رواية حين تقع في الحب البارت الثالث والاربعون والرابع والاربعون بقلم ندي على
![]() |
الثالث_والاربعون
احمد :بصراحه يا حضرت الرائد حالتها مش كويسه نهائي بتصرخ طول الوقت محتاجه علاج نفسي علشان عندها زي صدمه تقريباً
غسان رجع راسه لورا علي الكرسي :اسمع ياحضرت الظابط انا مش عاوزك تشغل نفسك بيها خالص ولا كأنك اللي ماسك القضيه تمام
احمد :اللي تأمر بيه يا فندم وطلع برا
غسان مسك الملف تاني بيقراء فيه فونه رن لقي نور
غسان :الو
نور بزعل:لو سمحت جيب لبن وانت راجع علشان عاصي وقفلت
غسان غمض عينه :اقفلي في وشي وانا ارجع اربيكي عادي وقفل فونه وكمل قرأت القضيه
……………….
عند نورهان
سكينه :اول*ع في نفسي واخلص منك
نورهان وهي ورا الكرسي مستخبية :يا سوسو اهدي انا عملت ايه لكل دا
سكينه قعدت علي الصالون بتعب:الساعه بقت 1 الضهر و الهانم لسه صاحيه طب جوزك مين قام عمله فطار وهو رايح الشغل
نورهان بتوتر:ا ا انا قومت وهو رايح الشغل عملت ليه فطار وشربنا الشاي بكل حب ونزل وبعدين دخلت نمت مش عرفه انتي متعصبه كدا ليه
سكينه بشك:والله يا نورهان لو جوزك اشتكي منك في يوم لكل مول*عه فيكي وانا عرفتك اهو
نورهان قربت منها بخوف وقعدت جنبها:ياسوسو انتي فهماني غلط دا عمر ميقدرش يتكلم حتي اقصدي علشان مش مقصره يعني
سكينه :المهم قومي يلا علشان تعملي غدا بدل الحلل جديده جوا كدا
نورهان بتوتر:يلا دا انا مفيش حد يعرف يعمل الاكل اللي بعمله
………………….
في منزل منير الالفي
نسمه قعده في الطربيزة اللي في المطبخ بتقشر التوم :عوزين نروح نشوف سوسو يا نور وحشاني اووي
نور وهي بتشيل بياض الحمه :والله وانا كمان خلاص اخر الاسبوع نروح ناخد نورهان ونروح ليها
عاصي دخل جري علي المطبخ :مااااامااااا ماااااماااااا
نور بخضه :في ايه يا عاصي القيامة قامت
عاصي بنهج :لاء لاء بس تعالي بسرعه نزلي العجلة بتاعتي علشان العب مع اسر سباق في السارع بسرعه
نور وهي بتمسح علي شعره :روح خلي اسر يجي ينزلها ليك يا روحي
عاصي بزهق:اوووف يعني انا مقلتش ليه قالي لاء
نور لبست طرحه وراحت وقفت في البلكونه :اسر اسر انت ولد اسر
اسر رفع وشه ليها:ايوا يا ماما في ايه
نور :تعالي نزل عجلة اخوك وخلي بالك منه
اسر :يووه كل ما اجي اروح مكان عاوز يجي عيل بارد
نور :اتصل با بابا يا اسر ايه رأيك
اسر بخوف:انا طالع اهو طالع
منير :في ايه صوتكم في الشارع ليه
نور :مفيش يا بابا كنت بنادي اسر ينزل عجلة عاصي
منير :طب ادخلي جوا علشان الحموله جايا مش ناقصين عريس جديد وعاصي يحلف عليكي
نور بضحك :حاضر دخله اهو ودخلت علي جوا
…………………….
في القسم
قاسم :يعني دلوقتي مين اللي سرق
وحده من اللي متهمين 1 :مش انا والله يا بيه
وحده تانيه 2 :كذابه انتي محدش يعرف مكان الدهب غيرك
وحده من المتهمين 1:ميكونش انتي ليه انتي بصالي في الشغله من يوم ما اتوظفت وحده غلويه
قاسم حط ايده علي دماغه :بااااااااس اسكتو انا بسأل مين فيكوا كان موجود في الفيلا لما الدهب اتسرق
الإتنين سكتو
قاسم رفع ايده وخبط المكتب :عسكري احبسم
العسكري :تمام يا فندم
قاسم قعد علي المكتب بتعب:الله يحر*قكم انا كان ايه اللي خلاني ادخل شرطه انا ناقص
………………………
في البحر عند عمر
عمر ماسك السيلكون بيتكلم فيه :اسمعو عوزين حمايه زياده علي سفن الالمانيه
عسكري :تمام يا حضرت القبطان
عمر :واجمع فريق البحث احنا مش في رحله وخدين السفن دي كلها ليه
عسكري :تحت امرك يا فندم
سعيد القبطان :ازيك ياقبطان
عمر :بخير انت اخبارك ايه
سعيد :الحمد الله المهم انا هنزل مكانك الرحله دي
عمر :والله انا مش عارف احضنك ولا اعمل ايه الرحله دي مكنتش نزله ليا من زور الحمد الله ان خلصت منها تسلم
سعيد :دا الواجب يا باشا
عمر :حبيبي والله استأذن انا بقي العشا هتأذن اهي
سعيد :الف سلامه ومشي عمر ركب عربيته ورجع بعد تعب كبير
………………….
في منزل الالفي
الجميع متجمع علي السفره
غسان :الماتش كان حكاية النهارده سمعت من الشباب في الشغل
قاسم :مسمعتوش ولا ايه
غسان :ملحقتش بس ادام الجماليه مش علي بعضها والصويت والفرح دا اذن مصر كسبت
منير :3/2 الحمد الله انا كنت قاعد علي القهوه هفرقع
نفين :بالله خلصونا من قصه الماتش وخلونا نعرف ناكل
اسر بدموع وهو ماسك الكراسه:ماما
نور بصت عليه :نعم يا حبيبي
اسر :مش عارف احل المسأله دي خالص ومش فاهم اي حاجه في الماده
نور :خلاص لما نطلع هذاكر معاك دلوقتي اعد كل
اسر مسح دموعه :تمام
غسان :انت بتعيط في ظابط بيعيط
نور بصت عليه ولكن احتلت بصمت
اسر :انا اسف يا بابا
نور :اشرب يا حبيبي الينسون دا
عاصي بصوت عالي:مليش دعوه انا عايز لبن
غسان :في ايه يا استاذ عاصي تشرب الموجود
عاصي بغضب:البن جوا بس محدش رضي يغليه
غسان :تعالي علي نفسك المره دي واشرب الينسون
عاصي مسك الكوباية وشربها بغضب
نسمه :نفسي مره وحده نفطر او نتغدا او نتعشا من غير درس الجغرفيا بتاع نور وعيلها
الجميع ضحك علي كلامها
منير :مين فيكو بقي اللي هيعمل الشاي
نسمه :نور تعبت النهارده هعمله انا
قاسم غمز ليها وهي اتكسفت وراحت علي المطبخ تعمل الشاي ونور بتلم السفره
…………….
عند عمر ونورهان
عمر دخل وحط المفاتيح علي البار وقلع الجاكت بتاعه بإهمال ودخل بتعب
عمر :نورهان نورهان ودخل علي المطبخ لما حس بخبط ورزع
عمر بصدمه :في ايه كان حر*يق كبير ولا اي
المطبخ تقريباً كل المواعين برا والدقيق مالي المكان ومتبهدل خالص
نورهان بصت لعمر بغضب:انت داخل بجزمه يا عمر
عمر بضحك :جزمه ايه انا لو طايل ادخل بالمطافي كنت دخلت
نور بعياط:مش عرفه اطبخ خالص حولت بس مش عرفه
عمر راح عندها ومسح الدقيق من علي شفايفها وباسها برقه :مش مشكله يا روحي اطبخ معاكي
نورهان مسحت دموعها :انت جي مش الشغل تعبان واكيد جعان
عمر بص لسقف :والله تعبان وجعان ونعسان بس اعمل ايه لما يكون بنتي مش عرفه تطبخ
نورهان بضحك:تساعدها
عمر :شوفي بقي يا حلوه انتي تغسلي كل الحاجات دي وانا هطبخ مكرونه بصوص الجبنا وبنيه تمام
نورهان :هو دا طبخ يا عمر
عمر برفع حاجب :مش تحمدي ربنا ان بعرف اعمل دول يلا اخلصي
نورهان بدأت في غسيل الاطباق وعمر بدأ في عمل الطعام مع مشاكساته ليها
………………….
في شقة نسمه
نسمه قعده وقاسم نايم علي وجلها في الصاله بيسمعوا فلم رعب
نسمه بخوف :قاسم اقلب
قاسم :استني يا نسمه هشوف الحته دي واقلب علطول
ايجة حته رعب جامد
نسمه صوتت وضربته بالم
قاسم حط ايده علي عينه بصدمه :………
تفتكرو ايه ردة فعل قاسم ؟
وايه اللي هيحصل بين نور وغسان؟
والمجنونه نورهان حياته هتفضل سعيده ولا لاء؟
ندي علي
#الرابع_والاربعون
نسمه بخوف :والله حركه لا اراديه آسفه
قاسم بزعيق وهو مغمض عينه :نسمه اخفي من قدامي دلوقتي
نسمه :بالله اسفه مش قصدي انا خوفت
قاسم بعصبيه :انا اعرف اللي بتخاف بتترمي في حضن الواحد مش ترزعة بالام علي سهوه
نسمه حركت ايدها علي رقابته بدلع :خلاص يا روحي والله اسفه
قاسم بتوتر:يابت بطلي الحركات دي
نسمه قربت من رقابته وباستها برقه :ابطل ليه يا عمري
قاسم بضعف حملها واتجة الي غرفتهم :استحملي ياروحي دلعك
………………
في شقة غسان
نور بعد ما نيمت الولاد بتعب دخلت علي غرفتها كان غسان بيعمل شغل علي الاب توب دخلت فتحت الدولاب وطلعت بجامه وراحت علي الحمام وغسان مش مركز معاها
نور بغيظ:طب اعتذر حتي وكملت باستفزاز لاء ازاي دا غسان الالفي اللي بيمشي كتايب مستحيل يعتذر
بعد فتره
نور وهي مغمضه عنيها وبتحسس علي الحيطه :فين الفوطه لاء يارب مكونش نستها برا غسلت وشها كويس وبصت يووووه وراحت وقفت عند الباب براحه
نور :لو سمحت
غسان برفع حاجب : لو سمحت نعم يا هانم في اوامر
نور بغيظ:نسيت الفوطه ممكن تجبها
غسان :اسف والله ورايا شغل ومش قايم بعد كدا خدي هدومك كمله
نور بدب برجلها في الارض :غسان بالله جيب الفوطه بعد اذنك
غسان قام واخد الفوطه وادها ليها ورجع مكانه
نور طلعت من الحمام لبسه بجامه سودا ستان وشعرها وراها وريحتها زي الورد
نور راحت وقفت قدام السرير اللي غسان قاعد في نصه علي الاب توب
غسان وهو باصص في الاب :يعني ترني عليا وانا في الشغل وتقومي قفله في وشي دا اسميه ايه
نور :اللي انت عوزه انت حر
غسان بغضب قفل لاب توب :والبوز دا من ايه بغد الشر
نور بدموع :بجد مش عارف من ايه اه صحيح انا اللي مسكت شعرك في الشارع كنت هقطعه في ايدي
غسان قام وقف قدامها وقرب منها جامد :وايه يعني لما اكسر راسك كمان
نور بصت ليه بطفوله :انا عوزه اروح عند ماما
غسان وهو بيمشي ايده علي جسد*ها بجرأه:واد اسمه استغل الفرصه صح
نور بكسوف :غسااان بطل وشيل ايدك من عليا
غسان بغرور :وان مشلتهاش
نور بثقه:هروح انام مع الولاد
غسان قرب من وشها :متقدريش يا مزه
نور :عوزه انام تعبت النهارده جامد وانت ماشاء الله شيل ايدك من ولادك خالص وعاصي لوحده عايز مربيه
غسان :الام مسؤله عند تربية الولاد ولو غي غلط منهم انتي اللي هتتعقبي قبلهم
نور بغيظ :غسااان ابعد خليني اتخمد
غسان بضحك اخدها في حضنه ونام
نور :غسان فكر في مرضوع زياره ماما تصبح علي خير وباست خده ونامت بسرعه
غسان بضحك :مش عارف مين اربي مين انتي ولا ولادك وحصنها اكتر ونام في سبات
………………….
في بيت عمر ونورهان
كانو نايمين علي سريهم في حضن بعض
نورهان :عمر
عمر :اممممم
نورهان :المكرونه بتعمل حموده
عمر بستغراب :حموده لاء دي خفيفه يعني
نورهان بقرف :عوزه ارجع مش عرفه ليه
عمر بنوم :ايوا زي السنه اللي فاتت علي دخلة العيد الكبير دور برد سليم
نورهان :صحيح انت هتوديني صلاة العيد
عمر :انا مكنتش عاوز اتكلم علشان متربطيش نورهان لسه اسبوعين عن العيد يا حببتي نامي علشان ترتاحي اوك
نورهان بدموع :لاء انا عوزه ارجع
عمر بزهق:قومي رجعي
نورهان :مش عرفه وانا قرفانه
عمر بص عليها :من ايه يا روحي ما انا واكل وعادي في ايه بقي
نورهان :يمكن علشان معرفتش اكل حلو
عمر بصدمه :نورهان انتي اكلتي طبقين مكرونه تقصدي تقلتي في الاكل
نورهان افتكرت كلام سكينه :اوعي يانورهان تحسسي عمر انك بتكلي كتير مش تاقصين فضايح
نورهان بتوتر:ايوا انا في العاده باكل نص طبق
عمر بضحك :ايوا يا حببتي انا عارف انا بفتري عليكي
نورهان حضنت عمر من بطنه ونامت وعمر شدد اكتر من حصنها ونام ايضاً
…………………….
في القسم
سلوي بضحك هستري :انا ممكن اقت*ل انا بحب غسان وهو كمان بيحبني وكملت بغضب بس المتخلفه نور مفكراه بيحبها وهو بيكذب عليها هو بيحبني انا وحده مريضه
العسكري الحارس :هي اللي مريضه امال انتي ايه مجنونه رسمي
احمد دخل بغضب:اشرف اسكت واطلع برا
سلوي بعياط :صدقني يا احمد انا مظلومه انا كنت متخضره انا مستحيل اضيع شرفي صدقني
احمد بحنان :اهدي اهدي مش احنا اصحاب وانا وعدتك لو فضلتي هاديه هطلعك من هنا
سلوي هزت راسها وابتسمت :حلو ان تلاقي حد رغم انه متأكد انك غلطان بس بهون عليك
احمد ابتسم بحزن وقال في نفسه :اوعدك هطلعك من هنا يا سلوي
احمد :المهم انتي عوزه تسمعي حاجه النهارده
سلوي قعدت علي الارض وهو قعد قصدها وفي الحديد فرق :لاء عوزاك تفضل هنا لحد ما نام بعدين تمشي
احمد ابتسم بحزن :تمام .
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا