![]() |
الوسيم_والخجوله
الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
إياد حلمي
حاله من الجنان والانكار تملكت من عاصي وظل ينظر لي عنبر بتجمد وذهول وعنبر منكمشه في نفسها وتبكي بعدم تصديق وهي تنظر لي بقاعه الدم"اء التي امامها علي غطاء السرير..... وهي تردد كلمه واحده.. مستحيل.... يقترب منها عاصي بعاصفه من الغ"ضب المشتع"ل ويحضن وجهها بكفاه ويضغط عليه فتتأوه عنبر وتزيد من البكاء وتضع يدها علي كفه الحاضن وجهها يعتص"ره بقوه حتي تخفف من ضغط عليها لكن بلا فائده.....
عاصي بغض"ب وقسوه:بقي انتي بتكدبي عليه وتخدعني وتتفقي مع اماني وجدي وتمثلي انك حامل مني طيب ليه وايه السبب الا يخلي وحده تتهم نفسها بأي ابشع التهم.... انتي كنتي عذارء طيب عملتي كده ليه كنت هتجنن واعرف ازاي لمستك وانا بقرف منك ازاي ردي عليه......
كلامته القاسيه مزق"ت ما بقي من روحها واحرق"ت قلبها واذ بيها تنف"جر في وجه باكيه ثائره لي كرامتها وكبريائها الذي حطم"ه عاصي ببروده وقسوته.... ودفعته وحررت نفسها منه بقوه لا تعلم من اين اتت بيها.... فدهش عاصي من هذا الموقف... وظل جالس علي السرير... سبحت عنبر الروب ولبسته وهي عيونها مشتع"له غضبا ودموعا....
واقتربت من عاصي وجذبت يده ووضعتها علي شفتيها وقالت
عنبر:انا معرش ازاي ده حصل انا عمري ماكدبت في حياتي ولا غضبت ربي كنت ببكي كل يوم علي خطيئتي معك واستغفر ربي رغم اني مش فاكره ايه الا حصل بس هقولك ايه الا حصل من شهرين وانا اعرفه....
يقرب عاصي منها ويملس شفايفها وينظر لها بوقاحه ويجذبها من خصرها مقربها اليه بكل جرئه....
ويقبلها بن"هم شديد جعلها تفر منه وجسدها يقشعره من لمسته وظلت تضر'به في صدره لي كي تعلن عن نفرها منه لكن هذا استفز عاصي وزاد من قبلته لكنه قبلها برقه ونعومه جعلتها تسلم لهو وبعد فتره من الزمن ينهض عاصي من جانبها والعرق كسيه وينهج من اثر المجهود ووقف وارتدي الروب وهو ينظر لها بنصره وسخريه....
ام عنبر بكت وبكت ودثرت نفسها جيدا فاقترب منها وسحبها من تحت الغطاء فتفزعت هي وحاوله ستر نفسها... لكنه سحبها بقوه وهمس لها .... بمك"ر
عاصي:انا مكنتش فاكر انك عاليه اوي كده انتي مستحيل تكوني خجوله انتي ادمان ..... وقهقه بخب"ث.... وتركها ذهب لي الحمام وترك عنبر منكمشه في نفسها ...تبكي وتأنب ذاتها
عنبر:انا ايه الا خالني استجيب ليه واكون معاه بكل كياني.... انا حسه ان في شر"خ حصل جواي انا لازم اتغير لازم ارفض حبه.....
وبعد فتره خرج عاصي من الحمام ودخل لي السرير ونام دون ان ينظر لي عنبر التي ادعت النوم هروبا منه.....في الصباح....
عاصي بغض"ب:هو انتي رايحه علي فين يا هانم
عنبر بتعجب:رايحه علي الكليه...
يقترب منها عاصي ويجذبها من معصمها بقوه وضاغط عليه بحده
فتأوهت عنبر....
عاصي:كان زمان وخلص انتي من النهارده مش هتشوفي الشارع انسي ومفيش كليه وهتبقي محبوسه هنا في القصر خدامه ليه وبس حتي الا حصل امبارح انسيه دي كانت لحظه ضعف وخلصت هو يتحدث وهي تبكي وتبكي وبعد هذا القي بيها ارضا
عاصي:انجري بقي ورحي حضرلي ايه الفطار لحد ما اجهز واروح الكليه.....
عنبر بحزن وانك"سار:حاضر نهضت وجهزت الافطار ودموعها تسيل
عنبر:يا رب انا ذنبي ايه في الحكايه دي انا مستحيل هسكت علي كده....انا لازم اتغير لازم اقوي...ولازم اعرف ازاي ماجد واماني يخدعوني وليه.....
عاصي ساخر:ايه هو انتي اتجننتي
عشان تكلمي نفسك ده اللعب لسه في الاول.....
مره شهر وعاصي يسئ المعامله لي عنبر.... وهي تذبل وتضعف ولا تاكل كثيرا واصبحت هزيله ومنطفئه مكتئبه.... ام وسيم اليوم خروجه من المستشفي... بعد ما استرد صحته لكنه مشتاق لي عنبر منذ شهر لم يراها وهو قلق عليها ويفكر فيها كثيرا وكل ما يسال ياسمين او عاصي عليها يقولوا انها بخير لكنها مشغوله ولا تمتلك وقت حتي تزوره.....
يصل وسيم لي القصر دون ان يخبر احد انه خرج واول ما يدخل لي القصر يجري علي غرفه عنبر ويدق الباب لكن لارد فيزيد من قلقه ويقرر ان يك"سر الباب....واول ما يفتحه يصعق مما يري ويصرخ عنبررر
#الوسيم_والخجوله الفصل ١٢
بين ليله والاخري تتغير حياتنا نعتقد بأننا قيد الحكايه او مجرد كلمه في نهايه حين يتمكن من اليأس يسلب اجمل ما فينا وذاك كان مصيري لاني سمحت لي قلبي بعشق مزيف عشق لم اجني منه الا التعاسه انا لن ابقي في بيته اكثر من ذاك خصوصا ما ما اكتشفت ما فعله معاي هو وجده وصديقته وعائلتي الكل اتحد ضدي من الان لن ابقي عنبر الخجوله او القبيحه ان الله خلق كل شئ جميل حتي لو بدي غير هذا ان واجبنا هو اكتشاف انفاسنا والغوص فيها حتي نفهمها ونبرز جمالها ان جمال الذات ينبع من الثقه في النفس وانا رحلت حتي ابحث عن ماهيتي انا القوه والضعيف.....ولن اعود الا بعد ان اكون انا بكل ثقه استحق ان اكون ام نعم لقد اكتشفت بأني حامل كيف سأكون ام تعلم وهي بهذا الضعف....
قرأ وسيم كلمات عنبر ورسالتها وقد تبدلت ملامحه لي الحزن وجثي علي ركبته وتطوي الرساله وضمها لي قلبه ودموعه تسيل رغم عنه وهو يردد
وسيم:لما يا حبيبتي فعلتي بي هذا لم يا ملكتي هجرتني وانا اعشقك اجل احبك عشقك من جعلني اقوم الحياه وصرخ باسمها عاليا
عنبببرررررر لماذا فعلتي بي هذا لماذا قلبي لم يعد يتحمل اكثر من هذا عنبررر
يراقب هذا المشهد المحزن ماجد فقد عاد من السفر بعد رحله طويله مع البحث في موضوع هام سوف يغير مجري تلك العائله....
يقترب ماجد من وسيم ويضع يده علي كتفه..... فيلتفت اليه وسيم وعيونه غارقه في سحب من الدموع.....
وسيم:جدي لقد تركتني من عشقها قلبي لماذا يا جدي كل من احبه يتركني لقد هجرتني امي لاني ادافع عن اخي لاني احبه واخاف عليه هجرتني يا جدي وحرمتني من حضنها وحنانها.... وابي تركنا واختفي بعد ما قسي علينا بكل افعاله يا جدي والان حبيبتي تركتني ورحلت الا يكفي انها زوجه اخي.... الان حرمت من روئيتها حتي قلبي يتمز"ق يا جدي وارتمي بين احضان جده.....
يحزن ماجد علي حال احفاده الا يكفي ولده الوحيد وما حدث لهو الان احفاده علي وشك الضياع منه
ماجد:لا تحزن يا صغيري انت الاقوي حاول ان تبحث عن عشقك شغفك الحقيقي الا يمكن ان يكون امامك وانت لا تشعر بيه ناقي ذهنك وصلي جايز تجد الراحه عند ربك ......
خرج وسيم من بين ضلوع جده وقد وجد الراحه في كلامه
وسيم:عندك حق يا جدي سوف اذهب واصلي وادعي ربي ان يرحمني ويريح قلبي.....
ذهب وسيم وتوضئ وصلي ودعي ربه وبكي....حقا لقد وجد السكينه في قربه من ربه.... وبعد الصلاه جلس وقرأ القراءن كم شعر من راحه وهدوء......
ام عاصي فقد جن جنانه عندما علم برحيل عنبر خصوصا علم بأنها حامل قد ذاد في ثمله وذهابه لي الملاهي الليلي.... وذاد من اهمال عمله ....وتدهور حاله.....
ام ياسمين قد حاوله التقرب من وسيم لكن بلا اي فائده.....
ومرت الايام والحال في سوء
في احد الايام قررت ياسمين مواجه وسيم وحسم امر زواجهم...
تقف ياسمين امام وسيم وهي حزينه غاضب"ه من اهماله لها
ياسمين:وما اخر ما تفعله معي يا وسيم لما تك"سر قلبي وتحزني لم
اجبني بصدق
ينظر اليها وسيم ويصمت فهو لا يجد ما يقال.... او ماذا يفعل...
ذاك الصمت زاد من غض"ب ياسمين وجعلها تقترب منه وتجذبه من يده بحده....
ياسمين:اجبني يا وسيم هل تحبني وتريد الزواج مني ام ماذا.....
ينظر اليها وسيم ويسحب يده منها
تبكي ياسمين:لا تجيب ردك قد وصلني ايمكن انك تكر"هني لي درجه انك تفر مني ولا تتحمل لمستي.... الي هنا انتهينا انا لم اعد اتحمل انت دمر"تني من يوم ما قلبي عشقك وانا اهان واذل قامت بنزع الدبله والقئها في النيل ..
ودموعها تسيل بحرقه وتحدثت بحزن وكس"ره
ياسمين:الي هنا انتهت رحلتي معك التي لم اجني منها الا عذابي وقد تعملت ان اغلق ذاك القلب لي الابد.... وتركته وذهبت وقتها شعر وسيم بنغزه في قلبه ووجع لا يعمل مصدره وظل ينظر لي النيل لا يعلم ما سبب حزنه ووجعه...
يتنهد وسيم بعمق وحزن شديد
ويفكر فما يحدوث داخله ما تلك المشاعر المأججه لا يعلم ماذا يحدوث اليه....وما حقيقه مشاعره اتجاه عنبر وياسمين
وسيم بحيره:ماذا يحدوث معا لم قلبي يألمني هكذا ولم اشعر بشئ قد نقص في حياتي لا يجب الوقوف مع نفسي والحديث معها مطوله..... يجب ان ابعد عن اي ماثرت يجب ان احدد ماذا اريد
مر اسبوع..... لي يفيق وسيم علي خبر قد هز كيانه وهو خبر زواج ياسمين من عدنان وقد بعثت اليه دعوه الزفاف وقتها هز كيان وسيم وكأن زلازل قد حط"م كيانه لم يشعر بنفسه الا هو يقود سيارته بجنون وقد وصل لي بيت ياسمين وصعد مثل المجنون وقد وصل علي صوت المأذون وهو يقول هل تقبلي الزواج من عدنان تنظر ياسمين لي وسيم بتحدي وترد
ياسمين:انا......
#الوسيم_والخجوله الفصل١٣
تقبلي الزواج من عدنان تنظر ياسمين لي وسيم بتحدي وترد
ياسمين:انا........ مو... قبل ان تكمل تجد وسيم امامها مباشره يضع يده في منتصف دفتر المأذون ويقول بكل حب وغض"ب...وعيونه مثبته علي ياسمين ويتعمق في نظراته المتوسله المطالبه بفرصه اخري....
ترتجف ياسمين من نظراته وتوسلاته لها فيرق قلبها ...
(حقا ان الحب شئ الحقيقي يغفر لكن هل ستندم علي هذا الغفران)
وسيم بحب:لا مفيش جواز هيحصل عشان ياسمين مش موافقه....ياسمين تخصني... انا وبس ووجه نظره المشتع"ل بنير"ان الغيره وجنون الحب.. لي عدنان الذي انقلبت فرحته لي بر"كان علي وشك الانف"جار..... وعيونه اصبحت جمر"ات من جح"نم...... لو طالت وسيم لا احرقت"ه حتي النهايه.....
يقف عدنان ويجذب وسيم من ياقه قميصه ويزفر بغض"ب نا"ري
عدنان:انت مجنون ازاي تقتحم فرحي وتعطل كتب كتابي انا هطلب البوليس ومستشفي المجانين..... بدأ الاجواء تتوت"ر وتشت"عل والناس بدأت في التهامس والحديث عما يحصل....
وياسمين واقفه تشاهد مثلها مثل الاخرين وتصارع نفسها
ياسمين:هو انا معقول هسمحه بعد الا حصل منه معقول هرجع تاني افتح قلبي..... لا يا ياسمين بطلي كدب علي نفسك بقي انتي عمرك ما نسيتي وسيم ده بيجري في دمك والهوا الا بتتنفسيه انتي بعتي الدعوه عشان تكسبي الرهان انه بيحبك بس بيكابر.....
تفيق ياسمين من شرودها وحديثها مع نفسها علي صوت شاهين وهو يصرخ ويحاول ان يفض الشج"ار الدائر بين وسيم وعدنان....
عدنان:سبني يا عمي ده لازم يتربي ازاي يتجرأ ويعطل كتب كتابي.....
وسيم ببسمه ساخره:ازاي تقبل علي نفسك تتجوز وحده مش بيطق اسمك وكانت هتتجوزك عند فيه....وتركه وتوجه لي ياسمين ووقف امامها وابتسم بحب... وامسك يدها لمسته جعلت ياسمين ترتجف وقلبها يدق يدق بسرعه وعيونها تطوق الي نظراته.....احس وسيم بهذا فاندفع بقوه نحوها وامسك راسها وقرب منها وقبلها...برقه وعذوبه نسوا بيها الكون......الد"دماء غل"ت في عروق عدنان ودفع عمه وانطلق نحوهما مثل البرق وجذب وسيم من ظهره ورمه بعيدا عن ياسمين المخدره من اثر قبلته وقام بلك"مه بقوه اسقطت وسيم.....فابتسم ببروده المعهود ..... وانتظر رد كان يتوقعه بدون مقدمات ياسمين تصف"ع عدنان وتلقي بدبلته في وجه....وتقترب منه وتنظر عينها بسخط.....وبكل ثقه تقول
ياسمين:انا بكر"هك ومش بيطقك وعمري ما هكون غير لي وسيمي....وهجوزه دلوقتي وتركته يشت"عل غض"با..... وتوجهت نحو وسيم الذي ينظر لي عدنان بنصره
تساعده ياسمين في النهوض....
ياسمين:انا بحبك يا وسيم ....
وسيم:انا اكشفت انك شغفي الحقيقي اوعي تسبني تاني...حياتي من غيرك كانت ضلمه....تتجوزني.....
تبكي ياسمين من السعاده وتضمه....
شاهين بمرح:طيب اتفضل اكتب الكتاب الاول وبعدين ابقي احضن برحتك....
وسيم بمزح:حاضر ثواني وهكتب الكتاب ومسك ايد ياسمين... وتجاوزوا عدنان بخطوه فيخرج عدنان سك"ين صغير وكاد ان يطع"ن وسيم في جانبه لكن يجد يد قويه تمسك يده وتل"كمه....فيسقط ارضا فينحني عاصي ويتناول السك'ين...ويبتسم بمك"ر
عاصي:اياك تفكر تمد ايدك علي اخوي او اي حد يخصني وانا هندمك علي اليوم الا فكرت فيه تلعب مع عاصي اكمل.... وفجأه يدخل البوليس ويقبض علي عدنان....بتهمه التحر"يض علي خط"ف عنبر ومحاوله ق"تل وسيم.....
يزفر عدنان بسخط وكرا"هيه ويخرج مع الشرطه وهو يصرخ
عدنان: مش هسيبك يا عاصي هنتق"م منك في اغلي حاجه عندك .......
وسيم:انا مش عارف اقول ايه يا ملاكي الحارس....
يضمه عاصي بحب...
عاصي:متقولش حاجه يا دهري يا سندي انت اخوي ومستحيل اي حاجه تفرق بينا.....
وسيم:عندك حق يا ابني مش اخوي...... يلا عشان نكتب الكتاب وتبقي انت الشاهد
عاصي:مبروك يا وسيم مبروك يا ياسمين بس والمصحف حظك نا"ر البت موزه بجد.....
وسيم بتحذير:عاصي لم نفسك واخلص في يومك ده....
عاصي بضحك:خلص يا عم براحه...
وتم كتب الكتاب الكل كان فرحان وسعيد وياسمين كانت بترفرف من السعاده......لكن عاصي كان شارد في عنبر....
عاصي:يا تري انتي فين يا حبيبتي....؟
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تتنفس عنبر براحه ... عندما نظرت لي شاشه الاشعه وهي تري صغيرتها وتمسع نبضها.....
تدمع عينها بسعاده
عنبر:انا عمري ما كنت اتخيل اني ابقي ام ده شعور رائع...وكمان حامل في توأم بنتين .... يا رب احفظهم....
تمسك اسرار يدها....وتقبل خدها....
اسرار:انا مبسوطه اوي عشانك يا عنبر..... وهتبقس ام عظيمه بس هل انتي مستعده انك ترجعي دلوقتي بعد مرور ٥ شهور علي غيابك....
عنبر بثقه في نفسها:انا عمري ما كنت قويه زي دلوقتي خصوصا بعد ما وصلت لي ذاتي واكتشفتها...بس بمساعدتك يا اسرار يا بنت خالي..... سفرك لي امريكيا نفعني.....انتي ساعدتني في تغير شكلي..... ياه انا بجد بحبك.....
اسرار:متقولش كده انا بحبك يا عنبر وعمري ما هتخله عنك....وهنزل مصر ان شاء الله بعد اسبوع انتي معاد طيارتك امتي....
عنبر:ان شاء الله علي ٩ص.....
اسرار:بتوفيق.... ربنا يحقق كل احلامك...
عنبر:دي تجربه ولازم اخوضها لي وحدي ولازم اروض عاصي....
اسرار بمك"ر:طبع بعد متغيرتي وبقيتي قمر وذكاء لك حق تتغر ياعم.....
عنبر بثقه :انا طول عمري قمر بس كان ميستخبي.....
اسرار:يا جامده....
عنبر:طول عمري جامده.....
يمر الوقت وتصل عنبر لي مطار القاهره وهي بشكل جديد وشخصيه قويه وثقه في نفسها....
تصل لي الكليه التي اول ما دخلتها كل العيون مثبت عليها...فهي تسير بكل ثقه وتنظر لهم بتجاهل وبطنها منتفخه قليلا.... وهي تلبس فستان حمل لونه طحني بكم قصير لي بعد الركبه.... وتضع بعض الزينه الخفيفه..... وجعلت شعرها المصفف بعنايه...منسدل علي ظهرها.... وتلبس حذاء رياضي من اجل الحمل..... وعطرها ينتشر في الاجواء يسحر الجميع الكل يتهامس ويتسأل من تكون.....
تلك الحوريه وبعد دقايق يدخل وسيم وعاصي وياسمين لي الكليه... ويتسألوا لم الجميع مجتمع....فجأه تقع عيون عاصي علي حوريته عنبر......
فيتعجب....ويقول بصدمه
عاصي:عنبر....
يرد عليه وسيم وياسمين..بصدمه
مين عنبر هي فين....؟
فيشير لي تلك الحوريه..
يصعق وسيم وياسمين وويتبع
#الوسيم_والخجوله الفصل ١٤
حاله من الزهول والصدمه قد تمالكت من وسيم وياسمين...
وسيم بذهول:دي عنبر مستحيل دي حوريه....
تنظر اليه ياسمين وقد تجهم وجهها غض"ب واستايئا من ردت فعل وسيم وعيونه التي تلمع ببرق الاعجاب بل الحب....
ياسمين بضيق......
ايواه هي ايه مش متوقعين انها جميله كده.....
وسيم ببسمه بلاهاء.....
انا طول عمري بتخيلها جميل لكن الا انا شايفه فاق كل الخيال دي مش بس جميل وتخطف الروح لا دي قويه ووثقه من نفسها.....عكس شخصيتها القديمه....انا انبهارت....
زفرت ياسمين بغيره وعصبيه...
وجذبت يد وسيم بغض"ب نا"ري
ياسمين:طيب يلا نروح نسلام عليها وانت كمان يا ع... لم تكمل الكلمه لي تجد عاصي واقف امام عنبر.... ويتحدث معها .... فقالت ساخره
ياسمين.....
الله ده عاصي مستناش حد يروح معا وجري عليها ادي الحب ولا بلاش......
علامات الض"يق والغ'يره رسمت علي وجه وسيم وعيونه احمرت من كثرت الغض"ب....
وسيم....
انا رياح اشوف ايه الحكايه وليه هي اختفت بطريقه دي....
لم ينتظر رد ياسمين واسرع لي عاصي وعنبر.....
الغي"ره والعصبيه هم عنوان عاصي الذي سينف"جر من نظرات الاعجاب وعيون الشباب التي تتفحص عنبر من راسها لي اغمص قدمها ما بيت نظرات الوقحه والجريئه والخبي"ثه والحا"قده والمتعجبه......كاد ان يخط"فها من وسط الكليه ويحبسها في قلبه...حتي لا يراها احد غيره....
عاصي بضيق.....
كل واحد يروح يشوف حاله احسن ما اركده في المستشفي شهرين.
. يلا صرخ فيهم....ووجه نظره المشتع"له بالعتاب والغض"ب.... وانتي يا هانم حسابك معاي بعدين وايه الزفت الا انتي لابساه ده وجذبها من يدها وهو يقول يلا ادامي علي البيت.....
تبتسم عنبر ساخره وتسحب يدها من يده بحده.... وتقف امامه وتنظر اليه بتحدي وثقه... جعلت الكل يتعجب واولهم وسيم لكن عاصي ابتسم بفرحه وعيونه لمعت باعجاب.....وقالت
عنبر......
ده كان زمان وبيت مين ....؟ وبأي صفه هروح معاك....
الكل بدأ يتسأل ويتهامس عن معني الحديث...ووسيم يقف متفرج مزهول من قوه عنبر ومستغرب....تقف ياسمين تراقب المشهد من بعيد....
يفأجى عاصي الجميع بحركه غير متوقعه اربكت عنبر....يجذبها من خصرها ويطوقها بقوه تبرق عنبر عينها....في صدمه وزهول اركبها....وشل تفكيرها...وظلت ترفرف برمومشها عده مرات تحاول ان تستوعب ما جري....
يبتسم عاصي ويتنهد باشتياق....ويقترب منها فترتجف عنبر ويهمس لها بإ"ثاره جعلت قلبها يدق يدق حتي كاد ان يخرج من ضلوعها من كثرت التوتر....
عاصي...
انتي ازاي تهربي من حض"ني...من حبي من قلبي انتي هجرتني والحياه هجرتني معاكي انا بحبك يا عنبر حبك هذبني ورودني بحبك بعشقك وانا هعرف ازاي اعقبك بأني احبسك في قلبي..... تقبلي يا عنبر....كلامه هز كيان عنبر بل حط"م كل حصونها واختراقها....وجعلها تذوب عشقا فيه وترتمي بين احضانه .... وتبكي وتضمه بحب.....
يضمها عاصي وكأنه ردت اليه الحياه.....
عنبر:انا بحبك ومهربتش منك انا هربت اليك حبك كان مصدر قوتي......انا بحبك.....انا...
