أخر الاخبار

حكاية رغد الفصل السابع والتامن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

حكاية رغد الفصل السابع والتامن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات


حكاية رغد الفصل السابع والتامن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات


الفصل السابع

خرج فارس من والده وبيعيط والدموع علي خده ؛

الدكتور ماسك فارس وسانده. 

_بدون شعور جريت رغد علي فارس 

وسند ايده علي كتفها. 

رغد بتعيط اووي وقالت بصوت عالي 

_خير يا فارس طمني حصل أي 

فارس مش قادر يتكلم ودموعه نازاله 

_ سميره واقفه مع فادي وعمرو ومضايقه 

اووي من تصرف رغد لما جريت ناحيت فارس وحط ايده علي كتفها بتسنده 

سميره بصت لاودها بزهق ومشيت بسرعه 

ناحية فارس وذقت رغد ومسكت فارس  

رغد اتضايقت لما سميره ذقتها وخدت فارس منها.   


سميره قعدت فارس علي كرسي ورغد بعدت عنهم وقعدت لوحدها. 

فارس بص ناحية سميره واخواته وقال .

_ بابا تعبان اووي يا ماما . صعبان عليا بابا اووي انا عمري ما شفته بالمنظر دي .

فارس دموعه نازله بغزاره وكانه طفل صغير 

شعوره ناحية والده وخوفه عليه . مقدرش يتمالك اعصابه ويسيطر علي دموعه 


الناحية التانيه رغد قاعده لوحدها وبتبكي بحرقه .

المره دي الدموع اشد واكتر .

بلحظه حست انها بقيت لوحدها خلاص مفيش حد معاها ومحدش هيوقف معاها.

لو مات حسان . 

اللي عملته معاها سميره 

دي كان انذار شديد اللهجه فهمت منه . 

انها غير مرغوب فيها. وان لولا وجود حسان لاختلف الوضع.. 

شعور الوحده اللي كانت عايشه فيه قبل ظهور حسان بحياتها 

رجع تاني في مرض حسان  . 


سميره جمب فارس وبتهدي فيه وحاطه عيونها علي رغد وكاتمه غيظ جواها. 


فارس اتمالك اعصابه ومسح دموعه 

 وبيبص حواليه بيدور علي رغد .

بص لسميره وقال  .

_رغد فين يا ماما مش شايفها..


سميره بتنهيده بقرف  

_ يعني هتروح فين يا حبيبي . قاعده هناك 

وشاورة بايديها ناحية رغد .


شافها فارس وقام من مكانه .


مسكته سميره وقالت .

_ اقعد يا فارس انت تعبان رايح فين دلوقت. 

_ رايح عند رغد يا ماما 


مشي فارس من جمب سميره رايح ناحية رغد . سميره بتبص لفادي وعمرو ومقهوره 

قالت بغضب . 

_ انا مش عارف المصيبه دي طلعت لينا  منين ؟

فادي بص لمامته وقال 

_ دي ناقص تقول انها اختنا وليها بالفيلا يا ماما . احنا لازم نشوف حل ليها.  


هزت سميره راسها بقهر 

_اصبر يا فادي كله بوقته يا حبيبي 

 

فادي بيكلم سميره وبيبص ناحيتهم وقال .

_ انا مش مرتاح للبنت دي يا ماما .

 ومش مصدق كلام بابا 

.وحاسس كمان ان في وراها مصيبه  . ومش عارف اي هيا بالظبط.  


سميره بقهر وغيظ.

هنعرف ولو معرفناش دلوقت .بكره نعرف  وسعتها. يا رغد هعرفك مين سميره  .


فارس قاعد جمب رغد اللي دموعها مش واقفه وبتعيط وبيحاول يهديها 

بصلها فارس وقال .

_ متزعليش يا رغد انا عارف تصرف ماما ضايقك وانا كمان ضايقني بس الوقت دي مش وقت عتاب . يفوق بابا وانا ليا تصرف تأني. 


رغد حاولت تتمالك اعصابها وتبطل عياط وبصت لفارس وقالت بصوت واطي 

_ متقلقش يا فارس انا مش زعلانه .

انا اللي يهمني حسان بيه وبس وعشانه .

استحمل اي حاجه في سبيل انه يرجع لينا تاني . 

_ متخفيش يا رغد أن شاء الله بابا هيبقي كويس . 

واحنا كلنا معاكي متخفيش من اي  حاجه 


لحظه صمت من الجميع وترقب وفجاه الكل وقف علي صوت الممرضات هما وبيجرو ناحية غرفة الانعاش اللي فيها حسان. الكل جري عند الغرفه وقفت الممرضه عند الباب تمنع دخول اي حد .


دقايق معدوده وخرج الدكتور من غرفة حسان. اتلم حواليه الكل خايف ومرعوب..


حكاية رغد الفصل السابع والتامن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات


الجزء الثامن 

حكاية رغد


طلع الدكتور من اوضة حسان 

الكل اتلم حواليه. 

رغد حاطه ايدها علي قلبها وبتقول يارب.


الدكتور بص عليهم ورايح يتكلم 

قاطعه صوت هايدي جايه تجري وجوزها 

ادهم وراها وبتصرخ وبتقول..

_اي حصل لبابا يا ماما 

بصت لفارس 

_في ايه يا فارس اتكلم.  


فارس حط ايده علي كتفها 

_اهدي يا هايدي مفيش حاجه خلينا نشوف الدكتور هيقول اي. 

الكل سكت ومنتظرين كلمة الدكتور.. 

الدكتور بصلهم 

_لو سمحتوا ممكن تهدوا ، وكمل كلامه ،

حسان بيه للاسف حصل معاه

هبوط مفاجئ بالقلب.  ،

قبل ما يخلص الدكتور كلامه مسكت فيه رغد وانهارت بالدموع. 

ارجوك متكملش يا دكتور ارجووك 

انهارات اعصابها ووقعت علي الارض 

ركض عليها الممرضين وشالوها. 

_هايدي منهاره من العياط ومش قادره توقف سميره مسكتها وبتعيط 

الدموع والصريخ ملى المستشفي. 

محدش مصدق ان حسان خلاص مات 

فارس بيبكي زي الاطفال 

وعمرو وفادي مصدومين وبيعيطوا. 


_ قرب الدكتور من فارس 

الباقيه بحياتك يا استاذ فارس احنا عملنا اللي علينا ياريت تشرفي بمكتبي 

تاخد تصريح الدفن والخروج من المستشفي.. 

_فارس بيهز راسه ومنهار من العياط . 

اصوات صريخهم وعياطهم رجت في المكان . الكل في صدمه وذهول 


_سميره واقفه وحاضنه هايدي 

وقالت بصوت واطي . 

_ ادهم جوزك فين يا  هايدي 

هو مجاش معاكي ليه ؟

هايدي بصت حواليها ومش شايفه ادهم !


امال فين احنا جينا مع بعض يا ماما 

غريبه اختفي راح فين ؟


_فارس عند الدكتور بمكتبه وعمرو وفادي 

مستنين بره .

_ الدكتور ادي لفارس التصريح وخرج فارس .

بص لاخواته .

_ جاهزين والا نستني شوي .

فادي بصوت هادي .

كل حاجه جاهزه يا فارس وموظفين الشركه كلهم موجودين بره المستشفى 

واعطيتوهم تعليمات .

محدش يفتح الشركه غير بعد ثلاث ايام 

_ فارس هز راسه بموافقه. 

تمام يا فادي برافوا عليك.  

يلا بينا خلينا نلحق ندفن قبل الليل  .

بص ناحية عمرو  وقال .

_ عمرو روح كلم ماما خليها تاخد هايدي

ورغد ويروح الفيلا وابقي تعالي ورانا 


عمرو راح ناحية مامته سميره وقلهم يروحوا. 

سميره ماسكه ايد هايدي وطالعين من 

المستشفي ووراهم رغد  .

رغد ماشيه لوحدها وبتعيط بحرقه 

وحاسه انها بقيت لوحدها خلاص .حسان سندها مات. 


سميره وهايدي ركبوا العربيه لوحدهم 

طلبت من السايق يمشي وبدأت تتحرك العربيه .

رغد واقفه مكانها ومحدش طلب منها تركب وسبوها لوحدها. 


العربيه مشيت شوي وهايدي بتبص وراها شافت رغد واقفه . بسرعه وقفت السواق 

وبصت لسميره .

_ هيا رغد مركبتش ليه .

طلبت من السواق يرجع تاني . اعترضت سميره .

خلاص يا هايدي تبقي تيجي براحتها  


كشرت هايدي وقالت .

_ لا يا ماما مينفعش.

وكررت كلمتها للسواق. ارجعي وراء بسرعه. 

رجعت العربيه قدام رغد ونزلت بسرعه 

هايدي. وقالت .

_ مالك يا رغد واقفه ليه كدا  اركبي يلا رايح الفيلا. 

_ ركبت رغد وهيا مضايقه وعارفه ان سميره

خلاص مش طايقه وجودها..


= عدي اسبوعين علي وفاة حسان  .

هايدي ورغد بيتمشوا في حديقة الفيلا 

وسميره وفادي قاعدين مع بعض بالبراندا   

فادي لمامته . هو اي الحكايه هيا بقيت صاحبة الكل في البيت 

مبقيش غيري انا وانتي يا ماما 


سميره دمها بيغلي .

دي اللي ناقص تصاحبني انا كمان . انا بس نفسي اعرف اي حكايتها بس 

ويخوفي لتكون بالاخر مرات حسان بيه 

ضحك فادي وقال 

_ لا يا ماما مش لدرجه دي بابا ميعملش كدا 

سميره بزهق  

امال اي بس اللي جبلنا المصيبه دي هنا 

بصلها فادي بخبث وقال 


 في حاجه بتحصل غريبه مش مطمن ليها 

وممكن تفيدنا اووي وتساعدنا نقدر نزيح البلوه دي عننا. 

سميره بصتله بحماس 

_ انطق بسرعه قول طيب اي هيا. 

الكاتب عادل الصعيدي 

بصلها فادي ومد ايده ليها..

ارمي بياضك الاول وانا هقولك علي كل حاجه... 



تابعوني وتابعو المدونه ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها 



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا



انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هناااااا



الروايات الحديثه من هنا


جميع الروايات الكامله من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close