expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية حين تقع في الحب البارت 111/112/113 بقلم ندي علي حبيب

 رواية حين تقع في الحب البارت 111/112/113 بقلم ندي علي حبيب 

رواية حين تقع في الحب الفصل 111/112/113 بقلم ندي علي حبيب 

رواية حين تقع في الحب الجزء 111/112/113 بقلم ندي علي حبيب 



رواية حين تقع في الحب البارت 111/112/113 بقلم ندي علي حبيب 


البارات 111

الكاتبه /ندي حبيب


بعد وقت كبير 


يمني بنوم :بنات الساعه كام انا مش قادره افتح عيني 


نور بضحك :مش قادره ايه بقااا دا احنا شربنا علبة قهوه كمله وعوزه تنامي 


نورهان :جوزي الحبيب لسه مرجعش بالله لينام في الصاله النهارده 


نسمه شالت بنتها بنوم :تصبحو علي خير مش قادره اقاوم خلاص اسر اسر 


نور :زمانه نام سبيه بلاش تقلقيه 


نسمه :خلاص ماشي 


نسمه قامت طلعت شقتها ونورهان ويمني اخدو بعضهم وراحو علي بيتهم نور ودت حبيبه في سريرها ورتبت المكان ودخلت اخدت شور وطلعت لبست قميص نوم قطن وسابت شعرها 


نور بتوعد :الساعه 1 وربع والبيه جوزي لسه براا خليك دا يوم الهني وراحت نامت علي السرير 


**************

في الكافيه عند الشباب 


غسان ماسك الشيشه في ايده وبيشيش :شباب الساعه كام 


قاسم بلا مبالاه :باين 1 ونص 


محمد كان بيشرب شاي شرق فضل يكح :كاااام 1 ونص ومرااتي العروسه لوحدها في البيت انتو نوين علي خراب بيتي 


عمر :اهدي يا بني كدا كدا هنام النهارده سواا 


غسان بضحك :شكلهاا كدا 


محمد طلب الشيك ودفعو وركبو العربيه واتجهو الي الجماليه 


***********

في شقة محمد 


محمد دخل الشقة بهدوء لقي يمني قعده في الصاله لبسه قميص نوم احمر وقفله الروب كويس 


يمني :ما بدري يا محمد بيه كنت كمل اليوم في حضن واحد من اصحابك غلطان انك رجعت 


محمد قلع قميصه ورماه جنبه ويمني بصت نحيه القميص وهو دخل الحمام ويمني قامت وراه 


محمد :القعده اخدتنا ومحسناش بالوقت وعارف انك مش هتصدقي بس دا اللي حصل


يمني :سايبني يوم صبحيتي وخارج مع اصحابك وقولت تمام مش مشكله زمانهم وحشوك لكن ترجع ليا وش الصبح يبقي مش هسكت 


محمد نشف وشه وربع ايده ووقف :خلصتي 


يمني بعدم فهم :خلصت ايه مش فهمه انا 


محمد :خلصتي كلام انا قولت الوقت اخدنا ولما عرفت ان الوقت اتاخر جيت الطريق في نص ساعه 


يمني بدموع :مكنش ينفع تخرج اصلا النهارده الصباحيه بتاعتي يعني لازم تكون معايا مش مع اصحابك 


محمد قرب منها بحب وحضنها :خلا ص يا روحي انا اسف وعد مش هخرج تاني واتاخر 


يمني مسكت في حضنه بقوة :وعد 


محمد باس خدها :وعد بس ايه مش وحشك ولا حاجه 


يمني بكسوف :وحشتني اووي 


محمد اشتالها وهي دفنة وشها قي رقابتة بحب ودخل لغرفتهم وحطها علي السرير وظل يبث اشتياقة لها بطريقته 

..............................

في شقة نسمه 


قاسم بعصبيه :يا نسمه نزلي السلاح اخلصي هيفلت من ايدك اخللللصي مبهزرش 


نسمه وهي مصوبه السلاح عليه :برااا علي الصاله وانا هنزله 


قاسم :يابنتي هطلع اعمل ايه في الصاله دلوقتي 


نسمه ببرود :تنام وكانك لسه مجتش راجل متحوز سايب مراته لساعه 2 لوحدها وسهران برا البيت ... اوعي تقرب بقولك اه برااا 


قاسم خرج براحه برا ونسمه قفلت الباب بالمفتاح :يابت افتحي هنادي جدتي ليكي وانتي عرفة الباقي


نسمه :روح يا حبيبي ناديها هقولهاا لسه راجع من براا يا جدتي وانت عارف عندها العادات اخسن منكم وراحت علي السرير نامت براحه يلا تصبح علي خير يا حبيبي يااااه النومه مريحه اوووي 


قاسم بغيظ :بقي حتة عيلة تعمل فياا كدا مااااشي ماااشي وراح عمل الكنبه سرير ونام عليه بغيظ الصباح رباااح يا نسمه صبرك عليااا بس 

........................

في شقة غسان 

نور نايمه علي السرير لكن بطريقة مغرية جدا بشعرها الطويل الناعم وبشرتها البيضاء الجميله 

غسان واقف قدام المرايه بيلبس لبس البيتي وبسرح شعره وهو شايف منظرها وبيبلع ريقة بالعافيه 


نور دلع :ايه دا رجعت امتي يا عمري محستش بيك خالص 


غسان بعدم السيطره علي نفسه :احم احم .. رجت من شويه وبيبعد عينه عنها بقوة 


نور راحت وقفت قدامه ولصقت فيه وماسكة وشة بدلع بخبث  :في ايه مالك يا روحي حساك مش كويس كدا 


غسان بنفاز صبر :نوررر بطلي حركاتك دي بتتعبني 


نور ببرائه :انا عملت ايه يا حبيبي 


غسان قرب وشه منها اوووي :صدقيني هتندمي ندم كبير وعقاب اصعب علي حركاتك دي وبيقرب عليها 


نور بخوف :انت هتعمل ايه غسان والله كنت بعاقبك يا روحي وو فجأة اشتالها ونور صوتت 


غسان بخبث وهو فوقهاا ونور تحته :صوتي يا حببتي عرفه جدتي هتقول ايه فرحان بمراته وانقض عليها بقبلات عنيفه مدميه وبعدين .....

