![]() |
روايه العاصي الجزء الثاني
البارت الاول والتاني والتالت بقلم كنزي حمزه
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
البارت الاول
ازيكم عاملين ايه انا بوده اوعبدالرحمن العاصي ابن بابا اللي في الصوره ده
اختي تيا هي اللي بتقولي يا بوده بس زين اخويا حبيبي ديما بيزعق ليها ويقولها بطلي تدلعيه
هو بقي راجل وعنده ٧ سنين واللي معايا في الصوره دي طمطم او فاطمه بنت عمو حمزه وخالتو غزل شفتو حلوه وقلبوزه اذاي
انا بحبها اوي وديما بتخانق انا واختي التانيه ليا عشان بتزعلها وتقعد تزعقلها
بس ايه بقي طمطم ديما بتعرف تاخد حقها لو انا مش موجود عاصي اخوها الكبير بيظبط ليا هههههههه
ويقعد يزعقلها والله بتصعب عليا ساعات عشان معاها حق اصل طمطم فتانه شويه
ديما تسمع اللي هي بتقوله وتروح تنقله كله لعاصي
اما بقي القمر ده يبقي عدي لالا استنو عيب اسمه عمو عدي احسن بابي يزعل
ديما بيقولي احترم عمك ومتندهلوش بأسمه هو هيبقي دكتور اد الدنيا
وانا اقوله ده لسه في سنه اولي يقولي اولي طب مش زيك لسه اولي ابتداءي
اقوله طب ماهو عاصي اولي هندسه اقوله ايه
يقولي قوله يا ابيه بس عاصي مش ردي وقاله استنو اما اقلده ليكو
هو كان بيقوله كده :ابيه مين يا عم الحج ولااااااا لو سمعتك بتقولي الكلمه دي هنفخك انا مبحبش الاحترام الزياده ده
قولي ياعاصي زي بتقول خلي ابيه دي لزين باشا اهو ده اللي لازم تحترمه ليعلقك بجد ههههههه
رد عليه عمو حمزه وقاله:بقي ياحمار مش عايزه يحترمك وعايزه يحترم زين عشان بقي ظابط طب مانت دخلت الهندسه اهو
رد عليه عاصي وقاله:كل عيش يابا ايه يعني دخلت الهندسه بس لازم كلنا نحترمه هو مافيش مهندسين يعني بيدخلو الحجز اهو لو دخلناه هو يطلعنا منه
ضحك بابي عليه وقاله :هههههه ظابط في الحربيه ياحيوان مش في الدخليه
عاصي قاله:وماله ياعم المهم لين ظهر جامد
بابي قاله: طب قوم يا حلوف من قدامي بدل ما خلي عدي يجي يتدرب عملي في خياطة وشك ده قوم يلاااا من هنا
هههههههه
جري عاصي من قدامه وهو بيقول :ههههههه لا وعلي ايه دا عدي حبيبي انا نازل اقعد معاه هو وجدي في الوكاله سلام يا بشوات انتو مش رايحين شغلكو ولا ايه
بابا قاله:رايحين يا خويا واعمل حسابك اني وهنزلك تدريب عملي في الشركه انا مش لسه هاستني لما تتخرج
عاصي:طب حتي سيبني افرح بالكليه شويه واخرج واتفسح وانبسط كده
بابا قاله:تتفسح وتنبسط ولا تمشي مع بنات يا صايع امشي يلا من هنا ههههههههه
نزل عاصي جري من قدام بابا وعمي وهما بيضحكو عليه الله هي طمطم راحت فين
اسيبكو انا بقي معاهم واروح ادور عليها لازم طلعت تتصنت علي ليا وتيا وهما قاعدين في اوضتهم اما الحقها قبل ما ليا تضربها ولا تزعقلها عديني يا مامي بقي
غمزه: بوده وبعدين معاك اتكلم بأدب ومالك بتجري كده ليه
سيبيني هاروح ادور علي طمطم هي راحت فين يا خالتو
غزل:هههههههه يادي طمطم اللي مجننه الكل طلعت عند تيا وليا تندهم يا سيدي اقعد افطر انت وهما دلوقتي هاينزلو
لاء هاروح اجيبها احسن ليا تاكلها
ضحك الجميع عليه وهو يخرج من باب الشقه
غمزه: انا مش عارفه الواد ده عامل فيها الحارس الامين بتاع طمطم كده ليه
عاصي وهو يضع يده علي كتفها ويضمها اليه الله طالع لابوه بيحافظ علي اللي يخصه يا قلبي
هههههههه ماشي يابشمهندس ماهم ماشين علي اسلوبك انت واخوك
حمزه:وماله بقي اسلوبنا مش عاجبكو بعد ١٨ سنه جواز اسلوبنا ولا ايه
غزل:انا عن نفسي عاجبني وجدا كمان يا حبيبي
حمزه وهو يضمها من خصرها:هههههههه ايوه بقي اهو بعد الكلمتين دول انا ممكن ماروحش الشغل النهارده واقعد هنا طول النهار
ولكن عاصي لم يعطيه هذه الفرصه وامسكه من قميصه من الخلف
لا وعلي ايه يا حبيبي يلا يا خويا قدامي وانا هدلعك انا هههههههههه واخذه وخرجو من باب الشقه
غزل: شوفتي جوزك مش هاين عليه يسيب حمزه يوم واحد اجازه ازاي
غمزه:ههههههههه يا ختي قولي ربنا ما يحرمهم من بعض يلا انا هاروح اشوف مامي قاعده في اوضتها ليه واخرجها بقي عشان نفطر علي ما البنات ينزلو
طيب وانا هاروح اعملي كوباية نسكافيه
دخلت غمزه علي والدتها وجدتها كانت تصلي
حرما يا روكا انتي كنتي بتصلي الصبح متأخر كده ولا ايه دي الساعه داخله علي عشره
روقيه:جمعا يا حبيبتي لا دا انا كنت بصلي الضحي ايه هو جوزك وجوز اختك نزلو ولا ايه
ايوه يا مامي فطرو وراحو علي الشركه يلا بينا احنا كمان عشان نفطر وهنزل فطار لعدي وبابا في الوكاله
روقيه وهم يخرجو من غرفتها: لاء يا حبيبتي هما فطرو من بدري انا حضرت ليهم الفطار قبل ما ينزلو ده حتي عاصي لما نزل قعد معاهم شويه بس مرديش يفطر معاهم وقال هايستني حمزه
غزل:صباح الفل يا مامي انتي لسه صاحيه ولا ايه
صباح النور يا حبيبتي هو انا خم نوم زيك ههههههههه انا صاحيه من بدري بس كنت بصلي
دخلت عليهم فاطمه ذات الخمسة اعوام سريعا وهي تبكي ومن خلفها عبد الرحمن الصغير
غزل:الله مالك يا طمطم بتعيطي ليه عملتي ايه تاني خليتي ليا تزعقلك
انا مس عملت حاجه انا كنت واقفه ساكته هي اللي بتسعقلي
مش عملتي حاجه يا سهونه انتي مش هتبطلي الخصله اللي بقت فيكي دي حتي واحنا نايمين بتصنتي علينا
والله لأقصلك ودانك دول:قالتها ليا القادمه من الخارج وهي مرتديه منامه ببنطلون برمودا قصير وتيشرت نصف كم
وشعرها اشعس اثر النوم
بقلمي/كنزي حمزه
غمزه:يا ساتر يا رب ايه المنظر ده دي غوله داخله علينا دي ولا ايه
ماهي ليها حق البنت تتفزع من شكلك ده غوري اغسلي وشك وسرحي شعرك ده يا غوله انتي
ليا: بقي في ام تقول علي بنتها اللي في ثانويه عامه كده بردو شاهده عليها يا نانا
روقيه:هههههههههههه شاهده يا ختي شاهده بس بصراحه معاها حق اذا كنت انا ذات نفسي خوفت من منظرك ده
غزل:بس بقي بطلو ماله منظرها مش لسه صاحيه من النوم تعالي يا حبيبتي متزعليش انا هالملك شعرك
وقوليلي البت دي عملت ليكي ايه تاني هتف عبد الرحمن بغضب طفولي
عملت ليها ايه يعني هي مش عملت حاجه مش انتو اللي قولتو ليها تروح تنده ليهم
الغوله دي اول ما شافتها قدمها كانت هاتكولها والله يا ليا لو كلمتيها لقول لبابي ولا اقولك انا هاقول لعاصي اخليه يطلع يظبطك زي كل مره
شايفه ياخالتو الحيوان بيهددني بأبنك ازاي طب والله لو مد ايدو عليا تاني لأقول لبابي عليه بس
صباح الخير عليكو جميعا
روقيه:يا صباح الفل علي ملكة جمال العيله كلها هههههههههه
غمزه:ياخواتي علي الروقان اللي انتي فيه ايه يا انسه تيا انتي فين من الحوار ده كله لاء ونازله مغيره بچامتك ومسرحه شعرك ورايقه علي الاخر طب علمي اختك حاجه
تيا: وانا مالي اصلا ماهي اللي شعنونه وكل شويه بحال والله البت طمطم دي مظلومه معاها انا شايفه انها معملتش حاجه
صبرني يا رب انتي ايه يا ختي طبعا مانتي ما شوفتيش كانت واقفه بتسجل ليكي ازاي وانتي بتكلمي زين في الموبايل
غمزه:ايه ده هو زين اتصل بيكي يا تيا ماقلش ليكي هايجي امتي دا وحشني اوي
بيقول لسه ادامه يومين وبيقولك حرام عليكي كمية الموبايلات اللي عندك دي ومش بتشيلي واحد في ايدك
هو قعد يتصل بيكي الصبح اد كده عشان يكلمك وبعدين اتصل علي بابي بس قاله انه نزل ورايح علي الشركه
هههههه والله نسيته علي الكمود فوق
روح يا بوده هاته قبل ما بابك يتصل ومردش عليه
لاء مش هاروح خليه يجي يعلقه في رقبتك بسلسله زي ما قالك ههههههههههه
ليا:بوددددده عيب كده كلم مامي كويس
روقيه:يخرب بيت حنجرتك فزعتيني يا شعنونه يا مجنونه انتي
ليا:هههههههه انتي اتخضيتي يا روكا يا قمر انتي ولا ايه طب ماتزعليش حقك علياوبدأت تزغزغها وتدعبها بحركات مضحكه
هههههههههه اتلمي يا بنت عاصي حوشي بنتك عني يا غمزه
الله هي راحت فين
تيا:طلعت هي تجيب الموبايل قبل مالوحش يتصل ويكلها في التليفون ههههههههه
غزل:طب يلا بقي اقعدو افطرو عشان نلم السفره دي
ليا بعد ان جلسو جميعا وأجلست فاطمه بجانبها فهي برغم كل مشاكستهم معا الا انها تعتبرها صغيرتها تطعمها وتهتم بها
وتحبها كثيرا:امسكي يلا يا طمطم كلي السندوتش ده كله
ده ايه ده انا عايسه لبن
طيب مانا هجيب اللبن بس بردو كلي السندوتش ده جبنه رومي اللي بتحبيها
لاء مامي هاتجيب لي مس عايسه منك حاجه
ليا بصوت مرتفع:امسكي يا حيوانه وكلي يلا انتي هاتدلعي ولا ايه عارفه لو قومتي قبل ماتخلصيه انتي حره في اللي هايجري ليكي بقي
خطفت فاطمه منها السندوتش وجرت من جانبها للخارج وهي تصيح
انا هاكل السندوتس كله بس هالوح اقول لعاصي عليكي عسان يجي يسبطك ويخليكي تبطلي تثلخي سويه يا سعنونه
اخذ عبد الرحمن كوب اللبن بعد ان احضرته لها وسندوتشه في يده الاخري وجري خلفها:استني يا طمطم خدي اشربي اللبن بتاعك
ليا وهي تمصمص شفاها:حنين اوي يا خويا اجري وراها بكوباية اللبن اجري بس اوع تكفي علي بوزك
ظغرت لها غمزه بعيناهامعنفه ايها علي ما قالته: كسر بوزك انتي يا ام لسان طويل طب يارب عاصي يطلع يقطم رقبتك والله ما هحوشه عنك يا ليا
هو انتي من امتي وانتي بتحوشي عننا اصلا اذا كنتي انتي سعات اللي بتحرديهم علينا اذا كان هو ولا ذين
ربنا يخلي لينا غزل حبيبتنا هي اللي مامتنا وديما بتحامي لينا انما انتي ونانا اخ ياني منكم انتو اللي اتنين ياني
تيا:لاء محدش ليه دعوه بروكا روكا دي بتاعتي انا لوحدي هي وجدو عبد الرحمن حبايب قلبي دول
روقيه:هو في زيك انتي يا نور عيني ربنا يخليكي ليا واشوفك عروسه يارب
غمزه:ايه ده كده بردو بعتوني في لحظه يا كلاب
غزل:هههههههه هو انتي عايزه تكوشي علي حب الكل ولا ايه مش كفايه عليكي الشباب وبوده وطمطم
اشبعي بيهم دول حياله بنتين خايبين انابقي ربنا يخليلي زين وعدي وعاصي كفايه انهم بيخافو عليا من زعل عاصي الكبير ومابيستحملوش يشوفوني زعلانه
روقيه:اه والله ولا بوده لما وقف قدامه عشانك دانا كنت مرعوبه لا يمد ايده عليه
غزل:يمد ايده علي مين يا مامي انتي ناسيه هو بيحبه اذاي الصراحه هو بيحب العيال كلهم وعمره مامد ايده عليهم
غمزه:وهو محتاج يمد ايده ده كفايه يبص ليهم بس
روقيه:فاكرين لما غمزه كانت بتولد بوده عمل ايه ههههههههههه
غزل: يالهوي ده فتح دماغ الدكتور ياعيني وكسر المستشفي عليهم لما قاله انها تعابنه ولازم تولد قيصري
تيا:ايوه انا فاكره دااحنا ساعتها كان عندنا ١٢ سنه وانا كنت بعيط جامد عشان مامي فاكره يا نانا
ههههههههه ايوه لما اتسحبتي وركبتي جامبي في العربيه وانتي بتعيطي وهو قفل الباب عليهم كلهم ولما شافك وانتي راكبه وماسكه فيا بصلك بغضب وسكت
غمزه:دا انا كنت بموت فعلا في الواد ده وهو ياحبيبي بقي مرعوب
واللي طالع عليه يقولي ماعملتيش زي المره اللي فاتت ليه انتي مابقتيش جامده ولا ايه
غزل:هههههههههه واول مانزلنا من العربيه وشالك ودخل بيكي المستشفي وخدوكي منه والدكتور قاله كده
فضل يضرب فيه ويقوله هافتح ليك دماغك دي قبل ماتفتح بطنها وفضل يشتم فيه لولا احمد وحمزه جم ومسكوه
وخلصو الدكتور من ايدو كان مات وكل مايسمعها بتصرخ قبل ما يدوها البنج يكسر اي حاجه قدامه لحد ما بابي واحمد خدوه ونزلو في الكافتريا تحت وفضل كل شويه يتصل بحمزه لحد ما ولدت
ليا:يا سيدي يا مامي دا بابي بيحبك اوي
روقيه:بصراحه بابكو ده خساره فيها من يوم ماتجوزها وهي مجنناه
البارت الثاني
دلف عليهم عدي الي داخل الشقه وهم جالسون يستفهم حديثهم :هي مين دي اللي مجنناه
غمزه:صباح الخير يا نور عيني تعالي يا قلبي افطر معانا تلاقيك لما نزلت بدري ملحقتش تفطر
لايا حبيبتي انا فطرت من بدري انا والحج الصبح بس قلولي بتحكي علي مين
روقيه:هههههههه علي عاصي وغمزه لما كانت بتولد عبد الرحمن فاكر
اخ ودي حاجه تتنسي بردو دي المره الوحيده اللي مد ايدو عليا فيها
فاكره يا ماما لما اداني بالبوكس في وشي وشال عاصي حدفه بعزم مافيه في قلب البيت وقفل علينا والمصيبه انكو مشيتو كلكو وساب الوكاله مفتوحه هههههههه
غزل: اه دانت قعدت وشك معلم ازرق كام يوم ياعيني والواد عاصي لما جينا لقيناك مغرق دماغه بن من الجرح اللي كان فيها
روقيه:اومال انت طلعت ليه دلوقتي
فكرتيني صحيح ليا مالكيش دعوه بقي بفاطمه عاصي كان طالع يتخانق معاكي وانا قولتله اني هاطلع ازعقلك
ليا بغضب: هايعملي ايه يعني شايفه بنتك يا ست غزل طب والله بعد كده ماليش دعوه بيها خالص ومش هاكلمها كمان
بس عالله بقي تيجي تقولي اتاخلي يا ليا عاسه انام في حضنك
غزل:معلش يا حبيبتي ماتضيقيش نفسك بس اما تطلعلي الفاتنه دي وبعد قليل
رن هاتف غمزه وهم جالسون
الو ايوه يا دارين عامله ايه يا حبيبتي
دارين :الحمد لله يا حبيبتي وحشتوني اوي
طبعا لازم نوحشك مش حضرتك اللي سيبانا انتي والست دانا بنتك وقاعدين في السخنه طول الصيف
والله يا بنتي انا زهقت من القعده هناك بس هاعمل ايه بقي في الهانم مقدرش اسيبها لوحدها واجي وهي مش كانت عايزه ترجع وتسيب اصحابها
دي ماوفقتش الا لما بابها زعق وقالها كده كتير قوي واننا لازم نرجع بقي
المهم انا عايزه اشوفك انتي وغزل انتو واحشني خالص
وانتي كمان يا روحي وحشتينا طب ماتيجو بكره تقدو معانا اليوم
ها لاء مانا بتصل بيكي اصلا عشااعزمكو بكره تيجبو البنات وتيجو تقضواليوم معانا
مش عارفه اقولك ايه بس انتي عارفه لازم ناخد رأي عاصي وحمزه الاول
اه طبعا مافيش مشكله خلاص كلميهم وابقي ردي عليا وسلميلي علي غزل وانطي روقيه اوي
ماشي يا حبيبتي سلام
مع السلامه
اغلقت معها الهاتف وانضمت اليهم بالحديث
غزل:اخيرا رجعومن المصيف
غمزه:اه بتقول ان دانا مش كانت عايزه ترجع عشان اصحابها بس احمد زعق وقالهم لازم يرجعو
ليا:يابختهم والله باقلهم شهر في السخنه واحنا مش عارفين نروح اسبوع
تيا:مع اننا عندنا الشاليه بتاعنا جنبهم بس احنا بقي عاملين زي اللي مغضوب عليهم ماينفعش نروح في حته من غير الرجاله كلهم وايه هو اسبوع واحد بس
وطول السنه قاعدين هنا في البيت ده وفي قلب الجماليه وسجن الجماليه
عدي بغيظ:ايوه في ثانيه هاتتحولو مش كده اه طبعا ماهي الاميره المغروره جات وهاتتلمو عليها بقي وتتقلبو علي البيت وعلينا وعلي الجماليه بحالها
ليا:انا مش عارفه ايه اللي عاجبكو في العيشه هنا مع اننا عندنا ڤيلا كبيره في زايد
وحضرتك بقي دانا مابقتش عجباك في ايه وليه ديما بتقول عليها مغروره ماهي ليها حق واحده جدها الله يرحمه كان لوا سابق وابوها عميد واخوها ظابط في الحربيه عايزها تيجي الجامليه تحب فيها ايه يا دوكتور
عدي:مانشالله ما حبتها يا ختي واخوها وابوها اللي بتقولي عليهم دول بيعشقو القعده هنا في الجماليه
ولازم تفهمو ان ابوكو لما عملكو اللي انتو عايزينو وجاب الڤيلا وفرشها دا عشان ماتحسوش انكم اقل من حد
ولازم بردو تفهمو انه متمسك بالعيشه هنا عشان جدكو ميقدرش يسيب البيت ده ولا الوكاله اللي هي كل حياته
فايريت بقي تبطلو هبل ودماغكو دي تتعدل وتبطلو تمشو ورا المغروره دي
روقيه:خلاص ياعدي اهدي يا حبيبي هما عارفين الكلام ده كويس صح يا بنات
وقفت تيا من علي مقعدها واقتربت منه وهي تصيح بمرح: خلاص بقي ياديدو متزعليش يابطه داحنا بنحب نناغشك هههههههه
عدي بغضب:يعني مش كفايه ديدو دي لاء وكمان بطه دانتي يومك مش معدي النهارده
خدي يابت هنا ولكنه قبل ان يمسك وجد من تقفز علي ظهره من الخلف وهي تضحك
ليا:مش عجباك ديدو طب بلاش نقولك يا دوده هههههههه اوعي تكون عايزنا نقولك يا عمو ما تنساش انك اكبر مننا بست شهور بس يادوده
عدي ههههههه: لا والله طب انزلي يا ....... من علي ضهري فاكره نفسك خفيفه اوي
واحترمو نفسكو معايا في الكلام شويه اناعمكو غصب عنك انتي وهي يابتوع ثانويه عامه انتو
تيا بعد ان جلست علي الاريكه : صحيح انا مش عارفه يعني احنا الفرق بينا مش كبير كان لازم بقي فرق الشهور يضيع علينا سنه بحالها يابختك انت وعاصي
عديتو السنه دي ودخلتو الكليه واحنا لنا الله في الثانويه العامه
غمزه:انت مش كنت بتقول يا عدي انك هاتكلم المدرسين عشان يدوهم دروس خصوصيه
عدي : لاء ماانا لما قولت لزين قالي ماتفقش مع حد غير لما هو ينزل ويجي معايا هو اصلا مش عايزهم يخرجو ياخدو دروس بره واخويا عاصي مش عايز يدخل حد غريب هنا بصو الموضوع كبير مش بالسهوله دي
غزل:اه يعني لازم مجلس العائله الذكوري ينعقد عشان دروس تيا وليا معاكو ربنا بقي ههههههههه
عدي:ههههه اه والله لاء وخدو التقيله بقي الاستاذ عاصي باشا مصمم اني ماتفقش مع مدرس الالماني اللي كان بيدينا بيقول انو صغير وواخد مقلب في نفسه كده
ليا:نعم طب وهو ماله ان شاء الله هو اصلا مالوش راي عشان يتدخل فينا
عدي:اتلمي يا ليا ومالكيش دعوه عاصي خايف عليكو وانتو اصلا اللي مالكوش رأي المدرسين اللي هانجبهم ليكو هما اللي هاتخدو معاهم يلا انا نازل تحت يا ماما مش عايزين حاجه
روقيه:لاء يا حبيبي بس ابقي هات حد ينضف سطح البيت بتاع جدتك الله يرحمها الكلاب اللي بتربيها خليته بقي فظيع يا عدي
عدي:الله يرحمها حاضر يا ست الكل هاشوف حد يجي ينضفه النهارده يلا سلام انا نازل
بقلمي/كنزي حمزه
تركهم ونزل الي الاسفل لتهتف غمزه:يلا ياهوانم عشان نشوف اللي ورانا تيا ادخلي وضبي اوض عاصي وعدي وجدو
وانتي يا ليااطلعي وضبي شقتنا
وغزل لتهتف غزل:انا هاطلع اوضب شقتي مش محتاجه اومر منك يا سيادة المدير العام ههههههه
روقيه:تمام وانا وانتي بقي هاندخل علي المطبخ يلا غموزه هههههههه
غمزه: وهي متجهه الي المطبخ ههههههه يلا بينا انا مش عارفه ليه بس عاصي وحمزه بعد ماجوزو حسنه مش رديو يجيبو حد تاني
دا حتي لوزه بعد نانا الله يرحمها قالت انا مقدرش اقعد هنا تاني والحاجه مش موجوده
روقيه:ياحبيبتي لوزه كبرت وولادها بردو كبرو وهي محبتش تخلي حد يبصلهم بصه وحشه ولا يقلهم كلمه مش كويسه
ففضلت انها تقعد في البيت وكتر خيرو بابكي عبد الرحمن لحد دلوقتي بيبعت ليها شهريتها هي وحسنه مع بعض
غمزه:هو بابي عبد الرحمن ده في منه دا الحنيه كلها والدلع كله هههههههه
/////////////////////////////
صعدت الي شقتهم حتي توضبها مثلما امرتها والدتها ولكن هاتفها قد نوي ان يعطلها مثل العاده واعلن عن اتصال من صديقتها المحببه اليها هي واختها
التقتطه بيدها وجلست علي فراشها لتحدثها ولم تنتبه لتلك الصغيره التي ولجت اليها ووقفت بجانب باب الغرفه تستمع لها دون ان تحدث اي صوت
ليا:هاي دانا عامله ايه وحشتيني
دانا:وانتي كمان وحشتيني يا ليا عامله ايه وتيا كمان وحشتني اوي
بأمارة ما سافرتي وقاعدتي الفتره دي كلها ونسيتينا مش كده
سوري يا ليا والله بس انشغلت مع اصحابي وبصراحه القعده هناك لطيفه خالص
اه ياختي يابختك قعدتي الفتره دي كلها في السخنه واحنا هنا بنتشوي في الحر ده
هههههههههه طب وانا مالي مش انكل عاصي هو اللي مارديش دا حتي بابي لما قاله قاله لاء انا معنديش بنات يسافرو لوحدهم وقولت ليكم تتحايلو عليه وانتو اللي مارديتوش
ماكنش هايوافق يا دانا احنا عارفين بابي كويس المهم قوليلي هاتيجي مع انطي دارين بكره لو احنا مش جينا ولا بردو مش عايزه تيجي الجامليه
مانتي عارفه يا ليا انا مش عايزه اجي ليه ولا انتي عايزاه يتخانق معايا تاني ويسمعني كلامه اللي زي السم ده
يا بنتي والله عدي طيب هو بس مش بيحب حد يتكلم عننا وحش
وهو انا اتكلمت وحش عنكم فين دانتو صحابي وانا بحبكم زي اخواتي هو اللي مش بيطيق ليا كلمه وكفايه انه كل ما يشوفني يقولي انتي بنت تافهه ومغروره علي الفاضي
معلش يادانا هو من ساعة ما سمعك وانتي بتكلمينا علي اننا نروح نعيش في الڤيلا بتاعتنا وانك مش حابه المنطقه هنا وانا مش عارفه ايه اللي قلبو عليكي كده
سبيه براحتو المهم احنا عايزين بقي نبقي نخرج انا وانتي وتيا مره قبل الدراسه ماتبدء نروح مول او اي حاجه بقي
ماشي بكره نبقي نتفق بس مش عارفه بقي بابي هايرضي ولا ايه وكمان الزفت عاصي داه لما يعرف هيقف زي العضمه كده في الزور ويقعد يقوله يعني ايه يعني بنات يخرجو لوحدهم
ههههههه اقولك ماتقوليش ليهم واحنا نبقى نتفق احنا التلاته ونحاول نخرج من وراهم
هههههههه ضحكتيني والله دا علي اساس ان الانسه تيا هتقدر تخرج كده من غير ماتقول لزين دا كان جيه سود عيشتنا
انا معرفش انتو بتخافو منه كده ليه اذا كنت انا اللي اخته مش بخاف منه كده
الله ما هو اخونا احنا كمان بس انا مش بخاف منه ولا حاجه هو اصلا مش مركز ولا معايا ولا معاكي كل تركيزه يا عيني مع تيا مش بتعرف تاخد نفسها منه ههههههه
دانا بمكر:اهو انا شايفه بقي ان تركيزه ده مش اخويه خالص ههههههه اخوها ايه ده بيموت فيها تعرفي انه شايل في محفظته كذا صوره ليها من وهي بيبي لحد دلوقتي
ههههههههه انا كمان شايفه كده بس انتي عرفتي منين يعني انها صورها هي مش يمكن تكون صوري انا
لاء مانا سألته قالي دي تيا قولتله انت اذاي بتعرف تفرقهم من بعض
قالي من ساعة ماتولدت تيا وهي بيبي وفتحت عينها وانا بعرف افرقها عنا ليا قولتله لدرجة دي بتحبها يا زين بصلي بمكر كده وقالي طبعا بحبها وبحب ليا زي ما بحبك بالظبط انتو التلاته اخواتي الاميرات الثلاثه
مش عارفه ليه مش عايز يقولها ويعترف ليها بحبه ده
علي فكره هي كمان بتحبه اوي بس بتخاف منه وطبعا عمرها ما هاتروح تقوله كده عاااااااااااا
ايه مالك يا ليا بتصرخي ليه
الحيوانه طمطم خضيتني بلف لقتها واقفه في وشي والله لموتها النهارده اقفلي يا دانا سلام
ههههههههههه سلام يا شعنونه
القت الهاتف من يدها واتجهت سريعا اليها وامسكتها بين يديها
انتي مش هاتبطلي الحركه دي يا حيوانه
فاطمه بخوف:مس عملت حاجه يا ليا انا كنت عاسه اقعد معاكي
القتها علي قدمها وظلت تضربها علي مؤخرتها وهي تصرخ
انا هابطلك الخصله دي يا فتانه واقفه تصنتي عليا عارفه لو شوفتك بتعملي كده تاني هافضل اضرب فيكي كده
فاطمه وهي تصرخ:سيبيني يا ليا حلام عليكي مس هاعمل كده تاني
تركتها من يدها وهي تصرخ فيها:امشي من هنا انا مش بكلمك ومخصماكي اوعي تيجي تتكلمي معايا انتي فاهمه
جرت الصغيره من امامها وهي تصرخ من الالم نزلت سريعا الي الاسفل لم تذهب الي والدتها ولأنها تعلم حبها الشديد للاخري وانها سوف توبخها مثلها
جرت الي خارج البيت ودلفت سريعا الي اخيها وجدها حملها جدها علي قدمه ذلك الكهل الطيب الذي كما احب ابناءه غمر احفاده بحب جم
البارت الثالث
جرت الصغيره من امامها وهي تصرخ من الالم نزلت سريعا الي الاسفل
لم تذهب الي والدتها ولأنها تعلم حبها الشديد للاخري وانها سوف توبخها مثلها
جرت الي خارج البيت ودلفت سريعا الي اخيها وجدها حملها جدها علي قدمه ذلك الكهل الطيب الذي كما احب ابناءه غمر احفاده بحبا جم
الحج فضالي:الله مالك يا طمطم بتعيطي ليه بس
فاطمه:ليا ضلبتني جامد يا جدو وقالتلي انها مخصماني
الحج فضالي:عملتي ايه تاني بس خليتها تضربك ليه
مس عملت حاجه هي اللي كل سويه تضلبني انا هقول لبابي لما يجي عليها وكمان هاقول لعاصي هو في
لاء ماتقوليش حاجه لحد وانا كمان شويه لما اطلع هازعق ليها جامد ماشي يا طمطم خدي العشره جنيه دي وروحي هاتيلك حاجه حلوه يلا
اخذت الصغيره المال من جدها ولكنها ذهبت الي مخزن الوكاله عندما رأت بابه مفتوح علمت انهم به دلفت سريعا اليه وهي تهتف بأسمه بوده يابوداااااا
كانو يرتبون الاجوله رأها عدي وهو يحمل جوال كبير على ظهره:الله ايه اللي جابك هنا يا طمطم اطلعي فوق ولا
روحي اقعدي مع جدك علي بال مانخلص
طمطم:فين بودا ياعدي انا مس لقياه
عاصي:بيلعب بالعجله بتاعته دلوقتي هاتلقيه جاي انتي عايزاه ليه
طمطم:اثل جدو اداني عثله جنيه عثان اجيب حاجه حلوه عسان ليا ضلبتني تاني وهو قالي مس اقول لحد
القي الجوال من يده بكل عصبيه وهب بالخروج لها علي باب المخزن
عاصي:ضربتك ليه هي مافيش فايده فيها يعني
طمطم:انا مس عملت ليها حاجه انا كنت طالعه اقعد معاها ولقيتها بتكلم دانا في الموبايل
انتبه لها عدي عندما القت علي مسامعه ذلك الاسم الذي كم تمني ان يكسر رأس من لقبت به
واكملت الصغيره وهي اول لما سافتني ضلبتني علي التوته وقعدت تثلخ وتقولي يا فاتنه
عاصي:هي فين يا طمطم
طمطم بلا مبلاه:كانت فوق في ثقتهم ال بتلوقها وهي اثلا مث بتعمل حاجه وبتتفق مع دانا عثان يخلجو
ابتسم عاصي والتفت بمكر لعدي وامسك عصي رفيعه جدا يضعها في جانب المخزن:عن اذنك يا ديدو خمسه وراجعلك
عدي :انت هاتستهبل يلا ولا ايه لو مديت ايدك عليها ابوك وعمك هايعلؤك
عاصي:عيب يا عدي من امتي اوعي بس انا هاتسلي شويه وجاي تركه وصعد الي هذه المجنونه وهو منفعل
التفت عدي الي تلك الصغيره واجلسها علي قدمه
عدي:يا سلام عليكي انتي يا بريئه ياقلبوظه بقي انتي كنتي رايحه تقعدي معاها بس
طمطم:اه بث هي اللي ثعنونه وكل ثويه تتجنن عليا
عدي:اممممم قولتيلي بقي كانت بتكلم دانا
طمطم:اه وكانت بتوقولها دا عدي طيب وحنين هو بث مس بيحب حد يتكلم علينا وحس
ابتسم هو ومن داخله فرح جدا عندما علم انهم كانو يتحدثون عليه وضحك الي صغيرته
عدي:ههههههههه اه يا بنت الذينه ومش عايزه الكل يقول عليكي فاتنه
//////////////////////////بقلمي/كنزي حمزه
كانت ترتب غرفة اخيها الصغير وهي تضع سمعات الاذن في اذنها وتشغل تلك المكنسه الكهربأيه وهي تهتز علي انغام اغنية ما تسمعها
لم تشعر به حين دلف الي الشقه وبكل سهوله وجدها من صوت المكنسه
وقف علي باب الغرفه ينظر اليها وهو ممسك تلك العصي وهي تدندن
انا مش مبيناله انا نويله علي ايه ❤
ساكته ومستحلفله ومش قايلله ساكته ليه 💖
خليه يشوف بعنيه 😧ايه الي ناويه عليه 😈
عااااااااااا الحقوني يخربيتك انت طلعت منين
عاصي:طلعت منين من تحت الارض يا ختي ايه هنقدملك في كابريه قريب
امسكت ذراع المكنسه في يدها ورفعته امامه تحتمي فيه
ليا:ااااااانت ماسك العصايه دي في ايدك ليه هاتعمل بيها ايه
عاصي بمكر:تفتكري كده يا ليلو هاعمل ايه هاعمل زي مانتي عملتي بالظبط في الغلبانه طمطم تعاليلي بقي رفع العصي عاليا ليلقيها عليها فصرخت وقذفته
بذراع المكنسه في وجهه ولكنه تفداه بحرفيه
عاصي:كمان كنتي عايزه تعوريني دانا هاخليكي تقولي حقي برقبتي النهارده
ليا:ااانت فاكرني هاخف منك يا حيوان انت ولا ايه طب فكر كده تلمسني بالبتاعه اللي في ايدك دي وانا وربنا لكون قايله لبابي عليك يا عاصي
وقف امام الباب قبل ان تهرب منه بعند ونزل بالعصي علي مؤخرتها لتصرخ من فعلته
اااااه انت اتجننت يا حيوان والله لخلي بابي يموتك النهارده والله لقوله يا عاصي
طب قوليله علي دي كمان عشان تبقي تطولي لسانك عليا كويس وتعرفي تشتميني
ولكن قبل ان تلمسها عصاه ذبحته هي بدموعها الحارقه وصرخت: اوعي تعملها تاني انا مالكش دعوه بيا ولا تتكلم معايا
عاصي بعند:موافق بس اقسم بالله يا ليا لو ايدك اتمدت علي طمطم تاني لكون ضربك اكتر ما ضربتيها والجزاء من جنس العمل يا بنت عمي
انتي فاهمه ثم تركها وذهب خارج الشقه سريعا قبل ان تفتك دموعها به
وترجل علي الدرج سريعا وهو ممسك بعصاه في يده قابلته تيا علي الدرج وهي مندهشه من منظره الغاضب
الله انت كنت فوق بتعمل ايه ومالك شكلك متنرفز كده
عاصي:عشان ضربت الهانم اختك وكل ماهتضرب فاطمه وديني لكون ضاربها ثم تركها واكمل سيره للاسفل
وضعت الاخري يدها علي فمها مندهشه مما تفوه به ذلك العنيد وصعدت الي توؤمها لتراها وتري ماذا فعل بها هذا اللعين
دخلت عليها شقتهم وسريعا ما اتجهت نحو غرفة اخيها حيث صدح منهاصوت بكاءها
تيا:ليا مالك يا حبيبتي عمل فيكي ايه البني ادم ده
ليا بصراخ:شوفتي الحيوان عمل ايه ضربني بالعصايه علي والله لكون قايله لبابي عليه والمره دي بقي مش هسكت له
تيا بمكر:بجد يعني لما يجي بابي هاتقوليله ان عاصي ضربك ولا هاتعملي زي كل مره وترجعي تخافي عليه
ليا:لاء مش هاخاف عليه وان ماقولتش لبابي والله لقول لزين
تيا بخوف:لالالاء بلاش تقولي لزين عشان مايتخنقوش تاني كفايه المره اللي فاتت
ليا بعد ان وقفت من علي الارض التي كانت تجلس تبكي عليها:ماتخفيش اوي كده المره اللي فاتت لما تخانق معاه وكان هايضربه دا كان عشان بس زعقلك لما حرقتي القميص بتاعه لكن انا بقي مش هايعمله حاجه
تيا بعدم فهم:انتي قصدك ايه هو من امتي زين بيفرق بينا في المعامله ماحنا الاتنين اخواته
ليا وهي تخرج من الغرفه: اه ياختي مانا عارفه وفي سرها هاتفضلي طول عمرك هابله هههههههه وتركتها وذهبت خارج الشقه بأكملها
/////////////////////
وفي المساء عاد عاصي وحمزه من شركتهم وجلس الجميع علي مائدة الطعام التي ترأسها الجد فضالي وكان الصمت سيد الموقف
بعد ان علم الجميع بهذه المشاجره التي حدثت بين اعند ثنائي في هذا البيت واصدرت روقيه امر للجميع بعدم اخبار الجد او حمزه
او هذا الذي يهابه الجميع ولكنه لاحظ الغضب المرسوم عل وجه من لقب بأسمه واكتسب جميع طباعه
عاصي الكبير:مش بعاده يعني تقعدو ساكتين كده وانت مالك راسملي ال١١١ بين حواجبك كده
عاصي الصغير بعند ولكنه لم يتعود الكذب عليهم:عشان ضربت بنتك
ترك الاخر الملعقه من يده وهب واقفا
بينما صرخت غمزه: اسكت يا عاصي هو مكانش يقصد يا حبيبي هو
عاصي الكبير :اخرسي يا غمزه عيد ياض اللي انت قولته ده تاني كده
حمزه:انت بتقول ايه يا حيوان انت
ليا بخوف عليه:لاء يا بابي هو مش ضربني دا غصب عنو العصايه فلتت من ايدو جات فيا
امسكه عاصي الكبير من تلبيبه وهو يهتف فيه:بتمد ايدك علي بنتي يا عاصي انطق دلوقتي عملتلك ايه بنتي عشان تمد ايدك عليها
وقف عدي بينهم وهو يهديء اخيه الكبير
ماكنش يقصد زي ماقلولك يا عاصي سيبه عشان خاطري
صرخ عاصي الصغير:لاء كنت اقصد واه ضربتها عشان تبطل تمد ايدها علي فاطمه وتبطل تشتمني اظن انا اكبر واحد فيهم وعيب اوي لما بنتك تشتمني وتقولي يا حيوان مش كده ولا ايه يا عمي
تركه عاصي من بين يديه ونظر اليها بغضب لترتعد هي وترتد الي الخلف في احضان جدتها
عاصي:انتي شتمتي ابن عمك صحيح
ليا:هوهواللي كل مره يزعقلي وو
عاصي:يزعقلك ويقطم رقبتك كمان ومن دلوقتي ورايح مافيش واحده فيكو تطول لسانها علي واحد فيهم تاني فاهمه يابت
لياوهي تضع وجهها في الارض:حاضر يا بابي
عاصي بغضب:اعتذري لابن عمك يلا
اندهشت هي مما تفوه به اباها واسترسلت الدموع علي وجنتيها وظلت تنظر الي الاخر وكانها تقتله بدموعها فقفز من امامهم جميعا وخرج من الشقه بل من البيت كله
لتصرخ غزل:عاصي رايح فين يابني الحقه يا عدي
عدي:ماتخفيش يا غزل هايروح فين ياعني انا نزله اهو
حمزه:بس بقي كفايه كده انتو ايه اللي جرلكو كل يوم بمشكله
اخير تحدث الجد: خلاص خلصتو مشكلة النهارده ياريت كل واحد بقي ياخد مراته وبناته علي شقته جاتكم القرف في قعدتكم
جرت الفتايات علي شقتهم بينما نظر هو اليها
عاصي:واقفه ليه ماتحصلي بناتك وياريت تبقي تعلميهم ازاي يحترمو رجالة البيت ده يا هانم
نظرت له بغضب وكادت ان ترد عليه الا ان صوت اباه اسكتها
فضالي :كفايه بقي انا مش عايز خناق انتو ايه مابتفهموش ولا إيه اطلعي يا غمزه ورا بناتك يلا وسيبي عبد الرحمن هيبات هنا في اوضة زين
تركتهم جميعا وصعدت للأعلي وهي غاضبه منه جدا
نظر حمزه الي تلك الواقفه محتضنه ابنتها الصغيره:واقفه كده ليه ماتطلعي انتي كمان علي شقتك يلا.
غزل:لما اعرف ابني راح فين واطمن عليه هابقي اطلع
حمزه :دا علي اساس انو عيل صغير هايروح فين يعني يلا يا مدام علي شقتك انتي وبنتك
غزل:قولت مش ها
حمزه بغضب:غزللللل قولتلك اطلعي وقصري في يومك وكفايه اللي حصل بقي من ابنك
روقيه:خلاص خلاص يا حمزه يلا يا بنتي اطلعي خلي اليوم ده يعدي علي خير بقي
حملت طفلتها واتجهت بها للاعلي وهي غاضبه
وقفت روقيه تلم تلك الصحون التي لم يلمسها احد من علي طاولة الطعام
وساعدها عبد الرحمن الصغير وهو ينظر لأبيه ويهتف:
علي فكره انا مرديتش اتكلم بس بنتك دي تستاهل اللي يجرالها عشان تبطل تمد ايدها علي طمطم تاني
عاصي بغضب:بقولك ايه انا مش ناقصك لانت ولا طمطم بتاعتك دي اطلع من دماغي دلوقتي
جلس الصغير بجانب جده بكل عند ونظر له:انا بايت في شقة جدي اطلع انت شقتك اذا كان مش عاجبك كلامي
عاصي وهو يرفع حاجبه له: تصدق انا فعلا هاطلع بدل ما قوم اطلع روحك في ايدي ثم تركه وذهب للاعلي وهو يسبه بأفظع الالفاظ
عيل بن......... ً‘‘‘‘‘........ ابوك
بوده بصوت مرتفع:علي فكره انت بتشتم نفسك
امسكه حمزه وهو يصيح فيه:اخرس ياض واتلم بقي بدل مايجي يكسر دماغك دي
ثم امسك هاتفه واتصل علي اخيه الصغير ليجد هاتفه مشغول كان الاخر يتحدث معه حين اتصل به وهو يصعد علي الدرج
عاصي:لقيته يا عدي
عدي:ايوه يا عاصي احنا في البيت بتاع جدتي عند الكلاب شويه وجاين
وقف علي الدرج يتحدث معه بينما لحق به الاخر ووقف يستمع له
عاصي:طيب ماتتأخروش وابقو اقفولو باب البيت كويس وراكو وانتو طالعين وهديه شويه وقوله اني عايز اتكلم معاه
بكره انا مش رايح الشركه وهاظبطكو يا ولاد ال.........
عدي:ههههههه حاضر يا كبير هاقوله
اغلق معه الهاتف ونظر الي اخيه
حمزه:ايه لقاه
عاصي:قاعدين عند الكلاب شويه وجايين
حمزه:عيل غبي ديما ايدو سابقه لسانه انا مش عارف ايه اللي جري له حتي البنات هيمد ايده عليهم
عاصي:هي اللي غلطت يا حمزه احنا مش هندلع فيهم وهنسكت في الغلط كمان
حمزه:العيال كبرو يا عاصي ومشكالهم كبرت معاهم واحنا مش واخدين بالنا
عاصي:الظاهر كده بس ماتقلقش هاظبط الدنيا
حمزه:طب ادخل ظبط اللي جوا وانا هاظبط اللي فوق
عاصي:عمرهم ماهايكبرو ابدا بنربيهم مع عيالهم يلا تصبح علي خير
حمزه: ههههههه وانت من اهله
تركه ودخل شقته واكمل الاخر صعوده للأعلي
وداخل شقته عم السكون جدرانها فعلم ان بناته خائفين من المواجهه فاتجه الي غرفته
فهو لا يريد ان يرهبهم اكثر من ذلك ولكنه لم يجدها فيها علم انها بدأت تمردها وضع اشيأه بغضب علي الكمود واتجه الي غرفة ولده
وجدها نائمه علي فراشه جذبها من يدها واوقفها امامه وظل ينظر الي عيناها بغضب وهي تنظر له بكل حزن الي ان قطعت هذا الصمت بغضب وجذبت يدها من بين يديه
غمزه:اوعي سيب ايدي واتفضل اخرج من الاوضه دي
جذبها من يدها مره ثانيه وتحرك بها خلفه وهو يتجه الي غرفتهم
عاصي:اخرسي ولو عايزه تغضبي اغضبي براحتك بس ماتسبيش اوضتك وتفرجي بناتك عليكي يا هانم
ادخلها غرفتهم واغلق الباب من خلفهم بالمفتاح
غمزه : انت اتجننت هاتحبسني في الاوضه مش عايزه انام هنا ايه هاتنيمني بالعافيه
بداء يزيح قميصه من عليه ويغير ملابسه وهو يتحدث بهدوء
عاصي:والله ليها حق بنتك تقل ادبها علي ابن عمها اذا كانت امها اصلا بتقل ادبها علي جوزها يبقي هي هاتجيب التربيه منين
غمزه:انا قليلة اداب يا
وقف امامها وجذبها من خصلات شعرها قربها منه والتصقت بصدره العاري احني مؤخرة رأسها من الخلف وهو يضغط علي شعرها ونظر في عينها بقوه
عاصي: يا إيه ها ما تنطقي انتي اتهبلتي ولا ايه اللي جرالك ده بدل ما تعلمي بناتك بتخيبي زيهم
وضعت يدها علي صدره وهي تحاول ان تفلت منه
غمزه:اوعي بقي بقولك سيبني ايدك بتوجعني
عاصي وهو يقربها منه اكثر واكثر:مش هاسيبك ومكان مانا هنام انتي هتنامي اوعي تحاولي تعمليها وتسيبي اوضتك انتي فاهمه
وطبع شفاه فوق شفتيها لم يتركها واتجه بها الي فراشهم وهي بين احضانه
وظل يمطرها بقبلاته الحارقه لها الي ان استكانت وهدأت واستجابت اخيرا له وهو يزكرها بعقابه ويريها كم عشقه لها حتي بعد مرور تلك الاعوام الطويله
يتبع