القائمة الرئيسية

الصفحات

مختمره بين يدي شيطان الحلقة السابعه والعشرون حتي الحلقه الخامسه والثلاثون والاخيره بقلم إيمان عكاشه كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


مختمره بين يدي شيطان 
 الحلقة السابعه والعشرون حتي الحلقه الخامسه والثلاثون والاخيره 
بقلم إيمان عكاشه
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

السلام عليكم ورحمة الله وبركات❤


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

علياء : مين 

جودي : انا ممكن ادخل 

علياء : اتفضلي 

جودي دخلت الي الغرفة 

علياء : ازيك يا جودي تعالي 

جودي : علياء انا توأم جودي 

علياء : ايه 

جودي : ايوه اكيد عرفاني 

علياء بحزن : اه بلال قالي حمد الله علي السلامة 

جودي : الله يسلمك امم ممكن اتكلم معاكِ شوية 

علياء بهدوء : اكيد 

جودي : بصي انا هقولك كل حاجة من الاول بس لوسمحتِ متقاطعنيش انا عارفة بالخلاف بينك وبين بلال وعارفة ان انا السبب 

علياء : لوسمحتِ انا مش عايزة اسمع حاجة كل اللي انا عايزاه انه يطلقني 

جودي : علياء بليييز اسمعيني وبعد كده القرار ليكِ واوعدك انا هكون معاكِ في اي قرار تاخديه ماشي 

علياء : 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

صل علي سيدنا محمد 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸

عند ريحان 

ريحان :نور 

نور :ريحان حبيبتي وحشتيني 

ريحان :وانتِ كمان 

وقامت كل واحدة باحتضان الأخرى 

ريحان :انتِ ازاي جيتي هنا 

نور :جيت مع جوزي 

ريحان :نعم انتِ بتقولي ايه 

نور :تعالِ انا هفهمك 

نور هنا تذكرت ماحدث عندما وجدت سيف يخبرها بانه يريد كتب كتابه عليها 

فلاش باك 

نور :لاء طبعا احنا اتفقنا علي ايه 

سيف :يا نور افهمي انا خايف عليكِ 

نور :انا هنا وانت في امريكا ازاي هيوصلولي وكمان هما هيعرفوا منين ان انا خطبتك 

سيف :اكيد عرفوا دول مش بتخفى عنهم حاجة نور الناس دي مش بترحم دول ممكن يأذوا امك 

نور بخوف :لاء كل الا ماما انا مليش غيرها 

سيف :احنا هنكتب الكتاب انهارده ونمشي علي طول 

نور :بس بشرط 

سيف :اي هو 

نور :نفضل اخوات لحد لما تنفذ التحدي 

سيف بتردد : حاضر 

نور :ازاي هتقنع ماما وخالو 

سيف :انا هقنعهم بطريقتي 

وبالفعل قام سيف بالتحدث مع سيد وناديةوبالفعل استطاع ان يقنعهم واخبرهم انه سوف يسافر ولن يرجع وانه سوف يسافر لاقاربه بسبب وجود حالة وفاة وانه لن يرجع سريعا وكان يريد ان يكتب كتابه علي نور ليأخذها معه بعد فترة من الاقناع وافق كل من سيد ونادية 


نهاية الفلاش باك 

ريحان :يعني انتِ اتجوزتي سيف 

نور :ايوه 

ريحان :علشان المافيا متوصلكيش 

نور : صح 

ريحان : طب روحي اسألِ جوزك عن رعد وانا هحاول اتصل عليه تانِ 

نور :اطمنِ يا حبيبتي ان شاء الله ربنا معاه ويسيبوا القرف ده 

ريحان :يارب 

ذهبت نور وظلت ريحان تحاول الاتصال حتي وأخيرا هناك جرس تجدد الامل عندها كانت كمن كان ميتا وقام احد بانعاشه 

ريحان :رعد انت فين 

الممرضة :ايوه يا فندم 

ريحان :انتِ مين 

الممرضة :انا ممرضة وده تليفون جثه شخص مات في حادثة 

ريحان :ايه لااااااااا رررررعد 

واغمى عليها 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند علياء 

علياء :ماشي  

هي لن تخسر شئ ان سمعتها 

جودي بحزن  : انا قررت اني عايزة اتعلم بره كنت عند عمي و لما دخلت الكلية اتعرفت علي شلة كانت ولاد وبنات وكان فيها ولد معجب بيا بس انا كنت بصده انا كنت بتعامل كزمايل مش اكتر لكن هو كان عايز حاجة تاني قضيت سنتين في الكلية و  الشاب ده زهق من صدي ليه وسعتها كان عايزني كان عايز ينتقم مني علشان مفيش بنت في الكلية رفضته فإزاي انا ارفضه ومش مرة ولا مرتين ده كتير اتفق مع واحدة معانا في الشلة عليا طلب منها تجبني علي بيتها وهو يكون هناك وبعد كده البنت دي تحطلي حاجة في العصير انام تمشي هي وهو يطلع وفعلا عملت نفسها تعبانه وانا زي المغفله روحت ازورها ولما شربت العصير نمت ومحستش بحاجة غير لمما.. صحيت لقات.. 

لم تستطيع انا تكمل من بين شهقاتها ودموعها فهي تذكرت للتو اسوء لحظه في حياتها كانت الدموع تهبط كالشلال علي وجنتيها تحكي عن اسوء واشد ألم عاشته وألم اي فتاة تعيش هذة التجربة 

علياء : خلاص متكمليش انا فهمت بس اهدي 

جودي مسحت دموعها فهذا ماضي لا يجب ان يؤثر بها اكثر من هذا هي تعالجت ولن تعود لهذا الجرح مره اخري هي اليوم تصلح الوضع يجب ان تنهي مهمتها 

جودي : بلال عرف طبعا وانا سعتها كنت في حالة لا توصف كنت خايفة من كل حاجة  اصل للإسف العصير مكنش فيه منوم كان في حاجة بتشل الجسم يعني انتِ شيفة كل حاجة بس مش عارفة تدافعِ عن نفسك بلال قلب الدنيا وجاب الشاب ده والبنت والبنت اعترفت انك انتِ اللي قولتلها تعمل كده 

علياء :انا 

...

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂صل علي سيدنامحمد 🍂

عند ريحان 

بعد فترة افاقت 

نور :ريحان حبيبتي انتِ كويسة 

ريحان بدموع :لاء رعد مش ممكن يموت لاء يا رعد ارجوك 

كانت تصرخ وتتحدث من بين دموعها 

احتضنتها نور لكي تهديئها ولكنها لا تهدئ وكانت تبكي دما بدل من الدموع حبيبها قد مات لا هذا اكبر من تحملها هى لن تتحمل فراقه 

قامت الدكتورة بحقن ريحان بحقنه مهدئة


نور : دكتورة هي هتكون كويسة 

الدكتورة :ان شاء الله بس تستريح شويه وبلاش تضغطوا علي اعصبها علشان البيبي 

نور :بيبي هى ريحان حامل 

الدكتورة :ايوة انتوا مكنتوش تعرفوا 

نور :لاء طب شكرا يا دكتورة اتفضلِ 

ذهبت الدكتورة وخلفها نور 

وذهبت تبحث عن سيف ولكنها لم تجده 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

في مكان آخر 

البوص :لازم نراقب سيف 

لوسي :اكيد هو اللي مخبي مرات الشيطان 

البوص :طبعا بس فين انا دورت في بيته القديم والجديد وكل الاماكن اللي ممكن يخبيها فيه 

لوسي :لما نراقبه هنعرف مكانها 

البوص :لو نخلص منه دا الآخر 

لوسي :عارف حاسة ان رعد مماتش 

البوص :نعم ازاي احنا مش شفنا جثته 

لوسي :لاء احنا شفنا جثه مشوهه يعني منعرفش ان كان  الشيطان ولا لاء وكمان الشيطان  يموت بالسهوله دي 

البوص :مدام الكبير حطه في دماغة يبقى خلاص 

لوسي :صح عندك حق بس احنا ليه بندور علي مراته متغور 

البوص :علشان لو زي مابتقولِ طلع مماتش يبقى لويين دراعه 

لوسي :اه فهمت 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند علياء 

علياء :انا 

جودي : اه قالت انك طلبتي منها تعمل كده معايا 

علياء : انا معرفكيش اصلا من قبل هي البنت دي اسمها ايه 

جودي : اسمها شهد 

علياء : شهد دي صحبتي الانتيم هي بتدرس بره فعلا بس هتعمل كده فيا ليه انا عمري معملتلها حاجة 

جودي : عملت كده علشان كانت دايما بتغير منك وكانت بتابعك دايما ودي كانت فرصتها وبعد كده بلال اتجوزك  

علياء : قصدك ينتقم مني 

جودي بحزن : انا اسفة بجد انتِ ملكيش ذنب انا. 

علياء : انتِ ملكيش ذنب اللي عمل كده لازم يتعاقب وكمان ازاي طنط وجودي ميعرفوش  

جودي :لاء عمي نبه بلال انه ميقولش حاجه لحد وكان دايما بيطمن ماما عليا ومفهمهم ان انا لسه بدرس بره 

علياء :طب اللي عملوا كده مش لازم يتعاقبوا 

جودي : بلال عمل كده معاهم وبعد ما اتجوزك كان سعتها بيفتكر انك انتِ اللي عملتِ كل ده فكان بيعملك وحش بس بعد كده عرف ان البت دي بتكدب لما لقي صحبتي في يوم بتسأل عليا وعمالة تكلمني في الفون قابلها لانه كان شاكك انك عملتي كده لانك انكرتي ده ولما قابلها عرف ان انا معرفكيش اصلا وان شهد كانت كدابة 

علياء : وبعد كده قرر انه يخليني مجنونة صح علشان مكشفش اللي كان بيعمله فيا 

جودي : لاء طبعا بلال حبك  بس هو مكنش قادر يسامح نفسه علي اللي عمله فيكِ ومكنش قادر يوجهك فحاول يفهمك ان كل ده محصلش بس انتِ في الآخر عرفتِ الحقيقة 

علياء : 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


توقعاتكم 

رد فعل علياء 

رعد ميت ولا 

لوسي والبوص هيعملوا ايه لريحان 

تصويت مش هياخد ثانية 

متبخلوش عليا بليييييز


الحلقة الثامنة وعشرون 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌸🌸


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


عند علياء وجودي 

علياء :بيحبني والله وهو في حد بيعمل كده في اللي بيحبه 

جودي :انا عارفة انه غلط بس والله بيحبك 

علياء :لو سمحتِ يا جودي متقوليش كده اخوكِ كان بيتفنن في تعذيبي وتقوليلي بيحبني انتِ مصدقة نفسك 

جودي :انا بجد اسفة كل ده حصلك بسببي 

علياء :لاء مش بسببك ده بسببه هو اللي سببلي الالم ده 

جودي :ان

علياء مقاطعة : انتِ قولتيلي هتكونِ معايا في اي قرار اخده صح 

جودي :اه 

علياء :خليه يطلقني 

جودي :ازاي انتِ بتحبيه 

علياء :من قال الكلام ده انا عمري محبيته 

جودي :علياء مهما تنكري ماما وجودي قالوالي عن الحب اللي كانوا بيشفوا في عينك لبلال 

علياء بتوتر :لاء طبعا ده مش مظبوط انا مش بحبه 

جودي :علياء انا عارفة انك بتحبيه بس وجعك وألمك من الحقيقة منعك من الاعتراف بالحب انا فاهماكِ بس اللي هيداوي الوجع ده بلال بس انتِ عايزة توجعيه زي ما وجعك لانك عايزة تنتقمي لكرامتك عارفة انه بيحبك ولما تبعدي عنه هيتألم بس انتِ نسيتي حاجة مهمة وجعك انتِ هيكون اكبر 

علياء بحزن:طب اعمل ايه اخوكِ تعبني اوي مش هقدر ارجعله 

جودي :انا عندي حل تنتقمي لكرامتك 

بس ابعدي عن الطلاق لانه عمره ما كان حل 

(بعيد عن الرواية اسمحولي اتكلم في النقطة دي (الطلاق) عمره ما كان حل ده خراب عارفة انه حلال بس ده فعلا خراب بتخرب/بِ البيت ولو في اطفال بيكون اسوء يعني بيكونوا يتامي مش ليقين البيئة الصح اللي يكبروا فيها لازم نعرف  الاسلامية اللي هيعرفنا ازاي نعرف نختار  الزوج /ة الصالح /ة 

اللي يقربونا لربنا)

علياء :حل ايه ده

جود :بصي يا ستي 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

عند الجد وباقي العائلة 

سليمان :منور يا بلال 

بلال :بنورك يا جدي 

بسنت :هى جودي منزلتش ليه كل ده فوق 

بسملة :بيتكلوا في ايه كل ده 

بسنت :معرفش تيجي نطلع 

بسملة :علشان تطردنا 

مالك :ههه هي طردتكم والله احسن 

ياسين :انتوا تزهقوا بلد اكيد زهقت منكم 

بسنت :انا ازهق بلد ماشي 

مالك :البس يا معلم 

بسملة :وانت يا استاذ احسن انها طردتنا والله ماشي 

ياسين :هه يلا وانت كمان 

سليمان :تعالوا يا حبايبي انتوا بتزهقوا ده انتوا سكر سيبوكوا من جوز الرخامة 

بسنت وبسملة : ههههه احسن  

محمد : عماد هتروح الشركة بكره 

عماد :لاء مفيش شغل كتير تعالى نقعد بكره وسيب العيال يظبطوا امور الشركة 

محمد :خلاص ماشي 

جهاد :عماد انا بكلم ريحان من بدري مش بترد اناقلبي وجعني عليها اوي بقالي كام يوم برن عليها 

عماد :متقلقيش انا هكلم رعد ان شاء الله خير 

كريمة :اهدي يا جهاد متخفيش ان شاء الله خير 

جهاد :ان شاء الله 

وفي هذة اللحظة دخلت سيدة  

السيدة  :السللم عليكم 

الجد:وعليكم السلام 

محمد :انتِ ايه اللي جابك هنا امشي اطلعي بره 

عماد :مين دي يا محمد 

السيدة :لاء مش هطلع وبنت اختي هاخدها 

محمد :ده علي جثتي دي بنتي محدش هياخدها مني 

كريمة :اطلعي بره حالا انا بنتي مش هتبعد بعيد عني 

عماد :محمد مين دي وايه الكلام اللي بتقولوا ده 

مالك :ايه اللي انتِ بتقوليه ده بنت اختك مين 

ياسين :روحي دوري عليها في اي حته مش عارف الاشكال دي دخلت كده ازاي والامن فين 

سليمان :اخرصوا ايه انا مش مالي عنكم ولا ايه 

الصمت يعم المكان 

السيدة :يا عمو والله انا مش بكدب انا اسمي نوران اختي ومدام الاستاذ محمد كانوا بيولدوا في نفس المستشفى ولما جوز اختي عرف انها خلفت بنت زعل جدا وقرر يموتها بس خاف من رد فعل اختي ولما عرف ان في وحدة خلفت في نفس المستشفى وبنفس التوقيت واللي هي مدام الاستاذ محمد  بس البنت ماتت قرر يبدل البنات وده كان بعلم من الاستاذ محمد وانا واختي والله لسه عارفين انها عايشة ولما عرفت بالموضوع ده روحت للاستاذ محمد بس هو زعق فيها جامد ومرديش يقولي حاجة ولما لقيته هيتعب سبته ومشيت وجيت دلواقتي علشان اخد بنت اختي علياء 

مش اسمها علياء برضو يا استاذ محمد 

علياء :الكلام ده صح 

تفاجئوا بوجود علياء عند السلم التي نزلت 

جودي وبلال  :خالتو ايه الكلام ده 

بلال لم يكن موجود بسبب ذهابه لاجراء مكالمة ولكنه حضر في هذة اللحظة بسبب صوتهم


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند نور 

نور :سيف انت فين 

سيف :انا لازم اتأكد من الموضوع ده 

نور :ان شاء الله هيكون مش مات وده خدعة من العصابة بس متقلقش وخلي بالك من نفسك

سيف :ماشي   

نور :سيف الدكتورة قالت ان ريحان حامل فلازم نخلي بالنا منها دور علي رعد حلو علشان ريحان مش هتستحمل موته 

سيف :اوعي تخلي الدكتورة تمشي 

نور :ليه 

سيف :لما هرجع هقولك 

نور :هى لسه خارجة دلواقتي استني هطلع اوقفها 

وبالفعل ذهبت نور لتوقف الدكتورة من الذهاب 

ولحسن الحظ وجدتها عند نهاية البوابة 

نور :دكتورة استني 

تجاهلت الدكتورة نداء نور وذهبت 

احد الحراس :استني المدام عايزاكِ 

الدكتورة :انا عايزة امشي الوقت اتأخر 

نور :لوسمحتِ استني 

الدكتورة :نعم 

نور :تعالِ جوه عايزة اكلمك في موضوع 

الدكتورة :يامدام الوقت اتأخر انا لازم امشي 

نور :لوسمحتِ تعالي هقولك حاجة 

الدكتورة :حاضر اتفضلِ 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

في اليوم التالي 

ريحان :رعد رعد لاء متسبنيش لاء رعدددد

وقامت مفزوعة من النوم 

نور :ريحان اهدي ده كابوس اهدي  

ريحان بدموع : نور رعد يا نور هو مامتش صح انا متأكدة 

نور :ريحان اهدي اللي بتعملي ده غلط احنا لسه مش متأكدين سيف راح يتأكد 

ريحان بدموع :هو مرجعش من امبارح 

نور :لاء بس انتِ اهدي علشان البيبي 

ريحان :بيبي 

نور :ريحان انتِ حامل 

ريحان :حامل

نور :اه لازم تحافظِ علي صحتك 

ريحان  :انا لازم اروح 

نور :تروحِ فين 

ريحان: انا هروح اتأكد من المستشفى دي 

نور :انتِ اتجنينتِ يا ريحان سيف هيتأكد 

ريحان :ده  مجاش من امبارح انا هروح اشوف بنفسي انا مش هقعد استنى هنا 

نور :انا مش هسمحلك انك تروحِ 

ريحان :نور انا مش قادرة اتجادل مع حد وهروح يعني هروح  

وبالفعل دخلت ريحان الحمام 

وبعد فترة خرجت من الحمام وارتدت ملابسها وذهبت للخارج 

نور :ريحان اسمعيني 

ريحان  :نور ده جوزي انا مش هتخلى عنه وافضل قاعدة مش عارفة مكنه فين ولا عارفة ان كان مات او لاء 

قالت اخر كلامها بحزن شديد ظاهر في نبرتها 

نور : طب خلي حد من الحراس يكون معاكِ 

ريحان :ماشي 

وبالفعل خرجت واخذت معها حارس من الحراس وذهبت المستشفي وعرفت مكانها من الممرضة التي حدثتها مرة أخري 

وفي الطريق تذكرت ريحان ما وجدته في الغرفة 

فلاش باك 

بعد ان ذهب رعد وهو غاضب  

ذهبت ريحان عند الغرفة الغامضة فوجدت امامه ظرف 

ريحان :ايه ده 


....يتبع 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

الحلقة التاسعة و عشرون والثلاثون

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

ريحان : ايه ده 

وجدت امامها ظرف ابيض اخذته 

ريحان : ده وقع من رعد 

قامت بفتحه 

رعد : ريحان انا اسف ان انا صدمتك فيا بس انا كنت عايزك تفهميني وتعرفِ ان انا عايز اتغير عايز اكون شخص تاني عايز ابعد عن الطريق ده انا تعبت من كل حاجة حوليا انا فعلا كنت عايز استحق ان انا اعيش معاكِ  

انا عايزك تعرفِ كل حاجه عني مش علشان انتِ عرفتِ الحقيقة لاء علشان تختاري بعد ما تعرفِ الحقيقة دي ان كنتِ هتكملي معايا وتبعديني عن الطريق ده او تسبيني وساعتها مش هعترض بس عايزك تعرفِ حاجة 

مهمة انا بحبك 

انهت ريحان قراءت الجواب بدموع الندم هو يريد ان يتوب وهي لم تسمعه حتي 

ذهبت بخطى بطيئة للغرفة وفتحتها 

كانت مظلمة انارت الاضواء 

ريحان :ايه ده كل دي فلوس 

وايه ده كمان

رأت ظرف أخر علي الارض 

ريحان :ده من رعد برضو 

(انا اسف يا ريحان ان المكان ده في المزرعة بس كنت عايز اوريهولك بس كنت عايزك تحبيني الأول )

ده المكان اللي فيه كل حاجة تبع المافيا دي الفلوس اللي كسبها رعد من شغله مع المافيا يعني مكنش بيكدب انا ظلمتة وده ايه ده ههها

وجدت امامها مجموعة كبيرة من الاسلحة والآثار والمخدرات 

ريحان :لاحول ولاقوةالابالله ده فعلا جحيم انا مش قادرة اقعد هنا اكتر من كده 

وهمت لتخرج ولكن لفت انتباهها ورق  علي المنضدة 

ريحان :ايه ده 

اقتربت من الطاولة 

ريحان :دي اوراق ايه ده وايه ده كمان دي مذكرة اكيد لرعد 

نهاية الفلاش باك 

السائق :وصلنا يا هانم 

انتبهت ريحان ونزلت من السيارة 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند نورهان 

في الجامعة 

محسن : نورهان..نورهان 

نورهان :نعم 

محسن :كنت عايز اسألك سؤال 

نورهان :لو في المنهج اتفضل غير كده معطلكش 

محسن :لاء في المنهج طبعا كنت عايز افهم الجزئية دي 

نورهان : ده سهل جدا بص 

محسن :طب ممكن نقف في الضل 

نورهان :لاء انا هشرحها بسرعة بص بيقولك ان....

محسن :طب ممكن رقم تليفونك علشان لو حاجه وقفت معايا 

نورهان :

همت لترد عليه ولكن سبقها نبيل 

نبيل :لو احتاجت حاجة اطلبها مني وده الكارت بتاعي متزعجش زملتك مفهوم 

محسن :مفهوم 

نبيل :طب يلا امشي 

محسن :حاضر يا دكتور مع السلامة 

نبيل :اول وآخر مرة اشوفك واقفة مع راجل 

نورهان :ده كان بيسألني علي حاجة في المنهج 

نبيل :كان ممكن يسألني او يسأل اي معيد لاكن ده بيتلكك وده واحد مش محترم اصلا 

نورهان :وانا اعرف منين ان كان محترم ولا لاء  

نبيل  : علشان كده بقولك متقفيش مع حد لو اي شخص محتاج مساعدة يسألني او يسأل اي معيد 

نورهان :تمام انا همشي 

وتركته وذهبت 

نبيل :تعالي هنا نورهان 

نورهان :نعم 

نبيل :متنسيش تذاكرِ حلو علشان الدرس ولا عايزة يكون زي المرة اللي فاتت 

نورهان ذهبت وهي خجله وهنا تذكرت جلوسها مع نبيل قبل موافقتها 

فلاش باك 

نورهان :نبيل انا كنت عايزة اتكلم معاك في موضوع قبل ما اقول ردي 

نبيل :اتفضلِ 

نورهان :بص انا حلمي ان انا اكون معيدة في الكلية وانا الحمد لله كل سنة بطلع الاولة ودي آخر سنة ليا ومش عايزة حاجة تعطلني عن المذاكرة وانا كنت شايفة ان الخطوبة والجواز هيعطلوني عن حلمي فعلشان كده كنت رافضة فكرة الجواز انا مش رافضاك انا معرفكش علشان احكم ان كنت هكمل حياتي معاك ولا لاء بس انا رافضة الفكرة 

نبيل :كويس انك كلمتيني بصراحة بصي يا نورهان انا عمري مهقف قصاد حلمك ابدا بالعكس انا هكون معاكِ لو احتاجتي اي حاجة هساعدك في مذاكرتك وانا اللي بقولك مش هتجوزك الا لما تكونِ معيدة وده وعد مني 

نورهان :بجد شكرا لتفهمك وانا موافقة علي الخطوبه 

نبيل : ايه الجراءة دي طب قوليها حتي بكسوف ايه مفيش كسوف خالص مات الحياء حقا 

خجلت نورهان جدا من كلامه 

نهاية الفلاش باك 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند قصر الباسل 

علياء جالسة في غرفتها منذ ذلك الحادث لا تخرج ابدا 

كريمة :علياء يا بنتي افتحي وجعتي قلبي 

علياء :لوسمحتي يا ماما انا عايزة اقعد مع نفسي شوية 

بسنت :يا علياء افتحي الباب عايزين نطمن عليكِ 

علياء :انا كويسة سبوني لوحدي لو سمحتوا 

بسملة :يا علياء احنا كلنا بره افتحي الباب 

علياء بصراخ:يا جماعة سبوني لوحدي انا مش عايزة اقعد مع حد 

بسنت :خلاص يا جماعة سبوها شوية تهدى وبعدين ندخلها 

بعد عدة دقائق

في الاسفل 

بلال :السلام عليكم

مالك :وعليكم السلام 

بلال: لسه مخرجتش من الاوضة 

مالك :للأسف لاء 

بلال :طب انا عايز اطلعلها 

مالك :تمام تعالى ورايا 

ذهب مالك وخلفه بلال 

مالك :علياء افتحي بلال عابز يشوفك 

علياء :مش عايزة اشوفو خليه يمشي 

نظر مالك لبلال 

بلال :خلاص هاجي انا في وقت تاني 

مالك :تمام تعالى اوصلك للباب 

وهم علي السلم 

بلال :بقولك هو شباك اوضتها منين 

مالك :عند الجنينة من وراى 

بلال :طب وديني هناك 

مالك :تعالى 

في الغرفة عند علياء 

علياء بدموع:هفضل كده لغاية امتي انا تعبت والله عايشة مع ناس وطلعوا مش اهلي واتجوزت وعذبني وكرهني في الدنيا انا خلاص طاقتي بتنفذ يا رب ارحمني بقى انا والله تعبت انا نفسي في شخص يكون آماني لما احس بوجع اروح لحضنه لما اتعب يطبطب عليا يحسسني بالأمان ويكون حنين عليا مش يضربني 

جاء صوت من خلفها 

بلال :ممكن تديني فرصة اكون الشخص ده 

قامت علياء سريعا ومسحت دموعها 

علياء :انت بتعمل ايه هنا اطلع بره 

بلال :مش هطلع من هنا الا لما تطلعِ معايا 

علياء :نعم اطلع معاك 

بلال :ايوه وتروحِ معايا البيت 

علياء :انت احلامك عليا اوي 

بلال :بس بحب احققها 

علياء :...

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند الكبير 

الكبير :سيف العملية الجديدة هتتعمل من غير رعد 

سيف :امرك يا كبير 

الكبير :خلي بالك البوليس هيكون موجود ومراقب لازم تخلي بالك  

سيف :احنا هنخدعهم بطريقة مش هتخطر علي بالهم  

الكبير :تمام 

سيف : يا كبير دي اخر عملية ليا  

الكبير :هتخلص العقد 

سيف :اه انا كده عملت اللي عليا وتميت العمليات 

الكبير : اه بس لسه ناقص عملية 

سيف :ايوه دي وخلاص 

الكبير :لاء عملية كمان 

سيف :ازاي 

الكبير :دي حاجة منك لينا علشان ننساك

سيف :اي هي العملية 

الكبير : 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند ريحان 

ريحان بتتكلم انجليزي:لو سمحتِ كنت بدور علي الناس اللي جات في حاثة امبارح 

الموظفة بتتكلم انجليزي  :ايوه يا فندم 

ريحان بخوف:في ممرضة كلمتني امبارح وقالتلي  علي راجل جه من حادثة امبارح 

الموظفة : ايوه ده في المشرحة حضرتك اتفضلي علشان تعرفِ ان كانت جثته ولا لاء 

ريحان بخوف : ان شاء الله 

الموظفة : خدي الهانم للمشرحة 

الممرضة : حاضر اتفضلِ يا هانم 

ريحان : حاضر 

وذهب كل من ريحان والممرضة الي المشرحةوذهبت خلف الممرضة الي جثة شاب في جسم وطول رعد 

ريحان : يارب لاء يا رب لاء يارب 

وقامت برفع الغطاء من وجهه 


....يتبع 


توقعاتكم 

رد علياء 

المهمة اللي الكبير بيتكلم عليها

الحلقة الثلاثون 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤❤❤


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا طيبا مباركا فيه 🥰🥰🥰🥰


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

حًبًيَبًيَ لَقُدٍ دٍعٌوٌتٌ آلَلَهّ 

آنِ يَصّبًرنِيَ عٌلَي غُيَآبًکْ 

فُُغُُيََآبًًکْ بًًآلََنِِسِِبًًةّّ لََيََ کْآلََوٌٌأدٍٍ

آنِآ آقُتٌلَ کْلَ يَوٌمً بًبًطِئ 

فُهّوٌ مًتٌعٌبً يَتٌعٌبً آلَقُلَبً 

وٌمًعٌهّ سِآئر آلَجّسِدٍ 

فُهّوٌ آلَمًوٌتٌ وٌآنِتٌ حًيَ وٌإنِ سِألَتٌ آلَعٌشُآقُ مًآ هّوٌ آلَآکْثًر آلَمًآ 

لَقُآلَوٌآ آلَفُرآقُ ثًمً آلَفُرآقُ ثًمً آلَفُرآقُ فُآلَفُرآقُ يَؤلَمً آکْثًر مًنِ آلَمًرض 

آتٌعٌلَمً آنِ مًآ يَصّبًرنِيَ رآئحًتٌکْ 

آلَتٌيَ تٌسِيَر بًيَنِ يَدٍيَ آثًر لَمًسِتٌکْ آلَآخِيَرةّ 

لَمً آحًبً يَوٌمًآ آلَوٌدٍآعٌ وٌلَکْنِ آلَآنِ رغُبًتٌ لَوٌ 

تٌقُوٌلَ لَيَ کْلَمًةّ وٌآحًدٍةّ 

آلَيَ لقاء آخر 

🖤كتُآبّـآتُيّ🖤

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند علياء 

علياء :فعلا بتحب تحقق احلامك لما حلمت انك تعذبني حققته برافو 

بلال بحزن :علياء ارجوكي اقديني فرصة واحدة 

علياء بقوة :لاء واطلع بره 

خرج بلال وهو حزين لم يرد ان يضغط عليها هو احبها ولن يتركها مهما حصل ومهما فعلت سوف ينتظرها حتي ينتصر قلبها 

في الغرفة 

علياء لنفسها :لازم الم اللي باقي من كرامتي قلبي مش هيحركني انا بحبك اه ولكن كرامتي مش هتخلي عنها 

هاهي تخرج شخصيتها من جديد فهي دائما كانت القوية العنيدة التي تضع كرامتها في المركز الاول وقد ازاحتها عندما احبت شخص لم يقدر قلبها ولن تكرر الامر ثانيتا 

قامت بترتيب ملابسها في شنط لتذهب من المنزل اللذي لم يعد بيتها 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند ريحان 

خرجت من المشفي بملامح جامدة لا تبان حالتها النفسية ان كانت حزينه ام ماذا وضعت نظارتها وكادت تخطي لتخرج من باب المشفى وجدت سيارة سوداء تضرب نار علي عربتها 

ريحان بخوف:في ايه...يارب ساعدني 

وجدت يد توضع علي فمها كانت تقاوم ولكن غلبها النوم وفقدت الوعي 

وفي لحظة كانت اختفت كل السيارات وكأن شئ لم يحدث 

وفي هذة اللحظة وصل سيف 

سيف بزعيق :انتوا اغبية فين الهانم 

الحارس :والله يا بيه كانت خارجة وجم ناس ضربوا نار وفجأة اختفت 

سيف :اختفت ده انا اللي هخفيكم من علي وجه الأرض 

وأمر رجاله بأخذهم الي المخزن 

ورجع بيته بعد ان ارسل رجال للبحث عن ريحان في كل مكان يتتبعوا اي اثر لها 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

صلي علي سيدنا محمد سيد خلق الله 

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند جهاد 

جهاد بدموع :عماد انا عايزة بنتي 

عماد :ياحبيبتي والله بحاول اوصلها عمال احاول اتصل برعد وبيها ومش عارف اوصلهم 

جهاد :نسافرلها انا عايزة اسافر لبنتي 

عماد :انا بحاول اوصل لمكانهم بس مش عارف زي ما يكون الأرض انشاءات وبلعتهم 

جهاد :ياحبيبتي يابنتي انا كان قلبي حاسس لما قولتلك قلبي مقبوض انا عايزة بنتي 

انهت كلامها بدموع 

عماد :طب اهدي يا حبيبتي مش بحب اشوف دموعك 

وقام بمسح دموعها واحتضنها 

جهاد :بنتي يا عماد انا خايفة عليها اوي 

عماد :والله هوصلها متخافيش 

جهاد :ربنا يستر 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند نور وسيف 

نور بانفعال :يعني ايه 

سيف :اتخطفت يا نور 

نور ببكاء :سيف ارجوك رجعلي ريحان دي اكتر من اختي ارجوك يا سيف انااا خايفة عليها اوي 

سيف :والله يا حبيبتي بدور عليها في كل حتة 

نور ببكاء:بص اكيد المافيا ده خطفها هو رحلوا وهو هيرجعها انا حاسه ان هو اللي خطفها بالله عليك 

سيف :اهدي يا حبيبتي انا اكيد شكيت فيه بس لازم اتأكد انتي بس اهدي وهي هتكون كويسة 

نور :ان شاء الله يارب يارب تكون كويسة 

سيف :انابس خايف من اللي جاي 

نور :ليه هو الكبير ده طلب منك حاجة 

سيف :اه 

نور :ايه اوعي يكون انك تخطف ريحان وتوديهالوا وانت بتضحك عليا سيف لاء اوعى تعمل كده 

سيف : ليه انتي شايفاني وحش للدرجة 

نور ببكاء :لاء والله انا عمري ما شفتك وحش انا بس خايفة ومتلغبطة انا اسفة 

اقترب سيف منها 

سيف :باس يا حبيبتي اهدي انا هدور عليها بنفسي 

نور :بجد طب انا هاجي معاك 

سيف :تيجي معايا فين هو انا بدور علي طفلة 

نور :خلاص انا هقعد اصلي وادعيلكم 

وجاء صوت سيدة 

جرجوني من هنا 

نور :سيف انت ازاي حابسها هنا لازم تخرجها 

سيف :انا خايف لحسن حد يعرف ان ريحان حامل 

نور بغضب :تقوم تحبسها انا فتحتلها الباب بس اللي باره دخلوها هنا وقفلوا الباب عليها ومعاهم المفتاح حرام عليك 

سيف بصراخ  :نور متتكلميش بالاسلوب ده  

نور :انا اسفة بس انت مش بتقرب من ربنا باللي بتعمله ده 

سيف :انا تايه مش عارف اعمل ايه 

نور :سيف لو سمحت خرجها دي عندها عيال حرام والله 

سيف :خلاص هطلعها 

نور :بجد شكر بس عايزة اسألك سؤال 

سيف :ايه 

نور :ايه هو طلب الكبير 

سيف : 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند ريحان 

فاقت من نومها 

وجدت نفسها بغرفة كبيرة 

ريحان :انا فين  

قامت بفزع بعد تذكرها ما حدث 

ريحان :انا لازم اهرب من هنا اكيد المافيا هما اللي خطفوني يارب ساعدني 

قامت من السرير وحاولت فتح الباب 

فتح علي غير المتوقع 

ريحان :ده فتح الحمد لله 

خرجت وجدت نفسها في ڤيلا جميلة جدا 

ريحان :الله الڤيلا دي حلوه اوي بس دي مفهاش حد حلو اهرب انا علي طول 

وذهبت الي باب الڤيلا لتفتحها ولكنه لايفتح 

بعد عدة دقائق كانت جالسه علي الكنبة بيأس من ايجاد مخرج من هذا المكان 

ريحان :يارب ساعدني اعمل ايه دلواقتي 

جلست تبكي علي كل ماحدث لقد كانت دائما الفتاة الهادئة المطيعة كانت ملتزمة ترغب دائما بزوج يسحبها للجنة ولكن لم تتوقع قط ان تتحول حياتها بهذا الشكل وهنا تذكرت مقولة امها لها 

(الحياة مش دايما بتكون هادية لازم توجهك مشاكل ولازم توجهيها لحد ماتتحل ودايما اعرفي ان كل مشكلة هتتعلمي منها اكيد)

وضعت ريحان يدها علي بطنها 

ريحان :يلا يا حبيبي او حبيبتي نروح نرتاح 

وذهبت الي الحمام ثم خرجت وذهبت لتصلي وهي تبكي وتدعي الله ان يعينها علي مايحدث معها 

انتهت من صلاتها 

ريحان :يارب ارحمني وساعدني يارب ارشدني للطريق الصحيح يا رب احميني انا وابني او بنتي يارب 

كانت تدعي وهي تبكي 

وكانت تتذكر كل حياتها مع رعد كم اشتاقت اليه والي صوته وملمس يده التي يشعرها بالامان والدفء والحنان اششتاقت الي حبيبها تذكرت عندما غضب من عدم بوحها بمشاعرها امامه كانت دايما تريد ان تقول له كم تحبه بل تعشقه  وتعشق حنانه لاتنكر انها كانت خائفه من حياتها معه ولكن عندما كسر هو هذا الحاجز اراحها هي تحب كل شئ به تحب غيرته وحبه هي حقا اشتاقت اليه كانت دائما لاتحب الفراق ولكن الان هي تكرهه وتبغضب هذا اللعين اللذي فرق بينها وبين روحها وحياتها قلبها اصبح حزين من فراق حبيبه هي تريد فقط ان تراه ان تسمع صوته تلمس يده تحتضنه بتشعر بالامان هي نادمة الان علي تضييع الفرص التي تعبرفيها عن حبها له وبما تكنن له من مشاعر كان هذا دائما مايزعجه انها تكن مشاعرها في قلبها ولا تبوح بها كأنها قراءة رواية مالانبوح به وقررت جعل مشاعرها وحبها آسفة عشقها له ضمن هذة الاشياء ولكن الان الندم اصبح صاحبها 

ريحان :انا عارفة يا حبيبي انك مامتش بس انا تعبت من الفراق ده والحزن اللي في قلبي مش قادرة استحملة انا لو بس اسمع صوتك هرتاح نفسي ارتاح في حضنك نفسي 

توقفت علي صوت 

ريحان :

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند علياء 

مالك :علياء انتي رايحة فين 

علياء :همشي البيت ده معدش بيتي

جهاد : ايه يابنتي اللي بتقوليه انتي هتفضلي من عيلتنا 

علياء : لاء ده كان زمان لكن دلواقتي انا مش واحدة من البيت ده 

سمعت بسنت هذا الكلام وهبطت سريعا من لاسفل 

بسنت : علياء اختي انتي بتقولي ايه بالله عليكي متقوليش كده 

علياء : بسنت انا مش اخت افهمي انا مش اختك 

بسنت ببكاء : علياء اوعي تقولي كده انتي هتفضلي اختي مهما حصل متقوليش كده ماشي 

علياء اقتربت لتحتضن بسنت ولكن تراجعت 

علياء : لو سمحتوا محدش يمنعني 

وهنا جاءت كريمة 

كريمة : علياء انتي بتقولي ايه يابنتي 

علياء : لوسمحتي انا عايزة امشي 

كريمة بصراخ : انتي بنتي ماشي محدش هيأخدك مني ومش هسيبك 

علياء : لاء انا عمري ماحسيتك امي انتي دايما بعيدة عني انا كنت بعمل حاجات غلط كتير اوي بس مكنتيش بتنصحيني عمرك مافهمتيني انا عمري ماحسيتك امي 

بسنت : علياء ايه اللي انتي لتقوليه ده 

علياء : دي الحقيقة انا اتجوزت بلال وحشت معاه اسوء ايام حيات ومكنش حد حاسس بيا حتي لما زورتيني محستيش بيا اتخدعتي بسعاتي المزيفة انتي لو امي كنتي هتحسي بيا هتحسي ان بنتك كل يوم بتنام وهي معيطه الام هي اللي تحس ببنتها بصي علي طنط جهاد حست ببنتها وتعبت لمجرد ان ريحان مش بترد علي الفون ولحد دلواقتي بتزن علي عمي علشان يوصل لريحان بأي وسيلة  بس عارفة انا مش بلومك لانك فعلا مش امي 

مسحت دموعها وذهبت 

ولكن توقفت عند 

مالك : بسنت مالك 

لفت رأسها لتري بسنت اغمى عليها 

علياء بصراخ : بسنت  


...يتبع فاضل جزء قليله تفاعل هنزل اسرع 🙂

الحلقات 31___32___33___34

الحلقة الواحدة والثلاثون 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺


🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤


علياء : بسنت 

وجدوا بسنت تنزف دما حتي اصبحت في بركة ماء والجميع مصدوم فاقوا من الصدمة علي صوت ياسين 

ياسين بصراخ : بسنننننت 

وذهب سريعا وحملها 

ياسين : مالك جهز العربية بسرعة 

اخذها سريعا الي المشفى 

في المشفى الجميع خارج الغرفة ينتظر خروج الطبيب 

بسملة ببكاء :ان شاء الله خير يارب خير يارب دي توأمي يارب نجيها 

مالك :اهدي يا بنت عمي اكيد هتكون كويسة ان شاء الله 

جهاد : اهدي يا كريمة ان شاء الله خير 

كريمة : ان شاء الله يارب 

كان الجميع يدعو ويبكي ولكن كان هناك شخص بعيد عنهم مغمض العينين كان يدعوا الله ويكبت دموعه ولكنه خائف نعم خائفة من ان تتركه هذة نعمتة التي انعمها الله عليه فهي زهرة حياته كانت حياته من قبلها سوداء دائما ما يراه الجميع او هو يرتدي قناع القسوة والحدة والبرود كان دائما متبلد في مشاعرة لكنها بشقاوتها انارت له حياته تذكر في هذة اللحظة كل الذكريات التي بنوها معا تذكر سهراتهم في مشاهدة الكارتون وهي الوحيدة التي تعلم انه يحب كثيرا ان يشاهد هذة البرامج فهو يكون بطبيعته معها فقط كانوا يشاهدون التلفاز في وسط يملؤه المرح والضحك والسعادة وعند سفرهم الي تركيا البلد التي كانت تحلم بها حبيبتة  لانها كانت  دائما تحلم بمقابلت الممثلات  ولكن خاب آمالها حينما لم تقابل اي احد منهم وحينها جلس يوسيها من حزنها  ولكنها تبدلت ملامحها حينها عندما قال لها 

ياسين :بسنت 

بسنت بحزن :نعم 

ياسين :ايه رأيك نروح الملاهي 

بسنت :انت بتتكلم جد موافقة طبعا 

ياسين : طب يلا 

وبعد مرور هذا اليوم 

ياسين : بسنت البسي عملك مفاجأة 

بسنت : بجد طيران هتلاقيني جاهزة 

وبعد دقائق كان يركن سيارتة 

بسنت : ايه المكان ده 

ياسين : تعالي بس وغمضي عينك 

وبعد دقائق 

ياسين : فتحي 

وجدت نفسها في الاستوديو امام إحدى الممثلات التي تحبها كثير 

بسنت بفرحه : الللله انت بجد عملت كده شكرا جدا 

وكانت تتحدث وياسين يترجم حتى

ذهبوا وهي كانت اثر الصدمة والفرح علي ملامحها 

بسنت : بجد ربنا يخليك ليا ياحبيبي 

وتذكر ايضا اليوم اللذي رجع وجد البيت هادئ جدا وهي واقفة امامه مبتسمة ابتسامتها العذباء وامامها طاولة بها كعكة وحلويات 

بسنت : كل سنة وانت طيب يا احلي ياسين في العالم 

كان فرح جدا هو في العادة لا يحتفل بعيد ميلاده وحدثت مشكلة كبيرة بينهما في اول عيد ميلا له معها وكانت مصرة علي الاحتفال وقالت جملة دايما تكون في تفكيره 

بسنت : انا عايزة امحي الاسود لانه عمره مالاق عليك 

وهي حقا كسرت ومحت الاسود من حياته حتي عائلتة شعرت بهذا التغير 

فاق من افكاره علي خروج الطبيب

ياسين : دكتور المدام عاملة ايه 

الدكتور : اطمن يا استاذ هي كويسة وكمان الطفل بخير 

ياسين : طفل هي حامل 

الدكتور : اه انت متعرفش هي بسبب الضغط كانت هتسقطه بس الحمد لله لحقناها حاولوا تخلوها تبعد عن الضغط انا هكتبلها فيتامينات علشان هي ضعيفة 

كريمة : الحمد لله الف حمد وشكر ليك يا رب 

بسملة :طب ممكن نشوفها 

الدكتور :اه تتنقل لاوضة بس وتشوفوها 

عن اذنكم 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند ريحان 

ريحان نظرة لصاحب الصوت

وقفت لحظة تستوعب الصدمة 

هل هو حقا امامها ام ان هذا حلم 

ذهبت اليه مسرعة ثم نظرت الي عينيه بصدمة هل هو هنا ام ماذا هي حقا تمنت من الله ان تراه هل استجيب دعواتها بهذه السرعة ارتفعت دقات قلبها كأن قلبها يؤكد عليها انه امامها حقا هي لا تتخيل  نظرة لعينيه التي تبث فيها الأمان والدفئ وطبعا العشق عيناه العاشقتان لقد تعلمت فنون العشق منه ومن هذه العينين باتت تنظر اليه هذه النظر لتعبر له عن ما في داخلها من حب ثم تحول الي عشق ثم اصبحت متيمه به لم يرد قلبها ان تتحدث لا يريد ان يقطع هذة اللحظه او هذا الحديث اللذي يدير بين عينيها التي تقول كم هي مشتاقه اليه كم اشتاقت الي حنانه الي الامان هي باتت خائفة من دونه فهو زوجها حبيبها فارسها اللذي تسلل الي احلامها ثم الي حياتها ليجعلها تزداد سعادة وعشق وكانت عيناه تخبرها بكم اشتياقه لها اشتاق لفرولتة التي تيم بها منذ رأها وبهدوءها وحنانها وطيبة قلبها وخجلها اللذي عشقه هي كانت نقطة بيضاء في حياته السوداء زينتها وجملتها لتكون مليئة بالالوان والسعادة والعشق ولكن عقلها لم يستمع لقلبها 

فوجدت لسانها يتحرك وقالت 

ريحان بصدمة وبكاء  :رعد انت..انت هنا  واحتضنته 

اااه كم اشتقت لحضنك ورائحتك التي تبعث الطمئنينه في قلبي 

كم اشتقت للدفئ والراحة التي تتسلل الي كلما اقتربت منك فأنت دائما ملاذي 

رعد :وحشتيني اوي ياقلبي 

حبيبتي انتي حياتي روحي قلبي انا بدونك جسد بلا روح بلا قلب فانتي كل شئ بالنسبه لي بعدك عني يجعلني ميت فالمتيم ان بعد عن حبيبتة مات 

ريحان : انا كنت هموت من غيرك متسبنيش تاني يا رعد 

رعد :بعد الشر عليكي يا قلب رعد من جوه انا عمري ما هسيبك 

ريحان :انا مش مصدقه انت قدامي انننا كنت عارفة انك مش ميت رعد انا اسفة انا بجد ندمانة ان انا مسعدتكش انا عرفت الحقيقة دخلت الاوضة وعرفت كل حاجة متزعلش مني ارجوك 

انهت كلامها ببكاء 

رعد :اششش اهدي انا اكتر حاجه بكره اني اشوف دموعك انا مش زعلان بس اهدي 

ريحان :بجد 

رعد :بجد يا اجمل حاجة في حياتي وحشتيني اوييييي

ريحان :انت مش ميت كنت متأكده والله رعد ارجوك متسبنيش تاني انا كنت  بموت بالبطئ لما بعدت عني  

رعد :غصب عني يا حبيبتي ريحان انتي وحشتيني اوي 

وقام باحتضانها 

ريحان :وانت كمان انا مش قادرة اوصفلك فرحتي انا بحبك اوييي لاء انا بعشق انت حياتي كلها انت اللي ملكت قلبي وحشني كل حاجة فيك وحشني الامان اللي بحسه معاك بحبك بكل لغات العالم 

انهت كلامها بقبلة علي وجنته 


رعد :ايه الجراءة دي انتي متأكدة انك ريحان 

ريحان بكسوف وقد احمرت وجنتيها ونظرت الي الأرض 

ريحان :متكسفنيش 

رعد : مكنا ماشيين حلو يا فرولتي 

ريحان : انا بحاول اتغلب علي كسوفي بس انت اللي بتكسفني 

رعد :خلاص يا ستي مش هكسفك 

ريحان :رعد انا عايزة اقولك حاجة 

رعد :ايه 

ريحان امسكت يده ووضعتها علي بطنها ثم اقتربت منه وهمست في أذنه 

ريحان :حبيبي انا حامل 

رعد  

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند نورهان 

نبيل :عملتي ايه 

نورهان :الحمد لله حليت كويس 

نبيل :طب الحمد لله ذاكري كويس وانا باليل هعدي عليكي واعملك مراجعة علشان المادة اللي جايه 

نورهان :تمام شكرا يا نبيل بجد 

نبيل :الشكر لله متقوليش كده انا وعدتك اني هساعدك وانا مش بخلف بوعدي 

وهنا جاءت هدير 

هدير بدلع :دكتور نبيل ازيك 

نبيل :الحمد لله انتي عاملة ايه 

نورهان بضيق :هدير ازيك عاملة ايه 

هدير :انا تمام مرسي علي السؤال دكتور نبيل طنت عايزة اسألك علي حاجه 

نبيل :اكيد اتفضلي 

هدير :طب ممكن نقعد في الكافي 

نورهان :كافي اكيد لاء اصل دكتور نبيل مش بيقعد مع واحدة ميعرفهاش في الكافي قالت كلامها بغيظ 

هدير :هو انتي بقي اسمك دكتور نبيل 

نورهان :لاء انا اللي هجيبك من شعرك لو ما مشيتيش من قدامي دلواقتي 

هدير :انتي مالك انا بكام دكتور كريم 

نورهان :قصدك بتكلمي خطيبي ايه مش شايفة الدبلة يبقى ركبي نظارة ماشي يا حلوة يلا بقى هوينا اصل هنرش مايه 

ذهبت هدير وهي غاضبه 

نبيل بضحك:مجنونه ليه كسفتيها 

نورهان :والله طب روح صالحها يلا

قالت كلامها وتركته وذهبت 

نبيل :استني بس يا بنتي 

ذهب وراءها ولكنه اوقفه طالب ليسأله عن شئ ثم ذهب ليراها ليجدها تقف مع شاب اقترب بغضب 

نورهان :خلاص يا حبيبي هكلمك باليل 

نبيل :

الحلقة الثانية والثلاثون 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

نبيل اندفع نحوهما وامسك بهذا الشاب ولكمه في وجهه 

نورهان : نبيل استي انت فاهم غلط 

نبيل : انتي تخرسي خالص 

غيث : انت غبي 

وهجم علي نبيل 

وكان الاثنان في صراع تحت صراخ نورهان اللذي لا يسمع اليه احد منهما حتي جاء عميد الكلية 

في المكتب 

العميد : ممكن افهم في ايه 

نبيل : امر شخصي 

العميد : الامر الشخصي ده يكون بره الجامعة يا دكتور وانت يا سيت المعيد 

نبيل :تمام 

غيث : نعم 

العميد : الخناق مش في الكلية تمام 

غيث : حاضر 

وخرج الاثنان وهما يتوعدنا لبعضهما 

وجدا نورهان بانتظارهما في الخارج 

نورهان : ايه اللي انتو عملتو ده 

نبيل : انت 

نورهان مقاطعه : انت مسمعتنيش 

غيث : انتي تعرفيه 

نورهان : اه نبيل خطيبي وغيث ابن خالتي واخويا في الرضاعة 

قالتها وهي تنظر لنبيل 

نبيل بصدمة : ابن خالتك واخوكي في الرضاعة 

غيث : خطيبك 

قال الاثنان في نفس اللحظه 

نورهان بغضب : اه وهو ده اللي كنت عمالة اقوله من الصبح 

نبيل : انا آسف انا اندفعت من غير ما افهم بس حط نفسك مكاني واحد شايف خطيبتو واقفة مع واحد وبتقوله هكلمك باليل يا حبيبي هيكون رد فعلي ايه 

غيث : ولا يهمك بس بعد كده يبقى افهم 

نبيل : خلاص يابو النسب انا اسف 

غيث : يا عم اعتذارك مقبول عن انذك اطير انا ده انا اول يوم ليا ويحصلي كده 

نبيل :ياعم مانت كمان ايدك تقيله 

غيث بضحك :تعيش وتاخد غيرها 

نبيل :انت المعيد الجديد 

غيث :اه 

نورهان : يلا يا غيث 

نبيل : استني 

ذهبت ولم تستمع له وهي غاضبة 

غيث : ليها حق انت كده شكيت فيها وده بيدل انك مش واثق فيها 

نبيل : لاء والله انا بثق فيها بس مستحملتش اشوفها بتتكلم مع راجل 

غيث :انت بتحبها 

نبيل :اوي فوق ماتتخيل 

غيث :طب وهي 

نبيل :معرفش 

غيث :يبقى تعمل المستحيل علشان تخليها تحبك وتسامحك 

نبيل :اكيد هعمل كده 

غيث :لو عايز مساعدة اناموجود 

نبيل :تسلم يا ابو النسب 

غيث :رقمي اهو... لو احتجت حاجة 

نبيل :مالك متأكد ان انا هحتاجك بس علي العموم ماشي 

غيث :سلام 

نبيل :سلام 

ذهب غيث وترك نبيل 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند ريحان 

ريحان :رعدانا حامل 

لم تشعر بنفسها الا وهي بين يدي رعد وهي يحتضنها ويلف بها بفرحة 

رعد :انتي بتتكلمي جد 

ريحان :ايوه والله 

رعد :ده احلى خبر سمعته في حياتي 

ريحان :ربنا يسعدك دايما 

رعد :انتي لازم تستريحي مفيش شغل ولا اي حركة 

ريحان :حاضر 

رعد :انا هجيبلك داده زينب 

ريحان :رعد انا عايزة منك طلب 

رعد :ايه يا حبيبتي 

ريحان :حبيبي ممكن افهم بقى ايه اللي بيحصل 

رعد :حاضر يا قلبي من عيوني بس انا حاطط كل حاجه في الاوضة اكيد فهمتي 

ريحان :استني 

ذهب وجاءت وهي معها كل الورق والاشياء التي وجدتها في الغرفة 


ريحان : كنت واثقة انك ممتش وكمان مش هتسبني اتعذب ببعدك خدتهم ووعدت نفسي مش هفهم اي حاجة غير منك انت يا مالك قلبي 

رعد : انتي جميلة اوي يا حبيبتي وانا مستعد اجوبك علي كل حاجة 

ريحان : طب ممكن افهم الاول ايه ده 

واخرجت البوم صور 

رعد : 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند علياء 

كان ياسين في غرفة بسنت 

ياسين :مبروك يا اجمل حاجة في حياتي 

بسنت :الله يايبارك فيك يا حبيبي 

ياسين اقترب منها وقبل جبينها وقال وهو يستنشق عبير شعرها 

ياسين :أاه يابسنت انتي مش متخيله انا فرحان قد ايه انا هكون اب ومن حبيبة قلبي 

بسنت :ربنا يسعدك دايما يا روحي 

ياسين :انا مش عايزك تتحركي كتير ماشي 

بسنت :حاضر 

وهنا طرق الباب ليعلن دخول باقي العائلة 

كريمة :مبروك يا حبيبتي 

بسنت :الله يبارك فيكي يا ماما 

بسملة :خضتينا عليك يا شيخ بس احلى خبر ده بسنت حامل الهبلة هتكون ام ههههه

بسنت بغيظ :ماشي والله لهوريكي 

بسملة :ياشيخى اتلهي انتي قادرة تقومي 

ضحك جميع العيلة 

سليمان :مبروك يا بنتي ربنا يقومك لينا بالسلامة 

امن الجميع علي دعاء الجد 

بسنت :الله يبارك فيك يا جدو 

وبعد مباركة الجميع لهما 

محمد :مالك عايزك تدبح عجلين وتوزعهم علي الغلابه 

عماد :خليهم اربعة يا مالك 

مالك :حاضر 

علياء :بسنت 

بسنت :نعم 

علياء :خلي بالك من نفسك 

بسنت :هتمشي برضو 

علياء :هكلمك علي طول 


وهنا دخلت بلال وعائلته 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند نور وسيف 

نور :سيف انت هتعمل ايه 

سيف :مش عارف انا لو عملت كده هيموت 

نور : سيف اياك تنفذ المهمة دي 

سيف :نور انا مضطر 

نور :لاء مش مضطر مفيش انسان بيتجبر علي حاجة كله بيكون بمزاجه 

سيف :قصدك ايه 

نور :اقصد ان انت لو عايز تبطل تشتغل القرف ده هتبطله 

سيف :وانتي شايفة ان انا مش عايز 

نور :انا شايفة انك مش ضامن عمرك توب قبل ما يفوت الأوان 

سيف :انا بعمل ايه هو انا مش بعمل كل ده علشان اتوب واسيب القرف ده 

نور :انت حتي مش راضي تبدأ من الاول مش بتصلي 

سيف :

نور :سكت ليه مترد ليه مش راضي تصلي ليه كل شوية تتهرب 

سيف بغضب :عايزاني اصلي وبعد كده اروح اقتل هو ده اللي انتي عايزاة 

نور :انا قولتلك متقتلش حرام عليك من قتل نفسا كأنه قتل الناس جميعا ياسيف حرام عليك ابعد عن القرف ده 

سيف :انا بحاول اه انا مش حكتلك كل حاجة لازم انفذ الشرط ده علشان اسبهم للأبد 

نور :هو مين الشخص ده 

سيف :

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند ريحان ورعد 

رعد :تعالي هوريكي 

ريحان :انا مفتحتوش علي فكره 

رعد :ليه انا سبت كل حاجة هناك علشان تفهمي كل اللي انتي عايزاه 

ريحان :لاني كنت حاسه انك انت اللي هتوريهولي 

قام رعد بفتح الألبوم وكان به صور لريحان في مختلف الأماكن وفي سنين مختلفة من عمرها 

ريحان :ايه ده انت ازاي عملته 

رعد :بنت شوفتها وانا نازل مصر بتحتفل علشان ختمت القرآن جذبني رقتها وجملها واخلاقها وحتي لبسها كل حاجة نقيه وبيضه عكس اللي شوفتهم رقبتها كان الأول اعجاب بس ولكن الأعجاب تطور وبقى حب وبعدين بقي عشق وبعد كده بقيت متيم بيكي 

ريحان :تعرف انا كمان اعجبت بيك في اليوم دن كنت واقفة وبجهز للأحتفال لقيت شخص وسيم داخل عليا بس مكنش اعرف انه انت ساعتها غضيت بصري وسبحان الله بقيت من نصيبي وقلبي ملكك 

ريحان :حبيبي ممكن تحكي 

رعد :انا هحكيلك كل حاجه من اول ما سافرت مع بابا لحد اللحظه دي ماشي 

ريحان :اكيد ماشي يا حبيبي 

رعد :...

يتبع

الحلقة الثالثة والثلاثون 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺


🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂


رعد :  بصي يا حبيبتي لما سافرت انا وعيلتي لامريكا كنت ساعتها في جامعةوبعد ما بابا وماما  ماتوا  الله يرحمهم قررت احقق حلمهم اني اكون صاحب شركات حول العالم وكمان اكون دكتور وفعلا رجعت امريكا بعد العزا علي طول وبعد سنين  خلصت جامعتي كنت في كلية طب قسم جراحة  حبيت القسم ده  علشان كنت عايز اعمل عمليات وحابب ده  وبعدين  جدو طلب مني  امسك الشركات كنت ماسك شركة بابا وفي نفس الوقت بعمل شركتي اللي كبرت بسرعة بسبب اسم العيلة ومع الفلوس اللي كنت بجبها من عملياتي لأن بابا كان معاه مستشفي في امريكا وده ساعدني جدا الشركة كبرت وباقت اتنين وبعد وقت مش قصير قدرت اعمل كذا فرع لشركتي وكان اسمي مسمع في السوق كنت بصدر ادوية لكل بلاد العالم، الجحيم بداء لما عرفت من مجهول ان بابا وماما ماتوا مقتولين  ساعتها اتجننت مين اللي عمل كده قررت انتقم اشر انتقام عارف ان طريق الانتقام اسود وعارف ان اللي عملته غلط بس النار اللي كانت في قلبي عمتني عن الصح كتمت ضميري وده كان بعد فترة من الأكتآب والحزن كنت ساعتها مش عايز اعيش فجأة اكتشف ان ابويا وامي في شخص قتلهم بكل دم بارد كنت تعبان مش عارف هعمل ايه، ساعتها مقولتش اي حاجة لجدي او اي حد اكتر حاجه كانت بتوجعني ان اتكلم مع جدي كل يوم وبكدب وبقوله ان انا كويس بس انا مش كويس خالص عارفة كان ايه اللي بيصبرني علي كل دن صورك انا حبيتك من أول مره شوفتك فيها كنت صغيرة تابعتك بتكبري وحبي ليكي كان بيكبر كنت بقنع نفسي ان ده مجرد اعجاب بس فضلت اتابعك وافكر فيكي كل لما اكبر حتى لما سافرت كنت بتبعك وبخلي جدي يبعتلي صور ليكي ولما كبرتي ساعتها جدي مبعتليش محترمتش ده لأن الصور دي هي اللي مخلياني عايش كان نقطة بيضة في حياتي اللي كانت جحيم في جحيم  راقبتك انا وكنت بصورك في كل مكان وبتبعك دايما صورك كنت بحطها في الألبوم ده وكل شوية افتحه واشوفه الألبوم دن بيكون معايا في كل وقت، بعد ما قررت ان انا انتقم بحثت في سجل كل الأشخاص اللي كان بابا بيتعامل معاهم وطبعا كنت بدور علي المجهول اللي كلمني دورت كتير لحد لما لقيت الشخص ده كان تبع المافيا كنت عايز اقتله بس كان وراه ناس تقيله، ساعتها قررت ادخل الجحيم وفعلا اشتغلت معاهم وطبعا ده كان شئ مفرح ليهم بسبب اسمي، كبرت هناك واقدرت اسيطر علي منطقة كبيرة وفعلا بقيت اكبر منه وقتلته هو وعيلته كلها بدم بارد من غير ندم ابدا كنت بقتل بكل هدوء هي اول مره وبعد كده بتكون لذه كنت بعمل عمليات تهريب متخطرش علي بال حد علشان اكبر كان لازم اكون اكبر منه كان لازم انتقم ده كان هدفي وحققته بعدها اكتشفت ان الطريق ده حولني الي شخص تاني خالص شخص بارد معنديش ذرة رحمة مع اي حد قاسي بارد لدرجة انهم اطلقوا عليا لقب الشيطان  ، وساعتها جدي اتصل عليا وطلب مني انزل كنت خلاص حققت انتقامي وعايز اخرج من الجحيم ده وافقت لاني كنت عايزك كنت عايز اتجوزك كنت نازل علشان كده اصلا ولما جدي قالي انه انتي اللي هتكوني من نصيبي فرحت جدا ساعتها حسيت ان الجحيم هيتغير او هيتبدل كنت عارف ان انتي اللي هتشديني لجنتك، بعد ما عرفتي الحقيقة مشيت انا من البيت وانا في الطريق عملت حادث وكنت هموت بس وانا بتنقل للمستشفى شخص جاي بحادثة مرور وكان جسمه زي جسمي بس هو وشه اتشوه 

ريحان :اللي انا شوفته 

رعد :ايوه بديلت معلوماتنا بقى هو انا وانا هو بس والعصابة دلواقتي بتفتكرني ميت 

ريحان :ياااه يا رعد كل ده مريت بيه انت اتعذبت اوي تعرف يوم لما جدي قالي علي جوازنا صليت استخاره وبعد كده حلمت حلم غريب زي مايكون انا في مكان جميل اوي ومليان ورد وازهار كان مكان ولا في الخيال بس فجأة اتحول المكان ده لرعب كان مرعب اوي ووحش ولقيت حد حضني من ضهري وقالي اهلا بيكي يا ملاكي في جحيمي 

رعد :ده اكيد انا 

ريحان :بس انا مكنتش خايفة اول ما حضنتني مخفتش بالعكس انا حسيت بالأمان تعرف احنا ممكن نبداء من الأول ممكن نقوم نصلي ركعتين ونبداء حياتنا من أول وجديد واكملت بخجل بتعرف تصلي 

رعد :اه طبعا انا كنت خاتم القران وكنت حافظ احاديث كتير انا مش وحش اوي كده انا عارف ربنا والله وبحبه اوي بس انا عملت ذنوب كتييير اوي مش عارف اتوب من ايه ولا ايه وكمان قتلت 

ريحان :انسى الكلام ده حبيبي ربنا جميل اوي وكريييم ورحيم جدا بعباده ده في راجل قتل مائة نفس ودخل الجنة لأنه بس كان بيسعى للتوبه اوعي تخاف يارعد توب وارجع لربنا سيب كل حاجة وحشه انت تقدر تخرج من الجحيم ده والله بس انت حاول وانا هساعدك بس انت حاول قرب من ربنا خطوة هيقرب منك مائة خطوة 

رعد :حاضر هعمل كده بس انتي ادعيلي ماشي 

ريحان :حاضر يا حبيبي هدعيلك اكيد بس يا رعد انت هتعمل ايه مع المافيا هما اكيد هيعرفوا انك عايش 

رعد :هتعرفي يا حبيبتي انتي بس ارتاحي اوعي تتحركي كتير ماشي 

ريحان :رعد متخبيش عليا حاجه 

رعد : حبيبتي انا هروح مشوار وارجع علي طول ولما ارجع هقولك ماشي  

ريحان :رايح فين يلا علشان نصلي 

رعد :ادعيلي انتي بس يا ملاكي وانا مش هتأخر وتركها وذهب 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند علياء 

دخلت عائلة بلال 

جميلة :السلام عليكم

الجميع :وعليكم السلام 

جميلة :مبروك يا بنتي 

بسنت :الله يبارك فيكي يا طنط 

علياء :طب اس

ولكن قبل ان تكمل  وجدت الباب يفتح 

وتدخل 

ابتسام : 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند نورهان 

نورهان : نعم عايز ايه 

نبيل : ممكن تبوصي من الشباك 

نورهان : يعني انت مكلمني علشان تقولي بصي من الشباك 

نبيل : ينفع تسمعي الكلام لو سمحتي 

نورهان : حاضر اما نشوف اخرتها 

خرجت نورهان ووجدت 

نورهان : اييييه ده 

نبيل : انا اسف 

وجدت امامها كل رويات للكاتب المفضل لها مرصوصه بشكل منظم جدا علي شكل قلب وبها ورد منظرها يسحر العيون كم هو رومانسي من يحترم عقل المرأة المثقفه او المهتم بما يهمها 

نورهان : الللللله ده جميييل اوي بجد شكرا انت انسان جميل وانا مسمحاك دي احسن هدية جاتلي في حياتي 

صوتها السعيد افرح عضلات قلبه وجعلها تضخ الدماء  لتنشر السعادة لتعيد تنشيط جسده كل هذا من سماع سعادتها 

... يتبع

الحلقة الرابعة وثلاثون 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

ابتسام :  الس

لم تكمل كلامها عندما رأت علياء امامها ابنتها التي حزن عليا حتي كادت ان تموت من شدة الحزن حبيبتها التي احست بها من الوهلة الاولي احست انها ابنتها كانت تحب سماع صوتها ورأيتها كانت تشعر بشئ غريب يربطها بها ولكن لم تفهمة فهذا شعور الأم الذي لا تستطيع اي كلمات وصفه او التعبير عن جزء منه فمهما وصفته لن استطيع ان اعطيه حقه فهو فطرة يضعها الله في قلوب الامهات 

ابتسام : بنتي حبيبتي 

وسحبت علياء الي حضنها 

ابتسام : آه يا بنتي آه ده انا كنت هموت عليكي وحشتيني اوي يا نن عيني انا مكنتش مصدقة ان حبيبتي لسه عايشة متتصوريش فرحة قد ايه يا حبيبتي انا والله كنت بدور عليكي في كل حته انا والله كنت حاسه انن.. 

