القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نقاء قلبي البارت الاول حتى البارت السابع بقلم الكاتبه آيه عيد حصريه وجديده



رواية نقاء قلبي البارت الاول حتى البارت السابع بقلم الكاتبه آيه عيد حصريه وجديده 


في فيلا فخمة كبيرة، لونها بين الاسو"د والرما" دي

وتحديدا في غرفة النوم


يستيقظ عز من نومه، وهو يرتدي بنطال فقط

قام وقعد علي السرير، وهو سامع صوت بكا*ءها كالعادة في الحمام

اتنهد وقام وقف امام البلكونة، اخرج سيجا*رة من العلبة. بدأ ينفث الد*خان ببر"ود


خرجت ليل من الحمام وهي ترتدي قمي*صه الطويل عليها.... وهي عينها في الارض وبتمسح دمو*عها بكف ايدها وشعرها علي وجهها 


عز ومازال يعطيها ضهره ببرود : خلصتي؟ .... اجهزي عندنا ميتنج النهاردة


ليل ببحة :ح حاضر

عز لف واتجه للحمام ومبصش عليها حتي


ليل بدات تتد*مع بضيق ور*عشةوهي بتفتكر لل وصلها لكدا


فلاش باك


ليل كانت لسة في كانت لسة في سنة تانية جامعة قصيرة وجميلة ، وعايشة مع خالتها بعد ما والدها تو*في ومتعرفش عن مامتها حاجة من عشر سنوات....كانت عايشة مبسوطة مع خالتها الطيبة.... لكن فجاة دخل في حياتها عز الرفاعي رجل اعمال كبير وفخم وليه اسمه وهيبته  (ومش ما*فيا المرادي🙂😂)


دخل حياتها وقل*بها رأسا علي عقب، لما عينه جت عليها وصمم انها هتكون ملكه

خالتها كانت بتشتغل عنده في قصره عند عيلته.... واخدت معاها ليل مرة وشافها ومن وقتها مش قادر يخرجها من دماغه، اخدت مشاعره وكيا*نه من اول نظرة ومفيش بنت قدرت علي قلبه زيها رغم انها متعرفوش....

 وبعدين خالتها دخلت المستفي وكانت محتاجة عملية غالية، مكنتش عارفة تعمل ايه؟! ... بقت بتشتغل وكانت عايشة لوحدها في البيت في هذا الوقت وخالتها في المستشفي


في يوم ما



كانت ماشية بليل في الشارع لوحدها وراجعة البيت بعد ما خلصت شغلها، كانت خايفة وللاسف خوفها طلع صح


وعربية وقفت قدامها ونزل منها رجال ملث*مين اخدوها بقوة وركبوا العربية واتجهوا لمكان.......


باااااااك        (هتفتكر تاني اصبروا) 


رجعت من ذكرياتها وهي مش قادرة تفتكر اكتر

ليل بحزن : مرت سنة  وانا مش قادرة انسي، مش قادرة اتعايش معاه


اتنهدت واتجهت لغرفة الملابس، وغيرت هدومها

وبعدين نزلت تحت


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


تحت في الصالة


نزلت ولقت كريمة مد*برة المنزل بتحط الفطار

ليل قربت وساعدتها

كريمة :ازيك ياست ليل، صباح الخير

ليل بوجه شا*حب :صباح الخير


كريم بحز"ن عليها :فيكي ايه تاني؟!

ليل بابتسامة خفيفة : مفيش، عادي يعني

كريمة كانت هتتكلم بس شافت عز وهو نازل من علي السلم ببدلته الرما*دية الفخمة

نزل واتجه للكرسي الرئيسي


وليل قعدت جمبه.... وبدأوا يفطروا

عز : تخلصي شغلك بدري النهاردة

ليل بتوتر :حاضر

عز رفع عيونه ليها : انا مش هاجي بليل

ليل سكتت لكن كانت مرتاحة من جواها انه هيبعد عنها شوية

عز بصلها شوية بهدوء، وبعدين بص لطبقه

 

..... بعد مدة خلصوا اكلهم، وقاموا 


قام عز واخد عربيته ووراه حراسه، اما ليل اخدت تاكسي واتجهت للشركة.... لان علاقتهم سر ومحدش يعرف انهم متجوزين


ليل وهي في العربية وسر*حانة بدات تفتكر تاني


فلاااااش باك


فتحت عينها ببطيء لقت نفسها في مكان مظ*لم  ما عدا ضوء فوقها، وكانت قاعدة علي الارض بخوف ودموع


فجاة لقت خطوات اقدام ثقيلة تتجه ناحيتها ببطيء، وقف قدامها 


وشافت اقدامه، رفعت رأسها لفوق بس مشافتهوش

نزل لمستواها وبصلها نظرات غريبة


ليل بخوف :ا انت مين

عز قرب ولمس فكها بأطراف اصا*بعه بابتسامة خفيفة ولكن خبيثة : انا قدرك


ليل بخوف :ا انا معملتش ليك حاجة ارجوك سيبني

عز : ازاي، بعد ما لقيتك

ليل بدموع :ق قصدك ايه؟!


فجاة الانوار اشتغلت، وكانت غرفة فخمة عكس ما توقعت


عز بنظرة غريبة : مفيش واحدة قدرت تحرك رغبتي ليها زيك


ليل خافت و اتصدمت لما فهمت كلامه

بقت تحاول ترجع للخلف، لكن هو امس"كها من رجلها وشد"ها لعنده ووجههم بقي قريب من بعض


ليل بدموع وخوف :ا انا معرفكش، ومعملتش ليك حاجة... والنبي سيبني

عز اقترب منها، ولكن هي بسرعة بعدته بكل قوتها وقامت وقفت وبقت تحاول تلاقي باب تهر*ب منه


هو ابتسم بحدة وقام وقف

اما ليل جريت علي الباب وحاولت تفتحه ومش عارفة

بصت عليه لقته واقف بكل برود وايده في جيبه


قرب منها ببطيء وهي مش عارفة تروح فين كانت هتجري لكن هو شد*ها من خص*رها ورجعها تاني قدام الباب وحا*صرها


عز بحدة :يستحسن توفري علي نفسك، لان مفيش مهر"ب

ليل بدموع: و والنبي سيبني، بالله عليك خرجني من هنا


عز امسك يديها ورما*ها علي السر" ير، وكان هيقرب منها وهي بقت تصر*خ علي امل ان حد ينقذها بقت تترجاه بخوف ودموع خصوصا لما دفن وجهه في رق*بتها


ليل بدموع :و والنبي متعملش كدا، ا انا حياتي هتتد*مر.... ا انا ممكن اق*ل نفسي لو عملت كدا مش هستحمل الفضي*حة

عز بعد عنها وبصلها

ليل بدموع :بالله عليك سيبني، ا اعتبرني زي اختك..... ا انا م مستقبلي هيضيع

عز قام وبعد عنها حس في حاجة بتمنعه، لكن هو لسة عايزها

خرج من الاوضة وقفل الباب تاني


وهي جريت علي الباب تحاول تفتحه معرفتش

جريت علي باب البلكونة الزجا"جي برضوا مقفول حاولت تكس*ر الازاز، لكن كان مضا" د للك*سر


قعدت علي الارض وهي بتبكي بانهيار، مش عارفة تهر"ب ازاي منه ومش عارفة مصيرها هيكون ايه


......... بعد ساعة


كانت قاعدة وضامة رجلها وبتبكي لسة، فجاة الباب اتفتح ودخل عز وقرب منها.... وهي رجعت للخلف بخوف


عز بحدة :اجهزي المأذون برا


ليل بصدمة : ا ايه، ب بس انا م مش عايزة

عز نزل لمستواها بحدة :بمزاجك او غص*ب عنك هتوافقي

ليل بدموع : انت مين عشان تكلمني كدا، ا انت ازاي اصلا تفكر اني ممكن اوافق


عز بنظرة مخيفة :ما انتي لو موافقتيش، هعمل ال كنت هعمله فيكي من غير جواز.... ومتنسيش خالتك ال في المستشفي

ليل بصتله بصدمة

عز : رجالتي عندها، اشارة مني ومش هتشوفيها تاني

ليل دمعت وبعصبية:انت لا يمكن تكون بني ادم

عز : مش مهم

واخدها من يديها وخرج من الغرفة ونزل للاسفل وشافت المأذون واتنين شهود وواحد تالت


نزلت معاه وهو قعد وقعدها جمبه

عينها في الارض بتبكي، مش عارفة تقول ايه او تعمل ايه، ما اكيد الناس دي تعرفه يعني لو استنجدت فيهم مش هيهتموا، وخالتها ممكن يأ*ذيها ايدها بترتعش بقوة.... مش مصدقة ان حياتها هتتغير ما بين يوم وليلة


وللاسف وافقت خوفا منه وعلي خالتها

والمأذون خلص وقام والكل خرج مبقاش في غيرها وغيره


اخدها وطلع علي فوق وهي ماذالت بتحاول تبعد عنه بكل قوتها، لكن قوته كانت اكبر


اخذها للاعلي واقترب منها بدون رضا*ها


....... وبعد مرور الوقت


كانت تبكي بانهيار  وهي مغطية نفسها

وهو كان يرتدي ملابسه بدون اهتمام


ليل بدموع :ط طلقني بقي م مش عملت ال انت عايزه، خرجني من هنا

عز اقترب منها وبحدة : مش بمزا"جك، دا بمزا"جي انا  وانا ال اقرر مش انتي


ليل بخوف ودموع :ط طب انت عايز مني ايه تاني، مش اخدت ال انت عايزه

عز :كنت عارف اني مش هكتفي ب ليلة واحدة معاكي، امال كتبت عليكي ليه مثلا؟!

ليل بصدمة : ق قصدك ايه؟!

عز :قصدي انك هتفضلي تحت رحمتي لحد ما انا افكر ابعدك او لا

ليل بصدمة :ا انت اكيد ا اتجننت

عز امسك ف*كها بحدة : لسا*نك تقصريه قصادي

ليل دمعت بخوف

عز قام وقف ببرود : انتي هتفضلي عايشة معايا هنا، بما ان خالتك في المستشفي.... يبقي تعيشي مع جوزك اولي من انك تعيشي لوحدك

ليل بدموع :ا انا عمري ما هعترف بجوازنا دا، د دا با*طل


عز بصلها نظرة مخيفة: لو قلتي الكلمة دي تاني، هزعلك

ليل بدموع وعِند :هتعمل ايه يعني! اكتر من ال عملته

عز اقترب منها بحدة : اقدر اعمله تاني بس وانا مطلقك

ليل اتصدمت بخوف وسكتت

عز قام وخرج من الاوضة بل من الفيلا كلها


ليل قامت بدموع وا*لم ولبست هدومها....وحاولت تهرب من الفيلا، لكن حراسه كانوا كتير... وكمان قافل كل الابواب 


بااااااك رجعت من ذكرياتها وهي في سيارة التاكسي

واستوعبت انه مر تسعة اشهر علي ما حدث وانها لحد الان معرفتش تتحرر منه.... وخالتها عملت العملية لكن دخلت في غيبو*بة..... وهي ما ذالت في السنة الاخيرة من دراستها، ولكن خلاها تشتغل معاه عشان تبقي تحت عينه.... لحد الان متعرفش هو عمل معاها كدا ليه.... وليه مخليها عايشة معاه لسة، ولكن هي مجب*ورة خوفا علي خالتها منه 


استوعبت صوت السواق ال بيكلمها:وصلنا يا انسة

نزلت واعطته اجر*ته

ونظرت للشركة من الخارج بحزن، فخمة وكبيرة ومشهورة بسبب اسم عز الرفاعي


دخلت للداخل وشافت صديقتها روان

روان :صباح الخير يجميل

ليل بابتسامة خفيفة:صباح الخير


روان اقتربت منها وهمست :الحيز*بونة جاية انهاردة

ليل باستغراب : مين؟!

روان بصتلها : الحيز*بونة يا ليل، رنيم الرفاعي

ليل :ااااه، هي جاية النهاردة تاني

روان :انا مش عارفة ايه البت دي، تيجي وتعمل نفسها الرئيسة.... امال لو مكانتش بنت عم صاحب الشركة وكانت اخته كانت عملت فينا ايه؟!

ليل :انتي حالي تتجنبيها دي بتاعت مشا*كل

روان بتنهيدة :يلا، استر يارب


راحت ليل لمكتبها في الدور الرئيسي عند عز

وهي بتكون مساعدة سكيرتيرته


اول ما خرجت من المصعد شافتها سكرتيرة عز


رهام :ليل، روحي علي مكتب عز بيه عايزك

ليل بتوتر : ع عايزني انا؟!

رهام :مش عارفة بصراحة عايزك في ايه، بس روحي وشوفي


ليل اتوترت واتجهت لمكتبه طر"قت علي الباب وهو سمح لها بالدخول


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪


في مكتب عز

دخلت ليل بتوتر مكتب عز افخم مكتب في الشركة وواسع 

عز وهو قاعد علي مكتبه :اقفلي الباب

ليل اتوترت اكتر وقفلته، وتقدمت بضع خطوات للامام


عز قام وقف والتف ووقف خلفها وهي لفت ليه قرب منها وهي ترجع للخلف حتي اصتد*مت في مكتبه

عز اقترب ورفعها من خص*رها واجلسها علي المكتب، وحا*صرها بأديه الاتنين


وليل متوتر من قربه منها وبتاخد نفسها بسرعة

عز اقترب وهمس في اذنها بصوته الرجولي : البسي الطرحة كويس

اتوترت وظبتت الطرحة من عند جبينها لان كان في شعرة واحدة خارجة

عز اقترب يشم رأءحتها، وهي يديها بترتعش بتوتر


عز بهدوء مخيف :  متكلميش رجالة

ليل بخوف :ح حاضر

عز : تخلصي شغلك بدري وتروحي، انا مش هكون موجوج كتير النهاردة

ليل :حاضر

عز قرب يديه ووضعها علي خد*ها بهدوء : عايزة حاجة؟!

ليل بتوتر:ل لا

عز نظر لها بهدوء و هي كل دا وتبعد عيناها عنه وكان هيقرب منها بس فجاة الباب خبط


ليل قامت وقفت بسرعة وتوتر

وعز بصلها :اهدي، محدش يقدر يدخل من غير اذني


ليل بصتله بتوتر وبعدين اتجهت للباب وفتحته وكانت رنيم بنت عم عز

رنيم بصت ل ليل من فوق لتحت، وليل اتوتر من نظارتها وخرجت علي طول

دخلت رنيم :هي دي كانت بتعمل ايه هنا؟!

عز اتجه لمكتبه وجلس ببرود ورفعة حاجب  : موظفة وبتشوف شغلها


رنيم بشك:اممم، ماشي


عز : عايزة ايه؟!

رنيم بدلع : مش هتيجي بقي القصر النهاردة كلنا عايزين ناكل معاك

عز  :جي

رنيم بفرحة : دا بابي و مامي اشتقولك اوي

عز بصلها بهدوء :انا جاي عشان اشوف امي واخواتي، مش ابوكي وامك

رنيم اتضايقت ونزلت عينها في الارض

عز :لو خلصتي اطلعي، عايز اشوف شغلي

رنيم خرجت بغي*ظ من بروده


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في منتصف الشركة


ليل كانت واقفة بتشوف شغلها وكانت واقفة مع روان وقريبين من السلم


روان بذهول :الحقي الحيز*بونة جايا علينا


ليل لفت

رنيم وقفت قدامها بغرور :انتي كنتي بتعملي عند عز خطيبي  ايه 


ليل :كنت بشوف شغلي يا هانم، وغير كدا بلاش تقولي خطيبي دي عشان متتحر*جيش.... الكل عارف انه مش خاطب

رنيم بعصبية : انتي ازاي تكلميني كدا يا حتة بتاعة انتي


ليل :انا مقولتش حاجة غلط، انتي ال جاية تقوليلي كنتي بتعملي ايه عند عز.... متنسيش انه يبقي مديري


رنيم اتغا*ظت منها :طب ايه رأيك بقي انك مش هتكملي يوم كمان في الشركة دي

ليل بابتسامة : دا يبقي قرار من عز بيه مش منك


رنيم اتعصبت وقربت منها وز*قتها، لكن ليل اتشنكلت وكانت هتقع من علي السلك بصدمة


لكن فجاة سندها حد ولحقها، والكل اتصدم وحتي رنيم


@@@@@@@@@@@@@@@@@


#نقاء_قلبي


البارت 2


فجاة لقت ال بيمسكها من دراعتها من الخلف ولحقها


رنيم بضيق :مروان

مروان وقف ليل ال كانت بتترعش بخوف، ووقف قدام اخته


مروان بغضب :انتي اتجننتي، ازاي تعملي كدا

رنيم بضيق: هي ال اتز*حلقت بالغلط مش ذ*نبي


مروان بعصبية: انا شايفك وانتي بتو*قعيها

رنيم اتضايقت ومشيت من قدامه


مروان لف ل ليل ومسك ايدها بقلق :انتي كويسة؟!


ليل بعدت ايدها بتوتر وهي بتبص علي الكاميرات :ا اه كويسة، شكرا

وكانت هتمشي بس وقفها تاني :استني، طب نتعرف


عز بحدة :  وانت لسة شاب عشان تتعرف

مروان لف وبصله بتوتر

وليل خافت ومشيت علي طول

عز قرب من مروان وحط ايده علي كتفه وهمس بنبرة حدة : ركز في شغلك احسنلك


وبعدين مشي واتجه للاجتماع


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪


في غرفة الاجتماعات

يجلس عز في الكرسي الرئيسي، وبعض موظفين شركته وما بينهم ليل، وبعض موظفين الشركة الاخري وهما بيشرحوا المشروع ل عز

لمن عز كان قاعد بكل هيبه والابتوب قدامه وعينه علي ليل، ال ملاحظة نظراته ليها


خلص الاجتماع والكل بدا يخرج، بس عز مسك ايد ليل من غير ما حد يشوفهم، وبعد ما الكل خرج قفل الباب بجهاز التحكم وقفل الستاءر

ليل بتوتر:ف في ايه؟!

عز اقترب منها وهي رجعت للخلف لحد ما وقعت علي الكرسي، وهو حا*صرها بيديه وميل وبص في عنيها بحدة : انا هعدي ال حصل، عشان مكانش قصدك.... المرة الجاية مش هسكت، اما رنيم بقي انا هتصرف معاها


ليل بتوتر : و ولله هي ال....

اتصدمت لما حاوط خص*رها بيديه ووقفها وطبع ق*بلة علي شفا*يفها بقوة

وهي مش بتبا"دله وحاطة ايدها علي صد*ره ومغمضة عينها بضيق


عز ابتعد لما حس انها بحاجة الهواء، ووضع جبينه علي جبينها وحاوط وشها بايده

عز: لحد امتا؟!

ليل بحزن :قولتلك انك لو عايزني خدني، لكن مش بأردتي

عز بحدة :بقالنا تسع شهور متجوزين، وكل مرة باخدك منغير رضاكي... وكأنك مش طا*يقة قربك مني


 سكتت بس بصتله بنظرة ال هو  كويس انك عارف


عز بعد عنها بضيق وغضب وخرج من الغرفة وقفل الباب وراه بقوة، لدرجة ان ليل اتخضت


مسحت دموعها وخرجت تشوف شغلها


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في قصر الرفاعي


دخلت رنيم بضيق، وقابلت والدتها

رهام : في ايه يا رنيم؟!


رنيم بضيق :ابقي اسألي ابنك

رهام باستغراب: مروان، عمل ايه؟! دا حتي راح يشوف شغله النهاردة

رنيم :دا اها*ني قدام كل الموظفين


جه والدها ودا يبقي نبيل :في ايه؟!

رنيم مقدرتش تتكلم اكتر من كدا وطلعت اوضتها


جت والدة عز وتبقي  سلمي باستغراب :في ايه يا رهام، بنتك مالها؟! 

رهام : مش عارفة


نبيل :مش مهم، المهم دلوقتي جميلة اتصلت وقالت هتيجي بعد بكرا

سلمي بسعادة :بجد، اخيرا

رهام بضيق :انتي لسة مصممة للي في دماغك

سلمي :ايوا طبعا، انا مش هرتاح غير لما تبقي مرات ابني

رهام :طب ورنيم

سلمي بضيق:انا قولتك مش هينفع ، عز مش بيطيقها

رهام :ماشي يا سلمي

ومشيت من قدامها وطلعت اوضتها

نبيل باحراج : سامحيني علي ال قالته، هي متقصدش

وطلع خارج القصر


جت ريتاج ودي تبقي اخت عز الصغيرة :ماما هو عز جاي امتا

سلمي :هيجي بليل ان شاء الله


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الشركة


ليل واقفة بتنسخ شوية اوراق في غرفة الطباعة

فجاة دهل مروان

مروان :احم انسة ليل، ممكن اتكلم معاكي شوية؟!

ليل لفت واتخضت منه :ا اه اتفضل


مروان بابتسامة :هو انتي مرتبطة؟!

ليل فهمت قصده وبتوتر: ا انا؟ لا


مروان ابتسامته ذادت اكتر : طب هو انتي عايشة فين؟!

ليل بتوتر: و وانت مالك؟!

مروان بأحراج:احم، لا انا مقصدش.... قصدي....

قاطعته ليل بضيق:انا مش بفكر في الارتباط دلوقتي

مروان فهم قصدها واتحرج:ط طب ممكن نبقي صحاب؟!


ليل بضيق : م مش بصاحب رجالة

مروان : تمام براحتك، انا اسف اني از*عجت حضرتك

وخرج

وليل بصت عليه بحزن وتوتر


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المساء


في قصر الرفاعي


عز كان قاعد في الكرسي الرئيسي للسفرة، والعيلة قاعدة كمان

وعمه في الكرسي ال قصاده


عز بص لرنيم بحدة : ال حصل النهاردة ميتكررش تاني

رنيم بأحراج :ا انا معملت......

قا*طعها عز بحدة :انا مش هعيد كلامي


رهام باستغراب:هو في ايه؟!

مروان: كانت هتو"قع موظفة من ال في الشركة علي السلم، وتجبلنا مش*كلة

عز بحدة :لو شوفتك في الشركة تاني متلوميش غير نفسك


رنيم بتنزل رأسها وبتنزل منها دمعة


سلمي :انا مش عارفة انتي بتروحي ليه اصلا، طالما مش بتشتغلي


ريتاج :طالما خلصتي تعليمك، شوفي اي شغل تسلي بيه وقتك


نبيل :انا قولتلها، بس هي مش غاوية شغل وتعب

رهام بصت علي بنتها بحزن، ورنيم قامت وطلعت علي اوضتها بدموع

ورهام طلعت وراها

عز قام

سلمي: انتي مش هتقعد

عز :عندي شغل، شوية وارجع

ريتاج بابتسامة: جميلة جاية بعد بكرا يا ابيه

عز بهدوئ:تيجي بالسلامة

وخرج من القصر

سلمي: انا مش هرتاح غير لما تبقي مراته

ريتاج :ما انتي عارفة انه مش بتاع جواز

مروان :دي جميلة مفيش في جمالها مش عارفة مش هيتجوزها ازاي دا

سلمي:وغير كدا دي متعلمة برا وعيلتها اكابر، واحنا ميليقش بينا غيرها


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الفيلا عند ليل


كانت واقفة في المطبخ بتعمل اكل ليها، بعد ما عطت اجازة لكريمة

وكانت لابسة بأريحية شوية، بما ان عز مش موجود

ولابسة بيجامة بحما*لات وشو*رت حرير


وكانت بتعمل سلطة بكل هدوء

فجاة لقت ايد بتحا"وطها من عند خص*رها، اتخضت وشه*قت بخوف

فجاة لقت ال بيدفن وشه في رقب*تها وبهمس:متخافيش

هديت شوية لما سمعت صوته بس اتوترت : ا انت مش قولت مش هتيجي النهاردة

عز وعلي نفس وضعه: مقدرتش

ليل بقت تتحرك وبعدت وجهه ولفت، وهو حا*صرها بأيديه الاتنين علي رخامة المطبخ وميل عليها

بدأ ينزل بعنيه عليها من الاسف للاعلي، وهي اتوترت من نظراته وبقت تحاول تنزل بلوزة البيجامة شوية لتحت


عز بصلها بهدوء : عمرك ما لبستي كدا قدامي

ليل بتوتر: ا اصل ا انا ل لسة جايباه جديد

عز نظر ليها شوية وبعدين : بتعملي ايه؟!

ليل :ب بعمل اكل ليا، ل لسة معملتش غير سلطة

عز امسك يديها بهدوء :طب تعالي، انا جبت اكل جاهز من معايا

واخدها وقعدها علي التربيزة ال في المطبخ وقل*ع جاكت البدلة، وخرج جاب اكياس الاكل وقعد في الكرسي الرئيسي


وقعدها جمبه ليل بصت للاكل ومن جواها انبسطتت، لانه جايب ليها بيتزا وبيبسي

مدت ايدها وبدات تاكل، وهو اخرج سيجا*رته وبدأ ينفث الدخا*ن بكل هدوء وعينه عليها

ليل بصتله بأحراج:ا انت مش هتاكل؟!

عز بهدوء: مش جعان

ليل اتوترت بس بصت في طبقها وبدأت تاكل


عز فضل باصص ليها بهدوء ، وهو بيفكر يا ترا انا اخدتها رغبة ولا حب مش عارف يحدد مشاعره.... او بالاحري مش عايز يعترف بال جواه.... اول يوم شافها فيه حس انه قلبه بقي بينبض بقوة، بس هو اخدها زي ما هو عايز لكن طفي كل ال جواها.... عمره ما شافها بتضحك من يوم ما اخدها وهو شايف في عينها الحزن..... لكن هو مش قادر يبعد عنها او يسيبها، حتي لو علي حساب سعادتها


ليل خلصت اكل وقامت عشان تشيل الاطباق، وعز قام وقف يساعدها

ليل بصتله  بتوتر:ا انا هشيلها

عز مردش عليها واكمل ال بيعمله


......... بعد مدة


عز وليل خلصوا، وعز مسك جاكيته وبهدوء:انا ماشي

ليل اومأت ليه.... وعز خرج وهو بيفكر في حاجات كتير

وليل طلعت فوق عشان تذاكر


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في قصر الرفاعي

في الجنينة


ريتاج ومروان قاعدين علي التربيزة

مروان وعينه علي النجوم : مش عارف اقولك ايه؟ بس انا شكلي حبيت


ريتاج اتكسفت وهي فاكرة انه بيتكلم عليها، لانها بتحبه من زمان بس معترفتش


مروان بصلها:ريتاج انتي صحبتي وال هقوله يكون سر


ريتاج :انت كل اسرارك معايا اصلا، احكي


مروان بابتسامة:انا بحب واحدة

ريتاج بكسوف:بجد، مين؟!

مروان بتوهان في السما: مش عارف اوصفها ازاي، بس هي جميلة ورقيقة وصوتها ناعم وصغيرة في السن كمان.... وحلوة اوي عيونها تشد اي حد ناحيتها


ريتاج اتكسفت اكتر وافتكرت انه بيتكلم عليها هي


مروان : اخدت قلبي من اول نظرة، وكمان محجبة


ريتاج بصتله بصدمة لانها مش محجبة، يبقي بيتكلم علي مين

مروان : مؤدبة في كلامها ومش بتكلم رجالة، انا لازم الحق واخطبها


ريتاج ببحة والدموع بتتجمع في عينها :ي يعني ممكن تخطبها

مروان:واتجوزها كمان، يااااه بتخيل من دلوقتي انها مراتي


ريتاج قامت بسرعة ومروان بصلها

مروان باستغراب :في ايه؟!

ريتاج بضيق وصوت مبحوح : ميتفعش تقول كدا، يمكن ميحصلش نصيب

مروان:وهو انا قليل، يبقي متوافقش ليه؟!

ريتاج بضيق : ولو يمكن متوافقش، او يمكن تكون مرتبطة


مروان بابتسامة:انا سألتها وهي قالت لا


ريتاج بصتله بضيق وعصبية واتحركت من قدامه وطلعت علي اوضتها وهي بتعيط علي قلبها ال اتك*سر


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الصباح

في الشركة


ليل كانت بتكلم صحبتها، وكانوا في قسم من الاقسام


دخلت مديرة القسم بخوف :الكل يقف باحترام عز بيه جي هنا


كل ال في القسم وقف باحترام وليل مستغربة ال هو فيه ايه


فجاة دخل عز ووراه مساعده

عز بغضب وهو رافع الملف قدامهم:مين ال بعت الملف دا


الكل سكت بتوتر وخوف

عز بغضب :انطقواااا

الكل اتخض من صوته

واحدة من الموظفين: ليل، ليل هي ال عدلته وبعتته


الكل بص لليل ال اتوترت، وعز بص عليها بغضب

وقرب منها وبحدة :ورايا علي مكتبي

وخرج من المكان


والكل بص لليل بحزن وفاكرين بقي انه هيطر*دها بس بعد ما يهي*نها

روان بحزن :روحي ومتخافيش

ليل اتحركت بتوتر وراحت علي مكتبه


الموظفة ال اتكلمت عليها راحت علي جمب ومسكت تلفونها وبهمس: كله تمام، انا بهد"لت الملف وبعته ودلوقتي مش هتشوفي وشها هنا تاني

وقفلت معاها بخوف من ان حد يسمعها 


@@@@@@@@@@@@@@@@


الثالث 


#نقاء_قلبي


دخلت ليل المكتب بتوتر وقفلت الباب وراها

وعز كان قاعد علي الكرسي بتاعه ، قربت شوية


ليل بتوتر:و وولله انا فعلا عدلت الملف كويس، معرفش ازاي وصلت الغلطات دي ليه.... ا انت عارف اني بتأكد منها قبل ما ابعتها كمان


عز لف وبصلها وبهدوء: قربي 

ليل بتوتر  : ط طب ولله مش انا

عز بتنهيدة : مش هعيد كلامي

ليل قربت منه وفاكرة انه هيتعصب عليها، لانه لما بيتعصب مش بيشوف قدامه وهي جربت قبل كدا


ليل قربت منه بخوف وراحت عنده وهو امسك ايدها وشد"ها، وقعدها علي  رجله  وحاو*طها من خص*رها


ليل بخوف  : ا أنا....

عز بهدوء :ششش اهدي

وضع يده علي خدها وبدا يمسح عليه بهدوء :انتي خايفة ليه كدا

ليل بتوتر: ا ي يعني انت.....

قاطعها عز بهدوء :افتكرتي اني هتع"صب عليكي؟! 

ليل سكتت

عز بتنهيدة وهدوء:انتي ليه لسة مش عارفة مكانتك عندي، انتي تبقي مراتي.... مرات عز الرفاعي

ليل بصتله بحزن:بالسر

عز :مش انتي ال طلبتي كدا؟! 

ليل سكتت، لانها فعلا كانت فاكرة انه هيطلقها، فا مكانتش عايزة حد يعرف انه كان جوزها


عز بهدوء:انتي لو طلبتي مني اني اكشف جوازنا دلوقتي ، مش هيهمني حد واقدر اطلع دلوقتي واقولهم انتي تبقي مين. 


ليل بسرعة  :لا، م مش دلوقتي


عز بتنهيدة : انتي عايزة ايه بالظبط؟!

ليل دموعها بدات تتجمع في عنيها : ع عايزة اتحرر، عايزاك تتطلقني. 

عز بحده : وانا حا*رمك من حاجة عشان تقولي كدا؟! 

ليل قامت ووقفت قدامه بدموع وبصتله :لا، انا مش بقول كدا عشان حر*متني من حاجة

عز وقف قدامها بغضب:امال ايه؟!

ليل بدموع :انت عارف كويس انا عايزة كدا ليه، ا انت اخدتني غص*ب


عز مسكها من درا*عها : كل دا ولسة واخدك غص*ب، بعد كل الفترة دي وعمرك ما حسيتي انك ليا وهتفضلي ليا.... يبقي متتقبليش لييييه، انا ليه حاسس وكأنك عايشة في سج*ن


ليل بدموع وعصبية : لا ا انت كدا اخدت ال انت عايزه، لكن انا مأخدتش حاجة غير الك*سر ة  والذ*ل  الإ. جبا*ر..... أنا مش بط*يق نفسي لما تقرب مني 


كانت بتبكي با*لم وانهيا"ر  ومكانتش عارفة تقول ايه تاني، ال جواها اكبر من مجرد كلام


عز حس بنغ*زة في قلبه، قرب منها واخدها في حض" نه.... وهي انهارت من العياط، هي خلاص مش هتقدر تطلع من ال هي فيه، مش قادرة تتقبل حياتها الجديدة.... هي فاكرة انه واخدها ر*غبة مش اكتر


اما عز مش عارف يحدد مشاعره، بس بيحس انه مش هيقدر يبعدها عنه.... هو مش واخدها مجرد ر*غبة، في حاجة في قلبه عايزاها.... هو فيه مشاعر في قلبه ناحيتها  بس مش بيعترف بمشاعره حتي لنفسه. 


ليل بعدت، وابعدت انظارها عنه بضيق :انا عايزة اشوف خالتي

عز بتنهيدة وبضيق :تعالي

وخرج من المكتب وهي راحت وراه 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في غرفة رهام

دخل مروان وقعد معاها علي الكنبة


رهام:في حاجة ولا ايه؟!

مروان بحماس:بصراحة كدا، ابنك قرر انه يتجوز


رهام بفرحة:بجد، اخيرا قررت تعملها.... انا هجبلك احسن عروسة فيكي يامصر. 

مروان:مش ضرو"ري، انا لقيتها خلاص

رهام:مين؟!

مروان بابتسامة:موظفة عندنا في الشركة

رهام بضيق:موظفة! 

مروان:في ايه يا ماما؟!

رهام بتردد:ي يعني كنت عايزاك تاخد بنت حسب ونسب، بس انت يعني اخترت موظفة


مروان: وفيها ايه الموظفة يعني؟! 

رهام بتنهيدة : يا ابني دي سلمي عايزة تجوز عز لجميلة ال هتوصل النهاردة.... وانت عارف جميلة تبقي بنت مين، انا كنت عايزاك تتجوز زيها


مروان:مش كله بالفلوس والمظا"هر، انا بقولك اهو انا حبيتها وهي محترمة اوي

رهام:وعيلتها

مروان:لسة معرفش عنهم حاجة، بس هسأل واشوف


رهام بضيق :اما نشوف اخر"تها ايه؟!


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المستشفي


ليل كانت قاعدة علي الكرسي ال قدام سرير خالتها وماسكة ايدها

ليل بدموع: ارجوكي فوقي بقي، انا تع"بت مبقتش قادرة استحمل ال انا فيه، ا انا عارفة ا انه مش مخليني محتاجة حاجة.... بس مش هقدر انسي ال عمله فيا....او انه بيه.د.د.ني بحياتك.... ف فوقي انتي بس، و وانا اخدك ونهر*ب من هنا، م مش هخليه يعرف عني حاجة انا وانتي وبس.... بس فوقي.


قعدت تتكلم كتير مع خالتها وهي بتبكي


قامت ومسحت دموعها وخرجت، ورجالة عز واقفين قدام الباب علي طول

وهي فاهمة انه موقفهم، عشان بيه.د*دها بخالتها ويخلصوا عليها وقت ما هو عايز. 


خرجت وطلعت برا ولقت عز واقف قدام العربية مستنيها

وقفت قدامه بحزن وعينها بعيد عنه: ا انا عايزة اروح البيت، تعبا*نة. 


عز اخدها بهدوء وركبوا العربية واتجه للفيلا


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المساء

في قصر عيلة الرفاعي


الكل كانوا واقفين وعينهم علي الباب


فجاة دخلت فتاة في منتهي الاناقة، لابسة فستا ن قص*ير باكما"م  وكانت ر"فيعة وطويلة ودي تبقي جميلة


ودخل وراها راجل في الخمسينات من العمر ودا والدها شريف

وجمبه مراته والدة جميلة رقية 


سلمي راحت علي جميلة وحضنتها: وحشتيني اوي

جميلة بثقة: وانتي كمان يا طنط

سلمي :طنط ايه بقي، قوليلي يا ماما


رقية بضحك :مش لسة بدري علي الكلمة دي

سلمي وهي بتطبطب علي كتف جميلة:لا ازاي، انا مجهزة للموضوع دا من زمان


شريف : امال فين عز؟!

سلمي :عنده شغل، بس هييجي بليل

رقية : طب احنا هنقعد معاكم شوية ونروح الفيلا بقي

سلمي :لا ازاي، انتوا تقعدوا معانا هنا، هو انتوا غرب


رقية بضحك:ميتفعش يا سلمي، احنا لينا بيتنا هنا.... وخلاص الشنط وصلت هناك

شريف :بس هنبقي نيجي نزوركم كل يوم


سلمي سكتت وابتسمت، وهما قعدوا معاهم

سلمي همست لريتاج :اتصلي بعز خليه ييجي هنا

ريتاج :حاضر

وراحت ريتاج عشان تتصل بيه


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في فيلا عز

كان قاعد علي الكنبة قدام السرير، وليل كانت نايمة.... وهو عينه عليها

اتنهد وقام وقرب وقعد جمبها ، ورجع خص*لات شعرها للخلف وهو شايف علي ملامح وشها ال اتحو*لت من براءة وطفولة  لتعب وحز"ن وارها*ق

بقي بيمسح علي شعرها بهدوء، فجاة تلفونه رن مسكه وفتح الخط

عز :اممم

ريتاج : ابيه، ماما بتقولك لازم تيجي.... جميلة واهلها وصلوا وعايزين يسلموا عليك

عز :جي

وقفل معاها، وبص ل ليل


قام ولبس جاكت بدلته واتحرك


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في القصر


وصل عز بكل هيبة ودخل القصر


لقاهم في الصالة قاعدين علي الانتريه كلهم شريف قام يسلم عليه بابتسامة: اهلا اهلا بالحبيب، عامل ايه ياعز؟! 


عز سلم عليه بهدوء:كويس

شريف بضحك:لسة كلامك قليل برضوا، ومش بتحب الكلام الكتير

عز بابتسامة خفيفة :عادة ومش هتتغير


عز سلم علي رقية وقعد معاهم، وجميلة عينها عليه

سلمي بابتسامة: مسلمتش علي جميلة ليه يا عز


عز بهدوء بص علي جميلة:ازيك ياجميلة؟!

جميلة بابتسامة: كويسة يا عز، شكرا لسؤالك


سلمي :ا ايه طب خد جميلة يا عز ووريها الجنينة

عز بص لوالدته برفعة حاجب، والدته بصتله بمعني متكسفنيش قدام الناس


عز قام واتجه للجنينة وجميلة قامت وراحت وراه

سلمي بامل :يارب


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪


في الجنينة


عز  وقف قدام البسين وايده في جيبه بهدوء

وجميلة وقفت جمبه

جميلة : انا استنيتك كتير اوي لحد ما جيت

عز :كنت مشغول

جميلة:الكل بيتكلم عن انجاز"اتك في الشغل، وقد ايه انت كبرت مجموعة شركات الرفاعي


عز بهدوء : دي مسئولية ولازم اهتم بيها

جميلة بابتسامة: انت بتهتم بالشغل وبعيلتك جدا، لكن بيقولو انك مش بتقعد في البيت اصلا 


عز :  بسافر كتير 

جميلة :كلامك قليل قوي

عز بابتسامة شبه معد"ومة:طبيعتي بقي


جميلة بابتسامة: انا كمان بحب الشغل، والكلام القليل مش بحب النقا"ش

عز : وبتشتغلي فين؟!

جميلة بابتسامة :في شركة بابا، يعتبر انا المديرة ووجهة للشركة

عز بهدوء:كويس

جميلة : بصراحة نفسي ازور شركتك اوي

عز :تقدري تيجي بكرا

جميلة بابتسامة : تمام، علي فكرة الكل شايف اننا كا"بلز مثالي....بس انا شايفة انك مش مهتم بالموضوع


عز بهدوء: انا فعلا معنديش وقت للمواضيع دي

جميلة :ولا انا، انا بحب شغلي جدا.... ومش بفكر بالارتباط دلوقتي، بس انت عارف الاهل بقي


عز :اممم

جميلة بصتله:نقدر نعمل قدامهم ان في قبول بينا عشان يهدوا شوية، بس مش هنوافق علي اي حاجة يقولوها

عز بهدوء وهو بياخدها علي قد عقلها: تمام

جت رنيم بضيق : انتو مش هتدخلو بقي، الجو برد


جميلة بصتلها بغرور: وانتي مضا"يقة ليه يعني


رنيم بضيق :لا، بس خوفت عليكم شوية


جميلة قربت منها وحطت ايدها علي كتفها وهمست في ودنها :قللي غير"تك دي شوية، لان قريب جدا مش هينفع تعملي كدا قدام اتنين متجوزين


ومشيت من قدامه رنيم ال مضا"يقة  ودخلت جوا

عز تلفونه رن وفتح وكان من الشركة وخرج ووقف قدام القصر


ورنيم بصت عليه بحزن


اما جوا، دخلت جميلة وقعدت مع العيلة


سلمي بابتسامة : ايه، اتكلمتوا

جميلة :اه اتكلمنا، وبصراحة عز ل"بق ومحترم اوي في كلامه


سلمي بابتسامة : مش قولتلك، طب المهم محستوش بحاجة كدا ولا كدا

جميلة بخجل وكبر*ياء : يعني، ممكن يحصل.... بس لسة محتاجين وقت

ريتاج بضحك :دا انتوا تاخدوا الوقت ال عايزينه، المهم بس انه يتجوز

شريف :  لو حصل كدا، انا هجمع شركتي مع عز ونتحد سول


نبيل بابتسامة :دا يبقي قرار حكيم


رهام بتنهيدة : ال ربنا كاتبه هيحصل ، وكل حاجة متو"قفة علي قرار عز


جميلة بصتلها بنظرات تحدي وثقة


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الصباح، في الشركة


ليل كانت واقفة مع روان ومديرةالقسم بتاعهم في الدور الارضي


سلوي مديرة القسم : بصوا بقي انتوا هتروحوا تقولو لباقي المجموعة ، عرض المشروع دا هيبقي في ايدنا ..... لازم نقدم احسن حاجة

روان : حاضر

سلوي :متنسوش انكم مبتد"ءين، يعني لو عايزين تثبتوا في الشركة هنا لازم تعملوا احسن حاجة

ومشيت سلوي من قدامهم


روان بصت لليل:انتي كويسة؟!

ليل :اه، ليه؟!

روان:اصل يعني عز بيه مقلكيش حاجة امبارح

ليل بتوتر:ا لا قال وز*عقلي كتير، وحذ*رني اني اعمل كدا تاني

روان براحة :الحمد لله كنت خايفة تبعدي عني

ليل بابتسامة خفيفة : وهو انا اقدر

روان حضنتها بضحك : دا  انا كنت هست"قيل وراكي

ليل بادلتها الحضن وابتسمت لها


فجاة كل انظار الشركة انتقلت لباب الشركة

دخلت جميلة بفستان جر*يء ونظارة شمسية وعاملة شعرها د" يل حصان

دخلت بكل غر"ور وثقة، واتجهت لسكرتيرة الاستقبال


جميلة بغر"ور رفعت النظارة: عز موجود؟!

السكرتيرة : ايوا عز بيه موجود حضرتك


جميلة :اوكي شوفي بقي حد يوصلني ليه

السكرتيرة وهي بتمسك التلفون :ممكن دقيقة ابلغه سكيرتيرته انك وصلتي 


جميلة بصتلها برفعة حاجب وغر"ور: هو عارف اني جاية، مش ضروري سؤالك البا*يخ دا

السكرتيرة استغربت منها، بس فجاة جه عز

جميلة قربت منه بابتسامة : صباح الخير

عز بهدوء :صباح النور 

جميلة : طب عرفني بقي طريق مكتبك، عايزة اشرب معاك القهوة


عز ابتسم وبص علي ليل : هاتيلنا قهوة علي مكتبي

قال كدا وكان عنده امل انها تغير عليه، هو مش عارف هو عمل كدا ليه بس نفسه يشوف غير"تها


ليل بابتسامة خفيفة : حاضر

في سرها : وانا مالي بحضراتكم، وكمان عايزني انا اجيب ليه كنت بشتغل خدا*مة عند اهلك


عز وجميلة طلعو فوق علي مكتب عز، وليل راحت تجيب القهوة


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في مكتب عز

كان قاعد هو وجميلة علي الانتريه، هي علي الكنبة وهو علي الكرسي ال جمبها

جميلة بابتسامة :شركتك حلوة اوي يا عز، اظن دي الشركة الرئيسية صح؟!

عز بهدوء :اه

جميلة : انا سافرت ايطاليا من شهر وشوفت شركتك التانية هناك، بس انت مكنتش موجود

عز :سايبها في ايد امينة، يبقي مش لازم اسافر كل شوية.... كفاية عليا الفروع التانية


جميلة بابتسامة :بابا قالي اني اقدر اشتغل معاك، وقال انك مش هتحرجني لاني معايا وا"صتة ال هو انت طبعا


عز بتنهيدة :تمام، هبقي اخلي السكرتيرة تجهزلك مكتبك

جميلة بفرحة :شكرا يا عز


الباب خبط ودخلت ليل وفي ايدها صينية القهوة


جميلة بغرور : اهم حاجة تكون سا*دة انا بحافظ علي جس*مي ولياقتي كويس اوي


ليل اتغا*ظت من غر*و. رها و قربت منها لكن فجاة ليل فقد*ت توا*زنها ووقعت القهوة علي جميلة


جميلة قامت بسرعة  وصدمة وبقت تنظف القهوة من علي فستا"نها عشان القهوة كانت سخ"نة بس مش اوي


وعز قاعد علي الكرسي وعلي ملامحة ابتسامة خفيفة جدا من ال ليل عملته


جميلة بصت ل ليل بعصبية :انتي مجنووووونة

وقربت منها ورفعت ايد"ها وكانت لسة هتضر*بها بالق*لم   بس...............


@@@@@@@@@@@@@@


الرابع 


#نقاء_قلبي


فجاة جميلة لقت ال مسك ايدها بقوة، اتصدمت لما لقت عز وقف قصادها، وبيبصلها بحده.... وليل كانت بتبصلها نظرات تحدي وكأنها كانت عارفة انه هيعمل كدا


عز ابعد يديها بحده

جميلة بصدمة:انت عملت ايه؟!

عز بحده:ملكيش حق تمدي ايدك عليها

جميلة :ومين دي اصلا عشان تدافع عنها كدا؟!

عز بحده:ملكيش فيه.

جميلة بصت علي ليل من فوق لتحت بغضب، ومسكت شنطتها وبصت لعز بعصبية وكانت هتخرج بس وقفت وفكرت شوية.... وبعدين رجعت مكانها وحزت الشنطة ووقفت قدام ليل وعقدت ذراعيها بغر*ور :اسمك ايه يا شاطرة؟!

ليل بابتسامة ثقة: ليل

جميلة :اممم، تمام

وقعدت علي الكرسي وحط رجل علي رجل بكبر*ياء:طب هاتيلي قهوة تانية بقي.

ليل بصت لعز ال قعد علي الكرسي وبصلها بجمود:روحي شوفي شغلك دلوقتي.

جميلة بصتله:بس انا طلبت منها قهوة

عز ببرود: اوامرها تاخدها مني انا، مش منك.

جميلة اتضايقت بس مبينتش، وليل خرجت من المكتب وانظار جميلة عليها بغضب


جميلة بصت لعز:انا هنسي ال حصل، وانك كلمتني بطريقة مش كويسة قدام الموظفة.

عز ببرود: مش مهم. 

وقام وقف وهو بيحط ايده في جيبه :انا عندي شغل دلوقتي.

جميلة :طب وشغلي؟!

عز:اطلعي للسكرتيرة هتفهمك كل حاجة

واتجه وجلس علي مكتبه، وجميلة اتضا*يقت من بروده وقامت وخرجت.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في مكتب جميلة


دخلت وقعدت بكل غرو*ر وطلبت سلوى مديرة قسم ليل


سلوى بابتسامة : نعم ياهانم؟!

جميلة قامت وقعدت علي الكنبة :اقعدي ياسلوى


سلوى قعدت جمبها بتوتر

جميلة بابتسامة خبيثة: انتي بقي مديرة قسم العروض صح؟!

سلوى: اه

جميلة:تمام، انتي عندك بنت اسمها ليل؟!

سلوى:ايوا

جميلة قربت منها :حلو اوي، انا بقي عايزاكي تشتغلي معايا

سلوى باستغراب:ازاي؟!

جميلة بخبث :يعني هتجيبي ليا اخبار الشركة، وتعملي كل ال انا عايزاه

سلوى بقلق:ب بس عز بيه لو عرف م....

قاطعتها جميلة :متقلقيش عز مش هيعرف حاجة.... وكل معلومة هتجبيها هتاخدي عليها مبلغ محترم


سلوى عينها لمعت :طب انتي عايزة ايه بالظبط؟!

جميلة بابتسامة خبيثة :عايزة كل خير، ال اسمها ليل تحطيها في دماغك... عايزة الشغل يبقي مضاعف عليها دا غير اني عايزة كمان........

واكملت بخبث وهي بتقول خطتها لسلوى


سلوى بعد ما سمعت اتصدمت وخافت :ب بس ممكن حد يكشفني

جميلة بثقة: متقلقيش، انا معاكي.... المهم فكري دلوقتي في المبلغ ال هتاخديه.

سلوى بتوتر: م ماشي، بس لو جرالي حاجة انا مسكت وهتكلم

جميلة بخبث:تمام، دا اذا حصل بقي. 

سلوى :طب وهبدا امتا؟!

جميلة :اممم بعد يومين تلاتة كدا، عشان محدش يشك في حاجة.... او فيا. 

سلوى:تمام

وقامت وخرجت من المكتب، وهتبدا تنفذ الخطة


وجميلة ابتسمت بش*ر: انا محدش يقدر يرفع عينه في عيني، وانتي اتج*رأتي  اكتر من كدا.... يبقي استحملي بقي.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند ليل كانت قاعدة في قسمها

وكانت بتشوف حاجة علي الابتوب

فجاة وقف قدامها مروان

مروان بابتسامة: ممكن اتكلم معاكي شوية ياانسة ليل؟!

ليل اتوترت لما شافته :ن نعم ا اتفضل


مروان :مش هنا، علي انفراد

ليل بتوتر:م مينفعش.

مروان:ليه؟!

ليل قامت وقفت: قولتلك مش هينفع حضرتك، ممكن امشي بقي.

مروان بضيق :طب ممكن تديني رقم والدك؟!

ليل بضيق : معنديش اب.

مروان بأسف: انا اسف ولله مكنتش اقصد.

ليل :تمام، اتفضل امشي بقي.

مروان اتضايق ومشي من قدامها وهو مقرر انه لازم يعرف عنها كل حاجة

وليل قعدت علي الكرسي وعينها علي الكاميرات، ومتوترة ليكون عز شافها


قربت منها سلوى بعصبية:انتي بتعملي ايه؟! انا مش قلت تركزوا في الشغل

ليل قامت باستغراب:ما انا بشتغل اهو.

سلوى بعصبية:بس انا مش شايفة كدا، انتي قاعدة وسرحانة...ومش مركزة في الشغل


ليل :بس انا ولله بشتغل، ب بس كنت بستريح شوية

سلوى: وهو دا وقت استراحة، تاخدي البريك بعد ما تخلصي شغلك.

ليل : هو في ايه لكل دا؟! 

سلوى بعصبية:انتي كمان بتردي عليا! طب ايه رأيك بقي ان انتي مخص*وم منك يومين.... ععشان تتعلمي الرد كويس.

ومشيت من قدامها

وليل قعدت علي الكرسي بضيق وتعب


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المساء في قصر الرفاعي


ريتاج كانت قاعدة بتتكلم مع مامتها


ريتاج :طب وانتي متأكدة انه هيتجوزها

سلمي بقلق: ايوا انا هخليه يتجوزها، ووهو اكيد مش هير*فض لي طلب. 

ريتاج :طب ما هو مش بيحبها

سلمي بصت ليها : ومن امتا عز بيحب يا ريتاج، ما انتي عارفاه مش بيحب غير شغله


ريتاج :امال هتجوزيه ازاي؟!

سلمي بدون اهتمام : هو هيعتبر الجواز دا مجرد صفقة او يعني منظر قدام الناس.... ومفيش احسن من جميلة. 


رنيم من وراهم بدموع: يعني انتي خلاص قررتي تجوزيه جميلة

سلمي اتنهدت وقامت وقفت وبصتلها :في ايه يا رنيم، يعني انا قولت حاجة غلط..... انا ام وعايزة اجوز ابني عادي يعني.


رنيم بدموع :بس انتي عارفة اني بحبه.

سلمي ببرود :وهو مش بيحبك، يبقي عايزة ايه بقي؟!


رنيم : انتي بتكلميني ليه كدا؟!

ريتاج كانت باصة لرنيم بحزن لانها عارفة شعور الحب من طرف واحد

سلمي :اناي بجد بقيتي تخ*نقي اوي، وبتأفوري جدا


رنيم سكتت بدموع.... وفجاة جريت علي برا وطلعت من القصر

ريتاج كانت هتجري وراها، بس سلمي مسكت ايدها ببرود :سبيها عي مش عيله صغيرة

ريتاج بتوتر:ب بس احسن تعمل حاجة في نفسها، خليني اقول لمامتها طيب


سلمي ببرود :ملناش فيه، اهلها وهما يسألو عليها.... يلا اطلعي اوضتك

ريتاج بصت لمامتها بحزن وطلعت اوضتها وهي قلقانة علي رنيم

سلمي بصت علي الباب وفي نفسها: عايزاني اجوزك ابني وانتي اصلا مش من دمنا ولا من عيلتنا..... بس اعمل ايه بس في ريهام.


وبعدين طلعت اوضتها 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في فيلا عز

ليل كانت بتجهز العشا وبتحطه علي السفرة ولابسة بيجامة واسعة، فجاة حست ان معدتها قلبت وملامحها اتغيرت


جت كريمة وهي بتحط الطبق وشافتها:مالك يا ست ليل؟!


ليل بتعب :مفيش

وقعدت علي الكرسي

كريمة بسرعة:طب هروح اقول للبيه.

ليل بسرعة:لا يا كريمة، قولتلك مفيش حاجة


كريمة بقلق:بس وشك بقي اصفر وشكلك تعبا*نة

ليل :لا متقلقيش، بس يمكن تعب من الشغل


كريمة بابتسامة: بصراحة انا شاكة انك تكوني حامل.

ليل بصدمة:ايه؟! ل لا اكيد لا

واكملت بضيق وتوتر : ح حطي الاكل علي السفرة يلا


كريمة: تمام، بس عامة لو احتاجتي انك تتأكدي.... في في علبة الاسعافات ال في الحمام اختبار حمل


ليل بخوف وتوتر :ل لا انا تعبا*نة شوية بس مش ال في بالك

كريمة : براحتك ياهانم.

وليل اقنعت نفسها انه محصلش، لانها بتاخد الحبا*ية علي طول


وحطت كريمة الاكل علي السفرة، وعز جه وقعد علي كرسيه وهو لابس تيشرت ابيض وبنطلون اسود. 


وبدا ياكل هو وليل

عز بهدوء:عملتي ايه النهاردة في الشركة؟!

ليل : مفيش حاجة، اشتغلت زي كل يوم.


عز سكت واكمل طعامه

ليل رفعت عينها ليه وهي اول مرة تفاتحه في موضوع وبتوتر :ه هي مين البنت ال جت النهاردة؟!

عز بصلها بهدوء : تقصدي جميلة؟! دي تبقي بنت صاحب والدي

ليل نزلت انظارها للطبق:اممم، تمام.... ا اصل يعني بتتكلم وعينها في السقف كدا

عز ابتسم :هي اتعودت علي كدا، دي اتربت برا مصر

ليل : ممماشي

عز بهدوء : في اي اسألة تاني

ليل وهي بترجع خص*لات شعرها لودنها بتوتر:ل لا م مفيش

عز ابتسم بخفة وقرب ايده وحطها علي رأسها وحرك ايده بعشوائية، وابعد يديه واكل طعامه.... وليل بقت تتنفس بتوتر  اكتر


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند رنيم، كانت ماشية بالعربية بتاعتها وبتعيط، فجاة العربية وقفت مرة واحدة

مسحت دموعها ونزلت، لقت عجلة نامت

اتعصبت ومكنتش عارفة هتروح ازاي، وخصوصا الشارع كان فاضي

اتحركت عشان تدور علي تاكسي، ودخلت زقا*ق في ضوء خفيف

بقت تمشي فيه وهي خايفة وحاضنة نفسها

فجاة لقت شخص قدامها

جريت عليه :لو سمحت هو في طريق هنا يوصلني لشارع ****


الراجل بصلها من فوق لتحت بنظرات مقر*فة

الراجل : هه لا بس في طريق مختصر لقلبي لو عايزة.

رنيم بصتله بخوف وتوتر

وكانت هتلف وترجع، بس هو مسك دراعها :استني بس رايحة فين ياقطة؟!


رنيم بخوف :ا ارجوك، سيبني.

الراجل بضحك :يا خلاصي عليكي انتي طلعتي من الناس الهاي..... دا انا كدا هتمتع علي الاخر

وبعدين نادا شخص :يا سعييييد، تعالي ياض ياسعيد انا لقيت م*زة هنا


رنيم خافت وبدات تعيط وهي بتحاول تبعد عنه

جه سعيد بضحك:ايه الحلاوة دي، دا احنا اصت*دنا سمكة ذهبية بقي ولا ايه!

وقعدوا يضحكوا هما الاتنين باستفز*از


رنيم بصوت عالي ودموع :الحقوووووني، حد يلحقنييي.... انا هنااااا

الراجل بضحك:محدش هيسمعك يا قطة، ووفري دموعك دي بقي شوية.

وامسكها بقوة وكان هيقرب منها بس فجاة


لقي ال ضر*به بقوة في وشه وبعده عنها، رنيم بعدت ووقفت تعيط.... وكل دا لسة مشافتش وش الشخص ال انقذها


سعيد بغضب واخرج الة حا*دة :انت مين يسطاااا، وازاي تعمل كدا؟!

الشخص مردش عليه وفضل واقف ببرود

سعيد قرب منه بقوة، بس الشخص ضر*به بقوة في رجله ووقعه علي الارض

جاء الراجل التاني وبصله بخوف وهر*ب

اما سعيد بقي بيز*حف عشان يهرب منه


الشخص بص لرنيم وقرب منها، وهي مش شايفة وشه بسبب الظلمة

الشخص بحدة : تاني مرة متدخليش الشوارع دي، فاهمة

رنيم بخوف بس حاولت تبين العكس :انت بتكلمني كدا، انت مين اصلا؟!


الشخص قرب اكتر لدرجة انه حا*صرها ووجه بان، وكان وسيم وعينه لونها عسلي وطويل وعريض، وابتسم ابتسامة مخيفة:اتكلمي معايا عدل.

رنيم سكتت بخوف

الشخص بحده:متنسيش ان انا ال انقذتك، كنت اقدر اسيبك ليهم عشان يتسلو شوية.


رنيم دموعها بدات تتجمع من الخوف

وهو عينه جت في عينها، وبصلها شوية

رنيم بدموع وعِند : تمام، اتفضل امشي بقي.... انا اقدر اخلي بالي من نفسي كويس. 

وهو رفع حاجبه بسخرية.... وبعد عنها ولف ومشي، وهي خافت وجريت وراه ....ومسكت في اطرف التيشرت بتاعه بعفوية.... وهو بصلها بطرف عنيه وابتسم بخفة، وهي نزلت رأسها في الارض باحراج و كسوف.... ومشيت معاه عشان تطلع من الشارع دا


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند عز وليل في الاوضة


ليل كانت واقفة قدام المراية وبتمشط شعرها


عز كان قاعد وماسك الابتوب بهدوء واصبعه علي جبينه، فجاة رفع انظاره ليها وقعد يبصلها شوية

قام وقف وقرب منها، وحضنها من الخلف.... وليل اتخضت منه

عز نزل وجهه ودفنه في رق*بتها، وبقي بيستنشق رائحتها

وهي بتترعش تحت ايده

عز قرب يده وبدا يفك اول ثلاث ازارار بيجامتها بهدوء، وهي انفاسها بتزيد اكتر واكتر وبتبلع ريقها بصعو*بة


عز بهمس :وحشتيني

ليل سكتت بتوتر

عز ابعد وجهه ولفها وبص في عينها بهدوء، رفعها وقعدها علي التسريحة

وقل*ع تيشرته واقترب منها وحا*صرها بايده

وميل وجهه ليها ونظر في عينها بهدوء


عز بتوهان :انتي عملتي فيا ايه؟!

ليل بصتله بتوتر

عز انزل انظاره لشفا*يفها بهدوء، واقترب منها وطبع قب*لة خفيفة

وامسك ايدها الاتنين وحطها علي كتفه، وحاوط خص*رها بايده وشدها لعنده واصبحت قب*لة قوية مليءة بالشغف


لكن هي لم تكن تبادله او تنسجم معاه، كانت جسد بلا روح


ابتعد عنها لما حس بحاجتها للهواء

 شالها واخدها للسرير وقعدها

 واقترب منها وبدا يطبع علا*مات ملك*يته عليها ولسة هيقرب اكتر.... ليل بعدته وهي حاطة ايدها علي فمها

وقامت وجريت علي الحمام وقفلت الباب وراها، وهو استغرب وقام يخبط علي الباب


اما عندها جوا بدات تستفر*غ، وبعد ما خلصت غسلت وشها بتعب

وبصت علي نفسها في المراية، وافتكرت كلام كريمة بقلق


عز من خلف الباب :ليل، انتي كويسة؟! 

ليل بتوتر:ا اه كويسة، ش شوية واطلع


وبعدين قربت من صندوق الاسعافات و، واخدت منه اختبار الحمل وهي بتترعش


............. بعد وقت


اتصدمت لما بصت في الاختبار، واكتشفت انها حامل

بقت بتتعرق بقوة وخوف

وبصت علي الباب بخوف ورعشة:ل لا م مش هسمح بحاجة تربطني بيك


@@@@@@@@@@@@@@@@


الخامس 


#نقاء_قلبي


كانت واقفة بتترعش وهي ماسكة اختبار الحمل

خبته بسرعة في دولاب الفوط.... وخرجت


عز اقترب منها بهدوء:انتي كويسة؟!

ليل بتوتر :ا اه كويسة، ب بس تعبا*نة من الشغل


عز اخدها في حضنه ومسح علي شعرها :لو عايزة تاخدي اجازة قولي؟

ليل بعدت عنه بتعب :ل لا مش عايزة.... ا انا عايزة بس انام دلوقتي

عز حس انها بتتهرب منه وعض شفا*تيه السف*لية بضيق :اممم، تمام


ليل اتوترت و اتجهت علي السرير واستلقت وهي بتحاول تبعد عيونها عنه علي قد ما تقدر


اما عز اتنهد، واتجه للسرير واستلقي.... نظر اليها بهدوء وبعدين اقترب وشدها واخدها في حضنه

وهي محاولتش تبعد المرة دي وسكتت ومتحركتش، وهي بتفكر هتعمل ايه في الجنين دا؟


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪


في الصباح

ليل فتحت عيونها ببطيء.... لقت عز بيلبس ساعته قدام المراية

ليل قامت قعدت وهي بتفرك في عينها :هو انا اتأخرت في النوم ولا ايه؟!

عز وهو لسة امام المرآة : مش هتروحي النهاردة الشركة، اقعدي في البيت

ليل بصتله :ب بس انا كويسة اقدر اروح.


عز اقرب منها وميل عليها وبهدوء وبصوته الرجولي :وانا مش عايزك تمشي.

ليل بتوتر:ب بس....

قاطعها عز بق*لة خفيفة اسكتتها

بعد ووقف بهدوء وايده في جيبه :مش هعيد كلامي.... ارتاحي النهاردة.

ليل نزلت عيونها بتوتر، وأومإت له بالموافقة، وغطت رجليها تحت البطانية

اما عز لف وكان هيمشي بس رجع تاني وبصلها، وهي رفعت رأسها ليه باستغراب.


حرك يده ووضعها علي وجهها وبقي يمسح بأصبعه الابهام علي خد*ها بهدوء وهو ينظر في عيونها.... بعدين اقترب وطبع قب*له خفيفة، وبعدين ابتعد ومسح علي شعرها بعشواءية.... وخرج

اما هي حطت اصبعها  علي شفا*يفها باستغراب من هدوءه وحنيته، لاول مرة يتعامل معاها بالطريقة دي وكأنه بيحبها


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند رنيم

صحيت من النوم وقعدت علي السرير


قعدت تفكر في الشخص ال انقذها امبارح، وصلها لحد القصر ومشي فورا


رنيم :طب انا لازم اشكره علي الاقل، بس الاقيه فين بس؟!


فجاة الباب خبط ودخلت مامتها وقعدت جمبها علي السرير ومسكت ايدها بحنية :انتي كويسة يا حبيبتي؟!

رنيم بضيق :ايوا يا ماما

رهام : في ايه؟! طلعتي امبارح ورجعتي متأخر.

رنيم بتوتر:ها ا لا كنت مع صحابي.

رهام :ال اعرفه انك معندكيش صحاب

رنيم بضيق :لا يا ماما كنت مع صحبتي رغدة.

رهام :خلاص يا حبيبتي متضايقيش، المهم البسي وانزلي بقي عشان تفطري


رنيم بضيق:لا انا هفطر انا ورغدة برا.

ريهام :ماشي ياحبيتي بس متتأخريش

رنيم :حاضر

خرجت ريهام، ورنيم قامت تلبس وكل تفكيرها في الشخص بتاع امبارح


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الشركة

مروان راح في القسم عند ليل وقعد يدور عليها

قربت منه روان بأستغراب : حضرتك محتاج حاجة؟! 

مروان : هي ليل مجتش؟!


روان بغ*مزة : اه، انت بدور عليها بقي.

مروان بتوتر: احم، ا اصل يعني مش شايفها

روان بابتسامة:علي العموم، هي مجتش

مروان:ليه؟!

روان:مش عارفة، يمكن تعبا*نة مثلا.

مروان:طب متعرفيش عنوان بيتها.


روان: اممم، لا مش عارفة بصراحة.... عمرها ما قالت علي عنواتها ابدا.

مروان فكر في حاجة ومشي فورا، وروان استغربت


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند عز في مكتبه

كان قاعد وقا*لع جاكت بدلته وتاني اكما*م قمي*صه

وكان فاتح الابتوب وبيشوف شغله، بكل هيبه


فجاة الباب خبط، سمح بالدخول.... ودخلت جميلة


جميلة بابتسامة: صباح الخير

عز بهدوء :  صباح النور

جميلة قربت منه وهي ماسكة شوية ورق، ووقفت جمبه وحطت الورق قدامه

جميلة :وقع علي الاوراق دي، عشان العمال يبدوا البناء.


عز مسك الورق وبدا يتفحصه كويس، اما جميلة قربت اكتر وحطت ايدها علي كتفه

عز بصلها بطرف عينه بحده

جميلة وهي بتشاور علي الورق :شوف كدا يا عز، الكتابة دي مش عجباني.

عز اتنهد وقام وقف :تقدري تروحي دلوقتي،وانا هبعت الورق مع السكرتيرة.

جميلة اتضايقت وابتسمت ابتسامة مز*يفة : اوكي

وخرجت

اما عز قعد ومسك تلفونه واتص ب ليل

عز :عاملة ايه دلوقتي؟!

ليل :كويسة.

عز بهدوء : خلي كريمة تعملك حاجة صحية تاكليها.

ليل وصوتها باين عليه التوتر : ل لا ا انا كويسة.

عز :بتعملي ايه دلوقتي؟!

ليل : قاعدة عادي وماسكة التلفون

عز اتنهد لان عادةً هما مش بيتكلموا كتير مع بعض وكمل بهدوء :تمام، خلي بالك من نفسك.

ليل بتوتر :ماشي، باي

وقفلت معاه

عز اتنهد ورجع رأسه للخلف  وهو بيفكر في حاجة


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


اما عند ليل

قفلت التلفون، واخدت نفس

وبعدين حطت ايدها علي بطنها بحزن: ط طب انا اعمل ايه دلوقتي؟!

واكملت والدموع بتتجمع في عينها ورعشة : ا ا اج*هضه.

بعدت ايدها عن بطنها بسرعة وخوف ودموع:ل لا ا انا عارفة ربنا كويس، م مينفعش اعمل كدا.....ط طب هعمل ايه دلوقتي.

وبعدين لقت حل مؤقت :خ خلاص انا هستني شهر، لو خالتي فاقت ههر*ب انا وهي والبيبي.... ب بس لو مفاقتش ه هضطر اقوله.

سندت رأسها عي السرير من كتر التفكير


فجاة الباب خبط ودخلت كريمة

كريمة : في واحد برا عايز يقابلك يا ست هانم.

ليل باستغراب: مين؟!

كريمة :معرفش، مقالش اسمه.

ليل :طب ودخلتيه جوا؟!

كريمة :لا، الحراس موقفينه برا. 

ليل قامت وغيرت هدومها ولبست الطرحة ونزلت


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪

خارج القصر طلعت ليل تشوف مين الشخص دا، واتصدمت لما لقته مروان

ليل بخوف :م مروان، ا انت بتعمل ايه هنا؟!

مروان بابتسامة ىولله اسمي طالع منك زي العسل

ليل بصت بخوف للحراس ال سامعين الكلام


بصت لمروان وخرجت وقفت عند البوابة برا، وهو راح وراها

مروان :هو انتي عايشة هنا؟!

ليل بتوتر :ه ها ل لا د دا.... دا بيت واحدة صحبتي.

مروان باستغراب: غريبة، اصل انا شوفت الملف بتاعك والعنوان دا كان فيه.

ليل بتوتر : ا اصل محبيتش اكتب عنواني، عشان في مكان  بعيد اوي

وبعدين بصتله بعصبية :وانت ازاي اصلا تفتح ملفي وتشوف تفاصيلي!

مروان :يابنت الناس، انا عايزك، وعايز اخطبك وشاريكي.


ليل بعصبية:شاريني! ليه غسالة عليها قسط.... انت عايز تتكلم معايا اتكلم في الشركة مش تجري ورايا بالطريقة دي. 


مروان بضيق :ما انا كل ما بكلمك في الشركة بتتهربي مني.

ليل بعصبية:ودا ملفتش نظرك لحاجة.

مروان باستغراب :حاجة ايه؟!

ليل :اني مش عابزة اقابلك مثلا، ولا البعيد مبيفهمش.


مروان ابتسم بتلقاءية: مش عارف ليه، بس بتشدلك اكتر.

ليل بصتله بتوتر :ا ارجوك، ا انا منفعش.... امشي من هنا وابعد.

مروان :قوليلي بس علي اهلك او عنوان بيتك.

ليل بعصبية:معنديش اهل، ارتحت.... امشي بقي.

مروان :ا انا اسف.

ليل بضيق :انا مش عايزة اسفَك ، ارجوك امشي من هنا.....ارجوك امشي من هنا.

مروان :تمام، بس اعرفي اني هفضل وراكي لحد ما توافقي.... بس صدقيني مش هتلاقي حد يحبك قدي.

ومشي ركب عربيته وانطلق

وليل بصت علي اثره لحد ما راح بضيق :للاسف مينفعش، خصوصا انت.... دا انت ابن عمه. 


ودخلت وبصت للحارس بتوتر: م ممكن متقولش حاجة لعز، دا مجرد واحد بيسأل علي حد قريبي.

الحارس : حاضر يا مدام.

ومشيت ليل، اما الحارس بص للحارس ال قدامه بمعني اعمل ايه؟ 

الحارس:اتصل بالريس، مينفعش نخبي، متنساش الكاميرات.


الحارس وافق ومسك تلفونع واتصل ب عز ووووووو


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند رنيم، كانت في كافيه هي وصحبتها ولابسة نظارة شمسية

رغدة : هو انا ليه حاسة انك مضايقة.

رنيم بابتسامة :لا خالص ما اناي عرفاني مش بحب الن*كد


رغدة بضحك وهي بتشرب العصير :هو في حد قدك

رنيم ابتسمت، بس ابتسامة مز*يفة، في حجات كتير في حياتها محدش يعرفها ولا حاسس بيها غيرها.


فجاة وهي بتبص علي الباب بلا اهتمام، شافته

ايوا شافته وهو داخل ولابس بنطلون اسود وقم*يص اسود ونظارة شمسية وايده في جيبه

بس كان معاه بنت داخلة معاه وبتضحك


رنيم قامت وقفت بسرعة وق*لعت النظارة، وشافته كويس

وهو اتجه لتربيزة من الموجدين وقعد هو والبنت ال معاه. 

رغدة باستغراب: في ايه؟ واقفة ليه كدا؟!

رنيم مردتش عليها واتجهت ليه بسرعة، ووقفت قدامه

رنيم بزهول :هو انت ال كنت.....

وسكتت


اما هو ازال النظارة، ورفع عينه ليها بكل هدوء

سهي البنت ال معاه بصتلها باستغراب :وانتي مين حضرتك؟!

رنيم مردتش عليها وهي لسة عينها في عينه العسلي

سهي : انت تعرف البنت دي يا انس؟!

رنيم بصتلها :انس، اسمك انس! 


انس بهدوء:عايزة حاجة يا انسة؟!

رنيم بأحراج :ا احم، ا اسفة..... ب بس كنت عايزة اتشكرك علي ال عملته امبارح

انس ببرود :ولا يهمك، انا ال عملته طبيعي.

رنيم اتحرجت وهي واقفة لسة وحطت ايدها علي شعرها :ط طب انا همشي بقي، از*عجتم..... اسفة

ومشيت من قدامهم بسرعة


سهي باستغراب: انت تعرفها؟!

انس :موضوع كدا حصل امبارح وساعدتها.

