![]() |
كيف زوجي يصبح اخي
الحلقه الاولي والثانية والثالثة والرابعة
بقلم سارة احمد
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
اكتشفت بأن زوجي يكون اخي..كيف
في احد الايام بعد زواجنا بشهران كانت عمته تقلب في الصور وفجأة رسم علي وجها الصدمة وبدات تصروخ..
مستحيل..مستحيل وقع مني صنيه الشاي فيه ايه يا طنط
فوزية:فيه كارثه؟
شهد:خير يا طنط؟
فوزية:هيجي منين الخير واحنا في خطئية
شهد:وقعتي قلبي فيه ايه؟
فوزية:بعصابيه مين الا في الصورة دي؟
شهد:ضحكت خدتيني يا طنط دي ماما الله يارحمها ماتت هي وقبلها بابا كانت حامل في لما بابا مات وعشت لي بس الله يرحمها كانت ست عظيمه..
فوزية:دي كانت خطيا الله يجحمها مترح مارحت؟
شهد:بغضب انتي ازي تقولي كده علي ماما انا مسمحليكش تقولي كده؟
فوزية:اقعدي الاول وبعد كده اتنرفزي برحتك؟
جلست شهد والغل يؤكلها من الداخل
فوزية:بصي امك كانت عشيقت اخي تيمور وده سبب موت مراته سامية بقهرتها، اسألي جوزك وهول يحكلك
امك ناهد جاءت لي اخوي تقوله انها حامل ومش عرفه تعمل ايه؟ وهتقول لناس ايه وجوزها ميت بقله شهرين..اتنكر منها اخوي من ساعتها وهي اختفت من حياتنا مش حضرتك بنت 7 برده..وياريت لحد كده وبس لا ده كمان تيم ابن اخي وجوزك يكون اخوكي يعني جواز محرم انهارت شهد في البكاء مستحيل..ودخل
كيف زوجي يصبح اخي!
الحلقه الثانيه
سارة احمد
ودخل تيم ليجد شهد غارقة في البكاء
والحزن وعينها كأسات دم ..
شاف تيم ذاك المنظر جن جنونه ورمي الشنيطة وعلبه حمر تيم بخضه ولهفه:مالك يا حبيبتي،وهو حد زعلها هنا انا قولت مئت مرة دي ست البيت والا مش عجبه يغور
ردي علي حد زعلك هنا..بصت شهد لفوزية..
جري تيم عليها في غضب
تيم:مئت مرة يا عمتي ماليكيش دعوه بمراتي..
تضحك فوزية..مراتي ههههه..قال مراتي هههه..مراتك قديمة
تيم:قصدك ايه؟
فوزية:اسأل اختك وهي تقولك..
تيم:اختي انتي عرفه ان داليا مسفره
فوزية:مش الشريعة اقصدي..شهد..اختك في الحرام من ابوك فاكر زمان وامك ماتت ازي..
تيم بنرفزة لعبه جديدة ولا ايه كان لازم اسمع بابا وانفذ وصيته بس انا عملت بصله الرحم
افوزية:بعصابيه ابوك كان ظالم وكل حقي بس مش ده موضوعنا،
فاكر ناهد سكرتارية ابوك..اما جات هنا تتوسله عشان هي حامل.. امك لم عرفه ماتت بحصرتها
تيم يسكت شوية:ايواه افتكر بس ايه..علاقة ده بي..صح
اسم حماتي ناهد..
مستحيل..وجري زي المجنون علي المكتب وفتح دريج وطلع صندوق قديم واخرج من صورة لناهد وبابا اثناء افتتاح مصنع وطبقها بصورة حماته
كارثه ده بجد..
وجلس علي الكرسي ماذا افعل....
كيف زوجي اصبح اخي!
الثالثه
سارة احمد
وانهارت شهد في العياط..ولطمت علي وشها..يلهواي..يلهواي،وبقهره ودموع انا خطيا وعشتي كلها حرام في حرام يارب..
جري تيم مخضوض فيه ايه..
شهد..كفايه يا بقي وحضنها..شهد زقته ابعد عني لمستك لي حرام..
ونزلت سميرة بنت عمته..سميرة:هو الوحده متعرفش ترتاح شوية في البيت ده؟
تيم:اهدي يا سميرة الا حكاية مش نقصاكي؟
فوزية:طيب بنتي ذنبها ايه في الوكسه انت فيها؟
وفجأة داخت شهد ووقعت علي الارض تيم:شهد ..اصحي يا عمتي لحد ما طلعها فوق!
وحملها تيم بلهفه وقلقه
سميرة وفوزية وشهم اتغير وانزعجوا
سميرة:شفتي يا ماما خايف عليها ازي انا هموت من الغيرة يا رب تموت
فوزية:بس..بس وتي حسك احسن يسمعك؟
اصبوري ثقيل جاي واحنا هنقسم ونلعب برحتينا..
نزل تيم بعصابيه يا عمتي اتصلتي بدكتور ولا..عمتي
فوزية:اتصلت يا حبيبي؟
واتصلت بي الدكتور
وبعد شوية خرج الدكتور
تيم:خير يا دكتور؟هي شهد فيها ايه
يبتسم الدكتور:هي حامل بس ضغطها عالي شوية خالي بالك منها..
فرح اياد شكرا يا احلي دكتور..ودخل لشهد يا حبي يا قلبي انتي حامل..
شهد: بنرفزة ده كارثه ..
تيم:كارثه انك حامل مني
شهد:لا انك اخي
اما فوزية حامل..ده لها ترتيب..
كيف زوجي اصبح اخي!
الرابعة
سارة احمد
تاني ..انا هوريك يا تيم وكل ظلم تيمور تدوقوني..هيخلص منك ومن اختك..
سميرة:بعصابية لا يا ماما ده مش اتفاقينا احنا اتقنا علي ططفيش مراته..وانا اجوزة وكمان داليا ما ليهاش ذنب فوزية بتبصلها بضيق:وزغتها في جنبها طيب يا روح امك..
اما في غرفة شهد وتيم..
تيم:انا مش مصدق الحكاية ده..
شهد:وعيناه غرقانه بدموعها..يعني ايه قصدك ده كدبه..بجد..
تيم:مش عارف بس الفيصل في كده التحاليل..
شهد:اقصدك تحاليل الحمض النووي..فكرة صح وهي الفيصل ..
تيم:بس ما تقوليش لحد ماشي خاليها في السر..
شهد:بنظرت امل..عندك حق يا رب..وقرب منها تيم وضمها بس خالي بالك من ابننا هو مالوش ذنب ابتسمت..حاضر..
ومرت الايام..وجه يوم استلام نتيجة التحاليل..تيم في المعامل واعصابيه متنحرق ويده بترتعش من القلق..وشهد في غرفتها ريح جيه ريح جيه..ومسكه المحمول ونزله رن..بتوتر..رد رد بقي..
تيم:فتح الظرف وكأنت الصاعقه..النتائج اجابي..وقعدت تيم ومن الصدمة ..ماروحش الا تاني يوم واول ما دخل جرت شهد بنرفزة كنت فين؟انا هموت من القلق هي..
وسكوت تيم وتعابير وشه تحكي عنه انهارت شهد في البكي وقعدت علي كرسي هنعمل ايه دولوقت..وفي غضب لازم انزله