أخر الاخبار

رواية سدره البارت الثامن عشر حتي البارت الثالث والعشرون بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله

 رواية سدره البارت الثامن عشر حتي البارت الثالث والعشرون بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله 

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️

رواية سدره الفصل الثامن عشر حتي البارت الثالث والعشرون بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله 


رواية سدره البارت الثامن عشر حتي البارت الثالث والعشرون بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله 

١٨،١٩،٢٠،٢١،٢٢،٢٣

سدرة 18

بقلم

نعمه شرابي

 بكت سدرة فضمها ماجد الية وامسك وجهها ومسح دموعها بانامله مش عاوز اشوف دموع في عيونك تاني فاهمة طول ما انا عايش انا ان كنت اتكلمت عن فارس ده عشان تفضل ذكراه الحلوة بينا وبعدين يلا نعمل الغدا تعرفي ت تعملي الرز ولا ناكل بعيش سدرة..هو اية ده هتاكلنا اية ماجد.سمك هقيد الشواية والسمك هتبله واشوية وانت اعملي سلطة ورز يلا واقفة لية وبعدين من هنا ورايح انسي ماجد الحنين ده العاملة هتبقي ميري قدام عمار واعددنا الغداء واكلنا وسط مرح وكلام ماجد عند امي وابي كانت أمي قلقة فهي لم تصرح لي عن كلام عمار لها عندما ذهبت الي البيت كي تنقل ملابسي إلي شقة ماجد فقد قال لها عمار ..نعم اية جابك هنا بنتك عندكم زينب .بنتي مع جوزها في اسكندرية وإنا جاية انقل حاجتها لشقة جوزها عمار انتي بتلعبي بالنار انت وبنتك اللي بسم الله قدمها قدم الخير اتجوزت اتنين في اسبوع وويعالم قدمها هيجلب علينا اية تاني زينب.مش قدم بنتي يا عمار ده غل مدفون من سنين وانت مش قادر تتحكم في نفسك وترجع عنه عمار..زينب الزمي حدودك وشوفي انت راحة فين وابعدى عن الغل ليحرقك انت وبنتك يازينب زينب.تهديد ده يا عمار باشا ولا اية عمار.احسبية زى ما انتي عاوزة يا قطة لسة قطة وبتخربشي يازينب فاكرة يا قطة ولا نسيتي زينب وتحاول أن تستدرج عمار بالكلام وده برده كلام يتنسي يا عمار اتمني انك تعرف ان زينب زمان غير دلوقت زينب زمان كانت ضعيفة إنما زينب دلوقت هتاكل اي حد يقرب منها او من بنتها بسنانها فاهم ياعمار بسنانها عمار.بخبث فاكر ياباشمهندسة زوزو مع ايقاف التنفيذ ولا نقول سوابق وضحك ضحكه شيطانية وتركها ومشي وظلت امي في نار  قلق دائم ولكنها اخبرت ماجد بكل ما حدث 

وانتهت نزهتي انا وماجد وعند رجوعنا الي الشالية ماجد. سدرة اعملي حسابك هنرتاح شوية وهنتعشي بره. جمال بية عازمنا ع العشا ومصمم سدرة روح انت بلاش انا عاوزة انام ماجد نامي ميعادنا ع تسعة باليل لسة قدامك اربع ساعات تهدى الدنيا وتبنيها فيهم سدرة. يا سلام طيب خلاص انا داخله انام ماجد بصوت حاد  تعالي هنا سدرة وقد شعرت بالخوف منه فهو اصبح هادى الطبع نعم ماجد خديني انام معاكي واظبطي المنبة علي سبعة ونص نقوم نلبس ونروح له سدرة. انت خوفتني منك ماجد..لازم أتعامل معاكي بشدة وحزم من هنا ورايح عشان عمار ما يحسس بشئ طول ما احنا قدامه هزعق واعلي صوتي وانت تخافي وتزومي تتمردى علي اسلوبي معاكي فاهمة سدرة.بنظرة غيظ  تكلمت بشدةآه فاهمة شكلي مش هنام النهاردة  ماجد.احبك وانت شديد وحمش يلا انا كمان هلكان وهنام وقامت سدرة من نومها واخدت شاور ولبست بنطال واسع لونه ازرق غامق وعلية بلوزة لونها بينك فاتح وحجاب من اللونين ذهبت إلى ماجد ماجد دكتور ماجد كان ماجد احس بها ولم يقم من فراشه اراد ان يعرف ما ستقول له عندما تقظه من نومه امسك يدها وجذبها الية حتي وقعت فوق صدره امسك وجنتيها وقال دكتور ماجد تاني يا سدرة يبقي ننفذ العقاب يا حلوه سدرة عقاب عقاب اية يلا هنتاخر علي صاحبك واسفة وحبك علية واجل العقاب ان غلطت مرة تانية اجمعهم مع بعض يا ماجد باشا كدا مرضي نظر بعينها فتململت سدرة وحاولت القيام ولكن كان يحاوطها بيديه ماجد.انا كدا مرتاح وبطلي فرك سدرة..مش هتروح لصاحبك.ماجد.وهو حديلاقي فرصة زى دى ويقوم من مكانه نظر إلي عينها وشفتيها وخجلت سدرة وانزلت عينها عنه رفع ماجد وجهها تاني مرة متبعديش عنيكي الحلوة دي عني واقترب اكثر والتهم شفتيها بقبله طويلة لم يفرقهم سوى رنين الهاتف سدرة دى ماما.ماجد هي كل مرة كدا دى مش بتحب الخير لبنتها ردت سدرة وهي تضحك علي كلام ماجد هو ده بقا الخير تكلمت مع امها التي اطمأنت عليها وعلي ولاءواخواتها ووالدها وفي نفس الوقت كان ماجد قد ارتدى ملابسة عبارة عن بدله من اللون الكحلي مع قميص موف فاتح من دون كرفت ووقف يمشط شعره بالمراة وهو ينظر علي سدرة التي لم تنزل عينها من علية وهي تتكلم بالهاتف ماجد حلو وامور والبنات هتموت علية مش كدا سدرة.هه ايه ماجد بقولك انا واد حلو وامور يلا ولا لسة اخذت حقيبتها وقالت يلا بينا ركبت بجواره السيارة وادار المسجل علي اغنية لام كلثوم  اغدا القاك

أغداً ألقاك يا خوف فؤادي من غدِ

يالشوقي و إحتراقي فى إنتظار الموعد

آه كم أخشى غدي هذا وأرجوه إقترابا

كنت أستدنيه لكن هبته لما أنابَ

وأهلت فرحة القرب به حين استجابا

هكذا أحتمل العمر نعيماً وعذابا

مهجة حرة و قلباً مسه الشوق فذابا.. 💜

سدرة.الله اول مرة اسمع الاغنية دى جميله بجد ماجد .انت اجمل يا سدرتي الجميلة.وامسك يدها وقبلها بصي يا ستي انا جمال عازمنا ع العشا انا وأنت مش تركزى معاه جمال دة رائد شرطة صديقي من زمن وطبعا شغلته مسيطرة علية ان سالك في حاجة ردى ومش تخافي ولا تاخدى الاسئلة انه موجه ليكي اتهام محدش بعرفة واما نوصل هتعرفي كل حاجة بالموضوع اكتفيت بالصمت كل لية هيسالني انا


سدرة 19

بقلم

نعمه شرابي

ماجد انت اجمل يا سدرتي الجميلة.وامسك يدها وقبلها بصي يا ستي انا جمال عازمنا ع العشا انا وأنت مش تركزى معاه جمال دة رائد شرطة صديقي من زمن وطبعا شغلته مسيطرة علية ان سالك في حاجة ردى ومش تخافي ولا تاخدى الاسئلة انه موجه ليكي اتهام محدش بعرفة واما نوصل هتعرفي كل حاجة بالموضوع اكتفيت بالصمت طب لية هيسالني انا ممكن يكون شاكك في حاجة وهيتاكد منها يوه مش عارفه بقا ماجد سدرتي بتفكرى في اية مش تخافي انا معاكي هى مجرد شويةاسئلة هتجاوبي عليها لان كان المفروض انك تروحي القسم الشرطة كشاهدة ياخدوا اقوالها سدرة.وقد وضعت يدها علي قلبها تعبت يا فارس والله تعبت هفتكر اليوم ده تاني حرام والله انا بتعذب منك لله يا فاروق ضيعت احلام سنين عدت في لحظة طمع وحشه منك ومن عمه ماجد ودى مهمتنا حبيبتي عشان تقف في وش كل ظالم ونرجع لفارس حقه حاسس بيكي حبيبتي يلا وصلنا وقبل يدها ونظر في عيونها سدرة طول ما انا معاكي اعرفي انك تملكي الدنيا وما فيها من قوة انا بحبك واتعديت الكلمه دى بمراحل وصلت للعشق ياسدرة واعلي مراحل العشق مقدرش اقولها لانها مخصصه لرب الكون هي العبادة يا سدرتي خجلت سدرة وامسكت مقبض باب السيارةيلا هنتاخر علي صاحبك ماجد..يلا يا تعباني وترجلا من السيارة متوجهين للمطعم مساء الخير جمال جمال باشا منور اهلا اهلا حبيبي  وصديق عمري فارس باشا تعجبت سدرة للقول جمال فارس باشا و نظر ماجد الي سدرة وتبسمت عيناه فرحا فهو كان يخفي عليها ان اسمه فارس في جميع اعماله ما عدا الكلية يعرف ب ماجد الرشيدى فماجد ذو شخصية قوية وكتومة وقليل من يعلم اسمه الحقيقي فهو فارس الرشيدى سدرة فارس الزاى حضرتك ده دكتور ماجد انت غلطان في الاسم جمال اقعدى يا مدام سدرة واحنا هنفهمك كل شيئ اولا نخلص اللي جاين عشانه وبعد كدا هتظهر لك الحقايق كامله انا بناء علي طلب دكتور فارس أو ماجد زى ما انت تعرفي تاجيل التحقيق لحد ما نفسيتك تتعدل والمفروض تشرفينا في القسم ناخد اقوالك لكن فارس طلب مني اجى هنا بعيد عن البلد هنفتح دلوقت التحقيق علي ما العشا يجهز ومحتاج تكوني جاهزة لكل الاسئله سدرة ماشي جاهزه حضرتك اتفضل جمال سال سدرة واخذ اقوالها وكانت متوترة ودت علي جميع أسئلته وامسك فارس يدها وكان يبسها الامان من وقت لآخر حتي بكت بصوت قهر عندما تذكرت وصية فارس وموته منه لله مش عارفة عاوز مني اية اخذها فارس بين احصانه اهدى يا سدرة اهدى عشان خاطرى كفاية كدا يا جمال جمال كفاية اصلا كدا خلصت بس للاسف اول ما ترجعوا لازم تيجوا  الي قسم الشرطة لان عمار اتهم سدرة انها متفقة مع فاروق هى ومدام زينب بقتل فارس ابن اخوك وحققنا مع مدام زينب واثبتت انها لا تعرف فاروق من الأساس وانها لا دخل لها بقتل فارس بس طالما هو اشار الي مدام سدرة بالاتهام فلازم يتم استجوابها رسمي يا فارس باشا وأنت عارف احنا مش فوق القانون وانا عني يا مدام فانا جيت هنا من اجل ان نضع خطة للوقوع ب عمار وفاروق وأتى العشاء وتناولوا الطعام وقال فارس جمال يلا نقعد ع البحر ونشوف انت هتعمل اية عشان اعصاب سدرة متوترة نخرجها من المود ده شوية جمال يلا يا صاحبي تحت امرك وامر مدام سدرة وذهبوا الي الشاطئ ووضع جمال خطته التي ستقوم سدرة بتنفيذها واستاذن جمال بالذهاب وظل فارس وسدرة علي الشاطئ رن هاتف فارس ورد ايوه السلام عليكم عمار وعليكم اية مش ناوى تنزل بقا عشان نشوف مصلحتنا وشغلنا فارس الشغل شغال يا عمار وانا شيكت علي كل حاجة وانا هنا ناقص اية تاني عمار في ورق عايز امضة حضرتك علية لان شحنه العلاج المستورد في المينا عايزين نجبها انت عارف سوء التخزين فارس حاضر يا عمار انا هنا جمي المينا هروح اخلصها وابنتها علي الشركة حاجة تانية عمار انت لية مانزلتش في شقتنا في اسكندرية تبسم فارس وقد ايقن انه يبحث عنه لغرض حبس سدرة فارس لاء حبيت اكون مع الوفد في نفس الاوتيل اللي هما فية عمار اوتيل اية لو حبيت اجيلك استلم الشحنه فارس.عمار كلها بكرة والشحنه تكون عندك انا فين وانت فين ده ملوش لزوم انا في شغل تبع الجامعة ودى اسرار عمل سلام يا ابو علي واغلق فارس الخط دون أن ينتظر رد عمار سدرةمصمم يعرف انا فين عشان يبعت يتم القبض عليه صح فارس صح بس هو مش عارف انا بنخطط لاية هو دلوقت ورقه كله يعتبر مكشوف لنا وهو مش عارف احنا بقا هنلعب من وراه بس محتاج منك تقوى اكتر من كدا عايز سدرة قوية مش ضعيفة واحنا زى ما جمال قال هنفذ وعاوز وحده من دى تبسمت سدرة لان فارس وضع يده علي شفتاها وقالت مع الوقت يا فارس ضحك وقال اول مرة حد يقولي فارس غير زمايلي في الدراسة سدرة طب الزاى مش المفروض يكون اسمك في الجامعة فارس الرشيدي فارس آه بس مدير الجامعة في اول دخولي الكلية بحكم انه كان خالي والكل هنا بيقولي ماجد وهو كمان فزمايلي والكل قال ماجد سدرة طيب يلا نروح اصلي حاسة ببرد فارس يلا يا عمرى وعندزينب


سدرة 20

بقلم

نعمه شرابي

وعند زينب مش قلت لك يا شحاته تعبان ونابه ازرق عاوز يلفق القضيه لي انا وبنتي علي فكرة عمار ده مش سهل يا ترى مخبي لك اية يا بنتي شحاته اهدى يا ام سدرة وربنا هيحل كل حاجة وانا واثق في دكتور ماجد انه هيكون سند لبنتك بعون الله سجى ماما ولاء مجتش النهاردة وبرن عليها قالت عمها مش راضي يطلعها زينب. الله يحرقه بدأ ينكد ع البت اليتيمة ياعينى شحاته مش تقلقي انا هروح اجيبها زينب انت يا شحاتة مش خايف البني ادم ده يزعلك او يجرحك شحاتة ياما اتحملت منه زمان هدور علي اية تاني كله عشان الغلبانه اللي من غله وناره خلص علي اهلها يلا انا ماشي هتعوزى حاجة زينب سامحني يا شحاتة انت عارف ان كل كلمه كنت بطلعها كانت من غير قصد شحاتة انا بحبك يا زينب وأنت مراتي وأم بناتي ربنا يخليك لي يا رب وميحمنيش منك ولا من بناتي ذهب شحاتة الي بيت عمار اذنت له والدت عمار بالدخول وجلس معها تشرب اية يا استاذ شحاتة شحاتة ولا حاجة انا جاى اخد ولاء مجتش وجاي الدهانات عارفه زينب اتعلقت بها والبنات كمان والدة عمار وماله ياولاء ياولاء ولاء نعم يا تيته يلا يا بنتي عشان تروحي مع الاستاذ شحاتة عمار بصوت عالي تروح فين يا حجة انا قلت البيت ده هي مش هتدخله تاني الناس دى السبب في موت اخوها وانا هاخد حق ابن اخويا منهم والدة عمار طيب يا عمار انت بتتهمهم بناء عن اية سيب البت تروح ونتكلم انا وانت بعدين عمار انا قلت مفيش مرواح انت بتكسري كلامى يا حجة والدته عمار انا هنا الوصية ع بنت ابني واعرف مصلحتها وان اللي اتحكم في حباتها لم الدور يا ابن جوزى يلا يا استاذ شحاتة ولاء معاك ووقت ما هي تزهق منكم هاتها يا ابني اخذها شحاتة واخذت كتبها وملابسها ومشت عمار كان يخرج نار من وشه ماشي يا امي بتنصري العالم دى علينا امه عالم اية وكلام فارغ اية اللي انت عمال تقوله انت ناسي ان سدرة دلوقت مرات اخوك وان كلامك وعمايلك دى تزعل ماجد منك انا معتش عندى غيركم ومها حرام عليك قلبي معدش وتحمل فراق وسيب البت محتاجة تفك عادت وحيدة ومرات اخوك التانية بعده ابنها عنا بسبب اسلوبك معاها انا مش عارفه انت لية كدا دول اخواتك وسابته ودخلت وظل عمار يتوعد لزينب وصل شحاتة وفرحوا حميعا بعودة ولاء لهم وفي غرفة البنات جلسوا جميعا مع بعض جني وكانت اكبر منهم مش فاهمه عمك ده عايز اية اعوذ بالله بني آدم مستفذ سجي الهي ينشك البعيد ولاء امين وانطلقوا جميعا بالضحك ولاء يلا نكلم سدرة.جني يلا رن هاتف سدرة وهي كنت تغير ملابسها وفارس بالمطبخ سدرة فارس لو سمحت شوف مين علي ما غير لم يرد عليها ولم يسمعها خرجت تحضر الفون وهي بقميص شفاف وبحثت بعينها علية لم تجده تنهدت وقالت الحمد لله ردت ونسيت انها بالقميص وفي الصاله توجة فارس اليها ووقف مزهول مما رائ رائ امامه امراءة تتفجر انوثة بلع ريقة الله انت حلوه اوي وفي ذالك الوقت لم تنتبه سدرة له وانشغلت بكلامها مع البنات جلس فارس بجوارها وحاوط كتها بيده واخذ يشم رائحة شعرها ويمشي يده علي زراعها العارى وضع وجه في رقبتها فشعرت بانفاسه الساخنه علي رقبتها تلجمت عن الكلام ونظرت للهاتف هكلمكوا الصبح يا بنات اصل كنت برة ولية داخلة وأغلقت الخط وهي بين يدى فارس الذي تمادى في ما يفعله أخذ يقبلها برقبتها وبوجهها ونزل الي فوق صدرها هنا سدرة شهقف فارس انت بتعمل اية رد وهو في عالم اخر هكون بعمل اية بناخد علي بعض يا قمر ياسكر واراحها علي كنبه الانترية واعتلها وهو لا يفصل قبله عنها سدرة فارس ارجوك انت وعدتني فارس وانا عند وعدى  بس سبيني وعيشي معايا اللحظة عشان خاطرى مش هعمل اكتر من اللي بعمله وظل هكذا لفترة بعده دخل فارس اخذ حمام وهي مصدومه من ما فعله ولكنها حمدت ربها انه لم يتمادى وظل عند وعده لها خرج هو وهي توجهت الي الحمام فارس.مش محتاجةمساعدة ياروحي غسيل ايد غسيل رجل انا تحت امرك سدرة معرفش انك كدا فارس كدا اللي هو الزاى يا عمرى سدرة قليل الادب وجرت ع الحمام فارس أنا ياسدرة طيب انا تطلعي هتعرفي انا قليل الادب ولا لاء واستمر الاسبوع بين فارس وحبه لها وهي ومقاومتها له وقرر فارس العوده الي البلد للوقوف في وجه عمار وصلوا الي شقة فارس بالمقطم وهناك اتصل فارس بالرائد جمال واخبره انهم سيكونوا في البلد في الصباح واتصل ايضا بزينب وعرفها انهم سيمرون عليها قبل الذهاب الي البيت وبعدها اخذها فارس كي تري هذه الشقة فارس تعرفي يا سدرتي ان الشقة دى بفرض فيها بقالي سنتين من اول ما شفتك وكل حته كنت بشتريها شوفتك فيها سدرة بجد يا فارس فارس اه بجد يا عمر فارس انا عارف ان جواكي مشاعر وخليفة تطلعيها وانا هانت ومش هطلب منك حاجة بس غير ده وشاور علي قلبها عيزة ينبض لي بس انا لوحدى انت متعرفيش انا بحبك قد اية ويعشق التراب اللي انتي بتمشي علية ومحتاج انك مش تكتمى مشاعرك جواك اى حاجه حاسة بيها قوليها اتكلمي معايا اكنك بتكلمي نفسك سدرة


سدرة 21

بقلم

نعمه شرابي

اتكلمي معايا اكنك بتكلمي نفسك سدرة حاضر يا فارس فارس أنا شايف انك اسمي عجبك لاء يا ستي اندهيني بماجد ملاحظ انك من وقت ما عرفتي واخدتي علية سدرة لا بتسامه خلاص بلاها فارس وبلاها ماجد دكتور احسن ماجد بتعندى معايا طب تعالي هنا واخذ يجرى وراءها وامسكها تعالي دى بقا أوضة النوم انا اول مره ادخلها من يوم ما فرشتها وانا بنام في الأوضة الصغيرة دخلتها معه وكانت جميله جدا بالون الدهبي والدهان اصفر كناري مع اللون العاجى سدرة لية اللونين دول مش لايقين مع بعض ماجد مين قالك  اللونين دول بيدخلوا راحة نفسية للعين وبعدين جميله اهى عاملها عشان الوان هادية مش صارخة وعشان راحة مراتي حبيبتي مش تتعصب علية وتحدفني بفازة سدرة طيب انا جعانه من ساعة ما جينا مش فطرنا حتي ماجد يلا تعالي نفطر برة ونتغدى بره كمان سدرة طب ممكن اعزم نورا ع الفطار معانا ماجد اعزميها بس مش كنت عايز حد يعرف بوصلنا مع اني متاكد ان عمار عرف اننا هنا وواثق انه بيخطط اول ما تدخلي البيت يقبضوا عليكى سدرة طيب طالما واثق يبقي عزومه نورا تمويه له اننا علي طبيعيتنا ماجد ماشي رني عليها تقبلنا في نادى... سدرة حاضر وكلمت نورا ونزل ماجدو سدرة الي النادى ورن علي سكيرترته املي لها ماستقوم به قبل الذهاب الي شركته ورن علي والدته وتكلم معها وعرفها انه بشقته في المقطم يستريح من السفر وسيكون عندها صباحا اغلق معها ورن هاتفه وكان عمار ماجد عمار باشا انا في القاهرة هفطر وانزل الشركة وبكرة الصبح هكون عندك عمار والصبح لية من بعد المسافة مالك يا ابني انت حبيت تبقي برة البيت ماجد لاء انا قولت اخلص شغلي هنا بالمرة واقعد معاكم يومين قبل الدراسة ما تبدا عمار بضحكة خبيثة تنور يا حبيبي انت ومراتك ماجد تسلم يا غالي في رعاية الله واغلق الخط سدرة.كدا عرف اننا هنا رسمى ماجد اه بصي انا هفطر معاكم واسيبكم مع بعض واروح انا الشركة اخلص الورق والوصلات اللي عايزو تتمضي وارجع نتغدى ماشي سدرة ماشي اتت نورا وخرج ماجد لاحضرها فهى ليست عضوة به وتناولوا الفطار وذهب ماجد الي شركته وظلت نورا وسدرة نورا احكيلي بقا من يوم ما سيبتك يوم الفرح تنهدت سدرة ودمعت عيناها لية بتفكريني انت مش عرفتي كل حاجة نورا عرفت العناوين عاوزه الشرح يا سوسو ضكت سدرة وقالت بصي يا ستي نورا ابص فين طيب سدرة وبعدين معاكي هنقضيها ضحك ولا اتكلم نورا لاء لاء اتكلمي يا تعبه قلبي سدرة قصت لنورا كل شيء حدث من وقت الحادث الي ان ذهبت الي النادى نورا ياه كل ده ربنا ينتقم منه ده مش حب ده لو كان بيحب زوزو فعلا كان عمل زى دكتور ماجد ما عمل انسحب واتمني السعادة لكم لكن ده تعبان كبير المهم انا شايفة ان العاشق الولهان نظراته كلها عشق مش حب بس وبيحبك أوي أوي يا سدرة طيب وأنت سدرة مش عارفه والله يا نورا اما بيقرب مني بحس مش عاوزة يمشي واما بيغيب بحس ان ناقصنى حاجة وهو الصراحة بحس بحبه بس مش قادرة اتجاوب معاه خايفة اكون بخون فارس نورا تخوني تخوني اية ياهبله انت انت ناسية ان فارس من وقت ما مات الله يرحمه بقي محرم عليكي وبعدين تعالي هنا متنسيش ان ماجد جوزك وله حقوق عليكي واحمدى ربنا انه بيحبك وبعشقك وصابر عليكي لحد دلوقتي فوقي يا سدرة وعيشي حياتك الحي ابقي من الميت وحق فارس ماجد وعدك يجيبه وماجد راجل ويعتمد علية خليكي في ضهره حبيبتي اوعي تتخلي عنه واعطيه ريق حلو يا بايخة وبطلي القفشة اللي انت عايشاها معاه دي سدرة انت شايفة كدا يا نورا نورا اه يا اختي شايفة انه هيموت عليكي وعلى الرغم انك حلاله سدرة اللي عاوزه ربنا هيكون اسكتي ماجد جاي هناك ماجد مساء الخير اتاخرت عليكم سدرة لا ابدا الكلام والوقت اخدنا نورا استأذن انا بقا ماجد علي فين انا طلبت الغدا جاي سدرة اقعدى لسة بدرى وبعدين النهارده الاربع سعاد عامله بطاطس ماجد سعاد مين انطلقوا بالضحك سدرة دى ام نورا ماجد آه ربنا يسعدكم تناولوا الغداء وذهبوا الي الشقة ماجد انا هنام ساعة وانزل عندى شغل حابة تنامي تعالي نجرب السرير جديد ولو مش حابه انت حرة تبسمت سدرة حابة أنام ومش تصحيني لو هتخرج ناموا وبعد ساعة ونصف ذهب ماجد الي شركته وبعدما ذهب صحت سدرة علي صوت دق جامد علي الباب قامت لترى من بالباب ارتدت اسدالها وفتحت انت سدرة شحاتة سدرة ايو حضرتك مين انا الرائد ايهاب ومطلوب القبض عليكي لقتل فارس مجدي الرشيدى اتفضلي معانا سدرة حاضر ممكن ابدل هدومى واكون معاكم الضابط اتفضلي بدلت ملابسها ورنت علي ماجد فلم يرد تركت له رساله بانه تم القبض عليها وانها ذاهبة مع الضابط وخرجت من العمارة ولكن فوجئت بوجود عمار يقف بعيدا عن العمارة كانت تمسك الهاتف في جيب درسها فتحت الهاتف دون أن يراها احد وقامت برفعه قليلا وصورت ركوبها البوكس ووقوف عمار فيديو فقد شعرت بالخوف وحاولت ارسال الفديو لماجد وبالفعل ارسلته وتوجهت السيارة الي القسم ومشي ورائهم عمار


