القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تحت أمر الحب الفصل الحادي عشر حتى الفصل الخامس عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده

اعلان اعلى المواضيع

 رواية تحت أمر الحب الفصل الحادي عشر حتى الفصل الخامس عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده 

رواية تحت أمر الحب الفصل الحادي عشر حتى الفصل الخامس عشر بقلم شيماء صبحي حصريه وجديده 

 الصعيد!!! قالتها بصدمة وكملت كلامها وقالت:صعيد ايه اللي عايزني أروحها انا أخر مرة خرجت من القاهرة فقدت اعز ناس علي قلبي!! 

عمار لف بجسمة متجاهل كلامها وهيا قربت منه ووقفت قدامة وقالت بضعف:انت ليه بتعمل معايا كل دا أنا عملت معاك ايه أنا كل اللي عملته اني أنقذت أخوك من الموت ليه دا يكون جزائي منك ..؟


عمار بص في عينيها ولاحظ الدموع اللي بتتجمع فقرب من وشها ومسكه بإيدية وقال:أنا سبق وقولتلك انك هنا علشان… 

داليدا هزت راسها وقالت:علشان ايه فهمني ؟

عمار بعد نظره عنها وقال بجمود:اتفاق بيني وبينك وزي مقولتلك يا الجواز يا القت”ل.. 

داليدا هزت راسها وقربت منه وقالت:وأنا موافقة أقتل”ني خليني أخلص بق من اللي بيحصل دا.! 

عمار هز راسه بالرفض وقال:مش انتي يا داليدا اللي هتموتي..! 


داليدا بصتله بعيون مفتوحة وقالت بتساؤل:أمال مين..، قالت كلمتها وهيا بتبلع غصة في حلقها  وكأنها عارفة رده .. 

عمار اتكلم وقال:زين أخوكي !! 

دموعها بدأت تنزل وهيا مش عارفة ترد تقول ايه يعني ايه عايز يقت”ل أخوها احلي حاجة موجوده في حياتها معقول الحياة ظالمة كده تعمل خيرا شرا تلقي.. 

عمار قرب من الترابيزه المجهزه وقعد عليها وبص عليها وقال:تعالي يا داليدا..! 

داليدا عدلت وقفتها وبصت عليه وشافته وهو رافع الكاس وبيشاورلها تقرب منه وكأنه مَلك يطلب جاريته للقدوم اليه لفعل ما يرغب بيه سيدها..


داليدا قربت منه ورفعت وشها وقالت:نعم.

عمار بأمر:أقعدي قدامي ! 

داليدا سمعت كلامة وقعدت علي الكرسي المقابل ليه ورجعت بصتله تاني ..

عمار بص للكاس اللي موجود قدامها وقال:إشربي.

داليدا برفض:لأ مبشربش القرف دا انا مسلمة..! 

عمار ضحك علي كلامها وقال:وانا كمان مسلم وبشرب عادي.. 

داليدا بصتله بإحتقار وهزت راسها بالرفض وقالت:مش هشرب انا مستحيل احط القرف دا علي بوقي..! 

عمار هز راسه وقرب الكاس بتاعه من كاسها وصب لنفسه وقال:دا عصير تفاح يا داليدا تفتكري برضوا اني هشربك ويسكي..! 

داليدا رفعت عينيها بتفكير وقربت من الكاس وشمته ولما أتاكدت من صحة كلامه اخدت رشفة بسيطة وقالت:شربت.. 

عمار هز راسه بابتسامه وقال:اليوم معانا طويل وانا حابب نقضيه مع بعض اي رئيك.. 

داليدا بدون تفكير:موافقة..’ 


عمار ابتسم وقرب منها ومسك ايديها وقال:اي رأيك تتفرجي علي الڤيلا. 

داليدا وقفت ومردتش عليه ولاكنه قدر ببساطة يفهم انها موافقه فمسك ايديها علشان تمشي جمبه ولاكنها سحبت ايديها وحطتها ورا ضهرها.. 


عمار اتحرك لاول غرفة وكانت غرفة أطفال :قال بابتسامه:دي للاطفال لما يجوا في المستقبل.. 

داليدا بصت للأوضة وهزت راسها وبعدها خرجوا ودخلوا أوضة تانيه وهو قال:دي للضيوف علشان لو حبوا يباتوا  .. 

داليدا مردتش عليه كالعادة وهو خرج من الاوضة ودخل اوضة كبيرة وكانت أوضة نوم اول ما داليدا دخلتها جسمها اتنفض وفضلت واقفه علي الباب .. ، عمار انتبه ليها فقرب منها وقال:ادخل متخافيش دي النوم بس!


داليدا هزت راسها وبصت علي كل ركن في الاوضة ورغم انها كانت حلوة الا ان داليدا كان  كل تفكيرها هيا هتمشي امتي.. 

عمار قفل الاوضة وبص لداليدا وقال:في بق فوق دور تاني بس محدش بيطلعه غيري حابة تطلعس تشوفيه !! 

داليدا هزت راسها بالرفض وقالت بتعب:أنا عايزة أروح!! 

عمار اخد نفس ومسك ايديها ونزلوا تاني وقعدوا في الصالون.. 

داليدا قعدت وهيا حاضنه المخدة ومستنياه يتكلم ويقولها تمشي ولاكنه عمل عكس كده وقف واتجه للمطبخ وحضر عصير ليمون وقرب منها وقال: خدي اشربي العصير دا.. 

داليدا بصت للعصير باستغراب وهو كان مركز اوي مع ملامحها فهزت راسها واخدته منه وشربت منه شويه وبعدها مدت ايديها تانيه وقالت:شكرا.. 

هز راسه واخد الكوبايه ودخلها المطبخ تاني ورجع وقعد جمبها وشغل التلفزيون علي فيلم أكشن وبصلها وقال بتساؤل :تأكلي فشار..؟ 


داليدا هزت راسها بالرفض وهوا رجع ضهرة لورا وكان بيتفرج بتركيز وداليدا كانت بتبص عليه من الوقت للتاني لحدما لاحظت انه بدأ ينام وعينه بتقفل بالتدريج.. 


كانت هتقرب منه ولاكنها رجعت تاني مكانها وفضلت مركزه مع تفاصيل الفيلم وشافت خطة عملتها بطلت الفيلم في التخلص من العسكري اللي كان حابسها ..كانت مستخدمة قلم وضربته في رقب..ته ..داليدا ابتسمت وفضلت تبص حواليها لحدما شافت القلم موجود علي الطرابيره فمسكته وهيا بتبص لعمار اللي نايم وكانه دخل في غيبوبه قربت منه وهيا ماسكة القلم بقوة وكأنها بتستعد لتنفيذ خطة بطلة الفيلم.. 


قربت القلم من رقبته وكانت هتضربه الا انها تراجعت  وغمضت عينيها بقوة وكانها بتمانع شخص بيتحكم في جسمها وبيجبرها تعمل كده.. 

عمار حس بقربها منه ففتح عينيه وهيا اول ما شافته بعدت وهيا بتشهق بخوف.. 


عمار قام وهو بيبصلها ولاحظ القلم اللي كانت مسكته فقال بتساؤل:بتدوري علي ورقة؟

داليدا بصت للقلم ورحعت بصت لعمار وهزت راسها وهو ضحك بسخريه وقال:وهتعملي ايه بالورقة  لما انتي عايزه تخلصي عليا.. 

داليدا فضلت بصاله باستغراب وهيا مش عارفة تفهمه ولا تعرف هو بيفكر في ايه وهل دي كانت خطته منه والا عن طريق الصدفة !!


عمار قام ومشي من قدامها وهيا قعدت تاني علي الكنبة ورمت القلم علي الأرض وهيا بتصرخ ولما رجع وشافها قرب منها وقال:ليه بتعملي كده في نفسك لما ممكن تتقبلي كل حاجة.. 

داليدا وقفت وقربت منه وقالت:انا كنت عايشة في حالي ومليش علاقة باي حد ولا اي حاجة بتحصل حواليا لحدما ما انت دخلت حياتي …

عملت ايه ..؟ سالها عمار برفع حاجب وهيا مسكت قميصه وقالت:شقلبتها خليتني اعمل حجات عمري ابدا مفكرت اعملها. 


عمار ابتسم وفي الوقت دا غمازة بسيطة ظهرت علي خدة اليمين داليدا انتبهت ليها ونست هما كانوا بيتكلموا في ايه .. 

عمار اتكلم وقال: تقدري تمشي !! 

داليدا منتبهتش لكلامه وهوا لما لاحظ انها مركزه مع وشه قرب منها علشان يبوس’ها ولاكنها انتبهت وبعدت عنه وقالت:قولت ايه..! 

عمار مسك الجاكت بتاعه وقال:امشي’ 

داليدا هزت راسها وجريت جابت شنطتها واخدت منديل من اللي موجود علي الطرابيره ومسحت بيه دموعها وبعدها بصتله وقالت: انا هعمل اللي اتفقنا عليه بس الا أخويا ..! 


عمار هز راسه بتفهم وهيا مشيت وهو بعد دقايق خرج من الفيلا وهو بيبص عليها  ولاحظ انها مشيت .. 

طلع علي الاوضة اللي هينام فيها فقرب من الستاره فتحها وبص من الشباك وشافها وهيا واقفه بعيد وبتبص حواليها..! 

أخد نفس طويل وقفل الستارة تاني ونزل ركب عربيته واتحرك بيها عندها..؟ 

 

اركبي.. قالها وهو بيفتحلها الباب وهيا فضلت بصاله وساكته. 

عمار اتكلم تاني وقال بصوت اعلي:إركبي هوصلك مفيش هنا اي مواصلة! 

داليدا بصت حواليها ولاحظت ان فعلا مفيش ولا عربيه عدت عليها فهزت راسها وركبت جمبه وقفلت وراها الباب.. 

عمار شغل اغنيه اجنبيه وفضل يغني معاها وداليدا كانت بتبص من الشباك لحدما وصلت عند بيتها بصت لعمار وقالت:شكرا علي التوصيلة! 

عمار هز راسه وهيا نزلت وقفلت وراها الباب واتحركت بسرعه للعمارة ودخلت  وهو اول ما اتاكد انها طلعت شغل العربيه واتحرك بيها لخارج المنطقة؟؟؟؟


بقلمي الكاتبة شيماء صبحي 


في غرفة رشاد .. دنيا كانت بترفع التيشرت علشان تغيرلة علي الجرح ولاكنها كانت بتعاني من صعوبه في التعقيم لان الجرح كان عند الصدر فرشاد بصلها بآلم وقال:قلعيني التيشرت.. 

دنيا بصتله بخحل وقالت:انا هعرف اغير علي الجرح من غير ما اقلعه ! 

رشاد بأمر:لا اقلعيه انا حاسس اني مخنوق من رفعه كده علي رقبتي ..! 


دنيا بلغت ريقها بخحل وقربت منه ورفعت التيشرت أكتر لحدما قلعتهوله ووقتها بان جسم رشاد الرياضي واول ما دنيا شافته وشها قلب للون الأحمر فبعدت عينيها بسرعه وقربت من المطهر وبدأت تطهر الجرح وكان رشاد بيطلق صرخات بسيطة بتدل علي آلمه من لمسها للجرح..’ 

دنيا بدات تحط الشاش وكانت مضطرة تخلي إيديها علي صدرك فبصتله بخجل أكتر واول ما حطت ايديها سمعت نبض قلبه..، بدات تحط الشاش وبعدها لزقت الجرح وقربت من التيشرت ولسا هتلبسهوله رشاد قال برفض:لا سيبيه انا عايز افضل من غيره.. 


دنيا هزت راسها وسابت التيشرت جمبه وقربت هيا من الادوات اللي فتحتها وبدأت ترجع كل حاجة مكانها وبعدما خلصت قعدت علي الكرسي اللي جمبه وهيا بتاخد نفسها بالتدريج..! 


رشاد كان باصص للسقف وكان بيفكر هيعمل ايه أول ما حالته تتحسن هل يروح بار صاحبه ولا يروح الساحل’

دنيا مسكت تيلفونها ولاحظت كمية المكالمات الفائته من مامتها..

ضغطت علي رقم مامتها  وبصت لرشاد وقالت:هخرج اعمل مكالمه وارجع.. 

رشاد بصلها وقال:خليكي هنا واعملي المكالمة عادي.. 

-علشان مزعجكش و.. 

قولتلك خليكي عادي..قالها بنبرة من الجدية وهيا هزت راسها وحطت التيلفون علي ودنها واستنت رد والدتها.. 


رشاد كان مركز معاها وكان عايز يسمع صوتها هو مش عارف ايه السبب ولاكن بيبق مبسوط لما بيسمعها بتتكلم .. 

دنيا ابتسمت بلهفة وقالت:ماما حبيبتي طمنيني عليكي بتاخدي العلاج.. 

امها ردت بصوتها الهادي وقالت:أيوا يا حبيبتي باخذه بس طمنيني انتي عليكي هترجعي امتي بق وحشتيني.


دنيا ابتسمت وهيا بتقول: لسا مش عارفة بس إن شاء الله مش هتأخر اهم حاجة طمنيني علي الزقردة  عاملة ايه!! 

مامتها بابتسامه” عماله تعيط اهي ومش مبطلة.. 

دنيا بابتسامه:ليه بس ايه اللي مزعلها. 

مامتها بتذمر:قال ايه عايزة تروح مصيف مع ولاد خالتك نهى كانو هنا امبارح وعزموا علينا نروح معاهم وانا رفضت علشان انتي مش معانا، بس هيا من وقت ما قالو مصيف وهيا هاتك يا عياط كان ميتلعا عيل !! 


دنيا ضحكت وقالت:خلاص ياماما اديهالي وانا هتفاهم معاها.. 

رشاد كان بيسمع كلامها وعاجبه اوي نبرة صوتها الحنينه اللي بتكلم بيها مامتها فابتسم وسمعها تاني وهيا بتتكلم وبتقول..:حبيبت قلب ماما مزعلة تيتا ليه.. 

رشاد فتح عينه من الصدمة وهو بيقول بهمس::حبيبة قلب ماما وتيتا!! 


دنيا ابتسمت وكملت كلامها وقالت:خلاص استني لما ارجع من الشغل وهاخدك واوديكي احلي مصيف.. 

الطفلة هزت راسها بابتسامه وقالت:بحبك يا ماما

دنيا ابتسمت وقالت:وانا بحبك يا روح قلب ماما..! 

والدت دنيا اخدت التيلفون من الطفلة وكلمت بنتها وقالت: ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي طول عمرك و قلبك حنين.

دنيا ابتسمت وهيا بتقول:انتي اللي ربنا يخليكي لينا ومنتخرمش ابدا من وجودك .. 

رشاد كح علشان يلفت انتباهها وهيا لما لاحظت قالت بسرعه” بقولك ايه يا ماما انا مضطرة اقفل علشان المريض صحي ! 

مامتها هزت راسها وقفلت معاها المكالمة بدعوة جميله ودنيا قفلت التيلفون وبصت لرشاد وقالت:حضرتك كويس.. 


رشاد رفع حاجبه بغيظ وقال:لا عطشان..! 

دنيا قربت من الماية وصبتله كوبايه وقربتها منه وقالت:اتفضل.. 

رشاد بص للكوبايه وقال:سخنه ولا ساقعه..!

دنيا لمست الكوبايه وقالت:دافيه..

عمار هز راسه بالرفض وقال:أنا عاوزها ساقعه.

-بس دا غلط علي… 

مش هشربها غير وهيا ساقعه ..قالها بتحدي واضح وهيا لما شافت اصراره هزت راسها وخرجت علشان تجيب مايه ساقعه وهو اول مشافها خرجت مسك تيلفونها وفتحة  ولقي صورة ليها ومعاها طفلة صغيرة لا تتعدي ال٥ سنوات كانت حضناها وفرحانه.. 

ابتسم لان الصورة جميلة وخطفت قلبه ولاكنه افتكر انها طلعت عندها بنت يعني متحوزه فحط التيلفون مكانه ودنيا رجعت بعد دقايق وهيا معاها المايه فقربتها منه وقالت:جبتلك ماية ساقعة.. 


رشاد بص للكوبايه ولقاها مشبرة دليل علي انها ساقعه جدا فقال برفض:بس دي هتتعبني انا عايزها دافية.. 

دنيا ابتسمت وهزت راسها وقالت بهمس :اكيد دي اعراض الالم .. 

دخلت كبت الكوبايه في حوض الحمام ورجعت ملتها مايه دافيه وهو بصلها وأخد منها الكوباية وشربها علي مرة واحدة وهيا ابتسمت وقالت: محتاح ماية تاني.. 

رشاد ركز مع جمالها  وابتسامتها وهز راسه بايوا .. 

دنيا صبتلة كوبايه تانيه وقربتها منه وهوا كانت عيونه عليها ومش عارف ينزلها.. 

دنيا ملامحها اتحولت للون الأحمر بخجل فادتله الكوبايه وقعدت جمبه علي الكرسي لحدما خلصها واداهالها  فقامت رجعتها مكانها وبعدها قعدت تاني  ومسكت تيلفونها.. 


 كانت بتتفرج علي صورها مع جميلة بنت أختها اللي سابتها في رعايتها وهيا طفلة علشان تتجوز وتكون أسرة جديده بعد انفاصلها من جوزها بعدما إكتشفت خيانته  ليها .

.وأصبحت جميلة ضحية لاختيار غلط ولاكن دنيا كانت ليها الام والاب والاخت والخاله وبتحبها أكثر من نفسها.. 


رشاد بص عليها ولاحظ ابتسامتها اللي اتقلبت فجأه لحزن فقال بتساؤل:بتتفرجي علي اية؟ 

دنيا استغربت سؤاله واتوترت ولما لاقته مركز معاها ردت عليه بابتسامه وقالت:جميلة؟

رشاد باستغرتب:هيا مين دي اللي جميلة! 

دنيا إبتسمت وقالت:جميلة دي بنت أختي بس أنا اللي بربيها انا ومامتي..! 

رشاد باستغراب:جميلة دي اللي كنتي بتكلميها من شويه! 

دنيا هزت راسها وقالت:ايوا ..كملت بخحل وقالت:هيا بتقولي يا ماما علشان انا اخدتها من مامتها وهيا لسا شهرين فعلشان كده شيفاني مامتها..! 


رشاد هز راسه وقال:طيب ومامتها فين؟ 

دنيا ابتسمت بحزن وقالت:متجوزه . 

وباباها؟ سالها بسرعه وهو مستني اجابتها فردت عليه بنفس الابتسامه وقالت:متجوز؟ 

رشاد بصلها بابتسامه وقال:يعني كل واحد فتح بيت جديد وجميلة انتي اللي بتربيها ! 

دنيا هزت راسها وقالت:علشان كده هيا بتقولي ياماما لان اختي عندها طفلتين وبتربيهم ولما بتيجي عندنا بتعامل جميلة علي انها خالتها ورغم ان جميلة عارفة انها مامتها الحقيقيه الا انها بتقولها يا خالتو وبتقولي انا يا ماما.. 


رشاد بصلها بتركيز وقال:طيب شعور مامتها ايه؟ 

دنيا :الحقيقة مش بهتم لان اهتمامي كله هو شعور جميلة ايه لما تشوف امها بتعاملها بحدود وبتعامل اخواتها بكل حب..! 

رشاد هز راسه وقال:وبعدين..’ 

دنيا مسحت دمعه نزلت غصب عنها وقالت:هفضل مامتها واختي هتفضل خالتها لحدما جميلة تكبر وتبق عروسة واطمن عليها وبعدها تقدر تندهلي بالاسم اللي هيا عايزاه.. 

رشاد ابتسم علي نقاء دنيا وحنيتها اللي باينه وقال:لو اتجوزتي هتسيبيها لمين.! 

دنيا هزت راسها بالرفض وقالت:مظنش اني ممكن اسيبها فعلشان كده بحط شرط لاي عريس اني هاخدها معايا..؟ 


-وبيوافقوا؟ سالها رشاد بحماس واضح في صوته  

دنيا هزت راسها بالرفض وقالت:كله بيرفض وبيقولوا يربوا عيالهم احسن..! 

