حماتي جوزتني عيالها التلاته الحلقه الخامسه بقلم هويدا زغلول
![]() |
الحلقه الخامسه
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده عصام قالو
عصام
يارب تعدي علي خير أنا خايف من امك اوي
وحاسس أن هيحصل حاجه
ياسر
أنا غلطان أن اتفقت معاك قولتك شهر بس
وطلقها وسيب الباقي عليا أنا ، وفعلا كانو
متفقين أنهم هيجبوا واحد يعمل مأذون
وفعلا عدت علي خير وطلعنا شقتنا وعصام
قفل الباب وكنا وافقين في الصاله وقالي
عصام
هو انتي كنتي بتحبي محمد ليه اشمعنا
يعني الواد ده اللي زعلانه عليه
منال
أنا عندي سؤال هو انتو ليه مش بتحبوا خالتكم
ولا محمد مع انهم ناس كويسين والله
عصام
معرفش بس امي مش بتحبهم اسمعي أنا
اتفقت مع ياسر أن مش هتجوزك بس هاخدك
من البيت هنا وبعدين هقول لامي أن طلقك
برا وبعدها عيشي حياتك زي ما انتي عايزه
منال
معقول والله هتعمل كده طيب ازاي وانت
كتبت كتابك عليا
عصام
ده كان واحد صاحبي وعامل فيها مأذون
بس اوعي الكلام ده يروح لحد ، وانا فرحت
اوي وقولت ليه
منال
والله انا ما عارفه اشكرك ازاي انت. وياسر
علي اللي عملته معايا ده ، وهو جه جمبي وقالي
عصام
بصراحه انا عايز اطلع عند مراتي لأن زمانها عامله تعيط وأما بحب روحيه اوي ومش عايزها تكون
زعلانه
منال
روحلها وفرحها باللي عملته ده ، وهو قالي
عصام
لا مش هينفع حد يعرف خالص دلوقتي ولا روحيه مراتي حتي
منال
اكيد والله انت جدع اوي يا عصام ، وبعدها
طلع شقه روحيه وكانت قاعده في الصاله زعلانه
وهو فتح ودخل وهي اول لما شافته قالت
روحيه
اي ده معقول انت هنا يا عصام ازاي تسيب
عروستك وتيجي هنا ، وهو قرب منها وقالها
عصام
مهنش عليا تنامي الليله معيطه يا حبيبتي والله
أنا بحبك يا روحيه وعمري ما اقدر استغني عنك
روحيه
ربنا يخليك ليا يا عصام بس مش خايف
أن منال تقول لامك انك طلعت هنا
انهارده
عصام
هي اللي قالت ليا اطلع ليكي والله البت
دي مظلومه ب مشكلنا مع خالتي
روحيه
حاول تقف جنبها والنبي البت باين عليها
طيبه ، وبعدها دخلوا ناموا وتاني يوم
روحيه كانت في المطبخ عند حماتي وعامله تغني ودخلت عليها توحه وقالت ليها
توحه
اي يا ده وليه انتي عامله تغني ده انا قولت
هقوم القيكي ميته من العياط القيكي
عامله تغني
روحيه
صباح الخير يا سلفتي اه لازم اغني مش جوزي
حبيبي نازل يفطر لازم اغني وانا بحضر
ليه الفطار
توحه
لا انتي مكنتيش كده امبارح
اللي حصل اكيد في أن في الموضوع
روحيه
أنا رايحه اشوف حماتي خليكي في حالك يا توحه
ماشي وبعدها هي خرجت ودخلت بنت توحه الصغيره وقاله لامها
البت
الحقي يا ماما ووشوشتها في ودنها وبعدها
خرجت توحه وكلنا كنا قاعدين بناكل وتوحه قالت
توحه
الا قولي يا عصام هو انت كنت بابت
في شقتك ليه مش المفروض انك تكون
عندك عروستك ، وكلنا اتفجانا و حماتي قالت
حماتي
كنت بتعمل اي في شقتك يا عصام
مش المفروض انك كنت في شقه منال
، وبعدها ياسر قال
ياسر
هو فيه اي يا امي مهي دي برضه شقته وبعدها
بص ل توحه وقالها وانتي مالك انتي وبعدين
هو انتي عرفتي منين ، والام قالت
حماتي
بس انت مش عايزه اسمع صوتك اتكلم يا عصام
فيه اي كنت في شقتك بتعمل اي
عصام
ابدا يا امي أنا كنت بايت في شقه منال بس
مكنتش واخد هدوم امبارح وبص
ل روحيه وقالها
روحيه
وانتي بقي لما شوفتني وانا داخل مش صبرتي
ليه تشوفني وانا خارج ومعايا هدوم ، وبعدها
ياسر اتعصب عليها وقالت
ياسر
علشان تعمل مشاكل هي اصلا بتحب
المشاكل يلا بينا علي شقتنا ، واخدها
وطلع واحنا فضلنا قاعدين وحماتي قالت
حماتي
مش خالص فطرنا يلا اطلع شقتك انت ومراتك
يا عصام وطلعت أنا وعصام الشقه
وبعدها حماتي قالت ل روحيه
حماتي
أنا عايزه اعرف بالظبط جوزك كان بيعمل اي
عندك انا مش مصدقه موضوع الهدوم ده
، وروحيه قالت ليها
روحيه
برحتك يا حماتي اللي تشوفي انتي حره
ابنك مش كداب والكلام اللي قالو ليكي
هو الحقيقه
حماتي
مش مرتاحه ليكي يا روحيه وحاسه أن فيه
حاجه بس برضه منال هتخلف من عصام
وبكره تشوفي ، وروحيه قامت وقالت ليها
روحيه
انتي اي مافيش فايده فيكي مش مهم سعاده
عيالك المهم انتي وبس اسمعي يا حماتي
أنا مش هقبل انك تعملي معايا حاجه تاني
ولقيت حماتي طلعت موبيلها ورنت علي
عصام وقالت
حماتي
انزلي بسرعه لما اشوف اخرتها مع مراتك
دي ، وصوتها كان عالي اوي وكلنا نزلنا
وهي قالت
حماتي
طلق روحيه يا عصام ملهاش قاعد
في البيت هنا تاني ، وياسر قرب منها وقال
ياسر
اي كلامك ده ازاي يعني يا امي لا أنا مش
موافق علي الكلام ده
حماتي
وانا قولت اللي عندي طلقها يا اما تاخدها
وتمشي من هنا البيت ده كله ب اسمي
واللي مش عجبه يمشي ، وفي الوقت ده عصام
قال
عصام
انتي طالق يا ........