها قدامهم.
خرجت من العنبر، وراحت مكتب واحد من الظباط، وكانت فاكراهم روحوا بيتوهم بقي وكدا.
لقت في حمام ارتاحت ودخلت وبدات تغير هدومها.
.............. غيرت لبسها ولبست تيشرت اسود وتحتيه بديهات كتير عشان محدش يعرف من جس*مها انها بنت، وكانت لسة هتفتح الباب بس قفلته بسرعة لما سمعت صوت واستخبت ورا الباب.
انس وهو داخل بغضب : ياعم بهد*لتوا التيشرت.
احمد بضحك :خلاص معلش، مكناش نقصد.
انس بصله بغضب:طب اطلع طيب، بدل ما اطلع بر*وحك.
احمد وهو بيجري بضحك :طالع يا عم الله!!!
وخرج احمد....وانس قل*ع التيشرت من بقعة القهوة، واتجه للحمام.
رنيم اتخضت وهي ورا الباب، واتصدمت اكتر لما نسيت تحط الشنب الصناعي قعدت تدور عليه كتير، بس ملاقتهوش.... رجعت لخلف الباب لما سمعت خطواته بتقرب.
انس فتح الباب ودخل بدا يمسح صد*ره بتلمياة وه. مش مركز في المراية خالص.
خلص وكان ضهره برضوا لرنيم ال كانت واقفة بتترعش وخايفة، وبتدعي ربنا انه ميشوفهاش..... بس اتصدمت لما شافته بيق*لع حزا*مه.
انس كانت لسة بي*فك زر بنطلونه، بس اتصدم لما سمع صوت بنت من وراه بتصر*خ :بسسسسس بقي، انت ما صدقت.
اتصدم ولف وشافها وبصلها بصدمة وغضب ووووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@
تابعووووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفصل الاول حتى الفصل السابع من هنا
الفصل التاسع والعاشر والحادى عشر من هنا
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹
تعليقات
إرسال تعليق