القائمة الرئيسية

الصفحات

البارت الخامس والسادس من رواية حب لا ينتهي 💘 بقلمي بوسي يوسف كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 البارت الخامس والسادس 

من رواية حب لا ينتهي 💘

بقلمي بوسي يوسف

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

مرت ايام لم يحدث فيها شيئ جديد وجاء اليوم المنتظر 

اليوم الذي يتمناه احمد منذ زمن كم تمنا ان تكون زوجته 


ام اولاده ولكن القدر له رأي اخر فقد تخلت عنه ان ذاك 

من اجل ارضاء والدها ولكن الان لن يمنعه احد من ان 


يجتمع بحب حياته حتي لو كان اولاده فقد حكه كل 


شيئ لاولاده ووافق معتز وجاسر وكان الرفض من إياد 

فهوا كان عاشق لامه ولا يتمني ان يأخذ مكانها احد


كان الكل مجتمع في في شقة سناء فقد حكت سناء 

كل شيئ لصديقة عمرها احلام زوجة علي جارها و


ام جودي واجتمع الجميع عندها ليساندوها في قرارها

فلما لا تتزوج وهي امراءه افنت حياتها من اجل اولادها


حتي كبرا واصبحا في سن الزواج كان يجلس في غرفة

الصالون معتزوجاسر  واحمد وعلي والمئذون وفي غرفة

 

سناء كان يجلس احلام وجودي ورودينا وديما  

جودي :يا لهوي علي عروستنا القمر دي الله واكبر 

ديما :بس يا بت انتي هتحسدي امي 


احلام :بس بجد طالعه زي القمر يا سوسو 

رودينا :اه والله يا طنت ده انا خايفه لما العريس 

يشوفها يجرالو حاجه 

سناء:بعد الشر تفي من بقك 


جودي :ههههههههههه يا لهوي ايه الحب ده كله يا سوسو 

ده انتي طلعتي واقعه خالص 

احلام :بس يا بت اسكتي 

ملحوظه 

عندما حضر احمد واولاده استقبلهم علي ولم يرا احد من 

النساء لانهم كانو يجلسون في غرفه سناء 


في غرفة الصالون تفاجئ معتز وجاسر بوجود علي 

معتز : استاذ علي مش معقوله الصدفه دي 

علي : اه والله انا اخر حاجه اتخيلها انه عريس مدام سناء 

الاستاذ احمد والد حضرتك 


احمد : بس والله صدفه سعيده يا علي 

علي :انا اسعد والله يا اؤستاذ احمد انا كده اطمنت علي 

مدام سناء والبنات اصلك متعررفش غلاوتهم عندي دول 

متربيين علي ايدي 


المئذون ممكن يا جماعه تجيبو العروسه علشان نبتدي

علي : حاضر هقوم ابلغهم بعد اذنكو 

الجميع :اتفضل 


وبعد قليل من الوقت سمعو صوت دق علي الباب فتحت 

احلام فقال علي هاتي سناء والبنات وتعالو علشان 

هيكتبو احلام ماشي انا هدخل اقولهم دخلت احلام 

لتبلغ سناء والبنات 


احلام :يالا يا سناء تعالي انتي والبنات علشان المئذون 

هيكتب خلاص قام الجميع واتجهو الي غرفة الصلاون

دخلت سناء واحلام وجلست سناء بجانب احمد الذي 


ما ان رئها فابتسم لها وظل ينظر اليها حتي قال معتز 

الذي كان يجلس بجانبه من الجانب الاخر

معتز :ايه بابا نحن هنا مش وقت تسبيل بس الصراحه 


طنت تستاهل طلعت مزه نظر له احمد نظرات ناريه

معتز : خلاص والله مش قصدي انا بهزر 

ثم دخلت في هذه الاثناء رودينا وديما وجودي مما صدم 


معتز وجاسر معا :انتي 

علي : تعالو يا بنات اقعده دول رودينا وديما بنات مدام سناء

ودي بنتي جودي 

احمد :ايه يا ولاد انتو تعرفو بعض 


جاسر : ايوه يابابا انسه جودي السكرتيره بتاعتي 

معتز : وانسه ديما استلمت  مكان الاستاذ علي في الحسبات

والانسه رودينا مهندسه في الشركه


بعد انتهاء كتب الكتاب انصرف المأذون واستاذن علي

هوا وزوجته وابنته ليتركهم مع بعض علي راحتهم 

وبعد ذهاب علي 


احمد :لسناء مبروك يا حببتي 

سناء: الله يبارك فيك 

معتز :مبروك يا بابا ويا طنت 

جاسر :مبرك يابابا مبروك يا طنت 


سناء واحمد :الله يبارك فيكو يا ولاد 

احمد :يالا يا سناء خدي البنات وحضرو حجتكم علشان 

نمشي 

رودينا :بعد اذنك يا ائستاذ احمد ويا ماما انا بفضل 

اني افضل قاعده هنا انا واختي احنا مش صغيرين 

ونقدر نعتمد علي نفسينا 


كانت سناء علي وشك الرد فقاطعها احمد بهدوء 

اولا بلاش استاذ دي قوليلي يابابا او يا عمي وثانيا 


مينفعش تقعدو لوحديكو انتو بنات مفيش معاكو راجل

ثالثا البيت اللي انتو رايحينو ده بيتكو لانكو من انهارده

مسئولين مني زي ولادي بالظبت 


جاسر :بابا عندو حق يا انسه رودينا مينفعش نسيبكو لوحديكو وبعدين انتو بقيتو اخوتنا ولا احنا مش عجبينك

رودينا :لا طبعا احنا نتشرف انو يكون لينا اخوات زيكه


احمد :خلاص يالا قومو حضرو حجاتكه وانا والاولاد 

هنستناكو تحت في العربيه وبعد مرور بعض الوقت

ركبت رودينا في سيارة جاسر وركبت ديما في سيارة


معتز بجانبه وجلس بلخلف احمد وسناء وكان معتز 

اثناء الطربق يختلس النظر الي ديما وفي داخله يشعر

بداخله بسعاده غامره لانها ستكون معه في نفس البيت

 

ويراها دائما وصلو الي الفيلا ودخل الجميع وطلب احمد

من الخدم احضار الحقائب وتحضير العشاء 

احمد :يالا يا جماعه علي العشا جلس الجميع علي السفره

 

سأل احمد معتز ايه يا معتز هوا اخوك مجاش ليه لحد 

دلوقتي 

معتز : معلش ياباباا كيد وراه شغل برا هيخلصه ويجي 

احمد : اوك 


سناء: انت عندك ولد تاني غير جاسر ومعتز

احمد : اه ده ابني الكبير آياد 

سناء :رلنا يخليهوملك 

شردت رودينا في الاسم وقالت في نفسها معقول المغرور. يبقه 

ابن عمه احمد ايه الغباء ده اكيد في نفس الشركه ونفس 

الاسم يبقه هوا 

بعد انتهاء العشاء صعد احمد وسناء الي غر فتهم وكل من 


معتز وجاسر الي الدور المخصص له واشار احمد الي رودينا

وديما دي غرفتك يا رودي يا حببتي واللي بعديها غرفة ديما

والادوار اللي فوق دي كل دور بتاع واحد الدور التاني معتز

التالت جاسر والرابع اياد يالا اسيبكم تروحو ترتاحو ولو

 

حد فيكم عاز حاجه يتصل بالخدم من غرفته تصبحه علي 

خير 

ديما ورودينا :وانته من اهل الخير 

في غرفة احمد دخلت سناء وكانت خجله للغايه جلس 

احمد علي الفراش واستدعاها لتجلس بجانبه 


انتي مكسوفه مني يا قلبي فاشارت له سناء بمعني ايوه

احمد بمحرح ليكسر التوتر لا انهارده مينفعش كسوف 

خالص ده انا هطلع السنين اللي فاتت عليكي 😂😂

سناء:احمد بس بقه 

احمد :لا كده بقه انا مش هبس انا هبوووووس


**************************************

(نسيبهم هما يبوسو واحنا 😅😅😅نتحسر بيقولها يا 

قلبي قال انا بقه يا أهري )

