
كيف زوجي اصبح اخي
ساره احمد
البارت الثامن حتى البارت السابع عشر والاخير
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
8لي ١٢
وحست شهد بألم في بطنها وداخت..
واصطدمت بشجرة
وفقدت الوعي
..
كان فيه شاب مر بسيارته فشاف الحدثه واقف سيارته ونزل بخوف وجري علي سيارة شهد وفتح الباب وتحسسها فوجد نبض فحملها لسيارته وفتح الباب وادخلها برفق وركب وقاد سيارته وانطلق مسرعه واتصل بمشفها عشان يستعدوا لحين الوصول..
فوصل وحملها وكان بيصروخ حتي يسرعوا وبعد ساعات الدكتور فهد يجلس بجانب شهد ينتظر ان تفوق
دخلت دكتورة ايناس ..بنرفزة اصلها خطيبت فهد
ايناس:اف يا فهد بقالك ساعات قعد كده ،يلا بقي عشان نتعشي..ذي ما وعتني
فهد:اسف مش هقدر عشان ده حالتها خطيره هي والجنين اصلا فيه حد اعطها دوي اجهاض بس ربنا سترة يا تره ايه حكايتها..
ايناس طب خليك جنبها وخرجت،
يقترب فهد منها ويمسك يده يا تري اسمك ايه؟
في الفيلا
تيم هيتجنن من قلقه علي شهد وفضل رايح جي رايج جي..
وتراقبه سميرة من فوق السلم والخوف مرسوم علي وشها
فوزية:ها ايه الاخبار؟
سميرة:تيم يا ماما زي المجنون انتي متأكده ان الدوي ده هينزل العيل الرفت ده
فوزية:بعصابيه تمسكها من ودنيها لو تقصي لسانك ده الا هيودينا في دهية هنكون فل
تصروخ سميرة فيسمعها تيم ويجري عليهم هو في ايه هنا....
يتبع
كيف زوجي اصبح اخي 9
سارة احمد
تيم بنرفزة حد فيكم يتكلم
ولا هتنوا
متنحين وبعصابيه
ردوا يرتبكوا
سميرة بلجيلجه في
الكلام وهي
بتبوص لي..
امها بيخوف
لا مفيش ده انا
كسرت الفاز
الا هناك
ده ..
تيم وهو مش
مصدقها وبنظرة
شك طيب هعديها
بس اسكتوا
وينزل تيم ويخرج
ويهبد الباب وراه
سميرة نزل يا ماما فوزية طب كويس يا طره هي فين
تيم بيخبط في
عجله القياده
ليه ليه
انتي فين يا
شهد..شهد
وبيصروخ بأسمها
ودموع مغرق وشه
وفجأة تخرج السيارة عن السيطرة
ويصطدم بسيارة
قدامه ويتخبط في
عجله القيادة
وراسه يتفتح وتتلم
الناس وينقلو اقرب مشفي
في المشفي الا فيها شهد
فهد مازل جالس جنبها وماسك
ايدها والنوم داعب
عينه..
وفجأة انقلبت الدنيا
ودخلت الممرضه
الاوضة بلهجه
وتوتر يا دكتور
فهد الحقنا
في واحد عمل
حادث وحالته
خطر..
فهد حضري غرفة
العمليات وانا
جي وراكي
اسف مطر اسيبك
عشان الواجب بس
قلبي معاكي
وباسها في جبهيتها وملس علي
شعرها وخرج
واوصي الممرضة
عليها ودخل
اوضة العمليات
ويلعب القدر لعبته
وتفوق شهد
وهي بتصرخ تيم
تدخل لها الممرضة
انتي كويسه
شهد بألم اه انا
فين
الممرضة انتي في المشفي
شهد بخوف ابني
تطمنها الممرضة
بخير لا تخافي ده ا
يتبع
[٢٤/٤ ١١:٣٢ م] ساره احمد: كيف زوجي اصبح اخي
10
سارة احمد
ده الدكتور فهد
هو الا انقذك
وحكتلها الممرضه
كل الا حصل وان
الدكتور فهد مسبيهاش وكمان اتبرع
بدم لها.
لمعة عنين شهد
بلفضول طيب
هو فين عشان
اشكره.
الممرضة:هو في العمليات.
شهد:اه
الممرضة:مالك؛
شهد:لا خلاص قلبي وجعني شوية
تيم انت فين!
هو انتي اسمك ايه
انا سلوي..
وخبط الباب.
شهد:اتفضل كان
فهد مبتسم لما
شاف شهد فيقه
ازي القمر..
يحمر وشه شهد
وبابتسام خجل
الحمد لله شكرا
لك يا دكتور
يبتسم فهد ويمسك
يدها زي ما هو متعود
تندهش شهد وتسحب يدها فورا
فهد:باحراج لا شكر علي واجب
تسأله سلوي عن حاله الشاب
فهد:الحمد لله بس
الحادث اثر عليه
ممكن يفقد بصره
سلوي:طيب عرفتوا
شخصيته؟
فهد:ايواه من رخصة القيادة وكمان
اتصلنا باهله
وهم هنا دلوقتي
سلوي:طب اسمه ايه
فهد:تيم أحمد تاج الدين؛ مهندس
اول ما قال كده
اصفر وش شهد
ومعرفتش تاخد نفسها
جري فهد،عليها
بخده بسرعه
اندهي دكتور احمد بسرعة
ودخل احمد وفهد كان هيتجنن..
وبعد شوية رجعت
شهد لحالتها الطبيعية
شهد:بصريخت تيم انا عيزة اشوف تيم
فهد بنرفزة شديدة
ليه هو يبقيالك ايه
شهد بخوف جوزي
وخرجت وفهد في صطدمه بس جري يسندها شهد انهارت في البكي
ومسكت ايده وبستها
تبع
[٢٤/٤ ١١:٣٢ م] ساره احمد: اعتذر عن التأخير
كيف زوجي اصبح اخي
11
سارة احمد
شهد وهي متعبه والحزن ينهش قلبها
تيم ..يا حبي
فرقت بنا الايام
اهان يا عمري
ما مصيري انا ابنك
وتنهار في البكي
كان شاهد علي هذا الموقف وكان سموت من الغيرة فهد
عنده خليط من المشاعرة العين تدمع
علي ما يراه والقلب يغلي علي حبيبته ذهب لها وقومها
وغمرها بين احضان قلبه
دخلت سلوي يا..
والذهول رسم علي وشها..
اتحرجت شهد وابتعدت عنه
اضايق فهد واتعقدت ملامحه
فهد بضيق انتي غبيه اذا تخوشي من غير ما تستأذني
فيه ايه؟
سلوي وكانت هتعيطه اصل ،اهل المريض بره وعيزين يشفوا
اتغير وش شهد وارتبكت والخوف والقلق بان عليها
شهد برعب شديد
وحطت ايدها علي بطنها ابني
دول عيزين يقتلوا
مش لازم يشفوني هنا وشعرت بتعب
اه بطني
جري فهد عليها وضمها لصدره بلهفه وقلق وبدون ما يدري مالك يا حبيبتي
تدهش شهد ابعد عني انت مجنون
اه طب خليني اساعد وفقت شهد انه يحملها..
فهد وهو شيلها
وبجدية وحزم سلوي الا حصل هنا مش
عايز مخلوق يعرف عنه حاجة مفهوم
تخاف سلوي وتهز راسها.
ومرت شهور
شهد في بيت فهد
بعد ما حكت حكايتها كلها فعرض عليها
انه يستضفها لحد ما تولد وانه عايش مع امي واخته واخه لم تجد شهد
يتبع
[٢٤/٤ ١١:٣٤ م] ساره احمد: تلك هدية ارجوا قبول
كيف زوجي اصبح اخي
12
سارة احمد
حل غير القبول لان ليس لها احد سوي
تيم..
الان في بيت فهد علي الفطار..
ام فهد:كلي يا بنتي عشان ابنك انتي في شهرك الاخير
والله من ساعة ما شفتك وقلبي حبك
شهد:بابتسام حب وانا حسه ان ربنا عوضي عن ماما وغمرتها شهد بحب
تنزل اسماء اختك فهد وبابتسام لا..لا انا مقدرش علي كده
من ساعة ما تدخلتي بيتنا والحب والفرح ملياه..
حتي فهد اتغير وبقي بيضحك علي طويل ياريتك انتي كنتي خطيبته بدل
الكليحه ايناس
ورن جرس الباب وكانت ايناس..
اسماء بقرفه شوفتي ايه جات،
يا عيني عليك يا اخوي
ايناس صباح الخير يرد الجميع من غير نفس صباح النور
فهد فين؟
اسماء وهي لوي وشها في المشفي بات هناك روحيله
تذهب ايناس
في المشفي..
تدخل ايناس مكتب فهد وتنتظرهم وفجأة تسمع صوت ست وقفين علي الباب
وفهد وبيزقها خوشي تختبئ ايناس وراي البرفان
فهد:بغضب انتي اتجننتي ازي تتكلمي معاي في الموضوع ده هنا..
الست:بتهديد لا يا بابا الا حصل كان لي مصيلحتك قبل ما يكون لي شهد ده اصلا
حبيبتك وانت الا حطيت الخطه من اول
التحليل المزيفه لحدي محاوله قتل تيم عشان تفوز بيها وترد الحب الا سرقه تيم منك فوق يا بابا
كيف زوجي يصبح اخي
13 لي ١٦
سارة احمد
فهد يشتات غضبا
ويمسكها من فستانها
بصي يا هانم مش فهد اكمل الا يتهدد
وانتي اول المستافدين عشان لو تيم
مات انتي هتورثيه
يا ست فوزية يا
عمته.؟
ايناس تظهر الصطدمة من هول ماسمعت يانهار العمه تقتل ابن اخوها عشان الفلوس رحماك ياربي
فوزية بغضب وننرفزة ودموع وغل
انا عملت كده من ظلم بابا الا مبدأه البنات متورث
وكمان اخوي الا قبل علي نفسه الحرام تعرف يعني ايه فلوسك ومحرم منها
ويدهالك كأنه بيعطف عليك كان لازم اخد حقي من ابنه
وهخده..
فهد مش وقته المهم دلوقتي نخلص من تيم،
فوزية:طب والعيل الا الهانم حامل فيه لازم يموت..
يتنرفزة فهد ويحضن وشها بكف ايده ويحمر عينه
كله الا شهد كفاية محاولاتك لقتل ابنها واضح هقتل لو اذيتها،
ترتعب فوزية ماشي طب هتعمل ايه في العيل ده
فهد:هجوزها وهكتب العيل باسمي
فوزية بصخرية وشهد هترضاي
فهد ميخكيش؛
دلوقتي هقتل تيم
ويخرجوا..
ايناس بصطدمه طيب يافهد هتكون ليه وطلعت علي بيت فهد وفتحتلها كانت
شهد ايناس اتفضلي دخلت ايناس انا عيزاكي
في موضوع مهم بس محدش يسمعنا شهد بقلق
تعالي في اوضتي محدش هيسمعنا وطلعوا لي الاوضه
شهد خير يا ايناس
تنظر لها.
يتبع
[٢٦/٤ ١:٣٨ ص] ساره احمد: كيف زوجي اصبح اخي
14
سارة احمد
تنظر لهاايناس بغيظ انتي بقي الا
عمله كل الحرب وشورت عليها بقله اهتمام
انتي بقي ما لهمش حق؟
وقعدت علي كرسي بغرور وحطت رجل علي رجل وبغرور شديد قعدي خلني
نتكلم شهد ببروده
ممكن افهم حضرتك عيزه ايه
تتكلم ايناس بجدية انا عرفه ايه الا دمر حياتك وحكتلها كل حاجة..
تنهار شهد في العياط مستحيل يكون
فين ناس كده ..ليه صاحب يدمر ويقتل صحبه وعمه تخطط لتدمير
وقتل ابن اخوها عشان الفلوس
انا لازم انقذ تيم وتشعر شهد بألم شديد في بطنها
يهتز قلب ايناس
وتجري عليها
مالق فيه ايه
شهد بألم انا هولد
ايناس طب هوديكي المشفي ودخل فهد
حبيبي انت فين
يصعق عندما يري ايناس بتعملي ايه هنا
وبلهفه شهد مالك يا روحي
شهد ابعد عني انت سبب دمار حياتي انا بكرهك
فهد بجنون ومش فيه وعيه
انتي قولتي ايه بظبط لازم تموتي وهجم عليها
وخنقها ومفقش الا علي صريخ شهد من الم الولاده ومشهد قتل ايناس
يصعق فهد ويشد شعره انا عملت ايه لا..لا ايناس
يبص لشهد بجنون تملك فزيع
ومسكها من كتفها انتي بتعتي..
وشهد مرعوبه ومش قدره وتضعي طفلها
من شدت الضغط
ويستقبله فهد بفرح شديد
ابني.ابننا يا شهد
شهد ابعد ايدك عن ابني و
يتبع
[٢٦/٤ ١:٣٨ ص] ساره احمد: كيف زوجي اصبح اخي
#سارة_احمد
15
شهد بألم ودمع من القلب ابني سيب بني
فهد:بفرح جنون ابننا هسميه شهاب الدين علي اسم بابا
وتفقد شهد الوعي ينخض عليها فهد
شهد..شهد والطفل عيط ودخل مازن اخوه وكان بيساعد
فهد في الخطة من البداية ..
مازن بفزع ايه ده ايناس مالها وشهد جررها ايه رغيره
فهد بعصابيه وزعيق انت بتتفرج عليه ساعدني..يلا اتحرك بسرعة
مازن بلخبطه طيب اعمل ايه اشيل شهد
يبصله فهد بعين حمره مرعبها اياك تلمسها انا هشلها وانت شيل الزفته ايناس
وشال مازن ايناس واتفزع ينهار اسود ده ميته..انت عملت ايه يا مجنون
فهد مش وقته يا غبي شلها ووديها بيتها وحطها علي
سريرها وغيرها هدومها ولبسها هدوم النوم واياك وبصماتك يا..غبي
واحذر حد يشوفك يلا نفذ
وفعلا نفذ مازن الامر وفهد طلع علي المشفي، والطفل
معاه وصرخ في الاطباء بسرعة انتوا وقفين تتفرجوا علي
وفي ثانية الدنيا انقلبت وشهد دخلت العناية المشدده
عشان جلها تسمم حمل والطفل فضل مع فهد متتصوروش ازي بيحبه ومش بيسيبه..
وبعد اسبوع اتنشر خبر موت ايناس والسبب ازمة روب اصلها كانت مريضة به.. وضحك فهد بشماته تستاهل
ودخل مازن عليه في الاوضة انا مش قادر اتحمل عذاب الدمير...
يتبع
[٢٦/٤ ١:٤١ ص] ساره احمد: كيف زوجي اصبح اخي
#سارة_احمد
16
فهد بعصابيه خير يا زفت؟
مازن:بضيق انت ايه وحش مش انسان ازي تقتل ايناس ده
كانت بتحبك ولا سبيتهلي ولا اسعتها
وراح مسك فهد من قميصه وبصله بغل وحقد كبير
فهد ببرود اعصاب وابتسامه خبيثه ايه ده انت كنت بتحبها لا..لا صدق مليش حق
وفجأة احمرت عين فهد وقام وقف وزق ايد مازن وبوش شيطان ..!
الكتكوت طلعله لسان ومسكه من قفاه بص يا كتكوت لو سمعت صوتك هتحصل الست شهد بعتك مفهوم..
ودفعه فسقطت علي الارض ..
ومازن كان زي بركان علي وشك الانفجار
ورن الهاتف يرد فهد بنرفزة..
الوا مين معاي؟
انا سلوي الممرضة مدام شهد فاقت وفي حاله هسترية فزيعة الحقنا..
فهد بخضه طب طب انا جي..
بصي ياض خلي بالك من شهاب عشان ماما واسماء مسفرين عند خالتك
واياك يحصله حاجة بموتك..
وخرج فهد مسرع
مازن بحقد وغل كبير ماشي يا فهد هتتفع التمن؟
وصل فهد المشفي وطلع يجري علي شهد..
في غرفة شهد
الحاله فوضي دخل فهد بسرعة يا سلوي جبي حقنه مهدأه بسرعة
جرت سلوي فورا..
فهد بعصابيه اهدي بقي وضمها بقوة وجات سلوي
اتفضل يا دكتور فهد واخد فهد الحقنه واعطهلها..
خلي بالك منها وراح مكتبه
اما عن تيم فهو لا يذكر شي من الا حصل ثم
كيف زوجي اصبح اخي
#سارة_احمد
17 لي الفصل الاخير
تيم بضيق في صدره اه مش عارف اخد نفسي..
توهلع سميرة مالك يا حبيبي.. وتتعق في صدره خد نفسك بشوية يا قلبي
تيم انا حاسيس ان في حد يستغيث بي وكأنه بيناديني
تتوتر سميرة وترتبك لا يا قلبي ده وهم متخدش في بالك..
تيم لا يصدق سميرة ويشك فيها من خلال تعبير وشها..
تفيق شهد وبدموع وتوسل ارجوكي يا سلوي قولي فين ابني؟ارجوكي..
ينخلع قلب سلوي طب وانا بس في ايدي ايه؟
نفسي اساعدك بس مش قدره..
دخل فهد ها يا قلبي فوقتي!
تنظر له شهد بحقد وكره شديد وقرف قرب فهد منها
انكمشت شهد في نفسها..انزعج فهد طب انتي حرية..
وسبها وخرج تصرخ شهد لا استني ارجوك استني ومسكت ايده وبدموع
ركعت شهد وباست ايده ودموعها غرقتها انا اسفة ابني
فين..ارجوكي،
ينحي فهد ويمسكها من ايدها وينهضوا ويبصلها وبوجع
لا يا قلبي دموعك مش عايز اشوفها ابنك في حضني..
متخفيش بس
شهد بلهفه بس انا تحت امرك في اي حاجة بس اشوف ابني المسه احس بيه
تتجوزني وشهاب ينكتب باسمي ها
شهد بمرار وبدون تفكير حاضر بس تيم ميحصلوش حاجة
وانا تحت امرك
يفرح فهد ويحضنها وشهد بتبوص لي سلوي بعين حزينة مكسورة مجبورة
ومرت الايام وافت شهد عدتها
وو.يتبع
[٢٦/٤ ٩:٠٩ م] ساره احمد: كيف زوجي اصبح اخي
#سارة_احمد
18
وبعد مرور 9 شهور
وطلاق شهد من تيم عن طريق رفع قضية خلع وكسبتها
ده كان تمن حياة تيم وابنها..
واليوم فرح فهد علي شهد ..
شهد في اوضتها تبكي حالها ولكن.. ابنها تيم هي بتنادي كده في
اوقات فهد مش موجود..
اهان يا قلبي انت من يصبرني علي هذا
وتبتسم والدمع في عيناها وتضم ابنها وتغمض عيناها..
اضمك وكأن ضممت ابوك وتتنهد اهان
يا تيم، اين انت يا قلب شهد..
يفيق تيم ويشعر بضيق شهد..وندائها
وسميرة جانبه في السرير اصلها تزوجته من شهران..
تفيق علي صوراخه شهد..
تنفزع سميرة حين تسمعه يقول هذا
يبدوا انه بدأ يتذكر لان سميرة اوقفت الدواء الا فهد عطهلها
عشان يفضل تايه ومسلوب الاراده ولا يذكر شي..
اما عن شهد كانت تلبس فستان ابيض يعني عروسة بدوعها
فهد يدخل بلهفه وشغف مريب
يلا يا قلبي المؤذون تحت ويقترب منها تبتعد عنه في
زاوية الجدار وتنكمش في نفسها
فهد يحاصرها انتي بتعتي هتي بوسه تشعر شهد بلقرف والاشمزاز وتزقه
ابعد مش عرفه اخد نفسي..
يتنرفزة فهد ويهبد ايده في الحيط ماشي يا شهد
يلا وشدها من ايدها وشال شهاب..
وقبل ان توقع شهد يدخل تيم و
استني فيقف فهد وينظر لي تيم
ووكان ..
يتبع
[٢٦/٤ ٩:١١ م] ساره احمد: #كيف_ زوجي_اصبح _أخي
قبل الاخير
#سارة_احمد
فهد انت ايه الا جابك هنا
شهد بفرحة تيم حبيبي وجرت عليه
واختبت في حضنه هي وابنها فضمهم تيم بحب وشوق
ونزل فيهما بوس وحشتيني يا حبيبتي شوفت تيم الصغير ابننا
تيم اهان يا قلب ابوك فهد
بغل راح يشدها من بين احضان تيم بس تيم يمسك ايده وزقها بعيد
ويخبيها وراي ظهره
تيم انت يا صاحب عمري تعمل كل ده
فهد انت السبب لما غدر بي وسرقتها مني امنيتك علي سري
وبدل ما تقربني منها سرقتها لنفسك
ابتسم تيم عموم سلام يا صحبي
ودخل البوليس وقبض علي فهد بعد ما سلوي و مازن اعترفوا عليه. وكمان قبضوا علي فوزية
فهد مش هسيبك يا تيم هقتلك..
تيم ينظر لي شهد بحب وحشتيني بحبك وضمها ومرت
سنة وكان فيه حفله كبيرة عشان عيد ميلاد تيم الصغير
وكمان شهد حامل وكانت سعيد
اما عن سميرة فضلت مرات تيم وخلفت شذي
وكانت العلاقه بينها وبين شهد جيدا
وفجأة رن الهاتف رد تيم واختفت بسمته اصل فهد هرب من السجن ونواي علي شر..
وفعلا ظهر فهد في مكتب تيم وصوب المسدس نحو
وقال لازم تموت شفته شهد وضربته من الخلف بفاز
فقد الوعي وبعد شوية فاق وضرب نار علي تيم بس شهد هي الا ماتت فنتحر فهد
تيم يصرخ لا اسفه حبيبتي
يتبع
[٢٦/٤ ٩:١٢ م] ساره احمد: كيف زوجي اصبح اخي
سارة احمد
الاخير
يضرخ تيم بدموع حارق لا.. لا يا حبيبتي متسبنيش انا روحي فيكي شهد اسف علي طمع عمتي كان سبب ضياعك وتخلف جدي سبب كره وحقد عمتي واسفه عشان غدري لصحبي قتلك فتديني اه يا عمري وضمها لصدره وبكي بحرقه ودمها مغرق صدره وايده
انا الا قتلتك انتي وبنتنا اسف اسف
تجري سميرة وتحضنه بقوة وتواسيه
ومرت 10سنين وتيم لا ينسي زياتها في قبرها.. كل يوم..
وسميرة صارت زوجة عظيمه حنونة تعطف علي تيم الصغير وتحبه مثل ما تحب ابيه..
في حديقه الفيلا يجلس تيم وسميرة وشذي وتيم يلاعبان
تيم شكرا لكي يا سميرة علي حبك وحنانك الذي هوان علي فراق شهد ورعايتك لتيم..
وقبلها..
سميرة انا احبك واحب كل شي منك وتيم جزء منك..
وضمته بقوي يراهما الطفلان
ويجريان عليهما انتوا بتعملوا ايه
يبتسم تيم اوريك انا بعمل ايه؟
وجري وراهما ومسكهما وحضنهما والضحك ملي الحديقه
النهاية
جيازة ان تحرمك الحياه من حبك لكن ذاك لحكمه وتعوضك بحب يوسيك برده لحكمه ولا تجعل غضبك سلطانك ولا تجعل حقدك سفيرك بلا اجعل الحب دستورك؟