رواية تحت أمر الحب الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
قبل ما أبدأ الفصل حابة أعتذر عن التأخير اللي حصل مني الكام يوم اللي فاتو بس اعذروني كنت تعبانة شوية والحمدللة بقيت أحسن وان شاء الله مكملين الرواية وعلي ميعادنا كل يوم فصل .
نبدأ..!
فضل يمشي في الشقة وهو بيتفرج علي كل ركن فيها لحدما وصل عند اوضتها وقبل ما يفتح الباب لقي الباب بيخبط..؟
عمار اتصدم وفضل يبص حواليه ولاكنه قرر يروح ويشوف مين اللي بيخبط.
وصل عند الباب وبص من العين السحرية شاف راجل كبير في السن واقف وكان لابس بدلة رسمية ..
رجع خطوة لورا وهو بيفكر مع نفسه مين ممكن يكون الشخص دا ،.
الجرس رن التاني وفي الوقت دا الشخص اللي برا نده بصوت عالي وقال:دكتورة داليدا افتحي يابنتي انا الدكتور عصام !
عمار فضل واقف مكانه وسامع كلام الشخص دا لحدما سمع صوت فتح الباب اللي كان هيدخله من شويه وخطوات رجل بتقرب منه ..
كانت خارجة داليدا من الاوضة وهيا بتفرك عينيها بتعب واول ما سمعت صوت اخر خبطة انتبهت وقربت بسرعه من الباب وهيا بتبص من العين السحرية..!
الدكتور عصام نده عليها تاني ووقتها داليدا فتحت الباب بسرعه.
الدكتور عصام قال بقلق:انتي كويسه يا داليدا انا بنده عليكي بقالي كتير .
داليدا هزت راسها وقالت:انا كويسه اتفضل يا دكتور.!
الدكتور عصام دخل وداليدا قفلت الباب وطلبت منه يقعد في الصالون لحدما تجهزله القهوة بتاعته.
عصام ابتسم وداليدا دخلت المطبخ وقربت من الكنكة المخصصة للقهوه واخدتها وبدات تحضر القهوة!!
وعند عمار كان واقف ورا باب المطبخ وشايف داليدا وهيا بتجهز القهوة ولاحظ قد ايه كانت مرهقة..
فضل وقت طويل يبصلها ومركز مع كل حركة هيا بتعملها لحدما داليدا خرجت من المطبخ ودخلت الصالون.. عمار اخد نفسو براحة وهوا مبتسم لانها ملاحظتش وجودة.. ولاكنه بعدما ادرك اللي هوا بيعملة والموقف الي اتحط فيه فضل واقف مصدوم وهو مش مستوعب انه بيستخبي من بنت زي دي!!
داليدا قربت القهوة من دكتور عصام وهيا مبتسمة وبتقول..نورت بيتك يا دكتور.
عصام ابتسم وقال.متحرمش منك يا داليدا.
داليدا ابتسمت وعصام اخد رشفة من القهوة وبصلها وقال:انا رجعت النهاردة انا والدكاترة الحمدلله قدروا يقبضوا علي الارها.بين وقدرنا نتخطي وجود اي مصابين تانين!!
داليدا هزت راسها وقالت:الحمدللة طيب كان في مصابين كتير!
عصام هز راسه بلأ وقال:لما روحنا مكنوش كتير زي مكنا متوقعين بس قدرنا ننقذ كل الي هناك..
داليدا هزت راسها وعصام بص لوشها وقال:انتي كويسة يا بنتي شكلك مرهق اوي..
داليدا بصتله بتوتر وقالت:لا أنا كويسة الحمدلله .
عصام ابتسم وقال:زي ابوكي بالظبط يا داليدا مهما كان يتعب عمرة ابداا ميعترف بتعبه ..
داليدا ابتسمت بحزن علي ذكر والدها وعصام حاول يغير الموضوع وقال:لما وصلت المستشفي ملقتكيش بس الممرضات هناك قالولي انك أنقذتي واحد من الموت..
داليدا جسمها اتنفض اول ما سمعت كلامه فبصتله بتوتر وقالت:ايوه حصل فعلا .
عصام حط ايديه علي كتفها وقال:أنا فخور بيكي يا داليدا واتمني انك تكوني احسن دكتور في مصر ودا طبعا بعدي!!
داليدا ابتسمت علي كلامة وهيا بتقول:والممرضين مقالوش اي حاجة تانية..!
عصام ابتسم لمر فهم قصدها وقال:لا قالو طبعا .. بقلم الكاتبة شيماء صبحي
داليدا بلعت ريقها بصعوبة وهيا بتبص لعصام واللي قال:قالولي انك مسكتي المشرط بايد مرتعشة بس قدرتي تتخلصي من خوفك..
داليدا اخدت نفسها بعد سماع كلامه واستغربت ازاي الممرضات مقالوش عن اي حاجة حصلت في المستشفي رغم انهم شافو المجزرة اللي حصلت بعينيهم ..
عصام اخد اخر رشفة في الكوبايه وبصلها وقال بابتسامة:انا هعتبرك في اجازه لحدما تكوني كويسه وعايزك تغيري مودك شويه علي الأقل بدل الوحدة اللي انتي عايشة فيها دي..
داليدا ابتسمت وهيا بتقف وعصام قرب منها وبا.سها من خدها وقال :أشوفك بعدين يا داليدا مع السلامة..
داليدا ابتسمت وهيأ بتقول :شكرا جدا يا دكتور!
عصام ابتسم وهوا بيقول:بتشكريني علي ايه يا لمضة انتي ناسيه ان انا اللي مربيكي!
داليدا ابتسمت بخجل ومشيت جمبه وهيا بتوصله لحد الباب وقبل ما تقفل الباب سمعت صوت جاي من المطبخ..
عصام بصلها باستغراب وقال:اي الصوت دا يا بنتي؟
داليدا ابتسمت وهيا بتقول:دي تلاقيها حلة وقعت ولا حاجة!
عصام هز راسه وبعدها ابتسم لداليدا ومشي وداليدا اول ما اتاكدت انه نزل قفلت الباب وجريت بسرعه علي اوضتها. وقفلت عليها الباب بالمفتاح.'
عمار كان متابع كلام داليدا مع الدكتور اللي جه يزورها ولاكنه لما لاحظ انها جريت علي اوضتها خرج بسرعه من المطبخ وقرب من اوضتها وقال:افتحي يا دكتورة!!
داليدا كان حاطة ايديها علي قلبها برعب ولما سمعت صوته خافت أكتر..!
عمار اتضايق من حركتها دي فقال بغضب واضح:لو مفتحتيش الباب انا هكسرة!!
داليدا فضلت تبص حواليها بخوف وهيا مش عارفه تتصرف معاه ازاي فلاحظت كاس مركون عندها بقالو فتره قربت منه ومسكته بإيد مرتعشة وبصت علي الباب .. فضلت واقفه وهيا ماسكة الكاس بخوف ولحدما ما سمعت اخر تخذير منه ليها قربت بسرعه وفتحت الباب وولو ماشافته واقف حدفت الكاس عليه!!
عمار تفادي الكاس بسرعه وبص عليها بغضب وقال:ايه اللي عملتيه دا..؟
داليدا بعدت لورا بخوف منه وقالت:انت جاي هنا ليه وعايز مني ايه..
عمار بص لعيونها بصمت وبدأ يقرب منها وداليدا كان الخوف واضح في عيونها ولاكن نظرات عمار ليها كانت غريبه .
فضل يقرب منها لحدما وصلت للحيطة وبق قريب منها جدا لدرجة ان وشه يعتبر في وشها. داليدا بلعت ريقها بخوف وهيا لسا بصاله وهوا كان عيونه مع عيونها اللي سحرته ومكنش قادر يشيل عيونه من عليها..
داليدا غمضت عينيها بخوف لما لقته بيقرب منها عمار انتبه لوجوده قربها بالشكل دا فبعد وهو بيبص عليها وبيقول:افتحي عينك.
داليدا فتحت عينها وبصتله وهو طلع ورقة من جيبه وقال :إمضي هما ؟
داليدا مسكت الورقة اللي معاه وبصت فيها وقالت:امضي ليه ؟
عمار قرب منها تاني وقال:إمضي ومن غير ليه إنتي ناسية ان دا اتفاق بينا وانتي منفذتيهوش وهربتي!
داليدا بلعت ريقها وقربت منه الورقه وقالت:بس انا متفقتش معاك علي حاجة انت اللي قلت كده وانا وقتها روحت للمريض اللي قلتلك عليه وحتي مدتلكش رد !
عمار بصلها باستغراب وقال:انا شايفك بعيني وانتي بتهربي مريض مين بق !
داليدا رفعت حاجبها وقالت:المريض كان خارج المستشفي انا موضحتش بس هو فين ولاكن انا لما روحتله واديته العلاج كنت تعبت من المشوار فجيت هنا علشان ارتاح..!
عمار بص في عينيها بسخريه واضحه لانه عارف انها بتكدب عليه فطلع من جيبة صورة ليها كانت موجودة في شنطتها وكانت لداليدا وهيا صغيرة وكانت لابسة. بيكيني اطفالي!!
داليدا اتصدمت لما شافت الصوره فضلت بصاله بصدمة وهو كانت عيونه عليها بسخريه داليدا شدت الصورة من ايديه وهيا بتقول بغضب واضح:انت ازاي تفتش في شنطتي انت مجنون!
عمار رفع حاجبة بضيق وقال بتساؤل : أنا مجنون؟؟
داليدا انتبهت للي هيا قالتهوله فبصتله ولاحظت الجمود الواضح في عيونه فهزت راسها بلأ وقالت:لا .!
عمار قرب منها وهو بيبص للصورة اللي مسكاها وقال:انتي كنتي بتهربي مني ليه !
داليدا بعدت الصوره عن عيونه وقالت:علشان ..سكتت شويه وهيا بتفكر تقوله ايه وهوا كان متابع حركاتها لحدما قالت:كنت رايحه مشوار !
عمار قرب منها وحط ايديه ورا ضهرها وضغط عليه وقال:مش ناوية تبطلي كدب!
داليدا بصتله بتوتر وقالت! انت لازم تمشي من هنا..!
عمار تجاهل كلامها وقعد علي السرير وفرد جسمه عليه وهو بيحط قدام عينيها الورقه وبيقول:مش قبل ما تمضي هنا!
داليدا اتضايقت من كلامه فقالت برفض:أنا مستحيل أتجوزك !
بقلم شيماء صبحي
عمار انتبه ليها وقال بغضب:انا مش جاي علشان اخد رأيك دا أمر ولازم تنفذية!!
داليدا ردت عليه بنفس نبرة صوته وقالت:وايه اللي يجبرني اني اعمل كدة!
عمار بص في عيونها بتلذذ وقال:الحب!!؟
داليدا بصتله باستغراب وقالت:نعم حب ايه يا استاذ انت اللي بتتكلم عنه ؟
عمار وقف قدامها والمرة دي كان واضح فرق الطول والعرض اللي بينه وبين داليدا شدها من ايديها عليه وهو بيركز أكتر في تفاصيل وشها وبيقول :أعتبرية أمر حكومي ،أمر سياسي.أمر حب بس في الأخر لازم تنفذية!!
داليدا برفض:لا يعني لا قولت مستحيل اتجوزك انت ناسي انت مين انت واحد قتال قتلة انت قتلت قدامي ناس كتير !
عمار اتعصب اكتر من عنادها فبصلها وقال بغضب: اسمعي يا داليدا انا صبري نفذ ومش عايز الموضوع يمشي بالقوه ولاكن لأخر مرة بقولك دا أمر وممنوع الاعتراض عليه هتتجوزيني يعني هتتجوزيني!!
عمار قال كلامه وهو باصص في عيونها جامد وقطع نضراته ليها اتصال من موبايله.. اتنهد وهو بيخرج موبايلة من جيبه ورد علي المتصل من غير ما يشوف الاسم .
المتصل قال:انت فين يا عمار!
عمار رد بتلقائية:بتجوز مش فاضي؟؟
صوت عالي رد عليه بصدمة:نعم بتتجوز!
عمار عدل التيلفون وبص علي المتصل ولقي انها بنت خالته اتصدم من اللي قاله ليها فبص لداليدا وشاورلها متتكلمش ورجع قرب التيلفون من ودنه وقال:معلش يا ملوك انا بس كنت نايم ومش مركز!!
ملوك ضحكت علي كلامه وقالت:مدا العادي يا عمار بس انت المرة دي فجأتني !
عمار هز راسه وقال بجدية:المهم دلوقت كنت عايزاني ف حاجة!
ملوك هزت راسها بانتباه وقالت:ايوا انت لازم تيجي انت ورشاد الصعيد لان خالتك حالفة انكم لو مجيتوش هتيجي هيا بنفسها للقاهرة علشان تجيبكوا!
عمار استغرب كلامها وقال:وهيا خالتي عايزانا ليه محنا كنا عندكم من سنه!
ملوك ضحكت علي كلامة وقالت:اديك قولتها سنه دلوقت هيا حالفة انكم لو مجيتوش هتعمل زي مقتلك!!
عمار هز راسه وقال: طيب يا ملوك هنيجي بس بعد اسبوع كده لحدما نظبط أمورنا في الشغل !
ملوك ضحكت وقالت:ماشي يا ابن خالتي اما نشوف اخرتها معاكوا!
عمار قفل مع ملوك ورجع بص لداليدا اللي كانت مركزه اوي مع المكالمة بتاعته ولاكنها لما انتبهت انه خلص عدلت وقفتها وضمت حاجبها وفضلت ساكته!
عمار قرب منها وقال:إسمعيني كويس يا داليدا انتي لو متجوزتنيش صدقني حياتك انتي وكل اللي حواليكي هتكون في خطر واللي حصل وشوفتيه بعينك في المستشفي مش بعيد يحصل بعد دقايق من دلوقت فانا هخيرك ما بين سلامة اللي بتحبيهم وما بين جوازك مني !
داليدا هزت راسها بحزن وقالت:لولا اني شوفت اللي حصل كنت عملت حجات كتير بس اوعدني ان محدش يحصله حاجة!
عمار هز راسه وداليدا قالت :طيب ممكن اروح عند ام سيد جارتي اجيب منها حاجة وارجع!
عمار مسك ايديها جامد وقال:ولا ام سيد ولا ام فادي حتي انا خلاص اتعلمت من حركاتك دي!
داليدا بلعت ريقها وبصتله بقلة حيلة وعمار طلع قلم من جيبه واداهولها واول ما داليدا اخدته كسرته وهيا بتقول:يوه دا اتكسر دا قلم اي كلام جايبه منين دا !
عمار بصلها بغضب وطلع واحد تاني من جيبة بس قبل ما يدهولها طلع سلاحه وحطه علي دماغها وقال:إمضي!!
يتبع تفتكروا داليدا هتمضي فعلا ولا ناويه تموت هيا وحبايبها😂
#الفصل_السابع
#تحت_أمر_الحب
#الكاتبة_شيماء_صبحي
قعدت داليدا بعدما مضت العقد وفضلت باصة علي عمار اللي اخد العقد وحطة في جيبه.
عمار بصلها وقال:مش هتقومي تحضري الغداء لجوزك!!
داليدا رفعت حاجبها بصدمة وهيا بتردد كلمة جوزك في دماغها وبعدها قالت :لا جوزي لازم يمشي انا محتاجة ارتاح!
عمار قرب منها وقعد جمبها وهو بيقول:مفيش نوم هنا تاني انتي هتيجي معايا القصر بتاعي..!
داليدا بصتله بتحدي وقالت برفض:أنا مش هتحرك من شقتي واللي بيني وبينك عقد يا عمار باشا ولاكن متفكرش اننا متجوزين بجد!!
عمار هز راسه ووقف وهو بيقول:براحتك يا دكتورة بس متزعليش من اللي هعملة.
داليدا حست بخوف من كلامه فبصتله بإستغراب وقالت:انت عاوز تعمل ايه؟
عمار ابتسم إبتسامة خفيفة وقال:هعرف الجيران انك مراتي واشوف بق رأيهم ايه في الموضوع.
قال كلامة وهو بيتحرك عند الباب ،داليدا قامت بسرعه وقربت منه ومسكت إيديه وهيا بتقول:إستني متعملش كده!!
عمار بص لايدها اللي ماسكه في دراعه وقال برفض:لازم الجيران يقولولي الزوجه بتفضل في بيتها ولا في بيت جوزها؟
داليدا فتحت عينيها من الصدمة وقالت:الزوجة بتروح بيت جوزها بس احنا جوازنا مختلف!
عمار لف بجسمه وهو بيبص في عيونها اللي سحروه وقال:مختلف ازاي مش فاهم؟
داليدا اخدت نفس طويل وهيا بتقول: يعني إجباري دا اسمه جواز إجباري يعني انت غصبتني عليه '
عمار اتضايق من كلامها جدا فقرب من وشها وقال:متقوليش الكلام دا تاني وبعدين انتي دلوقت بقيتي مراتي وانا حقي كزوج هوفرلك مكان كويس تعيشي فيه وبعدين انا مفيش واحده تقولي لأ انتي فاهمة!
داليدا بصت في عينه اللي بتحمر وهزت راسها وهو ابتسم ورجع قعد علي الكرسي وحط رجل علي رجل وقال بصوت عالي:حضري لجوزك الأكل يا دكتورة!!!
داليدا ضغطت علي ايديها جامد وبصتله بغيظ وهزت راسها وهوا فرد بضهرة علي الكنبه وطلع تيلفونه وعمل مكالمه مع واحد من رجالته وقال:طمني علي رشاد عامل ايه دلوقت !!
الراجل بتاعه رد عليه بتوتر وقال:رشاد بيه ..
عمار بقلق:إنطق مالو رشاد !
الراجل بص علي دنيا اللي واقفه تعيط جمبه وقال:الممرضة الجديده بتاعة رشاد بيه ادتله حقنة غلط ورشاد بيه دخل في نوبة هلع والدكتور هشام حاليا عندة في الأوضة!!
عمار وقف بغضب وقال بصوت عالي:وانت ازاي متبلعتيش بحاجة زي دي!
الراجل اتوتر ولسا هيرد عليه لقي عمار قفل السكة في وشه فبص لدنيا وقال:اتشاهدي علي روحك يا عسل..!
دنيا بصتله بخوف أكتر وبدأت ايديها ترتعش وهيا بتبص علي رشاد اللي نايم والدكتور بيحاول يعالج الوضع !!
وعند عمار قفل تيلفونه بغضب وخرج من شقة داليدا وقفل الباب وراه بقوة..
داليدا كانت في المطبخ ولما انتبهت لصوت الباب خرجت بسرعه وهيا بتدور عليه ولما لقته مش موجود فرحت انه مشي ..!
عمار ركب عربيته اللي كانت مركونة قدام العمارة وقبل ما يتحرك لقي واحد واقف قدامه وكان ماسك في ايديه شاكوش وبيقول: انت مين وكنت بتعمل ايه فوق!!
عمار رفع حاجبه باستغراب وبص للشاب دا وقال بغضب:وانت مالك انت ووسع كده من طريقي!
سيد اتعصب من اسلوب الشاب الغني دا فقرب منه وقال بتحدي:لا مش هوسع غير لما أعرف انت كنت عند مين فوق؟
عمار مكنش طايق نفسه فبصله بغضب ونزل من عربيته ومسك في هدومه وقال:لو ممشتش من قدامي حالا هتندم!
سيد ضحك بسخرية علي كلامه ولاكنه اتفاجئ بضربة قويه من عمار.
سيد وقع علي الارض وصرخ بوجع ودا اللي خلي الجيران ينتبهوا عليه ويجروا بسرعه عنده.
سيد صرخ في وش عمار وقال:اضربوا الحيوان دا.
عمار اتعصب من كلمته وبص للرجاله اللي واقفه بتبصله بغضب اكبر واول واحد قرب منه عمار ضربه والتاني ضربه برضوا وفضلوا يتكاتروا لحدما كان عمار تعب وقدروا يمسكوه ويكتفوه!!
ام سيد شافت ابنها واقع والرجالة ماسكين في الشاب دا فصرخت بصدمة وهيا بتقول:ابني حبيبي ايه اللي حصل..
صوتها كان عالي لدرجة ان داليدا انتبهت عليه وطلعت بسرعه تبص من الشباك علشان تشوف ايه اللي بيحصل واول مشافت عمار الرجاله مسكاه وسيد بيقوم من علي الارض علشان يضربوا ندهت بصوت عالي وهيا بتقول:لا متعملش كده يا سيد!
كل الرجاله اللي واقفين انتبهوا علي صوتها واولهم سيد اللي اتصدم ان داليدا عارفه الشخص دا!
داليدا بصت لسيد بخوف وقالت:ارجوك يا سيد استني متعملش حاجة، قالت كلامها ودخلت بسرعه ولبست اسدال علشان تنزل بيه الشارع..
نزلت داليدا علي السلم بسرعه واول ما عمار شافها بالاسدال ابتسم وداليدا اول مشافته قالت بقلق:هو ايه اللي حصل.
عمار كان سرحان في جمالها ومش مركز مع اللي بيحصل حواليه لحدما لقي سيد بيمسك ايديها وبيقول:هو انتي تعرفيه يا دكتورة!
داليدا بصت لسيد وهزت راسها وقالت:أيوا دا قريبي..
سيد اتصدم وبص للشاب دا بخجل وقال للرجاله:سيبوه يا رجالة دا طلع قريب الدكتورة.
الرجالة سابو عمار ولاكن عمار كان متعصب لان سيد ماسك ايد داليدا، سيد بص لعمار وقال:متاخذنيش يباشا مكنتش اعرف انك قريبها..
عمار بصله بعين حمرا وقال بتخذير:ابعد ايدك عنها يا حيوان..
سيد بصله باستغراب وبص لداليدا اللي سحبت ايديها بسرعه وقالت وهيا بتبص علي الشاب دا :عمار اهدي دا سيد ميقصدش حاجة..
عمار بصلها بغضب لانها سابت واحد غريب يمسك ايدها ولاكنه لما لقاها هتعيط بصلها وقال :اطلعي فوق ومتخرجيش من الشقة لحدما ارجع ..
داليدا هزت راسها بطاعه وعمار بص لسيد وقال بتحذير:كلامي معاك مخلصش ليا !
سيد خاف من طريقته في الكلام وداليدا بصت لسيد ولسا هتتكلم لقت عمار باصص عليها بتحذير فدخلت بسرعه للعماره وجريت بسرعه علي شقتها.
عمار دخل عربيته واتحرك بيها باقصي سرعه لدرجة ان اللي واقفين كانوا خايفين ليخبطهم.
ام سيد بصت لابنها وقالت:قريبها منين دا يا واد.
سيد بص لامه بعين مليانه دموع وقال:مش عارف يا اما انا طالع اسالها يطلع مين دا!
ام سيد اتفجاة من كلام ابنها وجريت وراه وهيا بتقول:استني يا سيد انت مش سامع قريبها دا قالها ايه!
سيد بص لامه بغضب وقال:انا بحبها يا اما ودا شكله كمان بيحبها بس انا مستحيل اخليه يقرب منها ولا حتي يلمس شعره منها..
_______
في قصر الصاوي كان دكتور هشام قدر يعالج حالة رشاد وبعدما اتاكد انه بق بخير خرج لدنيا علشان يفهم منها ايه اللي حصل.
دنيا كانت بتعيط وكان ماسكها واحد من رجالة عمار ،دكتور هشام قرب منها وقال للشخص دا:سيبها خليني اتكلم معاها.
الراجل هز راسه وهشام مسك ايد دنيا واخدها وبعدوا شويه عن رجالة عمار وقال:هو ايه اللي حصل يا دنيا.
دنيا اخدت نفسها وقالت: انا اديتله الحقنه اللي حضرتك قايلي عليها بس مش عارفه ايه اللي حصلة .
دكتور هشام هز راسه وقال هاتيلي علبة الحقنة دي وتعالي.
دنيا هزت راسها ودخلت اوضة رشاد وجابت علبة الحقنه من باسكت الزباله ورجعت تاني ادتها لدكتورهشام.
بقلم الكاتبة شيماء شيماء
دنيا مسحت اخر دمعة نزلت من دموعها وهيا مركزة مع الدكتور اللي بيشم العلبه وفضل اكتر من مره يشمها وبعدما اتاكد من اللي شاكك فيه بصلها وقال:العيب مش منك يا دنيا الحقنه دي حد لاعب فيها..
دنيا بصتله بصدمة وقالت بخوف:ازاي ياعني يا دكتور دانا بديهاله كل يوم!
هشام هز راسه وقال:انتي كنتي بتديغة الحقنة الصح ولاكن الحقنه دي ملعوب فيها هو مين اللي جاب العلب دي!
دنيا بصتله وقالت :امبارح انا طلبت من واحد من الحراس دي يجبوها لانها قربت تخلص ولما صحيت الصبح لقيتها موجوده!
هشام باستغراب:يعني انتي مشوفتيش مين اللي جاب الحقن!
دنيا هزت راسها برفض وقالت:لا انا كنت نمت ولما صحيت لاقتهم!
هشام هز راسه وقال:بس انتي عارفه انتي طلبتيهم من مين!
دنيا هزت راسها وقالت: ايوا عارفاه اللي بيقف علي الباب بالليل!
هشام هز راسه وبصلها وقال:متخافيش يا دنيا انتي ملكيش علاقه باي حاجة وانا هستني لما عمار بيه يرجع وافهمة اللي حصل !
دنيا اخدت نفسها براحه وبصتله وقالت: يعني اقدر اروح لرشاد بيه تاني؟
هشام هز راسه وهيا ابتسمت ودخلت للاوضة.
وعند بوابة القصر وصل عمار ورجالته فتحتله الباب دخل بسرعه قدام الباب الرئيسي وخرج من العربيه بسرعه واتجة لغرفة اخوه!
كان دكتور هشام واقف ومستنيه واول مشافه وقفه وهو بيقول:استني يا عمار بيه متقلقش رشاد بيه بق كويس بس في حاجة مهمه لازم حضرتك تعرفها!
عمار بصله باستغراب وقال:حاجة ايه دي!
دكتور هشام بص حواليه وقال:لازم نتكلم بعيد عن هنا!
عمار هز راسه ونزلوا لمكتبه واول ما دخلوا عمار سأله وقال:ايه الحاجة المهم دي!
هشام بص لعمار وقال:في حد من رجالتك بدل الحقن الاصليه بحقن مزيفة وعلشان كده لما دنيا ادت الحقنه لرشاد بيه دخل في نوبة هلع لان الحقنه اللي اخدها منتهية الصلاحية من عشر سنين!؟
عمار بص لهشام بصدمة وقال:انت متاكد من كلامك يا دكتور !
هشام هز راسه بجديه وعمار بدات عروق جسمه تبان من شدة الغضب وقال:دي فيها قتل!
هشام قرب منه وقال:انا اتكلمت مع دنيا وقالتلي انها امبارح طلبت من الشخص اللي بيحرص الاوضة انه يجيب العلاج وقالت انها دخلت نامت ولما صحيت لقت الحقن موجودة بس متعرفش مين اللي جابهم!
عمار هز راسه وبصله وقال:طيب يا دكتور متشكر جدا علي تعبك معانا انا طبعا عارف انك مشغول ف سيبلي انا احل المشكلة دي!
هشام هز راسه وقال:اهم حاجة عايز اقولها ان دنيا ملهاش ذنب دي بنت كويسه وانا اضمنها برقبتي ولاكن هيا كل اللي حصلها صدمة من شكل رشاد لما حصله كدة!!
عمار هز راسه وقال:متقلقش يا دكتور انا اكيد مش هعملها حاجة!
هشام هز راسه وخرج من مكتب عمار واخد شنتطه وخرج من القصر!!
وعند عمار جمع كل رجالته وهو بيقول:مين اخر واحد كان واقف عند اوضة رشاد بيه امبارح !
واحد من رجالته رفع ايديه وقال:انا يا عمار باشا.
عمار بصله بتفكير وقال:تعالا هنا يا علي!!
علي قرب منه وقال:خير يا عمار باشا هو حصل مني حاجة!
عمار هز راسه وقال للرجاله:كل واحد يروح يشوف بيعمل ايه وانت يا علي تعالا مكتبي!
عمار قال كلامه ومشي وعلي راح وراه علي مكتبه واول ما دخل .عمار قعد علي مكتبه وهو ماسك علبه الحقنه وبيقول لعلي:انت اللي جيبت العلبه دي امبارح !
علي هز راسه وقال:روحت جبتها من الصيديله والله يباشا!
عمار هز راسه وقال:ويا تري بق بدلتهم هنا ولا هناك!
علي اتوتر من كلام عمار وقال:بدلت ايه يباشا انا اصلا مفتحتش العلبة ،
عمار خرج مسدسه وضرب طلقة جت في صدر علي وقع علي الارض وقال:الخاين لازم يموت يا علي ..دقايق ووصلوا رجالة عمار اخدوا جثة علي وخرجوا ..
خرج عمار من مكتبه وطلع علي اوضة رشاد ولقاه نايم ودنيا قاعده جمبه !
عمار ابتسم لان اخوه بخير وبعدما اطمن عليه خرج وراح علي اوضته واو لما دخل اتصدم لما شاف …
#الفصل_8
#تحت_أمر_الحب
#الكاتبة_شيماء_صبحي
خرج عمار من مكتبه وطلع علي اوضة رشاد ولقاه نايم ودنيا قاعده جمبه !
عمار ابتسم لان اخوه بخير وبعدما اطمن عليه خرج وراح علي اوضته واو لما دخل اتصدم لما شاف جواب علي الأرض فتحة وهو بيقرأ اللي مكتوب فيه واتصدم أكتر لان طريقة الكلام دي مش غريبه عليه ..!
قعد علي السرير وهو بيفكر في الكلام اللي مكتوب في الجواب وكان عبارة عن(ألف سلامة علي رشاد بيه يعيش وياخد غيرها)
عمار حط الجواب جمبه وطلع موبايله وطلب واحد من رجالته وقال:لقيتوه!
رد الراجل :أيوا ياباشا في المخزن!
ابتسم عمار بانتصار وقام وقف ورمي الجواب في الزباله وركب عربيته وراح للمخزن بتاع الاسلحة!!
وفي عمارة داليدا فضل سيد يخبط علي الباب وهو بيقول بحزن: انا لازم اتكلم معاكي يا دكتوره!
ام سيد بصت علي ابنها بحزن وقالت:يا ابني اشتري اللي باقي من كرامتك وبلاش تعمل كده’
سيد لف بجسمه وقال :انا بحبها انتي ناسيه عملت عشانها ايه علشان بس تكلمني!
ام سيد هزت راسها لابنها وفي الوقت دا داليدا فتحت الباب وهيا بتبص علي سيد باستغراب وبتقول:هو حصل حاجة تاني ولا ايه يا سيد .
رواية تحت أمر الحب بقلمي شيماء صبحي
سيد بصلها بعيون مليانه حب وقال:داليدا انا اسف اني عملت كده مع قريبك مكنتش اعرف انه و..
داليدا ابتسمت وهيا بتقاطع كلامه وبتقول:حصل خير يا سيد اهم حتاه انك كويس.
سيد ابتسم وقال: ايوا انا كويس الحمدلله بس ممكن اتكلم معاكي في موضوع مهم..
داليدا بصتلة بتعب وقالت:ممكن نأجل كلامنا لوقت تاني علشان أنا تعبانه شويه..
سيد بصلها بحزن وهز راسه وقال:طيب يا دكتوره انا اسف علي الازعاج بس انا عندي سؤال أخير!!
داليدا بصتله وقالت:اتفضل!
سيد افتكر البوكس اللي كان جايبه من كام يوم وحاطه علي الباب وكان مستني رد فعلها بس اتفاجئ ان البوكس واقع علي الارض وكأنها رمته!
داليدا كانت واقفه باصه لسيد اللي باصصلها وساكت وقالت:قول يا سيد أنا سامعاك !
سيد هز راسه وقال بتوتر:هو انتي معجبكيش البوكس اللي انا جبته ؟
داليدا هزت راسها باستغراب وقالت:بوكس اي دا اللي بتتكلم عنه؟
سيد ضغط علي ايديه وقال:البوكس اللي انا جبتهولك وسبته هنا عند الباب من كام يوم.
داليدا فتحت عينيها من الصدمه وقالت بصوت عالي:نعم هو انت اللي كنت جايبه..
سيد وامه بصوا لبعض باستغراب من صوتها اللي بق عالي فجأه وهيا لما لاحظت ان صوتها عالي قالت:مش قصدي اعلي صوتي بس انت كنت كاتب في الجواب ايه..
سيد بص لامه بخجل ورجع بصلها وقال:كاتب اللي مش قادر اقوله يا داليدا كاتب اني بحبك يا أجمل دكتوره ونفسي تكوني مراتي ونعيش في بيت واحد مع بعض.
داليدا اتوترت من كلامه وبصت لامه اللي واقفه وساكته وقالت:بس انا .
سيد ابتسم وهو بيقول:مش لازم تردي دلوقت انا هسيبك تفكري كويس في كلامي .يلا يا اما نطلع علشان نسيب الدكتورة ترتاح..
قال كلامة ومسك ايد امه واخدها وطلعوا شقتهم وفضلت داليدا واقفه مكانها وهيا لسا بتستوعب ان كل اللي حصل دا مكنش ليه علاقة بعمار ولاكن من غباء سيد..
دخلت داليدا شقتها وقفلت الباب وكانت لسا في حالة صدمة قعدت علي الكنبه وهيا بتفكر في كل اللي حصل وازاي قدرت توصل عمار بعنوانها عن طريق الخطا بس هيا حاليا بقت مراته ..!
عمار وصل بعربيته للمخرن واستقبلوه رجالته ودخل وهو بيبص علي الشخص اللي مستنيه واول مشافة قال بسخرية:بق انت يا سامي يطلع منك كل دا بق عايز تسم أخويا!
سامي بصله بكره وقال:انا لو أطول اسمك انت كمان كنت عملت كده بس صدقني انت هتندم علي وجودي هنا!!
عمار بصله وسكت وقرب من وشه وقال:مين اللي طلب منك تعمل كده!
سامي لف وشه ومردش عليه ولاكن عمار كان فاهم دماغه فقرب من وشه تاني وقال:انت فاكر اني مش عارف انك اللي عملت كده!
سامي ابتسم بسخريه وقال:بس انت خسرت واحد من رجالتك ودي حاجة مخلياني اسعد واحد في الدنيا!!
عمار شاور لواحد من رجالته يجيبوا علي وقال:معقول يا سامي بعد شغلك معايا كل السنين دي مش عارف اني بربي رجالتي مش بشتريهم!
سامي اتصدم اول مشاف علي عايش وقال:ازاي دا انا شايف الدم مغرق جسمة!
علي ضحك بسخريه وطلع كيس دم وقال:مدا مش دمي دا فيك..
عمار بص لسامي وقال:انا معنديش وقت اضيعه معاك في الكلام ولاكن اظن الرجالة هتقوم بالواجب..
سامي بلع ريقه وعمار شاور لرجالته يشوفوا شغلهم وهو خرج!!
علي قرب من سامي وطلع سكي"نه وقربها من ايديه وقال:تحب نبدأ من فوق ولا من تحت!
سامي صرخ بخوف وهو بيطلب منهم يسيبوا ولاكن فات الأوان ..
عمار الصاوي رجل أعمال شهير صاحب ال٢٧ عام بجانب شغله فهو أكبر رجال المافيا في مصر ولاكن في تخصص تجارة السلاح فقط!!
من وقت ما رشاد الصاوي اتعرض لخيانه من شريكه وعمار اخد عهد علي تفسة ان اي شخص هيفكر انه يقرب من اخوه هيبيع جسمة لأو"سخ منظمة في تاريخ تجارة الاعضاء!!
عمار ركب عربيته واتجه بيها لبيت داليدا وفي طريقة وقف قدام مول نزل واشتري لبس كتير ليها وأكل وبعدها ركب العربيه تاني وكمل طريقه!
وعند داليدا كانت قاعده علي نفس الحال بتفكر هتتصرف ازاي في الكارثة اللي هيا وقعت فيها وهل هتقدر تتخلص من عمار ولا هتعيش معاه بالاجبار!!
#الفصل_9
#تحت_أمر_الحب
#الكاتبة_شيماء_صبحي
في صباح يوم جديد صحيت داليدا وهيا بتبص في ساعتها علشان تروح الشغل ،قامت بتعب علشان تغسل وشها واول ما خرجت من أوضتها وبتقرب من الحمام سمعت صوت التيلفزيون شغال ..
غمضت عينيها علشان تفتكر لو هيا نسته إمبارح شغال ولاكن بعد تفكير طويل اتأكدت انها مفتحتوش لانها مخرجتش من أوضتها خالص..
قربت داليدا من الصاله وهيا بتاخد نفسها واول ما عينيها جت علي الكنبه شافت جسم لشخص نايم عليها..
رجعت خطوه لورا وهيا بتهدي نفسها وبتفكر يطلع مين ..لحدما افتكرت عمار وان ممكن يكون هوا ،دخلت تاني للصاله وهيا بتبص علي جسم الشخص اللي نايم لحدما وصلت عند وشه واول مشافته صرخت..
فاق الشخص اللي نايم بخضة وبص عليها وقال :في ايه يا داليدا بتصرخي ليه!!
داليدا بصت لملامحة تاني وهيا مش مستوعبه إنها شايفاه بعد كل السنين دي، فقربت من وشه علشان تلمسه واول ما اتاكدت انه هو قالت : زين
انت رجعت امتي من السفر؟
زين أخوها قرب منها وحضنها بفرحة وهو بيقول:لسا زي منتي متغيرتيش يا داليدا!
داليدا كانت في حضنه ومغمضة عينيها وهيا بتشم في ريحته اللي وحشتها قالت بدموع وهيا بتضغط علي جسمة:إنت وحشتني أوي يا زين كدة متسألش عليا كل السنين دي؟
زين أخوها ابتسم بحزن وقال:معلش يا داليدا كان غصب عني اخدوا مني كل حاجة اول ما وصلت ومقدرتش أوصلك .
داليدا بعدت عن اخوها وهيا بتبص لوشه وبتقول:هما مين اللي أخدوا منك كل حاجتك فهمني.
زين ابتسم وهو بيمسح علي شعرها وبيقول:تعالي اقعدي يا داليدا وانا هفهمك كل حاجة.
داليدا هزت راسها وقعدت جمبه وهيا مركزه مع وشه وبتقول :قولي يا زين كل حاجة ومتخبيش عليا .
زين اخد نفس عميق وهو بيبص لأخته وبيقول:انا كنت مسافر علشان اشتغل عند الراجل اللي حكتلك عنه .. داليدا هزت راسها وهو كمل..
زين:الراجل دا كان مفهمنا اننا هنشتغل في مدينه سكنيه هوا مستسمر فيها وكان هيدينا مبلغ كويس ودا غير الأقامة والأكل والشرب..
داليدا هزت راسها وقالت:أيوا وبعدين!
زين كمل وقال:الراجل دا طلع بيكدب علينا ومفيش مدينه سكنيه ولا حاجة .،احنا لما وصلنا هناك لقينا ناس مقنعه واقفين وماسكين أسلحة في ايديهم وبدأوا يدونا لبس شكلة غريب كده وقالولنا اننا هنشتغل في تصنيع السلاح..
داليدا شهقت بصدمة اول ما سمعت كلامه وهوا حط ايديه علي ايديها بحنيه وكمل كلامه وقال:
طبعا احنا كلنا رفضنا وهما لما عرفوا اننا مش عاجبنا وهنمشي هددونا واخدوا مننا كل حاجتنا واجبرونا نشتغل يا اما هيقت”لونا..
داليدا بصت لأخوها بحزن وهو كمل كلامة وقال:طبعا احنا سمعنا كلامهم واشتغلنا وعدوا الاربع سنين واحنا زي محنا لحدما من شهرين بس قدرنا نهرب منهم وبمساعدة السفارة المصريه رجعنا مصر واول ما خرجت من المطار ركبت اول تاكسي وجيت علي هنا.
داليدا حضنت أخوها تاني ومسحت علي شعره بحب وهيا بتقول:الحمدلله انك كويس وموجود قدامي .
زين ابتسم ومسك وش داليدا وقال:بس ايه الحلاوه دي كلها دا انا علي كدة أشوفلك عريس.
داليدا ضحكت وهيا بتقول :أنا برضوا اللي عايزه عريس ولا انت..
زين ضحك واحمر وشه من الخجل ودا لانه خجول جداا ..
داليدا ابتسمت وقالت:اهم حاجة الناس دي ممكن يأذوك !
زين هز راسه بالرفض وقال:مظنش انهم هيقدروا يجوا مصر أصلا لاننا بلغنا الحكومه بكل حاجة وزمانهم دلوقت في السجن..!
داليدا هزت راسها وقالت:طيب الحمدلله أنا هقوم أعمل اكل علشان ناكل مع بعض زمانك مأكلتش حاجة من امبارح!
زين هز راسه وابتسم وداليدا قامت ودخلت المطبخ..
وفي قصر الصاوي خرج عمار من جناحه واتجه لغرفة أخوه واللي كان صاحي وبيتكلم مع دنيا !
عمار بابتسامة:صباح الخير يا رشاد باشا !
رشاد ابتسم وقال:صباح النور يا عمار باشا.
عمار قرب منه وباس جبينه وقال:أنا شايف انك بقيت أحسن من الأول .
رشاد هز راسه وبص لدنيا وقال:الفضل يرجع للممرضة دنيا .
عمار ورشاد بصوا لدنيا اللي وشها كان أحمر من الخجل وبعدها عمار قال:أنا رايح الشركة بتاعتك طلبوني هناك بيقولوا فيه شحنه هتتسلم ولازم تكون هناك وطبعا انت حالتك متسمحش بالخروج فانا هروح مكانك ..
رشاد هز راسه وقال: طيب بس انا عايزك ترفد السكرتيره بدالي وخلي زياد يجيب واحده غيرها.
عمار بصله وقال:انت شاكك فيها ولا ايه.
رشاد هز راسه وقال:طلعت متجوزه كمال عرفي وانا كنت فاكر الموضوع عادي بس كانت بتسربلة حجات تخصني!
عمار هز راسه وحط ايده علي راس اخوه وقال:ولا يهمك يا باشا بكرة ترجع اقوي من الأول وتنظف الشركة بنفسك !
رشاد ابتسم وهو بيبص لأخوه بحب وبعدها قال:ربنا يخليك ليا يا عمار مش عارف اقولك ايه!
عمار ابتسم وهو بيبص لدنيا وبيقول:اديله جرعه زيادة بق خلينا نخلص..
دنيا ابتسمت وعمار خرج من الأوضة واول ما رشاد اتاكد انه خرج بص لدنيا وقال:يعني مش موافقة؟
دنيا هزت راسها بالرفض وقالت:انت بتطلب مني ايه يا رشاد باشا دا خطر علي صحتك.
رشاد بصلها بغيظ وقال:يعني كاس واحد ممنوع.!
دنيا هزت راسها بضيق وقالت:قولتك ممنوع وبعدين دا حرام.
رشاد بصلها باستغراب من طريقتها وصوتها العالي فقال:طيب براحة دنتي طلعتي شرسه..
دنيا قربت من الحقن وبدأت تجهزله الحقنة وهيا مبتسمه لانها قدرت تمنعه من شرب الوي”سكي بعدما بحثت عنه وفهمت انه زي الخمرا!!
في منزل داليدا ..
كانت جهزت الفطار وقعدت هيا وزين يفطروا وكل ما تاكل حاجه تبص لزين وتبتسم لانه كان وحشها جداا ولاكن لما جه في دماغها موضوع عمار وانها مراته بان علي وشها الحزن..
زين كان بياكل ولما بص لداليدا شافها سرحانه وباين علي ملامحها انها حزينه فقال بتساؤل:داليدا انتي كويسة؟
داليدا انتبهت علي صوته وهزت راسها وقالت:أنا كويسه بس سرحت شويه..
زين إبتسم ورجع يكمل أكله وبعدما خلصوا وداليدا شالت الاطباق ..قام زين ودخل وراها المطبخ وقعد علي الرخامه وهو بيقول:أنا ناوي انزل ادور علي شغل لان القعده دي انا مش متعود عليها..
داليدا ردت عليه وهيا بتغسل الأطباق وقالت: قعدة ايه بس انت لسا واصل وبعدين أنا شايفة انك ترتاح شويه انت كنت في سفر يعني بهدله..!
زين ابتسم وهو بيقول:لا راحة ايه دنا من الشغل في السلاح اتعودت علي الحركه لحدما بقيت احس ان عندي فرط حركة..!
داليدا ابتسمت وهيا بتقول:طيب ناوي تشتغل ايه.
زين رفع حاجبه بتفكير وقال:يعني أنا شايف ان انسب شغلانه ليا ياإما نجار او حداد ..
داليدا بصتله باستغراب وقالت:اشمعني يعني!
زين :قصدي يعني اي حاجه اجمع فيها قطع علي بعض..
داليدا ابتسمت وهيا بتقول:بسيطة انزل اشتغل مع سيد!!
زين بصلها بتفكير وقال:سيد مين.
داليدا بصتله ورفعت حاجبها وزين لما افتكره قال:اااه سيد وهو سيد بق شغال ايه!
داليدا حطت الاطباق مكانها وردت عليه وقالت:في ورشه ابوه هوا اللي بيديرها دلوقت واظن انك لو اشتغلت معاه هتقبض راتب كويس.
زين هز راسه وقال:طيب انا هدخل اخد دش سريع كده وانزل اشوف سيد دا !!
داليدا كانت لسا هترد عليه ولاكنها لقته جري بسرعه ودخل لاوضته،ابتسمت بحب واضح لان زين اتغير عن الاول بكثير وبق شخص مسؤل وبيهمة الشغل فخرجت من المطبخ ودخلت اوضتها علشان تغير هدومها هيا كمان وتنزل الشغل…
رواية تحت أمر الحب بقلمي شيماء صبحي
بداخل شركة رشاد دخل عمار واول مشافه مدير الحسابات جري عليه وهو بيقول بابتسامه:نورت الشركة يا عمار بيه!
عمار هز راسه وهوا مكمل مشي في الشركه وقال: الشحنه اللي هتتسلم هتوصل امتي.
المدير بص في ساعته وقال:خلال عشر دقايق من دلوقت ياباشا!
عمار هز راسه وقال:طيب روح شوف وراك ايه علي ما اخد جولة في الشركة.
المدير هز راسه ومشي وعمار اتجه لمكتب رشاد..
ريناد!!! ودي بتكون السكرتيرة الخاصة برشاد كانت قاعدة علي مكتبها وبتعمل مكالمة مع واحده صحبتها وبتضحك وكان صوت ضحكتها عالي وملفت..
قرب عمار منها وبصلها بجديه وقال:اسمك ايه!
ريناد اول مشافته قفلت المكالمه وقالت بابتسامة:اسمي ريناد هو حضرتك مش عارفني..
عمار ابتسم بسخريه وقال:مين ميعرفكيش يا ريناد ..
ريناد ابتسمت وقالت :هو حضرتك جاي علشان الشحنه .. عمار بصلها ولاحظ قد ايه هيا فضوليه فهز راسه وقال: ايوا وعلشان كده جيت علشان اعرف منك التفاصيل..
ريناد ابتسمت وطلعت دوسيه من مكتبها وقالت وهيه بتديه لعمار:دي كل المعلومات اللي تخص الشحنه !
عمار وقف وهيا فضلت ماسكه الدوسيه ورفعاه قدامه فقال:عاوز التفاصيل من بوقك مش من الدوسيه يا ريناد !
ريناد بلعت ريقها وحطت الدوسيه مكانه بحرج وبصتله تاني وقالت: الشحنه دي هتتسلم لمستشفي جديده في الإمارات وثمنها ٥٨ مليون جنية !!
عمار حط ايديه في جيبة وطلع موبايله وهو بيحسب ثمن الشحنه الحقيقي وبعدما طلع المبلغ بصلها وابتسم وقال:متأكدة يا ريناد !
ريناد بلعت ريقها وبان علي وشها التوتر لانها حست انه كشفها فقالت :ثواني برضوا اتاكدت من الحسابات؟
عمار هز راسه وهيا فتحت اللاب توب وفضلت تقلب فيه شويه وبعدها وقفت وبصت لعمار وقالت:انا اسفه يا فندم طلع الخطأ مني المبلغ الصحيح٨٥ مليون جنيه!
عمار قرب منها وفتح اللاب توب ولقي انها كانت بتراسل شخص من الحسابات ومن الواضح انهم لاعبينها سوا فقال بغضب:اخدتي كام من ورا رشاد لحد دلوقت..
ريناد رجعت لورا بخوف وبصتله وقالت باستغراب :ماخدتش حاجة هو حضرتك تقصد ايه !
عمار خرج من جيبه حقنة صغيره وقال: اقصد ايه دنتي طلعتي مش سهله ابدا!
ريناد بصتله بخوف ولاحظت الحقنه اللي في ايده وهوا كان بيبصلها وشايف خوفها فقرب الحقنه من وشها وقال: عارفة الحقنة دي فيها ايه!
ريناد بلعت ريقها بخوف وهزت راسها بلأ ، عمار قال وهوا بيقرب الحقنة من دراعها المكشوف وبيقول:في مادة سامة ولاكن منتهيه من ١٥ سنه بس انا عايز اقولك حاجه الدكتور بيقول انها مبتموتش..
ريناد هزت راسها وهوا كمل كلامه وقال:بيقول هيا بتدخل الأول علي الشرايين وبتوقف فيها النبض وبعد مده بتدخل علي الدماغ تعطل كل الاجهزه وبعد كده بق بتدخل علي المهمه الاساسيه، القلب ، بتدخل تنهي عليه وبعد كده بق..
ريناد بخوف :ايه!
عمار ابتسم وهو بيبعد الحقنه عنها وبيقول: لا دي حكايه طويله وانا مش فاضي بس احنا ممكن نستغني عنها في حاله وحده!
ريناد هزت راسها وقالت بخوف منه :موافقه ايا كانت هيا ايه الحاجة دي !
عمار بصلها بجديه وقال:قدامك ساعه كاملة ترجعي كل الفلوس اللي اخدتيها من كمال ورشاد وطبعا انتي عارفه حساب رشاد . وعارفة برضوا انا ممكن اعمل فيكي ايه ..ولا اعرفك
ريناد هزت راسها بخوف وقالت:لا عارفاك”
عمار مسك دراعها وضغط عليه جامد وقال:بعدما تخلصي تيجي هنا وتلمي كل الكراكيب دي وتختفي خالص علشان انا لو شوفت بس خيالك مش هتلحقي تاخدي نفسك من تاني انتي فاهمة .!
ريناد هزت راسها وجريت من قدامه وهو فضل يبص عليها لحدما اختفت .
وصل مدير الحسابات واللي كان باين علي ملامحه التوتر وقال:الشحنه وصلت يباشا ومستنين حضرتك!
عمار هز راسه وهو بيقول:قولتلي اسمك ايه!
المدير هز راسه وقال:اسمي فوزي يا باشا.
عمار ابتسم وهوا بيقول:طيب يا فوزي انا عايزك تيجي معايا..
فوزي ابتسم وقال:انا كده كده جاي معاك يباشا علشان انا مدير الحسابات!
عمار هز راسه وقال: طيب يا فوزي يلا بينا .
فوزي هز راسه باحترام ومشي ورا عمار واللي كان مسرع خطوته لدرجة ان فوزي كان بيجري وراه..!
خرجت داليدا من البيت ومعاها زين واول ما نزلت شاورت لزين علي الورشة وقالت:هي دي الورشه بس انا طالبه منك طلب اخير.
زين بصلها وهز راسه وقال:انتي تؤمريني يا حضرت الدكتوره!
داليدا ابتسمت وبصتله وقالت:سيد عايز يتجوزني وانت عارفني بق ومش دا اللي بفكر فيه بصراحه فلو كلمك في الموضوع دا حاول تتوه ماشي..
زين ضحك وقال:ماشي متقلقش انا هعرف اوقفه عند حده!
داليدا ابتسمت وبعدها قالت:طيب انا هروح المستشفي بق مع السلامه يا حبيبي وخلي بالك علي نفسك !
زين ابتسم وهو بيبصلها بحنيه وقال: مع السلامة يا احلي دكتوره ..
مشيت داليدا وهيا مبتسمه وكانت بتسرع خطوتها وأول ما بعدت عن البيت وتأكدت ان محدش هياخد باله منها طلعت تيلفونها اللي اخدته إمبارح من عمار وفضلت تدور فيه علي رقمة اللي سجله بدون ارادتها فأول ما لقته ضغطت علي علامة الإتصال وكانت في إنتظار رده..
#الفصل_10
#تحت_أمر_الحب
#الكاتبة_شيماء_صبحي
بعد تسليم الشحنه عمار كان في طريقة لشركته ولاكنه افتكر زياد وانه لازم يبلغة يجيب سكرتيرة جديده فخرج موبايلك من جيبه وقبل ما يتصل ب زياد لقي اتصال من داليدا..فضل يبص لرقمها باستغراب ولاكنه رد عليه وقال: غريبة انك بتتصلي بيا في الوقت دا ..!
داليدا أخدت نفسها وقالت:عمار احنا لازم نتقابل في موضوع مهم لازم اقولك عليه؟
عمار ابتسم وقال:طيب وعايزانا نتقابل فين انا عندي فيلا صغيرة كده علي قدي ممكن نروح ونتكلم هناك براحتنا ..
داليدا استغربت كلامه فقالت بنية سليمة:طيب ممكن تقولي مكانها فين !
عمار ابتسم بخبث وقال:هبعتلك العنوان في رساله .
داليدا قفلت معاه المكالمة واستنت الرساله اللي هيبعتهالها وبعدما وصلت الرساله مشيت في طريقها للطريق العام علشان تركب اي تاكسي..
وعند عمار بعدما قفل معاها اتصل ب زياد المحامي الخاص ب رشاد وقال:عايزك تجيب سكرتيرة بدل ريناد لاني طردتها!
زياد استغرب كلامه وقال بتساؤل:ليه يا عمار باشا ايه اللي حصل.
عمار اتكلم وقال:معنديش وقت أشرحلك يا زياد بس نفذ اللي بقولك عليه دي اوامر رشاد!
زياد هز راسه وقال: طيب يا عمار باشا محتاج مني اي حاجة تانيه!
عمار هز راسه بالنفي وقال:لا اعمل اللي قولتك عليه بس!
قال كلامه وقفل التليفون وركب عربيته واتحرك بيها علي ڤيلته!!
وفي الصعيد وبالتحديد في منزل السيدة كوثر مرات كبير عائلة العزايزي .
كانت واقفه وهيا بتشاور للستات اللي قدامها وبتقول:بقولكم عايزة بنات حلوه ايه اللي جيبنهم دول انتي فاكرة ان عمار باشا ولا رشاد باشا هيرضوا بيهم!!
واحدة من السيدات بصت في الارض باحترام وقالت:انا جبتلك كل بنات البلد بس مفضلش غير بنات عيلة الشهاوي !
كوثر اتضايقت من كلامها وقالت:الا ولاد الشهاوي انتو ناسيين العداوة اللي بينا!
الست ردت عليها باحترام وقالت:تحت امرك يا حاجة كوثر اوعدك اننا هنلف تاني ونشوفلك اجمل البنات!
كوثر هزت راسها برضا وقالت:طيب يلا اتحركوا واقفين ليه!!
السيدات كلهم مشيوا من قدامها وفضلت كوثر واقفة مكانها وهيا بتفتكر وعدها لأختها الله يرحمها انها اللي هتجوز ولادها ولاكن بسبب عيشيتهم في القاهرة صعب انها تلاقي بنات ترضيهم ولاكن علي مين دي الحاجة كوثر يعني سيدة البلد واحسن البنات يتمنوا بس اشارتها؟؟
كانت نازله علي السلم ملوك بنتها وكانت ماسكه في ايديها قلم روچ بتحط علي شفايفها وبتدندن اغنيتها المفضله وقبل ما توصل قدام امها خبت القلم وهيا بتقول:صباح الخير يا ست الكل.!
كوثر كانت عينيها مركزه مع شفايف بنتها وقلم الروح اللي مخبياه وراها ولما ملوك لاحظت نظرات امها ليها ابتسمت وهيا بتقول:انا كلمت عمار ورشاد ولاد خالتي وقالولي انهم جايين الصعيد الاسبوع الجاي..
كوثر ابتسمت بفرحة ونست موضوع قلم الروچ فقالت بحماس:بجد يا ملوك امتي الكلام دا!!
ملوك بصت لامها وقالت:اول امبارح بس انا نسيت اقولك!
كوثر هزت راسها وقالت:اهم حاجة اوعي تكوني عرفتيهم انا عايزاهم ليه ، ملوك إبتسمت وهيا بتقول:عيب عليكي برضوا يا اما دنا ملوك يعني الامانه كلها !
كوثر هزت راسها وقربت من بنتها واخدت قلم الروچ من ايديها وقالت:ماشي يا حبيبتي يلا شوفي انتي رايحه فين..
ملوك بصت لأمها بصدمة وهيا بتقول:ليه ياما بس كده دا خامس واحد تخدية مني الاسبوع دا!!
كوثر بصت لبنتها بنص عين وقالت:الزينة لجوزك بس يابنت كوثر ولاكن تحطيها كدة ممنوع وانتي عارفة قوانين البيت دا كويس..
ملوك هزت راسها بغيظ واتحركت علشان تروح للاسطبل بتاعهم وتطمن علي الخيل .
وبداخل ورشة سيد دخل زين وهوا بيبص للعمال اللي شغاله بابتسامه وقال:السلام عليكم يا رجالة..
العمال بصوبه باستغراب وردوا السلام ولاكن زين مهتمش لنظراتهم قد ما كان بيدور علي سيد فلما ملقهوش بص لواحد وقال:امال فين المعلم سيد..
صوت جه من وراه بيقول :انا المعلم سيد ..
زين لف بحسمه واول ما شاف سيد ابتسم وقال:سيد يخربيت شكلك يا جدع انت بقيت عامل كدة ليه..
سيد فضل باصص للشاب اللي قدامة باستغراب وقال:هو انت تعرفني.
زين قرب من سيد حضنه بعشم وقال:معقولة نسيتني يا سيد قشة!
سيد بعد عنه وهو بيقول بصدمة:زين؟
زين ضحك وهو بيبص لشكله وبيقول:مكنش العشم يا صاحبي.
سيد حضنه بفرحة وقال:حمدلله علي سلامتك يا زين كنت فين كل دا يا جدع!
زين خبط علي ضهرة وقال:في الغربه بس الحمدلله رجعت تاني وهستقر هنا خلاص..
سيد ابتسم وقال:نورت بيتك ومنطقتك يا حبيب اخوك.
بقلمي الكاتبة شيماء صبحي
زين مسك دراع سيد وقال:طيب انا عايزك في كلمة كده يا ابو السيد.
سيد هز راسه وقال بجدية:أومرني يا حبيبي.
زين بص علي الورشه وقال:انا عايزاشتغل معاك في الورشه وبصراحة لما قولت داليدا قالتلي مفيش قدامك غير سيد جدع ومش هيقصر معاك..
سيد ابتسم لما زين جاب اسم داليدا فقال بفرحة:طبعا طبعا يا زين انت اخويا .
زين بصله بابتسامه وقال:يعني ايه برضوا يا سيد!
سيد بص للرجالة اللي شغاله وقال: لو الارض مشالتكش اشيلك انا فوق راسي دنتا كفايا بس انك اخو الدكتورة.
زين ابتسم وسيد مسكه ودخله الورشه وقال بصوت عالي علشان الشباب اللي شغاله تنتبه ليه وقال: صباح الخير يا رجاله انا عايز اعرفكم بزميلكم الجديد زين .
الرجالة اللي في الورشة بصوا لزين من فوق لتحت وهزوا راسهم وسيد بص لزين وقال:انت اشتغلت في النجارة قبل كده.
زين هز راسه بالرفض وقال:لا اول مره.
سيد هز راسه وقال: علي كدة بق هتبدأ لسا من الصفر.
زين هز راسه وسيد ندة علي صبي معاهم وقال:تعالي يا نادر سلم علي زميلك الجديد!
نادر بص لزين وابتسم ومد ايديه سلم عليه وسيد قال:من النهاردة يا زين نادر اللي هيعلمك كل حاجة ولحدما تفهم الشغلانه الباقي هيبق عليا انا .
زين ابتسم وهز راسه وسيد ابتسم وبعدها نادر شاور لزين علي خشب لازم ينقلوة للمخزن وزين هز راسه وراح معاه.
وفي فيلا عمار وصل عمار الاول ودخل وكان موجود البواب اللي بيحرسها فقال :ازيك يا عم فؤاد انا هقعد في الفيلا النهارده تقدر تروح البيت!
فؤاد بص لعمار بفرحة وقال: بجد يباشا !
عمار هز راسه ودخل وفؤاد جمع حاجته بسرعه وخرج من الفيلا.
عمار فتح النور بتاع الفيلا وابتسم لان داليدا جايه وهو فهم انهم هيقضوا ليلة سخنه النهاردة فدخل علي المطبخ يجهز المشروب بتاعهم..
وفي الخارج وقف التاكسي اللي داليدا فيه واول ما نزلت اخدت نفس طويل وهيا بترتب كلامها بصوت هامس علشان تعرفة برجوع أخوها من السفر وانه لازم ينهي موضوع جوازهم في أسرع وقت..
عمار سمع صوت الجرس فقرب من الباب بحمس وفتحة واول مشاف داليدا ابتسم وهو بيقول:نورتي ڤيلتك يا زوجتي العزيزة..
داليدا اتصدمت من كلامة وحست بالخوف من نظراته ليها فرجعت خطوة لورا ولاكن عمار شدها لجوه وهو بيقول:متخافيش يا داليدا انتي في أمان.
داليدا هزت راسها وفضلت ماشيه وراه لحدما وصلوا عند طرابيزه متجهزة لشخصين فقالت بتساؤل:هو انت كنت مستني حد.
عمار بصلها وقال:ايوا مستني مراتي.؟
داليدا بلعت ريقها وقالت:أنا جيت علشان أقولك ان…
قاطعها عمار بقبلة حارة سكتت داليدا عن الكلام وغمضت عينيها ولاكنها لما انتبهت للوضع اللي هيا فيه زقته بكل قوتها وضربته بالقلم وهيا بتقول:انت شكلك شارب!!
عمار اتصدم من ضربها ليه فقال بغضب:انتي مديتي ايدك عليا..
داليدا رجعت خطوة لورا بخوف وقالت بتوتر:انا مش قصدي اضربك بس انت اللي استفزتني!
عمار قرب منها وهيا كانت بترجع لورا لحدما كانت هتقع فلحقها عمار بسرعه وشدها في حضنه، داليدا بعدت عنه ولاكنه شدها عليه تاني وكان باصص في عينيها وهمس وقال:معقوله في بنت تكون بالجمال دا ..
داليدا قلبها فضل يدق من نظراته ليها وللحظة حست انها مغرمة بية ولاكنه بعدها عنه لما لاحظ لمعة عيونها فداليدا انتبهت لنفسها ومسحت شفايفها وقالت: أخويا رجع من السفر إمبارح وهو عايش معايا في الشقة و..
-يبق تيجي بيتي وتسيبيه براحته في الشقة..
قاطعها عمار وهو بيقول .
داليدا هزت راسها بالرفض وقالت:دا مش قصدي خالص ،انا قصدي ان اخويا ميعرفش اي حاجة وانا جيت اطلب منك تطلقني وكل واحد يروح لحالة..!
عمار ابتسم ولف وشه ومسك كاس من اللي كان مجهزه وشربه مره واحده ورجع بصلها تاني وقال:بتقولي عايزة تطلقي!
داليدا هزت راسها ولاكن هوا هز راسه بالنفي وقال:أنا سبق وقولتك يا دكتوره قرار جوازك مني في قدامة تضحية وانتي اختارتي السلام للي بتحبيهم واظن ان أكتر حد غالي عليكي دلوقتي هو زين صح..
داليدا فتحت عينيها من الصدمة وقالت:انت تعرف زين منين..
عمار قرب منها وقال:طبيعي اني أسأل وأستفسر عن مراتي ولا ايه..
داليدا هزت راسها وقالت: بس انا مش عايزة اتجوزك انت يا عمار انا بحب واحد تاني؟
عمار عينيه اتفتحت من الصدمة وحس بغيرة قوية امتلكت قلبه وإتحكمت فيه لدرجة انه صرخ في وشها وقال:وانا قولت مفيش طلاق..
حست ان قلبها وقف من الصدمة وكانها دخلت في غيبوبه مؤقته بتستوعب انها وقعت تحت ايد ذئب بشري غريب الأطوار..
عمار اخد نفس طويل ورجع بصلها تاني وقال: اخوكي لازم يعرف انك مراتي بأي طريقة بق انتي تختاريها او تسيبلي انا المهمة دي..!
داليدا برفض:لا بلاش تتدخل انت أنا هتكلم معاه..
عمار ابتسم وقال: قدامك إسبوع بالظبط تكوني عرفتي أخوكي بجوازك مني وإلا .
داليدا بصتله باستغراب وقالت:وإشمعني أسبوع هو انت عايز تعمل ايه..!
عمار قرب من شعرها ومسك خصلة منه لفها حوالين صابعه وقال:هتيجي معايا الصعيد..
الفصل الحادي عشر حتى الفصل الخامس عشر من هنا
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق