رساله غيرت حياتي الحلقه الرابعه والاخيره بقلم دعاء حجاج حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات - النجم المتوهج The glowing star

بحث هذه المدونة الإلكترونية

Translate

المتابعون

2024/02/04

رساله غيرت حياتي الحلقه الرابعه والاخيره بقلم دعاء حجاج حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رساله غيرت حياتي الحلقه الرابعه والاخيره بقلم دعاء حجاج حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رساله غيرت حياتي الحلقه الرابعه والاخيره بقلم دعاء حجاج حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


_نغم شافت جان اديرت عالطول وخدت نفس عميق وقالت:انا لازم أمشي فورا وفجاه حد حط ايدو على كتفها ٠٠

لتلتفت نغم ليا ٠٠٠٠٠٠جان:مرحباا

نغم كانت في حاله صدمه ومش عارفه تقول اي

_انتى كويسه ؟؟ انا جان من امريكا اللى كلمتك ٠٠٠٠٠جان كان بيتكلم ونغم ولا هنا ٠٠٠٠وفجاه فاقت من عالمها

_انتى مش هي يعنى انتى خرسه ؟؟

لترد نغم اخيراا وقالت:لا انا هي بس معلش كنت مصدومه شويه ٠٠٠٠٠٠ليرد جان:مصدومه من اي ؟؟

_لا ولا حاجه ٠٠٠٠

_جان بيه الشنط في العربيه برااا ٠٠٠

_تمام شكرا اوى !! انتى هتفضلى واقفه كتير مش يلااا

نغم اتحركت عالطول وبالفعل ركبوا العربيه ومشوا

_انا معجب اوى بأفكارك

_شكرااا٠٠٠٠٠جان:صحيح انتى ليه مهتميه بموضوع التنمر ؟؟

_يمكن عشان عايشه الدور ده !!

_بس انتى حلوه !!

_وقف العربيه ٠٠٠٠٠٠جان باستغراب :ليه

نغم بعصبيه:بقولك وقف العربيه !!٠٠٠٠٠بالفعل العربيه وقفت ونغم نزلت منها وجان نزل وراها وقال:انا قولت حاجه غلط ؟

_انا غلطانه اوى انى فكرتك هتساعدنى بس لا طلعت زيهم بالضبظ ٠٠٠٠جان مسك أيدها وهي بصت على ايدو بصه و”حشه ٠٠٠جان ساب أيدها عالطول وقال:طب ممكن تقوليلى انا غلطت في اي ؟؟

_انت اتمس’خرت عليا !!

جان باستغراب:اناااا ٠٠٠٠بصي انا مش عارف انا قولت اي فممكن تقوليلى انا قولت اي ؟؟

_نغم بارتباك:انت قولت انى حلوه مش ده تريقه

_😳😳٠٠٠٠٠تريقه !!

_صحيح من أمريكا بس تفكيرك زيهم ٠٠

_وانتى عايزه ازاى موضوع التنمر ينتهى وانتى بتتنمري على نفسك !!

_تقصد اي ؟؟

_اقصد يا انسه ٠٠٠٠

_نغم

_اقصد يا انسه نغم انك بتقولى كده على نفسك ازاى الناس مش هتقول كده وبعدين الثقه بالنفس مهمه جدااا

_انت مش عارف انا بعا”نى قد اي بسبب موضوع التنمر ده

_على فكره الحلوه حلوه روح وليس الشكل بتقولها كده بردو في مصر صح

نغم ابتسمت وهزت رأسها وقالت:ايوه

_بقولك اي انا سمعت عن الكشري المصري فحابب اجربوا وبعدين نتكلم في المشروع اي رايك ؟؟

نغم هزت راسها وقالت:تماام ٠٠٠٠٠جان فتح ليها الباب وركبت وهو ركب أيضا ومشوااا ٠٠٠٠

⁦✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

_يعنى اي مش لاقينها؟؟

_والله يا خالد بيه دورنا عليها كتير مفيش اثر ليها خالص

_اازاى مالهاش اثر اي فص ملح ودأب ؟؟

_طب نعمل اي يا خالد بيه ؟؟

خالد قفل التليفون وقال:تعملوا اي وربنا ما هر”حمها بس تقع في ايدي بس

_في اي يا خالد مالك ؟؟

_مش لاقيها يا حازم البت فص ملح ودأب

_طب هتعمل اي ؟؟

_مش عارف بس حاسس انها قريبه اوى مننا

{فعلا نغم كانت على قصادهم بالضبط }

_ياااا الكشري ده حلو اوى !! نغم كانت مستغربه اوى على جان وقالت:انت متاكد انك أمريكى ؟؟

_تحبي تشوفي جواز السفر عشان تتأكدي !!

_اصلا انسجمت مع الاكل المصري عالطول

_على فكره انا بعرف اطبخ كويس وكنت بعمل بحث على الاكل المصري على جوجل

_انت مش ملاحظ انك مهتم اوى بالثقافه المصريه

_اوى٠٠٠

بعد مرور ربع ساعه نغم وجان كانوا ماشين على البحر ٠٠

_وانتى بقا عايزه ازاى افكار الناس تتغير اتجاه الشخص اللى بيعا”نى من نقص ٠٠٠


_مش كل الناس كده بس في بعض الناس ممكن تجر”حك اوى بكلامها وممكن في اي وقت تنت’حر بسببهم انا اكبر مثال بعا’نى اوى من الموضوع ده

_طالما انتى بتعا’نى وزعلانه من كلام الناس الأطفال يعملوا اي وانتى عارفه الاطفال ميعرفوش يعنى اي تنمر ومع ذلك بيتنمروا على بعض ٠٠

_مش قصدي انا اقصد مش شرط يكون الإنسان و’حش عشان يتنمروا عليا في ناس عندها اعاقه ذهنياً

_بس دول ليهم مدرسه خاصه لوحدهم

_اخدت نفس عميق وقالت:طالما عندك رد على كل حاجه بقولها نزلت مصر ليه ؟؟

جان ابتسم وكانت ابتسامته جميله جداااا وقال:تفكيرك ممتاز بس انا عايزك تبصي على الكوبايه المليانه مش نصها بتقولها كده في مصر صح ؟؟

_اممم٠٠٠٠٠٠٠٠جان:يعنى اقصد مش انتى لوحدك كده

_يعنى اي نسيب الناس تتنمر على بعضها

_بصي انا عندي حل لمشكلتك ده اي رايك نعمل جروب ويكون بعنوان لا للتنمر ويكون توعيه للناس

_حاولت ومالقتش اهتماااام

_طب اي رايك ننزل موضوع التنمر في أول صفحه من الجرائد والمجلات

_وده ازاى بقااا

_يا بنتى انا أمريكا بس مصري بردو

_انت مصري ؟؟

_مش قصدي ما انا قولتلك مهتم اوى بالثقافة المصريه

_تمام ممكن سوال بعد اذنك حضرتك

_طبعاا

_ازاى هتنزل موضوع التنمر ده في المجلات والصحف انت صحافي!!

_ايوه انا صحافي تصدقي نسيت اقولك

_بجد ٠٠٠

_هكون بهزر يعنى انا عارف اعلاميين هنا في مصر تعرفت عليهم من خلال الإنترنت ممكن نعمل لقاااء عن التنمر مع واحد منهم وتقدري تقولى رايك وهتكونى اكبر مثال لاي شخص عايز يواجه المجتمع ده ٠٠٠

_تماام

تسريع للأحداث جان اتفق مع اعلامى بالفعل وهيعملوا لقاء

_اي جاهزه

_انا هطلع على الهوا

_لا هتطلعى على راسي ٠٠٠٠نغم:انا متوتره مش ناقصه توتر اكتر من كده !!

_اي يا جان جاهزين ٠٠٠

_اه يا يوسف ابدااا

بالفعل بدأ لقاء ونغم كانت قاعده وخايفه اوى خصوصا انها على الهوا وقدام كل الكاميرااات

جان بص لنغم واخد نفس عميق بمعنى أنه عايز يقولها اهدي $اللقاء$

_اهلا وسهلا بيكم في حلقه جديده من برنامجكم المفضل لحظه بلحظه النهارده مش هنتكلم عن اخبار مصر النهارده هنتكلم عن موضوع مهم جداا ومنتشر اوى موضوع التنمر بعد انتشار الموضوع ده قله الثقه عن الشخص المتنمر والتنمر عند الإنسان انواع كتير منهم عايز يعيش لوحده منعزلآ عن الناس ومنهم يرغب في الانتحا”ر واكبر مثال معنا النهارده الانسه نغم خالد الدسوقي ٠٠٠لتسلط الكاميرا على نغم

والكل شافها في التليفزيون بمعنى اصح اللى جر”حوها ووالدها أيضا كان في حاله صدمه

_ممكن تروي قصتك للناس والمعا”ناه اللى عيشتيها

نغم خدت نفس عميق واتخيلت والدتها المتو”فيه وبتقولها

_قولى يا نغم احكى للناس ده فرصتك ممكن متكررش تانى قولى يا بنتى ٠٠٠

_انسه نغم حضرتك معايااا

نغم:ايوه معاك

_ممكن تروي قصتك للناس

_انا نغم خالد الدسوقي عندي ٢٦ سنه مقدرتش اكمل تعليمى بسبب ظروف خاصه٠٠٠ موضوع التنمر بدأ معايا وانا عندي عشر سنين لما عملت حادثه عملت على تشويه وجهى ووفا”ه ماما ساعتها بدأت الناس تتنمر واللى وصفنى بالمنحو”سه والو”حشه والمجنو”نه بسبب شكلى حرفيا انا كنت بتقطع كل يوم من كلام الناس

_احنا اكتشفنا أن والدك عايز يجوزك واحد في عمره وكان من ضمن الناس واكبرهم بيتنمروا عليكى الكلام ده صحيح

_الدموع نزلت من عين نغم وقالت:مش صحيح بابا طول عمره كان سند ليا والخبر ده كاذب

والد نغم كان مكسوف اوى من نفسه والدموع نزلت من عينه٠٠٠

_تحبي تقولى اي للناس يا نغم عشان وقت البرنامج قرب يخلص


_احب اقول للناس أن خلق ربنا كلوا حلو ونفسى وجهه النظر تتغير اتجاه اي شخص مش كامل ٠٠٠

_اعتقد أن رساله نغم وصلت وباختصار بلاش التنمر احنا دوله متعلمه ومتنسوش أن احنا اول دوله قامت لما الكون كان ترا”ب ٠٠٠

$بعد مرور أسبوع $

الحلقه عملت نسبه مشاهده عاليه وتفاعلت الناس مع الحلقه

_نغم ٠٠

_بابا ٠٠٠٠

_انا اسف يا بنتى

_متعتذرش يا بابا ٠٠اخدها في حضنوا وقال:انا غلطت في حقك اوى ٠٠٠

_متقولش كده انت والدي اللى ماليش غيرو في الدنيا٠٠٠

_تعالى نرجع بيتنا يا نغم

_بس ده مبقاش بيتنا يا بابا

_ده كانت خطه منى عشان اخد منك فلوس اقدر اجيب ** انا اسف اوى

_خلاص يا بابا اللى فات ما”ت خلينا في الحاضر والمستقبل ٠٠


نغم رجعت بالفعل والناس كلها كانت منتظره ومنهم اللى كان حاطط وشه في الأر”ض خجلا منها

_الكل اعتذر منها وهي قالت:انا مش هدفي حد يعتذر منى انا كل هدفي بلاش التنمر عشان بيا”ذي صاحبه ٠٠٠

الكل صفق ليها واحدهم:انت عندك بنت يا خالد تتوزن بالدهب واحنا غلطنا في حقها وبنعتذر كلنااا

_طب بمناسبه اللى حصل ده اي رايكم في وليمه كده !!

الكل ابتسم وبالفعل عملوا وليمه وساد الحب بينهم ٠٠٠

$في المساء$

نغم كانت قاعده في اوضتها وبتفتكر جان اللى ساعدها وفتحت الاب توب ولقيتو متصل بعتت ليا

{اولا شكرا اوى من غيرك مكنتش وصلت صوتى للناس بس انا زعلانه منك ازاى تسافر من غير ما تقولى }

بعت ليها وقال

{على فكره انا مش مسافر بس الظاهر الشهره نسيتك مين ساعدك }

نغم زعلت وقالت

{انا اسفه اوى من كتر الفرحه نسيت الدنيا كلها }

جان رد عليها:

{اطلعى براا }

نغم طلعت ولقت جان قاعد مع والدها

_انت بتعمل اي هنا وازاى بتكلمنى وانت هنا ؟؟

_تعالى يا نغم ٠٠٠جان طلب ايدك

_اي ؟؟

جان قام وقال:اي رايك ؟؟

نغم بصت لوالدها اللى ابتسم وهي بصت في الأرض وقالت

{بس انت كا”فر لا لا اقصد مش مسلم }

_شوفت يا عمى بتتنمر اها وعلى فكره بقا انا مسلم ومش كل الامريكين زي ما انتى مفكره

_بس انت اسمك جان ازاى مسلم

_ما التركين اسميهم غريبه وبغض النظر مسلمين خلاص يا نغم وصلت كده عن اذنكم

_انا موافقه بس على شرط

_شرط اي ؟؟

_اقعد هنا في مصر

_وانا موافق !!

_الف مبروك يا ولاد !!

_الله يبارك فيك يا عمو !!

$$بعد مرور أسبوعين تقريبا $$

نغم انخطبت لجان وفجاه ٠٠٠٠

_فين بيت خالد الدسوقي لو سمحت ٠

_امشي قدام وعلى ايدك اليمين هتلاقي ٠٠٠

بالفعل راح الشخص على بيت خالد الدسوقي وخبط على الباب

خالد فتح الباب وقال:اهلا وسهلا اتفضلوا

بالفعل دخلوا وقال أحدهم:انا المخرج جلال الدين البكري وعايز اقابل بنت حضرتك

_نغم بنتى !!

_ طب ثانيه واحده ٠٠٠خالد دخل عالطول اوضه نغم وقال:نغم نعم في ناس برا عايزينك !!

_ناس وبرااا

_ايوه قومى غيري هدومك عالطول ٠٠٠٠بالفعل نغم قامت وغيرت هدومها وطلعت

_تعالى يا نغم ٠٠٠

_اخبارك اي يا انسه ؟؟

_الحمدلله

_بصي يا انسه انا محتاجك معايا اقصد عايزك تكونى مذيعه في أشهر قناه عربيه وانا هسيب ليكى الحريه انك تختاري موضوع البرنامج

نغم بابتسامه وقالت:لا للتنمر٠٠٠٠٠٠

انا عملت الاسكريبت ده بهدف واحد بلاش التنمر حتى لو بكلمه صغيره خلوا الحب هو عنوانكم في الحياه 💙٠٠٠٠٠

﴿ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَن يَكُونُوا۟ خَيْرًا مِّنْهُمْ 💙 }

تمت



بداية الروايه من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا



 
close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS