![]() |
عيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
بقلم حنين عادل
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
روح ببكاء : ابعد عنييييي يا بااااابا
ابتسم يونس بنصر..وتاه في عنيها..وقرب منها وباسها في شفايفها ..
بعد عنها بألم وشفايفه بتنزل دم ..
روح: هههههههههه هههههههههه
يونس بصلها باستغراب..
روح: هههههه انت فاكر انك كده بتخوفني يعني مش قولتلك انت غلبان ..
زقته بعيد عنها ...
بقلم حنين عادل
روح : قلتلك مش بخاف منك يا نمر ..روح النمر مش بتخاف من اي حد اه صحيح انا بنت بس مش ضعيفه اي بنت مكاني كانت خافت وعيطت بس مش انا ..
بيقرب منها بعصبيه وهوا بيمسح بوقه ..
روح بتحدي: زود علي ده انك استحاله تعمل كده وانا عارفه انا مش صغيرة وشوفت ناس كتير وعارفه عينتك يا يونس ..
يونس: وايه اللي خلاكي واثقه اكده .
روح: مش هاتكسر ثقه عمك الحاج فيك وعن كلامه عنك انك الشهم والجدع واللي لا يمكن ترجع في كلامك ابدا
يونس بهدوء: لا هرجع عشان اربيكي وهابقي اصلح غلطتي ..
بيقرب منها وعصبيته عامياه عن اللي هايعمله ..
ااااااه ...
بيبعد عنها وبيحط ايده علي رقبته ..
يونس: ايه الغباء ده ؟!
روح: انا اتضحك عليا والله اتضحك عليا
يونس : اتضحك عليكي في ايه؟!!
روح: هاحكيلك اصل انا بلعب كونغ فو باندا وصارفه ومكلفه يعني واتعلمت ان الحركه دي بتموت علطول جربتها عليك وماموتش يبقي اتضحك عليا ولا لأ؟!
يونس بعصبيه : عاوزة تموتيني يا بت عمي
روح: ما انت عاوز تغتصبني يا ولد عمي كده خالصين بقا
يونس بعصبيه: لاه مش خالصين ..
روح: ولا اوعي ..لا بجد اوعي انك تفتكر انك تعرف تعمل معايا حاجه مش عاوزاها او مش علي هوايا دي تبقي هبت منك علي الاخر ..
يونس: عاتعملي ايه يعني
روح: لا من جهه هاعمل هاعمل كتير وهازعل وهاجيب ناس تزعل معايا..
بيقرب منها و......
...............................
بدر: ياشاكر فاته اذاها دلوك
شاكر: وه ..جمد قلبك حبه يا اخوي
بدر: هما فين وليه ماعنسمعلهمش صوت واصل ؟!
شاكر: لانه واخدها في الاوضه السودة
بدر: وايه الاوضه السودة دي ..
شاكر: اوضه عازله للصوت وعتمه ما بيدخلهاش كتير الا لما يتعصب قوي او يفتكر حاجه..
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
بدر: يا دي الوقعه الطين وساكت ما خبرش ولدك لما يكون متعصب بيعمل ايه ؟؟!
شاكر: قلتك اهدي ومتخافش
بدر: فين الاوضه دي انا طالع فين ؟!!
طاااخ ..طااااخ ..طاااخ ..صوت ضرب نار ..
روح نازله بتجري وهوا بيجري وراها وبينشن وهيا بتطنطط قدامه ..
روح: بااااابااااا الحقني من المجنون ده بسرعه😢
يونس بيجري وراها وبيضرب بالنار وكانت هتيجي فيها ..
راحت روح وقفت ورا ابوها ..
بدر: في ايه يا يونس قلتلك ميه مره ماتمسكش السلاح وانت متعصب؟!!
يونس: هاموتها يا عمي دي بت قليله الربايه ..
روح بصت من ورا ابوها: طب بس ما تغلطش كده انت بتغلط في بابا يعني بابا مالهوش لازمه واصل اكده ومايعرفش يربي اخص
بدر: كتر خيرك يا ولدي ..
بصت روح ل يونس وطلعت لسانها .
يونس بعصبيه: انت ماعاتعرفش عملت ايه يا عمي. .
بدر: عملت ايه ؟!!
روح بصت بضحكه : ما تقوله عملت ايه
يونس: ضربتني يا عمي ..
بدر: ضربتك فين ؟!
شاكر: ماتقول يا ولدي؟!
روح : ما تقوله يا نمر ضربتك فين ولا هوا افتراء تكذب وخلاص ..
يونس بعصبيه: انا اتاخرت علي الشغل انا ماشي.
شاكر: استني انا جاي وياك
مشي يونس وسابها. .
طلعها بدر من وراه ..
بدر: عملتي فيه ايه ؟!
روح: يعني انت تعرف ان بنتك الرقيقه الكيوت دي تعمل حاجه في حد يا بابا ..
بدر: ضربتيه فين ياروح ؟!
روح: انا اضرب يونس ابن عمي اللي هيبقي زوجي وقره عيني ؟!
بدر: رووح ..
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
روح: الاكل عالنار هيتحرق يا بابا انا رايحه اشوفه
بدر: ماشي بسرعه .
طلعت تجري روح تشوف الاكل ..
بدر بعد ما طلعت: المطبخ من هنا مش فوق واكل ايه اللي اتحرق وانتي مابتعرفيش تطبخي اه يا بنت الل...
.............................
بيدخل يونس مركز الشرطه ..
والكل بيرفع ايده تحيه ليه وهوا ماشي بكبرياء
العسكري بيفتح ليه الباب ..
بيدخل مكتبه وبيقلع الجاكت يحطه عالكرسي ..
الباب بيخبط...
يونس: ادخل..
بيدخل العسكري وبيرفع ايده تحيه: سيادة العقيد ..
يونس: ايوه يا محمد
محمد: سيادة اللواء عاوزك في مكتبه ..
يونس: طيب روح انت .
..............................
روح واقفه قدام اوضه مصطفي وبتخبط وبتطبل ..
روح: يا مصطفي يا مصطفي ..
مصطفي: اييييه ..
روح: ايه يا درش مش هتوريني البلد بقا ؟!!
مصطفي: انتي ماعرفتيش اللي حصل؟!
روح بضحك: ايه عبد الحليم وقع اتكسر
مصطفي: لاه يا ختي صورك نازله في الجورنال بس انا خوفت انزل عالفطار بس عارف ان يونس هايموتني لما يرچع كان مستخبيلي فين ده يا ربي ؟!
روح: ما تخافش هاحميك وبعدين مش بتقول في الشغل يعني قدامنا وقت والنبي يا مصطفي ..
مصطفي: لاه انا مش حمل يونس
روح: اخص عليك يا مصطفي وانا اللي قلت اننا اخوات واصحاب وهتفهمني انا زهقانه يا مصطفي ..
مصطفي: هوا انت لحقتي انتي لسه صاحيه من النوم اهو
روح: يلا يا درش ما تبقاش سئيل ..
مصطفي: ايه سئيل دي ؟!
روح: رخم يعني يلا بقا ..
مصطفي: انا خابر ان اخرتي علي يد يونس بسببك .
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
روح: يلا يا درش
مصطفي: بس البسي حاجه طويله انتي مش ماشيه مع اراجوز..
روح: حاضر..
بقلم حنين عادل
...........................
يونس قاعد في مكتبه ..
بيفتكر ايه اللي حصل ..
بيقرب منها ولسه هايلمسها بتدوس علي رجله بالكعب اللي لبساه لحد ما فرمتها ..
وبتضربه بالشلوت تحت الحزام بيقع علي الارض ماسك رجله ..
بتضربه في سدره برجلها وبتطلع تجري ..
بيقوم وبيطلع مسدسه ..وبيجري وراها وبينشن من عصبيته ماكنتش بتصيب لانه هداف ومش بيصيب هدف وهوا اللي كان في دماغه انه لازم يمسكها.
بقلم حنين عادل
يونس بتفكير: ها يا نمر ؟! حته بت زي دي تعمل فيك اكده وتقلل منك ولا هاممها حاجه ولا انت في نظرها بتقف قدامك وبتتحداك من غير خوف دي هاتبقي مرتك كيف ..كيف اخليها تخاف وتعملي الف حساب كيف اكسر نفسها وشوكتها النمر فاضيلك وهيوريكي ايام سودة..
..........................
مصطفي بيخبط علي روح..
بتطلع روح لابسه بنطلون جلد وجاكت جلد مقفول وعليه هيلز وسايبه شعرها..
مصطفي بتوهان: انتي حلوة اكده كيف..
روح بضحك: اهو من عند ربنا بقا ..
بقلم حنين عادل
مصطفي: احم...يلا. .
روح: يلا يا درش انكجني بقا
مصطفي : ماشي..
بتنزل روح ومصطفي .
بدر: رايحين فين؟!!
روح: ده مصطفي يا بابا الح عليا انه عاوز يوريني البلد واد ايه حلوة وهاحبها وكده يعني وانا قلتله ماشي يمكن؟!
بدر: كويس يا ولدي كتر خيرك
مصطفي بضحك: اي خدمه يا عمي.
بدر: ماتعوقوش .
مصطفي: حاضر يا عمي
بيخرج مصطفي وروح من البيت ..
مصطفي: ليه قلتي لعمي كده..
روح : عشان ان قلتله ان انا اللي عايزة اروح هايحس ان فيها انه انا كده اي حاجه بعملها بيحس ان وراها مصايب مش عارفه ليه ؟!
مصطفي: اه طب يلا ربنا يستر ..
روح: مصطفي وديني عند الخيول..
مصطفي: لاه ده الاسطبل كامل بتاع يونس ومانع اي حد يقربله لانه بيعشق الخيول ..
روح: اه قلتلي بتاع يونس
مصطفي باستغراب: ايوه..
روح ببكاء: عشان خاطري يا يونس ماما كانت بتحب الخيول دي اوي وانا حبيتها عشان بتحبها حبه صغيرين ونرجع
مصطفي: خلاص ..خلاص ما تبكيش هاوديكي وامري لله ..
روح بابتسامه: شكرا يا مصطفي ..انت اكتر من اخ ..
..........................
بيدخل يونس البيت
بيبوس ايد ابوه ..وعمه ..
بدر: هديت دلوك يا ولدي..
يونس: واللي يعرف بتك يهدي يا عمي
بدر: صدقني جنانها ده اكتر حاجه هتحببك فيها
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
يونس: اه انا خابر ..
بيدخل الغفير...
الغفير: يا حضرة العمدة يا حضرة العمدة..
شاكر: في ايه يا واد ؟!
يونس باستغراب ..
الغفير: الخيول بتاعتك يا يونس بيه..
يونس: مالها ما تنطق
الغفير : طلعت كلها وسارحه في البلد
يونس بعصبيه: ازاي وكيف ؟!
الغفير: الست روح والاستاذ مصطفي كانوا هناك .
يونس بعصبيه وبيحط ايده علي دماغه وبيطلع يجري .
بدر: ليه كده يا روح ليه ؟!....يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
ممنوع نقل الروايه بدون اسم الكاتبه والغلاف .
بطلاتي مش بيضربوا بطلاتي اقوياء بيضربوا بس بعد اللي عملته ده تستاهل الضرب بالنار 😂
تفاعلوا تفاعل جامد ان التفاعل قل هاخلي كل يومين انا بتعب عشانكم وعشان بتتفاعلوا ومش بتأخر ..
#صعيدي_علمني_الأدب😂
#البارت_السابع
بدر: ليه كده يا روح ليه ..
شاكر بعصبيه : مش خابر بتك عاوزة ايه من ولدي ليه مصممه تخليه يتعصب ويتضايق رايحه لاكتر حاجه بيحبها يونس وتعانده فيها يبقي تشرب االلي هايحوصل فيها..
بدر: قاصدك ايه يعني ؟!
شاكر: ماتستعجلش عاتعرف بعد شوي .
بدر: طب انا رايح له عشان اهديه
شاكر بحزم: لاه اطلع منها انت كفايه اللي حوصل .
بدر: بس
شاكر: مابسش ..انا اخوك الكبير واعرف عنك ..
........................
عند الاسطبل ..
روح بضحك: ايه ده انت بتعيط يا مصطفي ؟!
مصطفي: انا كان مالي ومال كده يا ربي ما تخافيش ياخيتي شويه وانتي كمان هاتبكي يونس هايموتنا قلتلك دي اكتر حاجه بيعشقها يونس الخيل ده بيحبها اكتر مني انا.. حرااام عليكي ..
بقلم حنين عادل
روح: يونس ده بوق وكل شويه هاجتلك هاجتلك وحتي مابيعرفش ينشن بالسلاح ..
مصطفي: ماعايعرفش ينشن انتي بتقولي ايه ؟!
روح: ايوه ماعايعرفش ينشن مستنياه عشان اشوف ردة فعله طب تصدق بتبسط لما يضايق 🤭
مصطفي: يلا ياروح فاته عرف يلا ننفدوا بجلدنا يلا
روح: نوو واي انا مستنياه .
صوت رجل خيل ..
مصطفي جري حوالين نفسه ..
مصطفي: يونس جه استلقي وعدك بقا ..
وطلع يجري يستخبي ..
روح: يلا يا جبان اتشجعي ما تخافيش يا روح هايعمل ايه هايجري وراكي ويقعد يقولك هاقتلك هاقتلك ما تخافيش ومش هيعرف ينشن لانه مجرم فاشل..
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
طاااخ ..صوت ضرب نار..
روح: عاااااااا...
الطلقه بعدت عن رجليها سنتي واحد ..
بينزل يونس من علي الفرس وبيحط المسدس في جيبه
روح حاولت تقف بثبات قدامه..
يونس بعصبيه : ايه اللي هببتيه ده وليه ؟!
روح: اللي هببته ده عشان عرفت انك بتحب الخيول وليه عشان اعصبك واحرق دمك يا نمر واظن نجحت وبقيت حريقه اهو
بقلم حنين عادل
يونس: انا حاولت كتير الجم نفسي عنك بس مافيش فايدة واخداها معايا عند وانا بعديلك عشان ست بس انتي تستاهلي وتستحقي اللي هايحصل معاكي ده ..
روح بتوتر: قصدك ايه..
بيقرب منها وبيجي جمب ودنها : ده ..
روح: ده ايه ؟!!
بيركب الخيل بتاعه ..
روح بتبص علي ايدها بتلاقيهم مربوطين في حبل والحبل مربوط في الحصان ...
روح بخوف: بااااااباااااا عااااااااا يونس ما تهزرش فوكني ده انا ست وما ينفعش كده يا مصطفاااااا الحقنيييي طب اي حد..
يونس: توك عرفتي انك ست ومن امتي بهزر معاكي ؟!
بيمشي يونس بالفرس وروح بتجري وراه ان وقفت هتقع..
روح: يا ابن المجنونه اقف اقف يا بابااااااا عااااااااا
يونس بيسمع كلامها بيتعصب اكتر بيخلي الفرس يزود سرعته ..
بتفضل تجري وراه وهيا بتصوت من وجع رجليها من الهيلز اللي لبساه بتتعنقل وبتقع والحصان علي اعلي سرعته وهيا بتصوت ..
مصطفي كان مستخبي وطلع وشاف اللي حصل: مش قلتلك ننفدوا بجلدنا كنت اتداري بس انتي بهيمه ..
.........................
في البيت الكبير
الغفير: يا حضره العمده يا حضره العمده ..
شاكر: فيه ايه يا واد؟!
بدر بقلق: استرها يا رب..
الغفير: يونس بيه جارر الست روح وراه رابط ايديها في الخيل وماشي باعلي سرعه..
بدر بخوف: ايه ؟!
شاكر: وهوا فين دلوك..
الغفير: في الارض القبليه..
شاكر: جهزلي الفرس بتاعي ..
بدر: وانا هاجي معاك ..
شاكر: جهز فرسين يلا بسرعه ..
الغفير جري يجهز الخيول ..
.......................
روح وهيا بتتجرجر وراه وهدومها كلها بقت طينه وجسمها وجعها: فكني يا غبي وربي لاسجنك هيا البلد مافيش فيها قانون...
يونس بيوقف الفرس وبينزل ..
روح بانتصار: فكني ولخص .
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
يونس بيمد ايده في الارض وسط استغرابها ..
روح: انت بتعمل ايه ؟!
يونس: دلوقتي تشوفي ..
بيحفر يونس كذا حفره ...
روح: ايه هتدفني وانا حيه ولا ايه ..
يونس: لاه هاعذبك الاول وبعدين ادفنك
روح بلعت ريقها ...
يونس كان عاطيها ضهره حاولت تفك في الحبل ببوقها لحد ما فكت حته منه ...
بيلف يونس بتنزل ايدها وبتتفاجئ من اللي في ايده..
روح: باباااااا عاااااا ايه التعبان ده
يونس: ماقلتلك هاعذبك الاول واربيكي عشان تروحي لربنا متربيه.
روح بصويت : حد يلحقنييييي من المجنون ده والنبي ..
بيقرب يونس منها وبيحط التعبان علي رقبتها ..
وبيركب فرسه ...وهوا سامع صويتها ..
وبيكمل جر فيها وهيا بتصوت بيقرصها التعبان وهيا بتصوت وبيبعد عنها بتحاول تكمل فك ايدها بسنانها ..
............................
بعد خمس دقايق تقريبا ..
والحصان علي اعلي سرعته مش بيلاقي صوتها بيفكر ان اغمي عليها بيوقف يونس الحصان وبيشوفها مش بيلاقيها...
بيلف الحصان تاني وبيرجع من نفس الطريق مش بيلاقيها بيكمل وبيدور عليها بس مش بيلاقيها..
بيقابله عمه بدر وابوه..
شاكر: فينها بت عمك يا ولدي ؟!
بدر: عملت فيها ايه يا يونس دي الامانه اللي مأمنهالك ..
يونس بعصبيه: ما عرفش راحت فين
بدر بعصبيه: كيف ما عاتعرفش بتي فين يا ناس انا اللي جبتها هنا بايدي عشان تموتها
بقلم حنين عادل
شاكر: اهدي يا خوي
بدر بعصبيه: بتقولي اهدي وانا مش عارف بتي فين
يونس: هارجعهالك يا عمي ولو تحت الارض هاجيبها
بدر بعصبيه: لاه كفايه اوي اللي حوصل لحد اكده بعد عنها
شاكر : هوا عايعرف يرجعها يا بدر اهدي .
بدر: اهدي لما يموتها قصاد عيني يجرجرها وراه كيف البهيمه ليه مالهاش اب
يونس بيركب حصانه وبيسيبهم وبيمشي..
بدر : ياتري انتي فين يابتي
بيركب بدر حصانه بعصبيه وبيروح يدور عليها ..
..........................
بعد ساعتين ...
بتفتح روح عنيها بتلاقيها علي سرير وجمبها ست كبيره باين عليها الطيبه ..
روح : انا فين ...وانتي مين
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
..انا ام كرم ولدي جابك هنا وانتي مغمي عليكي والطين معبي خلجاتك ..
روح: اه ..
..انتي مش من هنا صوح
روح: ايوه مش هنا انا من القاهره ..
قامت روح من علي السرير لقتها لابسه قميص .
روح باستغراب وخجل: مين اللي غيرلي؟!
..انا يا بتي طبعا وغسلتلك خلجاتك وفاتها نشفت كمان
روح: شكرا يا خاله ممكن تجيبهم لي عشان لازم امشي
..اكيد يا بتي بس انتي بت مين هنا ..
روح: انا روح بدر النمر ..
..وه وه انتي بت اخو العمده اللي كان غايب من اكتر من عشرين سنه ..
روح: ايوه بالظبط..
..بس يابتي ممكن اعرف مين اللي عمل فيكي اكده
روح: الظروف يا حجه هاتيلي هدومي بعد ازنك..
كانت ام كرم ماشيه وقفها صوت روح..
روح: يا خاله..انا في تعبان قرصني ..
..ايوه ما اناريته بس ما تخافيش ده تعبان ميه مابيسممش..
روح: اه ..شكرا يا خاله..
..العفو يا بتي
طلعت الحاجه وجابتلها الهدوم دخلت الحمام ولبستها..
وفتحت باب الاوضه وطلعت ..
كرم: انتي بقيتي بخير ..
روح: هوا انت تبقي ؟
كرم: انا صاحب مصطفي ولد عمك كنت راكب عربيتي شوفتك مغمي عليكي في الارض فاجبتك اهنيه
روح: شكرا كتر خيرك..طيب ممكن خدمه يا ...
كرم: اسمي كرم ..
روح: عاشت الاسامي ممكن خدمه
كرم: اتفضلي ...
روح: عاوزه ...........
بقلم حنين عادل
..............................
في البيت
بدر قاعد وحاطط ايده علي دماغه : بتي فين يا ناس ..
شاكر: ما تخافش يا خوي يونس هيلاقيها
بيدخل يونس متعصب
شاكر: فينها بت عمك يا يونس
يونس: ما خبرش قلبت البلد عليها مش لاقيها ..
بيقوم بدر وبيمسك يونس من لياقته بعصبيه..
بدر: تاويت بتي فين يا يونس دي اخره ثقتي فيك
يونس: هاجيبها ياعمي ما تخافش ولو في بطن الحوت بس هملني دلوك عشان الم الرجاله وندوروا عليها ..
بيسيبه بدر بعصبيه
شاكر: عاتدور عليها فين يا ولدي
يونس: عادور عليها في كل دار في البلد مش هاهمل خن
بدر: بتي ان مارجعتش هاندمك يا يونس
شاكر: استهدي بالله يا بدر
بدر: لا اله الا الله ...
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
بيلم يونس الرجاله وبيمشي وهما وراه وبيفتشوا بكل بيت في البلد...يتبع..
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
ياتري روح طلبت ايه من كرم ؟!! توقعاتكم مع ان انا محدش يتوقعني 😎
اللي هيقول البارت صغير هازعله 😂 انا كنت ناويه ما اكتبش بس لاقيتكم زعلانين ...
#صعيدي_علمني_الأدب😂
#البارت_الثامن
بيلم يونس الرجاله وبيمشي وهما وراه وبيفتشوا بكل بيت في البلد...
بيخبطوا علي بيت بيت وبيفتشوه ..
ويونس اول واحد بيدخل..
وماحدش قادر يمنعنه لانه النمر ابن العمده اللي ماحدش يعرف يقف قدامه في عصبيته وعقيد في الشرطه..
يونس بعصبيه: هيا فين ...انت فين يا روح؟!
...................
طلع روح وكرم من البيت وركبوا العربيه ..
كرم: ليه عاتبكي دلوك عاد؟!
روح: حيوان ربطني بالحصان وشدني وراه وكمان خلي التعبان يقرصني تفتكر ده بني ادم.
كرم: اهدي كل حاجه هاتبقي تمام بس مش الحل انك تهربي ..
روح: مش الحل بس حل موقتا استني لحد ما يموتني يعني.
كرم: لاه بعيد الشر عنك ياقمر
روح: من ساعه ما كنت في البيت عندكم وانت بتقولي يا قمر انا اسمي روح ..
كرم: قمر لايق عليكي اكتر ..
روح: خليها روح احسن ..
كرم: طيب انا هاوديكي محطه القطر عاتعرفي تروحي القاهره لوحدك ..
روح: ايوه هاعرف بس المهم اطلع من البلد دي .
.....................
يونس بعصبيه: ازاي يعني الارض انشقت وبلعتها ..
الغفير: دورنا عليها في كل البلد يا يونس بيه عانعمل ايه دلوك..
يونس: مفيش عربيه تخرج ولا تدخل الا ما تتفتش ..ودوركم انتهي لهنا وانا اللي عليا الباقي .
الغفير: امرك يا بيه
بقلم حنين عادل
......................
في محطه القطر..
كرم: حجزتلك تذكره القاهره تحبي اجي اوصلك
روح: لا كتر خيرك..
كرم : هتسافري اخر كلام ماتشوفي حل تاني مش لازمن السفر
روح: ده اللي عرفت افكر فيه دلوقتي شكرا يا كرم كتر خيرك ..
بيطلع كرم ورقه وقلم وبيكتب فيها..
كرم: ده رقمي ان عوزتي حاجه
بتاخد روح الورقه بابتسامه
بيطلع من جيبه فلوس .
كرم: خلي دول معاكي ..
روح: كتر خيرك يا كرم بس انا ماقدرش اخد منك فلوس
كرم:انا عارف انك مش معاكي دلوك وماعملتيش حسابك وعالعموم اعتبريهم سلف ..
روح باحراج: شكرا يا كرم.
القطر بيجي وكرم وروح واقفين...
بتدخل روح وكرم بيطمن عليها وبيفضل واقف..
خمس دقايق والقطر بدأ يمشي وبيزمر ...
روح بتفكير: كان اكبر غلطه في حياتي اني جيت هنا انا ماشيه يا بابا عشان ان فضلت هاموتلك النمر الحيوان ده
كرم بعد ما اطمن عليها والقطر طلع ..مشي..
القطر مشي وروح غمضت عينها وارتاحت ..لقت القطر وقف مره واحده ..
روح استغربت ....وبصت ناحيه الشباك..
هربانه علي فين يابت عمي ؟!
صعيدي_علمني_الأدب
البارت_السادس والسابع والثامن
اتسعت عيونها من الصدمه وبصت جمبها ..
لقته واقف مربع ايده ببرود..
روح بعصبيه: انتي عايز ايه انت مالك بيا انت بارد سيبني في حالي بقا..
يونس بعصبيه: صوتك مايعلاش ...
بيشدها من ايدها وبيمشي وبتمشي وراه بتحاول تفك ايدها مش بتعرف..
روح بعصبيه: سيب ايدي يا حيوان ...
بيضغط علي ايدها جامد بعصبيه ..
بتوطي دماغها وبتعضه جامد في ايده ..
بيشد ايده بيلاقي انها بتطلع دم من عضتها..
بتجري منه..وهوا بيجري وراها .
يونس: روووووح وقفي وقفي احسنلك
بتفضل تجري كل همها انها تهرب منه وبتدخل في الزحمه عشان مايشوفهاش ....
..........................
بقلم حنين عادل
شاكر: ما خلاص بقا يا بدر خبرتك ان يونس عايرجعها ..
بدر: انا اللي غلطان من البدايه وعايز اغير طباع في يوم وليله صدقني ان حوصل لبتي حاجه مش هسامحك انت وولدك ولا عاسامح نفسي ..
......................
روح فضلت تجري وتجري ومش عارفه هيا فين لحد ما قرأت لوحه مكتوب عليها مركز شرطه ..
اتنهدت بارتياح .. ودخلت ...
العسكري: رايحه فين يا انسه..
روح بتنهيده: عا..عاوزه اعمل بلاغ عايزه حد كبير هنا انا عايزه حقي يا حكومه ..
العسكري: طب اهدي اسمك ايه
روح: روح بدر النمر..
العسكري بيقوم من مكانه ...
العسكري: اتفضلي في المكتب اهنيه لحد ما الظابط ياجيكي ..
بيمسك العسكري تليفونه ..
لقت روح ميه علي المكتب فتحت الازازه وشربت ...
بعدها ب 10 دقايق دخل الظابط
روح قامت وقفت..
الظابط: اتفضلي اقعدي ..
روح قعدت ..
الظابط : ها خير ..
روح: انا عايزه حقي يا حضره الظابط انا عايزه حقي يا حكومه من المجنون ده ده ربطني في الحصاان وجرجرني وراه وضرب عليا نار واتحرش بيا وكان عايز يغتصبني ماسابش حاجه وحشه واللهي الا وعملها اغيتوني انقذوني من الطور الهايج ده 😭
الظابط: اهدي بس اكده ..
بيضغط علي زرار قدامه ...يا عسكري هات اتنين ليمون .
الظابط باعجاب: انتي اسمك ايه وباين عليكي انك مش من اهنيه انتي منين ومين اللي اتجرا وعمل اكده..
روح: اسمي روح فعلا مش من هنا انا من القاهره وهوا خطفني 😭 هوا شكله مجرم وهربان من مستشفي المجانين اه واللهي ..
الظابط: ما تخافيش ولا تشيلي هم انا احميكي بروحي
روح: يا محنو
الظابط: نعم ؟!
روح: عاوزه حقي يا حكومه عاوزه حقي ولا اكمني لا ليا قريب ولا حبيب ولا غريب .
الظابط: هافتحلك محضر وقولي التفاصيل..
بقلم حنين عادل
روح: ماشي ..انا روح بدر النمر .
الظابط: النمر؟؟! انتي تعرفي يونس النمر..
روح: ماهو ده يبقي....
بيقاطع كلامها حد بيخبط...
الظابط: ادخل...
بيدخل يونس ...وروح بتقف من صدمتها ...
الظابط: تمام يا فندم...
بتطلع روح تجري تقف ورا الظابط...
روح: تمام ايه ده مجرم...
الظابط بصوت واطي: يخربيتك ده العقيد يونس النمر...
روح: عا ..ايه لا اله الا الله ...
يونس بعصبيه: تعالي اهنيه يا روووح ..
طلعت روح من وراه ووقفت بعيد...
الظابط: الانسه يا فندم كانت بتقول ان مجرم ومجنون وهربان من مستشفي المجانين خطفها من القاهره و كان بيجري وراها ..
روح بتوتر: يعني لازم التفاصيل منك لله..
الظابط: بتقولي حاجه يا انسه..
روح: الطموووح حلوو..
الظابط بابتسامه: هوا في احلي من كده..
يونس برفعه حاجب: نعم بتقول حاجه يا حضره الظابط
الظابط وهوا بيبص ل روح اللي راحت غمزاله: الطموح حلو..
يونس: نعم ؟!
الظابط: احم لا ولا حاجه يا فندم اسف..
يونس: لو فتحت محضر قفله رووح تبقي مرتي
روح: ولا اعرفه يا ظبوطه ..
يونس بيقرب من روح وبيحط ايده علي كتفها : انتي لسه زعلانه مني يا حبيبتي ..
روح: ما تصدقوش يا حظابط مش جوزي وحتي لو عقيد مافيش حد اعلي من القانون مش بتقولوا كده..
يونس: لسه شايله مني يا حبيبتي..
الظابط بابتسامه: ربنا يسعدكم ..مبروك يا سياده العقيد ماحدش عرف يعني
يونس: لسه كتب كتاب ماعملناش فرح ..
الظابط: ربنا يهنيكم..
يونس بيمشي وروح معاه لحد ما طلع بره مركز الشرطه
يونس: لينا بيت يلمنا ..
روح: مستعجل ليه علي رزقك يا نمر ماتصبر
يونس: قصدك ايه ...
روح: هاتعرفه قريب يا يونس بيه وحوش ايدك بدل ما اكسرهالك..بقلم حنين عادل
يونس: اكسريها كده ووريني ..
روح : حاضر...
طاق طاق ...فجأه ايده بقت وراه وطرقعت ..بعدت عنه ..
روح بضحك: عاوزه اعرف بقا روحت شرطه ازاي اكيد غشيت يا غشاش
مسك ايده بألم ومسكها بالتانيه فتح العربيه ورماها فيها وركب...
روح : ما براحه الله .
.........................
شاكر: عاتروح علي فين بس يا بدر ..
بدر بعصبيه: عاروح ادور علي بتي ..
شاكر: يونس كلمني ولقيها
بدر: وساكت يا شاكر
شاكر: لسه مكلمني دلوك
بدر بقلق: هيا بخير؟!!
شاكر: زي القرده ..
...........................
بقلم حنين عادل
بينزل يونس من عربيته وبيقفل علي روح العربيه ...
روح: راح فين العجل ده ..
بيرجع بعد نص ساعه بتكون روح نايمه ...
بيسوق العربيه روح بتصحي...
روح بضحك: ههههههه اتكسر واتجبس ايه الجمال ده لأ انا كبيهره انبهرت بنفسي ولسه يا نمر هاوريك
بيقف بالعربيه مره واحده بعصبيه لدرجه دماغها بتتخبط ..
روح: اااه مش تحاسب..
يونس: حسابك تقل معايا اوي..
روح باستفزاز: الحساب يوم الحساب يا روح قلبي
يونس بعصبيه: ما اسمعش حسك واصل
روح بتبص من الشباك وهيا بتضحك ..
بيكمل يونس سواقه وهوا متعصب..
.......................
بقلم حنين عادل
بدر: عوقوا قوي
شاكر: فاتهم في الطريق يا خوي..
بيدخل يونس وروح...
بدر بيجري علي روح وبيحضنها وروح بتحضنه وبتعيط...
شاكر: ماله دراعك يا ولدي..
يونس: بخير يا بوي
بدر بيبعد عنها وبيبص عليها: انتي بخير ..
روح ببكاء: وانا هابقي بخير طول ما انا هنا يا بابا ..
بدر: خلاص يا بنتي انا اسف انا اللي غلطت اني جبتك هنا احنا هنرجع تاني..
روح: بجد يا بابا
بدر: ايوه بجد انا ماعنديش اغلي منك روحي جهزي شنطك....يتبع ...
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
ها عايزنها تمشي ولا ايه تفتكروا هتمشي ويونس هيسبها بسهوله كده...
تفاعل جامد جدا جدا بقا ....ورايكم قبل اي حاجه وتوقعاتكم للي جاي مع ان انا محدش يتوقعني 😎
#صعيدي_علمني_الأدب😂
#بقلم_حنين_عادل
#كاتبه_الجيل😎#صعيدي_علمني_الأدب😂
#البارت_الثامن
بيلم يونس الرجاله وبيمشي وهما وراه وبيفتشوا بكل بيت في البلد...
بيخبطوا علي بيت بيت وبيفتشوه ..
ويونس اول واحد بيدخل..
وماحدش قادر يمنعنه لانه النمر ابن العمده اللي ماحدش يعرف يقف قدامه في عصبيته وعقيد في الشرطه..
يونس بعصبيه: هيا فين ...انت فين يا روح؟!
...................
طلع روح وكرم من البيت وركبوا العربيه ..
كرم: ليه عاتبكي دلوك عاد؟!
روح: حيوان ربطني بالحصان وشدني وراه وكمان خلي التعبان يقرصني تفتكر ده بني ادم.
كرم: اهدي كل حاجه هاتبقي تمام بس مش الحل انك تهربي ..
روح: مش الحل بس حل موقتا استني لحد ما يموتني يعني.
كرم: لاه بعيد الشر عنك ياقمر
روح: من ساعه ما كنت في البيت عندكم وانت بتقولي يا قمر انا اسمي روح ..
كرم: قمر لايق عليكي اكتر ..
روح: خليها روح احسن ..
كرم: طيب انا هاوديكي محطه القطر عاتعرفي تروحي القاهره لوحدك ..
روح: ايوه هاعرف بس المهم اطلع من البلد دي .
.....................
يونس بعصبيه: ازاي يعني الارض انشقت وبلعتها ..
الغفير: دورنا عليها في كل البلد يا يونس بيه عانعمل ايه دلوك..
يونس: مفيش عربيه تخرج ولا تدخل الا ما تتفتش ..ودوركم انتهي لهنا وانا اللي عليا الباقي .
الغفير: امرك يا بيه
بقلم حنين عادل
......................
في محطه القطر..
كرم: حجزتلك تذكره القاهره تحبي اجي اوصلك
روح: لا كتر خيرك..
كرم : هتسافري اخر كلام ماتشوفي حل تاني مش لازمن السفر
روح: ده اللي عرفت افكر فيه دلوقتي شكرا يا كرم كتر خيرك ..
بيطلع كرم ورقه وقلم وبيكتب فيها..
كرم: ده رقمي ان عوزتي حاجه
بتاخد روح الورقه بابتسامه
بيطلع من جيبه فلوس .
كرم: خلي دول معاكي ..
روح: كتر خيرك يا كرم بس انا ماقدرش اخد منك فلوس
كرم:انا عارف انك مش معاكي دلوك وماعملتيش حسابك وعالعموم اعتبريهم سلف ..
روح باحراج: شكرا يا كرم.
القطر بيجي وكرم وروح واقفين...
بتدخل روح وكرم بيطمن عليها وبيفضل واقف..
خمس دقايق والقطر بدأ يمشي وبيزمر ...
روح بتفكير: كان اكبر غلطه في حياتي اني جيت هنا انا ماشيه يا بابا عشان ان فضلت هاموتلك النمر الحيوان ده
كرم بعد ما اطمن عليها والقطر طلع ..مشي..
القطر مشي وروح غمضت عينها وارتاحت ..لقت القطر وقف مره واحده ..
روح استغربت ....وبصت ناحيه الشباك..
هربانه علي فين يابت عمي ؟!
اتسعت عيونها من الصدمه وبصت جمبها ..
لقته واقف مربع ايده ببرود..
روح بعصبيه: انتي عايز ايه انت مالك بيا انت بارد سيبني في حالي بقا..
يونس بعصبيه: صوتك مايعلاش ...
بيشدها من ايدها وبيمشي وبتمشي وراه بتحاول تفك ايدها مش بتعرف..
روح بعصبيه: سيب ايدي يا حيوان ...
بيضغط علي ايدها جامد بعصبيه ..
بتوطي دماغها وبتعضه جامد في ايده ..
بيشد ايده بيلاقي انها بتطلع دم من عضتها..
بتجري منه..وهوا بيجري وراها .
يونس: روووووح وقفي وقفي احسنلك
بتفضل تجري كل همها انها تهرب منه وبتدخل في الزحمه عشان مايشوفهاش ....
..........................
بقلم حنين عادل
شاكر: ما خلاص بقا يا بدر خبرتك ان يونس عايرجعها ..
بدر: انا اللي غلطان من البدايه وعايز اغير طباع في يوم وليله صدقني ان حوصل لبتي حاجه مش هسامحك انت وولدك ولا عاسامح نفسي ..
......................
روح فضلت تجري وتجري ومش عارفه هيا فين لحد ما قرأت لوحه مكتوب عليها مركز شرطه ..
اتنهدت بارتياح .. ودخلت ...
العسكري: رايحه فين يا انسه..
روح بتنهيده: عا..عاوزه اعمل بلاغ عايزه حد كبير هنا انا عايزه حقي يا حكومه ..
العسكري: طب اهدي اسمك ايه
روح: روح بدر النمر..
العسكري بيقوم من مكانه ...
العسكري: اتفضلي في المكتب اهنيه لحد ما الظابط ياجيكي ..
بيمسك العسكري تليفونه ..
لقت روح ميه علي المكتب فتحت الازازه وشربت ...
بعدها ب 10 دقايق دخل الظابط
روح قامت وقفت..
الظابط: اتفضلي اقعدي ..
روح قعدت ..
الظابط : ها خير ..
روح: انا عايزه حقي يا حضره الظابط انا عايزه حقي يا حكومه من المجنون ده ده ربطني في الحصاان وجرجرني وراه وضرب عليا نار واتحرش بيا وكان عايز يغتصبني ماسابش حاجه وحشه واللهي الا وعملها اغيتوني انقذوني من الطور الهايج ده 😭
الظابط: اهدي بس اكده ..
بيضغط علي زرار قدامه ...يا عسكري هات اتنين ليمون .
الظابط باعجاب: انتي اسمك ايه وباين عليكي انك مش من اهنيه انتي منين ومين اللي اتجرا وعمل اكده..
روح: اسمي روح فعلا مش من هنا انا من القاهره وهوا خطفني 😭 هوا شكله مجرم وهربان من مستشفي المجانين اه واللهي ..
الظابط: ما تخافيش ولا تشيلي هم انا احميكي بروحي
روح: يا محنو
الظابط: نعم ؟!
روح: عاوزه حقي يا حكومه عاوزه حقي ولا اكمني لا ليا قريب ولا حبيب ولا غريب .
الظابط: هافتحلك محضر وقولي التفاصيل..
بقلم حنين عادل
روح: ماشي ..انا روح بدر النمر .
الظابط: النمر؟؟! انتي تعرفي يونس النمر..
روح: ماهو ده يبقي....
بيقاطع كلامها حد بيخبط...
الظابط: ادخل...
بيدخل يونس ...وروح بتقف من صدمتها ...
الظابط: تمام يا فندم...
بتطلع روح تجري تقف ورا الظابط...
روح: تمام ايه ده مجرم...
الظابط بصوت واطي: يخربيتك ده العقيد يونس النمر...
روح: عا ..ايه لا اله الا الله ...
يونس بعصبيه: تعالي اهنيه يا روووح ..
طلعت روح من وراه ووقفت بعيد...
الظابط: الانسه يا فندم كانت بتقول ان مجرم ومجنون وهربان من مستشفي المجانين خطفها من القاهره و كان بيجري وراها ..
روح بتوتر: يعني لازم التفاصيل منك لله..
الظابط: بتقولي حاجه يا انسه..
روح: الطموووح حلوو..
الظابط بابتسامه: هوا في احلي من كده..
يونس برفعه حاجب: نعم بتقول حاجه يا حضره الظابط
الظابط وهوا بيبص ل روح اللي راحت غمزاله: الطموح حلو..
يونس: نعم ؟!
الظابط: احم لا ولا حاجه يا فندم اسف..
يونس: لو فتحت محضر قفله رووح تبقي مرتي
روح: ولا اعرفه يا ظبوطه ..
يونس بيقرب من روح وبيحط ايده علي كتفها : انتي لسه زعلانه مني يا حبيبتي ..
روح: ما تصدقوش يا حظابط مش جوزي وحتي لو عقيد مافيش حد اعلي من القانون مش بتقولوا كده..
يونس: لسه شايله مني يا حبيبتي..
الظابط بابتسامه: ربنا يسعدكم ..مبروك يا سياده العقيد ماحدش عرف يعني
يونس: لسه كتب كتاب ماعملناش فرح ..
الظابط: ربنا يهنيكم..
يونس بيمشي وروح معاه لحد ما طلع بره مركز الشرطه
يونس: لينا بيت يلمنا ..
روح: مستعجل ليه علي رزقك يا نمر ماتصبر
يونس: قصدك ايه ...
روح: هاتعرفه قريب يا يونس بيه وحوش ايدك بدل ما اكسرهالك..بقلم حنين عادل
يونس: اكسريها كده ووريني ..
روح : حاضر...
طاق طاق ...فجأه ايده بقت وراه وطرقعت ..بعدت عنه ..
روح بضحك: عاوزه اعرف بقا روحت شرطه ازاي اكيد غشيت يا غشاش
مسك ايده بألم ومسكها بالتانيه فتح العربيه ورماها فيها وركب...
روح : ما براحه الله .
.........................
شاكر: عاتروح علي فين بس يا بدر ..
بدر بعصبيه: عاروح ادور علي بتي ..
شاكر: يونس كلمني ولقيها
بدر: وساكت يا شاكر
شاكر: لسه مكلمني دلوك
بدر بقلق: هيا بخير؟!!
شاكر: زي القرده ..
...........................
بقلم حنين عادل
بينزل يونس من عربيته وبيقفل علي روح العربيه ...
روح: راح فين العجل ده ..
بيرجع بعد نص ساعه بتكون روح نايمه ...
بيسوق العربيه روح بتصحي...
روح بضحك: ههههههه اتكسر واتجبس ايه الجمال ده لأ انا كبيهره انبهرت بنفسي ولسه يا نمر هاوريك
بيقف بالعربيه مره واحده بعصبيه لدرجه دماغها بتتخبط ..
روح: اااه مش تحاسب..
يونس: حسابك تقل معايا اوي..
روح باستفزاز: الحساب يوم الحساب يا روح قلبي
يونس بعصبيه: ما اسمعش حسك واصل
روح بتبص من الشباك وهيا بتضحك ..
بيكمل يونس سواقه وهوا متعصب..
.......................
بقلم حنين عادل
بدر: عوقوا قوي
شاكر: فاتهم في الطريق يا خوي..
بيدخل يونس وروح...
بدر بيجري علي روح وبيحضنها وروح بتحضنه وبتعيط...
شاكر: ماله دراعك يا ولدي..
يونس: بخير يا بوي
بدر بيبعد عنها وبيبص عليها: انتي بخير ..
روح ببكاء: وانا هابقي بخير طول ما انا هنا يا بابا ..
بدر: خلاص يا بنتي انا اسف انا اللي غلطت اني جبتك هنا احنا هنرجع تاني..
روح: بجد يا بابا
بدر: ايوه بجد انا ماعنديش اغلي منك روحي جهزي شنطك....يتبع ...
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
ها عايزنها تمشي ولا ايه تفتكروا هتمشي ويونس هيسبها بسهوله كده...
تفاعل جامد جدا جدا بقا ....ورايكم قبل اي حاجه وتوقعاتكم للي جاي مع ان انا محدش يتوقعني 😎
تعليقات
إرسال تعليق