أخر الاخبار

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نرمين قدري

 رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نرمين قدري

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم نرمين قدري

الفصل السادس

قال جاسر و كأنه مستمتع بارباكها ، / تحبي تتفرجي علي الجناح بتاعي فهو مختلف تماما عن باقي القصر ده معمول بتصميم مخصوص .

ارتبكت حور ولم تعرف ماذا تجيب لقد فاجأها بطلبه

قالت حور/ انت متخيل اني ممكن ادخل معاك الجناح بتاعك

قال جاسر بعدم اهتمام وليه لا ما انتي حلوة و بتخرجي مع اي حد عادي قولتلك قبل كده اني انا اولا من غيري

حور / علي فكرة أنت وقح و قليل ....

جاسر / قاطعها جاسر بأنه طبع قبلة قاسية علي شفتيها اخرستها تماما ... ثم اكمل مافيش ست محترمة تشتم جوزها أو تعلي صوتها عليه

حور بزعر/ جوز مين أن بتخرف

جاسر/ جوزك يا قطة انا حروضك من اول وجديد

حور / ومين قال اساسا اني حوافق اتجوزك

جاسر بسخرية/ واللهي السؤال ده تسأليه للي قالت الفرمان ده مش انا

حور باستفهام :مش فاهمة تقصد اية

جاسى / انتي حتستعبطي عليا يعني مش عارفة جدتي لما كانت معايا من يومين قالتلي ايه بصي ياشاطره .. انا مش مستعد اخسر الثروة اللي انا تعبت فيها السنين دي كلها علشان واحده غبية زيك .. سواء وافقتي أو موافقتيش الجوازة دي حتم

حور / لا ده شكل العيلة كلها منخوليا يعني تجوزو وطلقو علي كيفكم ااايه ملكتم الكون

انا مش قعدلكم فيها انا من بكرة مستقيله وراجعه مصر. بلاش جنان بقي

جاسر / هو انتي بتتكلمي علي كيفك طلما رضيتي تخشي عالم الانصاري استحملي بقي ،، والا فكراني فادي حاتسبية علشان قرشين زياده لا فوقي انا عملك الاسود..

حور / بص بقي علشان انا خلاص جبت اخري انا ميهمنيش فادي قيلك ايه عني انا كل الي اعرفة اني عاوزة اغور من بيت المجانين ده

جاسر مسكها من معصمها جرها لحد القصر وبصوت عالي

هنياااا يا هنيااااا

هنية/ خير يا ولدي في ايه ومالها ست الدكتورة

جاسر / خودي الدكتورة لجناحها ومتخرجش الا بإذن مني صاحت حور / لا انت اكيد اتجننت

جاسر جلتلك جبل سابق تجفلي خاشمك أحسلك

اتلم كل اللي في القصر علي صوتهم

وصاحت الجدة انا ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا و بسرعة

ردت حور/ انا ممكن انا افهم اللي بيحصل يا مدام فضيلة انا جيت علي اساسا اني دكتورة علشان صحة ساعتك ولكن حفيدك بيقول كلام ميصدهقوش عقل

ردت الجده /مبتسمة هو قالك يبقي عقل و حيسمع الكلام

ردت حور باستغراب / عقل هوده كلام ناس عاقلين

رد جاسر بحده / جبتلك جبل سابق اجفلي خاشمك ده الا جسما بالله لادفنك مكانك

حور تدفن مين يابا انت مش عارف انت بتتعامل مع مين والا بتكلم مين لا انا اروح القسم و اوديكم كلكم في داهية

داليا بصوت منخفض شوفي يا ما بت المركوب بتكلم جاسر كيف عاوز ة اللي يلمها بس المشكلة انا مخبراش هما بيتحدتو عن ايه ،، و ايه اللي مخليها عصبية أجده

واضح أن الموضوع واعر جوي

امها : حطي لسانك في خاشمك عاد لحد منرسي علي البير وجرارة

الجده / تعالي ياحور أنا عاوزاكي في جناحي

ذهبت حور مع الجدة

قالت الجدة اقعدي يا حور و استهدي بالله كده انا لما اخترتك تكوني مرات جاسر ده مش من فراغ انا حكمت علي جاسر يتجوزك صحيح هددته اني ححرمة من الميراث علشان يوافق لو معملتش كده جاسر عمره مكان اتجوز وانا عاوزة اشوف أولاده قبل ما اموت

حور / طيب اشمعنا انا عندك داليا وهي شكلها بتحبه

الجده / بس هو مبيحبهاش

حور / ولا بيحبني و لا طايقني من اساسه ده شيفني استغلاليه عاوزة فلوس والسلام

الجده/ ده اللي وصلك لكن انا شعري شاب مش علي فاضي انا شفت جاسر بيبصلك ازاي و نظرات الغيرة اللي في عنية. انا اكتر و احده عارفه جاسر و عارفة أنه بيكابر حتي مع نفسة

طيب و حضرتك مسألتيش نفسك انا عاوزة ايه . حضرتك جبتيني هنا من غير معرف ليه و حتجوزيني حفيدك كل ده ليه انا عاوزة اعرف لو سمحتي يا ما انا بقدم استقالتي فوراا

لم تكمل كلامها لأن رأس الجدة انحني فجاءة الي الخلف و هزتها رجفه قوية

حور / مدام فضيلة . مالك جرت بسرعة حور تقيس الضغط عالي جداا والنبض ضعيف

ندهت حور علي هنية وهي تحاول إسعاف. الجده

دخلت هنية فور وقع عينها علي الجدة صرخت ..جاء كل من في القصر علي صوتها ..

جاسر في ايه يا هنية سكت جدتي جدتي حصل اية ايه ده مالها يا حور مش بتنطق خالص

حور صامتة مركزة في شغلها لقد تعرضت الجدة لأزمة قلبية. و لازم اسعافها بسرعة

قال جاسر / انطقي مالها فيها اية قالت حور ببكاء / أزمة قلبية حادة بس بقي خليني اعرف اشتغل

بعد قليل علي سريان مفعول الدواء بداءت تتحسن حالة الجده

والكل واقف وعلية علامات القلق ماعدا داليا وامها طبعا .

بداءت الجده تفتح عينيها ببطء وتنده علي جاسر

نعم يا جدتي خير عاوزاك لوحدك ياولدي

جاسر طلع كل اللي في الاوضة ..

اسمع كلامي يا ولدي اتجوز حور خليني ارتاح

جاسر حاضر يا جدتي كل اللي عوزاه حيتم بس ترتاحي

الجده انا مش حرتاح غير لما اشوف المأذون 

حور جوهرة مش حتعرف تعوضها وثق في كلامي انا سألت عنها قبل ما تيجي هنا وسألت عن معدنها كفايا أنها مش طماعنة فيك يا جاسر

ابوها علي علم بكل حاجة و موافق علي كل حاجة انا علي اتصال بي من اول يوم حور جت القصر كلكم مستغربين اني بعامل حور كده حور غاليا عندي ذيك بلظبط .

جاسر / لية يا جده انا عاوز افهم انا معرضتكيش في حاجة رغم اعتراضي علي مجيها بس اصرارك الغريب ده خلاني سكت

الجده /انا بحب حور اولا علشان الشبه الكبير بينها وبين المرحومه امك هي شبها قوي .. غير أن ابو حور قريبي من بعيد وحور امانه عندنا هو موصيني عليها ..

حور متعرفش أن امها ماتت وهي بتولدها .وان فاتن مرات ابوها مش أمها . علشان كده هو صمم يبعد حور عن القاهرة و هو اللي كلمني أخدها عندي .. لانه خايف عليها من مراته علشان هو كتب لحور جزء كبير من ثروته

جاسر /هي حور من عيلة غنية طيب ازاي قبلت تشتغل عندك وهي مش محتاجة اللي اعرفه ان حور طماعه سابت خطيبها علشان طمعت فييي

الجدة ،/ قطعت كلامة متاخدش بلمظاهر يابني انا ميهمنيش هي ايه ابو حور عزيز قوي يا جاسر

جاسر / بس انا مش موافق علي الجواز منها

الجده /ومحدش طلب موافقتك ده أمر

جاسر / بس ده جواز مش لعبه ازاي اتجوز واحدة لمجرد انك عاوزاني احميها و يا كده يا حتحرميني من الميراث .

الجده بكره المأذون جاي و انا شيعت لابوها و هو علي وصول خلص الكلام

جاسر بغضب شديد / حاضر مش هو ده اللي انتي عايزاه بس محدش يلومني بعد كده علي اللي حيحصل هاتي المأذون و اعملي احلي فرح لكبير العيلة يا جده خرج جاسر و هو في قمة غضبة..

استغربت داليا ، لااأ ده كده في حاچة كبيرة جوي وواعره كمان و اجطع دراعي أن مكان الدكتورة الغجربة لها يد في ده ومبجاش داليا الا لو عرفت ايه اللي بيحصل هنا ..

رد ماجد / انهدي بجي و سيبي جاسر في حالة يابوي عليكي بومه ابااي ،،والله يكون في عون اللي عيتجوزك

و في المساء دخلت هنية علي حور

هنية/ ست الدكتورة في حد عاوزك تحت

حور / خير يا خالة مين اللي عاوزني

هنية/ مخبراش ست الحاچة جالتلي اطلع اندهك علشان في ضيف عاوزك

حور /حاضر يا خاله روحي و انا نزلة

نزلت حور علشان تشوف مين عاوزها

فرو أن وقعت عينها علي اللي قاعد في الصالون جريت عليه بسرعة أخدته بلحضن فقد كان والدها

حور / بابي حبيبي وحشتني قوي بس انت عرفت مكاني منين و عرفت توصل هنا ازاي

الاب / عصفورتي الحلوة وحشتني .. براحة عليا انا لسة واصل حرتاح و اقولك علي كل حاجة تعالي بس اوريكي جبتلك معايا اية

فور أن طلع هديته صرخت حور مش معقول جيسي حببتي وحشتيني ( القطة بتاعتها).

كانت حور فرحانه جدااا ولكن اكيد في الأمر شيء

كان جاسر ينظر لها وعلي وجه علامات الاعجاب لانها تحولت فى رؤيتها لقطتتها كأنه طفل في العاشرة من عمرها جلست علي الارض بجانب القطة تلاعبها في شغف و ناسية كل من حولها .

ولكن فجاء فاقت علي صوت داليا / عشنا وشفنا

رفعت حور عينيها بداليا ولكنها تجاهلتها

وذهبت جلست بجانب والدها

حور / بابا هو أيه اللي بيحصل هنا بلظبط انا مش فاهمة حاجة وعاوزة توضيح

الاب/ بصي يا حور كل اللي اقدر اقولهولك أن كتب كتابك بكرة علي جاسر و مش عاوز نقاش في الموضوع ده لانه منتهي و ممنوع الاعتراض عليه

حور / بابا حضرتك بتقول ايه مين الي حيتجوز

داليا / هو في ايه يا واد عمتي احنا من ميتا بندخل علينا غرب معروف حدانه أن البت لابن عمها ،،، والا أيه 

جاسر داليا بااس مش عاوز اسمعلك نفس

قال عمه / لا يا جاسر يا ولدي انا موجف حال بنتي واجول بكرة يتكلم بعده يحس أن هو اولا من الغريب لكن بعد ده كله و تيجي تتجوز من بنات البندر لا دي تبجي عيبه في حجنا كلاتنا والا اية يا حاچة

الجده / خبر ايه عاد يا فريد هو من ميتا انا بجول علي حاچة و اسمع اعتراض عمر جاسر ما وعد بنتك بحاجة أو حتي لمح والا اية يا داليا

خفضت داليا راسها ياءسة في الأرض وقالت/ صح يا جدتي هو موعدنيش بس انا انا............. واجهشت في البكاء

حور بااااس هو في اية الكل عمال ياخد قرارات بالنيابة عني ولا كأني موجوده مين قال اني حوافق علي المهزله دي وقبل أن تكمل كلامها هوي قلم علي وجهها من والدها

الاب / لما تعلي صوتك وانا قاعد و الحاجة قاعده يبقي انا معرفتش اربي و انتي عاوزة رباية من اول و جديد ولسة حيرفع أيده و يهوي بلقلم الثاني لقي يد مسكت يده ..

جاسر / خلاص يا عمي حور دلوقتي في حكم مراتي و انا مش حقبل حد يمد أيده عليها وانا واقف و اذا كان علي ربايتها فا متقلقش كل شيء في وقتو حلو و نظر لحور نظرة سخرية

حور نظرت لهم بدموع وجريت وقبل أن تمشي قال جاسر باستخفاف / حضري حالك يا عروسه بكرة كتب الكتاب و كمان بعد اسبوع الدخلة

جرت حور بدون اي كلمه . 


رواية صعيدي ولكن عاشق 

الفصل السابع

حور نظرت لهم بدموع وجرت وقبل أن تمشي قال جاسر باستخفاف / حضري حالك يا عروسه بكرة كتب الكتاب و كمان اسبوع الدخلة

جرت حور بدون اي كلمه .

دخلت حور حجرتها و هي تبكي علي حالها ،،،

تقول حور لنفسها / انا لي بيحصل فيا كل ده انا مش عارفه انا عملت ايه بس ياربي انا نفسي في حضن امي قوي بس هي عمرها ما حضنتي زي ما بتحضن اخواتي حتي ده مليش بخت  حتي فادي سابني علشان منصب ،

شكل العيب فيا انا معرفتش احبب الناس فيا كل الدنيا بتكرهني و اجهشت في البكاء ،،،

قطع بكاءها صوت هاتفها وكان المتصل مها

حور بصوت باكي / الو اهلا يا مها ازيك

مها/ مالك يا حور صوتك عامل كده ليه في حاجة جدتي كويسة

حور / متخافيش يا مها مدام فضيلة الحمدلله بخير ،، انا يا مها انا حكمو عليا بالاعدام .. حيجوزني جاسر بكرة

مها / وهي دي حاجة عفشة يا حور انا جلتلك جبل سابج لو لفيتي الدنيا مش حتلاجي في حنان جاسر

جاسر راجل يعتمد عليه يا حور تسلمي جلبك و نفسك و انتي مطمئنه أنه عمره ما حيأذيكي

وتعالي هنا انتي بتعيطي ليه انا شايفه حب جاسر فعنيكي انت مش بس بتحبيه انتي بتعشقيي متكدبيش علي نفس

حور /ايوة يا مها انا فعلا بحبه و بحبه قوي كمان ،، لكن هو مغصوب عليا .. يا مها دا موفقش يتجوزني غير لما جدتك .. قالت إنها حتحرمو من ابميراث ..جدتك بتلعب بينا زي العرايس

مها /اهدي يا حور الأمور مبتتاخدش جفش اكده اهدي شوية وكل حاچة وليها حل و انا حاچي بكرة علشان اكون معاكي بدل العجربه وامها .

وفي مكان تاني تقف داليا تندب حظها

داليا / شوفتي ياما شوفتي الحربايه بينت المركوب عملت اية شوفتي ياما .

الام /ياميلت بختك ياضنايا حتطلعي من المولد بلا حمص.

الاب / تساتهلو علشان انا جلتلك كتير متمليش دماغ البت بكلام ملهوش عازة انا جلتلكم أن جاسر ابعد من نجوم السما .. جاسر متعلم في بلاد الاچانب حياچي ويتچوز بنتك اللي عمرها مخرجت من الصعيد يادوب أخدت حته دبلون بالعافية ..

داليا/ بس وحيات النبي و من نبا النبي نبي محهنيها عليه لحطين عيشتها وحخليها چوازة الشوم و النداما عليها

صباح يوم كتب الكتاب البيت كله علي قدم وساق ده فرح كبير البلد .. كل مين جاي علشان يهنئ للزواج

الحريم تحت بتزغرط و تغني اغانيهم .. و المطبخ في حالة فوضي فيعد في اشهي الاكلات لإطعام البلد كلتها

اما حور في غرفتها ، ومازلت تبكي ،، كانت تتمني أن تقابل جاسر في ظروف افضل من كده و مايكونش مجبور عليها،،،، بس الغريب في الحكايا هو موقف والدها

حور بتكلم نفسها ، الحاجة فضيلة ، مصممة علشان انا شبه بنتها المتوفيه..وهي بتحبني علشان كده ،،وجاسر مجبر عليا علشان الورث ،، طيب و بابا اية الي يخليه مصمم قوي كده و يعرف جاسر و مدام فضيلة منين. .عقلي خلاص حيقف ..انا حنزل اشوف بابا لازم نتكلم .

خرجت حور من غرفتها. تبحث عن والدها نزلت تحت دخلت المطبخ

حور / خالة هنية مشفتيش بابا

هنية/ تتصبحي بلخير يا عروستنا دا الدار انهاردة دخلها الفرح من سنين مفرحناش أكده

حور بملل/ مشفتيش بابا

هنية / أباه هو ينفع راچل يجعد في الجصر ، انهاردة عاد ،لع دي تبجي عيبه كبيرة .. الرجال انهاردة كلتهم في المندره والوكل بيرحلهم علي هناك ..

حور / طيب تطلع فين المندرة دي عاوز اروح لبابا

هنية يخضة /وه وه وه يا مرك يا هنية انتي خابرة عبتجولي ايه يا ست البنته، مينفعش عاد حد يخطئ نواحي المندرة ده سي جاسر يجطع خبرنا كلتنا

داليا وقفا سمعا الحوار كله ابتسمت ابتسامت خبث

وراحت لحور قالتها ،، انتي عاوزة تروحي المندرة

حور / ايوة ممكن توصفهالي بس خاله هنية قالت إن مينفعش اي حد يروح هناك

داليا / سيبك منيها دي وليه خرفانه تعالي اوصفهالك

وصفت داليا لحور مكان المندرةوسابتها تخرج لمجهولها وهي عارفه انها فيها قطع رقاب هي استغلت عدم معرفة حور بعادات و تقاليد البلد .

ذهبت حور مكان ما وصفتلها داليا .. لقيت المندرة دي مكان كبير مليان رجالة البيحطب و اللي برقص للحصان ،، فور دخولها و كان العالم توقف لحظات صمت عما علي المكان و الكل متنح. حور كالعاده لبسة لبس مينفعش خالص. يتلبس هناك

كانت ترتدي برموده قصيرة و عليها تي شيرت نص كم و صندل شرايت و شعرها سايب علي ظهرها

فور أن لمحها جاسر و كان يستشيط غيظا

سحبها من أيدها لداخل القصر. وهوت صفعة علي وجهها جعلتها تسقط أرضا .. وبصوت أشبه بصوت الرعد ... اااااايه اللي هببتيه ده الناس تقول كبير البلد متجوز رقاصة مش عارف يلم حريم بيته انا مش قايلك قبل كده رجلك متخطيش عتبه الزززززفت

كل ده قدام حريم البلد نظرة حور حواليها و لم تقدر تتكلم جريت مها عليها تأخذها في حضنها ،،، وهي منهارة من كتر البكا سحبها من شعرها غوررري فوق علي اوضتك ملمحش خيالك غير . لما نتههب ونكتب الكتاب ،،، خلينا نخلص من اليوم الزفت ده ...

وسبها وخرج .

كله ده و داليا وقفا علي جنب تضحك في خبث

جريت حور علي جناحها ووراها مها تواسيها،،،

مها / انتي اية بس اللي خرجك يا حور من الجصر و بلمنظر ده

حور من كتر العياط مش قادرة تتكلم وو جع وشها من الضربه ،،

حور انا مش ممكن اتجوز واحد همجي كده ،، انا دكتورة وليا وضعي ،مش واخد واحده من الشارع وانا عملت. ايه يعني ، انا كنت رايحة اتكلم مع بابا

مها / اباي مين جال انك معملتيش حاجة انتي عملتي مصيبة يا حور .. اساسا ممنوع حريم الدار يخرجو نواحي المندرة في أي حال من الأحوال ،، لع و خارجة أكده بشعرك ولبسك يالهوي يالهوي .. طيب احمدي ربك .. أن جاسر مجتلكيش عاد

حور / داليا هي اللي قالتلي عادي وو صفتلي كمان مكان المندرة و انا كنت حعرف مكانها منين

مها / عيب عليكي يا دكتورة يا متعلمة يا متنوره أن مكنتش محذراكي منيها و جولتلك جرصتها والجبر

قطع حديثهم دخول أحدي بنات البلد بتيجي تخدم في القصر دخلت البنت

مها / تعالي يا خديجة خشي خير ،، دخلت خديجة وعنيها علي حور .. وعنيها بتقول لحور معلش حقك عليا،،، فخديجة سمعت كلام حور وداليا،، لكنها ممنعتش حور ....

مها / مالك ياخديجة في اية

خديجة/ لع مافيش يا ست مها، اصل جاسر بيه شيعني علشان اجول للست حور أن الكوافيرة جاية كمان ساعة تجهز حالها

مها / ماشي يا خديجة انزلي انتي

وبعد ساعة جات الكوافير ومعها كل مستلزماتها و في أيدها صندوق كبير

الكوافير / مشاء الله عليك يا عروسه انتي من غير حاجة مش محتاجة لمكياج

فتحت الكوافيرة الصندوق و أخرجت فستان روعة وباقي مستلزماته من اكسسوارات وحذاء

فستان حور «»

مها / شهقت مها فور رؤيتها للفستان روعه يا حور ده فستان ولا فستان الاميرات تحفه بجد

حور / كانت هي كمان مبهورة بجمال الفستان ولكن كرامتها من اللي حصل ..تحت وقدام أهل البلد بأي وش حتنزل ليهم

وكأن مها قرأت اللي في عينيها و حزنت جداا عليها

خرجت مها تبحث عن جاسر لقيتو. تحت بيستقبل المدعوين نادت علية من بعيد

قرب جاسر من مها ،خير يا مفعوصة عاوزة اية

جاسر و مها قريبن من بعض عكس داليا دائما كاره الكل . اما امجد وماجد ملهمش دعوة بحد خالص

جاسر عاوزة ايه يا مها انطقي

مها/ بصراحة يا چاسر انت جاسيت علي حور چوي بصراحة مبطلتش بكا وهي اساسا ملهاش زمب مسألتش نفسك هي عرفت طريق المندرة من وين هه

مترد يا جاسر ،، حور معتعرفش عوايدنا يا ابن خالتي هي متعلمة في القاهرة و عمرها ما أدلة الصعيد جبل أكده يبجي هتعرف عوايدنا كيف ،، وينفع اللي عملته وسط الحريم هي دلوج حتدلي وسطيهم ، كيف بعد ما انت هنتها جدامهم كلتهم ، وهنا الحريم بيموتو ا في الحديت اللي ملهوش عازا وانت خابر زين حالها كيف بجي يا متعلم يا متنورو في بلاد الخواجات ..

جاسر/ مها انتي خابرة زين إن مافيش حرمة حتفتح خشمها طول ما انا موجود انا عارف اني زوتها معاها بس صدقيني غصب عني نظرات الرجالة ليها برا فورت دمي

مها / جاسر انت بتحب حور صح طايب بتعاملها كدا لية .

جاسر / كفايا عاد هي جهزت و الا لسة المأذون علي وصول

مها /جهزت بس خايفة تدالا مكسوفة من الحريم

جاسر /متقلقيش انا حردلها كرامتها بس قوليلي يا مفعوصة مين اللي خلي حور تيجي علي المندرة

مها / تفتكر انت مين ؟؟ كل لبيب بالاشارة يفهمو . وانت ذكي مافي الكفايا يا ود خالتي .

فهم جاسر وبص نواحي داليا وقال حسابك تقل معايا بس الصبر حلو كل حاجة حلو في وقتها اعملي و كتري يا بت عمي

وصل المأذون ودخل والد حور عليها علشان الوكالة و لكن حور قبلته بجفاء و اعطته موافقتها .

حزن الاب عليها ، وبعد كتب الكتاب طلع جاسر علشان ينزل حور وسط الحريم فتح الباب وإذا به تنح

أنها حورية من حوريات الجنه ام نزلت من السما

قال جاسر / واه يابووووي ايه ده . انتي حتنزلي وسط الحريم اللي تحت حياكلوكي ...

حوراء/ نظرة له حور بعينان مدمعتان,. بدون أن تنطق

قرب منها جاسر وطبع قبله علي جبينها مبروك عليكي سجنك يا عروسة وطبع قبله رقيه علي شفتيها ،واذا به يفقد سيطرته على نفسه طالب المزيد ولكن حور صدته، وقلبها يكاد ينخلغ من مطرحة هي كمان تعشقه. .

اخذ جاسر ايد حور ونزل بيها سلالم القصر الي مكان الستات تحت ،، شهقت داليا اول ما شافت حور

حور فعلا كانت حورية نزله من السما ...

جلست حور بجانب الجده .. وباست راسها ، قامت الجده وقدمت لحور علبه قطيفة حمرا 

فتحت حور العلبه عبارة عن طقم ماس حر تحفه


الفصل الثامن


جلست حور بجانب الجدة وقبلت رأسها فقامت الجدة وقدمت لحور علبه قطيفة لونها أحمر ، ففتحت حور العلبة وكانت عبارة عن طقم ماس حر يعجز الإنسان عن وصف جماله ، فأعجبت حور إعجابا شديدا بهدية الجدة .

وقف جاسر ينظر إليها ثم تقدم منها وسط ذهول النساء لأن هذا مخالف لعاداتهم ثم طبع قبله علي جبينها وأخرج من جيبه علبة قطيفة فيها خاتم زواج من الماس .

وسط شهقات النساء فيهم الحاقدة و فيهم المبهورةو فيهم السعيدة . 

ثم أمسك يد حور ووضع الخاتم في إصبعها وقبل يدها 

فكادت داليا أن تفقد عقلها بسبب ما فعله ثم أسرعت تقول: 

اباااااي عليك يا ود عمي هو ينفع اجده انت ايه داخلك. وسط الحريم عاد و لا مجدرش علي فراج السنيورة نظرإليها جاسر نظرة كفيلة بإخراسها .

ثم التفت إلى حور وأمسك يدها وقال بصوت عال:

أهلا بيكي في عيلة الأنصاري ، ثم أكمل يا جماعة دكتورة حور تبقي مراتي وطبعا عارفين يعني ايه مراتي يعني مرات كبير النجع كله و اللي يمسها بسوء حمحيه و حعتبر أن متخلق من أصله.

تعالت زغاريد الحريم ثم تركها وخرج وسط الرجال ليبداء بلتحطيب كالعادة من عادات الأفراح في الصعيد .

انتهي اليوم دون مشاكل و الكل ذهب كي ينام ، وذهبت حور لجناحها لكي ترتاح من هذا اليوم الطويل وفور أن دخلت وقفت أمام المرآة تتطلع علي شكلها و تلف حول نفسها معجبة بفستانها. وإذ بها تشهق لقد كان أحد يجلس علي الكرسي بجانب السرير .

حور : إنت مين سمحلك تدخل هنا .

جاسر : ببرود متناه و دون أن يرفع عينه من الموبايل 

انا أدخل في الحتة اللي تعجبني في الوقت اللي يعجبني و متنسيش انك مراتي يعني ادخل في أي حتة تخصك ومن غير استئذان .

حور : ااااه مراتك بقولك ايه متفوق بقي من الوهم ده خلاص كتب الكتاب انكتب و ضمنت ورثك فكك مني بقي كام يوم ونطلق و انسي انك عرفتني أصلا .

جاسر : فيه دكتورة محترمة تقول فكك ما علينا بصي بقي يا بت الناس انا خلاص بقيت جوزك سواء وافقتي والا موافقتيش ، خلاص ده بقى واقع ولازم تعودي نفسك علي كده انا الي مصبرني عليكي أن معملناش لسة دخلة بس بعد الفرح يكون في معلومك ان حتتنقلي الجناح بتاعي فا ابدأي من دلوقتي حضري حاجتك والا بلاش انا مش عاوز حاجة من هدومك دي خليها انا حجبلك غيرهم علي مزاجي .

حور : جاسر انت سقف طموحاتم عالي ليه اهدي كدة وخلينا نتفاهم بالعقل...

جاسر : قطع كلامها بقولك أيه انا مبحبش أعيد كلامي مرتين انا اللي حقوله حيمشي ولازم كل حد يشوفنا يقتنع أننا اسعد اتنين خلقهم ربنا .. انتي لسة مشفتيش وشي التاني .

ضحكت حور وقالت : ايه حتضربني تاني ،، في اكتر من كده انا لسه مشفتهوش 


جاسر : اه في ولو تحبي اوريكي جزء صغير معنديش مشكله . 

حور : اللي متعرفهوش عني اني مابخفش و اذا كنت سكتلك لما مديت ايدك عليا ده مش ضعف مني بس انا مش حعدهالك والا حسمحلك تكررها تاني .

أمسك جاسر يد حور وقال : لازم تخافي يا حور لازم علشان اللي راح حاجة و اللي جاي حاجة تانية خالص أنا كابوسك من هنا ورايح .. وزقها علي السرير و بداء يتقرب منها 

حور : جاسر ابعد أحسلك ابعد احسن حصوت وانت المسؤول عن اللي حيحصل

جاسر : ايه يا عم الشبح مش قولتي ما بتخفيش انا مش حبعد و عاوزك تصوتي زي مانتي عاوزة هاتي اخرك وراح يتقرب حتي أصبح ملاصق لها و بداء يضع قبلات متفرقه علي رقبتها ... 

حور : جاسر عيب كده بطل قلة أدب ابعد بقي 

جاسر / هو انا لسة عملت قلة ادب .. اصبري قلت. الادب مش دلوقتي حأجلها لبعد الفرح ثم طبع قبلة طويلة على شفتيها كأنها اعتذار علي ما بدر منه . ثم حضنها وقال بصوت حنون ..

حقك عليا انا عارف اني النهارده زودتها معاكي ، مكنش ينفع اعمل كده و انهارده بالذات ده اليوم اللي أي بنت بتتمناه بس انتي بتخرجيني عن شعوري . ‏

يا حور إنتي شبه حتة الماس مينفعش اي حد يشوفها ثم قال تصبحي علي خير وتركها وخرج ، وهي مازالت في حالة ذهول مما حدث .

في صباح اليوم التالي استيقظت حور و اتصلت بمها

حور : صباح الخير يا مها 

مها: يسعد صباحك يا اجمل عروسه في نجع كلاته

حور : مها انا عاوز اطلب منك طلب ممكن ننزل نشتري هدوم ليا . 

مها : من عنيا ياست البنات حعدي عليكي بالعربية و ندله نچبلك كل اللي نفساتك فيه ..

حور:' بس انا عاوزة حاجة تانيه وبصراحة مكسوفه منك قوي 

مها : خير ياحور حزعل منيكي عاد جولي على طول .

حور : بصراحة كنت عاوزه طقم من عندك انزل بيه علشان اشتري هدوم اصل كل هدومي متنفعش ألبسها وانتي عارفه جاسر بصراحة مش عاوزة مشاكل معاه عاوزة اعدي ال كام يوم اللي قاعدهم هنا في هدوء وخلاص معنديش مقاومة الجدال تعبت و زهقت .

مها: لع معلهش مش فاهمة عاد يعني ايه الكام يوم . هو انتي مش تجوزتي جاسر عشية والا انا بيتهيجلي 

حور : اه اتجوزته بس مش ناوية اكمل 

مها : ايه كيف يعني ؟

حور : حفضل شوية لحد ما الأمور تهدأ كده وبعدين حطلق 

مها : جاسر عنده خبر بالحديت ده 

حور: لا طبعا انا امبارح حاولت افهموا بس هو معطانيش فرصة 

مها : استهدي بالله كده وانا ساعة واكون عنديكي

دق باب الحجرة فقالت حور : ادخل 

دخلت خديجة : ست الدكتورة الكل مستيكي علي الفطور

حور : حاضر يا خديجة نزله اهو

نزلت حور لقيت الكل قاعد علي الطعام بما فيهم والدها .

قالت :صباح الخير جاءت تقعد لقت داليا قاعده جامب جاسر .. تجاهلت الموقف وذهبت تقعد جانب والدها 

قالت الجدة: داليا جومي فزي من أهنه عاد معارفش أن الواحدة بتجعد جار جوزها جومي جعدي حور مكانك 

داليا: بغيظ حاضر يا جدتي حجوم ااه ....قامت وهي بتبص لحور نظرات حقد وكره .. 

كل ده وجاسر قاعد بياكل مرفعش عينه من علي الاكل

جلست حور بهدوء تاكل دون النظر إليه 

قالت الجدة ،/ اية ياحور مافيش معرفة مجتيش تصبحي عليا و تقسيلي الضغط زي كل يوم ليلة والا خلاص بقيتي مرات حفيدي مش دكتورتي

حور : ابدا واللهي يا مدام فضيلة انا صحيت متأخر

الجده: اية مدام فضيلة دي من هنا ورايح تقوليلي ماما الحاجة أو يا جدتي زي جاسر ما بيقولي .

جاسر / انتي زاي مروحتيشي عند جدتي الصبح هو انتي نسيتي شغلك والا ايه . انا اهم حاجه عندي هي صحت جدتي . واي حاجة تانية متهمنيش 

جرحت حور ولما همت بالرد قاطعتها الجدة 

الجده خبر ايه يا ولدي انا بعكسها بس علشان اتعودت كل يوم اصطبح علي الوجه القمر ده..

جاسر معلش يا جده : انا مبحبش حد يدخل بيني وبين مراتي اللي اقول عليه تسمعة بدون نقاش ، حضرتك طلبتي مني اتجوزها ،، وتجوزتها الباقي ده بتاعي انا ٠

جرحت حور بشده ثم وقفت وقالت :

انا شبعت عن اذنكم .

الجده : يا بنتي انتي مكلتيش حاجة خالص .

قالت حور والدموع في عينيها : شكرا يا جدتي انا شبعت قامت وهي تنظر لوالدها الذي لم ينطق بأي كلمة أو للدفاع عنها من باب الكدب حتي ..

صعدت إلى جناحها و الدموع في عينيها ، وبعد فترة قليلة سمعت طرق الباب ، ودخلت مها ،،،

مها: صباح العسل علي العسل خدي الخلجات دي وجومي غيري خلينا نخرج..

قامت حور وبدلت ملابسها و لبست فستان ازرق طويل و بكم و لمت شعرها لأعلي علي هيئة ذيل حصان و لبست حذاء رياضي .

حور : انا جهزة يلا يا مها 

مها: وه وه ايه ده كله ايه الچمال ده كل حاچة تلبسيها ليجه عليكي 

حور : شكرا يا مها عيونك انتي حلوين يلا بينا 

خرجت حور ومها دون أن تخبر حور جاسر أنها خارجة نزلو علي قرية و إشترو كل احتياجاتهم و قاعدو يشربون قهوة برفقت عمار الذي عرف بمجيأهم و أخدها فرصة يقابل مها .

ثم اقترحت مها علي حور أن تأخذها معاها تعرفها علي امها سعدت حور جداا ووافقت في الحال .

ذهب كل من مها وحور إلى بيت دهب خالة جاسر 

دهب : اهلا بيكي يا مرت الغالي كيفك 

حور : اهلا بيكي يا طنط انا كان نفسي اشوفك من زمان من كلام مها عنك


دهب: يا جلبي شكلك بنت ناس جوليلي بجي الحاچة فضيلة عاملة معاكي اية


حور : لا طيبة جدا و بتاعملني كويس قوي 


مها: اباي يا امي مش حتشوفينا حناكل و لا نشرب


دهب: وه كيف عاد الوكل جاهز اه يلا عملاك وأكل عتاكلي صوابعك وراه 


حور : وانا جعانه جداا ومش حكسفك 


دهب : يلا اتفضلو 


جلسوا يأكلون و وكانت حور مستمتعة بالدفء الموجود في داخل تلك العائلة و البيت ملىء بالحياة والحب ... لحظات قد مرت و طرق الباب .

مها: ياتري مين چاي وحماته بتحبه 

دهب: افتحي يا لمضة وكفياكي حديت ماسخ

فتحت مها الباب : جاسر واد خالتي عندينا يا مرحبا يا مرحبا ؟

شدها جاسر من ودنها ، انتي مش حتبطلي شقاوة 

دخل جاسر و مركز عنية علي حور بغضب ثم انتبه على صوت خالته 

دهب: كيفك يا ولدي بجالي كتير مشفتاكش

ذهب جاسر يبوس يد خالته ثم قال 

جاسر: مشاغل واللهي يا خالتي معلهش وانا زعلان منك انت ازاي مجتيش امبارح كتب كتابي 

دهب : معلهش يا ولدي انت خابر زين الظروف واني معينفعش ادله الجصر ، بس اني فرحنالك جوي زين ما اخترت زينت البنته ،، كنت ماسكة جلبي بيدي احسن تتجوز المحروجة ام اربعه وأربعين ،،،

ضحك جاسر علي كلام خالتو ،، ثم وقف ، اية مش يلا بقي ياحور الوقت اتاخر .

دهب : اباي لسة ماكلتش دي كانت جعانه 

حور : شكرا يا خالتي انا شبعت يلا يا جاسر 

سلمت حور علي دهب ووعدتها انها حتزورها تاني ،، ثم سلمت علي مها ومالت عليها ،، ربنا يستر شكلها مش حتعدي علي خير شايفه شكله شبه التنين بيطلع نار من بقه وودانه

ضحكت مها ،،جلبي عندك ربنا معاكي و يتولاكي

خرجت حور مع جاسر في صمت تام 

ركبت بجانبه السيارة ولم يتحدث طول الطريق صامت 

ارعب حور صمته التام 

دخلو من بوابة القصر نزلت حور لداخل القصر وقبل أن تدخل سحبها جاسر نحو الجناح عنده ولم يتكلم نصف كلمة 

جذبها بشده للداخل مع رعب حور 

حور جاسر انت اتجننت انت بتعمل ايه وجايبني هنا ليه 

جاسر : مش عاوز اسمعلك نفس تخرسي خالص و سبيني دلوقتي علشان بحاول اسيطر علي غضبي علشان لو سبت نفسي لغضبي حموتك مكانك فاهمه حسك ده مسمعوووش .. جلس جاسر علي الكنبة يهدي من نفسة إلي أن جلست حور علي كرسي أمامة وقلبها يخفق بشدة من الخوف .. فقد قررت قطع الصمت 

حور: جاسر في ايه ايه اللي معصبك قوي كده 

جاسر : انتي عبيطة والا بتستعبطي مش عارفه اية اللي معصبني انا قلتلك الف مرة متخطيش عتبه الزززززفت غير. متقوليلي ده كان قبل مبقي زفت جوزك .... نيلتيها اكتر. بعد ما بقيتي مراتي النفس ميخرجش منك غير باذن مني .. لو قلتلك متتنفسيش تكتمي نفسك ،، فاهمة قالها بصياح مما جعل قلبها ينخلع من مكانه ،،، 

انا ممكن اعرف حضرت البرنسيسه كانت في أنه داهيه من غير إذن خيال مقاته اللي متجوزاه . 

حور بتلجلج : ا ا ن..نا. انا خرج ججبت مع مها

جاسر : بصياح اتكلمي عدل مش فاهم حاجة انطقي 

حور : بعياط مكتوم كنت مع مها بنشتري هدوم علشان لبسي كله مش بيعجبك فنزلنا نجيب لبس جديد 

جاسر : ومقولتيش لية انك نازلة 

حور : انا قلت إن مافيش حاجة مهمة علشان اقولك عليها انا نزله اشتري هدوم مش افتح عكه . يعني مش مستهله إذن ،،

جاسر وقد استشاط غيظا ،، حور انعدلي في كلامك اخر مرة تخرجي من غير إذن 

قطع كلامهم طرقات عالية علي الباب 

فتح الباب مسرعا 

قالت داليا : خير في ايه نظرت داليا إلى حور باستغراب 

قالت داليا : هو انتي مش صابرة لحد معاد الفرح ، بجحه بجد اللي اختشو ماتو..

جاسر: داليا انتي جاية ليه و بتخبطي كده ليه 

داليا : وه وه نسيت عاد جدتي تعبت وكنت چاية اندهك و معرفش أن السنيوره حداك.

دفعها جاسر ولم يسمع باقي كلامها و جري هو وحور الي غرفة الجدة .

أسرعت حور تقيس الضغط و النبض و تعطيها دواء يخصها ، فلقد مر موعد دوائها مما تسبب في انتكاسات صحية .

أعطت حور علاج الجدة وجلست منتظرة حتي فاقت 

جاسر : خضتينا عليكي يا جدتي 

الجدة بصوت ضعيف : متخفش يا حبيبي انا زينه 

نظر جاسر ببغض نحو حور وقال معلش يا جدتي حاخد حور دقيقه ورجعهالك .

مسك حور من يدها بقوة و شدها للخارج فضل ماسك بمعصم يدها ..

جاسر بغضب : انتي شكلك نسيتي انتي جاية هنا ليه انتي هنا خدامة و حتفضلي خدامة فاااامه مش معني أن احنا انزفتنا يبقي تنسي انت هنا ليه .. انتي عقابا ليكي حتفضلي علي تلكرسي جمب جدتي للصبح حسك عينك اسمع انك رحتي الجناح بتاعك حههبب عشتك.


حور : بطل تتكلم معايا بالاسلوب ده وانا مش خدامة عند حد انا حور ماجد يا جاسر بيه و اذا كنت حقعد جنب جدتك ده في صميم شغلي مش علشان حضرتك أمرت بكده أو عقاب محدش بيتعاقب بشغله يا جاسر بيه . 

جاسر : بصي انا مش فايق خالص للحورات بتاعتك دي اللي اعرفه متتحركيش من قدامها النهارده فاهمة 

حور : مردتش عليه و سحبت الكرسي و قعدت جنب

الجده تتابعها.. 

طول الليل و حور متابعة حالة الجدة ،، غصب عنها نامت علي الكرسي . من التعب و هي كمان ما اكلتش حاجة طول النهار

.

ذهب جاسر للاطمئنان على صحة جدته دخل الغرفة لقي حور نايمة و شعرها منسدل علي وجهها فصل جاسر باصص لوجه حور يتأمل جمال وجهها ورقتها و تذكر كلام خالته أنها كانت جعانه ،، 


ذهب جاسر للمطبخ واعد بعض سندوتشات و كوب لبن ، ودخل غرفة الجدة ، صحا حور 

جاسر : حور .. حور .. حور اصحي 

فاقت حور ببطء 

حور : خير يا جاسر في ايه جدتي جرلها حاجة

جاسر: اهدي شوية مافيش حاجه انا بس جايبلك اكل علشان انتي مما اكلتيش حاجه خالص انهاردة


حور: شكرا انا فعلا جعانه قوي ،،، شكرا لاهتمامك


الفصل التاسع

حور في قلق شديد  : خير يا جاسر في ايه جدتي جرالها حاجة.

جاسر وهو ينظر إليها:  اهدي شوية مفيش حاجه أنا بس جايبلك أكل علشان إنتي ما أكلتيش حاجه خالص انهاردة

حور  : شكرا انا فعلا جعانه قوي ،،، شكرا لاهتمامك .

جاسر : أنا رايح أنام لو في حاجة ابقي ابعتيلي 

حور وهي تهز رأسها :'حاضر .

جاسر خارج من غرفة الجدة ... وفجأة حور نادت عليه... 

حور : جاسر ممكن ثواني عاوزة اتكلم معاك

التفت اليها جاسر: خير في إيه .

حور : جاسر احنا لازم نهدي الحرب اللي بنا دي شويه. 

انا عارفه انك متجوزني غصب عنك علشان خاطر جدتك. وكمان انا معرفش فادي وصلك ايه عني خلاك تاخد الموقف العدائي ده مني ... وانا كمان مش احسن منك حال .. انا انغصبت علي الجواز زيك بالظبط .

بس احنا خلاص بقينا في واقع ولازم نعيش..

انا مش بطلب منك انك تحبني ،، انا كل اللي عاوزه منك هو الاحترام لازم يكون في احترام متبادل بينا ،،، يعني انا لو غلط في حاجة استني لما نبقي لوحدينا و عرفني غلطتي . 

وانا كل اللي ليك عندي الاحترام واني احافظ علي اسمك .

لحد ما نشوف حل للموقف اللي اتحطينا فيه. 

جاسر : بصي يا حور كلامك ده جميل و ده اللي كان لازم يحصل من الاول . وصدقيني انا عمري ما مديت ايدي علي واحدة,. بس غصب عني انا خرجت عن شعوري .. اول مرة مسيطرش علي غضبي ... 

احنا حنكمل جوزنا .. ونعمل فرح علشان خاطر اهالينا .. وبعد كام شهر نبقي نقول اننا متفقناش ونطلق . . وطول الكام شهر دول حيبقي الجواز علي ورق بس . 

حور خلاص اتفقنا 

جاسر : يلا بقي كلي و انا رايح انام شوية. 

هما الاتنين كانو غافلين علي من يستمع لكل كلامهم .. و بفكر في فكرة ما ...

مرت الايام و تحسنت حالة الجده .. وبدأ الاعداد للفرح من جميع من في القصر ...


صبيحة يوم الفرح جلست حور بجانب والدها وقالت : 

بابا هو انت مش حتقول لماما علي فرحي يعني حتجوز من غير ماهي تعرف .

الاب : حور انتي عارفه ان أمك مبتحبش جو الصعيد ولا الحر . 

حور / بس ده فرحي يا بابا 

احزن الاب علي حور و لن يعرف ماذا يقول أو بما يبرر  رفضه أن يقول لأمها.

طرق الباب ودخلت هنية كأنها أنقذت الموقف .

هنية : زينة البناتةيلا علشان فستانك و صل و الحريم كمان في المضيفه عاوزين يدوكي دهبات بتاعتك قبل الفرح  . 

حور في دهشة  : مش فاهمة يعني اية يدوني دهب

ضحكت هنية : احنا عوايدنا هنا أكده لما البنته تتجوز أهل البلد لازمن يهادو دهب للعروسة كل واحد باللي يجدر عليه ...

حور امم . طيب اغير هدومي وانزل 

بدلت حور ولبست فستان رائع ونزلت إلى أسفل تقابل الناس في المضيفه وكانت جميلة جدااا جلست وسط الحريم و كل واحدة بدات تلبسها الدهب .

وبدأوا في تشغيل الأغاني و الاحتفال .

دخل جاسر ليطمئن  علي جدته تفاجأ بحور لقد

كانت ايه في الجمال بفستانها . ابتسم لها و تغمض عينه علي إعجابه الشديد بها .. احرجت حور واحمر وجهها مما زادها احمرار جمالها جمالا .. وجاذبيه .. 

أرسل  جاسر هنية تنادي حور من وسط الحريم .

ذهبت حور لجاسر 

حور : نعم يا جاسر انت بعتلي خاله هنية . عاوزة حاجة 

جاسر :اه تعالي معايا المكتب عاوزك

دخلت حور معاه غرفة. المكتب فور أن أغلق الباب و لم يقدر يسيطر على نفسة .

فجذب حور الي حضنه ،، وقال بهمس ، بصراحة مش قادر اكتر من كده محتاج حضنك قوي ،، حور انتي جميلة جداا .. وانا في حاجة بتجذبني ليكي مش عارف هي ايه ،، حور انا شكلي بحبك ولا ايه مش عارف 

ثم أخذ شفتيها في قبله كبيرة نسي بها العالم كله وهي تجاوبت معه و بداءت تشعر شعور لاول مرة تشعر به 

لقد نسوا  الناس و العالم في هذه القبله .. ولم ينتبهوا إلا وطرقات الباب بدخول داليا ،، عليهم التي إزداد حقدها علي حور ،، 

داليا .. وه وه وه. يالهوي يالهوي علي ابفضيحة ابااي عليكي وعلي فجرك يا بنت البندر فاجره صوح


انتبه جاسر وحور ،للمتطفله فنتفضة حور تبعد عن جاسر و كأنها عادت الي ارض الواقع من جديد ،، 


جاسر:  في ايه يا داليا .. هما عمله الباب ليه مش علشان الناس تخبط عليه 


داليا : خبط و محدش رد

جاسر بغضب : و لما محدش اتهبب رد و قالك خوشي ، بتخوشي ليييييه ها افهم .


داليا:  في ايه عاد يا واد عمي هما خدوهم بالصوت ولا ايه عاد .علشان تداري علي فضيحة بنت البندر


جاسر : مسك داليا من يدها بقسوة ... فضيحة إيه دي مراتي يا جهلة . شكل لسانك ده حيتقطع .. لو ملمتيش نفسك. انا صبري عليكي بدء يخلص .


تجمدت حور مكانها مش عارفه تعمل اية تنكسف من جاسر بعد الي حصل .. تشتم داليا و وتجبها من شعرها وتخرسها .. ولا تهرب وقفت مش عارفة تعمل ايه ...فاقت . علي صوت جاسر ..حور حور 


حور :  هه نعم يا جاسر


جاسر :  يلا اطلعي فوق زمان مها جايه وجايبه معاها الكوافيرة علشان تجهزي الفرح و انسي اللي حصل من شوية كانت لحظت ضعف مش حتتكرر

حوطت حور دراعتها حول نفسها ،، وكأنها تستمد الدفء من نفسها .... وطلعت غرفتها في صمت تامممم.

جاءت مها . ومعها الكوافيرة و بدءو في تجهيز حور للعرس لبست حور فستان الابيض و كانت في منتهي الجمال


طلعت حور في فستان الفرح جميلة جدااااااااا

ونزلت تحت وسط الحريم لكن جاسر لم يدخل إليها أو يشاهدها كأنه يهرب منها أو خائف يضعف لو رآهاا كما حدث في  الصباح .. ولكن عين حور كانت تبحث عنه وسط زحمة النساء و كأنها في عالم لوحدها خالي من كل الناس و هي تبحث عن ونيسها ليضمها ويشعرها بالأمان. نعم هو أمانها فحور لم تشعر بالأمان في يوم غير وهي في حضن جاسر ...... 


جلست حور وبجانب الجدة التي كانت في قمة سعادتها بحور لقد تحقق اخيرا حلمها جواز حور من جاسر ...


الكل فرحان .. فهو فرح كبير النجع ... اما داليا فكانت في زاوية بجانب منزل .. تتوعد لحور وتبحث عن طريقه لكي تمشيها بيها من القصر و البلد كلها ... وكان طلبها جاء علي طبق من فضة ...


فقد جاء اخر واحد المفروض يكون موجود وفي يوم زي ده ... جاء فادي خطيب حور السابق .. بعد أن أخبره صديقه جاسر بمعاد الفرح ... جاء بصحبه خطيبتة بنت مدير المستشفى ..

دخل جاسر بصحبة فادي و خطيبتة , , ليري رد فعل حور بمجرد رؤيتها لفادي .. فهو كان يريد يري هل فادي مازال موجود في قلب حور أم لا..

تفاجأت حور من دخول فادي و لكن فضل وجهها جامد التعبير..

نظرات الإعجاب كانت في عيني فادي بحور فعلا كانت حور تسرق النظر من كتر ة جمالها ...

استشاط جاسر من الغيرة .. فمسك يد حور بتملك و كأنه يقول للعالم كله دي بتاعتي و ملكي انا و محدش حياخدها مني .


قالت حور ببرود :  أهلا دكتور فادي أهلا يا انسة و مدت يدها تسلم علي خطيبته ..

فادي :  اهلا يا حور 

حور قاطعته :  دكتورة حور اسمي دكتورة مش مسموح برفع الألقاب 

ابتسم جاسر فقد تأكد أنه لا يوجد اي شئ من جانب حور لفادي

جاسر : دكتور فادي ميقصدش يا حور ،،، ثم قال فادي . لو مش عاوز تقول دكتورة .. قلها يا مدام و تقريبا دي انسب من دكتورة ..مدام جاسر الانصاري قلها جاسر وهو يعتمد علي لقب مدام 


ثم أمسك يديها واقترب منها بشده حتي أنها استنشقت عطرة .

لاحظت  خطيبة فادي نظرات الإعجاب في عين فادي ثم سألته .. 

خطيبة فادي : فادي هو في ايه حتاكل العروسة بعينك هو في اعمل احترام ليا 

داليا سمعت كلامهم وذهبت بجانبهم 

داليا :  مساء الخير وانتم من مصر عاد . انتم ضيوف واد عمي جاسر ولا ضيوف بت البندر حور


فادى : انا صاحب جاسر و دي منه خطيبتي 

داليا :  يا مراحب يا مراحب وطبعا عتباتو معانا اهلا وسهلا

منه: اهلا بحضرتك

داليا : بس شكلك مش مبسوطة ليه عاد 

منه :  بضيق اصلي بصراحة مكنتش عاوزة اجي

داليا :  أباه ليه عاد . يا عروسة 

منه :  اصل بصراحة مش بطيق اللي اسمها حور دي خالص مبتنزليش من زور

داليا :  وه و انتي كمان أنا كمان عاد معطقهاش وااصل.

بس انا معطجهاش علشان اخدت مني واد عمي انتي ليه بجي

منه : هو انتي متعرفيش ان حور كانت خطيبة فادي خطيبي . 

داليا وه هي كانت مخطوبه جبل سابق عاد فاجره وسرقت واد عمي 

رن تليفون منه استأذنت من داليا فكان فادي يخبرها أنه في الخارج يجلس مع الضيوف .

انتهى  اليوم و فتحت جناح الضيوف لاستقبال فادي وخطيبته الجناح كان مكون من غرفتين منفصلتين كل غرفه لها حمام منفصل عن الحجرة الاخري .

وصعد العرسان الي جناح جاسر. المفصل عن القصر 

فتح جاسر باب الجناح دخل هو و حور 

جلس علي الكرسي وهي جلست علي تلسرير و هي مكسوفه . جداااا وباصة في الأرض 

كسر جاسر الصمت 

جاسر : ممكن تخشي الحمام تغيري هدومك 

حور :  بكسوف حاضر وقامت حور نواحي الدولاب علشان تأخذ ملابسها فتحت دولاب واشدت حمره وجهها فقد كان كل الهدوم ....

حور :  جاسر انا ممكن اخد تي شيرت من عندك 

جاسر بتعجب / ليه بقي أن شاء الله و انتي هدومك فين

حور :  تقريبا خالة هنية و خديجة نسو ينقلو هدومي من الجناح بتاعي ..


جاسر:  بس انا شايف الدولاب مليان 

حور :  اه مليان بس دي هدوم قليلة الادب ،


جاسر : انفجر جاسر فى  الضحك المستمر دون انقطاع هو في هدوم قليلة الادب وهدوم مؤدبه ،، ايه الهدوم  اللي ملقتش أهل يربوها  .

حور و قد أدمعت عينيها من الخجل .

جاسر بطل وتعالي بص انا اقصد ايه 

جاسر وتعمد إحراجها :  فتح الدولاب و أطلق صافرة اعجاب ... واووووووووو ايه ده تحفه وأخرج قميص يفضح اكتر ما يداري اية رايك تلبسي ده .

حور : وشها راح شبه الطماطم من كثرة الاحمرار علي فكرة أنت غلس بطل بقي أما مش عارفه مين اللي اشتري الهدوم دي وجابهم هنا .. انا امبارح قلت لخاله هنية تنقل هدومي لجناح بتاعك


جاسر : ضحك جاسر اكيد دي أوامر جدتي .. جدتي عاوزة تمم جوزنا بسرعة 


حور : خلاص بقي يا جاسر هات اي حاجة من عندك ألبسها 

جاسر : باستمتاع . هو انتي وشك بقي شبه فروليه ليه كده ... عمتا انا اسف مبحبش حد يلبس هدومي 


قطع عليهم حدثهم طرقات علي الباب 

فتح جاسر الباب وجدها مرات عمة ومعاها كم ست 

جاسر خير يا مرات عمي 


تحية: خير ياود الغالي 

جاسر:  مش فاهم بردو عاوزة اية و جايب معاكي الحريم دول ليه 

تحية : ابااي انت عن جد مش خابر انا چايه ع ايه .. انا هو مش اليله ليله دخلتك عاد 


جاسر :  ايوة يعني عاوزة ايه بردو


تحية :  عاوزة اخش علشان نخلص الناس تحت مستنيه. عوايدنا وانت خابر بقي 


جاسر وقد فهم قصدها : قلب صعيدي في لحظه،وه وه وهو جبر يلم العفش و يلمكم كلكم عاد انتي اتجننتي عاد انتي خبره عبتجولي ايه مش مرت جاسر الانصاري اللي تخش بلطريقة المهينه دي


خدي الحريم وامشي من أهنية بدل ما حخرج كل الي في القصر 

تحية:  طيب وانا اعمل اية في ناس اللي تحت عاد 


جاسر : ملكيش صالح انتي انا حتصرف معاهم دوري بجي 


دخل جاسر علي حور وهو عصبي جددا 

حور : في ايه يا جاسر . مرات عمك جاية ليه لتكون جدتك تعبانه


جاسر وهو يحاول يهدي نفسة/ لا اطمنني جدتي كويسة 

حور طيب هي كانت عاوزة اية 


جاسر : أصلها يعني كانت جاية علشان اصل عوايدنا هنا في الصعيد غير عندكم ليله الدخلة يعني الستات 


حور وقد فهمت مقصده / يالهوي هو لسة في ناس بالجهل ده .. المفروض الحاجة دي خاصة بين الراجل والست و محدش ليه دعوة


جاسر : عوايدنا عاد بجي المهم حنعمل ايه في الناس اللي مستنية تحت 

حور : ناس مين 

جاسر :  يوووة يا حور بقي اسكتي خليني افكر حههبب ايه في الحوسه دي منا لازم احلها علشان خاطر ابوكي اللي قاعد وسط الرجاله تحت 

حور: يا خبر اسود ومهبب اللي فهمته ده صح هما مستنين . يالهوي.و اللهي العظيم مايحصل

جاسر : حووور. بالله عليكي متعصبيني و سبيني اشغل مخي 

فاقو من كلامهم علي صوت داليا وهي بتتكلم مع

امها وكان صوتها عالي و مسمع الرجالة تحت 

داليا : يالهوي يا ما يالهوي يا ما شكل واد عمي بيلم وسخ غيره شكلها مش بنت يا ما 

تحية :  اجفلي خاشمك ده عاد منقصناش فضائح

داليا : هو احنا لسة شفنا فضايح . تلاجي المحروجة بت المركوب غلطت مع اللي اسمى فادي ده عاد و جاية تلبس فضحتها لواد عمي ، شكل جاعدته في بلاد الخواجات نسته الجوصول و التجاليد بتاعتنا عاد ...

علشان أكده خطيبها السابج جه يشمت في ودا عمي اللي حيلم مطرحو 

سكتت داليا لأن نزل علي وشها قلم خرسها لقت جاسر و الشرر بيطلع من عنيه

جاااابر جاااابر انت يا واد المركوب انت فين عاد 

جابر:  انا هنا ياجناب جاسر بيه 

جاسر تعالي اهنيه عاد و سحب داليا من شعرها جرها و نزل بيها السلم خد ارميها في الزريبه و اجفل عليها من غير وكل و لو طلعت تحبس نفسك مكانها 


تحية :  احب علي يدك يا جاسر سامحها عيله و غلطة 

احب علي يدك يا ولدي


عمة:  خلاص يا جاسر سبها بجي 


جاسر بصوت عالي هز القصر كله : يمين بالله اللي حيقف في طريقي .لاكون حابسة معاها مش عاوز اسمع صوت حد هنا 


الجدة وقفه تتفرج في صمت وكان عاجبها موقف جاسر من داليا .. ثم قالت تعالي يا جاسر عوزاك بعد متخلص اللي بتعمله وسابته و دخلت جناحها


دخل جاسر وقال:  خير يا جدتي 

الجدة :  معلش يا ولدي متزعلش من كلام داليا هي كده و حتفضل كده بس مش دي مشكلتنا .. المشكلة أن رجالة البلد سمعو كلام ده لازم تثبت عكسة و ترملهم المنديل


جاسر: يا جدتي كان لزمته ايه بقي العلم اللي تعلمنا و سفرنا لبرة و لفنا العالم مدام تفكيرنا عقيم زي ماهو 


الجده : العلام ملهوش دعوه دي عادات وتقاليد البلد ياولدي معلش روح لعروستك وخلص .

دخل جاسر على جناح حور فوجدها ....


الفصل العاشر


قالت الجده  وهي تبتسم:  العلام ملهوش دعوه دي عادات وتقاليد بلد ياولدي معلش روح لعروستك دلوق وخلص 

ترك  جاسر  جدته و علي وجه علامات الحيرة ..... 

دخل جاسر الجناح وجد حور مازالت بفستانها و نايمة علي السرير شكر الله أنها نامت .

اخذ جاسر السكين من علي طبق الفاكهة وجرح يدة جرح صغير ثم أمسك المنديل و مسح يده ثم قام بإخراج المنديل من الشباك وبداء إطلاق النار في الخارج دليل علي الفرحة ..قامت حور مفزوعة من النوم ؟

حور : في اية يا جاسر وآية ضرب النار ده 

جاسر:  هههه لا مافيش حاجة ده عادي عندنا في صعيد بس انت ايه اللي نيمك بلفستان مغيرتيش ليه 

حور :  اولا معرفتش افتح السوسته ،،، غير كده ملقتش حاجة ألبسها وانا استحالة البس الكلام الفارغ اللي في الدولاب ده ..

جاسر : طيب انا انهاردة. بس حسمحلك تلبسي من هدومي وبكرة تنقلي هدومك هنا. اخرج تي شيرت من عنده اتفضلي خشي غيري الفستان .

حور اخدت منه التي شيرت وظلت واقفة مكانها تنظر إلى  الأرض .

جاسر:  خير في ايه تاني يا حور 

حور  بحرج وكسوف ووشها احمر 

جاسر بضحك:  

قبل أن تتكلم قال طلما قلبتي فراوليه كده يبقي عاوزة مني حاجة خير.

حور بصوت هامس: 

- انا مش عارفه افك الفستان اصل سوسته وزراير من ورا .

  انفجر جاسر من الضحك وقال :

يخربيت الأدب انتي جبتي الادب ده كله منين فين حور اللي ليها لسان مع لسانها 

حور  بخجل شديد :  

جاسر بس بقي بتحرجني جامد 

جاسر بحب : 

-ماشي ياست البنات تعالي افكلك الفستان لفي وبدأجاسر بفتح الزراير ثم سحب سحابة السوسته وفجاءة تسمر جاسر مكانة لأن الفستان من تقله مجرد ما فتحت السوستة وقع علي الارض ..

شهقت حور بشدة. جاااسر لف وشك بسرعة

ولكن جاسر كان في عالم آخر  

وحور من كثرة تقل الفستان مش عارفه تتحرك أو تجري علي الحمام ..

جاسر فاق لنفسة و لكنه لم يستطع السيطرة علي مشاعره لف حور إليه و قرب منها وبدأ يهدئها..

جاسر:  اهدي يا حور انتي مراتي يعني بتاعتي و محدش يحافظ عليكي ادي،، اهدي محصلش حاجة .. وحضنها كي يطمئنها وكأنها مستنية الحضن ده علشان تشعر بالهدوء والسكينة والطمأنينة..... ثم أخرجهامن حضنه و بهمس خفيف روحي ياست البنات غيري في الحمام وطي وخلع الفستان من قدامها .ثم وقف وقبلهامن رأسها و هي في عالم آخر .

دخلت حور إلى الحمام وأخذت شاور سريع ولبست تي شيرت يخص جاسر  وكان واصلا وإلى ما  بعد ركبتها  .

خرجت حور من الحمام وكان جاسر غير ولبس ملابس

بيتية مريحة وكان جذاب جداااا

ابتسم لها جاسر علي منظرها الطفولي وقال: 

جاسر:  انا ولو كان حد قالي أن جاسر الانصاري ليلة دخلته حيقضيها مع طفله لبسة تي شيرت بتاعة كنت ضربته ..

حور : مغررو قوي حضرتك 

جاسر:  علي قدي حضرتك 

حور : ياسلام 

جاسر : طبعا يابنتي انتي متعرفنيش انا ايام الجامعة كنت معلق نص بنات الجامعة 

حور : يا عيني 

جاسر : هو انا شوية انا كنت في امريكا بس جاذبية الراجل المصري بتغلب برضو 

حور :  ماشي صدقتك .. احنا مش حناكل انا جعانه 

صحيح يا جاسر انت عملت ايه مع ناس اللي تحت مشو ازاي .

قام جاسر. وحضنها متاخفيش ياست البنات طول ما انتي مرات جاسر متخافيش انا في ظهرك و حاميكي و امانك يلا تعالي ناكل .

أكلة في جو لايخلو من المرح و كأنهم يسرقون من العمر لحظات قبل أن يسرق منهم العمر الحياه ... 

بعد أن انتهت من الطعام ... وقفت حور تنظر حولها وايديها في وسطها 

نظر لها جاسر مستمتع وكأنه قراء في عينيها كلام 

ثم قال : مالها ست البنات محتاره ليه كده 

حور : دلوقتي مفيش غير كنبة دي و شكلها مش مريحه خالص

جاسر وانتي عاوزاه ايه من الكنبه دي 

حور:  طيب انا حنام فين

جاسر بحنان ولهفه:  في حضني طبعا

الجمت الكلمة حور وقالت متلعثمة 

:ن.ن..عم قلت ايه 

قال جاسر وهو يقوم من مكانه و يحاوطها بدراعة : بقولك مكانك في حضني جوا قلبي ياحور طول منا عايش انتي مش حتفرقي الحضن ده ده امانك وسندك يا حور ويلا علشان ننام

حور : بس احنا اتففنا

جاسر قطع كلامها تعالي ننام ياحور أنا حخدك في حضني بس ، حضنك بالنسبالي الدنيا وما فيها ..

ذهبا الي السرير و أخدها جاسر في حضنه واسنتشق عطرها الخلاب وذهبا في سباق مع النوم ..

استيقظت حور قبله و اخذت تستنشق رائحته و تدقق في ملامح وجهه انها فعلا أحبته ثم  طبعت قبله حانية علي وجهه معتقده أنه نائم ،، ولكن فجأئة قبضت يده عليها وحاوطها  .

جاسر:  رايحة فين يا قطة ..

حور : جاسر ااانا كنت قايمة خفت تصحي 

جاسر: مش قد اللعب متلعبيش .. واخدها في حضنه وأخذ يقبل عنقها ويضع عليها سك ملكيته ،،، 

حور: جاسر بس كفايا جاسرر

ولكن قطعهم طرقات عاليه مستمرة علي الباب فزع جاسر مسرع يفتح ولم ينتبه أن حور تردي ملابسة

جاسر : في ايه الدنيا خربت مين بيخبط كده 

فتح جاسر الباب 

جاسر: خير يا مرت عمي عالصبح في حد بيخبط علي عرسان يوم صبحيتهم كده وفي الوقت ده 

تحية ،/بتكلم مع جاسر وعينيها داخل الغرفة لمحت حور هي واقفة با تي شيرت بتاع جاسر مصمصت شفيفها

فزعها جاسر قلت في ايه ردي بقي 

تحية : في أن انت قاعد هنا ولاهمك ورامي بنت عمك في الزريبة والا ناس لها عسل و ناس تاخد بلصرم .

جاسر: بنتك اللي غلطت الاول تستحمل بجي منقصاش قرف عالصبح

تحية: صبحية مباركه يا مرات الكبير هي. وه وه ايه اللي لابساه يا بنيتي من جلت الخلاجات عاد  .

جاسر:  ملكيش صالح بيها و اتفضلي انزلي تحت و شيعيلي هنية 

تحية : طيب وداليا عاد 

جاسر :  قلت انزلي يا مرات عمي و خالي النهار ده يعدي علي خير

تحية : حرام عليك يا ولدي البنته من غير وكل من عشيا


جاسر : يووووووو بقي في نهار الباين من أوله عاد 

دخل جاسر وقفل الباب جبر يلمكم

حور: وبعدين يا جاسر حتعمل ايه مع داليا

جاسر : حربيها من اول وجديد بس صبرك عليا ,,,بس قوليلي هو احنا كنا بنقول اية قبل ام اربعه وأربعين تدخل علينا .....

حور : عيب بقي بطل قلت ادب 

جاسر: انا لسة مؤدب لحد دلوقتي بس نفسي ابقي قليل الادب قوي الصراحة قطع عليهم لحظة خبط علي الباب

جاسر بعصبية : حور فكريني اشيل الباب خالص يمكن يهبطو

حور : هههههههههه يكون احسن 

فتح جاسر الباب / ايوه ياخالة هنية

هنية صبحية مباركه يا ولدي الست تحية جالتلي انك شيعتلي 

جاسر : ايوة يا خالة معلش ابعتي جد من البنات تحت لجناح حور يجيب لبسها .

قطع كلامة صوت :

حد ليه انا جبتهملها بنفسى

جاسر ة: آه كملت هي نقصاكي يا قرده 

مها : عيب عليك بدل ماتقولي ادخلي 

جاسر:حيلك حيلك تخشي فين ومد أيده خد الهدوم و زق مها وقفل الباب

مها : من الخارج بجي أكده ياواد خالتي ماشي عد الجمايل بجي 

حور : مش ده صوت مها , افتحلها دي وحشتني قوي 

جاسر : هو ربنا مش ح يتوب عليا من الهبل اللي عايش معاهم دول 

حور : افتح بقي ياجاسر

جاسر :هو مين اللي يفتح اجري يابت غيري هدومك دي احسن أقل عقلي واحلف مافيش خروج من الجناح غير وانتي مراتي رسمي و انا بتلكك الصراحة وقرب منها ها قولتي ايه 

خطفت حور من أيده الفستان و جريت علي الحمام 

جاسر : بضحك صنف يخاف ميختشيش. جاسر في نفسة

في ايه ياجاسر شكلك وقعت ولا اية امال فين توعدك ليها وحعمل واخلي مهو بردو الزفت فادي هو اللي كان عطيني عنها فكرة زفت دي ماشي يا فادي الكلب ليك رؤه انت كمان 

فلاش باك 

و قبل الفرح باسبوع نزل جاسر إلى مصر وخصوصا المستشفي التي كانت تعمل بها حور  وبدأ يسأل زميلاتها عنها و أصدقائها و الكل شهد لها بحسن الخلق وسأل عن علاقتها بفادي الكل اجمع انو طماع وانتهازي و وصولي وأنه هو اللي ساب حور علشان البعثة و المنصب .

ذ هب جاسر لمدير المستشفي وهو والد منه ،،، علمة أن فادي هو اللي تركةحور و أن خطوبتهم اتفسخت قبل معرفه حور بموضوع سفرها الصعيد إذا هي لم تجري ورا اي مطمع مادي ..وأنها لم تترك فادي من أجل المال .

باااااااك 

خرجت حور من الحمام وقد ارتدت فستان بسيط لونه روز 

جاسر :اية القمر ده جاهزة 

حور :  ايوة خلاص 

جاسر يلا ننزل نفطر معاهم 

نزل جاسر و حور كان الكل متجمع علي الفطار بما فيهم ضيف جاسر صديقة فادي ، جلس جاسر علي رأس السفرة و بجانبه حور.

الجده : مبروك يا ولدي وعقبال ما نشوف عيالك 

جاسر الله يبارك فيكي يا جدتي 

فادي : مبروك يا صاحبي. مبروك ياحور

جاسر: مدام حور يافادي ..

ابتسمت حور نصف ابتسامة وركزت في الفطار 

الجدة : حتعمل ايه يا جاسر مع بنت عمك .

جاسر : بعدين ياجدتي بعدين ثم اكمل و انت بقي يافادي ناوي تعمل ايه حتقعد معانا ولا مسافر 

فادي بفكر اقعد كام يوم بس منه عاوزة ترجع زهقت 

جاسر :  ليه يا ا نسة منه زهقتي مننا ولا أيه حتي والدك انسان كريم و لما كنت عنده من اسبوع اكرمني جداا 

صعق فادي من كلام جاسر إذ ا جاسر عرف بكدبته واصفر وجهه .

قام جاسر واقفا و قال بصوت عال : 

شرفت يا فادي و ياريت الزياره الكريمة دي متككرش تاني و انسي أن ليك صاحب اسمو جاسر ..

فادي بذهول:  هو في ايه ياجاسر عملت ايه

جاسر:  لاأن كرامة مراتي من كرامتي و اللي ميحترمهاش ، ملهوش مكان عندي ،، وانت انسان انتهازي ووصولي وكداب علشان كده بقولك برا بيتي وبرا البلد كلها .

خرج فادي مع منه و فور خرجوهم رمت الدبله في وجهه ومشيت .

عودة إلى القصر : 

أنهوا طعامهم وذهب جاسر بصحبة جابر للزريبة ليرى  داليا

جاسر : افتح الباب يا جابر

جابر:  أوامرك يا جاسر بيه

فتح جابر الباب خرجت داليا بعصبية وقالت : 

ماشي يا جابر ي ولد المركوب أن مركبتك حمارة بلمشقلب و حخلي العيال يجولو العبيط اه 

كل ده ولم تلاحظ و قوف جاسر فلما رفعت عينيها رأت  جاسر ا يقف ...


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close