رشاد ابتسم وهو بيبصلها وبيقول : متقلقيش اكيد هيجي شخص كويس ويحبها زي منتي بتحبيها بالظبط.. 

دنيا  ابتسمت وهيا بتبص في الأرض وبتقول:اتمني…! 

#الفصل_12

#تحت_أمر_الحب

#الكاتبة_شيماء_صبحي

بعد مرور أسبوع من لقاء داليدا وعمار.

كانت داليدا واقفه قدام زين وهو بيغير هدومة أخدت نفس عميق علشان تبدأ تحكيلة عن جوازها من عمار وقبل ما تتكلم وتنطق بأول حرف جرس الباب رن .. 

داليدا جسمها اتنفض وبصت لاخوها بتوتر وقالت :هروح أفتح الباب!! 

زين هز راسه بابتسامة وداليدا مشيت وهيا جواها إحساس بالخوف إن اللي بيرن الجرس"عمار

قربت من الباب وفتحته بسرعه واول ما رفعت عينيها وشافت الشخص اللي واقف رجعت خطوة لورا وهيا بتقول:سيد؟ 

سيد بابتسامة:صباح الخير يا داليدا زين جهز ولا لسا!


داليدا بصت لأخوها اللي خرج من الأوضة وهوا بيدخل الحزام في البنطلون وبيقول :خلاص يا معلم سيد انا جهزت.. 

سيد هز راسه وبص لداليدا وقال:ما شاء الله يا داليدا عايز أقولك ان زين اتعلم حجات كتيرة اوي في وقت قصير.

داليدا ابتسمت وقالت:طيب كويس شد حيلك بق يا زين اكتر عايزاك تبق صاحب الورشة!

زين هز راسه وهو بيبص لسيد وبيقول:بيني وبينك يا داليدا أنا بفكر ولاكن الورشة دي ملهاش غير صاحب واحد سيد قشطة طبعاا..

داليدا ضحكت وسيد وشه أحمر من الخجل وبص لزين بغضب وقال:يلا يا زين دنا هخلي يومك .. 

زين بصله بضحك وقال:أكيد وردي لاني بحبه جدا.. 

سيد شدة من هدومه وكان بيتجاهل النظر لداليدا لان زين حرجة قدامها باللأسم اللي ندهلة بيه…

داليدا قفلت وراهم الباب وهيا لسا مبتسمة ولاكنها لما اتأكدت ان كل حاجة بقت تمام وانه مطلعش عمار دخلت لاوضتها علشان تفكر هتعمل ايه ،

النهاردة اليوم الأخير ولو معرفتش زين بكل حاجة الله أعلم عمار هيعرفة ازاي..؟ 


في الصعيد صحيت الحاجة كوثر بحماس غير عادتها وقفت في نص البيت وندهت للبنات اللي بتساعدها في البيت بصوت عالي  وهيا بتقول:يلا يا بت منك ليها قربوا هنا بسرعة.. 

البنات انتبهوا لصوتها فبصوا لبعض بتعب وواحدة فيهم قالت:جة اليوم اللي مش هنرتاح فيه ابدا.. 

واحدة من البنات بتوتر:اسكتي يا بت لو الحاجة كوثر سمعت برطمتك دي مش بعيد تخلينا نرتاح وانتي تشيلي الليلة كلها لوحدك.

البنت اللي هتفت بالكلمة حطت إيديها علي بوقها وقالت:انا هسكت احسن انا ضهري مقطوم لوحدة..


بقيت البنات ضحكوا علي خوفها وبعدها نزلوا كلهم ووقفوا قدام الحاجة كوثر.. 

كوثر اتكلمت بجدية وقالت:أنا عايزة البيت دا يلمع كدة من النظافة انتو عارفين مين جي النهاردة عمار ورشاد ولاد اختي الغالية.. 

البنات هزوا راسهم بإحترام وهيا كملت كلامها وقالت:تعملوا أكل أشكال وأنواع كل اللي يخطر علي بالكوا تعملوه انتو فاهمين؟ 

البنات هزوا راسهم وقالوا في صوت واحد:تحت أمرك يا حاجة..! 


جوثر إبتسمت وشاورتلهم يمشوا واتحركت هيا لخارج البيت… 

في أوضة ملوك كانت بتتكلم في التيلفون وبتقول:بس أنت عارف هيا بتدولكم علي عرايس من امتي مش بعيد تجيلها جلطه وأنا مليش غيرها..؟ 

عمار ضحك وقال:متقلقيش أنا هجبلها الموضوع بالتدريج مش هقوله مرة واحدة.. 

ملوك هزت راسها باقتناع وقالت:طيب قولي عايزني اقولها ايه.. 

عمار ابتسم وقال:عرفيها ان جاي معانا ضيوف؟ 

ملوك بتساؤل:وهو رشاد معاه ضيفة هو كمان.

عمار رد عليها بالموافقه وقال:الممرضة اللي بتابع حالته انتي عارفة انه دخل العمليات من اسبوعين وهيكون محتاج لممرضة معاه علشان علاجة..؟ 


ملوك هزت راسها وقالت:خلاص ماشي اهم حاجة متنساش اللي اتفقنا عليه! 

عمار بص للصندوق اللي موجود علي مكتبه وقال:متقلقيش كل حاجة زي مطلبتي..'

ملوك ابتسمت وقالت:طيب انا هقفل علشان امي بتنادي عليا وانتوا متتاخروش.. 

عمار رد عليها وقال:طيب متقلقيش.. 

ملوك قفلت المكالمة وبصت علي التسريحة الخاصة بيها وابتسمت وهيا بتقول بحماس:متقلقيش النهاردة هملاكي بكل الميكب الغالي !! 


خرجت من اوضتها ونزلت علشان تروح الاسطبل كالعادة وتطمن علي الخيل وكانت كوثر امها سبقتها علي هناك  علشان تطمن علي مهرة  أقدم خيل هناك.. 


ملوك وصلت وهيا بتدندن اغنيتها المفضلة كالعادة واول مشافت امها بتأكل مهرة ابتسمت وهيا بتقول:الحاجة كوثر بنفسها هنا.. 

كوثر بصت لبنتها الشقية بابتسامة وقالت:غريبة اني اجي هنا بعد كل السنين دي مش كده..! 

ملوك قربت من امها وسلمت علي مهرة وهيا بتقول: متهيألي ان مهرة رحعت تحبك تاني  .

كوثر هزت راسها بابتسامة وهيا بتمشي ايديها علي رقبة مهرة وبتقول: دي الوحيدة اللي بتتفكرني بكل ذكرياتي اول ما جيت الصعيد؟ 


ملوك بصت لامها بابتسامة مستعدة لسماع قصتها اللي بتقولها علي طول .. 

ورغم ان ملوك سكعت قصتها أكثر من مره الا انها بتتفاجئ بكلامها دايما رغم انها بتبق حافظة كل كلمة كوثر بتقولها .


كوثر ابتسمت وقالت:كنت في سنك كده وكان أبويا صعيدي بس كنا عايشين في القاهرة ،انا ومنال خالتك الله يرحمها كان نفسنا اوي نيجي هنا الصعيد  علشان نتعرف علي بقيت عيلتنا ونعرفهم علي الاقل ويمكن أكون انا كنت الطرف الأكثر حماسا عكس منال اللي كانت متعلقة بالعيشة في القاهرة.! 

ملوك هزت راسها وقالت باستماع:وبعدين كملي. 

كوثر:كنت علي طول بزن علي جدك انه يجيبنا الصعيد كان عندي احساس بالدفي كل ما اتخيل نفسي فيها ولاكن كان بيرفض وكأنه مخبي علينا حاجة،لحدما في يوم بعدما رجعت من الكلية لقيت ناس غريبه في البيت عندنا كانوا قاعدين مع جدك وانا اول ماشوفتهم ابتسمت بفرحة لانهم كانوا لابسين لبس صعيدي فقولت اكيد جايين علشان يصالحوا جدك علشان نرجع هناك تاني  بس اتصدمت لما جدك قالي انهم جايين يخطبوني لابن عمي .. 


ملوك مسحت علي ضهر مهرة بابتسامة وكوثر كملت وقالت:كان أبوكي اجمل واحد في أخواته دا غير انه كان أكبرهم وكان هيبق الوريث لمكان ابوه (كبير العزايري) بس رغم كل دا الا انه كان حنين جدا ودا أكتشفتة لما جيت هنا.. 

طيب انتي وافقتي عليه ازاي وانتي مكنتيش تعرفيه اصلا..سألت ملوك وهيا بتبص لامها بانتباه ؟

كوثر ابتسمت وقالت:مين قالك اني مكنتش أعرفة اصل انا قابلته قبلها كان عند الكلية بتاعتي كان بيسلم علي دكتور عرفت بعدها انه  يبق صاحبة.. 

 بقلمي الكاتبة شيماء صبحي 

اممم..قالتها ملوك بتفهم  ولاكن قبل ما كوثر تكمل كلامها لقت مهرة بتضربها بدماغها وكأنها مش عايزة تسمع بقيت القصة.. 


مهرة اهدي ..قالتها ملوك وهيا بتحاول تهديها وتطمنها انها في امان.. 

ولاكن كوثر فهمت ليه مهرة عملت كده فبصت لبنتها وقالت:أنا راجعه للدار وانتي متتأخريش علشان ولاد خالتك زمانهم في السكة! 

ملوك هزت راسها وامها خرجت من الاسطبل بسرعه وفضلت ملوك تمسح علي ضهر مهرة وهيا بتعني بصوتها العذب وكانها بتهدي طفل صغير كان بيعيط..


داليدا..؟ 

كان صوت عمار اللي بيهتف من ورا باب شقتها .. 

قامت داليدا بفزع وقالت بهمس:بتعمل ايه هنا؟ 

عمار اتكلم بغضب وقال:إفتحي الباب انا جوزك مش حرامي،!

أخدت نفسها وفتحت الباب واول مشافته قالت بتساؤل:انت مش قولتلي إسبوع النهاردة أخر يوم لسا؟ 

عمار هز راسه وقال:مش مهم الكلام دا انتي هتيجي معايا الصعيد دلوقت؟ 

داليدا بصتله بإستغراب وقالت: طيب انت ليه مصمم نروح هناك؟ 

عمار قرب من وشها ولمس خدها وقال:خالتي جيبالي عروسة ومش هتوافق اني ارجع هنا تاني لو روحت لوحدي ؟ 

داليدا ضمت حاجبها بتساؤل وقالت:ليه يعني هتقت"لك..! 

عمار ابتسم بسخرية وقال:لأ هتجوزني وانا مقدرش ارفضلها طلب انتي متعرفيهاش.. 

داليدا ابتسمت بسخريه وقالت:وانت بق بكل الاكشن اللي بتعملة دا مش قادر ترفض جوازة..؟ 

عمار قفل الباب وقرب منها وقال:لما تقابليها هتعرفي انا بقولك مقدرش ليه..؟ 


داليدا اتوترت من قربه ليها فهزت راسها وقالت:طيب موافقه بس لازم استأذن من زين الأول؟ 

عمار هز راسه وقعد علي الكنبه وقال:روحي وانا هستناكي هنا.؟ 

-لا مينفعش انت مجنون..قالتها وهيا بصاله بصدمة ولاكنها اول ما ادركت انها غلطت فيه حطت ايديها علي بوقها وقالت:أنا أسفة مش قصدي!! 

عمار وقف وهو عيونه عليها وكان محدد شفايفها ،داليدا انتبهت لنظراته ف حطت ايديها علي شفايفها بخوف وهوا هز راسه وقال:هستناكي في العربية..

هزت راسها بالموافقه  ولاكنها وقفته وهيا بتسأله وبتقول:أقوله كام يوم!! 

عمار لف بجسمة وهو بيقول:إسبوع .


داليدا هزت راسها وهو خرج من شقتها ونزل بحرص من العمارة لحدما خرج واتجه عند عربيته واتحرك بيها… 


-مش دا قريبك يا زين..قالها سيد اول ما شاف عمار خارج من العمارة وركب عربيته ومشي..! 


زين بص للمكان اللي سيد بيشاور عليه وقال:فين دا مش شايف حد.. 

سيد باستعراب:مهوا مشي بس أنا متأكد انه لسا خارج من العمارة .

زين هز راسه وقال:هبق أسال داليدا عليه شكلك  الدكتور عصام .. 

سيد هز راسه ورجع كمل شغلة وبعد دقايق مرت كانت خارجة داليدا من العمارة وهيا بتبص حواليها بتتاكد ان عمار مش موجود ،قربت من ورشة سيد وندهت علي زين وقالت:زين تعالي عايزاك!! 

زين هز راسه وقرب منها وكل دا تحت أنظار سيد اللي بتراقب في صمت.. 

داليدا بصت لزين وقالت:انا عندي مؤمرية تبع الجيش حصل هناك هجوم ومحتاجين لدكاترة .. 

زين بقلق:لا متروحيش!! 

استني بس يا زين ..قاطعت داليدا كلامه وقالت:انا مليش علاقة باللي بيحصل هناك انا هكون في المستشفي اللي هناك وبعدين انا معايا طاقم كبير من الدكاتره وبيكون هناك ظباط مسؤلين عن حمايتنا..! 


زين اتنهد بعدم راحة وقال:وهتقروحي امتي ولا هتقعدي قد ايه! 

داليدا ردت عليه بسرعه وقالت: إسبوع بس همشي دلوقت علشان الموضوع حالة  طارئة زي مقولتلك؟ 

زين برفض:يا داليدا افهمي انا خايف عليكي و.. 

داليدا بإصرار:علشان خاطري يا زين متقلقش انا هكون كويسه واوعدك بدا!! 

زين هز راسه وقال:هو اللي لسا خارج من العمارة دا كان دكتور عصام.. 


داليدا اتوترت وهزت راسها وقالت:أيوا؟ 

-طيب أنا هاجي اوصلك..

داليدا وقفته بايديها وقالت: عربية المستشفي هتيجي تاخدني من هنا متتعبش نفسك اهم حاجة عندي تكون كويس .. 

زين حضنها وهو بيقول:متخافيش عليا انا كويس اهم حاجة انتي.. 

صوت نار تشتعل بداخل قلب احداهم هل من مستمع اليها؟؟؟ 

نعم انه قلب داليدا الذي كان يحترق من شدة الحزن ..اخدت نفس عميق وهيا تبتعد عن زين وتذهب عائدة الي منزلها حاملة لشنطتها الصغيرة وبعدها تحركت الي خارج المنطقة… 


عمار شافها بتقرب منه ففتح لها العربية واول ما داليدا ركبت قالت بسرعه:اتحرك يا عمار بسرعه..! 

عمار هز راسه واتحرك بأقصي سرعه عنده لدرجة انها كانت هتتخبط ولاكنه قدر يتفادي خبطتها لما حط ايديه عند دمغها ومنع الاصابة.. 

داليدا بصتله بصدمة وهيا مش مصدقة انه عمل كده.. 

عمار اتكلم بجديه وقال:هنروح القصر نجيب رشاد والممرضة بتاعته وبعدها نتحرك!! 


داليدا هزت راسها ورجعت بضهرها تستند علي الكرسي بتعب وهيا بتتخيل ان زين واقف بيدور عليها ولاكن غصب عنها بعدها عنه فهيا واقعه تحت أيد واحد عنيد ومتحكم ومبيرحمش..! 


-وصلنا..قالها عمار علشان يلفت انتباهها لانها كانت سرحانه طول الطريق.. 

داليدا انتبهت لصوته فعدلت نفسها وهيا بتبص حواليها وبتتفرج علي القصر اللي قدامها بانبهار.


كانت مبهورة بشكلة وصفته بقصر الأمير حبيب سندريلا ولاكنها اول مشافت رجالة كتير بتقرب عليهم  خافت واول ما بعدوا شافت الشاب اللي شبه عمار اللي عملته العملية من إسبوعين  كان ماشي بيعرج وكانت ماشية جامبة وسنداه دنيا صحبتها من ايام التدريب .. 


-دنيا .. قالتها داليدا وهيا بتبص لعمار وبتقول:انتوا كمان أجبرتوا دنيا !!! اخدت نفس وهيا بتكمل كلامها وبتقول :إسمعني يا عمار دنيا دي بنت يتيمه وبتربي في طفلة وملهاش غير امها ست كبيرة و.. 

_دنيا تبق الممرضة الخاصة برعاية عمار من وقت ما نقلناه هنا القصر ومتقلقيش هيا جاية بإرادتها.. 

داليدا اخدت نفسها وهيا بتقول:اتمني ان كلامك يطلع صح؟

عمار تجاهل كلامها ونزل من عربيته علشان يساعد عمار يقعد في الكرسي وداليدا اول ما عينيها جت في عين دنيا خرجت بسرعه من العربية وحضنتها وهيا بتقول:دنيا طمنيني عليكي عاملة ايه..! 


دنيا بصتلها بتساؤل وقالت بقلق:دكتورة داليدا انتي بتعملي ايه هنا.. 

داليدا بصت لعمار اللي كان بيضحك مع أخوه وقالت بتنهيدة:أنا أبقي مرات عمار.. 


دنيا فتحت عينيها من الصدمة وكأن دي أخر حاجة كانت تتوقعها من داليدا!! 

عمار قرب من دنيا وقال:يلا خلينا نمشي.. 

دنيا مسكت ايد داليدا وقالت: انتي كويسة.. 

داليدا هزت راسها وركبت جمب عمار ودنيا ركبت جمب رشاد في الكرسي الخلفي .. 


بعد مرور طريق طويل اخد 6 ساعات  كاملين  داليدا نايمة علي كتف عمار ودنيا كانت نايمة علي صدر رشاد اللي كان باصص عليها ومبتسم.. 

رشاد إتكلم بتساؤل. وقال :وصلنا ولا لسا.. 

عمار رد عليه وقال:وصلنا..! 

رشاد بص لدنيا وقال بهمس:يا حضرت الممرضة انتي موتي ولا ايه.. 

دنيا صحيت وهيا بتبص حواليها وبتقول:أنا فين!!

رشاد ابتسم وهو بيقول:في الجنة وأنا حور عينك.. 

خدودها إحمرت من الخجل فبعدت عنه وهيا بتعدل شعرها وبتعدل هدومها ورشاد كان باصص عليها وبيضحك.. 


عمار كان بيبص لداليدا اللي نايمة وكانها منامتش بقالها كتير .. رشاد همس باستغراب:ايه مش هتصحيها؟ 

عمار هز راسه بالرفض وقال:قدامنا لسا نص ساعه علي ما نوصل لبيت خالتك فهسيبها نايمة شويه..! 

رشاد هز راسه وبص لدنيا اللي كانت مركزه مع ملامحه ولاكنها لفت وشها بسرعه اول ما عينيها جت في عينه…؟ 


نورتوا الصعيد يا حبايب قلب خالتكوا.. 

رشاد وعمار بصوالها بابتسامه وهيا اول مشافت شكلهم اطلقت شهقة تشبة الصرخة .. 

داليدا قامت من نومها بفزع وبصت حواليها وشافت ان الأرض بعيده عنها فبصت لعمار اللي شايلها وقالت:انت بتعمل ايه.. 

عمار نزلها وهوا بيبص لخالته وبيقول:عاملة ايه يا خالتي وحشتيني!! 

رشاد بصلها بابتسامه وقرب منها بفرحة وقال هو كمان :ووحشتيني انا كمان.. 

الاتنين قربوا علي كوثر اللي لسا واقفه مصدومة وحضنوها.. 

داليدا بصت لدنيا بصدمة من اللي بيحصل  فقربوا من بعض وحضنوا بعض هما كمان واستنوا لما عمار ورشاد يرجعوا عندهم تاني .. 


-مين دول يا عمار ..قالتها كوثر بجديه وهيا بتبص لداليدا ودنيا  بعيون مليانه بالغضب الشديد.. 

عمار قرب من داليدا ومسك ايديها وقال:اعرفك يا خالتي داليدا مراتي.. 

رشاد قرب من دنيا ومسك ايدها وقال الكلمة اللي صدمت دنيا وخلاتها واقفه متسمره مكانها..

وانا اعرفك يا خالتي بـ دنيا مراتي.. 

#الفصل_13

#تحت_أمر_الحب 

#الكاتبة_شيماء_صبحي 

نهاركوا إسود إنتو اتجوزتوا… 

عمار ورشاد هزوا راسهم وهيا قربت منهم وهيا بتقول:ظيب والبنات اللي انا طلبت إيديهم دول.. 

رشاد بص لاخوه ورفع حاجبة علشان يتكلم وعمار قال باستغراب:بنات مين يا خالتي اللي طلبتي ايديهم..! 

كوثر بصت لعمار وقالت:كنت بنفذ وصيتي لأختي الله يرحمها وأجوزكم بس الظاهر انكم سبقتوني بس ازاي تعملوا كدة من غير متقولولي..؟ 

رشاد بص لدنيا اللي بصة علي كوثر باستغراب ..وقال:احنا صح اتجوزنا بس علي الورق بس لسا مدخلناش.. 

كوثر بصتلهم بحزن وقالت:بق كده يا عمار كدة يا رشاد تعملو فيا انا كدة ..انتو عارفين اني قالبة الصعيد كلها علي عرايس لحدما جبتلكوا اجمل بنات البلد ،أقول ايه للناس اللي كلمتهم دول..! 

عمار قرب من كوثر وقال: والله أنا شايف انك تعرفيهم ان البنات معجبوناش والموضوع هيخلص.. 

كوثر هزت راسها بالرفض وقالت:انتو فاكرين الموضوع بالبساطة دي ..! 

رشاد بصلها وقال:أمال ايه يا خالتي ..؟ 

كوثر قعدت وهيا بتاخد نفسها وبتقول:علشان نعدي فعلا الموضوع لازم تتجوزوا هنا دي البلد مقلوبة عليكوا من وقت ما قولت اني بدور علي عروسة.. 

داليدا كانت واقفه بتسمع الحوار اللي داير بين كوثر وعمار وأخوة ولانها رافضة الجوازه قربت من كوثر وقالت: أسفة اني بقطع كلامكوا بس احنا مينفعش نتجوز هنا ؟ 


عمار ورشاد بصوا لداليدا اللي كانت واقفه وبتبص لكوثر بجدية وكوثر اول ما انتبهت ليها بصتلها وقالت باستغراب:ودا ليه إن شاء الله..! 


داليدا بصت لعمار بضيق ورجعت بصتلها وقالت:لان احنا جايين هنا زيارة ولاكن اهلنا مش معانا علشان نعمل حاجة زي دي احنا صحيح متجوزين ولاكن علي الورق بس ولاكن لسا مشهرناش ب جوازنا.. 

كوثر هزت راسها باقتناع  من كلامها وقالت:والله وعرفت تختار يا عمار دي فاهمة في الأصول كمان.. 

داليدا ابتسمت بسخرية وقالت:أكيد طبعا فاهمة انا اهلي ربوني كويس وانا مش عيلة صغيرة علشان اعمل حاجة زي دي من وراهم .. 

كوثر هزت راسها وهيا مبسوطة من رد داليدا عليها ولاكنها مبينتش انبساطها فقامت وقفت وهيا بتبص لدنيا وبتقول:وانتي معندكيش اعتراض.. 

دنيا انتبهت ليها وقالت بتوتر:اعترض علي ايه هو انا كو… 


رشاد قرب منها وشدها لحضنه وقال:متقلقيش يا خالتي دنيا بنت محترمة وطبعا مستحيل تعمل فرحها من غير وجود اهلها ودا غير اننا لسا كاتبين الكتاب قريب..! 

كوثر هزت راسها وبعدها قعدت وهيا بتخبط علي رجليها وبتقول:ماشي يا ولاد أختي أما أشوف اخرتها معاكوا ايه.. 

عمار بص لاخوة وغمزله ان كل حاجة تمام فرشاد بص لدنيا وهمس في ودنها وقال:انا اسف بس كنت مضطر اعمل كدة !! 

دنيا هزت راسها وداليدا قعدت علي الكرسي بثقة وبعدها قعد جمبها عمار ورشاد مسك ايد دنيا وقعدوا..! 


كوثر فضلت مركزة مع داليدا وتصرفاتها وكانت داليدا بتتجنب النظر لعمار لانها مش طيقاة من وقت ما جابها هنا غصب عنها..


-ولاد خالتي …اهلا اهلا نورتوا الصعيد .. 

كان صوت ملوك اللي كانت جاية من برا بتقرب منهم بفرحة كبيرة باينه علي وشها فأول مشافها عمار ابتسم وقرب منها وحضنها بفرحة وهو بيقول: اي الحلاوة دي كلها .. 

داليدا بصت للبنت الي في حضنه بلامبالاة ولفت وشها بضيق .. 

وملوك بعدت عن عمار وقربت من رشاد وهيا بتقول:ألف س…

عمار بصلها وهوا بيبرقلها وهيا لما انتبهت قالت:دي خطيبتك ولا ايه.. 

رشاد ابتسم وقال:لا دي مراتي.. 

ملوك بصت لدنيا وغمزتلها وهيا بتخحن رشاد وبتقول:ألف مبروك يا ابن خالتي!


رشاد ابتسم وهوا بيمسح علي شعر ملوك بحنيه وبيقول:لسا شقية زي منتي متغيرتيش.. 

ملوك ضحكت وهيا بتقول:دا مبدأ ومش هيتغير.. 


كوثر بصت لبنتها وقالت بصوت في نبرة من الجدية:اهدي شوية يا ملوك ..!

ملوك بصت لامها وهزت راسها وقربت من دنيا وسلمت عليها وهيا بتهمس في ودنها وبتقول:ازيك يا دودو متقلقيش انا عارفة كل حاجة.. 


دنيا ابتسمت وهيا بتبصلها وبعدها ملوك قربت من داليدا وقالت بابتسامة:انتي داليدا مش كده.. 

داليدا هزت راسها وملوك قربت منها وقالت:أنا ملوك بنت خالت عمار.. 

داليدا بصت لعمار اللي كان مركز معاها فابتسمت لملوك ووقفت سلمت عليها .. 


كوثر :خلاص خلصتوا سلام أقعدوا بق خلينا نشوف حل.! 

ملوك بصت لأمها باستغراب وقالت:خير يا امي عاوزين حل لإيه..! 


كوثر قالت برفع حاجب:للبنات اللي انتي روحتي طلبتيهم لعمار ورشاد هنعمل ايه معاهم.. 

ملوك بضحكة قالت :ولا اي حاجة ما هو أنا أصلا م… سكتت ملوك لما انتبهت الي هيا بتقولة..


كوثر بصت لبنتها بصدمة وقالت:انتي ايه يا ملوك انطقي..! 

ملوك اتوترت وبصت لعمار بخوف وقالت:أنا مطلبتش حد..! قالتها ملوك وهيا بتجري علي عمار وبتتحامي فيه وبتقول:والله أنا مليش دعوة هو اللي طلب مني اعمل كده!! 


كوثر كانت باصة لبنتها بصدمة وقالت:يعني انتي كنتي متفقة معاهم ..! 

ملوك هزت راسها وكوثر قالت بغضب:يعني كل الفترة دي وانا مغفلة وفرحانه اني هخطبلهم يطلع الموضوع كدبة!! 

ملوك قالت بدموع:كدبة في ايه يا امي عمار اصلا لما كلمته عرفت انه اتجوز الدكتورة داليدا وبعدين رشاد قالنا دلوقت انه اتجوز  انا بس عرفتهم اللي انتي ناوية تعملية..! 


كوثر هزت راسها وقالت: ماشي يا بنت بطني انا وانتي والايام كتير جاية ..! 

ملوك بصت لعمار وشاورتله يتكلم ف قرب من كوثر وباس ايديها وهو بيقول:انا عارف انك زعلانه مننا بس صدقيني كل حاجة جت فاجأة واحنا طبعا عارفين ان اختيارك هيكون أفضل لينا بس صدقني يا خالتي دول بنات كويسين..! 


كوثر بصتله بعتاب وهو باس راسها ورشاد قرب منها وباس ايديها وراسها وهو بيقول:ايه بق يا كوثر هانم مش هتأكلينا.. 

كوثر ضمت حاجبها بغيظ وقالت:أكيد هتاكلو  زمانكوا جعانين..! 


أوي أوي يا خالتي..قالها رشاد وهو بيبتسم وكوثر ضحكت أخيرا ووقفت تنادي علي البنات يجهزوا السفرة.. 

عمار قرب من داليدا وحط ايديه علي كتفها وقال:مش هتقولي حاجة..! 


داليدا بصتله وسكتت وهو قرب ايديه من وشها وقال:علي فكرة أنا جوزك ولما أكلمك تردي عليا..

داايدا بعدت ايديه بضيق وقالت:ممكن تبعد عني وشيل ايدك دي ..!


عمار ابتسم بخبث وقال:ماشي لينا أوضه هنتجمع فيها.. 

داليدا تجاهلة كلامة وفضلت قاعدة تفكر في زين وياتري بيعمل ايه دلوقت من غيرها… 


قولي يا زين كنت شغال ايه برا مصر..!

واحد من اللي شغالين في الورشة سأل زين السؤال دا..انتبه كل اللي في الورشة لزين ومستنيين رده..! 

زين بلع ريقه وهو بيبتسم وبيقول:مزرعه كنت شغال في مزرعة..!

واحد قال بضحكة خبيثة:زمانك عملت مبلغ كويس علي مدة اصل قريبي مان شغال في مزرعه في السعوديه وعمل مبلغ كبير ..! 


زين بصله وهز راسه وقال:فعلا عملت بس ولاد الحرام بق الله يسامحهم خدوا مني كل حاجة.. 

اللمعه اللي كانت في عين الشاب انطفت لما زين قال كلامة..! 


سيد جه من وراهم وهو بيقول: كفايه كلام وكل واحد يشوف شغله ..! 

الشباب هزوا راسهم وكملوا شغل وزين كان المفروض هيشيل مع نادر خشب يحطوه في المخزن فاتحرك وهوا بيفكر في كلام الرجالة عن الفلوس اللي عملها وأفتكر اول لما جة من السفر وكان معاه شنطة مليانه بالدولارات وقد ايه كان خايف وخباها بسرعه تحت السرير..! 

-يلا يا زين واقف ليه.. :قالها نادر وهوا شايل الخشب وبيتحرك وزين اول ما انتبه ليه شال الخشب ومشي وراه..! 


وبداخل شركة عمار الصاوي دخلت بنت جميلة مرتدية بدلة رسميه وحاطة ميكب ملفت..؟

الحمدلله علي سلامتك يا أنسة نيلي!! 

نيلي هزت راسها بكبرياء وقالت:فين عمار..؟ 

السكرتير بتاعها حط ايديه علي راسه وقال:عمار باشا في أجازه بس سابلك خبر مش هيعجبك..! 

نيلي بصتلة بإستغراب وقالت:خبر ايه !

المساعد اتوتر وقال:الحقيقة عمار بيه خصملك أربع شهور علشان يوم الصفقة بما خضرتك سافرتي ومحضرتيهاش..! 


نيلي بصت للمساعد بضيق وقالت:مين بلغة اني مسافرة أصلا..!

المساعد بصلها وكانه مش عايز يتكلم فهيا قالت بغضب:هو انا هشحت منك الكلام متتكلم..

المساعد هز راسه وقال رضا المساعد بتاع عمار باشا..! 

نيلي هزت راسها وقالت:قولتي عمار.قالتها وهيا بتبصله بتفكير وبعدها اتحركت من قدامه وهيا بتقول: هاتلي الايس كوفي بتاعي وحصلتي علي المكتب..! 

المساعد هز راسه ومشي  وهيا دخلت مكتبها بكل غرور ولا كأن حصل حاجة. 


وفي مكتب رضا كان شغال علي مشروع طلبه منه عمار يقوم بيه لحدما يرجع من الصعيد ويراجعوا..! 

دخلت السكرتيرة بتاعت عمار وهيا بتقول:استاذ رضا نيلي وصلت الشركة.. 

رضا عدل جلسته وهو بيقول بانتباه:امتي..! 

السكرتيره :من شويه بس واضح كده انها متضايقه ومش طايقة حد.

رضا ابتسم وهو بيهز راسه وبيقول:طيب يا سلمي روحي انتي علي مكتبك.. 

سلمي هزت راسها وخرجت وقعد رضا وهو مبسوط لانه قدر يثبت لعمار ان نيلي مستهترة ومش بتشوف شغلها وتستحق الجِزه اللي اخدتها وان هو الوحيد اللي يستحق المنصب اللي هيا فيه ..!


انتهي اليوم ورجع زين علي البيت واول ما قفل الباب دخل بسرعه يدور علي الشنطة واول ما لقاها ابتسم وهو بيشم الفلوس بابتسامة وبيقول:سامحيني يا داليدا كان نفسي والله اجيبهم بالحلال.. 

الجرس رن وانتبه زين وخبي الشنطة بسرعه واتجه عند الباب وفتحه واول مشاف الشخص اللي واقف قال باستغراب:دكتور عصام! 

عصام بص لزين بصدمة وهو بيقول:مين زين..! 

زين ابتسم وهو بيهز راسه وعصام حضنه بفرحه وهو بيقول: انت رجعت امتي من السفر .. 

زين ابتسم وقال:بقالي إسبوع تقريبا!! 

عصام بصله بابتسامه وقال” الف حمدلله علي سلامتك بس ازاي داليدا متقوليش انك رجعت..! 

زين استغرب كلامه وقال: وهيا داليدا مقالتلكش فعلا ..

عصام هز راسه  وقال:من اخر مره شوفتها وهيا مبتتواصلش معايا فعلشان كده جيت اطمن عليها.! 

زين وقف بصدمة وهو بيقول:بس داليدا كانت بتقولي انها بتروح المستشفي ازاي وحضرتك المدير.. 

عصام رفع حاجبة باستغراب وقال:داليدا انا مديها اجازه لما زورتها هنا اخر مره واقيتها تعبانه بس انا فعلا مشوفتهاش خلال الاسبوع دا ولا في المستشفي ولا في اي مكان تاني..؟ 

زين بص لعصام بصدمة أكبر وقال بخوف علي داليدا:داليدا قايلالي انها طالعه مؤموريه تبع الحيش وان حضرتك وبقيت الدكاترة معاها.. 

عصام وقف وهو مش فاهم وقال:مؤمرية ايه يا بني مفيش اي حاجة من دي حصلت وبعدين ازاي هطلع مؤمريه وانا اصلا بقولك مشوفتهاش.. 

زين امتلكة الرعب والخوف علي اخته فبص لدكتور عصام وقال:امال داليدا فين؟؟؟ 

#الفصل_14

#الكاتبة_شيماء_صبحي 

-أنا عايزة ارجع القاهرة مخنوقة اوي ومش قادرة أفضل هنا دقيقة واحدة..

كان عمار نايم علي السرير بلامبالاة وداليدا قالت كلامها وهيا بصالة.. 

بقولك عايزة أرجع القاهرة؟؟ 

عمار قام من علي السرير وهو باصصلها وبيقول:تعالي نامي علشان انا مش فايق للكلام دا..!

داليدا حطت ايديها علي صدرها وقالت:مش عايزه افضل هنا ارجوك خلينا نرجع أنا كدبت علي أخويا وقلبي واجعني من اللي انا بعملة دا؟؟ 

عمار اتنهد وهوا بيرجع تاني وبيفرد جسمة علي السرير ومتجاهل كلامها.. 


داليدا اتضايقت من تجاهلة ليها فقربت منه وهيا بصاله بغيظ:انا بكلمك رد عليا يا اما هرجع انا بنفسي.. 

عمار غمض عينيه بتعب ومردش عليها فاتعصبت اكتر وقربت منه علشان تصحيه فشدها عليه جامد ونامت فوقه.. 


داليدا شهقت بخضة وهيا بتبص لملامحة الحادة وكان باصص في عينيها وساكت..

ان.ا…. قاطع كلامها عمار بقبلة طويلة وسحبها أكتر علي صدرة ومسك ايديها علشان يثبت حركتها وداليدا كانت متفجأة ولاكن مقدرتش تبعد عنه لانه مكتف جسمها.. 


بعد عنها بعد ثواني وهما بياخدوا انفاسهم ورجع يقبلها تاني فحاولت داليدا تفك نفسها ولاكنها معرفتش ..عمار قام وشالها بسرعه وهو لسا بيقبلها فحطها تاني علي السرير وكان جسمه فوق جسمها وداليدا مكنتش متوقعه منه يعمل كده فضل يبص في عينيها اللي خطفت قلبه من أول مره شافها فيها .. 

همس في ودنها وهو بيقول: اخوكي زين تحت إيد رجالتي وبكلمة واحده هيكونوا مخلصين عليه.. 

فتحت عينيها بصدمة وخوف وهيا بصاله وبتهز راسها بلأ وكانت عيونها بتترجاه ميعملش كده.. 

عمار ابتسم بتسليه وهو شايف خوفها علي اخوها فهمس في ودنها تاني وقال:لو متجاوبتيش معايا وتممنا جوازنا الليلة هكون مخلص عليه..! 


كان زين في المستشفي مع دكتور عصام بيسألو الدكاترة والممرضين اللي هناك لو حد فيهم شاف داليدا وبعد وقت كان زين تعب من اللف عليها فرجع لمكتب دكتور عصام وقال:محدش شافها وكله بيقول ان اخر مره شافوها من اسبوعين؟ 

دكتور عصام هز راسه وهو بيقول:دا نفس كلام اللي سألتهم أنا كمان ..

زين بص لعصام وقال:هتكون راحت فين بس؟

عصام بص لزين وقال:انت ملاحظتش عليها اي تغيرات كده يعني في اسلوبها حركاتها  اي حاجة لفتت نظرك..! 

زين هز راسه بلأ وقال: لا كانت طبيعيه خالص وتصرفاتها عادية ،يعني بتضحك وبتهزر عادي  .. 

عصام هز راسه وزين كان باصص في الارض لحدما افتكر سيد لما بلغة ان في شخص خرج من عمارتهم وكان متاكد انه قريبنا كانه شافه قبل كده زين وقف وهو بيقول: هو حضرتك جيت البيت عندنا النهاردة.. 

عصام هز راسه بلأ ف زين هز راسه وقال:طيب انا هستأذن من حضرتك في حاجة هتاكد منها ولو طلعت صح هبلغلك .. 

عصام هز راسه وزين خرج من المستشفي واتجة للمنطقة..


في غرفة رشاد كانت دنيا موجودة معاه في نفس الأوضة .ودي كانت أوامر كوثر علشان كانت شاكة في علاقتهم .. 

دنيا خرجت من الحمام وهيا بتبص علي رشاد بتوتر وخجل فقربت منه وهيا بتقول: انا هحضر الحقنة علشان انت اتحركت النهاردة كتير واكيد الجرح بيوجعك.. 

رشاد ابتسم وهز راسه ودنيا قربت من الشنطة اللي فيها العلاج بتاع رشاد وبدأت تحضرلة الحقنه وكان رشاد مركز معاها وهو مبتسم لحدما دنيا لفت بجسمها وقربت من الحقنه وهيا بتقول: ممكن تجيب دراعك عليا شويه.

رشاد هز راسه وقرب دراعه منها وهيا اول مشافت المكان اللي بتديله فيه الحقنه قالت بحزن:ايدك ورمت من كتر الحقن ممكن اديلك الحقنه دي في ايدك التانيه..! 

رشاد بص لدراعه ورجع بصلها وشاف ملامحها وهيا زعلانه علشانه فهز راسه وقال:تحبي ألفلك !

دنيا هزت راسها بالرفض وقالت:لا خليك مرتاح وانا هلف .. 

رشاد بص جمبه وقال:بس المكان دا ضيق مش هتعرفي تعدي منه ..! 

دنيا هزت راسها بالموافقه  وقالت :طيب لف..

رشاد قام ولف بجسمة وكان بيضغط علي نفسة واول ما لف دنيا قربت من دراعه وادتله الحقنه وقبل ما ترميها قالت:محتاج ماية.. 

رشاد هز راسه وقال:لا مش عايز اتعبك..! 

دنيا ابتسمت بلطف وقالت:لا تعب ايه دا شغلي..

رشاد هز راسه بالموافقه وهيا اول ما خرجت علشان تجيبله مايه ملامحة اتغيرت وبان عليه قد ايه بيتألم من الوجع ..عدي ثواني ورجعت دنيا ومعاها المايه فقربت منه وقالت:اتفضل الماية.. 


رشاد كان الوجع بتاع صدره بيزيد  وهز راسه وهو بياخد منها الكوبايه وقبل ما يشرب وقعت الكوبايه من ايديه علي صدره فاطلق صرخة بسيطة ودنيا اول ما انتبهت ليه شالت الكوبايه بسرعه ولاحظت الدم اللي خارج من قميصه فقالت بفرع…الجرح شكلة  اتفتح!؟؟ 


رشاد رجع بضهرة لورا وهو بيقول:هتعملي ايه ؟ 

دنيا بصتله بخوف وقالت:لازم أشوفة علشان اتاكد الأول بس لازم تقلع التيشرت.. 


رشاد هز راسه وحاول يقلع التيشرت ولكنه معرفش  قربت دنيا منه  وقلعتهوله واول مشافت الجرح قالت :هو متفتحش اوي بس الكوباية لما وقعت عليه ضغطت عليه علشان كده طلع دم!! 


رشاد هز راسه وهيا جريت بسرعه تجيب قطن ومطهر علشان تطهر مكان الجرح وكان رشاد مركز معاها لحدما هيا بعدت ايديها وقالت:خلاص انا طهرت الجرح  انت حاسس بوجع.. 

رشاد بص لوشها وهو بيهز راسه بلأ فقربت منه وهيا بتقول:لازم ترتاح ارجع بضهرك ورا شوية.. 

رشاد هز راسه وبدأ يسمع كلامها وهيا كانت بتساعده لحدما اتاكدت انه بق كويس :.أخدت نَفَسها براحة وقربت من الأدوات اللي استخدمتها وبدات ترجع كل حاجه في مكانها وبعدما خلصت لفت وشها لرشاد اللي كان مغمض عينه فقربت منه وهيا بتبص علي الجرح علشان تتاكد انه مبيخرجش دم وفي اللحظة دي دنيا قررت تبص علي ملامح رشاد واول ما عينيها شافت وشه حست بنبض قلبها الشديد بعدت بصدمة وهي مش مستوعبه انها وقعت في حب المريض اللي بتعالجة.. 

 قعدت علي الكرسي اللي موجود في الاوضة وهيا بتعاتب نفسها ولاكن من غير صوت وفضلت تقول:مينفعش يا دنيا انتي مجرد ممرضة وبعدين هو قالك انك هتمثلي انك مراته وخلاص ملوش لازمه انك تتخيلي كده حقيقي.. 


رشاد كان صاحي وكان حاسس بدنيا وهيا بتقرب منه وحس اكتر بيها لما كانت بتبصله ففتح عين واحده وهو بيبص عليها وشافها وهيا قاعده علي الكرسي وواضح انها مرهقة فقال :انتي مش هتنامي.. 

دنيا اتخضت لما سمعت صوته فانتبهت لنفسها وقامت وهيا بتقول بتوتر واضح :لا هنام..! 


رشاد :طيب منمتيش ليه.. 

دنيا بصت حواليها وهيا بتدور علي مكان تنام فيه فقالت بعدما لاقت ان مفيش قدامها غير الكرسي::هنام علي الكرسي!

رشاد هز راسه بالرفض وقال:لا طبعا كده جسمك يوجعك ومش هترتاحي تعالي نامي جمبي علي السرير.. 


وشها كله احمر من الخجل وهيا بتقول:مش هينفع..؟ 

رشاد هز راسه وقال:متقلقيش انا هحط المخده دي بينا علشان ميحصلش اي تلامس..؟ 

خجلت من كلامه فهزت راسها بالرفض وهيا بتقول:انا هكون مرتاحه أكتر علي الكرسي ..،

رشاد هز راسه ليها وبعدها قال:طيب اللي تشوفيه.. 

قال كلامه وبعدها غمض عينيه وهيا قربت من الكرسي وقعدت عليه وحاولت تنام ولاكنها معرفتش ..؟ 

قالت بزهق::يووه دنتا كرسي رخم..؟ 

رشاد ابتسم لما سمع كلامها فعدل جسمة علي السرير وقال:مش ناويه تغيري رئيك.. 

دنيا بنتباه:اييه..؟ 


في صباح يوم الجديد 

صحيت كوثر وطلعت علي أوضة بنتها وهيا بتقول:افتحي يا ملوك.. 

ملوك كانت صاحيه فقامت فتحت الباب وهيا بتقول بنوم::صباح الخير يا اما في ايه علي الصبح ..؟ 

كوثر بصت لبنتها برفع حاجب وهيا بتقول: روحي صحي ولاد خالتك علشان  الفطار..! 


ملوك بصت لامها باستغراب وقالت:طيب متروحي انتي يا اما انا لسا مفوقتش..؟ 

كوثر بغيظ من بنتها: طيب يا بنت بطني  البسي وفوقي كده وروحي برضوا صحيهم..! 

ملوك هزت راسها وكوثر مشيت من قدامها ونزلت علشان تبلغ البنات ياخروا الفطار ..! 

ملوك قعدت علي سريرها وهيا بتبص للشنطة اللي مليانه كل ما يلزم اي ميكب ارتيست من ميكب ومرطبات للبشرة وللشعر :. 

افتكرت لما طلب من عمار يجبلها الشنطة مقابل انها تعرفه باللي امها بتخططله .. وهو وافق يجيبها وهي وقتها بلغته بكل حاجة… 


في اوضة عمار صحيت داليدا وهيا حاسة بوجع شديد في جسمها بصت جمبها لقت عمار نايم وكان عا'ري الصدر واول ما بصت علي نفسها شهقت بخضة وهيا بتقول:ينهار إسود؟؟؟؟ 

#الفصل_15 هدية🎁 

#الكاتبة_شيماء_صبحي

صحيت داليدا وهيا حاسة بوجع شديد في جسمها بصت جمبها لقت عمار نايم وكان عا'ري الصدر واول ما بصت علي نفسها شهقت بخضة وهيا بتقول:ينهار إسود؟؟؟؟ 

قامت بسرعه وهيا بتلف الملاية علي جسمها العا"ري وبتدخل الحمام.. 

ينهار اسود ومنيل هو عمل فيا ايه::قالتها داليدا وهيا بتبص لنفسها وبتفتكر اللي حصل امبارح بينها وبين عمار ..؟ 

فضلت تعيط وهيا حاطة ايديها علي بؤقها وبتحاول تكتم شهقاتها اللي بدات تظهر وصوتها يعلي أكتر ..! 

واما عمار كان حاسس بيها وهيا بتقوم فبص جمبه واتاكد انها فعلا مش موجوده قام وهو بيبص لجسمه وبعدها قرب من شنطته وخرج منها هدوم واتجة عند الحمام وخبط علي الباب.. 


داليدا اول ما سمعت الخبط اللي علي الباب فتحت ماية الدش بسرعه علشان يعرف انها بتستحمي .. 

عمار اول ماسمع صوت المايه بعد عن الحمام وقعد علي السرير وهو بيفتكر اللي حصل بينه وبينها وتهديده ليها اللي مكانش حقيقي؟؟؟ 

 ولاكنه مكانش فاهم اشمعنا داليدا !!!! 

هو حواليه بنات كتير كويسين ولاكن مفيش واحدة شدته غيرها هو مكنش عارف ليه عمل فيها كده وكان متاكد ان دي بقت مصيبة بالنسبالها لأن محدش يعرف انها  متجوزة ..وبعد تفكير مقدرش يوصل لسبب واضح يجبرة انه يعمل فيها كدة… ؟ 


في بيت داليدا كان زين صاحي وبيفكر ليه داليدا قالتله انها مسافرة تبع شغلها ويطلع كل دا كدب ..؟ 

اول حاجة فكر فيها هيا ان في حد بيهددها وجابرها تعمل حاجة هيا مش عاوزاها لان داليدا بطبعها وشخصيتها مستحيل تكون بتكدب عليه من غير سبب مقنع وانها اكيد في ورطة ومش عايزاه يعرفها .؟ 


الباب خبط وكان سيد قام زين وفتحلة الباب 

سيد بصله وهو بيقول:صباح الخير يا زين ايه مش هتنزل الورشة النهاردة..؟ 

زين هز راسة بالرفض وهو بيقول:تعبان النهارة يا سيد جسمي وجعني اوي.. 

سيد خبط علي كتفه وهو بيقول:خلاص يا صحبي ارتاح والف سلامة عليك .. 

زين ابتسم وسيد قبل ما يمشي لف لزين تاني وقال: بس مقولتليش يا زين الراجل اللي سألتني عليه اميارح دا طلع قريبكوا فعلا ؟؟ 

زين هز راسه بالايجاب وقال:ايوا قريبنا  سا سيد بس من بعيد شوية..؟ 

سيد هز راسه وخرج وزين قفل الباب وهو هيتجنن من قلقة عليها ….


في الصعيد .. 

صحيت دنيا وهيا بتاخد نفسها كالعادة وقبل ما تبتسم وتقول لنفسها صباح الخير حست بحاجة سخنه لازقة فيها.. 

لفت وشها باستيعاب واول مشافت انها كانت نايمة علي صدر رشاد العا"ري شهقت وهيا بتحط ايديها علي بوقها ومش مصدقة ان المخدة اللي هو حطها علشان يحميها فجاه تختفي وتنام هيا في حض"نه..! 

رشاد هز راسه بنوم وهيا اول ما حست بيه قامت بسرعه وهيا لسا بتستوعب اللي حصل.. 

دخلت للحمام وبدات تغسل وشها وهيا بتقول: يا رب سامحني والله كان غصب عني كنت نايمة ومحستش بحاجة.. 


بعد دقايق خرجت وهيا باصة في الارض لانها مش عارفة هتبص في وشة تاني ازاي بعد اللي حصل.. 

رشاد كان لسا نايم فاول مشافته اخدت نفسها براحة وهيا بتقول: يارب مايصحي النهاردة..؟ 

-بتدعي عليا يا دنيا..قالها رشاد وهو باصص عليها بغضب..؟ 


دنيا بصوت متقطع:ه.و انت صاحي؟؟ 

رشاد هز راسه وقال:ايوا صاحي علشان اسمع دعوتك عليا..؟ 

دنيا قربت منه وهيا ضامه حاجبها وبتقول :والله مقصدش خالص كده انا قصدي يعني انك..! 

رشاد بنفس نبرة الصوت:اني ايه..؟ 

دنيا بلعت ريقها وقالت:ولا حاجة انا هروح احضرلك العلاج.. 

مش عايز زفت ومش هتتحركي من هنا غير لما تقولولي اني ايه..؟ 

دنيا جسمها كلو بدأ يعرق من التوتر فركت ايديها وهيا بتقول:اصل انا صحيت لقيت المخدة مش موجودة  وكنت يعني ..احم.. نايمة علي صدر"ك فانا قولت كده علشان محروجة من اللي حصل؟؟

 

رشاد ابتسم ولاكن رجع قلب وشه عليها تاني وقال:طيب علشان نمتي في حضن"ي تدعي عليا وتقولي يارب مايصحي .. 

دنيا بزعل من نفسها قالت :والع  مكنش قصدي اقول كده نهائي انا طبعا اتمني انك تقوم وتكون بصحة كويسة..؟ 

رشاد هز راسه وقام من علي السرير وقرب منها وكل دا وهو مش لابس قميص.. 

دنيا كانت متبعاه لحدما وقف قدامها وقال: لو خالتي سالتك عني هتقوليها ايه..! 

دنيا باستغراب:رشاد باشا؟؟ 

رشاد هز راسه بالرفض وقال:في واحدة تقول علي جوزها باشا ؟ 


دنيا هزت راسها وقالت:بس انت مش جوزي انت المريض اللي بساعدة ؟ 

رشاد هز راسه وقال:طيب بما اني مريض وبتساعديني أنا عايز أخد شاور وبصراحه مش بطول ضهري ؟؟ 

دنيا وشها احمر جدا من كلامه وفضلت بصاله وساكته وهو ضحك وهو بيقول: معقوله طلبي صعب للدرجادي؟؟ 

دنيا هزت راسها وقالت:بصراحة صعب ومرفوض ؟ 

رشاد بصلها بسخريه ودخل الحمام وقبل ما يقفل الباب دنيا قالت:لو هتاخد شاور متجبش مايه علي الجرح؟ 

رشاد قفل الباب وقال:لو خايفة اوي علي الجرح تعالي احمية من المايه…. 

_________

في اوضة ملوك 

 كانت لبست وخرجت من اوضتها وقربت من اوضة رشاد وقالت:رشاد، دنيا اصحوا يلا علشان الفطار!؟ 

دنيا انتبهت لصوت ملوك فقربت وفتحتلها الباب وقالت:رشاد بياخد شاور اول ما يخلص هننزل.. 

ملوك هزت راسها بابتسامه وقالت:طيب يا حبيبتي براحتكم بس متتاخروش .. 

دنيا ابتسمت علي لطافتها معاها  وملوك مشيت  ودنيا قفلت وراها  الباب .. 

قربت من سرير رشاد وقعدت عليه وهيا بتقول بضيق:انا ليه بعمل كده احط نفسي في مواقف بايخة ليه  زمانوا دلوقت بيقول اني بنت مش كويسة..؟ 


رشاد كان مشغل الدش وعمال يغني وهوا بيحط الرغوه علي دراعه ودنيا قاعده برا تندب علي حظها وانها ازاي متقولوش انه قليل الادب وتوقفه عند حده اكيد هو اللي شال المخدة…؟ 


في غرفة داليدا وعمار .. 

خلصت داليدا الشاور وكانت واقفه وهيا ورا الباب وهيا بتقول:عمار..؟ 

عمار كان فارد جسمة علي السرير ومنتبهش لصوتها.. 

داليدا ندهت عليه تاني بصوت اعلي وهيا بتقول:عماار.؟

عمار انتبه لصوتها وقام وقرب من الحمام وهو بيقول: عايزه ايه يا داليدا..؟ 

داليدا اخدت نفس وقالت:ممكن تجيب شنطتي من جمب السرير..؟ 

عمار بص جمب السرير وشاف شنطتها فقرب منها ومسكها وهو بيقول:عايزه  منها ايه وانا اجبهولك..؟ 

داليدا برفض:عايزة الشنطة كلها  ! 

عمار هز راسه وقال:طيب افتحي الباب..

داليدا بصت للفوطة الكبيرة اللي متعلقة فمسكتها ولفتها علي جسمها بعشوائية وفتحت جزء صغير من الباب ومدت ايديها وهو ابتسم وادالها الشنطة وهيا اخدتها بسرعه وقفلت الباب ... 


عدي دقايق وكانت داليدا لبست هدومها وخرجت كانت لابسه دريس باللون الابيض ومشجر بورود لونها أحمر وكان شكلة حلو اوي عليها ..! 

عمار رفع عينه علشان يشوفها وهيا اول ما عيونها جت في عينيه لفت وشها بسرعه . 

عمار قرب منها وقال:ايه الجمال دا  كلوا علي الصبح..! 

داليدا اخدت نفس طويل وهيا بتتجاهل وجودة ومردتش عليه.؟ 

عمار قرب منها ومسكها من دراعها وقال:اللي حصل بينا دا مش غلط احنا متجوزين ولا نسيتي؟ 

داليدا سكتت ودا اللي جنن عمار مسكها جامد ووقفها وخلاها تبص في عينيه  وقال:قولتلك اتقبلي كل حاجة انا بقيت جوزك خلاص قدام الناس وقدام ربنا..؟ 


داليدا هزت راسها بالرفض وقالت:انت بني ادم مش طبيعي جوزي ايه ..؟ ولا جواز ايه اللي بتتكلم عنه ..انا قبلت بكدة علشان خايفة علي اخويا ولاكن انا مقبلش ابدا بواحد زيك.. 

عمار بصلها بغضب وقال:انتي بتغلطي فيا وانا بعديهالك ولاكن انا بحظرك مني يا داليدا.. 


داليدا كانت خايفة منه  لان نظراته بتشرح قد ايه عنده حق.. هيا قوية فعلا ولاكنه أقوي منها بكثير ولو زودت معاه في الكلام هتطلع خسرانه !! 


-عمار، داليدا يلا قوموا علشان الفطار.. 

كان صوت ملوك اللي بتنادي عليهم بصوت هادي.. 

عمار انتبه لصوت ملوك وقال من ورا الباب:حاضر يا ملوك نازلين ؟ 

ملوك مشيت وعمار رجع بص لداليدا بتحذير وبعدها دخل الحمام.. 


داليدا مسكت تيلفونها وهيا بتقتحة وبتتفاجئ بكمية الرسايل والمكالمات اللي مردتش عليهم.. 

كان زين اكتر واحد اتصل بيها ودا غير الممرضات والدكاترة ودكتور عصام اللي رناته لا تقل عن رنات زين في العدد..؟ 


داليدا قفلت التيلفون تاني بسرعه وهيا مش قادرة تستوعب  ان زين عرف الحقيقة وانها مش في مهمه ولا حاجة فقعدت تعيط زي العيال الصغيرة لما بيغلطوا ويكونوا خايفين من عقاب ابوهم!؟ 


داليدا هيا الاخت الأكبر لزين ولاكن هيا بتعتبر زين اخوها الكبير ودا لانه رغم صغر سنه الا ان عقلة كبير ودا اللي بيميزة..؟ 

خرج عمار وهو بيبص عليها ولاحط دموعها اللي بتنزل وهيا بتبص علي تيلفونها قرب منها وهو بيسألها:في ايه ؟ 

داليدا بصتله وهيا بتهز راسها بقلة حيلة وبتقول:أنا انكشفت كل حاجة ظهرت علي الحقيقة .؟


عمار ضم حاجبة باستغراب وقال:مش فاهم ايه اللي حصل ! 

داليدا مسكت تيلفونها وهيا بتقول:زين عرف اني مش في مؤموريه ولا حاجة واني كدبت عليه !! 

عمار مسك تيلفونها وفتحة لقاه فاصل فقال باستغراب:تيلفونك فاصل وبعدين انتي عرفتي ازاي! 

داليدا وقفت قدامه وهيا بتقول بحزن: انا قفلته دلوقت لما لقيت المستشفي كلها متصله عليا وغير دكتور عصام .. 

زين اكيد عرف من دكتور عصام اني مبروحش المستشفي اصلا من اكتر من اسبوع .. 

عمار هز راسه وقال بجدية : دي مشكلتك انتي  انا قولتك عرفية بالحقيقة.؟

داليدا وقفت قدامه وقالت بغضب:وانت فاكر اني محاولتش ،انا كنت كل يوم بقف قدامة اكتر من مره ولاكن مبقدرش انطقها انت فاكرها سهله كده وهتعدي..؟ 

عمار هز راسه بتجاهل وقال: ايوا سهلة هتعرفية انك اتجوزتي قبل ما هو يرجع من السفر .. 

داليدا سكتت وهيا بتقرب من شنطتها  وبتخرج منها مشرط وبتقربه من عمار وبتقول بتهديد: انت السبب مش انا ولازم تخرجني من المشكلة دي انا قولتك مش مواقفه وانت اللي اجبرتني ؟

 

عمار بص للمشرط بسخرية وقال:شيلي الهبل دا من ايدك ! 

داليدا بصت للمشرط برفض وقالت:لا .. 

عمار بتحذير:اخر مره بقولك شيلية! 

داليدا بلعت ريقها وهيا بتبص لملامحه الحادة وبتقول: انا مبقتش داليدا بتاعت زمان انا بقيت مرات قتال قتلة فطبيعي اني اكون مجرمه زيه .. 

رفعت ايديها علشان تخبطة بالمشرط ولاكن حصل المفجأة  .. 


الفصل السادس عشر حتى الفصل العشرون من هنا


بداية الروايه من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS