رواية جوزت بنتي ل اخوها الحلقه الاولي والثانيه بقلم هويدا زغلول
اسامه
يعني اي يا حماتي الكلام اللي انتي بتقولي ده مراتي تبقي اختي ازاي
الحما
ايوه وكنت عارفه بكده بسبب صممت انك تتجوزها علشان انتقم من ابوك في اللي هو عمله فيا وقبل
ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي كوثر كنت متجوزه وأطلقت كان معايا ولد وقبل ما أطلق ب اسبوع لقيت حماتي طالعه وانا كنت قاعده ب ابني وبتقولي
الحما
هو سلم ما اتعملش النهارده ليه هو انا كل يوم لازم اطلع واقولك الكلام ده
كوثر
ما انتي عارفه يا حماتي ان تعبانه والولد سخن معرفش ماله
الحما
وانا مالي يا حبيبتي انا واحده نظيفه مش زيك مش بحب التراب زيك اخلصي يلا انزلي امسحي السلم ده وبعدها نزلت مسحت السلم وابني اللي عندو 3سنين كان معايا كنت بسببه علي درجه السلم اللي مسحتها وافضل انزله درجه درجه وجه جوزي هشام بليل واقعد علي
![]() |
هشام
الاكل اللي انتي عاملاه ده يا وليه انا مش سايبلك فلوس وقولتلك اعملي فراخ ولا ايه
كوثر
مامتك اللي قالت لا هاتي الفرخه عندي واعملي الطبيخ عندك وبصراحه كده .انا زهقت من طريقه كلام مامتك معايا
هشام
بقولك اي أنا جاي اكل وانزل الشغل تاني ابعدي عن وشي الساعه دي
كوثر
حاضر وبعدها دخلت الاوضه بتاعتي ونمت من كتر التعب وطلعت حماتي واقعد جمب ابنها وقالت
الحما
بقالي نص ساعه وافقه لحد ما اللي تتشك دي دخلت تنام بقولك اي الفرخه اهي انا مكنتش عايزها تاكل منها
هشام
مانتي عارفه يا امي انها مش بتاكل طول ما أنا برا اكيد محتاجه تاكل مينفعش طريقتك دي
الحما
اسمع يا ولا اللي اقول عليه يمشي كل وانت ساكت وبعدها شميت ريحه الاكل ولما قومت وشوفت لقيتهم قاعدين يكلوا وتاني يوم كان رايح هشام الشغل وقالي
هشام
خدي الفلوس دي خليها معاكي بس متعمليش اكل كده كده عندنا من امبارح
كوثر
طلقني يا هشام انا مش عايزه اعيش معاك انا تعبت منك ومن أفعالك انت وامك هشام بص ليا
هشام
وقالي هو انتي قد كلامك ده جايه تقفي قدامي وتقولي طلقني يا بت
كوثر
تعبت والله منك ومن أفعالك أنت وامك واللي بتعملوا معايا
هشام
عقاب ليكي بقي علي الكلام ده امشي اطلعي برا مش عايز اشوف وشك تاني كوثر هاخد ابني معايا انا مش هقدر اعيش من غيره
هشام
مافيش عيال هتتاخد امشي بقي بعد ما لميتك من الشوراع جايه تقولي كده كوثر منك لله وبعدها مشيت وهي مش عارفه هتروح فين وبعدها كانت قاعده ف الشارع وراحت ليها واحده وقالت
اسماء
مالك يا حبيبتي قاعده كده ليه انا من الصبح شيفاكي قاعده مالك يا حبيبتي
كوثر
معلش بس انا عايزه ادخل الحمام لو ينفع دقيقه واحده
اسماء
طبعا يا حبيبتي اتفضلي وبعدها طلعت معاها ولسه خارجه من الحمام اغم عليا
اسماء
يا خبر ابيض مالك يا بنتي وبعدها طلبت ليا الدكتور
الدكتور
دي حامل يا مدام اسماء هي معلش عندك بتعمل اي عندك
اسماء
كانت جايه تساعدني في شغل البيت ومعرفش انها حامل بجد شكرا لحضرتك يا دكتور
الدكتو
ر انتي كمان حامل مينفعش تقعد معاكي انتي عارفه انك محتاجه تشيلك وشكلها هي كمان مرهقه ومحتاجه حد يشيلها
اسماء
ربنا معاها.تفوق بس وبعدين اشوف هعمل اي وبعدها مشي وانا فوقت
كوثر
اي ده انا فين هو اي اللي حصل بالظبط
اسماء
مبروك يا ستي انتي حامل بس هو انتي ليه ضعيفه اوي كده
كوثر
يا خبر ابيض ازاي مينفعش يكمل انا مليش حد.وفي الوقت ده هي بصت ليه بغضب وبعدها قالت
اسماء
هو انتي مكنتيش متجوزه ولا ايه انا مش فاهمه كلامك كده
كوثر
لا والله كنت متجوزه ولسه مطلقه النهارده وعلشان كده بقول مش هينفع يكمل لاني انا مش عارفه امشي نفسي لوحدي هعرف امشي نفسي بعيل كمان
اسماء
دي ارزاق يا حبيبتي وسيبيها على الله على العموم خليكي قاعده معايا هنا في الشقه طالما بتقولي ملكيش حل ورزق ورزقك على الله انا كمان حامل
كوثر
سامحيني يعني امال عايشه ازاي هنا لوحدك
اسماء
انا جوزي راح بقالو اسبوعين ولسه عارفه برضه أن انا حامل. ودكاتره منعيني ان الحمل ده يكمل بس انا مصممه ان يكمل علشان حاجه تفكرني بجوزي الله يرحمه
كوثر
مش فاهمه كلامك ليه يغني اسماء انا عندي القلب وعندي امراض ثانيه وعلشان كده هما خايفين عليا ان الحمل ده يكمل بس انا سايباها على الله
كوثر
معلش وانتي عايشه لوحدك في الشقه
وما فيش حد عايش معاكي
اسماء انا موضوعي كبير قوي انا كنت عايشه فيلا وعندي خدم بس بعد جوزي ما راح خوفت اخواته يعرفوا ان انا حامل وحاولوا يعملوا في حاجه علشان كده جيت في شقتنا القديمه وعايشه فيها بعيد عنهم
كوثر
مقابل انك خليتيني اعيش معاكي في نفس الشقه هعملك كل حاجه انتي عايزاها
وفعلا عشت معاها في شقتها ويوم الولاده ولدنا مع بعض بس كانت في المستشفى لانها لسه تعبانه وانا خد البنتين ويوم كنت بزورها وقالت
اسماء
انا بعثت للمحامي
علشان اتنازل ليكي عن كل حاجه ارجوكي يا كوثر انا عايزاك تخلي بالك من بنتي وترجعي الفيلا وتاخدي حقها بس تحافظي عليها
كوثر
ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده بكره
هتقفي على رجليك يا حبيبتي وهترجعي الفيلا انتي وبنتك
اسماء
ارجوك يا كوثر اسمعي الكلام اللي انا بقولك عليه معنديش وقت خالص بس بالله عليك زي ما شلت تكفي عنيا شيلي بنتي كمان في عينيكي
كوثر
اكيد والله يا حبيبتي مش عايزاكي تشيلي هم خالص وبعدها مشيت وروحت البيت والبنات كانو تعبانين اوي وروحت بيهم للدكتور ودخلوا الحضانه والدكتور
قال
الدكتور الاثنين عندهم الصفرا ولازم يدخلوا الحضانه دلوقتي حالا
كوثر
ارجوك يا دكتور المستعده ادفع اي تمن بس عيالي يكونوا بخير
الدكتور
متخافيش عليهم وبعدها روحت المستشفى عند اسماء ولقيت المحامي واقف بيقولي
المحامي
ربنا كان مطول في عمرها بس لحد ما تنازلت ليكي عن كل حاجه وبعدها راحت ربنا يرحمها وفي الوقت ده انا قولت
كوثر
انا ما عنديش وقت يلا بينا علشان نروح الفيلا وهتقول الكلام ده قدامهم ان كل حاجه بقت باسمي
المتر
تحت امرك
كوثر
وكنت عايزه اطلب منك حاجه يا متر انا عايزه كوثر يتحمي من كل حاجه عايزه اغير اسمي
كله
المحامي
مش فاهم يعني ليه عايزه تعمليه كده
كوثر
اخلص بس المشكله بتاعه اخذ الميراث دي وبعد كده نتكلم في موضوع الاسم
وبعدها روحنا الفيلا وكان شريف
اخو جوز اسماء قاعد هو وأمه واخته
ودخلت أنا والمحامي
المحامي
مساء الخير يا شريف بيه كويس انكم متجمعين كلكم علشان اتكلم في موضوع مره واحده
وبعدها الكل قام وشريف قال
شريف
اوعى تقولي ان اسماء ظهرت هو احنا مش مخلصين حوار ده يا متر ولا ايه
المحامي
للاسف الموضوع اكبر من كده بكتير انا لقيت مدام اسماء باعته ليا ورق بالتنازل عن كل املاكها لمدام كوثر
شريف
اي الهبل ده وتطلع مين كوثر دي علشان
تاخد كل حاجه كده
كوثر
انا يا حبيبي صاحبه الفيلا اللي انت بتعلي صوتك فيها دي على صاحبتها انت تلزم حدودك وانت بتتكلم
شريف
اكيد العقود دي مزوره انا لا يمكن اسكت
المحامي
الورق اهو يا فندم وتقدر تتاكد من الكلام ده بنفسك بس مدام كوثر مش عايزه حد فيلتها
الام قربت منها وقالت
كان يوم اسود يوم ما ابني اتجوز اسماء وتنزلها عن كل حاجه وبعدها كلهم مشيوا
المحامي
انا هعين حد يخلي باله من البنات كويس قوي بالله عليك تخلي بالك من بنت مدام اسماء صحيح هي اسمها ايه
كوثر
اي اسمها ملك وبنتي فريده الاتنين خلاص
بقوا بناتي من هنا ورايح متخافيش يا متر
المحامي
هو انا مش خايف علشان الورقه اللي معايا دي مدام اسماء قايله ليا ان لو لقيت معامله وحشه منك ليه ل ملك انا اقدر اسحب كل حاجه
وده زياده امان
كوثر
من غير ما اعرف الورقه دي انا قلت خلاص البنات بناتي من هنا ورايحه بعد اذنك يا متر بقى علشان عايزه ارتاح وبعدها طلعت اوضتها وفي شقه
شريف الكل دخل
هبه اخت شريف
هو انت ناوي تعمل ايه هتسيبنا نرجع للفقر اللي احنا فيه ده تاني انا خلاص اتعود علي عيشه
السرايات
شريف
والله لنرجعها وبكره تشوفي مش هسبها
تتهني كتير
الام
البنت شكلها عبيطه يا شريف حاول تلف عليها وتتجوزها وكل حاجه تبقى بتاعتك
شريف
هحاول اعمل كده بس لما اشوف المحامي اللي بعتله الورق ده هيرد عليا ويقولي ايه الاول
وبعدها فعلا الورق طلع سليم
وعدا كام شهر والمحامي جه بيتي
كوثر
كويس انك جيت كنت لسه والله هتصل بيك عملتلي ايه في موضوع اسمي
اللي عايزه اغيره
المحامي
تمام انا رايي من رايك هتغيري اسمك كله مش كوثر بس علشان مش عايز شريف يعرف اي معلومه عنك
كوثر
بس انت قولت ليه ان اسمي كوثر
المحامي
مش عايزك تشيلي هم الحوار ده خالص انا هعرف اتصرف فين المهم ملك عامله ايه دلوقتي
كوثر
الحمد لله كويسين الاثنين انا جبتلهم ممرضه تقعد بيهم هنا الفتره دي
المحامي
تمام حضرتك فاضيه من امتى علشان خاطر نروح الشركه وتبداي تشوفي اعمالك
كوثر
والله شوفي الوقت اللي يناسبك وانا معاك فيه
وفي الوقت ده انا قومت وطلعت قدام
المرايا وبصت وقولت
ربنا بيحبك يا كوثر
كوثر ايه قلنا الاسم ده خلاص كوثر لازم تروح ومنار هانم هي اللي هتكون موجوده من هنا ورايح وهاخد حقي من كل حد ظلمني
وبعدها روحت الشركه وبدأت اشوف أعمالي
ماشيه ازاي وفي بيت هشام كانت وافقه
ناديه مرات هشام الجديده وحماتي
كانت بتغسل السجاده
ناديه
اغسلي كويس يا اختي ايه القرف اللي انتي عماله تعمليه ده السجاده مش نظيفه ليه
الحما
حرام عليك يا ناديه والله انا بقالي كام ساعه عمال اغسلك فيها وانتي عماله تقولي مش نظيفه يا بنتي حرام عليك ان انتي بتعمليه فيا ده انا قد امك
ناديه
امي مين يا اختي امي قاعده في بيتها وبتاكل بفلوسها مش زيك عايشه عاله على ابنك
الحما
كثر خيرك يا بنتي انا هقوم اعلق على الاكل عشان هشام قرب يجي
ناديه
عارفه والله لو فتحت بوقك وقولتي اي كلمه بتحصل هنا ما تعرفيش انا هعمل
فيكي ايه انتي ما تعرفيش انا بالنسبه لهشام ايه دلوقتي انا ممكن اخليه
ينيمك على السلم
الحما
عارفه يا بنتي انك تعمليها انا داخله اعمل الاكل وبعدها حماتي دخلت المطبخ وهي عماله تقول
ذنب كوثر والله كل اللي انا عملته فيها
طلع علي عيني وبعدها بكام يوم السكرتيره
دخلت عندي وقالت
السكرتيره
مدام منار فيه واحده شكلها مش ولا بد
اوي عايزه حضرتك ولما قولت
ليها لو محتاجه مساعده خديها وامشي
قالت لا عايزه تقابلك
منار
خليها تفضل ولو سمحت متخليش حد يدخل المكتب علينا وبعدها دخلت ناديه
ناديه
الله اكبر الله اكبر انا ما تخيلتش ان شركتي الكبيره قوي كده يا مدام منور عايزه اقولك اني عملت لك كل اللي قولتي
عليه وزياده كمان
منار
اقعدي يا ناديه وطي صوتك شويه مش عايزه حد يسمع الكلام اللي انتي بتقوليه ده وبعدها
طلعت فلوس من الشنطه
خدي الفلوس دي ولو احمد ابني عايز اي حاجه هاتيها لي على طول وعايزكي تتوصي بحماتي
ناديه
ده انتي تؤمريني يا امر
ربنا يخليك حاضر ماشي ولسه هتكلم لقيت
الشغاله بتتصل بيا
منار
خير في ايه اوعى حد من البنات يكون جراله حاجه راحت ازاي إنا جايه
حلا
يتبع
اللي غاوي مشاريع من هنا
اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇
لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه
👇👇👇👇👇
Comments
Post a Comment