القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروتي علي امي الحلقه الثالثه بقلم هويدا زغلول

اعلان اعلى المواضيع

 رواية جبروتي علي امي الحلقه الثالثه بقلم هويدا زغلول

رواية جبروتي علي امي الحلقه الثالثه بقلم هويدا زغلول

وبعدها ماما بصت ليا.وقالت 


الام _اه اه ازيك يا انسه نورا. ومعلش يا انسه 

ندي أنا اسفه 


ندي _خلاص يلا روحي علي المطبخ وبعدها دخلت وسمعت مريم بتقول 


مريم _بقولك اي يا ندي أنا أخر مره اسمح 

ليكي بتكلمي نجوي بالطريقه دي هي

جايه تساعد مامتك في المطبخ مش شغاله 

عندك 


ندي _وهي جايه ببلاش يعني مهي هتاخد 

فلوس وبعدين هتاخد فطارها هي وعيالها 

 وهي ماشيه 


ثريا _بس بس خلينا نفطر بقي ودي اخر 

مره ابعت فيها نجوي هنا تاني وبعدها ما خلصنا 

فطار ماما كانت في المطبخ عامله تعيط 

ودخلت مريم 


مريم _حقك عليا أنا والله واخر مره هتيجي 

فيها هنا تاني 


نجوي _ربنا يجبر بخاطرك يا بنتي ويخليكي 

ليا متعرفيش أنا بحبك ازاي يا مريم 


مريم _والله وانا كمان يا حبيبتي بلاش تزعلي 

نفسك 


نجوي _بقولك اي يا مريم هو يعني لو بعد 

الشر بعد الشر مامتك كانت ظروفها 

وحشه وشغاله في البيوت كنتي هتعملي اي 


مريم _امممم مش عارفه والله بس لسه السؤال 

ده 


نجوي_يعني كنتي ممكن تيجي في يوم 

تتكسفي تقولي انها مامتك 


مريم _انا والله ابدا ده انا أحد جزمتها فوق 

راسي ده كافيه انها صرفت عليها ومش 

عملت حاجه حرام 


نجوي _ تعرفي أن كنت طول عمري بتمنا 

انك تكوني بنتي ، وبعدها أنا دخلت 


نورا _انا ماشيه يا مريم عايزه حاجه 


مريم _اصبري هوصلك طيب مالك اوعي 

تكوني لسه زعلانه من كلام ندي 


نورا _لا لا ابدا مافيش حاجه بس ماما 

رنت عليا وقالتلي لازم اجي 


مريم _ربنا يخليها ليكي يارب خلاص تمام ماشي 

وبعدها مشيت وبعد ما ماما خلصت المواعين 

مريم قالت ليها 


مريم _يلا يا طنط نجوي علشان اوصلك

الوقت اتاخر ومينفعش تمشي لوحدك 


نجوي _مش  عايزه اتعبك معايا يا بنتي 


مريم _ مافيش تعب ولا حاجه وبعدها ماما  

روحت البيت وكان مقفول بالمفتاح 

وبعدها فتحت 


الام _هو انتي قافله بالمفتاح ليه 


نورا _من هنا ورأيك هقفل بالمفتاح 

 اخرك برا الساعه 8لو اتاخرتي عن كده 

لاني عالسلم بقي 


الام _هو انتي بتتكلمي كده ليه 


نورا _ابدا ولا حاجه مكسوفه منك بس 

ومش عارفه ابص في وشك 


الام 

بقي انهارده بدل ما تخليني اتشرف بيكي 

واقول اللي انتو فرحانين بيها دي تبقي بنتي 

تقولي للناس أن أنا الست اللي بمسح ليكي 

السلم 


نورا 

امال عايزني أنا اشرفك بيا وانتي تعملي فيا 

كده قدام صاحبي شغاله خادمه في البيوت 

يا ماما 


الام _الخدامه دي اللي 

خليتك دكتوره هي اللي علمتك وخليتك 

تقدري تقفي قدامي كده 


نورا _بقولك اي مريم دي صحبتي واياك 

تروحي عندها تاني انتي سامعه ولا لا 


الام _حرام عليكي والله اللي بتعملي فيا 

ده 


نورا _هو انتي بجد مصدقه نفسك حاسه 

