القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

روايـة:غـيـرة الـحـب الـبـارت:الـسـادس والاربـعـون والسابع والاربعون

 روايـة:غـيـرة الـحـب الـبـارت:الـسـادس والاربـعـون والسابع والاربعون 

روايـة:غـيـرة الـحـب الـبـارت:الـسـادس والاربـعـون والسابع والاربعون 

*تاني يوم*

انا: حظاااابط

محمد:  ربنا ياخد حظابط من وشك يا شيخة

انا: طب قوم زهقتني

محمد وهو بيزق وشي ب ايدو: قمت اهو قمت ابو شكلك

انا: يلا غور نقصاك ع الصبح

محمد: خليكي انتي حره انا خلقي ف منخيري ومش طايق نفسي اجي اديكي طلقتين واخلص

انا: ياعم اجري

محمد: اه لو مش خاېف عليكي كنت أديتك قلمين ظبطك

اخد هدومو وراح اخد دوش ولبس وخرج

محمد: تعالي نشوف خالتك

انا: اه يلا

دخلنا لقيناهم لسا نيمين

محمد بهدوء: ماما

مني: نعم

محمد: عملة اي دلوقتي

مني: كويسة يا حبيبي والله

محمد: طب الحمدلله... احنا نازلين هاودي إيمان الدرس وهروح القسم هتعوزي حاجة

مني: لا يا حبيبي

انا: مني قومي بقى انا عيزة كنافة ب Red Velvet من الي انتي بتعمليها مينفعش كدا الله

مني بضحك: حاضر والله

محمد بضحك: يلا

انا: باي يا خالتي

مني: باي

ركبنا العربية وف الطريق شفت واحد راكب عربية دققت ف الملامح لقيتو مالك بصلي ب الصدفة ف ضحكت ضحك وبص قدامو انا اصلا كنت بضحك عشان افتكرت الموقف لما ضعت

[[system-code:ad:autoads]]

انا: شغل مهرجان يسطا

محمد: يسطاا!! هو انتي ركبة مع سواق توكتوك

انا: فكرت فيكم جننتوني شيلتكو ف عنيا وعميتوني

بصلي وضحك

انا: مي برانسي موهبتكيهيي ديلنبيجهي تشاهتكيهيي تري منا مرا لاجي ناجيااا تري ليهيييي دركيجيا تري منا ميراه لاجي ناجيا تري ليهيي دركيجيا مري دلكو تري دلكي زارورتهي مري دلكو ترى دلكي زارورتهي

محمد: اخلص من مسلسلات الهند تطلعلي ف اغانيهم

انا: طب ولله حلوه

محمد: امسكي كدا... حطيها ومسمعش نفسك

اخت الهاند فري وحطيتها ف ودني وشغلت الاغاني وسندت راسي ع الشباك لحد ماوصلت

انا: امسك... باي

محمد: باي خلي بالك من نفسك

انا: حاضر

مشي وانا دخلت الدرس

انا: ابو شكلك مدرس صوتك جايب لأخر الشارع وبتدعي المړض

قعدت حضرت الحصة ورحت ع الدرس التاني طلعت قابلني ف نص الطريق

محمد: اركبي يا قزعة مش شيفك من الأرض

انا: طب والله مانا ركبة.. عشان انت عيل مهزأ

محمد بضحك: معلش اركبي

انا: لا

محمد: اركبي متفرجيش علينا الناس اركبي

انا: وانا قلت لا

محمد: تمام انا نازلك

[[system-code:ad:autoads]]

لفيت بسرعة وركبت عشان الجو حر مش عشان خيفة ينزل يلطشلي طبعاً

عدينا من قدام بيت البنت الي  فيه كل ماتشوفني لازم تعاكس ب كلمة بس صغيرة

محمد: اي البت دي دي تاني مره تعمل كدا

انا بضحك: بتعمل كدا ع طول لما ببقى مشيا بس مش برد

محمد بضحك: قمر!!! طب دي انا انزل اضړبها طيب ولا يقولو بيضرب طفلة

انا بضحك: غلبتني انا لما بشوف بنت حلوه بعاكسها والله

محمد: لا حول ولا قوة الا بالله

انا: والولاد برضوا

محمد: ال اي يا روح امك

انا: الولاد

محمد: بت انا مش عايز هبل

انا: فين الهبل دا هو انا قلت حاجة

محمد: لا شغل برود مش عايز انتي هتتظبطي ولا اظبطك انا

انا: اووف خلاص بقى

محمد: عشان لما ارنك علقة متبقيش تقولي ليه

انا: اصلا بهزر معكستش حد هما دول أشكال تتعاكس ونبي.. والله بهزر

محمد: بقيتي بتستعبطي كتير تمام

انا: اووف مكنتش كلمة يا محمد والله بهزر

محمد: ماتهزريش تاني بقى

بصيتلوا بعصبية وبصيت من الشباك

محمد: تعمل المشكلة وتعصب الواحد وهيا الي تزعل.......معلش

بدون رد

محمد: يادي النكد

انا وخبطو ب الكتاب: متكلمنيش

الكتاب مجاش عليه ووقع من الشباك

انا: احيه الكتاب

محمد بضحك: ربنا كبير... عوضك ع الله

انا: انت عبيط...وقف هعيط وربنا دانا حله فيه كتير ونبي يا محمد مش هقدر اكتب كل دا تاني ونبي ونبي

وقف العربية وهو فطسان ضحك ونزل جابو واداهولي اخت الكتاب وحضنتو

انا: يا حبيبي يا ضنايا

محمد: ضنايا!! في اي يا حجة سميرة سعيد مش كدا

انا: ولا ملكش دعوة

محمد: ولا!! متخلنيش احدفك من الشباك

انا: متهبلش عشان وربنا

محمد: اييي

انا: معرفش هو وربنا بس كدا وخلاص

محمد وهو بيزق راسي لورا: طب اسكتي

انا: اوعي كدا ياعم احسن وربنا اديك ب الكتاب ف وشك

محمد: اكتمي وربنا احدفك ب العلبة دي ف وشك

انا: عشان اصوت والم عليك الناس

محمد: عشان ارنك علقة محترمة

انا: امممم

محمد: متسنفزنيش

انا: هو انا اتكلمت انت بتتلكك

محمد: انا برضوا

انا: اه انت امال انا

محمد: بس خلااااص اهدي

انا: اي الحزن دا

محمد: هو احنا كنا پنتخانق ليه

انا: مش عرفة

محمد: انا بقول مسمعش صوتك لحد مانوصل

بصيت من الشباك وسكت

محمد: انا مش قصدي تسكتي متتكلميش يعني

بدون رد

محمد: هو انتي زعلتي كنت بهزر والله مكنتش اعرف انك هتزعلي بشكل دا... طب انا اسف طيب

انا: مشكلتي طيبة وبسامح بسرعة

محمد: لا ونبي

انا: اممم

محمد: طبعاً دانا أشهدلك

وصلنا قدام البيت وطلعنا

انا: لا متهزرش.. عملتها

محمد: هيا اي

شديتو من ايد ودخلنا المطبخ

مني: كويس انك جيتي امسكي

انا: هيييي

محمد: هو انا كفرت

مني: عملتلك كنافة ب المانجا مش انت بتحبها

محمد: اول مرة حد يفتكرني

بصيتلوا ورفعت حاجبي راح ضحك

انا: مني عملتيلو ليه

مني: اهو ذكا يا إيمان يابنتي

محمد: ذكا!! ... انا نازل هاكل برا ومش عايز حاجة مكنش العشم اماما

مني: تعالي متعملش دراما

محمد: دراما!!! هو في اي

انا: كل وانت ساكت

طلعنا برا المطبخ  وقعدنا قدام التلفزيون

انا: لا انا كفاية كدا

محمد: دانتي خدودك مستفزة استفزاز مش طبيعي عيزة تتعض

انا: بس يالا

محمد: يالا!!!

حط الطبق ولسا جاي يمسكني وقع الكباية الي كان فيها الكولا بس ملحقتش تقع ع الارض

انا بضحك: هييي انت الي وقعتها المرة دي هييي

بلفت ب ايدي كبايتي وقعت ع الارض اتكسرت مېت حتة حطيت ايدي ع بوقي اما هو كان فطسان ضحك

انا: اتحسدت انت حسدتني

محمد بضحك: حسدك اه جيبيها فيا بقى ها

انا: اخرس بقي

محمد: يابت هقملك

انا: اقعد ساكت دانت مستفز

لقيتو لسا بيضحك

انا وبضربو ب العصاية: أخرس بقى أخرس

محمد: قد الضړبة دي

شد العصاية خفت وطلعت اجري واستخبيت عند السفره

محمد من الجه المقابلة لسفرة: واقسم بالله ماهسيبك دانتي ليلتك سودا

انا: انت الي عصبتني مستفز بصراحة بقى

محمد: هو انا الي وقعتها ولا انتي

انا: انا

محمد: طيب امال انا زنبي ايي ولا هو افتري وخلاص

انا: افتري وخلاص

لفلي من عند السفر رحت نزلا تحت السفرة

محمد: اطلعي

انا: احيه مش عرفة

لقيتو سحبني من ايديا الاثنين وانا لسا نيمة ع بطني

محمد وهو بيرفعني: يا شيخة عملة زي الفار

انا: بتشتي تحت

محمد:  فين

انا: تحت السفرة الجو تلج يا أخي

محمد: ههههه

ولقينا الفون بيرن

محمد: دا معاز

انا: افتح

فتح وانا وقفت ع الكرسي عشان اشوف لقيتو اخد الفون بعيد

انا: تؤ تعالا هنا

محمد: لا

شديتو من الزعبوط ومسكت فيه بحيث لو اتحرك ياخدني معاه

معاز:  ازيك فانيليا

انا: اي يا لمبي

معاز: طب تصدقي كنت هقول حاجة حلوه ومش قايل

انا: لا ونبي خلاص قول

معاز: لا

انا: عنك مقلت

معاز: متترجنيش كتير طيب خلاص هقول... احنا نزلين انهارده بليل

انا: احيه

معاز: هيا كدا فرحانة ولا زعلانة

محمد بضحك: لا هيا كدا فرحانة

انا: انهارده انهارده

معاز: اه

انا: هيييي

محمد: ع الساعة كام

معاز: ممكن 4 او 5 كدا

محمد: هبقي اجي اقابلكم

معاز: خلصانة يا كبير

انا: قلت لخالتي

معاز: هرن عليها اهو

محمد: فين مازن

معاز: ف الشركة بيأمن ع كل حاجة عشان الفترة الي هنقعدها فمصر... وحشتوني اوي

محمد: وانتو كمان خلاص كلها كام ساعة بس

انا: خلاص يا واد منك ليه هعيط

محمد/ معاز: هههه

معاز: سلام هكلمك بعدين عشان هكلم ماما

محمد: تمام سلام

وانتهت المكالمة

انا: بقلك اي يا صحبي

محمد: لا يروح امك انا ولا صاحبك ولا اخوكي انا بحبك وهتجوزك ڠصب عنك

وطلع وسابني وانا وقفة مصډومة

انا: هو بيكلم مين دا تلاقيه بيتكلم ف الفون... معقول... خد يالا قولي بتقول لمين كدا

وطلعت وراه

مني: إيمان

انا: ايوا يا خالتي

مني: قولي لمحمد يجي يوديني اخد الأبرة

انا: حاضر

رحت لأوضتو ودخلت

انا: انا مشفتش ف خيبتك وعاملي ظابط ياجدع بلا نيلة

محمد: في اي يابت انتي

انا: ظابط ومش بتعرف تدي ابر

محمد: انا بقلك ظابط مش دكتور

انا: اي المشكلة يعني مش المفروض تتعلم بدل ماكل شوية تودي مني تاخدها اهو بدل الفرهضة دي

محمد: ومش انتي هتخشي تمريض متتعلمي انتي

انا: لا قلبي الصغير لايحتمل

محمد: لا ونبي.. انا هوديها تاخدها

انا: مفيش ډم خالص.. اتعلم الي اصغر منك بيعرفو

محمد: أصغر مني يعني قدك مثلا اتعلمي انتي

انا: دانت بارد يالا بقي اقوم اجيبك من زومارة رقبتك... اتعلم

حطيت المصاصا ف بوقي واخت الابتوب وفتحتو وجبت كام فيديو من ع النت

انا: اتعلم الولية دي زنبها اي ف الفرهضة دي

محمد: أي تشغيل الدماغ دا

شاف كام فيديو وانا كنت بتفرج معاه

بعد دقائق

انا: انا مفهمتش حاجة

محمد: انتي لو فهمتي مره انا ممكن استغرب

انا: ملكش دعوة بيا انت فهمت

محمد: امم

انا: يلا عوضنا ع الله ف الولية

محمد: هههه

اخد الابر وعملها زي ماكان ف الفيديو وادهالها

وبعد دقائق

محمد: ماما انا عايز اعترفلك ب حاجة معلش

مني: اي هتتجوز

محمد: لا مش لدرجادي إيمان لسا قدامها كتير

انا: واي دخل إيمان ب الموضوع دلوقتي

محمد: ماما... انا مبعرفش ادي ابر اصلا

مني: ههههه

محمد: هنهزر

انا: الولية من الخضة مش عرفة اذا كانت ټعيط ولا تضحك منك لله هتودي الوليه ف داهية

محمد:  انتي يابت مش انتي الي قيلالي

انا: جيبها فيا بقى

محمد: انتي عبيطة يابت مش انتي الي قلتي اتعلم وبتاع

انا: انا قلت اتعلم بس مقلتش تجرب ف امك... ضحيت ب الولية يا مچرم... وبعدين هو انا اي حاجة بقولها تسمعها

محمد: اكتمي عشان وربنا اديكي ف وشك... ماما انتي تمام

مني: اه

محمد: طب لو جرالك حاجة ولا تعرفيني

مني: يا نهارك اسود

محمد: انتي لسا وخدا الصدمة دانتي غلبتي إيمان

مني: انت بتجرب فيا

والدتي: لا شاطر

محمد: والله مامصبرني ع البلاوي دي غيرك انتي... المهم يا ماما ولا تعرفيني.. أي دا انا اصلا ظابط منكم لله تتوهو بلد حسبي الله ونعم الوكيل دماغي راحت انتي بزات منك لله

انا:  انا مال امي دلوقتي

محمد: ضيعتي دماغي

انا: لقيتها ولا انزل ادوركلك عليها

محمد: انا مش عارف انا ظابط ولا دكتور

انا: لثنين

محمد بثقة وغرور: لا ظابط احلى

انا: يا عم اتنيل

محمد: طب ب زمتك دا منظر دكتور

انا: لا منظر حيوان

محمد وهو بيشدني من التيشيرت: انتي هتتلمي امتى بقى انا عايز اقصلك لسانك دا زهقت

انا: محمد هو ليه البراد اسمو براد مع انو بيسخن الشاي

محمد: خشي نامي يا إيمان خشي نامي

انا: طب ليه الأمير مش بيلزق ف العلبة بتعتو 

محمد وهو بيقلع الشبشب: لما اقلك خشي نامي تبقى تخشى تنامي

طلعت اجري ع الاوضة وقفلت الباب

انا: طب ليه معجون الأسنان بينزل لون ولون ومش بيتلغبط ف العلبة

محمد من الخارج: نامي يابت لجيلك

غيرت هدومي ونمت

*تاني يوم*

اخت دوش واديت فرضي ولبست  ورحت اصحيه

انا: محمد قوم...محمد ...محمددددد

محمد: ايييي

انا: طب كويس فكرتك مۏت ولا حاجة

محمد: ياريت

انا: وهتسيبني لوحدي

محمد: انتي عبيطة هخدك معيا طبعاً

انا: يحزنك هتقتلني يا ژبالة يا مهزأ

محمد: روحي يا شيخة منك لله مافيش مرة تصحيني ع كلمة حلوه بشحت منك الكلام ولا اي يابت

انا: انت رغاي

محمد: انا برضو وبعدين الساعة 6 هنروح فين الساعة 6 هو انتي قصدة انك تشليني وتموتيني ب الحيه

انا: تؤ تؤ

محمد: انا اتأكدت ب تؤ تؤ بتعتك دي

اخد هدومو ودخل اخد دوش وصلي وجه

محمد وهو بيهرش ف راسو: انا حلمت حلم غريب

انا: هو ليه كل مابص ف وشك حد يقلي انا حلمت حلم غريب بفسر الاحلام انا.... قول

محمد: حلمت ان مرحتش جبت معاز ومازن من المطار

انا: وحيات امك... انت بتهزر صح انت مرحتش تجيب اخواتك يا محمد

محمد: مش فاكر

انا:  انت اهبل لا Riley  انت اهبل

محمد: عديتيني اعمل اي منك لله

انا: هار منيل ب نيلة ع دماغك

قعدت اضربو ب المخدة

محمد: بس يابنت المچنونة

انا: قوم اتصرف

محمد: بصي احنا نقعد نعد مع بعض كدا  من 1 ل 10

انا: ليه

محمد: يلا بس

انا/ محمد: 1..2..3..4..5..6..7..8..9

معاز: ياأهل البيت يا عالم يالي هنا

انا:  هو

هز راسو ب اه شديتو وخرجنا

معاز: احيه دي فانيليا.... أي الحلاوه دي باربي معنا ف البيت يا جدعان

محمد وهو بيمسكو من التيشيرت: انت هتتلم ولا اي حكايتك احلف مادخلك البيت وربنا

معاز:  ياما... حقك عليا يا كبير

انا بضحك: بيقول احيه زيي

محمد: فين الاستاز التاني

مازن: عايز اي يالا

محمد: يالا!!

مازن: اه يالا

ضحكو ف نفس واحد

مازن وهو ماددلي ايدو: استازة باربي اهلا بحضرتك

محمد وهو بيسلم عليه: اهلا بيك وياريت نبطل استظراف عشان خلقي ديق

انا: سيبني اسلم ياجدع اي الواد دا

محمد: امشي عشان مكسرلكيش ايدك

انا: طب اي رايك هسلم

محمد: اعمليها كدا

معاز: انا حاسس انهم متجوزين مش مجرد مشاعر اصلا

مازن: تقريباً اتجوزها من ورانا... انت مالك انت تسلم ولا متسلمش سلمي يا باربي اقصد يا إيمان

انا:  لا خيفة

لقيتو بصلهم ب كل ثقة وحط ايدو ف جيبو

انا وبشيل ايدو من جيبو: شيل ايدك كدا بس وخف كاريزمة

معاز: اه وكفاية التقل الي انت فيه دا

انا: هو انتو لسا جيين

مازن: لا احنا جيين امبارح و كنا فوق  جينا بليل والكل سلم علينا بس انتي كنتي مع الملايكة

انا بضحك: كنت باكل رز بلبن مع الملايكة... وبعدين انتو الي جيين بليل أوي

معاز: اي المشكلة استنينا

انا: واسيب الرز بلبن لمين انشاء الله

معاز: اي البت دي دايماً همك ع بطنك حتى ف الحلم

مازن: وياريتو بيبان عليها

محمد: هتفضلوا تتكلموا كدا كتر ادخلو وبطلوا ۏجع دماغ

مازن: إيمان امسكي

انا: دول ليا

مازن: لا مش ليكي دا لملك ياا ملككك

لفت ب ضهري عشان امشي

مازن: انتي يا هبلة انتي  امسكي

انا: ماتقول انهم ليا لازم تستظرف

مازن: لا انا غلطان فعلاً

محمد: طب يلا عشان درسك ولا اي

ضحكت ودخلت عنت الشوكولاتة واخت الكتب ونزلت ركبنا العربية ومشينا

انا: ها

محمد: ها اي

انا: اتكلم مانا مش هعرف اقعد سكتة كدا

محمد بضحك: اقول اي طيب

انا: اي حاجة

محمد: بحبك

انا: ياريتك متكلمت

محمد بضحك: مش انتي الي قلتي

انا: ياريتني منطقت ياجدع

محمد: دا كلوا عشان بحبك

انا: ياختيييي

محمد: بقلك اي

انا: هاا

محمد: هو انا لو اتقدمتلك توافقي

انا: احم هو فين فوني صحيح

محمد: الفون ف ايدك

انا: اه اه اهو

محمد: بعيداً عن ان عارف انك بتوهي ع الموضوع... قلتي اي

انا: مقلتش حاجة

محمد: إيمان

انا: نعم.... الدرس... يلا باي

نزلت بسرعة ودخلت

المستر: يلا بسرعة مردناش نبدأ الا ماتيجي

هاجر: ياريتنا جبنا سيرة الف جنيه

انا: مكنش هيجي... اقلك ليه

هاجر: ليه

انا: عشان انتي وش فقر ووعي عيزة ادخل مكاني

دخلت وقعدت مكاني وخلصت وجه اخدني

انا: ايدي تلج... في اي ساكت ليه

محمد: اقول اي

انا: لا ولا حاجة

فضلنا سكتين لحد ماوصلنا وطلعنا فوق

انا: يأخي نسيت انكم ف البيت اصلا

مازن/ معاز: ههههه

انا: والله نسيت انكم جيتو اصلا

مازن بضحك: دا فقدان مأقت ف الذاكرة

انا: هما الي بيفقدو الذاكرة دول بيفقدوها ازاي

معاز: وحيات امك مانت متكلم انا مش ناقص ياعم نيوتن وانتي اسكتي شوية صدعتيني

انا وضړبتو ب الكتب ع راسو: اتلم وانت مهزأ كدا

معاز: ااه فقدت الذاكرة

الكل/ هههه

كنا بنتريق ع بنت ع التيك توك

معاز: انا كنت انبارح ...

محمد بمقاطعة: انبارح!! اسمها امبارح ب الميم يا جاهل

ملك: ثانيه بس هقاطعكم هيا ولا اسمها انبارح ولا امبارح هيا البارح ب الاف و اللام

انا: ديك النهار

الكل/ هههههه

مازن بضحك: لا ثانيه كدا بعيدا عن الي انتو قلتوه اي ديك النهار دا

انا: ديك النهار مش عرفوا

مازن: لا الحقيقة مش عرفوا

محمد: مش لازم

انا بضحك: ديك النهار ههههه

الكل/ ههههه

انا: مري مهيا سنم جنم كيني كريا دمى دنم شب كسر دجكسويا بمي ججيا دامي دنم

معاز: الحق دي بتغني هندي

انا: هيرجلي بدل رهيها دوبزندجي تشاوهي كابي كابيهي دوبزندجي هاربل يها جي برجيو جو هي سنااام كلهونا هوو... طب تصدق اغانيهم حلوه بس الواحد مش فاهم معنها

معاز: هههه... بس انا عارف

انا: احلف طب قول

معاز: اولا مش نفس اللحن والكلام مش ع نفس الوزن والقافية ف لو سمعتيها مش هتغني تاني

انا: ايوا افتكرت انا... لما كانو بيجو يغنو الترجمة كانت بتيجي تحت كانت بارده ومش لايقه ع اللحن والله خساره

محمد: انتي بتغني هندي ليه اصلا.. طب غني انجليش مبلوعة شوية

انا: لا لسا موصلتش للمرحلة دي

مازن: مرحلة كبيرة انا عارف

انا ومسكت ايدو وبحركها حسب اللحن: اليابان ف الشرق هيمالايا ف الوسط زاجروس في إيران وكمان ف العراق زاجروس في إيران وكمان ف العراق ومتنساش طوروس موجودة في تركية ومتنساش طوروس مجودة في تركية

معاز: البت دي اكتشاف

انا: اي رايك

معاز: لا ابهرتيني الصراحة

ملك: تعالي غنيلي الدراسات بتعتي ونبي

انا: ياشيخة اجري

ملك: هجري فين بس والله لتغنيهالي

انا: بس بس دانتو عيال تسد النفس

معاز: يابت عيب كدا داحنا اكبر منك خلي ف احترام شوية

انا: لو الكبير احترم سنو الصغير مش هيقل منو شغبط ع الكلام

مازن:  انت عارف اي اكتر حاجة مصبراني ع طول لسان البت دا

معاز: اي

مازن: انها تربية اخوك ف لازم تطلع تنكة ف نفسها كدا

معاز:  انا اطمنت عليكي عرفة ليه

انا: ليه يا خفيف

معاز: تخشى اي خناقة تسدي ع طول يعتمد عليكي

مازن: طبعاً مش تربية اخوك تربية ظابط متوقعين اي لازم تطلع شبح ف نفسها كدا

معاز: بص عليها نظرة نفس نظرة اخوك ب غرورو ب ثقتو ... اي العيال دي

انا/ محمد: متكولوش دمغنا بقى

معاز/ مازن: اي دا هههه

مازن: لاحظ انك بتهزقني وانا الكبير ع فكرة

محمد: الكبير كبير عقل

مازن: انا مچنون يعني

محمد: اه

طلعو يجرو ورا بعض ف البيت وانا ومعاز قعدين بناكل فشار وبنتفرج عليهم

محمد: اعقل يالا

مازن: وحيات  امك مانا سايبك

محمد: ماهي امي هيا امك ع فكرة

مازن: انت بتفكرني انا ناسي يعني

محمد: ممكن

مازن: يخربيت البرود والتقل الي انت فيه يأخي اي يالا دا

محمد: يالا!!

مازن: اه يالا

محمد: لو مكنتش الكبير بس

مازن: كنت هتعمل اي يعني

محمد: كنت علقتك

مازن: تعلق مين يالا انت هتعمل ظابط عليا

محمد: مانت دكتور كنت عايرتك ياعم كل واحد حر ف مهنتو

مازن: لا عايرني يالا ماهو دا الي ناقص

محمد: بطل تقولي يالا

انا: انا عيزاها ډم

مازن/ محمد: اركني انتي دلوقتي

انا: وحيات امك منك ليه.... في اي يالا انت عبيط مين دي الي تركن دانا اركنكم كلكم انت عبيط ولا اي

معاز: الله عليكي متربية وسط ولاد دي...اخويا عرف يربي اديهم

وقفت ع السفرة ومسكت السکينة

انا: كل واحد يقعد مكانو مش نقصين لعب عيال

مازن: عيال!!! اقعدي يا قزم ف حتة

انا: ولا احترم نفسك

مازن: ولا!! يابت عيب كدا  دانا اكبر منك

انا: هششش

مسكت ف رقبت حظابط ونزلت

ملك: انا جييييت

انا: اقعديلك ف حتة وبلاش ۏجع دماغ انتي كمان

ملك: طيب

محمد: جدعة ايوا كدا سيطري من دلوقتي

معاز: يا خۏفي من بعدين تطردك انت نفسك من البيت

الكل/ هههه

محمد: لو هيا الي هتطردني ومش حد غيرها انا موافق ملكش دعوة انت

انا وباكل الموزة: انتو بتتكلموا على مين

بصو لبعض وضحكو ف نفس واحد

معاز بضحك: الله يكون ف عونك

مازن بضحك: قلبي معاك يحبيبي

محمد: انا ف قفة دعوه فعلاً... انتي الي حطيتينا ف الموقف دا

انا: انت اهبل هو اي حاجة بتلبسهالي

محمد انااا اسف ازاي البسلك حاجة زي دي انتي معملتهاش خالص انتي بريئة انا راجل مفتري

مازن بضحك: هدي أعصابك الدنيا مش مستهلة

محمد: زهقت يا جدع

انا: انت بتعلي صوتك ليه انت ماتتكلم براحة

محمد: انتي هتسكتي ولا اي ف يومك الي مش طالعلوا شمس دا

انا: مش هسكت

ملك: جدعة يابت هو هيخوفنا ولا اي

محمد: بت بقلك اي انا عفاريت الدنيا بتتنطط ف وشي دلوقتي

انا: وانا مالي ماتتنطط ايش دخل امي

محمد: طب دي انا اعمل فيها أي اۏلع فيها ولا اۏلع ف نفسي

مازن: ماهو انتو لو مسكتوش هولع فيكم انتو لتنين

معاز: ايوا كدا سيطر شوية قلة أدب ومسخرة

مازن: اقعد ساكت انت كمان

معاز: احم حاضر

محمد: انا نازل... زاكري عشان هاجي راجعلك

انا: حاضر

نزل وانا دخلت اذاكر ومازن كان قاعد قدام التلفزيون وخالتي وماما كمان

بعد دقائق

انا: ماما خدي سمعيلي دول

والدتي: بعدين كملي دا كمان وانا هسمعلك كلوا ع بعضوا

انا: بس انا براجع حبه ب حبه عشان المعلومة تثبت

بصيت بزهق وكنت دخلة الاوضة

مازن: تعالي

انا: نعم

مازن: هسمعلك

والدتي: الله يكون ف عونك بقى افتكر ان قلتلك بلاش محدش عندو طولة بال ليها غير محمد

مازن بضحك: محمد أخويا عندو طول بال!

مني بضحك: اه ل إيمان بس

مازن: انا بقول كدا برضوا

انا: هاا هتسمعلي ولا اي حكايتك

مازن: هاتي يا لمضة... هنبدأ ب السهل

انا: امم.. مبخفش الا من الكلمة دي

مازن بضحك: لا والله سهل

انا: طب قول

مازن: قارب

انا: قارب استنى كنت فكراه احيه بقى متقلش هقولها انا

مازن: هو انا قلت حاجة

انا: دي اولها P صح

مازن: معرفش قولي انتي

انا: اوووف متعرفش ازاي الكتاب ف ايدك

مازن: هو الكتاب هيبقى معاكي ف الامتحان

انا: بس انا بسمع دلوقتي وبعدين متجيش سيرة الامتحان بجوع

مازن بضحك: poat

انا: ايوا هيا دي

مازن بضحك: أحلفي... طب انتي حفظة لحد فين

انا: الثلاث مربعات دول

مازن: ماشي قولي يعني اي حول

انا: اه arund

مازن: ياااا اخيرا... طب ومشهور

انا: popular

مازن: شطرة... ومحرك

انا: engine

مازن: تمام امال مالك ف الاول كدا

انا: ببقى متوترة

مازن: ليه

انا: هقلك اصل انا متعودة الي بيذاكرلي ع طول محمد وسعات ماما يعني بس محمد بيذاكرلي ع طول لما حد تاني بيذاكرلي بتوتر ومش بعرف اجاوب

مازن: اومال بتعملي اي ف الدروس اكيد بيسألوا

انا: اه مانا اخت عليهم دا من اول الترم اهو

مازن بضحك: ماشي... بتعرفي تكوني جمل

انا: اه محمد علمني

مازن: طب بصي هقلك جملة وانتي هتحوليها من عربي ل انجليزي وهقلهالك مرة ب الانجليزي وانتي تترجميها

انا: ماشي... ربنا يستر

مازن: Must drive carefully

انا: استنى Must يعني *يجب* و carefully يعني *عناية او بعناية* و drive استنى يالهوي مش عرفها استني ماهو ابدام في Must و carfully يبقى drive يعني *يقود* صح "يجب أن يقود بعناية"

مازن: صح

انا: هييييييي

وقعد يذاكرلي لحد ما محمد جه

محمد: في اي

انا: في اي

محمد: انا بسأل

انا: انا بسأل

محمد: لا والله

انا: لا والله

محمد: إيماااااان

انا: محممممد

محمد: ايوا كدا

مازن: ربنا يشفيكم عيلة مجانين

انا: امسك بقى راجعلي

محمد: مش هو بيذاكرلك خليه يراجعلك بقى

ودخل اوضتو

انا: اي الواد دا

مازن بضحك: روحي شوفيه عشان شكلوا زعل

انا: من اي

مازن بضحك: عقلوا صغير اوي الواد دا بيتعصب من اقل حاجة... خدي بس الكتاب وشوفيه مالوا

انا: اوووف هات مفيهاش مزاكرة انهارده انا عرفة بسبب استاز محمد

اخدت الكتاب ودخلتلو لقيتو قاعد ع السرير وماسك الفون وحاط ايدو التانيه ف جيب السويتشرت قعدت ع السرير قدامو بصلي ورجع بص ف الفون

محمد: في اي

انا: في اي مش فاهمة

محمد: هيكون فيه اي مش فاهم

انا: ايوا انت زعلان من اي مش فاهم

محمد: لا هزعل من اي

انا: بجد طب بصلي

محمد رفع راسو وبصلي: اممم

انا: انت بتتكلم كدا ليه

محمد: بتكلم ازاي مانا عادي اهو

انا ومسكتو من التيشيرت: ولاااا انا مش عيزة هبل في اي

محمد: نزلي ايديك يابابا

نزلت ايدي ومسكت الكتاب

انا: وبعدين يعني مش هتراجعلي

محمد: لا

انا: اخلي مازن يراجعلي بقى وخلاص

كنت هنزل بس وقفت لقيتو باصص ورافع حاجبو

محمد: اي وقفتي ليه

انا: لا انا عايزك انت تراجعلييي

محمد: هتفرق ماهو كان بيزاكرلك عادي

انا: تؤ انا بحبك انت تزاكرلي اكتر

محمد: اي

انا: اي

محمد: انتي كنتي بتقولي اي من شوية

انا: بقول عيزاك انت تراجعلي

محمد:  تؤ لا  مش دي... خلاص خلاص

انا: بحبك يا محمد

محمد: هاا قلتي اي

انا: محمد علي بحبو اوي

محمد: محمد علي!!

انا: اه الي ف الدرسات دا

محمد: هاتي كتاب الدرسات عشان هظبطك انتي ومحمد زفت ع دماغك

انا: ياليلة فل

رحت جبت كتاب الدرسات ورجعتلوا تاني

انا: يلا

بدأ انو يسمعلي

محمد: خدي هنا... انتي عيزة تجلطيني

انا: ليه بتقول كدا

محمد: يابنتي افهمي الإقليم الاستوائي غباتو اسمها ايييي

انا: استنى هقلك اهو.. متبصليش كدا عشان بخاف وربنا

محمد: انتي جننتيني بقلك الإقليم الاستوائي.. الاستوائي ركزي يابابا ركزي

انا الإقليم الاستوائي أشجارو كثيفة ومتشابكة ومن اهما الماهوجني والمطاط ويكثر بها الزواحف والطيور والحيوانات المتسلقة

محمد: ايوا الأشجار الي هيا كثيفة ومتشابكة دي موجودة ف غبات اسمها غبات اي إلى هيا المفروض ف الإقليم الاستوائي وشبه الاستوائي غباتو اسمهااا اييي

انا: ايييي

محمد وهو بيرمي الكتاب: لا كدا كتير...انا بسألك وربنا

انا: انا مش فهمة انت متعصب ع اي متقولها وخلصني

محمد: الي يعصب ان انا قلتهالك كذا مرة

انا: هار اسود انا مسمعتش

محمد: الإقليم الاستوائي غباتو استوائية ع اسمووووو

انا: يا ما في اي يا حظابط براحة هعيط واقسم بالله

محمد: دانا الي هعيط

انا: تؤ اثبت كدا لسا قدامنا كتير

محمد: صلاه العيد

انا: هههه

محمد: بتضحكي ع اي دلوقتي...هتشل

انا: يلا ف داهية

محمد: بجد والله

انا: بهزرررر

محمد: طب الإقليم الموسمي والمداري الي هو السوداني هما الاثنين يتشابهان ف اي واي

انا: الخصائص النباتيه والمناخية

محمد: حلوو.. قليلي بقى ف الخصائص النباتيه اي أوجه الشبه بينها بين الموسمي والمداري

انا: استنا

محمد: استنيت... بس ركزي هيا حاجة وحدا بس

انا: يالهوي ااه حشائش السافانا

محمد: يا فرج الله اقوم اصلي ركعتين شكر لله

بصيتلوا بعصبية

محمد بضحك: متزعليش هنصليهم سوا

انا: خفة

محمد: طب حشائش السافانا تتميز ب اي

انا: طولها وتعرجها

محمد: ليه

انا: عشان المطر

محمد: هتكتبيلهم عشان المطر

انا بضحك: حسب كميات المطر

محمد: شفتي لما بتشغلي مخك بتريحيني انا والله انتي مش مشكلة اصل انا الي هتجلط مش انتي

انا: مين قلك ان مش هتجلط هو حد يشوفك وميتجلطش دانت طلعت عين امي

محمد: انا يابت!!

انا: لا امي

محمد: طب ركزي هناا

انا: اهوووو

مسكت القلم ودخلت الصفحة ف شفتي كان باصص ف الكتاب وبيشرحلي وانا كذالك رفع راسو من الكتاب وبص للقلم راح ضاحك وشايلوا

انا: اوووف

محمد:هاتيلي الانجليزي انا مش ناقص شلل

جبت كتاب الانجليزي ورجعتلوا

محمد: بصي تقريباً كل المحدثات الي هنا بتبدأ ب سؤال ف انا لو عايز اسأل سؤال هقول اي

انا: اممم Can I Ask you  Something

محمد:  هو بيقول هل بإمكاني ان أسألك سؤال  انتي هتردي ب اي

انا: yes Sure

محمد: نفسي تشغلي مخك ف باقي المواد كدا

انا: هشغلوا حاضر

معاز: محمد

محمد: تعالا

معاز: ماتيجي نخرج ياعم انا زهقت

محمد: لا

انا: اه يا محمد ونبي

محمد: مفيش خروج غير لما تذاكري

انا: اووف مانا ذاكرت اهو

معاز: شفتي يا فانيليا كل واحد عندو عربية الا انا

انا: وانا

معاز: اي العيشة دي قعدين هنبوس ايدو عشان نخرج... والله لنخرج يا فانيليا بس استنى... أي بتبصلي كدا ليه مش انت مش عايز تخرجنا

محمد: اطلع يالا

معاز: طالع ياعم

طلع وقفل الباب بصيت لمحمد بعصبية

انا: مش مذاكرة ومتكلمنيش... مهزأ

وضربتوا ب القلم بس جه جامد راح ماسك وشو ب صدمة بضحك

انا بضحك وحطيت ايدي ع ايدو مكان القلم: احيه... حقك عليا مقصتش

محمد: دانتي ليلتك سودا انهارده

انا بضحك: معلش والله بص هيا جت كدا بقى انا انا انا مش عرفة جت ازاي انا انا غلبانة والله

محمد: اعملي من بنها بقى

سبتو وطلعت اجري ع برا وهو ورايا

انا بضحك: خلاص والله مكنش قصدي صدقني

محمد: انا تضربيني ب القلم

مازن بضحك: ضربتك ب القلم يا حضرة الظابط دا ابوك ب زات نفسو مقدرش يعملها

محمد وهو بيشدني: شفتي جبتيلنا الكلام ازاي

انا: ماتخليك محضر خير ياعمنا متبقاش بوتاجاز 5 شعلة كدا

مازن: Bambini pazzi

انا: الله يخليك... بيقول اي الواد دا

محمد: بيشتم ع فكرة

انا: اه يا مهزأ بتشتمني ب الإيطالي عشان مفهمش

محمد: لا ماهو مشتمكيش لوحدك شتمنا احنا الاثنين

انا: شتيمة وحشة ولا اي

محمد: هو يقدر... قال عيال مجانين بس

انا: بس طب كويس

مازن: كملوا خناق سكتو ليه بس بعيد عشان مش ناقص ۏجع دماغ

محمد: هششش

مازن: هششش!!

محمد: اه هششش

مازن: هو انا فرخة

محمد: لا كتكوت

مازن: بقى دمك خفيف اوي

محمد: عارف

مازن: يخربيت برودك

محمد: عارف برضوا

انا: تصدق انك بارد فعلاً

محمد: أصدق مصدقش ليه

انا: ياربي تلاجة

لقينا الباب بيتفتح كان والدو

محمد: مين دا

مازن: دا تقريباً كدا تقريباً يعني بابا

محمد: دانا نسيت شكلوا من كتر مانا معنتش بشوفو يا جدع

والد محمد: خليكو وقفين متنحين كدا... ازيك يا إيمان

انا: الحمدلله

محمد: دا مسألش ع عيالوا انا بقلك اهو احنا مش ولاد الست والراجل دا

والد محمد: الست والراجل!!

محمد: هو هيتحول ولا اي انا داخل... استنى نسلم بس

سلم عليه وحضنو وكذالك مازن

محمد: شوف ابنك التالت صايع مشفتش وشو من الصبح

والد محمد: اخوك ف المعرض

محمد: معرض اي

والد محمد: مش عارف بس هو قالي كدا نسيت اسألوا

محمد: هيشتري عربية يعني

والد محمد: معتقدش معاز ملوش ف الجو دا

مازن: عرفت هو هيجيب اي

انا: وانا كمان عرفت

محمد: Reese

انا: اممم

محمد: غبي

انا: ياشيخ اتنيل والله شاطر

محمد: عيال تافها مالها العربيات

والد محمد: لو حصل وجابو سيبوه براحتو

محمد/ مازن: حاضر

طلع ع فوق وانا وقفة متخيلة منظر ال Reese تحفة

محمد: متحلميش كتير مش هتركبيه

انا: ليه يا محمد

محمد: دا خطړ انا مش عارف هو اي الي بيعملوا دا اصلا

انا: طب والله لركبو

محمد: انتي بتحلفي ع مين... انا لما اقول كلما يبقى مفيش نقاش فيها تاني الا بمزاجي انا... انا الي أقرر بعدين ازا كنتي تجربيه او لا

مازن: انتو بتتخانقوا ليه اصلا هو لسا جابو اي إلى انتو فيه دا

انا: انت بتعلي صوتك عليا

محمد: ماهو انتي متعصبنيش وترجعي تقولي انت بتعلي صوتك عليا  

انا: بتتعصب عليا ليه دلوقتي انا عملت ايي

محمد: لا معملتيش حاجة خالص انتي شطورة انتي بتجلطيني بس

انا: اوووف

معاز من الخارج: فانيلياااا

انا: الله ياخد فانيليا ع اليوم الي شفتك فيه

فتحت الباب وطلعنا كلنا

معاز: تعالي اجري

رحت وراه بسرعة وكان بيشاورلي ع حاجة ببص لقيت Motorcycle

انا:  دي بتاعك

معاز: اه لسا جايبو

انا: الله ونبي يا معاز عيزة اجربو خدني لفة يسطا ونبي

معاز: بس كدا تعالي

محمد:  استنوا رايحين فين

معاز: جايا معيا

انا: جايا معاه

محمد: انتي قلتيلي

انا: مانت واقف اهو

محمد پحده: انتي قلتيلي... وبعدين مفيش ركوب البتاع دا خطړ

انا: وحيات النبي لا انا نفسي اجربو ونبي يا محمد عشان خطړي مرة وحدا والله العظيم مرة وحدا ومش هقلك ع حاجة تاني عشان خطړي  وافق ونبي

محمد: موافق بس بشرط

انا: اي

محمد: انا الي هسوق

انا: ع مقاپر السيدة يابني

محمد: مش لدرجادي

انا: هتموتنا يا محمد

محمد: ھنموت سوا... تعالي بس

ركب بكل ثقة

انا: تنك تناكة مش طبيعية حتة ف ركوب الرييس

محمد: هتركبي ولا انزل ولا انا ولانتي ركبين

انا: لا استنى

حطيت ايدي ع كتفوا وركبت وراه

انا: سريع بقى

محمد: ھنموت

انا: ھنموت سوا

لف وراه وبصلي  ف اتوترت من نظراتو

انا: احم طب يلا ولا اي

محمد: امسكي جامد طيب

انا بضحك: انا فرحانة وخيفة

معاز بضحك: اي الانفصام دا

انا: ولله انا عيزة اجربو بس خيفة اجربو فاهم انت بسم الله توكلنا ع الله يلا يا حظابط

دور مرة وحدا اتنفضت ف حضنتو من ضهرو وكان ماشي سريع جدا

انا: احيييييييييه

محمد بضحك: قلتلك تقعدي ف البيت انتي الي مبتسمعيش الكلام استحملي بقى

وزاد السرعة اكتر

انا بضحك: الطرحة بتتفك

محمد: هنهزر

انا: وربنا مش عرفة امسكها انا هفكها وخلاص

لقيتو وقف الريس وبصلي بنظرة رعبتني لفيت الطرحة كويس

انا: تمام كدا يلا

محمد: كفاية هنروح

انا: هو انا احنا لحقنا

محمد: انا قلت وخلاص انتهينا

انا: اوووف... امشي براحة بقى عشان منوصلش بسرعة مش عيزة اروح اصلا... بس انت بتعرف تسوق ازاي انا قلت هتقتلنا

محمد: احنا فيها اهو البسك ف اي عمود

انا: لا شكراً العمر قدامنا طويل

محمد: انا كل الي انا عيزو ان لو مت ڼموت سوا

انا: انت بتقر عليا عايزني اموت

محمد: مبهزرش والله

نزلت ووقفت قدامو

انا: تعالا نقعد هناك كدا

ركن الريس ورحنا

انا: عيزة مصاصا

اخدني ورحنا السوبر ماركت وبدل المصاصا بقوا 7 و  كمان شكولاتة

محمد: هو انا لو مۏت هتزعلي عليا يا إيمان

سمعت الكلمة من هنا وقعدت اكح ولا الي كنت هروح  ف فيها شربني الميه

انا: ليه بتقول كدا

محمد: بسأل بس

انا: متسألش السؤال دا تاني

محمد: ايوا يعني هتزعلي ولا دا عادي ب النسبالك

انا: انا موتى عادي ب النسبالك

محمد: انا لو جرالك حاجة مينفعش اعيش اصلا من بعدك

انا: ودا إجابة السؤال الي سألتهولي

وسبتو ومشيت وانا باكل ف الشوكولاتة بصيت ورايا لقيتو واقف متنح رجعت شديتو من ايدو

انا: يلا يالا انا اتجمدت

شديتو وهو لسا باصصلي ركب وانا كمان ركبت وروحنا لقينا علاء هناك

انا: تصدق بقالي كتير مشفتوش

محمد: هتعملي بي اي لو شفتي يعني مش فاهم

انا: ولا حاجة قصدي انو بقالو كتير مجاش

محمد: طب اطلعي فوق

انا ف نفسي: نفسي اديك قلمين

محمد: هاجي انا اشوف الموضوع دا بعدين و اشوف مين الي هيدي التاني قلمين

طلعت فوق كانت خالتي وحنين ووالدها فوق ووالد محمد ووالدتي

دخلت وانا مكشره

والد محمد: زعلانة ليه كدا

انا: محمد

والد محمد: مالو

انا: يرضيك كل مااقلوا ع حاجة يتعصب عليا

والد محمد: لا طبعاً ميرضنيش

انا: جبلي حقي منو بقى مليش دعوة

والد محمد: طب بصي........

شوية ولقيناهم طلعين هما التلاتة

والد محمد: محمد

محمد: نعم يا بابا

والد محمد: انت ازاي تمد ايدك ع إيمان وازاي تشتمها اصلا

لقيتو بيتلفت حواليه

محمد: حضرتك بتكلمني انا

والد محمد: انا مبهزرش

محمد: ولا انا بهزر انا امتى مديت ايدي ع ايمان ولا حتى شټمتها

انا: لا ضړبني

محمد: انا

انا: اه

محمد: يابابا وربنا محصل

والد محمد: و هيا هتكدب ليه

محمد: مش عارف انتي يابنت مچنونة

انا: اهو سمعت

والد محمد: بتشتمها قدامي كمان

محمد: هو في اي... انا عمري مفكر تفكير أمد ايدي عليها او حتى اشتمها هيا مچنونة دي شتيمة

انا: اومال دي اي مدح دا زم

محمد: احنا ف حصة نحو انتي كمان... ماتقولي الحقيقة

انا يا عمو ابنك ضړبني وشتمني ضړبني تلات اقلام بص اتنين هنا واتنين هنا

محمد: مېت مرة اقلك مبتعرفيش تكدبي...ازاي تلات اقلام وبتقولي اتنين هنا واتنين هنا

الكل/ ههههه

انا: احم متغيرش الموضوع

محمد: حضرتك مصدق الي هيا بتقولو دا

والد محمد: ومصدقش ليه

محمد: هار اسود وربنا محصل

انا: انت بتكدبني

محمد: اسكتي لسقفلك

والد محمد: تسقفلها!!!

محمد بضحك: في اي

انا: طب فكك من دي تخيل مسكت فونو امبارح لقيتو عامل اي

والد محمد: اييي

انا بكدب: بيكلم بنات تخيل

ببص عليه لقيتو برق من الصدمة

محمد: انتو بتهزرو مش كدا هو انا بسأل ليه انتو اكيد بتهزرو...اكلم بنات!! انتي اټجننتي

معاز اخس عليك يا ميدو كنت متوقع منك اي حاجة الا انك تكلم بنت اخس

محمد: ولا انت عبيط وانتي شاربة حاجة

انا: من فضلك انا مش بكلمك انت انا بكلم باباك دلوقتي لما تعوز تكلمني كلمو هو

محمد: لا ونبي!!

انا: طب اسمع دي كمان تخيل افتح فونو امبارح الاقيه منزل انستجرام

والد محمد: يا حيوان

محمد: وفيها اي دي مانتي منزلاه كنت اتكلمت

انا: اه قلتلي محطش صورتي

محمد مزاجي كدا... انتي تحطي صورتك ليه مش فاهم

انا: متغيرش الموضوع... انت تعمل انستجرام ليه

محمد وفيهاااا اييييي

انا فيها انك حاطط صورتك

والد محمد: يا حيوان

محمد اه ودي كمان فيها أي

انا: فيها ان البنات بتدخلك برايفت بيعكسوك يابيه

والد محمد: يا حيوان

محمد: هو حضرتك عايز تشتمني وخلاص... وبعدين انا مالي انا بعملهم بلوك قدامك

انا بكذب: محصلش تخيل بيقول للبنت انا بحبك وهتجوزك ڠصب عنك

محمد: ياجدع يعني مكنتش قيلهالك انتي

انا: احم انا مين قصدي لا انت عبيط مش انا دي البنت

والد محمد: اخر حاجة كنت اتوقعها انك تكلم بنات يا محمد انت تعمل كدا دي آخرة تربيتي بعد ماكنت بفتخر بيك قدام الناس

محمد: يابابا واقسم بالله انا معملت كدا انا عمري معمل كدا اتكلمي يا إيمان مش وقت هزار انا بتكلم بجد يابابا والله محصل اي حاجة من الي هيا بتقولو دا وربنا حد يسمعني يا جدعان

مازن: انت تعمل كدا يامحمد تؤ مكنتش اتخيل كدا بصراحة

محمد: انت بتقول اي انت كمان يا جدعان واقسم بالله وغلاوة إيمان عندي انا معملت كدا هيا بتهزر والله قليلهم انك بتهزري

معاز: انا عن نفسي صدقت

مازن: صدقت بعد ماحلف ب إيمان

والدتي: في اي انتو نزلين اټهامات ف الواد كدا ليه... دا بيهزرو معاك هما عرفين انك معملتش حاجه

انا: يختيييي

لقيتو واقف مصډوم وبيبصلنا كلنا وشكلوا ولا الطفل الي ضايع ومش لاقي اهلوا

انا بضحك: انا اسفه

محمد: اسفه!! انتي خليتي فيها اسفه

ودخل اضتو واحنا وقفين فطسانين من الضحك

حنين: مفيش ډم خالص ماتخشي تراضيه دانتي معندكيش ډم

والدتي: معروفا ان إيمان بنتي معندهاش ډم مش جديدة

انا: خلاص داخلة الله... عيل جايبلنا الكلام

دخلت لقيتو بيلبس التيشيرت صوت ولفت وشي وحطة ايدي ع عيني

انا: انت عبيط عامل كدا ليه

محمد: هو اي الي عامل كدا ليه بغير هدومي بلاش

انا: مش فيه أوضة للملابس

محمد: حبيت اغير هنا عادي

انا: طب خلص البس

محمد: انا لابس من امبارح

انا: خفة

شيلت ايدي من ع عيني لقيتو شد البطانيه ونام

انا: اصحى

محمد: مش صاحي

انا: احنا كنا بنهزر ع فكرة انت بقيت قموصة اوي

محمد: قموصة!! انا كنت مدايق عشان حسيت ان مظلوم ودا احساس وحش بصراحة ان حد يتهمك ب حاجة انت معملتهاش

انا: قلتلك بنهزر خلاص بقييي

محمد: طب عايز حضڼ عشان متعصب بصراحة

انا: لا كدا قلة أدب ومسخرة ازعل ياكشي تولع قال حضڼ قال قلة أدب مهزأ

وطلعت برا

حنين: اي إلى حصل

انا: صالحتو

حنين: اومال مجاش ليه

انا: نام...اومال فين ملك

حنين: ف المدرسة

انا: اه صح انهارده الحد

قعدنا نتكلم مع بعض وننم ع الناس

معاز: فين محمد

انا: جوا

دخلوا وبعد شوية

مازن: فين محمد

انا: جوا انا بقيت بوابة

ضحك ودخلوا بعد شوية الجرس رن وكانت منة

انا: ادخلي

منة: بتعملوا اي

انا: قعدين تعالي

وبعد شوية سمعنا صوت ضحك من اوضتهم

حنين/ انا/ منة: اي دا

وضحكنا كلنا سوا

انا: تعالوا واقسم بالله ماهنخليهم يتهنو

دخلنا لقيناهم بيلعبوا بليستيشن

انا: يا حلاوه

كل وحدا شدت منهم الدرع وقومناهم وقعدنا نلعب

انا: هو انا كدا كسبت ولا خسړت

محمد: انتي كدا بارده

انا: عرفة

معاز: اي العيال دي انا مشفتش كدا يا جدع

مازن: دا العيشة هناك ارحم

منة: روحو شوفلكم لعبة العبو بيها بدل مانتو وقفين كدا

معاز: احنا كنا بنلعب والله انتو الي جيتو قطعتونا

حنين: اه هيا سماجة كدا

مازن: انتي هتقوليلنا ماهو واضح اهو

انا: فككو منهم ولا اكنهم موجودين

محمد: لا ونبي

منة: عندك حق

معاز: لا ياشيخة

حنين: بتقولي حكم ياأخت إيمان والله

مازن: أحلفي كدا

كل واحد شد كرسي وقعدو يتفرجو علينا واحنا كتمين الضحك ب العافية ببص عليه لقيتو ساند ايدو ع الكرسي وحططها ع خدو باصصلي ف اتوترت والدرع وقع من ايدي

مازن: وبعدين

معاز: انت الكبير قوم لطش ليهم

مازن: هما فيهم قلمين وبزات المضة الصغيرة دي

محمد: ملكش دعوة بيها ياعم

مازن: ياعم انا قلت حاجة

معاز: تعالو نلعب   Online tour
وفككو منهم

محمد: انا طالع انام

مازن: انت مقضيها نوم تعالي هنقعد مع بعض شوية

محمد: عايز انام وربنا مش قادر

مازن: روح اتخمد يا محمد روح

محمد: رايح... تصبحو ع خير يا جماعة

الكل/ وانت من اهلوا

محمد: انتي يا قزم انتي مش عايز مشاكل ومتنزليش تحت

انا:  قزم!! حاضر

محمد: حنين خلي بالك منها

حنين بضحك: حاضر

انا: هو انا طفلة في اي يا محمد

محمد: مش قادر اتناقش يا عيون محمد انا طالع انام خلاص فصلت I don't have the energy

انا: Good night

محمد: And you are from my family
... باي

انا: باي

معاز: خت بالك انت لما قلها يا عيون محمد اخوك مش سهل ع فكرة طلع بيعرف يحب الواد واحنا مفكرينو جبلة ومبيحسش

مازن: خليك ياك يسمعك

انا: انت لو متلمتش هطلع اندهولك

معاز: هو انا اتكلمت

انا: لا امي الي اتكلمت... امسك الدرع دا انا زهقت منكممممم

معاز: اي البت دي واي صوتها دا

مازن: انا اټخضيت

انا: يلا يابت انتي وهيا

حنين: جيين اهو

معاز: عصابة ياما

قعدنا قدام التلفزيون حسيت ان عيزة انام ف نمت ع رجل حنين

حنين بضحك: انا مش محمد

انا: مش عيزة استظراف انا بنام ع رجل اي حد

حنين بضحك: مصدقاكي مصدقاكي

غمضت عيني ونمت

قمت مڤزوعة من النوم وعيطت

حنين: في اي بټعيطي ليه

انا: فين محمد

معاز: في اي مالك

انا: عيزة محمد

معاز: طب بټعيطي ليه طيب... استنى

طلع ندالوا نزلو جري

محمد وحاوط وشي بين ايديه: في اي مالك بټعيطي ليه انتي كويسة حد زعلك

حضنتو وانا لسا بعيط

محمد: اهدي طيب

فضلت كدا لحد ماهديت شوية

انا: حلمت حلم وحش اوي

محمد: حلم اي

انا: مش هقولو عشان وحش ونبي يا محمد ماتمشي وتسبيني ونبي

محمد: لا عمري مهسيبك مين الي قال كدا هو انا اقدر

مازن جابلي كبايه ميه محمد اخدها وشربني وقعد جنبي وضمني ليه

معاز: هو حلم يخوف يعني

انا: اه

حنين وهيا بتطبطب ع كتفي: طب اهدي

مازن: الأحلام الي بتبقى ف النهار دي مش بتتحقق اصلا مجرد وهم عقلك هو الي بيهيألك الحجات دي

منة: مثلا او موقف حصل معلق معها ف اتأثرت ب الموضوع

مازن: فعلاً

محمد: انتي كويسة

هزيت راسي ب اه

محمد وهو بيمسحلي دموعي: بس بقى كفاية ينفع كدا الناس تقول عليا اي مربي بت كيوت

انا: انا مش كيوت

معاز: لا ياختي كيوت

انا: سكت الواد دا

محمد: اسكت يالا بدل ماقملك

معاز: لا ونبي خليك قاعد

منة بضحك: بت نايتي دانا بشوف كوابيس اكتر مابحلم احلام حلوه

حنين: يابنتي الفكرة مش ف كدا الفكرة انها شافت محمد ف الحلم وبتقول ان الحلم وحش ف هيا خيفة

بصيتلوا وعيط تاني ودخلت ف حضنو

محمد: طب بس خلاص اهدي... وانتو قفلوا ع الموضوع دا

معاز: نجيب دكتور نفساني ولا اي طيب

انا: هتتلم ولا اي حكايتك هو انا مچنونة

مازن بضحك: بيهزر يخربيتك.. وانت اقعد ساكت لتكلك واخوك يكمل عليك

معاز: اي العيلة دي انا رايح اكمل نوم

مازن: خدني معاك

دخلو وفضلت انا وهو وحنين ومنة

انا: خلاص روح نام انت انا بقيت كويسة

محمد: لا مش جايلي نوم

انا: صحيتك مش كدا

محمد: لا انا اصلا صحيت وكنت نازل... وحتى لو كنت نايم اي المشكلة يعني اصحالك دانتي بنت قلبي

منة: طب بعد ازنكم عشان ماما رنت

انا: هما فين كلهم

حنين: عندنا ف البيت

انا: عيزة اروح

محمد: يلا هنروح كلنا

دخل غير هدمو وانا كذالك

انا: يلا

محمد: يلا... مازن... معاز

معاز: عايز اي

محمد روح يالا انده اخوك رايحين عند خالتك

معاز: يالا عشان انا الصغير يعني ماشي يا عم سهلة

محمد: ابقو تعالو براحتكم بقى انا نازل

مازن: يلا

معاز: طب يلا

انا: خدوني معاكم لركب تاكسي

ضحكو ونزلنا كلنا

حنين: هو الجو برد ولا انا بيتهيألي

انا: انا الشراب مدفيني لو مشيت من غيرو ممكن رجلي تقف اصلا

حنين بضحك: رجل إيمان ف الشراب صغيررررة

بصيتلها بعصبية وسكت

منة بضحك: دي حسب الألوان ولا هيا كدا ع طول

انا: خلاص يا خفة انتي وهيا... الشراب هو الي مبين انها صغيرة

كملنا طريقنا ووصلنا ع البيت

انا: تعالو نقعد برا

طلعنا كلنا برا

انا: ليلتنا فل

محمد:  في اي

انا: بص ايدي

مسك ايدي الاثنين وقفل عليهم ب ايديه

انا بضحك: انا لما تبقي ايدي تلج كدا رحمة بتعمل زيك كدا

محمد: زيي ازاي

انا

*روايـة:غـيـرة الـحـب💍*
*الـبـارت:الـسـابـع والاربـعـون💍*

انا: اييي.. امشي يا محمد وبطل سخافة

محمد: دي مش سخافة دي حقيقة

شدني من ايدي وركبني العربية وقفل البيبان
واتصل ع بابا قالوا ان احنا رايحين ودخل نده ماما وخالتي واتصل ب باباه جم هما ركبو عربية باباه وانا وهو ركبنا عربيتو

انا: محمد نزلني اي إلى انت بتعملوا دا نزلنيييي

محمد: هو انا خطڤك دا مشوار صغير داحنا حتى ريحين بيتكم مؤقتا يعني

انا: محمد نزلني بقلك نزلنيييييييي

فضلت ع هذا الحال لحد ماوصلنا ع البيت ودخلنا لقينا بابا مستنينا كان ماسك ايدي بابا بص ع ايدينا ف شديت ايدي

والدي: اتفضلوا

دخلوا واخواتو جم بعربيه اخوه ف الاخر كنت وقفة ومش فهمة اي حاجة

معاز: لا كويسة اهي فكرتو اكلك ولا حاجة

انا: بطل سخافة

معاز بضحك: حاضر

ملك: هو في اي

انا: معرفش

دخلت انا وملك وحنين جوا

حنين: انا مش مصدقة هو كدا خلاص هتتخطبو

انا: بقلك اي انا خلقي ف منخيري ومش طايقة نفسي حلي عن دماغي

حنين: دا منظر وحدا مقري فتحتها

انا: انتي عبيطة

حنين: اه والله لسا يعني هيندهولك دلوقتي

والدي: إيمان

انا: احيه...نعم

والدي: تعالي

طلعت وبصيتلوا بعصبية ورجعت بصيت لبابا

والدي: موافقة.... هاا

محمد: هاا

بدون رد

حنين: وافقي إيمان وافقي

بصيتلها وسكت كنت حسه ان مش فهمة حاجة

حنين: خلاص يا جماعة هيا مش موافقة بس انا موافقة

انا: انتي هبلة ولا اتهبلتي ف مخك

حنين: في اي مش انتي مش موافقة

انا: مين قالك اني مش موافقة انتي ډخلتي جوا دماغي

محمد: يعني انتي موافقة

بدون رد

حنين: اهي هتسكت تاني انا ب...

انا بمقاطعة: موافقة

معاز: بس اقفش قبل مترجع ف كلمتها مضيها ع وصل امانا انا بقلك اهو ملهاش امان

انا: اسكت يالا

معاز: بس كدا

معاز/ ملك: حاضر يا مرات اخويا

الكل/ ههههه

دخلت جوا بسرعة

محمد من الخارج بضحك: إيمان

انا: هااا

محمد: الفاتحة

ڠصب عني ضحكت وقرأتها انا كمان

حنين: انا فرحانة اوي مبروك.. هتتخطبي قبلي يابنت المحظوظة

ملك: و انا حد يشوفليي عريس طيب

انا: هجبلك واحد يديكي ع دماغك

ملك: لا انا عيزة واحد زي محمد اخويا كدا

انا: مفيش يابابا هو واحد بس

حنين: احيه دي ايماان داحنا عدنا بنقول كلام حلو اهو

انا: هو دا كلام حلو يا تفها

حنين: تعالو

انا: في اي

حنين: نسيتو القهوه

ملك: اااااه

انا: مالها القهوه

حنين: الطوم ياناس تعالي ونتي ساكتة

دخلنا كلنا وعملتها وجابت الملح

انا: بت دا ملح مش سكر يخربيتك

حنين: عرفة ياختي

انا: انتي بتعملي اي يخربيتك هتحطيلهم ملح بدل السكر انتي عبيطة

حنين: ف كباية محمد بس

انا: هار اسود هتجيبي للواد تلبك معوي وهيحتاج غسيل معده

حنين: اي المشكلة يعني...

انا: ايوا هنستفاد اي برضوا

حنين: لو شرب ومتكلمش يبقى هو بيحبك بجد انما لو مشربهاش بعد اول مره يبقى مش بيحبك

انابضحك: مش هيشرب

حنين: تعالي بس... امسكي

انا: امسك اي انتي عبيطة مش هطلع حاجة انا طلعيها انتي

حنين: هو هيتجوزني انا ولا انتي

انا: مليش دعوة برضوا طلعيها يا ملك

ملك: مينفعش لازم انتي تطلعي

انا بضحك: يا جماعة هضحك وربنا

حنين بضحك: انتي اضحكي برة واحنا جوا ع منظر محمد

تخيلت منظرو رحت حطة الصينية ع الرخامة ووقعت ع الارض من الضحك وهما كذالك

حنين بضحك: ونبي يلا

اختها واستجمعت قوتي وطلعتها ودخلت جوا تاني بسرعة

ووقفنا ورا الباب

حنين: يلا يا محمد يلا

ملك بضحك: مش قدرة ياعيني عليه كان طيب

انا وضړبتها ع كفتها : أقفو عليكي

ملك: ماشي يا حنينه

مسك الفنجان وشرب اول مره وراح باصص ف الفنجان وبصص للي قعدين بص ع الباب لقنا بنضحك رجع بص للي قعدين تاني وشرب منها تاني

انا: يععع ازاي كدا

حنين: واقسم بالله لو مجالي واحد زي دا مانا موافقة

بصيتلها ب عصبية

حنين: اهدي مش قصدي عليه يعني

انا: طب اخرسي

حنين: بقينا بنغير اهوو

انا: ههه اغير وع مين عليه ليه كان مين يعني

ملك/ حنين: خطيبك يا عنيا

انا: اي دا تصدقو... بس لسا مبقاش

والدي: إيمان تعالي

انا: هار اسود اي تاني

طلعت ولسا هتكلم لقيتو قعد ع ركبتو وبيقدملي خاتم

محمد: مش عارف بصراحة بيقولو لي ف المسبات دي بس انا بحبك

انا: شكرا المفروض اعمل اي دلوقتي

محمد: المفروض ټعيطي وتفرحي بس الكلام دا لناس الي بتحس بس

انا: هههه

مسكت ايدو ووقفتو ومديتلو ايدي لبسني الخاتم

حنين: يخربيتك هو اي دا.... دا الماس

انا: احيه الماس

محمد:  ميغلاش عليكي... دي هدية قرأت الفتحة بس ملهاش دعوة ب الخطوبة انا هاخدك تختاري بنفسك

انا: اختار اي

محمد: الدهب

انا: هو في دهب بعد الألماس كفاية

محمد: لا مش كفاية... انتي مش متخيلة انا مستني اللحظة دي بقالي كام سنة دا كلو ميغلاش  ع ضحكة منك

انا: حنين هو انا المفروض اقول اي معلش

حنين: انتي المفروض تسكتي عشان انتي فضحتينا مش عرفة تردي ازاي

انا: محمد انا جعت

حنين: الله يفضحك ب ڤضيحة

محمد بضحك: دا توتر

انا: تقريباً كدا... طب بزمتك مش كنت المفروض تقلي انك هتقول كدا كنت كتبتلي الرد ف ورقة حسة ان اتخرست

محمد:  ورقة!! احنا بعد كدا هنتعامل معاكي بnotebook... مش لازم تقولي حاجة كفاية انك موافقة بس دي عندي ب الدنيا

انا: مالك ممحون زيادة النهارده كدا ليه يالا

محمد: تخيلي واحد فرحان انو خلاص هتجوز البنت الي بيحبها... اخلص بس وارنك علقة... هما بيعملوا كدا انا ايش عرفني

انا: وانت تعمل زيهم ليه انا مالي ومالهم انا عيزة حظابط

محمد: مانا لو طلعت حظابط الي جوايا هخدك ف حضڼي واروح ع البيت

انا: عشان بابا يروقك

محمد: تؤ انا غلبان والله

والدي: بس في شروط الأول

محمد: موافق

والدي: هو انا لسا قلت

محمد: انا موافق منغير متقول

والدي: لا لازم اقول والكل قاعد.. اولا مش هتيجي عندكم زي الاول وممكن متجيش خالص الا بعد كتب الكتاب انشاء الله ودا قدامو كتير طبعاً وكمان مفيش خروج لوحدكم ومش هتشوفها من هنا لحد يوم الخطوبة انشاء الله وحتى لو شفتها هيبقى في حد معاكم

محمد: اي إلى بيقولو دا انا مش موافق

معاز: انت مش كنت بتقول موافق منغير معرف البس بقى

محمد: واقسم بالله الي بيقولو دا ماهينفع

معاز: ليه ياصاحبي مش هينفع ليه

محمد: انا مينفعش مشفهاش اقل من يوم او اتنين لا.. لا..لا

معاز: انا بقول تمشي دنيتك بدل ما حماك المستقبلي يغير رأيو ف الجوازة دي ماشي دنيتك يا اخويا ماشي ايييي ماشي دنيتك

والدي: وفي حاجة كمان

محمد: اكتر من الحجات دي...اتفضل حضرتك

والدي:لا لانا هفتح نفسك بس اصلك صعبت عليا 
... احنا اخدنا البيت الي جنبكم من يومين كدا

محمد: اي قول والله... دي هتبقى جيرانا كمان ... هو انا هينفع احضنها ولا مينفعش قدام ابوها

معاز: لا هو مينفعش خالص عمتاً بس انت عشان اخويا انا بقلك ايديها كدا متلمسهاش

محمد: وانت بتتكلم ب صفتك اي مش فاهم

معاز: اخوها يا استاز

مازن: انا الأخ الكبير هنا ع فكرة

معاز: ماخلاص بقى انت هتزلنا

محمد: اه وانا اخواتي فين مش فاهم

مازن: روح دور بقى

معاز: اتبرينا منك

محمد: طب اوعوا كدا خلوني اتكلم معها كلمتين... هو مش المفروض اقعد انا وهيا لوحدنا شوية مش كدا

والدي: اممم حنين وملك هيروحو معاكو

محمد: حضرتك هو مش المفروض نقعد لوحدنا اي حد بيعمل كدا... 5 دقائق بس

والدي: 5 دقائق

محمد: 5 دقائق

سابولنا الاوضة وخرجو

محمد: حضڼ بقى

انا: انت عبيط بابا قال لا

محمد: ماهو مش هنا اهو

انا: مينفعش برضوا

محمد: واقسم بالله انا قلبي عمال يوجعني ومامصدق حضڼ بس صغير دانا لحد الخطوبة  مش هشوفك عشان خطړي يا إيمان

حضنتو وڠصب عني عيطت

انا: خلاص بقى

محمد: ينفع الي باباكي بيعملوا دا

انا: عمل اي

محمد: مش عيزني اشوفك لحد يوم الخطوبة

انا: معلش

محمد: هستحمل عشانك

ابتسمت وبصيت ف الارض

محمد: في اي

انا: مش عارفة حسيت ان اتكسفت

محمد: هههه

انا:  اي دا بابا انت نسيت

محمد: منستش بس بتوه

انا: يلا عشان هيزعق

محمد بزهق: يلا

لقيناهم دخلو

محمد: نسيت اخد بوسة

انا: محمد

محمد: اخرسي بقى محمد محمد انتي مستهونة ب الموضوع كدا ليه دا بيقلك لحد يوم الخطوبة

انا: اي يا محمد لحد يوم الخطوبة مش كتير يعني

محمد: لا كتييييير

مني: مبروك يا حبيبتي

انا: اقول اي يا محمد

محمد: ياليله سودا ع محمد

انا: شكراً ولا بيقولو اي

مني بضحك: مش مهم

انا: اه مش مهم

باباه كان لسا هيكلمني

انا: وحيات عيالك مانت قايل مبروك عشان مش هعرف ارد

الكل/ ههههه

محمد: بقول يا عمي

والدي: قول

محمد: هو كتب الكتاب امتى

الكل/ ههههه

محمد: بتضحكوا ع اي انا بتكلم بجد

والدي: انت لسا خطبتها عشان تكتب الكتاب

محمد: ماحنا نعمل دا كلوا ف يوم واحد وخلاص

والدي: مينفعش لما تخلص دراستها

محمد: هار اسود يعني 4 سنين

والدي: اه

محمد: واقسم بالله كدا كتير

والدتي بضحك: معلش

محمد: ينفع كدا يا خالتي متتكلمي

والدتي: هتكلم اقول اي بس

محمد: اي حاجة....ابوكي بيهزر مش كدا

انا: هيهزر ليه بيتكلم بجد

محمد: طب اسكتي لديكي ف وشك سايريني وقولي بيهزر

انا: خلاص بيهزر

محمد: اه طب يعني كتب الكتاب امتى برضوا

والدي: امشي يا محمد

محمد: طب هنقعد 5 دقائق كمان ونبي

والدي: امشيييي

محمد: في اي يا حج انت بتتحول ولا اي مكنا كويسين من شوية... والدنيا حلوه حلوه اوووي بصراحة

والدي: هيا اي

محمد: احم الدنيا ياحج الدنيا

والدي: ماشي

والد محمد: نستاذن احنا عن ازنكم

محمد: متخلينا قعدين شوية يابابا فيه ايي

والدي: لا  انتو هتقعو تتعشو معنا النهارده

محمد: وانا موافق احنا هنروح نتعشى برا

والدي: انا قلت اي

محمد: ماهو مينفعش بصراحة حرام الي بتعملوا فيا دا

والدي: يلا بس ونشوف الموضوع دا بعدين تفضلوا

محمد: اقعد جنبها ولا ممنوع كمان

والدي: ممنوع

محمد: يانهار اسود ومنيل يانهار اسود في اي

الكل/ ههههه

انا بضحك: هدي أعصابك بس

محمد: انتي تسكتي خالص

انا بضحك: اهو

ماما حطت الاكل ع السفر وانا وملك وحنين قعدنا جنب بعض وهما من الجه المقابلة بدأنا ناكل حسيت ب رجل بتلمس رجلي بصيتلوا لقيتو بيضحك وهو باصص قدامو فدست ع رجلو

محمد: اااه

مني: في اي

محمد: لا دا ايدي ايدي ياماما وجعتني فجأة بس

مني: مالك وريني كدا

معاز: شايف امك انا الي اعرفو ومعروف من زمان ف العائلات ان الابن الأصغر بيبقى محبوب اكتر بس الظاهر الحب كلوا للابن الأوسط انا اي إلى جابني هنا

مازن: واي الي جابني انا كمان احنا نحضر خطوبة الواد دا ونخلع ملناش اكل عيش هنا صدقني

انا: يخربيت الدراما الي انتو فيهاا

محمد: عيال اوفر

معاز: ماخلاص بقى انتو بتتعزمو ع شتيمتنا في اي

انا: مش محتاجين عزومة صح ولا اي

محمد: ولا اه... وبعدين يا عبيط انت كدا كدا بتتهزق

معاز: لاحول ولا قوة الا بالله... هو دا طبيعي

انا: الصراحة لا

معاز: يعني من حقي ازعل ولا لا

انا/ محمد: لا

معاز: انا مكنتش هزعل اصلا

الكل/ ههههه

خلصنا وقعدنا ودخلت انا وحنين وملك مع بعض نعمل لينا نسكافيه

محمد: طب انا رايح اجبلها السكر

والدي بضحك: اقعد

محمد بضحك: مش بتطولو والله

والدي: لا هتطولو

حنين: محمد

محمد: اه شفت مش هيطولو

ودخل المطبخ جاب السكر من الدرج وجه

حنين بضحك: هو بيبصلها كدا ليه

ملك بضحك: مش عرفة اكنو اول مرة يشوفها حساه هيكولها

محمد: بس يابت اطلعي

ملك: اسكوت  عمو وافق يدخلك عشان احنا جوا اصلا

محمد: طب في اي هتدخلو ف بوقنا عيزين نقول كلمتين

حنين: قول سمعينك

محمد: سمعينك!!! اقلها هيا مش انتو هقلكم انتو ليه هااا

ملك: تؤ تؤ مينفعش قول واحنا وقفين

محمد: داحنا قبل قرأت الفتحة كنا قريبين عن كدا اي دا

حنين: البس بقى انت مش كنت عايز كدا

محمد: انا قلتلهم والله  نكتب الكتاب ونخلص

انا: كتب كتاب اي دلوقتي انت مچنون

هز راسو ب اه

انا: هو اي الي اه

محمد: مانتي جنتيني خلاص

انا: مستشفى المجانين مفتوحة الحقلك مكان

محمد: تؤ مش الجنان دا يابت قلبي

انا: انتو مجانين هو الجنان له انوع انتو عيزين تجننوني

محمد: انتو مين

كنت هقول ع مالك بس افتكرت ان نزلت منغير مقولو ف كان هيدايق

انا: لا ولا حاجة

معاذ: انت بتعمل اي هنا

محمد: وانت مالك

معاذ: اي إلى مالي انا خوهاااا دلوقتي اتفضل اطلع برا يلا

محمد: انت عبيط يالا

معاذ: وانتي اتفضلي ع اوضتك

انا لمحمد: ادخل؟

محمد: ها قلتك اي بقى يا معاذ بيه يا اخوها

معاذ: ينفع كدا تكسفيني مع الواد الأجنبي دا

انا بضحك: طبعاً مش اخوك

معاذ: طبعاً

انا: اي يالا Trust دي

معاذ: شفتي مش دا اخويا لازم ابقى واثق

انا: نيلة عليك وع اخوك

معاذ: شكراً

انا: بتكسفني ب احترامك دا والله

محمد: لا ثانيه انا بتهزق

انا: لسا واخد بالك

محمد: لا وف وشي كمان

انا: اومال فضهرك

معاذ: هو انت واقف ع قد انك تتصدم

محمد: أركن انت دلوقتي

انا: الحق دا بيقلك أركن

معاذ : متحاوليش هنا بزات مقدرش اردلو كلما

انا وبخبط ع متفوا: لا مسيطر

محمد: عيب عليكي

مازن: وبعدين

محمد انتو متفقين عليا ولا اي

مازن: اي دا هو باين اوي كدا اطلع ياض برا

محمد: ياض!!

مازن: اي يالا انت بتتحول

محمد: لا ثانيه بس... مش دا الجاكت بتاعي

مازن: حصل

محمد: وانت يا سي معاز لابس التيشترت بتاعي ليه... لبسين هدومي ليه اصلا

معاذ: جرا اي يا محمد احنا زي اخواتك برضوا ياجدع

محمد: يا تافه انت مش عندك هدوم مالك ومال هدومي انت وهو

مازن: بنحبك

محمد: حبك بورص يا مازن حبك بورص

مازن: واد اوفر مكنش جاكت عجبني ف ختو

محمد: انا مش عارف اقول اي انت يالا عيزين تشلوني

معاذ: بعد الشړ عنك يا ميدو  وبعدين احنا اخوات عادي يعني الأخوات لبعضها

انا: لا هو الي انا اعرفو ان الجيران لبعضها

معاذ: اي حاجة يا فانيليا اي حاجة

انا: هههه

محمد: عجبتك اوي صح امممم

بطلت ضحك

محمد: هات يالا الجاكت

مازن: اي الواد دا اروح منغير جاكت هبرد

محمد: انا مالي انا مبحبش حد يلبس هدومي انا

حنين: اه لاكن ايمان عادي مش مشكلة صح

محمد وهو بيبصلي: لا دا شيئ تاني خالص

معاذ: حبيبي بصلي هنا يابا

محمد:هات يالا التيشترت

معاذ: هديهولك لما اروح حاضر

محمد: اي حاجة جديدة عينكم عليها صح دانا ملحقتش اتهنا بيهم

مازن: انا نفسي افهم اي حبنا لهدومك دا

معاذ بضحك: بلبسهم بحس ان اننا لابس

محمد: يا جدع... اومال كنتو ف إيطاليا بتعملوا اي بتتفسحو كل الشهور الي فاتت دي وكميه الشنط دي كلها اي فيها لعب أطفال

مازن: لا هدومنا

محمد: لا والله

معاذ: ابقى البسهم ميغلوش عليك

محمد: ياعم انا عايز هدومي انا ماتروحو تلبسو هدومكم

معاذ: والله لنلبسهم برضو اقلك هنولع ف هدومنا وهنلبس هدومك هيا غلاسه بقى

مازن: ههههه

محمد بضحك: اي الواد دا

مازن بضحك: بص احنا عندنا نعمل اي حاجة ونلبسع هدومك مش فاهم ليه بصراحة

انا: قلبوك ف هدومك

محمد: شفتي

انا: شوطار احسن بصو خدو كل هدومو

معاذ: بس كدا مش محتاجين توصية

محمد: انتي معيا ولا عليا

انا: مع اخواتي

ورحت وقفت ف النص بين معاز ومازن وحطيت ايدي ف جنبي لقيتو شدني

معاذ: انت ازاي تشدها من وسطنا كدا وازاي تمسك ايديها

معاذ جه يشدني راح بصص ل ايديه لقيتو رجعها بسرعة

معاذ: في اي ياعم يخربيت نظراتك

مازن: شرير اوي الواد دا

معاذ: سيب ايديها بس كدا

محمد: اتجوزها بس واديك ب الجزمة

معاذ: ياما وانا مالي انا

مازن: مع نفسك بقى

وطلع برا

محمد: الحقو يلا

معاذ: تؤ تؤ انا ع نفسك مش هسيبك تتهني انا كابوسك الي مش هتعرف تقوم منوووو

انا: فين ضحكة الشريرات

معاذ: لا مش عارفها

انا: ولا انا

عملت النسكافيه وطلعنا كلنا قعدنا جوا انا وملك وحنين ومعاذ ومازن والباقيين برا

كنت بشرب وانا مدخلة ايدي جوا كمام السويتشترت وايدي مش باينة وحطه الزعبوط من البرد حطيت المج جنبي وقعت البص ع الارض وامشي صوابعي أكن واحد بيمشي وعمالة اضحك

محمد: عيزة تنامي

بصيتلوا وهزيت راسي... مسك راسي وخذني ف حضنو

انا: فووووووو

محمد: هار اسود

انا: بص فوق كدا

محمد: نامي يابابا يلا نامي

انا: نامي يابابا يلا نامي

محمد: انا الي بقلك

انا ورفعت صباعي وشاورت عليه: انا الي بقلك

محمد وهو بينزل صباعي: نامي يلا وبطلي هلوسة

معاذ: الله الله... قومي... وانت ازاي تحضنها كدا

انا بضحك: اخوك دا

معاذ: بيقولو

انا: شبهك

معاذ: تخيلي اخويا

انا: هو احلى

محمد ضحك ف الجه الأخرى

مازن: اي دا

حنين: متخدش ف بالك إيمان كدا لما بتبقى عيزة تنام

مازن: عوضنا ع الله ف الواد

انا: الو الو الو يا شرطة تعالوا الو الو الو يا شرطة تعالوا... الو شرطة

معاذ: مين مين

انا: حرامي عنا

معاذ: وين وين

انا: عم يسرقنا

معاذ: احنا جيين

انا وحضنت محمد: يا عمو الحقنا كتير خايفين

وبعدها بعدت عنو ومسكت ايد معاز

انا: الو الو الو ياشرطة تعالو الو الو الو ياشرطة تعالو

معاذ بضحك: وربنا انتي عسل

محمد: اتلم يالااااا... وانتي تعالي هناااا

انا وقربت اعيط: انت بتزعقلي يا محمد

محمد: يخربيتك اهدي مش بزعقلك انتي بزعقلو هو

انا: لا متزعقلهوش هو بيلعب معيا انما انت لا

محمد: طب اتلمي عشان ماديكيش قلمين افوقك

انا: بص فوقت اهوووو

محمد: ادخلي نامي يلا

انا: تؤ تؤ

محمد: تؤ تؤ ليه

انا: عشان

محمد: عشان اي

انا: انت

محمد: انا اي

انا: وطي هقلك

محمد: اهو

انا بهمس: عشان هتوحشني

لقيتو بعد وبصلي ب ابتسامة

انا: هقلك هقلك

محمد: قولي

انا بهمس: بيبقى شكلك حلو اوي وانت مبتسم او بتضحك

كلهم كانو كتمين الضحك ب العافيه

نمت ع المخده وغمضت عيني شوية وبعد كدا قمت ومكنتش عرفة انام

حنين :انتي لحقتي نمتي

انا: هو اي الي حصل

حنين بضحك: لا ولا حاجة خالص

انا: في اي بجد بتبصولي وتضحكو كدا ليه... في اي يا معاذ

معاذ: ملكيش دعوه ب معاذ دلوقتي انا واخد موقف

انا: من مين

معاذ: من محمد

انا: هو فيه

معاذ: برة

انا: طب هو عمل اي

معاذ: معملش حاجة

انا: اي الهبل دا اومال واخد موقف ليه

معاذ: تخيلي بيقاطعني وانا بغني الاغنيه

انا: يا قلب امك

معاذ: شفتي

انا: انت عبيط يالا

معاذ: في اي يا جدعان هو كل الي رايح والي جاي يهزق فيا حتى انتي يا فانيليا مكنش العشم بصراحة مكنتش اتخيل ان خنجر الاحباط يجي من اقرب الناس ليا

انا: خنجر!!! يعني اي خنجر يا معاذ

معاذ: انتي سبتي كل دا ومسكتي ف خنجر انا غلطان ان نطقت بحرف

انا: حسه ان عندي صدااااع

معاذ: انتي لوحدك صداع اصلا

انا: بس يالا... وانت يا استاذ يالي ماسك الفون انت

مازن: انا

انا: لا انا

مازن: في اي

انا: احنا مش بنتكلم المفروض تتكلم معنا ماسك الفون ليه هااا

مازن: مالك قلبتي ع مربية الايتام كدا ليه

انا: وانتو الايتام

مازن: تقريباً كدا ناقصلك عصاية وتوقفينا سطر وتقليلينا كدا غلط يا نوتي منك ليه

انا: تصدق فكره

مازن: اوبا دي هبت خالص استازن انا

انا: اقعد مكانك يالا

مازن: يالا!!

انا: اه يالا

مازن ضحك: محمد اخويا ف نفسو اوي

الكل/ ههههه

محمد: بس يا خفيف منك ليه... مين جاب سيرتي

كلنا شاورنا عليه

محمد: شتم الواد دا؟

انا: مش عرفة بصراحة ازا كانت شتيمة او لا

محمد: انا بسأل مين
صحيح دا لو كلنا فهمنا انتي مش هاتفهمي

مازن: مالك جاي ومش شايف حد كدا ليه هدي شوية

محمد: مانا فعلاً مش شايف حد

الكل/ يا غرووور

بصيتلهم كلهم وضحكت

مازن: طبعاً بتضحكي عشان انتو الاثنين فيكم الصفة دي

هزيت راسي ب اه وانا بضحك

مازن بضحك: عيلة مشكلة

معاذ: طب تصدق هيا الي محليه الايام دي

لقيتو بعد ماكن مبتسم بص لمحمد بص پخوف راح طالع يجري

معاذ وهو بيجري: واقسم بالله مقصد انت فاهم غلط

محمد: وربنا ماهحلك حزرتك كذا مره وانت جزمة

معاذ: وربنا بقلها بحسن نيه يخربيتك الحقني يا مازن

مازن بضحك: يابني مش قصدو خلاص

واخيرا مسكو وقعد يشدو من شعرو

انا: يخربيتك هو عمل اي سيبو يالا

محمد: وانتي بتدافعي عنو ليه اصلا

انا: عشان معملش حاجة سيبو

معاذ: أصيلة يا فانيليا والله

انا: سيبو بقى

سابو وراح ضړبو ع قفاه معاز رح ماسك مكان القلم

معاذ: ربنا ع الظالم المفتري دا كلو قلم يا عم

محمد بضحك: معلش هو جه جامد بقى

معاذ: لو مكنتش اكبر مني بس

محمد: كنت هتعمل اي يعني

معاذ: مكنتش هعمل حاجة عادي يعني

محمد: اه بحسب

معاذ: لا متحسبش

انا: ولا انت خاېف منو ولا اي انا معاك متخفش

معاذ: اقعدي سكتة بس دانتي اول موحده هتجري

انا: الجري نص الجدعنة

معاذ: اهو مثل بنمشي بيه ايامنا الي شبه بعضها دي

انا: ينفع كدا جبت للواد اكتأب معلش معلش

معاذ: دا اختي معملتهاش بص قعده بتاكل ولا اكننا موجودين

انا: يا مهزأك بتاكلي منغيري

قعد جنبها وكنا بناكل موز

محمد وهو بيضرب كف ب كف: لا حول ولا قوة الابالله... نفسي مره تنسي الاكل شوية

معاذ: انت بتقول اي دي تنساك انت شخصاً و متنساش الاكل

انا: لا مش لدرجادي

لقيتو بصلوا ب ثقة

انا: انا انسى الدنيا كلها ومنساش الاكل

محمد وهو بيقلع الكوتش: اوعي عشان جابت آخرها معيا

معاذ بضحك: استهدا بالله دا شيطان ودخل بينكم

محمد: كلي كلي

انا: باكل اهو

محمد: متستفزنيش

انا: يالهوي هو انا اتكلمت يا معاذ

معاذ: لا انتي متكلمتيش مين قال كدا انا الي اتكلمت

انا: اهو معاذ الي اتكلم انت بتتبلي عليا ليه

معاذ: بياعة

انا: الدنيا عيزة كدا يا صاحبي

بنبص على مازن وحنين لقيتهم نامو بصينا لبعض وضحكنا

قعدنا شوية مع بعض

محمد: باي

انا: باي

محمد: ثانيه بس انتو هتنقلوا امتى

والدي: بكرة

ملك: عيزة ابات مع إيمان انهارده وهاجي بكرة

حنين: وانا

والدي: خلاص احنا هنجيبهم معنا بكرة

والد محمد: تمام عن ازنكم

والدي: ازنك معاك

ركبو العربية واحنا دخلنا كلنا جوا

ملك: انا فرحانة اوي هتبقى جيرانا الله بجد

حنين بضحك: اما تكون ملك فرحانة كدا  محمد عامل اي

انا: نامو بقى وبطلوا لك

ملك:ننام اي بس هيرن عليكي دلوقتي تمام ماترديش

انا: ليه

ملك: هو كدا ماترديش اتقلي شوية

انا: اه وبعدين

حنين: تكلميه ببرود ولا أكن حاجة حصلت انهارده

انا: ماهو دا الي هيحصل جبتو حاجة من عندكو

حنين: اه صحيح بنشرح لمين دانتي استازة ف النكد ومفيش احساس خالص

انا: غوري يابت

وبعد شوية لقيت الفون بيرن والاثنين قامو وقفو جنبي

انا: في يا جماعة انتو محسسني ان دي اول مرة اتكلم مع محمد

حنين: هنا يختلف الأمر قبل كدا كنتي بصفتك بنت خالتو دلوقتي خطيبتو قريباً ان شاء الله

انا: اي إلى هيختلف يعني مش فهمة اسكتو اسكتو دانتو تافهين......... الو

محمد: الو

انا: هنقضيها الو

محمد: عملة اي

انا: عملة مكرونة

محمد: مالك يابابا

انا: انا كويسة الحمدلله

محمد: الله في أي يابنتي

انا: مفيش

محمد: طب انتي هتنكدي منغير سبب طيب ولا اي

انا: انت ناسي يا استاز انك عملت كل دا ڠصب عني

محمد: ڠصب عنك ازاي مش انتي وافقتي بإرادتك

انا: اه بس شفت انت عملت اي اختني ڠصب عني

محمد: خلاص بقى يا إيمان انسى الي فات احنا بدأنا صفحة جديدة خلاص مفيهاش غير اسمي واسمك بس

انا: بطل بس محڼ كلاب الأول

محمد: لا حول ولا قوة الا بالله

حنين: اي البت دي الواد صعب عليا

ملك: جدعة يابت كملي

حنين: كملي !!

محمد: هما جنبك

انا: امممم

محمد: طب قليلهم ينصرفو أحسنلهم

انا: انصرفو

ملك: في اي يا عم هو احنا عفاريت... يلا يابت بدل مانتطرد

محمد: تطردو انا طردتكم اصلا يلااا

ملك: قلتلك يلا بدل مانتطرد

حنين: عيال ملهاش امان والله

انا: بجد

حنين: اه

طلعو وقفلو الباب

انا: صدااااااااااع يختيييي

محمد: صدعوكي صح

انا: لا مش هما انت

محمد: انا صدعتك دانا لسا رانن

انا: مش عارفة في اي... ها ارغي

محمد: في اي يابنتي اش حال هخطبك كمان اسبوع

انا: ان عشنا

محمد: يخربيت بوزك

انا: الجو تلج

محمد: تعالي ف حضڼي وانتي تدفي

انا: لااااا محڼ كلاب مبحبش

محمد: انا مش مصدق انك هتبقى جيرانا بنت، الجيران بقى وكدا

انا: سخيف

محمد: دانتي بارده.

انا: زيك

محمد: ورخمة كمان

انا: بحبك

محمد: هاا ايي قلتي اي

انا: بحبك يا نسكافيه بحبو اوي اصلك مش متخيل انا بحبو قد اي

لقيتو قفل الفون

انا: مهزأ قفل الفون ف وشي

رجعت رنيت تاني

انا: انت بتقفل الفون ف وشي يالا

محمد: معلش

انا: اي معلش دي

محمد: اقول اي يعني

انا:اتكلم عدل احسنلك

محمد: مش فاهم هيجرالك اي لو قلتيها يعني يا إيمان

انا: اقول اي

محمد: اه هنستعبط بقى

انا: انا مش بستبعط

محمد: اومال دا اسمو اي

انا: معرفش

محمد: طب بتتعصبي ليه دلوقتي المفروض انا الي ادايق

انا: لا مش مسموحلك تدايق

محمد: اي دا... طيب حاضر مش هدايق واحد هيبوس رجلك عشان تقليلو بحبك وانتي....

انا بمقاطعه: بحبك.... حب رباني ياكتر وحدا فهماني مشاعري ليكي رباني... صحابي بقى وكدا

محمد: امممم عشان لما اقلك انك بت بارده تبقى تسمعي الكلام

انا: انا الي صوتي بيكمل مودك معقولة احبك مليون مرة عسل وسكر وعيون خضره ادمنت حبك أصبح بودره انتي الغرام والعملة النادره انتي الجمال وانتي الأمان.... توووت رحت فيييين

محمد: بسمعك ماهو اكيد مش بتغنيها ليا يعني كملي كملي

انا: صح هغنيلك ليه اصلا

محمد: سلام يا إيمان سلام... تصبحي ع خير

انا: وانت من اهلوا

محمد: باي

انا: باي

وانتهت المكالمة

انا: هو زعل؟ عيزه انام... حنين ملك

حنين: خلصتي محڼ انتي وهو

انا: محڼ!! طب اسكتي ونبي انتي متعرفيش حاجة... يلا اتخمدو

ملك: هناك كلنا مع بعض هييي

انا بضحك: الهبل جه

نطو كلهم ع السرير وقعدنا نضحك

حنين انا عيزة اجرب الخاتم مليش دعوة

انا: تؤ تؤ دا ليا انا مينفعش حد بلبسو غيري

ملك: هو احنا هناكلوا

انا: مستحيل حد غيري يلبسو دا جايلي انا

حنين: محڼ بقى وكدا

انا: بس يابت اتخمدي

حنين: دا علبتو شكلها يفتح النفس

ملك بضحك: طب جيبي علبتو طيب

انا: ي سلاااااااااام وانا اعينو ف اي

ملك: بت بارده

حطيتو ف علبتو وعينتو ف الدرج ونمت

*تاني يوم*

والدي: يلا يابنات قومو

انا: هار ابيض في اي

والدي: قومو عشان تفطرو

انا: حاضر

طلعت.. وانا صحيت وصحيتهم فطرنا وحطيت هدومي ف الشنط وسمعت صوت عربية ملك بصت لقتو هو

ملك: دا خطيبك

انا: خطيبي!!

ملك: اه جبت حاجة من عندي

حنين: هو مش لسا خطبك امبارح يابت

انا: دي قرأت فتحة مش خطوبة

حنين: بس كدا كدا هتتخطبوا

انا: طب متكلوش دماغي بقى

محمد: يلا

انا: يلا فين

محمد: هوديكم

انا: بابا هيزعق

محمد: لا منا اقنعتو ووافق انا عرف ان البنات معنا

انا: اممم طب يلا

محمد: اممم يلا

انا: اتكلم عدل ياض انتا

محمد: مش لما تتكلمي عدل انتي الأول

انا: وانت مالك

محمد: اظبطي لديكي قلمين اظبطك

انا: ولا انا اتكلمت

محمد: اومال امي الي كانت بتتكلم

انا: وانت مالك ومال مني دلوقتي

محمد: امي ع فكرة

انا: وامي انا كمان

محمد: تقصدي حماتك

انا: ظريف

محمد: هو اي الي ظريف انا بتكلم بجد هيا حماتك انشاء الله مانتي مراتي

انا: لسا ياحبيبي لسا مبقتش

محمد: قريب انشاء الله مش هتخليكي تنطقي كلمة لسا دي تاني

ومشي وراح عند العربية

حنين: في اي عمالة تحدفي طوب كدا ليه ماتتهدي شوية

انا: اسكتي

طلعنا ركبت ورا وخليت ملك ركبت جنبو بصلي ورفع حاجبو وساق العربية وماما وبابا جم ورانا ب عربيتو
كنت بتنفس ب صعوبة لقيتو فتح الشباك الي ف جهتي

محمد: استغفرك ربي واتوب اليك... طيب انتي زعلانة ليه دلوقتي

فضلت بصة من الشباك ومردتش

وع هذا الحال لحد ماوصلنا نزلت من العربية

محمد: استنى

ملك وحنين طلعو ووقفت انا وهو قدام الباب

محمد: في اي بقى

انا: في اي

محمد: داحنا لسا بدأين حياه جديدة اناا وانتي امبارح والاقيقي ضړبة بوز تاني يوم

انا: فين البوز دااا

معاذ من بلكونة بيتنا الجديد: فانيليا

انا: ايوا

معاذ: اطلعي بسرعة

انا بضحك: جايا اهو استني

وسبتو واقف وطلعت

انا: اي في اي

لقيتو طلع من وراه ثعبان قعدت اصوت

لقيتو وقع ع الارض من الضحك

انا: واقسم بالله انت مهزأ معاد ليك كلام معيا

معاذ بضحك: استنى بس دا لعبة

انا: بص دا شكلو يقرف

معاز: ولا يقرف ولا حاجة

بصلو راح مصوت ورميه ف الارض

معاذ: لسا واخد بالي انو بلسان

انا: ههههه

وقعت ع الارض من كتر الضحك

معاذ بضحك: كباية مياه بسكر بسرعة البت بټموت

انا بضحك: الله يخربيتك فصلتني ضحك

معاذ: ربنا يقدرني دايماً ع فعل الخير... اروح اشوف اخويا الكئيب... اوعي الثعبان بقى

رقعت بصوت

طلع يجري وهو بيضحك نزل وراح بيتهم كان بابا وماما جم حطيت هدومي ف الدولاب وحنين وملك سعدوني

منة: انا جييييت

سلمنا عليها وكنا خلصنا تنظيم الدولاب وقعدنا

حنين: صح معرفتيش

منة: معرفتش اي

حنين: محمد وإيمان قرأو فتحة

منة: مبروك

حنين: الله يبارك فيكي

انا: اه هيا دي

منة: طب استأذن انا عشان هنروح

ملك: انتي لسا جايا

منة: معلش مره تانيه

نزلت وهما بصو لبعض

حنين: صعبت عليا

ملك: وانا

فهمت هما بيتكلموا عن أي وحسيت انها صعبت عليا انا كمان

طلعت البلكونة وف نفس الوقت هو كمان طلع فج ضحكنا

محمد: حاسس ان بقيت بعيد عنك اكتر وانا مش عايز ابعد

انا: متتكلمش كدا عشان هعيط وربنا

محمد: مش كل حاجة ټعيطي بقى

انا: اعمل اي يعني ڠصب عني

محمد: لا متعيطيش

انا: ماشي

محمد: تؤ حاضر

انا بضحك: حاضر

والدي: إيمان

محمد: يارب الصبر من عندك

انا: حاضر يابابا... باي

دخلت جوا اكلم بابا ولقيت خالتي جت جريت عليها وحضنتها

مني: حبيبتي عملة اي

انا: الحمدلله

مني:  يارب دايماً

ماما سلمت عليها وقعدو جوا  

عدا يومين ع هذا الحال مش بشوفو الا ب الصدفة وحتى بابا مش بيوافق أرواح هناك او هو يشوفني

صحيت بدري قعدت ف البلكونة لقيتو نزل وكان بيركب العربية

انا: يخربيت جمدانك يا جدع ويخربيت ريحة البرفان الي واصلة لحد هنا دي

محمد: ادخلي يابت جوا

انا: في اي يا عم بشم شوية هوا

محمد: ادخلي جوا احسنلك لما اجي ابقى اطلعي

انا: داخلة متكولش دماغي

محمد: قوليلي الأول اي رايك

انا: اممم عادي

محمد: يعني مش حلو

انا: لا عادي

محمد: غلبتي غروري... كبريائك ممكن ينهار لو قلتي الحقيقة

انا: انا داخلة اكمل نوم

محمد: روحي اتخمدي

ركب العربية وانا دخلت عملت كباية نسكافيه وقعدت قدام التلفزيون وشغلت الدفاية وحطيتها  جمبي

والدتي: حطيها هنا عشان متقعش عليكي تعورك

انا: ماما

والدتي: نعم

انا: عيزة اروح عند خالتي

والدتي: ليه

انا: وحشتني

والدتي: خالتك الي وحشتك برضوا صح

انا: اه خالتي

والدتي: خالتك جايا انهارده متقلقيش وابوكي قال مش هتروحي

انا: اوووف

قعدت ع هذا الحال لحد بليل كنت قعده بشعري كا العاده الجرس رن ورحت فتحت كانت خالتي وملك سلميت عليهم ودخلوا لقيتو دخل وقفل الباب بسرعة وحضني

محمد: وحشتيني

حسيت ان بتفس ب صعوبة وهو حس ان مش قدرة اتنفس ف بعد

محمد: اهدي.. انتي كويسة

انا: اممم

محمد: حاسس ان بقالي سنتين مشفتكيش مش يومين

انا: مره وحدا... عادي يا محمد دا يومين

محمد: عدو عليكي عادي

انا: اه عادي

محمد: امم فين خالتي

انا: جوا

دخل سلم عليها وجه يمشي رح حط شعري ع وشي رحت نفخة ف القوصة ببوقي ب عصبية راح ضحك ومشي

انا: بارد والله

محمد: باي يا اميرتي الصغيره

انا: باي يا خفة

محمد: اما اشوف هتستمري ف التقل دا لحد امتى

وطلع وقفل الباب وانا دخلت جوا انا وملك دخلنا اوضتي واتلفينا ب البطاتين وبنسمع الكرتون

*و.... يتبع🖇️*



اتفضلوا حضراتكم الرواية كامله واعملوا إنضمام معنا من هنا



تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close