يقطعها عاصي ويضع يده علي فمها..... ويمسح دموعها من الدقيقه دي مفيش ماضي.ولا عتاب.... ولا دموع دموعك دي غاليه عاليه اوي اوي اوي انتي وطفلنا.... هنبدأ حياه جديده كلها سعاده وحب.....
تبتسم عنبر ببرائه:وانا الا كنت نواي اذلك واربيك انا بحبك اوي...
يرفع عاصي حاجبه متعجب
هو انتي لسه هتذلني وهتربيني ما بعد عمل اكتر منك كده......
لم يتحمل وسيم ما يري وكاد ان يق"تل عاصي فترك الكليه كلها وذهب تذهب خلفه ياسمين....وتصعد معه لي سيارته
ياسمين:علي فين يا وسيم ومالك زي ما هتكون هتعيط....
وسيم بخنق"ه وصوت يكاد ان يكون باكي...
وسيم:انا محتاجك اوي متسبنيش ...ومتسأليش...
وضمها بقوه وكأنه يحتمي بيها...تصطدم ياسمين من قربه وتضمه بقوه وقالت...
انا معاك ومش هسيبك .... يخرج وسيم من حضنها ويقود بجنون....
ام داخل الكليه....
يقف عاصي في الوسط وعنبر بين احضانه ويصرخ معلنن انها زوجته وذاك هو طفله....ويحذر اي احد يتجرأ ويتحدث عن زوجته...
عاصي:دي مراتي حبيبتي واي حد هيقرب منها هيندم علي اليوم الا اتولد فيه او يضيقها.... دي مدام عاصي اكمل يعني خط احمر.... كلامي واضح....
تفرح عنبر بما فعله وتشعر انها طائره...في سماء السعاده....
يمر اليوم الصعب علي الجميع والكل يحاكي عما حدث في الكليه....ام عنبر وعاصي قد سافروا لي مكان بعيد يجددو فيه حبهم......
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤
في شقه وسيم
ياسمين:انت هتفضل مكشر كده لحد امتي....انا هتهزق من بابا عشان انت عارف اننا مكتوب كتبنا بس والدخله بعد الامتحانات....
ينظر اليها وسيم نظرات لم تفهمها ياسمين فهو يتفحصها بجرائ"ه
تقلق ياسمين من نظراته... وتتوتر
ياسمين:طيب انا ماشيه عشان اتاخرت والاكل عندك في التلاجه....لكن تجد وسيم يجذبها من خصرها فتتصارع انفاسها وتتلعثم في الكلام وسيم ابعد انااا
لكنه يقاطعها بقبله شغ"وفه مفعمه بلحب الجارف فتتحط"م كل حصون مقاومتها....وتستجيب اليه بشده ويحملها لي غرفه النوم وو
#الوسيم_وعشقاته_والخجوله
بقلم اياد حلمي 🌻
اعلم احبك لكن حبك جم'راتي وانيني وعذابي هل ساتحمل ني"ران عشقك ام ينهار قلبي.... واتحرر من طيفك ....اعلم بأني اهواك وانت تعشقني لكنك عنيد وفيك اذوب لن استسلم ستكون لي.....
الفصل الخامس عشر
يحمل وسيم ياسمين لي غرفه النوم وهو يقبلها بحب جارف وكأنه يفر من طيفا يطارده...وياسمين في حاله من العشق الجارف فهي معه بكل وجدنها فيضعها علي السرير ومازل يقبلها بعذوبه وياسمين مستجيبه معه واثناء قبلته وهو مغمض العين يتخيل عنبر هي من بين احضانه ... فهمس بحب كبير....
ورقه... وشغف...
وسيم:عنبرررر اناااا بعشقك....
ذاك الاعتراف الغير واعي كس"ر قلب ياسمين لي اجزاء صغيره فبرقت بعينها في زهول وصدمه مما سمعت ودمعت عينها بكس"ره وتدفعت وسيم بعيدا عنها ونهضت عن السرير ووقفت تهندم ملابسها وشعرها.... وهي منهاره في البكاء وتنظر الي وسيم المتجمد مكانه من الخجل والاحراج بعد ان ادرك
ما فعل وقاله....في اشد المواقف خصوصيه.....
ياسمين بحزن:انت حي"وان وحق"ير واناني وانا استاهل اني كنت هسلمك نفسي واخو"ن ثقه اهلي.... الحمد لله هو انت جوزي بس مش مسموح لك بلمسي غير ام ابقي في بيتك .....بس حبي لك كان فوق الحدود انا كان ممكن ابيع عمري عشانك بس بلي حصل من ثواني قت"لني دمر"ني ابقي في حضنك وتهمس باسم غيري.... كده خلص بجد يا وسيم انا عوزه اطلق..... بس والله لازم ادوقك من نفس الكأس واخليك تك"ره اسمك..... وسيم لم ينطق بحرف وظل صامت ولا حتي ينظر لي ياسمين وهذا الصمت المتجاهل لي وجودها زاد من غض"بها وسخطها فسحبت نفسها وذهبت الي منزلها.....
ظل وسيم جالس علي السرير منكس راسه بين قدمه ودموعه تسيل وهو يلوم نفسه....
وسيم:انا مش مصدق اني اعمل كده كنت هخ"ون ثقه شاهين فيه واستغل حب ياسمين واسلبها عفتها من قبل ان ادخل عليها.....
وازاي افكر في عنبر بطريقه الحقي"ره دي وهي مرات اخوي ...
وكمان اذيت مشاعر ياسمين لا انا دم"رتها.... يارب انا مش عارف اتحكم في حبي لي عنبر كل يوم بيكبر عن اليوم الا قبله حاوله انسها بحب ياسمين ليه....بس كل ما اشوفها كهربي بتسري فيه يارب ساعدني..... ونهض وسيم وذهب لي الحمام وتحمم وبدل ثيابه وتوضئ واتجه الي ربه حتي يشتكي اليه ضعفه ويطلب الراحه والمدد.... حتي يقابل القادم......
تصل ياسمين لي بيتها وهي لا تعلم كيف وصلت وتجري علي غرفتها دون ان تتكلم مع احد ... وتحبس دموعها تدخل لي غرفتها وتغلق الباب وتنهار باكيه علي الارض ....
ياسمين:انا السبب في ذلي انا السبب في ضعفي بس والله لازم ادفعك التمن غالي اوي يا وسيم ...ومستحيل اخليك تكون السبب في خساره اغلي انسانه عندي مستحيل.....
خارج غرفه ياسمين....يقف ابوها يدق الباب بقلق
شاهين بقلق:افتحي يا ياسمينتي مالك يا قلب بابا افتحي ده انا بابا ... طيب افتحي لي امك ولا اختك.....احنا قلقنين عليكي....
تمسح ياسمين دموعها.... وتنهض وتفتح الباب لي عائلتها فهي حقا بحاجه لي حبهم وحنانهم فترتمي بين احضان اسرتها....وتبكي....
شاهين واميره وساميه امها.....
يطبطبوا عليها ويقولوا بحب
مالك يا ياسمينا هو ايه الا حصل بينك وبين وسيم....؟
ترفع ياسمين وجهها اليهم والدموع تكسوه.....
ياسمين بصوت ضعيف:انا مش عوزه اتكلم في الموضوع ده وحدش يبجب سيرت البنادم ده ممكن انا محتاجه لي حبكم ودعمكم..... يضمها في حضن اسري يكون بلسم لي جر'ح ياسمين....
في جزيره بعيده عن البشر يوجد ثنائي الحب والعشق الجديد عنبر وعاصي...يعشوا اجمل لحظاتهم.....في حب وعشق وسعاده..... يسيروا علي الشاطئ وعاصي يمسك بيد عنبر وينظر في عينها بحب.... ويده الاخري علي بطنها يحس بنضب طفله.....فترتسم بسمه رقيقه علي فمه...
عاصي بفرحه:ياه شعور حلو اوي ان احس بنبض طفلي.... تبتسم عنبر وتضع يدها علي يده التي علي بطنها وتقول برقه ودلع
عنبر:تؤ تؤ دول بناتك هن توأم بنتين....ثمره حبنا.....
ينظر اليها عاصي بفرحه ويحملها... ويدور بيها....وعنبر تضحك وتضحك بسعاده.....
عاصي:بحبككك يا ام بناتي بحبك بعشقك انا مجنون بيكي بحبكك
عنبر:وانا كمان بعشقك يا ضي عيني وشهد ايامي ونهر حبي الذي لا ينتهي بحبك. .....
يعض عاصي علي شفته ويغمز لي عنبر بمك"ر
عاصي:بما اننا بنحب بعد اوي كده طيب انا عوز اخطف"ك لي حبي وافرجك مين عاصي.....
تخجل عنبر.... عيب كده انت قليل الادب....
يغمز لها عاصي بشقاوه:طيب ما قله الادب دي هي سبب ثمره الحب الا في بطنك....
عنبر بخجل:نزلي يا عاصي انت مش محترم....
عاصي بمرح:انزل مين ده في المشمش وجري بيها علي البيت الصغير الا علي الشاطئ وعنبر تصرخ بخجل نزلنيييي.....
عاصي:هنزلك بعد ما اقولك كلمه سر.....ويدخل لي البيت ... ومر اسبوع عليهم في سعاده وحب.... ورجعوا لي القاهره حتي يستقبلوا اسرار بنت خال عنبر.... ام ياسمين ووسيم لم يتقابلوا طول الاسبوع وحالهم كئيب وحزين ياسمين شاحبه الوجه ومتعبه تقريبا لا تغادر غرفتها.... ولا تاكل الا قليل القليل..... ووسيم يهرب من لقاء عنبر فبعد ان علم برجوعها هي وعاصي قرر انه سوف يعيش في شقته بعيد عن اي وجود لها.....
تستقبل عنبر اسرار بحب كبير ام عاصي كا عادته يغازل الفتيات الجميلات ولاسف حدث اعجاب بين اسرار وعاصي.....
وذاك ضايق عنبر كثيرا تمر ٣ايام
ووسيم مازل منعزل عن الجميع...
ام في قصر العائله....
ماجد:يارب اعمل ايه في احفادي الا مش حاسين بلمصيبه الا هد"مر العيله دي.... اعمل ايه ياربي انا كدبت عشان اجوز عاصي بس معرفش اني هد"مر وسيم القدر لعب لعبته معاي.... انا اتفق مع ابو عنبر عشان يساعدني اننا نوهم عنبر انها غلطت مع عاصي وكمان نضحك عليها ونفهمها انها حامل فلازم تتجوزه وابوها عمل كده عشانها وعشان متعنس وكمان شاف انها بتحب عاصي ....بس وسيم حبها يارب اعمل ايه يا تري احنا لما اتحكمنا في حياه عيالنا واحفادنا ده كان غلط اننا نقرر هما هتجوزا مين ويدخلوا كليات ايه ويصاحبوا مين....يا تري مين فينا الغلط ومين فينا الصح.....لازم نقرب منهم ننصحهم ونزرع فيهم القيم بس بسيب لهم حريه التصرف وانهم يجربوا الوقوع في الغلط والوجع عشان يتعلموا من غلطهم هو ده الصح انا مش هدخل اكتر من كده ...لي يقاطع شرود الجد ماجد صوت صياح عنبر في الحديقه فيخرج لي يري ماجري وهنا كانت المفاجأه...
راي وسيم يغازل اسرار ويقترب منها وكاد ان يقبلها لولا ان عنبر كانت تسير في الحديقه تشرب بعض العصير وراتهم وبدأت المشج"اره
#الوسيم_والخجوله
تجري عنبر خلف عاصي وهي ممسكه بي بطنها وتصرخ بغ"ل وغض"ب ومسكه في يدها زجاجه العصير وتردد بغض"ب
عنبر.....
نهارك اسود يا عاصي وانا هخلعك وي المسام"ر المصدي عاصيي خد هنا بقي بتعاكس اسرار ادام عيني فعلا ديل الكل"ب عمره ما يتعدل صبرك يا عاصي...
يجري عاصي باقصي سرعه لي يختبئ خلف ماجد جده الذي يضحك بسخريه....
عاصي:يا جدي بدل ما تضحك عليه حوش المفتريه دي عني بصراحه اسرار جامده بس....
عنبر بضيق:كده انت حر يا عاصي انا عوزه اطلق لو راجل طلقني انا قرفت منك ومن خاين"تك....
لو عندك ذره كرامه تطلقني....
يتعصب عاصي ويثور لي كرامته...
عاصي:انتي .... حبيبتي وام بناتي وشمس ايامي احبك ولن اتركك
يجذبها من. خصرها ويطوقها بقوه تحاول عنبر الفرار منه لكنه يطوقها بقوه... وينظر لها بحب ويتعمق في النظر في عينها وذاك ا ربيكها
عنبر بتلعثم:ابعد عني يا عاصي اناااا لي يسكتها عاصي بقبله... اذبتها عشقا.... ويهمس لها بتحدي مش قولتك انتي اسيرتي لي تغتاظ عنبر وتدفعه بقوه وتبعده عنها....وتقف امامه وتتحدث بتحدي وثقه
عنبر:انت حيو"ان بس انا والله لا ادوقك من نفس الكاس وخليك فاكر انك انت الا بدات الحر"ب مش .... وتركته وذهبت لي غرفتها
ماجد بتحذير:انت فتحت علي نفسك طاقه جح"نم وخليك فاكر ان كيدهن عظيم
يضحك عاصي ساخرا:دي عنبر الخجوله يا جدو انت نسيتها دي اخرها كلام وبس
ماجد بمك"ر:انت حر انا حذرتك وبكره هنشوف مين فينا الصح....
في غرفه عنبر
تجول الغرفه اياب وذهاب وهي تحداث نفسها بغض"ب.....
عنبر:بقي كده يا اسرار تخو"ني ثقتي فيكي طيب ياعاصي ام وريتك ام جننتك طيب ياعاصي واخذت هاتفها واتصلت بشخص
عنبر بش"ر:الوا نفذ اتفقنا الصبح
الشخص بضحكه صفره:تمام بس كده عاصي هيرتكب جري"مه
عنبر بخب"ث:ولا يهمك
الشخص:فله عليك اشوفك الصبح
تنهي عنبر المكالمه...وتضحك بمك"ر قابل الا هيحصل يا عاصي صبرك.وتبقي خالي الصرمحه تنفعك.....
في الصباح يفيق عاصي علي دوشه وضوضاء فيخرج لي الشرفه لي يري ما مصدر الضوضاء والدوشه لي يفتح عينها النعاسه علي مصرعيها وتصبح سوادء من الغض'ب ويصرخ عنبر نهارك اسود
تعليقات
إرسال تعليق