انك مش عملتي حاجه غلط أنا متعرفيش 

في الكليه فاكرين امي عامله ازاي يعرفوا 

ان امي بتخدم في البيوت 


الام _خلاص يا حبيبتي خلي اصاحبك بقي

هما اللي يصرفوا عليكي بعد كده 


نورا _مش  بمزاجك  مصاريفي عليكي 

مهما أن حصل ، وبعدها سبتها ودخلت الاوضه 

وفي بيت مريم روحت وامها قالت 


الام _كويس انك جيتي وانا صاحيه هو فيه

اي بقي اي حكايتك مع نجوي 


مريم_مش فاهمه كلامك يا ماما 


الام _ ساعات بحس ان هي امك من طريقه كلامك معاها انتي شايفه بتتكلمي

 معاها ازاي


مريم _فيها ايه يا امي انا حاسه ان انا ما غلطتش في طريقه كلامي معاها 


الام _وانا عايزه اسالك سؤال مش اللبس اللي كانت لابساه نورا النهارده ده اللي كنت جايباه الشيء الفلاني وكنتي هتموتي وتجبي 


مريم _ماما انا داخله انام لاني تعبانه جدا بصراحه

وعايزه اقولك على حاجه انت واختك عزمتك تاني ابقي روحي

 لوحدك انا مش هروح معاكي تاني


الام _ماشي يا مريم لما اشوف اخرتها معاكي

وبعدها دخلت مريم وتاني يوم صحيت 

ودخلت عند ماما 


نورا _كويس ان انتي صاحيه يا ماما كنت محتاجه فلوس علشان خاطر رايحه الكليه


الام _ما بقاش فيه يا حبيبتي خلاص اصل انا قررت ان انا اسيب الشغل اللي اعملك مشكله  ده وهقعد في البيت 

ومن هنا ورايح ما فيش فلوس


نورا _ايه ده مش فاهمه كلامك امال انا هصرف منين من هنا ورايح


الام _منك يا حبيبتي انزلي اشتغلي واتعبي واصرفي على نفسك


نورا _انتي اكيد بتهزري لا طبعا انا مش هشتغل الا لما اخلص دراسه وابقى دكتوره


الام _وانا بصراحه تعبت من خدمه البيوت ومعيش هتصرف ازاي يعني


نورا _فاكره انك انتي بتروي دراعي بكلامك ده انا ما بيتلوش دراعي يا ماما


الام _عارفه يا حبيبتي امك انك ما بيتلوش دراعك

بس انا خلاص من هنا ورايح مش هتصرف


نورا _طيب ارجوكي والنبي نكمل كلامنا بعدين انا ورايا محاضره مهمه جدا النهارده


الام _خلاص يا حبيبتي خديها مشي او اركبي الاتوبيس عارفه الاتوبيس يا ماما بالناس بيركبوا مش لازم اوبر يعني


نورا _ماشي يا ماما حاضر،. عدا يومين 

وماما مكنتش بتروح الشغل وفي بيت مريم 

امها دخلت وقالت 


الام _بقولك ايه يوم عزومه خالتك انتي وصلتي نجوى اكيد عارفه بيتها صح


مريم _اه يعتبر فكره بيتها فين اشمعنا يعني


الام _معلش قومي روحي دي علشان عماله اتصل بيها تليفونها مقفول وبقى لها يومين  مجتش والشقه مبهدله جدا


مريم _كنت متوقعه ان هي هتعمل كده بعد كلام بنت اختك 


الام _ارجوك يا مريم مش وقت الكلام ده خالك معزوم عندنا النهارده على الفطار وانا مش عارفه اتصرف ازاي


مريم _حاضر يا حبيبتي هروح لها وفعلا مريم جت وخبطت على الباب وانا فتحت ليها 


نورا _مريم 


مريم _نورا هو انت بتعملي ايه هنا


 تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من هنا


جميع الروايات الكامله اضغطوا هناااا

ادسنس وسط المقال
ادسنس اسفل المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS