رواية فاتورة حب الفصل الاول حتى الفصل الثامن بقلم جني أحمد حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية فاتورة حب الفصل الاول حتى الفصل الثامن بقلم جني أحمد حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
كانت بتفتح محل مامتها بحزن باين في عينها بس بتحاول تداريه واتنهدت بحزن
سلسبيل: يا فتاح يا كريم يا رزاق يا عليم بسم الله
كان في شابين واقفين بيبصلها بنظرات وا،،قحة وهي لاحظت دة بس عملت نفسها مش واخدة بالها لحد ما جم وقفوا قدامها
شاب من إحدي الشابين بوقا،،حة: مالك بس يا قمر مين اللي مزعلك واحنا نجيبهولك تحت رجلك
سلسبيل بلوية بوز وهي حاطة ايدها في وسطها : لا ياخويا مش عايزة حاجة من حد انا اللي بيزعلني ومحدش يقدر يزعلني بجيبه بإيدي تحت رجلي ويلا وسعوا كدة من غير مطرود
الشاب التاني وهو بيقرب : مش عيب بردوا نسيت الجمال ده كله ونمشي
سلسبيل بعصبية : ومش عيب بردوا لما عيلين بريالة زيكوا يفضلوا يعاسكوا بت ويلا وسعوا كدة عشان مزعلكوش
الشاب بسخرية : الله الله دي القطة بقت بتخربش وإن مبعدناش هتعمليلنا إيه بقى يا حلوة
سلسبيل وهي بتشمر : هعمل كدة يا حيلتها انت وهو
ومسكت الشاب من التيشيرت وضر،،بته براسها جامد لدرجة ان مناخيره نز،،فت وقع على الارض بوجع
الشاب التاني ولسة هيشدها من طرحتها كانت هي اسرع منه وضربته على راسه بالشو،،مة على راسه
الناس كلها اتجمعوا في الشارع والجيران طلعوا من البلكونات وبيتفرجوا وفي شاب من الشارع كان هيتدخل
سلسبيل وهي بتاخد نفسها : خليك انت يا احمد دول عيلين لا راحوا ولا جم علمتهم الادب
مامتها نزلت بسرعة وهي بتطمن عليها بتعب وخوف
والشابين طلعوا يجروا بتعب وعرفوا ان سلسبيل مش سهلة
نهاد بخوف: انتي كويسة يا بنتي عملولك حاجة العيال دي
سلسبيل بحنية وهي بتدخلها المحل: ايه اللي نزلك بس يما مش قولتلك خليكي فوق وانا اللي هفتح المحل انهاردة
نهاد وهي بتشرب مية: خوفت يابنتي عليكي الزمن دة محدش يأمنله وانتي لوحدك
سلسبيل بضحك وهي بتطمنها: متخافيش على بنتك يما انتي عرفاني محدش يقدر يدوسلي على طرف ... يلا اطلعي انتي فوق وانا مجهزة الاكل على المغربية كدة هطلع يلا اطلعي انتي
نهاد بحب: طيب يا بنتي خلي بالك من نفسك وانا هطلع فوق
وطلعت نهاد البيت وكملت سلسبيل شغلها بحزن وهي بتفكر في فلوس ايجار المحل وهتجيبها منين وفلوس دراسة اختها ودراستها وداخلة على امتحانات ومحتاجة فلوس ومصاريف البيت والخ.... تنهدت بحزن وكملت شغلها وهي لسة بتفكر.
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
بعد مرور 6 ساعات
قفلت سلسبيل المحل وطلعت البيت وهي طالعة جالها سؤال في دماغها وابتسمت بأمل
سلسبيل بصوت عالي : يماااا يماااا حطي الاكل عشان همووت من الجوع
ضحى (اختها) برقة: في ايه يا سلسبيل صوتك عالي ليه حاسة ان اخويا اللي داخل مش اختي
سلسبيل بسرسجة : بس يا بت انتي عيلة فافي كدة مش مشدودة زي اختك
نهاد بهدوء: في ايه يا سلسبيل استهدي بالله كدة يا وغيري هدومك وعقبال ما احط الاكل
دخلت سلسبيل تغير هدومها وطلعت برا حطت الاكل مع مامتها وبدأوا ياكلوا
سلسبيل: ابقي فكريني يما اسألك سؤال كدة بعد الغدا
نهاد: يا خوفي من اسألتك خير يارب
وكملوا اكل وبعد ما خلصوا ضحى شالت الاطباق وسلسبيل نضفت المكان ونهاد غسلت الاطباق وبعد ان انتهوا قعدوا ولسة سلسبيل هتتكلم الباب خبط لبست سلسبيل طرحتها وفتحت الباب
سلسبيل بإبتسامة : ازيك يا عم محمد اتفضل ادخل البيت بيتك
محمد بنفاذ صبر : انا مش جاي اتضايف انا عايز الايجار بتاع المحل بتاعي مدفعتوش الشهر اللي فات ولا الشهر دة قلتولي استنى علينا اسبوع كمان استنيت وادي الاسبوع خلص وفلوسي موصلتليش وانا مش همشي من هنا غير وفلوسي في جيبي
نهاد وهي بتحاول تلطف الجو : معلش يا عم محمد اديك شايف الظروف والحال استنى علينا كمان اسبوع واوعدك ان فلوسك هتكون عندك على داير مليم
محمد بصوت مرتفع: لا مش هستنى انا مستني بقالي شهرين واكتر وفلوسي لحد دلوقتي مجتش
كانت نهاد لسة هتتكلم بس سلسبيل ردت واتكلمت
سلسبيل بعصبية وسرسجة : ما خلاص بقى يا عمنا قلنالك الفلوس هتجيلك بعد اسبوع
محمد بخوف منها : انا مش ضامن كل شهر تقولوا كدة وبقالي شهرين على نفس الكلام ومافيش حاجة بتدفع
سلسبيل بنظرة تحدي :كمان اسبوع فلوسك هتجيلك تالت ومتلت ودي كلمة مني وانت عارف كلمتي مبتنزلش الارض
محمد بتحذير: ماشي وانا موافق بس فلوسي لو مجتش متلوموش غير نفسكوا
سلسبيل بقوة وسخرية : لا على فكرة انا مش باخد رايك عشان تقولي موافق او لا انا بعرفك بس
محمد بصلها بغضب ومشى وسلسبيل قفلت الباب وهي بتبرطم
ضحى كانت قفلت الباب عليها خايفة منه وانه ياخد المحل او كدة
نهاد بتنهيدة : طب والحل يابنتي هنجيبله فلوسه في خلال اسبوع ازاي؟
سلسبيل بحنية : هنزل من بكرة ان شاء الله ادور على اي شغل كدة واللي ربنا كاتبه هيكون
نهاد : لا يابنتي مش هتشتغلي انتي وراكي مذاكرة وامتحانات وانا مش هخلي ظروفنا تقصر عليكي انتي او اختك
سلسبيل بهدوء : متقلقيش عليا يما انا هدبر اموري وبالنسبة للمذاكرة هحاول اظبط دنيتي
نهاد بنفي : لااا قولتلك لا مافيش شغل هتقعدي في بيتك تركزي في مذاكرتك انتي واختك
سلسبيل بحنية : يما والله هدبر اموري هشتغل الصبح واجي اريح شوية واذاكر
وكملت بهدوء وهي بتفتكر السؤال
سلسبيل بهدوء : السؤال اللي كنت هسألهولك يما هو انتي معندكيش قرايب كدة نقدر نستلف منهم فلوس مثلاً ونبقى نرجعهم براحتنا عيلتك دي مفيهاش حد كدة مقرش
نهاد بتفكير : نص قرايبي يا ميتـ،،ـين يا مش في مصر من اساسه يا مش على تواصل معاهم هو عمي الوحيد اللي بسأل عليه من وقت للتاني وكمان ما شاء الله عليه عايش في فيلا ومرتاح مادياً
سلسبيل بأمل: طيب ما تقوليله هو اكيد مش هيكسفك يعني وبتقولي انه مرتاح مادياًّ يعني الفلوس اللي محتاجاها منه مش هتفرق معاه
نهاد بتفكير: هشوف الموضوع دة بس مش اكيد يعني
سلسبيل بعناد : ايوة بس نكون عملنا اللي علينا وانا بردوا زي ما قلتلك هشوف من بكرة شغل
نهاد بتنهيدة عشان عارفة عناد بنتها : ااه منك يا سلسبيل بردوا اللي في دماغك في دماغك
باست سلسبيل راسها بحب ودخلت تقعد مع ضحى شوية ، كانت ضحى بتذاكر ومركزة جامد
سلسبيل بحنية: ايه مالك قافلة الباب على نفسك كدة من ساعة ما عم محمد جه
ضحى بخوف: بصراحة خفت انه يزعقلك وتزعلي وكمان خفت انه ياخد المحل
سلسبيل بحنية: طول ما انا و وماما موجودين محدش يقدر يعملنا حاجة بإذن الله
حضنتها ضحى بحب: ربنا يحفظكوا ليا وميحرمونيش منكوا ابدا
بادلتها سلسبيل الحضن وبلست راسها وغمضيت عينها
كانت حاسة ضحى بنعمة الاخت الكبيرة والام اللي واقفة جمبها وسلسبيل رغم الضغوطات كانت مرتاحة ومبسوطة انها في حضن اختها باست راسها وطمنتها
سلسبيل بهدوء : كويس انك بتذاكري وانا كمان عندي مذاكرة قد راسي نقعد نذاكر مع بعض
ضحى ابتسمت برقة وسلسبيل جابت مذاكرتها وقعدت جمبها
الوقت عدى عليهم بسرعة قفلوا الكتب ودخلوا يناموا وكذلك نهاد اللي دخلت تنام وهي لسة بتفكر في فلوس الايجار
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
هلّ الصباح واشرقت الشمس لتعلن يوماً جديداً
صحيت سلسبيل واتوضت وصليت الصبح وقامت جهزت الفطار وضحى صحيت ونهاد كذلك وقعدوا يفطروا وبعد ان انتهوا سلسبيل لبست هدومها وطرحتها
سلسبيل بحب : انا نازلة يما عايزة حاجة؟
نهاد بحنية : عايزة سلامتك يا حبيبتي ربنا يكرمك ويكفيكي شر ولاد الحر،،ام
وابتسمت سلسبيل ونزلت من بيتها ركبت مواصلات وفضلت تدور في المحلات على شغل ومكانتش لاقية
سلسبيل بتعب : السلام عليكم انا كنت بسأل على شغل لو في شغل متاح او محتاجين حد انا بدور على شغل
المدير بنظرات لا تبشر بالخير : لا للاسف مافيش شغل ياريت كنا نقدر نوظف قمر زيك كدة
سلسبيل بشرشحة وقوة : لا ياباااا انت فهمتني غلط شكلك اتغريت في شكلي ميغركش الوش دة فاتظبط كدة ومتحلوش
المدير بصدمة : ايه دة في ايه انتي ازاي تكلميني بالطريقة دي انتي متعرفيش انا مين ولا ايه
سلسبيل بشرشحة: هتكون مين يعني انا غلطانة اصلا ان جيت اسأل هنا صحيح اللي اختشوا ما،،توا
وطلعت من المحل وهي متعصبة منه ومتدايقة عشان مش لاقية شغل بصيت لاقيت اعلان عن شغل في محل ملابس فرحت وحست بأمل اتجهت للمكان وهي حاسة ان في بصيص نور بيقولها لسة في امل ومتيأسيش
وصلت للمكان ودخلت فيه وهي بتاخد نفسها وابتسمت ودخلت
سلسبيل بإبتسامة واحترام : السلام عليكم لوسمحتي انا شوفت الاعلان بتاعكوا وعرفت انكوا محتاجين موظفين للعمل وكدة وانا جاية عشان اقدم
البنت بأسف : للاسف يا آنسة الاعلان دة كان من 3 شهور وفي ناس قدمت واتوظفوا والعدد خلاص اكتمل
سلسبيل حست ان في جردل مية ساقعة وقع عليها حسيت ان الحياة رجعت تسود قدامها تاني الامل اللي كان جواها راح ،
الابتسامة اللي كانت مرسومة على وشها اختفت ،
سلسبيل بهدوء : شكراً ليكي واسفة على الإزعاج
اومأت لها البنت بإبتسامة ومشيت سلسبيل بتوهان وحزن
ذرة الأمل الوحيدة اللي كانت موجودة اختفت ،
عينها دمعت غصب عنها وحسيت ان الدنيا وقفت قدامها
كانت بتعدي الطريق وهي مش واخدة بالها من الطريق
ومش مركزة كانت في شاب سايق عربية واتصدم بيها
سلسبيل بصريخ: اااااااااه
{استغفࢪوا ࢪبكم فما ضاقت صدوࢪنا إلا بذنوبنا🩵}
كانت بتعدي الطريق وهي مش واخدة بالها من الطريق
ومش مركزة كان في شاب سايق عربية واتصدم بيها
سلسبيل بصريخ: اااااااااه
الشاب حاول السيطرة على نفسه وداس فرامل على آخر وقت
سلسبيل كانت واقفة حاطة ايدها على ودنها ومغمضة عينها برعب وهي مستسلمة لقدرها بس بعدين فتحت عينها لما العربية وقفت
سلسبيل بعصبية وصوت عالي : انت متخـ،،ـلف مش تركز وانت بتسوق يا جدع انت ولا ماشي كدة وخلاص
يونس نزل من عربيته وهو بيبصلها بصدمة: انا متخـ،،ـلف!
سلسبيل بنفس الصوت العالي : اه متخـ،،ـلف و ستين متخـ،،ـلف كمان لما تمشي كدة في الشارع سداح مداح وارواح الناس لعبة بين ايدك
يونس بهدوء : اولا تكلميني بأسلوب احسن من كدة
ثانيا انتي اللي غلطانة يا آنسة انا سايق وانا مركز في طريقي وماشي بالسرعة القانونية
انتي اللي ماشية مش مركزة وكمان بتعدي من غير ما تبصي قدامك
كنت سايق لاقيتك مرة واحدة قدامي والحمدلله ان محصلكيش حاجة
سلسبيل سابته ومشيت وهي متدايقة ودموعها محبوسة في عينها وماشية بتفكر في مصيرها
يونس بصلها بتفكير وحس انها متدايقة من حاجة عشان كدة ماشية مش مركزة بعدين ركب عربيته ومشى هو كمان
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
بعد مرور ساعتين
كانت سلسبيل وصلت البيت ودخلت قابلتها نهاد بإبتسامة
نهاد بإبتسامة: ايه يا حبيبتي جيتي احضرلك الغدا؟
سلسبيل بحزن: لا مش عايزة يما هدخل اريحلي شوية
نهاد بتساؤل وهي بتطبطب عليها: قوليلي يا نن عيني لاقيتي شغل ولا لا؟
سلسبيل بحزن: كان نفسي يما اقولك اني لاقيت بس لا ملقتيش كل المحلات يا مش محتاجين يا العدد اكتمل.
نهاد زعلت بس خفيت الحزن عنها: مش مهم يا حبيبتي ولا تدايقي نفسك ايه المشكلة يعني ربك هيحلها،
المهم دلوقتي هتقومي تغيري وتاكلي انتي ماكلتيش حاجة من الصبح على لحم بطنك
سلسبيل بإبتسامة باهتة: ماشي يما جهزيلي الاكل.
بعد مرور ربع ساعة...
كانت سلسبيل قاعدة على ترابيزة الاكل وبتاكل بجوع وبعد ان انتهت لمت الاطباق وغسلتهم وطلعت قعدت مع مامتها
سلسبيل بهدوء واضح منافي براكين الحزن التي بداخلها : انتي كلمتي عمك يما اللي بتقولي غني دة
نهاد بحيرة: لا مكلمتوش على اساس انك بتدوري على شغل بس مش عارفة اكلمه دلوقتي ولا ايه؟
سلسبيل وهي بتبص على الساعة: يادوبك دلوقتي احنا مدخلناش في الليل يعني كلميه قبل ما الوقت يتأخر
نهاد بتنهيدة: طيب هاتي التليفون من جمبك
وبالفعل رنت نهاد على عمها وتنتظر منه رد
نهاد بإبتسامة: الو السلام عليكم عامل ايه يا عمي اخبارك ايه!.
ايمن بصوت ملىء بالدفىء : وعليكم السلام يا بنتي الحمدلله بخير انتي عاملة ايه وبناتك عاملين ايه
نهاد بهدوء: الحمدلله كلنا بخير وصحة وسلامة
ايمن بتساؤل: خير يابنتي كنتي عايزة حاجة
نهاد بخجل: بصراحة اه كنت محتاجة من حضرتك مبلغ صغير كدة
ايمن بإبتسامة: مبلغ كام يعني؟ + محتاجاه ليه لو مفيهاش احراج
نهاد بتنهيدة : لا والله ولا احراج ولا حاجة انا بس كنت عايزة ادفع ايجار المحل والظروف مش احسن حاجة هوعدك اول ما اخد الايجار هرجعلك الفلوس تاني
ايمن بحنية: اخص عليكي ترجعيها ايه بس دة انتي بنت الغالي طب بقولك ايه انا عندي فكرة حلوة
نهاد بحيرة وهي بتفكر ايه ممكن تكون الفكرة: اتفضل
ايمن بإقناع : انتي عارفة اني عايش مع احفادي يونس واخته ايه رايك تيجي تقعدي معانا اسبوع واهوا بالمرة تغيري جو وكمان اشوف بناتك انا مشوفتهومش من وهما قد كدة
نهاد بنفي: والله يا عمي انا مش عايزة اتقل عليك وكمان حضرتك بتقول انك عايش مع حفيدك يونس فأنا محتاجة المبلغ وبس
ايمن بسرعة: لو على يونس حفيدي فهو عايش معايا هو واخته وبينزل الشغل الصبح بدري وبييجي متأخر وهو محترم جدا والله وبيصلي الفرض بفرضه والمصحف مبيفارقش ايده يعني مستحيل يبص لبنت من بناتك لو خايفة
نهاد بحيرة: والله يا عمي انا مش عايزة ابقى عبء عليكوا
ايمن بسرعة: عبء ايه بس دي لو مشالتكوش الارض نشيلكوا احنا
نهاد بخجل: والله يا عمي اللي تشوفه
ايمن بإبتسامة: يبقى ان شاء الله اشوفكوا بكرة واشوف بناتك دي احنا نفرشلك الارض بالورد
نهاد بخجل: بس ياعمي انا مش عايزة اكسرلك كلمة عشان كدة هاجي اقعد معاك زي ما قولتلي اسبوع بس يا عمي
ايمن بإبتسامة : منتظركوا بكرة ان شاء الله
وقفلت المكالمة وهي مبتسمة وبصيت على سلسبيل اللي على وشها علامات التعجب
سلسبيل بفضول: ايه قالك ايه وافق يديكي المبلغ صح؟؟
نهاد بإبتسامة : اه الحمدلله وافق وطلب مني ان نروح نقعد معاه اسبوع
سلسبيل بتعجب: دة ليه يعني نروح نقعد معاه اسبوع!!
نهاد وهي بتشرح لها : هو كان عنده ابن وحيد اتجوز وخلف يونس وعائشة بس للاسف عملوا حادثة جامدة وهما طالعين رحلة لوحدهم و اتو،،فوا للاسف ومن صغرهم عايشين مع جدهم
سلسبيل بحزن: ربنا يرحمهم ويغفرلهم يارب
نهاد بتكملة لكلامها: وكمان عمي اتكسر جامد من بعد وفاة ابنه الوحيد عشان كدة هو بيحب اللمة وبيحب الناس تيجي تزوره وكدة
سلسبيل بتنهيدة : حاضر هنروح نقعد معاه اسبوع وهنجيب مذاكرتنا معانا
نهاد وهي بتتاوب: طيب روحي نامي دلوقتي عشان هنصحى بدري الصبح وجهزوا حاجتكم قبل ما تناموا
وبالفعل قامت سلسبيل وجهزت حاجتها هي وضحى اختها وكذلك نهاد ودخلوا يناموا ليستعدوا ليوم جديد
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
ايمن وهو بيعدل قعدته وبيشيل السبحة : يونس ... يونس
يونس بإحترام وهو بيقبل ايد جده: نعم يا جدي اوامرك
ايمن بإبتسامة : الأمر لله وحده يابني حاول تأخد اجازة بكرة يابني عشان في ضيوف جايلنا بكرة
يونس بإحترام وهو بيقعد جمبه: والله يا جدي صعب دلوقتي اخد اجازة لكن ممكن اجي من الشغل بدري لكن اجازة صعب
ايمن بتفهم: حاضر يابني بس حاول تيجي بدري بكرة
يونس بفضول: بس مين الضيوف اللي جيلنا بكرة يا جدي؟
ايمن بإبتسامة: دي بنت اخويا جاية هي وبناتها الاتنين
يونس بغيرة وتحذير: يعني مافيش ولاد يعني يا جدي متأكد عشان مش هينفع عائشة تقعد في وسطهم وفي ولاد
ايمن بتفهم غيرته بإبتسامة: لا متخافش مافيش ولاد
يونس بخجل: طيب يا جدي ينوروا والبيت بيتهم
ايمن وهو بيربط على كتفه بحب: عرف اختك بردوا ان في ضيوف جايين بكرة وعرف الخدم انهم يجهزوا البيت ويعملوا اكل مش عايز حاجة ناقصة
يونس بضحك: لا دول شكلهم فعلاً ناس مهمة وماله ياجدي نقول احنا عيونا ليك يا كبير انت
ايمن بضحك: طب يلا يا بكاش روح عرف الباقي
ابتسم يونس وراح لغرفته اخته خبط الاول ودخل
عائشة اول ما شافته جريت حضنته: يونس اخيرا جيت من الشغل وحشتني اوي
يونس بغمزة اظهرت وسامته: انتي هتضحكي عليا لحقت اوحشك يعني
عائشة بحب أخوي: والله بجد وحشتني حاول تاخد اجازة يوم وتقضي اليوم دة معايا
يونس وهو بيتنهد بتعب: حاضر هحاول والله بس انا عندي ضغط شغل وورايا قضية صعبة بشتغل عليها عشان كدة معنديش وقت
عائشة بإبتسامة: عادي ولا يهمك يا حبيبي ربنا يقويك
يونس وهو بيضمها لحضنه وبيقبل راسها كإنه بيقولها انتي فيكي حنان الأم المفتقده من واحنا صغيرين
كإنه بيقولها انه لما بيرجع وشايل تعب الشغل والهموم والتعب حضن واحد كفيل انه يشفي كل التعب دة وطلع من حضنها وهو بيظبطلها شعرها
يونس بحنية: اعملي حسابك ان في ضيوف جايلنا بكرة انا بعرفك بس عشان تعملي حسابك يعني
عائشة بإستغراب: ضيوف؟!
ضيوف مين اللي جايلنا بكرة احنا حد يعرف اننا عايشين اصلا
يونس بضحك مفرط: لا دول قرايب جدي بيقول انه بنت اخوه وبناتها بس
عائشة: طيب كويس انك قلتلي بردوا يلا تصبح على خير عايز حاجة
يونس وهو بيقوم وقبل راسها: عايز سلامتك يا حبيبتي
طبطت عليه بحب وهو طلع من الغرفة وقفل الباب واتتاوبت عائشة بنوم واستغطت ونامت
اما بالنسبة ليونس دخل اخد شاور وطلع وهو لابس البنطال فقط وشعره المبلول نازل على صدره المشدود وعضلاته المبروزة وجسمه الرياضي
قعد يونس في السرير بتعب وهو بيقلب في الموبايل بزهق لحد ما غلبه النوم وظبط المنبه على صلاة الفجر ونام
لا إله إلا الله وحده لا شريك له🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
بعد مرور 4 ساعات
رن المنبه وقام يونس من نومه وصحى عائشة وجده ايمن واتوضوا وكان يونس الإمام وصلوا وكان يونس صوته جميل في قراءة القرآن وبعد ان انتهوا من الصلاة
ايمن بإبتسامة: تقبل الله منكم صالح الاعمال يا حبايبي
عائشة بإبتسامة: منا ومنكم يا جدي
يونس ابتسم ليهم وقام قبل ايد جده واستأذنه انه يطلع ينام وكذلك عائشة اللي طلعت تنام
يونس كان بيفكر في سلسبيل والطريقة اللي كلمته بيها وقد ايه كان باين عليها انها متدايقة
يونس بتنهيدة وهو بيروح في النوم: ربنا يسهلها
♕♕♕♕♕♕♕♕
في تمام الساعة العاشرة صباحاً
اشرقت الشمس لتعلن يوماً جديداً
استيقظوا جميعاً وصلوا الصبح وجهزوا الفطار وفطروا ولبسوا هدومهم وقفلوا الشقة ونزلوا
احمد بإبتسامة واسعة: هاتي عنك يا آنسة سلسبيل
سلسبيل من غير ما تبص له: شكراً يا احمد ليك روح شوف شغلك
احمد وهو بيتلكك : مش مهم شغلي يا ست هانم مينفعش تشيلي الشنط دي لوحدك وانا موجود
سلسبيل بتنهيدة وهي بتحاول متزعقش: قولتلك شكراً يا احمد روح شوف شغلك احنا هنركب من على اول الشارع مش محتاجة حاجة شيلاك للتقيلة
احمد وهو بيحك راسه بخجل: طيب يا ست هانم براحتك
ومشيت سلسبيل هي وضحى ونهاد وركبوا العربية وضحى كانت نايمة متأخر فنامت في العربية وسلسبيل كانت بتقلب في فونها بدون جدوى وكل شوية تسأل نهاد فاضل قد ايه ويوصلوا
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
في مركز الشرطة تحديداً في مكتب يونس
كان يونس قاعد ماسك ورق قضية ومركز فيه جامد وبيحاول يوصل لحاجة معينة وقطع تفكيره صديقه ادهم
ادهم بعملية: معلش يا يونس دخلت عليك من غير ما اخبط بس انا معايا حاجة مهمة جداً بخصوص القضية
يونس وهم ضامم حواجبه بتركيز: وريني كدة
ادهم بتركيز وعملية وهو بيشغل الفلاشة: بص دي كاميرات الفيلا جبناها من صاحب الفيلا
هما بيقولوا ان البنت دي كانت قاعدة لوحدها وان حد جالها وبعد ما طلع سمعوا صوت ضر،،ب نا،،ر
يونس بتركيز: والكاميرا مبينة التوقيت اللي الراجل طلع فيه طالع الساعة 3:45 وصوت ضرب النا،،ر كان 3:47 واقوال المتهم بتقول انه مقتـ،،ـلهاش وانه راح لقى واحد ضربها بنار وهرب بس بيني وبينك مستحيل يطلعلها ويقعد معاها ويسهيها ويقتـ،،ـلها كل دة في دقيقتين الكلام لا يعقل وكمان الكاميرات مش مبينة ان في حد نزل مثلاً بعد وقوع الحادث او كدة
ادهم بحيرة: ما هو دة اللي هيجنني الكاميرات مش مبينة حاجة وكمان حارس العقار قال ان مافيش حد طلع الفيلا دي في اليوم دة وزي ما انت بتقول كدة اصل يعني اكيد مش هيقتلها من على الباب
وسكتوا للحظات قليلة وهما بيفكروا وفجأة كلهم تعابير وشهم اتغيرت
يونس: اكيد في كاميرات تانية تثبت ان كان في حد تاني موجود في الفيلا
ادهم: ممكن تكون في كاميرات ورا الفيلا او كاميرات للفلل التانية ظهرت شخص ممكن يكون نط من الشباك او كدة
يونس بعملية وهو بيقوم من على المكتب: اعمل كل تحرياتك عن الموضوع دة لأن انا للاسف لازم امشي دلوقتي
ادهم بإبتسامة: تمام يا حضرة الظابط يونس ولو في اي تغيير هبلغك
اومأ له يونس وطلع ركب عربيته واتجه الى الفيلا
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كانت عائشة بتاخد شاور وطلعت لبست فستان واسع ومحترم وسرحت شعرها وفردته على ضهرها واكتفت بوضع مرطب لوشها ومرطب لشفايفها وحطت برفان خفيف ونزلت
في الوقت دة كان جه يونس وركن عربيته وطلع يجهز نفسه
مرت نصف ساعة
جرس الفيلا كان بيخبط،
اتجمعت عائشة هي ويونس وايمن
والخادمة فتحت الباب ودخلوا واول ما سلسبيل دخلت،
الشنطة وقعت من ايدها وهي بتبص ليونس بصدمة
ويونس كذلك بيبصلها بصدمة
ايمن وعائشة وضحى ونهاد لاحظوا علامات التعجب اللي على وجههم،
سلسبيل اللي اترسم على وجهها علامات الصدمة : انت!!
يونس كذلك: هو انتي!!
يا ترى يونس هيعمل ايه مع سلسبيل؟
وهل الاسبوع اللي هتقضيه سلسبيل هيعدي بدون خناقات؟
#فاتورة_حب
يونس بصدمة : انتي!!
نهاد وهي بتبص لسلسبيل بإستفهام : هو انتي تعرفيه يا سلسبيل؟
سلسبيل فاقت من اللي حصل : اه يما اعرفه الجدع دة قبل كدة كان هيخبطني بالعربية وكنت هروح فيها
يونس بعصبية : على فكرة انتي اللي غلطانة مش انا انا كنت ماشي بالسرعة القانونية ومركز في طريقي لاقيتك مرة واحدة في وشي وماشية مش مركزة وبتعدي الطريق وخلاص يعني انتي اللي غلطانة
سلسبيل بعناد : لا مش غلطانة انت اللي غلطان
يونس بعصبية : انا اتنازلت عن اهانتك ليه عشان انتي بنت بس مش هتنازل تاني على فكرة
ايمن وهو بيحاول يلطف الجو : خلاص ياجماعة حصل خير انتوا هتتخانقوا ولا ايه تعالوا اتفضلوا
عاملين ايه يا بنات بسم الله ما شاء الله كبروا يا نهاد دة انا اخر مرة شوفتهم كانوا حتة لحمة صغيرة
ابتسمت ليه نهاد ومشيت هي وضحى وايمن كان بيرحب بيهم
وسلسبيل ويونس كانوا بيبصوا لبعض ومحدش طايق التاني
عائشة برقة : تعالي معايا ندخل جوا انتي واختك ونقعد مع بعض شوية عقبال ما الاكل يتحط
سلسبيل وهي ماشية معاه بإبتسامة : طيب تعالي بدل ما انا واقفة مع لوح تلج
يونس بصلها بصدمة وتمالك اعصابه ومشى وسابها
يونس في سره : استغفر الله العظيم ياربي صبرني على الاسبوع دة
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
عند عائشة وسلسبيل وضحى
عائشة برقة : نورتونا وشرفتونا والله قوليلي بقى اسمك ايه؟
سلسبيل بإبتسامة : معاكي العبد لله سلسبيل
نظرت لها ضحى بتبريقة وعائشة كملت كلامها
عائشة استغربت طريقتها بس كملت كلامها عادي : الله اسمك حلو اوي تعرفي ان اسم سلسبيل دة يونس اخويا بيحبه اوي وانا عائشة
سلسبيل وهي ضامة حاجبيها : هو لوح التلج اللي برا دة يبقى اخوكي
عائشة بضحك مفرط : شكلك لذيذة اوي اه ياستي اخويا
سلسبيل بعفوية : ايش جاب لـجاب يا اختي دة انتي نسمة وهو شبه عمود النور
عائشة بضحك: طب اسكتي بقى عشان لو سمعك هيعلقك على عمود النور اللي برا دة وهيوريكي شغل الظباط بجد
سلسبيل بفضول وتساؤل : ايه دة هو يبقى ظابط؟.
ضحى بتنهيدة : ما خلاص بقى يا سلسبيل كفاية اسئلة عايزين نقعد مع بعض شوية
سلسبيل بفضول: اقعدي على جنبك يابت كملي يا عائشة
عائشة بإبتسامة : بصي انتي شكلك فضولية زيي عشان كدة هجاوبك اخويا يونس اللي انتي شوفتيه دة ظابط وهو اصلا من وهو صغير كانت كل ألعابه عربيات شرطة وظباط وكان حلمه يبقى ظابط والحمدلله بقى ظابط شاطر كمان وبفضل الله اي قضية بيمسكها واي مهمة بينجح فيها
سلسبيل : اه ما شاء الله عليه ما هي الجتة دي جتة ظباط شكله وطريقته.
ضحى بملل : خلاص بقى يا سلسبيل سيبي الراجل في حاله انتي ماسكاه غسيل ومكواه من ساعة ما جينا
سلسبيل بإبتسامة : لا بس انا حبيتك كدة من الله فيكي قبول كدة
عائشة بخجل : ربنا يحفظك يارب دة من ذوقك
الخادمة دخلت عليهم وقالت بإحترام: الاكل جهز يا عائشة ويونس واستاذ ايمن مستنيكوا برا
عائشة اومأت لها وقامت وقالت : يلا يا بنات نطلع ناكل برا
سلسبيل بفضول : هي بتناديكي عائشة كدة اصل في المسلسلات بيقولوا هانم
عائشة بإبتسامة: اه عادي اصل ماما حسناء هي اللي مربيانا انا ويونس من واحنا صغيرين عشان كدة احنا متعلقين بيها وبنعتبرها زي مامتنا،
يلا نطلع ناكل.
وبالفعل طلعت سلسبيل وضحى وعائشة وقعدوا على سفرة الطعام ما عدا سلسبيل والخادمة كانت بتحط الاكل وسلسبيل حبت تساعدها
سلسبيل وهي بتاخد منها الطبق : هاتي عنك انا هحطه
الخادمة بنفي : ابداً والله انا هحطه اقعدي انتي
سلسبيل بعند : والله ما يحصل انا اللي هحطه
وسحبت منها الطبق جامد وفي شوربة وقعت على ايد سلسبيل وسلسبيل من سخونية الشوربة وقعت الطبق على يونس
يونس قام من على الكرسي وهو مغمض عينه من الآلم واكتفى بنظرة ليها
سلسبيل بألم مكان الشوربة : اسفة والله كنت عايزة اساعدها مش اكتر
يونس وهو بيغمض عينه عشان يهدي عصبيته وعشان عارف ان كان قصدها خير : حصل خير مافيش حاجة
نهاد بتحذير : سلسبيل اقعدي مكانك حالاً وكفاية لحد هنا
يونس بصلها لما عرف ان اسمها سلسبيل وابتسم لانه بيحب الاسم دة جداً وبعدين ادرك هو عمل ايه ورجع لطبيعة وشه تاني
يونس بإحترام : هستأذنكوا هطلع اغير هدومي وانزل
نهاد بإبتسامة : اتفضل يابني اذنك معاك
عائشة وهي بتحاول ترجع سلسبيل لطبيعتها : عادي يا سلسبيل انتي معملتيش حاجة انتي كان قصدك خير وكمان يونس اتفهم الوضع ومزعلش خلاص فكي كدة
ايمن بهدوء : خلاص يابنتي حصل خير مافيش حاجة يلا بسم الله نبدأ في الاكل
سلسبيل كانت بتاكل وهي متدايقة حسيت انها غلطت في حق يونس لما كان هيخبطها وهي اللي غلطانة زعقتله وهو مكلمهاش وهي لما وقعت عليه الشوربة مزعقلهاش وبهدلها زي ما عملت معاه
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
يونس كان واقف تحت الدش وهو بيتألم من الوجع
طلع من الشاور حط مرهم حر،،وق على بطنه ولبس هدوم خفيفة وسرح شعره
يونس بتنهيدة : الحمدلله انها جت على قد كدة ويارب الهانم تتعلم بقى يارب عدي الاسبوع ده على خير
وبعدين ابتسم على عفويتها وطيبتها وهي بتساعد الخادمة : هي برضو يا يونس كان قصدها خير يعني
ونزل ابتسم للجميع وقعد معاهم عشان ياكل
عائشة وهي بتبص ليونس : انت كويس يا يونس
ابتسم لها يونس بحب على خوفها : اه يا حبيبتي كويس خدت شاور وحطيت مرهم والحمدلله
سلسبيل بحزن باين في عينها : انا اسفة مرة تانية على اللي عملته
يونس بجدية : ولا يهمك انتي كان قصدك خير
عائشة بإبتسامة : شوفتي يونس اخويا طيب والله ومزعلش
ضحى بتنهيدة : يلا ياجماعة بالله عليكوا ناكل الاكل برد
ابتسموا جميعاً وبدأوا ياكلوا واللي كانت نهاد قاعدة بتبص على سلسبيل كل شوية وضحى مندمجة مع عائشة لكن قطع حديثهم مكالمة فون يونس
رد يونس بهدوء : الو ازيك يا ادهم عامل ايه
ادهم بفرحة : سيبك من الترحيب لاقينا دليل يثبت براءة المتهم لازم تيجي دلوقتي حالاً القسم
يونس وهو بيقوم: طيب كويس اوي فرحتني مسافة الطريق واكون عندك ...
وقفل يونس وبصلهم بإبتسامة
يونس بإبتسامة : بعتذر جامد يا جماعة بس لازم امشي دلوقتي في شغل مهم كنت اتمنى نقضي وقت بس للاسف
اومأ له الجميع وهو غسل ايده وركب عربيته واتجه الى القسم
لا إله إلا الله وحده لا شريك له🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
وصل يونس القسم بسرعة قياسية ودخل مكتبه ودخل وراه ادهم
ادهم بحماس وهو ماسك فلاشة : دي كاميرات فيلا من احدى الفلل المحاوطة واللي بينت ان المجـ،،ـرم هرب من الباب الخلفي للفيلا ودة اللي بيطلع منه الخدم والحراس وكدة وركب عربية بس للأسف زاوية الكاميرا من الجنب ورقم العربية مش ظاهر
ولما راجعنا الكاميرات القديمة لاقينا ان هو هو نفس الشخص اللي هرب من الباب الخلفي كان جاي قبل وقوع الحدث بساعة الا ربع بس وكان لابس قناع وكسر الكاميرا ظنناً منه ان كدة امن نفسه
يونس بعملية وتركيز: يبقى كدة الموضوع باين اوي ان المجـ،،ـرم هو دة اللي قتـ،،ـلها وكسر الكاميرا زي ما قولت عشان يأمن نفسه
وهرب من الباب الخلفي والمتهم بيقول ان صديقه اتصل بيه ولما دخل لقى المجني عليها مقتـ،،ـولة الموضوع اتلبسله
ادهم بغموض : ولو خلينا المتهم يرن على صديقه اللي هو اكيد المجـ،،ـرم مش هيرد اكيد كسر الخط
يونس وهو بيفكر : بس هو المجـ،،ـرم كان بيعمل ايه عندها الفجر وحتى ميقربلهاش حاجة ولو يقربلها اكيد مش جاي يزورها
ادهم بهدوء : معروف عن البنت دي انها سمعتها وحشة ولما حققنا مع معظم الناس اللي عارفينها قالوا انها مرتبطة ودة حبيبها والباقي مش هقوله انت عارفه وكمان الطب الشرعي اثبت حاجة
يونس وهو حاطط ايده على خده بسخرية : ايه لتكون حامل
ادهم بتنهيدة: للاسف اه ومش بعيد يكون دة سبب قتـ،،ـلها كدة انها طالبت انه يتجوزها او هددته بحاجة عشان متعرفش الناس
يونس بتنهيدة : استغفر الله العلي العظيم مخافتش من ربنا طيب حتى مسألتش نفسها هقول ايه لربنا لما تتحاسب ومعرفتش انها بتعمل ذنب من اكبر الكبائر واهي نهايتها
اتقـ،،ـلت برصا،،صتين في دماغها
ادهم وهو بياخد اللاب توب: دلوقتي هنعمل كل تحرياتنا وهندور لو في كاميرات تانية نقدر نشوف منها رقم العربية بس احنا برضو وصلنا لنقطة مهمة
يونس وهو بيقوم: انا همشي دلوقتي انا جيت بس عشان اشوف الموضوع دة وهاجي بكرة بدري عشان نكمل القضية
ويونس سلم على ادهم وركب عربيته واتجه للفيلا وهو بيفكر في القضية
استغفر الله العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
وصل يونس الفيلا وركن عربيته ودخل الفيلا لقى سلسبيل وضحى وعائشة قاعدين بيضحكوا ويهزروا بس بعدين قفل عيونه بغضب وغيرة
يونس بغيرة : تقدري تقوليلي يا ست هانم ايه اللي مطلعك الجنينة بشعرك كدة افردي حد شافك
سلسبيل ببرطمة : يييه يارتنا كنا جبنا سيرة مليون جنيه
عائشة وهي بتقوم: يا يونس احنا بليل ومحدش شايفني والفيلا متحاوطة اهي انا ليه ألبس طرحة وسط بنات
يونس بنفس الغيرة : بردوا تقعدي بطرحة انشالة تلفيها اي حاجة وتداري شعرك
عائشة بتفهم غيرته : حاضر يا يونس حاضر
ودخلت عائشة وسلسبيل وضحى وقعدوا مع ايمن ونهاد
وكان هيطلع يونس يقعد في غرفته فوق لكن ايمن نادى عليه
ايمن وهو بيبص ليونس على السلم : تعالى اقعد مع الضيوف شوية دة انت حتى سبتنا على الغدا ومشيت
يونس بص لجده بمعنى في بنات وكدة
ايمن بإبتسامة : طب حتى تعالى سلم على نهاد بنت عمة ابوك واقعد شوية واطلع
يونس نزل احتراماً لجده وسلم على نهاد بإحترام وترحيب وقعد جمب عائشة
كان في الوجهة كرسين كرسي لنهاد وكرسي لأيمن
والجانب التاني كنبة عليها سلسبيل وضحى
وكنت مقابلة ليها عليها يونس وعائشة
ايمن بإبتسامة لضحى : عرفت من نهاد انك في تانية ثانوي ادبي وعايزة تدخلي كلية ألسن قسم انجليزي
عائشة بتعجب وابتسامة : ايه دة زيي انا بدرس في كلية ألسن بس قسم تركي
ضحى بإبتسامة : لا دة احنا شكلنا هنبقى صحاب اوي بقى
وكمل ايمن كلامه : و كمان سلسبيل بتدرس اخر سنة حقوق ما شاء الله
يونس في سره : يعني عندها 22 سنة
وبعدين اكمل وهو بيوبخ نفسه : ايه الهبل دة وانت مالك
الخادمة دخلت عليهم وايمن طلب منها واجب الضيافة واكمل يونس
يونس بإحترام : ماما حسناء ياريت من فضلك تعمليلي فنجان قهوة مظبوط
عائشة بتنهيدة لسلسبيل : تيجوا نطلع نتمشى شوية في الهوا كدة
ايمن وهو بيحط كوباية القهوة على الصنية : فكرة حلوة واهوا بالمرة تتعودوا على بعض
يونس وهو ضامم حاجبيه : هتطلعوا تتمشوا لوحدكوا كدة؟!
عائشة وهي مشبكة ايدها في بعض : يعني لو مفيهاش رخامة ياريت تيجي معانا انت يعني
سلسبيل غمضت عينها وقالت في سرها : يارب ما يوافق مش عايزاه ييجي معانا مبطيقوووش
يونس بعناد : ماشي هاجي معاكوا
عائشة سقفت بحماس وفرحة وطلعت جري تغير هدومها وطلع يونس غرفته يجيب حاجة محتاجها ونزل تاني في انتظار عائشة
وبعد ان انتهت عائشة ونزلت ، مشيت هي وسلسبيل وضحى قدام ووراهم يونس بعيد شوية بحيث انه يبعد عن سلسبيل واختها
عائشة كانت بتتكلم مع ضحى وتهزر معاها وسلسبيل كذلك ومكانوش بيضحكوا لانهم ماشيين في شارع كانوا بيكتفوا بإبتسامة بسيطة او ضحكة بصوت منخفض
وكان متابعهم يونس وحاطط راسه في الارض واعجب بأخلاق سلسبيل ولبسها المحتشم والواسع
وجتله مكالمة تليفون من ادهم وفضلوا يتكلموا على مواضيع بخصوص الشغل وكدة وكان مندمج اوي بس مركز معاهم
كان بيكلم ادهم وباصص في الأرض لكن قطع مكالمته صوت شاب وهو بيعاكس اخته
الد،،م غلي في عروق يونس وعينيه اتقفلت بضيق من غضبه وغيرته وعروق ايده ورقبته برزت
يونس بعصبية وغيرة : دة انت ليلة امك سودة انهاردة
وراح عليه يونس وضرب جامد بالبوكس في وشه والشاب رفع ايده عشان يضرب يونس بس يونس كان اسرع منه ومسك ايده لواها ورا ضهره بغل وضربه براسه في وشه وقع على الارض
وبعدين يونس شاله من على الارض تاني : دة انا مش هسيبك بتتجرأ وتعاكس اختي دة انا هدشملك
وكمل فيه ضرب بعصبية وكل ما يتعب يفتكره لما يعاكس اخته يكمل ضرب تاني
كانت عائشة بتعيط وتحاول توقفه ،
لكن لا حياة لمن تنادي؟!
لقد غضب الوحش الذي بداخله
وسلسبيل كانت قاعدة في ركن وبتعيط ،
لكنه مش عياط خوف! ، يبدو انها تذكرت امر ما
بعد ما يونس تعب من الضرب قام وهو بياخد نفسه وايده مليانة د،،م وطلع الكارنيه بتاع هوية الشرطة بتاعه
يونس بفحيح اعمى : دي حاجة بسيطة عشان لما تفكر تدايق بنت العلقة دي تفكرك
الولد كان مرمي على الارض ووشه كله بيـ،،ـنزف د،،م وبياخد نفسه بالعافية ومش قادر يقوم
يونس اخد عائشة في حضنه وطمنها
وكل دة ضحى واقفة من غير ردة فعل واقفة مصدومة بس
وكانت سلسبيل لسة بتعيط بشحتفة
يونس بخوف على عياطها الشديد : في ايه مالك؟
عائشة حضنتها ولسة هتتكلم صرخت فيها سلسبيل
سلسبيل بعياط هستيري : ابعدييي عنيي سيبيني لوحدي
ضحى طبطبت عليها وهي بتهديها : خلاص يا سلسبيل الموضوع خلص والولد اخد جزاءه
سلسبيل بعياط : شيلي ايدك من عليااا
ضحى بزعيق عشان تفوقها : سلسبيل متخليش الماضي يتغلب عليكي
كانت سلسبيل لسة قاعدة بتعيط وكل ما تفتكر الموقف تعيط اكتر
يونس بهدوء : لوسمحتي يا آنسة سلسبيل يلا نروح وهدي نفسك ولازم تروحي هادية عشان جدي ووالدتك
انا معرفش ايه اللي اتعرضيتله في الماضي بس دة ماضي وخلص مش هنفضل واقفين عند نفس النقطة متأثرين لازم نتخطى ونعدي
سلسبيل رفعت راسها ليه بعيون مليئة بالدموع ووشها احمر وحسيت ان كلامه هداها شوية وقامت ومشيت مع ضحى وعائشة ويونس مشي وراهم وهو بيفكر في سلسبيل وايه سبب عياطها الهستيري دة وكمان ايه ممكن تكون اتعرضتله في الماضي
فضلوا ماشيين لحد ما وصلوا الفيلا ودخلوا بهدوء وكانت سلسبيل هديت ويونس استأذن من الجميع وطلع وعائشة وضحى اصروا على سلسبيل انها تقعد في الجنينة معاهم وتطلع من المود بس هي مردتش وحبت تطلع
عائشة دلتها على غرفتها هي وضحى ، وسلسبيل طلعت فوق
عائشة بتساؤل: يعني لو مافيهاش احراج ايه سبب ان سلسبيل تعيط العياط دة كله انهاردة مستحيل يكون عياط خوف هي كانت بتعيط من حاجة تانية كمان انتي قلتلها متخليش الماضي يتغلب عليكي
ضحى بتنهيدة : سلسبيل مبتحبش تتكلم في الموضوع دة بس انا هقولك بس الكلام دة ميطلعش برا
اومأت لها عائشة وكملت ضحى : سلسبيل من سنتين اتعرضت لموقف وحش اوي للاسف ولما صوتت وقالت للناس اللي معاها محدش صدقها وكله قالها يمكن فهمتي غلط
حرام متظلميش الراجل
يمكن مش قصده وكلام من دة
عائشة بفضول : ايوة ايه هو الموقف بقى؟
ضحى وهي بتغمض عينها بحزن : للاسف تحـ،،ـرش
برقت عائشة بصدمة وكملت ضحى كلامها
ضحى وهي بتبص للسما : ودة اللي مخلي سلسبيل بالطريقة دي يبان ان سلسبيل سرسجية ومسترجلة بس هي والله ارق من الرقة ومن بعد الموقف دة وهي بقت كدة
عائشة : يا حرام المفروض الراجل دة يتعاقب لانه في نظر القانون جر،،يمة ونظر الدين حرام
قاطعتهم نهاد اللي دخلت عليهم بإبتسامة
نهاد بإبتسامة: ايه هنفضل قاعدين للصبح ولا ايه نسيب الناس تريح بقى ونطلع احنا كمان
قامت ضحى وحضنت عائشة وكلهم طلعوا والفيلا انوارها اطفت
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كانت سلسبيل غيرت هدومها واخدت شاور وسرحت شعرها وهديت وخدت نفس عميق
سلسبيل : الماضي انتهى واحنا صحاب الحاضر ركزي في مذاكرتك ومستقبلك
وطلعت كتبها وقعدت تذاكر ودخلت عليها ضحى لاقيتها هديت وبتذاكر ابتسمت ودخلت تاخد شاور هي كمان
طلعت ضحى مقدرتش تذاكر نامت وسلسبيل فضلت سهرانة لحد الفجر
(طبعاً نهاد في اوضة لوحدها)
الفجر اذن وقفلت سلسبيل الكتب وقامت تتوضأ ولبست الاسدال وحطيت المصلية وفضلت تستغفر ربها لحد ما جه وقت الصلاة
صليت سلسبيل الفجر والسّنة كمان وخلصت حسيت بعطش
سلسبيل بزهق وهي بتتفحص اركان الاوضة : مافيش حتى ازازة مية ابل بيها ريقي ،
ياربي هنزل الفيلا دي كلها وانا معرفش اصلا المطبخ فين .
نزلت سلسبيل الفيلا تدور على المطبخ والدنيا ضلمة وهي ماشية وقعت فازة فيها ورد واتكسرت وعملت صوت
سلسبيل بفزع : يا نهار اببض اعمل ايه دلوقتي انا مش شايفة حاجة ، خلاص بقى هسيبها وانا بكرة اقولهم انا كسرتها
ومشيت سلسبيل لقيت بصيص نور بسيط في المطبخ وبصيت في المكان لاقيت بوتجاز ودواليب مطبخ عرفت ان دة المطبخ
فتحت الفلتر وشربت مية بس فجأة عينها اتسعت من الصدمة لما سمعت خطوات شخص ماشي ومسـ،،ـدس متصوب على راسها و....
يا ترى سلسبيل هتعمل ايه؟
ومين أصلاً الشخص دة؟
كل دة هنعرفوا البارت الجاي ان شاء الله
فتحت الفلتر وشربت مية بس فجأة عينها اتسعت من الصدمة لما سمعت خطوات شخص ماشي ومسـ،،ـدس متصوب على راسها
رفعت سلسبيل ايدها برعب حقيقي وقالت بصوت مبحوح : انت مين؟ وعايز مني ايه؟
وكملت بعياط : بالله عليك ما تقتـ،،ـلني انا عايزة اتخرج واشتغل واتجوز واخلف واعيش حياتي مش عايزة اموت دلوقتي
يونس فتح نور المطبخ وهو مغمض عينه ونزل المسـ،،ـدس من على دماغها وقال : انتي بتعملي ايه هنا وايه اللي جايبك المطبخ في الفجر
سلسبيل فتحت عينها واطمنت وقالت بعصبية : انت ازاي تحط المسـ،،ـدس على راسي كدة وتفجعني حرام عليك والله
يونس وهو مغمض عينه : انا بحقق في قضية مهمة وممكن المجـ،،ـرم يحاول يأذيني.
سلسبيل بسخرية: ومالك مغمض عينك ليه هو المفروض مين اللي يتفجع انا ولا انت
يونس بخجل : انا مش عارف انتي لابسة ايه ولا حاطة الطرحة ولا لا وحرام ابصلك
ابتسمت سلسبيل على اخلاقه واحترامه واخفت ابتسامتها واتكلمت بجدية: لا ياخويا فتح عينك انا لابسة الاسدال اكيد مش هنزل اشرب من غير طرحة يعني مش في بيتي انا.
وبعدين ايه اللي خلاك يعني تنزل وتحس ان في حد في الفيلا؟
يونس فتح عينه واتكلم : سمعت صوت كسر ولما نزلت لاقيت فازة مكسورة وسمعت صوت في المطبخ والدنيا كانت ضلمة ومكنتش شايف حاجة.
سلسبيل وهي بتفرك ايدها : بصراحة انا اللي كسرت الفازة وانا نازلة مكنتش شايفة حاجة رحت خبطت فيها ووقعت اتكسرت
يونس وهو بيتنهد : ابقي خلي بالك بقى بعد كدة
سلسبيل برفعة حاجب : ليه هو انا كنت اقصد اوقعها يعني!!
يونس بعصبية : انا مقولتش انك قصدك انا بقولك خلي بالك انتي كل حاجة معترضة عليها كدة
سلسبيل بنفس العصبية: لا اصل حاسة نبرة صوتك فيها تشنيكة كدة وبعدين انا مش معترضة على كل حاجة انت اللي مش بتحب حد يغلطك
يونس وهو بيشد شعره بخفة : انا هطلع اتخمد عشان متعصبش
سلسبيل بتلقائية: اطلع اتخمد نامت عليك حيطة
بصلها يونس بنظرات لا تبشر بالخير : اقسم بالله العظيم ....
قاطعته سلسبيل: شششش اسفة خلاااص انت لسة هتتفتح
وجريت برا المطبخ طلعت على اوضتها وهو بصلها بصدمة وطلع وهو بيضرب كف على كف منها
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كانت سلسبيل قلعت الإسدال وسرحت شعرها ودخلت السرير وهي مبتسمة وافتكرت يونس لما غمض عينه وقال
« انا مش عارف انتي لابسة ايه ولا حاطة الطرحة ولا لا وحرام ابصلك»
ابتسمت على احترامه واخلاقه ونادر جداً في الزمن دة يكون حد محترم كدة وبيغض بصره
وبعدين وعيت لنفسها وقالت : استغفر الله العظيم انا معجبة بس بإحترامه مش اكتر
وغمضت عينها وراحت في نوم عميق
لا إله إلا الله🦋.
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كان يونس قاعد بيشتغل على اللاب توب وحواليه اوراق كتيرة مغطية المكتب و 4 فناجين قهوة والخامسة كان بيشربها
كان بيشتغل يونس بتعب وعينه بتقفل بتدل على احتياجها للنوم بس كان بيشتغل على القضية بكل جهد
ويمر الوقت على يونس اللي مغفلهوش جفن
يونس وهو بيقفل اللاب توب : الحمدلله خلصت كدة الباقي هكمله بكرة
ودخل يونس سريره واترمى عليه ونام في نوم عميق
♕♕♕♕♕♕♕♕
هلّ الصباح اشرقت الشمس لتعلن يوماً جديداً
كانت سلسبيل نايمة بعمق وضحى بتصحيها بملل
ضحى بزهق : قومي بقى يا سلسبيل هتفضلي نايمة لحد امتى؟ انا لبست ومن بدري بصحي فيكي.
سلسبيل بنوم: سيبيني بس خمس دقايق وهقوم حرام عليكوا منمتش من امبارح
ضحى بلوم : حد قالك تسهري لحد الفجر ومتناميش
سلسبيل اللي باين في صوتها التعب : يعني كنت سهرانة بلعب يعني ما انا كنت بذاكر كان عندي مذاكرة متلتلة ومراكمة حاجات كتيرة وبحاول ألم المنهج خلاص الامتحانات على الابواب
ضحى باست خدها وقالت : طيب قومي دلوقتي اغسلي وشك وظبطي نفسك عشان ننزل امك لو ملقيتناش تحت هتشلوحنا.
قامت سلسبيل بنوم وغسلت وشها وسنانها ولبست دريس سمبل ولبست طرحة مناسبة للون الدريس وحطيت كونسيلر تداري الهالات عشان السهر وحطت مرطب وشها ومرطب شفايف ونزلوا
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كان يونس نايم بعمق لحد ما المنبه رن قام يونس بتعب وهو دماغه مصدعة ومشبعش من النوم وعينه محمرة
لكن قطع تفكيره صوت خبط الباب
يونس بتعب : ادخل
دخلت عائشة بإبتسامة لكن اتصدمت لما لقيت المكتب مش مترتب والورق فوق بعضه وكذا كوباية قهوة وشكل يونس المرهق
عائشة وهي بتملس على شعره : يونس انت كويس؟ مالك؟
عينك محمرة ووشك مرهق شكلك تعبان ، فيك حاجة يا حبيبي؟
يونس وهو بيطمنها بإبتسامة مرهقة : انا كويس يا حبيبتي بس انا بحقق في قضية مهمة وكان لازم اسهر عشان كان عندي شغل كتير ولازم اخلصه
عائشة وهي بتبص على المكتب : وايه كل فناجين القهوة دي حرام عليك نفسك يا يونس
يونس بتنهيدة متعبة: اعمل ايه طيب شغل ولازم اخلصه وبعدين متقلقيش على اخوكي يعني ميتخافش عليا.
عائشة وهي بتحاول تطلعه من المود اللي هو فيه: اه هنلموك من الارض بعد كدة
المهم قوم اغسل وشك وألبس عشان تفطر معانا
يونس بأسف : للأسف يا حبيبتي مش هقدر افطر معاكوا انهاردة لازم اروح القسم بدري
عائشة بحزن : يونس انا مش بشوفك غير على الفطار او الغدا حتى دي مش هشوفك فيها انت مش بتقعد معايا خالص
يونس وهو بيحضنها: والله اوعدك ان اول ما اخلص القضية دي ليكي عندي خروجة جامدة وتطلبي فيها كل اللي انتي عايزاه وهاخد اجازة يومين اقعد معاكي بس والله الضغط عليا كبير
عائشة وهي بتبادله الحضن : وانا مش زعلانة اهم حاجة انت عندي.
ابتسم لها يونس وهي سابته ونزلت وعرفت ايمن انه مش هيفطر معاهم
سلسبيل في سرها : يااااه أخيراً ابو دم تقيل دة مش هيفطر معانا.
الفطار اتحط وبدأوا كلهم يفطروا في صمت وبعد ان انتهوا الخادمة لمت الاطباق وسلسبيل وضحى وعائشة كانوا بيساعدوها ونهاد دلخت معاهم المطبخ واللي اندمجت من حسناء جداً والبنات بعد ما خلصوا طلعوا الجنينة يقعدوا فيها شوية
سلسبيل بتساؤل : انا ملاحظة ان انتي والبأف اخوكي بتحبوا الخادمة حسناء دي اوي ليه؟
عائشة بإبتسامة : بصي ياستي احنا ماما وبابا ما،،توا من واحنا صغيرين وماما حسناء دي اللي ربتنا واهتمت بينا هي كانت بتعاملنا زي اولادها بالظبط ولانها مش بتخلف فكانت معتبرانا ولادها عشان كدة تلاقينا انا ويونس بنحبوها اوي وبنعاملها زي مامتنا بالظبط
ضحى بحب : ربنا يحفظهالكوا يارب
عائشة بحماس : ايه رايكوا نسقي الزرع دة؟
سلسبيل وهي ماسكة الآداة اللي بيسقوا بيها الزرع: وانا موافقة.
ساعتها كان نازل يونس وكان باين عليه انه عايز ينام بس كان بيداري تعبه
عائشة بإبتسامة: لسة برضو عايز تنام يا يونس؟
يونس بتعب: اه اكيد منمتش خااالص اول ما اجي من الشغل هنام نوم
عائشة بحب اخوي : طيب يا حبيبي فوق كدة وركز في الطريق
سلسبيل بصيت حواليها لقيت خرطوم مية اخدته وشغلته وراحت ليونس اللي بصلها بإستغراب
سلسبيل وهي بتوجه الخرطوم عليه : انا بقى هعرف افوقه بطريقتي
ورشت عليه سلسبيل مية وغرقته بالكامل حرفيا وبصتلها عائشة بصدمة وضحى اللي بتابعها بحرج
سلسبيل وهي بتقفل الخرطوم وبتبصله بكيد : ايه رايك فوقت ولا لسة؟
بصلها يونس بغضب كبير : انتي مجنونة؟ ايه اللي انتي عملتيه دة؟
سلسبيل بتمثيل : عملت ايه دة انت المفروض تشكرني فوقتك وبكدة تركز في طريقك
يونس وهو بيغمض عينه بغضب شديد : اقسم بالله لولا انك بنت ومعييش وقت مكنتش سيبتك.
عائشة وهي بتحاول تهديه : معلش يا يونس امشي دلوقتي وحقك عليا
بص يونس لسلسبيل بغضب وركب عربيته واتجه إلى القسم
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
في الحارة عند سلسبيل
كان قاعد احمد على القهوة مع صحابه المقرب
احمد بحيرة : مش عارف اعمل ايه دي حلقالي خالص وبتتعامل معايا كإني هوا قلت اساعدها واشيل منها الشنط صدتني ومردتش ،
كان في عيلين كانوا بيدايقوها قلت اتدخل واساعدها واثبت نفسي قدامها وهي ولا هنا
مراد بتفكير : طب ما تحاول تقرب منها يعني مثلاً تجيبلها كوباية عصير وتديهالها وهي في المحل كدة
احمد وهو حاطط ايده على خده : فكرك دي مجتش في بالي عملتها وصدتني بردوا
مراد بزهق: خلاص زي ما بيقولوا كدة ادخل البيت من بابه وروح اتقدملها
احمد بسخرية: انت يابني اهبل هروح اتقدملها بناءً عن ايه وهي حتى مش بتبص في وشي
مراد: ما تجرب يا اخي انت خسران حاجة يمكن الحظ يوافقك في يوم بدل ما الدنيا ملطشة معاك كدة
احمد وهو بيبصله بعدم راحة: والله انا ما واثق فيك بس هسمع كلامك يمكن اتنفع منك بحاجة
♕♕♕♕♕♕♕♕
كان يونس قاعد بيشتغل في اوراق بخصوص القضية قاطعه دخول صاحبه ادهم
ادهم بإستغراب : ايه دة انت عامل كدة ليه يا يونس هي الدنيا شتت ولا ايه؟
يونس بعصبية : مش نقصاك بالله عليك الواحد مخنوق خلقة
ادهم وهي بيحاول يكتم الضحك : طيب متزعلش بس حاسس انك طالع من تحت الدش
يونس بصله بنظرة مخيفة : قسماً بالله لو مسكتك لأنا اللي اقتلك وتبقوا تحققوا مع نفسكوا
ادهم بجدية : خلاص بقى يا معلم تعالى بس شوف كدة
ووجه اللاب توب ليه واتكلم : دي كاميرا من احدى الفلل المحاوطة مبينة المجرم ورقم العربية
يونس بإبتسامة : حلو اوي نتبع العربية دي ودي االي هتوصلنا للمجرم
ادهم بأسف : للأسف لما دورنا على العربية لقينا ان المجرم سابها وحرقها وطلع جري
يونس وهو بيضرب على المكتب بعصبية : كل ما نوصل لدليل يطلع لنا حاجة تانية
ادهم بهدوء : اهدى يا يونس احنا لسة بنحقق والحمدلله وصلنا لمكان احسن
يونس وهو بيحاوط راسه بين ايده : اه ياني يما ربنا يرحمك.
ادهم سلم على يونس ويونس اومأ له بإبتسامة ومشي ويونس كمل شغله
والعصر اذن ويونس قام اتوضأ وصلي
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كانت سلسبيل وعائشة وضحى قاعدين بياكلوا حلويات
عائشة بضحك : يابنتي بطلي اللي بتعمليه مع يونس اخويا دة
سلسبيل بغيظ: انا اخوكي دة مبينزليش من زور لو كنت اعرف ان دة اخوكي مكنتش جيت والله
ضحى وهي بتحط الحلوى في الطبق وبتنفض ايدها بخفة: والله يا سلسبيل احنا من ساعة ما جينا مبطلتيش خناق مع الراجل
سلسبيل وهي بتاكل: بالله عليكوا هاتولنا سيرة عدلة
عائشة ضحكت وهما كملوا كلام وسط الضحك
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في جانب آخر
مجهول : انا دلوقتي قاعد في شقة في حارة صغيرة كدة لحد ما يخلصولي اجراءات السفر
متصل : باين الظابط اللي ماسك قضيتك مش سهل وعمال يدور وراك
مجهول : انتوا بس امنوا الدنيا وادفعوا للناس المسئولة عن الكاميرات فلوس عشان يمسحوا اي حاجة ليها علاقة بيا
متصل : الموضوع مش بالسهولة دي زي ما قولتلك الظابط دة مش سهل ومافيش قضية الا لما يكسبها
مجهول بشر : خلاص طالما كدة يبقى نخلص عليه
متصل: نخلص عليه ازاي بس اكيد مأمن نفسه
مجهول بشر : اللي يقـ،،ـتل مرة يقـ،،ـتل ألف مرة واظن مش هوصيك
متصل : الليلة هينام في قبـ،،ـره مش سريره.
♕♕♕♕♕♕♕♕
كان راكب العربية وبيسوق في اتجاه الفيلا
فجأة حصل هجوم عليه وضرب نا،،ر
كان ماشي بسرعة عالية وهو بيضرب نار لحد ما في طلقة جت في صدره اتأوه بألم وواصل الضرب عليهم لحد ما تعب وساب الدريكسيون واغمى عليه والعربية انحدرت وخبطت في شجرة جامد وولعت
{استغفروا ࢪبكم فما ضاقت صدوࢪنا إلا بذونبا}🩵
كان ماشي بسرعة عالية وهو بيضرب نا،،ر لحد ما في طلقة جت في صدره اتأوه بألم وواصل الضرب عليهم لحد ما تعب وساب الدريكسيون واغمى عليه والعربية انحدرت وخبطت في شجرة جامد وولعت
بعد وقت قليل جداً المطافي جت وطفيت العربية من الحريقة، والشرطة جت والمكان اتحاصر والشارع اتقفل واتمنع حد يعدي منه
الشوفير طلع من العربية لعربية الاسعاف واتجهوا للمستشفى بسرعة جنونية وكانت اجهزة التنفس مربطة فيه ونبضه مكانش منتظم الدكاترة بيعملوا كل حاجة عشان يحاولوا ينقذوه
يونس جاله الخبر ان الشوفير بتاع عربيته اتصاب برصا،،صة في صدره ومصاب بحـ،،ـروق من الدرجة التالتة وعربيته اتدمرت
يونس بعصبية: قسماً بربي اللي خلقني لو مجيبتش العيال دول مكنوش حضرة الظابط يونس
ويونس اخد حاجته واتصل بأدهم وناس تانية معاه في القضية وركب عربية شرطة متأمنة بعربيات وراها للحماية.
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
مجهول بعصبية وزعيق : اغبية انا مشغل عيال صغيرة معايا ميعتمدش عليكوا في حاجة
متصل بتنهيدة : نعمل ايه يا سعت الباشا كنا مفكرينه الظابط يونس وكمان العربية كانت متحركة للفيلا بتاعته وفي نفس المعاد اللي بيخرج منه من القسم
مجهول بنفس العصبية : يعني مش عارفين شكله ، مظهره ، لبسه ، كدة..؟
متصل : يا سعت الباشا الراجل وهو طالع مكانش باين منه غير ضهره وشعره كان طويل والظابط يونس شعره طويل مركزناش في لبسه ولا شكله لانه كان سريع وركب بسرعة بس اللي عارفينه انه الظابط يونس
مجهول بجنون من غبائهم : هو اي راجل شعره طويل يبقى الظابط يونس اسكتوووا انتوا اغبية... ،
عاجبكوا كدة اهوا هيفضل يحقق اكتر عشان يعرف مين اللي حاول يقـ،،ـتله وكمان دة مش سهل وانتوا اغبية فسهل جدا ياخد دليل عليكوا
متصل بثقة : متخافش جنابك دارينا كل حاجة.
استغفر الله العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
في المستشفى كان يونس ورجالة شرطة ومحققين واقفين قدام غرفة واحدة وهي غرفة العمليات كانوا كلهم بيتكلموا في لاسلكي
يونس لأدهم : الشوفير دة لو فاق هيبقى عنده معلومات مهمة جداً اكيد عرف رقم العربية ودة هينفعنا اوي ويمكن دة يكون سبب في حل قضيتنا
ادهم بغموض : مش بعيد يكون عرف معلومات تانية تفيدنا
يونس بتأكيد : اكيد طبعاً لأن معنى انه حاول يقـ،،ـتله يعني كان عايز يقـ،،ـتلني وطبعاً اكيد عمل كدة عشان القضية
بعد مرور 3 ساعات
الدكتور طلع وهو عرقان وعلى وجهه علامات التعب
الدكتور وهو بيخلع الجلافز : عشان اكون صريح معاكوا الحالة مش كويسة خالص
يونس بسرعة : ممكن نعرف حالته يا دكتور ، يعني حالته ايه؟
الدكتور بتردد : بصراحة الرصـ،،ـاصة كانت جمب القلب بالظبط الفرق كان ملي ونز،،ف جامد وخسر د،م كتير ودة سبب ان قلبه يقف
ادهم بصدمة : هو قلبه وقف!!
الدكتور وهو بيومأ له راسه : اه وقف بس الحمدلله رجع يشتغل تاني بعد الصد،،مات الكهرباية
كمان المريض مصاب بحر،،وق من الدرجة التالتة ودة علاجه صعب جداً وممكن يسبب وفاة
يونس وهو على وجهه علامات الحزن : يعني مافيش أمل خالص؟
الدكتور بصراحة : المريض عنده كذا إصابة وكل إصابة اخطر من التانية وامل حياته بسيط والله اعلم يمكن تحصل معجزة من عند ربنا ويعيش.
والدكتور استأذن ومشي واهل الشوفير عرفوا باللي حصل وجم المستشفى وام الشوفير فضلت تعيط ويونس صعبت عليه وكان بيهديها
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🦋
♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
بعد مرور يومين
كان يونس شغال ليل ونهار في اليومين دول وبذل قصارى جهده في القضية وكان لسة بيدوروا على المجرم
رئيسه في العمل بتاعه عطالوا اجازة يوم فقط يريح فيه ويرجع يشتغل تاني
الشوفير بتاعه مكانش لسة فاق ولسة حالته متدهورة
♕♕♕♕♕♕♕♕
عائشة بحزن : يعني خلاص كدة هتمشوا بكرة....
ايمن بإستغراب : انا بصراحة مش فاهم انتوا جيتوا في ايه وماشيين في ايه ما تخليكوا كمان يومين معانا..
نهاد بتنهيدة: خلاص كدة يا عمي كفاية اوي احنا قاعدين يومين شوفتك وشوفت احفادك ما شاء الله قضينا يومين حلوين ومش عايزة اتقل عليك اكتر من كده وبعدين على رأي المثل
«يا بخت من زار وخفف»
سلسبيل بإبتسامة وهي بتحاول تداري حزنها لانها حبيتها : خلاص يا شوشو متزعليش احنا قضينا يومين مع بعض وانتي خدتي ارقامنا نبقى نتكلم مع بعض وهنفضل على تواصل يعني.
عائشة بحزن : بس انا اتعودت عليكوا حسيت اني عندي عيلة والله كنتوا ماليين علينا البيت واتبسطت باليومين اللي قضيناهم مع بعض
حضنتها ضحى واتكلمت بإبتسامة : وان شاء الله مش هتكون اخر مرة
ايمن بحزن : طب حتى كنتوا قعدتوا معانا يومين كمان اللمة كانت حلوة والله
نهاد بإبتسامة : معلش يا عمي خلاص الامتحانات على الأبواب ولازم نروح نرتاح وحضرتك كمان ترتاح
ايمن بإبتسامة : انتي حرة يا نهاد وبالتوفيق ليكوا يا بنات.
اومأوا له كلهم وطلعوا فوق عشان يجهزوا شنط هدومهم
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
سلسبيل وضحى كانوا بيحطوا هدومهم وكتبهم وحاجتهم في شنطهم وهما زعلانين انهم مش هيشوفوا عائشة تاني
ونهاد كانت بتحط حاجتها وبتجهز شنطتها وبتأكد على شنط سلسبيل وضحى انتهوا من تجهيز الشنط ونزلوا قضوا وقت مع ايمن وعائشة
ويونس دخل الفيلا وهو مرهق ارهاق كبير باين تحت عينه ووشه وهيئته
جريت عليه عائشة وحضنته وهو بادلها الحضن
وقبل ايد جده وسلم على نهاد بإحترام واكتفى بإبتسامة لضحى وسلسبيل
لكن سلسبيل حسيت بشعور غريب كدة حسيت انها خافت عليه لما لقيته كدة وفضلوا باصيين لبعض وبعدين ادركوا اللي حصل ويونس لف وشه بخجل وسلسبيل كحت وهي بتغير الموضوع
يونس وهو بيحك راسه بخجل : احم انا هطلع دلوقتي يا جدي ،
عن اذنكوا
نهاد وايمن في صوت واحد : اذنك معاك يابني.
سلسبيل كانت متبعاه من اول ما جه لحد ما طلع واول مرة تحس انها طيقاه
سلسبيل في سرها : في ايه يا بت يا سلسبيل مالك!..
على فكرة مافيش حاجة يعني بس اتفجعت من مظهره .... لا متفجعتش قصدي يعني كان مظهره مش منظم بس
عائشة بإبتسامة : معلش يا جماعة هطلع شوية بس وهنزل تاني
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
خبطت عائشة على باب غرفة يونس ودخلت
عائشة بهدوء : يا عيني على الحلو لما تبهدله الأيام.
يونس بتعب : ااااه يا عائشة هموت وانااام بقالي اكتر من يومين منمتش وشغال ليل نهار
عائشة وهي بتقبل راسه : وكنت بتاكل ايه بقى ولا بتنام فين؟..
يونس بطريقة كلام مضحكة مكانش قاصدها : اكل ايه ولا نوم ايه هو انا فاضي اعطس
عائشة فضلت تضحك جامد على طريقته : طيب يا حبيبي اخلي ماما حسناء تجهزلك الاكل؟
يونس بتعب: لااا لو هتعملي فيا خير اقفلي الباب واطلعي وانا هنام
عائشة بنفي : قلت لا هخلي ماما حسناء تجهزلك الاكل وانت قوم خد دش ونام بعد كدة لكن بقالك يومين مكلتش
يونس وهو بيحضنها : ربنا يحفظك ليا يارب
ويونس قام خد دش وعائشة طلعتله الاكل ويونس اكل وكانت عائشة عمالة تكلمه وهو بياكل وبعد ما خلص اكل عائشة باست خده وخدت الصنية ونزلت تحت
استغفر الله العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
تاني يوم
صحيت سلسبيل وخدت دش ودخلت بعديها ضحى وسلسبيل لبست هدومها وطلعت ضحى لبست ولفت الطرحة وسلسبيل حطت ميكب بسيط جداً ونزلوا
كانت نهاد نازلة في نفس الوقت ونزلوا يفطروا ويونس نزل وعائشة واتجمعوا على سفرة الطعام
بدأوا ياكلوا ويونس كان بيحاول يتجاهل سلسبيل وكذلك سلسبيل نفس الكلام
كان يونس بيصب الشاي وهو بيبص لسلسبيل لحد ما الكوباية اتملت وهو لسة مكمل
عائشة بتبريقة : يووونس كفااية يابابا انت مش حاسس السفرة غرقت
يونس ادرك اللي عمله وبص للكوباية : احم اسف سرحت شوية
ضحكت عليه سلسبيل وايمن بصله بضحك
انتهوا من الفطار ونظرات سلسبيل ويونس منتهتش وكلهم قاموا بيستعدوا للخروج
ايمن بهدوء : يونس ينفع توصلهم بالعربية
يونس وهو بيحك راسه بخفة : ما هو بصراحة مافيش عربية
عائشة بإستغراب : راحت فين يعني طارت ولا ايه؟
يونس كان هيكذب بس مرضاش وقال الحقيقة
يونس بصراحة : الصراحة حصل هجوم على العربية والشوفير خد رصا،،صة في صدره واتنقل المستشفى والعربية متدمرة
عائشة بخوف ودموع : يعني كان ممكن تبقى مكانه دلوقتي ومين الناس دول وكانوا عايزين ايه منك
يونس وهو بيغمض عينه: يا حبيبتي متخافيش الحمدلله انا كويس وخلاص يعني بنحقق في القضية
ايمن بخوف : انا خايف عليك ممكن يحاولوا يأذوك تاني يابني
سلسبيل بعفوية: خلاص يا شوشو متخافيش والله وبعدين ما هو زي الشحط قدامك اهوا
يونس بصدمة وضحك : شحط!! ، انا الظابط يونس يتقالي يا شحط!!
ماشي ياستي مقبولة منك
اتفاجئت سلسبيل انه مزعقلهاش ولا اتعصب بالعكس كلمتها كانت زي العسل على قلبه
سلسبيل سلمت على ايمن وحضنت عائشة
سلسبيل بإبتسامة: لازم هنشوف بعض تاني!! ...
عائشة بإبتسامة : دة اكيد طبعاً
وابتسمت سلسبيل ليونس ومسلمتش عليه وكذلك ضحى اللي سلمت على الكل ما عدا يونس
يونس بإحترام وابتسامة : اتفضلوا تعالوا اوصلكوا
ومشيوا قدامه وهو وصلهم لباب الفيلا ومشوا وهو رجع تاني للفيلا وجاله تليفون من ادهم زفر يونس بضيق
يونس بضيق : خير يا ادهم في اي اخبار او جديد؟...
ادهم بإستعجال : يونس تعالى بسرعة الشوفير فاق!
♕♕♕♕♕♕♕♕
متصل بخوف : يا سعت الباشا الشوفير فاق.....
مجهول بخوف : ايييه فاااق يعني ايه فاااق؟؟
هو مش المفروض ما،،ت دة واخد طلـ،،ـقة في صدره وعنده حر،،وق شديدة عايش ازاي
متصل بقلق : منعرفش احنا كل اللي نعرفه انه حالته متدهورة ومش احسن حاجة وقلنا انها كلها يومين ويمـ،،ـوت
مجهول بشر : اتسلسلوا على هيئة دكاترة وخلصوا عليه
متصل بخوف: هنخلص عليه ازاي يا سعت الباشا دي الاوضة محاصرة بالظباط والعساكر وكمان هو فاق ممكن يصوت ويعمل اي حاجة
مجهول : اتصرفوا المهم مياخدوش منه كلمة
متصل : هنحاول يا سعت الباشا
مجهول بعصبية : لو مخلصتوش عليع انا اللي هخلص عليكوا... !!
* *ألفاظ حر،،ام مينفعش نقولها* :
*`1- " الله يخربيتك "`* *معناها الله يخرب بيتك مش للهزار يعني* 💜
*`"الله يقرفك "`* *الكلمات فيها إهانة لله عز وجل لأن ربنا مش بيقرف حد ولا بيخرب بيت حد تعالى الله عز وجل عن ذلك علوا كبيراً*"💜
*`2- " ربنا يخليك "`* *معناها ربنا يتخلى عنك لأن يخلي جاية من التخلية والخلو بمعنى الترك والاستغناء فانت مش بتدعى ليه لأ*💜
*`3- " إن شاء الله تعدمني "`* *أو تقبرني معناها تضعني فى القبر مش للحب والهزار خالص على فكرة*💜
*`4- " نوم الظالم عبادة "`* *هي مش عبادة هي راحة من شره ومفيش آية أو حديث أو نص شرعي يقول إنها عبادة*💜
*`5- " ده يوم أسود " أو "*وقت زبالة " أو " زمن غدار "`* *إن كان قصدك على الزمن نفسه فده حرام بالإجماع لأن كل اللي فى الزمن من صنع الله فمن سبَّ الزمن فقد سبَّ الله في الحديث القدسى يقول الله تعالى " يؤذيني ابن أدم يسب الدهر*وأنا الدهر بيدي الأمر ،أقلب الليل والنهار" رواه مسلم*💜
*`6- " دا احنا زارنا النبي "`* *بتقولها لما يجيلك ضيف وانت عاوز ترفع من قدره مش عاوز اصدمك وأقولك إنه النبي مات ومش هيجي يزورك ومش عاوز اصدمك أكتر واقولك إنك كذبت حتى لو لم تقصد الكذب*💜
*`7- " كتر خير الدنيا "`* *بتقولها لما حد يزورك و يسألك عن حالك وانت مريض الدنيا لا يتوجه أحد لها بالشكر والعبادة بل يتوجه لله وفقط " قل إن الفضل بيد الله* *" مش بيد الدنيا*💜
*`8- " نايم جوا بياكل رز مع الملائكة"`*
*جملة غلط 100% لأن الملائكة منزهون عن الأعراض البشرية كالأكل والشرب والنوم الخ ...قال تعالى " يسبحون الليل والنهار لا يفترون "*💜
*`9- " قال رسول الله (ص) ايه ( ص ) دي عاوزة أفهم ؟ عاوز`* *تكتب حديث يبقى تكتبها كاملة " صل الله عليه وسلم " على الأقل تاخد ثواب اللي هيقراها كاملة بسببك*💜
*`10- " اسم النبى حارسك وصاينك "`* *لا هو الله الحارس والحافظ مش اسم النبي*💜
*`11- " لا حياء فى الدين "`* *هو الدين كله حياء والصح إنك تقول " لا حياء فى العلم* "💜
*`12- " عملت اللي عليا والباقي على ربنا "`* *كأن ربنا شريك ليك عليك جزء وهو عليه جزء وحاشا لله ذلك الأفضل أن تقول عملت اللي عليا والتوفيق من الله.💜
كان في شخص متسلسل على هيئة دكتور بيمشي في المستشفى متجه لغرفة الشوفير العساكر ممنعهوش لانهم فكروه دكتور
كان الشوفير فاق وبياخد نفسه بصعوبة واهله طلعوا برا ظناً منهم ان الشخص دة هيديله دواه
طلع حقنة من جيبه وفتح الكانيولا ودخل الحقنة ولسة هيحطها
العسكري : يونس البيه الدكتور منبه محدش يدخل دلوقتي
يونس وهو بيقلع النضارة : مش هاخد من وقته كتير ومش هدايق الدكتور في حاجة
ودخل يونس وادهم والشخص اول ما شافهم طلع الحقنة من الكانيولا وحطها في جيبه برعب وايد مرتعشة ووشه جاب عرق
ادهم استغرب خوفه الشديد ورعشة ايده اول ما شافهم ،
ويونس لاحظ ان مش دة الدكتور اصلا اللي ماسك حالته
ادهم وهو بيستدرجه في الكلام : هو مش دة شغل الممرضين بردوا ولا ايه وحضرتك معطتلهوش الحقنة ليه
الشخص بخوف وتهتهة : هااا .... عا..دي يعني هد..يهاله دلوقتي
يونس حس ان دة مش الدكتور لان مش شكله خالص وكمان اول ما شافهم اترعب وخاف وايده اترعشت وحط الابرة بسرعة في جيبه فكمل كلامه عادي عشان ميشكش في حاجة
يونس بنفي : متديهوش الحقنة دلوقتي يا دكتور عايزينه في كلمتين
الشخص بخوف ليعترف الشوفير : بس لازم ياخد الحقنة دي في معادها دلوقتي
يونس بنظرة ثقة : احنا مش هناخد من وقتكم كتير هما دقيقتين وبعدين تقدر تديله كل ادويته
ويونس كان لسة هيبدأ كلام مع الشوفير دخل ساعتها الدكتور الحقيقي للشوفير واللي ماسك حالته
الدكتور بإستغراب للشخص : انت مين اول مرة اشوفك هنا ؟ ،
انا اللي ماسك الحالة دي مين عطاك الحق انك تدخله
ادهم بتساؤل : هو كان بيديله حقنة بس مخدهاش احنا قاطعناه
الدكتور بصدمة : مافيش دكاترة بتدي حقن ومين اللي اذنلك بنوع حقنة تديها لمريضي! ، لازم اشوف نوع الحقنة دي.
وشاف الحقنة وعينه اتسعت بصدمة وقال : دي حقنة سـ،،ـم!!
(طبعاً كل دة والشوفير مش بيتكلم لان الحر،،وق مأثرة على الأحبال الصوتية)
فجأة الشخص دة طلع يجري وجريوا ادهم ويونس وراه وادهم كان سابق يونس بشوية لحد ما طلعوا برا المستشفى وقدر يمسكه ،
لكن الشخص دة ضر،،به بمطـ،،ـوة في دراعه ،
اتأوه ادهم بألم وفك قبضات ايده من عليه وجري الشخص لكن وهو بيبص وراه اتكعبل في طوبة ، وقع الشخص على الارض وهو ماسك رجله وبيتأوه بألم ،
طلع يونس الكلبـ،،ـشات من جيبه وحطها في ايد الشخص : مفكر نفسك هتقدر تهرب مننا ولا ايه؟..
وعربية الشرطة في ساعتها قبضت عليه
يونس لأدهم بقلق : انت كويس؟!
ادهم بألم و وشه عرقان : عايز ادخل المستشفى حالاً ويخيطولي الجر،،ح
يونس اومأ له وسنده لحد ما دخلوا المستشفى وخد بنج وخيطوا الجر،،ح
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
بعد مرور ساعتين من الوقت
كان ادهم قاعد على السرير لكن مش نايم وفارد ضهره لا قاعد بس
ادهم بغموض : الواد دة وراه حكاية كون اللي هو عايز يقـ،،ـتل الشوفير يبقى اكيد تبع المجـ،،ـرم وهو اللي خلاه يقـ،،ـتله عشان الشوفير ميتكلمش او يقول حاجة كدة ولا كدة
يونس بهدوء : انا اصلا اول ما شوفته مرتحتلهوش من ساعة توتره ورعشة ايده والحقنة كل دة مدخلش دماغي بس خليته يجيب اخره
ادهم وهو بيقوم بتعب : لازم نروح نحقق معاه دلوقتي عشان دة اللي هيوصلنا للمجـ،،ـرم
يونس برفعة حاجب : ايه بس حيلك حيلك انت ناوي تيجي معايا ولا ايه
ادهم بعدم فهم : اومال هروح الساحل يعني! هاجي معاك طبعاً
يونس بصدمة : نعم ياخويا دراعك لسة متخيط من شوية وجر،،حك لسة طري وتقول هاجي معاك
ادهم بضيق : يونس انسى وشيل من دماغك اني مجيش انا هاجي وهحقق ومش خد،،ش يعني اللي يقصر فيا.
يونس بنفي : ادهم عشان خاطري روّح دلوقتي ريّح حتى انهاردة ولو في اي تطورات هكلمك متخافش
ادهم بعناد : لا هاجي ولازم اروح معاك...
يونس بعصبية : والله ما انت جاي وهتروح بيتك وبكرة تيجي
ادهم بعصبية زيه : طب حلفان على حلفانك لاجي هااا
يونس وهو بيشد شعره بخفة : لا إله إلا الله تعالى جتك الهم انا عارف ان كل الكلام دة مش هيحوق معاك وهتعاند وتيجي
ابتسم ادهم له وقال : خلاص يبقى نروح بعربيتي وانت اللي تسوق عارف ان عربيتك ادشملت
بصله يونس بضحك وكمل بجدية : انا بردوا نبهت عليهم ميدخلوش اي حد غير الدكتور ويكون معاه كرنيه او اثبات
ادهم بإبتسامة : كويس اوي ، يلا بقى نروح ونبطل رغي.
لا إله إلا الله وحده لا شريك له🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
وركبوا العربية ويونس اللي كان بيسوق ووصلوا للقسم ويونس دخل مكتبه وكان بيتفق مع ادهم على شوية حاجات وخطط تتعمل واتجهوا لغرفة التحقيق
كانت غرفة معتمة مافيهاش غير لمبة منورة نور بسيط لكن واضح وترابيزة وكرسيين وكاميرة مراقبة كانت الغرفة متحاوطة بإزاز شفاف بحيث اللي برا يقدر يشوف ويراقب
دخل يونس بهيبته المعتادة وقعد وكان بيبصله بنظرات قوية لكن دبت الرعب في قلبه
يونس بصوت هاديء لكن مرعب : خلاص انت اتكشفت وملكش مفر تاني يا تعترف يا ،
انت عارف بقى الباقي مش محتاج اعرفهولك
الشخص بخوف لكن اسطنع الثقة : انا معنديش كلام اقوله ولو في كنت قولت من بدري
يونس بهدوء منافي براكين الغضب اللي جواه : لا في وفي كلام كتير كمان اصل محدش هيعوز يقـ،،ـتل واحد بحقنة سـ،،ـم كدة من غير سبب اكيد حد وزه
الشخص وهو بيغمض عينه يقلل توتره واتكلم بثقة مزيفة : مش هعترف بحاجة ومش هقول حاجة
بصله يونس نظرة مطولة وبعدين ضرب على الترابيزة بشدة واتكلم بصوت عالي وعصبية : لا هتعترف وتقول ورجلك فوق رقبتك ورحمة امي ما هسيبك غير لما اعرف وراك ايه
ادهم في مسجل الصوت المتوصل في الغرفة : يونس اهدى كدة
يونس شرب مية وغمض عينه واتكلم بهدوء : عشان تبقى عارف الموضوع دة فيه تعدي على ظابط وليه عقوبة وفي قتـ،،ـل لما كنت هتقـ،،ـتله بالسـ،،ـم وفي الشروع في قتـ،،ـل لما كنت بتساعدهم على قتـ،،ـله ،
وسجن ومرمطة وممكن مؤبد والله اعلم تكون فيها اعد،،ام
انا بعرفك بس عشان متداريش على اللي ممشيك
الشخص خاف جداً وحس ان هو هيروح في دا،،هية وخلاص مافيش كذب وكل حاجة انكشفت
الشخص بخوف : انا لو اعترفت البيه هيقـ،،ـتلني ويقـ،،ـتل اهلي كمان
يونس قام وفضل يلف حواليه : مافيش كلام من دة احنا مش عايشين في غابة احنا عايشين في دولة القانون بيحكمها صدقني لو اعترفت هتجيب حق واحدة ملهاش ذنب اينعم غلطت بس مش جزاتها القتـ،،ـل لكن لو معترفتش مش هيفيدك بحاجة غير السجن طب و ليه..!
هااا قدامك خيارين يا تعترف وتريح نفسك وتطلع من هنا بس هتتعاقب طبعاً انت شاركت معاهم ولسة هيكمل
الشخص بخوف : انا ماشركتش والله انا كنت بداري عليهم وكنت هموت الراجل دة بس مماتش
يونس وهو بيرجع لكرسيه : بس كان ممكن يمو،،ت ودي كانت نيتك وكمان بتخفي آدلة ممكن توصلنا للمجـ،،ـرم
الشخص بخوف شديد : خلاص انا هعترف بس بالله عليكوا احموني واحموا عيلتي.
يونس بثقة وهو مركز : اوعدك اننا هنعمل قصارى جهدنا عشان نحميك انت وعيلتك بس تعترف
الشخص بخوف : الواحد دة قَتـ،،ـل واحدة عشان حملت منه بطريقة غير قانونية وفضلت تهدده يا يتجوزها يا تفضحه وتقول للناس وهو خاف طبعاً على سمعته وهو راجل مشهور فراحلها البيت بليل معرفها انه هيقعد معاها وكدة وحصل اللي حصل
يونس بهدوء : كل دة كنت متوقعه وعارفه كمان...! ، كمل..
الشخص شرب مية وكمل كلامه : ولما عرف ان جنابك ظابط شاطر وماسك القضية خاف وقال يقتـ،،ـلك ويخلص منك وبوظ فرامل عربيتك وحصلت هجوم بين الرجالة والشوفير بتاعك اللي كانوا مفكرينوا انت.
ولما عرف ان الشوفير اتصاب بس لكن لسة عايش قرر انه يبعتني عشان اخلص عليه وبكدة يكون خفى كل الآدلة اللي عليه
يونس بغموض : وطبعاً انت عارف الشخص دة مكانه فين بالظبط حضرتك زي الشطور هتقولنا مكانه فين
الشخص بخوف : هو قاعد في حارة شعبية مؤقتاً لحد ما ناس يخلصوله اجراءات السفر برا
يونس وهو بيقوم : بكرة اول ما النهار يطلع تكون موديني المكان اللي هو فيه دة
الشخص بخوف : حاضر يا حضرة الظابط
يونس كان لسة هيمشي لكن وقف ورجع بصله تاني : قسماً بربي اللي خلقني وخلقك لو عرفت انك بتكذب عليا ولا لعبت بديلك كدة ولا كدة ،
لأنا بقى اللي اوريك المُر بأنواعه ... وطلع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كانت سلسبيل وضحى ونهاد وصلوا الحارة وطلعوا غيروا هدومهم واستحموا ورجعوا حاجتهم وهدومهم تاني مكانهم وناموا بعمق وتعب ليستعدوا ليوم جديد
تاني يوم الصبح
هلّ الصباح واشرقت الشمس لتعلن يوماً جديداً
صحيت سلسبيل اتوضت وصليت وقامت جهزت الفطار وصحيت الباقي وقاموا اتجمعوا على ترابيزة الاكل
نهاد بإبتسامة : صباح الخير يا بنات
ضحى وسلسبيل في نفس الوقت : صباح النور يا ماما
سلسبيل بهدوء : اما انا هاكل وانزل ادي لعم محمد فلوس الايجار بتاعته
نهاد : طب استني انا كمان هاكل واجي معاكي
سلسبيل بنفي : لا انا هروح لوحدي الموضوع مش محتاج يعني دة تحت وبالمرة افتح المحل بس انتي اللي هتنزلي تقعدي لاني عندي مذاكرة
نهاد بإبتسامة : طيب يا سلسبيل بس متعليش صوتك واحترمي نفسك انا عارفة انه مستفز بس اهدي كدة
سلسبيل بثقة وضحك : متخافيش عليا بتك ميتخافش عليها
نهاد بضحك : لا ياختي انا خايفة عليه هو مش عليكي
ابتسمت سلسبيل وقامت غسلت ايدها ولبست ونزلت
سلسبيل بهدوء : سلام عليكم يا عم محمد
محمد برفعة حاجب : عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سلسبيل بغيظ : لا ياخويا افرد وشك كدة متتلويش عليا
خد دي فلوس الايجار
محمد بفرحة وهو بيعد الفلوس : بجدد فلوس الايجار جت قبل الاسبوع
سلسبيل بتنهيدة : شوف ازاي اهم جولك قبل معاد المهلة
ومشيت سلسبيل من قدام القهوة وكان متابعها احمد ودخلت سلسبيل المحل بتاعها اللي قدام القهوة
كانت في عربية داخلة الشارع وتليها عربية اخرى واللي كان قاعد يونس في مقدمة العربية وبيسوق وجمبه ادهم ووراه الشخص وكانت الكلبـ،،ـشات في ايده يونس ركن العربية ومسك الفون وخلى الشخص يرن عليه
الشخص بخوف وهو بيبص ليونس : الووو ازيك يا بيه انا محتاجك ضروري وانا تحت البيت دلوقتي
مجهول بعصبية : جاي ليه يا زفت دلوقتي وبعدين مش تقول انك جاي ومش هينفع انزلك انا بقول يا حيطة داريني
الشخص بتوتر: معلش يا بيه انا مش هينفع اطلع عشان محدش يشوفني ويشكوا انزل جنابك دقيقة وهقولك على حاجة مهمة
مجهول بتذمر : والحاجة المهمة دي مينفعش تتقال في التليفون
الشخص وهو بيسمع كلام يونس بصوت واطي : لا مينفعش الله واعلم يمكن التليفونات متراقبة
زفر المجهول بملل وقفل ونزل وهنا ساعتها كان يونس بيطلع من العربية وادهم مجهز الكلبـ،،ـشات
هنا سلسبيل بصيت على العربيات ودققت في الشكل
سلسبيل بصدمة : ايه دة ، دة يونس اخو عائشة ودة جاي يعمل ايه هنا وايه العربيات دي كلها
سلسبيل بصوت عالي وهي بتجري على يونس : حضرة يوونس حضررة الظااابط يووونس
هنا سمع المجهول الصوت وبص للظابط بخوف كان هيهرب بس لقى المكان محاصر طلع من جيبه مسـ،،ـدس وداس على الزناد و...
*أمسح ذنوبگ*
*قال رسول الله ﷺ { من قال حين يأوي الى فراشه : لا اله الا الله وحده لا شريڪ له له الملڪ وله الحمد وهو على ڪل شيئ قدير لا حول ولا قوۃِ إلا بالله العلي العظيم ، سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله اڪبر ، اللهم أجعل همي الاخره*
*غفرت ذنوبه وخطاياه وإن ڪانت مثل زبد البحر*💗
هنا سمع المجهول الصوت وبص للظابط بخوف كان هيهرب بس لقى المكان محاصر طلع من جيبه مسـ،،ـدس وداس على الزناد ،
لكن سلسبيل كانت اسرع منه وزقت المسـ،،ـدس والطلـ،،ـقة جت في السما بس المسـ،،ـدس موقعش فضل في ايده
كل الحارة اتلمت ومحدش قدر يتدخل لان كانت الشرطة والعساكر موجودة ،
نهاد وضحى سمعوا الصوت طلعوا يجروا على البلكونة ونهاد اتجمدت مكانها لما شافت سلسبيل متحاصرة
نهاد بصراخ ورعب حقيقي : سلسبييييل بنتي!
لفت نهاد وضحى طرحهم اي كلام وكانوا لابسين لبس واسع وطويل ونزلوا جري.
سحب المجهول سلسبيل وصوب المسـ،،ـدس على راسها وقال : اللي هيقرب خطوة بس هفضي المسـ،،ـدس دة كله في راس السنيورة دي
يونس ضربات قلبه زادت وحس ان روحه بتتسحب واتكلم بخوف باين في نبرة صوته : ابعد عنها حالاً وارمي المسـ،،ـدس!!
كل العساكر والظباط التانيين قربوا منه لكن يونس اشار لهم انهم يقفوا لأنه خايف على حياة سلسبيل
نهاد وضحى نزلوا الشارع وهما بيعيطوا ومرعوبين حرفياً ،
احمد كان بيبص على سلسبيل بخوف ورعب عليها حاول يدخل لكن الظباط منعوه ،
نهاد بخوف ودموع : حرام عليك انت عايز من بنتي ايه!...
بصلها يونس وهو بيطمنها وبصلها بصة بمعنى متخافيش هحمي بنتك
ادهم بتحذير : على فكرة انت كدة بتلعب بالنا،،ر وكدة كدة هتتسـ،،ـجن انت كدة بتزود عقوبتك متفكرش انك كدة هتهرب
سلسبيل كانت مرعو،،بة ودموعها نازلة على خدها وهي بتبص لوالدتها واختها كانت بتتشاهد بس فجأة جالها فكرة في دماغها
يونس كان بيتجه نحيته ببطيء شديد عشان مياخدش باله ،
وفي نفس ذات اللحظة ضربته سلسبيل بشدة في بطنه ،
مسك المجهول بطنه بألم شديد وتحررت سلسبيل من قبضاته ووقفت جمب يونس لكن المسـ،،ـدس فضل في ايده
(طبعاً هتقولولي كل العساكر والظباط دول معملوش حاجة ليه ولا ضربوه بالنا،،ر ليه هقولكوا انه كان بيتحرك بسرعة وخافوا طلـ،،ـقة تيجي في سلسبيل وتأذيها)
المجهول صوب المسـ،،ـدس على يونس بغضب : كفاية لحد هنا!!
وضرب نا،،ر والرصا،،صة اختر،،قت كتف يونس والد،،م كان بيسيل منه وقع على الارض بألم و ساعتها العساكر اتحركوا واخدوا المجهول واخده الشخص اللي كان بيساعده ودخلوهم عربية الشرطة وسط تهديد وصراخ المجهول
وسلسبيل كانت بتعيط برعب من منظر الد،،م وحاسة انها السبب وخايفة على يونس خوف شديد ،
ضحى كانت تايهة ومش عارفة ايه اللي بيحصل ومغمضة عينها من منظر الد،،م ،
نهاد جريت على سلسبيل حضنتها بخوف وهي بتبص على يونس بتوتر ،
يونس وهو ساند ضهره على العربية بألم وعرق : ادهم اتصل بالإسعاف حااالاً
ادهم بخوف : رنيت عليهم مسافة الطريق ويكونوا موجودين!
سلسبيل بعياط شديد : انا السبب ... انا السبب في كل دة
لو مكنتش اتدخلت مكانش حصل اللي حصل...!!
بصلها يونس بتعب وصوت مبحوح كان بيطلعه بالعافية : قدري كدة وربنا كاتبلي كدة انتي ملكيش ذنب.
وساعتها جت الإسعاف وخدت يونس وركب معاه ادهم ،
ركبت نهاد وضحى تاكسي وحصلوهم على المستشفى واللي كانت سلسبيل طول الطريق منهارة من العياط ونهاد وضحى بيهدوها.
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
وصلوا المستشفى في سرعة قياسية واللي كانت عائشة وايمن هناك
عائشة كانت منهارة من البكاء وقالت : يارب احفظهولي انا مليش غيره هو وانت يا جدو ومش هستحمل لو جراله حاجة
ايمن بخوف وهو بيطمنها : اهدي يا عائشة كدة ان شاء الله يكون بخير ومافيهوش حاجة
عائشة بعياط وخوف : يارب يا جدو يكون كويس
ساعتها كانوا دخلوا نهاد وضحى وسلسبيل وبصلهم ايمن بخوف واستغراب
ايمن باستغراب : ايه اللي جابكوا دلوقتي يابنتي خير في حاجة.
نهاد بقلق : جاية عشان يونس المجـ،،ـرم اللي كان هربان كان في حارتنا واحنا شوفناه
المهم مش وقته دلوقتي يا عمي يونس ايه اخباره...؟
ايمن بتنهيدة وخوف على حفيده : والله لسة داخل العمليات من نص ساعة ادعيله يابنتي
سلسبيل كانت قاعدة في ركن وهي خايفة عليه وبتعيط وعائشة لاحظت خوفها الشديد عليه بس مهتمتش وفضلت تدعيله
بعد مرور وقت قليل.....
خرج الدكتور وهو بيخلع الكمامة ، واتكلم ايمن بخوف باين في نبرة صوته : يونس يا دكتور حالته ايه...؟
الدكتور بهدوء : الحمدلله الحالة مستقرة جداً الطلـ،،ـقة كانت في الكتف مأثرتش على اي شيء وهو نز،،ف د،،م كتير وعقبال ما جه هنا بس بردوا الحمدلله كان ملحوق يقدر يعوضه بالأكل والعصاير
سلسبيل بخوف باين في عينها : يعني يا دكتور هو كويس دلوقتي؟
الدكتور بهدوء : حضرتك زوجته..؟
سلسبيل بخجل مفرط : لا مش زوجته..
الدكتور بأسف : بعتذر جداً كنت مفكر حضرتك زوجته عشان ادي لحضرتك الادوية اللي هيمشي عليها.
عائشة بسرعة لتداري خجل سلسبيل : انا اخته يا دكتور لو في اي دوا تقدر تديهولي
الدكتور وهو بيمد ايده لها بورقة : دي كل الأدوية اللي هيمشي عليها والمواعيد جمب كل نوع دوا
عائشة بإبتسامة : شكراً يا دكتور ، نقدر ندخل نشوفه دلوقتي؟
الدكتور بإبتسامة : اه طبعاً تقدره بس ياريت متطولوش لأنه محتاج راحة تامة
ابتسموا له كلهم والكل دخل يتطمن عليه
كان يونس قاعد على السرير فارد ضهره وكتفه ملفوف بشاش ،
وباين على ملامحه التعب والإرهاق ،
جريت عليه عائشة واترمت في حضنه : يونس حبيبي انت مش متخيل انا خفت عليك ازاي كدة تفجعنا عليك وتوقع قلبنا
يونس بإبتسامة : براحة عليا يا حجه انا لسة عامل عملية في كتفي وكمل كلامه وهو بيطلعها من حضنه : انا اهوا كويس قدامك
ايمن بإبتسامة وهو بيطبطب على كتفه السليم : حمدلله على سلامتك يابني
سلسبيل برقة اول مرة تطلع منها: حمدلله على سلامتك
يونس بتوهان وابتسامة : الله يسلمك
سلسبيل بخجل : اسفة على الحركة الغبية اللي عملتها الصبح وبسببها اتحطيت في الموقف دة
يونس بإبتسامة : لا عادي انتي ملكيش ذنب انا اللي بشكرك على الموقف اللي عملتيه معايا لولاه انا كان زماني مُـ،،ـت
كلهم في صوت واحد : بعد الشر
عائشة بعدم فهم : موقف ايه .. ومو،،ت ايه .. وشكر وتأسف على ايه اصلا انا مش فاهمة حاجة
يونس بهدوء وهو بيشاورلها بإيده : لما اروح ابقى افهمكوا..
وهنا الباب خبط ويونس اذن بالدخول
ادهم بإبتسامة وهو بيحضنه بخفة : حمدالله على سلامتك يا يونس
يونس بهدوء : الله يسلمك يا ادهم ، كنت فين من الصبح؟
ادهم بتنهيدة : والله اتضطريت اروح القسم تاني بعد ما جيت المستشفى كان حوار يعني بخصوص القضية بس الحمدلله خلص ، المهم انا جايبلك معايا حد انت بتحبه اوي ،
ادخل يا حضرة الرائد كمال
الرائد كمال بإبتسامة : حمدالله على سلامتك يا بطل
يونس بإبتسامة ومرح: والله ياجماعة انا تعبت من كتر كلمة الله يسلمك
ابتسم ايمن لهم وقال : طب نستأذن احنا وكملوا كلام مع بعض.
اومأوا لهم كلهم ونهاد وايمن وعائشة والكل طلعوا
كمال بإبتسامة وفخر : انا فخور ان عندي ظابط زيك يا يونس شخص ناجح ومحب لعمله وبيبذل قصارى جهده في شغله
يونس بإبتسامة : والله انا اللي اتشرفت اني بشتغل مع حضرتك وشكراً لثقتك فيا وكلام حضرتك ليا
ادهم بضحك : ايه كله يونس يونس مافيش حاجة لأدهم كدة يا فندم ما احنا في نفس القضية وتعبنا نفس التعب حتى نفس الدراع اللي متصابين فيه
كمال بضحك : لو صبر القا،،تل على المقتو،،ل كان ما،،ت لوحده اصبر عليا جايلك في الكلام
ادهم وهو بيعدل لياقة قميصه بتكبر مصطنع : اتفضل قول يا فندم!
كمال وابتسامة : وادهم كمان والله شاب شجاع وميفرقش عنك حاجة يا يونس بجد والله انتوا الاتنين مثال للرجالة اللي بجد
ابتسموا له يونس وادهم وكمل كمال كلامه
كمال بهدوء : بما ان انكوا حليتوا قضية من اصعب القواضي ونجحتوا فيها الحمدلله ليكوا مكافأة ، ليكوا اسبوعين اجازة وراحة
ادهم بفرحة ومرح : احلف يا فندم كدة ، يعني هنام وناكل ونخف توتر ونخرج ياااه
يونس بإبتسامة : شكراً لحضرتك وثقتك فينا وان شاء الله نكون عند حسن ظن حضرتك
ابتسم له كمال وقال وهو بيقوم : هستأذن انا همشي وهسيبك ترتاح
اومأ له يونس ووصلوا ادهم لباب المستشفى ورجع تاني ليونس
يونس بزهق : مبحبش قعدة المستشفيات دي عايز اشوف همشي امتى
ادهم بهدوء : هييجي الدكتور دلوقتي ويقولنا هل هتمشي ولا هتبات هنا
وجه فعلاً الدكتور وكشف عليه وقال : الحمدلله الجرح كويس اهم حاجة الراحة ومينامش على جنبه اللي كتفه مصاب فيه وكدة تقدر تروح انهاردة ،
وقام الدكتور وقال بإبتسامة : الف سلامة عليك
ابتسم له يونس والدكتور طلع ويونس قام عشان يلبس
يونس بهدوء : نادي عائشة تساعدني ألبس التيشيرت يا ادهم
ادهم نادى على عائشة ودخلت وطلع ادهم وبدأت عائشة تساعده في لبس التيشيرت وبعد ما خلصوا طلعوا وسلموا على نهاد وضحى وسلسبيل ومشيوا وكذلك هما بردوا مشيوا
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
كانت الحارة كلها بتسأل عليهم وعلى صحتهم وحالهم كانوا بيكتفوا بس بإبتسامة
احمد بقلق لسلسبيل : انتي كويسة يا ست هانم
سلسبيل وهي باصة قدامها وقالت بهدوء : اه كويسة الحمدلله
احمد لنهاد : تحبي اساعدكم بحاجة يا ست هانم
نهاد بصتله بطرف عينها واتكلمت بإبتسامة بسيطة : شكراً يا احمد
وطلعوا بيتهم وقعدوا بتعب وهما بيستوعبوا اللي حصل
نهاد حضرت الغدا وقعدوا ياكلوا وقاموا شالوا الأكل وقعدوا يتكلموا
نهاد بهدوء : احكيلي يا سلسبيل بقى ايه اللي حصل؟
وحكيت لها سلسبيل الموضوع كله وفضلوا يتكلموا لحد ما جه الليل وكل واحد راح ينام بتعب
لا إله إلا الله وحده لا شريك له🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
في الفيلا كانوا روحوا ويونس خد شاور وغير هدومه وعائشة كانت بتأكله
يونس بتعب وهو بيبعد وشه : خلاص كفاية اكل يا عائشة
عائشة بصرامة : لا هتكمل الطبق دة عشان تاخد العلاج يلاا
يونس وهو بيبعد الطبق : لا كفاية كدة انا شبعت
عائشة بنفي : لا هتاكل انت نز،،فت د،،م كتير اوي ولازم تعوضه وكمان الدوا تقيل لازم اكل عشان ميتعبكش
ابتسم لها يونس بحب وقال : حاضر يا ست عائشة
وخلص يونس اكل وعائشة عطتله الدوا وقعدت معاه
عائشة بإبتسامة : انت المفروض كدة خدت اجازة صح؟
يونس وهو بيضمها لحضنه : اه خدت اجازة وهقعد معاكي
عائشة : انت وعدتني انك هتخرجني اول ما تاخد اجازة
يونس بحب : هنعمل كل حاجة ونخرج ونعمل اللي انتي عايزاه بس استني شوية كتفي يخف
عائشة بإبتسامة وهي بتقبل خده : احلى يونس في الدنيا
يونس بضحك : يا سلااام على الرضااا ياااه
عائشة وهي بتفرك ايدها : يونس ممكن اطلب منك طلب
يونس وهو بيغمض عينه بضحك : هااااه ايه تاني
عائشة بترجي : ينفع ان شاء الله لما نخرج ناخد سلسبيل واختها معانا
يونس : ....
*من تعود على تأخير الصلاة ،*
*فليتهيأ للتأخير في كل أمور حياته :*
*زواج ، وظيفة ، ذُرية ، عافية ، تكملة ، توفيق ..*
*إذا هانت عليك صلاتك فما الذي يعز عليك ؟!*
*ألم تعلم أن الصلاة اقترنت بالفلاح ؟!*
*“ حي على الصلاة ، حي على الفلاح ”*
*فكيف تطلب من الله التوفيق وأنت له غير مجيب ؟!*
*اللهم اجعلنا ممن يقيم الصلاة في وقتها 🤎 .*
{استغفࢪوا ࢪبكم فما ضاقت صدوࢪنا الا بذنوبنا}🩵
عائشة وهي بتفرك ايدها :
" يونس ممكن اطلب منك طلب"
يونس وهو بيغمض عينه بضحك :
"هااااه ايه تاني"
عائشة بترجي :
"ينفع ان شاء الله لما نخرج نخلي سلسبيل واختها ييجوا معانا"
يونس بإبتسامة :
"ينفع طبعاً ، طب ما انا عندي فكرة حلوة....!"
عائشة بهدوء :
"قول يا سيدي افكارك البديعة...! "
يونس بإبتسامة :
"بما ان أنا وادهم كنا مجهزين خروجة وانتي عايزة تخرجي مع سلسبيل واختها يبقى ايه رايك لو خرجنا كلنا مع بعض حتى الخروجة يبقى ليها طعم ونبقى اتجمعنا"
عائشة بفرحة لوجود ادهم :
"فكرة حلوة اوي وانا هقول لسلسبيل بس عايزة اقولك على حاجة"
يونس بزهق :
"قولي يا عائشة دة السؤال رقم ست تلاف"
عائشة :
" انا بصراحة امتحاناتي كمان يومين فمش هنعرف نخرج الا بعد ان شاء الله كدة كمان 10 ايام"
يونس برفعة حاجب :
" امشي يا بت من هنا دة انا اجازتي كلها على بعضها اسبوعين مسكالي خروجة ونروح ونيجي وادهم وسلسبيل وفي الاخر امتحانتها كمان يومين "
عائشة برقة :
"طب اعمل ايه يا يونس دة معاد الامتحانات وبعدين خلاص بعد الامتحانات هتخرج معلش استحملني ونخرج بعد امتحاناتي"
يونس بتنهيدة:
"طيب يا عائشة نبقى نشوف الموضوع ده بعدين يلا اطلعي واقفلي الباب عشان هموت وانام"
عائشة بصدمة :
" ايه دة انت هتنام دلوقتي؟ "
يونس بضحك :
"يعني والله واحد واخد طلـ،،ـقة المفروض ينام ويرتاح ولا انتي شايفة ان انا غلطان"
عائشة بإبتسامة وهي بتقبل خده :
"تصبح على خير يا حبيبي"
يونس بإبتسامة :
"وانتي من اهل الخير يا حبيبتي"
ابتسمت ليه عائشة وبادلها يونس الإبتسامة وطلعت عائشة من الأوضة واول ما باب الاوضة اتقفل ملامح وش يونس اتغيرت كان ضامم حاجبيه بألم ومغمض عينه ،
دخل الحمام وفك الشاش وبص على الجر،،ح وكان بينز،،ف لكن مش د،،م كتير ،
عقّم يونس الجر،،ح وحط سبراي وكان بيحر،،قه جامد غمض عينه بألم ولف شاش جديد وخد مسكن ونام
استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه🦋
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
تاني يوم صحى يونس اخد شاور واتوضأ وصلي وجهز نفسه وراح اوضة عائشة خبط الباب وهي اذنت له بالدخول ،
كانت قاعدة ماسكة كتاب كله بالتركي وبتذاكر
يونس بإبتسامة :
"يا عيني على الشطارة والمذاكرة ايوة كدة شدي حيلك انشالة حتى تجيبي امتياز"
عائشة بضحك :
"على رايك حتى اجيب امتياز حتى"
يونس وهو بيقوم :
"يلا انزلي عشان نفطر مع بعض مش انتي مصدعاني عشان نتلم على السفرة"
عائشة بهدوء : يلا ننزل..
ونزلوا وسلموا على جدهم وقعدوا ياكلوا وفضلوا يهزروا ويضحكوا ويونس افتكر سلسبيل لما كانت بتهزر ولما وقعت الشوربة عليه ولما كانت بتتكلم بعفوية معاهم كان مبتسم وهو بيفتكر ودة اللي لاحظه ايمن
ايمن بصله بعدين اتكلم بضحك :
"ايه يا يونس انت اتجـ،،ـنيت ولا ايه شايفك سرحان وبتضحك"
يونس ادرك اللي عمله وكمل بتوتر :
"هاا لا مافيش ابداً انا بس افتكرت حاجة"
عائشة وهي بتقوم بإبتسامة :
"انا فطرت استأذنكوا هطلع اذاكر عشان عندي امتحان بكرة"
اومأوا لها كلهم وايمن قام وراح قعد في الجنينة ويونس راح يكلم ادهم
يونس وهو حاطط ايده في جيبه وايده التانية ماسك الفون وبيتكلم بإبتسامة :
" الو يا ادهم عامل ايه انهاردة"
ادهم بنوم :
"حرام عليك يا يونس حد يرن على حد في المعاد دة'"
يونس بص في موبايله يشوف الساعة وكمل بإستغراب :
"معاد ايه ما الساعة 11 الصبح اهوا اتصل عليك امتى"
ادهم وهو بيتاوب بنوم :
"الواحد لما صدق اخد اجازة وينام براحته ويريح من التعب اللي بذله"
يونس بضحك :
"الله يرحم ايام ما كنا بنطبق ولو نمنا نصحى الساعة 5 الصبح"
ادهم بصوت واطي :
"سلام دلوقتي يا يونس هكلمك لما اصحى ... وقفل"
ضحك يونس عليه وطلع ركب عربيته وراح لمحل حلويات وشوكولاتات وكدة وركن عربيته ونزل
يونس وهو باصص في الأرض وبيتكلم :
"لوسمحتي عايز بوكس تشوكلت متنوعة وكاندي و بسكويت يعني حلويات متنوعة"
البنت بإبتسامة واحترام :
"حضرتك عايز اوردر معين انفذه لحضرتك ولا حاجة من اختيار حضرتك"
يونس بتفكير :
"هو مافيش اوردر معين عايزه كمان انا مش بحب الحلويات عامل البوكس دة لأختي فلو سمحتي ياريت بوكس على ذوقك"
البنت باحترام :
"تمام يا فندم نص ساعة والبوكس يكون جاهز لحضرتك."
اومأ لها يونس وقعد على كرسي منتظرها وهي دخلت تجهزله البوكس وحطت تشوكلت وكاندي بجميع انواعهم وربطت البوكس ربطة شيك وحطتها في كيس وعطته ليونس
شكرها يونس من تحت النضارة وركب عربيته واتجه للفيلا
♕♕♕♕♕♕♕♕
كانت سلسبيل بتذاكر وهي مركزة جامد ودخلت عليها ضحى
ضحى بصدمة مصطنعة :
"ايه دة هي لسة في ناس لسة بتذاكر"
بصتلها سلسبيل بغضب واتكلمت :
"اه ما انتي نايمة وواخدة الاجازة وواخدة راحتك وانا اللي طالع عيني في المذاكرة وامتحاناتي بكرة"
ضحى بضحك وهي بتضرب كف على كف :
"لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ياعيني على الحلو لما تبهدله الايام"
سلسبيل وهي بتغيظها :
"على الاقل انا هخلص السنة دي وهتخرج لكن انتي لسة هتدخلي تالتة ثانوي وتذاكري وتدرسي 4 سنين انا كلها سنة واخلص انتي لسة"
وكملت بإبتسامة :
" ياااه يا ضحى تخيلي كدة اتخرج وابقى محامية وادخل المحكمة واقف قدام القاضي وادافع على الناس"
ربطت ضحى على كتفها بإبتسامة وقالت :
"ان شاء الله هتكوني احلى محامية في الدنيا انتي اجتهدي واعملي اللي عليكي وان شاء الله ربنا هيوفقك ،
عيزاكي تشدي حيلك كدة عشان اتشرف بأختي كدة."
ابتسمت لها سلسبيل وحسيت بطاقة ايجابية وطلعت ضحى من الاوضة وكملت سلسبيل مذاكرة بكل شغف.
♕♕♕♕♕♕♕
بقلمي جنى احمد🤍
قدام بيت نهاد وقت العصر. كانت نهاد راجعة من السوق وشايلة شنط
أحمد وهو بيقرب بسرعة:
"السلام عليكم يا طنط نهاد... اسمحيلي أساعدك."
نهاد بتبتسم وهي بتسلّمه الشنطة:
"وعليكم السلام يا أحمد... تسلم إيدك، السوق النهاردة كان زحمة آخر حاجة."
بيمشوا جنب بعض لحد باب البيت، فيه لحظة صمت، أحمد بيكسرها:
أحمد بصوت واطي لكنه واثق:
"أنا مستني حضرتك من بدري... في موضوع مهم حابب أتكلم فيه معاكي."
نهاد بتبص له باهتمام :
"خير يا أحمد؟"
أحمد وهو بياخد نفس :
"أنا عارف إن الكلام ده مش سهل، بس حقيقي ما ينفعش أجله أكتر من كده... أنا حابب سلسبيل، وبفكر أتقدم لها رسمي، لو حضرتك توافقـي."
نهاد بتسكت لحظة، نظراتها فيها تفكير، مش رفض ولا قبول :
"أحمد... سلسبيل مش بنت سهلة. هي اتربّت على كرامتها، وشالت من بعد أبوها مسؤولية عمرها ما اشتكت منها. يعني، مش أي حد يقدر يكون قدّها."
أحمد بصدق :
"عشان كده أنا جيتلك، ما كلمتهاش، ولا حاولت ألف من ورا ضهرك. أنا بحبها بجد، ومستعد أفتح بيت على اسمها. بس القرار قرارك."
نهاد بتتنهد، وبصوت ناعم:
"أنا شايفة فيك الاحترام، بس برضو لازم أتكلم معاها... البنت ليها رأي، وسلسبيل مش بتاخد قرار بسرعة."
أحمد بابتسامة فيها امتنان :
"أكيد، وهي تستاهل الراحة والتفكير. شكراً إنك سمعتيني يا طنط."
نهاد وهي بتفتح باب البيت:
"ربنا يكتب اللي فيه الخير يا أحمد"
♕♕♕♕♕♕♕♕
يونس كان وصل الفيلا ، وركن عربيته واخد البوكس ونزل ،
قابل جده وابتسم واتكلم ايمن وقال بإبتسامة :
"حمدلله على السلامة يا يونس... ايه الكيسة اللي في ايدك دي؟"
يونس بإبتسامة وهو طالع السلم :
"دة بوكس في تشوكلت وكاندي لعائشة لاقيتها تعبانة من المذاكرة قلت اجبلها حاجة تهون عليها شوية"
ابتسم له ايمن على حبه الواضح لأخته ودعا ليهم ،
طلع يونس غرفتها ، ظبط هدومه ، وخبط ورفع البوكس على وشه
فتحت عائشة الباب واتصدمت بيه وهو نزل البوكس من على وشه وهي ابتسمت جامد
عائشة بفرحة وابتسامة :
"ايه البوكس دة فيه ايه... شكلها حاجة جامدة"
يونس وهو بيحرك راسه وبيقول :
"يس هدية لأحلى بنوتة واخت في الدنيا"
بصتله عائشة بدموع فرحة وفتحت البوكس ولقيت تشوكلت كتير كل الانواع بتحبها...والكاندي المفضلة بتاعتها... وحاجات تانية بتحبها ولقيت ظرف صغير مكتوب فيه:
" يا أحلى وأقوى أخت في الدنيا،
عارفة كويس قد إيه تعبتي عشان توصلي لكلية الألسن… وكل مرة كنتي بتحسي إنك مش قادرة، كنتي بتقومي تاني لوحدك، وده مش قليل أبدًا.
الامتحانات قربت، والتوتر طبيعي، بس صدقيني: إنتي قدّها.
يمكن الأيام دي متعبة، ويمكن بتحسي إنك مش فاكرة حاجة، بس دماغك مليانة أكتر مما تتخيلي، وكل ثانية ذاكرتي فيها، بتفرق.
وأنا؟
أنا دايمًا في ضهرك. دايمًا مؤمن بيكي. وهفضل فخور بيكي
ركزي، وخدي بالك من نفسك، وكل لما تحسي إنك تايهة، افتكري:
فيه حد بيحبك، وبيصدق فيك، ومستنيك تخلصي وتفرحيه.
أخوكي اللي دايمًا معاكي،
يونس💙"
عيطت عائشة بفرحة من كلام يونس ودعمه ليها وحضنته بقوة وهو بادلها الحضن وقالت :
"رغم ان بابا وماما ما،،توا واحنا صغيرين بس انت عمرك ما حسستني اني لوحدي دايماً معايا وبتدعمني واخويا الكبير وبابا وحبيبي انا بحبك اوي يا يونس"
يونس عينه دمعت من كلامها وطلعها من حضنه وقال بحنية:
"وانتي روحي اللي عايشها ونفسي اللي بتنفسه وحياتي كلها اختي وحبيبتي ودنيتي كلها مش عايز بس من الدنيا غير انك تبقي مبسوطة وسعيدة وبخير ،
يلا بقى شدي حيلك عايز تبقى اختي احسن مترجمة في الدنيا"
عائشة بدموع وابتسامة :
"اوعدك اني هبذل كل جهدي عشان افرحك ، وافرح جدو وتبقوا فخورين بيا"
دخل ايمن وهو كان متابع كل دة وقال بإبتسامة :
"ربنا يحفظكم لبعض واشوفكوا اعلى المناصب يارب"
ابتسموا لجدهم وقام يونس عشان ينزل تحت ونزلت معاه عائشة عشان تاخد بريك...
♕♕♕♕♕♕♕♕
[مساءً، في الصالة، نهاد قاعدة وبتقلب في كيس مشتريات، وسلسبيل داخلة من أوضتها بعد ما خلصت مذاكرة]
سلسبيل بنعاس خفيف:
"جيتِ إمتى يا ماما؟"
نهاد بابتسامة خفيفة:
"من شوية، أحمد ساعدني في شنط السوق... ابن حلال."
سلسبيل ببرود: "آه، تمام."
نهاد بتسكت لحظة، وبعدين ترفع عينيها لبنتها:
"كان عنده كلام معايا... قال إنه ناوي يتقدملك."
سلسبيل بتتفاجئ، وبترفع حاجبها بصدمة:
"يتقدمني؟ أنا؟!"
نهاد بهدوء :
"أيوه... قال إنه بيحبك، وعاوز يفتح بيت."
سلسبيل بنبرة واضحة، بدون تردد :
"ماما، أحمد شخص محترم وكل حاجة، بس أنا مش شايفاه كده... ومش بفكر في الجواز أصلًا... انا لسة بدرس وعايزة اكون محامية وقدامي حلم"
نهاد بحنية وهدوء :
"أنا ما بضغطش عليكي، بس شايفة إنه شاب كويس، وجاي من الباب. يستحق على الأقل نفكر."
سلسبيل وهي بتقعد جنبها:
"أنا كل اللي بفكر فيه دلوقتي دراستي ومستقبلي... وبصراحة مش جاهزة أكون مسؤولة عن حياة تانية. مش دلوقتي."
نهاد بهمس :
"أنا عارفة... وعمري ما هغصبك. بس كنت لازم أقولك."
سلسبيل بابتسامة خفيفة:
"عارفة يا ماما... وبشكرك إنك دايمًا بتسمعيني."
نهاد وهي بتلمس إيدها:
"أنا مش هسمح لحد يضغط عليكي، حتى لو كنت أنا."
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
كان يونس بيكلم ادهم وبيتفقوا على الخروجة
يونس بهدوء :
"يابني قولتلك هنخرج بس اختي تخلص امتحانات ونخرج كلنا مع بعض وهجيب جدي وهتبقى لمة حلوة"
ادهم ابتسم لما عرف ان عائشة هتيجي الخروجة وكان مبسوط جدا وفرحته باينة في نبرة صوته:
"طيب ماشي نستناها لما تخلص عادي بس تعالى نخرج خروجة لوحدنا كدة نستغل الاجازة ما احنا مش هنضيع 10 ايام كدة هدر"
يونس بإبتسامة بسيطة :
"طيب يا ادهم حدد كدة اليوم وشوف المناسب ليك وقولي"
وقفل معاه وبص لعائشة اللي بصاله بفضول واتكلم وقال:
"انا وادهم هنخرج خروجة كدة لوحدنا لحد ما تخلصي امتحانات ونطلع كلنا"
بصتله عائشة واتكلمت برضى:
"والله هو حقكوا تخرجوا انتوا طالعين من ايام صعبة وانا عارفة انك بتقول كدة عشان مزعلش بس متخافش مش زعلانة عادي"
بصلها يونس بشك وقالها : متأكدة؟؟
ابتسمت عائشة وقالت :
" متأكدة ، المهم الوقت اتأخر وانا هطلع انام دلوقتي عشان امتحان بكرة واعمل حسابك انك هتوصلني طبعاً"
ابتسم ليها يونس وقالها:
"تصبحي على خير يا شوشو"
اومأت له وقامت وطلعت على اوضتها ونامت بعمق كذلك الباقي واحد ورا التاني
♕♕♕♕♕♕♕♕
الصبح صحيت سلسبيل واتوضأت وصليت كالعادة ولبست وجهزت شنطتها وحاجتها وطلعت تفطر ،
كانت نهاد مجهزة الفطار وقاعدة بتدعيلها ،
اكلت سلسبيل وسلمت على مامتها ونزلت بتتفاجيء بأحمد واقف عند باب البناية
سلسبيل بصوت هادي وفيه تحفظ:
"أحمد؟ إيه اللي موقفك هنا؟"
أحمد بنبرة خفيفة، مرتبكة شوية:
"مستنيك... كنت عاوز أكلمك دقيقة بس، لو مش هتدايقي."
سلسبيل وهي بتبص في ساعتها:
"معايا دقيقتين... اتفضل."
أحمد بياخد نفس، وعينيه ثابتة على وشها:
"أنا عارف إنك عرفتي... وإنك يمكن مش متوقعة، أو مش مهتمة... بس حبيت أقولك بنفسي."
سلسبيل بهدوء لكن بنبرة قاطعة:
"أيوه، ماما قالتلي. وبصراحة يا أحمد، أنا مش بفكر في الجواز دلوقتي، خالص."
أحمد بابتسامة حزينة:
"عارف... بس كان لازم أحاول. أنا مكنتش ناوي أضغط عليكي، ولا أحطك في موقف صعب. بس المشاعر ساعات بتخلينا نتحرك حتى لو مش عارفين النتيجة."
سلسبيل بصراحة:
"أنا بحترمك، وبقدّر إنك جيت من الباب، بس إحنا مختلفين. أنا في مرحلة تانية من حياتي... الجواز بالنسبالي مش هدف، ومش شايفة إنك الشخص اللي ممكن أشاركك الطريق ده."
أحمد بيطأطئ راسه للحظة، وبعدين يرفع عينه فيها راحة:
"كلامك على عيني... وشكرًا لأنك كنتي صريحة، يمكن دي مش نهايتي، بس أكيد مش نهايتك."
سلسبيل بلطف:
"ربنا يكتبلك الخير، ويا ريت تفضل العلاقة بيننا محترمة زي ما كانت."
أحمد بإيماءة خفيفة:
"أكيد... وهسيبلك الطريق دلوقتي، وقلبي دايمًا فيه احترام ليكي."
مشى احمد وهو على وجهه علامات الحزن وسلسبيل اخدت نفس عميق ومشيت في الاتجاه المعاكس.
♕♕♕♕♕♕♕
بعد دقائق من مواجهة أحمد وسلسبيل كانت راكبة مشروع رايحة على الكلية، لابسة لبس بسيط وشيك، شنطتها على رجلها، وبتبص من الشباك
صوت أفكارها الداخلي:
"ليه كل حاجة لازم تيجي في وقتها الغلط؟ النهارده عندي أهم امتحان في الترم، ولازم دماغي تكون فاضية... بس كلام أحمد مش راضي يخرج من بالي."
بتطلع نفس طويل، وتبص قدامها :
"أنا مش ضد الحب، ولا ضد الجواز... بس أنا مش مستعدة أفرّط في اللي ببنيه من سنين، عشان مشاعر مش متبادلة. مش هغلط غلطة أمي لما سابت حلمها عشان الجواز... مش أنا."
المواصلات بتقف قدام بوابة الكلية، بتنزل بسرعة، تمسك شنطتها بإيد وزجاجة الميّة في التانية، وتمشي بخطوات ثابتة
اروى صاحبتها بضحك:
"يلا يا أستاذة سلسبيل، داخلة تموتينا النهارده كالعادة؟"
سلسبيل تضحك بخفة:
"لا موت إيه بس... كفاية إني لسه عايشة بعد كل المذاكرة دي!"
بتدخل مبنى الامتحانات، صوت خطواتها بيختلط بأصوات الطلبة، بس في عينيها تصميم واضح، وكأنها بتقول لنفسها:
"أنا مش هشغلني حد عن حلمي... اللي هيستحقني، هيستناني وأنا واقفة على رجلي، مش مكسورة."
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
داخل قاعة الامتحان، الساعة 9 صباحًا. طلاب كتير قاعدين، وأصوات خفيفة من قلب القاعة. مراقب واقف على الباب بينادي بالأسماء وبيوزع الورق.
سلسبيل داخلة القاعة ماسكة بطاقتها وورقة اللجنة، بتحاول تخفي توترها. بتدي المراقب الورق، وبتاخد مكانها على الكرسي في الصف التاني من الأمام.
المراقب:
"اتفضلي، رقم جلوسك موجود على الطاولة."
سلسبيل بتقعد و بتفتح القلم، وبتبص حواليها وهي بتحاول تهدي نفسها. بتتنهد بصوت خفيف، وبعدين تبص على الساعة فوق السبورة
(صوت أفكارها الداخلي):
"كل حاجة ممكن تستنى... إلا الحلم اللي تعبت عشانه. الامتحان ده مش ورقة، ده باب للي بعده... لمستقبل أنا ببنيه بنفسي."
المراقب يوزّع الورق، ولما يوصل لها:
"بالتوفيق يا آنسة."
سلسبيل ابتسمت بخفة، وهزت رأسها وقالت : "شكراً"
فتحت ورقة الأسئلة، تقرا أول سؤال... عينيها تتحرك بسرعة، تبدأ تكتب، أول جملة بخط ثابت وواضح. بتنسى الدنيا حواليها
(في الخلفية أصوات أقلام، همسات خفيفة، صوت ساعة الحائط بيدق ببطء. الجو كله مركز على ورقة الإجابة.
سلسبيل تهمس لنفسها وهي بتكمّل الإجابة:
"مش محتاجة حاجة من حد... كل اللي محتاجاه، موجود جوايا."
♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بتمر الدقايق والساعات والايام وبتخلص الامتحانات يوم ورا يوم ،
كل واحد بيبذل كل جهده عشان يحقق حلمه ،
كل واحد بيجي على نفسه ويقول معلش! ... هرتاح بعدين ،
كل واحد بيذاكر ويتعب ويسهر ويخلص امتحان ويدخل في اللي بعده وهو قدامه هدف واحد بس وهو... حلمه!!
ورا كل يوم بيعدي امتحان وبيقرب الحلم.
♕♕♕♕♕♕♕
يونس جاب عائشة من الامتحان وراكبين العربية في طريقهم للبيت اتكلمت عائشة:
يونس انت هتخرج انت وادهم النهاردة؟
يونس بهدوء وهو مركز في طريق : ايوة
اومأت له عائشة ووصلوا الفيلا ، نزلت عائشة من العربية ، ودخلت الفيلا يونس سلم عليها واتجه في طريقه للمكان اللي هيقابل فيه ادهم ،
لكن فجأة عربية يونس عطلت وكان بيدورها مبتدورش
يونس بتنهيدة :
"لا ابوس ايدك متعطليش دلوقتي مش وقته خالص"
نزل من العربية وبص حواليه لقي ورشة لتصليح العربيات ،
ابتسم واتجه للورشة واخدوا العربية ،
لكن لفت نظر يونس حاجة غريبة ،
يونس وهو بيدقق في وش راجل في اواخر الخمسينات :
"انا شوفت الوش دة فين قبل كدة، نفس لون البشرة، نفس الندبة اللي فوق حاجبه، .. دة شبه ابويا الله يرحمه بالظبط... "
يا ترى مين الشخص اللي شافه يونس؟
وهل فعلاً دة ابوه يونس اللي ما،ت؟
بارت طويل اهوا بعوضكوا فيه عن تأخيري💙🌼
تفاعل جااامد ونااار على البارت دة عشان كل اللي جاي مفاجأت🫣🤍
تابعووووووني
رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا
رواية الطفله والوحش كامله من هنا
رواية جحيم الغيره كامله من هنا
رواية مابين الضلوع كامله من هنا
رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا
رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا
الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