سدرة 22

بقلم

نعمه شرابي

حاولت ارسال الفديو لماجد وبالفعل ارسلته وتوجهت السيارة الي القسم ومشي ورائهم عمار وصلت سدرة الي قسم الشرطة وادخلها الضابط الي الحجز دخل عمار غرفة الضابط عمار إيهاب باشا شاكرين افضالك كانت هربانه واول ما عرفت طريقها قلت اخبرك الرائد إيهاب بس انا اللي سمعته أن هي تبقي مرات اخوك دكتور ماجد وفي هذه اللحظه دخل ماجد الذي جن جنونه وركب سيارته متوجهه الي قسم الشرطة ايوة مراتي يا سيادة الرائد وهي شاهدة مش متهمه عمار لاء شريكة فاروق هي اللي حرضتت فاروق علي قتل فارس ماجد عروسة هتقتل جوزها اللي هي بتحبه ليلة دخلتها لية اه قولي لييية اثبت يا حضرة الضابط الكلام ده عندك ان فاروق ميعرفش سدرة من اصله واول مرة تشوفة يوم ما قتل فارس وفارس اعترف ع القاتل والاعتراف ده كان قدام سدرة واتنين دكاترة موجودين وهما بنفسهم هطلبوا الشهادة ومراتي لازم تخرج دلوقت حالا لانها ادلت بشهاتها قدام جمال باشا وهنا دخل جمال ممكن يا ايهاب بيه تقولي مدام سدرة محبوسه لية ايهاب بناء علي بلاغ مقدمه عمار الرشيدي ياباشا جمال وأي حد يقدم بلاغ نروح نقبض علية من غير ما نتحرى عنه اتفضل ده استجواب مدام سدرة وانا الضابط اللي ماسك القضية ياعسكرى هات مدام سدرة من الحجز معززة مكرمه عمار بس انا بتهمها بالقتل جمال وده شغلنا يا عمار بية واثناء التحقيق مع فاروق اعترف ان اتقدم لسدرة بناء عن طلب والدته ومكنش شافها ولا يعرفها غير يوم الفرح ودلوقتي حالا قدامك وقدام الموجودين هتم المواجهة ورن الجرس هات فاروق م الحجز يابني اتت سدرة واول ما رأت ماجد ارتمت بين احضانه تبكي ماجد اهدى حبيبتي كل شئ هيتصلح يظهر اني غلطت لما اجلت التحقيق  عمار وهو ينظر لها كلتي عقله هو كمان استاذن جمال سدرة ان تهدأ وطلب ان تمضي معه ادخلها وراء البرفان الموجود ومعها اربع بنات من نفس سنها وفهم سدرة ان تقف وتتمالك نفسها دخل فاروق وتكلم معه جمال فاروق انت عارف انت هنا لية فاروق لاء يا باشا جمال سدرة هربت يا سيدى واحنا اختلفنا هى مين في البنات دول انت شوفت سدرة قبل كدا او تعرفها فاروق اه مره وهى في الثانوى من خمس سنين ومرة يوم الفرح علي نور العربية وفارس بيرجعها العربية جمال يعني لو شوفتها دلوقت تعرفها من بين البنات فاروق اه طبعا سعدتك أمر جمال إيهاب بإحضار اول عرض ولم يتعرف فاروق علي احد وثاني عرض وثالث عرض جمال فين سدرة فاروق مش فيهم يا باشا جمال بابتسامة نصر مدام سدرة ممكن تتفضلي خرجت سدرة من اول عرض فاروق بس مش دى سدرة اللي فارس اتجوزها عمار في سره الله يخرب بيتك هديت اللي انا عملته جمال اكتب يابني تم قفل المحضر في ساعته وتاريخ وتم تبرئة السيدة سدرة من ما هو منسوب اليها أمضي هنا يا مدام سدرة ماجد لو سمحت يا سيادة الرائد انا عاوز اقدم بلاغ رد اعتبار وشكوة كيدية في الاستاذ عمار الرشيدى بإسم سدرة شحاتة نظر عمار لماجد نظرة غل وقال حصلت يا ماجد تشتكي اخوك عشان وحده مش من مستوانا دى آخرة تربيتي فيك ماجد يلا يا سدرة وحاوط كتفها بيده واليد الأخرى تمسح دموعها وذهبوا الي سيارة ماجد رن هاتف ماجد ألو خير يا جمال باشا جمال انت بدأت الحرب بدرى انا هبعت لك هدية لمدام سدرة وياريت تقولها دى إعتذار من إيهاب علي اللي حصل ولو تكرمت انها تقبلها ومش تخلعها إيهاب جايلك يدهالها بنفسةرفع جمال عينه الي إيهاب اظن عرفت القضية ماشية الزاى لو تكرمت خد العلبة دى اديها لهم برة وبعد كدا نعمل تحريتنا قبل ما نعمل اى خطوة إيهاب حاضر يا افندم اقدم منى بقا ولك الحق تتحكم جمال امش ياض واعمل حسابك هتمسك القضية معايا أعطى ايهاب السلسلة الي سدرة التي اخذتها علي خجل من إصراره لها ان ترتديها كي يعلم انها ليست غاضبة منه ارتدتها سدرة عندما إماء لها ماجد برآسة وادعوا الرائد إيهاب ركب ماجد السيارة وتوجه الي فندق سدرة احنا رايحين فين ماجد هنبات في فندق عمار مش هيسكت هو دلوقت عامل زى الطور الهايج وممكن يتصرف اي تصرف غلط سدرة طيب هنروح فين ماجد هنبات في اي اوتيل للصبح وانا لي تصرف تاني معاه وفي اليوم التالي صحت سدرة لم تجد ماجد بجوارها بحثت عنه بالغرفة لم تجده وضعت يدها علي قلبها هات العواقب سليمة يارب مش ناقصة اى صدمة تانية بعد ما بدأت اميل لماجد يا رب سلمه من كل شر دخل ماجد يارب الدعوة الحلوة دى لمين يا تري  دخلت سدرة ووضعت وجهها بالارض لك انت خوفت تكون عملت حاجة او عمار اتعرضلك ماجد عمار دلوقتي مش علي بعضة وبيخططت لحاجة كبيرة وهيغلط بعد اللي حصل من فاروق وبكده اتاكدت شكوكنا في ان عمار متفق مع فاروق علي قتل فارس سدرة طيب هنعمل دلوقت ماجد هنروح بيت ولدتك اطمن عليكي ونروح بيت العيله اعرف الوالدة باللي حصل وتقضي يومين ونرجع عشان شغلي سدرة نروح بيت العيلة كدا عادى ماجد عادي ومش تشغلي بالك انا عارف بعمل اية ولازم احط حدود لعمار ويعرف انك مراتي  واني مش هسكت تاني


الناس اللي بتقرا وتجرى مفيش تفاعل مش هعمل نشر الرواية 

سدرة 23

بقلم

نعمه شرابي

ماجدولازم احط حدود لعمار ويعرف انك مراتي  واني مش هسكت تاني له سدرة طيب ممكن تهدي وكل شئ هيمشي زي ما انت عايز بس بالهدوء عمار مش ناوى خير وده اللي انا أستنتجته لانه مش همه انك اخوه لانه بعت القوة علي شقتك لو كان ناوى خير مكنش اتجرأ وعمل كدا عايزين نفكر بالعقل قبل ما نعمل اى حاجه ماجد معاكي بس انت مراتي فاهمة يعني اية مراتي يعني لو مخدش موقف مع عمار مش هيرجع عن اللي في دماغة سدرة انا معاك بس هو عرف اننا عرفنا نواياه فهيخطت لحاجة يوجعني بيها لازم نكون علي حذر منه لأي شئ ممكن يعمله ماجد حاضر بس قولي لي جايبة الدماغ دى من اين سدرة من بعض ما عندكم يا زوجي العزيز ماجد ايه قلتي اية عيديها تاني كدا سدرة اية هي دى ماجد زوجي العزيز انطلقت سدرة بالضحك وهو ايضا ماجد اه كدا مش عايز الضحكة تفارق وشك وخاصة قدامهم في البيت عشان عمار مش يشك في حاجة  سدرة حاضر ممكن طلب ماجد انت تامري مش تطلبي ولاء تعيش معانا في الشقة مش تبات لوحدها في شقتهم ماجد بس احنا نعتبر عرسان جداد وبيتها معانا يدخل الشك عندهم اما نخلص من موضوعنا اوعدك اننا مش نسيبها وبعدين دول يومين ولا تلاته هنقضيهم في البلد وبعد كدا هنرجع شقتنا سدرة اوك براحتك طب يلا مش هنمشي من الاوتيل ولا هتعمل اية ماجد لاء هنروح نتغدى وبعدين نروح علي والدتك يلا اجهزى سدرة انا جاهزة انت ناسي اننا مش جبنا معانا لبس ولا حاجة دقايق اصلي الضهر ونمشي ماجد يلا نصلي سوا تبسمت سدرة وقالت يلا واهو ناخد ثواب الجماعة صلوا فرضهم وتوجهوا الي وجهتهم اما عند عمار انا اخويا يقدم في بلاغ حصلت وحيات امي يا زينب ما انا سايبك انت وبنتك ولازم اندمكم علي اليوم اللي اتولدتم فية دق جرس باب بيت شحاته فتحت سجى هييه سدرة جت يا ماما ياماما يا زينبو زينب سدرة حبيبتي اهلا يا دكتور اتفضلوا ودخلت سدرة وماجد وقضوا بقية اليوم في بيت الاستاذ شحاتة وفي الليل اخذها ماجد وذهب الي بيت عائلته ورحبو لهم ماعدا عمار الذى استشاط غاضبا من امه وزوجته مقابلتهم سدرة بالترحيب والدت عمار اية يا عمار مش هترحب باخوك ولا اية تحدث ماجد قائلا لا يامي ترحيب عمار وصل من بدرى خد قوة من المباحث وراح قبض علي مراتي وإنا مش موجود مفكرش في اخوه ولا سمعته في العمارة ولا في الجامعة ولا تأثير ده علينا في شغلنا والدته اخص عليك اخص انت اية خالك تعمل كدا نظر ماجد الي سدرة نظرة تقول لها ردي انت سدرة هقولك انا يا ماما عمو عمار سجن امي زمان عشان مش عايزها تتجوز عمو مجدى ينتقم من امي في واتهمني انا وامي اننا اتفقنا مع فاروق القاتل بقتل فارس بس الحمد لله ربنا اظهر برأتي انا وامي وانا لو عاوزة اقتل فارس الله يرحمه او ينتقم منه عشان عمه مجدى ساب ماما وانت سجنتها كنت اتجوزته عمار اخرسي مش عاوز اسمع صوتك فاهمة ماجد بصوت جهورى عمااااااااار انت اخويا الكبير آه لكن عند مراتي الزم حدك وانا من النهاردة يا امي مليش عيش في البيت ده مع عمار نظر له عمار بنظرة غل وحقد ووجه نظرة الي سدرة خربتيها انت وامك وقعدتم علي تلها وأنت يا بية عشان وحدة ست تبيع اخوك وتشتكيني بقضية تشهير وسب وقذف والدته حصلت يا ماجد تشتكي اخوك كل ده عشان اية ماجد انا ما اشتكتش ده حق مراتي اللي  الظابط جرجرها من ع السلم ببلاغ من البية ضدها بقتل فارس الأم لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم جرا لكم اية يا ولادى انا تعبت في تربيتكم مدخلتش عليكم قرش حرام عشان تعملوا في بعض كدا وانت يا عمار بية يا كبير العيلة يلي المفروض زمام الأمور كلها تبقي بايدك  تتسرع وتقلب البيت من فوق لتحت علية العوض ومنه العوض وتركتهم وتوجهت الي غرفتها وصعد ماجد وسدرة الي شقته ببيت العائلة جلست سدرة تبكي ماجد بتعيطي لية دلوقت احنا قلنا هنرجع حق فارس مهما كلفنا الامر سدرة انا السبب في الزعل بينكم انا اسفة اسفة وتعالت شهقاتها جلس ماجد بجوارها واخذها بين احضانه انت ملكيش ذنب كل ده مقدر ومكتوب سواء كنتي موجودة او لاء وأخذ يهدهد علي ضهرها بحنان انا قايم اعمل نسكافية اعملك سدرة لاء انا جعانه ضحك ماجد أحلي عشا لاحلي سدرة علي السفرة عندك اهوت سدرة طب وانت مش هتاكل  ماجد لاء مليش نفس اكل امك دسم وانا مش متعود علي اللاكل الحلو ده سدرة خلاص مش هاكل وهقوم اعمل لك كوية لبن احسن من النسكافيه تروق دمك  دخلت سدرة المطبخ اعدت كوبين من اللبن وقطع من الكيك وجلست بجانب ماجد وناولت له الكيك ماجد اية ده عملتية امتي لحقتي سدرة لاء ده ماما عملته وبعتته مع ولاء الصبح وولاء حبيبتي حطته في المطبخ مكان ما ماما قالت لها ماجد مش عارفين نشكر ماما الزاى سدرة بضحك رجع لها بنتها نظر اليها وضحك بصوت عالي ده بعينك انا ساكت اهو وعند وعدى سدرة اية هو ده ماانت اخليت بالوعد ماجد أنا يا بنتي افتراء كل اللي عملته هو ده وتقرب منها وطبع قبله علي جبينها وعلي وجنتيها ونظر الي شفتيها و


تكملة الرواية للآخر من هنا


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close