أعلان الهيدر

2023/11/18

الرئيسية رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية فجر الشاهين الحلقة الأولى

شاهين كنت فين ياحيلتها قالها شاهين وهو يضع قدميه على الطاوله امامه واضع قدم على الاخرى..

خالد وقد كان في حالة سكر شاهههيين ود عمي..وحبيب ابوياا عامل ايه..

نهض شاهين وامسكه من ذراعه انت رجعت للعك بتاعك تاني..

خالد بوهن هو في اجمل مالعك ياود عمي جرب مره ومش هتهمله واصل..

امسكه من ثيابه بعنف ابن سليم الجبالي بقي مخمور طول الوقت عايز الناس تقول علينا ايه..

خالد افلت نفسه كفايه انت العاقل بالعيله دي .. عادي العيله فيها الصالح والطالح اني بقى الطالح شيلني من نفوخك ياود عمي..

صفعه ليسقط ارضا سمع صرخات والدة زوجه عم شاهين اللهي تتقطع يدك اللي مديتها عليه..

ابتسم شاهين خدي ولدك من وشي بدل ماادفنه مطرحه واما يفوق ابقى عقليه يا مرات عمي عقليه بدل منتي تعبي نفوخه بالغل والكره ناحيتي..

ليغادر تاركا اياها تدعي عليه..ربنا ياخدك ياشاهين عاوز تقتل ولدي وتخلص منه مش كفايه ضحكت على ابوه وخدت كل حاجه منه قبل مايموت ربنا ياخدك قادر ياكريم..

تجاهلها واكمل طريقه الى غرفته..

ليجد زوجته وطفله النائم..

ليجدها تبكي..

شاهين نفخ بضيق بتبكي ليه دلوك..

عبلة عاوز تتجوز ياشاهين عاوز تكسرني وتجبلي ضره…تهون عليك مراتك وام ابنك..هانت عليك العشره

شاهين الجوازه دي لازم تتم وانتي عارفه ليه عشان كده متصدعيش دماغي عاد..

عبله و اني مش موفقه ولا رضيه عالجوازه دي..

شاهين عنك ماوفقتي لو معجبكيش الحال ابقى روحي بيت ابوكي.واه مش هنام هنيه عشان ترتاحي بقى..

امسكت يده هتهملني ياشاهين واني مكسورة الخاطر اني بحبك ومش هاين عليا وحده تشاركني بيك..

اني مش حاجه تملكيها عشان وحده تشاركك بيا اني شاهين الجبالي كبير عيلة الجبالي والجوازه دي عشان العيله كلها مش عشان كيفي ولا مزاجي..اني اخر حاجه بفكر فيها هي الستات..

عبله بس اني مش..

شاهين انتي تقفل خشمك واصل واه سايبهالك مخضره..

***********◇◇◇◇◇◇***********

فجر مش هتجوز يمه مش هرمي روحي الرميه دي..عشان جوزك يرضى

والدة فجر اشششش اسكتي اسكتي هيسمعك…

فجر بانفعال مايسمع يمه مايسمع اني مش هتجوز عشان هو عايز يخلص مني..هو اني مش بته والا ايه..

لياتيها صوته الخشن ومين اللي خد مشورتك بالجوازه.

انتفضت برعب وهي تنظر اليه برعب..

عبد الجليل هااا بقى عايزه تقولي ايه..سامعك

والدة فجر برعب استهدى بالله يابوي سليم البت لسه صغيره وهتوافق مش كده يافجر مش كده يابتي ..

فجر بخوف وهي ترتجف قالت بتلعثم لللاااا ييمه مش موافقه..صفعها لتسقط ارضا..

والدة فجر استهدى بالله يابو سليم…هي موافقه موافقه ..دفع زوجته لتسقط ارضا متتدخليش مابينا واحد وهيربي بته عشان لسانها متبري منها..

لينهال عليها بالضرب حتى تعب وتركها مرمية تملأ جسدها الكدمات والدماء..

نظر لزوجته ليقول بتحذير اسبوع وهتكون ببيت جوزها عقليها وبلاش عند..وفهميها هتعمل ايه مع جوزها لا يمين بالله لادفنها حيه…

والدة فجر حاضر ياخويا حاضر اللي انت رايده هيكون …

*******◇◇◇◇◇◇********

بعد مرور اسبوع…

في حجرتها في منزل شاهين

كانت تجلس وهي ترتدي فستان زفافها دموعها تملأ وجنتيها في منزل غريب عنها وقد اصبحت زوجه لشخص الجميع يتحدث عن جبروته وقسوته..

انتفضت عندما سمعت صوت باب الغرفة يفتح..

عبله كيفك ياضرتي..

خوله زوجه عم شاهين منورانا يابت عبد الجليل الزناتي..

لا تعلم مالذي يحدث ولما هؤلأء النساء هناا.

عبله مش هتوريني جمالك طلتك يا بت الزناتي ..

ابتعدت فجر عنهم بخوف لتلتصق بالنافذه…

والاخريات يقتربن منها..

صعقن فور سماعهن صوته الخشن بتعملووا ايهه هنيه..

خوله زوجة عمه عاويدنا يا شاهين..هتمنعنا عن عوايدنا

شاهين عويدكم اللي هي ايه بقى..

عبلة الدخله البلدي ياابوي سيف..

ابتسم بجانب شفتيه بسخريه واني لما اتجوزتك عملنا الدخله البلدي دي..

تلعثمت الاخرى..

ليهدر بهن دقايق لو لمحت وحده فيكم هنيه هطين عشتها ليهدر بهن يلاااا…

لتنتفض فجر خوفا منه ويسرعن الاخريات بالمغادره اوقف زوجه عمه..

استني يامرات عمي اقترب منها وهمس لها الحق انك تهتمي بولدك الصايع وتعقليه بدل ماتنشغلي باللي مالكيش فيه..

لتغادر الاخرى بغيظ.

نظر الى فجر ليجدها تلتصق بالنافذه بخوف وجسدها يرتجف..

جلس ببرود دون التحدث اليها ..

نظر اليها مطولنا . والاخرى تجمدت مكانها..

شاهين هتفضلي كده كتييرر ..

فجر …..

شاهين تعالي هنيه قربي..

فجر لم تتحرك من مكانها..

نهض شاهين واقترب منها ليقول بتحذير لما شاهين الجبالي يقول حاجه تتنفذ طوالي فهماني يابت الزناتي..

هزت رأسها بخوف

شاهين عظمك.طري للدرجادي .. خوفوكي حرمني..مش طالعه لابوكي قلبه قوي ومايهابش حد

فجر…

شاهين انتي لازمن ولابد تجمدي كده عشان هتشوفي كتيير قوي دي اقل حاجه..عندهم عشان تعمري هنيه

فجر …

شاهين نزع طرحتها ليجد وجهه بريء ملائكي ..فتح فاهه بصدمهومن جمالها والاخرى لم ترفع نظرها اليه

شاهين بسخريه كنت فاكرك كيف وجه ابوكي.. بس بسم الله ماشاء الله كيف القمر دنى ليطبع قبلة على جبينها لكنه صدم عندما سمع صوتها المرتجف …..

يتبع….

الفصل التالي :

____________________________ـ

رواية فجر الشاهين الحلقة الثانية

رواية فجر الشاهين .................بقلم نورة عبدالرحمن

======================ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة الثانية

-----------------ـ

فجر اني مش رايداك و مقدرش اسلمك نفسي اني مغصوبه عالجوازه دي..

انهت كلماتها وتراجعت الى الخلف..بخوف

وقف لوهلة وهو ينظر اليها ملامحها المرتبكه عيناها الدامعتان ولكنه قابل كل ذلك بملامح بارده…

تقدم نحوها لتنكمش بخوف وتتراجع ..

لكنه تجوازها ووقف امام الشباك..

كملي سامعك..

فجر ابويا جوزني بالغصب..

شاهين في حد تاني بحياتك ..

صمتت للحظات لتسأل لو في هتطلقني..

شاهين عارفه اكتر حاجه بكرهه أن اللي مقابيلي يردي السؤال بسؤال تاني عشان كده جاوبيين من غير لت…

فجر بتوتر واندفاع ايوه فيه..

ضحك شاهيين بسخريه وتعالات ضحكاته لتقف الاخرى بصدمه…

حتى شعرت بقبضته تمسك شعرها ليقول بفحيح مخيف..تصدقي احترمت شجاعتك الاول ليكمل مغصوبه وماله بس تكدبي ده اللي مبحبهوش..

فجر بألم امسكت يده التي تقبض شعرها..وهي تتألم

شاهين عارفه حد تاني مطرحي يسمعك تقولي الكلام ده هيدفنك مطرحك..

لكن باين انك عيله ..لسه متعرفيش حاجه والاهم مش عارفه شاهين الجبالي مين ..فاكره اني هتطوزك كده من غير ماعرفك..

دنا حتى النفس بتاعك كان يوصليي اول باول عشان كده قوليلي بقى ببتحبي مين الجنايني والا البواب ان كانوا والاتنيني اكبر من ابوكي..

ايقول ببرود وهو يهز راسه يمين ويسارا وانفاسه تلفح وجههت لتزيدها رعبا .. بتحبي مين وشفتي مين عشان تحبيه ان كان ابوكي بيحاسبك عالنفس عالكلمه..

اجهشت بالبكاء ليدفعها وتسقط على الارض اشعل سيجارته..وجلس وهي لم تتحرك من مكانها…

قال بصوته الخشن..تعالي هنيه..

فجر….

عارفه لو قمت من مطرحي مش هتعدي ليلتك ليقول بحده تعالي هنيه..

نهضت وهي تشهق ..ووقفت امامه..

شاهين انتي عارفه الجوازه دي ليه..

فجر ..

شاهين بلاش عياطي متصدعنيش..

مسحت دموعها تحاول التحكم بشهقاتها..

شاهين اقعدي..

فجر ….

شاهين يووووه مش هفضل اعيد بكلامي قلتلك مبحبش اعدي كلامي..ليجذبها ويجلسها بجانبه..

فجر عايز مني ايه اني عملتلك ايه..

شاهين. معملتيش لكن ده قدرك ..

فجر وانا مش عايزك..

شاهين واني مش هموت عليكي.

فجر اتحوزتني ليه..

انتي صحيح مش عارفه الجوازه دي ليه..

هزت رأسها بنفي..

شاهين اني هقولك يمكن تعقلي وتبطلي جنان..

من زمان قوي عيلتي وعيلتك بقى بينهم تار ..رح بسببه زينه شباب العيلتيني..

ولما عمي وابوكي بقوا كبرات البلد اتفقوا ينهوا بحور الدم دي وعشان نخلص من التار والدم قررور يصير مابينا نسب ولما نخلف هيبقى بينا صلت قرابه ودم والدم ينهي الدم عشان كده انا اتجوزك واخوكي اتجوز امينه اختي..بس اخوكي مارجعش وهيتأخر عشان عنده علامه واحنا اتجوزنا على الميعاد..

فجر ببكاء واني ذنبي ايه ..

شاهين ذنبك انك بت عبد الجليل الزناتي..كبير عيلة الزناتي..اطفئ سيجارته ونهض من مكانه..

اني هسيبك االفتره دي تراجعي نفسك فكري هتكملي بالجوازه دي ونكون سبب بحقن الدم والا تروحي بحال سبيلك وياعالم هيحصل ايه.

خرج الى الشرفة وتركها في متاهة التفكير..بقيت طوال الليل تتصارع مع النوم لكي تنام لكنها ولم تستطيع…وهو بقى جالس بالشرفه يفكر بما سيحدث….

ومع بزوغ الشمس شعرت به يدخل الغرفه اغمضت عينيها بخوف ولكنه لم يثترب منها ولم ينظر اليها حتى اتجه الى الحمام ليغتسل ويخرج….

*******◇◇◇◇◇********

نيره بابتسامه صبحيه مباركه ياعريس..

انحنى وقبل راسها ربنا يبارك فيكي كيفك النهارده ياعمتي.

نيره بخير ياقلب عمتك عروستك فين ..

شاهين هملتها نايمه …

نيره ربنا يباركلك بالجوازه دي يابني ونشوف عيااك بسرعه..

ليأتيه صوت عبله ..ليه هو كان مقطوع من الخلف والا ايه..معنده ابننا سيف كيف القمر..

نيره مش القصد يابتي بس الخلفه من بت الزناتي حتحقن الدم

عيله بت الزنات بت الزناتي احنا مش هنخلص من الكلام عنيها عاد…

بلحظه كانت مرمية ارضا اثر صفعه دوى صوتها المكان لينحني ويجذبهها من شعرها بترفعي صوتك على عمتي بحضوري لما اكون غايب بتعملي ايه..

نيره برجاء هملها يابني وحياتي عندك هملها ياشاهين.

جذبها من شعرها دي عايزه تتربى من جديد تاخدي خلجاتك وعلى بيت ابوكي مش عايز اشوف خلقتك قصادي..

نيره برجاء لا ياشاهين لا ياولدي لا خليها هنيه..عشان ابنها

لتمسك يده اخته امينه التي اتت من المطبخ مسرعة لتتدارك الموقف.. عشان خاطري ياخوي هي غلطت وهتطلب السماح لتنظر الى عبله و تشير لها ..حبي على يد عمتي ياعبله عشان تسامحك..

اسرعت عبله لتطلب السماح لتوقفها نيره مسمحاكي يابتي ربنا يسامحك

امينه عشان سيف ياعيني اختك خليها هنيه ..

شاهين زفر بضيق تطلع اوضتها ومش عايز المحها..

امينه حاضر ياخوي حاضر ..اطلعي لابنك يامرات اخوي ..اطلعي ربنا يهديكي

اسرعت الاخرى .ولم يرى احد فجر التي تراقب ماحدث بصدمه لتقول ايه الجبروت اللي فيه الراجل ده…

باين الشقى مكتوبلك يافجر ببيت ابوكي ودلوقتي ببيت جوزك لتعود لغرفته وهي تعيد وتكرر ماحدث بذاكرتها…

حتى سمعت طرقات على الباب ..

فجر اتفضلي..

امينه بابتسامه صحيتي ..

فجر ايوه تعالي ..

امينه اقتربت منها بحرج اني امينه اخت شاهين الصغيره..

فجر بابتسامه ومرات سليم اخويا مش كده..

نظرت الى الارض بخجل..

فجر بسم الله ماشاء الله طول عمره سليم محظوظ.

امينه بخجل اني هروح عمتي قالتي انادي عليكي عشان الناس جايه تبارك..واهلك على وصول

فجر امينه..

وققت امينه ونظرت اليها .

فجر سليم طيب وراجل ومش شبه اخوكي وابوي حافظي عليه اللي زيه قليل بالبلدا دي..

امينه وشاهين طيب وحنين بس بيداري الطيبه دي بالقسوه اللي لابسها دايما صدقيني مع العشره هتعرفيه زين بس انت حاولي تفتحيله قلبك..

*********◇◇◇◇◇◇*******

بعد مده في غرفة فجر..

والدة فجر ياخرابي انتي قلتيله الكلام ده..

هزت فجر راسها بايجاب

والدتها واالله تستاهل قطم راقبتك وابوكي لو عرف هيموتك..احمدي ربك ان الراجل طلع عاقل وعدى الحكايه..

فجر بدموع يمه صحيح اني واخويا سليم اتجوزنا عشان ننهي التار..

والدتها يابتي شاهين الجبالي مفيش ست عاقله ترفضه اعقلي يابت بطني لو ما عقلتيش هتضيعي عيلتين ويرجع التار اللي بقالنا سنين نحاول ننهيه..

فجر وهيحصل ايه لو رجع التار يعني..

والدتها هتخسري اخوتك الشباب وابوكي هيموت بقهره وعيلة الجبالي هتخسر شبابها ..اعقلي يابتي واسمع كلام امك وصالحي جوزك..باي طريقه فهماني عايزاكي تشغلي دماغك وحاولي تخليه يحبك ويتعلق فيكي عشان تخلفوا بسرعه..وعيشي يابتي بطني عيشي بلاش تعندي.

هزت رأسها بدموع حاضر هعمل ايه يمه قوليلي..

والدتها اعملي..

مساءً عاد شاهين ودخل حجرته لتستقبله فجر حمدالله عالسلامه..

رفعه نظره الييها ليصدم بكتلة انوثه اخفاتها عنه امس اقتربت منه وهي ترتدي قميص نومي بلون الخمري يظهر مفاتها ترتدي فوقه روبا يغطي القليل من جسدها الفاتن وقد نثرت شعرها البني الطويل وتزينت..وظهرت بابها حله..

وقف لوهله يحاول استيعاب تقلبات مزاجها الجنونيه ..وهو يرى امامه جمالا لا يمكن ان يقاوم…

اقتربت مته حتى وقفت امامه ليتوه بجمالها ..خلعت الروب الذي تركته مفتوح لتبقى بالقميص وتقول بهدوء وهي تنزل نظرها انا تحت امرك..

امسك ذقنها ورفعها نظرها اليها مطولا انحنى ليقلبها لي….

يتبع….

الفصل التالي :

_____________________________ـ

رواية فجر الشاهين الحلقة الثالثة

رواية فجر الشاهين .................بقلم نورة عبدالرحمن

======================ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة الثالثة

-------------------ـ

قبلها بجانب شفتيها وابتعد كانت مغمضه عينيها بقوه تحاول قدر الامكان التماسك ..

جسدها يرتجف بخوف اما الاخر تاه بملامحها الجميله رموشها اىطويله وشفتيها المنتفخه..عض على شف**السفلى وهو يحاول ان يقاومها ..

حرك ابهامه على شفتيها فتحت عينيها لتلتقي بعينيه لتسمع كلماته البارده التي جرحت كبريائها كأنثى

شاهين لكن النهادره ماليش مزاج ..

اولاها ظهره وغادر الغرفه اغلق الباب واخذ انفاسه بصعوبه يحاول تخفيف تلك المشاعر التي سيطرت عليه واتجه الى….

اما هي فقد جلست تعيد ماحدث منذ قليل هل حقا رفضها ذهبت الى المرآة تحسست شفتيها وتذكرت قبلته السريعه وهي تنظر الى ملامحه هل هناك خلل بجمالها حتى باتت تشك بجمالها..

اما شاهين فتح باب غرفة عبله لتنهض بسعاده شاهين كنت عارفه اني مش ههون عليك واهو وحشتك..لم يدع لها المجال للتحدث اكثر ليأخذها ويصيب منها مايصب الزوج من زوجته…والاخرى تغمرها السعاده فقد انتصرت على فجر تركها وهي عروس واتى ليقضي الليله معها…

************

في الصباح

شعرت بأنها تنام على شيء صلب مسحت وجهها عليه لترمش عدت مرات حتى استطاعت فتح عينيها رفعت رأسها بنوم لترى وجهها بالقرب منها وهو غارق بالنوم لم تصدق ماتراه نهضت بفزع وهي تضع يديها على شفتيها تكتم انفاسها..لتهمس ده رجع ميتا ده … واني كيف ماحسيتش بيه..الحمدلله الحمدلله نايم ومحسش بيا..

لتبتعد عنه بهدوء وتذهب الى الحمام تغتسل وتنزل …

وجدت نيره تجلس لوحدها وامينه في المطبخ تحضر الطعام مع الخدم..

فجر صباح الخير

نيره صباح الفل يامرت الغالي عامله ايه..

فجر بابتسامه الحمد لله اني هروح اساعد امينه..

نيره تعالي يابتي رايداكي بكلمه..

فجر جلست بجانبها خير ياعمه ..

نيره خير يابتي اني شايفاكي طول الوقت حابسه روحك بؤضتك كنك حد غريب متنسيش انك مرت شاهين الجبالي..والبيت ده بقى بيتك..

فجر هزت رأسها بهدوء

نيره وان كان حد زعلك تعاليلي وانا هاخدلك حقك..

فجر ربنا مايجبش زعل ياعمه ..

نيره يارب يابتي شاهين يستاهل كل خير..

فجر….

ليأتيهم صوت شاهين.. حضرلي الفطار يافجر..

امينه من المطبخ دقايق ويجهز ياخوي..اني هحضره

شاهين وانتي اسمك فجر..اني قلت فجر تحضرلي الفطار

نيره يابني سبها ترتاح اليومين دول هي لسه عروسه.

قاطعتهم عبله التي اقتربت من شاهين تحتضن ذراعه رواحت من عندي ميتا يابو سيف محسيتش بيك لما مشيت عشان كنت تعبانه محنا قضيناها سهر امبارح قالت كلماتها وهي تنظر الى فجر التى بدأت ترمش بعيونها بصدمه وامتلأت عيناها بالدموع..

لتنهض وتستأذن اني هطلع اوضتي..

ليوقفها صوته الحاد فجرررر..

تصنمت مكانها. لتسمع صوته الخشن عشر دقايق والفطار يكون بالمكتب عندي. قال كلماته ونفض يد عبله عنه واتجه الى مكتبه.

لتاتي امينه وتسحب فجر خلفها الى المطبخ..

نيره ربنا يهديك ياام سيف ..

نظرت إلى نيره بغيظ وغادرت فقد انتصرت على الجميع الان…

في المطبخ..

امينه العقربه دي رايده تخرب عليكي متسمعيش كلامها..

فجر حاولت منع دموعها قدر المستطاع…

امينه قلتلك همليها والله شاهين اتجوزها بالغصب يافجر عمي جبره عليها وهو مكنش طايقها..

فجر واني اتجوزني بالغصب بس الفرق انه معاها حاجه ومعايا حاجه تاني..

امينه تقصدي ايه يافجر..

فجر اخوكي قاصدي يكسرني ويهني..

امينه لا يافجر شاهين مش كده انت بس لسه ماعاشرتيه ..مع الوقت والله هتعرفيه وتحبيه..

ابتسمت بسخريه حب ايه دي جوازت مصلحه وكاني جاموسه عشان اخلف وبس..

امينه انتي ناسيه ان اللي يختاره رينا هو الخيره ..ربنا اختارلك شاهين واختارك ليه اكيد ليه حكمه..

فجر…

امينه يلاا يافجر يالااا وديله الوكل بدل مايتعصب اني جهزته من بدري يلااا ربنا يهديكم…

حملة فجر صينية الطعام بيدها واتجه الى مكتبه..طرقت الباب لتسمع صوته يأذن لها بالدخول.

وضعت الطعام امامه وهمت بالمغادره لكنه اوقفها اقعدي كلي معايا..

فجر هروح افطر معاهم..

رفع نظره اليها ليكرر كلامه بحدة اقعدي افطري..

جلست مقابلة له وهو يتناول الطعام بهدوء..وهي تراقبه تنتظر اي اعتذار او تبرير لفعلته لكنه لم يتكلم ..

ليقطع شرودها كلي صافنه ليه.

فجر شبعت الحمدلله..

شاهين لحقتي تاكلي حاجه..

فجر .

شاهين كلي يافجر بلاش تعصبيني ..

أخذت تتناول الطعام معه بهدوء..

شاهين انهى طعامه الحمد لله..

لتنهض الاخر ايضا..

شاهين كملي وكل..

فجر الحمد لله شبعت..

شاهين طب ودي الوكل وجهزيلي خلجاتي عشان نازل..

اومأت برأسها وغادرت..من امامه..

ليخرج بعدها بلحظات. والتقى بعمته نيره..

نيره بعتاب كده ياشاهين كده تهمل عروستك وهي لسه ماكملتش يومين وتروح عند مرتك التانيه..

شاهين انتي قلتيها اهااه مرتك معملتش حاجه حرام ولا عيب..

نيره ياشاهين يابني ..

امسك يديها وقبلها ياعمتي عشان خاطري متشغليش بالك بينا واهتمي بصحتك ماشي..

نيره بس برضوا ياشاهين البت غلبانه ومش حمل اللي بتعمله بيها و مرتك..دي باينها عاملالك عمل ..

ضحك ساخرا وقبل رأسها ظين دي اللي عملتلي عمل ربنا يهديكي..

نيره ربنا يهديك انت وتبطل تكسر بخاطر البت الغلبانه دي.

شاهين دلوقتي بقيتي جارها على ابن اخوكي..ماشي ياعمتى ..

نيره بطيبه يابني اني عشانك متكسرش البت وهي لسه عروسه فهمني البت متنساش ايام فرحاها واصل عشان كده خليك حنين معاها.

.اولاها ظهره ربنا يسهل اني هطلع اغير وانزل لازمك حاجه..

نيرهسلامتك ياغالي.. يابن الغالي

صعد ليجدها قد حضرت له ثيابه ممسكة بها ..اخذ المنشفه واتجه الى الحمام ليسمع صوتها الناعم..

فجر شاهين..

التفت اليها باسما ياحلاوت اسمي من بوقك يابت الزناتي..اول مره استطعمه كدا

انزلت نظرها بخجل ليقترب منها رايده ايه..

فجر رايد اكلم امي..

شاهين متكلميها وانا ماسكك..

فجر رايدك تتصل بابوي عشان اكلمها قبل ماينزل الوكاله..

شاهين هو انتي معندكيش تلفون.

هزت راسها بنفي..

ليخرج هاتفه واتصل بابيها ..واعطاها اىهاتف..

اتكلمي برحتك هتسبح وراجع

اومأت برأسها وهو اتجه الى الحمام..

على الهاتف..

والد فجر الوو ايوا ياشاهين

فجر اني فجر يابوي..

والدها بحده رايده ايه عالصبح..

فجر رايده اكلم امي..

والدها امك مش جاري وبطلي دلع ماسخ عالراجل انتي مش عيله..ومتتصليش تاني

فجر بدموع يابوي..لكنه قطع الاتصال قبل ان تكمل .

جلست تبكي بحرقه لما والدها يكرهها هكذا عكس تعامله مع اخوتها الشباب ..

ليعلن هاتف شاهين بالاتصال نظرت الى المتصل لتجد اسم زينه..

بصدمة دي مين زينه دي كمان..

في تلك اللحظه خرج شاهين يجفف شعرها

شاهين خلصتي بسرعه..

نظرت اليه لتبعد نظرها بسرعه عنه ايوه ابوي مش بالبيت وامي مش عنده.

شاهين اهااا

فجر في وحده اسمها زينه بتكلمك من بدري..

نظرت اليه لكنه لم يرتبك او ينزعج..ليقول بهدوء اديني التلفون..

نهضت لتعطيه الهاتف لكنه امسك بيدها وجذبها اليه وهو يحيط خصرها بتملك..

قطرات الماء على شعره تنزل على وجهها لتغمض عينيها بقوة..

فجر ممممشش قققلللت ععندددك شغل..

شاهين كنتي بتبكي ليه..

فجر مكنتش بابكي ولا حاجه دي دي حاجه وقعت بعيني..

شاهين طب وريني كده..

فجر شعرت بنبضات قلبها تتسارع اني اني اتبليت ..بالميه..اتبليت من شعرك

لكنه تجاهلها ودفن وجهها بعنقها لم تستطيع الوقف لتسقط لكنه امسكه بسرعه وحملها وهو يبتسم ماتجمدي يابت الزناتي هو احنا لحقنا عملنا حاجه ليأخذها الى السرير وووووو

يتبع….

الفصل التالي :

_______________________ـ

رواية فجر الشاهين الحلقة الرابعة

رواية فجر الشاهين .................بقلم نورة عبدالرحمن

======================ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة الرابعة

-------------------ـ

وضعها على السرير ودنى منها لتلتف وتبتعد عنه بسرعه بعد ان تذكرت فعلته أمس..

اقترب منها شاهين هامسا ماتخافيش..

فجر ببرود حاولت إظهاره مش خايفه بس ماليش مزاج..

ضحك شاهين على كلماتها بتقلديني يابت عبد الجليل..

فجر مش الحجات دي رايدلها مزاج مش ده كلامك..

جذبها اليه ايوواا ده كلامي … وماله نخلي ليكي مزاج..

فجر بتذمر طفولى مهو مش… قاطعهم طرقات سريعه على الباب..

شاهين بحده في ايه ..مين .

امينه ياخوي بيقولوا مزرعة الحج نعمان الله يرحمه احترقت ..

نهض بفزع وارتدى ثيابه بسرعه وغادر..والاخرى تراقبه بقلق…

مضى بعض الوقت وخرجت فجر لتساعدهم في اعمال المنزل بعد ان شعرت بالملل لتسمع بكاء طفل ..

ذهبت نحو الصوت لتجد سيف ابن شاهين وهو بعمر السنه ونصف يبكي حملته وحاولت اسكاته حتى دخلت عليها عبله لتقول بانفعال رايده ايه من ولدي يابت الزناتي..

فجر اني سمعت بكاه وجيت عشان يسكت..

عبله بحده متتدخليش بولدي تاني وامشي طلعي براا اوضتي..

وقفت فجر بحرج وهي تفرك يديها.

عبله مالك متنحه كده ليه..اطلعي برراا

فجر رايده اقولك اني مش شايله عليكي ومعايزاش يكون بينا عداوه ويشهد عليا ربنا مكنتش راياده الجوازه دي بس ابويا غصبني عليها ..

عبله والمطلوب مني يابت الزناتي اصدقك..

نزعت فجر عن كتفها لتصدم عبله من منظره كان الدم مختنق بتلك المنطقه..ده اللي عمله فيا عشان رفضت اتجوز شاهبين.

شهقت عبله وهي تتحسس ذلك المكان وانت اتحملت كل ده ليه.

فجر مكنتش رايده اخرب حياة مره تانيه كنت عارفه ان شاهين متجوز وعنده واد بس والله غصب عني ..نزلت دموعها بقهر سامحيني ومتشيليش مني ..

عبله باختناق على حالها بس انتي خدتي جوزي وحبيبي وابو ولدي..

فجر مخدتوش القدر ساقني ليكم لكن والله مش هكون ليكي الا اخت ومعايزاش يكون بينا مشاكل بعد النهادره اني مكسورة الجناح من صغري وابوي مابيحبنيش..متجيش انتي والزمن عليا..

عبله بحزن على حالها والاخرى تبكي..طب خلاص خلاص اسكتي دلوك هيقولوا عملتيلها ايه عشان تبكي واني كدا كدا محدش هنا بيحبني..

ابتسمت فجر هتقبلي تكوني صحبتي..

عبله صحبتك..

فجر اني ولا مره كان ليا صحاب ابوي كان حابسني طول الوقت بالبيت معنديش الا امي ودلوقتي معرفاش ازاي اوصلها ابويا منعها عني..

عبله وانتي ابوكي بيعمل فيكي كدا ليه..

فجر ….

عبله..طب همليهم تعرفي تعملي كيك..

فجر اي..

عبله مش هنبقى صحاب لازمن نحتفل ..

فجر يعني انتي موافقه تبقي صحبتي..

عبله واني عندي حل تاني بس هااا خدي باللك كللهه الا شاهيينن متحاوليش تبعديه عني..والا ونعمة ربنا ههفرمك.

فجر بضحكه انتي لو عايزاه خديه المهم معايزاش مشاكل..

عبله هتعاشريه ويتغيير حدييتك ده..

فجر قلتي حاجه.

عبله لا مفيش خدي سيف من يدي وحصليني عالمطبخ نعمل كعك .

فجر حملت الصغير بحماس وتبعتها..

نزلن من الدرج ليدخل شاهين والغضب مسيطر عليها ..ثيابه متسخه ورائحه الدخان تفوح منه ورماد النار ملتصق بثيابه…

نظر الى عبله وفجر ..ليعيد نظره الى عبله ..ويتجاهل الاخرى

عبله اسرعت اليه برعب شاهين انت بخير جرالك حاجه

شاهين حضريلي خلاجاتي عشان اتسبح..

عبله حاضر حاضر لتعود الى غرفتها اما فجر فتمسكت بالصغير بخوف من مظهره ..

اسرعت اليه نيره وخولة زوجه عمه..

نيره في ايه ياولد مالك..كفى الله الشر

شاهين خالد فين..

خوله عايزه ايه من ولدي

شاهين بحده بسالكم الزفت خالد فين..

نيره جوى نايم..

اسرع الى غرفته ليجده غارق بالنوم..واسرعت خلفه خوله عايز منه اي..

ايقظه عدت مرات ولم يستيقظ ليمسك سطل الماء الذي تنظف به الخادمه المنزل ويرشه عليه ليشهق الاخر بفزع..

خوله اجننت ياشاهين عملك ايه الواد..

شاهين انتي قولتيها واد واني عايزه يبقى راجل كفايه عليه لحد كده دلع ومياصه زي الحريم..

خالد غير مستوعب لما يحدث مسح الماء على وجهها وهو يراقب شجار شاهين ووالدته..

نظر اليه شاهين خمس دقايق ياخالد القيك اتسبحت ونزلت تستناني براااا لا يمين باللله لارميك برااا البيت ده رميت الكلاب فهمني..

خوله بحده لا يا…

لتقاطعها نيره فاهم فاهم ياولد اطلع انت غير خلجاتك هتلاقيه مستنيك..

غادر شاهين ليجد فجر تقف امامه وهي تحمل سيف والخوف ظاهرا عليها لكنه تجاهلها وصعد غرفته..

********

والدة فجر بتي ياعبد الجليل وحشاني..

عبد الجليل بتك عند جوزها .

والدة فجر بس..

عبد الجليل يووووه هتقرفيني ببتك بقى محدش عنده بت غيرك..

والدة فجر بقهر انت بتكرهها كدا ليه هي ذنبها اي باللي حصل..زمان

عبد الجليل .هتقفلي خشمك والا اسيبلك البيت باللي فيه..

والدة فجر دي ذنبها برقبتك ..ده النبي وصى بالبنات هتجي انت تعترض..

عبد الجليل لااا انتي مبقاش الواحد يعرف يتحدتت معاكي ..

ليعلن هاتفه عن اتصال وكان سليم اجابه والده ..بسعاده..

عبد.الجليل ايووووا ياولد عامل ايه..

والده فجر سليم مش كده ادهولي ياعبد الجليل الواد وحشني..

عبد الجليل بحنان مغايرر عن تعامله مع فجر سبيني اكلمه الاول وبعدين انتي ..لكنهت جذبت الهاتف منه ايووووا يابني ايوووا يانيني عين امك..عامل ايه..ياضنايا

……

هتجي ميتا اتوحشتك قوووي ياحبيبي وعروستك مستنياك..

……..

ايوووا شفتها كيف القمر بسم الله ماشاء الله

……..

لا انت تعالي وهنعملك فرح تتحاكىه بيه البلد.سنين قدام هو اني عندي اغلى منكم انت واخوتك..

……..

ويخليك ياحبيبي ..

…….

رايد ابوك ..ماشي يابني هتجي اخر الشهر يامنتا كريم يارب واخيرا هفرح بيك ..ياروح امك.انت..

***********

خالد بملل رايدني بأيه ياود عمي..

شاهين مش كفايه عليك لعب عيال بقى وتكبر..

خالد اكبر هكبر اكتر من كده..

شاهين انت بتحسب روحك ايه..

خالد خالد الجبالي …ابن سليم الجبالي مش كفايه كدا..

شاهين وهتفضل لازق باسم ابوك كده كتيرر

خالد عايز ايه ياشاهين اختصر الحديدت..

شاهين عايزك تبقى راجل..

خالد وابقى راجل كيف ..وانت ضحكت على ابوي اللي حبك اكتر مني وخدت حقي وحق خواتي ..

شاهين اني مخدتش حق حد وابوك اللي بتقول بيحبني اكتر منك .. ده كله وهم ابوك خلاني واجهه درع عشان احميك انت واخواتك مش اكتر عمي عمره ماحبني ياخالد وانت عارف ده كويس والفلوس اللي بتقول عليها اني دفعت تمنها ولسه بدفعه ومكنتش عايزه لازمان ولا دلوك ..

خالد وايه اللي جابرك على ده..

شاهين مستنيك تكبر وتبقى راجل وهديلك حقك..

خالد تضحك عليا والا على روحك ياشاهين..

شاهين اني بقول الحق ياود عمي هتعمل اللي بقولك عليها كل وحقك هيرجعلك..

خالد وايه اللي انت رايده مني

شاهين قلتلك رايدك تبقى ؤاجل …ليقف مقابلا له اني لما اشوفك بقيت راجل هسيبلك كل حاجه وامشي من هنا هاخد سيف ومرتي عبله ومش هتشوف وشي تاني.

بصدمه وبت عبد الجليل الزناتي هتعمل معاها ايه..

مالكش صالح بيها ..اني رايدك ت….

*******

مساءً

عاد ليجدها تجلس امام الشرفه ..

شاهين عامله ايه النهارده..

هزت رأسها بهدوء..

ليجلس بجانبها بابتسامه هو مالكيش مزاج دلوك نظرت اليه ..ليغمزها مردفا عشان انا ليا مزاج جامد..

فجر بس اني يعني اني..

تنهد شاهين بتعب احنا لازمن نخلص من الحكايه دي مش كده..

اومأت رأسها بايجاب ليكمل الجوازه دي مش عشنت احنا دي عشان عيلتين وحياة كل حد من العيلتين بيدينا فهماني يافجر..

هزت راسها بايجاب . ليكمل حديثه وهو يحتضن يدها بكفيه عشان كده لازمن نتمم جوزنا بسرعه ونخلف بسرعه موافقاني برأيي..

هزت رأسها وقلبها بدأ ينبض بشده.وخوف.ليمسك خصلات شعرها ويلعب بها..مردفا يبقى نبطل خوف ونتمم الجوازه ماشي ..

بس اني يعني لسه..

رفع يده ليحركها على شفتيها يتحسسها برقه انتي ايه..

بصوت متحجرش ومتختنق اني جاهزه..ليدنو منها ويقبلها ويتجرأ اكثر وبعد لحظات صدم بي…..

يتبع….

الفصل التالي :

_________________________ـ

رواية فجر الشاهين الحلقة الخامسة

رواية فجر الشاهين .................بقلم نورة عبدالرحمن

======================ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة الخامسة

------------------ـ

صدم بها تدفعه بكل قوتها وهي تبكي..

شاهين بصدمه مالك..

فجر بشهقات مش قادره مش قادره اسلمك روحي مش هقدر..

ابتعد عنها لتجذب الملأة بسرعه و تغطي جسدها العاري..وشهقاتها تعلوو..

بقي الآخر للحظات صامت وهو ينظر اليها ..

شاهين انتي في حاجة مخبيها وخايفه منها..

فجر هزت راسها بالنفي..

شاهين بصي يابت الناس ربنا امرنا بالستر لو في حاجه متخافيش واتكلمي..

فجر زادت شهقاتها انت بتقول ايه اني اني مش كده.

شاهين وضعك كده مش عاجبني واني مش مرتاح للحال ده لوفي حاجه اتكلمي عشان لو عرفتها لوحدي مش هيحصل خير لا ليكي ولا لعيلتك..

نزعت الغطاء عن جسدها بقهر تعالي مش عايز تتاكد تعال ياشاهين بس اني مش كيف ماقلت ..اني طاهره طول عمري..

شاهين بغضب انت بتهببي ايه رمى عليها الغطاء ليقول بحده الحجات دي متجيش بالعافيه يابت الناس ..واني بقولك اه لو في حاجه اتكلمي دلوك ..احسن ليكي وليا..

فجر في…

شاهين نظر اليها بصدمه..

فجر بدموع في اني طول عمري بحلم باليوم ده …اللي اخلص منه من ابوي وظلمه وقهره ليا…

في اني كنت بحلم اتجوز راجل يحافظ عليا و يحبني ويحميني ..

في اني عايزه احس بالامان اللي عمري ماحسيته في بيت ابوي..

في اني عايزه الحنيه والطبطبة اللي مش هلاقيه عندك..

في ان اللحظه دي كنت بستناها من زمان بس مع خد حاسس بيا مش بس عايز يخلف وخلاص

وكل الاحلام دي راحت بكلمه من ابوي اني بقيت مرات شاهين الجبالي اللي رجاله بشنبات بتخاف منه وتحسبله الف حساب ..

بس اني مش عايزه كده ..مش عايزه اخاف من جوزي..

عايزه وقت ماحب اترمي بحضنه ..،يبقى اماني مش يجي ياخدني عشان هو ليه مزاج فاهمني ياشاهين ..فاهمني..

اني عارفه انك كبير البلد وعايز تتمم الجوازه عشان عيلتك..

وعشان عيلتي كمان.

لتقول باختناق بس مش قادره مش قادره ياشاهين حرام عليكم حد يحس بيا بالنار اللي جوايا هو ذل وقهر عند ابوي وهنا كمان .

لحد امتى هفضل عالحال ده..

نهض شاهين وتركها تندب حظها ..نظر اليها مطولا..

لا احد يستطيع فهمه أو يعلم بماذا يفكر او ما الذي سيفعله ..

شاهين بهدوء واضح انك شايله بقلبك كتيرر عشان كده هسيبك اليومين دول ..واعرفي اني مش هجبرك على حاجه بس الجوازه دي لازم تتم ومش بمزاجنا ولما تلاقي روحك جاهزه ابقى بلغيني..

نظرت اليه وهو يوليها ظهره ويغادر دون الالتفات اليها..

ليزيد بكائها…

*****

بعد مرور يومين..لم ترى فيهما شاهين ابدا كان يأتي متإخرا وينام عند عبلة التي كانت سعيدة بذلك جدأ فهو لم ينساها وترك عروسه الجديده وفضلها عليها…بالرغم من جمالها وصغرها…

استيقظت فجر على زغاريد ملأت القصر نهضت وهي تغطي شعرها ونزلت..

فجر لامينه في ايه..

امينه خالد اتجوز..

خوله بغيظ كيف تجوز ولدي من غير علمي ..

شاهين يحتسي الشاي بهدوء : ولدك مش عيال راجل وملو هدومه

خوله لخالد كيف تعمل كده فاأمك ياخالد بقيت تسمع لاشاهين هتمشي وراه عشان يعلمك تعصاني..

خالد يمه البت كويسه وبت ناس واهلها من كبرات البلد

نيره هي بت مين ياولدي..

خالد زينه بت الحج نعمان..

خوله الجوازه دي مش هتتم ياشاهين يا انا ياانت..

نيره بتجاهل يازين مااخترت ياولدي زينه جمال واخلاق كامله مكمله ربنا يهنيكم..

خالد هز رأسه وهو ينظر لوالدته بضيق وتقدم نحوها قبل يدها سامحيني يمه..

خوله عملك اي شاهين عشان يقلب دماغك بتصغرني قدام خالك ياخالد بتصغرني مش قلتلي هتتجوز وحده من بنات خالك مش ده كلامك..

شاهين بسخريه ابقى جوزيهم لابنك التاني الصايع ببلاد برااا

خوله وانا قلت الجوازه مش هتتم..روايات نوره عبد الرحمن

شاهين محدش خد رايك اصلا اتكتب الكتاب والدخله الليله ..امشي ياعريس شوف الرجاله يلزمها ايه.

انسحب خالد بهدوء وسط تهديدات والدته. لشاهين

رفع نظره شاهين لتلتقي عيناه بعيني فجر التي تراقب مايحدث بذهول لتنسحب فورا وتهرب من نظراته..

ليتنهد الاخرى ويغادر المنزل..

***********

والدة فجر سليم ياقلب امك حمدلله عالسلامه ياحبييي..

سليم قبل يدها الله يسلمك اتوحشتك قوي يمه ..

والدته وانت اكتر ياقلب امك شفت ابوك..

سليم ايوه انتي عامله ايه وفجر كيفها مع جوزها..

والدته الحمدلله ياولدي بنعمه دي هتفرح قوي لما تعرف انك جيت.. واخيرا. رجعت وهفرح بيك ياضنايا..والله لاعملك فرح تتحاكى بيه البلد سنين قدام

سليم بحرج انتي شفتيها يمه..اقصد العروسه

والدته الا شفتها ياولدي دي كيف القمر بسم الله ماشاء الله وبتتكسف ومش بتاعت كلام كتير وصوتها ميطلعش ..

سليم بابتسامه باينك حباها ياام سليم..

والدته البت تتحب يا ولدي وانت هتحبها كيف مانا حبيتها

سليم بحماس طب هشوفها ميتا..

والدته تشوفها ده اي لااا احنا معندناش الكلام ده.

سليم ليه بس..مش مكتوب كتابنا

والدتها هتشوفها ليلة الدخله..

سليم بتسرع طب امتا ليلة الداخله .. احم معلش يمه لكن كلامك عنها خلاني عايز اشوفها..

والدتها هتشوفها ياولدي انشاء الله هيتكلم ابوك مع اخوها ونحددوو موعد الجوازه..

سليم طيب فجر عامله اي مقولتيش..

والدتها معرفاش ياولدي ابوك محرج عليا اكلمها..

تنهد سليم بضيق هو ابويا لسه حاططها بدماغه.

والدته ربنا يهديه ياولدي..

*********

خرجت من الحمام تلف المنشفه على جسدها بعد ان اخذت حمام ساخنا. …قطرات الماء تتناثر على وجهها وكتفيها العاريتين وهي تجفف شعرها الطويل بالمنشفه ..

لتصدم به يجلس على السرير يراقبها بانبهار..

نهض ليمشي نحوها لكنها تشبثت بالمنشفه بقوة وهمت بالعودة الى الحمام لكنه امسكها..على فين ده حتى انا جوزك..

فجر……..

***********

دخل خالد على عروسه بملل وهو مغصوب على هذا الزوج لكنه مجبر على تنفيذ وعوده لشاهين..

قرر عدم الاقتراب منها لكنه خالد الجبالي كيف يستطيع منع نفسه من اي فتاه خاصه وهي زوجته ..

لم يستطيع السيطره على فضوله ليسوقه لرفع غطاء وجهها ويقف مصدوما مما رأى


تابعووووني للروايات الكامله والحصريه




تكملة الرواية من هنا




جميع الروايات الكامله من هنا




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.
close