القائمة الرئيسية

الصفحات

نبض_الزين البارت الرابع جهاد محمد كامله على مدونه النجم المتوهج للروايات

 


نبض_الزين

البارت الرابع

جهاد محمد

كامله على مدونه النجم المتوهج للروايات 

فى شركه الأسيوطى.... 


أمير بحده ....عايز أفهم انت عملت اى فى رهف 


فهد ببتسامه....هى لحقت تقولكوا ليكمل قائلا ....وياترا بقا قالتلك السبب اللى بهدلتها عشانه


ليقطعه أمير قائلا بغضب ....انت مالكش اى حق انك تزعق لبنتى إن كنت أنا سايبك لحد دلوقتى ومش بعمل ولا بقول حاجه إكراما لزين بس ......بس انت هزيت العلاقه بينا خاالص بمعاملتك مع رهف انا بحذرك اهو يافهد ابعد عن رهف وعلى فكره رهف مطلوبه للجواز يعنى يومين بلكتير ومش هتلاقيها


كاد أمير بلخروج ولكنه التفت لفهد قائلا ....رهف مقلتليش حاجه رهف مرميه فى المستشفى بسببك


وتركه فى صدمته وخرج 


وقع على مسمعه الخبر كصاعقه هل هو السبب فى مأذيتها هل ستتركه بلفعل وستتزوج من غيره مجرد الفكره تجعله كبركان من الغضب 


لم ينتظر كثيرا وذهب مسرعا إلى مستشفى العائله


***


ماريا لإسلام ....خلاص يا إسلام انا رتبتلك كل حاجه 


إسلام بفرحه ....ياروحى كنت عارف انك هتعمليلى اللى انا عايزه 


ماريا ....طب شوف شغلك بقا ولما ترتب أمورك تعالا عشان تطلبنى 


إسلام بخبث....اها أكيد طبعا ياروحى هستقر واخد معاد


ماريا ...طب سلام 


***

فى إحدى المناطق ..


الرجل بشر .....هههه طارق السيوفى اتفق معايا على عيله الأسيوطى


ردت عليه الأخرى بخوف ..... عيله الأسيوطى تانى انت مزهقتش من اللى عملته فيهم انت مش هتسكت غير لما ياخدوا روحك 


ليصفعها قائلا لها ....اخرسى انا اللى مش هاسكت غير لما اشوفهم مزلولين وأخد تارى منهم 


ليأتى رجل صعيدى ليبتسم الرجل بمكر قائلا للست ....ادخلى يلا من خلقتى اعمليلنا شاى 


الرجل الصعيدى ....عرفت انك خرچت من السچن فقولت لازم أشوفه عاد وصدفه لقيتك بعتلى 


ليبتسم الرجل بمكر .....انا بعتلك عشان عارف انك بتكرهه عيله الأسيوطى وعارف إن أنت الوحيد اللى هتعرف تاخد حقنا 


الصعيدى بمكر ....تارى لسه مصفاش من ولد الأسيوطى كنت بستنى اللحظه دى عاد وماكنتش اعرف انها هتيجى برجليها لعندى واصل 


ليبتسم بمكر .....مش احنا لوحدنا اللى عايزين كده فى واحد كمان معانا وعايز ينتقم من العيله دى ....العيله دى واخده حق الكل ناهبه الكل من على وش الدنيا 


الصعيدى بغضب .....مش هنسى ولد الأسيوطى عملوا فينا اى وازاى خلوا كرامه عيلتنا فى الأرض انا للحين مش عارف أبص فى خلجه حد من البلد عندنا بس خلاص ولد الأسيوطى نهايتهم على أيدى 


الصعيدى بمكر .....وفى واحده ماشيه معايا فى السكه دى واصل


الرجل بضحك ....يبقى لينا قاعده تانيه 


   الصعيدى ......وحشتنى ياراجل جوى ووحشنى قعداتك بس القعده المره ديه مش هتبجى زى أى قاعده عاد


***


فتح احد الحراس بوابه القصر استقبالا لسياره ريان 


دخل ريان بسيارته ليصفها فى أحد جوانب القصر تاركا ياها لأحد الحراس بأن يصفها 


دخل ريان والغضب يطلع من عينيه وأقسم بأن لو جاءت أمامه ليكسرها 


ذهب مسرعا للأعلى كى لا توقفه ولكن تلك الحمقاء لحقته مسرعه قائله بحزن .....ريان 


أغمض عينيه بغضب شديد ولم يبالى لها لأنه إذا وقف ليتحدث معاها سيكسرها بحديثه وهو لا يريد هذا فهو يعشقها منذ الطفوله ولكنها تخرج دائما أسوء مافيه بتصرفاتها


لتمسك يديه قائله بحزن.....ريان اسمعنى 


ليدفش يدها بعيدا قائلا بغضب ....اسمع اى هاا عايزانى اسمع اى .....اسمع انك قاعده فى وسط الكافيه وتشتمينى .....ولا اسمع انك كل مره تعملى نفس الحركه وتيجى متأخر على المحاضره وانت عارفه إن دى أكتر حاجه بتعصبنى وانا عارف انك بتقصدى تيجى متأخر 


ليكمل قائلا بسخريه....ومنتظره منى بقا افضلك على الكل وادخلك عشان حضرتك تفتخرى قدام زمايلك فى الكليه وعايزه تبينى للكل إن بفضلك عنهم بس طبعا تبقى غلطانه انت زيك زى اى واحده فحياتى ويمكن بحترم البنات التانيه على الأقل بيحترموا المواعيد وبيقدروا محاضراتى وعاقلين فى تصرفاتهم مش زيك انت


كانت تقف بدموع تملأ وجهها فهو أول مره يحدثها بهذه الطريقه 


***


نبض لزين ....اى صوت العالى ده يازين   


زين بجديه....مش عارف اكيد الولاد بخناقه جديده 


نبض بخوف ...تعالا نشوف 


زين ...اوك


***


طرقها ريان فى صدمتها وذهب إلى الأعلى وقابل كل من نبض وزين وهو يصعد لأعلى ولكنه لم يبالى لهم وكمل طريقه 


لتقول نبض لزين ...ماله ده 


زين وهو يشير بيده بمعنى لا يعرف وأخذ نبض ليكملوا طريقهم إلى أسفل ليجدوا لينا منهاره ورسيل تبكى بجوارها على حالتها 


نبض بقلق ....لينا ياحبيبتى مالك 


لتوجهه حديثها لرسيل قائله  ....مالها يارسيل 


زين بجديه وخوف من حاله ابنته .....مالها يارسيل 


لتقص لهم رسيل ماحدث بينها هى وريان 


***


فى إحدى المستشفيات ...


دخل فهد مسرعا إلى المستشفى ليقول للاستقبال ...رهف الأسيوطى فى اى غرفه 


لتقول له عن رقم الغرفه والدور التى توجد بيه رهف 


ليذهب مسرعا إليها وقلبه يكاد أن يشتق نصفين 


وصل فهد إلى غرفتها ليجد ملك تجلس بحزن 


لم يبالى. لأحد منهم ليذهب إلى الطبيب قائلا ....انا عايز ادخل لرهف 


ليقول الطبيب بأسف ....انا اسف جدا بس هى لازم ترتاح شويه عشان حالتها 


فهد بغضب ....انا مش بستأذنك إن ادخل انا بقولك إنى داخل قولت واجب بردو


الطبيب ...استاذ فهد


فهد بغضب ...بلا استاذ بلا زفت غور من وشى بدل مطربقها على دماغك 


لم يتحدث الطبيب كثيرا ووجد أنه من الأفضل أن لا يقف أمامه 


دلف فهد بهدوء إلى الغرفه لينظر لرهف بحزن ثم يجلس بجوارها ويمسك يديها قائلا ....انا مش عارف أقولك أى بصراحه بس انت إلى عصبتينى انا كنت بشيط لما بشوفك مع أسر بن عمى وعايزانى اشوفك مع واحد غريب ومتكلمش وكمان انتظرتك تبرأى نفسك بس انت معملتيش كده واكدتيلى الموضوع كنتى عايزانى اقف اسقفلك واقولك براڤو يارهف 


لتفتح هى عيناها ببطئ وتبتسم بسخريه 


*** 


رائف بمرح .... مالك ياعم زفت أسر قافش كده لى 


أسر بحزن ....مافيش ياعم 


رائف بضحك ...هههه الموزه مزعلاك ولا اى 


أسر بضيق ....قوم يالا من هنا وربنا اقوم اطلع روحك 


رائف ...اهو ياعم خلاص فى اى 


أسر بجديه ...زعلان على رهف 


رائف بعدم فهم ....مالها رهف 


أسر بجديه ....معامله فهد معاها وحشه اووى والكل عارف انها بتعشقه وهو مش عاطلها وش خالص حتا لو بيحبها و مش عايز يقول المفروض معاملته تبقى اهدى من كده شويه أنا وعادى انا راجل واقدر اتحمل قسوته إنما رهف بنت من أقل حاجه هاتبقى نايمه  فى المستشفى زى النهارده 


رائف بجديه ....ياعم هو فهد ناشف مع الكل كده ماهو اللى جايبنى من قفايا للشركه دى وانا ماكنتش عاوز اجى وعلى فكره باين أنه بيعشقها مش بيحبها بس ....وأكبر دليل لما كنا أطفال كان بيضايق لما بيشوفها معاك وكان كل همه أنه يبعدكوا عن بعض 


***


دخل يامن أحد المخازن بعد أن أدخل أيسل القصر 


يامن بغضب ....مالك ياروح امك قلبت قطه لى ماكنت من شويه بتعاكس و جرئ واللى مايجيش بلزوق بياجى بلقوه 


وبعد أن أنهى كلمته لكمه بقوه قائلا بغضب ....يبقى يابن الكلب انت تسيب كل الجامعه وتيجى لأيسل ليلكمه بقوه وليكمل قائلا .....دى بلذات مافيش حد يقربلها  ياااروووح امك ليلكمه مره اخرى بقوه وليكمل حديثه قائلا .....اللى ياجى جمبها هفرومه وانت هتشوف هاعمل فيك اى عشان تبقى عبره لغيرك 


وليضربه كثيرا ويأمر الحراس بأن يمره عليه من حين لأخر لكى يضربوه


***


إسلام بخبث ....عملت كل اللى قولتيلى عليه 


ليضع طارق يده على كتفه قائلا ببتسامه .....اممم عاجبنى شغلك بس فى مهمه أصعب من كده عايزك تحاول فيها 


إسلام بخبث .....بس زى مانت قولت اصعب من كده يبقى. اكيد الفلوس اكتر من كده 


طارق بمكر ....تعجبنى يالا هعطيك كل اللى عاوزه بس تعمل اللى هاقولك عليه 


إسلام بمكر ...قول ياكبير 


طارق بشر ...توقع شرف عيله الأسيوطى


*********


من هو الصعيدى ومن هو الرجل المجهول ومن هى الفتاه التى يتحدث عنها الصعيدى لما يحملون جميعهم هذا الحقد لعائله الأسيوطى 


هل ستقبل رهف اعتذار فهد وهل ستقول له الحقيقه ام ستتركه هكذا هل فعلا أمير يتحدث بصدق عندما قال بأن رهف ستتزوج من أحد أخر 


كيف سيوقع اسلام شرف عائله الأسيوطى 


وماهى خطه طارق وهل ستنجح بلفعل أم لا 


هل سيظل ريان غضبا من لينا ام أنه سيسامحها 


متا سيبدأ زين الأسيوطى بتجميع أولاده جميعهم معا

سنتعرف كل هذا فى الحلقات القادمه

نبض_الزين

بقلمى_جهاد_محمد


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close