القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

رواية حين تقع في الحب البارت 106/107/108/109/110 بقلم الكاتبه ندي علي حبيب

 رواية حين تقع في الحب البارت 106/107/108/109/110 بقلم الكاتبه ندي علي حبيب 

رواية حين تقع في الحب الفصل 106/107/108/109/110 بقلم الكاتبه ندي علي حبيب 

رواية حين تقع في الحب الجزء 106/107/108/109/110 بقلم الكاتبه ندي علي حبيب 

رواية حين تقع في الحب البارت 106/107/108/109/110 بقلم الكاتبه ندي علي حبيب 

رواية حين تقع في الحب الفصل 106/107/108/109/110 بقلم الكاتبه ندي علي حبيب 


البارات ال 106

الكاتبه /ندي علي حبيب 

بعد مرور اسبوع الكل بدء يجهز نفسه لفرح يمني ومحمد ويمني رتبت شقتها وجهزتها ومحمد منفوخ في تجهيز القاعه والسيشن وبيرتب كل حاجه مع مساعدة غسان وقاسم وعمر اللي مش سيبينه لحظه 


يمني اتصاحب مع نور والبنات شويه وبيجهزو ومتشوقين للفرح بشده والكل فرحان جدا 

************

في منزل منير الالفي 


الخيمه منصوبه تحت البيت والطباخ بيرتب حجات الطبخ في المخزن والشباب بيساعدو في ضحك وسعاده تامه 


غسان بصوت عالي علشان الراجل بتاع الكراسي يسمع :نزل كل الكراسي ياعم ابراهيم 


ابراهيم :انتو طلبين كراسي زياده وهي لسه جايا في العربية التانيه هنزل دول علي ما الباقي يجي 


غسان :تسلم يا كبير 


الطباخ لمحمد:بقولك يا باشا احنا عوزين صانيه كبيرة علشان نغسل اللحمه 


محمد راح لغسان :عوزين صانيه كبيره علشان اللحمه 


غسان وقف تحت البوابه :يانور نوررر 


نور لسه هتطلع ترد وقفتها جدت غسان 


الجده بصرامه :انتي طالعه كدا والرجاله برا حر'يم اخر زمن  


نور بصت علي هدومها :مال هدومي يا جده انا لبسه طرحه وعبايه اهو 


الجده بصرامه :نسو'ان اخر زمن ناقص يقلعو وبيردو كمان 


نور نزلت بغيظ لغسان 


نور بغيظ :في ايه عايز ايه 


غسان برفع حاجب :مالك مضايقه اووي كدا ليه 


نور بغيظ :انا هدومي مش محترمه يا غسان 


غسان :يانور من غير اسأله لو جدتي قالت حاجه يا حبيبي قولي حاضر وخلاص معلش طرقه وتعدي 


نور ابتسمت :حاضر المهم كنت بتنادي ليه 


غسان :عاوز صانيه كبيره بس بسرعه ومش عوزك تنزلي هنا تاني خليكي فوق 


نور :حاضر احنا اصلا بنلف محشي فوق علشان ننزلو المهم هطلع اجيب الصانيه وطلعت علي السلم 


غسان من تحت ببتسامه :ايه المزه الحلوي دي انتي بتحلوي تحت ليه كدا يابت 


نور بإحراج :سااافل وجريت علي فوق وغسان ضحك جابت الصانيه وبدء الطباخ في الشغل 

**************

في المخزن  


قاسم :محمد انت روح شوف ناقص ايه علشان يتعمل معدش غير النهارده بكرا الفرح


محمد :القاعه والسيشن خلصو والشقة اتقفلت وكل حاجه تمام بكرا الطباخ يأكل الناس واجوز بقاااا 


غسان دخل عليهم :عاللللللي الديجي يلاااااااا 


الديجي شغل اغنية واتجوز واتجوز غسان وعمر ومحمد وقاسم فضلو يرقصو مع فرحة الكل 


غسان لطباخ :بقولك يا ريس الكوارع والفشه والحجات دي اطبخهم علشان هناكلهم احنا هنا بليل 


الطباخ :حاضر ياباشا 


قاسم :اسمع يا معلم انت وهو انا هاخد السان واي حد هيقرب منه هيزعل 


عمر :ايييه يا ابووو زهره متعصب ليييه احنا هناخد احنا الكوارع واشبع بلسان لوحدك 


محمد :الكوارع اهم حاجه الشوربه بتاعتها احنا كدا ضمانه العشي  


******************

في البيت عند منير الالفي 


البنات قعدين في المطبخ بيلفو المحشي والبيت مليان حريم عمات محمد والقرايب 


نورهان :نور انا حق الله خايفه من الست اللي برا دي دا انا داخله وحطه الطرحه علي دماغي من غير ما الفها اتخانقت معايا 


نور :هش هش اسكتي تسمعك وتيجي تعمل لينا فيلم المهم انا مقعدتش معاكي من زمان انتي عمله ايه مع عمر وايه الحكايه مش ناويه تخاوي فرحه 


نورهان :اتنيلي انا قادره لفرحه علشان اجيب وحده كمان 


نور :هي مرتين هاتيهم ورا بعض واسكتي وبعدين ايه مش قادره دي متحسسنيش انك عندك 40 سنه كدا 


نورهان :سيبيها علي الله انا ولا باخد موانع حمل ولا اي حاجه واللي يجيبو ربنا حلو 


الجده بصوت عالي :الحريم اللي في البيت دا سيبين عيالهم كدا ليه محدش فينا قادر يشيلهم 


نفين عوزه تتكلم بس بتفضل السكوت 


نور طلعت هي ونورهان جري عليهم كل واحده اشتالت بنتها 


الجده بصرامه :انتو شغليتكم ايه في البيت لما كل واحده مش عرفه تبم بنتها جنبها احنا العواجيز اللي هنشيلها ليها 


نور :خلاص يا جدتي احنا اسفين ونورهان دخلت المطبخ ونور نزلت عند غسان نور شافت عاصي واقف بسن العيال 


نور:عاصي عاصي انت يلااا 


عاصي :نعم في ايه 


نور :خد حبيبه وديها لبابا قوله خليها معاك علشان ماما مش فاضيه وجدتي بتزعق 


عاصي اشتال حبيبه ومشي 


نور :اوعي تقع منك وطلعت فوق 


عاصي :بابا بابا خد حبيبه اصل هتقع 


غسان اخدها بسرعه وهي اتعلقت بيه :جبتها ازاي لوحدك وجبتها ليه 


عاصي :ماما جابتها بس معرفتش تعدي علشان الرجاله بتقولك خليها معاك علشان الست الجديده اللي فوق بتزعق وهي مش فاضيه 


غسان بضحك :شباب الظاهر ان ننتي هتعلم البنات الادب 


قاسم بضحك :يحظك يا محمد هتصحي يوم الصباحيه من الفحر 


محمد برفع حاجب :انا قتيل في بيتي شهر قال فجر قال 


غسان :ميعرفش ان ننتي هتيجي تخبط عليك من اول خيط شمس هيطلع 


عمر :ومش هتمشي قبل ما الباب يتكسر او تفتح بحترام 


محمد بصدمه :انا علي الفجر دا هكون لسه باكل يا شباب احترمو الخصوصيه شويه مش كدا 


الشباب اتفتحو في الضحك وفضلو في جو مرح ومساعدة والسلام علي المعازيم 


****************

في بيت يمني 


يمني قعده في قوضتها بتتأمل كل حاجه فيها بحزن 


يمني :مش قادره اصدق ان اخر يوم ليا هنام فيها النهارده انا خايفه ومتوتره ومرعوبه بس مش هنكر ان مبسوطه اووي بس كل حاجه في قوضتي هتوحشني 


دنيا دخلت عليها :ايه يا بنتي قاعده في الاوضه ليه لوحدك عماتك وخلاتك برا وعوزين يسلمو عليكي 


يمني قربت من امها وحضنتها :ماما انتي هتوحشيني معقول انا هصحي بكرا علي صوتك ولا علي فطارك 


دنيا  :هتصحي علي صوت جوزك وعلي كلامه وعلي حنانه عليكي هتكوني مبسوطه وفرحانه بجوزك يا حببتي 


يمني :ربنا يخليكي لياا بس الصبح بدري يا ماما بدري اووي تعالي لياا علشان خطري 


دنيا :يابنتي خوفك دا هيضيع فرحتك مفيش حاجه انتي مش اول بنت تتجوز يا يمني 


يمني بتوتر :انا كويسه متقلقيش تعالي نطلع علشان الناس ميفكروش في حاجه واخدت انها وطلعت وعماتها وخلاتها سلمو عليها وبركو ليها وفضلو يغنو ويرقصو 


ماهر اللي واقف مع ابوه تحت في الطباخ والناس بتاكل والاغاني شغاله واخر فرحه وهيصه 


*********^*****^

بليل عند الطباخ 


الطباخ :يا شباب الكوارع جاهزه 


غسان بضحك :انا بقول نطلع ناكل فوق علشان الشارع ميتفرجش علينا صح 


محمد :انا بقول نفس الكلام واخدو الصانيه وطلعو فوق 


نور بقرف :يعع ايه دا يا غسان انت جايب البتاعه دي هنا ليه 


غسان :يع يبقي ادخلي علي جنب 


الجده :يع دا احنا واحنا قدك كنا بنمووت عليها بنات مايعه 


نور في نفسها :لازم اسكت ست كبيره برضو 


غسان قعد هو والشباب وعاصي واسر وغضلو يكلو بتلذذ والبنات قرفانه اووي حبيبه بتعيط عوزه تلعب في الاكل 


نور :لاء با بيبو دا وحشه مش هناكل منها احنا 


نسمه بقرف :هرجع ايه دا بياكلو ازاي 


نورهان بهمس :هموووت واكل منهااا 


نور ونسمه ضحكو عليهاا اووي 


نفين مبسووطه اووي عليهم وعلي لمتهم 


بعد وقت كبير من الفرحه علي الطرفين والسعاده وبعد ما يمني اتحنت في البيت وسط فرح الجميع وامها وابوها انتهي يوم الحنه 

*****************

 الشباب قعدين تحت البيت مع الطباخ 


غسان :شباب انا مش قادر افتح عيني يعني يدوب اخد مراتي وعيالي واطلع انام علشان نصحي بدري بكرا 


عمر :وانا نفس الموال عاوز انام 


قاسم :وانت يا عم العريس اطلع نام وراك بكرا يوم طويل وصعب 


محمد :متقلقش يلااا انا جبل برضو 


الشباب ضحكو وطلعو علي شقة نفين 


غسان :نوررر بت 


نور :ايوا يا حب.. لقت الجده بتبص ليها نعم يا غسان 


غسان :يلا نطلع همووت وانام 


الجدة :بس مراتك لسه قدامها شغل كتير اطلع نام انت علي ما تخلص 


غسان بص لنور اللي بتبرق بترجي انه ياخدها 


غسان بفهم :طيب ياست الكل بس لنل عايز مراتي يا ناس وحشاني 


نور في نفسها بخجل :منك لله جيت تكحلها عميتها 


الجدة ببتسامه :يانن عيني بدام عايزها خدها 


غسان باس راسها ومسك ايد نور وعاصي قدامهم وشايل حبيبه وطلع علي شقته اتفتح من الضحك 


نور بغيظ :اضحك اضحك انا من الصبح بسمع في كلام وانت بتضحك ماشي يا غسان وايجة تدخل علي الاوضه مسك ايدها


غسان :تعالي بس بهزر معاكي بس عمري ما شوفتك خايفه كدا ايه اللي حصل احكي 


نور :يلهووووي علي اللي عملته كل شويه حريم ملهمش لازمه وكلام من دا وانا نورهان مش عرفين نتكلم وبنسكت 


غسان باس خدها :معلش يا حبيبي لازم نستحملها شويه 


نور :والله بستحملها بس طريقك كلامها بتخليك تتحرج والمشكله انها بتتكلم قدام الناس 


غسان بعمزك :المهم نيمي العيال علي ماخد شور 


نور ضحك بخجل ومشيت 


**************

في شقة قاسم 


قاسم نايم علي وجلين نسمه :بس ياستي فا هي معلمه البنات الادب تحت بقااا 


نسمه بضحك :زمان نورهان ونور عوزين يموتو نفسهم دلوقتي 


قاسم :ان جيتي للحق هي صعبه اوووي ومتشدده دا دي هتوري محمد اللي محدش شافو 


زهره عيطت قاسم قام اخدها 


قاسم :البت دي انا بحس ان شايل عيل عنده سنتين مش طفله عمرها اسبوعين ابدا 


نسمه :الله اكبر عليك يا قاسم 


قاسم :في ايه يابنتي يعني انا هحسد بنتي 


نسمه بعبوث :ايواا مايحسد المال الا اصحابه هات بنتي ارضعهاا 


قاسم اداها لنسمه :المهم هنزل الصبح بدري مش هصحيكي خليكي نايمه تمام 


نسمه :خلاص ماشي 


قاسم :هاخد شور ونام اصل فاااصل انا ودخل الحمام 


***********

في بيت احمد 


احمد قاعد علي السرير وحاضن سلوي وهي نايمه علي صدره 


سلوي :احمد انا عوزه اخرج معاك 


احمد بستغراب :تخرجي معايا فين 


سلوي :اي مكان انا وانت لوحدنا نمشي علي النيل وناكل دره ناكل كشري في الشارع الحجات دي 


احمد بضحك :بس انا عمري ما مشيت علي النيل ولا عمري اكلت كشري في الشارع


سلوي بثقة :ما انت هتعمل معايا بقااا صدقني هتتبسط وكل يوم هتقول تعالي نتمشي 


احمد بضحك :معتقدش بس عادي نجرب بكرا نروح فرح الرائد محمد ونرجع نتمشي 


سلوي:ايواا ماما قالت ان في فرح عند بيت خالو وهي هناك 


احمد :ايوا هتيجي معايا ولا ايه 


سلوي :والله مش عرفه يا احمد انا حاسه ان تعبانه باين داخله علي دور برد لو حسيت ان كويسه هاجي معاك اكيد 


احمد شدد من احتضانها :طيب يلا ننام علشان مش قادر اقاوم اكتر واخدها في حضنه ونامو براحه 


2000كومنت وينزل ال بعده ❤️

ال 107

الكاتبه /ندي علي حبيب 


الصبح الكل اتجمع عن الطباخ ونور بتلبس عاصي


نور :عاصي اوعي تبعد عن البيت يا عاصي اوعي تمشي بعيد يا عاصي انا حذرتك اهو خليك مع ابوك علطول 


عاصي :يا ماما حاضر والله انا هلعب قدام البيت بس انا عاوز فلوس علشان اشتري 


نور :معيش فلوس فكة روح خد من بابا يا حبيبي 


عاصي :حاضر يلا انا ماشي ونزل 


نور اشتالت حبيبه :وانتي يا ست حبيبه بتسكتي هنا وتيجي قدام الجدة تقومي تعيطي وتجيبي ليا الكلام دا ينفع 


حبيبه ضحكت ليهاااا ونور اشتالتها ونزلت علي تحت 


****************

قدام المخزن 


محمد في الفون :يا حببتي انتي دلوقتي روحتي الكوافير صح 


يمني :ايواا 


محمد :طيب ايه المشكله بقااا زعلانه ليه 


يمني :انا عوزه اسيب شعري وخايفه اقولك 


محمد :لاء يا يمني الحجاب هيكون جميل ورقيق عليكي اكتر


يمني :يعني يوم فرحي والبس حجاب 


محمد بصرامه :ايوا يا يمني انا مش هسمح ان مراتي تمشي من غير حجاب قدام زمايلي واخواتي ابدا وبعدين حرام انتي محجبه لربك مش لناس وصلت 


يمني بعبوث :خلاص ماشي انا هقفل علشان ابدء ميكب يلا باي 


محمد :اوكي باي باي وقفل 


غسان واقف مع المعازيم بيسلم ايجه الطباخ عليه 


الطباخ :ياحضرت الرائد 


غسان :اؤمر يا شيفنا 


الطباخ :احنا كدا الرجاله كلها اكلت لسه سفرة الحريم 


غسان :خلاص تمام جهز السفره وانا هجيب الحريم هنا وطلع علي فوق 


غسان :نور نور 


نور ايجت من الصالون وهي شايله حبيبه :نعم يا غسان 


غسان بصوت عالي :يلاا يا جماعه السفره جهزه الاكل بدء ينزل 


نور :حبيبي ممكن تجيب اكل ليا انا ونورهان ونسمه بدل ما ننزل غير ان الولاد هيبهدلونا 


الجدة بصرامه :ومن العادات التقاليد ان كناين العيله يكلو مع المعازيم دا من الاصول 


نور بحترام :بس يا جدتي الولاد بيبهدلوني فعلا وحبيبه صعبه ومش بتسكت 


الجدة :غسان نزل مراتك تاكل مع الكل ويلااا ونزلت 


نور ايجة تنزل غسان مسك ايدها وهي استغربت


غسان برفع حاجب :رايحه فيين 


نور :هنزل علشان مش عوزه كلام معاها 


غسان :هي قالت انتي هتنزلي بس انا طلبت انك تنزلي 


نور بستغراب :مش فهمه اومال هعمل ايه 


غسان :هتعدي في الشقه هنا والاكل هيجي ليكي تكلي انتي وعاصي واسر والبنات 


نور :بس لو اتكلمت 


غسان حط ايده علي خدها :تتكلم وايه يعني وقتها هتكلم اناا مراتي ست الستات وملكة علي الكل 


نور بحب :ربنا يخليك ليا 


غسان بهمس :ابوس انا بقااا 


نور دخلت جري علي جواا بكسوف وغسان ضحك ونزل علي تحت 


*************

في الكوافير 


سما اللي هتعمل الميكب :قوليلي يا عروسه عوزه الميكب ازاي 


يمني :بصي انا مش عوزاكي تغمقي بشرتي انا عوزه نفس لوني كدا والروج يكون لون طبيعي مش فاقع والحجاب والباقي علي زوقك بس الاي شادو مش عوزه في لمعه 


سما ببتسامه :خلاص تمام الف مبروك


يمني ببتسامه :يبارك فيكي يارب 


وسما بدأت تجهزهاا 


*******************

 الساعه 5 المغرب محمد بيلبس في شقته علشان يجيب يمني ويرحو السيشن والابتسامه علي وشه لبس البدله ورش برفانه وهو حاسس بفرحه اول مره يحسها خلص ونزل 


غسان ابتسم اول ما شافه :مع ان مش اول مره تلبس بدله بس المره دي مختلفه كلها كام ساعه وهتكون راجل متجوز وتودع العزوبيه يا صاحبي 


محمد حضنه بشده :ربنا يخليك ليا وتفضل اخويا اللي محبتوش امي يا غسان اومال الشباب فين 


غسان :بيخلصو الحسابات مع الاضائه علشان نلبس كمان ساعه ونكون في القاعه قبلك


محمد :طيب هسبق انا علشان الاحق السيشن 


غسان :تمام ومحمد ركب عربيته وانطلق علي الكوافير وغسان طلع علي فوق 

***************

في شقة نفين 


نفين بطبطب علي غسان :اظن ولا كلت ولا شربت النهارده يا نن عيني 


غسان باس ايدها :لاء يا اما انا كلت انا والشباب وكمل بمرح قولي مبطلناش اكل 


نفين :بلهنا علي قلبكم 


غسان بهمس :الا قوليلي ستي فين البيت ساكت كدا 


نفين بضحك :داخلت تريح شويه 


غسان :طيب ايه يا نور انتو والبنات هتخدو وقت في البس اطلعو اجهزو من دلوقتي يلاا وجهزو العيال 


نور ببتسامه :كنت لسه هقولك وقربت منه بس تعالي فوق عوزاك 


غسان بهمس :في حاجه ولا ايه 


نور :لاء متقلقش بس عوزه منك فلوس علشان عاصي بيطلب مني وانا معايا في الفيزا ومش عوزاه يحرجني 


غسان ببتسامه :حاضر يا حبيبي اطلعي اجهزي وانا هطلع اجيبلك اللي انتي عوزاه 


نور ابتسمت واخدت حبيبه وعاصي وطلعت ونسمه اخدت زهره وطلعت ونورهان اخدت فرحه وراحت شقتها وغسان نزل عمد الشباب 


عمر :انت يابني بندور عليك وعلي محمد رحتو فين


غسان :انا هنا قولت للبنات يلبسو علشان هيتأخرو ومحمد راح يجيب مراته ويروحو علي السيشن


قاسم :طيب احنا كدا خلاص مفيش حاجه تتعمل كلة اتحاسب والدنيا تمام نطلع نجهز احنا كدا وناخد دوش ونظبط نفسنا 


غسان :كنت هقولكم كدا روحو ظبطو اموركم وانا طالع اشوف هعمل ايه علشان نلبس علشان عوزين نكون قبل محمد في القاعه 


عمر :والاتوبيس اللي هياخد المعازيم من هنا للقاعه هيوصل كمان ساعه 


غسان :يبقي يدوب نطلع نلبس وطلع غسان وقاسم وعمر راح علي بيته 


**************

في الكوافير 

يمني واقفه وفستانها منفوش وجميل ومطرز بالخرز الابيض ولون الفستان مقارب للبيج 


محمد دخل وسط الزغاريط والفرحه واتفاجئ بشكلها الجميل و الرقيق قرب منها وباس ايدها وسلمها بوكيه الورد واخدها من ايدها ركبها العربيبه ومشي 


محمد :ايه الجمال والروعه دي انا قولت حلوه بس مش اووي كدا 


يمني بكسوف :انت كمان شكلك حلو اووي ... هنروح فين دلوقتي 


محمد :هنروح السيشن وبعد السيشن علي القاعه وكمل بخبث وبعد القاعه علي البيت وفي البيت اا 


يمني بكسوف ومقاطعه :اسكت اسكت مش عوزاك تقاطع سيب كل حاجه لوقتها 


محمد ضحك عليها وعلي خوفها وكسوفها 


***************

في بيت يمني ابوها لابس بدله رصاصي وماهر لابس بدله كحلي ومتشيكين اخر شياكة 


سمير :ماااهر الاتبويس وصل ولا لسه 


ماهر :انا رنيت علي غسان قالي هيرصل علي الساعه 7 


سمير :طيب اتصل بختك شوفها مشيت من الكوافير ولا لسه 


ماهر :بكلمها فونها معلط اكيد في السيشن دلوقتي 


سمير :طيب شوف اعمامك لو ناقصهم حاجه 


ماهر بتذمر :المهم مترتحش يا زفت دا المطلوب مني واللي عايز تقوله اصلا وراح يشوف اعمامه 


ماهر :ايه يا جماعه في اي حاجه محتاجنها 


سالم عمه :احنا هنروح امتي يابني لبستونا بدري وقعدتونا وخلاص 


ماهر :ماهو مش معقول هنروح بدري اووي كدا 


سالم :هو الاتوبيس وصل ولا لسه 


ماهر :علي وصول 


جميله مرات عمه :معلش يا ماهر ودي احمد ابني يشرب لو مش هنتعبك 


ماهر بغيظ مخفي :لاء يا مرات عمي ولا تعب ولا حاجه ومسك الواد من قفاه واخده وطلع البيت يشربه 


*************

في السيشن 


محمد لبس بليزر ابيض و حاطت ايده حاولين وسط يمني ويمني حطه ايد علي كتفه وايد علي قلبه وجدها اليمين مقابل ليه 

المصور :بقولك يا عريس بوسه رقيقه بقااا 


محمد بخبث :حبيتك فجأة يا اخي من عندالله ربنا يفتحها في وشك ولسه هيبوس


يمني بكسوف زقيته:محمد انت بتعمل ايه عيب ابعد 


محمد :يابت هتخليني اصوووت انا جوووزك هي البدله البيضه مش ماليه عينك ولا ايه 


يمني بخجل :لما نبقي لوحدنا مش قدام الناس عيني عينك كدا 


المصور:مفيش حاجه يا عروسه دي بوسه بسيطه من الخد بس علشان الصوره 


محمد :يلاا بقاا دا انا لما اروح هطلع كل دا عليكي اخلصي وباسهاا من خدها وسط كسوفهاا الشديد 


المصور :بس حلوو اوي كدا 


محمد بصدمه :ايه ياعم انا لسه كنت باخد الوضع وانت تقول خلاص طب قدر دا احنا رجاله دي بعض يعني 


المصور بضحك :يعم اهدي كلها ساعتين تلاته وتقول ياليتني 


محمد بضحك بص ليمني :مجرب قلب امه وكملى تصرير وفضلو فتره كبيره جدا 


***********

في شقة نور 


نور بتجري من الاوضه دي للاوضه دي 


نور بصويت :عااااصي البس الجزمه بسرعه وهات الشنطه السودا اللي فيها الميكب من الاوضه بتاعتك يا روحي 


عاصي راح جابها :خدي اهي حاجه تانيه 


نور بسرعه : افتح درج الكومدينو وهات علبة مناديل بسرعه 


غسان اللي شايل حبيبه وواقف مصدوم :يعني مطلعك بقالي ساعتين وبرضو اتأخرنا 


نور بضيق :يا غسان لما لبست عاصي وحبيبه اخدو وقت 


غسلن بعصبيه :لما وقفت شويه قدام المرايه اشوف تخنت كام كيلو وشويه انا لازم اخس وشويه انا طولت وشويه حسه بهالات تحت عيني عااارف القصص دي كلهااا مرت علياا في 1000 فرح روحت معاكي فيه 


نور مركزه في الايلينر اللي بترسمه والماسكرا وبعد وقت كبير خلصت ميكب ولفت الطرحه وخلصت كل حاجه 


نور بصت لغسان :ايه غلط فيااا 


غسان بغضب :المكياج زفت علي دماغك ولا بحب القصص دي كلهااا دي مرقعه 


نور بترجي :حبيبي انت وعدتني انك هتسبني احط ميكب في فرح محمد ويمني 


غسان :استغفر الله العظيم ما علينا انتي قمر يلا بقااا ننزل اخلصي 


نور بضحك :انت وعاصي شبه بعض اوووي في البس دا 


نور كانت لبسه فستان كشميري محتشم وطويل بحزام ابيض وجزمه بيضه واسبنش ابيض وشنطه دهبي والسلسه اللي عليها اسم غسان والدبله والاساور الدهبي وكانت ملكه 


غسان كان لبس نبطلون اسود وبليزر رصاصي تحته قميص اسود وجزمه رصاصي وكانت زوق وقيامه في لبسه 


وعاصي لبس مفس لبس غسان بالظبط وحبيبه لبسه سلوبته شورت كشميري لون فستان نور 


نور مركزه مع نفسها في المرايه اووي 


غسان :يابني اخلصي يلا واخد حبيبه وعاصي ونزل قبلها 

************

عمر وقاسم لبسين نفس لبس غسان علشان متفقين علي كدا واسر نفسهم 


قاسم نازل بغضب وفي ايده اسر :وبقالي 3 سعات بنقول اطلعو البسو وكل دا مخلصتش لا حول الله 


غسان :في ايه بتزعق ليه 


قاسم بغيظ:ذا عيشة تحرق الدم الساعه بقت 7 ونص ولسه الهانم مخلصتش 


غسان بص لنور بغيظ:لو مكنتش زعقت كانت فضلت اسبوع بس قدر ولطف 


نسمه :مش فهمه بتزعق ليه اهو خلصت ونزلت 


قاسم بغيظ :بعد ايه دا انتي سحلتيني من الوقفه 


نور :اش اش اس ايه الحلوه دي يا نسوووم 


نسمه كانت لبسه فستان لبني سك وبديل من ورا وعليه بعض الخرز وسمبل اووي وجميل مع الميكب الهادي والاسبنش الجميل نفس لون الفستان


نسمه:بجد حاسه نفسي تخينه في الفستان اووي 


غسان بسرعه :قاسم انا سابق مبحبش سيرة التخن دا ابدا 


الكل ضحك ونزلو علي تحت 


نور :غسان الله يخليك انا هنزل علي العربيه علطول مش عوزه اقابل ستك دلوقتي خااالص 


غسان بضحك :احنا كلنا هننزل في العربيه علشان هي ركبت مع ابويا تحت 


نور حطت ايدها علي قلبها هي ونسمه وفي صوت واحد :الحمدالله 


غسان وقاسم بضحك :دا ستي عمله شغل تمام اهي  ونزلو علي تحت اتقابلو في عمر ونورهان وفرحه 


عمر :ايه يلا محمد طلع من السيشن ورايح علي القاعه والاتوبيس بتاع العروسه مشي وبتاعنا لسه ماشي حالاً وابوك وامك وستي سابقو اهو حالا 


غسان بص في ساعته :واحنا يدوب اووي نوصل يلا كل واحد ركب عربيته مع مراته وعياله ومشو 


******************

في اتوبيس العروسه 


الحريم كلها بتصقف وبيغنو وبيرقصو وفرحانين اوووي 


ام لمياء :مبروك يا ام ماهررر عقبال ماهر يا رب 


دنيا :الله يبارك فيكي يا ام لمياء منحرمش منك ايدا 


زينب جارتهم :الا انا نفسي اشوف العريس دا اووي


دنيا :دلوقتي تروحو وتشفوه اهو 


زينب :لا ايه يا ستات عوزين اغاني زمان الحلوه دي يلاا عقبالك حداكم واستغلو اغاني تاني 


*********

بعد وقت كبير وصل الكل القاعه ودخلو واتبهرو بشكل القاعه وجمالها 


غسان ماسك ايد نور وشايل حبيبه ونور ماسكه عاصي في ايدها وغسان راح علي طربيزه امه 


غسان :السلام عليكم امه نور معاكي اهي نور خلي بالك علي حبيبه عاصي معايا متقليش عليه 


نور :طيب بس عوزه اقوم استقبل العروسه 


غسان بص ليها بصه هي عرفاها :انا لو لقيتك قومتي من مكانك هاجي اكسرك مكانك اشطااااا 


نور بغيظ :طيب 


غسان اخد عاصي ومشي وحبيبه بدات تعيط وراه نور استالتها وطبطبت عليها وشويه نورهان ونسمه وصلو وراحو جنب نور 


نور :ايه اللي اخركو كدا 


نورهان : احنا وصلنا من شويه بس استنيت نسمه 


نسمه :قاسم كان مهدي السرعه علشان زهره 


نور :مش دي مامت يمني اللي جايا علينا دي 


نورهان :ايواا هي 


دنيا راحت عليهم وسلمت 


نور ببتسامه :نقول مبروك علينا يمني بقااا 


دنيا :يهنيهم يارب عقبال ماتشوفو اليوم دا لعيالكم يارب 


البنات :يارب. ودنيا بدات تتكلم مع نفين 


وفجأة الاغاني اشتغلت واغنية طلي بالابيض ودخل محمد ويمني من باب القاعه الكبير الكل سقف مع همسات الكل عليهم 


نسمه :الفستان مش ابيض 


نورهان :مبحبش كدا هو معروف فرح يبقي ابيض 


نور :هو زوق يمكن هي مش حابه الابيض 


يمني دخلت وهما شورو ليها وهي ابتسمت وشاورت ليهم غسان اللي عينه علي نور وعياله وهكذا قاسم وعمر 


قاسم :غسان الفرح في كل الكتيبه باين 


غسان بضحك :تقريباً كدا والكل ايجة عليهم وبدأو يسلمو عليهم في فرح وسرور والكل بيسلمو ويبوسو عاصي واسر 


وبدأت الرقصه الاولي ويمني ومحمد بيرقصو ويمني مش عرفه تجيب عينها في عين محمد من الكسوف 


محمد :يمني خليكي معايا انا سيبك من كل اللي حوليكي دول يا حببتي 


يمني بكسوف :انا معاك اهو انا روحت فين 


محمد :اقصد قلبك وروحك معايا مش جسدك انا عاوز عيونك يا يمني يكونو في عيوني من غير كسوف يا حببتي 


يمني بصت ليه بحب ممزوج بكسوف  :حاضر 


واول ما خلصت الرقصه طلع غسان علي المسرح 


غسان مسك الميك :اسمع بقاااا يا معلم انت وهو الفرح دا فرح اخوويا يعني عاوز دمارر يحصل النهارده وسمعني حاجه لعبسلام بسرعه ضحك الجميع عليه واشتغل مذمار عبد السلام والرجاله بدأت ترقص مع محمد وقاسم وعمر وغسان قامو بالواجب وزياده 


والبنات ولاد عمات يمني وقرايبهم قامو يرقصو معاها 


نورهان بحماس :بنات قومو نروح نقف معاهم علي المسرح 


نسمه :اشطااا يلا هدي زهره لماما ونروح يلا يا نور 


نور بتذمر :اسفه محكوم عليااا عدم طلوعي علي المسرح او التحرك من مكاني 


نورهان بغيظ :يعني ايه دلوقتي 


نور :يعني اتنيلي اطلعو لوحدكم وانا هفضل هنا 


نسمه :هنطلع علشان يمني متزعلش بس لو منكدتيش عليه النهارده تبقي غلطانه وطلعو 


نور بغيظ :دا انا هنكد نكد مشفهوش في حياته


نفين :نور قومي معاهم يا حببتي افرحي 


نور :نفسي بس غسان مشرط عليا مطلعش علي المسرح 


نفين :دا ايه دا اطلعي واتبسطي معاهم سيبك منه 


نور بضحك :هيزعق ويتخانق ليييه افضل بحترامي وخلاص


نفين ضحكت عليهااا والجده باصه للكل ومش عاجبها الوضع 


نور بضحك علي شكل الجده :لا حول ولا قوه الا بالله ياربي 


غسان قلع البليزر وبص لنور وحدفه عليها نور اتخضت بعدين شمت ريحه برفانه عرفت اوه غسان بصت ليه لقيته بيرقص وبيعكب مع الضحك والفرح المتبادل للجميع مسكت البليزر عدلته وحطيته علي رجلهاا وفضلت تلاعب حبيبه اللي قعده قدامها 


بعد وقت نزلو الشباب من علي المسرح علشان العرسان يرتاحو 


غسان راح قعد جنب نور بتعب وعرقان 


نور :غسان اهدي شويه العرق دا هيتعبك 


غسان قرب منها وحط ايده علي كتفها بهمس :قومي تعالي معايا 


نور :هنروح فين 


غسان :هنروح نسلم علي يمني ومحمد 


نور قامت :ماما خلي حبيبه معاكي اما اروح اسلم علي يمني واجي 


نفين :روحي يا حببتي 


غسان مسك ايد نور واخدها وطلع علي المسرح 


نور ببتسامه حضنت يمني :الف مليون مبروك يا بمني نورتي عليتنا  والله وسلمت علي محمد 


يمني :يبارك فيكي يا حببتي 


غسان بارك هو كمان ويمني اتكلمت مع يمني علشان لحظة توترها 


غسان بهمس :محتاج حاجه يلااا اي مساعده 


محمد :مساعده في ايه انت وعمر وقاسم سألتو نفس السوال 


غسان بخبث :مجربين احنا تاخد فكرة يعني 


محمد :لولا المعازيم كنت قتلتكم الثانيه دي 


غسان ببتسامه :الف مبروووك يا صاحبي تتهاني بيهااا يارب 


محمد بحب :يبارك فيك يا صاحبي 


غسان اخد نور ونزلو وقعدو يتصورو كتير وحبيبه شبطه في غسان وكل شويه ناس صحاب غسان يجو يسلمو عليه وبعد وقت كبير انتهي الفرح والكل اخد عيلته وروح ومحمد ركب العربية بتاعته ومشي وغسان وعمر وقاسم وراه بيزفووه 


2000 كومنت وهنزل الي بعدو😍


البارت 108

الكاتبه /ندي علي حبيب 


الكل وصل قدام البيت وهما نزلين تزمير بكلكس العربيات بتاعتهم محمد نزل من العربيه وراح نزل يمني 


نور راحت علي يمني :محتاجه اي حاجه انا جنبك هنا 


يمني بتوتر وحب :ربنا يخليكي ليا 


محمد مسك ايدها وداخل بيتهم 


غسان بمرح :ايه يا عم محمد واخد كدا مراتك وماشي ولا كأننا معزومين عندك علي العشاا 


عمر :طب والله عيب في حقنا يا جدع لالالا 


قاسم :بص انت شكلك اصلا معندكاش اكل بحيث كدا نجيب اكلنا ونيجي نقضي اليوم مع بعض 


محمد :وماااالو اصل انا دافع مليون وشويه علشان اقصي اليوم معاكو انتو يلا يا باشا منك ليه كل واحد ياخد مراته وعيالو ويمشي 


نور بمرح :يمني انا حساكي عوزه تتكلمي تعالي يا حببتي نتكلم شويه 


يمني ضحك وحمد شد يمني عليه 


محمد :متشكرين يا مرات اخويا هدي جوزك وانا هبقي اشوف عوزه ايه هيا 


محمد اخد يمني اجباري ودخل علي شقته وبص ليهم وهما وقفين قدام البوابه جنب بعض والبنات بتضحك وقفل الباب في وشهم 


نورهان بضحك :قليل الاصل اووي يعني 


عمر اخدها من ايدها ومشي :اووي اووي 


والاكل اخد مراته وعياله وطلع علي شقته بتعب واضح علي الكل 


*******************

في شقة محمد ويمني 


الشقه كانت متزينه والريحه فيها تحفه والنور هادي والجو جميل جدا 


محمد مسك ايد يمني بحب :مش مصدق ولا قادر استوعب ان خلاص بقيتي في بيتي 


يمني :انا ليا عندك فلوس وانا بطالب بيهاا 


محمد بستغراب :فلوس ايه دي انشالله 


يمني :انت مسمعتش عن اسقاط القايمه وان العريس هو اللي بيجيب كل العفش وانا عوزه غلوس العفش اللي انا جبته 


محمد مسح وشه بغيظ :يمني اكيد مش ليلة دخلتنا هنتخانق عن القايمه والمهر انتي مالك بكلام دا اصلا 


يمني :ازاي يعني هو انا مش من ضمن البنات ولا الكلام دا علي ناس وناس 


محمد بص لسقف :عين مين دي ياربي غير البوم اللي انا مصاحبهم يا حببتي دلوقتي النهارده ايه ؟


يمني :فرحنا 


محمد :حلو يوم الفرح دا العرسان بيعملو ايه ؟


يمني :انت بضيع الموضوع في الاسئله دي لييه انا داوقتي بتكلم في موضوع القايمه اللي سقطت وانت بتتكلم عن الفرح 


محمد بغيظ :يحر'ق ام القايمه علي البي عمالها انا كنت ناقص 


يمني :شوفت بتتعصب عليا في اول ساعه جواز  اهوو 


محمد :انتي متعصبيش بالله ؟دا انتي تحر'قي الدم 


يمني بزعل :متشكره يا سيدي 


محمد بهدوء:خلاص يا روحي انا اسف ولا هتعصب ولا هتنرفز وهنقضي ليلة زي العسل صح 


يمني :ايوااا صح بس القايمه هنعمل فيها ايه 


محمد وهو ضاغط علي سنانه :انتي كنتي فاضيه اليومين اللي فاتو لدرجة انك فتحتي فيس وعرفتي المواضيع دي كلهااا علشان تيجي تطلعيها علي اللي جابني انا بصي يا يمني انا داخل اغير هدومي وهطلع يا حببتي تكوني غيرتي ماشي 


يمني بتوتر :ماشي 


محمد باس راسها :ربنا يهديكي ودخل الحمام

ويمني دخلت اوضة النوم بقلب مقبوض


*************************

في شقة غسان 


نور نايمه علي صدر غسان بترسم دواير علي التيشرت بتاعه بصباعها 


نور بملل :غسان تعالي احط ليك ماسك ايه رايك ؟


غسان برفع حاجب :ماسك ايه يابت اللي تحطيه ليااا شيفاني اختك نايمه جنبك 


نور بغيظ :يا غسان عادي الماسك للبنات والرجاله بص هحط ليك وهخلي بشرتك فله 


غسان بتعب :نامي يا نور ربنا يهديكي يا حببتي نامي وشدها علي صدره تاني 


نور بملل:ما هو انا زهقانه اوووي ومش عرفه اعمل ايه 


غسان بذهول :زهقانه ايه الساعه 2 يا حببتي يعني نامي 


نور :انت عاوز تنام وخلاص انا عوزه اسهر  


غسان بخبث :انا لو سهرت بعمل حجات اناي بتضايقي منها خليني قاعد بحترامي احسن ما اعد بقلة ادبي 


نور بكسوف :انت قليل الادب يعني ايه اللي هيحصل لو قعدنا قاعده رومانسيه انا وانت من غير سفاااله هاااا 


غسان :دا غير شتمتك ليا وهعديهااا بس هنعد فين دلوقتي يا ماما قوليلي انتي 


نور بصت ليه بحماس :كوبيتين شاي مع طبق بسكويت في البلكونه بتاعتنا علي ضي القمر احلي من ميت مكان هااا قولت ايه 


غسان شال الغطي من عليه :قولت امري لله قومي نعمل شاي ونعد 


نور باست شفايفه برقه وقامت جري علي المطبخ 


*****************

في شقة قاسم 


قاسم شايل زهره رايح جي في الاوضه بغيظ وهي بتعيط :يحر'ق ام الخلفه علي اللي خلفو وعلي اللي عايزين يخلفو في ساعه وحده 


نسمه ايجة من المطبخ وفي ايدها الرضعه بتاعت زهره :هات كدا لما احاول اشربها يمكن تسكت 


قاسم اداها زهره بتعب :خدي شربيها وحولي تخليها تنام وغمز ليهاا


نسمه :قاسم انت فايق ورايق يا حبيبي 


قاسم :وانا ايه اللي هيعكر مزاجي يا نسمه هانم ؟


نسمه :يعني بنتك مش راضي تسكت وبتعيط وانت همك الوحيد انك وسكتت بتوتر وكسوف انا بقول ايه ياربي 


قاسم مربع ايده :اممم كملي همي الوحيد ايه يا روحي خليني اقطع لسانك دا يلاا 


نسمه بذعر :همك الوحيد انا يا حبيبي هو انا قولت حاجه او اقدر اقول 


قاسم بص ليها :جبانه ودخل علي السرير يلعب في فونه ونسمه بتحاول ترضع زهره 


****************

في شقة محمد ويمني 


يمني قاعده علي كرسي التسريحه ومحمد بيفك الطرحه بتاعتها بغيظ 


محمد بغيظ :يعني هي حاطه 4000 تلاف دبوس ليييه بتزل فيااا 


يمني :لاء علشان الطرحه متقعش 


محمد بغيظ :لاء احنا علي الحال دا نجيب اتنين قهوه نشرب شويه ونفك في ام الطرحه شويه 


يمني :طب انا اعمل ايه ذنبي اييه قوولي 


محمد :اسكتي خاالص يا يمني علشان مقتلك'يش الثانيه دا ضيعنا نص اليوم في ام القايمه والنص التاني في فك ام الطرحه لسه ايه علشان اكون عامل حسابي 


يمني بضحك :فك يا حبيبي وانت ساكت فك 


محمد فضل يفك لحد ما معدش قادر واخيرا الطرحه اتفكت 


محمد :ياااااه الواحد حااسس نفسه فتح قناة السويس يلا قومي غيري هدومك علي ما احيب حاجه نشربها ودخل علي المطبخ ويمني فكت الفستان وجهزت نفسها وقعدت علي السرير بتوتر 


محمد دخل الاوضه ببتسامه اول ما شاف يمني اختفت الابتسامه :نعمم في ايه يا اختي ايه اللي انتي لبساه دا 


يمني بلعت رقها بتوتر :ددد احم دي بجامه نص كم 


محمد :نص كم لاء كتر خيرك والله ايوااا دي لبساها لييه برضو بسمع ان العروسه في ليلتها الاولي بتلبس قميص نوم حلو لجوزها كدا فيين الكلام دا عندك 


يمني بتوتر :اصل اصل بصراحه مجبتش الكلام دا 


محمد بصدمه :مجبتيش اييه يا روحي بس علشان اكون فاهم مش عاوز اظلمك 


يمني بكسوف :قمصان نوم انا بس جبت هدوم اعرف امشي فيهااا حجات متكسفش وانا لبسااها 


محمد :يخرااابي يا خظي النيله كأن انا بقالي 35  سنه مستني ليله زي دي علشان اشوف مراتي وحلالي براحتي وتيجي تلبسي بجامه بنص كم عملت اييه انا في حياااتي علشان دا يحصلي 


يمني بخجل :والله انا اتكسف البس كدت حتي لو ايه حصل معلش استحمل بس لما اخد عليك 


محمد :ايوااا يعني ايه الكلام دا 


يمني باعت رقها بتوتر :ع ع احم عوزه انام 


محمد بص ليها بغيظ وراح علي الدولاب بتاعها فتحه وفضل يدور فيه لقي قميص نوم مفتوح من الجنبين وشفاف من عند البطن وبحملات وقصير جدا ابتسم اووي وراح اخده 


يمني اول ما شافت القميص اتصدمت :ايه اللي جاب دا هنااا اكيد ماما 


محمد ببتسامه :حماتي حببت قلبي ربنا يخليها ليا حاسه بيا يلا يا حببتي روحي اقلعي البحامه دي والبسي دا وتعالي يلاااا 


يمني بصدمه :مستحيل مستحيل مستحيل 


محمد :علياا النعمه هتلبسيه لياا 


يمني بكسوف وبصدمه :اناا البس دا علي جثتي 


محمد قعد علي السرير :يادي ام اليله الطبن لسه ساعه اقناع في ام القميص يمني اقولك حاجه يا حببتي بلا دخله بلا زفت وتعالي نام 


يمني ببتسامه :دا الكلام اللي يدخل القلب قبل العقل يلا يا حبيبي 


محمد مسك ايدها بغيظ :بت انت هتشليني امسكي ام القميص اهو والله ما انا جي جنبك انا طالع برا ادخلي نامي ورزع الباب وطلع برا 


يمني اتخضت ومسكت القميص وفضلت باصه ليه وبعدين نزلته بفقدان امل 


بعد ربع ساعه محمد قاعد بيشرب في سجاير بغضب برااا 


يمني بكسوف :احم محمد 


محمد بص ليها واتصدم من شكلهااا وجمالها في القميص :اوباااااا بسم الله مشاء الله 


يمني بتحاول تخبي جسمها من عيون محمد اللي بتحرقها 


محمد قام قرب منها ومسك ايدها وباس خدهاااا :اليوم دا انتي فهماه غلط لو انتي مش عوزاني المسك انا مستعد لدا وهسيبك خااالص علي راحتك 


يمني بصت ليه بكسوف :بحبك 


كان تصريح من يمني لمحمد انها عوزاه محمد قرب منها واشتالها ودخل علي قوضة النوم .


البارت 109 

الكاتبه /ندي علي حبيب 


نو قاعده علي المرجيحه اللي في البلكونه بتاعتهم جنب غسان وهو حاضنها وباصص لسما 


نور :غسان 


غسان :امممم 


نور :حاجه ندمان عليهاا 


غسان بضحك ونور استغربت 


نور بستغراب :في ايه بتضحك ليه 


غسان :هحكيلك حاجه وربنا يسامحني بقاااا وانا صغير كنت يجي في تانيه ابتدائي كدا كنت انا وعمر ومحمد وقاسم كنا زمان بنروح عند اخوالي كتير وكان عندهم ارض وغنم ومواسير وحجات كتير كدا المهم لقينا كلب صغير روحنا اخدناه وحطناه جوا مسوره مايه مكسوره وحطينا اش من الجنبين وولعنا فيه 


نور بصدمه :والكلب مات 


غسان بضحك وندم :حاجه زي كدا اتخنق ومات من يومهااا وانا عندي صدمه من نحيه الكلاب وحاسس بندم رهيب 


نور بذهول :بجد ايه الوحشيه اللي جواكو دي 


غسان :احنا كنا عيال مش فهمين حاجه ويارتها تيجي علي كدا وبس واتنهد دا انا عملت عمايل في صغري عاصي ميجيش فيااا شعره وحده 


نور بضحك :وانا بقول الواد دا طااالع لمين اتاري ابوه مجرم قديم 


غسان بص ليها ومسح علي شفايفها وباسها برقه :عرفه اللي بيمنعني ان ابوسك الفازلين اللي انتي بتحطيه علي شفايفك دا بجد ايه لازمته 


نور ببتسامه خجوله :هو كدا من وانا بنت وقبل الكليه وانا بحب احطه بيمنع شفايفي انها تقشر 


غسان اشتالها :يلا ننام انا فضلت وحطها علي السرير وحضنهااا 


غسان :عندي ليكي مفاجأة يوم الخميس 


نور ببتسامه وفضول :لسه يوم الخميس 


غسان هز راسه :اصبري ومش هتندمي بس المفاجأة للعيله كلها 


نور بستغراب :مفجأة ايه دي الفضول زاد عندي 


غسان باس خدها وشدد من حضنها :نامي يا نور يلاا 


******************

النهار طلع علي الكل والناس بدأت تمشي في الشارع بس الشباب والبنات لسه نايمين 


الجدة بصرامه :يعني ايه الكلام دا انتي مدلعه نسوان عيالك يا نفين ودا غلط نايمين لبعد الضهر هما وعيالهم واجوازهم فين غذاهم وفين عادات العيله دي مهزله 


نفين :هدي نفسك بس يا حجه هما علطول بينزلو بدري بس النهارده اتاخرو علشان الفرح امبارح وايجو متاخر 


الجدة بغضب :لاء انا هنا بقالي كام يوم وشايفه الوضع ومش راضيه اتكلم دا دلع من مرتات عيالك 


نفين بقلة حيله :طيب انا في ايدي ايه اعمله دلوقتي 


الجدة وقفت :انا اللي هعمل وبدأت تطلع علي السلالام لشقق الشباب بغضب وصلت عند شقة غسان ونزلت رزع في الباب حبيبه اتنفضت وصرخت ونور وغسان قامو بخضه 


نور بخوف :غسان في ايه


غسان بغضب :مين الحيوان دا وراح عند الباب فتحه لقي جدته 


غسان غمض عينه بغضب :اتفضلي يا جدة تعالي ادخلي ومسك ايدهاااا 


الجدة شالت ايدها بغضب منه :فيين مراتك لحد دلوقتي في شقتها لييه 


غسان بستغراب وعدم فهم :ايوااا ولو هي مش في شقتهاا هي لازم تكون فين 


الجدة بغضب :تكون تحت مع حماتها تشوف وجبات العيله بصفتها الكنه ولا انت شايف غير كدا 


غسان :وانا مراتي مأثرتش في اي حاجه بتقوم بكل واجبتها ودلوقتي انا في بيتي وواجب عليها تكون معاياا 


الجدة بنفي :لاء واجب انهاا تكون مع حماتها وتشوف واجبها في حقهاا كنة عيلة الالفي 


غسان بغضب :انا جايب بنت ناس من بيتها ومتجوزها علشان تكون ليااا انا مش جايبها تخدم فينا هي مش بتعمل غصب هي بتعمل دا علشان مش حبه تتعب امي يبقي مفيش حد يجي يتكلم في واجب ومش واجب مراتي تنزل في ايدي وطول ما انا في بيتي هي معاياا وفي حضني ودا اللي عندي 


الجدة بغضب :دا اللي عندك تقصد انها مش نازله 


غسان بعند :انتي علي دماغي من فوق لكن تدخلي فياا وتمشي بيتي علي مزاجك مش هسمح بكدا ابدا 


الجدة بغضب:كلامي مع ابووك مش معاك علشان انت كلامك غلط وقلة احترام ونزلت بغضب غسان قفل الباب بغضب وراح قعد علي كنبه الصالون 


نور بخوف :حبيبي ولا تزعل نفسك انا عادي انزل مش مشكله 


غسان بغضب :اللي هو ازاي امشي اللي في دماغها مثلااا اكون في بيتي ومع مراتي ونايمين في حضن بعض واجي اقولك قومي يلاا وفتك خلص علشان تنزلي تشوفي شغلك تحت عند اهلي **** لما اعمل كدا 


نور قربت منه وحضنت دراعه :خلاص متزعلش نفسك انا معاك اهو بس هتعمل ايه دلوقتي مع جدتي 


غسان بص ليها وشالها قعدها علي رجله وحضنها :ولا حاجه هدخل اكمل نومي انا ومراتي ولما اصحي ابقي افكر انزل واللي ليه حاجه عندي يعملهااا بس قومي اقلعي البجامه دي كدا علشان بتخنقني 


نور بضحك :حاضر وقامت دخلت لبست قميص بيتي قصير بحملات 


غسان دخل الاوضه :ايوااا كدا انا ناقص لبسالي بجامه بكام وشالها وفضلو مع بعض يتكلمو ونور بتسال غسان عن حجات بينهم هو استغرابها جدا 


***************

الساعه 1 الضهر 


عمر ونورهان راحو علي هناك وقاسم ونسمه نزلو وقعدو في الصالون 


نسمه ونورهان دخلو علي المطبخ خوف من عيون الجدة وبدأو يعملو الفطار 


عمر لقاسم :الجو مش مطمن ليه وغسان منزلش ليه 


قاسم بستغراب :مش عارف احمم اومال في ايه كدا يا جماعه 


الجدة بصرامه :دلوقتي الباشا الكبير ينزل ونعرف كلنا 


منير :يا امي انا قولتلك احنا هنا غير الصعيد 


الجدة بحده :ايوااا هنا المرقعه والدلع والوحدة تمشي علي جوزها هو دا الصح وان الحفيد يعلي صوته علي جدته دا عادي عندك لكن انا لاء 


غسان اللي نازل وشال حبيبه وبيمسح علي شعره ببرود :اولا انا معلتش صوتي علي حد ثانيا مفيش واحده في الدنيا بتمشي علياا وان كنتي مفكره دفاعي عن مراتي خوف منها فا دي مشكلتك انتي 


قاسم :يجماعه استهدو بالله في ايه اللي حصل لكل دا 


غسان قعد ونور نزلت دخلت علي المطبخ وعلصي راح لاسر وغسان بدء يحكي اللي حصل كله 


البنات بعد ما غسان خلص اتفتحو في الضحك 


نسمه بهمس :ايه شعورك لما لقيتي الزلزال دا 


نور :بالله فكرت نص البيت وقع 


نورهان بضحك :اهم حاجه الوقت كان مناسب ولاا وغمزت لنور 


نور :بالله مرده عليكي وبدأو يجهزو السفره 


منير :يا امي دا نظامهم وانا مش هقدر اقول لابني عيش علي نظام كذا واعمل كذا هو حر مع مراته وياريت تتقبلي الفكره دي 


الجدة بغضب :مش هتقبلها ابدا ذنب الطفله دي ايه لما امها تفضل نايمه للعصر وهي من عير اكل وبتشاور علي حبيبه وزهره اللي في ايد غسان وقاسم 


غسان :وانتي ايه عرفك انها من غير اكل ولا معقول طفله زي دي هتنام وقت كبير من غير اكل دي كل ساعه بتقوم وبتاكل متقلقيش علي الطفله اووي كدا 


عمر :خلاص يا جماعه حصل خير مش يوم اللي هيعمل كل دا 


غسان قام ومسك بدون اهتمام ورن علي محمد وقام البلكونه 


محمد بنهج :الووو 


غسان بضحك :لاء متقولش انك لحد دلوقتي علي وضعك 


محمد بغيظ :غسان مش ناقصك ولا فضيلك انا شوفت كتيررر اوووي في حياتي مشوفتش قد اليله دي 


غسان ضحك بصوت عالي :ربنا معاااك يارب بس ايه نطمن يعني 


محمد بضحك وغيظ :نوعا ماااااا وقفل 


عمر وقاسم :هااا ايه النظام 


غسان بضحك :بقولك نوعا مااا مش عارف ظروفه ايه دا 


قاسم بضحك:احنا لازم نعطل جدتي عنه ليكون لسه 


غسان بضحك :هنتصرف بس الحيوان دا هيعمل ايه الساعه 1 واهلها ساعه ويكونو وهنا 


عمر بضحك :ربنا معااااه بقااا 


نور :الاكل جاهز يلاااا 


غسان :تعالو نفطر بس الاول كدا وراحو علي السفره الكل قاعد مكانه ونور بدأت تاكل عاصي ونسمه بتاكل في اسر 


منير :اتصلت بمحمد يا غسان 


غسان بضحك:ايوا اتصلت متقلقش 


منير :ايوااا نظامه ايه كل حاجه تمام 


الشباب ماتو من الضحك 


غسان بضحك :نوعا ماااا 


الكل استغرب 


منير بستغراب :ايوااا ازاي نوعا ما دي 


غسان :والله معرف انا بقوله اطمن يعني قالي نوعا ماا 


الجدة :انا هخلص فطار واروح اطمن بنفسي 


نفين :اعدي يا حجه ساعه كدا ونروح مش عوزين نجرح خصوصيتهم 


الجدة :انا لما اكون عوزه اطمن يبقي بجرح الخصوصيه 


غسان :يادي ام اليوم اللي مش معدي 


بعد الفطاار 


الشباب نزلو علي القهوه والبنات بدو يرتبو البيت ويعملو الغدا مع مساعدة نفين 


***********

الساعه بقت 3 العصر

محمد فتح عينه بالعافيه يشوف هما امتي لقي انهم العصر بص علي يمني جنبه ابتسم وباس كتفهاا 


محمد :يمني حبيبي اصحي 


يمني بنووم :اممم نعم 


محمد بتعب ونوم:قومي يلااا الساعه 3 واهلك زمانهم جاين 


يمني بتعب :انا مش قادره اقابل حد انا عوزه انام 


محمد :طيب اتصلي بأمك وقولي ليها تيجي بكرااا علشان ننام براحتنا 


يمني اتعدلت بكسل ورنت علي ولدتها 


دنيا بشتياق :قلب امك وروحهاا عمله ايه صباحيه مباركه 


يمني بكسوف من نظرات محمد :الله يبارك فيكي يا ماما 


دنيا :متقلقيش ساعه ونكون عندم 


يمني بتوتر :ما ماما تعالو بكرا علشان


دنيا بفهم :خلاص يا حببتي ومالو المهم طمنيني عمله ايه 


يمني :بخير متقلقيش انا كويسه .... الله يسلمك وقفلت 


محمد قرب منها وباسها بحب وهي مكسوفه واخدها في حضنه ونااام 


البارات ال 110


بعد اذان المغرب محمد صحي علي رزع علي الباب بقوه افزع يمني 


يمني بفزع :محمد في ايه الباب هيتكير قوم شوف في ايه .... محمدددد انت ساكت لييه قوووم .... بتدور علي ايه انت 


محمد وهو بيلف حولين نفسه :اسكتي اسكتي بدور علي الفون ... اهووو يخرااابي الساعه 7 المغرب 


يمني عدلت الغطي عليها كويس :طيب روح شوف مين اللي بيخبط بسرعه 


محمد لبس بنطلونه وتيشرت من الدولاب وطلع ويمني قامت لبست روب طويل وقفلته وطلعت وراه 


الجده بغضب :ساعه بتفتح بتعمل ايه كل داا الساعه بقت 7 المغرب 


محمد بصدمه :بعمل ايه .. امبارح كانت دخلتي يا جدتي لو فاكره 


الجدة دخلت بغضب قعدت علي الصالون يمني طلعت سلمت عليها وباست ايدهاا 


يمني ببتسامه :نورتيني يا جدتي تشربي ايه 


الجدة بصت لمحمد :خير يابني طمني علي مراتك 


محمد بفهم وابتسامه :الحمد الله كويسه يا جدتي 


الجدة :كله تمام يعني 


محمد هز راسه ومسك ايد يمني وباسه :ربنا يبارك لياا فيهاا يارب يمني شدت ايدها بكسووف 


الجدة :بدام انتو بخير يبقااا اسيبكوو براحتكم وبكرا خلي مراتك تاخد علي العيله وتعرفنا وتشوفنا ونزلت علي البيت 


محمد قرب من يمني وحط ايده علي وسطها وباس شفايفها ببتسامه وبهمس :وحشتيني 


يمني بكسوف :انا فعلا مش قادره اتحرك وقومت غصب عني علشان منظري قدامها علشان خاطري سبني ارتاح شويه 


محمد بخبث وقربها اكتر :كل النووم دا ومرتحتيش لالا بتفرهدي بسرعه يا يويو مينفعش تكوني مرات رائد مجهوده عااالي ابدا 


يمني بكسوف :مجهودي مش واطي بس انا تعبانه شويه وانت عارف انك السبب 


محمد وهو بيتكلم من رقابتها بخبث :السبب في ايه  بقاا 


يمني بتوتر :مش في حاجه 


محمد قرب من شفايفها وباسها برقه مبالغ فيها وفونه رن 


يمني بعدت :الفون بتاعك برن شوف ليكون حاجه مهمه 


محمد :هش سيبك منه مش شرط نرد دلوقتي 


يمني ببتسامه : يا محمد رد يلااا ليكون حد من اصحابك هيقولو ايه 


محمد بعد ومسك الفون لقي غسان بيتصل رد عليه 


غسان بضحك :لالالا متقولش انك لسه علي وصعك يلاااا دا انا اتجوزت هو يوم اللي قعده في الشقه والصباحيه بليل كنت بفطر تحت 


محمد بغيظ :انت متصل تشمت فياااا انا حر يا عم 


غسان بضحك :خايف علي منظرك يابني والله المهم ايه النظام نقول مبروك 


محمد بثقه :عنك شك في كدا 


غسان بضحك :بصراحه كان عندي شك من ربع ساعه 


محمد :اطمن يا خفيف انا نازل اهووو انتو فين 


غسان :علي القهوه تحت وقفل 


قاسم :ايه النظام 


غسان بضحك :اطمن يابني احنا رجاله يلاااا 


عمر :طب ايه مش هنطلع علي القاهره نسهر شويه 


غسان :نطلع وماله اطلعو البسو ومحمد نازل وننزل كلنا نسهر شويه 


قاسم وعمر طلعو علي شققهم وغسان طلع علي شقته 

.............................

في شقة غسان 


نور كانت بترتب الهدوم في الدولاب بتاع غسان غسان دخل وقفل الباب ودخل علي قوضة النوم 


غسان :نوور 


نور طلعت راسه من الدولاب :انا هنا يا حبيبي تعالي 


غسان راح عندها وحضنها من ضهرها :ياااه علي القمر بتاعي اللي مش باين من الدولاب داا ورجع بضهره شويه علي فكرة شعرك طول اووي مشاءلله 


نور بثقه :هو علطول طويل وانا صغيره كانت العيال في المدرسه بيقولولي يا روبانزل 


غسان :اممم وانا بقول عيالي شعرهم حلو لييه اناري شركة الانتاج مضمونه 


نور بستغراب :مين شركة الانتاج 


غسان باس خدها :انتي اقولك ليه واشتالها وقعد علي السرير وقعدها علي رجله انتي الام وموزه وقموره كدا هما طلعين ليكي اذن انتي السركة وهما الانتاج 


نور ضحكت اووي :بص سيبك من الشركة ومن الانتاج ومن الحجات دي وحوطت ايدها علي رقابته بدلع انت وحشتني اووي 


غسان بخبث :رانتي وحشاني وانتي معاياا 


نور قربت من رقابته باسته برقه 


غسان :بس انا خارج يا حبيبي لما ارجع نسهر سواا لصبح 


نور بغضب قامت من علي رجل غسان :خاارج فين بقااا انشالله 


غسان برفع حاجب :مع اصحابي اشمعنااا 


نور بصرت عالي :والله يعني انت خارج وسايبني 


غسان بتحذير :هو صوتك عالي ولا انا بتهيألي علشان لو عالي اخرسك خالص 


نور بغضب :يعني بقولك وحشتني وانت عايز تخرج مع اصحاب وتسبني تمام اخرج وايجة تطلع من الاوضه غسان مسك ايدها 


غسان :خدي هنااا وهو انا خرجت امتي الشهر دا معاهم انا مش باجي من الشغل نفضل قاعدين سوااا واحايل فيكي يا بنتي يا حببتي تقولي الولاد صاحين الولاد عوزين الولاد وام الولاد ولما اجي اخرج مع صحابي تعملي كدا مش هيحصل 


نور بغيظ :وانا برضو معرفش ادخل اوضه واقفل علي نفسي انا وجوزي وابني صاحي دي مستحيل اعملهاا 


غسان قعد علي السرير بنفاز صبر :احنا سبنا الموضوع الاساسي ودخلنا في موضوع تاني خااالص الوقتي انتي عوزه مني ايه 


نور :ولا حاجه اخرج مع اصحابك ولا هتكلم ولا هقول حاجه 


غسان بص ليها شويه :اصل فكرة ان هتصل بيهم واقولهم ان انا مش طالع يا شباب علشان مراتي زعلانه دي مش هتحصل 


نور بزعل :خلاص ماشي اخرج وتعالي الساعه 2 بليل والمفروض اكون صاحيه علشان اطمن انك وصلت بخير ولو نمت هنام وانا قلقانه علي حضرتك علشان لسه مرجعتش 


غسان وهو بيقلع التيشرت ولبس قميص اسود وجهز نفسه تحت نظرات نور الغاضبه وشال المحفظه وطلع منها 500 جنيه وراح عند نور 


غسان بغضب :امسكي خليهم معاكي علشان لو احتجتي حاجه وخلي طريقة الكلام احسن من كدا علشان خلقي ضيق 


نور بغيظ:مالها طريقة كلامي فيها ايه غلط 


غسان بصوت عالي :كلهااا غلط وعدي الساعه دي علي خير وقصري في الكلام بقاااا وايجة يمشي 


نور :انا عوزه اروح لماما لقصد زياره ليهاا 


غسان رزع الباب وبص ليهااا بغضب :يعني غضبانه تمام يا روحي اغضبي واكسري راسك في الحيط بس اغضبي في بيتك وفي حضن جوزك مش تفرجي علينا الناس 


نور بدموع :اغضب في حضن جوزي فين بقااا ما هو سايبني وماشي اهوو اروح فين انا 


غسان بغضب :يعني انا هسيبك يوم هتعملي دا كله تمام يا حببتي وفتح درعاته انا موجود اهو وحضني موجود تعالي يلاا 


نور بدموع :لاء مش جايا ليك ولا عمري هتكلم معاك تاني 


غسان شدهاا لحضنه وباس راسها بحنان وهي اتشبثت فيه بقوه وعياط 


غسان بحب :خلاص اهدي متعيطيش اسكتي يا حببتي انا اسف يا ستي حقك عليااا 


نور بعياط :انت بتعمل كدا علشان عارف ان بحبك ومش هعرف ابعد عنك ثانيه انت بتستغل الحته دي 


غسان بضحك :يعني انا بستغلك يا عمري ما انتي زي القمر وتستحقي الاستغلال ولا انا غلطان 


نور مسحت دموعهاا :لاء انت قليل الادب بس 


غسان قرب منها بخبث :ومش محترم وحياتك المهم ايه هتسبيني اخرج النهارده مع العيال دي ولا ايه 


نور :اوعدني انك مش هتتأخر وانت جي تجيب لياا ريدبول وانت راجع 


غسان باس راسها :عنيااا ليكي وسمع الشباب بينادو عليه من الشارع 


غسان بصوت عالي :ناااااازل يلاااااا ونزل ليهم ونور مسكت فونها وقعدت تلعب فيه 

..............................

في شقة محمد 


يمني بغيظ :يعني تاني يوم جواز ونازل تسهر مع اصحابك 


محمد وهو بيلبس ساعته :يا روحي انا لو جيتي عليا مش عاوز اتحرك من حضنك بس دول مش هيسبوني في حالي وربنا ما يكتب عليكي الصحاب دول ابدا 


يمني :طب اعد مع مين دلوقتي 


محمد بتس خدها :عندك نور مرات غسان اعدي معاها يا روحي 


يمني بكسوف :يعني عادي اروح اعد معاها مش عيب 


محمد بستغراب :لاء خالص فين العيب في كدا دي هتفرح بيكي اوووي 


يمني بفرحه :اذن خلاص تمام هطلع اعد معاها شويه 


محمد بتحذير :البسي عبايع واسعه وطرحه علي دماغك وطلع الصاله  


يمني وهي ماشيه وراه وحطه ايدها ورا ضهرهااا 


محمد بستغراب وضحك :ماشيه وراايا ايه 


يمني رفعت حواجبهاا ببرائة:عادي عوزه منك حاجه بصراحه 


محمد وهو بيلبس الجزمه :عوزه ايه يا حبيبي قولي 


يمني بكسوف :عوزه فلوس اشتري حاجه حلوه واتسلي انا ونور فيهاا 


محمد طلع فلوس من محفظته :بعد كدا قولي علطول يا روحي فلوسي فلوسك بس اوعي تنزلي تروحي السوبر ماركت لوحده يا يمني 


يمني بستغراب :ليه اشمعناا 


محمد باس خدهاا :علشان نخلف يا عمري وايجة يمشي


يمني مسكت دراعه بستغراب :استني بس اشمعنا ايه دخل دا بدا 


محمد :هنا حاجه اسمهاا كبس لازم اي عروسه متنزلش غير بعد 30 يوم من دخلتهااا 


يمني بستغراب:اشمعناا انت نزلت بقااا انت كمان عريس 


محمد بضحك :هو انا اللي هحمل انا عادي 


يمني :طيب انا هلبس واروح عند نور وهنخلي عاصي يجيب الحاجه الحلوه 


محمد باس خدها بعشق :يلا باي يا روح محمد اي حاجه حصلت رني عليا ونزل علي تحت لقي الشباب بيبصو ليه بنظره غريبه 


محمد بفزع :بسم الله النظرة دي انا عرفها كويس اوووي 


غسان قرب منه وحضنه :مبروك يا صحبي واتبادلو الاحضان والمباركات سوااا 


قاسم :يلااا احنا نمشي بقااا مش عاوز نسمه تقفش فياااا انجزوو 


عمر :يلااا كلنا في عربيه واحده وركبو في عربيه محمد ومشو 

..........................

نسمه شالت بنتها ونزلت عند نور اتقابلت بنورهان 


نسمه بضحك :ضحك عليكي انتي كمان و سابك ومشي 


نورهان بغيظ :اسكتي بقاااا دا حارقني 


يمني من وراهم :ضفوني ليكم سابني في الصباحيه ومشي هو التاني 


نورهان ونسمه ضحكووو اووي 


نورهان بضحك :عروستنا القمر مش مسيطره خااالص 


يمني :حكم القوي علي الضعيف بقاااا 


نور فتحت الباب وهي شايله حبيبه بتنيمها :بسم الله في ايه التجمع علي مين ولا ليييه 


نسمه :جاين زياره ليكي 


نور :والعروووسه كمان علي كدا الموضوع كبيرر ادخلو تعالو دخلو البنات وقعدو مع بعض 


اسر :ماما فين عاصي 


نور :جواا في قوضته ادخل العب معاه يا روحي ايجه يمشي حبيبه وفرحه عيطوا عليه 


نورهان :خد حبيبه وفرحه معااك يا اسر بس اوعي يقعوو 


اسر اخد حبيبه مره وفرحه مره 


نور :يمني طمنيني عنك اخبارك ايه يا روحي وايه رأيك في الجواز 


يمني بكسوف :انا كويسه الحمدالله 


نور بضحك :الكسوف دا مينفعش معااانا خدي علينا اكتر من كدا علشان نعرف نتعامل مع الجدة 


يمني بضحك :ايوااا دي صعبه اووي ايجة ليااا سلمت عليها مردتش علياا 


البنات شحكو ونور قامت عملت قهوه وفضلو يشربو ويتفرجو علي التلفزيون في جو مرح وضحك

 

تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


مجمع الروايات الكامله من هنا


إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا


تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close