...........................

في شقة عمر 

عمر نام علي جنب من السرير بغيظ :قال حطه فرق قال 


نورهان بتحذير :والله يا عمر لو الحاجز دا اتشال لتنام عند حد من اصحابك النهارده 


عمر بغيظ :نورهان نامي يا روحي علشان مش قادر اقول اكسرك اتخمدي 


نورهان بغيظ فيه :مخموده اتخمد انت كمان 


عمر :بكرا انا هعرفك يا نورهان النهار يطلع بس 

......................

 في الصباح 


الجدة صحت صلت الصبح وقعدت علي الكنبه اللي في الصاله تسبح وتشوف الاخبار في التلقزيون 


نفين :صباح الخير يا حجه 


الجدة :صباح النور يا نفين الساعه كام دلوقتي 


نفين :الساعه 10 اهي 


الجدة :وابنك عمل اللي في دماغه ومنزلش مراته برضو 


نفين :يا حجه سبيهم يعيشو يومنهم وهما هينزلو والله دا لو علي البنات بيحبو تحت اووي لكن الرجاله عوزين يفضلو فوق 


الجدة :مش همشي من هنا غير لما اغير عداتكم الغلط دي كلهااا 

.........................

في شقة نور 

غسان قام اخد دش وغير هدومه :نورررر يابت اصحي يلااا هموت من الجوع اخلصي 


نور بتعب شديد :مش قادره اتحرك من مكاني 


غسان قرب عليها بخبث :ليه يا حبيبي ايه اللي حصل لدا كله 


نور بغضب :لو سمحت يا غسان ابعد ومتتكلمش معايا علشان مش هرد عليك 


غسان ببرائه :طيب زعلانه مني ليه عملت ايه انا 


نور بغضب :معملتش بتبلا عليك سووري جسمي مش قادره المسه ولفت الغطاا عليها وقامت بصت في المراياا وشفايفي وجعني ورقبتي ومعملتش حاجه كنت بتنقم مني امبارح صح قوول 


غسان قاب منها وحضنها :يا روحي علشان وحشاني شويه تقولي بنتقم منك 


نور دفعته عنهاا :ابعد واتجنبني خاااالص النهارده متتكلمش معايا علشان انت واحد زباله 


غسان بغضب مسك ايدهاا جامد :علشان انا واحد زباله صح اسمعييي يا نوررر لو هتفهمي الحب اللي بحبه ليكي غلط يبقي بلاش منه خااالص بحبك ااااه لكن تتعدي حدودك هكسر رجلك 


نور بدموع :صحيح انت اعمل فيااا ما بدالك لكن اناا ممنوع وممنوع علشان انت الراجل 


غسان نفض ايدها من ايده :ودا اللي عندي الحب اللي من غير احترام دا سيبك منه 


نور بدموع :برافو عليك قولت كلمتين صح وبصت في عينه اووي الحب اللي من غير احترام دا سيبك منه ودخلت علي الحمام 


غسان مسح وشه :استغفر الله العظيم يارب وطلع برا رزع الباب دليل علي غضبة ونزل تحت لقي الكل متجمع 


غسان بغضب :صباح الخير .. محمد ويمني فين 


قاسم :عريس بقاااا مش الكل زيك بروح الشغل 3 يوم 


نورهان :ابو عاصي في نور 


غسان بغضب :زمانها نازله 


الجدة :غسان تعالي يا حبيبي مالك في حد مضايقك شكلك مش طبيعي 


غسان بمحاوله الهدوء :لاء يا حببتي مفيش حاجه انا بس جعان 


الجدة بغموض :اتمني ميكونش حد مزعلك 


غسان راح قعد جنب ابوها وبدء يتكلم في الشغل في الشركة 


منير :لازم تروح يا غسان بو يومين في الاسبوع انا يابني مبقدرش اروح قعدة المكتب صعبه فا روح انت وقاسم 


غسان :رايح النهارده هقضي الاسبوع كله في شغل الشركة وقاسم خلية في المركز علشان لو حاجه حصلت برضو 


قاسم :خلاص تمام يا كبير 


عاصي نزل :ولاااا يا اسر خد يلاااا 


غسان بص علي السلم لقي نور نزله شال عينه من عليها وبص لعاصي 


نور بتعب :صباح الخير يا جماعه 


الجدة بصرامه :صباح النور يريت نلتزم شويه برقت الفطار انتو دلوقتي هتفطرو الضهر هتتغدو امتي بقااا


نور غمضت عينها :حاضر يا جدة انا اسفه علي التأخير وراحت حطة حبيبه قدام غسان بغضب وبدون ولا كلمه لحظة الجدة دا 


الجدة :وتصرفك مع جوزك مش كويس تديله بنتك بحترام وادب مش بطريقة دي 


نور بغضب :لو سمحتي دا جوزي ومحدش يدخل بينا زي ما انا بعمل كل اللي حضرتك بتقوليه ياريت تسبيني اتعامل مع جوزي وولادي بطريقة اللي انا عوزاها 


غسان بتابع الحديث 


الجدة وقفت بغضب :انتي طريقة كلامك مش كويسه اتكلمي بأدب مع اللي اكبر منك ولا دا اهلك معلمهوش ليكي 


نور بصوت عالي :انا اهلي معلمني كويس اووي وياريت تخلي بالك من كلامك 


غسان وقف بغضب شديد وصوت عالي :نوررررر 


نور بصت ليه بدموع وغضب ومتكلمتش 


غسان بغضب :اعتذري علي كلامك اخلصي 


نور بقهر بصت لغسان وسكتت 


غسان بغضب :مش هكرر اللي قولته اخلصي 


نور بقهر :انا اسفه يا جدتي وحقك عليا 


الجدة بغضب :نڤين اتصلي علي ولدتها تيجي ليااا تشوف تربيت بنتهااا 


غسان بغضب :جدتي زي ما خليت مراتي تعتذر منك بس اهانتها من اهانتي وانا مقبلش حد يهني مهما كان مين 


نور بدموع دخلت علي المطبخ نورهان حضنتهاا بقوه ونفين معاها 


نور بعياط :انا عوزه اروح لماما انا عوزه امشي 


نفين :يا حببتي انا ماما تعالي وحضنتها وبعدين انتي عرفاها يا نور دا انا مبعرفش اقف قدامها حتي 


نور بعياط :انتي شيفه طريقتها معايا يا ماما شايفه بتغلط في تربيتي انا عمري زعلت حد مني هنا 


نفين :لاء يا روحي 


نور بعياط :يبقي هي بتعمل كدا ليه معايا بقااا وابنك بيعملني وحش هو انا جايا من الشارع علشان يعملو فياا كدا 


نفين :لاء دا انتي ست الستات وانا هعلم جوزك دا الادب النهارده 


نور مسحت دموعها بيدها :لاء ولا تتكلمي معاه يلا علشان نفطر 


نسمه :معلش يا روحي انا اسفه ليكي بنيابه عنها 


نور :وانتي تتأسفي ليه يا نسوم هي مش في دماغي اصلا 


نسمه :وبعدين انا عوزاكي تيجي معايا نروح عند سوسو النهارده صد رد مش هنتأخر 


نور بستغراب :ليه اشمعنا 


نسمه :جايبا عسل كدا بتقول بينزل البن اكل منه وعوزاني اروح اخده تيجي معايا 


نور بتفكير :ايواا هاجي هنخلي الولاد هنا ونروح ونرجع علطول 


نورهان بحب :انا كدا كدا قاعده روحو والولاد معايا 


طلعو الكل علي السفره والكل بدء ياكل بس نور في المطبخ 


غسان استني تيجي بس هي مجتش :ام زهره نور فين 


نسمه :نور في المطبخ بتعمل شاي 


نور ايجت وفي ايدها الشاي حطيته وراحت قعدت مكانها حنب غسان لكن مدتهوش اي اهتمام


حبيبه :ممممم مممم 


نور اخدتها منه من غير متبص عليه وبدأت تأكلها زبادي وعملت لعاصي سندوتش وايديته ليه 


عاصي :يا ماما انا عاوز اكل لوحدي 


نور :كل دا وبعدين كل لوحدك 


عاصي اخده بغيظ وفضل ياكل فيه 


الكل فطر وشربو الشاي والرجاله لبسو ورايحين علي شغلهم 


غسان بيلفت الانتباه علشان نور تعرف انه ماشي :اماا انا ماشي عوزه حاجه 


نفين :في رعايه الله يا حبيبي 


غيان بهمس ليها :متخليش جدتي تكلم نور 


نفين :حاضر 


الرجاله كلهم نزلو راحو شغلهم والبنات بدؤ يرتبو في البيت وبعد ما خلصو 


نسمه :ماما نفين انا ونور هنروح عند ماما نجيب الطلب اللي قولتلك عليه 


نفين :ماشي يا حبايبي السواق تحت روحو معاه وخلي بالكم علي نفسكم 


نور ونسمه طلعو لبسو ونزلو براحه من ورا العيال وركبو العربيه ومشو 

............................

في الشركة 

دخل غسان والكل مش مصدق انه رجع الشركة وفرحنين اوووي 


غادة السكرتيره بفرحه :غسان بيه نورت الشركة يا فندم 


غسان بغضب :بنورك هاتي كل حاجه متاخره وورايا علي المكتب غسان دخل وغادة رتبت شكلها ودخلت وراه وفضلت تبص علي ملامحه الرجوليه وشفايفه اللي بتقرء بهمس الورق اللي قدامه وغضلات ايده البارزه بتوهان 


غسان :لو خلصتي تأمل فياا يا انسه غادة ياريت تجيبي الورق علشان اخلصه وبص ليها 


غاده بإخراج اديته الورق وطلعت برا وغسان بدء يشوف الورق ويشتغل علي الاب 

........................

نور راكبه في العربيه مع نسمه وهي جواها زعلان وحزين 


نور :عرفه يا نسوم انا طول عمري بتمني غسان في بيت صغير انا وهو وولادنا ولا حد يدخل فيا ولا حد ليه كلام عليا اصحي الصبح اعمله فطاره والبسه وكل حاجه اكون انا المسؤاله عنها بس .. الحقيقه غير كدا خالص 


نسمه نامت علي كتفها :شوفي رغم كل حاجه والمشاكل واي حاجه بنكم غسان بحبك وبعشقك 


نور بحزن :مبقتش عرفه ان كان بحبني ولا مجبور عليا علشان ولاده 


نسمه :متقوليش كدا يا نور صدقيني بيحبك 


نور بحزن :عشت كل طفولتي احارب في اهل بابا وهما يحاربو فيا ومصدقت ان خلصت منهم وضحكت وطلعت الجدة في الحظ ليااا 


نسمه بضحك :كله كوم وموال الجدة دا كوم تاني خااالص 

........................

قاسم قاعد بيشوف السيجلات وتسجيلات القضايا اللي معاه فتح دوسيه شاف صوره وكانت الصدمه علي قاسم 


قاسم بصدمه :ياسمين !


ال 112

الكاتبه /ندي حبيب 


قاسم بصدمه :ياسمين احمد حنفي الاسم دا مش غريب عليا ولسه هيقرء الملف احمد دخل عليه 


احمد :الكبير اللي وحشني اوووي 


قاسم ببتسامه راح حضنه وقفل الملف وهو بيقفل الملف وقعت ورقه منه :حبيبي حبيبي اخبارك يابني 


احمد راح قعد :والله انا كويس والدنيا تمام انت اللي بتعمل ايه  


قاسم :كنت بشوف الملفات المتقدمه والورق علشان غسان في الشركة النهارده 


احمد :طب ايه عوزين نشوف بعض 


قاسم :خلاص اشطااا بكرا الاجازه بتاعتنا هات سلوي وخالتي سعديه وتعالي 


احند :خلاص اشطاا هشوف الدنيا واجي  وصل سلامي للكل ومشي 


وبعد وقت كبيررر 


غسان رجع البيت بتعب من كميه الشغل اللي كان متأخر عليه طلع لقي امه قاعده علي الكنبه والجده قاعده علي الكنبه اللي قصدها راح نام علي رجل امه بتعب 


نفين بقلق :مالك يا غسان شكلك هبطااان ليه كدا 


غسان وهو مغمض عينه :كان الشغل صعب اوووي النهارده وكتيررر شغل متأخر وكدا وسمع صوت حبيبه بتعيط في الاوضه قام جري جابها وقعد 


غسان :حبيبه بابي زعلانه ليه وبتعيط ليه وبص لامه فين نور البت جعانه ازاي سيباها لحد دلوقتي من غير اكل 


الجدة بستغراب :فين نور ايه انا متعرفش ان مراتك عند امهاا ولا ايه الجدة قالت الكلمه ونور ونسمه دخلو البيت من هنا


غسان بص علي نور بستغراب وقال بصرامه :كنتي فين ؟


نور برتباك :ك كنت عند ماما بجيب طلب منها 


غسان بصرامه شديده :طلب ايه اللي روحتي تجيبه ولا قولتي ليا ولا معتبره انك مراتي ومسؤله مني 


نور :انا روحت ورجعت علطول والطلب يخص نسمه ومتأخرتش 


الجدة :الست اللي متعرفش جوزها هي فين وبتروح فين تبقي ست ..


غسان بغضب :لو سمحتي يا جدتي محدش يدخل بيني وبين مراتي وقام مسك ايدها واخدها علي شقتهم لا يبالي بمنادات امه ولا احد من العائله 

.....................

في شقة نور 


غسان دخل الشقه بغضب وساب نور وراح قلع الجاكت اللي هو لبسه وشمر كمام القميص :ايواا كملي يلاا سكتي ليه عاوز اعرف عملتي كاام غلطه النهارده يلا عدي معايا  


نور بخوف :يا غسان انا روحت ورجعت في ساعه مكملتش حاجه والله ولا حتي نزلت من العربيه و اااااه 


نزلت صفعه علي مؤخرتها بقوه اوجعتهاا وصدمتها


نور بصدمه :انت ايه اللي بتعمله دا انت مجنون!


غسان نزل بصفعه اخري اشد :يلااا كملي عملتي ايه النهارده غلط وعاوز بترتيب علشان اعرف اتكلم معاكي بس رقم واحد 


نور بعياط :شتمتك الصبح 


غسان ضربها صفعه اقوي :كملي يلااا رقم اتنين 


نور بعياط :رديت علي الجده وعاملتك بقله احترام تحت 


غسان نزل صفعه اقوي عليها اوجعتها بشده حتي انها صرخت 


غسان :صوتك لو علي او سمعته هخلي العقاب اصعب واصعب كملي يلا 


نور بعياط وهي تضع يدها علي مكان الالم :و و وروحت عند ماما من غير ما عرفك 


تنزل صعفه قويه وشديده من يد غسان علي مؤخرتها لدرجة انها صرخت بالم 


غسان :برافو عليكي انتي بقااا تختاري عقاب ايه لنفسك 


نور بشقهات وعياط :عقاب ! اكتر من كدا انت ضربتني زي العيال الصغيرين ووجعتني كمان 


غسان بغضب :وانتي موجعتنيش لما اكون واثق في مراتي وبرد بقلب جامد علي اي حد يهينك والاخر الاقيكي راحه عند اهلك من غير معرف اسمي دا ايه 


نور بعياط :وانت عملت ايه بهدلتني امبارح وسكت وخلتني اعتذر من جدتك رغم انها اللي غلطانه وكمان جي تضربي فوقها 


غسان بغضب :وانتي شايفه طريقتك تحت كانت صح وانا ظلمتك 


نور :لو سمحت وطي صوتك احنا بنتناقش ليه بتعلي صوتك 


غسان بهدوء عكس اللي جواه راح قعد علي الكنبه :تمام انا هاادي خالص وبتكلم بهدوء برري المواقف بتاعتك لياا وسيبك من حوار بليل دا خالص علشان انتي مراتي ودا حقي وانا حر في دا من بعد كدا بقاا عاوز تبرير  


نور بشهقات :عرفه ان غلطانه ان روحت عند ماما من غير متعرف 


غسان غمض عينه بغضب :وعرفه ان هنزعل من بعض بسبب الموقف دا بس برضو عملتيه 


نور بدموع :....


غسان :ساكته ليه ردي ... تمام انا حاليا ولا عاوز اتكلم معاكي ولا عاوز اشوفك ادخلي قوضتك او انزلي تحت انتي حره مفيش حد ليه كلام عليكي وانا خارج 


نور بعياط :رايح فين 


غسان بغضب :ملكيش تسألي لما تعتبريني جوزك وتحترميني ابقي اتكلمي وطلع برا الشقه ورزع الباب 


نسمه ونورهان طلعو جري علي نور اول ما غسان نزل 


نسمه حضنتها :نور بس يا حببتي انا والله ما كنت اعرف انك لو جيتي معايا كل دا هيحصل اسفه ليكي 


نور مسحت دموعها :بس انتي بتتأسفي ليه  عادي انا متعوده علي نرفزة غسان دي هو في الطبيعي كدا مبالك في الغلط 


نورهان بضحك :البت جالها فقدان في الامل خااالص طب وانتي دلوقتي هتعملي ايه يا نور احنا لو اتكلمنا بجد انتي غلطانه وهو نزل متنرفز 


نور بحزن :مش عرفه هعمل ايه لما يرجع بقاا او لو رجع اصلا 


نسمه :لاء يا حببتي هيرجع هو ملوش غير حضنك وهيرجع بس يهدي 


نور بفزع :حبيبه فين دي مأكلتش زمانها جعانه ونزلت علي السلم ورجعت تاني .. نورهان هاتي حبيبه لياا علشان لو نزلت الجدة مش هتسبني في حالي 


نورهان ابتسمت ونزلت تجيب حبيبه 


الجدة بصرامه :هي مبتنزلش ليه ولا علشان عرفه انها غلطانه 


نورهان :خلاص يا جدتي يمكن مش قصدها وشالت حبيبه وطلعت 


الجدة :عيله كلها غلط في غلط 

...................

في اليل قاسم رجع بالعربيه بتاعته وعمر كذالك ونور واقفه في البلكونه بقلق وفونها بيدي ان غسان فونه مغلق 


نور بقلق :هيكون فين بس ياربي هو مكنش مع قاسم طيب هو فين ياربي  ودخلت علي جوا وقفلت البلكونه 


فضلت راحه جايا في الاوضه بقلق وعياط لبعد اذان الفجر ولقت اوكره الباب بتفتح وقفت عياط ولقت غسان داخل نور جريت عليه وبكل قوتها اترمت في حضنه 


نور بعياط :محدش اداك الحق انك تسبني لوحدي يا غسان مش معاك حق ابدا وبعدت وضربت صدره بنهيار .. ابعد عني مش مسمحاك القلق كان هيموتني قلبي كان هيقف من الخوف عليك 


غسان حالتها وجعت قلبه بشدة حضنها بكل قوته في بتقاوم :هش هش اهدي خلاص انا اسف ان سبتك بس لازم اهدي علشان مكنتش عاوز اتعصب عليكي اكتر من كدا 


نور بعياط ونهيار:تهدي بعيد عني دا كان اتفقنا يا غسان ! مش اتفقنا اننا لو زعلتا نشكي لبعض انت ليه بتبعد عني قلبي وجعني انك سبتني وانا معرفش انت فين 


غسان بقلق عليها :نور اهدي ووطي صوتك انا كويس ورجعت ليكي اهو انا معاكي يا حبيبي اهو اهدي بقااا 


نور بعياط :انت مش معايا انت مش معايا يا غسان انت مشيت علشان زعلان مني 


غسان :لاء يا روحي مش زعلان خلاص والله بس اهدي يا حببتي 


نور بعياط وتعب :احضني جامد يا غسان احضني 


غسان حضنها بكل قوته ورفعها ونيمها علي السرير وشال الروب عنها وغطاها كويس وهي مسكة فيه بقوه 


نور بدموع :انا اسفه مش هعمل كدا تاني بس بلاش تبعد عني انت جوزي حبيبي و كل حياتي واسفه تاني 


غسان مسح دموعها بصوابعه وباس عيونها بحب :وانا اسف يا روحي ان قسيت عليكي مش هتتكرر تاني 


نور ببرائه :ايدك تقيله اوووي ووجعتني خالص 


غسان مد ايده مكان الضرب وهي شهقت بخجل 


غسان :اهدي متخفيش اسبتي بس ومسح بحنان عليها 


نور بخجل شالت ايده :خلاص بقيت كويسه بس انا عوزه انام 


غسان :نامي لما اروح اغير هدومي واجي انام علشان دماغي وجعني 


نور بنوم :كنت فين 


غسان بحنان :الصبح اقولك نامي يلاا

......................

في شقة قاسم 


قاسم :يا روحي انتي مش غلطانه نور المفروض كانت تعرف غسان هي راحه فين وجايا منين 


نسمه بحزن :هما كانو زعلانين قبل ماتنزل وبعد ما قولت ليها نروح عند سوسو نجيب العسل انا فكرت هي قالت لغسان وهي مقلتش واتخانقو بسببي وزعلانين من بعض 


قاسم بحنان :مش بسببك ولا حاجه يا نسوم هي غلطانه زعلانه مش زعلانه دا جوزها تقوله هي راحه فين وجايا منين انتي ملكيش ذنب 


نسمه ببرأىه :بجد انت شايف كدا 


قاسم :انا شايف انك تركزي معايا انا سيبك من دا كله 


نسمه :ما انا بركز علي كله مع بعض متقلقش انت روح نام 


قاسم قلع التيشرت :انااام دا بكرا الجمعه وتقوليلي نام لااااء اصحي انتي 


نسمه بخوف :اخدي يا قاسم مش كدا يا قاسم و اسكتها بقبله شرسه منه وبعدين ...

...................

في شقة محمد 


يمتي قعده في حضن محمد وهو بيلعب في شعرها 


يمني :محمد انا جعانه 


محمد اتنفض من علي السرير :بسم الله الرحمن الرحيم حببتي احنا لسه من ساعه واحده وكلين الاطباق لسه في الحوض 


يمني :ايوا ما انا جوعت تاني بس خايفه اتخن الأكل بليل بيزود الدهوم علي الجسم 


محمد :خلاص نامي والصبح ناكل علشان لو اكلتي مش هتعرفي تنامي 


يمني :لاء قول امك مش عوزني اكل قوول كدا 


محمد شدد علي حضنها :لاء مش عوزك برا حضني ثانيه واحده عاوز استغل كل لحظه معاكي قبل ما ارجع الشغل عاوز كل وقتي تبقي معايا وتفضلي في حضني يا يمني 


يمني بحب :وانا كمان عوزه اكون معاك وفي حضنك اوقات بقول انا بعمل ايه او انا فين في حجات جوايا متغيره مش مصدقه ان الرائد محمد جوزي النهارده وفي حضني انا 


محمد بيتكلم من بين شفايفها :لااء جوزك وحبيبك وبين ايدك اهو وباسها بحب وهي بادلته البوسه بعشق كبير وطل يبثون العشق والحب لبعضهم 

.................

عند احمد وسلوي 


احمد قاعد بيحاول يعمل لسلوي ضفيره


احمد بنرفزه :سلووي انا مش عارف اعمل البتاعه دي سيبي شعرك مفرود يا حببتي احسن وراحه لياا من موال الضفيره دي 


سلوي بتذمر :لاء يا احمد انا كنت عوزه اعمل ضفيره انت مبتعرفش تعمل ليه 


احمد :يا حببتي ما انا حولت اعملها والله مش عارف صعبه وبتلخبط 


سلوي :خلاص بقااا هنام وخلاص ودخلت تحت الغطي واحمد حضنها من ضهرها بحب ونامو في سلام .


113

الكاتبه :ندي حبيب 


في الصباح في شقة غسان حبيبه بتعيط ومش راضيه تسكت 


نور بنوم :غسان 


غسان :....


نور اتحركت وهي في حضنه :غسان حبيبي 


غسان اتقلب بنوم :اممم في ايه بتفركي ليه 


نور بنوم :قوم هات حبيبه بتعيط ومش قادره اقوم  اجيبها 


غسان فتح عينه وبص في الساعه وقام راح لحبيبه ببتسامه وشالها ببتسامه:يقولون تشرق الشمس في الصباح وانا اقول تشرق الشمس عندما تبتسم ابنتي


حبيبه ضحكت وحضنت غسان وهو اخدها وراح علي السرير 


نور بغيظ وهي حطه وشها في المخده:اخدت مكاني وكل حاجه كانت بتتعمل ليا بتقت لست حبيبه بس وايجة تقوم غسان مسك ايدها 


غسان حضنها وهو شايل حبيبه :انتي وحبيبه وعاصي اغلي ما املك في الحياه انتو ملكي وانا ملككم وباس راسها 


نور اتعدلت بحب وابتسامه :ربنا يخليك لينا يا حبيبي بس يلا قوم علشان ننزل نفطر جعانه اووي 


غسان قلع التيشرت بتاعه :طيب يلا خدي لبسي حبيبه وانا هلبس واسبق علشان صلاة الجمعه العبايه البيضه مكويه 


نور شالت حبيبه :ايوا متعلقه في الدولاب والله يخليك يا غسان طلع هدوم براحه مش تشيل الرف كله 


غسان بضحك :حاضر ودخل علي الحمام ونور جهزت حبيبه ولبستها واكلتها وحطتها في سريرها وراحت تصحي عاصي 


نور دخلت الاوضه لقت عاصي بيلعب في الفون راحت باست راسه :صباح الخير ياباشا 


عاصي ببتسامه :صباح النور 


نور بستغراب :جايا وشايله هم ان هتغلبني لحد ما تصحي بس غريبه صاحي بدري يعني 


عاصي بتوتر في نفسه :لو عرفت ان منمتش هتعمل حوار وتاخد الفون مني ف انا اسكت وخلاص 


عاصي :ايوا ما انا صحيت بقااا وخلاص يلا علشان ننزل نفطر بقااا 


غسان من براا :لاء يا معلم انت هتقوم تيجي معايا الصلاة يلا قوم البس واخلص 


عاصي :طيب هاجي اهو 


نور طلعت راحت علي المطبخ غسان راح ليها حضنها من ضهرها 


غسان بهمس :ما تغيري ام القميص التحفه دا علشان انا متحكم في نفسي بالعافيه 


نور بخجل :ماله قميصي يا غسان ما انا في البيت دلوقتي البس براحتي ادخل دلوقتي البس وننزل 


غسان همس في ودنها بمكر خلي نور وشها عباره عن لون احمر 


نور بعدت عنه بخجل شديد :انت سافل وقليل الادب وجريت علي الاوضة 

.........................

في شقة محمد 

يمني وامها قعدين في اوضة النوم بناعت يمني


دنيا قعده مع يمني :يابنتي طمنيني يعني انتي مبسوطه طيب محمد مضايق منك او انتي مضايقه منه 


يمني بخجل وغيظ:يا ماما يا حببتي انا قولت انا كويسه ومبسوطه ومحمد بيحبني وعاملني بكدا لازمة ايه الكلام بقاا 


دنيا حضنت بنتها :ربنا يخليكم لبعض يارب ويحميكم يابنتي 


يمني :يارب ... تعالي نطلع لبابا وماهر علشان وحشني اووي 


( في الصالوون )

محمد بيشرح ليهم طريقة الشغل بتاعه 


سمير :ايوااا انا عمال اقول انت وغسان ليكم دقن واللي اعرفه ان الظباط مفيش ليهم دقن دا سبب استغرابي وانضم ليهم يمني ودنيا 


محمد :احنا مخابرات المخابرات لازم تكون مخافيه يعني محدش ياخد باله انهم ظباط اصلا علشان كدا انا وغسان علي الطبيعه لكن قاسم مفيش دقن علشان هو حاربيه 


ماهر بفهم :ايوااا احنا كدا فهمنا بس الشغل عندك صعب بقا وكدا 


دنيا :يقطع الشغل وسنينه انتو جاين لعريس تكلموه في الشغل دا ايه يا ولاد 


يمني بضحك :بالعكس محمد بيحب الكلام في الشغل اووي 


ماهر :البت دي بضايقك في حاجه قولي بس وانا اعلمها الادب قدامك هنا 


محمد برفع حاجب :انت مفكر انك هتمد ايدك علي مراتي يلاا لاء وقدامي كمان دا انت بجح اووي 


يمني بفرحه وغيظ في ماهر :جوووزي حبيبي بيحميني منك يا ماهر الكلب محمد دا كان بيعمل فيا عمايل محدش في الدنيا بيعملها مره ولع في شعري 


محمد بضحك :اقوم اولع في شعره الثانيه دي يا حببتي 


سمير بضحك :انا بقول الطيب احسن ونقوم نصلي الجمعه 


محمد قام:ايواا يلا هقوم اتوضي واجي علطول عمي البيت بيتكم ودخل الاوضه 


دنيا :قومي يا يمني مع جوزك ليكون محتاج حاجه منك ومحروج ينادي عليكي 


يمني:طيب زي ما قال ليكم البيت بيتكم ودخلت لجوزها 


ماهر قام فتح الفازا اللي فيها الشوكولاته وطلع وحده :نوعها ايه دي شكلها خام 


سمير :اعد يلااا هتفضحنا 


ماهر راح فهد مكانه تاني :الشقه دي لازم يكون فيها كلب 


دنيا :انت قاعد معانا اهو مش محتاجين واحد تاني 


ماهر :تسلميلي يا حجه طول عمرك جبره بخاطري كدا 


( في غرفة نوم محمد ويمني )


يمني بتكوي الجلابية بتاعت محمد ومحمد قاعد علي السرير 


محمد :يمني اعملي اكل علشان الجماعه يتغدو هنا 


يمني :هعمل يا روحي انا كدا او كدا كنت هعمل و ماما جايبه وز وبط وفراخ وسمك وحاجات كتير 


محمد بمكر :ايواا اتكلمتو في ايه بقااا 


يمني افتكرت كلام ولدتها وسؤلتها بخجل :ولا حاجه قالت عمله ايه قولتلها كويسه ومحمد عامل ايه قولتلها كويس بس كدا العباية اهي 


محمد قام اخد العبايه: بليل بقا اعرفك اللي امك قالته ليكي بجد وغمز ليها ولبس العبايه وسرح وطلع ليهم كان سمير اتوضي هو وماهر في الحمام الخارجي 


محمد:ها جهزين نمشي 


ماهر :ايوا يلا واخدو بعضهم وراحو علي المسجد ويمني وامها بدؤ يرتبو الحجات اللي دنيا جابتها ويطبخو 

...................

غسان وقاسم وعمر رايحين علي المسجد سوا 


قاسم ببتسامه :غسان الف مبروك يا اخويا انت تستاهل اكتر من كدا 


غسان بستغراب :مبروك علي ايه 


قاسم :الترقيه عرفت النهارده الصبح اللواء امجد كلمني وقالي 


غسان بغيظ:بيتكلم دا ليه انا كنت عاوز اعملها مفجأة ليكم 


عمر حضنه :مبروك يا ابن الخاال انت جدع وتستاهل اكتر من كدا عقبال ما اشوفك لواء قد الدنيا 


غسان ببتسامه :الله يبارك فيك يا ابن العااامه مش عاوز حد يعرف علشان الحفله اهر الاسبوع وعاملها مفجأة للكل 


قاسم وعمر :ان كان كدا ماشي وراحو علي المسجد لقو محمد قاعد مع سمير وماهر 


عمر بضحك :العريس قاعد مع حماه وايه فل


غسان راح ليهم وسلم عليهم كلهم وقعد وهكذا عمر وقاسم 

...................

نور نزلت هي وعاصي وحبيبه 

نور:صباح الخير 


الجده :قصدك ضهر الخير واظن ولادك دول لسه محدش فيهم اكل كل دا علشان الست هانم نايمه 


نور بسيطره علي غضبها :يا جدتي ولادي فطرتهم فوق واللي اخرني ان جوزي كان موجود في الشقه واكيد مش هسيبه وانزل 


الجدة :احنا لما كنا قدك كدا كنا بنصحي ورا الفجر احنا ورجلتنا نفطر ونشوف مصالحنا وبعد كدا ننام نقوم ميهمش لكن انتي وسلافاتك المياعه والدلع في دمكم 


عاصي :ماما انا هنزل العب في الشارع بالعجله 


نور بصت ليه :الجو حر يا عاصي عجلة ايه اللي تلعب بيها دلوقتي 


عاصي بترجي :علشان خاطري يا ماما والله ساعة مش اكتر 


نور :قبل ما بابا يجي تكون فوق يا عاصي انا حدرتك اهو   عاصي نزل جري علي تحت 


الجدة بصت ليها بغضب ونور دخلت علي المطبخ للبنات 


نور بغضب :لا حول ولا قوة الا بالله انا عملت ايه غلط علشان يجيلي دي ياربي دي ما بتصدق تشوفني 


نسمه بهمس وضحك :بتعشقك كدا بتمووت في حاجه اسمها نور 


نورهان :بالله انا مش فهمه الست دي يعني هننزل من ورا الفجر زي ما هي عوزه نعمل ايه والنبي 


نور :مش عرفه يا اختي والله المهم تعالو نعد في البلكونه المطبخ حر اووي 


نسمه ونور ونورهان اخدو لب وراحو علي البلكونه وكل واحده شايله بنتها تحت نظرات الجدة الغاضبه


نور بهمس :همووت واشوفها بتضحك ازاي 


نسمه :مبتضحكش اسمعي مني انا عرفه الطراز دا 


الصلاة خلصت والكل طلع من المسجد روح علي بيته 


غسان :الجماليه كلها نورت بيكم يا عم سمير والله النهارده 


سمير :حبيب قلبي منوره بيكم الحاج منير فين كدا 


غسان :النهارده تعبان مقدرش يجي يصلي 


سمير :الف سلامه عليه ووصل سلامي ليه 


غسان :طيب ما تيجي ياعم دا البيت في البيت اهو 


سمير :معاش مره تانيه علشان ورانا سفر مش عوزين نتأخر 


غسان :علي راحتك وتوصل بسلامه يا رب ومحمد اخدهم وراح علي بيته 


عمر بغموض :بقولكم ايه تعالو نروح الاستاد نلعب كوره شويه ايه رايكم 


غسان بضحك :زي زمان يعني اشطااا يلا هطلع اغير واجي و اطلعو 


غسان طلع عند امه :نوررر


نفين :تعالي يا حبيبي نور في البلكونه يانورر كلمي جوزك 


نور ببتسامه :ايه يارو وبصت للجدة احم ياغسان 


غسان بضحك :تعالي با حببتي عوزك في كلمه 


نور برفع حاجب :كلمة ايه بقااا انا عوزه اعد مع البنات 


غسان :يابنتي تعالي هاتي ليا هدوم الكوره رايح الاستاد 


نور بعدم تصديق وفرحه :خدي معاك بالله بالله بالله علشان خاطري وقربت منه ومسكت ايده والله لو اخدتني هعمل اي حاجه انت عاوزه يلاا اطلع البس هاا قولت ايه 


غسان برفع حاجب :تيجي معايا فين يا نور انتي هبله اعدي يا حببتي انا رايح انا والشباب جايا انتي تعملي ايه 


نور بتمثيل الزعل:خلاص ياعم روح مش عوزه اجي بس خليك فاكرها 


نفين بضحك :خودها معاك يا عسان هليها تغير جو شويه مش هيجري حاجه كل واحد ياخد مراته ويروح 


غسان :كل واحد ياخد مراته ازاي يا عالم احنا ريحين رحله 


قاسم طالع من علي السلم :في ايه بتزعق ليه 


غسان :مفيش يا حبيبي مراتي شبطانه فياا 


قاسم بضحك :مراتك اللي شبطانه ياعيني علي الحلو لما تبهدله الايام 


نسمه :قاسم هاجي دي نور مش هنعمل حاجه والله هنعد بس يا جماعه هو احنا هنعمل ايه يعني 


قاسم :قابل يا عم 


نور قربت من ودن غسان :بالله يا غسان لو مأخدتني لقص شعري وحياتك عندي لقصه للاخر ابقي زي روبانزل في اخر الفلم كدا 


غسان بهمس:اعتبره تهديد دا ولا ايه 


نور بغرور :انا حلفت بحياتك وانت حر 


غسان بص ليها :قدامكم بظبط ربع ساعه بالله اللي ما هيخلص لنسيبه ونمشي 


نور اخدت حبيبه وطلعت جري ونورهان راحت علي شقته جري ونسمه هكذا 

..................

في شقة نورهان 


نورهان بتدور علي لبس وعمر واقف قدام الدولاب  :ابعد كدا ياعمر خليني اشوف هلبس ايه 


عمر بستغراب :ايوا بتلبسي كدا ورايحه فين للعلم بس 


نورهان ببرائه :جايا معاك 


عمر كشر :جايا معايا فين 


نورهان :الاستاد غسان هياخد مراته وقاسم كمان وانت هتخودني 


عمر بصدمه :انتووو جاين معانا ليييه ومين اللي قال كدا 


نورهان :احنا شبطنا فيكم يلا كمل لبس علشان نلحق 


عمر :البسي يا روحي البسي وطلع رن علي قاسم وغسان مجموعه 


قاسم :في ايه خلصت الحريم بتوعنا جاين 


غسان :انا خلاص هخلص اهو 


عمر بصوت واطي :مين قال ليكم تخلو نورهان ونسمه ونور يجو معانا مين 


غسان :ياعم ما يجو بدل ما جدتي تديلهم كلام علي الفاضي والمليان وخلاص 


عمر :ولو قولت ليكم ان الفرقه اللي هتلعب معانا بنات هتعملو ايه 


قاسم وغسان سكتو ومش عرفين ولا يتكلمو ولا يكملو لبس من الصدمه 


غسان بصدمه :كداب صح انت ناوي علي خراب البيوت يابن ****


عمر بغضب :انا قولت هنروح نلعب شويه ونضحك ونيجي مكنتش اعرف ان سياتكم كل واحد هيجيب مراته 


نور دخلت عند غسان :يلا انا خلصت 


غسان :احم اشطااا يا عمر لما اشوف يا معلم عمل معاك الواجب وقفل في وشه وبص لنور وبعدين بص للمرايا  غيري البنطلون دا 


نور برجاء:يا غسان بالله البنطلون حلو وانا لبسه عليه حاجه طويله اهو 


غسان وهو بياخد المحفظه والشنطه اللي فيها هدوم العب :انا رافض البناطيل اصلا يبقي هتغيري ولا نعد 


نور :طب بص البس بنطلون اوت سايز واسع والله 


غسان قعد علي السرير :روحي ورايني نور دخلت لبست بنطلون اسود واسع وبأستك من اخر  الرجلين وفوقيه تيشرت رصاصي واسع بأستك من اخر الايد والطرحه وكوتش رصاصي وطلعت لغسان 


غسان بص عليها :ادوري كدا 


نور ادورت ورجعت تاني :هاا حلو صح 


غسان :مش بطال يلاا وشال حبيبه ونزلو لقي كل واحد راكب عربيته مع مراته راح ركب عربيته ونور ركبت جنبه وحبيبه علي رجل غسان وعاصي ورا ومشو علي الاستاد 


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


مجمع الروايات الكامله من هنا


إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا


تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close