أخر الاخبار

رواية الحب مش بس للاباطرة الحلقة الثانية بقلم الكاتبه شيماء بدوي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية الحب مش بس للاباطرة الحلقة الثانية بقلم الكاتبه شيماء بدوي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية الحب مش بس للاباطرة الحلقة الثانية بقلم الكاتبه شيماء بدوي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


ما بين ثانية وثانية…

القلب دايمًا يحتاج لبعض الإنارة… عشان يدرك إنه من البداية كان غبي، ويستحق كل اللي بيحصله.

كان محروس واقف في نص المخبز، بيكلم نفسه بصوت عالي، وصوته واصل لآخر الفرن:

محروس (محدثًا نفسه بصوت عالي):

"إزاي أنا بالغباء ده؟ إزاي ما فهمتش إنها مش مخطوبة؟ إزاي كنت فاكرها هي ومحمود مرتبطين؟"

العمال، واقفين بيشغلوا العجين، بصوا لبعض وبدأوا يرددوا وراه:

العمال (ساخرين):

"وبعدين؟"

محروس:

"آه يا واد يا محروس! استغل الفرح واتقدم لعمك محمد! ده انت قيمة وسيما وصاحب مخبز!"

العمال (بضحك):

"وبعدين؟"

محروس:

"بس طنط أم روزنا مالهاش حل… مش هعجبها مهما عملت!"

العمال:

"ولا يهمك! 😂😂"

وهنا انتبه محروس لصوتهم، حس بالإحراج، فانتفض غاضبًا ومسح عرقه بكمه، والغيظ باين على جبهته:

محروس:

"كل واحد على شغله! ولا فيه قبض في آخر الشهر! فاهمين؟!"

العمال (بصوت واحد وهم بيغنوا):

"هتجوز روزن وهبطل أبص ع البنات! 😂😂"

محروس حاول يكتم ضحكته بالعافية، لكنه قالها بنبرة تهديد ظريفة:

محروس:

"الشهر ده مفيش قبض يا فريد… خليك فاكر! 😁"

فريد – شريكه وصاحبه من أيام المدرسة – قرب منه وهو شايل صاج عيش، وابتسم:

فريد (بفضول):

"إيه اللي رجع روزنا يا محروس أفندي؟ دي سيرتك بقت على كل لسان من ساعة ما شوفتوها!"

محروس انفعل، وقال وهو بيقلب وشه:

محروس:

"ما حصلش حاجة! قال روزنا قال… مفيش غير دبدوب نسيته في عربيتي!"

في بيت روزنا: رقص، غناء، وحقيقة صادمة!

وفي نفس التوقيت، في بيت روزنا…

كانت روزنا وفاطيمة بيرقصوا في الصالة، ويغنوا بصوت عالي، والزغاريد طالعة من قلبهم مش من البوق.

روزنا حضنت فاطيمة فجأة، وقعدت تغني بأعلى صوتها:

روزنا (بصوت شعبي):

"ياما حمامي شبك وي حمام… الواد علي!"

وابتدت الزغاريد تعلو تاني، والضحك مالي البيت.

رجعوا يقعدوا على الكنبة، ولسه الضحكة مرسومة على وش روزنا:

روزنا:

"عندي كتب كتاب في بلبيس يوم الحد، بس المشكلة في التوصيلة… ومافيش غير محمود اللي هيقدر يوديني."

فاطيمة فكرت لحظة، وبعدين سألتها بصوت هادي:

فاطيمة:

"طب... إيه رأيك في محروس؟ محمود بيقول إنه بيحبك من زمان."

ضحكة روزنا طلعت تلقائي، صافية وعالية:

روزنا:

"محروس؟ أنا؟ أتجوز محروس؟ ما لقيتش غيره؟ ده غبي، وبيفهم بالمقلوب!

تصدقي؟ لحد دلوقتي فاكرني مخطوبة لمحمود 😂😂"

فاطيمة كانت ساكتة، بس عينيها قالت كتير.

روزنا فضلت تكمل بهزارها:

روزنا:

"إزاي نجح في مشروع المخبز؟ ده أنا كنت بحسبه هيغرق العيش في الملح بدل المية!"

فاطيمة (بشك خفيف):

"بس متأكدة إنك مش بتضحكي زيادة عن اللزوم؟ يعني... مش زودتيها؟"

سكتت روزنا لحظة، كأن الكلمة نغزتها…

كلامها عن محروس بدأ يرجع في ودانها، وتحس إنها زودتها شوية.

فاطيمة حاولت تهون، وقالت وهي بتضحك:

فاطيمة:

"اشجينا امتى الثري العربي هيجي ياخدك؟"

روزنا (وهي بترقص):

"على مكالمة مني! 😏"

ضحكوا الاتنين، ورجعوا يرقصوا على المزيكا اللي في السماعات.

محروس والدبدوب: حب من طرف واحد وخطط طائشة!

في الجهة التانية…

محروس كان قاعد على الكرسي الخشبي قدام الفرن، وعقله بيغلي أكتر من صاج العيش.

رن على فريد، وقال له بسرعة:

محروس:

"كلم محمود وبلغه ييجي يشيل العيش بدل ما أكمل المشوار… عندنا طلبيات ولازم نخلص!"

هرب من إنه يكمل الطريق مع روزنا… بس كانت نسيت حاجة في عربيته.

دبدوب صغير، عليه حرف M.

بص للدبدوب، وقربه من وشه:

محروس:

"يا نهار أبيض! ده شكلها بتحبني… ده جايبه باسمي! ده كده هي وقعت فيا ومكسوفة تقول!"

ما قدرش يمسك نفسه، رن على محمود بسرعة:

محروس:

"بص يا محمود… إحنا أصحاب من زمان، وإنت عارفني. عندي شغل وشقة، وإن كان على الشهادة هاخد عشر شهادات!"

محمود (بضحكة):

"ما عنديش إخوات عرايس، كلهم متجوزين! 😂"

محروس (بغيظ واندفاع):

"يا عم ما تهزرش! كلم عمي محمد (أبو روزنا)… وقوله إنك شايفني مناسب. أنا بحبها بجد، وممكن تكون هي كمان بتحبني… بس وشها وش كسوف! 😂"

محمود اتنهد، وقال:

محمود:

"خلاص يا عم… هجيب لك عمي محمد بكرة عندك المخبز، واتكلموا.

ويا سيدي نبدأ نجهز للفرح… والأزمة في البوفيه محلولة!"

محروس (بصدمة):

"استنى… اتكلم انت الأول! لا لا… استنى… الو؟ … محمود؟ محمود؟! مافيش الو!"

قفل الخط، وبص على الدبدوب في إيده، وقال:

محروس:

"يا أنا يا العكننة! يا رب يطلع عندي حق."

هل سيذهب عم محمد إلى محروس في المخبز؟ وما هي المفاجآت التي ستكشفها الأيام القادمة؟

ترقبوا المزيد من المواقف المضحكة والمحرجة في قصة "الحب مش بس للأباطرة"

تابعوووووووني 


الحلقه الثالثه من هنا


بداية الرواية من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close