القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبل الفصل الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والأخير بقلم لوجي احمد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اعلان اعلى المواضيع


الحادي رواية جبل الفصل الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والأخير بقلم لوجي احمد حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات  

الحادي والثلاثون 

دهب كانت بتجري وماسكه رحمه من ايديها وبيجري وهم الاثنين رحمه فضلت تقول لي ده في ايه يا بنتي فهميني في ايه مش فاهمه حاجه وبعدين بالراحه وانتي بتجري ما تنسيش انك حامل

دهب انا ما اعرفش الموضوع ده راح عن بالي ازاي انا خلاص لقيت حل لمشكله جبل

رحمه وهي بتقف تاخد نفسها من الجري خير والحل ده هيبقى في الجاري ده انا قلت التاكسي هي"نفجر بينا يا شيخه منك لله.

دهب يو بقى يا رحمه هو ده وقته انا ما صدقت ان هو طلع جوزي مش هسيبه انا للس"جن وللكلام ده انا لازم اصرف

رحمه بجد يا ذهب انا مش فاهمه حاجه في ايه يا بنتي فهميني دهب اسمعي يا ستي وانا هفهمك 

دلوقتي الشغاله اللي جبل بيحكي عليها الشغاله دي انا اعرفها الست عنايات دي انا اعرفها لاني انا كنت فيلا نسيت قبل كده

رحمه لا انت تحكي لي الحكايه من الاول كده عشان ابقى فاهمه كل حاجه عشان افكر معاكي ونتكتك

دهب هحكي لك واحنا في طريقنا للمستشفي 

طبعا عنايات قبل كده ساعدت  دهب انها تهرب من فيلا زياد فدهب عارفه عنايات وعنايات عارفه دهب

واتجهت ذهب ورحمه الاثنين للمستشفى وذهب بقى هتحكي  لرحمه الحكايه من اولها

.......

اما بالنسبه لزياد زياد كان ذكي قوي خلص كل حساباته في البنوك وحول فلوسه بره مصر وكلم المحامي ان هو يمشي في اجراءات الورث بتاع هايدي بما ان هو جوزها وهو الورث الوحيد لهايدي

 كان عايز يسافر بره مصر باي طريقه لانه كان خايف لعاملته تنكشف فرن على نهى تاني يتاكد على حجز الطيران بس للاسف نهى ما ردتش وده خلاها يسوق ويطلع على شقه نهى

طبعا نهى كانت في شقتها  هي  وسيف وسليم بعد ما اتجوزت سليم بس نهى لما جابت اللاب لسيف وحطه الفلاشه فيه

اتفاجئوا ان الفلاشه على كل حاجه موجوده من كاميره المراقبات الا وقت الج"ريمه

مش موجود خالص سيف وسليم انصدموا

سليم وهو يمسك نهي من ايديها.. فين يا بنت فيديوهات المراقبه دبستني فيكي وخلاص يا نهى

نهى والله ما اعرف كاميرات المراقبه دي زياد اديها لي وقال لي لازم اخبيها علشان دي فيها دليل براءه جبل

سيلين هم فين بقى الفيديوهات دي وكل حاجه موجوده على الفلاش الا وقت الجريمه

سيف انتي حذفت حاجه من على الفلاشات دي

لا والله ما حذفتش حاجه ولا اعرف حاجه ولا فتحتهم غير دلوقتي

عموما انا هتصل بزياده اساله

سيف بعصبيه انت حماره ولا ايه ده فخ وزياده عامله

نهي لا طبعا زياد عمره ما يشك فيا

اسمعي مني زياد بيشك في صوابع ايده وطالما زياد اداك الفلاشه دي وقال لك عليها دليل براءه جبل والفلاشه دي ما عليهاش حاجه غير كلها مراقبه عاديه يبقى هو شاكك فيك او شاكك في حاجه

نهي.. وهي تلتفت حواليها يا نهار اسود ليكون حاطط هنا الكاميرات مراقبه ومراقب اللي احنا قلناه ده كله

سيف ما اعتقدش ان زياد بالغباء ده

نهي.. طالما افكر وعمل كده يبقى اتوقع اي حاجه منه

سليم.. لا انا مع سيف اللي بيقولوا زياد مش بالغابه ده عشان يحط كاميرات هنا يثبت على نفسه ان هو بيجي لك هنا

نهي طب وبعدين ايه الحل

لكن قبل ما تكمل كلامها كان جرس الباب بتاعها بيرن بتقول مين لقت زياد بيقول انا صدمه كبيره زياده على الباب وسيف وسليم جوه في الشقه

🙂🙂🙂🙂🙂🙂

طبعا سيف وسليم اول ما سامعه كلمه انا زياد ارتبكوا لها وكله ارتبك لدرجه لدرجه ان نوعها لطمت على وشها وكل ده في صمت بدون صوت زياد انجزي وافتحي يا نهى

نهي وهي بتشوي لسيف وسليم ان هم يدخلوا جوه وياخدوا اللاب وياخدوا كل حاجه علشان زياد ما يمسكش عليهم حاجه

وفعلا سيف وسليم خدوا بعض ودخلوا جوه وخدوا اللاب والفلاشه وكل حاجه ونهى فتحت لزياد وعامله نفسها بتتاوب على اساس انها كانت نايمه


زياد دخل كده ولا انت فين ده كله ساعه عشان تفتحي الباب

نهى معلش اصل كنت لسه صاحيه من النوم ومش مركزه قوي

زياد انتي نايمه بهدوم الخروج

نهى بتوتر ها اصلي اصلي

زياد وهو لحقت اوضه النوم في ايه يا بنتي مالك انت معك حد هنا ولا ايه حد حد مين لا طبعا ما فيش حد هنا

 وطبعا سيف واسليم جوه سليم وهو بيقول لسيف يا بنت الكل"ب يا نهى هتودينا في داهيه

سيف لما ينزل زياد انا اللي هخ"لص عليها هتكشفنا

.

