expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الحلقه السادسه عشر والسابعة عشر والثامنة عشر والتاسعة عشر والعشرون والحادية والعشرون حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الحلقه السادسه عشر والسابعة عشر والثامنة عشر والتاسعة عشر والعشرون والحادية والعشرون حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية فجر الشاهين بقلم نورة عبدالرحمن الحلقه السادسه عشر والسابعة عشر والثامنة عشر والتاسعة عشر والعشرون والحادية والعشرون حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

الحلقة السادسة و السابعة عشر

في القاهره

كان شاهين يقف وامامه تلات رجال ملثميين يريدون السرقه..وواقفه وراه ست بأوائل التلاتين حامله طفل لسه بسن السنتين..وعماله تعيطي..

صاح به احد الرجال ابعد عن طريقنا يلاا..

شاهين ببرود ولو مابعدتش..

يبقى جنيت على روحك قالها احد الرجال وتقدم نحوها وهو يحمل سكينا حاده وسط صرخات تلك السيده استطاع شاهين تفادي الرجل وضربه..

وتقدم نحوه الرجلين الاخرين وسط دفاعه عن نفسه جرحت يده واجتمع اهالي المنطقه على صراخ السيده …ليهرب الرجال مسرعين ..

تقدم رجل بأواخر الخمسين العم عطيه انت كويس يامحروس يدك اتجرحت..

شاهين متقلقش اني بخير..

((عنيات جارت عم محمود بالسكن ارمله ورثت من زوجها مال كتير استلمت الشغل واعتمدت على نفسها))) .

عنيات.بدموع انا اسفه كل حاجه حصلت بسببي..انت كويس استنى حنظفلك الجرح…

شاهين انا كويس دهرح سطحى وعاد الى منزل العم عطيه..

العم عطيه الحمدلله جت على كده خدي ابنك وادخلي.كملي نومتك يابنتي..وخدي باللك من نفسك ومن ابنك..

*************

فجر بدموع حتى الحلم مش راضي يجمعنا ياشاهين..

ليه كده ليه يارب.. يارب ماليش غيرك ريح قلبي يارب

وقامت عشان تصلي الفجر وتدعي ربنا يهديها

مر الوقت وخرجت فجر تمشي بالجنينه وهي حاسه انها مخنوقه وقلبها مقبوض.. لحد ماحست بحد شدها ليه وكان هاشم..

زقته بعنف انت اتهبلت اي الللي جابك هنا وازاي تتجرأ تعمل كده

هاشم باستفزاز مش خطيبتي اعمل اللي انا عاوزه..

فجر ده بعينك مش بعد شاهين الجبالي اتجوزك انت..

شد شعره ليه ياروح امك مش عاجب والا اي..

فجر امشي من هنا ياهاشم امشي من هنا بدل مااعملك فضيحه..

هاشم الفضيحه هتكون ليكي يابت الزناتي ..واهه متخلينيش اتجنن عليكي واخلي كتب الكتاب الاسبوع الجاي…

فجر مش هيحصل ياهاشم لو كنت اخر راجل بالدنيا دي … مش هيحصل..

هاشم وليه مش اللي مانع جوازنا ابن شاهين اللي حامل بيه..انا بقى هريحك منه من بكررىى وبعدها مفيش حاجه هتمنعني عنك..

دفعته فجر بجنون وهستريا وخوف على جنينها انت مجنون مش ففي واعيك .اكيد مش في وعيك..

ابتعد عنها وبغمزه خدي باللك عشان انتي مشفتيش حاجه من جناني عشان كده اسمعي الكلام واعقلي بدل مااطينلك عيشتك سلام يامراتي..قال كلماته وبغمزه هتوحشيني ليبعث لها قبلة في الهواء ويغادر..

جلست فجر بصدمه على الارض تاخد انفاسها بصعوبه وهي تنظر لأثره وتضع يديها على بطنها تستشعر بطفلها وهي خائفه من تهديد الاخر..

*************

كان شاهين منشغل بالعمل مع الحج عطيه..فمنذ ان وجده مرميا وبحال يرثى لها وشاهين يعمل معه وقد اعانه كثيرا بالعمل فشاهين يعمل عن خمسه رجال كما يقول الحج عطيه..

نعمات كانت عيناها على شاهين ازيك ياحج .

الحج عطيه اهلا يابنتي الحمدلله بخير البيه الصغير عامل ايه..

نعمات من ربنا بخير..

عطيه خير يابنتي لازمك حاجه..

نعمات بحرج هو الشاب ده يبقى قريبك اول مره اشوفه بالمنطقه هنااا.

عطيه تقصدي مين محرووس

نعمات هو اسمه محروس..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن

عطيه والله مرعفش اسمه بس سميته محروس عشان ربنا بعتني ليه وهو بين الحياة والموت وبكده عرفت ان ربنا حارسه..

نعمات بفضول طب ممكن تقولي حكايته ياحج..

جلس الحج عطيه وبدا يحدثها عن التفاصيل كل ذلك وشاهين منشغل بالعمل والاخرى تراقبه باعجاب شديد..

*******

مر اسبوع زينه رافضه ترجع لخالد اللي اصر انها متسيبش الشقه بتاعته وتفضل فيها هي وامها وجابلها شغاله عشان تهتم بيها…

نعمات تحاول تقرب من شاهين اللي مش فاكر حاجه لكن عايش على لقمته عند عم عطيه وعشان يردله الجميل..

اما فجر فمن ساعت من مشي هاشم من عندها محدش يعرف مكانها اختفت من المزرعه ابوها قلب البلد كلها عليها مالهاش اثر اصر سليم انهم يكتمو غيابها عشان الناس متجيبش سيرتهم..وان ابوه يتصل بهاشم ويبلغه رفضها الجواز منه وبالفعل ده اللي حصل لكن هاشم مش هايسكت….

جمع رجالته وجي على بيت عبد الجليل عشان ياخد امينه مهي بنت عمه..

هاشم احنا عايزين امينه..

سليم بسخريه وعايز مراتي ..

هاشم مش بتكم عندكم ..بتنا كمان مش هتفضل هنا ثانيه وحده..

سليم ومين قالك كده..

هاشم الاتفاق كان كده والا نسيت يابن الزناتي..

سليم وانا ماليش باتفاقكم مراتي مش هتسيب بيتها لو طربقتها على نفوخكم..

عبد الجليل خلي بنتهم تمشي معاهم..

سليم بانفعال على جتتتي.يابوي..

ليأتيهم صوت من بعيد امينه مش هتسيب بيت جوزها..

هاشم….

سليم….

***********

نعمات متشكره يامحروس عشان ساعدتني بنقل حاجتي..

شاهين العفو يااستاذه عاوزه حاجه تاني..

نعمات مش عايز تتجوز يامحروس…

شاهين اتجوز كيف واني متجووز..

نعمات بصدمه اي

يتبع….

الفصل التالي :

___________________ـ

رواية فجر الشاهين الحلقة السابعة عشر

--------------------ـ

خالد امينه مش هتسيب بيت جوزها..

هاشم بحده وانت مالك

خالد انا الكبير انت ناسي والا ايه..واللي هقول عليه يمشي..

سليم بركه طلع بالعيله حد عاقل بعد شاهين االله يرحمه..

هاشم حاول التهجم عليه وضربه ليقف بوجهه خالد وهمس له اخزي الشيطان ياهاشم احنا ضحينا قووي عشان ننهي حكايت الثار بلاش ترجع القديم..

هاشم بصوت مرتفع مش هتحرك من هنا لحد ما امينه ترجع معانا..

سليم بغضب ترجع فين انت اتخبلت مراتي مش هتسيب بيتها الا على جثتي.

خالد هترجع فين وتسيب بيت جوزها فجر جوزها مات ومكانها ببيت ابوها انما امينه جوزها معاها ..يلااا ياهاشم خيلنا نمشي ليسحب اخيه معه. ويقول متأخذناش ياحج حقك عليا..

صعد هاشم السياره مع خالد باختناق ..

هاشم اي اللي هببته ده..

خالد والله انت اللي بتجبلنا المصايب معارفش منين وبعدين تعالي هنا اي حكاية جوازك من فجر دي..

هاشم بارتباك وكذب اني اني عاوز ابن شاهين يربى تحت جناحنا..

خالد بسخريه لا حنين ياخويا مالكش صالح بابن شاهين كفايه اللي عمله شاهين واه خسر حياتهو مراته وابنه ومش هسيببك تضيع ابنه ومراته تاني ..

هاشم هتوقف بوش اخوك..

خالد اخويا لو كان على حق يبقى على نفوخي من فوق انما عالباطل مش هقف معاك ..بعدين ياخويا امينه الغلبانه عايز منها ايه..مش كفايه كانت بتخدمكم طول السنين دي ..دي حتى مكملتش علامها عشان تخدم امك ..انما اختك ماشاء الله مخلصه كليه..

هاشم شايفك تتكلم كيف ماشاهين كان يتكلم..

ختلد عشان عرفت الحق من الباطل همل فحر بحالها ولو ليك نصيب بيها هتكون ليك.

هاشم بهمس دون ان يسمعه الاخر انا مش هستنا اىنصيب مش هكون هاشم الجبالي ان ماجبتيتها تحت جزمتي قريب بقى انا ترفضني بت ال****

*********

نعمات متجوز كيف يامحروس..هو انت رجعت الذاكره بتاعتك

شاهين رفع يده اليسرى دي دبلة الجواز والحج عطيه قالي اني اكيد متجوز..مدام لابسها يبقى اكيد.متجوز

نعمات تنفست براحه اه يمكن طب هعملك كباية شاي وراجعه..

شاهين تشكري يااستاذه لازم ارجع عندي شغل كتير قوي عاوز اخلصه.

نعمات وترفض عزومتي دي حته كوباية شاي بس..

شاهين مره تانيه يااستاذه بعد اذنك..

غادر والاخرى تراقبه بحب ..

***********

زينه عايز ايه ياخالد عايز ايه..

خالد هكون عايز ايه من مراتي..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن

زينه مراتك مين اللي طلقتها من غير سبب ولا كمان مارعيتش مشاعرها وبتكلم بنات قدامها اي الجبروت اللي انت فيه يااخي هاا …

اي عشان ماليش حد عاوز تعلب بيا براحتك لا ياخالد.لا مش هسبك تذلني اكتر من كده عملت كل حاجه عشان بحبك بالاخر تجازيني كده ليها هااا ليه..

خالد.عشان شايفك كيف بتتعذبي كل يوم بشغل البيت وانا مش عارف اعمل حاجه وشايف امي وهي معكننه عليكي ومريحه الشغالين ومحملاكي الشغل كله ومعرفتش اقف بوشها مهما كان دي امي مكنتش عايزك تتحملي كل ده عشان كنت عايز احررك من العيشه اللي عيشاها..

زينه بغصه بس انا مطلبتش ده منك انا كنت بحبك .كنت هتحمل اخدمك انت واهلك العمر كله..

خالد بس انا شفتك بتتعبي وعارف انك.مش حمل ممرمطه ..

زينه وانا مشتكيش ليك

احاط وجهها طب حقك عليا مش اني خالد حبيبك .

ادارت وجهها عنه بغيظ اطلع برااا وروح للست اللي كلمتها قدامي

خالد والله مكنتش هروحلها كنت بس عايزك تبعدي عني بمزاجك..

ضمت ذراعيها وادارت وجهها عنه..

خالد.طب انا هسيبك لوحدك وهرجعلك بكرى..

في منزل شاهين الجبالي

خوله انت كيف ترجعها لذمتك وانا اللي قولت ولدي رجع لعقله..

خالد مراتي حامل يمه ومش هههملها لوحدها..

خوله اه قولتلي حامل ماكتيرر بنات اتطلقوا وهما حوامل مش هتموت يعني ..

ختلد يمه مراتي وبحبها ومش هتخلى عنها ولا عن ابني..واوعدك مش هتشوفي وشها ابدا..

خوله ماشي ياخالد ماشي بس بشرط..

خاىد اللي انتي تؤمري بيه..

خوله تتجوز بنت اخوي

خالد….

**********

كان شاهين نايم وبدأ جسده يترعش ويتصبب عرق..وهو يتمتم ببعض الكلامات حتى فز من نومه يصيح باسمها فجرررررر…


رواية فجر الشاهين .................بقلم نورة عبدالرحمن

================ـ

الحلقة الثامنة و التاسعة عشر

+++++++++++++++ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة الثامنة عشر

----------------------ـ

عطية أعطاه كوب ماء ومسح العرق الذي يتصبب على جبينه

في ايه ياابني نفس الكابوس رجعلك من تاني..

شاهين وهو ياخذ انفاسه بصعوبه ويرتشف قليلا من الماء هز رأسه نفس البت ياحج كانت بتغرق وتمدلي يدها تترجاني عشان أخرجها وانا بحاول اخرجها مش عارف بس باندهلها بقولها متخفيش يافجر..انا معاكي مش هسيبك

عطيه احنا بكرى نروح نشوف الحكيم .حالتك دي مبقاش يتسكت عليها.

شاهين مش عارف قلبي مقبوض كده ليه..

عطيه ربنا يهدي سرك يابني…

*********…

خالد غريبه قوي انتي ييمه..الامهات بيحاولو يحافظوا على بيوت ولادهم..

وانتي عاوزاني اتجوز واخرب بيتي واخسر مراتي وابني ليه يمه ليه..

كل ده عشان ايه عشان شاهين هو اللي جوزههالي..

خوله بغل عشان مسمعتش كلامي وروحت اتجوزت بت نعمان من غير علمي و عشان سمعت كلام شاهين .وعصيتني…

انت لو عاوزني ارضى عليك ياتطلق بت نعمان ياتتجوز عليها..

نهض خالد باختناق انا لاهطلق زينه ولا هتجوز عليها وعندك ابنك التاني بدل مهو بيجري ورى مرات شاهين لميه وجوزيها وهمليني بروحيي كفايه بقى حرام عليكم انا فيا اللي مكفيني…

مصدقت اني خلاص حالي اتعدل وبقيت بشر زي الخلق عاوزاني اخسر نفسي تاني يمه ليه عشان ايه ..

خوله بتكسر كلامي يابن بطني..

خالد انتي امي وجزمتك فوق نفوخي بس بيتي مش هخربه عشان ارضي الكره اللي جواكي اني همشي يمه ومش هرجع البيت تاني واما تعوزيني ابقى كلميني بس بلاش تتدخلي بحياتي مع مراتي. فهماني يمه خلوني بعيد عن خططكم وافكاركم السوده انتي وابنك عاوز اعيش بسلام.ليخرج من عندها وهي تنادي خلفه الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن

خوله ولاا ياخالد بقولك تعالى هناا …. استنى.بكلمك..

لكنه لم يستمع لها وغادر..

*********

في السوق

نعمات تعبتك معايا يامحروس ونزلت السوق بالوقت ده..

شاهين مفيش تعب ياهانم خير عم عطيه مغرقني..

نعمات هات اشيل عنك شويه..

شاهين ميصحش اني هوصلهم العربيه.

كانت نعمات تحاول قدر الامكان الاقتراب من شاهين واشغال تفكيره لكن الاخر كان مشتت فجر تزوره كل ليله في المنام تستنجد به لكن هو لايعلم من هي…..كانت تشغل باله كثرا فهي جميله جدا لم يكن يعلم بان التي تزوره بالمنام واسرت قلبه وسيطرت على احلامه هي زوجته..

وضع الاشياء في السياره..

وفي الجهة الاخرى من الطريق كانت فجر مع امراة .مسنه قد انهت التسوق لطفلها بعد ان علمت بانها حامل بولد كانت تتحدث مع تلك المراة بسعاده وانها ستسمي الطفل شاهين …

فجر خلاص ياخالتي كلها كم شهر وابني يشرف الدنيا واخده بحضني…

المرأة ربنا يتمملك على خير يابنتي انتي تستاهلي كل خير…

فجر يخليكي ليا ياخالتي اني معارفاش اجازيكي كيف عاللي عملتيه معايا…

المرأه تجزي مين يابنتي انا معملتش حاجه ومتنسيس انك وصيت الغالي..

فجر بابتسامه ربنا يخ وفي تلك اللحظه التفت فجر ورات شاهين يقف مع نعمات ويدخل الاشياء في السياره .

سقطت الاغراض مين يدها دموعها نزرت بغزاره وهي تقول ششششاهين..

المرأه ربنا يرحمه..

فجر ده ده شاهين ياخاله شاهين لتسرع وتقطع الطريق وسط تلك السيارات التي تخاول تجنبها وعيناها متركزتنا عليه كم اشتاقت له وارادت ضمه والبكاء بين احضانه… صراخها مستمر باسمه حتى لاحظوها جميع من في الشارع.. فجر شاهين ..شاهين انا هنا ياشاهين..

لكنه صعد السياره مع نعمات وغادر…

فجر لم تستسلم اوقفت سياره ودموعها منهمره لم تتوقف انه على قيد الحياة احساسها بوجودخ كان حقيقي…

صعدت سيارة اجره وتبعتهه وهي تبكي وتقول للسائق والنبي ياخويا متضيعش العربيه خليك وراها..عشان ربنا

السائق حاضر ياهانم حاضر..

وصل شاهين وانزل الاشياء لنعمات ..

نعمات تشكر يامحروس بس لو تطلعهملي فوق عشان مفياش حيل من الوقفه طول النهار..بالسوق

شاهين اكيد يااستاذه حمل الاشياء وطلعها مع نعمات..

نزلت فجر من السياره بسرعه وهي ترى شاهين يصعد مع تلك السيده الى منزلها صعدت خلفه بتعب في حامل ومتعبه وايضا رؤية شاهين جعلتها تتوتر اكثر..

نعمات خلعت حجابها لتظهر شعرها ورمت عبائتها وكانت ترتدي ثياب ضيقه تظهر مفاتنها تسلم ايدك يامحروس تعبتك معايا النهارده

شاهين تهرب بنظره عنها..العفو بعد اذنك

نعمات على فين اقعد يامحروس هعملك كوباية شاي..

شاهي معلش مستعجل..

ربتت على صدره بدلال وعشان خاطري يامحروس…

حاول التهرب..

ليصدم بصراخ فجر بدموع شاهيين

شاهين ..

نعمات..

*********

زينه عاوز ايه ياخالد..وجايب حاجتك هنا ليه

خالد عاوز اافضل جمب مراتي مينفعش..

زينه لي هما البنات اللي تعرفهم مش مكفيينك..

خالد وانا اعرف غيرك ياجميل..

زينه ضمت ذراعيه الى صدرها اه بامرات اللي كنت تبوسها بشرم..واللي كلمتها قدام..

خالد مايبقاش قلبك اسود.ده حتى انا محضرلك حتت مفاجأه..هتبهرك

زينه مش عايزه مفجأتك..

خالد اقترب منها بود طب وعشلن خاطري اجهزي عشان هوديكي مكان هيعجبك قووووي.

ليقاطعه رنين هاتفه اجاب بسرعه..

خالد ايووا..

…..

خالد صوتك مااله انتي كويسه..

….

خالد طب مسافة السكه وهكون عندك متبكيش خلاص.

…..

اغلق الهاتف لينظر الى زينه.التي امتلأت عينيها بالدموع اي هتروحلها ياخالد..

خالد زينه حقك عليا هعوضهالك بس انا لازم امشي..

زينه مسحت دموعها بشهقات وبكاء بصوت طفولي روحلها ياخالد روحلها لترمي حقيبته ارضا روحلها وخد حاجتك معاك ومش عايزه اشوفك..تاني..مش عايزه اشوفك لتجلس على الارض بتذمر وتبدأ بالبكاء

خالدد…

زينه…

*************

خوله باخساره معرفتيش تربي ياخوله ولادك اللي دا ي ورى مراته وبيسمع كلامه..واللي هيتجنن عشان ست ارمله وهو زينة شباب البلد..

هاشم عاوزه ايه يمه..

خوله عوزاك تعقل وتشيل بت الزناتي من نفوخك بقى

هاشم يمه انتي عارفه اللي فيها واني عاوز اتجوزها ليه..

خوله بتكدب يابن بطني ..ولو هتكدب عالدنيا دي كلاتها متعرفش تكدب على امك..انت حاططها بنفوخك عشان البت رفضتك مش كده….واني عارفاك اول ماتبقى بتاعتك هترميها

هاشم مش باين انها هتبقى بتاعتي يمه البت طلعت هربانه من اهلها..

خوله بصدمه انت بتقول ايه.

هاشم زي ماسمعتي يمه..واني هالاقيها يعني هالاقيها

خوله هملها بقى واني هجوزك ست سستها

هاشم مش قبل ماكسر عينها يمه…ليقاطعهم رنين الهاتف

هاشم ايوووا …..عرفت مكانه..

….

هاشم بابتسامه المنتصر طب والله تستاهل اللي يكافأك.

…….

هاشم..متقلقش مش هنساك ابعتلي العنوان بقى…

يتبع….

الفصل التالي :

_____________________ـ

رواية فجر الشاهين الحلقة التاسعة عشر

-------------------ـ

نزلت نعمات ومعاها شاهين الدرج بسرعه كانت فجر واقعه من الدرج اتصدم شاهين لما شافها ووقف بصدمه هي نفس البنت اللي بتجيله بالحلم وقف للحظه يستوعب انها قدامه لحد ماسمع نعمات تصوت للرجاله اللي اجتمعت على صريخها..

نعمات شيلوها خلونا نوديها المستشفى..

لايعلم لما شاهين شعر بالغيره من لمس احد لها منع الجميع من الاقتراب منها وحملها وقام بنقلها الى المستشفى بسرعه..

جلست نعمات معها..وشاهين ينتظر بقلق في الخارج لا يعلم ذلك الشعور الذي سيطر عليه ماهو سببه خوف وقلق وتوتر هل هي بخير.

فتحت عينيها فجر بتعب..بعد ان طمئن الطبيب نعمات عليها وعلى الجنين وخرج ليطمئن شاهين

نعمات حمدللله عالسلامه عامله ايه..

فجر ششاهين فين ..

نعمات شاهين مين..

فجر ابوس ايدك جوزي فين شاهبن فين..

نعمات باستغراب جوزك وانا شعرفني بحوزك..

فجر والنبي يااختي جوزي اللي كان معاكي بالسوق من شويه وطلعتوا الشقه مع بعض..

نهضت نعممات بارتباك وتوتر ..تقصدي مين محروس..

فحر لا ده شاهين..

نعمات بكذب وهي نفسها لا تعلم لما كذبت..لا اللي كان معايا اسمه محروس يبقى ابن عم عطيه جارنا…

فجر ببكاء لا ده شاهين والله ده شاهين انا مش هتوه عن جوزي ابوس ايدك..لتشعر بالالم وتتالم ..

نعمات اللي شفتيه معاي اسمه محروس ابن عم عطيه ..حمدالله على سلامتك استئذن انا ..

فجر استنى ارجوك عشان حبيبك النبي عاوزه اشوفه واكلمه بس..

نعمات مينفعش عشان مشي من بدري..

فجر ببكاء ازاي ازاي شاهين يمشي ويسبني تعبانه..

نعمات لا حولا ولا قوة الا بالله يابنتي بقولك ده محروس ..محروس شاهين مين اللي بتتتكلمي عنه..ربنا يهديكي. ان همشي بقى..

خرجت من غرفة فجر وتركتها منهارة وباكيه..

نعمات بتوتر خلينا نمشي يامحروس..

شاهين بقلق والست اللي جوى..

نعمات امشي يامحروس هي كويسه..

بس لازم ننطمن عليها..

مش الدكتور طمنك..

شاهين ايواا لكن..

نعمات لكن ايه يامحروس البنت هي اللي طلبت نمشي عشان جوزها ميتعصبش عليها قدامنا..

شاهين بتيه طب ممكن اخش اطمن عليها بس..

نعمات ياخرابي تطمن ده ايه انت عاوز جوزها يفرمها دي قالت انه طبعه صعب جدا.لتقوده من يده معها وتغادر المستفشى بسرعه..

سمعت فجر رنين هاتفها واجابت ببكاء..ايواا ياسليم ..

انا بالمستشفى ..خالد معاك..

….

بعيط عشان معرفتش اشوف شاهين والست اللي معاه بتقولي اسمه محروس..

….

وانا هتوه عن جوزي ياسليم ده شاهين انا متاكده..

منا هاديه ياخويا هتوصلوا امتى..

……

هبعتلكم العنوان المستشفي اللي انا فيها..

….

ربنا معاكم..

عند خالد وسليم..وزينه التي اصرت ان تأتي معهم لتتاكد بأن خالد لايخونها..

زينه بفرحه بعني شاهين عايش الحمدلله يارب

خالد ادعي انه يكون هو شاهين..

سليم فجر بتقول ان اللي معاه بيقولوا اسمه محروس..

خالد على كلن احنا هنتاكد ياسليم والا ايه..

سليم اكيد هنتاكد مش هنسيب الحكايه للشكوك.

زينه انتوا ازاي قدرتوا تتفقوا وتخبوا فجر..

سليم خالد هو صاحب الفكره..

خالد مكنش ينفع نسيبها وهي حامل تعاني بين ابوها وهاشم كان لازم نريحها ونبعدها عنهم..

زينه بحب تشبثت بذراعه ودون تفكير كنت متاكده ان قلبك طيب ومش هتهون عليك فجر ياحبيبي..

سليم احم ..احم ..

خالد بحرج احنا هنوصل امتى..

سليم قريب ياخالد قريب..

خالد بسعاده لاقترابها منه همس لها ابقى اعملي كده ورريني رضاكي ده لما نبقى لوحدنا مش هناا…

لتبعد.بحرج

***********

كانت فجر مصرة على مغادرة المشفى بالرغم من قلق الاطباء واعتراضهم على خروجها خوفا على حملها لكنها اصرت علة ذلك وفي الوقت الذي تتشاجر به تريد الخروج وصل سليم اليها ..

سليم بقلق في اي ياحبيتي بتزعقي كده ليه..

فجر بدموع مشيني من هناا ياسليم عشان خاطري عاوزه اروح لشاهين..

سليم بخوف من حالة فحر طب اهدى كده وخليني افهم اي اللي حصل..

فجر بشهقات والله انا شفته بعنيا ياخويا بس الست اللي معاه رفضت تخليني اقابله انا لازم اروحله عشان تتاكد اني مش بوهم ..اني مش هتوه عن حوزي مفيش ست تتوه عن حوزها لتنظر الى خالد انت مصدقني ياخالد.مش كده شاهين عايش..

زينه بدموع خالد فجر حالتها صعبه قوي اعمل حاجه عشان خاطري..

خالد اهدي يا حبيبتي سليم هيتصرف .

خدها سليم بحضنه وهو يطبطب عليها اهدي مش عايزه تطلعي من هنا انا هخرجك بس مش عايزك تبكي ..ومتععبيش روحك..

الدكتور تطلع ازاي يااستاذ اي حركه غلط خطر عالجنين..

فجر بانفعال مالكمش دعوه ده ابني مش هتخافووو عليه اكتر مني ..انا عاوزه ابوه يشوفه ..يلااا ياسليم خرجني من هنا انت وعدتني..

طيب ياحبيبتي طيب اهدي انتي بس..

********

شاهين عاوزه حاجه تاني ياست نعمات..

نعمات بقلق سلامتك ..

شاهين طب استىذن انا مشي الى الخارج لتوقفه..

نعمات بقولك اي يامحروس عاوزه منك خدمه..

شاهين انا في الخدمه ياهانم تؤمري بأيه..

نعمات بكدب بصراحه انا لازم اسافر النهارده ضروري عشان شغل مهم ومش هعرف اسافر لوحدي عشان كده عاوزاك تجي معايا..

شاهين لكن اني مش هقدر اسيب الحج.عطيه لوحده..

نعمات عم عطيه هكلمه واستئذن منه..منتا عارف ياشاهين انا ست وحدانيه ومش هعرف اسافر انا وابني لوحدنا..

شاهين بتفكر حاضر ياهانم بس اعملي مشوار سريع كده وارجع تكوني جهزتي..

نعمات بشك مشوار ايه..

شاهين بكدب مشوار شغل ياهانم.بعد اذنك..وغادر..

*********

سليم هو ده المكان يافجر..

فجر ايووا ياخوي..ودي العماره اللي طلع شاهين فيها ..

نزل خالد لتنزل زينه خلفه .

خالد على فين..

زينه هجي معاك

تجي فين انتي تستني مع فجر لحد مانرجع..

زينه لكن..

خالد بغيظ اسمعي الكلام يازينه مش كفايه جايبك معايا كل المسافه دي..

زينه بتذمر حاضر اهو هفضل بمكاني..

خالد وانتي على فين انتي كمان.

فجر هنزل معاكم انا عارفه الشقه والست اللي كانت معاه..

سليم ياحبيبتي انت دليني عالشقه وهنطلع ندور عليه..

فجر لا ياسليم لا هطلع معاكم عشان خاطري.

خالد ماينفعش من شويه كنت هتخسري الجنين افضلي هنا واحنا هنبلغك باللي هيحصل..

فحر بعناد مش هفضل هنا هجي معاكم..

سليم عاوز افهم منين جايبه العناد ده يافجر دي حاجه جديده عليكي..

فجر ياسليم عشان خاطري انا عاوزه اشوفه..

سليم طيب امري لله تعالي..

نظر خالد لزينه وانتي هتفضلي قعدالي هنا.

زينه مش انت قلتلي افضلي..

خالد بسخريه مشاء الله دلوقتي بقيتي تسمعي الكلام انزلي مش هينفع اسيبك لوحدك بالعربيه.

زينه بابتسامه مكان من الاول ..

خالد امشي يابت ..

فتحت نعمات الباب لتصدم بهم ينظرون اليها..

سليم السلام عليكم..

نعمات بارتباك بعد ان رأت فجر وعليكم السلام في حاجه حضراتكم..

سليم هوفي حد اسمه شاهين بالمنطقه هنا.

نعمات لا والله مفيش حد بالاسم ده..

فجر بانفعال ازاي وانا شفته بعنيا شاهين كان معاكي..

يامدام حضرتك تقصدي محروس ..

لا اسمه شاهين انا مش هتوه عن حوزي ..حوزي فين وديتيته فين ..

نعمات واضح حضرتك تعبانه ومش عارفه ازاي خرجتوها وهي الحال ده ..

فجر بانفعال بقولك اي اندهي..

قاطعها سليم بعد اذنك يا ست هانم ممكن تندهي لمحروس عايزين نتكلم معاه..

نعمات واللله كان بودي بس هو سافر اىنهارده ..

سافر سافر ازاي ومن شويه كان معاكي.

والله ده اللي حصل..

فجر انتي كدابه شاهين ياشاهين..

سليم اهدي يافحر اهدي عشان خاطري وامشي خلينا نرجع البيت ..وحضرتك لو رجع اديله نمرتي دي خليه يكلمني ضروي اخذت الرقم منه والاخر نظر للاخته التي تبكي بغصه..يلاا يافجر

مش راجعه ياسليم لحد مااشوف شاهين مش هتحرك من هنا

نعمات بحده والله بقى براحتك لو حابه تفضلي للصبح مفيش مشكله بعد اذنكم لتغلق الباب بوجههم وتستند على الباب بخوف وقلق من عودت شاهين الان..

جلست فجر على الارض وهي تبكي..

جلس سليم مقابلا لها والله لو كان الراجل ده شاهين هعرفلك بس انتي مينفعش تفضلي هنا..

مش هتحرك قلتلكم مش هتحرك لحد.مااشوفه..

خالد طب مش عاشنك حتى عشان ابن شاهين ينفع لو رجع يعرف انه خسر ابنه

فجر…..

زينه كلام خالد صح انتي لازم تهتمي بنفسك وبأبنك عشان لما يرحع يبقى مبسوط.منك..

نظر اليها خالد بابتسامه حتى بمواساتها طفله ..

سليم يلااا ياقلب اخوكي امشي عشان خاطري..

وبالفعل استطاعووا اقناعها بعد وعود كثيره بانهم سيجعلونها تقابل هذه الرجل الذي يدعى محروس..

***********

اما شاهين لم يكن بافضل حال منها فقد ساقه شعوره للعوده الى المستشفى وزياتها لكنه شعر بالضيق عندما علم بانها تم تخريجها من قبل شابين ظن بان احدهما هو زوجها ولكن الصدمه عندما علم بان اسمها فجر …مما اثار فضوله اكثر ..

**********

سليم الووو

خاله ناهد ايووو يابني..

سليم في حاجه ياخالتي..

ناهد في رجاله براا البيت واقفه بعربيتها وشكلهم مش مريحني..

سليم رجاله ازاي يعني…

يابني شكلهم من البلد.عندكم..

طب ياخاله تعرفي تاخديلهم صوره وتبعتيهالي من عير محد ياخد باله..

ايوووا يابني ثواني بس هصورهم من الشباك.

زبالفعل اخذت صوره وارسلتها..

سليم ده هاشم ونظر الى خالد بشك ده عرف مكان فجر منين.

خالد بضيق بتبصلي كده.ليه اوعاك تكون شاكك بيا.

سليم…

خالد بحده انا لو كنت عاوز ابلغه عن مكانها مكنتش خفيتها وانا اللي اقترحت الفكره دي لكن واضح انك مش مأمننلي ياابن الزناتي..

زينه خالد اهدي..

بحده انتي اسكت متتدخليش..

فجر سليم مكنش قصده ياخالد هو بصطس مستغرب ازاي عرغ مكانا..

خالد واتا شعرفني..

سليم بندم متزعلش مني ياخاىد انا النهارده اعصابي بايضه..

خالد…

فجر بتعب كفايه والنبي انا مش حمل خناقكم..

سليم هنروح فين دلوقتي..

خالد نزليني عشان تعرف تخفيها لوحدك ومبلغش هاشم عن مكانها.

سليم متزعلش مني ياخالد خلاص مايبقاش قلبك اسود اعذرني االلي بنمر بيه مش سهل..

تنهد.خالد.طيب ياسليم احنا هنروح شقتي هناك هاشم مش هيشك انها هناك..

***********

الحج عطيه يعني هتسافر يامحروس مع الست نعمات..

شاهين ايوووا ياحج..

عطيه طب وحكاية البنت اللي اسمها فجر..

شاهين بتفكير معرفش ياحج.بس البنت متجوزه زي مابلغتني نعمات..

عطيه برحتك يابني خد باللك.من روحك ومن نعمات وابنها.

شاهين والله ياحج مش عاوز اسافر واسيبك بس الست لجئتلي واني لازم اكون معاها ربنا معاك يابني ويسوقلك ولاد الحلال..

يارب ياحج اني محتاج الدعوه دي قوي..

وبالفعل سافرووا الى الغردقه…

***********

في منتصف الليل بدأ صراخها يعلووو..اسرع الى غرفتها سليم في اي يافجر انتي كويسه..

فجر مش قادره ياسليم مش قادره ظهري ظهري وبطني وجعني قوي اهههه

حملها سليم واسرع بها الى المستشفى..

*********

في طريق العوده الى البلد.

زينه بنعاس تعبت قوي ياخالد.

خالد بضحك.منا قلتلك نبات هناك انتي رفضتي..

زينه امي مش هتفضلي لوحدها..

خالد انا عارف انتي اي اللي جابك.معايا بس انتي مش حمل شنشطه .

زينه اه قول كده لو مكنتش معاك.كنت هتجيب صحباتك.وهتبات كم ليله هنا..

اخص عليكي اني وش كده برضوو

اه اعمل روحك.بريئ بامارت يوم شرم..

اوقف السياره ونظر اليها بحب..مش هتنسي الحكايه دي ميبقاش قلبك اسود

انا قلبي اسود.ماشي ياخالد..

جذبها ليه يابت ..يابت بلاش تتقمصي كل شويه مش كفايه بعد.دنتي وحشاني..

بس بقى وامشي هنتأخر..

طب متجيبي بوسه تصبيره لحد منوصل.

بدلا لأ..

طب عشان خاطري طيب..

ابتسمت وادرت وجهها قلتلك لأ..

خالد.ادار وجهها اليه لأ بامارت الضحكه الحلوه دي ليقلبها بشوق كبيرا وحب قبلة طويله بادلته الاخرى حتى نسي بأنه بالسياره واخذ يتمادى اكثر لتبتعد.الاخرى بخجل وهي تأخذ انفاسها بسرعه..

خالد بانفاس متسارعه في اي يابت احنا لحقنا عملنا حاجه تعالي هنا..

زينه بخجل احححنا باالطططرييق ياخاللد.مينفعش كده..

خالد.مسح وجهه بضيق وانا اعمل اي طيب منتي وحشاني وحرماني منك بقالك.كتير.

بضحكه خجله نوصل البيت الاول ..

وعد..

يلاا بقى انا مش ماشي الا اما تديني الوعد.

وعد.ياخالد وعد امشي بقى..

بس كده ده الجميل يؤمر وخالد.ينفذ…

************

نعمات في الطريق مالك يامحروس سرحان بايه…

شاهين مفيش بس حاسس اني مخنوق قوي وقلبي مقبوض مش عارف ليه..

نعمات 


رواية فجر الشاهين .................بقلم نورة عبدالرحمن

================ـ

الحلقة العشرون و الواحد و العشرون

+++++++++++++++ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة العشرون

--------------------ـ

صباحا عند فجر استيقظت بتعب لتجد نفسها بالمستشفى ..اعتدلت بتعب لتجد سليم يغط بالنوم على الكرسي بجانبها..

فجر سليم …. سليم…

سليم….

فجر سليم اصحى يا حبيبي اي اللي منيمك كده..

فتح عينيه بصعوبه فهو طوال الليل يهتم بها خوفا ان يحدث شيء لها او للجنين وغفى دون ان يشعر..

سليم نهض بخوف علبها انتي كويسه ياحبيبتي في حاجه وجعاكي..

فجر انا اسفه تعبتك معايا ياسليم بالوقت اللي لازم تكون فيه جمب مراتك انا مطلعه عينك هنا..

سليم اي الكلام ده هو انا كم اخت عندي مش وحده…انتي عندي باالدنيا دي كلها يافجر احنا مالناش غير بعض..

بدموع ربنا يخليك ليا..ويفرح قلبك ..

سليم لااا محنا مش هنبدأ بالبكا عالصبح كده هبعت عالحكيم يطمني عليك..

***********

في الغردقه..

استيقظت نعمات وحملت طفلها ومعها الخادمه طرقت الباب على شاهين لكنه لم يجيبها فعلمت بأنه خرج..

ذهبت الى البحر تدور عليه شافته كان جالس لوحده ومركز بالبحر قوي…

تركت المربيه تلاعب ابنها عالشط..

وراحتله..

نعمات نمت كويس امبارح..

شاهين هز رأسه..دون النظر اليها

نعمات مالك ياشاهين احكيلي..

شاهين مفيش يا ست هانم

نعمات وضعت يدها على كتفه على فكره انا حاسه بيك وحاسه باللي بتمر بيه ..

شاهين تنهد محدش يحس بالحمل الا اللي شايله.

نعمات طب ماتشاركني بيه مش يمكن حملك يخف..

شاهين مش كفايه اني مش فاكر حاجه نفوخي دي فاضيه مش تساعدني اعرف اني مين وهنا ليه..ده مكاني والا لا ليا اهل اخوات اب ام عيله عيال مش فاكر ..

شعرت نعمات بالحزن عليه..

شاهين عارفه ان الموت احسن من التوهان اللي انا فيه..اني حاسس بروحي متكتفي ..دي غير البت اللي شفتها امبارح

نعمات بارتباك مالها ..

شاهين كل يوم بتجيلي بالحلم وامبارح جتلي كمان ..

نعمات بتوتر متفكرش كتيير دي اكيد كوابيس..

شاهين اني ..ليسمعا صراخ وينظران ويصدمون بأبنها قد غرق في البحر في لحظه سهو الخادمه عنه اسرع شاهين اليه وووو..

*************

الطبيب..الحمدلله على سلامة الهانم حضرتك تقدروا تخرجوها اللليل ان شاء الله.

سليم متشكر يادكتور تعبناك معانا..

الطبيب العفو ده واجبي بس لازم تهتم بصحتها اكتر وياريت تبعدي عن الزعل والتوتر والتفكير الفتره دي اقلها لحد.ماتقومي بالسلامه .

فجر ان شاء الله ياحكيم دلوقتي ابني بخير..

الطبيب الحمدلله بخير لكن لوفضلتي عالحال ده مش هوعدك انه يفضل بخير ماشي..

هزت فجر راسها وهي تتحسس بطنها ..

الطبيب استئذن ..غادر..

جلس سليم بجانبها هاااا خلاص بقى وكفاية دلع بس ناخد بالنا من نفسنا ماشي..

فجر هزت راسها بس شاهين..الروايه بقلم روايات نوره عبد الرحمن

سليم قولنا اي قلتلك بتأكد لك من كل حاجه انتي بس اهتمي بنفسك وبابنك ماشي..

فجر ان شاء الله..

طب ارتاحي انتي وانا هخرج اكلم امينه.اطمنها من امبارح مكلمتهاش ..

خرج سليم واتصل بأمينه..

***********

زينه خالد…خالد..

خالد بنعاس هممممممم

زينه اصحى ياخالد مش قلت اصحيك عشان تنزل مصر النهارده

خالد جذبها نامي يازينه نامي انا مش نايم كويس..

بتذمر ياخالد انت نبهتني عشان اصحيك..

شدد باحتضانها اما اصحى هنتكلم سبيني بس خمس دقايق بس

زينه مسحت لحيته بكفها الصغير ماشي نام ياحبيبي بس هملني ماسك فيا كده ليه..

خالد دفن وجهه بعنقها لا خليكي كده وحشني حضنك ..

بابتسامه وضعت رأسها على صدره…

*************

نعمات ببكاء احتضنت صغيرها المبلول بالماء ياحبيبي يابني كنت هخسرك يارب يارب سامحني يارب.

شاهين اطمني ياهانم هو بخير..

نعمات متشكره لولاك مكنتش عارفه اعمل ايه وكنت خسرت ابني للأبد..

شاهين احنا اهل مفيش شكر بينا..

ببكاء ورجاء وندم سامحنى يامحروس سامحني انا غلطت بحقك كتيررر قوي..

شاهين غلطتي.

نعمات بشهقات ايواا انا كنت انانيه وخبيت عليك حاجه مهم قوي

شاهين حاجة ايه

نعمات الست اللي كانت بالمستشفى دي تبقى مراتك ولما طلبت تقابلك انا رفضت سامحني والنبي..سامحني..

شاهين بانفعال انتي بتقولي ايه وعملتي كل ده ليه..

نعمات متسألش متسالش دي ساعه شيطان سامحني وحياة حبيبك النبي..

نفض يدها عنها وغادر وهي خلفه تحاول ايقافه وهي تحمل صغيرها بين احضانها بخوف…

نعمات استنى في حاجه مهمه لازم تعرفها.

وقف شاهين ونظر اليها وووو

*******

سليم جاهزه يافجر عشان نخرجك من هنا..

فجر ايوه ياخوي جاهزه من بدري ..

طب.يلاا هنطلع شقة خالد…

ليقاطعهم صوت والدها بقى انت يابن ال**** اللي تشدد على ايدها وبتعصيها عليا..

فجر نزلت دموعها بخوف..

سليم……..

يتبع….

الفصل التالي :

___________________ـ


رواية فجر الشاهين الحلقة الحادية والعشرون

---------------------------ـ

امينه ببكاء سامحني ياسليم سامحني واللهي معرفش سمعني كيف وانا بكلمك واتعصب عليا لحد ماقلتله انك بالمستشفى.

سليم تنهد اهدي ياامينه انتي مالكيش ذنب الحمدلله انها جت على كده.

امينة مسكت خده برقه وهمست ببكاء بيوجعك مش كده معرفش عمي ليه ضربك انت كنت بتحمي اختك..

امسك يدها وقبلها متبكيش عاد اني كويس وزي الحصان ..

وأجلسها بجانبه وبعدين مش كل حاجه تبكي زي العيل انتي مش عيله..

امينه بشهقات ميهونش عليا اشوف كده

سليم خلاص ياحبيبتي اني كويس خلاص ..فجر فين ..

امينه تعبانه من الطريق من اول مادخلت السرير نامت..

سليم الحمدلله انا خفت عليها قوي بس الحمدلله جت فيا اني وعرفت امنعه يضربها ..هو اول ماجي يضربه كنت بوشه لما ماضربني ندم بسرعه لكن معرفش يعمل حاجه وعشان كده همل الغلابنه دي..

امينه هي كويسه وابن شاهين كويس..

قبل كتفها ايوا الحمدلله بس الحكيم قالنا ناخد بالنا منها ومتتعبش روحها ولازمن متتعصبش من حاجه..

حاضر هحطها بعنيا دي مرات الغالي واللي ببطنها ابن الغالي ياسليم..

رربنا يرحمك يخويا لو كنت عايش ماكنتش مراتك تتبهدل البهدله دي.قالت كلماتها وتجمعت الدموع بعنيها جذبها الى صدرها رينا يرحمه مش قولنا نبطل عياط ويلاا بقى نامي وارتاحي اني لازمن انزل عندي شغل.

امينه شغل ايه دلوقتي..

هروح اشوف خالد عشان حاجه بالشغل..

طب مترد على موبايلك من الصبح بيرن.

سليم دي نمره غريبه هبقى ارد عليها بعدين..

خرج سليم ورد على الاتصال..

ايوووا مين..

شاهين مين معايا..

انت اللي مين مش حضرتك بتتصل..

شاهين اني عاوز اكلم فجر..

فجر انت مين انت وبتسال عن اختي ليه..

شاهين اني شاهبن وفجر تبقى مرتتي..

شاهبن..

ايواا الست نعمات ادتني النمره دي وقالتلي اكلمكم عليها..

طب انت ازاي شاهبن ..مش عارف ترجع بيتك ليه..

شاهين بصراحه اني مش فاكر حاجه..لو حابب نتقابل ونتكلم..اني كمان تاهيه ومش عارفه اي اللي بيحصل

************

زينه على فين هتروح بسرعه كده..

خالد شغل ياحبيبتي..

زينه بغيره شغل والا هتروح تقابل بنات والله لو..

خالد بمقاطعه بنات اي ربنا يهديكي قبلها هخلص مشواري وراجع اشوف جنانك ده اخرته ايه..

زينه بصراخ خلفه والله لو اتأخرت ياخالد مش هخليك تبات في اابيت ..عاد ليستند على الباب بابتسامه مستفزه طب بالذمه اهون عليكي..

زينه ايوواا ايوووا كول بعقلي حلاوه..

اسرع اليها واحاط خصؤها ليحذبها اليه وقبلها والله انتي الحلاوه كلها بس اني لازم امشي.

طبعنا مبسوط تلاقيها حلوه كمان .

طب والله انتي ظلماني اني هروح اشوف سليم ارتحتي..

هو رجع وفجر عمله ايه

منا ماتكلمتش من الاول عشان عارف انك هتبدأي اسأله هبقى احكيلك بعدين سلام بقى..

************

هاشم رجع البلد.بعد مااتصل رجالته وبلغوه ان فجر ببيت ابوه وبدأ يفكر ازاي هيقعن فجر تتجوزه.ومش عارف ان خلاص شاهين رجع..

********

في اليوم التالي..

فجر نائمه استيقظت على يد حانيه وكانت والدتها لتجهش بالبكاء وتحتصن امها

فجر ابوي بيكرهني كده ليه يمه انتي عارفه انه كان هيضربني واني حامل وتعبانه لو مكانش سليم هناك وكل الضرب عني كنت هخسر ابني يمه هو ليه بيكرهني..

والدتها بدموع حقك عليا يابتي ابوكي مش بيكرهك لكني هو خايفه منك..

فجر ببكاء خايفه مني ..مني انا. يمه..ده اني اللي بخاف منه ..طول عمري واني طوع امره كان موريني الويل عيشني اسواء ايام حياتي يمه ضرب وذل واهانه ليه..ليه كل ده ..

البنات ابوهم بيطبطب عليهم بياخدوهم بحضنهم اني حتى الكلمه الحلو ولا مره سمعتها منه.

والدتها اعذريه يابتي االلي مر بيها صعب قوي .

فجر اي اللي مر بيه يمه اني عاوزه اعرف عاوزه افهم ذنبي ايه..

هحكيلك يابتي هحكيلي بس توعديني متقوليش لحد عشان الحكايه قديمه واتدفنت ومش عاوزين الناس ترحع تفتكرها تاني..

حاضر يمه بس اني عاوزه افهم ليه بيكرهني..

ابوكي يافجر كان……

***********

سليم هنا محل الحج عطيه.

عطيه ايوا يابني اتفضل..

سليم حضرتك عاوزين شاهين..

عطيه بستغرااب شاهين…اه اه قصدكم محروس..

خالد اه ياحج محروس ممكن تندهله..

عطيه محروووس محروووووس يابني الرجاله اللي كنت مستنيهم وصلوو خرج شاهبن عليهم واتصدم الاتنين..

احتضنه خالدحمدالله عالسلامه يابن عمي

شاهين بتيه الله يسلمك هو مين حضرتكم وفجر فين

سليم


تابعووووني للروايات الكامله والحصريه



تكملة الرواية من هنا



بداية الروايه من هنا



جميع الروايات الكامله من هنا




تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close