![]() |
عشق الليل
الفصل الحادي والعشرون حتي الفصل الخامس والعشرون
بقلم شيرين احمد
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
٢١)ههههه شوفتي اللي حصل خافت اوي
: ولا مشوفتيش وهي بتجري والله يا ليل لة جناات عرفت هتموتنا خلي بالك انا عملت اللي عليا
: اسكتي ي بت جنااات قلبي بس يوسف كان منظرو يضحك شوفتي
: هموووت مش قدر
: وانا
:-الله الله كملوو ضحك ي ختي انتي و هي
اتصدموووووو
:ايه اضحكي انتي و هي مافيش حاجو تتقال تاني
ليل بصدمة: .......
:كملي ي حبيبتي انتي وهي يعني اتفقتوا عليا قدام يوسف
مهى:يا جنات احنا احنا
ليل:اجرررررري يا مهى بسرررعه.
ثم اسرعو بخوف منها
اخذت جنات تجري ورأهم بغضب من فعلتهم
جنات بغضب:مااشي يا ليل انتي ومهى مش هسيبكم النهاردة خاالص غير لما اوريكم
ليل و بجري:اسفه اسفه ههههه حقك عليا اخر مرة ي حبيبتي صح يا مهى
مهى:اه اه اخر مرة معلش
جنات بغضب:طب و الله انا مش سيباكم و قبلوني بقى
جنات تجري و رأهم ولكن........
؛-ايه انتي غبية مش تفتحي ي عامية كنت هتوقعيني باين عليكي عامية
جنات:اه انا اسفه بجد معلش يا مريم مكنتش اقصد
مريم:اايه القرف ده اوعي
ليل بغضب:ااايه انتي شايفها واحده من الزباله عشان تتكلمي معها كده اايه والله لو قلتي حاجة عن اختي تااني قبلني لو طلع ليكي وش
مريم خافت من كلام ليل وذهبت
جنات بلوم:ليه ي ليل تعملي كده مكنش ينفع تتكلمي معها كده دي جتى اكبر منك
مهى:بس يا جنات انتي طيبة اوي لازم تعملي كده لو فضلتي تعمليها كده هتقل بيكي
ليل: ايوة وانا مش عايزاكي تبقى ضعيفه قدامها خليكي قوية تمام
جنات اومأت لها و ابتسمت
______________//________________
في يوم جميل ع الجميع
الجد:يا فاطمة عايزاكي تبلاغي عيالك يجوا ف المكتب بزياد كمان والبنات كمان بمرات يوسف
فاطمة:حاضر يابا
الجد:حضرلك الخير يا بتي
ثم ذهبت
الجدة:انت عايزهم ليه ي حاج
محمود:ليه ي بويا
الجد:هتسمعوا دلوقتي
_____________//____________
كان الجميع داخل المكتب و ع وجهم علامه الاستفهام لماذا جدهم اخبرهم ان يأتو
ليام:هو حضرتك جيبنا عشان نسكت كلنا كده هو في ايه
الجد:اكيد كلكم مستغربين ليه جيبكم كلكم كده
انا حددة موعد فراحكم كلكم هيبقى الاسبوع الجاي اللي هو الخميس الجاي
كان الجميع مصدوووم جدا ماذا
يوسف:اااايه ي جدي ده بسرعه كده ليه و قدام مراتي ليييه
الجد:احسن ما تكدب عليها ي ولدي
ليام:اززاااي تحدد ماعد الفرح بالسرعه دي انا عندددي شغل كتير
الجد:انا قلت الللي عندي
مريم:انا طالعه براا يا يوسف لما تخلصو كلمكم قول ليا
و
٢٢)مريم:انا طالعه براا يا يوسف لما تخلصو كلمكم قول ليا ثم.ذهبت
يوسف غضب من جدو
:هوينفع يا جدي اللي بتعملو ده
الجد:انا قلت اللي عندي اسمعو اللي بقولوا ليكم هتجهزوا نفسكم عشان تختارو اللبس ليكم و للبنات
كانت الفتيات مصدومين من قرار جدهم السريع
الجد:اسمعو اللي بقولو ليكم يا بنات ده لمصلحتكم
اومأو لجدهم واستذنو وذاهبو
وغضب لياام و يويف و ذاهبوا
ابتسم الجد ع احفادو و ع ذياد الذي يا بتسم
الجد:وانت بقى مبسووط ع الاخر صح
ضحك محمود وزجته و الجدة ع ذياد
_______________//______________
:شوفتو جدكم قال ااايه ي لهوووي
ليل:وانا خايفه يا مهى انا خايفه اوي ده بعد اسبوع هنتجوز انا خايفه اوووي موووت
جنات كانت دموع تنزل من خدها
ليل:ماالك ي حبيبتي بتعيطي ليه احنا لسه ماتجوزناش ي قلبي و هتكملي تعليم
جنات:اه هيتجوزني انا مبسوطة اوي ان هتجوز يوسف هو صح مش هيبقى بحبني بس هبقى مراتو حتى لو بالاسم هبقى مراتو و هقدر اكمل و اوريه اني اقدر اتعلم انا مش جاهلة
ليل بابتسامه:اايوة هنكمل تعليم وهنوريهم اننا نقدر ي قلبي
مهى:انا عايزة اكون الدكتورة مهى ي جماااعه ده حلم ليا من زمااان اوي اوي يااارب اجعل الايام الجايه لينا فرررح و سعادة
ابتسمو وثم قالو:امين
وحضنوا بعض:ياارل ع طول اخوات وصحاب ومنفترقيش يااارب
____________//_____________
:انا ع اخري يا ذياد ملكش دعوة بيا عشان لو مسكتك هفرمك انت فاااهم
خاف ذياد:احم اه ي صحبي اه معاك اهو فااهم
انا هسيبك احسن ممكن تعملها فيا بجد
وتاكلني
ثم ذهب بسرعه كبيرة
:والله انا عارف اني مصاحب مجنون ثم جاء له اتصال من سارة.
::---------
اه حبيبتي كيف حالك اعتذر جدا لانني لن اتكلم معاكي كثيرا و لكان انتي تعرفيين انني ف مشكله
اسف حياتي لانني لم احدثك و لا اهتم بكي ولكن اوعدك انني سوف اهتم بعد ما انهي الامور التي بمصر
:----------لا تقلقي يا عزيزتي انها جاهلة ولا احبها مثلك وانتي انيقه كثيرا ولم ولن تأخذني منكي يا عمري انتي احبك
:-----
وانا كذالك اشتاق اليكي كثيرا
(ونسيب الواد ده اللي عمال يحب فيها و مش عارف بقيمة الماس اللي معه سبوني علليييه😑👊🏻)
_____________////___________
:مريم اسف ياحبيبتي بس انا اهمل ايه بجد انتي عارفه اللي فيها يا قلبي
:مااشي بس خايفه البنت دي تاخدك مني يا يوسف
:لا متقلقيش هي كانت معايا من زماان هاتيجي دلوقتي وتاخدني منك وهي مش استايلي
٢٣)مريم اسف ياحبيبتي بس انا اهمل ايه بجد انتي عارفه اللي فيها يا قلبي
:مااشي بس خايفه البنت دي تاخدك مني يا يوسف
:لا متقلقيش هي كانت معايا من زماان هاتيجي دلوقتي وتاخدني منك وهي مش استايلي و لا النوع المفضل ليا لا متقلقيش ي عمررري انتي تعالي انا كنت عايزك ف كلمة
مريم:بس يا يوسف البنت نايمه عيب ع فكرة
يوسف:لا لا
مريم:عييب يا يوسف
يوسف:عشاان عيونك انتي بس ياقمر
(هو في اايه مافيش حد معبر البنااات ليه يعيني عليكم)
______________//___________
عدى هذا الاسبوع ع الجميع منهم الحزين و السعيد
وكان يجهزون نفسهم لاستقبال العرئس الجميلات
كان هذا الاسبوع ملئ بالتشويق جدا عليهم
اليوم يوم جميل بالنسبه للفتياات اليوم سوف يبداء تحقيق احلامهم سوف يبداء اليوم احلى يوم
❤❤🌷❤❤
الجد:هاا يا محمود خلصت تجهيز الحاجه و لا لسه عايزين نخلص
محمود:اهو يابوي اهو جربت اخلص دلوقتي متقلقش خااالص
الجد: جدع ياولدي احنا المهم عندنا البنات انا عارف انهم هيشرفونا يا ولدي وانا مطمن عليهم مع الشباب
روح عند الشباب يا محمود لو محتاجين حاجه
محمود:هخلص يا بوي دلوقتي وهاروح
الجد:ماشي يا ولدي
ثم بداء الجميع بتجهيز
____________🌹🌹__________
عند الفتياات
جنات:انا خايفه انا قلبي بيدق جاامد مش قادرة والله خااالص انا عايزة قلبي قلبي بيدق جاامد
ليل:وانا كمان انا انا هقعد مع الحلو ف اوضه واحده ازاااااي ي نهاري انا خااايفه هموووت من القلق
مهى:وانا الواد امبارح كان عمال يعاكس قليل الحيى
بيقولي الليله هتبقى جميله يا لهوووووي هعيط يا جدعاااان
دخلت عليهم فاطمة:يلا يا بنات الي بتاعت ميكاج جات
ضحكو ع مرات عمهم
جنات:اسمها ميكب ارتست يا مرات عمي مش بتاعت الميكاج ههههه
ليل:اايوة يا مرات عمي هههه
مهى:ههههه هفطس
فاطمه:وه بتتريقوا يا مفاعيص انتي وهي ده انتم عايزين الشبشب
الثلاثه ضحكوا:لااا بس طالعه منك زاي السكر
فاطمه:تشكو في دي يا بنات ده عمكم كان يحب يسمع مني اي كلمه جميله ي بنات
:ولغايه دلوقتي بحب اسمع كلامك اللي زاي شهد العسل
التفتت فاطمه ناحيه الصوت
واتكسفت:وه يا محمود البنات هنا عيب عااد
ليل:اوعاااا يا جااامد
مهى:ايه يا ست فاطمه خدتي الدلع كلوا ليكي اهوو بصي اكده احنا طلعنا غلابه جوي
فاطمه:يا قليله اااظب بطلي احسن اموتك ف يوم فرحك النهاردة
الجزء عشانكم مع ان ايدي وجعاني كتبتها بالعافيه
٢٤)مهى:ايه يا ست فاطمه خدتي الدلع كلوا ليكي اهوو بصي اكده احنا طلعنا غلابه جوي
فاطمه:يا قليله االادب بطلي احسن اموتك ف يوم فرحك النهاردة
مهى:شايف يا حج محمود مراتك عااد بتقول ايه
انا منت شكه انك مش امي
محمود:هههههه خلاص عااد ي بنات يلا يا فاطمه جهزيهم عشان الوقت يلاا بسرعه
فاطمه:فكرتني يا محمود روح انت واحنا هنجهزهم دلوقتي يلا
اومأ لها وذهب
ثم جاو مجموعه من الميكب ارتست لتجهيز الفتيات
وبعد مدة اتجهزو الفتيات
دخلت اليهم الجده وفاطمه وبكوا
الجدة:يا حبايب قلبي انتم ماشاء الله ربنا يحرسكم من العين الله اكبر ماشاء قمر تلات قمرات
فاطمه ببكاء:هتسبوني اقعد لوحدي
الجدة:بس يا فاطمه عاااد البنات يبكو ف يوم فرحهم ي بنتي قلبي يتقطع حرام عليكي
ربنا يحفظكم ي بنات و يحرسكم من العين و يحبب فيكم ازواجكم
فاطمه:اللهم امين وتبقو مبسوطين ياااارب
ابتسمو الفتيات
الميكب ارتست:ماشاء الله البنات.قمرات ي حجه الله اكبر
الجدة:الله اكبر قري ي بنتي قري الله اكبر
فاطمه:قل أعوذبرب الفلق
ضحك الجميع
____________________//_________________
الجد:مراتك وبنتك راحت لامها يا يوسف ووصلت
يوسف بتأفف:ايوة يا جدي في حاجه تااني
الجد:لا كويس كده وانت يا ليام فضيت شغلك ف القاهرة
ليام:اه يا جدي
زياد:متقلقش يا جدي كله تمام
محمود:اسمعو اللي هقولو ليكم عاااد بنات عمكم ملكمش دعوه بيهم تحافظو عليهم زاي الجوهرة لما بتبقى محروسه ع حارس هما اكده وانا عترف ان زياد هايحافظ ع بنتي من غير ما اقول
اسمعو اللي بقولو ليكم بنات عمكم امانه ف رقبتكم سمعين اللي قولوتوا ليكم عاااد
وايااك اعرف ياما عيبقى ليكم حساب معايا
ليام ويوسف:حاااضر
زياد:مهى هتبقى في عنيا ي عمي محمود
محمود:عارف وواثق فيك يا بني
ثم وجه كلاموا لاولادو
سمعين
ليام: هو هيخلصو امتى عايزين نخلص من ليله دي
يوسف: اه والله
الجد:مستعجلين و لا ايه اصبر عااد انت وهو
اتا حجزت ليكم ف فندق انتوا التلاته في شرم الشيخ
دخلت عليهم فاطمه:السلام عليكم
الجميع:وعليكم السلام
فاطمه:البنات خلصو يا عمي دلوقتى
الجد:تمام يا بنتي ع بركه الله
كله يضبط حالو دلوقتي عشان ياخد عرستو
ويكتب الكتاب
________________//___________________
التفاااعل والله بقى وحش
٢٥)كانو ثلاث ملائكة جميلات بفساتينهم
كانو هما واقفين مصدومين مين برأتهم
الجد:المأزون وصل يلااا كل واحد يمسك ايد عروسته يللااا يا يوسف امسك ايد جنات
كان لا يسمع اي شخص بسبب شدة جمالها ولكن وعيه لنفسه:هااا حاضر يا جدي احم
ثم ذهب اليها كانت قصيرة بنسبه له وكانت خجوله جدا متوترة
يوسف:احم هاتي ايديك
وخجلت ثم قالت:ايه
يوسف بتأفف:بقولك هااتي ايديك و لا مش سامعه
توترة:هااا اسفه
غضب منها وامسك يديها توترت منه بسبب غبه السريع
الجد: ليام وانت امسك يد ليل
ليام بتقلب عنيه:ايدك
ليل:ايدك دي اسكت لتوحشك ايدك
غضب منها وامسك يديها جامد جدا ليام بتوعد
:حسبنا مع بعض ف اوضه واحده
خافت من طريقه كلامو
وامسكها جامد جدا
زياد بمعاكسه:الله اخيرررررا الليله النهاردة هتبقي بتاعتي يا قمر والله عسل
مهى:اخرس يا قليل الادب يا جدي قول لقليل الادب ده يتلم
الجد بضحك:انت يا واد يا زياد اتلم عيب انت نسيت انك وصتينا ممكن مش اجوزك مهى.
زياد:ايه اهو هخرس لغايه لما اكتب الكتاب
وبعديها مافيش حد ليه دعوة بيا باللي هاعملو
ضحك الجميع ع زياد
ثم جاء المأذون و كتب كتاب الفتيات و كان اطلاق النار الكثير ف البلدة و كانت الزغاريط تملئ المكان
بحأولو
كانت الجدة و فاطمه يبكون ع الفتيات و يحضنهم كثيرا قبل ذاهبهم الي الفندق
كانوا يوعدنهم ببكاء و ذاهبو كل شخص فيهم بالسيارة غير الاخرى
وواصلو الي الفندق و كل شخص ذهب الي غرفته
_______________//___________
في بيت والدة مريم
:انا خايفة اووي يا ماما يوسف ملكي ازاي تتجوزو تااني ده بتاعي انا
والدتها:انتي عارفه اللي فيها يا مريم ودي مراتو بردوا ومن قبلك كمان وردت بأن جوزها يكون مع واحده غيرها ف بلاش دي مراته مش واحده من الشارع
غضبت مريم وتركت ولادتها وذهبت الي الغرفه طفلتها
_______________//______________
التفااااااااعل (١)
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق