Header Ads Widget

رواية الدلالة رفيقة الشيطان الحلقة الأولى بقلم هنا عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية الدلالة رفيقة الشيطان الحلقة الأولى بقلم هنا عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية الدلالة رفيقة الشيطان الحلقة الأولى بقلم هنا عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


هو انا لازم ابقى حلوة وزى القمر علشان احب واتحب
طيب لازم الوسيم
واللى معاه فلوس
واللى معاه شهادة ميتجوزش غير اللى زيه
طيب هو الراجل العادى ده الاسمراني ابو عيون سودة ولا عسلي
ولا عنده كرش مثلا
مينفعش يتجوز بنت جميلة ومفيهاش غلطة
بس هنقول ايه
احنا عايشين فى وسط مجتمع متخلف
ومينفعش حد يخرج عن نطاق التخلف ده
بالعكس ده احنا لازم نتمادى فى تخلفنا
علشان نقدر نواكب تفكير الفئة الغالبة
اسرتي
اختى مروة الكبيرة
امي ناجية
ابويا الله يرحمه عمر
انا سميرة
دلوقتى عندى 30 سنة
عادية يعنى طبيعية زيي زى اى بنت
انا عارفة انى حلوة
برغم انى سمرا شوية وعنيا مش ملونين
ويمكن تخينة حبتين
وشعرى مش سايح ونايح
وبيتكعبل ويغلبني لحد ما يتسرح
لكن لما بيتلف دوامة بيبقى عسل والله
لكن راضية جدا بنفسي من صغري
مخدتش شهادة عاليا
وهتعرفوا السبب
لكن كنت بفهم يعنى مش غبية
اختي مروة مخلصة كلية اداب قسم مكتبات
حلوة وزى القمر اكبر مني هى بخمس سنين
شبه ماما بالظبط وكأنهم اخوات تؤام
البشرة البيضا
العيون العسلي اللى بتلمع فى الشمس دى
الجسم المتقسم
الذوق واللباقة والشياكة من صغرها
بس الذوق مع الدنيا كلها الا معايا
ساكنين فى منطقة كويسة نوعا ما ولا هى شعبية لدرجة السوقية
ولا هى من المناطق الراقية زيادة عن اللزوم
لكن ظروفنا كويسة
بابا كمان معاشه كويس اوى
الله يرحمه كان مهندس
اه والله
متستغربوش اني مكملتش تعليمي برغم ان ابويا مهندس
لكن انا امي مكملتش تعليمها
كان معاها ثانوية عامة
اهل ماما كويسين ماديا جدا
لكن كلهم تقريبا مسافرين بيشتغلوا فى دول عربية
اللى بينا وبينهم اتصالات
ولما وصل بيتنا الانترنت
بقى اللى بينا وسائل التواصل
وعلطول بنتكلم مع بعض
برغم اننا ممكن نكون كل اللى اتجمعنا مع بعض فيهم مرات تتعد على الصوابع
اهل بابا كانوا رافضين جوازه من ماما تماما بسبب فرق التعليم
وبسبب ان جدى ابو ماما الله يرحمه كان مش موظف
وكان عنده محل بقالة هو اللى بيصرف منه على ماما واخواتها
وبرغم ان اخواتها كلهم اتعلموا
هى الوحيدة اللى قررت متكملش برغبتها
شقتنا فى عمارة محترمة
معروفين بسمعتنا الطيبة وسط الجيران
وعلاقاتنا بيهم كلهم كويسة
لحد ما مروة وصلت للكلية
كانت كل حاجة طبيعية جدا
علاقتنا فى البيت ماما وبابا
وانا واختى
بغض النظر عن انها كتير كانت بتحس بنفسها زيادة لأن جمالها كان مزود ثقتها بشكل مبالغ فيه
وكانت بترسم نفسها كتير عليا
لكن عادى اختى الكبيرة وانا كنت بفهمها وقتها ان هى بتعمل كده من باب انها توصلي انها اختى الكبيرة صاحبة الشخصية القوية
كنا نتخانق اوقات
واوقات تانية مشغلش بالي
واوقات بابا وماما يصالحونا
لكن ماما كانت دايما لها كلمة واحدة.سميرة دى اختك الكبيرة
اسمعي كلامها واللى تقوله هو الصح
سميرة.ياماما معملتش حاجة
هى اللى عمالة تتريق عليا
بتقولى يا ام كرش
ماما.يا سميرة اختك بتقولك كده علشان تشجعك علشان تخسي
جسمك مش حلو خالص يا سميرة
سميرة بزعل.ليه ياماما انا مش 200 كيلو يعني
وبعدين انا محدش بيتريق عليا غير اختى
اصحابى كلهم بيتعاملوا معايا عادى فى المدرسة
ومحدش بيضايقني بكلام زى ده
مروة.علشان انتى غبية وحمارة
انا عايزاكى تشوفي شكلك فى المرايا
هما مش هيشغلوا بالهم يبقى شكلك كويس او لاء
لكن انا اختك الكبيرة وعارفة مصلحتك
بابا.خلاص بقى يا بنات
معلش يا سميرة
اختك قصدها تنصحك
بس هى طريقتها فى النصيحة غلط
وانتى لازم تردى على اختك بطريقة احسن من كده
علشان الصوت العالي عيب
ماما.قولها يا سيدى انها لما توصل لسن العشرين هتبقى تخنت عن كده
ومش هتقدر تمشى على رجليها من وزنها
بابا.خلاص بقى هى خدت بالها وفهمت الكلام
سميرة.ماشى يا بابا
حقك عليا يامروة
بس بلاش تتريقى عليا بالطريقة دى علشان بزعل
بعد اذنكم بقى
دخلت اوضتى
وقفت قدام المرايا
بصيت لنفسي
مش شايفة انى مبالغ فيا
مليانة شوية اه
لكن خفيفة وبعرف اتحرك واعمل كل حاجة بسهولة
مش الوزن اللى مسببلي اى مشاكل
طيب ليه هى بتنصحنى بالطريقة اللى فيها اهانة دى
وبعدين ده انا جميلة والله وحلوة ودمي خفيف
ولا تزعلي نفسك يا سمسمة
دى تلاقيها بس متغاظة علشان انتى مدملكة عنها
ههههههه
فى اوضة ماما وبابا
بابا.بالراحة شوية يا ناجية على البنت
بلاش تعقدوها
ناجية.نعقدها ايه بس البت دى بكرة تقعد فى ارابيزنا
هتبقى شبه البيت الوقف
كل البنات من حواليها هتتجوز وتخلف وهى لا هتنفع فى جواز ولا هنشوفلها حتة عيل
بابا.ليه بس الكلام ده يا ناجية
مالها البنت
ماهى جميلة وشاطرة ومش ناقصها حاجة
ناجية.جميلة ايه بس يا راجل انت
انت عايز تجنني
البت دى هتفضل تتخن كده
لحد ما هتبقى مش قادرة تحرك رجليها
ولا هتقدر تخلف
ولا حد هيبصلها
بابا.بلاش كلام متخلف يا ناجية عيب
اولا الجواز دى قسمة ونصيب
وبعدين البنت صغيرة
غير انها مش تخينة للدرجة اللى تخليكي تقولى كده
ده فيه اتخن منها بمراحل وعايشين حياتهم
عايزة تنصحيها انصحيها بالعقل
خلوا فيه حب فى كلامكم معاها
بلاش علطول تبقوا بتهاجموها كده
سميرة بصوت عالى من برة باب الاوضة.ربنا يخليك يابابا
مش عارفة من غيرك فى البيت ده كانوا عملوا فيا ايه
بابا بيضحك وبصوت عالي.انتى واقفة بتتصنتي علينا يابنت
روحت خبطت على الباب وفتحت ودخلت وانا بضحك.والله ابدا
انتم صوتكم عالى وانا كنت رايحة المطبخ
ناجية.شوفت علشان تصدق
مبتعملش حاجة غير انها تطفح طول اليوم
علشان تصدقنى
دى هتموت ورجليها هتعجز بسبب طفاستها دى
سميرة بضحك.يا ست الكل اهون عليكي يعنى اموت ولا اعجز
هو ده نبع الحنان اللى بيقولوا عليه
اومال لو مش انا اخر العنقود السكر المعقود
كنتى عملتي فيا ايه
ناجية.كنت رميتك على اى باب جامع
سميرة.شايف بنتك يا باشمهندس بيتعمل فيها ايه
خلاص انا اتبهدلت اوى واتهانت كرامتي
وعلشان كده لازم امشى من المكان ده
بابا بيضحك
ناجية بأنفعال.انتى بنت قليلة الادب
فيه بنت محترمة ومتربية تقول همشى من المكان ده
ايه على اخرالزمن عايزة تطفشي
سميرة بصدمة من تفسير امها للجملة اللى قالتها.لاء والله يا ماما مش ده قصدى
انا كنت اقصد هطلع من الاوضة يعنى
ناجية بأنفعال.طيب اتفضلي اطلعى بقى وروحي على اوضتك مش المطبخ
انا قربت احط قفل على التلاجة
برغم انى كنت داخلة اضحك واهزر معاهم
ومع انى سمعت كلام ماما والله عن طريق الصدفة وانا فعلا داخلة المطبخ
لكن دفاع بابا عني
خلاني مزعلش من الكلام
واخده على انه نصيحة او خوف عليا
بس زعلت من ماما لما هاجمتنى بالشكل ده
واخدت كلامي على انه قلة ادب وفسرته بسوء ظن
رجعت اوضتي
وقفلت الباب
وحاسة من جوايا انى مضايقة
لكن برضه فى نفس الوقت بحاول اقنع نفسي ان ماما قلقانة عليا
ومن غير استئذان
دخلت مروة اوضتى
سميرة.جرى ايه يا مروة
طيب خبطي على الباب حتى
قولى احم
اعملى اى حاجة بدل ما تفجعيني كده
مروة.بقى انتى اللى تتفجعي
يابنتى انتى مش واخدة بالك من نفسك ولا ايه
ده انتى تفجعي العفريت
سميرة بضيق.فى ايه طيب
عايزة ايه
مروة.عيد ميلاد هند جارتنا النهاردة
هتيجي معايا ولا ايه
سميرة بسعادة.يا سلام بقى هو ده الكلام
خلينا نتبسط شوية بقى
بدل جو البيت الممل ده
مروة.طيب بس البسي حاجة كويسة
بلاش الهلاهيل بتاعتك دى
سميرة.بقولك ايه يا مروة
البسي انتى ياستى اللى يعجبك
وانا سيبيني البس اللى على مزاجي
اعملى نفسك متعرفنيش
مروة.خلاص انتى حرة
انا بقولك علشان محدش يعايب عليكي
وساعتها هعمل نفسي معرفكيش
سميرة بتضحك.ايه يابنتى الجدعنة دى
ده انتى بتحبيني اوى
مروة بغرور.نفسى اعرف ازاى انا وانتى جايين من نفس البطن
بس صحيح بيقولوا القرف اللى فى البطن بينزل مع اخر طفل بيتولد
بس شكله لزق فيكي ومطلعش
سميرة.طيب يلا بقى اتفضلي اطلعي
علشان ابداء اجهز هدوم البلياتوش اللى هروح اعمل بيها نمرتي فى عيد الميلاد
مروة.بتتريقى على كلامي
سميرة بنفاذ صبر.ياستى مش بتريق ولا بتنيل
ما خلاص بقى
يا مروة
انتى ليه مصممة تحرقى دمي
انا باخد كل الكلام بهزار وضحك
بلاش تخلينى ابقى مضايقة
مروة.ههههههههههههههه
ايه ده يا بطة
انتى بتضايقي زى الناس
دى ماما بتقول ان تخنك ده بسبب ان دمك بارد علشان كده بتتخني وبس
يلا انا هروح اجهز بقى
خرجت مروة من الاوضة
وانا من جوايا حاسة ان قلبى واجعني
اختى وامي اقرب اتنين ليا
المفروض هما اللى يزودوا ثقتي فى نفسي
يشجعونى بطريقة تحببنى فى انى اتغير
مش يضايقونى للدرجة اللى توصلني للتفكير فى الانتحار
لكن كنت بحس ان كلام بابا بيقويني
وبقتنع بأنهم بيحبونى
بس طريقتهم فى توصيل المعلومة هى اللى غلط


الفصل الثاني من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


إرسال تعليق

0 تعليقات

close