القائمة الرئيسية

الصفحات

الفصل 16 &17 &18 رواية عشق الليل بقلمي هدير ممدوح كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 الفصل 16 &17 &18 
رواية عشق الليل 
بقلمي هدير ممدوح 
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

(16 )

      {بسم الله الرحمن الرحيم}


عند عائلة الحج عبدالجليل 

كانت صفاء والدة عشق بتتكلم معا عشق ع الهاتف


صفاء انا زعلانة منك يابنتي كدة متسأليش عليا 

عشق اسفة ياماما انا كنت مشغولة شوية 

صفاء ماشي يابنتي انا هسامحك بشرط انك تيجي دلوقتي 

عشق حاضر ياماما انا هقول لماما نادية وهاجي 

صفاء ماشي يابنتي 


******************************


اما عند امنة كانت تتحدث مع والدتها ع الهاتف 

ايوة ياامي 

انا كلمتة واتفقنا ع الخطة وماشية فيها دلوقتي 


سعدية خطة يابتي قوليلي قلك ايه بظبط 

امنة حاضر ياامي انا بعد ماكلمته 


قالي اني اصور عشق وابعتله الصور وهو هياخد الصور دي هيوديها عند واحد صاحبه 


وهيطلع فيها عشق مع واحد بأوضاع واحشة ياامي 

وهيبعت 

الصور دي لي ليل واكيد اول ماهيشوفها هيفهم انها 

دايرة ع حل شعرها 

وانا سمعتهم وهما ع يتكلمه وعرفت انه ملمسشي عشق 

وكمان البت ياسمين معايا وسامر قال انها تروح ترن ع ليل وتقوله انها سمعت عشق هانم انها ع تحكي مع واحد 


وهي دي الخطة 


وهخليها تندم ومش هسيبها واصل 

سعدية ماشي يابتي خلينا نشوف ايه اللي هيحصل 


بس انتي ع تصوريها ع محمولك انتي 

امنة لا ياامي هو بعت محمول جديدة وانا بعد مصورتها عطيت المحمول للبت ياسمين وهي دلوقتي راحت تقابله وهتوديه ليه واكدة ولا مين شاف ولا مين دري 


سلام دلوق يما ع روح اشوف وينها  بت المركوب دي

سعدية ماشي يابتي سلام 

                 ******


عند عشق دخلت اوضة نادية بعد ما دقت الباب 

عشق 

ماما نادية 

نادية تعالي يابتي عايزة حاجة 

عشق اه انا بصراحة عايزة اروح عند ماما شوية عشان

هي 

زعلانة مني دلوقتي 

نادية ماشي يابتي 

روحي 

عشق ماما انتي كنت بتعيطي ليه في حاجة

نادية لا يابتي روحي انتي ماتشغليش بالك 


عشق لا ياماما لازم اعرف في ايه 


نادية بصراحة يابتي عن ببكي ع المسكينة رهف دي 

البت عماله تسأل ع امها من دلوك 

وحايفة يابتي لما امها تموت هتعمل ايه 


عشق طاب هي ليه ياماما مسفرتش بلاد برة 

نادية يابتي لم عملت تحليل اهنة 

الدكاترة قالوا ان السرطان انتشر ف الجسم كله 


وهي ف اخر ايامها 

وانا عايزة اطلب منك طلب 

عشق اطلبي ياماما 

انا يابتي عايزاكي تتقربي من رهف 

عشق مقاطعة ايها 

من غير ماتقولي ياماما انا هكون ام ليها وده وعد مني 

نادية تسلمي يابتي 

ويلا روحي شوفي اللي وراكي 

يلا 

عشق ماشي يا ماما سلام 


عند الحج عبد الراضي كان يتحدث ع الهاتف مع ليل 


عبدالراضي فينك ياولدي 

ليل انا ف الشركة اطريت اروح امبارح عشان في شوية شغل 

عبدالراضي ماشي ياولدي 

انتبه ع روحك 


استوب 

وهنكمل بكرة ان شاء الله 


تفاعل بقي 


دمتم بخير

17


بسم الله الرحمن الرحيم


بعد ذهاب عشق الي منزل جدها عبد الجليل 


يجلس الجميع يتحدث 

والدة عشق صفاء .واحشتيني يابنتي عاملة ايه 


عشق انتي اكتر ياماما  وانا كويسة الحمدلله


محمد والد عشق 

عاملة اي يابنتي اوعي تكوني زعلانة مني 

عشق 

لا يابابا انا مستحيل ازعل منك 

محمد ماشي يابنتي ريحتيني 


زينة زوجة عم عشق 

عاملة اي ياعشق مع جوزك 

عشق كويسين الحمدلله 


زينة يعني مفيش حمل ولا حاجة 

عشق ببرود لا يامرات عمي مفيش حمل 

وظلوا يتحدثون مع بعض 


******************************&

اما في منزل عائلة الصياد 


كانت تجلس الشغالة ياسمين وتفكر مع نفسها 

وقالت :ياتري اللي انا بعملو مع عشق ده صح 

هي اكتر واحدة زينة معاي اهنة 

وهي طيبة جوي وع تعتبرني صاحبتها 

معقول اللي انا بعمله ده صح 

ﻷ انا لازم اعمل اكدة وهاخد الفلوس دي وهعيش مرتاحة 

من غير خدمة الناس والقرف دة 

وظلت تتصارع مع نفسها 

******************************


في شركة ليل ينتبه لتليفونه الذي تلقي رسالة ما 

نظر له وجد رسالة من رقم غريب

ليفتح ليل ليري الرسالة 

وكان محتواها كالاتي 

**روح شوف مرتك عشق اول فرصة جات ليها انك مش ف البيت راحت عشان تشوف حبيبها 

عايز تتأكد دلوقتي رن ع تليفون مرتك وشوفها هترد ولا ﻷ**


اغتاظ ليل كثيرا واخذ هاتفة وقام بمهاتفة عشق 

واعطاه مغلق 


ولكن سرعان ماتلقي اتصال من امنه 

(طبعا ده كله حسب الخطة )


ليل الو يا امنه عشق ف البيت 

امنة لا انا شوفتها وهي طالعة 

اغلق الهاتف 


اخذ ليل هاتفة ومفاتيح سيارتة وذهب الي منزله 


واستغرق ذلك بعض الوقت 


وصل البيت سريعا

فكان يسوق بسرعة البرق 


دخل سريعا وهو يقول بأعلي صوته عشق 

يا عشق 


اتت له امنه 

عشق 

لسه ماجتش يالي....


قطعهم صوت عشق عندما قالت 

عشق انا جيت مين بيسأل عليا

ليل بنبرة حادة كنتي فين ياهانم 


عشق انا كنت عند ماما رحت شوفتها


ليل ومقولتيش ليه 

عشق انا استأذنت من ماما ناديه   قبل ماروح 

ليل وانتي متجوزه ماما ناديه ولا ابنها


عشق اي التحقيق ده انا قلت لك اني رحت بيت اهلي وخلاص وبعدين انت ما كنتش في البيت


ليل في زفت اختراع اسمه تليفون مرنتيش ليه يا هانم


عشق التليفون كان فاصل شحن عن اذنك


ولكن  قبل ان تخطي عشق 

امسك ليل يدها

ليل طول ما انا بكلمك اسمعي كلامي للاخر انتي فاهمه 


وهنا جاء الحاج عبد الراضي  

الحاج عبد الراضي عشق روحي انت دلوقتي علي اوضتك 


وانت ياليل تعالي عايزك 

تعالي يانادية 


استوب 


دمتم بخير

18


بسم الله الرحمن الرحيم


في منزل الحج عبد الراضي


وتحديدا في مكتبه 

كان يجلس هو وليل ونادية ومصطفي 


عبدالراضي 

من ميتا يااستاذ ليل هنعلوا صوتا ع حرمة وكمان دي مرتك 

ليل :

جدي اظن ان دي مراتي ومحدش يدخل بينا 

مصطفي والد ليل 

ليل الزم حدودك انت ازاي تكلم جدك اكدة 

عبدالراضي

سيبه ياولدي خسارة التربية فيك 

ليل انا اسف ياجدي مش قصدي. اني اعلي صوتي عليك 

بس انا اتنرفزت لم ملقتهاش بترد ع تليفون 

(طبعاً مقلش  علي حكاية الرسالة)


نادية بس هي ياولدي فعلا استأذنتني 

قبل ماتروح لبيت اهلها 


عبدالراضي 

اظن اكدة البت عداها العيب ومغلطتش 

ليل :

اسف ياجدي انا بعتذر لاني عليت صوتي عليك 

عبدالراضي وانا مش عايز اعتذراك ده 

وعايزك دلوج تروح تصالح مرتك 

يلا ياولدي 

ليل حاضر ياجدي 


عند عشق كانت تجلس بغرفتها وتبكي 

بسبب الاهانة وانه شك فيها 

طق طق 

عشق مين 

ليل انا ياعشق افتحي 


امسحت عشق دموعها 

وفتحت الباب 

عشق عايز اي تاني 

في حاجة لسة مقلتهاش 

ليل انا اسف ياعشق 

انا عشانك دلوقتي بعتذر من الكل زي العيل الصغير 

اسف ياحبيبتي سامحيني مستحيل اشك فيكي تاني 


لم ترد عليه عشق بسبب بكاءها 

سحبها ليل اليه 

وقام بتقبليها ع وجنتيها ليل عشق حبيبتي انا اسف 

ثم اخرج هاتفة 

وفتحه ع الرسالة 

ليل عشق هي دي السبب شوفي كدة 

قرأتها عشق 

عشق يعني في حد بيحاول يفرق بينا 

ليل اه ماتقلقيش 

انا هتصرف وهعرف رقم مين ده 


عشق انا كمان اسفة ياحبيبي 

ليل انتي قولتي ايه دلوقتي 

عشق قلت اسفة 

ليل اللي بعديها 

عشق بخجل حبيبي 


ليل اخيرا طاب ما كفاية عذاب ثم حملها وذهب الي السرير 

وابتدت حياتهم كزوجين


اما عند  امنة 

كانت تتحدث مع سامر 

سامر انا عايزك بكرة بأي طريقة تخلي عشق تطلع من البيت 

امنة وانا هعملها كيف دي 

سامر اتصرفي 

انتي مش عايزة تخلصي منها 

اتصرفي 

وانا هخليكي تخلصي منها خالص 

امنة طيب هحاول ولو عرفت هرن عليك واشوف 

سامر طيب بس انا مش عايز محاولة انا عايز تأكيد 

امنة قالتلك طيب واقفل دلوقتي سامعة صوت حد ع يقر ب ع الاوضة اقفل 


وبعدها سمعت امنة صوت تخبيط ع الباب 

امنة مين 

نادية انا يابتي 

امنة ادخلي يما  

نادية جيت اقلك تعالي اتعشي يابتي 

امنة حاضر يا امي 

نادية ماشي يابتي هروح اصحي عشق وانزل 

يابنات محتاجة ادمن معايا ف جروبي تكون بتعرف تنشر روايات 

استوب 

دمتم بخير

تعليقات

التنقل السريع
    close