القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية سدرة البارت الرابع والخامس بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله


رواية سدرة البارت الرابع والخامس بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


رواية سدرة الفصل الرابع والخامس بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله


رواية سدرة البارت الرابع والخامس بقلم الكاتبه نعمه شرابي جميع الفصول كامله



البارت الرابع

بقلم نعمه شرابي

💜💜💜💜💜💜💜💜

سدرة.. بس انا مش موافقة لسة وقطع كلامى انه اوقف السيارة مرة واحده وكان الطريق لا يوجد علية الا سيارت قليلة

ماجد.. نعم سمعيني كدا قلتي اية

سدرة.. انا انا مش موافقة طبعا

ماجد.. لية ان شاء لله مش قد مقام سعادتك ولا جناب السنيورة في حد في حياتها وشاغل بالها

سدرة.. ابدا انا اللي مش قد مقام حضرتك ولسة قدامى سنه وهكمل تعليمى الاول وبعدين افكر في الموضوع ده

ماجد بغضب وامسك يدى.. نعم مسمعتش وبيضغط علي يدى سمعينى كدا تانى

تمحي كلمه مش موافقة ده من قاموس حياتك احسن وحياتك عندى هتشوفي عيشة تانية غير العيشة اللي انتى عيشاها

سدرة.. لولو لو سمحت ايدى بتوجعنى

ماجد.. اولعي انا جاي لابوكي النهاردة وردك علية يكون بالموافقة 

وحرك السيارة وصلنا امام البيت وسحبني الية وهمس لي هتوحشينى يا سوسو

نزلت اجرى الي داخل المنزل وقابلت أبي

بابا.. سدرة حبيبتي اية اخرك كدا

سدرة.. أبدا انا جيت بدرى النهاردة 

بابا.. طيب غيري وصلي وتعالي يا بنتي عاوز اتكلم معاكى فى موضوع مهم 

سدرة.. حاضر يا بابا وبدلت ملابسي وصليت العصر وجلست اقرأ في كتاب الله وغفوت علي سجادتى وجائنى نفس الحلم الذى حلمته وصحيت علي يد ابي 

بابا.. سدرة قومى يا بنتى نامى ع السرير

سدرة.. اسفة يا بابا نمت ونسيت حضرتك 

اصلي صاحية من بعد الفجر

بابا.. تعالي يا بنتي عاوز اتكلم معاكى

وجلست انا وابي علي الكنبة الصغيرة والمتوسطة الموجودة بالغرفة 

بابا.. شوفي يا قلبي انتى جاى لكى عريس النهاردة جاى هو واهله بعد العشاء

وقلت اقولك تجهزى نفسك عشان تقعدى معاه  وتتعرفوا على بعض هو من هنا من بلدنا واستاذ عندك في الكلية قابلية يا بنتي ولو مش موافقة مش هغصبك ع الجواز غير من اللي انتى تختاريه

سدرة.. بس انا رافضة المبدأ من الاول مش عايزة حاجة تعطلنى عن مذاكرتي

واجيب امتياز واتعين في الكلية

بابا.. طيب يا بنتي اللي تشوفية بس اقعدى معاه وبعدين نرد عليهم بالرفض

سدرة... قبلت ابى ربنا يخليك يا بابا

وميحرمنيش منك يا احن اب

وخرج وانا ارتديت ملابسي عبارة عن بنطال قماش واسع من اللون البنى  وجاكت بنى اللون وقميص حرير من اللون الاصفر وطرحة مزيج من اللونين الاصفر والبنى وحذاء بيتى ««كروس»» ودخلت المطبخ جهزت ثلاث صوانى الاولي عليها أكواب العصير والثانية الجاتو والثالثة فاكهة وانا اعدها رن جرس الباب وفتح ابي لهم فقد كان والدته ماجد السيده 

 عواطف وزوجة اخية الاكبر السيده هدى

وفارس واخية الأكبر عمار وولاء اخت فارس دخل الجميع وعندما رئتني ولاء بالمطبخ جرت علينا انا وجنى ووقفت معنا فقد كان مطبخنا حديث مطبخ امريكى والصاله الكبيرة بها سفرة وركنة كبيرة وفي الوجة ارچ صالون كبير وبجواره محراب الصلاة وكنت اقف بجوار جنى وولاء ورفعت عينى ارى من بالصالون وعندما نظرت وقعت عيني علي فارس ونظر الي نظرة الم شديدة

عندما رايتها تقطع نياط قلبي علية

ونظرت علي ماجد وجدته وعينه علي نظرة فارس لي ونظر لي وجدنى انظر الية نظرة حب واستسماح 

طلب ابي ان اقدم واجب الضيافة

وقدمت الصوانى انا والبنات 

وجلست بجوار امى واذا بماجد يميل علي اخية عمار لا اعلم بما يهمس له وبعدها 

عمار... أستاذ شحاته احنا النهاردة جاين نطلب منك ايد كريمتكم الدكتورة سدرة

لابن اخويا الدكتور فارس

وقفت مرة واحده انا وفارس وقد تلونت اعيوننا بلون الفرحة وقد نسينا العالم من حولنا ونحن ننظر إلى بعضنا واكمل 

ماجد الخطوبة بعد الامتحانات وان كان بعد موافقة الانسة سدرة نقري الفاتحة

كل هذا دار تحت زهول امي التى تابعت 

كل الكلام وظلت مصدومة من طلب عمار الذى ارسل زوجته لطلب سدرة لماجد

فكانت امى فرحة جدا وتريد ماجد 

ووجدت ماجد ينظر لها نظرة لم افهمها 

الي الان الجمت لسان امى عن الكلام

شكر فارس اعمامه وطلب من ابي ان يجلس معي بعض الوقت ودخلنا انا وهو الفرانده وكنت اقف وكانى ملكت الدنيا وما فيها ولم اصدق ما انا به فقد كنت اكن مشاعر حب صادقة لفارس ولكنى مازلت في صدمتى من كلام ماجد لي اليوم ومن موقفة وطلب خطبتي لابن اخية

فارس.. سدرة انت فين انا مش مصدق ان عمى عمل كدا انا كنت جاى جوايا حزن كبير لانك هتكونى لغيرى حتى لو كان عمى انا عاوز اعرف رئيك موافقة علية

سدرة.. ولا انا كلام عمك الصبح غير كلامه دلوقتى مش مستوعبة اللي حصل يا دكتور فارس مش فاهمه لية 

فارس.. انا سعيد جدا ان شاء لله هتكونى من نصيبي اية موافقة

سدرة حركت راسي علامه علي الموافقة

ماجد.. فارس ممكن تسيبنى مع سدرة

عشر دقايق. استنانى مع عمك برة 

فارس.. حاضر يا عمى بس كنت عاوز موافقة الانسة سدرة الاول

سدرة.. نظرت له وقالت اللي بابا يشوفه

خرج فارس وسحبنى ماجد من يدى

وجلسنا انا وهو علي المرجيحة الصغيرة التى في البلكون 

ماجد.. اسمعينى يا سدرة في الكلام اللي هقوله ده وامسك يداى بين كفية

أنا حبيتك من وانتى

تابع الفصل الرابع

ماجد.. انا بحبك من وانتى في الفرقة التانية واستنيت كتير للظروف اللي أقدر اكلمك فيها ولما سمحت الفرصة قلت ادخل البيت من بابة أنا كنت جاى النهاردة 

عشان اخطبك لي بس لما شوفت الحب في عيونك انت وفارس فارس انا فضلت الانسحاب عن انى ادمر قلبين وخاصة قلب فارس ..فارس ده مش مجرد ابن أخ لاء انا ربيتة رغم فرق السن بسيط

هو مش ابن اخويا وبس لاء وابنى وصحبي وأخويا الصغير فايريت تحطيه في عيونك وانا هسيبلك فارس امانة تحافظى عليها واتمنى لكم السعادة