نرجع تاني لزياد ونهى نهى قالت له اصل كنت لابسه عشان خارجه ولقيت نفسي تعبانه فقلت انام شويه وارتاح شويه فدخل على زياد يعني الكلام فزياد قال لها وعملت لنا ايه في موضوع السفر نهى ما اتصلتش والله يا زياد ولسه ما كملتش كلامها على تليفون زياد بيرن المحامي بيكلمه وبيقول له انت ممنوع تسافر بره مصر طالما القضيه لسه شغاله يبقى انت ممنوع من السفر لما التحقق يخلص علشان عنايات فاقت من الغيبوبه 

 

ومطلوب بكره عشان يحققوا معاك ولو عندك اي معلومات يعرفوها


هنا طبعا زياده تعصب وتنرفز لانه كان راسم ان هو يسافر وبدا يقلق لما المحامي يقول له كده قال له كده ونقعد تهدي فيه وتقول له انت قال لي مش انت مظبط كل الدنيا

والدليل الوحيد بتاع براءه جبل اللي على الفلاشه اللي انت اديتها لي يبقى ما تقلقش

زياد وهو ينزل لنهى انتي فتحتي الفلاشه

نهى بثبات وانا هفتحها ليه يا زياد ما انا قلت لك اتخلص من الفلاش ده عشان ما يبقاش في دليل براءه جبل

زياد الفلاش اساسا فاضيه ما عليهاش حاجه انا كنت معطل الكاميرات سليم جوه نطق وقال يا ابن الك"لب

نهى امال قلت لي ليه على براءه جبل زياد ما فيش هبقى افهمك بعدين نهى يعني ايه ما فيش وهتبقى تفهمني بعدين انت بتشك فيا يا زياد  يعني انت كنت بتقول لي كده على اساس ان انت بتشك فيا يا زياد زياد قلت لك لا اهدي وانا هبقى افهمك بس هو في فعلا دليل لبراءه جبل عنايات فلازم نخلص من عينايات 

نهى نخلص منها ازاي ده تحت حراسه كبيره قوي في المستشفى مش هينفع نخلص منها بلاش تجيب لي نفسك مصايب

زياد انا هخلص منها انا يا نهى انا هروح المستشفى انا وقتلها

واخلص منها عشان ما يبقاش في اي دليل براءه لجبل ونرتاح من جبل هو كمان

نهى بخباثه ما يمكن عنايات ما تتكلمش عنايات غلبانه اديها قرشين ولم الموضوع وخلاص زياد انا هتصرف

انا هطلع من هنا على المستشفى عشان اتابع اللي بيحصل وانتي تلبسي وتيجي ورايا علشان هنشوف نعمل ايه وما تنسيش ان احنا الاثنين في مركب واحد

وبسها في خدها ونزل

هو اول ما فتح باب الشقه وخرج طلع سليم وسيف

سيف عنايات فاقت يبقى كده دليل براءه جبل عنايات لازم نخلي بالنا من عنايات ونحافظ عليها في ضميره ان هو يم"وتها يبقى هيم"وتها لازم نفكر ونتصرف في اقرب وقت

سليم وهو يشد لها من ذراعها انت سايباه يبوسك ليه يا روح امك انت دلوقتي مراتي

نهى بموت في غيرتك عليا يا سنسن هو احنا مش هنعمل دخ"له بقى سليم هنعمل يا حبيبتي احسن دخله ما تقلقيش وانا بدخلك القبر بايدي نهى بعد الشر عليا

سيف يا لهوي يا نهار اسود منكم انتم الاتنين احنا في ايه ولا في ايه ركزوا معايا شويه وبعدين ابقوا اعملوا دخله وخارجه واللي انتم عايزينه كله

وفضلوا يفكروا سوا يشوفوا هيعملوا ايه

.. 

وطبعا ذهب ورحمه عشان وصل المستشفى عند عنايات وراحوا لقى عنايات فاقت بس كانت ممنوعه عنها الزياره بس ده مصممه تدخل ورحمه قالت لها ما تقلقيش هدخلك انا هدي للواد التمرجي ده قرشين في ايده وادخلك

وفعلا ده اللي حصل ودهاب دخلت لعنايات عنايات طبعا كانت تعبانه وما بتتكلمش غير كلمه كل فين وفين

بس دهب كانت راضيه بالكلمه طالما فيها براءه جبل

وفعلا عنايات بدات تتكلم مع دهب وحكيت لها اللي حصل كله وان زياد هو السبب في موت هايدي عنايات كانت تعبانه والرص"اصه كانت مقصره فيها اي نعم فاقن بس لسه تعبانه ومش قادره تتكلم وبتتكلم بالعافيه ومجهود الكلام اللي اتكلمته مع دهب قلب معاها الحكايه عكسيه وضغط الدم بتاعها ارتفع اكتر فاكتر 

ففقدت عياتني وجهز الانذار زمر وذهب خرجت من الاوضه والدكتور داخل يحاول يعمل لها ضربات قلب


 فوق فطلع تاني انه هيجيب مفاتيحه فسمع صوت حد بيكلم نهى واكتشف ان لحد ده سيف وسليم ففتح باب الشقه وقال لهم الثلاثه سيف وسليم ونهى اتشاهدوا على نفسكم ورفع عليهم المسدس

وبدا يصوبه ناحيتهم وهيطلق الرص""اص

🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂


دهب وهي واقفه زهقانه وجابت اخرها وبتقول ايه يا نهار اسود على ده حظي الاسود هو انا كل ما اقرب للحقيقه الحقيقه تبعد ادي عنايات مات"ت والراجل اتح"بس جبل اتحبس يا جماعه

حتى نهى اللي كنا بنقول هتنفعنا طلعت الفلاشه فاضيه ما عليهاش حاجه لا لا لا لا لا الموضوع زاد عن حده دي ما كانتش روايه دي اللي هتجنننا وتزعلنا من بعض حتى الواد سليم اتجوز البنت نهي  وما فيش فايده

يا جماعه كده ما ينفعش الموضوع اوفر قوي طب نعمل ايه في جبل احنا نطلع جبل احنا بمعالق الشوربه ونحفر نفق نطلع جبل من السج"ن 😂😂😂وناخده هو والبنت دهب في البيت اللي ربانزل كانت قاعده فيه ونحبسهم سوا عشان يتلموا على بعض ايه شغل القطط ده😂😂

طب طنط عنايات مات"ت حد يقول لي دلوقتي يا بت يا لوجي هنجيب براءته ازاي والله يا اختي ما اعرف 

والنبي انا كالوجي ما انا عارفه لا احنا لازم نخلص الروايه احنا هنجوز جبل لدهب ما هم اصلا متجوزين يا اولاد احنا بنقول ايه احنا هنلم من بعضينا ونشترك لهم في بيت صغنون كده

 😂😂😂

 الواد زياد بقى احنا هنعمل فيه عمايل زي ما هو محيرنا مع طول الروايه


#جبل 32

الحقني يا دكتور الحقني دكتور جاء جري على الاوضه لقاها بتطلع في النفس اطلعي بره اطلعي بره طلعت زي المجنونه بره مش عارفه اعمل ايه وهو بدا يرجع لها الاكسجين تاني ويعمل لها اسعافات وانا طلعت اعيط شفتي رحمه مش قلت لك ان زياد هو اللي عمل كده

رحمه طب وانتي زعلانه ليه افرحي معنى كده ان جبل هيطلع براءه يا بنت انت فقريه كده نفرح رحمه بدموح والنبي فقري فق الروايه بتطلع في النفس

رحمه يا نهار اسود هم واقفين هنا يا روح امك امشي يا بنت قدامي امشي امشي اللي قتلتيها يا لهوي طبعا ذهب ما كانتش راضيه تمشي وكانت قلقانه بس لما رحمه شديتها من ايديها مشيت معاها 

خرجوا بره المستشفي 

رحمه طب وبعدين كده يبقى الامل الوحيد ضاع كده في نجاه جبل

دهب انا مش عارفه ايه اللي بيحصل ده يا ربي انا مش عارفه

وهي بتعيط وقعدت على الارض من كتر التعب

رحمه اهدي يا دهب ان شاء الله هتتحل طالما مظلوم ربنا هيبين براته

دهب 

ازاي بس يا رحمه انتي شايفه كل الطرق مسدوده ومقفله في وشنا

يا بنت هو مش قال لك روحي الفيلا تعالي يا بنت روحي الفيلا ونقول لاخواته ولا قرايبه اللي هو قال لنا عليهم دول وهم يتصرفوا وان شاء الله نلاقي حل معاهم

دهب انا مش عايزه اروح امه وحشه قوي

على نفسها وحشه على نفسها مش علينا ما تخافيش انا معاكي يلا قومي هاتي ايديك يلا تعال نروح وفعلا خدتها من ايديها 

واتجهوا للفيلا بتاعت الجبل


...

في المستشفى بقى الدكتور فضل يحاول مع عنايات مره واثنين وثلاثه بالاكسجين  وجهاز القلب 

لما بدا يرجع لها نفسها تاني بس الدكتور جري اتصل بالبوليس خاف حد يجي يعمل في عنايات  حاجه

وفعلا اول ما اتصل بقسم الشرطه الظابط جاء علي طول لانهم مستنينها انها تفوق من فتره كبيره


الظابط وصل هناك الدكتور قال له بس ما تتاخرش في الكلام معاه لان حالتها حرجه

الظابط ما تقلقش الموضوع كلهم مسؤولين اثنين بس وهنسيبها

وفعلا الظابط دخل يتكلم مع عنايات والدكتور كان واقف مع ان عنايات   كانت تعبانه جدا

الظابط بدا يسالها بالراحه مين اللي عمل فيك كده انتي والمرحومه جبل احنا لقينا في شخص جنبكم اسمه جبل هو اللي عمل فيكم كده

عنايات جاوبت وقالت لا مش ده جبل ما عملش فينا حاجه

الظابط امال مين اللي عمل فيكم كده

عنايات ز ز    ز   زي    ا    ااد بيه

وما قدرتش تتكلم بعد كده ولما الظابط حاول يتكلم معاه تاني الدكتور قال له حالتها حرجه ولو اتكلمت معاها ممكن يحصل لها مضاعفات او تدخل في غيبوبه


بس الظابط خاف فسابها وطبعا ما اصدق ان هو اخذ منها الاعتراف وكان متصور صوت وصوره وجري على رايسه في الشغل وبلغوا الكلام ده

طبعا رئيسه في الشغل قال يعني قبل كده مظلوم انا كنت كده كده شاكك في زياد جوز المرحومه بس احنا هنطلع جبل

بس مش هتبقى البراءه احنا هنطلعه لحد ما نحدد ميعاد للجلسه ما نشوف الق"اتل الحقيقي هيعمل ايه علشان اعترافات عنايات لوحدها مش هتنفع

ممكن يقولوا ده خطرفه واحده تعبانه تحت تخدير  العمليه

وفعلا اتصلوا بالمحامي بتاع جبل والمحامي جاء وبداوا يتكلموا معاه ويشرحوا له الخطه وجابوا جبل هو كمان

وبداوا يعملوا خطه كلك عشان يعرفوا يوقعوا زياد كويس

لان زياد مش سايب وراه اثر والاثر الوحيد تعبان يعني ممكن يشككوا في اقواله اللي هي عنايات


وفعلا جبل خرج مع المحامي وحصل بينهم خطه هناك في  مكتب الظابط هنعرفها بعدين

جبل طبعا يتجه للفيلا بتاعته لانه قرفان من كل حاجه وما صدق ان هو يخرج هو مش عايز حاجه خالص غير ان هو يحضن دهب بس فرحان برجوع ذهب بالسلامه طبعا المحامي يوصله لحد الفيلا نزل من الفيلا بتاعته زي المجنون داخل على الفيلا ينادي ويقول دهب يا دهب

بس للاسف دهب لسه ما كانتش وصلت هي ورحمه بس لقى مامته سهير ما كانتش مصدقه لما شافته

فضلت تحضن فيه وتسلم عليه حبيبي يا ابني انت حمد لله على سلامتك جبل بدا يطمن مامته ويسلم عليها ويقول لها ما تقلقيش انا خرجت يا امي على ذمه القضيه وان شاء الله خير انا طالما بره السجن انا هعرف اثبت براءتي كويس

سهير يا حبيبي يا ابني احنا خدنا ايه بس من جوازتك السوداء دي اتجوزتها غير اللي بيحصل لك ده

انت ايه كان وداك الفيلا بتاعه هايدي اساسا

جبل معلش يا امي مقدره مكتوب وبدا يلتفت حواليه بيبص على دهب بس مش لاقي لها اثر قال لمامته ايه هي ذهب ما جتش هنا

سهير تاني دهب يا جبل خلاص بقى اقفل على السيره دي انا ما صدقت نخلص منها

جبل تخلصي منها ازاي يا امي ذهب دي مراتي وكانت لسه هتنطق بتقول له قلت لك اختك بقول لك مراتي يا امي انا رحت لجدي وجدي اكد لي انها مراتي

هنا امه قالت له جدك ما يعرفش حاجه قلت لك الحقيقه كلها عند الهام امها

اختك والله يا ابن اختك نفس الوحمه اللي كانت في ج"سم ابوك في ج"سمها

جبل مش عارف يتكلم الصدمه نزلت عليه جامده قوي قال لها انت بتقولي ايه يا امي اوعي تكوني بتقولي كده عشان تكرهيني فيها سهير والله يا ابني هي دي الحقيقه

انا ما بكدبش عليك قلت لك اللي عندها الجواب الاساسي امها الهام

جبل بس جدي قال لي ان الهام دي مش امها

سهير يا جبل يا ابني انا ما بحبش حد في الدنيا قدك

وعمري ما هضرك حتى لو دهب دي طلعت مراتك فعلا انا هتقبلها عشان خاطرك بس لازم تتاكد تروح لامها وتلاقيها وتدور على امها وتتاكد وتعمل تحاليل وتتاكد بس مش وقته الكلام ده انت لازم تثبت دليل براءتك

جبل قبل ما ينطق اي كلمه سمع  صوت ذهب ورحمه داخلين

طبعا ده كانت خايفه تدخل ومتردده عشان عارفه ان سهير وحشه بس رحمه كانت مقويه قلبها فضلت تقول لها ادخلي ادخلي ما تخافيش يا اهل البيت يا اهل البيت بس اول ما دخلوا جبل قدامهم رحمه راحت مزرغطه وقالت لولولولولولولي

طلع يا بنت يا دهب افرحي يا بنت افرحي حمد لله على السلامه يا جبل بيه

ده فعلا ما كنتش مصدقه ان هو خرج اخره انت خرجت ازاي وجريت عليه حض"نته

جبل في الاول ما كانش عارف يتكلم مصدوم من كلام امه ما بقاش عارف يعمل ايه

بس خاف لا ذهب تحس بحاجه

بدا يلف ايديه الاثنين حوالين دهب بس كان في دموع نازله من عيني ورحمه الدموع دي بس ما رضيتش تتكلم عشان خاطر دهب

ده فضلت تقول له انا مش مصدقه نفسي ان انت خ رجت ايه اللي حصل احكي

جبل قال لها انسي كل حاجه حصلت انا عايزه اخدك اوديك للدكتوره اطمن عليكي وعلي الحمل ونعمل شويه تحليل


ده لا ما لوش لازمه انا كويسه ولما شفتك بقيت كويسه اكتر جبل حط ايده في خد دهب وعلى رقبتها وقبل ما ينطق للاسف شاف الوحمه  الا أنه قالتله عليه

جبل اترج من جواها رجه جامده

وقال لها لازم نروح نطمن دهب حاسه ان في حاجه قالت هو في ايه جبل ما فيش انا عايزه اطمن عليك استني هنا ثواني وانا جايه على طول هغير هدومي وفعلا جبل طلع فوق خد شاور سريع سريع وغير هدومه ونزل  جري وخد رحمه ودهب وطلع على المعمل وهناك بداوا ياخدوا منها د"م عشان يعملوا تحاليل

جبل ما يلعب دكتور وقال له عايزك تعملي تحليل DNA

وبداوا ياخدوا من جبل هو كمان د"م

ذهب لحظت قالت له انت بتحلل ليه جبل طبطب عليها وقال لها ما تخافيش بطمن بس عشان تعبت من قعده السجن

واستنى هم الاثنين منتظرين النتيجه بس جبل كانت اصعب دقائق مستنيها هي الدقائق دي

🙂🙂🙂🙂🙂🙂

بالنسبه بقى لزياد زياد دخل الشقه على سيف وسليم ونهى وكان رافع عليهم الس"لاح وبيقول لهم اتشاهدوا على روحكم

وبعد محادثه حصلت ما بينهم طويله هنعرفها برده في برده النهارده سليم بدا يتعرض لزياد لكن للاسف زياد ض"رب عليه نار

الثالث والثلاثون


جبل كان واقف عامل زي المجنون بالضبط مش عارف يسيطر على نفسه من التوتر ومن  الانتظار هيتجنن

كل شويه يبص على ذهب بيحاول يطمنها وهو من جواه في حرب

خايف خايف لا تطلع اخته بيكلم نفسه بيقول استرها يا رب ازاي بس جدي قال ان هي مش اختي بس هو قلق  لها اكثر من كلام مامته ابتدى الذهب تاخد بالها من الكرسي وراحت له هو في ايه جبل هنا ابتدى يطمنها ويقول لها ما فيش حاجه انا بس حابب اطمن عليك عشان كده قلقان شويه

دهب ما انا كويسه وتطمن عليا ازاي جبل كان لسه هيتكلم بس الدكتور طلع من غرفه التحاليل بالنتيجه جبل الاول كان هيجري على الدكتور بس رجع تاني قال لي دهب استريحي جنب رحمه شويه

الدكتور واجي قالت له اجي معاك قال لها لا خليكي جنب رحمه اسمعي الكلام

وفعلا دهب رجعت جنب رحمه وجبل راح يشوف الدكتور قال له طبعا النتيجه سلبيه يعني هي مش اختك

جيب لنا ما كانش عارف يوصف الحاله اللي هو كان فيها

من الفرحه مش مصدق نفسه هدى وبدا يتنفس طبيعي واول ما خرج من غرفه الدكتور جرى لها ذهب وحضنها بدون كلام وفضل شايلها ويلف بيها ويبوس فيها ومبسوط بها جدا ويقول لها هعوضك عن كل اللي حصل هعوضك عن كل اللي عدى هنبدا حياه جديده من اول وجديد

هي ذهب ما كانتش فاهمه حاجه لكن بقت مبسوطه باللي جبل بيعمله جبل قال لها انتي تعرفي مكان مامتك

الفرحه اللي كانت على وشي ده وراحت وجي مكانها حزن

وحيره وقالت له بتسال ليه مش انت اطمنت ان احنا مش اخوات مش انت قلت لي جدي قال لك كده

جبل 

تعالي بس كده نمشي من هنا وهتفاهم انا وانت ما تقلقيش وهعرفك كل حاجه صدقيني يا ذهب اللي جاي كله لينا

دهب طب والقضيه جبل انا مش قلقان من قضيه مش قلقان من حاجه خالص طالما انتي معايا وجنبي

كلام جبل كله كان حلو ويطمن

طبعا جبل خدوا عربيته وخد رحمه ودهب

وطلعوا على بيت الهام امه دهب اللي المفروض دهب عارفه عنوانه وهتعرف جبل الطريق

هي كل شويه تبص لجبل وهو سايق وتقول له ايه انا حاسه ان في حاجه مش فاهماها يا ريت تفهمني كل حاجه وما قلتليش الدكتور قال لك ايه على التحاليل

جبل قال لها انا مش هينفع اخبي عليك اكتر من كده انا هفهمك كل حاجه بس اتمنى تفهميني

ذهب بدات تتوتر بس رحمه فضلت تطبطب على كتفها وتقول لها اهدي ان شاء الله خير

وجبل فعلا بدا يحكي لدهب كل حاجه من اول ما مامته قالت له للوحمه للتحليل لكل حاجه حصل ت حتى اللي جدو قال لها وان هو واخدها دلوقتي ورايح لمامتها عشان يفهم اللي جدو قالوا ده بجد ولا مش بجد

الكلام طبعا نزل على دهب زي الصاعقه ما بقيتش عارفه تعمل ايه بس ما فكرتش في اي حاجه خالص واترمت في حضن جبل وفضلت ماسكه فيه جامد وقالتله ما تسيبنيش

جبل عمري ما هسيبك صدقيني

احنا دهب قالت له كنت عايزه احكي لك على حاجه حصلت في المستشفى بدل تحكي له بقى على العنايات قالته

جبل قال لها ما تشغليش بالك انا عارف انا هطلع ازاي كويس انا عايزه اطمن عليك الاول وبعدين اروحك البيت وبعدين اشوف حل لمشكلتي 

دهب مش مشكلتك لوحدك يا جبل بقت مشكلتنا سوا وبعدين هتروحني البيت وتسيبني لوحدي ثاني

جبل عمري ما هسيبه كده انا معاكي على طول بس لازم اطمن واشوف حل للموضوع

ان شاء الله خير وبدا يطبطب عليه ده عشان تطمن وكان في طريقه لبلد امها

....

في بيت نهي 

طبعا زياد طب على نهى وسيف وسليم

كان ناسه فوق لما طلع سمع صوتهم بيتكلموا وبيحكوا على موضوع الفلاشه الفاضيه ودليل البراءه 

دخل عليهم مره واحده وهو بيضحك على اخره وماسك المس"دس في ايده بيقول لهم انتوا وقعتوا ولا الهوا اللي رماكم

هنا نهى يا لهوي يا لهوي يا نهار اسود انت مش فاهم حاجه يا زياد استنى وانا افهم

زياد اخرسي وخليكي مكانك بتخونيني يا نهى بتخونيني ومع مين مع دول ده ما يساويش حاجه عموما ما تقلقش انا هبعتكم انتم

التلاته العزرائيل

والله انت فاهم غلط استنى وانا هفهمك يا زياد وهي بتحاول تروح عليه بس طبعا سليم شدها وقال لها في ايه ما تهدي يا روح امك انت حاليا مراتي

زياد مراته كمان اتجوزك يا حلاوه مقابل الجواز ده انك اتفقت معاهم عليا يا نهى بس للاسف مش هتلحقه لان عنايات ماتت وجبل اتحبس ومضالي التنازل على كل املاكه وانتم كمان هبعتكم العزرائيل وانا اللي ابقى فزت بكل حاجه

سيف انت فاكر نفسك ايه هو بيحاول يتهجم على زياد بس زياد للاسف ضرب طل"قه بس سليم خدته هو الط"لقه بدل سيف وهو بيحاول يحميه 

وقع سليم علي الارض ورجله بقت عباره عن د"م

نهي بدات تصوت عشان خاطر سليم وطبعا سيف بقى خايف على سليم قوي وزياد برده ماسك الس"لاح ويقول لهم اللي هيقرب وهيحصله انا هاخد شويه ورق واول"ع فيكم كلكم في الشقه


وفعلا بدا مثبتهم بالس"لاح واخذ الورق اللي هو عايزه

وسليم كان بي"نزل دم ونايم في حض"ن نهي 

وسيف بيحاول يضغط على الجرح عشان ما يطلعش د"م كتير

سيف اخذت اللي انت عايزه سيبنا نمشي بقى عشان نلحقه هيموت

زياد ايوه انا همشي اهو حاضر حاضر بس فاضل حاجه اخيره هدخل اجيبها واجي هو طبعا قافل عليهم باب الشقه عشان ما حدش فيهم يطلع

واتجه للمطبخ فتح انابيب الغاز كلها ونزل من سلم المطبخ وقفل عليهم الشقه كلها

وطبعا ده بسيطه وريحه الغاز بدات من المكان ونهى بدات تصوت وسليم بدا يتصفى دم"ه وسيف ما كانش عارف يعمل حاجه بدا

يتخنق من رائحه الغاز 

بس اللي حصل بقى ان زياد وهو نازل لقى البوليس في وشه

زياد حاول يتماسك علشان ما يبانش عليه حاجه

لكن اتقبض عليه بيقول لي الظابط ايه انتوا بتقبضوا عليا ليه انا ما عملتش حاجه

الظابط في الاسم هتعرف انت عملت ايه كل حاجه متسجله وكل حاجه موجوده وطبعا خدوا الشنطه اللي كانت معاه اللي كان فيها الورق والمستندات

نهى بدات تفتح الشباك وهي فيها لسه نفس بسيط وبدات تص"رخ والجيران سمعوها والبوليس سامعها وطلعوا على طول كس"روا الباب وحاولوا ينقذوهم

كان سليم  فقد الوعي

اتصلوا بالاسعاف وطلعوا بيه على المستشفى وطبعا اعملوا له هناك الاسعافات وطلعوا له الرصاصه وحاولوا يحطوا نوع على جهاز التنفس هي وسيف فترات عشان يعرفوا يتنفسوا كويس وقبضوا على زياد

طبعا هم لما طلعوا الجبل كانوا عاملين خطه لانهم كانوا شاكين في زياد من كلام عنايات عشان هم كانوا حاطين كاميرات في الاوضه بتاعتها عشان خايفين ان اللي قت"ل هايدي يتخلص منها

وفعلا سمعوا كل حاجه بس كان لازم دليل اكتر

وما كانش في دليل اكتر من اللي موجود في شنطه زياد والتليفون جبل اللي مع زياد والسيديهات اللي مع زياد اللي فيها الكاميرات المتفرغه

يعني كده جبل خد براءه من موت هايدي وزياد لبس كل حاجه وكل القواضي واتحبس

بالنسبه لسليم فالرصاصه كانت في رجله يعني جرح بسيط بدا يفوق نهي كانت ا قاعده جنبه

اول ما فاق سليم بص لها وقال ياما

نهى هو في ايه شفت عفريته ولا ايه

سليم انا قلت ان انا م"ت وبتحاسب

وهي تخبطه على كتفه لا ما تقلقش نجدته يا اخويا انت زي القطط بسبعه روح 

وبدات نهي ا بقى وسيف يحكوا له اللي حصل

انا طبعا هو كان فاقد الوعي ما يعرفش هم جم المستشفى ازاي ولا ايه اللي حصل وسيف طبعا كان متابع مع الظابط وعرف كل حاجه وعارف ان زياد كده اتحب"س على ذمه القضيه

هنا سيف قال له انا لازم اروح البيت عشان جبل وعشان ماما وعشان افرحهم يعني وكده وهسيبك انت بقى مع مراتك الدخ"له يا نهى الدخ"له

نوع بحزن ولا دخله ولا حاجه كده جبل طلع براءه وزياده اتحبس

وزياد هاجيب سيرتي في التحقيق يعني كده كده هتشد معاه على السجن بس انا والله ما عملتش حاجه عموما يعني يا سليم ليك انك تطلقني من دلوقتي عشان ترتاح انت كده كده كنت متجوزني غصب عنك

سليم شدها من درعها وقال لها انت عارفه انت عجباني من زمان قوي ومنتقد ه كل تصرفاتك لكن حاسس ان فيكي بنت كويسه يعني احتمال تطلع

نهى بجنان ايوه والله انا كويسه قوي وقلب ابيض حتى اشوف وهي تتمايل عليه

سليم اه يا رجلي الله يحرقك تعبان تعبان يا ستي

نهي.. يعني انت مش هتطلقني يا سليم

سليم لها خليكي هتوبك يمكن اخد فيك صواب

نهي ...بس خايفه علشان موضوع زياد بس انا والله ما عملتش حاجه يا سليم

سليم ما تخافيش كل حاجه لها حل بس اخرج من هنا بس وكل المواضيع هيبقى لها حلول

بدلع وهي تدلع عليه هو انت لسه هتحل طب والدخ"له

سليم بصوت عالي تعبان يا ناس ورجلي وج"عاني اتصلوا لها على البولي"س يجي ياخد البنت دي

وهي تضع يدها على بقها خلاص هسكت خالص هسكت خالص

وبدا سليم يضحك ويقول لها يا مجنونه

..

بالنسبه لسيف كان وصل الفيلا بتاعته ومامته طبعا كانت قاعده على نار من الانتظار ومن الخوف على ابنها

بدات تحضن سيف وتقول له انت كنت فين مش كفايه جبل هتخضني عليك انت كمان

سيف بدا يطمنها ويحكي لها كل اللي حصل وعرفها ان جبل طلع براءه وكل الامور اتحلت وكل حاجه بقت تمام وانها تطمن وما تقلقش وسالها على جبل قالت له ان جبل

خد دهب  عشان يعملوا تحليل عشان يطمنوا

طب انا اوصل لجبل دلوقتي ازاي وهو معهوش تليفون

امه قالت له في بنت اسمها رحمه معاها معاها تليفون رقمها معايا اخوك رن عليا منه وطمني ان نتيجه تحليل طلعت سلبيه يعني ذهب دلوقتي مراته بس هو اخذها وطلع على مامتها عشان يشوف جدو كان بيقول له ان دي مش امها احنا عايزين نفهم يا ابني

سيف ياد الحكايه اللي مش راضيه تخلص انا هطلع اخد شاور واغير هدومي عشان اطلع على القسم عشان اشوف موضوع زياد واروح لسليم المستشفى

وانا سهير بدات تحمد ربنا وتقول الحمد لله ان ابني طلع براءه والحمد لله ان دهب دي طلعت مراته مش اخته وانا يا رب هتغير وهبقى كويسه معاها وهعملها معامله كويسه كانها بنتي وسامحني يا رب اول ما ذهب تيجي هتاسف لها واعتذر لها واقول لها لازم تسامحني

وزياد طبعا بداوا يحققوا معاه وكده كده هو لابس القضيه وعملوا له جلسه واتحكم عليه بالاع"دام في ق"تل هايدي وانه ض"رب سل"يم بالرصاص وفي النصب وفي كل حاجه وهو حاول يجيب اسم نهى معاه بس طبعا نوعها نكرت كل حاجه هي طبعا نوع ما كانش لها دعوه بحاجه هي ما كانت الا السكرتيره بتاعته بس بس ما كانش لها يد في حاجه وكانت مغلوبه على امرها كانت خايفه منه

يعني كل الامور بقت تمام وكل حاجه بقت حلوه فاضل بقى دهب وجبل

بعد مشوار طويل بالعربيه طبعا دهب نست الشوارع والاماكن بتحاول تفتكر جبل ركن العربيه في مكان ونزل يتمشى هو وذهب ورحمه وذهب فضلت تبص على البيوت وتقول له انا مش فاكره بيت مامتي كان فين بالظبط كل حاجه في البلد اتغيرت انا مش عارفه هي فين

بدا جبل يهديها ويقول لها اهدي بس وان شاء الله كل حاجه هتتحل وهو ما فيش حد دلوقتي عارف مكان مامتها غيرها ايه حتى قدها مات يعني ما حدش يعرف مكانها غير دهب انت لازم جبل يكون حنين مع ذهب علشان تعرف المكان وهو كان بيحاول يطمنها على قد ما يقدر

فاضل يدخلوا شوارع ويخرجوا من شوارع وفجاه كده

.......

جبل وقفت هنا هو في ايه هنا يادهب 

هو ده الشارع هو ده هو ده الشارع اللي فيه مامتي

جبل طب كويس ادخلي انت عارفه البيت  ولا نسال

فضلت ماشيه في الشارع تلف حواليها يمين وشمال بتحاول تفتكر البيت وقفت قدام مكان كده وخبطت على الباب جبل قال لها هو ده البيت هزت دماغها وقالت له ايوه هو ده جبل خبط 

ذهب وقفت ورا جبل مستخبيه فيه مبينه حته صغيره بس من عينيها بتبص بيها لكن جسمها كله مستخبي ورا جبل 

مفاجاه فتحت ست كبيره الباب اول ما ذهب شافتها استخبت كلها ورا جبل ومسكت في جبل جامد بدات تضغط على دي ريحته جامد فجبل كده فاهم ان الست دي المفروض هي تبقى امها

.

الست ايوه يا بيه انت عايز مين

جبل انا كنت جاي اتكلم معاكي في موضوع بس مش هينفع على الباب لو ينفع ندخل جوه نتكلم

الهام. انت مين اساسا عشان ادخلك جوه بنت تتكلم ما تكونش مخبر بقول لك ايه اصطبح احنا لسه الصبح

جبل لا انا مش مخبر ولا تبع ه على الحكومه خالص

الهام امال انت مين بدل ما انادي لك صبياني يعلموك الادب

هنا دهب تدخلت وطلعت من ورا جبل وقالت لها ده جوزي

الهام اول ما شافت ذهب انصدمت

وسكتت شويه كده مش عارفه تقول لي ايه وبعدين اتكلمت وقالت بنت يا دهب انتي جيتي ه هنا ازاي جوزك ازاي تعالي هنا يا بنت وهي تحاول تشد ذهب من ورا جبل بس طبعا جبل منعها  وقال لها يا ستي قلت لك جاي لك في موضوع دخلينا نتكلم جوه وصدقيني مش هتخسري انتي اللي كسبانه

الهام فضلت واقفه شويه وقالت هكسب ايه بس هي دي يجي من وراه وشها مكسب

دهب قالت لها جبل ده يبقى ابن عمي 

الهام سكتت  شويه كده وانصدمت وقالت له انت ابن سهير

جبل قال لها انت لسه فاكره سهير عموما ايوه انا ابن سهير

الهام ادخل انت وست الحزن مين البنت دي هي كمان قصدها على رحمه جبل قال لها قريبتنا برده

دخلوا كلك قعدوا والهام قالت ايه انت كنت فين ده كله وجدك جوزك ابن عمك ليه طمعان في فلوس وهو كمان ولا ايه

دهب قالت لها جدي مات

الهام راحت مزرغطه وقالت لها لولو لولولي احسن بالسلامه بس يا بت مين اللي خد الورث انطقي وهي تشدي ذهب من ذراعها

يا ست ايدي واحنا هنتكلم في كل حاجه وانا هقول لك اهو جدي مات وكتب لي كل حاجه باسمي

الهام ايوه وبعدين وبدا يحكي لها اللي حصل كله من يوم ما عرف ذهب والحكايه كلها من الاول لحد الاخر 

لحد ما قال لها ان جدي قال لي ان انتي مش امها

قالت لي ان هي ما تجوزش مراتي لانها اختي

بس جدي اكد لي انها مش اختي وانا كمان عملت تحاليل واتاكدت انها مش اختي يبقى كلام امي مش صحيح

بس كلام جدي صح ولا غلط

.....

الهام وهستفيد ايه لما اقول لك الحقيقه يا ابن سهير

جبل اللي انت عايزاه كله هتاخديه ورثك الا جدي كلوا عليك انا هديه لك وبزياده بس اعرف الحقيقه

الهام بجد طب احلف برحمه ابوك

جبل طالما جبت سيره ابويا يبقى انتي عارفه ان ابويا ما كانش بيرجع في كلام وانا زيه بالضبط

الهام وهي تفتكر وتقول له ابوك ده ما شفتش راجل زيه في الدنيا

الله يرحمه والله يسامح جدك بقى هو السبب في كل اللي حصل وهو السبب في موت عمك عبد المجيد جوزي الله يرحمه

دهب هو انا اهل مين

الهام.. عبد المجيد مش ابوكي لان عبد المجيد ما كانش بيخلف

جبل ..عرفنه الكلام ده لكن عايزين نعرف بقى الحقيقه

الهام انا يا ابني كنت متجوزه راجل زمان وانا صغيره اهلي غصبوني عليه وبعدين الراجل تمام وجيت شفت عمك عبد المجيد الله يرحمه وطبعا جدك كان رافض أننا نتجوز علشان انا كنت رقاصه بس عمك عبد المجيد اتجوزني من ورا جدك وخدني انا وذهب لجدك وحطه قدام الامر والواقع وقال له انا اتجوزتها وعندنا بنت ولازم تتقبلها في الدوار هنا لما جدك تقبل الموضوع واجي لما عمك مات واخذت البنت ومشيت قصدها على دهب وجيت بعدها اطالب بورث دهب وبورثي في فلوس ابوها جدك اجر ناس خطفوها واخدها ومن يومها وانا ما اعرفش عنها حاجه ولما رحت مره اخدها قال لي انت جايه تاخديها لي وهي اساسا مش بنتك ولا بنت ابني فخليها عشان ما نكشفش المستور ونفضح المستخبي

سبتها بقى

جبل ايوه ايه هو بقى المستور والمستخبي

مش بنتي ولا بنت عبد المجيد دهب هنا تدخلت وقالت امال انا بنت مين فين اهلي

الهام ابوكي كان تاجر كبير اتجوزني قبل عبد المجيد الله يرحمه اللي عرفته من ابوك ان امك وهي بتولدك مات"ت وانا عيشتك معايا ومع ابوك الله يرحمه وجه ابوك هو كمان مات ما رضيتش اوديكي ملجا وسبتك معايا عشان حبيتك وانا اللي ربيتك عشان الام هي اللي بتربي مش هي اللي بتخلف

دهب يعني انا دلوقتي ما ليش اهل وبدات تعيط رحمه وخدتها في حضنها وبدات تطبطب عليها

الهام اهلك عند ربنا ربنا يرحمها

جبل... اه ربنا يرحمه طب وانتي معاكي ورق  يثبت الكلام ده

الهام مع ورق ومعايا صور وشهاده ميلادها وكل حاجه ودخلت من جوه جابت لهم شهاده ميلادها والصور بتاعتها هي وابوها وكل حاجه تثبت كلامها اول ما جبل بقى شوف الورق وشوف الصور اتاكد من كلامها ودهب هي كمان اتاكدت ان اهلها ماتوا وهي كده ما بقاش لها اهل ما بقاش لها حد غير جبل طبعا لما الموضوع خلص جبل طلع فلوس كثيره قوي ده الالهام وقال لها ده حقك وورثك في عم عبد المجيد الله يرحمه بما انك انت كنت مراته الهم ما كانتش مصدقه عليها من كتر الفلوس وتقول له بجد دي كلهم ليا جبل قال لها ايوه ده حقك واديها فلوس ثانيه وقال لها ودول مني ليكي حقي ان انت حافظتي على دهب على الاقل خلاص ما وديتهاش ملجا ايوه انا كنت ضد فكره ان انت شغلتيها رق"اصه

نطقت الهام هنا وقالت له كان غصب عني ما كانش في فلوس والحوجه كانت مره

قال لها الفلوس دي كلها لك انت وتقدري تيجي تعيشي معانا في الفيلا بتاعتنا واوعدك ان هفضل شايلك على راسي طول العمر

قالت له لا انا هعيش في بيتي هنا بس هاجي ازوركم وهاخد الفلوس ديت وافتح لي مشروع

ما تفتحيش مشروع وتتعبي نفسك خلي الفلوس دي ليكي وانا كل شهر هبعت لك اللي يكفيك مصاريف واكثر

الهام قالت له تصدق بالله تسلم البطن اللي شالتك وحضانته وبسيته وقربت من ذهب وقالت لها انا يمكن اكون وحشه يا ذهب في نظرك بس والله انا حفظت عليكي على قد ما اقدر يا بنتي اكيد فاكره ايام ما كنت بغطيك وبوكلك وافضل انا جعانه

ذهب هزه رصه وقالت لها فاكر فاكره ياما كانت هتقول يا ماما بس وقفت ما كملتش الكلمه الهام لا انا هفضل طول عمر امك الام اللي ربت مش اللي ولدت

حصل يا ماما وحضنتها وفضلوا يحبوا بعض ويحضنوا ببعض وقعدوا مع بعض شويه وهي قالت لهم هبقى اجي ازوركم في الفيلا وصفه جبل على دهب وعرفت طبعا ان دهب حامل

قول موضوع خلص وجبل خد دهاب ورجع الفيلا وجاب مامته وجاب اخوه وكلهم اتجمعوا وبدا يقول لمامته حبيها عشان هي مراتي وحامل وهتجيب لك حفيدك يا سهير سهير قالت له انا احبها اكثر منكم واتمنى تسامحني على اللي انا عملته فيه وسامحيني

واوعدك ان انا هكون مكان امك الله يرحمها وطبعا ما هو جبل  حكى لها كل اللي حصل عند الهام

بالنسبه للرحمه جبل فتح لها بوتيك واشتري لها حاجات ورحمها من الشغل في الشارع وبقت كل فتره تروح تشوفهم وسيف هو كمان حب رحمه واتجوزها وعاشوا مع بعض في ثبات ونبات وخلفه صبيان وبنات بالنسبه بقى لزياد اتحكم عليه بالاع"دام

ودهب ولدت وجابت بنت قمر سميتها لوجي احمد 😂😂 دي اقل حاجه استاهلها بعد كتابه الروايه دي كلها لازم يسموا البنت على اسمي طبعا كانت بنت قمر قمر قوي زي كده تبا لتواضعي

بس وكلك عشاء مع بعض في ثبات ونبات وخلفوا صبيان وبنات

والى هنا تنتهي روايتنا واتمنى تكون الروايه عجبتكم وتقولوا لي رايكم فيها وان شاء الله يعني الروايات الجايه كلها تعجبكم وبحبكم في الله والله انا زعلانه من الروايه هتخلص بس هتتعوض في روايه تانيه احسن ان شاء الله

ومش عشان البارت الاخير ما يبقاش في تفاعل لا لازم يبقى في تفاعل جامد وحلو زيكم


تمت



بداية الروايه من هنا





ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS