مختمره بين يدي شيطان
الحلقة العشرون حتي الحلقه السادسه والعشرون
بقلم ايمان عكاشه
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند علياء وبلال
علياء : نعم
بلال : بحبك
علياء بخجل وتوتر: انا مش
بلال : انتِ ايه يا حبيبتي
علياء : انا هروح اشرب مايه
بلال : ماشي يا حبيبتي اهربي
وبالفعل ذهبت علياء وهي في قمة توترها وتشتتها نعم فهي لا تعرف هل تحبه ام ماذا هي بالتأكيد لم تنسي ماعاشته وليست متأكده هل هذا حلم ام حقيقة
علياء في المطبخ : انا مش عارفة اعمل ايه اول ماقالي كده قلبي دق بسرعة يا تري بحبه بس ازاي انا مش عارفة ان كان الي عيشتة حقيقة ولا كابوس طب لو حقيقة هعمل ايه بس المشكلة مفيش دليل ان هو حقيقة كل الادلة بتقول انه كابوس يبقي خلاص زي موعدت نفسي ان انا اعيش وانسى اللي فات واعيش مع جوزي اللي بيحبني بس مش عارفة كل لما احاول انسى معرفش بجد مش عارفة اعمل ايه
وذهبت الي زوجها وهي تعهد نفسها علي نسيان الماضي ولتستمتع بحب زوجها لها وتعيش حياة هادئة وسعيدة وتحمد الله انه كابوس وليس حقيقة
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل على محمد
🌸🌸🌸🌸
عند نور
سيف : نور اسمعيني
نور : انت عايز ايه تاني وجيت هنا ازاي
سيف : اتقدمت عادي
نور :والله
سيف :يا ستي قلت لخالك اني عايز اتقدم تاني وان حصل سوء تفاهم المرة اللي فاتت وعايز اصلحه بس بشرط محدش يقولك انه انا وكمان خالك لما عرف ان انا اللي انقذتك من الحيوان القذر وافق
نور :طب وعايز ايه
سيف :نور انا عايز اكسب التحدي
نور :والله طب وانا اعمل ايه متكسب
سيف : انا عايز اكسب التحدي بس قبل ما ابداء في ده عايز اقولك حاجه
نور :حاجة ايه
سيف : هتعرفي دلواقتي
نور : سيف انا مش
سيف :متقاطعنيش انا عايز احكيلك حكايتي من الاول وبعد ما اخلص اتكلمي
نور :ماشي
سيف : انا يتيم الاب والام ابويا وامي ماتوا في حريق وانا الوحيد اللي عيشت محدش من عيلتي كانوا عايزين ياخدوني اعيش معاهم ودخلوني ملجاء وهناك كنت عايش حلو الملجاء كان كويس كانت صاحبته طيبة وكانت بتحبنا اوي عيشت حياه حلو اوي في الملجاء وقولت خلاص الدنيا بتضحكلي لحد ما فيوم كان في راجل عايز يتبنى ولد بس المديرة عرفت انه عايز ياخده علشان يتاجر فيه تجارة اعضاء يعني
نور بشهقة : ها ايه
سيف : المهم المديرة رفضت الراجل اتنرفز وكان هيقتل المديرة وكان بيخنقها بس انا كنت واقف علي الباب وشايف كل حاجة دخلت بسرعة علشان انقذ المديرة ومسكت سكين وقعت منه وضربته في جنبه وطبعا كنت طفل مش مستوعب انا عملت ايه ساعتها المديرة صوتت والكل جه والراجل دخل المستشفى وانا محدش شهد عليا من بتوع الملجاء والمديرة مسحت بصماتي من علي السكينة وده كان اول مرة استخدم السلاح المهم ان انا مرحتش السجن بسبب مساعدة المديرة ليا بعد كام يوم جيه راجل وتبناني وفعلا اخدني وروحت معاه وهناك شوفت اللي عمر ما طفل يستحمله كل حاجه كانت مباحه في البيت ده الراجل انا شوفت كل انواع السلاح والمخدرات انا كنت بتجار فيهم كان عندي ساعتها تمن سنين انتِ متخيله كنت بعمل ايه كبرت وبقيت شاطر والراجل ده اعجب بيا خصوصا انه عرف باني اللي هجمت الحيوان اللي كان هيقتل المديرة وشغلني معاه في كل حاجه كنت بقتل وببيع وبعمل كل حاجه واي حاجه يطلبها مني وبعد مامات بقيت انا مكانه زعيم مافيا
نور كانت تبكي وهي تستمع لسيف نعم فهو ذو طفولة سيئة جدا لم تتخيل ان يكون هناك شخص قد مره بكل هذا هي لم تسمع هذه الاشياء الا في التلفاز لم تتحمل هي الاستماع كيف هو تحمل العيش كانت تنظر اليه وهي دموعها تنزل مثل الشلال ( هل انتم متخيلون ان طفل يعيش كل هذه المأساه ويتحملها اريد ان اطلب طلب هل يمكن ان تضعوا اولادكم مكانه ماذا سوف تعملون ان اصبح اولادكم مكانه هل يمكن ايضا ان تضعوا اطفالكم بمكان اطفال الشوارع لتشعروا بالمسؤليه اتجاههم لا تنظروا اليهم باشمئزاز اطفال المياتم لهم حق علينا لا يجب ان نتخلى عن مسؤلية اليتامى كونوا رحيمين علي اليتامى ارجوكم ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء) هي حقا لم تستوعب كم هذه الالام والاحزان التي مر بها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند رعد وريحان
ريحان :رعد رعد قوم
رعد بنعاس :نعم
ريحان :قوم عايزة اقولك حاجة
رعد :في ايه يا حبيبتي
ريحان :انا جعانة
رعد :نعم
ريحان :جعانة عايزة اكل
رعد :طب متقولي للخدم بتصحيني ليه
ريحان : لا انا عايزة اكل بره
رعد : ريحان نامي
ريحان :لو سمحت يا رعد انا عايزة اكل علي النيل قبل ما نرجع
رعد : يعني لازم
ريحان : اه لا بقى لو سمحت
رعد :ماشي يا ستي يلا
وبالفعل ذهبوا وارتدوا ملابسهم وقام رعد بأخذ ريحان الي مطعم يطل علي النيل
ريحان وهي تنظر للنيل:النيل شكله حلو اوي
رعد :صامت
ريحان :رعد
نظرت له وجدته يدقق النظر لها حتي اصبحت وجنتيها مثل الفراولة من نظراته
رعد :قلبه وروحه نعم
ريحان :متبصليش كده
رعد :فرولتي المكسوفه ممكن طلب
ريحان بخجل :نعم
رعد : ممكن تقوليها
ريحان :اقول ايه
رعد : ريحان انا بجد نفسي اسمعها منك
ريحان وقد فهمت مقصده:رعد انا
رعد :قوليها
ريحان : رعد ممكن مش دلواقتي
رعد :ليه
ريحان : عايزة شويت وقت ارجوك افهمني انا
رعد بجمود : قومي
ريحان :نعم
رعد :يلا هنمشي قومي
وذهب بكل جمود وبرود وريحان خلفه
وهي متوترة وخائفة من جموده
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند بسنت وياسين
بسنت : ياسين احنا فين
ياسين : حبيبتي انزلي
بسنت : ياسين انت قولت ايه
ياسين :قولت حبيبتي وروحي وحياتي ممكن تنزلِ
بسنت هبطت من السيارة وهي في حالة زهول وصدمه
ياسين : ممكن تسمحيلي
ولم يعطها فرصه وقام بحملها
بسنت :ياسين انت بتعمل ايه
ياسين :اششش اهدي يا حبيبتي اصل القمر مينفعش يمشي علي الارض
بسنت لم تتحدث من الصدمه حسنا كيف ياسين قول هذا الكلام هل هو يحبها ام انه سعيد فقط بالزواج ام ام هناك اسأله كثيره في رأسها ولم يخرجها من دوامة الاسئلة الا المنظر الذي امامها
٠٠٠يتبع
هل علياء سوف تنسي الماضي ؟
نور هتقول ايه لسيف؟
ريحان ورعد ايه وضعهم؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤❤❤❤❤❤
الحلقة الحادي والعشرون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد 🌺
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند نور وسيف
نور جالسة تبكي وهي مصدومة من كم الآلام والحزن اللذي مري عليه سيف نعم هي لم تتوقع ابدا هذا
سيف :نور اهدي لو سمحتِ متعيطيش
نور : تبكي
سيف :نور انتِ دموعك غالية عليا اوي ارجوكِ بطلِ عياط طب لو مسكتيش هسكتك انا بمعرفتي واكيد انتِ هتتوقعِ انا هعمل ايه
نور :خلاص هسكت
ومسحت دموعها ونظرت الي سيف وهي حزينة بشده علي ما مرى به
سيف :نور انا مش عايزك تزعلِ ده نصيبي خلاص بس انا عايز اطلب منك طلب
نور :طلب ايه
سيف :عايز اتجوزك عايزك تكونِ معايا عايزك تقوليني ان انا أبعد عن الطريق ده موافقة
نور : سيف انا
سيف : عارف انك مش هتوافقي الا لما اتغير وانا عايز كده برضوا هتكونِ مراتي لما اكسب التحدي انا عايزك تكوني خطبتي الفترة دي ممكن انا حكتلك حكايتي علشان عايزك تعرفِ انتِ هترتبطي بمين عايزك تكونِ عارفة كل حاجة عني ممكن توافقِ
نور :ممكن
سيف : طب حلو يا استاذ سيد
دخل سيد
سيد :ايوه يا بني مبلاش استاذ دي قول يا عمي او خالي زي نور
سيف : حاضر يا خالي نور وافقت ممكن نلبس الدهب دلواقتي
سيد :انا معنديش مشكلة بس نور موافقة انك تلبس الدهب دلواقتي
نور بخجل : اه
سيد :طب علي خيرة الله
وتم قراءة الفاتحة ولبسوا الذهب اللذي عجب نور جدا والأن اصبحت نور خطيبت سيف
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند ياسين وبسنت
كانت بسنت امام ساحل يطل علي البحر مباشرة وكان مزين بزهور زرقاء المفضلة لها وكان مزين برقة وكل شئ كما تحب تصميم الساحل والديكور من الخارج كل شئ كما تحب بسيط ورقيق
ياسين : حبيبتي ايه رأيك
بسنت :رائع الله ده جميل اوي انت عملت كل ده علشاني
ياسين : اكيد يلا تعالي شوفيه من جوا
بسنت :ماشي
وذهبا الي الداخل وكان الساحل مرتب ومزين ايضا كان جميل جدا بهدوءه وبساطته وكان الديكور راقي جدا وبسيط في نفس الوقت
بسنت: الديكور تحفه وكل حاجه هنا تحفه البيت فعلا حلو
ياسين كان يتأمل فرحتها بسعادة كان ينظر لتفاصيل وجهها وضحكتها وفرحتها الظاهرة بوضوح علي وجهها
ياسين :بسنت
بسنت :نعم
ياسين : انا بحبك
بسنت : انت ايه
ياسين : بحبك
بسنت : بتحبني امال كنت ليه بتعملي كده
ياسين : علشان انا كنت خايف لحسن تكونِ زيها
بسنت : اكون زي مين
ياسين : زي يارا
بسنت : يارا مين
ياسين : لما كنت في جامعة كانت عندي زميلة اسمها يارا كنا دايما مع بعض نحضر المحاضرة مع بعض وكان فيه ناس صحابنا انا حبيت يارا او كنت فاكر كده المهم يارا كانت فقيرة فكان صعب بالنسبلها انها تجيب ملازم وكده فكنت انا بجبهملها وكنت دايما بساعدها وخرجات وكده وهي قالتلي انها بتحبني اصل استغبيت في يوم ورحت اعترفتلها بحبي وكنت كل يوم بوصلها الجامعة ومعاها دايما بس حصل فترة ماما تعبت ومكنتش بروح الكلية وبعد الفترة دي رجعت الكلية وانا كنت عايز اعاتبها لانها طول الفترة دي مكلمتنيش ولا اطمنت عليا غيابي مفرقش معاها في حاجه رجعت الكلية لقتها واقفة مع شاب تاني روحت وزعقت واتخانقت مع الشاب تتخيلي لقتها بتقولي ايه قالتلي انت بتعمل ايه يا مجنون ده جوزي راحت اتجوزته عرفي وجهرت بكده وبتقولي انا كده من ساعتها مبقتش اتكلم مع حد تعبت نفسيا بجد ولكن ساعتها مكنتش عايز اتعامل مع ستات خالص روحت سافرت فترة علشان اهدى ولما رجعت لقيتك قدامي وساعتها استغربت انا ازاي مكنتش شايفك لقيتني بنجذب ليكِ من غير محس كنت دايماً اقاوم الانجذاب ده مقدرتش ولما جدي قال ان احنا نتخطب وكده اتنرفزت علشان انا مش عايزك تعيشِ معايا بالغصب بس انا فعلا بحبك
بسنت : وانا كمان
ياسين : طب ماتقوليها
بسنت : بحبك
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
صل على محمد
❤❤❤❤❤
بعد مرور بضع ايام
العلاقة بين رعد وريحان اصبحت باردة من اخر مناقشة بينهم ولكن هل سيستمر هذا الجفاف
عند رعد وسيف
رعد : انت هتنزل امتي
سيف : هنزل انهاردة الصبح علشان البوص نازل انهارده
رعد : طب اياك تقول اي حاجه
سيف :اكيدطبعا انت بتقول ايه
رعد :انا بقول عليك اياك تقول انت عملت ايه
سيف :مش هقول بس انت حكتلها
رعد :ملكش دعوى
واغلق في وجهه وهو غاضب من نفسه
كيف هي ببراءتها ونقاءها وتدينها تكون له حسنا هو يريد ان يخبرها عن نفسه عن من يكون ولكن يريد ان يعرف ان كانت تحبه ام لا وهنا تغيرت ملامحه الي حزن عندما تذكر هذا اليوم اللذي رفضت فيه الاعتراف بحبها هو يرى هذا الحب في عينيها ولكن منعت اذنه من سماع هذه الكلمة اللتي لطالما اراد ان يسمعها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل على محمد
🌺🌺🌺🌺
عند سيف بعدما اغلق مع رعد تذكر ما فعله وهو مبتسم
سيف :اخير هتكوني معايا يا نوري
نعم فهو منذ ان قام بخطبت نور وهو لم تركها دآئما يذهب اليها ويتحدث معها حتي طلبت منه عدم المجئ كثيرا لانها مع والدتها فقط ولا يوجد رجل بالبيت بالرغم من انه قبل ان يذهب كان يبلغ خالها ولكنه احترم رغبتها وكان يراقبها من بعيد وهي تذهب الي المعهد او الي اي مكان واليوم هو يوم الودع سيذهب ليودعها ثم يسافر
سيف :هقوم انا اكلم خالي قبل ما اروح
في بيت نور
سيد : نور سيف جاي انهارده
نور بفرحه جاهدت ان تخفيها : ماشي يا خالي
وذهبت الي غرفتها وخلفها زوجة خالها
نوال : فارس الاحلام هيجي
نور :بس بقى متكسفنيش
نوال : بتحبيه
نور :معرفش بس ببقى فرحانه وانا معاه
نوال :يبقى بتحبيه اوعي يا نور تضيعيه من ايدك هو اه مش متدين وانا معرفش انت ايه اللي غيرك كنت معترضه انك ترتبطي بيه قبل ما يتغير ودلواقتي وافقتي
نور : عادي هو اتقدم تاني وطلب فترة خطوبه وانا وافقت
نوال :ماشي يا ستي مش هضغط عليكي
نور :ماشي هلبس ايه بقى
نوال : الفستان ده جميل وعليه الخمار ده ايه رأيك
نور : حلوين ماشي هروح انا البس
وبعد فترة صغيرة وصل سيف
سيف :ازيك يا خالي
سيد :ازيك يا بني اتفضل
وبعد فتؤة من السلام والسؤال عن الصحة خرجت نوره
نور :السلام عليكم
الكل :وعليكم السلام
سيف :عاملة ايه يانور
نور بخجل :كويسة الحمد لله وانت
وكالعادة الغير محببه لسيف يجلسان مع العائلة وليسا منفردين
سيف : انا كويس انا جيت انهاردة علشان مسافر كمان ساعة وكنت حابب اديكي ده
واعطى لنور هدية
سيف :خالي نور امانة عندكم
سيد : دي بنتي انت بتوصيني علي مين
وعم الصمت فتره
نوال : يا جماعة الراجل مسافر يعني شوية ضحك انتوا في عزه
ضحك الجمع وبالفعل انقضت الساعة في ضحك وعاش سيف لاول مره جو العائلة وما اجمله شعوى
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
في الجامعة
مالك : بسملة وصلتي
بسملة :اه الحمد لله
مالك :طب الحمد لله كلميني اول ما تطلعي ابعتلك السواق
بسملة :ماشي سلام عليكم
مالك :وعليكم السلام
اغلقت بسملة مع مالك ووجهت حديثها الي نورهان
بسملة :يلا يا نورهان علشان المحاضرة
نورهان :يلا بسرعة
ذهبا الي المحاضرة ولكنهما متأخرتان
بسملة :اسفين يا دكتور
وهما ليدخولا
نبيل :استنوا مفيش دخول بعدي اطلعوا بره
بسملة :معلش يا دكتور اخر مرة
نورهان :يادكتور نبيل احنا اتأخرنا علشان بسملة كانت بتكلم خطبها
نبيل : انا قولت ممنوع الدخول
نورهان :خلاص شكرا يلا يا بسملة
بسملة : ايه والمحاضرة يا نورهان
نورهان :خلاص الدكتور مش راضي يدخلنا يلا ونبقى نأخذها من اي حد
نبيل :يعني المحاضرة مش هماكِ
نورهان :لاء بصراحة هي همانِ وكمان شرح حضرتك جميل جدا بس احنا اعتذرنا وقولنا لحضرتك سبب تأخرنا وحضرتك مقبلتوش حقك فخلاص
بسملة :دكتور نبيل احنا اول مره نأخر علي فكرة
نورهان : يلا يا بسملة شكرا يا دكتور
نبيل :انسه نورهان بعد المحاضرة تعالِ علي مكتبي
خرجا ونورهان تنظر لنبيل باستغراب وغيظ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸
عند ريحان
انهت صلاتها وجلست يائسة تفكر كيف تزيل الجليد اللذي اقامته بينها وبين زوجها وحبيبها نعم حبيبها فهو اعترفت بحبها له ولكن لنفسها هو حقا احبته احبته كثيراً
ريحان :اعمل ايه يا رب ساعدني
لقتها ايوه هي دي الحمد لله
وذهبت وهي متحمسه جدا
ذهبت الي الخدم بسعاده لم يعهدوها عليها
ريحان ببتسامه : صباح الخير
الخدم :صباح النور يا هانم
زينب باستغراب: صباح الورد يا حبيبتي
ريحان :ممكن اطلب منكم طلب
زينب :طبعا يا بنتي
ريحان :شكرا بصوا انتوا شايفيت مزاج رعد الفترة دي فانا قرارت ان اعمله مفاجأة بس عايزة مساعدة وطبعا محدش يقول لرعد ماشي
الكل :ماشي
وانقضى اليوم وريحان منشغلة مع الخدم في تزيين غرفة النوم في وسط ملئ بالضحك والمزاح لان ريحان اخبرت الخدم بعدم مناداتها سيدتي ولكنهم كانوا مرعوبين ولم يستطيعوا الموافقة نعم خائفين من رعد وهي تفهمت هذا ولكن لم تتعامل معهم بصيغة السيدة والخادمة لا كانت متواضعة كثيراً (من تواضع لله رفعه)
هم احبوها جدا واحبوا التعامل معها
تم تزيين الغرفة بجمال وبساطة حقا كانت رائعة ،ذهب الخدم الي المطبخ ولم يتبقى غير زينب وريحان
ريحان :الحمد لله خلصنا كل حاجة
زينب :وانا هخلي الخدم يطلعوا صينية عشاء رومانسية
ريحان : ان شاء الله
زينب : خشي انتي بقى خدي دوش وغيري لبسك
ريحان : ماشي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند ياسين وبسنت
ياسين :صباح الخير كل ده نوم
بسنت : صباح النور
ياسين :تعالي يلا انا حضرت الفطار او الغداء بقى ههه يلا
بسنت : ليه هو الساعة كام
ياسين :المغرب قرب يأذن
بسنت :والله بجد
ياسين :اه يا ستي شوفتي يلا بقى علشان انا جعان
بسنت : ماشي يلا وبعدين نطلع علي البحر
ياسين :ماشي يا حبيبتي اللي انتِ عايزاه
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
صل علي النبي
🌸🌸🌸🌸🌸
جاء الليل
عند ريحان
ريحان : رعد جه اهو الخدم مشيوا الاوضه متزينه والغداء جاهز تمام كده كل حاجه جاهزة الحمد لله
رعد دخل الي القصر لم يجد الخدم ووجد الجو هادئ استغرب هو لم يطلب من الخدم ان يذهبوا
وذهب الي غرفته مسرعا وفتح الباب وهاهو المنظر الغرفة متزينه برقة وفي منتصف الغرفة ملاكه تنظر له بابتسامه ساحره
رعد بهيام : ايه ده
ريحان بخجل :عجبك
رعد : جدا عجبني اوي
ريحان : بجد
رعد : واللي عجبني في كل ده القمر الفراولة اللي عملته
ريحان بخجل : ااه خش غير علشان الاكل ميبردش
رعد بسرحان بها :حاضر
وذهب الي الحمام وثم اتجاه الي غرفة الملابس وغير لبسه الي بدلة في غاية الاناقة
ريحان :رعد انت خارج
رعد :اعمل ايه واحدة عاملة الجو الرومانسي ده لجوزها وفي الآخر تقولوا روح خد دوش وتتكلم علي الأكل ووشها كلو احمر من الكسوف وكمان هتهربي زي كل مره
ريحان : وهو علشان كده هتسبني وتمشي
رعد :انا مقولتش ان انا ماشي انتِ عاملة كل ده ليه
ريحان :علشان عايزة اقولك حاجة
رعد :حاجة ايه
ريحان تجاهد حقا لتتغلب علي خجلها : عايزة اقولك ان
رعد :ان ايه
ريحان : ان انا بحبك ❤
الحلقة الثانيه والثالث والرابع والعشرون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في صباح اليوم التالي
بلال :علياء حبيبتي اصحي
علياء بنعاس : نعم
بلال :قومي يلا يا حبيبتي انا حضرت الفطار
علياء :حاضر قايمة اهو
وقامت علياء من نومها واغتسلت ونزلت الي الافطار
علياء :ايه ده هو انت اللي عملت كل ده
بلال :ايوه يا ستي ايه رأيك
علياء :جميل تسلم ايدك
بلال :بالهناوالشفا صحيح بقولك
علياء :نعم
بلال :هنروح انهاردة عند ماما ونقولها تيجي تقعد معانا ايه رأيك
علياء :ماشي والبيت يكون ماليان بدل مهو فاضي كده
بلال : يبقى ان شاء الله نرحلهم انهارده
علياء :بس اختك
بلال :اختي مالها
علياء :انا مش
بلال بصراخ :علياء اخر مره هنتكلم في الموضوع ده ماشي انسي ده كان كابوس وانتِ شوفتِ اختي بعينك انها مفهاش اي حاجة صح
علياء :صح
بلال :يبقى ننسى اخر مرة هقولهالك انسي ماشي
علياء :حاضر
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند عماد وجهاد
جهاد :عماد الشغل اصحى
عماد :خلاص صحيت
جهاد :الحمام متحضر وهنزل اشوف الفطار
عماد :ايه الدلع ده كله
جهاد :مش جوزي حبيبي مش من حقي ادلعك ولا ايه
عماد :من حقك طبعا ياه يا جهاد بقلنا قد ايه متجوزين ولسه بتعمليلي كل حاجة زي اول جوازنا
جهاد :وهفضل اعمل كده لحد لما اموت
عماد :جهاد اياكي تجيبي السيرة دي ربنا يطولي في عمرك يا حبيبتي
جهاد : بس انت عارف انا
صمتت بسبب يد وضعت علي فمها منعتها من الكلام
عماد :انتِ ايه انتِ اجمل وارق ست شفتها في حياتي وهتخفي وهتكوني زي الفل
انهى كلامه بقبله علي جبينها
عماد :ومن هنا ورايح مش عايزك تعملي اي حاجة مفهوم
جهاد :لاء طبعا وحاجتك مين هيعملها وترتيبات البيت مقدرش
عماد : اسمعي الكلام كل ده الخدم هيعملوا
جهاد :بس
عماد :جهاد اسمعي الكلام ولا انتي عايزة تتعاقبي فكرة العقاب
انهي كلامه بغمزه
جهاد بخجل : خلاص ماشي مفهوم
عماد بضحك :لسه بتتكسفى
جهاد : اه اسكت بقى
عماد : خلاص يا ستي انا هقوم
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ابطالنا
استيقظت ريحان من نومها
ريحان :ايه ده هو فين رعد
هقوم اغير وانزل اشوفوا
ذهبت الي الحمام وغيرت ملابسها وذهبت الي اسفل
ريحان : داده هو فين رعد
زينب : نزل من بدري يا حبيبتي
ريحان : نزل طب شكرا يا داده
وهمت لتذهب
زينب : استني افطري يا بنتي
ريحان : لايا داده شكرا مش جعانة
وذهبت الي غرفتها
ريحان : مشي طب اكلمه اشوفوا مش عارفة ليه قلبي بيوجعني حاسه ان في حاجة وحشه هتحصل ربنا يستر
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند سيف ورعد
سيف : انت ازاي مجتش امبارح
رعد : عادي
سيف : انت ازاي هادي كده امبارح البوص سأل عليك
رعد : عارف وطلبني انهاردة وانا رايح اهو
سيف : يا نهار اسود هيكون عايز ايه
رعد : مانا رايح اشوف اهو
سيف : انت ازاي هادي كده انا مش فاهم
رعد تركه وذهب
وبعد فترة وصل الي قصر كبير يقع علي سطح جبل والقصر كان ذا طابع كلاسيكي
الخادم : رعد بيه اتفضل البوص في المكتب مستني حضرتك
اتجه رعد مع الخادم الي المكتب
الخادم : رعد بيه وصل يا فندم
البوص :دخلوا
الخادم :حاضر يا فندم اتفضل يا رعد بيه
دخل رعد بكل هيبه ووقار الي المكتب ،كان البوص ايضا صاحب هيبه
فهو من اكبر رجال المافيا
البوص :الشيطان اهلا وسهلا
رعد : عايز ايه مني
البوص :مسألتش عليا قولت اسبق انا
رعد: دايما سابق
البوص : عرفت انك علمت علي مايكل
رعد :حب يلعب بديله فكان رد فعل
البوص :حقك بس اللي مش من حقك انك تمنعه يبيع في مناطق
رعد :المناطق دي ملكي وده يديني الحق اني اسمح لمين يبيع ومين لاء
البوص : حلو بس هو انت اللي ضميت المناطق دي لوحدك
رعد : لو علي سيف فهو معايا في القرار ده
البوص :في أمر من الكبير بيقول نفضي النزاعات دي
رعد :بشروطي
البوص :تمام بكره هيكون فيه اجتماع ونحل المشكلة دي يا شيطان
رعد : اظن مفش حاجه هنتكلم فيها
ووقف ليذهب
البوص :صحيح مبروك يا شيطان مش كنت تقول نيجي نبارك للعروسة
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ياسين وبسنت
بسنت :ياسين خد الاكل للطرابيزة
ياسين :من عنيا
واخذ الطعام للطاولة
بسنت :ياسين عايزة اخرج انا زهقت من القاعدة في البيت
ياسين :انت يابنتي مش خرجتي امبارح
بسنت :اهو انت بتقول امبارح شوف قعدت كام ساعة في البيت
ياسين :ربنا يهديكي عايزة تروحي فين
بسنت :الملاهي
ياسين :ايه
بسنت :الملاهي عايزة اروحها
ياسين :متجوز طفلة
بسنت :نعم انا طفلة
ياسين :اجمل واحلى طفلة شوفتها في حياتي
بسنت :انا طفلة ماشي شوف الطفلة هتعملك ايه
ياسين :هتعملي ايه
تركته بسنت وذهبت وبعد قليل وصلت و
بسنت :حبيبي اعملك مساج
ياسين :هو ده اللي هتعمليه
بسنت :علشان اثبتلك ان انا مش طفلة
ياسين :ماشي
بسنت :تمام يلا
ياسين :يا مجنونة عملتي ايه
بسنت :عملت زي الاطفال
قامت بسنت وبوضع ثلج في ظهر ياسين
ياسين :والله مانا سايبك
بسنت :مش هتعرف تمسكني
وركضت وياسين خلفها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نورهان وبسمله
بسمله :اخيرا وصلتي يلا مش عايزين نتأخر علي المحاضرة
نورهان :خشي انتِ انا مش عايزة اخش المحاضرة
بسمله :ليه علشان اللي حصل امبارح يا ستي فكك وهو حظنا الدكتور ده علينا كل يوم
نورهان :خشي انتِ يا بسملة انا فعلا مش عايزة اخش
بسملة :ليه صح نسيت اسألك هو قالك ايه لما روحتي المكتب
نورهان :قال حاجة غريبة
بسملة :ايه
نورهان : قا
بسملة :المحاضرة يلا واحكيلي بعد المحاضر يلا بسرعة بطلي دلع
نورهان :مينفعش اخش المحاضرة
بسملة :نورهان بجد في ايه
نورهان :لو دخلت المحاضرة هكةن موافقة
بسملة :موافقة علي ايه
نورهان :علي ٠٠٠٠
بسملة :ايه
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند محمد في الشركه
السكرتيرة :محمد بيه في وحدة بره عايزة حضرتك
محمد :دخليها
السكرتيرة : حاضر يا فندم
وذهبت وبعد قليل دخلت سيدة
محمد :نعم اتفضلي حضرتك
السيدة : اهلا يا محمد بيه
محمد :انتِ مين وعايزة ايه
السيدة :انا مين معتقدش انك هتعرفني عايزة ايه فانا هقولك انا عايزة بنت اختي
محمد :نعم بنت اختك مين وانا مالي
السيدة :طبعا ليك انا عايزة بنت ٠٠
محمد :ايه
٠٠٠يتبع
من هذة السيدة؟
رد فعل رعد؟
ما اللذي اصاب جهاد؟
ماهو اللذي توافق عليه نورهان؟
الحلقة الثالثةوعشرون💥 والرابع وعشرون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة 🥰
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
احداث من الحلقة السابقة
بلال قرر ان مامته واخته هيعيشوا معاهم وعلياء وافقت وهيروحوا يجبوهم انهارده
نورهان قالت سبب انهي مش راضيه تدخل المحاضرة وده صدم بسملة
رعد راح علشان يشوف البوص اللي عرف ان رعد اتجوز
واحدة ست دخلت لمحمد وطلبت منه يدلها بنت اختها اللي هي مين الله اعلم
ده ملخص للحلقة اللي فاتت علشان اللي بينسى الاحداث
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند رعد
البوص :صحيح مبروك يا شيطان مش كنت تقول نيجي نبارك للعروسة
بووم
رعد :المرة اللي جاية في رأسك لو جبت سيرة مراتي علي لسانك
البوص :تعملها بس متقدرش تعمل كده مع الكبير وياترى الكبير لما ينزل هيعمل ايه اكيد عرف
رعد :خليك في نفسك ومتدخلش في اللي ملكش فيه
البوص :ماشي
رعد نظر اليه وذهب ووجه يوحي بشدة غضبه وعينيه الحمراء حقا شكله فقط مخيف
رجل :كل حاجة تمام يا فندم
البوص :حلو روح انت
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند ريحان
ريحان :مش هتصل بيه اكيد مشغول
الداده :ريحان حبيبتي تعالي كلي لقمة
ريحان :مش جعانة يا داده
الداده :يا حبيبتي صحتك مينفعش كده طب انا هطلعلك الاكل بره وتكلي في الجنانة هطلع حاجات بسيطة علشان خاطر ربنا تأكلي
ريحان :حاضر يا داده هلبس وهنزل
الداده :حضرلك الخير يا حبيبتي
وبعد فترة كانت ريحان في الحديقة امام الطعام
وفي هذه اللحظه دخلت عربية الي القصر والحراس لم تمنعها وهبطت منها فتاة ترتدي ولا ترتدي وميك آب كثير في وجهها ولكنها جميلة
ريحان بستغراب :انتِ مين وبتعملِ ايه هنا
لوسي :مش مهم انا مين المهم ان انا اللي هقولك انتِ متجوزة مين
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند نورهان وبسملة
بسملة :نعم تتجوزيه
نورهان :ايوه
بسملة :لاء انتِ تيجي وتحكيلي ايه اللي حصل
نورهان :طب خشي انتِ المحاضرة وانا هقعد في الكافي
بسملة :محاضرة مين تعالي بس
وذهبا الفتاتان الي الكافيتريا
بسملة :احكي بقى يا ستي
نورهان : امبارح لما رحت المكتب قالي
فلاش باك
نورهان :حضرتك كنت عايزني يا دكتور
نبيل :اقعدي
نورهان :تمام في ايه لو سمحت قول
نبيل :تتجوزيني
نورهان :نعم
نبيل :هو ايه اللي نعم موافقة
نورهان :انت ٠٠٠ ايه
نبيل :ايه يا بنتي
نورهان :انت ٠٠بتقول ايه
نبيل :انت طرشه
نورهان :نعم
نبيل :بكره لو حضرتي المحاضرة هتبقي موافقة يلا سلام
وتركها في المكتب وخرج وهي في حالة ذهول واستغراب حقا ماذا يحصل هنا؟
نورهان :بس يا بنتي وعلشان كده انا مش عايزة اخش المحاضرة
بسملة :انت هبلة
نورهان :ليه
بسملة :علشان المحاضرة دي فيها كويز
نورهان :هو انهاردة ايه
بسملة :انهاردة التلات علينا امتحان يلا
نورهان :يا لهوي ده بكام درجة
بسملة : ب ٥٠ ياختي انجزي
نورهان :يلا بسرعة
وذهبت الفتاتان الي المحاضرة
بسملة :احنا اسفين يا دكتور علي التأخير
نورهان :دخلنا يا دكتور لو سمحت علشان الامتحان
نبيل :امتحان ايه
بسملة :ولا حاجة ندخل
نبيل وهو ينظر الي نورهان : ادخلوا
نورهان :انا لا مش
بسملة :انتِ ايه يلا
وسحبتها ودخلت الي المدرج
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند مالك
مالك :ايمن خد الملف ده لعمي محمد يمضيه
ايمن :حاضر يا فندم
وذهب وبعد قليل.
ايمن :الحق يا فندم الاستاذ محمد اغمى عليه
مالك :ايه
وذهب مسرعا الي مكتب محمد
مالك :عمي محمد اتصلوا بالاسعاف بسرعة
وبالفعل تم الاتصال بالاسعاف ونقل الي المستشفى
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند علياء وبلال
علياء : ازيك يا طنط عاملة ايه
جميلة :طنط مين انتِ تقوليلي يا ماما مفهوم
علياء :مفهوم يا ماما
ابتسام :وانتِ يابنتي عاملة ايه
علياء :انا كويسة حضرتك عاملة ايه
ابتسام :الحمد لله
جودي : اهلا وسهلا بالعروسة
علياء :اهلا بيكِ
بلال :مفيش سلام عليا ولا ايه
جميلة :ابني حبيبي اللي بيغير
جودي : هههه بلال طول عمره غيور
ابتسام :طب يلا بقى علشان الاكل ميبردش
وذهبوا لتناول الطعام
وبعد فترة انهوا طعامهم
علياء :جودي انتِ في جامعة ايه
جودي : انا السن وانتِ
علياء : انا في ادآب ناقصلي سنة واخلص
جودي : تعرفِ انتِ زي اختي جودي احنا الاتنين نفس الاسم بابا الله يرحمه حب يسمينا نفس الاسم كنت في كلية آداب
علياء :اختك انتِ عندك اخت تانية
جودي :ايوه هو جاسر مقالكيش توأمي بس هي قاعدة مع عمي علشان
السفر اصلها طلعت تكمل تعلمها بره
علياء :انتِ متأكده انها مش في مصر
جودي :ايوه هي هترجع الاسبوع اللي جاي
علياء :طب عن اذنك هروح اشوف بلال
جودي :ماشي
علياء :بلال بلال
بلال :خلاص انا جاي سلام
علياء :بلال انت
بلال :علياء لازم نروح المستشفى
علياء :ليه في ايه وكمان انا عايزة اتكلم معاك
بلال :مفيش وقت يلا
علياء :في ايه
بلال بأسف :علياء اهدي
علياء :بلال قولي في ايه
بلال :ابوكِ في المستشفى
علياء :باباااااا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند رعد
رعد : زينب فين ريحان
زينب : في الاوضة فوق رعد بيه
رعد : نعم
زينب : كنت عايزة اقول لحضرتك حاجة
رعد : قولِ
زينب : لوسي هانم جت انهاردة وو
رعد : وايه
زينب : واتكلمت مع ريحان هانم وبعد كده ريحان هانم طلعت لاوضتها ومنزلتش من ساعتها والبيت كله كان سامع عياطها بس مكنتش راضيه ان حد يدخل
رعد : يا بنت ال ** والله لوريكِ يا لوسي
وذهب الي الغرفة
رعد :ريحان
دخلت ريحان الغرفة من الشرفة
ريحان :نعم
رعد :انت
ريحان :قبل ماتقول اي حاجة انا عايزة اسألك سؤال واحد بس
رعد : م
ريحان :انت بتشتغل في المافيا
رعد :ايوه
ريحان :
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في المستشفى
مالك :طمنينا يا دكتورة
حور : شكلة ضغط علي اعصابة علشان ضغطه عالي انا كتبتله علي دوى ضغط وهو شويه كده هيفوق
مالك : طب الحمد لله شكرا يا دكتورة
حور :الشكر لله يا فندم ده واجبي عن اذنك
علياء :الحمد لله ان بابا بخير
بسملة :انا هكلم بسنت
سليمان :لا يا بنتي الامر بسيط متقلقهمش محدش يقول لرعد كمان
كريمة بقلق : محمد مفقش ليه لحد دلواقتي ده طول انا هدخله
جهاد : يا حبيبتي استني لما يفوق الاول
بلال :طب انا هروح اجيب حاجه نشربها
مالك :انا هاجي معاك
بلال :تمام يلا
بسملة : علياء وحشتيني
علياء :وانتِ كمان
علياء اقتربت من بسملة وهمست لها
علياء :بسملة ممكن تحضنيني
بسملة :اكيد طبعا
وقامت باحتضانها
وبعد فترة عاد مالك
كريمة :مالك فين بلال
مالك :جاله تليفون
كريمة :علياء حبيبتي روحي شوفي جوزك
علياء :حاضر يا ماما
وذهبت علياء ووجدت بلال واقف يتحدث في الهاتف وهو يعطيهاظهره
بلال :يعني ايه اختي في المستشفى بقالها سنة ازاي اجراءات الخروج هتتأخر اختي هتطلع في معادها مفهوم
وعندما هماليذهب وجد علياء خلفه
علياء :
٠٠٠يتبع
توقعاتكم
رد فعل ريحان
وعلياء هتعمل ايه
نورهان ونبيل ايه اللي هيحصلهم
لوسي مين
الحلقة الرابعة وعشرون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين ❤
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂نِزٍلَتٌ دٍمًعٌتٌيَ آلَيَ مًکْآنِهّآ
رأيَتٌهّآ فُأقُسِمًتٌ آنِ آدٍعٌهّآ
فُآلَتٌهّبًطِ وٌتٌمًسِحً آوٌجّآعٌيَ
فُآنِ لَمً تٌمًسِحًهّ مًنِ سِيَفُعٌلَ
فُآنِ مًسِحًتٌهّ رجّعٌتٌ لَقُوٌتٌيَ
فُمًنِ يَرآهّآ ضعٌفُ آرآهّآ آنِآ قُوٌهّ
آلَصّمًتٌ لَغُةّ آلَعٌظُمًآء
آمًآ آلَدٍمًوٌعٌ فُلَغُةّ آلَمًشُآعٌر
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
ملخص للاحداث
الحلقة اللي فاتت نورهان قالت لبسملة اللي حصل معاها ومع نبيل انه طلب يتجوزها وانها لو دخلت المدرج تكوم موافقة وهي فعلا دخلت
اما بالنسبة لعلياء وبلال فعلياء عرفت ان بلال ليه اخت تاني اسمها جودي وسمعته بيتكلم في الفون انها في المستشفى
نروح عند محمد اغمى عليه ودخل المستشفي ومحدش يعرف ايه اللي حصل واغمي علية ازاي
اما ابطالنا ريحان عرفت الحقيقة وسألت رعد علشان تتأكد وللأسف طلع صح وهنعرف ايه هو ردة فعلها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان ورعد
ريحان : رعد انت بتشتغل في المافيا
رعد : ايوه
ريحان بانهيار : لاء مش ممكن انت ٠٠اانا مكككنتش مصدقة ان٠٠ت
واغمى عليها هي مصدومة حقا ماذا زوجها يعمل في المافيا لما وكيف كيف هذا هي متزوجة من زعيم مافيا
رعد : ريحححان
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نور
نور : السلام عليكم
سيف : ازيك يا نور
نور : الحمد لله وانت عامل ايه
سيف : انا كويس نور
نور : نعم
سيف : جهزي نفسك
نور : نعم
سيف : كلها مدة مش عايز اذكرها وهتكوني مراتي
نور : ايه سيف متتهورش
سيف : لازم اعمل كده يا نور
نور : انا خايفة عليك
سيف : متخفيش ادعيلي بس
نور : والله بدعيلك بس انت خلي بالك من نفسك
سيف : ايه ده انتِ خايفة عليا
نور : ااا سلام
واغلقت الخط
نور :يا الله قلبي بيدق جامد كده ليه
انا لاء بس ده بعيد عني لاء هو صعبان عليا وكمان ممكن اعجاب لكن مش كده صح ايوه صح
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
علياء : بلال طلقني
بلال :ايه علياء اسمعيني
علياء : اسمعك لاء خلاص انا سمعت بمافيه الكفاية بقولك طلقني
بلال :لاء مش هطلقك مش ممكن اسمعيني بس
علياء: لاء مش هسمعك عارف ليه علشان انا مش عايزة اعرف انت عملت كل ده فيا ليه علشان خلاص مش هامة عارف لية علشان انا لو يهمني الامر هكون حبيتك وبموت فيك ومش متخيلة انت ازاي تعمل كده بس انا مش بحبك ولا عمري هحبك علشان انت مش راجل اصلا وهطلقني ولو مطلقتنيش هخلعك
قالت هذة الكلمات بكل جمود وذهبت وتركته مذهول من كلامها ولكنها حقا لم تستحمل بعد ان بعدت عنه دخلت الحمام واخرجت كل ما بها علي هيئة دموع دموع تحكي عن كمية وجعها وحزنها
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند محمد
كريمة : مالك روح شوف اختك
مالك : حاضر يا ماما
جهاد : بسملة اتصليلي علي ريحان قلبي مقبوض يا بنتي
بسملة : ليه بس يا ماما
جهاد : مش عارفة يا بنتي بس اتصلِ
بسملة : حاضر يا ماما
عماد : جهاد في اية
جهاد : قلبي مقبوض حاسة ان ريحان في مشكلة
عماد : اهدي بس ان شاء الله خير
وهنا وجدوا الممرضة تخرج من غرفة محمد وذهبت
بسملة :لو سمحتِ هو عمي هيفوق امتي
الممرضة :هو فاق حضرتك بس لازم الدكتور يشوفو الاول
بسملة :الحمد لله شكرا اتفضلِ
ذهبت الممرضة وبعد قليل وصلت الدكتورة حور ودخلت للغرفة وبعد قليل خرجت
سليمان :طمنينا يا دكتورة
حور :الحمد لله المرض كويس وفاق هما بس هيعلقولو محلول يخلص وبعدين يخرج علشان جسمه ضعيف وانا هكتبله شوية فيتامينات
سليمان :شكرا يا بنتي
حور :الشكر لله يا حج عن اذنكم
وذهبت وتركتهم يحمدون ربهم
وبعد فترة خرجت الممرضة
الممرضة :ممكن تخشوا دلواقتي
عماد :تمام يلا
ودخل الجميع
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند البوص
البوص : عملتِ اية
لوسي : عرفتها اكيد
فلاش باك
البوص :لوسي هانم اهلا
لوسي :ازيك يابوص
البوص :تمام وانتِ
لوسي :انا كويسة المهم في ايه
البوص :الشيطان
لوسي بحقد :ماله
البوص :لقتلك نقطة ضعفة
لوسي : بجد ايه هي
البوص :مراته
لوسي :هو اتجوز
البوص :ايوه وكمان متعرفش هو شغال ايه
لوسي :وااو وده طبعا عليا
البوص :اكيد
نهاية الفلاش باك
البوص : حلو الدنيا شكلها هتولع
لوسي : طبعا ولما الكبير ينزل
البوص : مش قولتليك هيقع
لوسي : هينزل امتي
البوص : معرفش الكبير بينزل فجأة محدش يعرف هينزل امتى
لوسي : تمام همشي انا
البوص : ليه ده احنا لسه مقعدناش مع بعض ولا انتِ زعقتِ مني
لوسي : لاء طبعا هقعد
البوص :تعجبيني
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
علياء :خلاص اهدي
عقلها : انا مش قولت مش بتسمع الكلام
قلبها :مكنتش اعرف بس انا اتوجعت اوي
عقلها :انت اللي عملت كده في نفسك
قلبها :خلاص بس انا حبيته
عقلها :نععععم انت بتقول ايه
قلبها :ايوه حبيته والكلام اللي قولته بره ده منك مش مني
عقلها :انت معندكش كرامة ده كان هيجننا لاء هو جننا
قلبها :بس كلنا لازم نسمعه اكيد عنده عذر
عقلها :عذر طب اسكت بقى انا مش عارف انت حبيته امتي بس مليش دعوة اسكت و اقعد علي جنب وانا اللي هتصرف
قلبها :هتعمل ايه
عقلها:هرجع حقنا
قلبها :اعمل اللي انت عايزه انا مش قادر اجدلك
عقلها :ماشي
من الخارج
مالك :علياء انتِ في الحمام
علياء :ايوه يا مالك خارجة اهو
وبعد قليل خرجت علياء
مالك :علياء انتِ كويسة وفين بلال
علياء :ايوه يا حبيبي كويسة وبلال جاله شغل مهم ومشي
مالك :ماشي يلا نروح عندهم
علياء :يلا
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في صباح اليوم التالي
عند ريحان ورعد
ريحان :آه
رعد :انتِ كويسة
ريحان : ابعد عني ملكش دعوة
رعد :ريحان اهدي انتِ لسه تعبانة
ريحان :متقوليش اهدي انا انا عايزة امشي
رعد :نعم
ريحان :زي ما سمعت عايزة امشي
واتجهت ناحية باب الغرفة
ولكن رعد لحقها وامسك يديها
رعد :انتِ رايحة فين
ريحان :انت مالك اوعى ايدي
رعد :ريحااان
ريحان :نعم عايزة امشي ممكن
رعد :لا طبعا
ريحان :ليه وجايبني المزرعة ليه خايف لحسن امشي عارف ان انا لو عرفت الحقيقة همشي وهطلب الطلاق عارف ان انا مش هقدر اقعد مع زعيم مافيا
رعد :لاء انا مش جايبك هنا علشان كده لان انا عارف انك مش هتعرفِ تسبيني
ريحان :والله
رعد :قلبك ده مش هيقدر يبعد عني زي ما قلبي مش هيقدر يبعد عنك
ريحان بنهيار :اومال ليه عملت فيا كده ليه انت فكرك لما عرفت قلبي موجعنيش قلبي اتكسر قلبي
رعد :انا علاجه
ريحانبانهيار :ليه عملت كده ليه مقولتليش ليه
واخذت مزهرية والقتها علي الارض والقت بعد كل شئ حولها
ريحان :حرام عليك عملت كده ليه انا عايزة ابعد انا تعبت لو سمحت لو بتحبني بجد سبني امشي
رعد :مش هتقدري تمشي
كان يتحدث وهو يقترب منها
ريحان :ابعد
رعد :مش هبعد وسيبي اللي في ايدك ده
وسحبها منها وقام باحتضانها بكل حب
ريحان بدموع : ليه مقولتليش
رعد :مكنتش عايزك تعرفي حقيقتي القزرة انا الشيطان
ريحان : انا لازم امشي
رعد : قولت مش هتمشي انتِ مكانك دايما جنبي
ريحان :رعد طلقني
رعد :ريحان متحلميش
ريحان :رعد
رعد :اششش
تعالِ وسحبها الي غرفة
رعد :دي الاوضة اللي فيها كل حاجة عني
ريحان :
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نورهان
علي (والد نورهان) : نورهان في عريس متقدملك
نورهان : بابا انا مش عايزة الفترة دي انا عايزة اركز في دراستي
منال (والدة نورهان) : ليه بس يابنتي
نورهان : ياماما لما اتخرج يبقى افكر في الموضوع ده
علي : طب قبليه لو مستريحتيش يبقى خلاص
منال : ولو استريحتِ يبقى نتفق معاه انه يتجوزك بعد التخرج
نورهان : لاء مهو
منال : مهو ايه خلاص بقى الجماعة هيجوا انهاردة خشي اعملِ مسكات بقى ودلعِ نفسك
نورهان بضيق : حاضر
وذهبت وهي تتحدث مع نفسها
نورهان : اعمل ايه بقى دلواقتي ده اكيد الدكتور نبيل خلاص مش هو جاي انا هوريه هعمل ايه فيه
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
٠٠٠يتبع
توقعاتكم
علياء هتعمل ايه
ايه اللي في الاوضة
سيف كان اقصده ايه
الكبير لما ينزل هيعمل ايه
ريحان بعد متعرف كل حاجه عن رعد هتعمل ايه
رأيكم في ردة فعل ريحان ولو انتوا مكانها هتعملوا ايه زيها ولا
الحلقة الخامسة والسادس والعشرون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ملخص الحلقة السابقة
ريحان عرفت ان رعد شغال في المافيا واغمى عليها صحيت لاقت نفسها في المزرعة قامت وحولت تمشي بس رعد منعها واخدها عند اوضة وقالها ان الاوضة دي فيها كل حاجة عن حياته.
علياء عرفت ان بلال عنده اخت في المستشفى وطلبت الطلاق بس هو رفض وهي اصرت.
محمد اغمي عليه ودخل المستشفى
ونورهان متقدملها عريس وهي كانت رافضه بس اهلها اصروا وهي وعدت للعريس لانها بتتوقع انه نبيل.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند رعد وريحان
رعد : دي الاوضة اللي فيها كل حاجة عني
ريحان : وده طبعا الوقت المناسب اللي كنت بتقولي عليه صح
رعد : انا كنت هقولك بس
ريحان :بس ايه انا سألتك قبل كده وقولتلك يا رعد انا عايزة اعرف كل حاجة عنك بس انت مردتش تقولي بس خلاص ملوش لزوم انك تتعب نفسك اصل الانسة ٠٠٠ كان اسمها ايه اه لوسي قالتلي وفرة عليك
رعد :ريحااان انا كنت خايف عليكِ الناس دي مشبترحم
ريحان :رعد ورقتي توصلي ولو سمحت انا عايزة انسي انك كنت في حياتي
وتركته واتجهت الي الباب ولكنها لم تسلم من قبضته التي اسرت ذراعها
رعد :لو مش هتدخوليها بمزاجك هتدخوليها غصب عنك
وقام بحملها واتجه ناحية الغرفة
ريحان :رعد نزلني بقولك نزلني انت مجنون نزلني
رعد :اسكتِ
ريحان :مش هسكت ولو منزلتنيش وطلقتني هرفع عليك قضية خلع و
اوقفها منظر الغرفة اللتي امامها
رعد :ده جحيمي
ريحان :ميهمنيش
رعد :نعم
ريحان :ابعد عني متلمسنيش و كل ده مش مهم بالنسبالي انا اللي يهمني انك خدعتني ومهتمتش بقلبي اللي كسرته لو في فقلبك ذرة حب ليا طلقني
رعد بغضب اعمى :مش هطلقك سامعه مش هطلقك وهتعيشِ معايا ولو مش بمزاجك هيكون غصب عنك سامعه
ريحان :لاء مش سامعه انا اصلا كان غلط من الاول ان انا اتجوزك انت ايه انت مش متخيل موقفي انا متجوزه زعيم مافيا انا بقيت اخاف منك مش متخيله انت قتلت قد ايه ولا كل ده من ايه اكيد بقي العربيات والقصر والمزرعةدي و الهدايا اللي كنت بتجبهالي كل ده بفلوس حرام انت عيشتني في حرام طب ليه انا عملتلك ايه انا عمري مأكلت حاجة من فلوس حرام وانت ما شاء الله خليت كل حاجة حوليا حرام في حرام رعد لأخر مرة هقولها طلقني
وهنا اصبحت عيني رعد حمراء من الغضب والحزن علي حياته لم يتخيل ان يسمع هذا الكلام من حب حياته وعمره بل عشقة او اكثر هو احبها اكثر من ما تتخيل ولكن القدر لم يسانده
رعد :انا عمري بخليتك تلبس او تكلي او تكون اي حاحة تخصك من فلوس حرام وطلاق مش هطلق
وذهب من امامها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند محمد وكريمة
محمد :كريمة كنت عايز اكلمك في موضوع
كريمة :نعم يا حبيبي قول
محمد : بس قبل ما اقولك الكلام ده انا مش عايز اي حد يعرفة وخصوصا البنات
كريمة :حاضر بس ليه
محمد :هتعرفي لما اقولك
محمد : في بنت من بناتك مش بنتك
كريمةبصدمة ودموع :انت بتقول ايه
محمد :حبيبتي اهدي وانا هفهمك
كريمة :تفهمني ايه انت سامع انت بتقول ايه
محمد :اسمعي يا حبيبتي بس الاول
كريمة :ماشي قول
محمد :
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بسملة
بسملة: الو يا نورهان
نورهان : اهلا يا ختي
بسملة : مجتيش انهاردة الجامعة ليه
نورهان : اصل متقدملي عريس
بسملة : الدكتور نبيل صح
نورهان : اه ياختي اكيد هو
بسملة : انا مش فاهمة انتِ زعلانة ليه
نورهان : انا مش عايزة اتجوز دلواقتي
بسملة : طب انتِ هعملِ ايه اجيلك علشان اظبتك وكده
نورهان : اشطا تعالِ
بسملة : طب سلام هقوم البس واجيلك
وذهبت بسملة لترتدي ملابسها لتذهب عند نورهان و في طريقها لباب القصر قابلت مالك
مالك : رايحة فين يا بسملة
بسملة : ايه ده انت هنا افتكرت في الشغل
مالك : لاء انا مرحتش انهاردة انا هشتغل في البيت
بسملة : ربنا معاك انا كنت هروح عند نورهان
مالك :ومكلمتنيش ليه
بسملة : كنت لسه هكلمك
مالك :بسملة بعد كده كلميني قبل ماتلبسِ ممكن
بسملة :مالك انا قولت لبابا وكمان كنت هكلمك
مالك :ماشي يا ستي
بسملة :انا همشي بقى
مالك :بقولك
بسملة :نعم
مالك :لما ترجعِ يبقى روحي شوفي علياء ماشي
بسملة :مالها علياء
مالك : رجعت معانا بحجت بابا بس انا حاسس ان فيها حاجة
بسملة : حاضر
وهمت لتخرج ولكنها وجدت باب القصر يفتح وتدخل منه بسنت وخلفها ياسين
بسنت :بسملة حبيبتي عاملة ايه
وقامت باحتضانها بشتياق
بسملة :توأمي انا كويسة انتِ عاملة ايه وحشتيني اوي
ياسين :مالك وحشني
واحتضنه
مالك : وانت كمان
ياسين :بسملة حبيبتي وحشتيني
بسملة :بجد وانت كمان وحشتني اوي
وقامت باحتضانة بقوة فهي حقا افتقدت اخوها
بسنت : ايه ده انتِ كنتِ رايحة فين
بسملة : كنت رايحة لنورهان اصل جايلها عريس بس خلاص يا قلبي هكلمها واقولها مش هقدر اروحلها
ياسين :انت مروحتش الشركة
مالك :لاء ياعم مروحتش
ياسين : طب انا هطلع اسلم علي جدي
بسنت : طب يلا علشان وحشتيني
بسملة :تعالِ نروح عند علياء اصلها هنا
بسنت :يلا يا قلبي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بلال
جودي : بلال هي علياء فين
بلال : مع باباها اصله تعبان
جودي : ربنا معاها
بلال :يارب
جميلة :جودي قومِ شوفِ خالتك
جودي :حاضر يا ماما
وبعد ان ذهبت جودي
جميلة :بلال مالك في ايه
بلال :مفيش ياماما
جميلة :بلال انا عارفة ان في حاجة بس مش هضغط عليك بس عايزة اقولك كلمة واحدة مراتك ست محترمة حطها في عينك يا بني واياك تيجي علي بنات الناس
بلال بسرحان :حاضر يا أمي
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
في الليل عند نورهان
نورهان :ماما هو انا هطلع امتي
منال : لما اندهلك
نورهان بخبث:تمام
وبعد قليل حضر العريس واهله
وجاء وقت خروج العروس بالمشروبات
صابرين (والدة نبيل): بسم الله ماشاء الله قمر
نورهان :شكرا يا طنط
وبعد عدة دقائق
صابرين :منال تعالِ نسيب العرسان لوحدهم
منال :طب نورهان خدي نبيل وروحوا عند الصالون
نورهان :حاضر يا ماما
وذهبت هي ونبيل عند الصالون الذي كان يبعد عن الاهل بمسافة ولكنه تحت انظارهم
نورهان : اتفضل
نبيل :شكرا
نورهان :بص يا بن الناس من الاول كده انا مش موافقة
نبيل :ليه
نورهان :كده انا مش عايزة اتحوز دلواقتي
نبيل :دي هتكون فترة خطوبة والفرح بعد التخرج
نورهان :ولا قبل ولا بعد انا مش موافقة
نبيل :وانا هتجوزك
نورهان :نعم هو بالعافيه
نبيل :اعتبريها كده
نورهان : بقى كده ماشي
وقالت بصوت عالي
نورهان :انت قليل الادب انت ازاي تقولي كده انا غلطان ان انا وافقت اشوفك انت ازاي تطلب مني كده يا حيوان
نبيل : يا مجنونة انا عملتلك ايه
صابرين : في ايه
منال : في ايه يا بنتي ايه اللي حصل
علي : عملك ايه يا بنتي قولِ
نبيلبخبث : والله يا عمي ما عملتش حاجة كل الحكاية ان احنا كنا متفقين فطلبت منها رقم التليفون راحت زعقت كده
علي :صحيح الكلام ده يا نورهان
نورهان : ايه لا اقصد اه يا بابا
منال : يا حبيبتي ده هيكون خطيبك يعني عادي يكون معاه رقم تليفونك
صابرين : يعني ده معناه ان عروستنا موافقة
نبيل :ايوه
منال :نورهان حبيبتي
علي :العروسة عايزة وقت تفكر هي متفاهمة مع نبيل بس ده مش معناه انها موافقة وكمان مش معناه انك تطلب منها رقم التليفون كان لازم تطلبه مني وكمان لما توافق
نبيل :صح يا عمي انا اسف
نورهان نظرت لوالدها بفرحه
ووجهت نظرها لنبيل بمكر ونظرة انتصار هي حسنا فشلت في مخططها ولكن لديها وقت لترفضه وهذا بفضل والدها
وبعد فترة ذهبت عائلة نبيل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند البوص
البوص :الكبير وصل تمام
لوسي :ايه الكبير
البوص :ايوه كده بقى نقول علي رعد يا رحمن يا رحيم
لوسي :ده لو مكنش حصله اصل انا اسمع ان الكبير وقته من دهب بس مش المفروض نروح نستقبله
البوص :لاء الكبير مش بيحب الحاجات دي اللي بيستقبله مش بيرجع
لوسي :ليه كده
البوص :اصله كان رايح يستقبل عيلته وفي مافيا صافوهم قداموا
لوسي :يا حرام
وفي هذه اللحضة رن هاتف البوص
البوص :ايه طب اقفل اقفل
لوسي :في ايه
البوص :رعد عمل حادثة وجثته موجودة دلواقتي في المستشفى
لوسي : بجد انت متأكد
البوص : طبعا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
٠٠٠يتبع
توقعاتكم في الكومنتات بليييز
وكمان انا سألت عن رأيكم في الشعر اللي كتبته بس محدش قال رأيه هو وحش ولا حلو
😭😭
وصوتوا مش هيأخد ثانية
الحلقة السادسة وعشرون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🌸
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌸🌸🌸
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
احداث سابقة
حصلت مشكلة كبيرة بين رعد وريحان بسبب رفض ريحان لرعد بعد ما عرفت انه زعيم مافيا وطلبت الطلاق لكن رعد رفض
محمد قال لكريمة امر غريب جدا قال ان واحدة من بناتها مش بنتها وده امر صدمها اكيد
نورهان اتقدملها عريس وكان الدكتور نبيل حاولت ترفضة بس هو اصر علي الجواز منها وهي دلواقتي في فترة انها تاخد القرار في الموافقة والرافض
ياسين وبسنت رجعوا من السفر
علياء مرجعتش مع بلال ومالك حاسس انه في مشكلة وكمان مامت بلال
البوص ولوسي عرفوا ان الكبير وصل وكمان ان جثت رعد في المستشفى
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في المستشفى
البوص وصل ومعاه لوسي راحوا هناك لقوا الكبير موجود وفي رجاله كتير
الكبير :افتح
الباب اتفتح بتاع المشرحة والكل دخل
البوص :الكبير هو الكلام ده صح رعد مات
لوسي :والكبير بنفسه جاي يشوف الجثة
الكبير :شيل الملاية
قام احد من الاشخاص بسحب الغطاء من علي وجه الجثة
البوص :ايه ده الخثة مشوهة
لوسي :طب هنعرف منين ان كان رعد ولا لاء
الكبير :اتأكد ان كان رعد ولا لاء
مساعده :امرك
البوص :اتمنى يكون هو ده
لوسي :وانا كمان
الكبير معاه له نظرة باردة وتركه وذهب وخلفه رجاله
وخلفهم لوسي والبوص وهم في قمة السعادة لأن عدوهم اللدود قد قتل
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
ريحان :رد يا رعد ارجوك انا قلبي بيوجعني حاسه ان في حاجة
كانت جالسة تحاول الاتصال علي رعد ولكن بلا فائدة مغلق
وفي هذة اللحظة سمعت صوت الباب
ريحان :رعد
ووقفت سريعا وذهبت لتفتح الباب ولكن خاب آمالها لانه لم يكن رعد
ريحان :مين
سيف :انا صاحب رعد لازم تمشي معايا دلواقتي
ريحان :نعم هو رعد فين
سيف :مفيش وقت يلا بسرعة
ريحان :انا مش همشي من هنا غير لما اشوف رعد
سيف :رعد اللي باعتني ممكن يلا
ريحان : طب هو في ايه
سيف : هقولك في الطريق يلا
ريحان :حاضر ثواني
هي حقا تعرف سيف لانها رأته مع رعد كثيرا لذلك قررت الذهاب معه ومن هنا علمت ان هناك شئ يحدث مع رعد ولقد ارسل سيف اليها لانه خائف عليها
ودخلت وغيرت اسدالها بملابس مناسبة للخروج واخذت هاتفها واشياءها وخرجت مع سيف
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند علياء
بسنت :علياء مالك
علياء :مفيش
بسملة :مفيش ايه انتِ مش معانا خالص
علياء :لاء معاكم
بسنت : علياء علي فكرة انتِ اتغيرتِ
بسملة :فعلا
علياء :ازاي يعني
بسنت :بقيتِ احسن من الاول يعني مثلا الاول مكنتيش بتقعدي معانا دلواقتي اه الاول كنتِ بتلبسِ لبس ديق دلواقتي بقى لبسك واسع وجميل
بسملة :اه بس دلواقتي اكيد احسن بكتييىر
علياء :بجد طب يلا كل واحدة فيكم توريني عرض كتافها
بسنت وبسملة :نعم
علياء :زي ما سمعتم يلا
بسنت :ماشي بس علي فكرة السبت ليك الحد عليك
بسملة :واللي تعمله في اخوك بكره يتردلك
علياء :يلا يا ماما منك ليها انتوا هتشحتوا
وبالفعل ذهب كل من بسنت وبسملة وتركوا علياء بمفردها مع ذكرياتها المؤلمة هي اكتفت بالتمثيل انها قوية وانها بخير هي حقا تعبة متألمة لانها بكل بساطة احبتتته
وقاطعها وهي غارقة في افكارها صوت الباب
علياء :مين
...
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند نورهان
منال :نورهان تعالي يا بنتي انا وابوكي عايزين نكلمك في موضوع
نورهان :حاضر
علي :بصي يا حبيبتي من غير لف ودوران ايه رأيك في نبيل
نورهان :هو شاب محترم واخلاق وكل حاجة بس اما مش عايزة اتخطب او اتجوز دلواقتي انا عايزة اخلص دراستي الاول وبعدين اهتم بالكلام ده
منال :يا بنتي طب وفيها ايه تتخطبِ دلواقتي وبعد الكلية تتجوزي
نورهان :ماما انا عايزة اشتغل بعد الدراسة
منال :نعم
نورهان :ايوه يا ماما انا عايزة اطلع معيدة والحمد لله في كل السنوات اللب فاتت بجيب امتياز فامش هضيت حلمي علي آخر سنة
علي :وانا معاكِ يا بنتي لحد لما تكونِ اللي انتِ عايزاه
منال :وانا معاكِ انك تكونِ معيدة زي مانتِ عايزة بس تتخطبي من دلواقتي وتعرفيه ظروفك
نورهان :يعني ايه
منال :يعني من كلام انتِ شايفة ان نبيل شاب كويس وابن ناس ومحترم بس انتِ مش حابة تشغلي نفسك بالخطوبة وكمان علشان تشتغلي معيدة صح
نورهان :صح
منال :يبقى تقعدي مع نبيل وتعرفيه كل حاجة وانك عايزة تطلعِ ايه ولو وافق يبقى علي بكرة الله ولو حسيتي انك مش عارفة توازنِ بين الدراسة وامور الخطوبة يبقى بلاها خطوبة ماشي
نورهان :حاضر يا ماما
علي :يعني اكلم نبيل واتفق معاه علي معاد
نورهان :ماشي يا بابا عن اذنكم
ونستأذن احنا برضو
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند الكبير
الكبير :رعد لازم يموت
المساعد :احنا بنعمل تحليل للجثة علشان نتأكد ان كان هو ولا لاء
الكبير :لو مش هو تجبهولي من تحت الارض عايز اموته بإيدي
وهنا تذكر الكبير
الكبير :الشيطان هنا بيعمل ايه
الشيطان :انا مش هكمل
الكبير :انت عارف التمن
الشيطان : انا موافق
الكبير :مش حرام برضو تخلي مراتك ارملة ولا عايزها تحصلك
الشيطان :لو حد لمس شعره منها هقتله
الكبير : انت بتهددني
الشيطان :انا خلص شغلي معاكم
الكبير :اللي بيخلص شغل بتخلص حياته معاه
المساعد :بس القانون لازم يمشي عليه الكل
الكبير :عارف
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
عند ريحان
ريحان :لو سمحت قولي احنا رايحين فين
سيف :رعد قالي اخدك من المزرعة دي واوديكي مكان تاني
ريحان :ليه هو في ايه ورعد فين
سيف :معرفش هو قالي اخدك لهنا وبعد كده اختفى...احنا وصلنا
نزلت ريحان من العربية وسارت خلف سيف الي فيلا صغيرة ولكن في مكان معزول لا احد موجود حولهم
سيف :يلا ادخلي
ريحان نظرت له بخوف :رعد قالك تجبني هنا
سيف :ايوه يلا متخفيش
ريحان :انا عايزة اكلم رعد
سيف :رعد محدش هيعرف يكلمه ممكن تدخلي
ريحان :حاضر
ودخلت الي داخل الفيلا وهنا كانت الصدمة
ريحان بصدمة :
....يتبع
ماهو اللذي صدم ريحان
نورهان هل ستوافق علي نبيل
السؤال الاهم رعد هل مات ام مازال حيا
مستنية توقعاتكم جدا 😘😘
تعليقات
إرسال تعليق