expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

بعد ما جوزي راح اخوه بيدخل اوضتي بليل ويطلب مني نعمل حاجة حرام في رمضان الحلقة الاولى بقلم هويدا زغلول

  

بعد ما جوزي راح  اخوه بيدخل اوضتي بليل ويطلب مني نعمل حاجة حرام  في رمضان الحلقة الاولى بقلم هويدا زغلول 

بعد ما جوزي راح  اخوه بيدخل اوضتي بليل ويطلب مني نعمل حاجة حرام  في رمضان الحلقة الاولى بقلم هويدا زغلول

في البدايه اعرفكم بنفسي أنا اسمي سماح عندي 30 سنه متجوزه وعايشه في بيت عيله

سماح بهدوء 
طب و هنعمل اية يا سيد انت شايف الحال بينا عامل ازاي و الدنيا غالية علينا ومش عارفين نعيش وولادك في المدارس هنعمل اية بقي 
ده غير رمضان اللي قرب

سيد 
بقولك اية يا سماح انا مش ناقص كفاية اللي انا فيه والهم اللي شايفه يا سماح سبيها علي ربنا وهو هيحلها

سماح بهدوء 
نفسي اعرف اخوك بيجيب الفلوس دي منين يا سيد شغله زيك بيجيب هو بقي الفلوس دي منين. ومعيش مراته احسن عيشة وولاده بيلبسه احسن لبس في اية يا سيد هو بيشتغل شغل تاني غير اللي هو فيه

سيد 
لا يا ستي مش بيشتغل بس كل يوم بيروح مشوار ومعرفش بيروح فين

سماح 
اخوك لو كان بيحبك بجد كان وقف جمبك وساعدك وقالك بيجيب الفلوس دي منين

سيد 
خلاص يا وليه  سبيني في حالي يجيب فلوس من مطرح ما يجيب يا سماح يلا انا قايم انام بدل ما اتخنق عليكي و ازعلك انهارده

سماح بضيق 
طيب يا خويا ده اللي انت قادر تعمله تتخانق معايا علشان خاطر بدور علي مصلحة لعيالك ماشي يا سيد وبعدها سيد دخل نام وتاني يوم كانت قاعده ماجده ومحمود اخو جوزي

ماجده 
خلاص قربنا نجيب الفيلا اللي احنا عايزنها  

محمود 
يا وليه وطي صوتك انتي عارفه الحيطان ليها ودان مينفعش كلامك ده وبعدين خفي الدهب شويه أمي كل يوم تسالني مراتك غيرت الدهب منين

ماجده 
شوف الوليه مع أن قولت ليها أنه صيني

محمود 
بقولك اي مش عايز حد يحس بحاجه اهدي 
انتي شويه بقي من اللي بتعملي ده وفي الوقت ده الباب خبط وفتح محمود وكان جوزي سيد

سيد 
ازيك يا محمود عامل اية  هتجي معايا علي الشغل ولا وراك مشوار رايحه. زي كل يوم

محمود 
لا جاي معاك لا لا جاي معاك يا حبيبي انا كنت 
لسه هنادي عليك يلا بينا يا حبيبي 
وفي الوقت ده نديت علي ماجده بصوت واطي لاحسن حماتي تسمعني

ماجدة 
في اية يا سماح عاملة دوشة ليه كدة علي الصبح

سماح 
اطلعي اقعدي معايا شوية عايزه اتكلم معاكي في حوار

ماجدة 
ايوا يا ختي هفطر العيال وهبقي اعدي عليكي يا سماح

سماح 
ياختي تعالوا افطروا انتي والعيال معانا يلا تعالي

ماجدة 
طيب خلاص طلعالك يا سماح وبعدها طلعت 
ها ياختي اول مرة يعني تبقي مستعجلة علي طلوعي كدة

سماح بضيق 
يا ختي قاعدة زهقانة و مخنوقه يعجبك تقعدي معايا شويه انت والعيال يقعدوا مع ولاد عمهم
وبعدين عايزه اشتكي ليكي من سيد 
مش مكفي طلبات بيته اقول له انزل اشتغل معاكي قولي لا اساعدك يقول لي لا اشتغل شغلانه تانيه يقول لي مش لاقي والمصاريف زادت وعنده عيل في مدارس وهو اللي فيه يتخنق عليا ويقول لي انا هقوم انام بدل ما ازعلك طب ما تشوف حل ما فيش

ماجدة 
مش عارفه اقول لك ايه يا بنت يا سماح بس هو فعلا ما فيش شغل في البلد اليومين دول ما انت عارفه الحال واقف والدنيا صعبه والحاجه غاليه على الكل

سماح بضيق 
حال ايه  صعب يا ماجده وانا مش شايفه يا اختي الذهب اللي انت لابساها ولا الاكل اللي حماتي كل يوم بتقول ان جوزك بيجيبه وهو جاي

ماجدة
يا اختي قولي الله اكبر وبعدين من امتى دلوقتي وانت بتسمعي لحماتك ما انت على طول حاطاها فوق راسك

سماح بضيق 
والله ما اقصد يا حبيبتي بس انا شايفه ان العشاء صعبه قوي مش عارفين يعيش يعني فكنت بقول لك لو جوزك يعرف كده طريق ثاني نقدر نجيب منه فلوس يا ريت

ماجدة 
ولا طريق ثاني ولا ثالث يا حبيبتي اخلصي يلا عشان ننزل لحماتك ونشوف طلباتها وبعدها نزلنا

الحما 
بخاف لما بتتجمعوا انتوا الاتنين سوا خير نازلين مع بعض يعني

ماجده 
ده المفروض تكوني فرحانه يا حماتي ان احنا بنحب بعض ودايما متمسكين ببعض

الحما 
بقولك اي يا حلوه منك ليها اخلصي وخشي 
شوفي اللي وراكي وبعدها دخلت وجه حسين اخو حماتي

حسين 
عامله ايه يا نبويه عماله اتصل بيكي مش راضيه تردي عليا ليه

الحما 
علشان عارفه يا حسين انت عايز ايه وانا مش موافقه على الكلام ده مش هتنازل ليك عن الارض

حسين 
الارض كده كده انا هاخدها بمزاجك 
ڠصب عنك وافقي تاخدي الفلوس احسن

نبويه
لما اشوف رجاله البيت هيقولوا ايه ولا انت ناسي ان انا ليا رجاله بسم الله ما شاء الله عليهم

حسين 
ماشي يا نبويه لما نشوف اخرتها معاكي ومعاه 
عيالك هتكون اي وبعدها مشي
وفي المكتب عند محمود وسيد وقال ب عصبيه

حسن بعصبية 
بقولك اية انا مش برن عليك مش بترد ليه يا سيد

سيد 
ها اصل مسمعتش التلفون

حسن 
ولله مسمعتش التلفون خمسين مرة اتصل بيك اقسملك بالله لو الفلوس ما رجعت لا اكون متصرف معاك اه هو انت فاكر نفسك ايه

سيد 
عيب كده يا حسن احنا داخلين علي ايام مفترجه

حسن 
قول لنفسك يا اخويا رمضان وبعده العيد والكل 
محتاج فلوس

سيد بعصبية 
في اية حسن مالك الله يا اخي هجبهملك هي الدنيا طارت يعني يا حسن و بعدين ما انا طول عمري بديلك ومش باخد منك دلوقتي بعد ما احتاجت جاي تهددني وفي الوقت ده قام محمود 
ووقف جمبه وقال

محمود 
هو في اية يا سيد مين ده و واخد منه كام اصلا يا سيد

سيد بعصبيه 
انت مالك انت ملكش فيه خليك في حالك

محمود بعصبيه 
اية يا عم الاسلوب ده انت اټجننت ولا اية انا بتكلم عادي و بسألك مين الراجل اية يعني لما ترد.

حسن بعصبيه 
بقولكم اية انتم الاتنين الشغل ده مش عليا بص يا سيد فلوسي ترجع احسن صدقني هخلص عليك انت فاهم وبعدين انا اللي اخدته منك كله ما يجيش قد اللي انت واخده فايريت بقي ترجع الحق لصحابه

سيد بعصبيه 
هتخلص عليا ازاي  وريني كدة انت مفكر نفسك مين. يلا دانت شحات وفلوس اية اللي واخدها منك شوية الملاليم دي مسميها فلوس اخص عليك وعلي الصحبة دي  

محمود 
اهدي بقي يا سيد الله في اية يا جدعان اغزوا الشيطان

سيد بعصبيه 
ياعم ما تدخلش في اللي ملكش فيه ربنا يهديك ابعد عني انت كمان

محمود 
طيب خلاص بس متزعلش بقي لو مسك فيك

حسن 
انا قولتلك اهو انا هاجي كمان يومين اخد فلوسي لو ملقتهمش انت حر هبنيلك اول طوبة لطريق الاخرة

سيد 
ماشي وانا مستنيك يا حسن وريني بقي هتعمل اية

حسن 
وماله هوريك يا معلم انا ماشي و لينا مقابلة كمان يومين

محمود بعد ما حسن مشي اتعصب و قال

محمود 
بقي بتكلمني كدة يا سيد اخص عليك مكنش العشم برضه دانا اخوك تحرجني قدام الناس الغريبه فيه اي جدع

سيد بعصبيه 
بقولك اية يا محمود سيبك من الكلام الفارغ ده وبعدين انت محدش قالك تتدخل هو انت كنت بتقولي علي خبياك علشان اتكلم و اقولك فيه اية خليك في حالك

محمود 
بقي كدة يا اخي انا مش مخبي حاجة ليه مش مصدقني يا سيد ولا مراتك هي السبب تلقيها هي اللي بتزن علي دماغك

سيد 
بقولك اية ملكش دعوة بمراتي يا محمود وانا وانت فاهمين بعض كويس جدا بلاش نلف و ندور علي بعض هنعمل اية في لارض

محمود 
هنعمل اية يعني

سيد بعصبيه 
هتعمل نفسك غبي دلوقتي صح. 
بقولك اية يا عم فكك من الكلمتين دول احنا عايزين نشوف موضوع الورث والارض بتاعه عمنا  نبيع الارض علشان خاطر انا عليا فلوس وعايز افتح مشروع يا محمود اديك شايف واحد عايز فلوسه وبيتي عايز فلوس اتصرف في الموضوع ده

محمود 
طب بس اصبر انت عارف رمضان داخل علينا وفاضل اسبوع علي دخوله  ومش هنعرف نعمل حاجه ولا نقنع امك يا سيد خليها بعد العيد نبيع الارض وكل واحد ياخد نصيبه يا سيد وبعدين متستعجلش كل ما نتاخر شوية كل ما سعر الارض عالي ها قولت اية

سيد 
نتاخر ازاي يا محمود انت عارف بقولك عليا فلوس ومحتاج اجيب مكروفون و اغنيها لك

محمود 
ياعم ولله بعد العيد لا نبيع الارض دي  واديك حقك متقلقش اصل عمك اصلا روحه هتطلع وياخد الارض علشان كدة احنا كدة كدة بايعين يا سيد متشلش هم كلها اربعين يوم و هنبيع الارض و نمسك احلي فلوس

سيد 
طيب يا محمود اديني ماشي وراك وهشوف هتعمل اية المهم يلا علشان نروح سوا

محمود 
لا امشي انت انا ورايا مشوار مهم كدة هعمله اسبقني انت علي البيت يا سيد وانا هخلص كدة و هبقي احصلك خد بالك من نفسك وخد بالك من حسن

سيد 
طيب يا محمود هتمشي معايا

محمود 
لا امشي انت انا ورايا مشوار يلا سلام 
خرج محمود من المكتب
وراح لمراته

محمود 
يلا بينا يا ماجدة علشان نشوف هنعمل اية

ماجدة 
يلا بينا مالك يا محمود شكلك مضايق كده ليه 
اوعي تكون زعلت مني علشان قولتك علي موضوع سماح

محمود 
مش عايز حد يعرف باللي هيحصل يا ماجدة

ماجدة 
يا خويا هو انا عيلة متقلقش انا مش هقول اي حاجة وحياة عيالنا ما هتكلم متتقلقش يامحمود سرك في بير

محمود 
انا عارف لسانك مش. بيبطل كلام و ڤضحتي علي ايديك

ماجدة 
متخفش الحاجة اللي تهم مصلحتي منطقش بيها لاي حد متقلقش يلا علشان منضيعيش وقتنا يا محمود وبعدها مشيوا

وفي الوقت ده سيد كان ماشي في الشارع وفجاة 
عربية جات بسرعة خبطته وقع علي الارض و النلس اتلمت حوليه بسرعة  وراجل قال

الراحل 
حد يطلب الاسعاف بسرعة يا جماعه 
بعد نص ساعة جات الاسعاف 
ووصلوا المستشفى

الدكتور للاستقبال 
اطلبي اهله بسرعة خليهم يجوا بسرعه الحمد لله الموبيل بتاعه بدون باسورد

الممرضه 
حاضر يا دكتور الو حضرتك مرات الاستاذ سيد احمد

سماح بقلق
ايوا انا في اية

الاستقبال 
حضرتك جوزك عمل حاډثة وموجود في المستشفى دلوقتي

سماح پصدمة 
مستشفي اية وهو عامل اية اصلا دلوقتي اتكلمي

الاستقبال 
معنديش مع الاسف اي تفاصيل بعتذر حضرتك تجي دلوقتي المستشفى وهتعرفي كل حاجه

سماح 
طيب جاية حالا وبعدها نزلت وقولت لمحمود

محمود 
اي الكلام اللي بتقولي معقول اخويا

سماح 
مش وقته ارجوك يلا بسرعه علشان نروح 
المستشفي 
وصلت المستشفى وكانت مڼهارة جدا و كانت 
حماتي ماجده حن ورانا

سماح بعياط 
لو سمحت قولي جوزي في اية طمني عليه لو سمحت

الدكتور
مع الاسف يا مدام الاستاذ سيد جه متاخر علشان كدة هو ڼزف كتير البقاء لله وحده

سماح پصدمة 
انت بتقول اية  انت لا طبعا اكيد انت غلطان 
لا يمكن يكون حصل كده

الدكتور 
اسف يا مدام دي الحقيقة شدوا حيلكم

سماح بعياط
لا مستحيل مستحيل هعيش ازاي من بعدك يا سيد وفضلت اعيط وحماتي قالت

نبوية بعياط
يا حبيبي يا ابني حصل ازاي ده بس ياربي

محمود 
ربنا يرحمك يا سيد معقول يكون .......

في العزاء بتاع سيد الكل كان قاعد وبعدها 
دخل عمهم حسن وفي الوقت ده حماتي وقفت وقالت

نبوية بعصبية 
انت اية اللي جابك هنا اتفضل امشي من هنا
مش عايزين عزا منك ابدا

حسين 
ليه كدة بس يا نبوية انا بعمل الواجب يا اختي عيب كدة برضه مهما يحصل انا وانتي هنفضل اخوات ولا اي

نبوية 
انت متعرفش حاجه عن العيب يلا امشي من هنا انا مش عايزة اشوف وشك

حسين بعصبية 
الله هو سكتناله دخل بحماره في اية يا نبوية ما تتلمي انتي بتطرديني وبعدين انا عملتلك اية علشان تقابلني بالمنظر ده. يا. نبوية في اية مالك. 
هو اللي بيتكلم في حقه يحصل فيه كده ولا اي

نبوية 
حق اي اللي انت جاي تتكلم عنها  انت و الارض الفقر انا مش. هبيعها اتفضل غور من هنا

محمود 
اهدي يا اما مش كدة اهدي يا خالي لو سمحت

حسين بهمس
امك بتقول انها مش هتبيع الارض يا محمود 
وانا مش هسكت انت فاهم ولا لا

محمود 
ملكش دعوه بيها انا هتصرف انا يا خالي روح بقي انت علشان ترتاح و خلاص وانا كام يوم كدة و هكلمك يا خالي الوقت مش وقته خالص اللي انت جاي تتكلم فيه ده

حسين 
ماشي يا محمود مستني مكالمتك السلام عليكم

نبوية 
كنتم بتتودوا في اية يا محمود انا شكه أن 
هو اللي عمل كده

محمود 
مفيش حاجه ياما احنا في العزاء عيب كدة بقي الناس قاعدة هدي الدور يلا و روحي يا ما عند الناس شوفيهم عايزين يشربوا حاجه كدة ولا كدة

نبوية 
طيب بس اللي في دماغك مش هيتعمل يا محمود والارض مش هتتباع

محمود 
زي ما انتي عايزة وراحت حماتي اقعدت تاني

وفي الوقت ده راحت ماجدة وقالت 
بقولك يا محمود هو  احنا  هنعمل اية كدة هنوقف شغلنا ولا اية والظروف والالتزامات والفلوس اللي محتاجينها يا محمود واخوك اللي راح ده

محمود 
انتي شايفة ان ده وقت مناسب علشان نتكلم الكلام ده يا ماجدة

ماجده 
احنا علينا اقساط الفيلا يا اخويا طيب سبني 
انا اروح اشوف مصلحتنا والحي ابقي من اللي راح برضه

محمود 
امشي من هنا دلوقتي انا مش ناقصه خالص 
وفي الوقت ده انا كنت  واقفة عامله اسمع كلامهم و مش فاهمة حاجة وبعدها قولت

سماح باستغراب 
هما يقصدوا اية و اية علاقة سيد بالموضوع في 
حاجة مش فهماها اكيد لو في حاجه تخص سيد انا هعرفها  ولقيت حماتي جت جمبي وقالت

نبوية 
انتي كمان سايبة الناس وواقفة هنا بتعملي اية يا بت روحي الناس جاية تعزي

سماح 
طيب يا حماتي هروح اهو بعد ما  العزاء خلص  بيوم نزلت عند حماتي وقولت

سماح 
انا هروح اقعد انا وعيالي شوية في بيت ابويا

نبوية 
روحي  زي ما انتي عايزة انا مش قادره 
اتكلم مع اي حد في حاجه بس اعملي حسابك 
اول يوم رمضان لازم تكوني هنا وبعدها مشيت وفتحت ليا مرات ابويا

سماح
ازيك يا مرات ابويا

مرات الاب
ازيك يا سماح عاملة اية
بس اية الشنط دي يا بت يا سماح انتي ناوية تقعدي هنا ولا اية

سماح بدموع 
ايوة يا مرات ابويا بصراحه مش عارفه اقعد في الشقه خالص وجوزي مش فيها

سعاد بعصبيه 
ايوة يا مرات ابويا هو اية اللي ايوة يا بت ليه يا ختي هو انا هخليكي تقعدي هنا انتي وولادك و بعدين هو انا هربيلك عيالك ولا اية خدي بعضك و تروحي لحماتك علشان انا مش هقدر استحمل 
دوشة العيال والكلام ده

سماح بدموع 
لو سمحتي يا مرات ابويا انا لو روحت هناك هتمرمتط انا و عيالي الله يخليكي و بعدين هما مش بيعملوا اي دوشة ولا اي حاجه ليه. بقي مش عايزنا

سعاد
بقولك خدي عيالك و مع السلامه يلا على بيت حماتك يا سماح يلا

سماح بدموع 
حاضر يا مرات ابويا يلا يا ولاد وبعدها مشيت وهي قالت

سعاد 
هو انا ناقصة بلاوي انا كمان

حماتها نبوية
اية اللي رجعك يا ختي 
قولي قولي مرات ابوكي طردتك انتي و العيال

سماح بدموع 
ايوة يا حماتي

نبوية 
اه طب يا ختي اطلعي شقتك طلعي الهدوم وو الحاجة دي و نزلها

سماح بدموع 
حاصر بس هو فيه حاجه يا حماتي ولا اية

نبوية 
يا اختي اسمعي الكلمة هو لازم تسالي يا سماح اخلصي هي مش نقصاكي

سماح بدموع 
حاضر يا حماتي حاضر يلا يا ولاد

امير 
حاضر يا ماما وطلعنا شقتهم و نزلت سماح

سماح 
قوليلي يا حماتي عايزني في اية

نبوية 
بصي بقي يا سماح من هنا و رايح هتنزلي كل يوم الساعه سته الصبح تخلصي شغل البيت و التنضيف فاهمة

سماح 
بس انا كدة كدة كنت بنزل يا حماتي مكنتش بتاخر يعني بس ليه سته الصبح يعني

نبوية 
بقولك اية اسمعي الكلام ده علشان انا مش هعيده تاني و احتمال اصلا تنزلي تقعدي معايا تحت علشان اجر الشقة اللي فوق و تقدي تخدمني يا سماح ورمضان داخل علينا ياختي وعايزين فلوس

سماح بدموع 
بس انا مش خدامة يا حماتي و بعدين ما ماجدة تنزل تساعدني

نبوية 
ماجدة هتنزل برضه تعمل معاكي يلا روحي اغسلي المواعين كدة و ظبطي الدينا دي و انا شوية وجاية

في بيت حسين كان قاعد مع مراته 
ومراته قالت

نوال 
يعني اختك قالت مش هتبيع ازاي بقي ابنها يبيع يا حسين مش فاهمة

حسين 
انا مليش دعوة يا نوال بكلام اختي انا كلامي مع ابنها هو اللي هيعمل البيع ازاي بقي دي مش بتاعتي يا نوال

نوال 
يا خويا الواد محمود ده داهية لوحده انا خاېفة يعمل لعبة كدة ولا كدة يا حسين

حسين 
مش عليا داهية علي نفسه و بعدين يا خايبة انتي مش عارفة قيمة جوزك دا انا اضحك علي بلد بحالها يا بت

نوال 
عارفة بس كمان بقي متنساش محمود ماية من تحت تبن اما سيد كان غلبان و يضحك عليه

حسين 
ملكيش انتي دعوة سبيني اتصرف يا نوال يلا قومي بقي حضري لقمة نكولها

نوال 
طيب يا خويا حاضر وعدا اسبوع  لقيت حماتي بتقولي

نبوية
بت يا سماح بقولك

سماح بتعب
نعم يا حماتي

نبوية 
دار الافتاء قال ان بكرة هيبقي رمضان يعني هنتسحر بليل يا بت يا سماح

سماح بتعب
ماشي يا حماتي انا هطلع شقتي بقي لاني تعبت

نبوية 
هو انا جاية اقولك علشان تقوللي هطلع شقتي ولا اية يا سماح بقولك رمضان بكرة يبقي لازم نجهز الحاجة و نظبطها علشان الفطار بكرة

سماح بتعب 
ارحميني بقي يا حماتي بقالك شهر مشغلني مرمطون انا تعبت و مبقتش قادرة استحمل

نبوية 
ليه يا ختي هو انا بطلب المستحيل يا سماح ولا اية اتعدلي كدة و قولي اتعدلت و خلصي الشغل  في اوض متنضفتش يلا يا اختي وانا شوية وراجعة

سماح بتعب 
حاضر يا حماتي حاضر

الحما
اعملي حسابك يابت الناس كلها في رمضان 
بتودي لليتما فلوس عايزه عيالك يكونوا عندي الفتره دي

سماح 
يالهوي يا حماتي عايزه عيالي تشحت

الحما 
ياختي المال مال الله بطلي اللي بتعملي ده وبعدها خرجت  حماتي من المطبخ وانا قولت

وسماح قالت 
ربنا يرحمك يا سيد كنت مانع عني كل الپهدلة دي

وطلعت حماتي عند سلفتي وقالت  
ها يا ماجدة مش ناوية تنزلي تساعدي سماح علي التنضيف تحت وتجهيز حاجات رمضان انا شيفاكي يعني لا بقتي بتنزلي ولا تطلعي قولت اطلع ليكي انتي بقي

ماجدة 
فتحت الدرج و طلعت منه فلوس وقالت 
بقولك يا حماتي تاخدي الفلوس دول و تنسيني خالص في حكاية التنضيف دي يا حماتي وليكي عليا كل شهر اديكي زيهم ها قولتي اية يا حماتي

نبوية بخبث
كام دول يا بت

ماجدة 
دول 500 جنية يا حماتي وحياتك عندي علشان تعرفي معزتك عندي عاملة ازاي كل سنه وانتي طيبة بقي رمضان

نبوية 
وانتي طيبة يا اختي 
حلوين يلا فوتك بعافية وفي بيت ابويا 
كان قاعد مع مراته وقالت

الاب 
البت سماح كلمتني و كانت صعبانة عليا اوي يا سعاد

سعاد 
بقولك اية يا احمد اللي انت بتفكر فيه ده مش هيحصل انت فاهم ولا لاء يا اخويا و بعدين انا مش ناقصة زحمة في بيتي و دوشة

الاب
ليه كدة بس يا سعاد يعني لو كانت نهي بنتنا كنتي قولتي كدة

سعاد 
بس يا اخويا الشړ بره و بعيد بنتي ربنا يخلي جوزها ليها وعيالها يارب بلاش كدة و بعدين رمضان بكرة احنا بنكفي نفسنا اكل و شرب بالعافية هتروح تجيب بنتك و ولادها كمان ليه يعني

الاب 
خلاص انا بس صعبان عليا بهدلتها عند حماتها

سعاد 
ده دلع بنات ما كلنا يا اخويا حمواتنا بهدلونا وخدمنهم بنتك علي راسها نقش حنة يا خويا

الاب 
لا يا سعاد مش علي راسها نقش حنة ولا حاجه بس بلاش الكلام اللي يضايق ده متنسيش دي بنتي يا سعاد

سعاد بضيق 
طيب يا خويا متضايقش علشان ست الحسن و الجمال ماشي انا ساكتة اهو

وفي شقه محمود كان قاعد مع مراته ماجده وقال
محمود 
كل سنه وانتي طيبة يا ماجدة بكرة رمضان

ماجدة 
وانت طيب ها الفيلا عاملة اية دلوقتي

محمود 
يا بنتي قولتلك متساليش عليها تاني الله  احسن حد يسمعك لما تبقي تخلص ساعتها ابقي اسالي 
الحيطان ليها ودان

ماجدة 
طب بلاش دي الشغل هتعمل فيه لقيت اللي هو عايزة يا محمود ولا لسه

محمود 
ولله لسه يا ماجدة ومش هعرف هجبهاله منين دي يا ماجدة الموضوع كبير و صعب يا ماجدة مش سهل

ماجدة 
طب ما تشوف كدة حد يكون محتاج و اكيد هيوافق علي اللي انت عايزه

محمود 
هشوف بس كمان عايز حد بعيد عني هو انا يعني هروح افضح نفسي

ماجدة 
فكر انت بس علي مهلك و ساعتها ربنا هيفتحها في وشك

محمود
يارب يا اختي يارب

ماجدة 
بقولك خالك كلمك

محمود 
ايوة يا ستي كلمني وانا عمال اجل اجل وهو مش ساكت

ماجدة باستغراب 
طب انت بتاجل ليه يعني يا محمود انت مش كنت محتاج الفلوس. و عايزها و طبعا ده فلوسه جاهزة اية اللي مانعك

محمود
الارض دي خالي عاوز يبعها ليا 200 الف جنية يا ماجدة و الارض دي سنه ولا اتنين و هتلقيها 
سعرها عالي اوي و المستفاد مين عمي لانه هياخدها مني 200 الف رغم انها تساوي كتير و كنت هجيب واحد يفصلها بس كنت عايز اجل الموضوع ده سنه ولا حاجه

ماجدة 
تلقيه هو كمان مستعجل علي الشراء قبل ما السعر يعلي يا محمود

محمود بابتسامة 
طبعا يا ماجدة انتي هتقوليلي ده خالي ده في خبث الدنيا كلها بس يلا مش هخليه ينول اللي في باله الا بمزاجي يا ماجدة

ماجدة 
طبعا يا حبيبي انا واثقة فيك وو عارفة كويس اوي ان محدش قدك و انت عارف انت بتعمل اية بظبط وحاول تلقي طلب الجماعة علشان متخسرش شغلك يا محمود

محمود 
اخسر اية انتي مچنونة ولا اية لا طبعاً انا مستحيل استغني عن الشغل ده هو اللي نقلنا النقله دي يا ماجدة تقولي اخسر و مخسرش

ماجدة 
طيب بقولك اية ما تجيب الفين جنية علشان اجيب حاجه رمضان

محمود 
مش كتير يا ماجدة لمي ايدك شوية

ماجدة 
كتير اية في الغلي ده يا محمود انت كدة هتجيب كمان علي القد

محمود 
طيب يا ستي خدي الفين جنية اهم و متطلبيش فلوس تاني

ماجدة 
طيب يا اخويا

محمود 
الا امي يعني مبقتش تخليكي تنزلي ليها اية السبب

ماجدة بضحكة 
اصل كيشتها 500 جنية علشان تحل عني و متطلبنيش انضف مع سماح تاني فاطبعا مش هترفض الفلوس اللي هدهالها وخدتها و مشيت

محمود 
بتضحكي علي امي بالفلوس انتي دماغك دي متكلفة يا ماجدة

ماجدة بابتسامة 
اتعلمت منك يا حبيبي وفي شقه حماتي 
كنت في المطبخ ودخل امير ابني وقال

امير
اية يا ماما كل ده مخلصتيش يا ماما انتي تعبتي بقي كفاية كدة حرام عليكي

سماح بدموع 
معلش يا حبيبي ڠصب عني يا امير مش مهم انا اصلا قربت اخلص وفي الوقت ده تلفوني 
رن ولقيت محمود اللي علي التلفون

سماح 
اي ده محمود متصل بيا واحنا في بيت واحد

محمود 
بقولك اي اطلعي شقتك دلوقتي عايزك بس من غير نا أمي تعرف

سماح 
وعايز اي مني يا محمود

محمود 
لما تطلعي هقولك انا نزلت ماجده و قولتها 
ان خارج اطلعي بسرعه بقي ولقيت 
ماجده داخله وبتقول



الفصل الثاني من هنا




تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close