القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه عشق الليل 24&25&26&27 بقلم هدير ممدوح كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

روايه عشق الليل
24&25&26&27 
بقلم هدير ممدوح
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

الفصل 24

بسم الله الرحمن الرحيم


وقفنا عند ليل كان يقرأ رسالة فاطمة 


والتي كتبت فيها 


وانا اللي حطيت المنوم في عصير عشق

ايوة انا اللي حطيته 

كانت الغيرة ع تقتل فيا وانا بشوف نظرتك ليها 

انت حبيتها اكتر مني 

لدرجة انك مكنتش بتيجي تشوفني ف الفترة الأخيرة

بس انا مسمحاك 

وهرجع اقولك بحبك 

وعايزة اطلب منك طلب 

بنتي رهف امانة عندك 

انا عرفت من ماما نادية ان عشق هي اللي بتهتم بيها 

وانا واثقة انها بتحبها

وانا عايزاك انت تكون معاها ماتخليهاش انها اتحس 

انها يتيمة 


واخرحاجة هقولهالك 

بحبببببببببببببك 


*******


اتم ليل قراءة هذة الرسالة 

وقد امتلئت عينيه بالدموع 

لقد احس بالذنب اتجهاها لانة لم يزورها 

ولم يعطها اهتماما ولقد سمحها عندما وضعت المنوم بالعصير لانها لاتلام ع ذلك 


بعدقليل من الوقت ذهب ليل ليأخذ شاور ينعش جسده 

وبعد خروجه قام بالوضوء ليشكي همه الي ربه 


اما عند بطلتنا عشق كانت جالسة فكيف يأتيها النوم وعشقيها ليس بجانبها


كانت تكتب في دفترها 

فهي عندما تحزن تكتب 

وقدكتبت

هل نساني ونسي حبي تركني وحيدة في بحر ذكرياتي اعاني مع ألمي ونسي قلبا مشتاق لسماع صوته 

ويقولون ان الفراق يزيد المحبة ولكنه ليس الا عذاب 

لقلب متيم لحبه 

(احم احم انا اللي كتباها حلوة )


ثم وضعت القلم بداخل دفترها 


ثم اتجهت عشق لهاتفها وحاولت مهاتفة ليل 

ولكنه كانا تليفونه مغلق 

حاولت أكثر من مرة ولكن يعطيها ذلك الرد


اما عند امنة

كانت تتحدث مع سامر


لم يقل لها سامر شئ عن ياسمين 

امنة كنت فين مختفي انت 


سامر جوزك ياهانم وقع كل شركاتي 

اللي هنا واللي ف لندن 

امنة طيب وانا اعمل ايه 

انا بس خايفة ليكون عرف اني مشتركة معاه 

سامر ﻷ متخفيش انا مقولتش عليكي 

لاني بنسباله هبقي ميت دلوقتي 

وانا هندمه ع اللي عمله 

اظبط اموري الاول 

وهشوف هعمل معاه ايه

امنة اوعك تأذية 

سامر سلام يابطة سامر المهدي مات دلوقتي 

وقفل 

امنة ماله ده اتجن اياك في واحد عاقل يقول ع روحه مات انا مش فاهمة حاجة يلا هروح انام 


اما عند باسمين ولقد مر ذلك الوقت علي حادثة سامر المهدي التي طعنته فيه 

ولكن مازالت قلقه 

وتفكر هل مات ام عائش 

وماذا سيحدث 


ويمر اليل يريعا ويأتي يوما اخر 


ونذهب فيه عند عائلة عبدالجليل

يجلس الجميع ع سفرة الطعام 

زينة امال وين بيتك ياخيتي صفاء 

في أوضتها هي ورهف 

زينة لستها نايمة لدلوق ( لدلوقتي ) 

صفاء ايوة 

عبدالجليل كغاية حديت وكلوا 

زينة ماشي ياحج 

وبعد الافطار يجلس الجميع وكانت عشق نزلت هي ورهف 


ثم اتي اتصال من الحج عبدالراضي

عبدالراضي السلام عليكم 

عبد الجليل وعليكم السلام ياحج كفيكم وكيف الجميع عندك 

عبدالراضي بخير كنت ع قول كفايها رهف عندكم انا هبعت السواق يجي يخدها

عبدالجليل وها ياحج رهف بنتنا برضه 

وكيف حفيدي وعشق ع تعتبرها بتها 

عبدالراضي مهلش ياحج بس ابوها اشتقلها 

عبدالجليل ماشي ياحج اللي تشوفه وسلملي ع ليل 

عبدالراضي ماشي تسلم ياخوي 


وبعدما انتهت المكالمة 

قالت زينة فيه حاجة يابا الحج 

عبدالحليل ابوة هيعبتوا السواق اهنة ياخد رهف 

زينة. اي زين بكفايها قعدت اربع ايام 


( ده ع اساس انها قاعدة فوق راسك في ناس كتير كدة مش بيحبو حد حتي لوكان طفل)


وده طبعا منتشر الان 


عبدالجليل عيب عليكي يابتي كلام اي ده اللي ع تقوليه 

الدنيا خربت يعني ده حتي الناس لبعضيها

زينة دايما حرجني اكدة يابا الحج 


محمد كفاية كدة 

عشق بنتي روحي جهزي رهف 

عشق حاضر يابابا


وقامت عشق بتجهيز رهف 

وودعتها 

ثم جلست وحاولت مهاتفة ليل وهذة المرة لم يكن معلق 


عند ليل كان جالس عندما اتاه اتصال وعلم انه من عشق ولكنة لن يرد مازال يحمل نفسه ذنب ترك فاطمة وحيدة تصارع مع مرضها وفكر الابتعاد عن عشق لفترة ليس بطويلة 

ولكن قلبه مشتاقا لها مشتاق ليسمع صوتها 

فماذا يفعل 

اما عند رهف والسائق رأي في طريق عودته بها ولكنه مازال قريب من منزل الحج عبد الجليل 

رأي ان كوتش السارة نائم 

لذلك قرر العودة بها 


السائق 

السلام عليكم 

عبد الجليل في حاجة ياولدي 

السائق بصراحة ياحج كوتش العربية متعطل 

فخلي هنا رهف لحد ماشوف هعمل ايه 

وانا هتصل بالحج عبد الراضي واقوله 

عبد الجلبل ماشي ياولدي 

وذهب السائق وقد اخبر عبد الراضي ووافق عبد الراضي ان تجلس بعض الايام هناك 


في غرفة عشق كانت عشق جالسة تبكي 

ع فراقها لي ليل ولماذا لم يأتي لقد عدي احد عشر يوما فماذا ينتظر 

ثم وجدت من يقتحم الغرفة ولم تكن هذه الا رهف الصغيرة

رهف عثق هثق انا جيت تاني 

امسحت عشق دموعها سريعا وقامت بأحتضان رهف 

وقالت 

انتي جيتي الوحدك ياحبيبتي 

رهف عمو ثواق جبني عثان العربية خيبت 

بث انتي ليه بتبكي ياعثق 

( رهف عمو السواق جبني عشان العربية خربت 

بس انتي ليه بتبكي )


عشق لا ياحبيبتي انا مش ببكي 

رهف انتي كذابة ياعشق انا ثمعتك( سمعتك ) وانتي بتقولي واحشتيني ياليل( ونفثي)

 اشوفك 


عند هذه النقطة انفجرت عشق باكية ولم تستطع التماسك لتنفجر باكية وتحتضن رهف 


رهف انا هضرب بابا ليل لم اروح عشان متعيطيش تاني 


ابتسمت عشق علي كلام هذه الصغيرة 


وتمر الايام سريعاً 

وووووووووو

استوب 

دمتم بخير 


بسم الله الرحمن الرحيم

 25


وتمر الايام سريعا 

ولقد مر ثمانية ايام اخري 

علي بعاد ليل وعشق 

ولكن لم ينقص عشقهم بل كل شخص يزداد شوقه للاخر


والان في منزل عبدالراضي 

كان ليل يتصفح الانترنت 

وراي الخبر المنتشر موت رجل الأعمال 

سامر المهدي ضد مجهول حيث كان مطعون في بطنه ولكن قيد ضد مجهول 


صدم ليل كثيرا من هذا الخبر 

وكان لايعلم انه يورده شعورا انه مازال علي قيد الحياة 

ثم قاطعه رنين هاتفه كان يعتقد أن هذا الشخص ليس الا وهو عشق ولكن عندما نظر الي هاتفه رأي احمد 


احمد شوفت خبر وفاة سامر المهدي 

ليل شوفت

احمد ايه مفربتش ترجع لشغلك 

ليل انا عارف اني سايب الحمل كله عليك 

احمد بمقاطعة اي ياصاحبي متفولش كدة انا بس كنت عايز اطلعك من اللي انت فيه 

ليل تشكر ياصاحبي 


ثم اغلق هاتفه 

ونزل الي الاسفل 

ليل جدي مش كفاية علي رهف كل ده 

نبعت السواق انهاردة يجيبها

مصطفي والد ليل وعشق مش كفاية كدة ولا انت ايه رايك 

عبدالراضي عين العقل ياولدي 

انت هتروح دلوقتي اتجيب بتك ومرتك 


وقف ليل وقال انا طالع دلوقتي وهقول للسواق يجيب رهف 


عبدالراضي مش عارف الواد ده طالع لمين والله 

مصطفي كيف معرفش يابوي دة نسخة عنك بالظبط 

عبدالراضي روح انت كمان ياولدي شوف اللي وراك 

مصطفي ماشي تشكر يابوي 

وغادر 


اما في منزل عبدالجليل كانت تجلس عشق بغرفتها كالعادة هي ورهف الصغيرة 


اما ف الاسفل كان يجلس الجميع 

ثم يسمعون صوت طرق ع الباب 

وتذهب الخادمة لفتح الباب 

وكان هذا الا السائق 

اخبرهم انه جاء ليأخذ رهف 

قامت عشق بتجهيز رهف 

واخذها السائق ورحل ويمر بعض الوقت وتوصل رهف الي منزل ابيها 

دخلت الصغيرة رهف تركض الي البيت وتقول 

بابا بابا انا جيت 

كان ليا قد رجع الي البيت 

وقام بأحتضانها وسلم عليها الجميع 

ثم اخذها الي غرفتة وبدل ملابسها

ليل رهف حبيبتي عشق كويسة 

رهف ﻷ يابابا ماما عشق بتبكي كل يوم عليك وهي عايزة تيجي هنا 

دخلت نادية في ذلك الوقت وقالت 

يابني انت بتعذب روحك وبتعذبها

كفاية بعاد روح رجع مرتك ياولدي 

رهف ايوة يابابا انا كمان عايزة ماما عشق 


ليل انتي بتقوليلها ياماما 

رهف ايوة عشان انا بحبها وانت قولتلي ان ماما فاطمة راحت عند ربنا يعني معنديش ماما 

بس انا بحب عشق وهقولها ياماما

ليل لولدته امي انا رايح الاوضة تاني خلي بالك من رهف 

ناديه في عيني ياولدي 


وذهب ليل الي غرفتة هو وعشق 


وكان يفكر بحديث والدته وزكرياته مع عشق 

ثم ذهب في ثبات عميق 

في صباح اليوم التالي 

عبدالراضي رايح فين ياولدي 

ليل هروح ارجع مرتي ياجدي 

عبدالراضي

ماشي ياغالي ربنا معاك 


وذهب ليل الي بيت عبدالجليل ووووووووو


دمتم بخير


26

بسم الله الرحمن الرحيم 


ياجماعة محدش قال الرواية خدت المركز الاول ولا انا اللي عندي حول 


وقفنا عند 

عبدالراضي رايح فين ياولدي 

ليل رايح اجيب مرتي ياجدي

عبدالراضي ربنا معاك يا غالي 


اما عند عشق كانت بالاسفل مع والداتها وزوجة عمها

زينة شكلك مطولة عندينا ياعشق 

لم ترد عليها عشق 

وكانت تمسك بيدها كوب من القهوة وهاتفها 

زينة ف سرها عاملة نفسك مسمعنيش  قبر يلمك 


زينة وقد علت صوتها 

شكلك جوزك ارتاح منك حتي مسألش عليكي ولا مرة


عشق ماما انا رايحة اوضتي ارتاح شوية 

صفاء خديني معاكي يابنتي عشان راسي مصدعة 

عشق تعالي ياماما 


زينة وها شوفوا البت وامها يعملوا كيف عاد داكم طواعين 


ذهبت عشق الي غرفتها 

وفد ادمعنت عنيها من كلام زينة 

ثم امسكت هاتفها 

واستمعت الي هذة الاغنية 


** **ليك واحشة ياحبيبي تعالي 

           دانا حالتي في بعادك حالة 

في القلب اشواق متشالة 

           وحنين يكفي الكون ويفيض

لبلاد حبيبي ماتخدوني 

          تعبانة من دمع عيوني 

لومهما في غرموا لاموني 

        انا هعمل ايه قلبي ومايريد 

************


ثم سمعت صوت سيارة واقفت 

نظرت الي الاسفل وقد رأته نعم هو حبيبها ليل

كانت ستنزل للاسفل ولكن قررت الانتظار قريبا 


اما ف الاسفل جاء ليل وقد اخبرت الخادمة عبد الجليل 

بأن ينزل الي الاسفل لاجل ليل 

عبد الجليل بعد نزوله 

اهلا اهلا ياولدي كيفك ثم سلم عليه وجلسا 

ليل انا جاي ارجع عشق مراتي 

عبد الجليل والله يابني انا معنديش مانع 

وانامتأكد ان اللي حصل كان مجرد سوء تفاهم 

ليل فعلا وانا غلطان جدا عشان كدة جي ارجع عشق 


عبد الجليل ماشي ياولدي ثم بعت الي صفاء وقد علمت بالامر وذهبت لتقول  لعشق 


صفاء .عشق يابنتي ليل تحت وهو جي 

عشان يرجعك انهارة قولتي ايه يابنتي 

عشق ماما انا مش واحدة رخيصة عشان 

ارجعله بسهولة دي وانا نازلة ارد عليه يلا ياماما 

صفاء يلا يابنتي ربنا يهديكي 


في الاسفل نزلت عشق ورات ليل ورأها ليل ايضا 

اخذوا بعض الدقائق ينظرون إلى بعض 

ثم قالت عشق 

عشق انا مش هرجع معاك 

ليل ايه 

عشق زي مسمعت انا مستحيل ارجع معاك 

انامش لعبة ف ايديك ترميني وقت ماتحب وترجعني 

وقت ماتحب 

ليل اي اللي بتقوليه ده ياعشق 

عشق اي اللي بقوله وكمان بتسأل انت قلت اسبوع 

ودلوقتي عدي اكتر من 3 اسابيع 

كنت فين فيهم 

كانت صفاء وعبد الجليل يجلسون لايفهمون شيئا  عن اي اسابيع بيحكوا 

ليل انا اسف ياعشق انا كان فكري مشتت وموت فاطمة جه ف وقت غلط انا اسف 


عشق وهي تكتف يدها امام صدرها

وتقول 

وانا كمان اسفة مش هرجع معاك ثم ركضت الي عرفتها 

وصلت الي غرفتها ثم انفجرت باكية 

وقالت 

اااااااه ياليل انت جرحتني اوي 


انا دلوقتي هسيبك تتعذي زي عشان متبقاش تعمل كدة تاني 


رحل ليل وذهب الي بيته 

وركض الي غرفته دون قول شئ 

ووجد هاتفه يرن وكان احمد صديقه 

ليل الو 

احمد اي يعم فينك ليل انت فيك حاجة ياصاحبي 

ليل عشق مش راضيت ترجع معايا 

احمد ليه 

قص ليل عليه كل خطته مع عشق وانه قال لها انه سيرجعها بعد اسبوع 

احمد بصراحة هي عندها حق لانك جيت ع كرمتها 

ف اكيد مش هترجع بالسهولة دي 

ليل طاب اعمل ايه 

احمد هقولك ياكبير وقص عليه مايجب ان يفعله 

ليل اي تافهة دي يابني هعمل كدة زي المراهق 

احمد اه ياعم لازم تعمل كدة 

وبقولك اناهاجي عندك بكرة في شوية ملفات محتاجة امضتك 

ليل تشرف ياتافه 

احمد ماشي يعم 

بس نفذ انت بس 

ثم نظر احمد الي هاتفه ورأي انه قد اغلقه في وجهه

احمد يابن الايه 


حوالي الساعة الثالثة فجرا 

في غرفة عشق 

احست ان هناك شيئاً عند البلكونة يتحرك 

ثم ذهبت لتري ماذا يوجد 

لتنصدم عندما تري ...... .


ووووووووووو


استوب تفاعل 


دمتم بخير


27


بسم الله الرحمن الرحيم 

وقفنا عندما 

احست عشق بشئ عند الشرفة 

وذهبت لتري 

ولقد وجدت لوح من الخشب مزين ومكتوب عليه

اسف 

سامحيني ياعشق الليل 

بعشقك 

ثم امسكته عشق وعندما حاءت ان تدلف الي الداخل 

وجدت من يقبض علي يدها 

مقولتيش سامحتيني 

عشق ﻷ مش مسمحاك يااستاذ ليل 

قام ليل بسحبها حتي تصير داخل احضانة 

ومن ثم اخرج ليل ورقة مطوية واعطها لها

عشق اي دي 

ليل افتحيها 

قامت عشق بفتحها 

وكانت هذة رسالة فاطمة 

ليل انا كان تفكيري مشتت وكنت حاسس بالذنب 

هشق بمقاطعة وانا ذنبي اي انام كل ليلة ودموعي ع خدي تقدرتقولي 

لو سمحت ياليل امشي دلوقتي 

ليل هسيبك تفكري كويس بس متخليش عنادك يسيطر عليكي 

وغادر ليل 

ابتسمت عشق وفرحت كثيرا فانها اكيد سامحته 

ولكنه لن ترجع اليه بكل سهولة 

وصل ليل الي غرفتة هو وعشق 

وقال 

اظهر إنها مش هتقبل ترجع بسهولة عشان كدة 

لازم افكر اعمل حاجة 


في صباح اليوم التالي 

في منزل ليل هاتف اخته قمر 

وقص عليها مالازم ان تعمله لمخططه لرجوع عشق 


ثم بعد قليل سمع صوت طرق ع الباب 

وكان هذا صديقه احمد 

احمد اي يامعلم مالك تنحت ليه كدة 

ليل ﻷ اتفضل يااحمد انت جيت امتي 

احمد جيت من شوية 

بس بقولك مين البت اللي قدمتلي العصير دي 

ليل كانت صغيرة في العمر

احمد اه 

ليل دي ياسمين بس انت بتسأل ليه 

احمد اي لا ولا حاجة ياعم

بس قولي انت اي اخبارك قربت ترجع عشق ولا اي 

ليل متقولش عشق كدة 

احمد خلاص ياغم متتحمقش كدة 

ليل هقولك انا هعمل ايه وقص عليه الذي سيفعله 


اما عند عشق كانت بغرفتها

قم جاءت اليها الخادمة 

لتقول عشق هانم .المدام قمر تحت 

عشق قمر اخت ليل 

الخادمة ايوة ياستي 

عشق تمام حايه انا دلوقتي 

الخادمة ماشي ياستي 

بعد قليل نزلت عشق الي الاسفل ورحبت بقمر 

قمر عاملة ايه ياخيتي زينة 

عشق اه الحمدلله 

وانتي عامله ايه واخبار النونو ايه

قمر انا كنت جيالك عشان اكدة انا فيا ولد وبت وعايزاكي تيجي معاي نجيب هدوم ليهم 

اي رايك 

عشق الف مبروك ربنا يخليهم

بس انا مقدرش. ...

قمر من غير بس انتي لزمن (لازم)تيجي معاي 

ولا انتي مبتعتبرنيش اختك 

عشق ﻷ طبعا تنتي زي اختي وربنا يعلم 

وعشان كدة هروح معاكي بس هروح اجهز روحي واجي 

قمر ماشي ياخيتي وانا هستناكي اهنة (هنا ) 

عشق تمام خاليكي قاعدة مع ماما وانا مش هطول 

ذهبت عشق الي غرفتها 

ونزلت بعد قليل من الوقت 

عشق ماما هي قمر راحت فين 

صفاء جالها تليفون من جوزها واطرت تمشي 

عشق يعني اجلت المشوار 

صفاء ﻷ يابنتي هي سابتلك السواق برة 

عشق ماشي ياماما همشي انا عايزة حاجة 

صفاء ﻷ يابنتي عايزة سلامتك 


وذهبت عشق مع السائق 

ولانها لاتعلم طريق منزل قمر لم تستغرب 

ولكنها 

استغربت كثيرا عند ما قال

السائق وصلنا ياهانم 

عشق وصلنا ازاي 

السائق المدام قمر قالتلي اجيبك المطعم دة وهي هتستناكي هناك 

عشق ماشي شكرا 

السائق العفو ياهانم 


دخلت عشق الي داخل المطعم وجدته مزين بطريقة جميلة جدا

والوردمنشورا بالارض كان جميلا جدا ولكن لفت انتبهاها ظرف ع الارضية اخذته وفتحته 

رأت مكتوب 

سامحيني ياعشق الليل 

عندهاعلمت ان هذا من تخطيط ليل 

وجاءت لكي ترحل امسكها ليل من يدها وسحبها لترتطم بصدره العريض ثم نزل عليهم 

ورودا حمرا كان المنظر جميلا بالفعل 

ثم اخرج ليل من جيبه ورقتين واعطاهم لها 

وكانوا تذاكر لسفر 

ليل دول تذكرتين لوقبلتيهم يبقي انتي اخترتي نرجع 

لولأ يبقى انتي اللي اخترتي البعاد فولتي ايه 

عشق امسكت بالورقتين وقالت 

انا مسمحاك وبحبك 

حملها ليل ولف بها وسط ضحكها ونزول الورد عليهم 


عشق استني هشوف هنروح فين 

انزلها ليل 

وقال تركيا 

عشق اي 

تركيا 

ليل انا عرفت من ماما صفاء انك نفسك تروحي هناك 

قامت عشق بأحتضانة 

عشق انا بحبك 

موت 

ثم تناولون الطعام سريعا وذهبوا الي البيت 

الرواية كاملة علي صفحتي 

شوية كدة وهكمل

تكملة الرواية من هنا


تعليقات

التنقل السريع
    close