******************************************

اما في غرفة جودي كانت تفكر في جاسر ونظراته 

اليها وسرحت في وسامته ونظراته التي تجعلها مرتبكه


وتشعرها بأشياء غريبه فلا تدري لماذا فرحت عندما رئته

وكان الحال عند جاسر لا يختلف فكان يفكر في هذه الجنيه


التي خطفت انظاره عندما رأها تقبل عليه وابتسامته لها

فهو لايستطيه سوا التفكير فيها منذ ان كانت في احضانه

عندما اغشي عليها وحملها

*********************************;**;*********

نرجع الفيلا حيث كانت رودينا تجلس تفكر برد فعل هذا

المتكبر عندما يراها فهي لن تسمح له بلتقليل من شأنها

والسخريه منها كعادته شعرت بالعطش فلم ترد ان تتصل 


علي الخدم من اجل شئ تافه كهذا ذهبت الي المطبخ الصغير

المتواجد في نفس الدور شربت وخرجت وفجأه خبطت في

حائط صلب ووقعت فشهقت واغمضت عيناها وعندما 


فتحتهم وجدت نفسها في الارض واياد فوقها فقال باستغراب

انتي فدفعته بيدها ثم قاما الاثنان فردت رودينا ايوه انا 

اياد :انتي بتعملي ايه هنا 


رودينا :عمه احمد يبقه جوز ماما 

اياد وقد تذكر ان اليوم اباه تزوج ثم قال بمكر يعني انتي 

بنت مرات بابا 

رودينا : ايوه 


اياد بخبث :هوا انتي مش عارفه انه في.ر جاله في البيت

رودينا :لا عارفه ليه 

اياد :ابدا بس شعرك حلو اوي ادركت رودينا حينها انها


خرجت بدون حجابها فركدت الي غرفتها فابتسم علي 

هذا الملاك الذي راءاه ثم اكمل طريقه الي الجناح المخصص

له فهو لا يحب ان يصعد في اسانسير الفيلا فهو يشعر 


ان صعود الدرج رياضه وهوا يعشق الرياضه 


اما في غرفة معتز فكان يفكر في اميرته احقا سيراها 

كل يوم عندما يستيقظ وفي العمل وقبل النوم فهذا 


ما تمناه ان تكون امامه طوال الوقت فكان يتحجج 

كل يوم في العمل بشيئ مختلف ليراها ولكن الان لا

داعي فهي تمكث معه في نفس المكان .................


*************************************************

وفي صباح يوم جديد استيقظ الجميع وكل يملاء قلبه 

شعور مختلف احدهم يشعر بلفرح واخر بالحب واخر يشعر

بالحماس نزل الجميع الي السفره للفطار واثناء جلوسهم 

نزل ايا.د 

اياد :صباح الخير 

الجميع :صباح النور 


اياد بضيق :مبروك يابابا مبروك يا طنت ثم نظر الي 

رودينا وابتسم فلاحظه احمد ولكن افتعل عدم الانتباه

وابتسم بمكر وقرر شئ في داخله وبعد انتهاء الفطار 


رودينا : انا رايحه الشركه يا ماما عايزه حاجه 

سناء : لا يحببتي عايزاكو كويسين خلي بالكو علي بعض

ديما : بمرح متقلقيش يا ماما بناتك رجاله

 

احمد : استنو يا بنات اياد مهمتك كل يوم هيا تاخد 

رودينا وتجيبها معاك وانت يا معتز تاخد ديما وترجعها

رودينا : مفيش داعي يا عمي احنا هنركب تاكسي


احمد :كلامي خلص ومش بحب اكرر كلامي مرتين 

اياد : بضيق اتفضلي 

رودينا : وقد شعرت بضيقه خلاص انا هركب مع استاذ 

جاسر 


جاسر بابتسامه :اظن احنا بقينا اخوات مفيش داعي لاستاذ 

خلاص قولي جاسر بس 

ابتسمت رودينا فبانت غمازتيها اوك جاسر.

سحر اياد من جمال ابتسامتها وغمازتيها وشعر بالغضب 

لكلامها وابتسامها لجاسر فقال 


اياد : اظن سمعتي كلام بابا وقالك. مبيحبش يكرر كلامه 

اتفضلي ذهبت رودينا امامه تشعر بالضيق من هذا المغرور


اما معتز فكان في غاية السعاده لان اميرته ستركب معه 

وتجلس بجانبه كل يوم وستكون مسئوليته 

***************************************

البارت السادس 

من رواية حب لا ينتهي 💝

بقلمي بوسي يوسف


ذهب الجميع الي شركة الدمنهوري ودخل كل منهم الي مكتبه وبعد مرور بضعة ساعات كان الكل منهك في عمله جاء

 شخص لمقابلة جاسر وكان هذا الشخص هوا مندوب عن


 شركه معينه جاء لعرض عقد بناء احد المصانع علي جاسر 


فشركة الدمنهوري من اكبر شركات الانشائات في الشرق

الاوسط محمد لجودي انا ليه معاد مع استاذ جاسر ممكن 


تبلغيه جودي تمام يافندم هدخل ابلغه اعجب محمد بادبها

وجمالها وظل ينظر لها نظرات اعجاب خرجت جودي بعد 

ان ابلغت جاسر بموعده مع محمد وامرها بادخاله 


محمد :اهلا استاذ جاسر 

جاسر :مد يده ليصافحه اهلا محمد اتفضل تشرب ايه 

محمد : لو ممكن قهوه سكر ذياده

 

جاسر تمام :وقام جاسر بالاتصال بجودي وطلب منها القهوه 

وبعد قليل جأت جودي بالقهوه مع الساعي ادخل الساعي

 

القهوه وخرج ثم قال جاسر لجودي لو سمحتي هاتيلي 

ملف شركة --------

جودي :اتفضل انا عملت حسابي وجبته لحضرتك 

محمد :نظر لها باعجاب وقال موجها كلامه لجاسر ولاكن

 

عينه لم تفارق جودي باين انو الانسه مش بس جميله لا

وممتاذه في شغلها كمان يا بختك يا استاذ جاسر نظر 

له جاسر نظرات ناريه وشعر انه يود ان ينهض ويوسعه

 

ضربا ويفقأ عينه الذي تتفحصها

جاسر بنبره حاده :انسه )جودي تقدري تتفضلي علي مكتبك 

شكرا ذهبت جودي وهي تشعر بالغضب من طريقة كلام

 

جاسر معها فهذه الغبيه لم تفهم لم تكلم معها بهذه الطريقه

فهو يغار نعم يغار وهوا شخصيا لا يدري مايشعر به فكيف


ستدري هي ماهية شعوره اتجاهها هي تظن فقط انه 

يحب ان يحبطها ويهينها دائما بتكبره ذاك ولكنها لا تدري 

انه يعاند نفسه فقط وبعد انتهاء الموعد خرج محمد ونظر 

اليها باعجاب واقترب منها 


محمد :انسه جودي ممكن رقم تليفونك 

جودي :اسفه حضرتك مش هينفع لو عايز حاجه مهمه 

ممكن تتصل علي رقم الشركه قبل ان يتكلم ثانية رن

 

فون مكتبها وكان جاسر يطلبها

جودي : بعد اذنك وذهبت شعر محمد بالاحراج ولكن اعجب 

بها اكثر وشعرانها ستكون خير زوجه فذهب علي وعد مع 

نفسه انها ستكون له اما جاسر كان يستشيط غضبا 


جاسر :هوا محمد كان بيكلمك بيقولك ايه 

جودي بهدوء:ابدا كان عايز رقم فوني بس انا قولتله لو

 

عايز حاجه ممكن يتصل علي رقم الشركه اعجب جاسر 

بموقفها وحزمها مع من يتخطي حدوده ولكن كان يشعر 

بالغضب من ذاك الوقح كيف يجرؤ علي الاقتراب من شيئ


يخصه نعم يخصه فهوا يريدها له له فقط لا يدري متي وقع

في حبها ولكن برائتها وقوتها المصتنعه واخلاقها. جعلوها

كالمغنطيس تجذب من يتواجد بجانبها 


جاسر :بغضب وهوا يطلب نمرتك بأي صفه طبعا اكيد 

شاف منك قبول علشان كده اتخطي حدوده 

جودي :بغضب ممكن حضرتك تلزم حدودك انا عمر ما حد 


قدر يتخطي حدوده معايا حتي لو كان صاحب الشغل اللي 

انا فيه نهض جاسر من مكانه واقترب منها وكانت عينبه 

تقدح شرارا فكيف لامراءه ان تتكلم معه بصوت عالي

 

وطريقه وقحه وقال لها انتي قد اللي انتي عملتيه 

دلوقتي ابتلعت ريقها من خوفها وشعورها وهي بين يديه

واقترب اكثر حتي لفحت انفاسه بشرتها وقال روضي


عليا وكان يكز علي اسنانه بغيظ فخافت ان ترد عليه 

فظل ينظر الي شفتيها التي كانت تقضمهم باسنانها 

فشعر بسخونه تسري في جسده وانه لا يستطيع


 السيطره علي نفسه فالتهم شفتيها بقبله رقيقه حتي 

شعر باختلاط انفاسهم الذي ذادته اثاره فحاول ان يهديئ

من نفسه حتي يرحم هذه المسكينه التي كانت علي وشك 


ان يغشي عليها من فرط لذه هذه القبله الرقيقه هي لا

تدري كيف استسلمت له هكذا ولكن عطره الممزوج 


براءحته الرجوليه جعلوها كالمغيبه ما ان اقترب منها

قاطعه صوت دقات علي باب مكتبه فا فاقت جودي من

غيبوبتها ونظرت له بغضب وصفعته وذهبت راكضه من 


امامه ومرت من امام الشخص الذي كان يطرق باب المكتب 

وذهبت الي المرحاض حتي تبرد وجهها الذي شعرت انه

 

ينصهر من الحراره وضعت يدها علي فمها وابتسمت 

بسعاده ولكنها نهرت نفسها وذهبت الي مكتبها لتلملم 


اشياؤها وتترك العمل فهي لن تجراء علي االنظر في وجه

بعد استسلامها له هكذا فهل سيفكر بها بالسوء ام سيفهم


ان استسلامها له نابع من ما تشعر به نحوه هذا الغبي 

لا يدري مدي عشقي له 


***************************************

البت 😂😂😂😂ماصدقت يا عيني محرومه وبعدين 

يجماعه محدش يفهمها غلط الواد لا يقاوم بردو انتو 

لو مكنها هتعملو ايه انا عن نفسي هختصبه احنا لسه 

هنبوس ونضيع وقت 😅😅😅😅

**********************;*******************

اما في فيلا الدمنهوري كانت تجلس سناء في غرفتها

وكان احمد علي وشك الوصول فجاءت الخادمه لتبلغها


بحضور شخص لمقابلتها فظنت انها احلام جارتها نزلت

الي الصالون وجدت رجل يلبس جلباب وعمه ويمسك 

عصا في يده يتكئ عليها دخلت سناء والتفت الشخص

 

لتتفاجئ سناء بانه امين عم بناتها فادركت ان سبب 

مجيئه هي القضيه وليس السؤال علي حالها هي وبناتها

سناء: اهلا يا حج امين خير في حاجه ولا جاي تسئل 

علينا 


امين : ابه خير ان شاء الله يا مرت اخوي قاطعه دخول 

احمد قصدق ارملة اخوك 

امين : اه عندك حج اني اسف مقصدش اتشرفا يا استاذ

احمد ومبروك يا---- ياام البنات

 

سناء :بسخريه الله يبارك فيك بردو مقلتليش سبب

الزياره دي ايه 

امين : مكنش له لازمه الجضيه اللي رفعتيها دي 

البنات حجهم محفوظ واني هديهولهم بس جولتلك 


شرطي جبل سابج احنا معنطلعش ورث البنات بره 

احمد :شرط ايه ده يا سناء اللي الحاج بيتكلم عنه 

امين :اني اجولك لما ام البنات جات وطلبت بحجهم

 

جولتلها انه ورث البنات عندينا معيطلعش برا لازمن

بناتها يتجوزو من حدانا من العيله والبنات ولاد عمهم 

احج بيهم من الغريب 


احمد :وعلت وجهه ابتسامه ماكره فقد حضرت له الفرصه

علي طبق من دهب  اولا الموضوع مئ بمزاجك يا حج 

في حاجه اسمها قانون ثانيه البنات مكتوب كتابهم 


امي :ايه مكتوب كتابهم كيف 😱 ليه محدش بلغنا هما 

موراهمش رجاله ولا ايه 


سناء :😕 علي العموم بناتي بلغو السن القانوني وخلاص

انا جوزتهم طول عمري مسئوله عن بناتي لوحدي كانو 

فين الرجاله دول قبل كده يا حج 


امين : وقد تجاهل الرد عليها ونهض من مكانه واستطرد

انا هتصل ببجيت عمامها يجو يبركولها وتكونو حضرتو اللي

 

يسبت صدج كلامكه ماذا والا هيرجعو البنات معايا متجوزين

ولاد عمهم يالا اشوفك بعد بكرا يا ام البنات بعد اذنكم 

وذهب وتركهم يتخبطون. سناء خوفا علي بناتها واحمد 

خوفا من فساد خطته  


اثناء تفكيرهم دخل البنات والولاد نظرو الي هؤلاء الشاردون 

امامهم ثم نظرو الي بعض با ستغراب حتي انهم لم يشعرو 

بدخولهم 


اياد :بابا فيه ايه في حاجه حصلت 

احمد : مصتنع التوتر هه اااااصل 

جاسر : في ايه قلقتنا يابابا قول 

رودينا :ماما هوا في حاجه انتو اتعركتو مع بعض 

سناء:لا بس 

ديما :حد يتكلم يا جماعه انا بجد مرعوبه في ايه 

احمد : اقعدو يا ولاد وبعد ان جلس الجميع وجه كلامه 

رودينا وديما عمكو امين كان هنا 

البنات : ايه 😨

احمد : وقال انه علشان تخدو الورث بتاعكو لازم تتجوزو 

ولاد عمامكو 

ديما : نعم 

معتز : بغضب ازاي ده بالغصب مثلا 

احمد : انا عارف اللي هقوله ده هيبقه صعب عليكو بس

انا قولت كده علشان احنا لو اتحدناهم هيحصل مجزره 

ودول صعايده مبيتفهموش ودول برده بنات عيشين

مع شباب في نفس البيت ودي هتبقه حجتهم 

اياد : يعني ايه يا بابا الكلام ده 

احمد : انا قصدي مفيش لازمه انه نتحداهم ونعمل مشاكل 

المشكله دي ممكن تتحل بالعقل انا قولتو ان البنات مكتوب 

كتابهم وهما جايين بعد بكرا علشان يتاكدو والا هيخدوهم

معاهم ويجوزوهم ولاد عمهم

جاسر :بس حضرتك قولت مكتوب كتابهم علي مين 

احمد:رودينا واياد.  وديما ومعتز 

الجميع : ايه😨


(يا عيني 😂😂😂 اتفجئو معلش بقه تعيشوو تاخدو غيرها

الراجل ده طلع دقرمه صحيح بس الصراحه صايع فحت)

تعليقات

التنقل السريع
    close