وفرت الدموع من عين ماجد الذى وقف سريعا واخذنى بين احضانه قائلا

ماجد.. مبروووووك يا قلب ماجد آنتى تستاهلي كل خير وقبل جبينى كل هذا ولم تنطق شفتاى ببنت كلمه واحده فكلامة نزل علي كالصاعقة

ماجد..سدرة موافقة علي فارس

سدرة..اومأت براسي من فوق لاسفل عنوان انى موافقة

ماجد..طيب يلا ندخل عشان محدش 

يقول اتاخرنا ومن هنا ورايح انى أخ كبير لكى وان احتجتى اى حاجه كلمينى 

سدرة..حححاضر

دخلت الي الصالون وتمت قراءة الفاتحة 

فرحت انا وفارس 

وقامت سجى وجنى وولاء بتشغيل اغانى 

ورقصوا البنات وانا وفارس في عالم آخر

تنبهنا منه عندما استاذن عمار للذهاب هو وامه وزوجته وولاء

ماجد.. أستاذ شحاته بعد اذنك هاخد سدرة وفارس يتعشوا برة 

وافق ابى وذهبت انا وفارس وماجد لمطعم في فندق شيرتون القاهرة

 جلسنا لتناول الطعام وفوجئت بماجد 

قام استأذن وطلب من النادل وضع الطعام لي ولفارس فقط ولاول مرة ارى ماجد يدخن السجائر  وعيونه بها ووهج احمر شديدة الاحمرار خوفت في داخلي

سدرة.. فارس انامش عارفه  ليه عمك غير كلامة واحنا قاعدين  وطلب ايدى لك بدل منه انا من وقتها مش مصدقة كل اللي حصل وقالي اخد بالي منك واوعي ازعلك خايفة يا فارس نكون كسرنا قلبه مش عارفة هو صعبان علية

فارس.. عمى ماجد ده احن قلب في البيت كله هو آه فرق السن بينا مش كبير 

بس حسيت فية حنية أبويا ودايما هو اللي بيقف في صفي انا وولاء قدام عمى عمار حتي في نصيبى في الشركة هو اللي وقف لعمى عشان اخد نصيب بابا

واللي عمله ده حاجة قليله بالنسبه لحنيته

سدرة.. ربنا يارب يفرح قلبه زى ما فرح 

قلوبنا ويسعده 

فارس.. آمين يارب

وانهينا الطعام ونظرت الي مكان ماجد

لم اجده قلقت وقلت لفارس

فارس.. ممكن يكون راح الحمام 

سدرة.. طيب هقولك اروح الحمام واجى نمشي عشان تأخرنا كتير 

وانا في طريقي الي الحمام صدمت بماجد

وكدت ان اقع ولكن حاوط خصرى بيده

ونظر في عيني ونظرت الية وجدت حب

كبير وألم وتحسر في نظرته لي

كح كح كح ممكن تسيبنى

ماجد.. آه اسف بس اخاف توقعي

سدرة.. لاء مش تخاف بعد اذنك

ماجد.. اتفضلي وياريت بسرعة من شان نروح انا قلت لولدك مش هاخرك

ذهبت الى بيتى وانا في حاله ذهول من ما حدث اليوم وذهبت للنوم 

انتي لازم تموتي انتي اخدتي حته من قلبي مش ممكن اسيبك عايشة فاهمة

انت مين وعاوزة مني اية سيبني في حالي انا بحب فارس عاوزة منا اية

فااااارس فااااارس الحقنى اية انتى وخدانى فين 

وخداكي لفرحك يا عيونى انت عروسةفارس وفرحك النهارده

فين فارس والناس دى لابسين اسود لية

والناس التانية لابسة ابيض فارس فين

فارس انت هنا مين الست دى رد علية 

فارس لية كرفت احمر وجاكت احمر لية

فارس اية الدم ده فارس رد الله يخليك

انا خايفة متبعدش متبعدش متسبنيش فااااااااااارس

وصحيت علي رنين المنبه قمت واتوضأت واسغفرت الله وصليت الفجر وجلست اراجع دروسي وبعدها ذهبت لاحضر الفطار وفي طريقي رأيت سيارة ماجد أمام الشركة  اكملت طريقي وكل تفكيرى

في ذلك الحلم الذى راودنى في الليل

جلبت الفطار وجهزته وبعدها اخذت كتبي وذهبت الي التله التى تبعد عن البيت بضعة خطوات فكانت هذه التله هي ملجأي الامن وملاذى وقت الضيق ووقت مذاكرتي جلست افكر فيما دار وما حدث بعدا فلم اري امى منذ البارحة  حتي اثناء الفطار لم تكن بالبيت وسألت بابا قال ذهبت الي السوق اثناء ما كنت اجلب الفطار لكن هناك شئ وراء صمت امى هذا فهى لن تجعل الامر يمر هكذا يا ترى ما وراء صمتك هذا يا امي

رن هاتفي برقم غريب ولم ارد ف انا دائما لا ارد علي ارقام غريبة

رن الهاتف مرة أخرى وعدت مرات ولم ارد حتي وصلتني رساله من نفس الرقم 

💠ردى يا قلب الفارس يا سدرة عمرى💠

انشرح قلبي ونسيت كل ما كنت افكر به

رن الهاتف مرة أخرى 

فارس.. وحشتيني انتي فين صباح الخير يا قلب وعمر فارس

سدرة.. صباح الورد والياسمين يا يا دكتور فارس .. دكتور وانا خطيبك انا جيت اخدك عشان نروح ننقي شبكتك والفستان

اصلي هتلبخ في الامتحانات ومش هنعرف ولا نلحق نجيب حاجة يلا

سدرة.. حاضر دقايق واكون في البيت

فارس ..انت فين انا جاي اخدك

سدرة.. ع التله اللي في اول البلد

فارس.. ثوانى انا جايلك اخدك

دخلت البيت ومعي فارس واذا ب أمي

ماما.. انت جاى هنا بصفتك اية ان شاء لله

واوعي تفكر انى موافقة انك تاخد بنتي

بابا... زينب🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋


الفصل الخامس

سدرة

بقلم نعمه شرابي

دخلت البيت ومعي فارس واذا ب أمي


ماما.. انت جاى هنا بصفتك اية ان شاء لله

واوعي تفكر انى موافقة انك تاخد بنتي


بابا... زينب أنت بتقولي اية هو لعب عيال


ماما.. اسكت أنت انت اصلا زى قلتك يودوك شمال تقول شمال يودوك يمين تقول يمين انت هضيع مستقبل بنتي 

بانك ملكش شخصية 


ان مكنش عمه يبقي الواد هما الناس دى مش هتسيبنا في حالنا نسيت يا شحاته


فارس.. اهدى يا طنط وفهمينى حصل اية بالظبط وزعلك ده علي راسي ومش يرضينى انك تزعلي


ماما.. عاوزنى اهدى اطلع من حياه بنتي يا ابنى حرام عليك هدمرها

اذا كان انت او عمك  


شحاته... متاخديش بنتك بذنب حصل زمان يا زينب ومدمريش حياتها وقلبها


يا زينب اللي فات مات واحنا ولاد النهاردة

وسدرة وفارس بيحبوا بعض اهدى يا حبيبتي وتعالي معايا نتكلم جوه


دخلت امى مع ابي الي الغرفة وجلست انا وفارس واخواتى البنات


فارس.. في اية واية حصل زمان خلي امك رفضانى لازم اعرف 


سدرة.. معرفش انا اول مرة اشوف ماما بالحاله دى حتي لو بتزعق مع بابا مش بتكون كدا خالص 


جنى ... اكيد في سر وكبير كمان اول مرة ماما بابا يقومها وتقوم من غير ولا كلمه 


فارس.. إمبارح بعد ما مشينا عمى عمار 

زعق مع عمى ماجد بعد ما روحنا 

ومعرفتش لية اكيد في سر وكبير


وفي داخل الغرفة عند بابا وماما 


بابا اهدى يا حبيبتي تعالي واهدى يا زينب 

بقا انت اللي دايما تنصرى الحب وتقفي

 مع الحق عاوزة تاخدى سدرة بذنب حصل زمان عاوزة توجعي قلبها وتفرقيها عن حبها انت مش شايفه الحب اللي جوه عيون 

فارس لها ولا العشق اللي في عيون ماجد لبنتك انا وافقت بس لما شوفت موقف


 ماجد مع ابن اخوه اي واحد مكانه 

كان بقي انسان انانى ودمر قلبهم


لاكن انا شوفت ماجد والعشق اللي في عيونه لسدرة خلانى اوافق لانه هيحافظ عليها وسطيهم يحميها منهم...


ماما.. صعب يا شحاته انت متعرفش عمار

عمار ده تعبان ومهما كانوا جمبها ممكن يدمرها 

ما شوفتش كان بيبص عليها الزاى


بابا ...خلاص براحتك بس قبل اى شئ لازم ومن حق سدرة وفارس يعرفوا عدم موافقتك لية


زينب... مستحيل مش ممكن اهز صورتى قدام بنتي فارس لاء


بابا... لازم يا زينب وهما اللي يقررو


ماما ... طيب ممكن ماجد يكون موجود


بابا... تعالي نطلع لهم واخلي فارس يكلمه يجى واحكي كل حاجة قدامهم وهما في ايديهم القرار النهائي


خرج لنا ابي وامي 


بابا... ممكن يا فارس يا ابنى تعذر زينب في الكلام اللي حصل وترن علي دكتور


 ماجد يجى عاوزين نقول لك عدم موافقة زيبنب لية وهى من المفاجأة امبارح مقدرتش تتكلم معاكم

 

فارس.. حاضر يا عمي ثوانى ورن فارس علي ماجد وقال له ان ياتى لان ابي يريده في موضوع مهم

 

واتى دكتور ماجد واستقبله الجميع 

ودخلت جنى وسجى الي غرفهم وجلس ابي بجوار امى وامسك يدها يبثها الثقة


 ويحسها علي الكلام احضرت القهوة وجلست بجوار ابي وكان فارس وماجد امامى علي الجانب الآخر


بابا... شوف يا دكتور ماجد انت جيت امبارج وحطيتنا كلنا قدام الآمر الواقع 

ولما جيتنى وطلبت ميعاد تيجى تشوف سدرة وتتقدم لها انا ما كنتش اعرف انت مين ولا ابن مين وموقفك النبيل اللي اخدته لخطوبه فارس وسدرة علي راسنا 

بس في حاجة كبير هتمنع جوازهم


ماجد.. حاجة كبيرة الجواز يعني اية ممكن تفهمني اكتر خير يا استاذ شحاته


بابا .. مش انا اللي هتكلم ده بعد اذنكم 

زينب هى اللي هتقول لكم علي اللي حصل زمان وانتم تقرروا اتكلمى يا ام سدرة ماتخبيش حاجة عنهم


ماما..  حاضر شوف يا دكتور ماجد بناتى انا دول اللي طلعت بيهم من الدنيا و 

مصلحتهم في كل شئ فى الدنيا


انا كنت مهندسة في مصنع والدى الله يرحمه وكنت بحب مهندس  زميلي

 هو كان خلص دراسة وقرر نتخطب علي ما اخلص دراستى نتجوز وفعلا جه


 واتقدم لبابا وبابا وافق لان كنا جيران في البلد عندكم واحنا كان بيتنا البيت الكبير


 اللي قدام فيلتكم حاليا المهم المهندس ده هو ابو فارس الله يرحمه تمت الخطوبه


فارس... يعنى حضرتك زوزو اللي بابا حكالنا عنك


 زمان انا كنت صغير وكان دايما يقول لولاء نفسي تطلعي شخصية قوية زى زوزو ياه الدنيا صغيرة  قوى


ماما... لوسمحتم ممكن محدش يقاطعنى

انخطبت أنا ومجدى وبدأنا زى اي اتنين مخطوبين نجهز بيتنا وحاجتنا 


  وكنا سعدا جدا ومش واخدين بالنا من التعبان اللي لابد لنا وعايز يفرقنا وكان دايما مجدى يحكيلي عن تصرفاته


 الوحشة معاه وان دايما يوقع بينه وبين ابوه كان عمار 

ماجد..وقف هو وفارس في نفس واحد

عمار عمار مين تقصدى


ماما ايوة عمار متعرفهوش عمار اللي عشان وساخته وقله ادبه واني ماوفقتش انصاغ له ولنزواته

 طعنى في اغلي شئ تملكه اى بنت في شرفي ولفق لي قضية 


سرقة وانحبست ست شهور بسببه انسان مريض مش بيحب غير نفسة


ايوه عمار اللي خليى ابن عمه يستخبي في بيتنا باليل ويخرج كل يوم وهو عامل نفسة بيظبط في هدومه عشان الناس


تابع الفصل الخامس سدرة

 هو اللي خلي ابن عمه يتسحب في


 الوقت اللي كان بابا بيسافر فية لشغله انه يوهم الناس انه خارج من عندى قضي


 ليلة معايا وانا كنت شغاله في المصنع عندكم 

حاول كام مرة يعتدى علية في مكتبة وإنا بسلمه اذونات الشغل


ولما هدتته انى اقول لمجدى قالي اعلي ما في خيلك اركبية ولفق لي قضية سرقة ادوية مخدرة من المصنع 

وغير تلويث شرفي في البلد اللي خرجت منها سارقة وخاطية  وانحبست وضاع مستقبلي


وابوك اتخلي عنى بعد ما عمار وراه صور مجاهد ابن عمه.و هو خارج بيلبس في جلبيته قدام بابنا ويعلم ألله


 انى اول راجل لمسنى كان جوزي اللي صمم اني تكون دخلتي بلدى والداية ووحده من اهل البلد هما اللي يكونوا موجودين


 عشان يثبت نزاهة شرفي اللي امى ماتت بحصرتها قبل ما برائتي ونزاهة شرفي يبانوا عمار ده تعبان انتم ما شوفتوش كان بيبص لسدرة الزاى


انا بس اللي اعرفة اكتر منكم انا اختصرت كلامى ومرضتش اشرح لكم كفاية انه كسر قلبي انا ومجدى اللي للاسف سابنى وصدق في كل حاجة قالها عمار

 

انا عندى شحاته بالدنيا كفاية انه اتحملني بكل حالاتي وانا بغلط فية كتير بس للاسف من قهري والنار اللي جوايا 


ماجد.. والمطلوب مننا اية علي الرغم انى مش معاكى فى القرار اللي هتخديه


ماما.. شوف يا دكتور ماجد انا طلبت تكون حضرتك موجود لانك هتوزن الامور بعقلك قبل قلبك لو انا كنت حكيت لفارس كانت الجلاله هتاخده ويقولك لا يمكن عمى يعمل كدا صح


ماجد.. فعلا صح طيب ممكن تسمعينى

احنا دلوقت لا فارس ولا سدرة لهم ذنب في اللي حصل زمان


 وانا علي الرغم انى كنت جاى ابنى بيت لي ولقيت انهم انسب منى لبعض انسحبت بكل هدوء واتمنيت لهم حياة سعيده مع بعض


انا مش معاكي اننا نلغي جوازهم من بعض والمفروض نقف معاهم ونخلي اللي حصل زمان


 ما يتكررش تانى ونقف في وش عمار انا عارف وسمعت حكايتك من مجدى وأم فارس الله يرحمهم وكان دايما يوصينى علي ولاده لانه كان حاسس ان عمره قصير


 بس مكنتش اعرف انك انت زوزو اللي كان بيحكى لنا عنها وانا مقدر موقفك واللي انت فية كل اللي انتي شوفتية زمان ومقدر خوفك علي سدرة


 ومش تقلقي انا معاهم ودايما هكون في ضهرهم واظن ان اللي يحب حد يتمنى له السعادة طول العمر


 مع الانسان اللي بيحبة وانا عندى فارس وسدرة دول اغلي اتنين عندى ودايما هكون معاهم


فارس.. اي قلتى اية يا ماما ولا مش هتقبلي من كلمه ماما


ماما.. شاورت لفارس واخدته في حضنها وقالت له طبعا ماما انت ابن الغالي وهتاخد اغلي حاجة عندي انا وعمك شحاته دى جوهرة بيتنا


ماجد.. طيب علي خيرة الله استاذن انا بقا


فارس.. علي فين مش هتيجى معانا نجيب الشبكة والفستان عشان مش هنفضى عشان الامتحانات اخر السنه

ولازم اجيب تفوق


ماجد ... طيب عندى محاضرة كمان ساعة هخلصها وارن عليك تيجى نجيب الدهب

انما فستان وكلام من ده فلاء مع نفسكم


بابا... طيب يلا عشان تلحقوا وقتكم وترجع بدرى انت وهي وربنا يسعدكم 


ماجد.. فارس.. سدرة.. زينب.. اااامييين


وانتهينا انا وفارس من شراء الفستان والبدله وانتظرنا ماجد في الصاغة


 الذى أتى وكان في يده كيس كبير لا نعرف ماذا به واعطاه لي هديتك دى يا سدرة


فارس ... افتحي نشوف فية اية


ماجد.. يلا عشان الوقت نلحق نشترى الدهب وتروحوا قبل الليل


سدرة ... يلا يا فارس واما نروح نشوفه

 وامسك فارس يدى وتشابكت اصابعنا👫

وعندما رأى ماجد ايدينا تقدم للامام

 

ودخل الصاغة واختار طقم مكون من عقد به عنقود عنب صغير 💞واسورة وحلق وخاتم مثل العقد وقال دى مني انا


انا كنت موصي علية واختار لي دبله شيك جميله بها قلوب صغيرة يتوسطها قلب به فصوص بيضاء غاية بالجمال ولفارس دبله فضية

  ووقفت كى انتقي الاساور وجدت ماجد ينظر الي اساور تشبة الدبله 


فذهبت وانتقيت منهم ثلاث اساور ولا اعلم لما فعلت هذا وشجعنى عليهم


 بابتسامه رضا منه وفرحة بعيون فارس

واختار لي فارس سلسال ذات طابع جميل  

عبارة عن قلب وله مفتاح وقال 

  

فارس.. ده حط فية صورتى وصورتك وولادنا إن شاء الله 


سدرة.. ان شاء لله كفاية كدا يلا عشان 

نروح ومش نتاخر علي بابا


وقف ماجد.. شوفي يا سدرة لو عاوزة خاتم تانى او حاجة اى حاجة تعجبك

شاورى عليها بس ومش لكى دعوة

سدرة.. لاء ده كتير يا دكتور شكرا


ماجد.. طيب يلا ناقص حاجة مش جيبتوها قبل ما نمشي


فارس.. لاء خلاص كدا لسة بس حجز القاعة وكروت الدعوة 


ماجد.. ما تشيلش هم انت ويلا بينا

اعتبر انهم ةاتحجزوا.. سدرة سدرة

سدرة.. نعم يا دكتور 


ماجد.. جيبتى فستان الفرح ولا لسة


سدرة.. لاء لسة احنا جبنا بس بتاع الخطوبة ولوازمه وبدلة فارس ولوازمها


ماجد.. طيب فستان ىالفرح انا جبته اون لاين من باريس 

وهيوصل بعد شهر باذن الله وبدله فارس معاه هديه منى لكم


مش قولتم  لون الفستان بتاع الخطوبة اية

سدرة.. اللون بنفسج في ابيض يا دكتور

ماجد.. احسنتى الاختيار زوق


تكملة الرواية من هنا


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close