سهي :موضوع ايه؟!

انس بصلها :مش مهم، يلا خلصي فطارك خلينا نمشي..... انا مشغول.

سهي بضيق : انا مش عارفة ايه دا بجد، يعني صحابك ميقدروش يهتموا بالمهمة دي؟!

انس : مينفعش، انا قاءد الفريق.... والاوامر بتكون مني انا.

سهي بضيق :بجد انا ز*هقت اوي، انت مش بتتعامل معايا كأني خطيبتك خالص.

انس بتنهيدة :انا مش رايق للكلام دا دلوقتي.

سهي وقفت بضيق :ولا انا.

وخرجت من الكافيه بعصبية.


انس اتنهد ورجع رأسه للخلف، بعدين حرك عينه ناحية رنيم.... لاقاها بتبصله وهي ماسكة المجلة

اول ما شافته بيبصلها حطت المجلة قدام وشها بتوتر

وهو ابتسم ابتسامة جانبية عليها

قام وقف وحاسب وخرج

اما رنيم قامت بسرعة ومسكت تلفونها وشنطتها


رغدة :رايحة فين؟،

رنيم بسرعة : هبقي اكلمك باي.


وجريت وراه عشان تراقبه، لقته ركب في عربيته السوداء الفخمة

ركبت عربيتها بسرعة وانطلقت وراه 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في فيلا عيلة جميلة


رقية كانت قاعدة في الانتريه، وماسكة تلفونها وبتشوف حاجة

فجاة دمعة نزلت من عيونها، وهي باصة لصورة بنوتة صغير في التلفون


مسحت دموعها بسرعة لما شريف قرب وقعد جمبها.

شريف :في ايه؟!

رقية :ها، مفيش.

شريف : طب كلمتي جميلة؟!

رقية :لا ليه؟!

شريف :عايز اشوف في تحسن في علا*قتها هي وعز ولا لا.

رقية :هو انت كمان عايز كدا.

شريف بصلها :ومعوزش ليه، هو انا هلاقي احسن من عز لجميلة، دا غير اسمه في البلد وناجح في اعمله كلها..... وهيبقي اسمه مع اسم عيلتنا فخر كبير


رقية بتنهيدة: والشركة؟!

شريف :اكيد هجمع شركتي معاه، وشغلي بيزيد اكتر.

رقية : ولله حساها صفقة.

شريف :لما عز يحب جميلة، مش هتبقي صفقة،انتي بس ابقي روحي اقعدي مع سلمي وخليها تستعجل شوية.

رقية بضيق :حاضر


شريف جاله مكالمة في تلفونه، اتوتر وقام وقف بعيد عن رقية

شريف : عايز ايه؟، مش قولتلك متتصلش وانا في البيت.


الشخص:...................

شريف :خلاص خلاص، اما اجي،المهم دلوقتي شحنة المخد*ر.ا.ت الجاية تخلو بالكم منها اوي، انا دافع فيها كتير..... يلا سلام

وقفل معاه، ورجع بص علي رقية بتوتر..... وبعدين اتجه عندها وقعد يتكلم معاها تاني


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


اما عند رنيم فضلت ماشية ورا انس

لحد ما وقف قدام قسم شرطة كبير، ومعروف عنه بأنه لمكا*فحة الار*هاب

لقته دخل والعساكر بيقدوا التحية ليه بكل احترام


نزلت بسرعة ودخلت وراه

شافها واحد من العساكر

طه :نعم يا هانم، عايزة حاجة؟!

رنيم اتوترت ومكانتش عارفة تقول ايه؟وبقت تبص حواليها بتوتر 

طه بشك :في حاجة يا هانم؟!

رنيم بتوتر: ه ها، اصل انا ع عربيتي اتسر*قت، و وعايزة اشوف الظابط هنا.

طه :انتي اسمك ايه؟،

رنيم : انا رنيم الرفاعي.

طه بذهول :انتي بنت عم عز الرفاعي.

رنيم بضيق :اه.

طه :طب اتفضلي معايا


مشيت وراه وهو دخل مكتب واحد من الظباط. 

طه : دي واحدة بتقول عربيتها اتسر*قت يا باشا، واسمها رنيم الرفاعي بنت عم عز الرفاعي. 


احمد :اتفضلي ياانسة.

رنيم قعدت وهي خايفة لكد*بتها تتكشف

احمد: اتفضلي احكيلي تفاصيل اكتر.

رنيم بتوتر : ت تفاصيل، اه تفاصيل..... طب التفاصيل هي ان.....

فجاة سمعت صوت وراها :احمد، يلا مش فاضين يا حضرة النقيب

احمد قام وقف بضحك :استني ياعم كنت بعمل شغلانة كدا..... ولا انت عشان رائد بقي هتتأمر علينا

انس : شغلانة ايه؟!

وبص علي رنيم ال لفت وشها واتصدمت من وجوده.

انس رفع حاجبه وابتسم بجانبيه : بقي هي دي الشغلانة!


انس قرب منها وميل عليها وايد علي الكرسي بتاعها من الخلف وايد علي المكتب

انس :ويا ترا بقي، ايه هي المش*كلة؟!

رنيم بلعت ريقها ومقدرتش تتكلم.

احمد :بتقول عربيتها اتسر*قت.

انس بتمثيل الصدمة :بجد، واتسر*قت ازاي دي بقي

وبص لرنيم ال وشها كان احمر وفاتحة عينها بتوتر وبتتنفس بسرعة. 


احمد بصلها :ما تتكلمي ياانسة.

رنيم بتوتر :ا انا ان....

انس بابتسامة جانبية  :انتي ايه؟

رنيم والدموع هتتجمع في عينها : ه ي ا تس

انس قام وقف بضحك :خلاص، انتي هتعيطي ولا ايه؟!

رنيم حست بالاحراج وزعلت

قامت وقفت بسرعة ووجهت كلامها لاحمد وعينها في الارض و واضح من صوتها الدموع  :اسفة علي ازعاجك، بس مش عايزة اقدم حاجة خلاص.

وخرجت بسرعة

وانس كان واقف حاطط ايده في جيبه وانظاره عليها بملامح الجمود

احمد :شكلها اتضايقت من كلامك! 

انس : يلا عشان نلحق الرجالة، المهمة دي صع*بة.

وخرج ببرود، واحمد استغرب انه غير الموضوع 


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الليل

ليل كانت قاعدة علي الكنبة في اوضتها قدام التلفزيون ولابسة بيجامة بحما*لات 

فجاة الباب اتفتح ودخل عز

ليل قامت وقفت بتوتر

عز لمحها وملامحه كان عليها هدوء مر*عب 

ق*لع جاكت بدلته واقترب منها بهدوء وعر*وق يده واضحة 


نظر ليها شوية وبعدين حاوط خص*رها ببطء وشدها ليه.

قرب وشه منها وبقي يحرك انفه بهدوء علي ووجهها وهو بيستنشق راءحتها

اقترب من اذنها هامسا: عملتي ايه النهاردة؟!

ليل وهي مستغربة منه :ولا حاجة.

عز :في حد جه هنا؟!

ليل اتوترت وبلعت ريقها :ه ها، ا لا..... م مفيش حد جه هنا.

عز شد اكتر علي خص*رها بحده، وهي خافت وبقت تاخد نفسها بسرعة

عز بصوت واضح عليه الحده : متأكدة.

ليل اتأكدت ان الحارس قاله فا قررت ما تكد*بش لانه مش بيحب الكد*ب

ليل بتوتر :ا اه، ف في.

عز بنبرة مخيفة :مين؟!

ليل بخوف :م مروان.

عز ابعد وجهه عنها وبصلها بحده :وكان عايز ايه؟!

ليل بتوتر : ك كان ب بيقولي حاجة بخصوص الشغل. 

عز بغضب : ومكانش قادر يستنييييي لبكرا عشان يقولك!


ليل اتخضت من صوته وبدات ترتعش

عز بغضب :والبيه عرف العنوان منين.

ليل بخوف :ا اصل انا كتبت عنوان الفيلا في الملف ال في الشركة. 

عز بعد عنها بغضب : من بكرا مشوفكيش في الشركة، هتقعدي في البيت من هنا ورايح...... اما مروان بقي انا هشوف شغلي معاه.

ليل قربت منه بتوتر :ل لا يا عز، و والنبي ا انا ببقي خايفة وانا قاعدة هنا لوحدي ولله...... خليني اشتغل في الشركة والنبي

عز بغضب :واسيب البيه يتنطط وراكي كل شوية.

ليل بخوف :ه هبعد عنه ولله ومش هتكلم معاه، ولو كلمني تاني هبقي اقولك.

عز بعد عنها بغضب ولف ومرة واحدة قلب التربيزة الزجاجية ال اتك*سرت مئة حتة 

ليل قربت منه بتوتر ووقفت قدامه :عز

عز بص في عيونها بحده :وانتي طلعتي ووقفتي معاه عادي.

ليل خافت من شكله وعر*وق رقب*ته ال ظهرت


عز بغضب :ابعدي عن وشي دلوقتيييي.... مش عايز اعمل حاجة ازعلك بيهاااا

ليل خافت ورجعت لورا وهو عطاها ضهره وهو بيتنفس بغضب وبيفكر يعلم مروان درس ازاي.


ليل قررت تحاول تهديه وقربت منه ووقفت قدامه، عز بصلها بحدة وكان لسة هيتكلم ويز*عق تاني 

بس فجاة ليل حضنته ورأسها علي صد*ره، وهو سكت دي اول مرة من يوم ما تجوزو تعملها وتحضنه هي.


ليل بتوتر:ا انا اسفة، م مش هتكلم معاه تاني و ولا هبصله حتي...... ب بس خليني افضل في الشركة. 

عز فجاة بدا يهدا، هو فاكر  انها حضنته بس عشان ترجع الشركة مش اكتر مش عشانه هو، بس هدي من حضنها ليه وسكت.... وبعدين حرك ايده وحاوط خص*رها بهدوء.... ونزل وجه لمستواها ودفن وشه في رقب*تها.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

عند رهام كانت قاعدة في غرفتها هي ونبيل جوزها


رهام كانت قاعدة بتفكر بحزن

نبيل : في ايه؟!

رهام بصتله بضيق :انت ازاي مش بتزعل علي رنيم، لما سلمي تكلمها بطريقة مش كويسة.


نبيل قام وقف بضيق : مش بنتك هي ال بتكبر الحكاية، وعايزة تتجوز عز وهو مش هينفع غير لجميلة..... اهلها كويسين وكبار وشركاتنا هتزيد اكتر واكتر. 


رهام بضيق : طب مش تحاول تكلمها او تفهمها انت.... متحيش في يوم كدا تقعد معاها وتعاملها بحنية.


نبيل بضيق : ببقي مشغول، مش فاضي


رهام وقفت بعصبية: بتبقي مشغول ولا انت ال مش عايز تعاملها كأنها بنتك.... اكمنها مش من د*مك.


مروان من عند الباب بصدمة :انتي بتقولي ايه؟! رنيم مش اختي!


@@@@@@@@@@@@@@@@


السادس 


#نقاء_قلبي


مروان بعصبية :يعني رنيم مش اختي؟!


رهام اتخضت وبصت وراها بفز*ع

قامت بسرعة وقفلت الباب، وبصت لمروان مسكت ايده واخدته علي الكنبة.

رهام بتوتر:ا اهدي يامروان وانا هفهمك كل حاجة.

مروان بذهول :هتفهميني ايه؟! قوليلي رنيم تبقي اختي ولا لا؟!

رهام باند*فاع : لا، دي بنت خالك عماد. 

مروان بص لنبيل بصدمة وبعدين بصلها باستغراب:يعني ايه؟!


رهام بضيق :ر رنيم تبقي بنتي و ولا تبقي  بنت نبيل.

مروان اتصدم وبص علي نبيل ال قعد علي الكنبة بضيق


مروان بصدمة :مش خالي دا مسافر من سنين، دا انا عمري ماشفته.

رهام بدموع : كان عايز يخلص عليها وهيا صغيرة، بس انا اخدتها وهو سافر.

مروان بعصبية:واخدتيها ليه، انا مش مكفيكي يعني!

نبيل بضيق:امك ال كانت هتمو*ت عليها لو ما أخدتهاش.


رهام بدموع :يعني اسيبه يق*تلها، ا انا اصلا مكنتش هعرف اجيب ولاد بعدك يا مروان.... عشان كدا اخدتها اربيها زي بنتي.

مروان بعصبية:اه زي بنتك، طب وياترا هي عارفة بقي؟!

رهام بتوتر:مروان، اوعي تقولها يابني، دي ملهاش غيرنا.


مروان بصلها بقر*ف وخرج

نبيل ببرود : قولتك من وقتها خلينا نقوله، ونعرفها هي كمان..... بدل ما هي ماشية هنا وهنا بفلوسنا.


رهام بصتله بعصبية: بتصرف من فلوسي انا هي مجتش جمبك.

نبيل بصلها بغضب وخرج هو كمان من الاوضة.

ورهام قعدت علي السرير تعيط، من كلام جوزها وجبر*وت ابنها.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند ليل وعز

عز كان واقف في البلكونة وماسك تلفونه وايده في جيبه.


عز بجمود:من بكرا تنقل مروان لفرع امريكا.

الشخص :بس مفيش مشا*كل هناك حاليا.

عز بحده :اعمل ال بقولك عليه.

الشخص :اوامرك ياباشا.

وقفل معاه


عز قفل التلفون، وقعد علي الكرسي بتنهيدة.... وكان مرجع رأسه للخلف وينظر للنجوم.

فجاة جت ليل ومعاها كوباية القهوة وحطتها علي التربيزة ولفت وكانت هتمشي، بس هو مسك ايدها وقربها وقعدها علي رجله.

ليل بعدت عيونها عنه بضيق.

عز حط ايده علي شعرها وبدا يمسح عليه وبهدوء: متزعليش مني.

ليل لفت وشها بضيق وهي عا*قدة ذراعيها.

عز قرب اصبعه منها ولف وشها ليه بهدوء....وظل ينظر لها بابتسامة خفيفة جدا.

ليل بصت في عيونه، واتوترت من نظراته وحاولت تقوم، بس هو قربها منه اكتر، ودفن وجهه في رقب*تها وظل يطبع علا*مات ملكي*ته بخفة.


وليل اتوتر اكتر وهي بتحاول تبعد عنه، لكن هو محاو*طها من عند خص*رها بقوة

فجاة قام بعضها، وهي صر*خت وبعدت وشها عنه وبصتله بغي*ظ

عز ابتسم ابتسامة جانبية خفيفة علي منظرها.

ليل بضيق :انا عايزة انام، م ممكن تبعد شوية. 

عز اقترب من اذنها وهمس:وهو انا عملت حاجة لسة.

ليل اتوترت اكتر وبتوتر: ا انا ولله لسة تعبا*نة، وعايزة انام.


عز بعد وشه وبصلها

ليل بتوتر: ص صدقني ولله.

عز اتنهد بجمود وبعد ايده عنها، وهي قامت بسرعة.


عز بهدوء : جهزي نفسك بكرا، عندنا سفرية عمل.

ليل بابتسامة :ي يعني هتخليني في الشركة؟!

عز قام وقف قدامها وايده في جيبه بجمود : ايوا.

ومشي من قدامها واتجه للحمام

اما هي حست انه اتضايق منها تاني، وحاولت تبطل تفكير.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الصباح في الشركة


عز كان قاعد في مكتبه، السكرتيرة بلغته ان مروان عايز يدخله


مروان دخل بغضب :انت نقلتني ليه لشركة اميركا؟! 

عز بحده :وطي صوتك.

مروان اتنهد بغضب وسكت.

عز وقف وقرب منه بجمود : نقلتك عشان تهتم شوية بالشغل، بدل ماانت داير ورا الموظفات.

مروان باستغراب :قصدك ايه؟!


عز بحده: قصدي بقي انت تعرفه مع نفسك، دلوقتي تتطلع وتجهز نفسك عشان السفر.

مروان بضيق :بس انا.....

قاطعه عز بحده : انا مش فاضيلك، عندي شغل.

مروان بقي واقف قا*بض ايده بغضب وضيق... ومش قادر يتكلم قصاد عز لان هو الكل في الكل.


عز بجمود :ها هتطلع ولا هتفضل واقف كدا.

مروان خرج بضيق وقرر يروح يكلم ابوه.


اما عز خرج ووراه بعض الموطفين

نزل للاسفل عند مدخل الشركة.... وكان مجموعة من الموظفين موجدين حتي ليل، وجميلة

بص علي ليل، ال هتركب مع الموظفين في عربية تانية

جميلة قربت منه بابتسامة:انا هركب معاك يا عز.


عز مردش عليها ولسة عينه علي ليل.... جميلة استغربت من سكوته وبصت في المكان ال بيبص فيه لفته بيبص علي ليل.... اتضايقت وبصتله. 

بعدين عز ركب العربية، وجميلة لفت وركبت جمبه.

وليل ركبت مع باقي الموظفين في العربية الاخري، وانطلقوا ل الغردقة وتحديدا في الجونة


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في مكان مجهول

يجلس شخص واضح عليه الجبر*ت وامامه بعض الرجال


الشخص ببرود : جهزت الرجالة؟!

الرجل :ايوا ياباشا، وهنه*جم بكرا في وقت الحفلة. 

الشخص : انا عايز الحكومة تعرف هيا بتتعامل مع مين، خصوصا ان في شخصية مهمة جي النهاردة.

الرجل بابتسامة خبيثة: عز الرفاعي.

الشخص بضحك :دي هتبقي زلز*لة كبيرة.

الراجل :علي العموم احنا جاهزين.

الشخص :تمام، يلا روحوا واستعدوا.

ومشي الرجالة


وكان في واحد من الحراس واقف بعيد وسمع كل حاجة.

مسك تلفونه وكان عايز يكلم حد، بس معرفش بسبب الحراس.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الفندق

كان فندق فخم وكبير ومشهور بخد*ماته الفخمه


عز او ما دخل من الباب الفندق ووراه الموظفين، وجميلة ماشية جمبه بكل ثقة.


قربت من موظفة الاستقبال بسرعة واحترام ووراها اتنين كمان.

الموظفة بابتسامة : اهلا بحضرتك يا عز بيه، جناح حضرتك جاهز.

جميلة بغرو*ور :وشوفيلي جناح انا كمان بليز. 

الموظفة:اوامرك يا هانم، كله جاهز.


عز بهدوء: والاوض.

الموظفة :كل الاوض لموظفين حضرتك جاهزة.


روان ميلت علي ليل بحماس:دا حجز لكل واحد فينا اوضة في الفندق دا..... وااااو.

ليل ابتسمت علي حماسها.


فجاة دخلت رنيم ووقفت جمب عز وبصت للموظفة:وجناح ليا انا كمان لو سمحتي.

الموظفة : تمام حضرتك.

عز :ايه ال جابك.

رنيم :كنت زهقا*نة، فا قولت لبابا اني اجي معاكم وهو وافق.


جميلة بغرو*ر :بس احنا جايين عشان الشغل، مش رحلة هي.


رنيم بضيق: عارفة، م ما انا قررت يعني اساعدكم..... ف في اي حاجة.

جميلة كانت هتتكلم، بس عز قاطعها.

عز :خلاص، مش مهم.

ومشي واتجه لجناحه..... وبعدين كل الموظفين اتجهوا لاوضهم


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند مروان ونبيل

مروان بعصبية:بقولك عايزني اسافر، وانا مش عايز.

نبيل بضيق :خلاص يا مروان اعمل ال بيقولك عليه.


مروان بصدمة وعصبية: هو ايه دا ال اعمل ال هو عايزه، ليه انا معنديش رأي ولا ايه؟!

نبيل بضيق :يابني انت عارف عز كويس.... وكدا كدا الشركات بتاعته، احنا ملناش حاجة هنا.

مروان بعصبية :بس انا مش هسكت، ومش هسافر.... انا متأكد ان في دماغه حاجة، عشان كدا عايزين ابعد عن الشركة.

نبيل : مروان، اسمع الكلام وسافر وابقي ارجع بعد اسبوع وانا هبقي اكلمه.

مروان بعصبية:لا، اما مش هسافر... وال هو عايزه يعمله.

ومشي بسرعة من قدامه وخرج من القصر


نبيل قعد علي الكرسي بضيق وهو بيفكر يعمل ايه؟


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


بليل في الفندق

في جناح عز


خرج من الحمام وهو لابس بنطلون بس، قرب من تلفونه واتصل ب ليل.

عز بهدوء:تعاليلي.

ليل بتوتر:ب بس ممكن حد يشوفني، م مش دلوقتي.

عز ز*هق من تهر*بها منه  وقال بحده : دقيقة والاقيكي عندي.

وقفل معاها


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪


في الخارج، ليل كانت قريبة من جناحه وماشية بتوتر احسن حد يشوفها

ولابسة طرحتها وبنطلون اوفر سايز وبلوزة بيضة.


كانت ماشية ببطء وهي بتبص حواليها.

وكانت خلاص قربت من الجناح.


سمعت صوت وراها :انتي بتعملي ايه هنا؟!

لفت بسرعة وكانت جميلة: ا انا.


جميلة بصتلها من فوق لتحت بشك : اتكلمي بتعملي ايه هنا؟!


ليل كانت هتتكلم، بس فجاة الباب اتفتح وكان عز ولابس قمي*صه الابيض


عز بهدوء: في حاجة؟!

جميلة :كنت جاية اتكلم معاك شوية، بس مش عارفة البنت دي ايه ال جابها هنا!


عز ببرود :انا ال طلبتها. 

جميلة باستغراب : ليه؟!

عز برفعة حاجب :وهو انا مضطر اقولك؟!

جميلة بضيق: ل لا ب بس يعني افهم.

عز :علي العموم هي جت عشان اتكلم معاها بخصوص اجتماع بكرا.

جميلة بضيق :اه، تمام....اتفضلي.


دخلت ليل ،وجميلة عملت نفسها مشيت، وعز قفل الباب.


جميلة وقفت علي جمب واتصلت بحد :الو، تعالي عند جناح عز.... عايزاك تراقبه للصبح.

وقفلت وبصت قدامها بشك :ما انا لازم اعرف انت بتهتم بيها هي ليه بالذات.

ومشيت وراحت لاوضتها.


٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪


عند عز في الداخل

دخلت ليل بضيق وبصتله :عجبك كدا؟!


عز اقترب منها وهو بينزع ازرار قمي*صه وبحده :اه عاجبني.


قرب منها اكتر وق*لع القمي*ص..... ليل اتوترت وحاولت تبعد لكن هو شدها من دراعها.


عز بحده:ايه! هتتهربي مني تاني؟!

ليل بتوتر :ع عز، ا انا تعبا......

قاطعها بحده : تعبا*نة! هتفضلي تقولي كدا لحد امتا ياهانم؟


ليل بقت تاخد نفسها بصعوبة ومعرفتش تعمل ايه.


عز قربها منه اكتر ، وازال الطرحة وقرب ودفن وجهه في رق*بتها

انزل يديه وادخلها من اسفل البلوزة وحاوط خص*رها.


ليل بتوتر: ط طب انا نعسانة اوي، متنساش اننا عندنا اجتماع بكرا.

عز مردش عليها واكمل ما يفعله.

ليل بخوف :ع عز، ا انا.

 سكتت واتنهدت بدموع ورعشة :ع عز، ا ارجوك... م مش عايزة كدا دلوقتي، اديني وقت اتقبل.


عز بحده :لحد امتا؟!

ليل بدموع :ه هحاول ولله، ب بس ارجوك م متعملش كدا دلوقتي.

عز بعد عنها وبص في عيونها، قرب يده من وجهها وبدا يمسح دموعها.

ليل بصتله في عيونه ولال مرة بتحس براحة منه ومن تقبله لكلامها.

عز امسك يديها، واتجه للسرير، نيمها وقرب ونام جمبها واخدها في حضنه.

ليل تقبلت حضنه بدون نقاش، وغمضت عينها بهدوء.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الصباح

رنيم كانت ماشية في الفندق ومركزة في تلفونها، وكانت بتدور علي الفيس علي صفحة  انس.... ومش لاقياها


فجاة وهي ماشية خبطت في حد وكانت هتقع لكن هو شدها من خص*رها بسرعة وقربها منه.


وظهرت الصدمة في عينها، وهو اتزهل من وجودها.


@@@@@@@@@@@@@@@@@


السابع 


#نقاء_قلبي


رنيم اتصدمت من وجوده وبصتله بصدمة :انت؟!

انس اتصدم هو كمان من وجودها.

رنيم بعدت عنه وحطت ايدها في وسط*ها بغي*ظ :ما انت شكلك كدا بترا*قبني.


انس كان هيرد عليها بعصبية، بس احد فريقه نده عليه.... بصلها بحده وبعدين مشي من قدامها بسرعة.


وهي استغربت منه، بس حست من جواها انها مبسوطة انه هنا في نفس المكان.


قربت منها جميلة بغر*ور :ايه يارنيم، واقفة ليه كدا ياحبيبتي.

رنيم بضيق :واكا كنت اشت*كيت لحضرتك.

جميلة بضحكة مست*فزة : لا، بس انا حبيت اطمن عليكي.... واشوف غيرتك مني موجودة ولا لا.


رنيم بغي*ظ :وانا اغير منك ليه بقي؟!

جميلة وهي بتبص علي اضافرها بغر*ور:يمكن مثلا عشان قريبة من عز!


رنيم بصتلها بقر*ف ومشيت من قدامها، وجميلة ابتسمت بغرو*ر.

فجاة تلفونها رن.

جميلة : ايه؟!

الشخص : من امبارح وهي مطلعتش من عنده.

جميلة بنظرة حده وفي سرها :يعني ال في بالي صح.

الشخص :اعمل ايه تاني؟!

جميلة بضيق :خلاص امشي من عندك.

وقفلت وقعدت تفكر ياترا عز علي علا*قة مع الموظفة مثلا.... وقعدت تفكر ازاي تتأكد من كلامها كويس.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند ليل وعز

ليل صحيت من النوم وفتحت عينها ببطء وكانت لابسة قمي*صه ، فتحت و لقت عز واخدها في حضنه وكان صاحي وبيحرك ايده بهدوء علي شعرها.


ليل اخدت نفس و بتوتر:ص صباح الخير.

عز بهدوء :صباح النور.

ليل :هي الساعة كام؟!

عز :عشرة ونص.

ليل بعدت عنه بسرعة وصدمة:ايه دا اجنا كدا هنتأخر علي الاجتماع.

عز قام قعد علي السرير و بهدوء:مش مهم.

ليل بصتله باستغراب من بروده، وبعدين جريت علي الحمام وغيرت هدومها  بتاعة امبارح.


عز قام ومسك تلفونه واتصل بحد وبقي يتكلم معاه بخصوص الشغل.

خرجت ليل وهي لابسة ومستعدة للخروج، لقت عز بيتكلم في التلفون، ولابس قمي*صه بس لسة بيقفل الزراير.


ليل قربت منه ووقفت قدامه وقربت اكتر وبقت هي تقفل الزراير بنفسها من تحت. 

عز ركز معاها ونسي مين ال معاه علي الفون.

ليل رفعت عيونها ولقته بيبصلها، نزلت عينها بسرعة وبتوتر.... وقلبها بينبض بسرعة.


الشخص ال علي التلفون :الو..... عز بيه، سامعني؟!

عز بهدوء: اقفل دلوقتي، نتكلم بعدين.

وقفل معاها وعينه عليها وهي بتقفل الازرار بهدوء وبتوتر.


اما هو حاوط خص*رها بهدوء، وقربها منه اكتر.... وليل بلعت ريقها، وهي اصلا وصلت للزر الرابع.... رفعت رأسها ليه وهو نظر علي شفا*يفها، شدها لعنده اكتر وقرب وجهه منها وحاوط خد*ها باليد الاخري....  وميل وجهه لها وطبع قب*لة قوية علي شفا*يفها.

وليل ايدها علي صد*ره، ويده عل خص*رها ويشدها ليه اكتر.

ليل حاولت تبعد عنه، قبل ما يفقد سيطرته علي نفسه.


بعدت عنه بالعافية وهي بتاخد نفسها وبتوتر:ه هنتأخر علي الاجتماع.

عز مردش عليها ولسة هيقرب تاني، الباب خبط.

ليل بصدمة : ا الباب!

وبعدت عنه وبتوتر:ا الباب، ا اكيد حد من الموظفين.

 عز اتنهد ومردش علي ال بيخبط واتحرك للدولاب  ولبس بدلة فخمة بالون الرمادي.

وليل خرجت من الاوضة وراحت وقفت في الصالة.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


تحت في الفندق في منطقة فخمة ومثل غرفة الاجتماعات الكبيرة وكان جمبها  بشوية حمام سباحة والمكان كان جميل.... ووعز ال كان حاجز المكان دا كله.


جلس في الكرسي الرئيسي بكل هيبه، وجلس اصحاب الشركة الاخري.... وبعدين قعد كل الموظفين،وجميلة قررت تقعد جمب عز..... حتي رنيم قعدت معاهم رغم انها مش فاهمة حاجة بس قالت تتعلم. 


صاحب الشركة الاخري خليل بابتسامة :نورتنا يا عز بيه.

عز اومأ ليه بهدوء، وهو جالس بكل هيبه واصبعه علي ذقنه.


خليل بص لمساعده :ابدا يلا.

قام مساعده وبدا يشرح المخطط للجميع.


والكل ركز في الاجتماع ال طول اوي.


................ بعد ساعات. 


انتهي الاجتماع، والكل قام وقف وخليل سلم علي عز

خليل بابتسامة: بمناسبة موافقتك واتفاقنا، انا عامل حفلة النهاردة في الفندق.... واتمتي انك تشرفني.


جميلة قربت منهم بابتسامة غرو*ر: اكيد يامستر خليل، مش هنتأخر عليك.

خليل بصلها وابتسم وبعدين بص لعز.

عز بهدوء :تمام.

خليل بابتسامة : كدا كدا الحفلة بعد تلت ساعات، وانا عازم جميع موظفينك برضوا.

عز : هنيجي اكيد.

خليل وقف يتكلم معاه شوية..... وجميلة عينها علي ليل بخبث.


رنيم كانت واقفة جمب المسبح وماسكة تلفونها، ولقت اخيرا صفحة انس ولقت صورته لكن مفيش اي استوريهات او صور كتير.... واصحابه كلهم ضباط.

قربت منها ليل وشافتها وهي بتبص علي صورت انس رغم ان هي متعرفوش.

ليل :علي فكرة انا شوفت الشخص دا في الفندق امبارح، علي ما اتذكر يعني.

رنيم بصتلها بذهول، وبعدين قالت بضيق وتوتر: ا لا د دا انا كنت بقلب عادي وشوفته.... ملكيش دعوة انتي.


ليل بابتسامة : بس انا شايفة حاجة في عنيكي.

رنيم اتوترت :ا ايه، ايه في عنيا.... هو انا نسيت احط ايلاينر ولا ايه؟!

ليل ابتسمت عليها وبصت قدامها للمسبح : لا، بس حاسة كدا ان في حاجة جاية في الطريق.

رنيم  باستغراب:حاجة ايه؟!

ليل بصتلها بابتسامة:حب مثلا!

رنيم سكتت ومعرفتش ترد تقول ايه، وفكرت في انس وبتلقاءية ابتسمت بخفة.....وليل لاحظت ابتسامتها واتأكدت انها طيبة بس بتداري.


وكانت واقفة بتبص لليل، فجاة حست ان حد ز*قها وهوب وقعت في حمام السباحة وهي اصلا مش بتعرف تعوم..... الكل اتصدم وقرب ناحية المسبح.


عز شافها واتصدم وبدون سابق انذ*ار، قل*ع جاكت بدلته بسرعة وجري علي حمام السباحة ونط.


الكل اتصدم من رد فعله، وجميلة اتضايقت لما اتأكدت ان في حاجة بينهم بس لسة متعرفش هي ايه؟!


عز نزل بسرعة ولحق ليل واخرجها من المسبح ونيمها علي رجله.

عز بقلق :ليل!

لي فجاة بقت بتسعل بقوة، وعز اخدها في حضنه وهو بيمسح علي ضهرها.

مساعده كريم مد ليه الجاكت وعز اخده بسرعة وغطي ليل لان الدريس كان خفيف وبدا يلز*ق علي جس*مها.


وكل الموظفين واقفين مصدومين وبيهمسوا، انه نزل وانقذها دا غير انه واخدها في حضنه.

ليل ما كانتش قادرة تتكلم وعينها بتقفل وتفتح.

عز بغضب :وقعت ازاي؟!

رنيم بخوف:و ولله هي كانت واقفة جمبي، ومعرفش ازاي وقعت.

عز اتنهد بغضب و شال ليل وطلع من المكان واتجه لجناحه....وجميلة واقفة هتتجنن.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


عند عز في جناحه

دخل الاوضة وحط ليل علي السرير بهدوء، قرب منها عشان ينز*ع ملابسها.

ليل بصدمة :ايه؟!

عز :ايه؟! لازم تق*لعي هدومك، دي مبلولة.

ليل بتوتر:طب اطلع انت وانا هغير.

عز بابتسامة جانبية خفيفة:علي اساس اني مشوفتش كل حاجة قبل كدا.

ليل بلعت ريقها بتوتر وسكتت بضيق.

وعز اقترب منها  بهدوء وبدا ينز*ع ملابسها وهو باصص في عيونها.

بس هي نزلت عيونها للاسفل بحزن.

عز بهدوء:وقعتي ازاي؟!

ليل بضيق: في حد ز*قني ووقعت.

عز:رنيم؟!

ليل :لا، رنيم كانت واقفة جمبي.... وانا وقتها كنت باصة عليها اصلا.

عز اتنهد وسكت وقام واتجه للدولاب، وليل غطت نفسها بالبطانية.

عز وهو بيق*لع قمي*صه المبلول : هبعت اجيبلك فستان دلوقتي.

ليل اومأت، وضمت رجلها وسندت رأسها علي السرير.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في المستشفي.


دخل مروان بعد ما دور ورا ليل وعرف ان عندها خالة وفي المستشفي.

قدر يعرف رقم الغرفة ال فيها خالتها، واستغرب لانها كانت في افخم واغلي جناح في المستشفي.


دخل المصعد وطلع للدور

وكان فاضي مفيش غير غرفة وقدامها اتنين حراس.


قرب منهم باستغراب :ا لو سمحت، مش دي اوضة سناء.

الحراس بصوا لبعض بجمود، وبعدين احد الحراس تكلم.

الحارس : انت مين؟! وعايز ايه!

مروان بتوتر: ا انا ابقي ابنها، وكنت مسافر ورجعت النهاردة من السفر.


الحارس استغرب وبص للحارس التاني، ال اتحرك ووقف بعيد شوية واتصل بعز..... بس مردش.


مروان بصلهم:هو في مش*كلة ولا ايه؟!

الحارس :نتأكد الاول انك ابنها.

مروان باستغراب :وهتتأكدوا ازاي يعني؟!

الحارس :من الريس.

مروان استغرب اكتر، مين الراجل ال بيهتم بخالة ليل.


جاء الحارس :البيه مردش.

الحارس الاخر بص لمروان :مينفعش تدخل تقدر تيجي بكرا.


مروان كان هيتكلم بس سمعوا صوت الاجهزة بتصفر جوا.


احد الحراس جري ونادا الدكتور، ودخل يتفحصها وكانت الصدمة...............


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


بليل في الفندق


في قاعة الحفلات، وكانت في الاسفل وكان في سلم عريض في المنتصف للصعود والنزول. 

كان في معازيم كتير. ورجال اعمال مهمين

وجميلة كانت موجودة هي ورنيم كمان.


وعز كان واقف مع مساعده وهو لابس بدلة سوداء فخمة وايده في جيبه. 

كريم : مروان مسافرش امريكا.

عز بحده :تمام، اما ارجع نبقي نشوف الموضوع دا.


فجاة قرب منه مجموعة من رجال الاعمال.

سعيد :نورتنا ياعز بيه، اهلا بحضرتك.

عز بهدوء:اهلا بحضرتك.

عمار : انا مكنتش متخيل اني هشوفك النهاردة ولله.


قرب منهم خليل بابتسامة : انا اقنعته بالعافية انه يجي هنا في الجونة.

عز بابتسامة خفية :واديني جيت.

غافر :اهلا بحضرتك، نورت المكان.

قربت منهم جميلة بابتسامة :اهلا بحضراتكم.

سعيد :اهلا بوجودك، شريف عامل ايه؟!

جميلة : بابي كويس، مرسي.

عمار : مبقاش حد بيشوفه يعني.

جميلة بغر*ور :عنده شغل كتير.

سعيد بابتسامة :انتي جيتي هنا مع عز، صح؟!

جميلة قربت من عز :اكيد، انا بقيت بشتغل معاه كمان في الشركة.

عمار :ممتاذ.

غافر : بصراحة انتوا ثنا*ءي جميل.

جميلة حطت ايدها علي كتف عز :مرسي لزوقك.

عز بصلها بحده وبعد ايده عنها.... وحط ايده في جيبه وبجمود : لا ثنا*ءي ولا حاجة دا سو*ء تفاهم يا حضرات.

خليل :احنا اسفين يا عز، مكناش نقصد


وقعدوا يتكلموا مع بعض .... لكن فجاة عين عز راحت علي السلم وشاف ليل وهي نازلة بفستان طويل بينك باكما*م واسعة شوية.

وجميلة بصت لعز، وعرفت انه بيبص علي ليل.


روان قربت من ليل بانبهار:ايه الشياكة والحلاوة دي!

ليل بابتسامة :دا انتي سكر.

روان حضنتها ووقفت معاها واتكلموا.


........ اما رنيم


كانت ماشية ومضا*يقة وفي نفس الوقت حزينة لان مفيش حد اتكلم معاها وكانت وحيدة.


فجاة شافته وهو واقف مع بعض زملاءه ببدلة سوداء ويده في جيبه وينظر للمكان من فوق لتحت بنظرة تفحص


قربت منه بتلقاءية وابتسامة :انس.

انس بصلها واستغرب منها وانها بتناديله وكأنه حبيبها مثلا.


صاحبه ال معاه :انت تعرفها؟!

انس بحده وهو باصص ليها بس موجه كلامه لفريقه :شوية وراجع.

وامسكها من ذراعها بقوة واخذها علي جمب، وكان ممر فاضي بالاصح يعني يؤدي للحمامات.


انس بحدة :انتي مين وبتتكلمي معايا ليه اصلا؟!

رنيم بخوف :و ووله ما كان قصدي.

انس بحده :اسمعي يابنت الناس، لو هتلفي ورايا عشان لحقتك في اليوم اياه..... تبقي عبي*طة وهب*لة، ابعدي عني احسنلك.

رنيم دموعها بدات تتجمع في عنيها، وهو حس انها هتعيط.... بعد عنها ومشي من المكان ورجع لاصحابه.


اما هي عيطت بصوت مكتوم....وهي حاسة ان الجميع بيكر*ها ومحدش بيحب يبصلها حتي او يتكلم معاها.... مسحت دموعها بسرعة وخرجت....وقعدت تبص علي الجميع شافت ليل واترددت تروح ليها، بس قررت واتجهت عندها.


عند انس

حسام :مين البنت دي؟!

انس بضيق :دي واحدة كدا معرفة قديمة.

صادق : طب دي هتبقي فيها خطو*رة علي الخطة.

انس :متقلقش، انا مشيتها خلاص.

احمد قرب منه بهمس :مش دي البت بتاعت العربية.

انس داس علي رجله وهمس بحده :مش عايز اسمع صوتك.

احمد با*لم وهمس : طيب يا عم الله، يخربيت تقل رجلك.


حسام : الحق دول جم.

الكل نظر ليهم وهما نازلين من علي السلم.


كان مجموعة اشخاص يرتدون الاسود، ويترأسهم رجل في الاربعينيات.


..............


اما عند رنيم قربت من ليل باحراج :احم، ممكن اقف معاكي شوية؟!

ليل بابتسامة :اكيد.

رنيم وقفت جمبها ووقفت بسكوت.

ليل :مش عايزة تقولي حاجة؟!

رنيم :ها، ا اه، ل لا.

ليل بابتسامة :متخافيش سرك في بير.

رنيم بصتلها برجاء :يعني لو قولتك حاجة ممكن تتر*يقي عليا؟!

ليل :لا طبعا، واتر*يق عليكي ليه يعني؟!

رنيم بتردد حكت لها علي كل ال حصل من اول ماشافت انس،وقالت انها اتشدت ليه ومش عارفة ازاي؟


ليل :طب وليه انتي تمشي وراه، ما تسبيه هو ال يمشي وراكي.

رنيم سكتت بحزن ونزلت عيونها.


قربت منهم جميلة بغر*ور : واو مكنتش متوقعة اني اشوفكن مع بعض الصراحة!

رنيم اتضا*يقت وكانت هتتكلم بس ليل مسكت ايدها.

ليل بابتسامة :عادي، يعني دي غر*يبة دي لما اتنين يقفوا مع بعض... ولا انتي مش عايشة معانا في العصر ولا ايه؟!


جميلة اتغا*ظت وكانت هترد بس جالها مكالمة من والدها، بصت ل ليل من فوق لتحت وبعدين وخرجت من المكان.


رنيم :مش بطيق البنت دي. 

ليل :ولا انا الصراحة.


رنيم وليل بصوا لبعض وابتسموا ابتسامة واسعة.


.............. بعد مدة


عز كان واقف بيتكلم عادي جدا مع الرجال، بس فجاة حس بحاجة غربية بعد انظاره وبقي يبص علي اماكن معينة بشك.... وشاف رجال من بعيد لابسين اسود وبيبصوا عليه، وبعدوا انظارهم عنه لما شافوه بيبص عليهم. 


قرب من ليل ومسك ايدها :تعالي عايزك.

ليل استغربت منه واتوترت من ال بيبصوا عليها. 

وكان هيخرج من المكان بس فجاة. 

 وبدون سابق انذ*ار، حدث اطلاق نيرا*ن..... وعز مسك ليل وجري عند رخا*مة المشرو*بات ونزل ليل للاسفل، وهو اخرج مسد*سه من خلف بنطاله.


ليل بصدمة وخوف :ايه ال بيحصل، وايه ال معاك دا؟!

عز بصلها ومردش عليها، ورفع سلا*حه ناحية ال بيطلقوا عليه.


اما انس وفريقه اخرجوا اسل*حتهم واستخبوا ورا الاعمدة وبداوا يطلقوا النا*ر.


انس بصوت عالي : خلو بالكم من المعازيييييم.

فريقه في صوت واحد :امرك يا فندم.

انس لاحظ رنيم ال بتحاول تهرب ومش عارفة وعمالة تعيط.


قرب منها بسرعة وهو بيضر*ب علي الاعدا*ء، امسكها من ايدها واخدها ورجع للعمود وهي التص*قت في العمود وهو قدامها وبيضر*ب.

رنيم بعصبية :هو انا طلبت منك تساعدني؟!

انس بصلها بذهول، ومردش عليها ورجع لل بيعمله.

رنيم :هو انا مش بكلمك؟!

انس بحده :متخلنيش اقلب عليكي، هو دا وقت كلامك الفا*رغ دا! 

رنيم بصتله بغي*ظ طفولي وضر*بته علي صد*ره بخفة.

انس بصلها بغضب وضر*ب بايده علي الحيطة، ورنيم اتخضت وغمضت عينها بخوف.


انس بصلها بهدوء وبعدين بدأ يضر*ب تاني.


..............


عند عز وليل

ليل كانت قاعدة وضامة رجليها وحاطة ايدها علي ودانها بخوف، ومغمضة عينها بدموع.

وعز كان عمال يضر*ب علي الرجالة بالمسد*دش، وبص علي رنيم واتطمن انها مع انس..... لانه يعرفه من زمان ويعتبر صاحبه اصلا


ليل حطت ايدها علي بطنها بخوف، ورفعت رأسها وبصت لعز.


ليل بدموع :عز....

عز انتبه لصوتها وبصلها، وليل كانت هتتكلم وتعترف انها حامل....... بس فجاة انطلقت رصا*صة علي عز، ووقع علي الارض.

وليل اتصدمت وووووووووو


@@@@@@@@@@@@@@@@@


استوووووووب، اسيبكم علي نا*ر هاهاهاها🫠

تابعووووووني 


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 


أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 


صفحة روايات ومعلومات ووصفات


❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹




تعليقات

التنقل السريع
    close