أخر الاخبار

مجنونة كبير الصعيد البارت الاول والتاني بقلم رنا احمد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

مجنونة كبير الصعيد 

البارت الاول والتاني بقلم رنا احمد

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

 في الصعيد ...

في قصر الصياد التي يتكون في اربع طوابق .


في الطابق الاول ....


كان يقف كمال أمام المراه وهو يرتدي عبايته لتبتسم إليه وداد .


/ربنا يقويك ي سيد الناس ويعينك علي كل الي انت فيه .


كمال بابتسامه /طول مانتي معايا ي ست الناس كل حاجه بتعدي ي وداد ربنا يخليكي لينا كلنا ي ست الدار الباشا ابنك لساته نايم مش كده .


وداد بحنان /ايوه ي حبت عيني ده بيشقا جوي فسبته يرتاح شوي .


كمال بحده وقوه وهو يربت عصاه أرضا /ده دلع مايع أكده ده بعدي هيكون كبير الصعيد كلها وهو المسؤول عن كل حاجه في البلد خليه يقوم ورنا هام كتير وقولي ل بنتك تعقل كده يوسف هو الشخص المناسب ليها ول ابنها ده عمه هيكون في مقام ابوه الله يرحمه انا نازل علشان نفطر وكلهم الاقيهم ورايا .


**************** ..

في جناح سليم ....


كان يقف أمام المراه وهو يصفف شعره ويرتدي جلبابه الصعيدي لتسير وداد بابتسامه صافيه .


/صباح النور ي قلب امك.


سليم بابتسامه وهو يقبل يدها/صباح الفل ي ست الناس كلها .


وداد بابتسامه /قلب امك انت انزل بسرعه ل حسن الحاج كمال قالب عليك جوي.


سليم بمرح وغمزه/الراجل ده بيغير مني جوي اكمني واكل منه الجو .


وداد بضحك /ههههه يحزك ي واد ي سليم طب شوف زين باشا التاني ل حسن ابوك هيتقلب علينا واحنا مش قد غضب الكبير .


سليم بابتسامه/امرك ي ست الكل.


في القاهره ...

في شقه نور ....


كانت تقف حنان في المطبخ وهي تتضع الفطار وتصرخ بغيظ شديد.


/انتي ي همي التقيل ي عملي الاسود في حياتي .


نور بنعاس وغيظ /ايه ي حنان مالك هو كل يوم الموال ده ي وليه .


حنان بغيظ شديد/ولولولي عليكي ي بعيده كل ده نوم ي بت الدكتور سيد اتصل من بدري وقالب عليكي الدنيا .


نور وهي تاكل بغيظ/استغفر الله العظيم يارب دي حته مدير مزرعه محاسسني أنه وزير الصحه وبعدين انا دكتوره كبيره في البلد ي عني اروح علي كيفي .


حنان باستفزاز وخبث/هههه فيه دي عندك حق انتي والبهايم مشاء الله نفس الدماغ .


نور بغيظ شديد/تشكري ي أما.


ساجد بابتسامه /صباح الفل .


نور بابتسامه/اهلا باجمل معيد في جامعات مصر كلها .


ساجد بابتسامه/تسلمي ي ستي .


حنان بغيظ شديد/بقولكم ايه انتوا هتفضلوا انتوا الاتنين في ارابيزي كده العمر كله نفس حد فيكم يتجوز وتمشوا من وشي بقا .


نور بخبث ومكر/اهي اهي عي دي اخرتها ي وليه اكمنانا ايتام خلاص عايزه ترمي ولادك في الشارع علشان تتجوزي وتعيشي حياتك راح فين ضمير الام راح فين .


حنان وهي تتدفعه بالشبشب بغيظ /راح مشوار ومش راجع ي روح امك جاتك الهم .


نور وهي تخرج من غرفتها بعدما ارتدت ملابسها /هو الزمن كده مفيش ام بقت ام بترقص بمرح مفيش صاحب بقا صاحب مفيش راجل بقا راجل للوووووي سلام ي ابلتي.


حنان بغيظ شديد/عوض عليا عوض الصابرين يارب .


ساجد بضحك /هههههه .


في المزرعه التي تعمل بها نور فهي تعمل طبيبه بيطريه .


كانت تقف وهي تتدون ملاحظتها ليقترب منها سيد مدير المزرعه بغيظ شديد.


/بصي بقا ما هو حل من الاتنين ي تسيبي انتي المزرعه ي أما هسيب البلد انا واطفش .


نور باستفزاز وخبث/خلاص اطفش انت شوفلك عقد عمل في السعوديه الشغل هناك نار .


سيد بغيظ شديد/لا ي اختي ده بعدك انا قاعد علي قلبك العمر كله لحد محد فينا يخلص علي التاني المهم جهزي نفسك علشان هتسافري الصعيد .


نور بغيظ شديد/نعم اسافر الصعيد ليه .


سيد بخبث ومكر/انتي عارفه مرض الحمه القلاعيه الي داير في البهايم اليومين دول ومنتشر اوي في الصعيد فبصراحه الوزاره طلبت مني ارشح دكتور وبصراحه ملقتش احسن منك كفاءه ونهاره ي نور انتي زي بنتي برضه .


نور بغيظ شديد/لا وانت الصادق انت عايز تتطفشني من هنا علشان يخلالك الجو مع فريال صاحبه مزرعه ارانب الي بتاخدها المكتب تعرفها الارانب بتخلف اوي ولا فاكرني مش واحده بالي .


سيد بغيظ شديد/هو انتي فيه حاجه بتخفي عليكي ي اختي المهم جهزي نفسك بكره للسفر سلام .


نور بغيظ شديد/ربنا ينتقم منك ي سيد ي ابن زكيه الهي تولع ومطافي مصر كلها مش عارفه تتطفيك اخرتها هتروحي الصعيد ي نور ي مانتي صغيره وحلوه ي نور .


********************.

في فيلا الصياد ...

في غرفه زين ...


كان يقف زين وهو يضع سلاحه جانبا بعدما جهزه للسفر الي ذلك المهمه ليسير إليه سليم بابتسامه.


/صباح الفل ي زين الصعيد .


زين بابتسامه /اهلين ي كبير الصعيد كيف حالك ي سليم .


سليم بابتسامه وحنان /انا زين ي اخويا طمني عليك انت اخبارك ايه.


زين بحزن وضيق /هيكون مالي ي كبير الصعيد بطلع من مهمه لمهمه واهي ماشيه .


سليم بحزن من أجل أخيه /لساتك عاد مش قادر تنساها ي  زين .


زين بوجع وصراخ /ايه الي يخليني انساها ي سليم ايه الي عملناه انا وهي علشان نبعد عن بعض كده ونتحرم من بعض كده .


كمال بغضب جحيمي/علشان عمها قتل ابن اخويا الله يرحمه الي هو جوز اختك الي قهر قلبها ويتم ابنها وانت لسانك بتفكر في بنتهم ي زين قسما بالله لو اسم البت دي جه علي لسانك مره تانيه لانت ابني ولا اعرفك فاهم ويلا علشان نفطروا.


سليم بقلق بالغ/حاضر ي حاج يلا ي زين يلا .


****************.

علي مائده الافطار.....


كانوا يجلسون جميعهم باحترام .


كمال بجديه /علي فكره ي سليم فيه دكتوره هتيجي البلد النهارده علشان تعالج البهايم المرضانه دي جهزلها المندره .


سليم بابتسامه/امرك ي حاج .


شهد وهي تتطعم ابنها /أبا انا لازما انزل مصر اجيب شهاده ميلاد فارس .


سليم بابتسامه/وانتي تنزلي ليه واحنا موجودين ي شهد .


شهد بابتسامه /تسلملي ي اخويا بس لازما اني ي عني اي حد قريب من الاب علشان ياخدها.


كمال بجديه /خلاص ي يوسف ابن عمك يروح معاكي .


شهد بضيق /مش مستاهله ي ابوي انا مش عيله صغيره ومش محتاجه ل حد .


يوسف بحزن شديد/هو ابن عمك وعم ابنك حد برضك ي شهد ده ربنا الي يعلم معزتك عندي .


كمال بغضب شديد/الحديد خلص خلاص يوسف الي هيروح معاكي وانت ي سليم متنساش موضوع الدكتوره وأبقا كلم اختك فيروز تنزل الاجازه دي .


سليم بابتسامه/حاضر ي ابوي عن اذنكم  .


زين بضيق /وانا طالع انام شويه.


يوسف بحزن شديد/يلا ي شهد علشان منتاخروش .


شهد بضيق /حاضر .


وداد بحزن/بالراحه علي ولادي ي كمال مش كده .


كمال بجديه /ولادك مش صغيرين ي وداد لازم يعرفوا مصلحتهم فين انا مش هعيشلهم العمر كله ي وداد .


وداد بابتسامه /ربنا يخليك لينا ي سيد الناس .


****************.

في شقه نور ...


كانت تجلس نور بفوضويه بغيظ شديد/ي عيني ياعيني علي الوله اه علي الي حصلك ي نور ي بنتي منك لله ي سيد .


لتنظر بغيظ الي والدتتها الي تعد شنتطها وهي تكتم ضحكاتها.


/اضحكي اضحكي مشاء الله علي النشاط ده انا لم بطلب منك خاصه بتطلعي عيني علشان تعملهالي لكن مشاء الله حهزتي الشنطه في ثواني .


حنان بضحك /ههههه اخيرا هرتاح منك ي بت ي نور مصر كلها هترتاح منك ومن صداعك .


نور بغيظ شديد/انتي فكراني رايحه ومش راجعه ده بعدكم هما يومين بالظبط وهتلاقيني فوق دماغكم وهانتقم منكم انتوا وسيد .


******************.

في الصعيد ...


كانت تقف نور وهي تنظر بدقه وتفحص لتنصدم مما يمسكها من يدها بهلع .


/انتي دكتوره مش كده .


نور باستغراب وقلق /ايوه انا فيه ايه .


عوض وهو يسحبها وراءه سريعا /تعالي معايا بسرعه .


في فيلا الصياد ..

في غرفه سليم ..


كان يصرخ سليم بالم شديد فهو يعاني من التهابات حده في المراره .


كمال بحزن شديد/أكده ي سليم ي عني عجبك وجعك كده قولتلك مليون مره اعملها انا مش خابر انت بتعمل كده ليه ي ولدي. 


وداد بدموع ووجع/هو الزفت عوض اخر كده ليه. 

عوض وهو يمسك يد نور بلهفه /أنا جيت اهو ي ست الناس .

نور بجديه /مساء الخير ي جماعه فين العجل الي عايز يتعالج .

سليم بصدمه /عجل .

 ( مجنونه كبير الصعيد )

البارت الثاني 

مجنونه كبير الصعيد 


في غرفه سليم ....


كانوا ينظرون الجميع لها باستغراب شديد من هذه الذي تتحدث بكل تلك الجراءه .


سليم بالم شديد وغيظ /مين ده الي عجل ي بت انتي .


نور باستغراب وهمس /يمكن الكلمه دي عيب عندهم هنا يمكن بيقولوا عليه حاجه تانيه احممم طب البقره أو الجاموسه اي حيوان .


سليم بغيظ شديد/اه ي أما مين البت دي ي عوض الكلب .


عوض بخوف /والله ي كبير الصعيد الي لقيتها دلوقتي انا لقيتها واقفه في الشارع مفهماش حاجه جيبتها معايا .


نور بغيظ شديد/ايه مش فاهمه حاجه دي متحترم نفسك وبعدين مين ده الي كبير الصعيد العمده المفروض يكون كبير كده ووقور ايه حته العيل الي مش بيناله وش من قفا ده .


كمال بعصبية/ي بتي انتي دكتوره صح .


نور بغرور وثقه/ايوه اني الدكتوره نور .


وداد بدموع وضيق /طب ومستنيه ايه متتصرفي عاد مش شيفاه هيموت قدامك .


 نور بانتباه /اه هو انتوا قصدكم اعالج ابنكم ده طيب ماشي مش تقولوه كده وسعوا كده وسعوه اقلع .


سليم بصدمه وغيظ/مين ده الي يقلع ي وليه انتي اتجننتي ولا ايه اتلمي بدل ماطخك عيرين .


نور بغيظ شديد/بقولك ايه وانت عملي زي هارون في سلسال الدم كده وانا مش فاهمه منك حاجه اخلص ورايا شغل كتير اقلع بسرعه .


كمال بعصبية /جرا ايه ي بتي متتحشمي شويه مش كده .


نور وهي ترمي الشنطه بغيظ علي سليم ليصرخ الما /الله يخربيتك ي بعيده كسرتيني اكتر من متكسر .


نور بغيظ شديد/هو فيه ايه بقا متيجيبوا دكتور حشمه احسن هو انا هشم علي ضهر ايدي ولا ايه مش لازم اكشف ولا معايا العصايا السحريه.


كمال بقلق /هو عنده المراره ي بتي دايما الماه كده .


نور وهي تفتح الشنطه وتمسك بيدها حقنه كبيره /تمام العلاج عندي ثانيه واحده وكله هيبقى زي الفل .


سليم وهو ينظر المعدات الي في شنطتها بفزع شديد /لا قسما بالله دي مش ممكن تكون دكتوره دي سباكه .


نور بابتسامه ومرح /خلاص بقا ي سولي الحقنه الحلوه دي رايحه علي دراع مين علي دراع سولي العسول .


سليم بغيظ شديد/هو انتي بدلعي ابن اختك ولا ايه انا ليمكن اخد الحقنه دي واصل .


نور بغيظ شديد/استغفر الله العظيم يارب بص مش هتحس بحاجه واقف كوعك كده .


سليم بغيظ وصراخ /مش بقولكم سباكه .


كمال بغيظ شديد/ماخلاص عاد ي سليم انت صغير ولا ايه.


نور وهي تمسك ذراعه بأحكام /تعال معايا ي عوض امسك دراعه كويس حلال الله واكبر ..


بعد فتره ......


كان ينام سليم وهو يفتح عيناه بالفعل الالم قد زال لكنه لا يستطيع الحركه .


كمال بابتسامه /حمد لله على سلامتك ي كبير الصعيد مشاء الله الدكتوره ايديها فيها العافيه الحمد .


سليم وهو يشعر بأنه لا يستطيع الحركه/الحمد لله ي ابويا بس انا عامل زي المضروب علي دماغه .


نور بجديه /ده من تأثير الحقنه كمان ساعتين وهتبقا زي الفل متقلقش .


وداد بابتسامه/تسلمي ي بنتي .


كمال بجديه /هي الحقنه اسمها ايه ي بنتي لحسن الحاله دي بتجيله كتير جوي .


نور بابتسامه/حضرتك هتروح الصيدليه تقولهم حقنه جنون البقر بنديها للبقر لما يبقا هايج .


كمال بصدمه /جنون البقر.


سليم بغيظ وصراخ/وانا مالي بقول عامل زي العجل المسلوخ كده ليه منك الله ي بعيده ي دكتوره البهائم انتي .


كمال بجديه/هو انتي الدكتوره نور السيد الي جايه البلد هنه علشان موضوع البهائم .


نور بابتسامه بريئه /ايوه انا .


كمال بابتسامه /اهلا وسهلا ي بتي نورتي وشرفتي البلد المندره جاهزه .


وداد بابتسامه وحنان /لا والله العظيم ميحصل واصل بعد اذنك طبعا ي حاج نور هتقعد معانا هنه في الدوار الدوار كبير جوي ويسيع الحبايب كلهم وبعدين دي زي بناتي انا مش هسيبها واصل .


كمال بابتسامه /خلاص الي تأمري بيه ي حاجه .


وداد وهي تحتضن نور /تعالي ي بت تأكلي لقمه تعالي .


ليخرجوا ثويا الي الخارج لينظر إليهم سليم بغيظ .


/اشكوا اليك يارب ماشي ي نور مبقاش انا سليم لو مخليت الفتره الي هتقعدي فيها هنه فتره سوده في حياتك كلها .


*****************.

في الطريق ....

في سياره يوسف ...


كانت تجلس شهد بجانبه بضيق وتجاهل كبير .


يوسف بحزن شديد/شهد ممكن اعرف انتي واخده مني موقف كده ليه .


شهد بدموع وضيق /علشان انت مصمم تتضغط عليا ي يوسف انا مش عايزه اتجوز بعد علي الله يرحمه ليه انت مش فاهم ده .


يوسف بحزن/لانك عارفه زين اني بحبك من زمان جوي ي شهد وصدقيني أنا عايز اكونلك سند انتي وفارس ده مهما كان ابن اخويا محدش هيخاف عليه قدي واصل ولا يحبه زي .


شهد بدموع /بس انا بقا مش عايز اتجوز ي يوسف مش عايزه انا قلبي لسه محروق علي روحي الي راحت مني وجوايا عقد الدنيا كلها دور علي واحده بنت صغيره تسعدك وتكون انت اول بختها ي ابن عمي.


يوسف بعشق /بس انا بقا مش عايز غيرك ي شهد .


شهد بغيظ شديد/خلاص ي يوسف براحتك انا عملت الي عليا .


فارس بطفوله وبراءه /عمو يوسف عايز شيكولاته .


يوسف بابتسامه باهته /من عنيا ي قلب عمك .


*********************.

في الجامعه ...


كانت تجلس فيروز وهي تتدون ملاحظتها وهي تعدل نظارتها الطبيه لتقترب منها صديقتها ندا .


ندا بغيظ شديد/ايه ي بنتي بقالي ساعه بدور عليكي .


فيروز بابتسامه/وانا روحت فين ي اختي مانا قاعده اهو .


ندا بغيظ /عجبك الي عملتيه انبارح ده احرجتي الولد قدام الناس .


فيروز بضحك /ههههه واه عاد هو الي يستاهل وبعدين سبحان الله ي شيخه لما بحرق دم راجل وخصوصا لو كان شاب من العيال المايعه دي بيستفزوني جوي جوي .


ندا بابتسامه/ي سلام ليه ي عني مهم شباب زيهم زي سليم وزين ويوسف مثلا.


فيروز بغيظ شديد /امشي ي بت ده انا اخواتي رجاله بجد مش ورق زي العيال دي .


ندا بابتسامه/طب يلا يا اختي عندنا محاضره والنهارده جايلنا دكتور جديد مش عايزين ناخدلنا كلمتين من اول المحاضره .


فيروز وفي تمسك كتبها /والله يبقا هو الي جابه ل روحه وهطلع عليه جناني كله النهارده .


في القاعه .....


كان يسير ساجد بابتسامه.


/صباح الخير انا الدكتور ساجد السيد الي هدرسلكم شريعه وقانون الشباب يعتبرون زي اخوهم والبنات كمان اي حد يحب يستفسر عن حاجه يكلمني في أي وقت احنا اتفقنا هتكون اخوات .


فيروز بغيظ شديد /ايوه ماهي بتبدي كده البنات يعتبروني زي اخوهم وبعدين زي صاحبهم وبعدين جوز أنهم وبعدين تعالي معايا الشقه وامي بتولد وبعد كام شهر تلاقيها في الي قربت تولد مش كده ي دكتور ي محترم .


الجميع بضحك/هههههه .


ساجد بعصبية/بس اسكتوا ايه الي بتقوله ده ي بتاعه انتي .


فيروز بغرور وثقه /اولا اسمي فيروز كمال الصياد عمده الدباح ثانيا الي قولته ده هو الي بيحصل علشان توقع البنات مش كده .


ساجد باستفزاز وخبث/وانت ايه علاقتك انت بالبنات .


/هههههههه.


فيروز بغضب شديد/نعم قصدك ايه.


ندا بقلق شديد/معلش ي دكتور هي بس فرفوشه كده وبتحب تهزر .


ساجد بعصبية/تمام يبقا مش هتحضر اي محضرات غير لما تعتزر .


فيروز بغيظ شديد/ي سلام مناقص تقولي هاتي ولسا امرك بالمره انا مش هتعتزر .


ساجد بغضب شديد/تمام يبقا اتفضلي بره المحاضره .


فيروز بغيظ شديد وهي تسير للخارج /ماشي والله لستناك بره .


لينظر ساجد الي أثرها باستغراب شديد من ذلك الفتاه ....


****************.

في دوار الكبير...


كان يجلس زين بضحك شديد وهو يستمع إلي حديث سليم.


سليم بغيظ شديد/انت بتضحك ي وين وانا دمي محروق كده .


زين بضحك /بصراحه نفس اشوافها البت دي الي عمله كده في كبير الصعيد.


سليم بغيظ شديد/دلوقتي تشوفها ي اخويا شافها عفريت لسانها نايمه ماهي تكيه ابوها وابوك وامك بدل ميعلقوها علي الي عملته معايا رحلوا بيها اخر ترحيب وهيخلوها قاعده هنه كمان .


في غرفه نور ....


كانت تفتح عيناها بنعاس لتنظر الي المكان باستغراب شديد لتتذكر .


/ايوه صح ده انا في الصعيد في بيت الحاج كامل ابو سليم الحمار .


لتنظر من الشرفه بسعاده كالاطفال فهي تعشق اللاسماك الملونه التي تملأ ذلك الحوض لتسرع اليه بفرحه كالاطفال ..


*******************.

من امام حوض السمك  ...


كانت تقف نور بسعاده وهي تمسك هاتفها .

/الله اتصور بقا سيلفي .

لتمسك هاتفها لما تعابر بمن يقف خلفها بخبث ليدفعها داخل الحوض .

سليم بضحك /هههههههه تعيشي وتاخدي غيرها أكده السيلفي هيكون حلو جوي جوي ههههه.

للمتابعه اترك تعليق

تكملة الرواية من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close