واكملت ببكاء 

انا مش مصدقة انك قدامي يا حبيبتي يا بنتي 

علياء لم تنطق بكلمه بل كانت في عالم آخر لانها كانت تستمتع بهذا الشعور التي تشعره لأول مرة شعور جديد لا تستطيع تفسيره،  دفئ وحنان وأمان وحب وسعادة وشوق وخليط من المشاعر كانت سعيدة جدا قلبها الذي كان منذ قليل ينذف وحزين ومنكسر الآن هو يتعالج من حضن فقط هي لا تريد ان تترك هذا العناق ولكن 

علياء بدموع : ممما ما 

ابتسام : ايوه يا قلبي من جوا انا امك 

علياء : انا مش عارفة هقولك ايه........ ب.. بس انا فرحانة اوي 

نظرت علياء وجدت كريمة تبكي بشدة 

اقتربت منها 

علياء :لو سمحتي متعيطيش انا اسفة انا اللي زعلتك انا اسفة جدا للي عملته 

كريمة :لاء يا حبيبتي انا مش زعلانة انا كنت انانية مكنتش متقبلة فكرت انك انن..ك مش بنتي اكملت جملتها ببكاء اكثر 

علياء :متقوليش كده انتي هتفضلي دايما امي اللي ربتني ولا انتي عندك كلام تاني يا استاذة كريمة 

اكملت بضحك 

كريمة :لاء طبعا يا حبيبتي انتي هتفضلي دايما بنتي الكبيرة 

وقامت باحتضانها 

محمد :حبيبتي انا آسف انا اللي عملت كل ده انا آسف يا حبيبتي ان انا مقولتلكيش 

علياء :متتأسفش يا بابا انت هتفضل ابويا انا مش زعلانة والله 

محمد :حبيبتي احنا مش هنغصبك علي حاجة انتي من حقك تعيشي مع مامتك 

كريمة :ايوه يا حبيبتي انا اسفة اني كنت همنعك لكن ده حقك بس ارجوكي تعالي زورينا 

علياء :اكيد انا مقدرش اعيش من غيركم 

محمد وكريمة اخذوا علياء من يدها وذهبوا بها الي ابتسام 

كريمة :انا بعتذرك جدا بس والله انا مكنتش اعرف احنا حرمناكي من بنتك انا عرفة ان احنا مهما اعتذرنا مش هنكفي فراقك عن بنتك 

محمد :انا بجد بعتذرلك جدا وكمان للأنسة نوران 

ابتسام :دي مش غلطتكم دي غلطة جوزي الله يرحمه 

نوران :المهم ان علياء رجعت حبيبتي مككن حضن لخالتو 

علياء :اكيد 

وحضنتها 

جودي :ايه الرومانسية دي صح يا جودي 

جودي: ايوه بصراحة بس المهم دلواقتي مبرووووك يا بسنت 

جميلة :مبروك يا حبيبتي 

بلال :مبروك يا ياسين مبروك يا مدام بسنت 

بسنت :الله يبارك فيكم 

ياسين :الله يبارك فيك 

الجد :حبيبة جدو الف مبروك 

بسنت :الله يبارك فيك يا جدو 

وبعد فترة 

ابتسام :حبيبتي يلا 

علياء :حاضر يا ماما 

الجد :علياء عايزك ثانية 

علياء :حاضر يا جدي 

وذهب الجد وعلياء خارج الغرفة 

الجد :

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند نور 

نور وهي راكعة : يارب اهدي يارب خليه يسيب المافيا يارب طلعه منها بالسلامة يا رب انا... انا حبيته متحرقش قلبي عليه وخرجه بالسلامة هو والله عايز يسيب الحرام 

وانهت دعاءها وصلاتها 

نور : اللهم تقبل صلاتي 

وبعد قراءة اذكار الصلاة خلست تتذكر كلام سيف 

سيف : الكبير طلب مني ابلغ علي عملية هتتعمل لمنافس له عايز يخرب شغله علشان يأخد مكانه ويكبر بس ده هيضرني لأن كبير المافيا وده اللي مسيكر علي كل حاجة ده بقى اللي اكبر من الكل هو اللي أسس المافيا دي كلها اسمه لوسيفر لو عرف هيأذي اللي عمل كده اوي لان مفيش اي عملية تبع فريقة تبوظ ولو عملة كده هيخلصوا عليا فهمتي ده ملوش علاقة برعد لأنه خلاص افتكر انه مات وشال ريحان من دماغة 

نور : يارب احمهولي يارب انا بحبه ومقدرش ابعد عنه خالص 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند ريحان 

ريحان بغضب : انا مش عارفة كل دن تأخير نص ساعة بره البيت ايه كل ده بس ياربي انا مش عارفة المفروض انه يسأل حتي علي الست الحامل والتعبانة اللي في البيت يسأل حتي بمكالمة بس لاء مفيش الواحد يعمل ايه بس.... لقتها انا اروح اكل ده اللي هينفعني وينفع ابني الصحة اهم        

بعد ان تناولت طعامها وهي متقلبة المزاج بسبب هرمونات حملها التي تجعلها فرحه تارا وحزنة تارا اخري ومرة غضبة ولكن في نهاية الأمر انهت طعامها وذهبت في استكشاف هذة الفيلا وبعد ان تعبت من السير جلست لتقراء ورد قران 

(نصيحة مني لكم فلتجعلوا لانفسكم ورد قران يومي ولو بصفحة واحدة ولكن داوموا عليه وكما قال قليلة دائما خير من كثير متقطع)

بعد قراءة وردها حاولت ان تجد هاتف لتتصل علي والدتها ووالدها،كم اشتاقت اليهم 

ريحان :يارب طمن قلبهم عليا انا والله بحاول من بدري اوصلهم بس كان سيف بيمنعني علشان العصابة...بس ان شاء الله هقول لرعد وهو هيعرف يوصلني بيهم من غير اي مشاكل 

وظلت تدعي لحبيب قلبها بالهداية فهي لا تكف عن الدعاء دائما ما تدعي فهذا ما يجب ان نكون عليه يجب ان نستنجد دائما برب العالمين فهو ارحم الراحمين كلمة يارب تحل مشاكل،وتريح قلوب، وترجعنا الي الطريق المستقيم فدائما قولوا يارب 

بعد مدة من انتهاءها وانتظارها رعد انتهى بها المطاف نائمة 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند رعد 

عايز اقابل لوسيفر 

الشاب :في معاد 

رعد :كلمه قله الشيطان 

الشاب :تمام يافندم 

بعد دقائق 

الشاب :اتفضل يا فندم 

دخل رعد الي المكتب وماذا تتصورون ان يحدث عندما يلتقي الشيطان مع الشيطان 

رعد :لوسيفر باشا اهلا 

لوسيفر :الشيطان اهلا بيك 

رعد : انا عايز اتكلم معاك في موضوع 

لوسيفر :اكيد انا سامعك 

رعد :


....يتبع 

الحلقات الاخيره

الحلقة الخامسة وثلاثون 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤


الجد : بصي يا حبيبتي انا كنت عارف كل حاجة من الأول وياما قولت لمحمد يقولك بس هو مكنش مصدق انك ممكن تبعدي عنه او انا بصراحة انتي اول حفيدة ليا انتي دايما هتفضلي حفيدتي وحبيبة قلبي اللي عمري ما هسبها ابدا انا دايما كنت عارف انك جميلة من جوا كنت ببقى زعلان جدا وانا شيف طريقة لبسك وطريقة كلامك واسلوبك المغرور كنت بقول فترة وهتعدي ولما لقيت نظرة الحب اللي في عينك قلت انا لازم اشوف مين اللي خلي العيون الحلوه دول يلمعوا ولقيتها لبلال كان بيبصلك نفس النظرة بس غرورك كان رافض الحب ده لانه مش نفس تفكيرك كان بالنسبالك راجل معقد لأنه متدين بس لما انا شوفتة عرفت ان ده هو اللي هيغيرك اجبرتك تتجوزيه وبعد فترة شوفت تغيرك بقيتي شخص تاني خالص الكل لاحظ ده بقيتي عقلة بس اللي حصل اني لقيت الحزن دخل عينك وان اكيد بلال عمل حاجه انا عايز اعرفها 

علياء :جدو انا اا مقدرش اقول انا اسفة 

الجد :كنت متوقع ردك ده هو اكيد غلط وعلي حسب معرفتي ليكي ده غلط في كرمتك واللي هي عندك اول حاجة علشان كده طلبة الطلاق 

علياء:ا

الجد :حبيبتي انا مش ضدك انا معاكي في اي حاجة اهم حاجة اني مشفش الحزن ده في عينك 

علياء :حبيبي يا جدو انا بحبك اوي  

وقامت باحتضان

الجد : بس هل انتي فعلا عايزة تطلقي او هل قلبك هيستحمل الفراق 

مترديش فكري ولما تقرري تعالي قوليلي وملكيش دعوة بأي حاجة انا هنفذلك طلبك ماشي 

اكتفت علياء بهز رأسها دليل علي الموافقة 

الجد :يلا يا حبيبتي علشان مامتك مستنية 

علياء :حاضر سلام 

بعد ان ذهبت اخرج الجد الهاتف 

الجد :رد يا رعد متوقعش قلبي يا حبيب جدك 

ولكن لارد كالعادة فهذا الحال في آخر فترة لا اخبار عن رعد او ريحان يعرفها الجد وهذا ما يقلقه جدا  

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند علياء 

كانت ممسكة بيد والدتها وكانت تتحدث معها بسعادة وهم في اتجاه العربة 

بلال : يلا يا جماعة علياء اركبي قدام 

انهي كلامه وهو ينظر اليها بشوق ظاهر

علياء بهدوء متجاهلة كلامه : ماما ممكن نتمشي شوية انا وانتي نروح مشي 

ابتسام نظرة الي بلال : اكيد طبعا خلاص يا حبيبي امشوا انتوا يلا يا حبيبتي 

وذهب كل من علياء وابتسام تحت انظار بلال الحزينة 

جميلة : متخفش يا حبيبي هترجعلك بس انت اصبر 

بلال : ان شاء الله يا امي ان شاء الله 

وذهبوا بالعربية 

علياء : ماما هو احنا هنعيش فين 

ابتسام : انا عندي شقتي في اسكندرية هنرجعلها ان شاء الله 

علياء : طب دلواقتي عنرجع علي فين 

ابتسام : هو وجعك اوي كده 

علياء : جدا انا مش عايزة اكون معاه في نفس المكان 

ابتسام : خايفة قلبك يحن صح 

علياء بتوتر : أااه

ابتسام : اهدي يا حبيبتي انا امك وقبل ده احب اكون صحبتك ينفع ولا ايه 

علياء : طبعا ينفع ده انتي البست فريند بقي 

ابتسام : يبقي مش عايزة يكون فيه اسرار بينا وانتي عينيكي فيها كلام كتير اوي يلا انا سمعاكي 

علياء : انا كنت محتاجالك اوي انا ماما كريمة مكنتش بتحرمني من حاجة بس كنت محتاجة لام تحس بيا واخيرا لقيتك 

ابتسام : هعوضك يا حبيبتي واللله 

علياء : بصي يا ماما اللي حصل... 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند ياسين وبسنت 

ياسين :مبروك يا قلبي 

بسنت :الله يبارك فيك 

ياسين :متتصوريش انا فرحان قد ايه انا مش مصدق ان انا هبقى اب 

بسنت :حبيبي انت هتكون اجمل واحن اب في الدنيا 

ياسين :وانتي هتكوني اجمل واشطر ام في الدنيا 

بسنت :ها عايز ولد ولا بنت 

ياسين :كل اللي يجيبه ربنا كويس بس اهم حاجة انه يكون صالح او تكون صالحة عايزهم جمال زيك وكمان الاهم من كل ده انك تقومي بالسلامة يا حبيبتي 

بسنت :ربنا يخليك ليا يا قلبي انا بحبك اويييي 

ياسين :حبيبتي انا عديت مراحل الحب بكتير انتي كل حياتي 

وقام باحتضانها 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند رعد 

لوسيفر : تعرف يا رعد هما ليه لقبوك بالشيطان 

رعد : ليه 

لوسيفر : لان انا كنت زيك كده كنت بقتل ببرود كونت المافيا كلها في سن صغير وكبرت كله ده عمري ما عملت عملية فشلة اول مرة اقتل كنت هادي ايدي متهزتش قتلت بدم بارد ولما انت ظهرت بانتقامك اللي خلاك بارد وقاسي خلاك زيي علشان كده لقبوك بالشيطان ولوسيفر برضو هو الشيطان 

رعد : انت بتقولي كل ده ليه 

لوسيفر : علشان العملية لو فشلت انا مش برحم انا بقتل فورا تمام ومعاه العيلة اصل انا مش بحب الفراق بجمع العيلة مع بعض 

رعد بثقة  : ده لو فشلت 

لوسيفر :وصحبك لو خان هيموت ومراته معاه 

رعد :الخاين هياخد جزاءة صح 

لوسيفر :صح 

رعد :همشي انا 

خرج رعد بعد مده من حديثه مع لوسيفر ودخل بعده سيدة 

لوسيفر :حبيبتي تعالي 

أسيل :حبيبي الشيطان كان ماشي من عندك ايه الي حصل 

لوسيفر :عايز يسيب المافيا 

أسيل :بجد طب ليه 

لوسيفر: ليه لان الشيطان وقع في الحب 


أسيل :حبيبي انت عارف ان انا بقدس الحب بقى هيعمل كل ده علشان حب ده اكيد عشق مش حب بس 

لوسيفر :ده كله ميهمنيش انا اللي يهمني الشغل وبس شغلي لو اتضرر انا هقتل 

أسيل : هو اكيد هيخاف من ردة الفعل دي واتأكد انه مش هيعملك حاجة او يضرك 

لوسيفر :انا اديته فرصة 

أسيل :برافو عليك يا حبيبي ايه هي 

لوسيفر :انه..

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند نور 

كانت تنتظر سيف وبعد لحظات اخيرا وصل سيف 

نور :ايه التأخير ده كله 

سيف :محدش قالك استنيني 

وذهب من امامها 

نور :ماله ده بس معلش شكله مضايق من حاجة اروح انا احضرله الغدا 

وبعد ان حضرة الطعام ذهبت الي غرفته وجدته جالس علي السرير يلعب بهاتفه 

نور :يلا علشان تاكل 

سيف :هو انا طلبت منك اكل مش جعان 

نور :طب ممكن تهدي انت مكلتش من الصبح فاكيد جعان وانا كمان جعانة يلا ناكل مع بعض 

سيف :قلتلك مش جعان واطلعي دلواقتي علشان انا متنرفز 

نور خرجت بهدوء ولم تتجادل معه فهو يبدو حقا غاضب وهي لا تريد ان تزيد غضبه فهي فكرت بذكاء وتداركت الموقف فإن غضبت من اسلوبه وردت بعند سوف تكبر المشكلة بينهما وبدل ان تحل الموقف سوف تزيده سوء 

وبعد فترة من الزمن طرقة الباب 

نور :ممكن ادخل 

سيف :تعالي يا نور 

نور دخلت 

نور :عملت قهوة فبسألك لو عايز وبالمرة نتكلم مع بعض شوية 

سيف :تمام 

بالفعل ذهبت نور ثم جاءت ومعها كوبين من القهوة الساخنة 

نور :اتفضل 

سيف :شكرا 

نور :ممكن اعرف ايه اللي مضيقك 

سيف :مشكلة في الشغل كبيرة ومش عارف احلها 

نور :طب اهدى كده وكل حاجة هتتحل ان شاء الله مفيش مشكلة ملهاش حل بس انت اهدي كده علشان تعرف تفكر لما تكون عصبي مش هتلاقي حل صح 

سيف :صح انا اسف يا حبيبتي انا كلمتك باسلوب وحش انا والله مكنتش اقصد

نور :محصلش حاجه كل واحد لازم يستحمل التاني في غضبه علشان الحياة تمشي 

سيف :ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي 

نور :بس انا لازم اعقبك 

سيف :والله عقاب ايه ده 

نور :بسببك انا لحد دلواقتي مكلتش فا انت اللي هتعملنا اكل 

سيف :انا 

نور :ايوه يلا 

سيف :ماشي يا ستي يلا 

وذهب كلا منهما الي المطبخ 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند ريحان 

ريحان : ماشي يا رعد لما تيجي انا هوريك ماشي 

كانت تتحدث وهي تأكل من الشوكولاته التي بيدها 

اوقفها عن تناولها دخول رعد 

رعد : حبيبتي عاملة ايه 

ريحان : متكلمنيش خالص خالص ماشي وامشي 

ذهبت من امامه ثم رجعت 

ريحان : كنت فين ها قولي وليه متصلتش عليا ليه مطمنتش عليا افرض انا تعبانة مثلا مش لازم تطمن صح انهت كلامها ببكاء 

رعد : بس يا حبيبتي اهدي انا كنت مشغول بس اهدي متعيطيش 

ريحان : انا مش عارفة مالي طول اليوم مش مظبوطة عماله اعيط شوية واضحك شوية ومش طايقة نفسي وكل لما اشم البيض ارجع انا مش فاهمة نفسي وانهت كلامها بدموع 

جلس رعد واجلسها علي قدمه وقبل جبينها 

رعد : باااس يا حبيبتي اششش ده طبيعي انتي حامل ودي هرمونات حمل 

ريحان : يعني ده طبيعي 

رعد : اه والله انا صح كلمت دكتورة تشرف علي حالتك  

ريحان : رعد انا عايزة اكلم ماما وبابا 

رعد : حاضر دلواقتي الوقت متأخر نكلمهم بكره ماشي 

هزت ريحان رأسها بمعني موافقة 

رعد : ربحان هو ايه اللي في ايدك ده 

ريحان : دي نوتيلا 

رعد : وايه ده 

ريحان : ده خيار مخلل 

رعد : طب وايه اللي جاب ده لده 

ريحان : انا عايزة اكلهم مع بعض المهم انا جعانة 

رعد : عايزة تاكلي ايه 

ريحان : حمام وكباب وكفتة وورق عنب 

رعد : كل دن 

ريحان : اه وشبسي وبيبسي 

رعد : حبيبتي كل ده غلط عليكي احنا باليل 

ريحان : مليش دعوة انا عايزاة دلواقتي 

رعد : طب خوشي البسي وتعالي نخرج 

ريحان : بجد ثواني وهكون جاهزة 

وذهبت وبعد دقائق عادت وذهبا الاثنان 

... يتبع 


الحلقة السادسة وثلاثون والأخيرة 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

في الصباح عند علياء 

جميلة :ابتسام انتي رايحة فين 

ابتسام :همشي يا حبيبتي هروح بيتي 

جميلة :ليه بس 

ابتسام :كده انا قعدت معاكم فترة حلوة هرجع بقى 

جودي :خليكي شوية يا خالتو 

ابتسام :مش هينفع يا حبيبتي خالتك نوران قاعدة 

جودي :ماشي يا خالتو اللي يريحك 

علياء :انا جهزت يلا يا ماما 

ابتسام :سلام يا جميلة سلام يا جودي وجودي هه 

علياء :سلام ياجودي وجودي سلام يا ماما 

الجميع سلام 

وذهب كل من علياء وابتسام الي الاسكندرية 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند الكبير 

الكبير :سيف التنفيذ الليلة 

سيف :اكيد 

الكبير :انا مش عايز غلطة انا عايز العملية تفشل ويتقبض عليهم كلهم عايزه متدمر قدامي تمام 

سيف :تمام متقلقش كل حاجة كويسة

الكبير :امشي انت دلواقتي 

ذهب سيف وبقي الكبير بمفردة 

الكبير :اخير هدمرك وهشوفك مذلول قدامي 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند رعد 

ريحان :رععععد انت ضحكة عليا 

رعد بنعاس :ايه ايه يا ريحان في حد يصحي حد كده 

ريحان :انت كدبة وضحكة عليا 

رعد :ليه انا عملتلك ايه 

ريحان :انت مجبتليش كباب وكفتة وحمام وورق عنب وشبسي وبيبسي 

رعد :حاضر هجبلك انهاردة انت لو كنت كلتيهم امبارك كنت هتتعبي 

ريحان :لاء مش هتعب 

رعد :وكمان البيبي ممكن يجراله حاجة يرضيكي البيبي يتأذه 

ريحان :لاء اكيد يا حبيبي يا بني 

رعد :خلاص بقى سيبيني انام 

ريحان :ماشي يا حبيبي نام انا هروح احضر الفطار ماشي شوية كده هاجي اصحيك سلام 

رعد :ماشي يا حبيبتي سلام 

بعد تن ذهبت مرة دقيقة 

ريحان :رععععععد 

رعد بصراخ :ايه في ايه 

ريحان بدموع :انت بتزعقلي انا كنت بس عايزة اقولك انك متصلتش علي ماما وبابا 

رعد :باااس امسحي دموعك انا لما هصحي هتصل بيهم 

ريحان :بصراحة بقي انا زهقانة ومش عايزة اقعد لوحدي وانا من الصبح بتخانق مع دبان وشي تعالي قعد معايا وكفاية نوم 

رعد :ريحان والله انا عايز انام مش قادر هنام شوية صغيرين وهقوم قعد معاكي لحد لما تزهقي مني 

ريحان :حاضر يا حبيبي نام انت 

وذهبت ريحان من امامه وذهب هو للنوم مجددا 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند البوص 

لوسي :الدنيا هتولع 

البوص :ايوه طبعا بس ده اكيد لمصلحتنا 

لوسي :طبعا نقلب الدنيا علي بعض 

البوص :وانا اكون مكان الكبير زي مكنت دايما عايز 

لوسي :واكيد مش هتنساني 

البوص بخبث:اكيد ده انتي حبيبتي 

لوسي بدلع :حبيبي 

البوص :لوسي بقولك هي ايه دي 

لوسي بتوتر :ايه 

البوص :الكاميرا دي بتعمل ايه في حاجتك 

لوسي :اااه معرفش انا 

البوص :انتي خنتيني وانا محبش الخاينين 

واخرج مسدس وتخلص منها بطلقة في رأسها 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند علياء في اسكندرية 

ابتسام جالسة تشاهد التلفاز قاطع علياء جلستها الطرق علي الباب 

ابتسام :ثواني 

وذهبت لتفتح الباب 

ابتسام :بلال 

بلال :ايوه يا خالتي ممكن ادخل 

ابتسام :اتفضل 

دخل وجلس 

بلال :خالتي ممكن اقابل علياء 

ابتسام :بص يا بلال انا اما صدقت ان بنتي رجعتلي ومش هسمح لحد يزعلها او ينزل دمعة منها وانت عملت فيها اكتر من كده فانت لو سمحت احترم بعدها 

بلال :هي حكتلك كل حاجة 

ابتسام :بس مقلتليش انت عملت كده ليه وانا عايزة اعرف منك

حقا بعد كل هذا لم تخبر أمها عن السبب لم ترد ان تتحدث عن اختي بسوء رغم كل ما فعلته بها لم ترد هذا هو متأكد انها تحدث لانها لم تتحمل كل هذا وتصمت هي كانت تريد ان تخفف عن آلام قلبها التي يجب ان يخففها هو 

كل هذا كان يدور في عقل بلال  

بلال :دي حاجة خاصة انا عايز اقبلها مرة واحدة بس 

ابتسام :والله هي سمعانا دلواقتي لو عايزة تشوفك هتطلع ولو مش عايزة يبقى خلاص 

وهنا خرجت علياء 

علياء : نعم عايز ايه 

ابتسام : طب انا هسبكم لوحدكم شوية 

وخرجت 

بلال : ممكن تقعدي وتسمعيني 

علياء : سمعاك قول 

بلال : انا عارف ان اللي عملته اكبر غلط ومش ممكن تنسيه بالسرعة دي بس والله انا كنت كل يوم بتعذب من اللي بعمله فيكي بس غصب عني والله انا مكنتش مصدق انك تعملي كده وفي اختي انا بس لما عرفت الحقيقة كرهة نفسي اوي ومكنتش عايزك تكرهيني علشان كده مكنتش عايزك تفتكري اي حاجة انا عارف اني جرحتك بس والله انا آسف 

علياء : انت كنت بتجيب حق اختك صح 

بلال : صح والله بس انا والله بحبك بحبك من اول مرة شوفتك فيها انا اه كنت بتضايق من لبسك وكنت دايما بغض بصري عنك انا قلبي مدقش الا ليكي بس 

علياء : بلال انت جبت حق اختك من اللي عمل كده 

بلال : اه 

علياء : يعني بتحقق العدل مش كده 

بلال : انت عايزة توصلي لايه 

علياء : عايزة اوصل لحقي زي مكنت بدور علي حقي اختك انا كمان بدور علي حقي 

بلال : عقبيني زي مانت عايزة بس متبعديش عني 

علياء :بلال انا قررت ان اخر كلام عندي هقولهولك يوم فرح بسملة يعني بعد ما بسملة تتخرج 

بلال :واحنا ملنا ومال بسملة 

علياء :اصل انا هعمل ماجستير 

بلال :ليه 

علياء :عايزة اكون معيدة في الجامعة 

بلال :طب انت هتقدري 

علياء : ان شاء الله 

بلال :علياء انت بتحبيني 

علياء:........

بلال :علياء ردي 

علياء :انا خلصت كلامي عن اذنك 

وتركته وذهب وعندما دخلت غرفتها سمعت صوت الباب وهو بقفل بقوة 

علياء بدموع :اآااه انا تعبانة اوي انا حبيتك جدا من اول ما شوفتك في الشركة وانا حبيتك حبيت كل حاجة فيك بس اللي عملته مش قليل 

ابتسام :يا حبيبتي انت ليه بتعملي كده في نفسك انت هتعقبي نفسك قبل ما تعقبيه 

علياء :جرح كرامتي يا امي انا مش هقدر حتي لو ده هيأذيني هشغل نفسي بالدراسة 

ابتسام :ربنا يقدملك الخير يا بنتي يارب 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

في الليل الكلام بالانجليزي 

الظابط  : البلاغ جه في المنطقة دب  بسرعة القوات تجمع 

ظابط آخر :اهم احنا شوفناهم هناك بيتم التسليم 

الظابط :بسرعة هجوم بسرعة يلا 

وبالفعل هجم الظباط علي العصابة وتم الإمساك بهم 

شاب :احنا معملناش حاجة يا باشا 

الظابط :تهريب مخدرات دي مش حاجة 

الشاب :ده أكل مش مخدرات 

الضابط :فتشوا 

بعد ان تم تفتيش البضائع 

الضابط :وده برضوا اكل 

وكان يحمل كيس يحتوي علي بودر ابيض 

الظابط الآخر :اقبضوا عليهم 

الظابط :آخيرا قدرنا نمسك عملية من بتوعهم 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

سيف :كله تمام تم العملية فشلت 

الكبير :اخيرا 

سيف :انا كده خلصت مهمتي من هنا ورايح انا معرفكوش 

الكبير :وانا عند وعدي ليك انا معرفكش بس لو نطقت بأي كلمة هتكون انت ومراتك في عداد الموت 

سيف :مش هنطق 

وذهب سيف 

الكبير :اخيرا وقعت اكيد لوسيفر هيقعدني مكانه 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

عند ريحان 

رعد :ريحان انت عارفة هتعملي ايه صح 

ريحان :بس انا خايفة 

رعد :انا مش خليتك تكلمي مامتك وباباكي زي ما وعتك صح 

ريحان :ايوه بس انا لسه خايفة 

رعد :يا حبيبتي انت واثقة فيا 

ريحان :اكيد 

رعد :يبقى تسمعي كلامي ماشي 

ريحان :حاضر بس خلي بالك من نفسك 

رعد :حاضر يا حبيبتي متخافيش 

وقبلها من جبينها وذهب 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند بلال 

بعد عدة ساعات رجع الي علياء 

بلال :ماشي يا علياء انا موافق بس بعد المدة دي انا مش هسكت وكمان انا مش هكلمك بس هتكوني تحت نظري دايما 

علياء :يعني ايه 

بلال :يعني لبسك لو معجبنيش مش هتضمني ردة فعلي لو اتكلمتي مع اي راجل عملتي اي حاجة زي كده مش هيحصل كويس تمام 

علياء :انت بتهددني 

بلال :انا مش بهدد انا بنفذ وكمان مش ترحبي بجارك الجديد 

علياء :جاري 

بلال :اصل انا جدت الشقة اللي قدامكم 

سلام 

تركها غاضبة وذهب 

علياء :ماشي يا بلال انت اللي ابتديت 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند لوسيفر 

السركرتير :لوسيفر بيه الكبير بره 

لوسيفر :دخله 

بعد ان دخل 

الكبير :لوسيفر باشا 

لوسيفر :تعالي عايز ايه 

الكبير :انا كنت عايز ابلغك خبر  

لوسيفر :عن ايه 

الكبير :عن العملية الأخيرة 

لوسيفر :قول 

الكبير :البوليس قبض عليهم 

لوسيفر :بجد وايه كمان 

الكبير :كل ده بسبب جاك 

لوسيفر :وهو ماله 

الكبير :مهو اللي كان ماسك العملية دي 

لوسيفر :طب مانا عارف 

الكبير :ايه 

لوسيفر :دي كانت خطة علشان نشتغل في السليم اللي البوليس لقاه ده دقيق لكن البضاعة الحقيقية اتسلمت 

الكبير :ازاي ده مش ممكن انا 

لوسيفر :انت ايه 

الكبير :لاء مفيش 

لوسيفر :انت عارف ان انا عندي الشغل اهم حاجة صح 

الكبير :اكيد وعلمتنا كلنا ده 

لوسيفر :لو اكتشفت ان في حد كان بيخرب شغلك هتعمل ايه 

الكبير :هقتله 

لوسيفر :كويس حكمت علي نفسك 

واخرج المسدس واستقرت الرصاصة في رأسه 

وبعد سماع صوت الرصاص دخلت أسيل 

أسيل :في ايه 

لوسيفر :مفيش يا حبيبتي 

أسيل :مش ده الكبير قتلته ليه 

لوسيفر :هو ده اللي بلغ البوليس 

أسيل :ويا تري عمل كده لوحده 

لوسيفر :اي حد ساعده هيحصله 

أسيل :طب وهتعمل ايه مع الشيطان 

لوسيفر :هتعرفي 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

في قسم الشرطة الحوار بالانجليزي 

الظابط بغضب :يعني ايه يعني ايه دقيق

الظابك الآخر :يعني اتخدعنا والبضاعة شكلها اتسلمت 

الظابط :اتخدعنا تاني والله مانا سايبه يانا يا هو في البلد دي 

الظابط الآخر : يا عم حافظ علي حياتك احنا عملنا اللي علينا وملناش دعوه 

الظابط بغضب :ده واجبنا ولازم نعمله 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🍂🖤🍂

عند البوص 

البوص : انا لازم انتقم ماشي يارعد كنت واثق انك عايش وكمان بتخطط خربت كل حاجه 

واخرج الهاتف 

البوص : انا عايز مراتة هنا هي ومرات سيف 

بعد ان اغلق الهاتف 

البوص : والله لحرق قلبك علي مراتك انت وصحبك علشان تعرفوا تلعبوا معايا 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

عند رعد وسيف 

سيف : ياااه اخيرا يا صحبي 

رعد : خلاص طلعنا منها 

سيف : وكل ده بفضل خطتك بس انت عرفت ازاي ان الكبير والبوص بيعملوا كل ده 

رعد : لما عملت نفسي ميت اختفيت وده قداني وقت اكشف الحقيقة وساعتها عرفت ان البوص بيحاول يوجع جاك ومفهم الكبير انه عايزه مكانه بس كان بيضحك عليه وعايز لوسيفر يقتله وبعدين يكون هو في مكان جاك 

سيف : وطبعان عيزين مكانه علشان هو اللي اكتر واحد بيكسب 

رعد : وطبعا كل ده مخالف للقانون بتاع المافيا 

سيف :ولما الكبير اشترط عليا اوقع جاك علشان اسيب المافيا

رعد : انا عرفت بده وروحت بلغت جاك وعرفته ان ده لمصلحته وبعدين روحت للوسيفر قلتله ان انا عايز امشي من المافيا 

سيف : وطبعا قلك المقابل 

رعد : قلتله علي اللي حصل ده كله 

سيف : طب ما هو اكيد كان عارف 

رعد : اكيد بس هو مش فاضي اكيد علشان في عشرين عملية تانيه بتتعمل في كذا دولة  فقلتله انا هعمل كل حاجة واقنعته بخططي 

سيف : اللي هي تخدع الكبير والبوليس بالعملية الغلط والعملية الحقيقية تكون اصلا اتسلمت صح 

رعد : صح ودلواقتي احنا نفذنا الاتفاق يعني رسميا احنا خارج المافيا 

سيف : الحمد لله 

رعد : يلا سلام 

سيف : رعد انا هنزل مصر مش عايز اقعد هنا 

رعد : وانا كمان سلام 

وذهب كل منهما الي بيته 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

رعد : ريحان انا جيت حبيبتي 

ولكنه وجد البيت في فوضى كبيرة 

ركض رعد عند المكتبة ثم سحب كتاب معين وجد المكتبة تتحرك وهناك باب فتح رعد الباب وذهب من خلاله الي غرفة سرية ولكن خابت آماله لا يوجد أحد في الغرفة 

رعد : لاء ريحان ريحاااااان 

هتف رعد غاضبا باسمها ثم ذهب سريع وهو يتصل علي سيف 

سيف رد غاضبا : رعد نور اتخطفت 

رعد : ريحان كمان قابلني عند... 

سيف : البوص هو اكيد اللي عملها 

والله مانا سايبه 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

في مكان مهجور 

ريحان تفتح عينيها بتثاقل 

ريحان : ايه ده انا فين ايه المكان ده 

نور : ريحان اخيرا فوقتي 

ريحان : احنا هنا ليه هو في ايه 

نور : احنا اتخطفنا 

ريحان : طب هنعمل ايه انا خايفة 

نور : اكيد سيف مش هيسبنا 

ريحان : ولا رعد 

نور : يارب نجينا 

ريحان :يارب 

وهنا دخل البوص 

البوص :اهلا بيكم 

ريحان :انت مين وعايز ايه منا 

نور :لو قربت منها جوزي هيقتلك 

البوص :ده لو عرف يوصلنا مين ثم نظر لريحان انت بقي اللي عايز جوزك يجي علشان يشوفني وانا بعذبك 

ثم اقترب منها 

ريحان :انت بتقرب مني ليه ابعد رعععععد يا رعععععد الحقني 

البوص :هههههه افضلي صوتي من هنا لبكره محدش هيسمعك 

ريحان :طب احنا عملنالك ايه 

البوص :جوزك هو اللي عمل وهو اللي عمل فيكم كده 

وهم ان يضربها بالقلم ولكن اخترقت رصاصة قناصة رأسه اهو كان مدرك ان لوسيفر سوف يتركه 

ريحان ونور :اااااااه 

سمع رعد وسيف صوتهما 

رعد :ده صوت ريحان 

سيف :ونور يلا بسرعة 

صعدا وخلفهم الرجال بعد ان قتلوا جميع رجال البوص 

وبعد ان دخلا الغرفة 

ريحان بدموع :رعد رعد الحقني ده مات 

نور :والله يا سيف احنا مقتلناش هو اللي مات لوحده 

سيف :اهدي يا حبيبتي 

رعد اخذ ريحان وقام بحتضانها حتي يهدأها ولكنها اغمي عليها من الصدمة 

🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂

بعد مرور سنه 

جهاد :يلا يا ريحان علشان هنروح الفندق 

ريحان :حاضر يا ماما بلبس حسن وجايه 

نور وهي داخله ببطنها الكبيره :ازيك يا طنط 

جهاد :الحمد لله يا حبيبتي انتي عاملة ايه والحمل عامل ايه 

نور :الحمد لله يا طنط يلا انتوا مأخرين ليه 

وهنا نزلت ريحان وهي بيدها حسن وبسنت وبيدها ذهب 

كريمة :امال فين العروسة 

بسملة : انا اهو يلا يا جماعة هنتأخر 

ريحان :هي فين علياء 

نور :كلمتها هتجلنا علي هناك

بس هي نورهان فين  

نورهان ونبيل سوف يقيموا فرحهم مع بسملة ومالك بعد ان استأذن نبيل منه

بسنت :انا كلمتها هي وصلت اصلا  

جهاد :طب يلا عماد هيوصلنا 

وبالفعل ذهب الفتيات الي الفندق 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

في المسجد 

بعد ان انهي سيف الصلاة بالناس نسيت ان اخبركم فهو اصبح اماما للمسجد بعد ان عاد الي مصر اصرت نور علي ان يخبرها ويوعدها انه لن يلمس ولن بطعمها من مال حرام ولكن اهي حقا كان تصدق انه كان يدخل لها مال حرام فهو تعلم من رعد ان يترك المال الحرام لا يلمسه وكان شريك لرعد في الشركة 

وعدها واخبرها بكل هذا ثم اصرت علي ان تبقى بينهما حدود حتي ينفذ الشرط وبعد مرور شهور واصرار منه علي تعلم كل شئ عن دينه وبعد تعلمه بمساعدة نور طبعا ختم المصحف الشريف ويجاهد نفسه لختمه بعدة رويات لن ينسى ابدا فرحتها التي رأها في عينيها في اول يوم فيه يأم بالناس وفي هذا اليوم اصبحت زوجته امام الله كم كان سعيد تقرب الي الله فبدل الله حاله من جحيم الي نعيم فكم هو جميل القرب الي الله 


وكان يقف خلفة رعد وياسين ومالك ومحمد وبلال الجميع يصلي خلفة 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

في الفندق 

كانت بطلتنا تقف في الشرفة تنعم بنسيمات الهواء وهي تتذكر حال حياتها وزوجها اللذي تغير 

فهي عندما فات وجدت نفسها في المشفي ورعد امامها كان يبتسم 

فلاش باك 

رعد :حبيبتي انتي كويسة 

ريحان :ايوه بس هو هو مات 

رعد :ريحان اهدي انتي دلواقتي كويسة 

ريحان :رعد انا شوفته وهو بيموت هي مات صح 

رعد :ايوه بس اهدي

ريحان :انا خايفة 

رعد :متخافيش انا معاكي اهدي انتي حبيبتي انتي حامل ده غلط علي البيبي وكمان انا عندي خبر حلو 

ريحان :ايه هو 

رعد اقترب منها وضمها اليه ثم همس في اذنها 

رعد :مفيش مافيا تاني انا سبتهم 

نهاية الفلاش باك 

ابتسمت ريحان وهي تتذكر كل هذا

ولما لا تبتسم فهي اصبحت حياتها جميلة تذكرت كل شئ ما حل بها وبرعد فهو تغير كثير جدا بعد ان عادوا من الحج فهم قرروا ان يبدأوا حياتهم من جديد بداية صحيحة اصبح ملتزم في صلاته وبعد ان ترك الجحيم اصبح يتعلم كل شئ عن الدين ويقوم به  واكتشفت ان صوته في القرآن جميل جدا كم تكون سعيدة وهي تقف خلفه في القيام وتستمع الي صوته الجميل في القرآن حمد الله كثيرا علي هذه النعمة

جهاد : ريحان 

ريحان : جايه يا ماما 

ذهب النهار وحل الليل سريعا 

والجميع يستعد للفرح 

جهزت الفتيات واصبحوا في غاية الجمال والروعة بحاجهم وفساتينهم التي تدل علي رقتهم وجمالهم فكانوا كأنهم حوريات خرجت من الجنه 

والشباب ايضا جهزوا وكانوا في غاية الأناقة 

وتم الفرح الإسلامي التي لا يعترف به كثير من الناس فهو يتم علي حسب شرع الله فلماذا نذهب الي الحرام ونترك الحلال تعجبنا الأفراح التي تكون مليئة بالرقص والإختلاط والأغاني التي بيها الفاظ لاترضي الله ولكن الفرح الحلال لا يعجبكم وتسخرون منه حقا يجب ان نقترب جميعا من الله 

جاء الشباب لأخذ كل رجل إمراءته 

عند رعد وريحان 

رعد :حبيبتي الجميلة عملة ايه 

ريحان :انا كويسة بص حسن لابس زيك بالظبط ههه شكلكم جميل 

رعد :حبيبتي انت اللي اجمل ايه بس الجمال ده 

ريحان :بجد الفستان حلو 

رعد :جدا بس يلا علشان انا كده شوية وهتهور 

ريحان بخجل :رععد 

رعد :روحه وقلبه وعقله اه من فرولتي اللي هتجنني  

ريحان :يلا يا حبيبي 

عند سيف ونور 

سيف :ايه الود مغلبك 

نور :اوي مش عارفة اتحرك منه 

سيف :ربنا يقومك بالسلامة يارب 

نور :يارب 

سيف :بس ايه الجمال ده 

نور :بجد انت احلا 

سيف :لاء بقولك ايه انا ماسك نفسي بالعافيه يلا بدل ما هعمل حاجة وتيجي تزعلي 

نور :قليل الأدب 

عند بسنت وياسين 

بسنت بعصبية  :امسك كده البت دي علشان مغلباني 

ياسين :هاتي ده انتي نو احساس نو رومانسة 

بسنت :مانت مش حاسس بتعبي خالص وانا كل شوية اأكل واسكت 

ياسين :اسكتي وانتي حلوه كده 

بسنت :قول والله 

ياسين :والله هههه

عند علياء وبلال 

بلال :انا استنيت كتييير اوي ها من غير مقدمات 

علياء :علي الأساس بعدت اوي ده انت كنت ورايا ورايا 

بلال حقا لم يترك علياء فكانت تراه دائما معها في الكلية وكان يتحجج باي شئ 

بلال :مش هعيد كلامي ايه 

علياء :خلاص انا اتنيلت سامحتك انا بحبك 

بلال قام باحتضانها 

بلال :يااااه اخيرا 

ضحك الجميع عليه 

عند بسملة ومالك 

مالك قبل جبين بسملة 

مالك :اخيرا بقيتي مراتي وحلالي 

بسملة :وانت بقيت جوزي انا فرحانة اوي 

مالك :انا الفرحة مش سايعاني 

بسملة :بس عايزين نبدأ حياتنا صح 

مالك :اكيد 

نبيل ونورهان 

نبيل :حبيبتي وحشتيني اوي 

نورهان :وانت كمان 

نبيل:انت جميلة اوي عاملة زي الأميرات يا أميرتي 

نورهان انحنت مثل الاميرات :سموك انا جاهزة للرقص 

نبيل :هههه تفضلي سمويك 

🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤🍂🖤

الجميع يخطأ ويذنوب وكلنا مذنبين ولكن يجب ان تتذكروا ان تتوبوا وترجعوا الي الله فهو الرحيم

رعد كان في جحيم وبمجرد ان احب رجع عن كل هذا لكي يبقى مع من احبه يعيش حياة سليم يجتمعوا في الجنة 

افعل ماشأت ولكن تذكر دائما ان تتوب قبل فوات الآوان 

تمت بحمد الله 

السلام عليكم ورحمته الله وبركاته 

اسمع رايكم انتظروني في رواية جديدة 😍


تعليقات

التنقل السريع
    close