![]() |
عشق الليل
الفصل الاول حتي الفصل الخامس
بقلم شيرين احمد
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
١):مش هتجوز ي جدي فاهم و مش هرجع مصر
دي عيلة صغيرة و انا بحب و احدة و هاتجوزها
الجد مصدمة:وه وه اي اللي عم تقولوا ده ي ليام هاا عم تعصى اوامر جدك اكده ي ابن محمود
ليام بغضب :جدي انت عارف اني بحبك بس دي حياتي و انا حر فيها دي بنت جاهلة و مش متعالمة و مش من نوعي المفضل ليا مش هتجوزها
الجد بغضب :بتقول اكده ع بت عمك الله يرحمه و كمان ونا عايش يا ليام ماشي يا ليام
ليام ببرود:معلش ي جدي انا لازم الفل عندي شغل
الجد بغضب من برود حفيده:ماشي ماشي اقفل و حاسبنا ع الكلام اللي عم تقولوا بعدين
ثم ذهب الجد الى الغرفة بغضب
:مالك ي حج في اي من ساعة وانت مكلمك ليام مش ع بعضك ي خويا احكيلي مالك فضفض
:الواد ابن محمود عم يستكبر علينا مع ان عارف ان احنا كبار البلدة هنا و عندنا شركات عم يستكبر بعد العمر ده مش كفايا علينا جنات بأللي حصل ليها ماشي ي ليام ده انا جدك و خايف و عارف مصلحتهم كلهم بس نعمل اي ف اللي باصص ناحية الاجانب اللي برا و عايز يتجوز.
الجدة بصدمة:يا مررري وه عايز اجنبية وه و احد متجوز بنت البندر و التاني عايز يتجوزاجنبية وه ي حسن اعمل اي حاجة و ما لهم بناتنا دول كما كمان جمر و زينة البنات وكمان يبجو و لاد عمهم اليتامى
الجد بتفكير :متقلقيش انتي بس انا هتصرف
____________//________//____________
:-جديييييييييي
قام الجد بخوف من الصوت العالي
: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم في أي ف اي الدوار بيجع ولا ايه في اي يا مجسورة الرجبة (الرقبة) انتي وهي اي الحصل
كانو هؤلاء الجميلات المشاكسات بضحك جامد ع جدهم الحبيب يحبوا جدا
جنات:وه في اي يا جدي عم نهزار معاك اومال نهزر مع مين ي جدي خلاص ونا مش مهزرة معاك تاني واصل عاد شوف بجى مين هيتكلم تاني مخصماك ي جدي (جنات شقيقة ليل طيوبة جدا سريعة البكاء لطيفة و محبوبة اكبر من ليل بعامين تبلغ من العمر٢٠)
كان الجد يكتم ضكته .
مهى :وه ونا كمان ي جدي ماراح كلمك اخصمك انا كمان(مهى شقيقة ليام تحب ليل وجنات مثل اخواتها بعمر ١٨)
ليل ج:وناااا كمان زاي جنات و مهى
الجد بتمثيل الصدمة: انتي يا ليل وه كلكم مش هتكلموني عاد وه أنا جدكم حبيبكم خلاص ونا كمان مش راح كلامكم عاد واصل
قالوا بصوت واحد :لااااااا اااااا
كتم ضحكته
ليل و مهى : جدي حبيبنا انت تخصمنا نحنا بنحبك جوي جوي
جنات:بعدوا اجدا اخد حضن كبير جوي لجدي حبيب جلبي
:دلوقت بقيت حبيبكم عاد هههه
الفصل الثاني
2دلوقت بقيت حبيبكم عاد ههههه
جنات :اومال مين ي سحس ي نور عنينا الاتنين يلاا يعيال حضن كبير جريوا ع طول
:سحس كمان كفايا جدتكم تجفشنا هههههه ي عفريته انتي وهي
ليل :خليها تيجي احنا راح نفضل ابحضنك
......:ي بت ي ليل ي جنات ي مهى
يامري اي اللي انتوا عاملينوا بجدكم ده وه الراجل بيموت انا غلطانة كل يوم احبكم تصحوا جدكم وه ي بت انتي وهي
مهى :اي يا مزززة انتي 😉😉اي مزة ي سميحة مالك غيرنا مننا ولا اي ده احنا زاي احفادك بردوا
مالك كده ونتي مزة
جدها ضربها ع رأسها:وه بتعكسي مراتي ونا جاعد ي مفعوصة وتغمزي ليها هطلع عينكي
مروة:وه جدي بيغير ع مراته المزززة أجده ي جدي
شوفتي ي جدتي جدي بيحبك اكتر منينا
الجد:بس انتي وهي هي غروا لأنها هي اللي في الجلب😉
سميحة الجدة بكسوف:وه بتكسفني جدام المفعيص دول ي حسن
ليل :وه اي ي موحة مفعيص ده يلا ي جنات يلا ي مهى نسيبهم 😉😉💋
جنات :عايز حاجة ي جدي سلام ي موحة ي مززززة
😉😉😂
: والله ما هسيبكم غير أما تتربوا ماشي
: سيبهم ي سميحة هههههه وراحت تجري وراههم والله مجانين بس ع جلبي كلهم زاي العسل ههههههههه.(الجد حسن الشافعي طيب قلب عادل مع الجميع بعد الله عز وجل له شركة كبيرة ف القاهرة ويمسكها يوسف، الجد هو من إحدى كبار البلد ف الصعيد )
( سميحة امرأة جميلة و طيبة القلب وحنينة ع احفدها و خجولة )
.............................***...............................
ماشي ي بت محمود ي مفعوصة ونتي ي ليل ي هادية ونتي ي يعجلة (عقلة) ي اكبر منيهم ي جنات
وه بتخجلوني جدام جدكم ماشي ي مفعيص
جنات: وهنهون عليكي ي موحة
الجدة:المشكلة انكم مش هتهونوا عليا ههههه
راحت قرصت جنات من و دانها :لا لا ي جدتي خالص انا اسفة ههه و حيات جدي حبيبك
:وه انتي تاني ماشي امشي من اهنا و جريت و هي بتضحك :بس انتي بردوا مزة هههههه و اختفت
بصت الجدة ع ليل :اي ونتي كمان ي هادية ماشي
ماشي تعالي جرست ودن
ليل :اه اه خلاص حجك عليا جدتي اسفة معملهاش واصل تاني ههههه خلاص
:ماشي امشي من أهني
تعالي انتي التانية و راحت قلعت الشبشب
وتجري وراها
مهى:خلاص ي موحه حجك عليا ي جمر انتي انتي عارفة اني بحبك هاتي بوسة💋💋حبيبت جلبي
:ماشي بتجرسوني انتي وليل و جنات من كلامكم اللي زاي الشربات ي ولاد الغالي والغالية حبايب جلبي الله يرحمك ي محمد ي حبيب جلبي و يرحمك ي منه وحشتوني جوي جوي كانت بتبكي جامد
رجع
الفصل الثالث
3رجعوا تالتتهم وقالت مهى :وه كفايا ي جدتي هنبكي وراكي ربنا يرحم عمي ومرات عمي كفايا الله يخليكي
جنات و ليل :ربنا يرحم ابوي وامي و كانوا بيبكوا كلهم قالوا اللهم امين ❤️
دخل شخص عليهم فاجئة ثم قال
:وه ياما بتبكي وانا مش ابنك ولا ايه ياما
: مش اجده يولدي كلكم نن عيني اتنين اخوك الله يرحمه كان جطعة من جلبي مش جادرة ي بني ع فراجوا ي محمود ي ولدي
:ادعي ياما ربنا يرحمهم خلي بالك ف بنتين ياما حرام عليكي أجده
مرات محمود فاطمة بحزن :جولها ي محمود ف بنات ي مرت عمي
:صح ي ولدي انتي وبنتي معكم حج البنات يبكوا حرام عليا
جوم ي ولدي يلا ي بنات جهزوا الوكل يلاا
:حاضر ي جدتي
:هااا خلصتوا تجهيز الفطار و لا لسه
كان هذا صوت الجد .
:اه اهو بيحطوا الوكل ي حج دلوجتي
: ماشي
الف حمدالله ع السلامة ي ولدي
راح حضنه وباس أيديه:الله يسلمك ي بوي
:اخبار الشركة اي ي بني
:عال العال ي حج حتى الواد يوسف مراعيها كأنك فيها
:طب الحمدلله
اخبار مراته وبته عاملين اي
:كويسين ي بوي وبيسلموا عليك
:امممم الله يسلمهم محمود ي ولدي عايز اتحدد معاك بعد الوكل ف المكتب
:ماشي ي بوي
الاكل جهز جدي يلا ي عمي يلا ي ليل نادي جدتي و مرات عمي عشان الوكل
:حاضر ي حبيبتي ❤️
جاء الجميع ثم بدائو الاكل
(محمود يبقى ابن سميحة و حسين له ليام و يوسف و مهى ،فاطمة تبقى زوجته)
...............................***..............................
في شركة في تركيا ف مبني كبير يدل عليه الرقي
يتميز بالجمال في مكتب شخص يدل عليه أنه قاسي ويبدوا عليه الواسامة ببدلته الأنيقة
(ي جماعة انا هكتب باللغة العربية كلام كأني بكتب تركي)
:كيف هذا ماذا قلت لك انني سوف اذهب غدا
لأن اليوم هناك اجتماع مهم الم تفهم ي احمق وليس لدي وقت سوف اذهب غدا وسوف اتصور و اكمل بطولة الفيلم
الشخص:-ي افندم ليام لكن
ليام:لا اريد سماع اي كلمه تفهم وهي الى اللقاء
ثم قال ف وجه
دلف اليه شخص :تفضل
:لياااااام اي ي عم مالك سامع صوتك بتتخانق مع مين
:اسكت ي غبي روح ع مكتبك امشي ي بابا من هنا
مش فقيلك
:مالك ي ليام ف اي ي صاحبي
:مافيش ي ذياد المخرج الزفت كل شوية يتكلم ويقول عايز تكمل الفيلم انا بحب مهنة التمثيل لكن مافيش حد يجبرني عن حاجة
:طب انت ليه متسبش الشركة وتكمل تمثيل
:لا لاء انا هكمل الاتنين ده تعبي ومش هسيب ولا واحد فيهم
:براحتك ي صحابي
تعرف ي ليام أن مصر
الفصل الرابع
4تعرف ي ليام أن مصر وحشاني اوي اوي
حتى الاكل ياااااااااا هههههههه و لا الملوخية
:هههههههه طول عمرك بتفكر في الاكل ي شيخ كفايا كده وحشتك على اي ي بني المكان مش حلو هنا بقى مكان راقي حتى البنات ي عم اسكت
:اسكت انت ي ليام وانت مش فاهم حاجه
بس صح فكرتني عملت اي مع السنيورة هاااااا
:هههههههه لازم تعرف كل شوية
:ي عم احكي بس اي اللي حصل
:هقولك و اسكت وقص له ما حدث
:اوعاااااااااا يخربيتك ي ليااااام
ذياد صديق مرح ضحوك جدا طيب القلب يبلغ من العمر٢٩ سنه
......................................**......................... .
في محافظة القاهرة
في فلة جميلة جدا
:بابي بابي تعايى معايا نلوح عند مامي في ايمطبخ
:حاضر ي قلب بابي هشش
عشان ما تسمعش صوتنا ماشي ي روح بابي
:ماسي ي بابي هسس🤫🤫
:ههههه يلا
كانت مندمجة في الطبخ وبابتسامة جميلة دخل عليها بهدوء كان لسه هيمسكها
:يوسف بتعمل اي هنا انت و ريم
:انتي ي بنتي اي كل شوية تقفشينا نفسي اخضك يوم واحد
:هههههههه بحس بيك ي حبيبي لازم اعرفك اومال احس لمين غيرك
: الله الله ي بنتي كفايا دلع عليا كده مش هعرف اروح الشركة بسببك ازاي
:هههههه ونا مالي الله
:يخربيتك مش رايح زفت شركة انتي هتجنني
ي بنتي تعالى....
:بابي بابي
:,في اي ي قلب بابي كمان ممكن تروحي وبعدها ابقى اكلمك عشان عايز اقول لماما حاجة
،:لا تعالي اقعد معايا ماليس فيه
:ياا بقى ي يوسف بلاش دلع وانا جاية هحط الامل ع السفرة وعيب البنت هنا اسمع بقى الكلام ويلااا
يوسف بتأفف :يلا ي ريم ماشي حسبنا لما ارجع من الشغل
:هههههه ماشي
يوسف محمود الشافعي اخو ليام يبلغ من العمر ٢٨
مريم زوجة يوسف تحب يوسف بشده و يوسف هكذا. تبلغ من العمر٢٦
ريم ابنه يوسف و مريم تبلغ من العمر ٤ سنوات
.................................................
......................................
:وه كيف ي بوي ده اعملها كيف
:اسمع بس اللي اقولوا ليك يأما ولا انت ابني ولاانا اعرفك ي محمود فاهم و لا اي
:ماشي ي بوي وامري لله
.................................
:ليل بقولك اي غني لينا أجده عايزاكي تغني اغنية جميلة زايك ي جمررر
:اه بالله عليكي ي ليل غني اسمعي كلام اختك
: ماشي ي ختي انتي وهي بس اغني اي
:اممم غني غني .......
:ماشي
التفاااعل عشان اشوف اكمل و لا لاء
الفصل الخامس
٥)يا ابن ال .......اي ي لياام يخرب عقلك ده انت وقعتها و قعتها من حقك تبقى ممثل و فنان شاطر
بس انت ليه اخترت البنت دي
ليام :عشان هي جميلة و شيك و عرضة ازياء مثيرة و مثقفة و متعلمة مافيش احلى من البنت اللي تبقى من المستوى بتاعي ي صاحبي
زياد :انا عايز اعرف حاجة انا صاحبتك امتى
ليام بأستغراب:اشمعنا يعني
زياد:عشان انت متعلم و مش عارف حاجة خااالص
ليام بغضب :هو انت هتبقى زاي جدي و بابا بكلامك ده و لا اي هما قالو ليك لحقوا
زياد باستغراب:قالوا اي هو اي اللي حصل
ليام :هبقى اقولك بس بعدين
؛-لياااااااااام
تفاجئ ليام :اوه سارة
سارة بتكبر و اغراء :مرحبا عزيزي كيف حالك اليوم
زياد بكتم ضحكته:هي لحقت ي عم ليام
كتم هو الاخر
زياد بغمزة :انا ماشي بقى عايز حاجة ي برنس
ليام :لا و يلا
زياد: سلام سارة
سارة بلا مبلا :سلام
ليام :كيف حالك اليوم يا جميلة
سارة بابتسامة مستفزة :بخير ي حبيبي الم توعدني سوف تأخذني لنأكل في الخارج ي حبي
:اوه لقت نسيت
سارة بأصتنع الحزن:حسناً سوف اذهب انا
امسكها ليام :تؤتؤ اريد شئ ان و فقتي سوف نءهب الي العشاء
سارة بخبث :اوه فاهمتك يا عزيزي
ثم ذهبت له بدلال و تقربت منه كثير و قبلته
(ملناش دعوة بيهم هما )
___________________________
في يوم جديد على الجميع
في قصر الحاج حسن الشافعي
:-يا فاطمة فين جوزك عايزوا ضروري
فاطمة :حاضر يا عمي هقولوا دلوجتي استريح انت دلوجتي
حسن :ماشي ي بتي
:مالك ي حاج عم تفكر في اي في حاجة بدماغك
حسن:مافيش يا ام محمود مافيش حاجة
زينه تفهم ما براس زوجها
:جدتي جدتي
زينه :نعم ي جلب جدتك
جنات بأحراج :انا نفسب اخرج ي جدتي انا محبوسة كان نفسي اكمل تعليمي بس........
كانت الجدة سوف تتكلم ز لكن قاطعها
:انا مش قلت ميت مرة لااااا صح و لا اي مش كل واحدة فيكم تقول عايزة تتعلم انتوا مش خايفين ع نفسكم و لا اي انتوا عايزين اي اكل بتاكلو لبس بتلبسو غيركم بيتمنى صح و لا اي
💖💖💖💖💖💖💖البارت الخامس
يا شباب اللي مش هيتفعل مش هنزل عشان انا بجد ببقى تعبانة فيه و مافيش حد بيقدر كده
يتبع
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق