القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

روايـة:غـيـرة الـحـب🤍**الـبـارت: ال 53 -54-55🤍*

 *روايـة:غـيـرة الـحـب🤍**الـبـارت: ال 53 -54-55🤍*

روايـة:غـيـرة الـحـب🤍**الـبـارت: ال 53 -54-55🤍*

قرب وفك الكلبشات وهو باصصلي بيضحك زقيتو بعد مافك ايدي وفكيت الحبل الي ع رجلي ومسكت الحبل ولفيتو عليه وربطو لقيتو شد الحبل مره واحدا راح مفكوك طلعت اجري وانا بضحك

انا بضحك: اي اهدا وصلي ع النبي

محمد: هعلقك

انا بضحك: خلاص ونبي

محمد: ممكن نخرج نتمشى شوية

والدي: طبعاً... خدو الولاد معاكم

محمد: اممم... باباكي مش ناوي يعديها ع خير

انا: اهدا بقى أحمد ربنا انو وافق.... انت يالا

معاز: ايي

انا: انت مش المفرود اخويا ولا هو كلام

معاز: اه طبعاً

انا: طب قوم

معاز: اقوم اروح فين

انا: هتيجو معنا

طلعنا انا وملك وحنين ومحمد ومعاز

معاز: هعمل معاك جميل وهنطير احنا

محمد: طير مستني اي

معاز: ياسيدي حتى قول شكرا

محمد: هطير ولا اطيرك انا

معاز: لا وع اي اطير انا يالا يابت منك ليها قدامي

مشيو واحنا كملنا طريقنا

انا: مسافر انهارده صح

محمد: اممم

انا: اممم

محمد بضحك: واخرتها

انا: اخرتها امممم

محمد:  مستني اليوم الي تبقى فيه حلالي بس واخدك ونبعد عن كل حاجة ف مكان ميبقاش فيه الا انا ونتي وبس

[[system-code:ad:autoads]]

صړخت فجأة

انا: احيه قلبي كان هيقف

محمد: بتصوتي ليه بقى

انا: القطة خضتني

محمد: دي يدوب عدت من جنبك

انا: بس خضتني اعمل اي يعني

محمد: وانتي اي حاجة تخضك تصوتي وتسمعي الناس صوتك

انا: تؤ ڠصب عني هفضل كل شوية اقلك ڠصب عني اقلك انا مروحة

محمد: امشي هنا اهووو

بصيتلوا بقرف وكملنا طريقنا

محمد: هتفضلي ضړبة بوز كدا

انا: وانت مالك امشي وانت ساكت

محمد: واحنا طلعين عشان نسكت

انا: اعمل اي طيب

محمد: متعمليش حاجة

انا: طب خلاص متزعلش

محمد: مش زعلان

انا: لا زعلان بص مش راضي تبصلي ازاي

محمد: مانا اول ماببصلك بنسى انا كنت زعلان من اي وبنسي نفسي قدام  شفايفك الي شبه  الكرز دول

حطيت ايدي ع وشي وبصيت ف الجه الأخرى

محمد: هههه

شال ايدي من ع وشي وباس راسي

محمد: في اي وشك بقى فراولة كدا من بوسة

انا: بص ايدي دافيه

محمد: الحمدلله... شفتي العلاج كويس ازاي لازم تخديه ف مواعيدو عشان خطړي انا

انا: حاضر

محمد: بحبك لما بتقولي حاضر

انا: قال الأرنب لأمو اسمحيلي روح العب ماما قالتلو لا يا ماما يمكن يجي الثعلب... يلا نروح قبل ماييجي الثعلب

[[system-code:ad:autoads]]

محمد: اي إلى هيجيب الثعلب هنا ونبي

انا: يبقى الأرنب

محمد: انتي عيزه تروحي وخلاص

انا: تؤ تؤ

محمد: تؤ تؤ اي

انا: مش عيزه اروح

محمد: اومال عيزه اي

انا: عيزه افضل معاك قصدي يعني عيزه افضل اتمشى  عشان بزهق من قعده البيت وكدا

محمد: اممم

انا: امممم

بص ف ساعته

محمد: طب يلا نروح

انا: هتمشي دلوقتي

محمد: اه

انا:  لا طب  يعني خلينا نتمشى شويه

محمد: شوية وبعد كدا نروح

كملنا طريقنا وكنت مسكة ايدو جامد ومش عيزه اسيبها ف معتقداتي لو سبتها هيمشي ويسيبني

محمد: يلا

انا: لسا بدري

محمد: والله انا لو عليا مش عايز ابعد لحظة بس والله مش ب إيدي

انا: هتيجي امتى

محمد: مش محددين

انا: ازاي مش محددين

محمد: وقت ماالمهمة تخلص وزي ماتيجي بقى

انا:خلي بالك من نفسك

محمد: حاضر وانتي خدي دواكي ف معادو عشان منزعلش منك

انا: حاضر

رجعنا ع البيت وقف وانا رحت عند الباب وكنت داخله لفت وبصيتلو وحطيت ايدي ع وشي وعيطت

محمد: خلاص بقى... كل حاجة هتبقى تمام انشاء الله

انا: انشاء الله

محمد: يلا ادخلي الجو برد

انا: هتمشي دلوقتي

محمد: اه هطلع اجهز حاجتي وهمشي

انا: ماشي

محمد: يلا باي

انا: باي

طلع وانا كذالك طلعت اوضتي وبعد دقائق لقيتو نزل وكان بيركب العربية

انا: حظابط

لفت وبصلي

محمد: نعم يابنت قلبي

انا: هتوحشني ع فكره

محمد: انتي ناوية تجلطيني يابنتي

انا بضحك: انا عملت حاجة دلوقتي

محمد: مبيحلاش ليكي الكلام دا الي وانا ماشي مانا ف وشك طول اليوم

انا: مانت ف وشي طويل اليوم هتوحشني ازاي انت دلوقتي عشان ماشي ف هتوحشني

محمد: وانتي كمان هتوحشني اوي يابنت قلبي... باي يا اميرتي

انا: باي

ركب العربية وانا فضلت وقفة وسرحانة وڠصب عني دموعي نزلت فكرت ف الكام يوم الي هيغيبهم هبقي عملة ازاي ويا عالم هيرجع

قعدت وانا ضمة رجلي ع السرير ف الظلام وبعيط بدون صوت وكل Flash backs حصلت معنا كانت بتتعاد قدامي وكان بيوحشني اكتر حاولت انام لاكن معرفتش فضلت لحد الفجر صليت وقعدت ف البلكونة وببص ع البلكونة بتعتو ف ضحكت وفضلت كدا لحد ماطلعت الشمس لبست واخت كتبي وصحابي جم ومشينا

ولد صغير: ياقمر

انا: بس يابابا اتكلم كلام ع قدك يا حبيبي

صحابي/ههههه

وكملنا طريقنا لدرس خلصت وروحت ع البيت وببص ع البلكونة ولسا هرن عليه افتكرت انو مش هنا كنت هدخل لقيت مازن نازل

انا: انت يالا يادكتور انت

مازن: يالا!!! اي يا دكتوره العائلة المستقبلية

انا: حلوه عجبتني

مازن: يلا اي خدمة عشان تعرفي ان انا أحسن منك

انا: انا محدش احسن من يالا انت

مازن: لو تبطلي تقليلي يالا بس الدنيا هتمشي مش هتقف والله

انا: لا هتقعد

مازن: اختي دواكي يا هبلة

انا: هزعلك والله  

مازن: متغيريش الموضوع اختي دواكي

انا: ماهو بصراحة طعمو وحش اوي يا محمد

مازن بضحك: بس انا مازن مش محمد

انا اي دا انا قلت محمد

مازن: اه

انا: مش فكره

مازن: المهم خدي دواكي بدل ماقول لخالتي وهيا هتظبطك

انا: خلاص ياعم غور انا غلطانة ان وقفت عيل زيك وربنا

مازن:  يخربيت لسانك بدو القطع يلا باي

انا: باي ياخويا

ركب العربية ومشي وانا دخلت جوا

انا: فين بابا

والدتي: مشي الصبح بدري

انا: منغير مشوفو

والدتي: كنتي نايمة ومحبش يصحيكي

انا: اممم

والدتي: امسكي دواكي

انا: ها هبقي اخدو بعدين

والدتي: امسكي دواااكي

انا: حاضر الله بوراحة

كتمت نفسي واختو مره وحدا وشي احمر وكنت هرجع اكلت موزه تغير الطعم

لقيت الجرس بيرن رحت فتحت كانت خلاتي وملك وحنين ومعاز دخلو وقفلت لقيت الجرس بيرن تاني

انا: اوووف اي دا مانا كنت لسا هناااك

رحت فتحت الباب تاني

انا: خالووو... 
اي الشياكة دي انت رايح تتجوز ولا اي اخس عليك يا خالو مكنش العشم

خالي: هو انا كنت معشمك ب الجواز يابنت الهبلة

انا: خاااااين متكلمنيييش ازاي تكسر قلبي كدا هاا

خالي: مانتي كسرتي قلبي اعمل اي بقى قلت اشوف عروسة غيرك

انا: انا كسرت قلبك

خالي:  اه لما اتخطبتي لظابط الأجنبي دا

انا: كنت عايزني اعمل اي يا خالو ونبي اديك قلت اجنبي وانا بحب الأجانب... متسيحلناش بقى

خالي بضحك: ماشي

انا: ماتجيب السويتيشرت دا

خالي: عيزه تقلبيني ف هدومي امشي من غير هدوم يعني

انا: وانا مالي انا عليا قلتلك السويتيشرت دا يلزمني

خالي بضحك: بنتك بتقلبني ف الهدوم  ع فكره من ساعة مانقلتو وانا عنت برجع الاقي هدومي دا معناه انك انتي الي كنتي مقلباني فيهم

انا: اي يا خويا رمي البلا الي ع الصبح دا دا هو تيشرت وأربع سويتشرات بس هو دا الي اختو اه وجاكتين بس كدا خت اي من عندك ونبي بلبس هدوم خطيبي يا حبيبي

معاز بضحك: اوبا عدنا بنقول خطيبي اهو

انا: بس يالا واقعد ساكت

خالي: دا كلوا ومختيش اومال لو ختي كنت احتمال اروح ملاقيش الدولاب نفسو

الكل/ هههه

انا/ تؤ تؤ انا غلبانة

الكل/ اوي

انا: اممم

مني: إيمان محمد مقلقيش هيرجع امتى

انا: لا قالي انهم مش محددين

مني: ربنا يرجعك بالسلامة ياحبيبي يارب

الكل/ امين

حنين: خلاص ياولاه متقلبوش ع إيمان المواجع

انا: حنين والله انا مناقصة استظراف خالص

حنين: خلاص سكت اهو

معاز: تعالي يا فانيليا نخرج نتمشى يالا يا ولاه

ملك: ايوا يلا

حنين: يلا

طلعنا كلنا نتمشى  

انا: عيزه مصاصا

معاز: مصاصا!!!

انا: ايوا

معاز: دي أقصى طموحك.. مصاصا!!

انا: ياعم انا بحلها انت مالك

معاز: حبك بورص ياشيخة... طب اجبلك شوكلاتة طيب

انا: مصاصااااا

معاز: خلااااص يخربيت صوتك... وانتو

ملك/ حنين/ زيها

معاز: دي آخرة الي يطالع مع شوية عيال

انا: اتفو عليك

معاز: ياشيخة اتنيلي

راح جبلنا مصاصا ومرشملوا ع شكل مصاصا ملفوفة

لفينا شوية وبعد كدا وروحنا عند خالتي

انا: واد بارد

مازن بضحك: نفسي افهم  مش طيقاني ليه

انا: هو كدا

مازن: اقعديلك ف حتة الله يكرمك

دخلت اوضتو وقلبت ف الدولاب كلو  وطلعت بالبالطو بتاعو الي بيلبسو الدكاتره

انا: مازن معلش هتعبك فين السمعات

مازن: لا تعب ولا حاجة... ياااااارب اخويا مستحملك ازاي انا مش فاهم

انا: واد اوفر اوي

مازن: هاتي يابت وروحي العبي بعيد

انا: العب بعيد !! انت عديم التربية هقلك اي... انا دكتوره يا بيئة

مازن: بيئة!! يابت هاتي

انا: هروح اكشف عليهم الأول

مازن: ياشيخة اكشفي ع  نفسك الأول... هاتي ربنا يهديكي

انا: يا دكتور المړيض الي جوا ماټ خش ادفنو

مازن: ادفنو ليه انا مالي اهلو يدفنو

انا: اومال دكتور ازاي انت

مازن: انا دكتور مش بكفن ميتين وربنا

انا: سيره زفت ع دماغك

مازن: وبعدين مريض اي يخربيتك موعديه

انا: خفة

مازن: هاتي بقى

انا: خد ياعم انت هتزلنا هخلي حظابط يجيبلي واحد

مازن: اه خليه يجيبلك واحد وسيبي مازن ف حالو الله يرضى عليكي

انا: لما يجي

مازن: هيجي انشاء الله... 
ادعيلو

انا: ليه هو انا مستنياك تقلي مانا بدعيلو ياخويا

مازن بضحك: خلاص مكنتش كلمة انا اسف غلط

انا: ايوا كدا... امسك ام البالطو الي مغطيني دا

حنين: متديهولي لفة

مازن: لفة... متبقيش عبيطة ونبي

حنين: عبيطة!!! بتكلم بجد والله هاتو اخد بيه لفة

مازن: ياريت نعقل بدل ماديكي ع قفاكي

انا: الحقي عايز يضربك انا لو منك مسكتش

حنين: برأيك اعمل اي

انا: انزلي عليه ب العصاية الي هناك دي

مازن: وطي صوتك عشان مش سامع

انا: ههههه... فكرني ب وحده صحبتي اسمها حنين مش انتي وحده صحبتي بتقول للمستر سكتهم عشان مش عملين دوشة وانا نزلت ضحك ههههه

مازن بضحك: مش صحبتك لازم تطلع هبلة

انا: احترم نفسك ياض

مازن: مربين عبده مۏتة ف البيت

انا: حد معاه مطوه اغز الواد دا

حنين: انا معيا

مازن: خدي هنا استنى... وانتي جيبتيها منين بتثبتي ناس من ورايا

حنين: اه لسا مثبته واحد امبارح ومقلباه ف كل فلوسو.. انت عبيط يا مازن وبعدين مطوه اي إلى معايا انا بهزر

مازن: اه طيب

انا: عيال تافه

مازن: احنا برضوا

عيطت فجأة

مازن: اي دا في اي

حنين: مالك يا إيمان

معاز: في اي بټعيطي ليه

ملك: في اي يا ولاه... بټعيطي ليه

انا بعياط: محمد عيزه محمد

معاز: والله كلنا عيزينو يا إيمان

انا بعياط: طب خلو يرجع

مازن: ونرجعو ازاي

انا: معرفش اتصرفو

مازن: طب نتصرف ازاي ونبي

انا: معرفش

مازن: يعني احنا الي عرفين... انشاء الله يرجع بالسلامة

الكل/ يارب

حنين حضنتني وانا زيدت ف العياط

حنين: خلاص بقى هيرجع انشاء الله

رحت غسلت وشي ورحت قعدت وفضلت سرحانة معرفش ازاي كنت شيفاه قدامي كأنو حقيقة عدا اسبوع فضلت مليش نفس للأكل ولو كلت باكل حجات بسيطة مفيش حاجة جديده بروح دروسي عادي  بابا رجع من السفر وهو لسا مرجعش ودا كان موترني اكتر

والدتي: امسكي

انا: ام الدوا دا مش هخلص انا خفيت خلاص

والدتي: انا مش قدره اتكلم كتير خدي دواكي

اختو وزي كل مره حسيت ان هرجع ف اكلت موزه

انا: ماما عيزه اشوف محمد يا ماما

والدتي: هيرجع باالسلامة انشاء الله

حضنتها وقعدت اعيط

انا: هو ممكن يسيبني

والدتي: متقليش كدا تاني ادعيلوا بس وهو بإذن الله هيرجع بالسلامة

انا: ايوا هيرجع انشاء الله انا عرفة هو مش هيسيبني هو قالي كدا

قعدت تطبطب عليا وتمسد ع شعري لحد مانمت

صحيت ع المغرب أديت فرضي ودخلت

انا: ماما اعمليلي مكرونة

والدتي: كنت عارفة انك تافه ف عملتهالك هناك اهي

رحت اكلت منها معلقتين ورحت اكلت برتقالة ورجعت اكلت معلقتين واكلت من البرتقالة

والدتي: هو اي الهبل دا مكرونة مع برتقال

انا: عادي بتحصل

والدتي: هيا الي بتحصل ولما بطنك ټوجعك

انا: عادي بتحصل

والدتي طب اطلعي من المطبخ ب البرود الي فيكي دا مشفش وشك

اكلت معلقة مكرونة ومن البرتقال راحت قلعة الشبشب وحدفاني

انا: مجتش فيا

والدتي: والله

وحدفتني ب الفرده التانيه

انا: دي جت

فتحت الباب وطلعت ورحت عند خالتي رنيت الجرس ملك فتحتلي

معاز: الهبلة شرفت

قعدت جنبو وضړبتو ع قفاه

انا: ملكش دعوه بيا دلوقتي انا مش طيقة حد

مازن: هو انتي بتطيقي نفسك عشان تطيقي حد معروفة

انا: بس يا خفيف

مازن: بسيت

معاز: في اي مالك ضاربة بوز كدا ليه

انا: خالتك ياعم

مازن بضحك : مالها

انا: أشهدك انت يا دكتور

مازن: شهديني مانا بقيت دكتور نفسي اليومين دول

انا: مش هتفرق انت ف كلتا الحالتين تافه

مازن: الواحد يديكي قلمين بلسانك دا

انا: لا انت مفكرني هبلة مش هعرف ادافع عني دانا اوديك البحر وارجعك عطشان

مازن: اي إلى يشربني من ميه البحر اصلا ف طبيعي ارجع عطشان مش ذكاء منك

انا: معرفش بس هما بيقولو كدا

معاز: المهم اي إلى حصل

انا: قلتلها عمليلي مكرونة قالتلي عملاها هناك اهي حلو الكلام؟

معاز: حلو الكلام

انا: رحت اكل حلو الكلام

معاز: حلو الكلام

انا: جبت الشوكة حلو الكلام

معاز: لا اخلصي انا كدا ھموت وانتي لسا بتاكلي

انا: هههه... اكلت معلقتين مكرونة شفت البرتقال اكلت منها ورجعت اكلت من المكرونة

مازن: اي العك دا

انا: عك اي يا جاهل اسكت... المهم يا واد يا معاز

معاز: واد!! اه المهم

انا: لقيتها بتقولي اي إلى انتي بتعملي حد بياكل مكرونة مع برتقال... قلتلها عادي بتحصل

مازن: يابرودك ياشيخة

معاز بضحك: عارف بتفكرني ب مين ببرودها دا

مازن بضحك: محمد اخوك مين غيرو هو الي عندو بروده أعصاب كدا بيشل الي قدامو ياجدع

معاز بضحك: اه والله...المهم كملي يا باربي

انا: بتقولي هو اي الي بيحصل بطنك هتوجعك قلتلها عادي بتحصل

معاز/ مازن: يابااااارده

انا: بس ياظريف منك ليه انا غلطانة ان بحكيلكم حاجة

معاز بضحك: خلاص معلش كملي

انا: لقيتها اتعصبت

مازن: حقها

انا: وحدفتني ب الشبشب

مازن: احسن تستاهلي

انا: مجاش فيا

مازن: لا دي خالتو محتاجة ماما تعلمها النشان بقى اومال فين الام المصرية وسلاح الام المصرية وف الآخر مش عرفة تصيبك

انا: ماهي الفرده التانيه صابتني

مازن: ايوا كدا خلتيني اقول ع خالتو طيبة

انا: ونبي انت الي طيب ع رأي وحده صحبتي

مازن: مالك

انا: متخدش ف بالك انت بس

معاز: معلش تنا مفهمتش حاجة

انا: مش لازم عشان انا مفيش دماغ اراجع الي قلتو خليك ف اخر الترم هنراجع كلو

الكل/ههههه

انا: بتعملي اي يابت انتي

ملك: بلعب

انا: لعبة اي

ملك: كلمة السر

انا لا دي لعبة ذكاء مليش فيها

مازن: دي انتي مينفعش تقربي منها اصلا عشان كلمة ذكاء دي كفيلة تكهربك

انا: بطل استظراف  انا ذكيه جدا ع فكره

مازن: طبعاً دانتي ف الذكاء مفيش منك اتنين والحمدلله ان مفيش منك اتنين

انا: بقين سخيف اوي

مازن: معلش

انا: معااااااااز

معاز: ايييي

انا بضحك: في اي يالا خضتني

معاز: انتي الي خرمتي ودني ب صوتك دا

انا: دانا صوتي جميل

معاز: بطلي كدب بقى

انا: دانا صحابي بيرنو عليا عشان يسمعو صوتك

معاز: متخلفين زيك

انا: اتلم بدل مالمك

معاز: هتلم حاضر

انا: يلا سلام عليكو اشوف العفريت الي ع ماما انصرف ولا لا

معاز: شوف مستفزه بطريقة

مازن: مش تربية اخوك

انا: تربية ظابط يا هايف منك ليه

مازن/ معاز: هايف

معاز: حاسس ان بكلم واحد صحبي ليه كلامك مش زي شكلك كدا

مازن: ماهو ربنا بيدي حاجة وبياخد حاجة مديها ف شكلها وواخد عقلها ومطول ف لسانها

ملك: هما بيعاكسوكي وهما مش وخدين بالهم اصلا

انا:  هقلهم اي ماهما عيال مهزأ  وعديمة التربية اتفو... اومال عيزيني ابقى زي البنات التانيه هاي وبتاع

معاز بضحك: قولي هاي كدا زي ماهما بيقولها ونبي يا فانيليا

انا وبقلد أصواتهم: هاي

معاز بضحك: طب وربنا عسل

شديت الشاحن وضړبتو ع ايدو ورجلو

معاز: لا لا بيلسع وربنا متهزريش

انا: احترم نفسك سكتالك من الصبح

معاز بضحك: خلاص ياباربي

انا: برضوا

وقعد اضربو

انا: مهزأ

رميت الشاحن ف وشو وفتحت الباب ونزلت وروحت بيتنا

انا: مكتوبة ليك اني انا الي تعيشلها مكتوبة ع اسمك حياتي كلها

والدتي: هو مين دا الي مكتوبالو ياختي

انا: ياساتر يارب في اي يا ماما خضتيني

والدتي: انتي بتتخضي دانتي عليكي صوت يقوم المېت من تربتو دا

انا: ههههه

والدتي بضحك: ابتلاكي بهبل هيا دي ضحكة

انا: ههههه

والدتي: الله بت

انا: خلااااص

دخلت عملت كباية نسكافيه ودخلت الاوضة وقعدت اسمع التلفزيون وڠصب عني نمت

وبعد وقت مش عرفة قد اي

والدتي: إيمان بت اصحى... يا ايماان

انا: امممم

والدتي: خليكي براحتك بس محمد جه

اتنفضت من ع السرير

انا: فين يا ماما هو فين

والدتي: ف بيتو ياماما تعالي

طلعنا احنا الاثنين

والدي: راحة فين

انا: محمد جه يابابا محمد جه

والدي: اه عارف

انا: هروح اشوفو

والدي: لا

انا: لا!! حضرتك واقسم بالله ماوقت هزار

والدي: انا مش بهزر يا إيمان سمحتلكو انكم تطلعو قبل كدا كتير بس كنت بعدي ب مزاجي

انا بعياط : عشان خطړي واقسم بالله 5 دقايق بس عدهم ع ايدك كدا لو اتأخرت ابقى عاقبني عن ال5 دقائق لو اتأخرت والله

والدي: مش عايز اتكلم ف الموضوع كتير

انا: ياماما اتكلمي يا ماما عشان خطړي يابابا ونبي هطمن عليه بس وهاجي بسرعة

والدي: قلت لا اتفضلي ع اوضتك

دخلت وانا بعيط واترميت ع السرير وانا مش قدره اتنفس من كتر العياط

انا فنفسي: ليه بيحصل معيا كل دا مش قدرة افهم بابا عايز يوصل لاي ب الي بيعملو دا حرام واقسم بالله الي بيحصل فيا دا انا زهقت

طلعت البلكونة وفضلت واقفة بحيث انو يطلع لان مطلعش ف كنت داخلة

محمد: القمر داخل كدا منغير مشوفو

سمعت صوتو حسيت ان رجعت للحياه من تاني وقعدت اعيط

محمد: في اي بس يا عيوطة

انا: انت كويس

محمد: كويس اهو بطلي عياط

انا بعياط: معلش معرفتش اجي عشان بابا والله

محمد: ماهو برضوا لو مش باباكي انا مكنتش استنيت وجيتلك قبل مادخل بيتي حتي بس المهم اني شوفتك دلوقتي

انابعياط: انا اسفه

محمد: بتتأسفي ليه مش زنبك وكفاية عياط ونبي

انا: مداري ايدك كدا ليه

محمد: لا مداريها اي عادي هداريها ليه

انا: ايدك مالها يا محمد

محمد بضحك: يابنتي مالها انا الي بحب احطها كدا متقلقيش

انا وزيدت في العياط:  ايدك متعوره صح وانت مش عايز تقولي عشان مخفش

محمد: عادي يا إيمان مش اول مره انا اتعودت خلاص

ببص تحت البيت لقيت بابا ركب العربية ومشي بصينا لبعض وضحكنا ونزلنا بسرعة فتحت الباب وطلعت وهو وهو كان طلع من البيت جريت عليه وحضنتو وكنت بعيط بهستريه

محمد: يابنتي انتي بټعيطي ليه دلوقتي

انا: غيبت كتير يا محمد غيبت كتير

محمد: انا اسف والله حقك عليا... خلاص بقى كفاية عياط

كنت حضناه ولا الحاجة إلى ضايعة بقالها سنين ولقيتها دلوقتي مكنتش راضية اسيبوه

محمد: طب تعالي الناس بتتفرج علينا

فتح باب الجنينة ودخلنا

انا: مش هتمشي تاني صح

محمد: لا انا جنبك اهو

انا: مانت  بتمشي

محمد: لا والله مش همشي انا معاكي اهو

قعدنا وانا لسا حضناه

محمد: بتاخدي دواكي

انا: ايوا والله باخدو

محمد وهو بيضمني اكتر: شطوره

انا: ايدك بټوجعك صح

محمد: تؤ تؤ

انا: كداب اكيد بتوجع

محمد: لا مبتوجعنيش بصي

انا: ابص اي هو الۏجع بيتشاف

محمد: اومال اي

انا: بيتحس

محمد: يعني انتي حسيتي انها بتوجعني

انا: اممم

محمد بضحك: بقينا بنحس أخيراً

انا: تصدق انا غلطانة

وكنت ببعد عنو عشان اقوم لاكن ماسكني بتملك ومش عرفة اتحرك

محمد: انتي الي عيزه تسيبيني اهو

انا: مانت الي بتستظرف

محمد: والله ابدا دانا فرحان انك بقيتي بتحسي بيا

انا: ليه هو انا مش بني آدمة وبحس

محمد: تؤ تؤ انتي اميرتي

انا: فكك من الكلام دا متثبتنيش عشان مبتثبتش

محمد: والله مش بثبتك انتي اميرتي وبنتي وكل حاجة ليا

انا: ابو التلزيق الي انت فيه

محمد: لسانك دا مبيتغيرش

انا: تؤ مبيتغيرش هو اللسان بيتغير

محمد: امم بيتغير بيطلع كلام حلو سمعتي عن دي قبل كدا

انا: لا مسمعتش

محمد: عارف والله... وحشتيني اووووي

انا: ماشي

محمد: مش مشكلة مش هدايق نفسي ماشي ماشي

انا: ماما عندكم

محمد: اه

انا: طب اوعي لبابا يجي

محمد: واقسم بالله ابدا انا مصدقت اصلا

انا: يا محمد هيزعقلي

محمد: خلاص يا إيمان اهو

بص قدامو وقعد ساكت

انا: متزعلش

محمد: مش زعلان

وقفت قدامو وميلت براسي وابتسمت بطريقة تضحك لقيتو بيبتسم تدريجيا وضحكنا ف نفس الوقت

صړخت فجأة

محمد: بت ايه الي انتي عملتي دا

انا: انا لما بفرح بصوت

محمد: هتجننيني عليكي كذا مره احزرك من صوتك صح

انا: خلاص

لقيت فونو بيرن

محمد: الو ياخالتي......ماشي

وانتهت المكالمة

محمد: خالتي بتقولك باباكي مش هيجي دلوقتي تعالي... يلا

انا: يلا

روحنا ودخلنا ولسا بنقفل الباب لقينا حد بيرن الجرس

فتحت الباب وهو كان واقف معايا

هالة: ازيكو

انا: كويسين

هالة وهيا مده ايديها: ازيك يا محمد

محمد: الحمدلله

وسابها ودخل قعدت اضحك وارقص قدامها وانا بغني

انا: حبيبي ع نياتو كل البنات اخواتو

هالة: حبيبك!!!

انا: اوبس هو انتي متعرفيش مش انا ومحمد اتخطبنا

هالة: كدابة امتى دا

انا: قرأنا فاتحة ولسا الخطوبة قريب انشاء الله هبقي اعزمك يا روحي متقلقيش

انا: عيلة مهزأ ورخيصة... انت يالاااااا

محمد: يخربيت صوتك اي يابنتي انتي بندهي ع عيل تايه

انا: بطل استظراف... عارف لو شفتك بره هعمل فيك اي هولع فيييييك لحد ماتمشي وجه النسناس دي ملمحكش

لقيتو شدني عليه

محمد: بتغيري

انا بستهزأ: اي انا اغير ههه لا طبعاً

محمد: لا ياشيخة اومال دا اسمو اي

انا: والله دا الي عندي  متخرجش الا لنا انا اسمحلك

محمد: حبساني يعني

انا: زي ماتفهمها بقى

محمد: بس انا لو قعدت ف هقعد ب مزاجي ع فكره

انا: ميخصنيش المهم انك متخرجش

وسيبتو وكنت طالعة لقيتو شدني ايدينا اتكهربت

انا: اي سلك الكهربا دا

محمد: مش عارف

انا: هههه

محمد بضحك: اله

انا: ههههه

محمد بضحك: اله في اي يابت

انا بضحك: لا ولا حاجة... أي دا

حطيت ايدي ع راسو

انا: برضوا

محمد بضحك: انا مالي دلوقتي الړصاصة هيا السبب

انا: اقول لخالتي طيب

محمد: لا هتقلق وتقعد ټعيط منغير سبب

انا: طب خليك هنا انا بقيت خبره ف الحجات دي

رحت طلعت مكعبات التلج من التلاجة حطيتهم ف علبة وطلعت قطعة قماش واختها

انا: الله عليكي يابت يا إيمان ذكية والله انا خساره ف العيلة دي

لسا بتحرك اتخبط ف السفره التلج وقع عليا وقعدت اطنطط من رجلي  لقيتهم كلهم اتلمو

محمد بضحك : اي إلى حصل

انا: بتضحك ع اي انت انا تلجت

محمد: طب هاتي ايدك

انا: اوعي انت ب ايدك دي... هات ايدك يا معاز

معاز مدلي ايدو لقيتو بصلو راح منزل ايدو وراجع ورا ومسك ايدي وشدني عليه

كلهم قعدو يضحكو ع منظري

انا بضحك: خلاص يا خفة منك ليه

مازن بضحك: انتي اي إلى دخلك المطبخ اصلا انتي مينفعش تدخلي اي مطبخ عمتاً

شديت الطاسة وكنت هخبطو بيها

مازن: هش هتفتحي دماغي

انا: يلا ف داهية

طلعو هما الاثنين وهما فطسانين ضحك

انا: التلج ع الله حكايتو

كان ماسكني ب ايد وحدا وانا وقفة ع رجلو

انا: استنى ايدي سقعة

قعدت احط ايدي ع وشو لقيت ايدي انا الي بتسخن وعنيه بتحمر

انا: ولا محمد

محمد: نعم

انا: انت كويس

محمد: ايوا كويس اهو

انا: كويس ازاي طب اقعد... يا مازن ماااازن

قعد وحط ليدو ع راسو

مازن: في اي يا مصېبة انتي... في اي يابني مالك

انا: اتصرف يا مازن اتصرف

مازن: محمد مالك انت كويس

انا: انت بتسألو

محمد: ياعم كويس

مازن: كويس ازاي .. قوم تعالا

قام ودخل الاوضة معاز نزل يشتري تلج وجه ومازن ادالو مسكن

انا: هات انا هعملو الكمادات

مازن: ماشي بس خلي بالك

انا: ماشي

كنت بحطلو الكمادات

انا فنفسي: يالهوي مستحمل ازاي  التلج  دا انا بردت

محمد: عايز اقلك ان مش حاسس بيه اصلا

انا: ازاي

محمد: التلج دانا مش حاسس بيه

انا: هو انت بردان ولا سخن انا مش فهمة

محمد:  ولا انا

انا: انت اتعديت مني ولا اي

محمد: تقريباً

انا: مش تقريباً دا اكيد... واتخمد بقى... هيييييي

محمد: في اي ياهبلة
*روايـة:غـيـرة الـحـب❤️*
*الـبـارت: ال 54❤️*

محمد:في اي ياهبله

انا بفرحة: حرارتك نزلت هييييي

محمد:  اه بس صدعت

انا: مش مشكلة الصداع بيروح المهم حرارتك نزلت وبقيت كويس هيييييي

قعدت اطنطط لحد ماتزحلقت ف السجاده ووقعت وهو قام بسرعة وهو بيضحك

انا: ياضهري ياني ياما

محمد بضحك: قومي معلش

انا: بقى عندي الغضروف خلاص

محمد: لا مفيش حاجة... هاتي ايدك بس

مسكت ف ايدو وقمت

انا: اي اليوم الأهبل من أولو دا انا وقعت مرتين... محمد هقع

كنت بمثل ان هقع وجه يمسكني قعدت اضحك

محمد: اترزعي يابن هنا اهو

انا: مابوراحة ياشبح مش ب الزعيق

محمد: شبح!!! ماشي يا رجولة

انا: خلصانة يابا

محمد: ماشي الكلام

انا: ماشي الكلام

محمد: مالنا قلبنا ع سواقين التوكتوك كدا ليه

انا بضحك: انا بحب اتكلم كدا أوي... تعالي احكيلك

قعدنا واتغطينا وكل واحد بطانيه وقعدت احكيلوا عن حجات بتحصل معايا كتير

انا: صدعتك صح

محمد: لا كملي

انا بضحك: اكمل اي انا خلصت انت ازاي مبتزهقش دانا بزهق مني

محمد: عمري مازهقك منك

انا: ودي حاجة حلوه ولا وحشة

محمد: انتي شيفة اي

انا: بص الي اعرفو انك مستحيل تقولي حاجة تزعلني ف دي اكيد حاجة حلوه صح

محمد بضحك: صح الصح

انا: هههه... منك لله جالي صداع

محمد: استنى

قام وراح عند المكتبة وجاب كتاب أرض زيكولا

محمد: تعالي

دخلت ف حضنو وهو كان بيقرأ ف الكتاب بصوت عالي

انا: عرفها انا الرواية دي

محمد: بجد

انا: اه والله صحبتي كانت بعتهالي

محمد: صحبتك بتقرأ أرض زيكولا

انا: دي أصغر مني كمان

محمد: أصغر منك ازاي وعرفتيها منين

انا: هيا ف انا نسيت هيا ف سنة كام مش مهم المهم انها بتقرأها المهم كمل كمل

قرب وفك الكلبشات وهو باصصلي بيضحك زقيتو بعد مافك ايدي وفكيت الحبل الي ع رجلي ومسكت الحبل ولفيتو عليه وربطو لقيتو شد الحبل مره واحدا راح مفكوك طلعت اجري وانا بضحك

انا بضحك: اي اهدا وصلي ع النبي

محمد: هعلقك

انا بضحك: خلاص ونبي

محمد: ممكن نخرج نتمشى شوية

والدي: طبعاً... خدو الولاد معاكم

محمد: اممم... باباكي مش ناوي يعديها ع خير

انا: اهدا بقى أحمد ربنا انو وافق.... انت يالا

معاز: ايي

انا: انت مش المفرود اخويا ولا هو كلام

معاز: اه طبعاً

انا: طب قوم

معاز: اقوم اروح فين

انا: هتيجو معنا

طلعنا انا وملك وحنين ومحمد ومعاز

معاز: هعمل معاك جميل وهنطير احنا

محمد: طير مستني اي

معاز: ياسيدي حتى قول شكرا

محمد: هطير ولا اطيرك انا

معاز: لا وع اي اطير انا يالا يابت منك ليها قدامي

مشيو واحنا كملنا طريقنا

انا: مسافر انهارده صح

محمد: اممم

انا: اممم

محمد بضحك: واخرتها

انا: اخرتها امممم

محمد:  مستني اليوم الي تبقى فيه حلالي بس واخدك ونبعد عن كل حاجة ف مكان ميبقاش فيه الا انا ونتي وبس

صړخت فجأة

انا: احيه قلبي كان هيقف

محمد: بتصوتي ليه

انا: القطة خضتني

محمد: دي يدوب عدت من جنبك

انا: بس خضتني اعمل اي يعني

محمد: وانتي اي حاجة تخضك تصوتي وتسمعي الناس صوتك

انا: تؤ ڠصب عني هفضل كل شوية اقلك ڠصب عني اقلك انا مروحة

محمد: امشي هنا اهووو

بصيتلوا بقرف وكملنا طريقنا

محمد: هتفضلي ضړبة بوز كدا

انا: وانت مالك امشي وانت ساكت

محمد: واحنا طلعين عشان نسكت

انا: اعمل اي طيب

محمد: متعمليش حاجة

انا: طب خلاص متزعلش

محمد: مش زعلان

انا: لا زعلان بص مش راضي تبصلي ازاي

محمد: مانا اول ماببصلك بنسى انا كنت زعلان من اي وبنسي نفسي قدام  شفايفك الي شبه  الكرز دول

حطيت ايدي ع وشي وبصيت ف الجه الأخرى

محمد: هههه

شال ايدي من ع وشي وباس راسي

محمد: في اي وشك بقى فراولة كدا من بوسة

انا: بص ايدي دافيه

محمد: الحمدلله... شفتي العلاج كويس ازاي لازم تخديه ف مواعيدو عشان خطړي انا

انا: حاضر

محمد: بحبك لما بتقولي حاضر

انا: قال الأرنب لأمو اسمحيلي روح العب ماما قالتلو لا يا ماما يمكن يجي الثعلب... يلا نروح قبل ماييجي الثعلب

محمد: اي إلى هيجيب الثعلب هنا ونبي

انا: يبقى الأرنب

محمد: انتي عيزه تروحي وخلاص

انا: تؤ تؤ

محمد: تؤ تؤ اي

انا: مش عيزه اروح

محمد: اومال عيزه اي

انا: عيزه افضل معاك قصدي يعني عيزه افضل اتمشى  عشان بزهق من قعده البيت وكدا

محمد: اممم

انا: امممم

بص ف ساعته

محمد: طب يلا نروح

انا: هتمشي دلوقتي

محمد: اه

انا:  لا طب  يعني خلينا نتمشى شويه

محمد: شوية وبعد كدا نروح

كملنا طريقنا وكنت مسكة ايدو جامد ومش عيزه اسيبها ف معتقداتي لو سبتها هيمشي ويسيبني

محمد: يلا

انا: لسا بدري

محمد: والله انا لو عليا مش عايز ابعد لحظة بس والله مش ب إيدي

انا: هتيجي امتى

محمد: مش محددين

انا: ازاي مش محددين

محمد: وقت ماالمهمة تخلص وزي ماتيجي بقى

انا:خلي بالك من نفسك

محمد: حاضر وانتي خدي دواكي ف معادو عشان مزعلش منك

انا: حاضر

رجعنا ع البيت وقف وانا رحت عند الباب وكنت داخله لفت وبصيتلو وحطيت ايدي ع وشي وعيطت

محمد: خلاص بقى... كل حاجة هتبقى تمام انشاء الله

انا: انشاء الله

محمد: يلا ادخلي الجو برد

انا: هتمشي دلوقتي

محمد: اه هطلع اجهز حاجتي وهمشي

انا: ماشي

محمد: يلا باي

انا: باي

طلع وانا كذالك طلعت اوضتي وبعد دقائق لقيتو نزل وكان بيركب العربية

انا: حظابط

لفت وبصلي

محمد: نعم يابنت قلبي

انا: هتوحشني اوي

محمد: انتي ناوية تجلطيني يابنتي

انا بضحك: انا عملت حاجة دلوقتي

محمد: مبيحلاش ليكي الكلام دا الي وانا ماشي مانا ف وشك طول اليوم

انا: مانت ف وشي طويل اليوم هتوحشني ازاي انت دلوقتي عشان ماشي ف هتوحشني

محمد: وانتي كمان هتوحشني اوي يابنت قلبي... باي يا اميرتي

انا: باي

ركب العربية وانا فضلت وقفة وسرحانة وڠصب عني دموعي نزلت فكرت ف الكام يوم الي هيغيبهم هبقي عملة ازاي ويا عالم هيرجع

قعدت وانا ضمة رجلي ع السرير ف الظلام وبعيط بدون صوت وكل Flash backs حصلت معنا كانت بتتعاد قدامي وكان بيوحشني اكتر حاولت انام لاكن معرفتش فضلت لحد الفجر صليت وقعدت ف البلكونة وببص ع البلكونة بتعتو ف ضحكت وفضلت كدا لحد ماطلعت الشمس لبست واخت كتبي وصحابي جم ومشينا

ولد صغير: انتي ياقمر انتي

انا: بس يابابا اتكلم كلام ع قدك يا حبيبي

صحابي/ههههه

انا:  اومال لما يكبر هيعمل اي

بسملة: هيشرب مخډرات

انا بضحك: لا دي حاجة عاديه  انا اصلا بفكر اشيش

بسملة بضحك: يخربيت عقلك

سمعنا صوت عربية الشرطة

انجي: بخاف من صوت عربيات الشرطة اوي

انا: لا عادي اي إلى يخوف

انجي: بكرهم الشرطة كلهم بصراحة داهية

انا: ماتتلمي بقى اقصد يعني حرام برضوا

انجي: والله بجد بخاف منهم اوي بياخدو الناس ويحبسوهم

انا:  ماهو طبيعي يحبسوهم وهما بياخدوا الناس منغير سبب مش بيبقو مزنبين او عملو حاجة معارضة للقانون افهمي قبل ماتتكلمي

انجي: بس الدفعات الي لسا متخرجين من سنة أو اتنين دول قمرات

انا: اممم وبعدين

انجي: بيبقو لسا صغيرين وحلوين كدا

انا: انتي بتعاكسي في ضباط الشرطة الي كنتي بټشتمي عليهم دلوقتي

بسملة بضحك: بيبقو حلوين اوي بصراحة

انا: طب اييي مش هنخلص

بسملة: في اي يابنتي انا مش مرتحالك

انا: ليه ياعني انا عادي اهو

انجي: مانتي مشفتيهمش قمرات كدا الي عينهم زرقاء وال...

انا بنقاطعة: انجييييييي خلااااص

انجي: مالها دي

وصلنا لحد الدرس وقبلت رحمة هناك

رحمة: مالك ضاربة بوز كدا ليه

انا: عمالين يعاكسو ف ضباط الشرطة ياستي

رحمة بضحك: واي المشكلة

انا: رحمة مش ناقصة برود والله

رحمة بضحك: ادخلي يا هبلة

دخلنا وحضرنا الدرس وكنا ريحين ع الدرس التاني

انا: انا متلجة مش قدرة

فردت ايديها وخصنا بعض

رحمة بضحك: تصدقي دفيت

انا: ههههه

وكملنا طريقنا لدرس خلصت وروحت ع البيت وببص ع البلكونة ولسا هرن عليه افتكرت انو مش هنا كنت هدخل لقيت مازن نازل

انا: انت يالا يادكتور انت

مازن: يالا!!! اي يا دكتوره العائلة المستقبلية

انا: حلوه عجبتني

مازن: يلا اي خدمة عشان تعرفي ان انا أحسن منك

انا: انا محدش احسن من يالا انت

مازن: لو تبطلي تقليلي يالا بس الدنيا هتمشي مش هتقف والله

انا: لا هتقعد

مازن: اختي دواكي يا هبلة

انا: هزعلك والله  

مازن: متغيريش الموضوع اختي دواكي

انا: ماهو بصراحة طعمو وحش اوي يا محمد

مازن بضحك: بس انا مازن مش محمد

انا: اي دا انا قلت محمد

مازن: اه

انا: مش فكره

مازن: المهم خدي دواكي بدل ماقول لخالتي وهيا هتظبطك

انا: خلاص ياعم غور انا غلطانة ان وقفت عيل زيك وربنا

مازن:  يخربيت لسانك بدو القطع يلا باي

انا: باي ياخويا

ركب العربية ومشي وانا دخلت جوا

انا: فين بابا

والدتي: مشي الصبح بدري

انا: منغير مشوفو

والدتي: كنتي نايمة ومحبش يصحيكي

انا: اممم

والدتي: امسكي دواكي

انا: ها هبقي اخدو بعدين

والدتي: امسكي دواااكي

انا: حاضر الله بوراحة

كتمت نفسي واختو مره وحدا وشي احمر وكنت هرجع اكلت موزه تغير الطعم

لقيت الجرس بيرن رحت فتحت كانت خلاتي وملك وحنين ومعاز دخلو وقفلت لقيت الجرس بيرن تاني

انا: اوووف اي دا مانا كنت لسا هناااك

رحت فتحت الباب تاني

انا: خالووو... 
اي الشياكة دي انت رايح تتجوز ولا اي اخس عليك يا خالو مكنش العشم

خالي: هو انا كنت معشمك ب الجواز يابنت الهبلة

انا: خاااااين متكلمنيييش ازاي تكسر قلبي كدا هاا

خالي: مانتي اتخطبتي  اعمل اي بقى قلت اشوف عروسة غيرك

انا:  طب جيب السويتيشرت دا

خالي: عيزه تقلبيني ف هدومي امشي من غير هدوم يعني

انا: وانا مالي انا عليا قلتلك السويتيشرت دا يلزمني

خالي بضحك: بنتك بتقلبني ف الهدوم  ع فكره من ساعة مانقلتو وانا عنت برجع الاقي هدومي دا معناه انك انتي الي كنتي مقلباني فيهم

انا: اي يا خويا رمي البلا الي ع الصبح دا دا هو تيشرت وأربع سويتشرات بس هو دا الي اختو اه وجاكتين بس كدا خت اي من عندك ونبي بلبس هدوم خطيبي يا حبيبي

معاز بضحك: اوبا عدنا بنقول خطيبي اهو

انا: بس يالا واقعد ساكت

خالي: دا كلوا ومختيش اومال لو ختي كنت احتمال اروح ملاقيش الدولاب نفسو

الكل/ هههه

انا/ تؤ تؤ انا غلبانة

الكل/ اوي

انا: اممم

مني: إيمان محمد مقلقيش هيرجع امتى

انا: لا قالي انهم مش محددين

مني: ربنا يرجعك بالسلامة ياحبيبي يارب

الكل/ امين

حنين: خلاص ياولاه متقلبوش ع إيمان المواجع

انا: حنين والله انا مناقصة استظراف خالص

حنين: خلاص سكت اهو

معاز: تعالي يا فانيليا نخرج نتمشى يالا يا ولاه

ملك: ايوا يلا

حنين: يلا

طلعنا كلنا نتمشى  

انا: عيزه مصاصا

معاز: مصاصا!!!

انا: ايوا

معاز: دي أقصى طموحك.. مصاصا!!

انا: ياعم انا بحبها انت مالك

معاز: حبك بورص ياشيخة... طب اجبلك شوكلاتة طيب

انا: مصاصااااا

معاز: خلااااص يخربيت صوتك... وانتو

ملك/ حنين/ زيها

معاز: دي آخرة الي يطالع مع شوية عيال

انا: اتفو عليك

معاز: ياشيخة اتنيلي

راح جبلنا مصاصا ومرشملوا ع شكل مصاصا ملفوفة

لفينا شوية وبعد كدا وروحنا عند خالتي

انا: واد بارد

مازن بضحك: نفسي افهم  مش طيقاني ليه

انا: هو كدا

مازن: اقعديلك ف حتة الله يكرمك

دخلت اوضتو وقلبت ف الدولاب كلو  وطلعت بالبالطو بتاعو الي بيلبسو الدكاتره

انا: مازن معلش هتعبك فين السمعات

مازن: لا تعب ولا حاجة... ياااااارب اخويا مستحملك ازاي انا مش فاهم

انا: واد اوفر اوي

مازن: هاتي يابت وروحي العبي بعيد

انا: العب بعيد !! انت عديم التربية هقلك اي... انا دكتوره يا بيئة

مازن: بيئة!! يابت هاتي

انا: هروح اكشف عليهم الأول

مازن: ياشيخة اكشفي ع  نفسك الأول... هاتي ربنا يهديكي

انا: يا دكتور المړيض الي جوا ماټ خش ادفنو

مازن: ادفنو ليه انا مالي اهلو يدفنو

انا: اومال دكتور ازاي انت

مازن: انا دكتور مش بكفن ميتين وربنا

انا: سيره زفت ع دماغك

مازن: وبعدين مريض اي يخربيتك موعديه

انا: خفة

مازن: هاتي بقى

انا: خد ياعم انت هتزلنا هخلي حظابط يجيبلي واحد

مازن: اه خليه يجيبلك واحد وسيبي مازن ف حالو الله يرضى عليكي

انا: لما يجي

مازن: هيجي انشاء الله... 
ادعيلو

انا: ليه هو انا مستنياك تقلي مانا بدعيلو ياخويا

مازن بضحك: خلاص مكنتش كلمة انا اسف غلط

انا: ايوا كدا... امسك ام البالطو الي مغطيني دا

حنين: متديهولي لفة

مازن: لفة... متبقيش عبيطة ونبي

حنين: عبيطة!!! بتكلم بجد والله هاتو اخد بيه لفة

مازن: ياريت نعقل بدل ماديكي ع قفاكي

انا: الحقي عايز يضربك انا لو منك مسكتش

حنين: برأيك اعمل اي

انا: انزلي عليه ب العصاية الي هناك دي

مازن: وطي صوتك عشان مش سامع

انا: ههههه... فكرني ب وحده صحبتي اسمها حنين  بتقول للمستر سكتهم عشان مش عملين دوشة وانا نزلت ضحك ههههه

مازن بضحك: مش صحبتك لازم تطلع هبلة

انا: احترم نفسك ياض

مازن: مربين عبده مۏتة ف البيت

انا: حد معاه مطوه اغز الواد دا

حنين: انا معيا

مازن: خدي هنا استنى... وانتي جيبتيها منين بتثبتي ناس من ورايا

حنين: اه لسا مثبته واحد امبارح ومقلباه ف كل فلوسو.. انت عبيط يا مازن وبعدين مطوه اي إلى معايا انا بهزر

مازن: اه طيب

انا: عيال تافه

مازن: احنا برضوا

عيطت فجأة

مازن: اي دا في اي

حنين: مالك يا إيمان

معاز: في اي بټعيطي ليه

ملك: في اي يا ولاه... بټعيطي ليه

انا بعياط: محمد عيزه محمد

معاز: والله كلنا عيزينو يا إيمان

انا بعياط: طب خلو يرجع

مازن: ونرجعو ازاي

انا: معرفش اتصرفو

مازن: طب نتصرف ازاي ونبي

انا: معرفش

مازن: يعني احنا الي عرفين... انشاء الله يرجع بالسلامة

الكل/ يارب

حنين حضنتني وانا زيدت ف العياط

حنين: خلاص بقى هيرجع انشاء الله

رحت غسلت وشي ورحت قعدت وفضلت سرحانة معرفش ازاي كنت شيفاه قدامي كأنو حقيقة عدا اسبوع فضلت مليش نفس للأكل ولو كلت باكل حجات بسيطة مفيش حاجة جديده بروح دروسي عادي  بابا رجع من السفر وهو لسا مرجعش ودا كان موترني اكتر

والدتي: امسكي

انا: ام الدوا دا مش هخلص انا خفيت خلاص

والدتي: انا مش قدره اتكلم كتير خدي دواكي

اختو وزي كل مره حسيت ان هرجع ف اكلت موزه

انا: ماما عيزه اشوف محمد يا ماما

والدتي: هيرجع باالسلامة انشاء الله

حضنتها وقعدت اعيط

انا: هو ممكن يسيبني

والدتي: متقليش كدا تاني ادعيلوا بس وهو بإذن الله هيرجع بالسلامة

انا: ايوا هيرجع انشاء الله انا عرفة هو مش هيسيبني هو قالي كدا

قعدت تطبطب عليا وتمسد ع شعري لحد مانمت

صحيت ع المغرب أديت فرضي ودخلت

انا: ماما اعمليلي مكرونة

والدتي: كنت عارفة انك تافه ف عملتهالك هناك اهي

رحت اكلت منها معلقتين ورحت اكلت برتقالة ورجعت اكلت معلقتين واكلت من البرتقالة

والدتي: هو اي الهبل دا مكرونة مع برتقال

انا: عادي بتحصل

والدتي: هيا الي بتحصل ولما بطنك ټوجعك

انا: عادي بتحصل

والدتي طب اطلعي من المطبخ ب البرود الي بيجري ف دمك دا مشفش وشك

اكلت معلقة مكرونة ومن البرتقال راحت قلعة الشبشب وحدفاني

انا: مجتش فيا

والدتي: والله

وحدفتني ب الفرده التانيه

انا: دي جت

فتحت الباب وطلعت ورحت عند خالتي رنيت الجرس ملك فتحتلي

معاز: الهبلة شرفت

انا وشديتو من شعرو : ملكش دعوه بيا دلوقتي انا مش طيقة حد

مازن: هو انتي بتطيقي نفسك عشان تطيقي حد معروفة

انا: بس يا خفيف

مازن: بسيت

معاز: في اي مالك ضاربة بوز كدا ليه

انا: خالتك ياعم

مازن بضحك : مالها

انا: أشهدك انت يا دكتور

مازن: شهديني مانا بقيت دكتور نفسي اليومين دول

انا: مش هتفرق انت ف كلتا الحالتين تافه

مازن: الواحد يديكي قلمين بلسانك دا

انا: لا انت مفكرني هبلة مش هعرف ادافع عني دانا اوديك البحر وارجعك عطشان

مازن: اي إلى يشربني من ميه البحر اصلا ف ميه عاديه وطبيعي ارجع عطشان مش ذكاء منك

انا: معرفش بس هما بيقولو كدا

معاز: المهم اي إلى حصل

انا: قلتلها عمليلي مكرونة قالتلي عملاها هناك اهي حلو الكلام؟

معاز: حلو الكلام

انا: رحت اكل حلو الكلام

معاز: حلو الكلام

انا: جبت الشوكة حلو الكلام

معاز: لا اخلصي انا كدا ھموت وانتي لسا بتاكلي

انا: هههه... اكلت معلقتين مكرونة شفت البرتقال اكلت منها ورجعت اكلت من المكرونة

مازن: اي العك دا

انا: عك اي يا جاهل اسكت... المهم يا واد يا معاز

معاز بضحك: اه المهم

انا: لقيتها بتقولي اي إلى انتي بتعملي حد بياكل مكرونة مع برتقال... قلتلها عادي بتحصل

مازن: يابرودك ياشيخة

معاز بضحك: عارف بتفكرني ب مين ببرودها دا

مازن بضحك: محمد اخوك مين غيرو هو الي عندو بروده أعصاب كدا بيجلط الي قدامو ياجدع

معاز بضحك: اه والله...المهم كملي يا باربي

انا: بتقولي هو اي الي بيحصل بطنك هتوجعك قلتلها عادي بتحصل

معاز/ مازن: يابااااارده

انا: بس ياظريف منك ليه انا غلطانة ان بحكيلكم حاجة

معاز بضحك: خلاص معلش كملي

انا: لقيتها اتعصبت

مازن: حقها

انا: وحدفتني ب الشبشب

مازن: احسن تستاهلي

انا: مجاش فيا

مازن: لا اومال فين الام المصرية وسلاح الام المصرية وف الآخر مش عرفة تصيبك

انا: ماهي الفرده التانيه صابتني

مازن: ايوا كدا خلتيني اخد فكره عن ع خالتو انها طيبة

انا: ونبي انت الي طيب ع رأي وحده صحبتي

مازن: مالك

انا: متخدش ف بالك انت بس

معاز: معلش انا مفهمتش حاجة

انا: مش لازم عشان انا مفيش دماغ اراجع الي قلتو خليك ف اخر الترم هنراجع كلو

الكل/ههههه

انا: بتعملي اي يابت انتي

ملك: بلعب

انا: لعبة اي

ملك: كلمة السر

انا لا دي لعبة ذكاء مليش فيها

مازن: دي انتي مينفعش تقربي منها اصلا عشان كلمة ذكاء دي كفيلة تكهربك

انا: بطل استظراف  انا ذكيه جدا ع فكره

مازن: طبعاً دانتي ف الذكاء مفيش منك اتنين والحمدلله ان مفيش منك اتنين

انا: بقين سخيف اوي

مازن: معلش

انا: معااااااااز

معاز: ايييي

انا بضحك: في اي يالا خضتني

معاز: انتي الي خرمتي ودني ب صوتك دا

انا: دانا صوتي جميل

معاز: بطلي كدب بقى

انا: دانا صحابي بيرنو عليا عشان يسمعو صوتي

معاز: متخلفين زيك

انا: اتلم بدل مالمك

معاز: هتلم حاضر

انا: يلا سلام عليكو اشوف العفريت الي ع ماما انصرف ولا لا

معاز: شوف مستفزه بطريقة

مازن: مش تربية اخوك

انا بثقة: تربية ظابط يا هايف منك ليه

مازن/ معاز: هايف!!

معاز: حاسس ان بكلم واحد صحبي ليه كلامك مش زي شكلك كدا

مازن: ماهو ربنا بيدي حاجة وبياخد حاجة مديها ف شكلها وواخد عقلها ومطول ف لسانها

ملك: هما بيعاكسوكي وهما مش وخدين بالهم اصلا

انا:  هقلهم اي ماهما عيال مهزأ  وعديمة التربية اتفو... اومال عيزيني ابقى زي البنات التانيه هاي وبتاع

معاز بضحك: قولي هاي كدا زي ماهما بيقولها ونبي يا فانيليا

انا وبقلد أصواتهم: هاي

معاز بضحك: طب وربنا عسل

شديت الشاحن وضړبتو ع ايدو ورجلو

معاز: لا لا بيلسع وربنا متهزريش

انا: احترم نفسك سكتالك من الصبح

معاز بضحك: خلاص ياباربي

انا: برضوا

وقعد اضربو

انا: مهزأ

رميت الشاحن ف وشو وفتحت الباب ونزلت وروحت بيتنا

انا: مكتوبة ليك اني انا الي تعيشلها مكتوبة ع اسمك حياتي كلها

والدتي: هو مين دا الي مكتوبالو ياختي

انا: ياساتر يارب في اي يا ماما خضتيني

والدتي: انتي بتتخضي دانتي عليكي صوت يقوم المېت من تربتو دا

انا: ههههه

والدتي بضحك: ابتلاكي بهبل هيا دي ضحكة

انا: ههههه

والدتي: الله بت

انا: خلااااص

دخلت عملت كباية نسكافيه ودخلت الاوضة وقعدت اسمع التلفزيون وڠصب عني نمت

وبعد وقت مش عرفة قد اي

والدتي: إيمان بت اصحى... يا ايماان

انا: امممم

والدتي: خليكي براحتك بس محمد جه

اتنفضت من ع السرير

انا: فين يا ماما هو فين

والدتي: ف بيتو ياماما تعالي

طلعنا احنا الاثنين

والدي: راحة فين

انا: محمد جه يابابا محمد جه

والدي: اه عارف

انا: هروح اشوفو

والدي: لا

انا: لا!! حضرتك واقسم بالله ماوقت هزار

والدي: انا مش بهزر يا إيمان سمحتلكو انكم تطلعو قبل كدا كتير بس كنت بعدي ب مزاجي

انا بعياط : عشان خطړي واقسم بالله 5 دقايق بس عدهم ع ايدك كدا لو اتأخرت ابقى عاقبني عن ال5 دقائق لو اتأخرت والله

والدي: مش عايز اتكلم ف الموضوع كتير

انا: ياماما اتكلمي يا ماما عشان خطړي يابابا ونبي هطمن عليه بس وهاجي بسرعة

والدي: قلت لا اتفضلي ع اوضتك

دخلت وانا بعيط واترميت ع السرير وانا مش قدره اتنفس من كتر العياط

انا فنفسي: ليه بيحصل معيا كل دا مش قدرة افهم بابا عايز يوصل لاي ب الي بيعملو دا حرام واقسم بالله الي بيحصل فيا دا انا زهقت

طلعت البلكونة وفضلت واقفة بحيث انو يطلع لان مطلعش ف كنت داخلة

محمد: بس راحة فين يابنت قلبي

سمعت صوتو حسيت ان رجعت للحياه من تاني وقعدت اعيط

محمد: في اي بس يا عيوطة انتي

انا: انت كويس

محمد: كويس اهو بطلي عياط

انا بعياط: معلش معرفتش اجي عشان بابا والله

محمد: ماهو برضوا لو مش باباكي انا مكنتش استنيت وجيتلك قبل مادخل بيتي حتي بس المهم اني شوفتك دلوقتي

انابعياط: انا اسفه

محمد: بتتأسفي ليه مش زنبك وكفاية عياط ونبي

انا: مداري ايدك كدا ليه

محمد: لا مداريها اي عادي هداريها ليه

انا: ايدك مالها يا محمد

محمد بضحك: يابنتي مالها انا الي بحب احطها كدا متقلقيش

انا وزيدت في العياط:  ايدك متعوره صح وانت مش عايز تقولي عشان مخفش

محمد: عادي يا إيمان مش اول مره انا اتعودت خلاص

لقيت الجو بيمطر

محمد: يلا ادخلي من البرد

انا: باي

دخلت وانا كل شوية ببص ورايا عليه عملتلو باي ودخلت وقفلت باب البلكونة وقعدت ع السرير وانا سرحانه صعبت عليا نفسي ان انا مش قدره حتى اروح اطمن عليه وقعدت اعيط

محمد ف الشات: خلاص بقى كفاية عياط

انا: هار اسود عرفت ازاي

محمد: مخاوي

انا: ياسخيف

قعدنا نتكلم شوية وبعد مدا كلمت صحبتي وشجعتني ان اقنع بابا ان اروح اشوفو

انا: هروح اقنعو مع ان عرفة انو مش هيوافق

نزلت لقيتو قاعد وبيشرب قهوه وماسك الفون

انا: بابا

والدي: نعم

انا: عيزه اروح يابابا

والدي: تاني يا ايمان مش اتكلمنا ف الموضوع دا مره

انا: يابابا مش هطول صدقني هتطمن عليه متصاب ف ايدو عشان خطړي يابابا لو ليا خاطر عندك وافق عشان خطړي

والدي: ماشي بس متطوليش

انا: والله مش هطول... باي

فتحت الباب وانا طلعة اجري ب فرحة رنيت الجرس ملك الي فتحتي شاورتلها ب انها تسكت

انا بهمس: هو فين

ملك بهمس: جوا

دخلت براحة وفتحت الباب لقيتو قاعد وماسك راسو قعدت جنبو براحة وانا ماسكة الضحكة ب العافيه

انا: حظابط

محمد: ادي ام التخيلات ع الصبح

لسا بيبص جنبو وبص قدامو تاني ورجع بصلي پصدمة

انا: ههههه

حضنتو بفرحة

محمد: جيتي ازاي

انا:  يابني عيب عليك هو انا شوية

محمد وهو بيضمني اكتر: وحشتيني اوي يا إيمان اوووي

انا: مش هتمشي تاني صح

محمد: لا انا جنبك اهو

انا: مانت  بتمشي

محمد: لا والله مش همشي انا معاكي اهو

فضلنا حضنين بعض

محمد: بتاخدي دواكي

انا: ايوا والله باخدو

محمد وهو بيضمني اكتر: شطوره

انا: ايدك بټوجعك صح

محمد: تؤ تؤ

انا: كداب اكيد بتوجع

محمد: لا مبتوجعنيش بصي

انا: ابص اي هو الۏجع بيتشاف

محمد: اومال اي

انا: بيتحس

محمد: يعني انتي حسيتي انها بتوجعني

انا: اممم

محمد بضحك: بقينا بنحس أخيراً

انا: تصدق انا غلطانة

وكنت ببعد عنو عشان اقوم لاكن ماسكني بتملك ومش عرفة اتحرك

محمد: انتي الي عيزه تسيبيني اهو

انا: مانت الي بتستظرف

محمد: والله ابدا دانا فرحان انك بقيتي بتحسي بيا

انا: ليه هو انا مش بني آدمة وبحس

محمد: تؤ تؤ انتي اميرتي

انا: فكك من الكلام دا متثبتنيش عشان مبتثبتش

محمد: والله مش بثبتك انتي اميرتي وبنتي وكل حاجة ليا

انا: ابو التلزيق الي انت فيه

محمد: لسانك دا مبيتغيرش

انا: تؤ مبيتغيرش هو اللسان بيتغير

محمد: امم بيتغير بيطلع كلام حلو سمعتي عن دي قبل كدا

انا: لا مسمعتش

محمد: عارف والله... وحشتيني اووووي

انا: ماشي

محمد: مش مشكلة مش هدايق نفسي ماشي ماشي

انا: ماما عندكم

محمد: اه

انا: طب اوعي عشان بابا قالي متأخرش

محمد: واقسم بالله ابدا انا مصدقت اصلا

انا: يا محمد هيزعق

محمد: خلاص يا إيمان اهو

بص قدامو وقعد ساكت

انا: متزعلش

محمد: مش زعلان

وقفت قدامو وميلت براسي وابتسمت بطريقة تضحك لقيتو بيبتسم تدريجيا وضحكنا ف نفس الوقت

صړخت فجأة
🖇️
*روايـة:غـيـرة الـحـب😍*
*الـبـارت: ال 55😍*

صړخت فجأة 
محمد: بت ايه الي انتي عملتي دا

انا: انا لما بفرح بصوت

محمد: هتجننيني عليكي كذا مره احزرك من صوتك صح

انا: خلاص

لقيت فونو بيرن

محمد: الو ياخالتي......ماشي

وانتهت المكالمة

محمد بضحك : خالتي بتقولك باباكي راح مشوار وتعاليلها هنا

انا بضحك: انا اصلا هنا

لقيت الجرس بيرن ورحت فتحت الباب

هالة: ازيكو

انا: كويسين

سلم ع عمتو وانا سلمت عليها ودخلت

هالة وهيا مده ايديها: ازيك يا محمد

محمد: الحمدلله... استأذن انا عشان عندي شغل معلش

وسابها ودخل منغير ميسلم قعدت اضحك وارقص قدامها وانا بغني

انا: حبيبي ع نياتو كل البنات اخواتو

هالة: حبيبك!!!

انا: اوبس هو انتي متعرفيش مش انا ومحمد اتخطبنا

هالة: كدابة امتى دا

انا: قرأنا فاتحة ولسا الخطوبة قريب انشاء الله هبقي اعزمك يا روحي متقلقيش

هالة: بس لسا متخطبتوش

انا: بس مسيرنا هنتخطب

وسيبتها وكنت داخلة

انا: عيلة مهزأ ورخيصة... انت يالاااااا

محمد: يخربيت صوتك اي يابنتي انتي بندهي ع عيل تايه

انا: بطل استظراف... عارف لو شفتك بره هعمل فيك اي هولع فيييييك لحد ماتمشي وجه النسناس دي ملمحكش

لقيتو شدني عليه

محمد: بتغيري

انا بستهزأ: اي انا اغير ههه لا طبعاً

محمد: لا ياشيخة اومال دا اسمو اي

انا: والله دا الي عندي  متخرجش الا لما انا اسمحلك

محمد: حبساني يعني

انا: زي ماتفهمها بقى

محمد: بس انا لو قعدت ف هقعد ب مزاجي ع فكره

انا: ميخصنيش المهم انك متخرجش

وسيبتو وكنت طالعة لقيتو شدني ايدينا اتكهربت

انا: اي سلك الكهربا دا

محمد: مش عارف

انا: هههه

محمد بضحك: اله

انا: ههههه

محمد بضحك: اله في اي يابت

انا بضحك: لا ولا حاجة... أي دا

حطيت ايدي ع راسو

انا: برضوا

محمد بضحك: انا مالي دلوقتي الړصاصة هيا السبب

انا: اقول لخالتي طيب

محمد: لا هتقلق وتقعد ټعيط منغير سبب

انا: طب خليك هنا انا بقيت خبره ف الحجات دي

رحت طلعت مكعبات التلج من التلاجة حطيتهم ف علبة وطلعت قطعة قماش واختها

انا: الله عليكي يابت يا إيمان ذكية والله انا خساره ف العيلة دي

لسا بتحرك اتخبط ف السفره التلج وقع عليا وقعدت اطنطط من رجلي  لقيتهم كلهم اتلمو

محمد بضحك : اي إلى حصل

انا: بتضحك ع اي انت انا تلجت

محمد: طب هاتي ايدك

انا: اوعي انت ب ايدك دي... هات ايدك يا معاز

معاز مدلي ايدو لقيتو بصلو راح منزل ايدو وراجع ورا ومسك ايدي وشدني عليه

كلهم قعدو يضحكو ع منظري

انا بضحك: خلاص يا خفة منك ليه

مازن بضحك: انتي اي إلى دخلك المطبخ اصلا انتي مينفعش تدخلي اي مطبخ عمتاً

شديت الطاسة وكنت هخبطو بيها

مازن: هش هتفتحي دماغي

انا: يلا ف داهية

طلعو هما الاثنين وهما فطسانين ضحك

انا: التلج ع الله حكايتو

كان ماسكني ب ايد وحدا وانا وقفة ع رجلو

انا: استنى ايدي سقعة

قعدت احط ايدي ع وشو لقيت ايدي انا الي بتسخن وعنيه هو بتحمر

انا: ولا محمد

محمد: نعم

انا: انت كويس

محمد: ايوا كويس اهو

انا: كويس ازاي طب اقعد... يا مازن ماااازن

قعد وحط ايدو ع راسو

مازن: في اي يا مصېبة انتي... في اي يابني مالك

انا: اتصرف يا مازن اتصرف

مازن: محمد مالك انت كويس

انا: انت بتسألو

محمد: ياعم كويس

مازن: كويس ازاي .. قوم تعالا

قام ودخل الاوضة معاز نزل يشتري تلج وجه ومازن ادالو مسكن

انا: هات انا هعملو الكمادات

مازن: ماشي بس خلي بالك

انا: ماشي

كنت بحطلو الكمادات

انا ف نفسي: يالهوي مستحمل ازاي التلج  دا انا بردت

محمد: طب بس عشان متبرديش انا بقيت كويس

انا: هو انت بردان ولا سخن انا مش فهمة

محمد:  ولا انا

انا: انت اتعديت مني ولا اي

محمد: تقريباً

انا: مش تقريباً دا اكيد... واتخمد بقى... هيييييي

محمد: في اي ياهبلة

انا بفرحة: حرارتك نزلت هييييي

محمد: اه بس صدعت

انا: مش مشكلة الصداع بيروح المهم حرارتك نزلت وبقيت كويس هيييييي

قعدت اطنطط لحد ماتزحلقت ف السجاده ووقعت وهو قام بسرعة

انا: ياضهري ياني ياما

محمد: قومي معلش

انا: بقى عندي الغضروف خلاص

محمد: لا مفيش حاجة... هاتي ايدك بس

مسكت ف ايدو وقمت

انا: اي اليوم الأهبل من أولو دا انا وقعت مرتين... محمد هقع

كنت بمثل ان هقع وجه يمسكني قعدت اضحك

محمد: اترزعي يابن هنا اهو

انا: مابوراحة ياشبح مش ب الزعيق

محمد: شبح!!! ماشي يابا

انا: خلصانة يا رجولة

محمد: ماشي الكلام

انا: ماشي الكلام

محمد: مالنا قلبنا ع سواقين التوكتوك كدا ليه

انا بضحك: انا بحب اتكلم كدا أوي... تعالي احكيلك

قعدنا واتغطينا وقعدت احكيلوا عن حجات بتحصل معايا كتير

انا: صدعتك صح

محمد: لا كملي

انا بضحك: اكمل اي انا خلصت انت ازاي مبتزهقش دانا بزهق مني

محمد: عمري مازهقك منك

انا: ودي حاجة حلوه ولا وحشة

محمد: انتي شيفة اي

انا: بص الي اعرفو انك مستحيل تقولي حاجة تزعلني ف دي اكيد حاجة حلوه صح

محمد بضحك: صح الصح

انا: هههه... منك لله جالي صداع

محمد: استنى

راح عند المكتبة وجاب كتاب أرض زيكولا

محمد: تعالي

دخلت ف حضنو وكان بيحكيلي

انا: عرفها انا الرواية دي

محمد: بجد

انا: اه والله صحبتي كانت بعتهالي كاملة

محمد: اول مره صحابك يعملو حاجة مفيده

انا: مش هرد عليك

لقيت الباب اتفتح وهالة دخلت  ف اټفزعت وبعدت عنو

انا: في اي يا غبية انتي مش تخبطي

هالة: اخبط ليه مش فهمة

انا: انتي عيزه اي اصلا

هالة: جايا اتطمن ع محمد

انا: هو كويس اتكلي ع الله يلا

هالة: هو انتي بتطرديني

انا: لسا وخدا بالك

هالة: عمتاً دي اوضة محمد

كنت قايمة الطشلها بس شدني من ايدي

محمد: اهدي

انا: سيبني الطشلها المستفزه دي

محمد: تلطشي اي اسكتي دي ممكن تاكلك

لقيت ملك دخلت وحنين ومازن ومعاز

مازن بضحك: ابنجك

محمد بضحك: ياعم اسكت

معاز: انا هدخل كلية شرطة

انا: اوعي يالا اوعي تدخولها طب دا هبل و...

محمد بمقاطعة: لا بس ثانيه مين دا الي اهبل بعد ازنك بس انا بتهزق

انا: اه فعلاً انا بهزقك

ملك: وانا هخش كلية شرطة

حنين: جت عليا وانا كمان

هالة: انا اصلا من زمان نفسي ادخل كلية شرطة

بصيتالها بقرف

انا: واقسم بالله ولا وحدا فيكم بتفهم شرطة اي وكلام فاضي اي لامو آخزه يا روحي دا ال...

لقيتهم كلهم ضحكو

انا: في اي

حنين بضحك وبتهمس ف أدنى: قلتي يا روحي

انا: احيه وربنا مفكره انا قلت كدا.... بس يالا انت وهو

اتكسفت وقمت عشان اطلع

محمد: راحة فين... في اي عادي

انا: طب سكتهم

محمد: خلاص يا جماعة

كانو بيحاولوا ميضحكوش

انا: انا بجد مختش بالي ان قلت كدا

من كتر الاحراج الي كنت فيه عيطت

محمد: ياحول الله... في اي

انا: انا بجد م فكره ان قلت حاجة زي كدا وحتة لو قلتها ف هكون قلتها بحسن نيه مش قصدي الي هما فهمو

محمد: وحتى لو قصدك عادي يابابا

انا: ماهما بيضحكو ليه

محمد بضحك: مش عارف انتو بتضحكو ليه

حنين بضحك: احنا ضحكنا!! محصلش

انا: كدابين كانو بيضحكو دلوقتي هكدب عليكو ليه مش انت شفتهم وهما كانو بيضحكو اوي وبزات اخوك التافه دا

مازن بضحك: لو افهم انتي مش طيقاني لسه بس

انا: هو كدا

مازن بضحك: طب خلاص معلش حقك عليا انا غلطااان

محمد: بس يابابا بس ياحبيبي خليك ف حالك

مازن: واقسم بالله انتو الاثنين اهبل من بعض

انا/ محمد: طيب

الكل/ يالهوي ع البروووود

ماما وخالتي ووالده هالة دخلو

انا: تعالي يا منى شوفي ابنك التاني عايز يدخل شرطة

مني: لا لا ونبي كفاية واحد عيزين ټموتوني ب الحيه

انا: لا وكمان بنتك

مني: يا حلاوه

انا: وحنين

مني: نهاركو البيض العيال اټجننت

والدتي: ماحنا هندخلك تمريض عسكري اهو ضمن الشرطة برضوا ولا تزعلي نفسك

انا: شرطة مين والناس نايمين لا لا لا

محمد: لا فعلاً

والدتي: ليه اي المشكلة

محمد: يا خالتي دا كلو رجالة وهاتبقي بتعالج العساكر الموصابين ف الحروب والكلام دا وغير ان مينفعش تتخطب او تتجوز الا بعد 4 سنين

والدتي: مانا عرفة

محمد:انتي عرفة!!! انا مش موافق

والدتي: فكر فيها بس الاول

محمد: فكرت يا خالتي ومش موافق

والدتي: راجعها بس مع نفسك ونبقى بنتكلم ف الموضوع دا بعدين

انا: وحتى لو هو وافق انا مش موافقة انا هخش تمريض عادي انا وصحابي متفقين ع كدا

والدتي: اسكتي انتي فهمة حاجة انتي صحابك انا عرفة مصلحتك

انا: هار اسود اتكلم يا عمنا

محمد: خلاص يا خالتي انا مش موافق  

والدتي: اي المشكلة مش فهمة

محمد: كلو رجااالة مش هينفع مستحيل اصلا  ازاي ايديها تلمس أيد راجل غيري لا مستحيييل مجرد  التفكير ف الفكره لوحدو بيعصبني خلاص انتهى الموضوع خلاص

والدتي: متتسرعش ادي لنفسك فرصة تفكر

محمد: فكرت يا خالتي خلاص وجوابي لا

انا ف نفسي: اومال لو عرفت ان بابا اجل الخطوبة لبعد سنتين

محمد: مالك

انا: اي في اي

محمد: انتي قلتي اي

انا وبحاول ابان طبيعية: قلت اي يا خفة هو انا اتكلمت اصلا

محمد: اه بحسب

قعدو يتكلمو شوية وانا كنت مسكة الفون

محمد: سيبي الفون شوية

انا: حاضر ثانيه بس

محمد: سيبي الفون لكسرو

انا: خلاص اهو

اخدو وحطو ع الكمود

انا: بارد

محمد: عارف... وبعدين طول الفتره دي مزهقتيش من الفون عايز اقعد معاكي شوية

انا: ماحنا قعدين اهو هو احنا وقفين

محمد: انتي قصده تجلطيني صح مش بنفس المعنى  انا والله معارف اقلك اي امسكي يا إيمان فونك انا اسف

انا: خلاص ياعم انت هتاكل دمغنا خليه

محمد: اه لا انا اسف فعلاً انا كلت دماغك

انا: خلاص بقى

ملك: فكره يا إيمان الدريس الاسود الي كنتي جيباه من يومين

انا: اه

ملك: هو دا الي حنين هتجيب زيو

انا: والله

حنين: بس بصراحة كان جامد عليكي

ملك: اه والله كنتي عسل فيه اوي

انا: ع فكره اختك وبنت خالتك بيعكسوني

محمد: هنا قالو حاجة غلط يا إيمان يعني عندهم حق بصراحة

انا: عندهم حق ف اي... طب ع فكره انا اكتشفت ان انا بفهم بسرعة بس مش بفهم بسرعة عشان بنسى بسرعة فاهم حاجة

محمد: اي بتقولي اي انتي

انا: اسكت أنت مبتفهمش

محمد: انا برضوا

انا: اه

محمد: تصدقي حضنك كان مدفيني

انا: بس يالا بطل محڼ اتغطى البطانيه اهي... هههه فكرتني بيا انا ورحمة كان الجو برد رحنا حضنين بعض

محمد: امممم وبعدين

انا بضحك: اول محضنا بعض دفينا

محمد: امممممم

انا: في اي

محمد: لا ولا حاجة عادي انكم تحضنو بعض قدام الناس

انا: مكنش فيه حد وبعدين اي المشكلة
احنا صحاب وبنات

محمد: مينفعش برضوا متحضنيهاش تاني

انا: دي صحبتي انت اهبل هو انا بقلك حضنه واحد دي صحبتي

محمد: بت انا مش عايز هبل هو اي كلام بيتقال وخلاص مش هخليه لوشك ملامح والي اقول عليه يتسمع

انا: يخربيت دماغك... ماشي حاضر اسكت بقى

محمد في حاجة

انا: لا مفيش

محمد: لايكون في حاجة او مش عاجبك كلامي مثلا

انا: خلااااص عاجبني اسكت بقى

محمد: بحسب

انا: اووف انت تزهق واد بارد

والدتي: يلا

محمد: يلا فين

والدتي: هنروح بقى

محمد: هو انتو لحقتو اقعدي يا خالتي الله يرضى عليكي هعيط وربنا اقعدي

الكل/ ههههه

انا بضحك: عايزني اقعد معااااك

محمد بضحك: نننننن... اي المشكلة يعني لما اكون عايز تفضلي جنبي هو حرام

انا: اممم اقنعتني

فضلنا قعدين حسيت ان هنام نزلت تحت البطانيه وهو كذالك ونمت

وبعد وقت مش عرفة قد اي

والدتي: إيمان يلا

انا:  حاضر

قمت وقعدت وجيت أقف لقيتو ماسك ايدي حاولت اشيلها لاكن مش عرفة

انا:  حظابط... يا حظابط

محمد: اممم

انا: عيزه اوقوم

محمد: تقومي تروحي فين

انا: هروح

محمد: اه... هشوفك بكره؟

انا: انشاء الله هتلاقيني نطالك ف البلكونة متقلقش... يلا  نام انت وارتاح بااااي

محمد: باي

نزلت وطلعت بره وروحنا انا وماما

*تاني يوم*

كان يوم اجازه ومفيش الا درس واحد والساعة 5 بس صحيت بدري اخدت دوش واديت فرضي كنت لبسه طرحة طويلة ودريس ابيض  لقيت ماما وخلاتي قعدين تحت نزلت قعدت معاهم

محمد من البلكونة: انتي يا حجة

انا: هااا

محمد: قعده ف الشارع ليه يابا

انا: اي المشكلة

محمد: طب اطلعي بدل منزلك

انا: انا قعده مع ماما ع فكره

محمد: عشان لما انزل الطشلك تبقى ماما شاهده تمام

وكان نازل قمت وطلعت اجري ع فوق

محمد: قله ادب و مسخره

مني: متبقاش شديد اوي كدا اي المشكلة لنا تنزل تقعد شوية

محمد: تقعد للي رايح والي جاي يبص عليها

مني: ولما يبصو عليها اي إلى هيحصل عادي ماكلنا قعدين

محمد: عادي!! انا لولا دروسها مكنتش خليتها تشوف الشارع... وع فكره يا خالتي بنتك عنيده وانا اعند منها ف مش هينفع عقليها

والدتي: عقلها انت انا مليش دعوه

محمد: بس كدا عشان تكوني سامعة بس اخدت الازن اهو وربي لربيكي

انا: بس اقعد ساكت متقدرش تعمل حاجة

محمد: سامعة يا خالتي

والدتي: عيب يا إيمان

انا: هو انا قلت حاجة

والدتي: قلتلك عيب ومتتكررش تاني مفهوم

انا: مفهوم

محمد: حبيبتي يا خالتو

مني: واقسم بالله انت حلال فيك الضړب انا الي بقلك اهو اضربي

انا: وانا كمان خدت الازن اهو متبقاش تزعل بقى

محمد: عاجبك كدا

انا: مانت جبروت وميقدرش عليك إلا ربنا حسبي الله ونعم الوكيل

محمد: شوفتي يا خالتي بتحسبن عليا ازاي

انا: انت عايز اي يا مهزأ انت عايزها تطلع تضربني يعني ولا اي مش فهمة

محمد: عرفتي ازاي وبعدين يا عبيطة لما هيا تضربك انا هاجي احوش عنك واشوفك

انا: لي هو انت مش شيفني دلوقتي

محمد: لا وعايز اخدك فحضني

انا: لا يا حبيبي هو كان امبارح عشان كنت لسا جاي بس انسى.. 
قلة أدب ومسخره

محمد: هار اسود

انا: اه اومال انت مفكر اي

محمد: روحي يا شيخة منك لله ع الي بتعمليه فيا دا انا مش مسامحك ھموت وانا مش مسامحك

انا: اخرس  متتكلمش معيا تاني

محمد: خدي خدي تعالي

انا: لحظة انفعال وراحة لحالها

محمد: اه يامو لسان طويل انتي

انا: مانت الي مهزأ اي لما اموت دي

محمد: معلش

انا: اعمل بيها اي دي... اسكت اروح انت الكلام معاك بيجوع ولا اي

محمد: غوري يا إيمان غوري

انا: هغور اهو

دخلت فطرت وجبت فواكه وقعدت قدام التلفزيون لقيت الجرس بيرن رحت افتح

محمد: مطلعتيش ليه

انا: مليش مزاج

محمد: هنستظرف

انا: بسمع التلفزيون

محمد: وهو التلفزيون اهم مني

انا: لا مسلسل يوميات زوجة مفروسة اوي

محمد: اي الهبل دا هو في مسلسل اسمو كدا اصلا

انا: اه والله جميل تعالي  بص

محمد: اسمو كدا وجميل ازاي مش فاهم... اسكتي اسمع اي الهبل دا

انا وحدفتو ب الموزه: طب أخرس

اخدها قبل متقع وقشرها وكل منها

انا: يا مستفزززززز.... هات يالا الموزه خساره فيك واقسم بالله

محمد: خدي اهي

انا: نزل ايدي شوية هطولها ازاي انا كدا يا ذكي

محمد: معرفش اتصرفي مش انتي عيزاها

انا: مش عيزاها هعمل بيها اي معايا كتيييييير

محمد: اهو مين الي بيستفز التاني دلوقتي

انا: تعالا نسمع

محمد: لا تعالي نقعد بره شوية

انا: طب استنى نعمل احطيتاتنا

دخلنا المطبخ

انا: اعمل الفشار وانا هعمل النسكافيه

محمد بضحك: حاضر

انا: يالهوييييي

محمد: في ايييي

انا: شوف حطالي السكر فين كذا مره اقلها مش بطولو تحطه تحت... هاتو انت بقى

محمد: ماتقولي هاتو لازم تعلي صوتك وتصدعينا

انا: هششش هاتو وانت ساكت

محمد: امسكي احسن اديكي بيه ف وشك

انا: هيهيهي ظريف

عملت النسكافيه وهو عمل الفشار وطلعنا

انا: استنا هجيب جاكت

طلعت جبت الجاكت بتاعو الي كان عندي ونزلت

انا: يلا يا حظابط

طلعنا وقعدنا ف الجنينة بره شوية

وبعد كدا مشي ب العربية وانا دخلت جوا وجه معاد الدرس اخت كتبي وشنطتي ومشيت خلصت طبعاً وروحت مسكت الفون وكلمت صحابي وكان فيه مشكلة وكنت محتاجه وكنت خاېفة ف رحتلو وكنت وقفة وخيفة ارن الجرس بس اتشجعت ورنيت وهو الي فتح

محمد: تعالي

دخلت وانا كل شوية ابص ف الفون لان كنت بكلم صحبتي

محمد: في اي

انا: اي

محمد: حاسك مش ع بعضك في حاجة ولا اي

انا: بتفهم ف الهكر

محمد: ازاي

انا: يعني لو حد متهكر بتعرف ازا كان اتهكر او لا

محمد: ايوا بس بتسألي ليه

انا: صحابي مش انا والله

محمد: اه بحسب

انا:  لا متحسبش... بص بقي.... *يتبع 🖇️*


اتفضلوا حضراتكم الرواية كامله واعملوا إنضمام معنا من هنا




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close